Grootere walvisschenvangst De verkeersteekens nieuwe Zoekt gij betrouwbaar Personeel Het 125-jarig bestaan van Tilburg. Nationale luchtvaartdag te Soesterberg. Plaats dan een «Omroeper” voor 75.000 gezinnen. DE EXPLOSIEHARPOEN VERDWIJNT MAANDAG 16 JULI 1934 Geheimzinnige vinding Onweer na de hitte in Amerika Geen audiëntie Verslag Rekenkamer R.K. OPENBARE LEESZALEN Jaarvergadering te Amsterdam Staatsexamen akte onderwijzer Notarieel examen Nieuwe raket-torpedo uitgevonden Missionarissen in vliegtuig omge komen Een standbeeld op het St. Servaas- klooster Met tabtidie der Noonche regee~ ring worden proeven genomen met een eiectrieche jachtmethode 2 4 NEW-YORK, 14 JuM. (V. D.) Bij de talrijke plaatselijke onweders, die bet einde van da hltteperiode In den staat New-York hebben gebracht, zijn drie personen door den bliksem gedood, terwijl vijf menschen ernstig werden gewond. Vele gebouwen zijn ernstig beschadigd. Ook op de velden is door wolkbreuken ernstige schade aangezicht. Wij moeten ona, zoo besloot spr„ blijven ver- Teeken» of seinen tot regeling v«n het vekeer op de wegen 1 5 FOTOREPORTAGE L voor Of nii tt i ander de DBM HAAG. Geslaagd voor <M Hl B rlnga. Nieuwe Ntels. Zo In aHe stilte zQn proeven genomen met rtertrtocbe harpoenen bij bet jagen op wal- vtaschen. De roordeelen ven deae vinding «tin: pijnloos afmaken en minder onkosten. De gewone audiëntie van den Minister van Sociale Zaken zal op woensdag 18 JuM a.8. niet plaats hebben. dat tl OP De nit len 4. Oprijteeken, bet verkeer, dat aan de linkerzijde van den ver keeraregelaar Is opgesteld. Ai brei mui deel vern ad van Zulle tjjdv rond dus veer ters kapi ciert voor teko Kijk seen van Bük: Zondag te de te Amsterdam gehouden jaar vergadering van de Vereenlglng van R K. Openbare Leeszalen en Bibliotheken In Neder land voortgezet in een der zalen van Parkzicht. In dese bijeenkomst sou drs. A. B. M Brans uit 's Hertogenbosch een Inleiding houden over de verhouding tusschen de hoeveelheid romans en wetenschappelijke lectuur in de R K. open bare leeszalen en bilbllotheken. Bpr. beeft daarnaar een enquête ingesteld, 7. Teeken tot snelheid vermeerderen voor het verkeer, dat den verkeera regelaar van links nadert. Verschenen te bet Verslag der Algemeene Re kenkamer betreffende baar werkzaamheden over het jaar 1833, waaraan bet volgende is ontleend: Een mededeellng van de Regeering aan de Staten -Generaal betreffende het ledig staande gebouw voor de Technische Hoogeschool aan de Jullanalaan te Delft gaf de Rekenkamer aan leiding, den Minister van Flnuanclën te vragen, of het niet mogelijk was. aan dit kostbaar ge bouw tijdelijk een andere bestemming te geven. De Minister antwoordde, dat afwerking voor do afdeellng scheikunde van de hoogeschool naar anhatting 14 mlllioen gulden sou kosten, TOKIO. 14 Juli. (VDJ De jonge uitvinder Ohara, die reeds 700 patenten op zijn uitvin dingen heeft verkregen, beweert dat hjj een raket-torpedo heeft geconstrueerd die, na door een catapult te zijn weggeschoten, een snelheid van 7000 KM. per uur sou kunnen bereiken. Zjj zou door de stratosfeer gestuurd kunnen worden door middel van electriclteét of stralen 8. Teeken tot snel heid vermeerderen, voor 3. Stopteeken voor het verkeer, dat den verkeera regelaar van voren, als voor het verkeer dat hem van achteren nadert. Volgens statistische gegevens van de regee ring van Nleuw-Zeeland werden In het seizoen M33/34 In bet Zuidpoolgebied niet minder dan 43000 walvisschee gevangen. De Noorsche regeering heeft