Sr
I I
i
Het zilveren jubileum van Mgr. Hermus
o
Scheepvaart
Naar grooter verkeersveiligheid
I Zoekt gij betrouwbaar
Personeel
Li Bi
es. I
a
Plaats dan een „Omroeper”
voor 75.000 gezinnen.
NIEUWE WETTELIJKE
REGELING
fB
n
A
niet te dicht
achterlicht
OM
Ifi W*
ZATERDAG 21 JULI 1934
IU
-
b
Jfaximum-tnelheui
Zwaarder eischen
Winkelsluiting
Urgent onderdeel
Scherper controle
Tegen dronken bestuurders
Schutsluis
Surmaanuche Spoorweyleening
Meer eenheid
AjAministntem grensbewaking
4
F
GEEN AANLEIDING VOOR
MAATREGELEN
Zwaarder eischen zullen worden
gesteld ter verkrijging van
oen rijbewijs
I
Inschakeling dar gemeenterad en
een voordeel
f
<1
Wetsontwerp tot onteigening voor
den aanleg van een kanaalvak,
behoorende tot de verbin
ding van Amsterdam
met den Bovenrijn
DE TOEKOMST VAN UW ZOON
Opla<bMbXi^a(^e^ „St. Bernard»”
Peij by Rermtend
D« drukte voor den schouwburg te Bayreuth na een repetitie voor de Festspiele welke op
22 Juli een aenvang zullen nemen
--W z
FOTOREPORTAGE
r
Y
«Sn.-.
Da loetsto
▼an
rich
birizit
Zee kam bij overtreding vaa den «Itrniaie
■lltwtri vaa bestaer 1 Jaren sateegcing, btf
recidive 4 jaren warden nligesprokess.
I
I
1
Verder ia een meer direct optreden teven
bestuurders. dia nadar den Invloed van al»
eeOeUsehen draak z|jn. mogeljjk gemaakt
in de artL 27 en 24, die bet mogelijb ma
ken drenken bestuurders onmlddeUük te
beletten mat het motorrijtuig verder te
rtlden- Zette kan ban rijbewijs Ingebonden
werden tot, aaa de rechterlijke uitopraak
(art. 27).
i
i
Door dit in brt ontwerp op te nemen art.
la ook mogelijk gemaakt de regeling, waardoor,
indien later het motorrijtuig zich in aoodanlgen
toestand blijkt te bevinden, dat bet gevaarlijk
te, daarmede over een weg te rijden, hrt bewijs
tijdelijk at voor goed kan worden ingetrokken
(art. 11>.
niet in onderdeden aangeeft, maar overlaat
aan den minister, met de uitvoering van de
wet belast.
Wat de scherpere controle betreft, breidt art.
24 de tegenwoordige bepaling van art 21 b (per-
sssua, die onder Invloed van sterken drank
verbeuren) alt ook tot ben. die andere rij- ef
voertuigen dan motorrijtuigen ef rijwielen be
sturen. Immers, eek dese kannen greet gevaar
ep don weg vereerueben Zulke gevallen kunnen
ingevolge art U alleen met gevang;niestraf ge
straft werden.
I
I
I
1
I
I
1
1
1
De bedoeling te, die -eischen zwaa>der te
stellen dan die op bat oogenbllk gelden.
Het bepaalde in art. 0 der tegenwoordige wet,
volgens hetwelk een munmerbewljs moet wor
den afgegeven door den Commissaris der Ko
ningin in de provincie en. in geval ds houder
In bet buitenland woont, door den minister,
is een beletsel voor een goede regeling der con
trole op motorrijtuigen.
overgelaten b.v aaa bet verschillend inzicht
van gemeentebesturen.
i
i
i
i
i
i
i
i
i
Bp de overweging wan de hier-
boven bedoelde nadere bepalingen,
welke in den algemeenen maatregel
wan bestuur een plaats kunnen vin
den. zal dan tevens de aandacht
kunnen worden gewijd aan ‘a ander
vraagstuk, n.L ‘t brengen van meer
eenheid in de vurkeersregelen.
De Kaogweek nam Vrijdag oen asnvong. Bon
sserziehl vse do Pompwsjoehten
fr.y
Een wetsontwerp ie ingediend.
houdende regelen, in verband met
het gebruik van motorrijtuigen en
rijwielen nopens het verkeer op de
wegen en de rijwielpaden.
