Scheepvaart
Naar grooter verkeersveiligheid
Het zilveren jubileum van Mgr. Hermus
Zoekc (jij betrouwbaar
Personeel
Plaats dan een „Omroeper’5
voor 75.000 gezinnen.
NIEUWE WETTELIJKE
REGELING
M aximum-snelheid
Zu>aardtr eiechen
W inkelslui ting
Urgent onderdeel
Scherper controle
Tegen dronken bestuurder»
Schutslui»
Meer eenheid
Administrateur grensbewaking
achterlicht
GEEN AANLEIDING VOOR
MAATREGELEN
Inschakeling der gemeenteraden
een voordeel
DE TOEKOMST VAN UW ZOON
Hi u^r^mSufiSt
Opleidingsschool (intern) Jjt. Bernard»”
Peij bij Roermond 0
Wetsontwerp tot onteigening voor
den aanleg van een kanaaivak,
behoorende tot de verbin
ding van Amsterdam
met den Bovenryn
Rijdt bij voorkeur
niet te dicht
Da drukte voor don schouwburg te Bayrpufh na «en repetitie voor de Festiplele welke op
22 Juli een aanvang zullen nemen
'Xwaarder elechen tullen worden
geeteld ter verkrijging van
een rijbewijs
RUNH>EN
'v*'1 W-
-
ZATERDAG 21 JULI 1934
Do botste
begiert
t
MO
Ult-
overgelaten b.v aan het verschillend inrtcht
van gemeentebesturen
den Vaartachen
der bet RUnkai
Zoo kan bij evertredtag van den algemoeneu
maatregel van beetanr 1 jaren ontsegglng. bQ
reeldive 4 jaren werden nitgeepreken.
De thans bestaande Motor- en
Rjjwielwet zal vervallen bjj inwer
kingtreding van de onderhavige.
niet in onderdeden aangeeft, maar overlaat
aan den minister, met de uitvoering van de
wet belaag.
Door dit in het ontwerp op te nemen art 8).
ie ook mogeigk gemaakt de regeling, waardoor.
Indian later bet motorrijtuig zich In zoodanige®
toeetend blijkt te bevinden, dat bet gevaarlijk
la. daarmede over een weg te rijden, het bewgs
tjjdeUjk et voor goed kan worden ingetrokken
tart. UI.
Het ie de bedoeling oen de punten, welke zich
voor eenheid van regeling leeoea, eooveel me-
gelijk en noodlg onder te brengen in den alge
meen en maatregd van bestuur, met nadere uit-
werklng. waar dit gewenacht la, in mlnUterieels
heectilklrtng. Daarmee wordt de noodlge eenheid
verkregen eva dat die punten dan niet meet *Un
De Kssgwoob nam Vrijdag aoo aamraag. Eaa
overzicht ven do Pampuejachteo
Een weke ontwerp ie ingediend,
houdende regelen, in verband met
het gebruik van motorrijtuigen en
rijwielen nopens het verkeer op de
wegen en de rijwielpaden.
Het thane aangeboden wetsont
werp n samengesteld met de be
doeling om te verkregen: grooter
veiligheid van het verkeer.
Wat de scherpere contróle betreft, breidt art.
M da tegenwoordige bepaling van art 23 b Iper-
aeaea. die onder invloed van sterken drank
varfceerea* alt ook tot hen. die andere rg- et
voertuigen dan asatorrtjtaigea et rgwielen be-
etaren. Immers, ook dese kunnen graat gevaar
ap den weg veroorzaken. Zulke gevallen kannen
iagevaige art SS alleen met gevangenlaetraf ge
straft werden
Verder ie een meer direct optreden tegen
bestuurders, die onder den invloed van al-
oohollacben drank stjn, mogelijk gemaakt
la de art». 27 en 28. die bet mogel(jk ma
ken dronken bewtunrdera onmlddellljk te
beletten met bei motorrijtuig verder te
rijden. Zelfs kan hun rijbewijs Ingebonden
worden tot aaa da rechterlijke altepraak
(art. r»j.
In verband met het bovenstaande is in art
8 van Gedeputeerde Staten de opdracht ge
geven om de bebouwde kommen vast w stellen
en een voorschrift opgenomen tot bet aangeven
op den weg van die kommen.
