Scheepvaart Naar grooter verkeersveiligheid Het zilveren jubileum van Mgr. Hermus Zoekc (jij betrouwbaar Personeel Plaats dan een „Omroeper’5 voor 75.000 gezinnen. NIEUWE WETTELIJKE REGELING M aximum-snelheid Zu>aardtr eiechen W inkelslui ting Urgent onderdeel Scherper controle Tegen dronken bestuurder» Schutslui» Meer eenheid Administrateur grensbewaking achterlicht GEEN AANLEIDING VOOR MAATREGELEN Inschakeling der gemeenteraden een voordeel DE TOEKOMST VAN UW ZOON Hi u^r^mSufiSt Opleidingsschool (intern) Jjt. Bernard»” Peij bij Roermond 0 Wetsontwerp tot onteigening voor den aanleg van een kanaaivak, behoorende tot de verbin ding van Amsterdam met den Bovenryn Rijdt bij voorkeur niet te dicht Da drukte voor don schouwburg te Bayrpufh na «en repetitie voor de Festiplele welke op 22 Juli een aanvang zullen nemen 'Xwaarder elechen tullen worden geeteld ter verkrijging van een rijbewijs RUNH>EN 'v*'1 W- - ZATERDAG 21 JULI 1934 Do botste begiert t MO Ult- overgelaten b.v aan het verschillend inrtcht van gemeentebesturen den Vaartachen der bet RUnkai Zoo kan bij evertredtag van den algemoeneu maatregel van beetanr 1 jaren ontsegglng. bQ reeldive 4 jaren werden nitgeepreken. De thans bestaande Motor- en Rjjwielwet zal vervallen bjj inwer kingtreding van de onderhavige. niet in onderdeden aangeeft, maar overlaat aan den minister, met de uitvoering van de wet belaag. Door dit in het ontwerp op te nemen art 8). ie ook mogeigk gemaakt de regeling, waardoor. Indian later bet motorrijtuig zich In zoodanige® toeetend blijkt te bevinden, dat bet gevaarlijk la. daarmede over een weg te rijden, het bewgs tjjdeUjk et voor goed kan worden ingetrokken tart. UI. Het ie de bedoeling oen de punten, welke zich voor eenheid van regeling leeoea, eooveel me- gelijk en noodlg onder te brengen in den alge meen en maatregd van bestuur, met nadere uit- werklng. waar dit gewenacht la, in mlnUterieels heectilklrtng. Daarmee wordt de noodlge eenheid verkregen eva dat die punten dan niet meet *Un De Kssgwoob nam Vrijdag aoo aamraag. Eaa overzicht ven do Pampuejachteo Een weke ontwerp ie ingediend, houdende regelen, in verband met het gebruik van motorrijtuigen en rijwielen nopens het verkeer op de wegen en de rijwielpaden. Het thane aangeboden wetsont werp n samengesteld met de be doeling om te verkregen: grooter veiligheid van het verkeer. Wat de scherpere contróle betreft, breidt art. M da tegenwoordige bepaling van art 23 b Iper- aeaea. die onder invloed van sterken drank varfceerea* alt ook tot hen. die andere rg- et voertuigen dan asatorrtjtaigea et rgwielen be- etaren. Immers, ook dese kunnen graat gevaar ap den weg veroorzaken. Zulke gevallen kannen iagevaige art SS alleen met gevangenlaetraf ge straft werden Verder ie een meer direct optreden tegen bestuurders, die onder den invloed van al- oohollacben drank stjn, mogelijk gemaakt la de art». 