Sr I I i Het zilveren jubileum van Mgr. Hermus o Scheepvaart Naar grooter verkeersveiligheid I Zoekt gij betrouwbaar Personeel Li Bi es. I a Plaats dan een „Omroeper” voor 75.000 gezinnen. NIEUWE WETTELIJKE REGELING fB n A niet te dicht achterlicht OM Ifi W* ZATERDAG 21 JULI 1934 IU - b Jfaximum-tnelheui Zwaarder eischen Winkelsluiting Urgent onderdeel Scherper controle Tegen dronken bestuurders Schutsluis Surmaanuche Spoorweyleening Meer eenheid AjAministntem grensbewaking 4 F GEEN AANLEIDING VOOR MAATREGELEN Zwaarder eischen zullen worden gesteld ter verkrijging van oen rijbewijs I Inschakeling dar gemeenterad en een voordeel f <1 Wetsontwerp tot onteigening voor den aanleg van een kanaalvak, behoorende tot de verbin ding van Amsterdam met den Bovenrijn DE TOEKOMST VAN UW ZOON Opla<bMbXi^a(^e^ „St. Bernard»” Peij by Rermtend D« drukte voor den schouwburg te Bayreuth na een repetitie voor de Festspiele welke op 22 Juli een aenvang zullen nemen --W z FOTOREPORTAGE r Y «Sn.-. Da loetsto ▼an rich birizit Zee kam bij overtreding vaa den «Itrniaie ■lltwtri vaa bestaer 1 Jaren sateegcing, btf recidive 4 jaren warden nligesprokess. I I 1 Verder ia een meer direct optreden teven bestuurders. dia nadar den Invloed van al» eeOeUsehen draak z|jn. mogeljjk gemaakt in de artL 27 en 24, die bet mogelijb ma ken drenken bestuurders onmlddeUük te beletten mat het motorrijtuig verder te rtlden- Zette kan ban rijbewijs Ingebonden werden tot, aaa de rechterlijke uitopraak (art. 27). i i Door dit in brt ontwerp op te nemen art. la ook mogelijk gemaakt de regeling, waardoor, indien later het motorrijtuig zich in aoodanlgen toestand blijkt te bevinden, dat bet gevaarlijk te, daarmede over een weg te rijden, hrt bewijs tijdelijk at voor goed kan worden ingetrokken (art. 11>. niet in onderdeden aangeeft, maar overlaat aan den minister, met de uitvoering van de wet belast. Wat de scherpere controle betreft, breidt art. 24 de tegenwoordige bepaling van art 21 b (per- sssua, die onder Invloed van sterken drank verbeuren) alt ook tot ben. die andere rij- ef voertuigen dan motorrijtuigen ef rijwielen be sturen. Immers, eek dese kannen greet gevaar ep don weg vereerueben Zulke gevallen kunnen ingevolge art U alleen met gevang;niestraf ge straft werden. I I I 1 I I 1 1 1 De bedoeling te, die -eischen zwaa>der te stellen dan die op bat oogenbllk gelden. Het bepaalde in art. 0 der tegenwoordige wet, volgens hetwelk een munmerbewljs moet wor den afgegeven door den Commissaris der Ko ningin in de provincie en. in geval ds houder In bet buitenland woont, door den minister, is een beletsel voor een goede regeling der con trole op motorrijtuigen. overgelaten b.v aaa bet verschillend inzicht van gemeentebesturen. i i i i i i i i i Bp de overweging wan de hier- boven bedoelde nadere bepalingen, welke in den algemeenen maatregel wan bestuur een plaats kunnen vin den. zal dan tevens de aandacht kunnen worden gewijd aan ‘a ander vraagstuk, n.L ‘t brengen van meer eenheid in de vurkeersregelen. De Kaogweek nam Vrijdag oen asnvong. Bon sserziehl vse do Pompwsjoehten fr.y Een wetsontwerp ie ingediend. houdende regelen, in verband met het gebruik van motorrijtuigen en rijwielen nopens het verkeer op de wegen en de rijwielpaden. ■et is de bedoeling om de punten, voor eenheid van regeling leenen. a gelijk en noodlg onder te brengen in den alge meenen maatregel van bestuur, met nadere uit werking, waar dit gewenscht Is. in mlnlrtrrieels beschikking. Daarmee wordt de noodlge eenheid rijbewijs