Thans is nog met overgegaan tot bet op-
teggon van plicht tot vcnekerlng tegen <to
gevolgen van de westelijke aansprakelijkheid
van tig wil tra houders en bestuurders ven mo-
torrljtulpto De minister staat mat atwgaend
tegenover dit lisnirbeslrt De uitwerking van
een add ingrijpende voorstaning sou echter UJd
vorderen. gedurende welken men met kan
wachten op een betere regeling van de ovenge
vvrkeorsvoorachrUten. Ben wettelljko verweha
ringsphcht kan later, aoo noodlg, bg ataonder-
Ujko wet worden Ingevoerd.
De bedoeling te. die eiechen swaa>der te
stellen dan die op bet oogenblik gelden
Het bepaalde in art 8 der tegenwoordige wet,
volgens hetwelk een nummerbewUs moet war
den al gegeven door den Commissaris der Ko
ningin in de provincie en. In geval de houder
in bet buitenland woont, door den minister,
Is een beletsel voor een goede regeling der con-
trdle op motorrijtuigen
Aan de Memorie van Toelichting wordt bet
volgende ontleend:
Nu de vereisebte bijdragen zijn toegesegd.
kan aan bet Hoofdkanaal een begin van uit
voering worden gegeven.
De werken voor het kanaalgedeelte tusschen
den Vaartschen Rijn en de Lek in hoofdzaak be
vattende den zijtak naar Vreeswijk, waarmede
reeds In 1833 een aanvang werd gemaakt, sul
len. naar het zich laat aansien. tegen bet ein
de van 1338 voltooid kunnen worden, waarmede
o. m. wordt bereikt, dat de scheepvaart tus-
schen Amsterdam en de Lek geen gebruik zal
behoeven te maken van de overbelaste Konln-
glnnesluis te Vreeswijk.
Als een der meest urgente eadesdeetan van
In zgn memorie van antwoord op bet voor-
looplg verslag óver bet wetsontwerp tot wijzi
ging der Winkelsluitingswet set de Minister
van Iconomlscbe Zaken uiteen, dat hl) bet
inschakelen van ds gemeenteraden een voor
deel acht. De kwestie kan dan locaal worden
bezien. PlaatselUk kunnen de behoeften en ver
langens immers ulteenloopen.
Ten emde de verschillende verlangens boter
tot baar recht te doen komen, zullen do
gemeentebesturen b<j „belanghebbenden" te rads
moeten gaan. Inderdaad zal deae ruime om
schrijving. ingevolge den wenach der Tweede
Kamer in bet wetsontwerp gebracht, de ge
meenteraden voor de beantwoording van vragen
stellen, waarvoor bg de meer strikte gedachte
van het regeerlngsvoorstel geen plaats was
geweest. De minister hoopt de moeilijkheden,
welke hg ten deae. verwacht, aoo goed mogel|jk
op te lossen Overigens stelt hg zich voor om
trent de wgze van toepassing van het voor
schrift aan de gemeentebesturen nog enkele
aanwijzingen te geven, opdat althans eenlgs
uniformiteit in de srgse van uitvoering wordt
verkregen. Zulks aal er, naar hg vertrouwt,
mede toe kunnen bijdragen, dat de strijd In de
gemeenteraden omtrent wat al at niet plaat-
selgk dient te geschieden, beperkt Mgft.
■M hem te zenden naar <te
Te allen t Ude opname van Jongens vaa
g Koatgeis f MS per >ar. Kveot. rrtite
redeetls f SS. psr Jaae.
I Vraagt nroapeotua
Het is gewenacht, dat ds bewijzen als bier
bedoeld, afgegeven warden door et vanwege een
centraal orgaan, dat zoo noodlg een ondersoek
naar de geschiktheid van de motorgtiugen kan
instellen. Hierdoor wordt ook verkregen oen
vereenvoudiging der administratie ter zake
van de thans in gebruik sgnde nationaliteitsbe-
wgaen en de inning van de Wegenbelasting.
Bg de ultvoeringsvoorschrlften aal een en
ander nader geregeld kunnen worden.