thans een sub sidie van 50.000 kronen toegestaan voor het uit werken van een electrlsche jachtmethode op walvlsschen Dese twee droge notities herinneren weer eens aan de gruwelijkste wreedheid van onzen tijd, aan de waMschvangst, sooals dese tegenwoor dig beoefend wordt. De walvlschvangst kent geen doodelfjk schot, •een vlug en pijnloos einde, slechts urenlange, vreeseltjke pijn en stroomen bloed. Jonge wal- vteacben worden gedood om de ouderen gemak- keBjker te kunnen vangen of wel werden zij la ter hoewel geheel waardeloos gedood, om dat zjj niet van het moeder-lljk wilden wijken: bsfteekXM en nog niet in staat zelfstandig te leven. Het hoeft dan ook geen verwondering te wek ken. wanneer de Scandinavische vereenlglng Voor dierenbescherming andere vangmethoden wenscht. En ook de walvischvangstlndustrte werkt thans in deae richting niet zoozeer uit ethische overwegingen als wel uit bezulnlgngs- oogpuntl De moderne vangst is nog niet vol doende gerationaliseerd en winstgevend gemaakt. Ruim 10 pct. van de reeds getroffen dieren en daarmede een deel van de kostbare jacht- harpoenen ontsnappen. Wtj laten kort volgen, boe er nu nog op walvlsschen gejaagd wordt: wanneer de uit kijk de dampfontelnen bespeurt, die door het uitade men van de verbruikte lucht ontstaan, schalt zijn roep: „hij blaast, hU blaast". Voorzichtig nadert dan de kleine stoomer. Op een afstand van 30 A 30 meter schiet de kapitein, die ook steeds harpoenier is, t boeg- kanon af. Een knal, bijtende kruitdamp, In wil de spiralen rolt bet touw af achter de 50 kilo aware, bijna 3 meter lange, harpoen; wild schuimt het water en dan niets. Na eenige seconden stilte klinkt vanuit de dtepte een tweede, doffe knal. In de harpoen- punt zit namelijk een bom, dte tn bet lichaam tem het dter ontotoftl Aan de gemeente Maastricht werd indertijd door een tot dit doel in bet leven geroepen stichting voorgesteld op het 8t. Servaasklooster een standbeeld van Henrlc van Veldeke op te richten. Inmiddels kwam bet beeld naar ontwerp van den Maastrichtschen beeldhouwer Charles Vos gereed. De Raad van Maastricht heeft Donderdag be sloten het op te richten standbeeld tn eigendom te aanvaarden. Het plein voor plaatsing, tusschen Bt. Bervaas- kerk, St. Janskerk en Staargebouw zal de naam dragen van Henrlc van Veldeke Plein. 2. Stopteeken voor het verkeer, dat den ver keeraregelaar van achteren nadert. Het nieuwe vliegtuig van de Prefecture tn Garip, waarover wjj nog zeer onlangs in ons artikel „de Kerk en Vliegtuigen” melding maakten en dat *n geschenk der Dultsche R- Katholleken door de Mlva (een Dultsche Kath. organisatie die de missies van allerlei verkeers middelen voorziet, wo. ook vliegtuigen, auto mobielen en motorbooten) was, is bü Oost- London tijdens een vlucht van AUwal-North naar de Kaap (Z.-Afrika) neergestort. De vlieger Hans Marti en twee vliegtulg-inzttten- den, missionarissen, zijn omgekomen. Dezelfde prefectuur beeft nog een vliegtuig In gebruik, een Haviland-Moth, dat een geschenk der Zwltsereche Katholieken Is geweest. Ofschoon zooals wfl reeds schreven vliegtuigen boe langer boe meer regelmatig door vele priesters en vooral missionarissen worden gebruikt, heeft men gelukkig tot heden nog niet veel ongelukken gehad, eerste tragedie die met deze hierboven gemelde te vergelijken is, was die welke In 1930 In Ko- tebu (Alaska) plaats greep op een proefvlucht, waarbij èn de vlieger èn twee Jesuften-paters het leven lieten waaruit viel af te leiden, dat ook een tijdelijke Inrichting voor een ander doel zeer kostbaar zou zijn. Intusschen verwachtte de Minister, dat het gebouw binnenkort tijdelijk In gebruik zou kunnen worden genomen als opslagplaats. tltt afbraak. Naar, aanleiding van de voordracht van drs. Brans ontspon zich *n geanimeerde gedachten wisseling. Nadat de afgevaardigden zich aan een noen maal hadden vereenlgd, werd een boottocht ge maakt door de grachten der bootdstad. 