verkregen omdat die punten dan niet eau adn In rijn memorie van antwoord op het voor» loopig verslag over bet wetsontwerp tot wUrt- ging der Winkelsluitingswet eet de Minister van Bconomlache Zaken uiteen, dat hij bet inschakelen van de gemeenteraden een voor deel acht. De kwestie kan dam locaal warden besten. Plaatselijk kunnen de behoeften en ver» langens immers uiteenloopen. Ten einde de verschillende verlangens beter tot haar recht te doen komen, sullen de gemeentebesturen bij „belanghebbenden" te rade moeten gaan. Inderdaad zal dese ruime om schrijving. Ingevolge den wen ach der Tweede Kamer In bet wetsontwerp gebracht, de ge meenteraden voor de beantwoording van vragen stellen, waarvoor bij de meer strikte gedachte van bet regeerlngsvoorstel geen plaats was geweest. De minister hoopt de moeilijkheden, welke hij ten dese verwacht, aoo goed mogelijk op te lossen. Overigens stelt bij rich voor om trent de wijze van toepassing van brt voor schrift aan de gemeentebesturen nog enkele aanwijzingen te geven, opdat althans eenlge uniformiteit ia de wljse van uitvoering wordt verkregen. Zulks aal er, naar hij vertrouwt, mede toe kunnen bijdragen, dat de strijd in de gemeenteraden omtrent wat al of niet plaat- seltjk dient te geschieden, beperkt blijft. de Vteutenscbe wetering sal bfj de knd- Westatjde een iwd. De door brt ka- i den Leldschen Rijn Thans is nog niet overgegaan tot bet op leggen van den pUebt tot verzekering tegen de gevolgen van ds wettrtljhs aansprakelijkheid van ilgsrmri, boude» en bestuurders van mo torrijtuigen. Do minister staat niet afwijzend tegenover dtt denkbeeld. De uitwerking van een add Ingrijpends voorziening sou echter tijd wonderen. gedurende welken men niet kan wachten op een betere regeling van de overige verkeerevoonebriften. Km wrttelflke vereeke- ringapUebt kan later, aoo noodlg, b(j afzonder lijke wet worden ingevoerd. orbsrrtdlngea voor hot Porijscho nachtfeest te hot Olympisch stodtea te Amsterdam, Do technische zjjdo van do foestolljkheden In verband met bet bovenstaande ia in art. S van Gedeputeerde Staten de opdracht ge geven om de bebouwde kommen vast te rtellen en een voorschrift opgenomen tot bet auigeven op den weg van die kommen. De thana bestaande Motov- en Rjjwielwet zal vervallen bfj inwer kingtreding van de onderhavige. De noodlge eenheid inzake de maximum-snel heid kan verkregen worden door een algemeen maaimum voor de In de bebouwde sommen in acht te nemen snelheid vast te stellen, behou dens dan voor die gedeelten van ds wegen, welke behoorlijk zijn afgescheiden en niet voor ander verkeer, dan voor motorrijtuigen, zijn In vartMUd met bepalingen van brt wetboek van strafrecht sou een bestuurder. d> onder Invloed van alcohol iemand overrijdt de kans hebben, er met hecbtenlsstraf af te komen, daarentegen in ieder geval gevangenissen af krij gen aia sUn rit tonder ongelukken is atgtioo- pen. De maxima van de artt. 307 an 2M (g en 0 maanden) zijn in dit verband gebracht op I jaar en maanden. Voor den door alcohol benevelden beatuurder worden dese maxima verhoogd tot 3 respectievelijk 3 Jaa» (resp. den dood van eau ander veroonaken en licha melijk leteeU. Jl l||K wat betreft sgn gymnasiale en HJin.- studie suit u zeker veilig stellen door Te allen U)de opname van Jongens vaa S Kostgete f see per Jaar. Event, ertrts- redoetle f te.