■et is de bedoeling om de punten,
voor eenheid van regeling leenen. a
gelijk en noodlg onder te brengen in den alge
meenen maatregel van bestuur, met nadere uit
werking, waar dit gewenscht Is. in mlnlrtrrieels
beschikking. Daarmee wordt de noodlge eenheid
rijbewijs verkregen omdat die punten dan niet eau adn
In rijn memorie van antwoord op het voor»
loopig verslag over bet wetsontwerp tot wUrt-
ging der Winkelsluitingswet eet de Minister
van Bconomlache Zaken uiteen, dat hij bet
inschakelen van de gemeenteraden een voor
deel acht. De kwestie kan dam locaal warden
besten. Plaatselijk kunnen de behoeften en ver»
langens immers uiteenloopen.
Ten einde de verschillende verlangens beter
tot haar recht te doen komen, sullen de
gemeentebesturen bij „belanghebbenden" te rade
moeten gaan. Inderdaad zal dese ruime om
schrijving. Ingevolge den wen ach der Tweede
Kamer In bet wetsontwerp gebracht, de ge
meenteraden voor de beantwoording van vragen
stellen, waarvoor bij de meer strikte gedachte
van bet regeerlngsvoorstel geen plaats was
geweest. De minister hoopt de moeilijkheden,
welke hij ten dese verwacht, aoo goed mogelijk
op te lossen. Overigens stelt bij rich voor om
trent de wijze van toepassing van brt voor
schrift aan de gemeentebesturen nog enkele
aanwijzingen te geven, opdat althans eenlge
uniformiteit ia de wljse van uitvoering wordt
verkregen. Zulks aal er, naar hij vertrouwt,
mede toe kunnen bijdragen, dat de strijd in de
gemeenteraden omtrent wat al of niet plaat-
seltjk dient te geschieden, beperkt blijft.
de Vteutenscbe wetering sal bfj de knd-
Westatjde een
iwd. De door brt ka-
i den Leldschen Rijn
Thans is nog niet overgegaan tot bet op
leggen van den pUebt tot verzekering tegen de
gevolgen van ds wettrtljhs aansprakelijkheid
van ilgsrmri, boude» en bestuurders van mo
torrijtuigen. Do minister staat niet afwijzend
tegenover dtt denkbeeld. De uitwerking van
een add Ingrijpends voorziening sou echter tijd
wonderen. gedurende welken men niet kan
wachten op een betere regeling van de overige
verkeerevoonebriften. Km wrttelflke vereeke-
ringapUebt kan later, aoo noodlg, b(j afzonder
lijke wet worden ingevoerd.
orbsrrtdlngea voor hot Porijscho nachtfeest te hot Olympisch stodtea te
Amsterdam, Do technische zjjdo van do foestolljkheden
In verband met bet bovenstaande ia in art.
S van Gedeputeerde Staten de opdracht ge
geven om de bebouwde kommen vast te rtellen
en een voorschrift opgenomen tot bet auigeven
op den weg van die kommen.
De thana bestaande Motov- en
Rjjwielwet zal vervallen bfj inwer
kingtreding van de onderhavige.
De noodlge eenheid inzake de maximum-snel
heid kan verkregen worden door een algemeen
maaimum voor de In de bebouwde sommen in
acht te nemen snelheid vast te stellen, behou
dens dan voor die gedeelten van ds wegen,
welke behoorlijk zijn afgescheiden en niet voor
ander verkeer, dan voor motorrijtuigen, zijn
In vartMUd met bepalingen van brt wetboek
van strafrecht sou een bestuurder. d> onder
Invloed van alcohol iemand overrijdt de kans
hebben, er met hecbtenlsstraf af te komen,
daarentegen in ieder geval gevangenissen af krij
gen aia sUn rit tonder ongelukken is atgtioo-
pen. De maxima van de artt. 307 an 2M (g en
0 maanden) zijn in dit verband gebracht op
I jaar en maanden. Voor den door alcohol
benevelden beatuurder worden dese maxima
verhoogd tot 3 respectievelijk 3 Jaa» (resp.
den dood van eau ander veroonaken en licha
melijk leteeU.
Jl
l||K wat betreft sgn gymnasiale en HJin.-
studie suit u zeker veilig stellen door
Te allen U)de opname van Jongens vaa
S Kostgete f see per Jaar. Event, ertrts-
redoetle f te.— per jaar.