10. Teeken tot snelheid verminderen voor hst verkeer, dat den verkeeraregelaar van ach teren nadert. In de nabijheid van Bcraton in Pennsylvania zijn twee kleine meisjes door den bliksem ge dood. 6. Oprijteeken. zoowel voor het verkeer, dat aan de linkerzijde als voor het verkeer dat aan de rechterzijde van den verkeeraregelaar is opge steld. 5. Oprijteeken voor bet verkeer, dat aan de rechterzijde van den ver keeraregelaar is opgesteld. carissen mocht Ondervinden. Liever echter wilde hjj van onderwerp veranderen en spreken over reclame en propaganda. Er is, zeker nu in dezen crisistijd, de nood zaak om een intense reclame en propaganda te maken voor de leeszalen, die voortdurend het onderwerp der gesprekken moeten zijn. In Engeland en Amerika is men daarmeede reeds druk doende. Of deze reclame door ad vertenties zal mogen worden gevoerd is een be twiste vraag, daar sommigen meenen, dat daar voor het overheidsgeld niet mag worden ge bezigd. De leeszaal dient zich meer bekend te maken o. a. bij de overheid, waarbij instanties zijn, die nog onvoldoende van het nut dezer instellingen overtuigd zijn. Zjj heeft te laten zien wat zij is en wat zij doet. Ook de buitenstaanders, die feitelijk over het bestaan der leeszaal beschikken, moeten worden Ingelicht. Zelfs vrjj geregelde bezoekers blijken nauwelijks te weten de werking en de bedoeling van de leeszaal. Met pakkende cijfers moet de overheid wor den aangetoond wat de leeszaal beteekent; daarbij zal vergelijking der cijfers van de R K. en de neutrale leeszalen nuttige ervaring op leveren o. a. betreffende het loonelement, de uitleenfrequentie, de gemiddelde exploitatie- onk osten. Zulke cijfers leveren prachtig afweermate- riaal, als men met verdere bezuinigingsvoor stellen zou willen komen, want uit de cijfers blijkt, dat de uiterste grens reeds is bereikt. Van de reclame door middel van affiches Is hier te lande betrekkelijk weinig gebruik ge maakt. terwijl zü. waar zij gemaakt wordt, dik wijls nog te vroeg en te weinig doelbewust was. Statistische elementen zijn zeer geschikt om in affichesreclame te worden verwerkt. Hierbij kan o. a. worden aangegeven de verhouding tusschen de ernstige en de ontspanningslec tuur; verder kan ook een vergelijking tusschen den groei der bevolking en het bezoek aan de leeszaal en de uitleening van boeken goeden dienst bewijzen. Hoe worden het lezerscorps en de bezoekers der leeszaal bewerkt? Gewezen moet worden op het Inlichtend karakter van de leeszaal, waardoor deze onmiddellijk in contact komt met menschen. die voor het bestaan van de leeszaal van vitaal belang zijn. Bpr. behandelde daarna de noodzakelijkheid van samenwerking tusschen de leeszalen en de kranten, die elkaar prachtig kunnen helpen. Het kan ook van veel nut zijn het publiek in kennis te brengen met het catalogus-appa- raat, met het kaartsysteem, waarvan de meeste menschen een vrij sterken afkeer hebben. Dit zal vooral aanbeveling verdienen voor schoolgaanden, die bijvoorbeeld per klas eens een bezoek zouden moeten brengen aan een leeszaal om met de inrichting daarvan in ken nis