— per jaar. Vraagt prospectus Het is gewenscht, dat de bewjjaen als bier bedoeld, afgegeven worden door of vanwege een centraal orgaan, dat zoo noodlg een ondersoek naar de geschiktheid van de motortjtmpea kan instellen. Hierdoor wordt ook verkregen een veraenvoudlglng der administratie ter aake van da thans in gebruik zijnde nations IItettabe- wUaen en de inning van de Wegenbelasting. BIJ de uttvoeringavoorechriften sal een en ander nader geregeld kunnen worden. Ook de afgifte van rijbewijzen wordt meer geoentrallseerd Het afgeven, wat in de plaats van do tegenwoordige rijvaardigheidsbewijzen kaant, aal ook In de toekemat wal in Sta hand ajjn. Aan bet streven naar vereenvoudiging sluit sich aaa brt doen vervallen van bestaande niet- noodaakalUk meer shade bepalingen. De lengte van dit kanaalgedeelte bedmagt rond 4 K. M. Het kanaal sal een bodeabreed- te verkrijgen van SO hL; bfj den aanleg van de kanaaldijken aal rekening woeden gehouden mee de mogelijkheid van verruiming tot 74 M. en van plaateeUJke verruimingen ten behoeve van loc- en laadplaatsen In de nabUheSd van de gemeente Utrecht. De boogton en de afmetingen van de wederstjdsebe kanaaldijken sullen ver band houden met de belangen van *a Landt de fensie, terwijl ook overigens, voor aooveel noo- dlg, met die belangen rekening aal woeden ge houden. Het kanaal aal gemeen liggen met brt gedeel te van brt Merwedekanaal ten Noorden van de schutsluizen te Utrecht en aal derhalve een gemiddeld peil verkrijgen van ongeveer 0.40 M. N. A. P. Ook in ander opzicht wordt strenger optre den door verswaring van strafmaat voorge steld Aan de Memorie van Toelichting wordt bet volgende ontleend: Nu de vereischte bijdragen zijn toegesegd. kan aan bet Hoofdkanaal een begin van uit voering worden gegeven. De werken voor bet kanaalgedeelte tusseben den Vaartschen Rijn en de Lek in hoofdzaak be vattende den zijtak naar Vreeswijk, waarmede reeds in 1932 een aanvang werd gemaakt, sul len. naar het zich laat aanzien, tegen het ein de van 1934 voltooid kunnen worden, waarmede o. m. wordt bereikt, dat de scheepvaart tus seben Amsterdam en de Lek geen gebruik sal behoeven te maken van de overbelaste Kotiln- glniKsluls te Vreeswijk. Ah een der meert urgente Ingediend h ean wetsontwerp: Nadere var» lenging vaa den termijn dar opschorting vaa do betaling van rente en aflossing ter sake vaa da Surinsamache spoorwegleenlng. Bij de wet van 32 December 1919 werd voor S jaren op- geschort de verplichting tot betaling vaa ma te en aflossing ter sake van de door Suriname van het Rijk geleende gelden voor dan aanleg van een spoorweg. Deus termijn la steeda meer verlengd, tot U jaren. Met hrt oog op de gel- deltjke omstandigheden van Suriname te be» noodaakalljk. dm termijn weder voor jaar te beateadigaai. Opgenomen te een uitbreiding van het tegen woordige art. U. vierde lid In dien sin dat ook Indien hrt recht tot strafvervolging we gens overtreding van art. 426 of 443 Werb v. Strafrecht te vervallen In geval van transactie, hrt rijbewijs kan worden gewftzlgd. In art. 39 te voort voor overtreding van art. 24 ontsegglng van rijbevoegdheid voor vjjf jaar motelijk gemaakt, ingevolge brt vierde lid bij recidive voor lo jaren. ■kowei brt ontwerp als de toelichting rijn an hoofdtaak ontleend aan de voorstellen van de commissie Inzake de wettelUke bepalingen betreffende brt motor- on rijwtelverkeer. De toehebting aegt ojn.: Om twee redenen beeft de minister geen a>- •emeene Verkeerswet gewild. Tan eerste sou de voorbereiding nog terui- men tijd In beslag genomen hebban. Ibc tweede geeft de tegenwoordige Motor- en Rüwielwrt en oek bet onderhavige ontwerp ia nog greotere mate gel^enheld om