Ook de afgifte van rgbewgaen wordt meer
gecentraliseerd Het afgeven, wat In de plaats
van de tegenwoordige rgvaardighexUbewgzen
komt, aal ook in de toekomst wel in ten
hand agn
Aan bet streven naar vereenvoudiging sluit
zich aan het doen vervallen van bestaande nlet-
noodaakelgk meer zgnde bepalingen.
Bjj do overweging van de hier
boven bedoelde nadere bepalingen,
welke in den elgemeenen maatregel
van bestuur een plaats kunnen vin
den, zal dan tevens de aandacht
kunnen worden gewijd aam 'a ander
vraagstuk, n.L 't brengen van meer
In verband met bepalingen van het wetboek
van strafrecht sou een bestuurder d> onder
Invloed van alcohol iemand overrgdt de kans
hebben, er met bechtenisstraf af te komen,
daarentegen in ieder geval gevangenlssti af krg-
gen als zgn rit Bonder ongelukken is afgeloo-
pen De maxima van de artt. 307 en MM (8 en
maa ruien) zgn in dit verband gebractt op
1 jaar en 8 maanden. Voor den door alcohol
benevelden bestuurder worden dese maxima
verhoogd tot 1 respectievelijk 3 jas» (reep,
den dood van een ander vsrooraaken an licha-
Bielgk letseD.
Ds lengte van dit kanaalgedeelte bedraagt
rond 8 K. M. Het kanaal aal een bodemnreed-
te verkrijgen van M M.; bg den aanleg van de
kanaaldijken aal rekening worden gehouden me*
de mogelgkbeld van verruiming tot M M. en
van plaat eelgke verruimingen ten behoeve van
loc- en laadplaatsen in de nabgheid van de
gemeente Utrecht. De hoogten en de afmetingen
van de wederzgdsche kanaaKIgken sullen ver-
bsmd houden met de belangen van 's Lande de
fensie, terwgl ook overigena voor zooveel noo
dlg. met die belangen rekening aal worden ge
houden.
Hel kaneel aal gemeen liggen met bet gedeel
te van bet Merwedakanaal tan Noorden van de
schutsluizen te Utrecht en aal derhalve een
gemiddeld peü verkrggen van ongeveer 0.40 M.
N. A. P.
In de Vleutensche wetering aal bg de krui
sing met bet kanaal aan de Westsgde een
schutsluis wordsn gebouwd. De door bet ka
naal afgesneden dealen van den Leldachen Rgn
en eveneens van den Vaartachen Rgn sullen
door schutsluizen met het kanaal worden ver
bonden De hlerbedoelde schutalulaen verkrggen
zoodanige afmetingen, dat de grootste vaartuigen
welke de doorsneden vaarten en kanalen kun
nen bevaren, kunnen worden doorgeechut
Voorts warden de beide afgesneden deelen van
i door een gronddulker on
net elkander verbonden.
Bg de knilstng van het kanaalgedeelte met
den Vleutenschen weg. den Bgksweg Utrecht-
Harmelen en den weg vaa Utrecht naar Jutfaas
zullen over het kanaal hooge vaste bruggen
worden gebouwd Op den westelijken kanaaldijk
tusschen den rgksweg Utrecht-Harmelen en den
Oaleeopechen dgk es* op den ooetelgken dgk
tusschen den Galeoopechea <gk en den weg
Utrecht-Jutfaaa sullen verhardingen worden
aangelegd.
Tm behoeve van uitvoering dier weaken is
toepassing der Onteigeningswet noodig.
Opgenomen is een uitbreiding van bet tegen-
woorchge art 15. vierde lid In dien sm dat
ook indien bet recht tot strafvervolging we
gens overtreding van art *28 of 453 Wrrb v.
Strafrecht Is vervallen In geval van traiuactle,
bet rgbewgs kan worden gewijzigd.
In art 38 is voort voor overtreding van art.
36 ontzegging van rijbevoegdheid voor vUl jaar
tnogelUk gemaakt. Ingevolge het vierde Ud bij
recidive voor 10 jaren.