Vraagt prospectus
Het is gewenscht, dat de bewjjaen als bier
bedoeld, afgegeven worden door of vanwege een
centraal orgaan, dat zoo noodlg een ondersoek
naar de geschiktheid van de motortjtmpea kan
instellen. Hierdoor wordt ook verkregen een
veraenvoudlglng der administratie ter aake
van da thans in gebruik zijnde nations IItettabe-
wUaen en de inning van de Wegenbelasting.
BIJ de uttvoeringavoorechriften sal een en
ander nader geregeld kunnen worden.
Ook de afgifte van rijbewijzen wordt meer
geoentrallseerd Het afgeven, wat in de plaats
van do tegenwoordige rijvaardigheidsbewijzen
kaant, aal ook In de toekemat wal in Sta
hand ajjn.
Aan bet streven naar vereenvoudiging sluit
sich aaa brt doen vervallen van bestaande niet-
noodaakalUk meer shade bepalingen.
De lengte van dit kanaalgedeelte bedmagt
rond 4 K. M. Het kanaal sal een bodeabreed-
te verkrijgen van SO hL; bfj den aanleg van de
kanaaldijken aal rekening woeden gehouden mee
de mogelijkheid van verruiming tot 74 M. en
van plaateeUJke verruimingen ten behoeve van
loc- en laadplaatsen In de nabUheSd van de
gemeente Utrecht. De boogton en de afmetingen
van de wederstjdsebe kanaaldijken sullen ver
band houden met de belangen van *a Landt de
fensie, terwijl ook overigens, voor aooveel noo-
dlg, met die belangen rekening aal woeden ge
houden.
Het kanaal aal gemeen liggen met brt gedeel
te van brt Merwedekanaal ten Noorden van de
schutsluizen te Utrecht en aal derhalve een
gemiddeld peil verkrijgen van ongeveer 0.40 M.
N. A. P.
Ook in ander opzicht wordt strenger optre
den door verswaring van strafmaat voorge
steld
Aan de Memorie van Toelichting wordt bet
volgende ontleend:
Nu de vereischte bijdragen zijn toegesegd.
kan aan bet Hoofdkanaal een begin van uit
voering worden gegeven.
De werken voor bet kanaalgedeelte tusseben
den Vaartschen Rijn en de Lek in hoofdzaak be
vattende den zijtak naar Vreeswijk, waarmede
reeds in 1932 een aanvang werd gemaakt, sul
len. naar het zich laat aanzien, tegen het ein
de van 1934 voltooid kunnen worden, waarmede
o. m. wordt bereikt, dat de scheepvaart tus
seben Amsterdam en de Lek geen gebruik sal
behoeven te maken van de overbelaste Kotiln-
glniKsluls te Vreeswijk.
Ah een der meert urgente
Ingediend h ean wetsontwerp: Nadere var»
lenging vaa den termijn dar opschorting vaa
do betaling van rente en aflossing ter sake vaa
da Surinsamache spoorwegleenlng. Bij de wet
van 32 December 1919 werd voor S jaren op-
geschort de verplichting tot betaling vaa ma
te en aflossing ter sake van de door Suriname
van het Rijk geleende gelden voor dan aanleg
van een spoorweg. Deus termijn la steeda meer
verlengd, tot U jaren. Met hrt oog op de gel-
deltjke omstandigheden van Suriname te be»
noodaakalljk. dm termijn weder voor jaar te
beateadigaai.
Opgenomen te een uitbreiding van het tegen
woordige art. U. vierde lid In dien sin dat
ook Indien hrt recht tot strafvervolging we
gens overtreding van art. 426 of 443 Werb v.
Strafrecht te vervallen In geval van transactie,
hrt rijbewijs kan worden gewftzlgd.
In art. 39 te voort voor overtreding van art.
24 ontsegglng van rijbevoegdheid voor vjjf jaar
motelijk gemaakt, ingevolge brt vierde lid bij
recidive voor lo jaren.
■kowei brt ontwerp als de toelichting rijn
an hoofdtaak ontleend aan de voorstellen van
de commissie Inzake de wettelUke bepalingen
betreffende brt motor- on rijwtelverkeer.
De toehebting aegt ojn.:
Om twee redenen beeft de minister geen a>-
•emeene Verkeerswet gewild.