27 en 28. die bet mogel(jk ma ken dronken bewtunrdera onmlddellljk te beletten met bei motorrijtuig verder te rijden. Zelfs kan hun rijbewijs Ingebonden worden tot aaa da rechterlijke altepraak (art. r»j. In verband met het bovenstaande is in art 8 van Gedeputeerde Staten de opdracht ge geven om de bebouwde kommen vast w stellen en een voorschrift opgenomen tot bet aangeven op den weg van die kommen. Thans is nog met overgegaan tot bet op- teggon van plicht tot vcnekerlng tegen <to gevolgen van de westelijke aansprakelijkheid van tig wil tra houders en bestuurders ven mo- torrljtulpto De minister staat mat atwgaend tegenover dit lisnirbeslrt De uitwerking van een add ingrijpende voorstaning sou echter UJd vorderen. gedurende welken men met kan wachten op een betere regeling van de ovenge vvrkeorsvoorachrUten. Ben wettelljko verweha ringsphcht kan later, aoo noodlg, bg ataonder- Ujko wet worden Ingevoerd. De bedoeling te. die eiechen swaa>der te stellen dan die op bet oogenblik gelden Het bepaalde in art 8 der tegenwoordige wet, volgens hetwelk een nummerbewUs moet war den al gegeven door den Commissaris der Ko ningin in de provincie en. In geval de houder in bet buitenland woont, door den minister, Is een beletsel voor een goede regeling der con- trdle op motorrijtuigen Aan de Memorie van Toelichting wordt bet volgende ontleend: Nu de vereisebte bijdragen zijn toegesegd. kan aan bet Hoofdkanaal een begin van uit voering worden gegeven. De werken voor het kanaalgedeelte tusschen den Vaartschen Rijn en de Lek in hoofdzaak be vattende den zijtak naar Vreeswijk, waarmede reeds In 1833 een aanvang werd gemaakt, sul len. naar het zich laat aansien. tegen bet ein de van 1338 voltooid kunnen worden, waarmede o. m. wordt bereikt, dat de scheepvaart tus- schen Amsterdam en de Lek geen gebruik zal behoeven te maken van de overbelaste Konln- glnnesluis te Vreeswijk. Als een der meest urgente eadesdeetan van In zgn memorie van antwoord op bet voor- looplg verslag óver bet wetsontwerp tot wijzi ging der Winkelsluitingswet set de Minister van Iconomlscbe Zaken uiteen, dat hl) bet inschakelen van ds gemeenteraden een voor deel acht. De kwestie kan dan locaal worden bezien. PlaatselUk kunnen de behoeften en ver langens immers ulteenloopen. Ten emde de verschillende verlangens boter tot baar recht te doen komen, zullen do gemeentebesturen b<j „belanghebbenden" te rads moeten gaan. Inderdaad zal deae ruime om schrijving. ingevolge den wenach der Tweede Kamer in bet wetsontwerp gebracht, de ge meenteraden voor de beantwoording van vragen stellen, waarvoor bg de meer strikte gedachte van het regeerlngsvoorstel geen plaats was geweest. De minister hoopt de moeilijkheden, welke hg ten deae. verwacht, aoo goed mogel|jk op te lossen Overigens stelt hg zich voor om trent de wgze van toepassing van het voor schrift aan de gemeentebesturen nog enkele aanwijzingen te geven, opdat althans eenlgs uniformiteit in de srgse van uitvoering wordt verkregen. Zulks aal er, naar hg vertrouwt, mede toe kunnen bijdragen, dat de strijd In de gemeenteraden omtrent wat al at niet plaat- selgk dient te geschieden, beperkt Mgft. ■M hem te zenden naar <te Te allen t Ude opname van Jongens vaa g Koatgeis f MS per >ar. Kveot. rrtite redeetls f SS. psr Jaae. I Vraagt nroapeotua Het is gewenacht, dat ds bewijzen als bier bedoeld, afgegeven warden door et vanwege een centraal orgaan, dat zoo noodlg een ondersoek naar de geschiktheid van de motorgtiugen kan instellen. Hierdoor wordt ook verkregen oen vereenvoudiging der administratie ter zake van de thans in gebruik sgnde nationaliteitsbe- wgaen en de inning van de Wegenbelasting. Bg de ultvoeringsvoorschrlften aal een en ander nader geregeld kunnen worden. Ook de afgifte van rgbewgaen wordt meer gecentraliseerd Het afgeven, wat In de plaats van de tegenwoordige rgvaardighexUbewgzen