Zoowel bet ezBwerp als de toelichting stjn
ta hoofdzaak ontleend aan de voorstelhui vaa
«e commies inzake de wettelijke bepalingen
betreffende bet motor- sn rjjwlelverkeer.
gemeene Verkeerswet gewild
Tse eerste sou ds voorbereiding nog genü-
■um tijd in beslag genomen hebben Ten tweede
geeft de tegenwoordige Motor- en Rltwieiwet
en ook bet onderhavige ontwerp in nog greoters
mate gelegenheid om in de wet sn de daarop
etounends voorschriften niet alleen bet motor
en riJwlelverkeer. maar ook het ovengo ver
baar voldoende te rogelon
Met ingang van 18 JuU la benoemd tot
mlnistrateur der Orenabewaklng en Vreemde
lingendienst de kapitein der Kon Marecbaue-
less H. W. Oroiaet «aa UcheJen.
Ingediend b een wetsontwerp: Nadere ver
lenging van den termijn der opschorting vea
de beteHng van rente en afloeaing ter zake vaa
de Burinaamscbe spuu* weghtoing. Btj de wet
van 33 December 1818 werd voor 5 Jaren op-
geachort de verplichting tot betaling van ren
te en aflossing ter zake van de door Suriname
van het Rijk geleende gelden voor den aanlog
van een spoorweg. Deze termijn is steeds meer
verlengd, tot 18 jaren. Met het oog op de gel-
delljke omstandigheden van Suriname is het
noodzakelUk, den termijn weder voor 8 jaar te
bestendigen.
Da ministrr meent te moeten aanbevetsn. dat
Be wet de oteoben van geechiktheid sa be-
kwaamhrtd ter verkrijging vao eea ftjbrwDB
Het rgtuigbewpo behoort te wor
den af gegeven voor een bepaald
motorrijtuig en moet niet vooi* elk
willekeurig motorrijtuig kunnea
worden gebruikt.
veer hel Parihehe eeeMeesl te kot Olympteeh stedtee te
Amsterdam. Do tedmlsche zijde vea de ie ss*sl|jhhe dee
Ook In ander opzicht wordt strenger optre
den door verswaring van strafmaat voorge
steld.
■set Heef*aaaal moet werden bcechoawd bet
kaaaalgedeeite. da* het kerndeel» nd vaa bet
Merwedekanaal btj UteeclU aal verteadea met
ha* reeds in eitvoering stjnde kanaalgedeelte
Iwiiii den Vaart sekse Bga sa do Lek.
He* weteoatwerp steekt te* verklartag vaa
bet aigemeea aa* der eeUotgeatag welke veer bet
kanaalgedeelte tamehra het beardropead vaa
het Merwedekanaal bQ Utree!** sa des* Vaart-
scbea BDs bg Jetpiiaas noedig te.
T* ven Ke« lok d.t Cwavoo driehonderd jaar geleden onder Ned.rl.nd.ch beheer kwom. wordt te Cur.e.o op lnttl.tief
ven don gou-omeur, W. Th. ven Slobbe, oen tentoonstelling v.n Nederland.ch labriko.t gehouden. De .tend van do Am.terdam.che
Ixvoe en de K N.S.M
Ingediend is een wetsontwerp tot verklaring
van het algemeen nut der onteigening van
perceelen, erfdienstbaarheden en andere zake
lijke rechten noodlg voor aanleg van bet ka
naaivak van den spoorweg UtrechtGouda tot
de kruising met den Vaartschen Rijn bU Jut-
phaas. deel uitmakende van de werken tot aan
leg van een scheepvaartverbinding van Am
sterdam met den BovenrVn, bedoeld In de wet
van 37 Maart 1831.
Op vragen van het Kamerlid Wijnkoop in
verband met do veroordeallng tot gevangenis
straf van een redacteur van de .JBurinaatnache
Banier", heeft de Minister van KolonMn ge
antwoord. dat bedoelde rwdaotour werd ver
volgd (en veroordeeldj wegens meaerlenhrtft
en wegens beleediglng. aangedaan aan
ambtenaar ter sake van de rechtmatige
oefening van zijn bediening.
Voor hst n—en «*n eaaataegaiea
0MM bmhIMcMds»
De noodlge eenheid inzake de maxlmum-snel-
held kan verkregen worden door een algemeen
martmum voor de in de bebouwde sommen In
acht te nemen snelheid vast te stellen, behou
dens dan voor die gedeelten van de wegen,
welke behoorlijk zgn afgescheiden en niet voor
an<ier verkeer, dan voor motorrijtuigen, zgn
opengesteld
I
L
FOTOREPORTAGE I