in de wet en de daarop steunende voorschriften nlst alleen bet motor en rijwtalverkoer. maar ook hrt overige ver in sing met het kanaal aan de schutsluis worden gebouwd naai afgesneden deelen vth en eveneens van den Vaartschen Rijn zullen door schutsluizen met bet kanaal worden ver bonden. De hlsrbedoelde schutsluizen verkrijgen zoodanige afmetingen, dat de grootste vaartuigen welke de doorsneden vaarten en kanalen kun nen bevaren, kunnen worden doorgeschut. Voorts worden de belde af gesneden deelen van den Vaartschen Rijn door een gronddulker on der brt Rijnkanaal met elkander verbondsp. Bij de kruising van het kanaalgedeelte met den Vleutenscben weg. den Rijksweg Utrecht- Harmelen en den weg van Utrecht naar Jutfaas zullen over het kanaal hooge vaste bruggen worden gebouwd. Op den westelijken kanaaldijk tusschen den rijksweg Utrecht-Harmelen en den Galecopechen dijk en op den oosteUjken dijk tusschen den Oalecopsehen dijk on den weg Utrecht-Jutfaas sullen verhardingen worden Ten behoeve van uitvoering dier werken te toepassing der Onteigeningswet noodlg. Mgr. A» M<rmu« - - - - ------oolrtommw InitMuut te St Mlckleh - Bij d«. gelegenheid «d de jubllsrl. door Z. H don Psus benoemd tot “,1Jdoor H M Irt RUM» I» do orde ven den leeuw Mgr K«™» tijden, do huldiging, son rijn linkerhand Z. H. Eso. Mgr. Diepen. Bistehop von Hertogenbooch Het rptuigbewüs behoort te wor den aigegeven voor een bepaald, motorrijtuig en moet niet voor elk willekeurig motorrijtuig kunnen worden gebruikt. De voder der doofstommen door Paus on Koningin Vrijdag zijn zilveren jubileum, als directeur van het Gestel. Protonotarlus Apostollcus Nedorlandsch. Ingediend te een wetsontwerp tot verklaring van het algemeen nut der onteigening van perceelen, erfdienstbaarheden en andere zake lijke rechten noodlg voor aanleg van bet ka naalvak van den spoorweg UtrechtGouda tot de kruising met den Vaartschen Rijn bij Jut- phaas, deel uitmakende van de werken tot aan leg van een scheepvaartverbinding van Am sterdam met den Bovenrijn, bedoeld In de wet van 27 Maart 1M1. Met ingang van M JuU te benoemd tot mlntetrateur der Grensbewaking en Vreemde lingendienst de kapitein der Kon. Mererhaus» lkee K. W. K. Oroteot Ma Uchsten. t j Ter herdenking v.n het feit dst Curocso drtohondwd jser geleden ondw N.derl.nd.ch b.h.er kwsm. wordt te Cur.?.o op von den gouverneur, W. Th. ven Slobbe, een tentoonstelling von Nedorlsndsch fabrikaat gehouden. De stond van de Amstordamsche haven «n d« K.N.S.M» Hat thane aangeboden weteont- werp ie esunengeoteld mat da be doeling om te verkrijgent grooter weiligbeéd van het trorkoob hrt Hoefdkamal awet werden beeebmwd hrt kanaalgedeelte. dat hrt benednnpand vaa hrt Merwedekanaal b« Utrecht aal verteadaa aart het reeds tas nitvoerlng sjjnda kaaanlgedsefte tmiikin den Vaartachen BOs sa ds Lak. Het wetsontwerp steekt tef vesktartng vaa hrt algenseen nut der entrigesteng welke veer hrt kanstalgedeelte taeschea bc« besendstopaad van hrt Merwedekanaal bQ Utrecht sa <tea Vaart achen R«n b« Jntpbaas noodlg te. Op vragen van hrt Kamerlid Wijnkoop in verband met de veroordeellng tot gevangenis straf van een redacteur van de „Burinaamache Banier", heeft «te Minister van KolonMn ge antwoord, dat bedoelde redacteur werd ver volgd (en veroordeeld) en wegens beleedlging. ambtenaar ter zake van de rechtmatige oefening van ztfn bediening. Voor hrt nemen «aa maatrageten geen aimteiditM. wegens smaadschrift aangedaan aan een Mt-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 4