komt, aal ook in de toekomst wel in ten hand agn Aan bet streven naar vereenvoudiging sluit zich aan het doen vervallen van bestaande nlet- noodaakelgk meer zgnde bepalingen. Bjj do overweging van de hier boven bedoelde nadere bepalingen, welke in den elgemeenen maatregel van bestuur een plaats kunnen vin den, zal dan tevens de aandacht kunnen worden gewijd aam 'a ander vraagstuk, n.L 't brengen van meer In verband met bepalingen van het wetboek van strafrecht sou een bestuurder d> onder Invloed van alcohol iemand overrgdt de kans hebben, er met bechtenisstraf af te komen, daarentegen in ieder geval gevangenlssti af krg- gen als zgn rit Bonder ongelukken is afgeloo- pen De maxima van de artt. 307 en MM (8 en maa ruien) zgn in dit verband gebractt op 1 jaar en 8 maanden. Voor den door alcohol benevelden bestuurder worden dese maxima verhoogd tot 1 respectievelijk 3 jas» (reep, den dood van een ander vsrooraaken an licha- Bielgk letseD. Ds lengte van dit kanaalgedeelte bedraagt rond 8 K. M. Het kanaal aal een bodemnreed- te verkrijgen van M M.; bg den aanleg van de kanaaldijken aal rekening worden gehouden me* de mogelgkbeld van verruiming tot M M. en van plaat eelgke verruimingen ten behoeve van loc- en laadplaatsen in de nabgheid van de gemeente Utrecht. De hoogten en de afmetingen van de wederzgdsche kanaaKIgken sullen ver- bsmd houden met de belangen van 's Lande de fensie, terwgl ook overigena voor zooveel noo dlg. met die belangen rekening aal worden ge houden. Hel kaneel aal gemeen liggen met bet gedeel te van bet Merwedakanaal tan Noorden van de schutsluizen te Utrecht en aal derhalve een gemiddeld peü verkrggen van ongeveer 0.40 M. N. A. P. In de Vleutensche wetering aal bg de krui sing met bet kanaal aan de Westsgde een schutsluis wordsn gebouwd. De door bet ka naal afgesneden dealen van den Leldachen Rgn en eveneens van den Vaartachen Rgn sullen door schutsluizen met het kanaal worden ver bonden De hlerbedoelde schutalulaen verkrggen zoodanige afmetingen, dat de grootste vaartuigen welke de doorsneden vaarten en kanalen kun nen bevaren, kunnen worden doorgeechut Voorts warden de beide afgesneden deelen van i door een gronddulker on net elkander verbonden. Bg de knilstng van het kanaalgedeelte met den Vleutenschen weg. den Bgksweg Utrecht- Harmelen en den weg vaa Utrecht naar Jutfaas zullen over het kanaal hooge vaste bruggen worden gebouwd Op den westelijken kanaaldijk tusschen den rgksweg Utrecht-Harmelen en den Oaleeopechen dgk es* op den ooetelgken dgk tusschen den Galeoopechea <gk en den weg Utrecht-Jutfaaa sullen verhardingen worden aangelegd. Tm behoeve van uitvoering dier weaken is toepassing der Onteigeningswet noodig. Opgenomen is een uitbreiding van bet tegen- woorchge art 15. vierde lid In dien sm dat ook indien bet recht tot strafvervolging we gens overtreding van art *28 of 453 Wrrb v. Strafrecht Is vervallen In geval van traiuactle, bet rgbewgs kan worden gewijzigd. In art 38 is voort voor overtreding van art. 36 ontzegging van rijbevoegdheid voor vUl jaar tnogelUk gemaakt. Ingevolge het vierde Ud bij recidive voor 10 jaren. Zoowel bet ezBwerp als de toelichting stjn ta hoofdzaak ontleend aan de voorstelhui vaa «e commies inzake de wettelijke bepalingen betreffende bet motor- sn rjjwlelverkeer. gemeene Verkeerswet gewild Tse eerste sou ds voorbereiding nog genü- ■um tijd in