Tan eerste sou de voorbereiding nog terui-
men tijd In beslag genomen hebban. Ibc tweede
geeft de tegenwoordige Motor- en Rüwielwrt
en oek bet onderhavige ontwerp ia nog greotere
mate gel^enheld om in de wet en de daarop
steunende voorschriften nlst alleen bet motor
en rijwtalverkoer. maar ook hrt overige ver
in
sing met het kanaal aan de
schutsluis worden gebouwd
naai afgesneden deelen vth
en eveneens van den Vaartschen Rijn zullen
door schutsluizen met bet kanaal worden ver
bonden. De hlsrbedoelde schutsluizen verkrijgen
zoodanige afmetingen, dat de grootste vaartuigen
welke de doorsneden vaarten en kanalen kun
nen bevaren, kunnen worden doorgeschut.
Voorts worden de belde af gesneden deelen van
den Vaartschen Rijn door een gronddulker on
der brt Rijnkanaal met elkander verbondsp.
Bij de kruising van het kanaalgedeelte met
den Vleutenscben weg. den Rijksweg Utrecht-
Harmelen en den weg van Utrecht naar Jutfaas
zullen over het kanaal hooge vaste bruggen
worden gebouwd. Op den westelijken kanaaldijk
tusschen den rijksweg Utrecht-Harmelen en den
Galecopechen dijk en op den oosteUjken dijk
tusschen den Oalecopsehen dijk on den weg
Utrecht-Jutfaas sullen verhardingen worden
Ten behoeve van uitvoering dier werken te
toepassing der Onteigeningswet noodlg.
Mgr. A» M<rmu«
- - - - ------oolrtommw InitMuut te St Mlckleh
- Bij d«. gelegenheid «d de jubllsrl. door Z. H don Psus benoemd tot
“,1Jdoor H M Irt RUM» I» do orde ven den
leeuw Mgr K«™» tijden, do huldiging, son rijn linkerhand Z. H. Eso.
Mgr. Diepen. Bistehop von Hertogenbooch
Het rptuigbewüs behoort te wor
den aigegeven voor een bepaald,
motorrijtuig en moet niet voor elk
willekeurig motorrijtuig kunnen
worden gebruikt.
De voder der doofstommen door Paus on Koningin
Vrijdag zijn zilveren jubileum, als directeur van het
Gestel.
Protonotarlus Apostollcus
Nedorlandsch.
Ingediend te een wetsontwerp tot verklaring
van het algemeen nut der onteigening van
perceelen, erfdienstbaarheden en andere zake
lijke rechten noodlg voor aanleg van bet ka
naalvak van den spoorweg UtrechtGouda tot
de kruising met den Vaartschen Rijn bij Jut-
phaas, deel uitmakende van de werken tot aan
leg van een scheepvaartverbinding van Am
sterdam met den Bovenrijn, bedoeld In de wet
van 27 Maart 1M1.
Met ingang van M JuU te benoemd tot
mlntetrateur der Grensbewaking en Vreemde
lingendienst de kapitein der Kon. Mererhaus»
lkee K. W. K. Oroteot Ma Uchsten. t j
Ter herdenking v.n het feit dst Curocso drtohondwd jser geleden ondw N.derl.nd.ch b.h.er kwsm. wordt te Cur.?.o op
von den gouverneur, W. Th. ven Slobbe, een tentoonstelling von Nedorlsndsch fabrikaat gehouden. De stond van de Amstordamsche
haven «n d« K.N.S.M»
Hat thane aangeboden weteont-
werp ie esunengeoteld mat da be
doeling om te verkrijgent grooter
weiligbeéd van het trorkoob
hrt Hoefdkamal awet werden beeebmwd hrt
kanaalgedeelte. dat hrt benednnpand vaa hrt
Merwedekanaal b« Utrecht aal verteadaa aart
het reeds tas nitvoerlng sjjnda kaaanlgedsefte
tmiikin den Vaartachen BOs sa ds Lak.
Het wetsontwerp steekt tef vesktartng vaa
hrt algenseen nut der entrigesteng welke veer hrt
kanstalgedeelte taeschea bc« besendstopaad van
hrt Merwedekanaal bQ Utrecht sa <tea Vaart
achen R«n b« Jntpbaas noodlg te.
Op vragen van hrt Kamerlid Wijnkoop in
verband met de veroordeellng tot gevangenis
straf van een redacteur van de „Burinaamache
Banier", heeft «te Minister van KolonMn ge
antwoord, dat bedoelde redacteur werd ver
volgd (en veroordeeld)
en wegens beleedlging.
ambtenaar ter zake van de rechtmatige
oefening van ztfn bediening.
Voor hrt nemen «aa maatrageten
geen aimteiditM.
wegens smaadschrift
aangedaan aan een
Mt-