te komen. Ook de propaganda via de radio is voor uit breiding vatbaar. In de film zou verder wellicht Iets te berei ken zijn, al zal dit misschien voorshands moei lijk uitvoerbaar zijn wegens de kosten. Tentoonstellingen op verschillend gebied kun nen voorts propagandistisch nut sorteeren. Tenslotte zullen goede resultaten worden be reikt met de uitgifte van een orgaan, een soort leeszaalnieuws, dat echter meer moet zijn dan de aankondiging van aanwinsten en vooral niet te ..hoog” mag gaan. Al Is samenwerking op dit gebied gewenscht toch zal het noodlg zijn het autonome karakter van elke leeszaal afzonderlijk zoo weinig tno- geljjk te schaden. DteN haag. Getec. 13 cand. Geslaagd de Imf H Beerakker en W. M. Reneen, bekten te D? zag en F. W. Jansen BchoeUtoven te Oegte- bét verkeer, dat den rechte nadert. 9. Teeken tot snelheid verminderen voor het verkeer, dat den verkeeraregelaar van voren nadert. Stopteeken voor het verkeer, dat den ver- keersregedaar van voren nadert. Deze explosieharpoenen, die In 1864 door den Noor Sven Foyn werden uitgevonden en de oorzaak zijn van Noorwegens unieke plaats in de walvlschvangst-industrie zijn slechts in de minste gevallen direct doodelijk. Vaak is een tweede harpoen noodlg, welke echter bijna nooit goed te richten is, daar de meeste dieren in hun doodstrijd in groote kringen razend rondcirke len. En wanneer dan eindelijk donkere bloed- stroomen het water kleuren, een zeker teeken van den dood, en het schip de bult nadert, zinkt het dier. Zoo spannen de touwen zictitedat zij dreigen te scheuren, de boeg zinkt on<Rr den zwaren last totdat de vlsch op *n diepte van 60 tot 80 vadem in zwevende toestand komt. Krjj- schend gaan de lieren aan het werk, het schip trilt in alle voegen. Zullen de kabels die dui zenden kilo’s kunnen houden? Zoodra het M- chaam van de walvisch te bereiken is wordt hij aangesneden en met lucht opgepompt. Dat duurt 20 minuten, dan wordt het touw slap, de stoomer komt weer In de normale ligging, doode viach drijft en is geborgen. Voordat het echter zoover Is zijn In tien van de honderd ge vallen de kabels gescheurd! En daarom gaat het voortaan als volgt: Wanneer de afgeschoten harpoen een tiental meters heeft afgelegd, wordt een electrlsche stroom Ingeschakeld, die na den dood van de visch automatisch weer uitschakelt. Vanuit de harpoen zoekt de stroom zich een weg door het geweldige lijf. De dikke vetlaag werkt isolee- lend, maar via de groote lippen en tong vindt de stroom door het zeewater den weg naar het schip en de doodelijke kring is gesloten. Het dier is onmlddelljjk dood en zinkt niet. In het geheim werd reeds sedert eenige jaren door een speciaal studiegenootschap, gefinan cierd door de groote walvlschvangstconcerns, met deze vinding geëxperimenteerd Walvls schen van 30 meter lengte en 4 meter breedte werden op die manier gedood. Slechts één keer werd een dier alleen verdoofd; het slachtoffer ontwaakte, en „bUes" twee keer voordat een tweede schot een einde aan zijn leven maakte. Bijzonderheden van deze uitvinding zijn mo- nopoUegehelmen. Uit de noodzakelijkheid van een subsidie zou men kunnen opmaken, dat het toepassen van electrlcitett tn de praktijk niet zoo eenvoudig gaat. In leder geval zullen de uitvinders zich moeten haasten, want anders zal. ondanks Vol kenbond, verboden jachttijd en contingentee- ring, er weldra geen walvisch meer zijn, die van den pijnloozen electrischen dool zal kunnen ge nieten. tii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 4