beslag genomen hebben Ten tweede geeft de tegenwoordige Motor- en Rltwieiwet en ook bet onderhavige ontwerp in nog greoters mate gelegenheid om in de wet sn de daarop etounends voorschriften niet alleen bet motor en riJwlelverkeer. maar ook het ovengo ver baar voldoende te rogelon Met ingang van 18 JuU la benoemd tot mlnistrateur der Orenabewaklng en Vreemde lingendienst de kapitein der Kon Marecbaue- less H. W. Oroiaet «aa UcheJen. Ingediend b een wetsontwerp: Nadere ver lenging van den termijn der opschorting vea de beteHng van rente en afloeaing ter zake vaa de Burinaamscbe spuu* weghtoing. Btj de wet van 33 December 1818 werd voor 5 Jaren op- geachort de verplichting tot betaling van ren te en aflossing ter zake van de door Suriname van het Rijk geleende gelden voor den aanlog van een spoorweg. Deze termijn is steeds meer verlengd, tot 18 jaren. Met het oog op de gel- delljke omstandigheden van Suriname is het noodzakelUk, den termijn weder voor 8 jaar te bestendigen. Da ministrr meent te moeten aanbevetsn. dat Be wet de oteoben van geechiktheid sa be- kwaamhrtd ter verkrijging vao eea ftjbrwDB Het rgtuigbewpo behoort te wor den af gegeven voor een bepaald motorrijtuig en moet niet vooi* elk willekeurig motorrijtuig kunnea worden gebruikt. veer hel Parihehe eeeMeesl te kot Olympteeh stedtee te Amsterdam. Do tedmlsche zijde vea de ie ss*sl|jhhe dee Ook In ander opzicht wordt strenger optre den door verswaring van strafmaat voorge steld. ■set Heef*aaaal moet werden bcechoawd bet kaaaalgedeeite. da* het kerndeel» nd vaa bet Merwedekanaal btj UteeclU aal verteadea met ha* reeds in eitvoering stjnde kanaalgedeelte Iwiiii den Vaart sekse Bga sa do Lek. He* weteoatwerp steekt te* verklartag vaa bet aigemeea aa* der eeUotgeatag welke veer bet kanaalgedeelte tamehra het beardropead vaa het Merwedekanaal bQ Utree!** sa des* Vaart- scbea BDs bg Jetpiiaas noedig te. T* ven Ke« lok d.t Cwavoo driehonderd jaar geleden onder Ned.rl.nd.ch beheer kwom. wordt te Cur.e.o op lnttl.tief ven don gou-omeur, W. Th. ven Slobbe, oen tentoonstelling v.n Nederland.ch labriko.t gehouden. De .tend van do Am.terdam.che Ixvoe en de K N.S.M Ingediend is een wetsontwerp tot verklaring van het algemeen nut der onteigening van perceelen, erfdienstbaarheden en andere zake lijke rechten noodlg voor aanleg van bet ka naaivak van den spoorweg UtrechtGouda tot de kruising met den Vaartschen Rijn bU Jut- phaas. deel uitmakende van de werken tot aan leg van een scheepvaartverbinding van Am sterdam met den BovenrVn, bedoeld In de wet van 37 Maart 1831. Op vragen van het Kamerlid Wijnkoop in verband met do veroordeallng tot gevangenis straf van een redacteur van de .JBurinaatnache Banier", heeft de Minister van KolonMn ge antwoord. dat bedoelde rwdaotour werd ver volgd (en veroordeeldj wegens meaerlenhrtft en wegens beleediglng. aangedaan aan ambtenaar ter sake van de rechtmatige oefening van zijn bediening. Voor hst n—en «*n eaaataegaiea 0MM bmhIMcMds» De noodlge eenheid inzake de maxlmum-snel- held kan verkregen worden door een algemeen martmum voor de in de bebouwde sommen In acht te nemen snelheid vast te stellen, behou dens dan voor die gedeelten van de wegen, welke behoorlijk zgn afgescheiden en niet voor an<ier verkeer, dan voor motorrijtuigen, zgn opengesteld I L FOTOREPORTAGE I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 16