Regenboog voor de Hollanders
Spoorboomen niet
neergelaten
HONIGS BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL
Reiswagen in een
greppel
„Vierdaagsche”
DE JOLLENTEAM VOOR
DE KAAG
WOENSDAG 25 JULI 1934
7
Mr
i'.
Eigenaardige tegenspraak
Onderzoek gaande
Twaalf dagen verlenging
Uit het mijnbedrijf
Manschappen gearresteerd
Gegooid of gevallen?
De hond en de bloempot
Vermiste kotter terecht
indsUlte vat langer was ultgeblevsn.
„Stad
Wielrijder door sneltrein Amster
damMaastricht gegrepen
en gedood
De sabotage met de
„Nautilus**
Het tekort op de be
groeting
Tentoonstelling
Tilburg’*
Koningin en Prinses op
reis
Piet Molenaar hoofdprijswinnaar
in de U-klasse, de Fries Hen
driks in de Regenboog-
klasse, de Belg Fridt
in de Zesmeter-
klasse
De Schinkel één in de
12 M klasse
Inrichting van de
wordt niet veranderd
Windstilte had vertraging
veroorzaakt
WERKLOOZEN-
UITKEERINGEN
Ta Oudshoorn heeft Maandagmiddag een groote brand gewoed, waarbij een tweetal woningen en drie groote
schuren tot den grond afbrandden. Ken overzicht van de ruina
Da 41-jarige M„ die Zondagavond Hl «Un
arrestatie door twee agenten in sQn ironing aan
den O.Z. Achterburgwal te Amsterdam doer een
schot In het hoofd werd getroffen, aal heden
het Binnengasthuis verlaten.
Drie Nederlanders ernstig
licht gekwetst
Te late kennisgeving door
kas besturen
Kuizen a pt.
13-Voetsjollenklasse dames A; Hoofdprijs mej.
■ra pt.
Pampusklasse A. HoofdprU» L. van der Steur
„Tanimbar”
Weinig militairen
Jammer M, dat er ditmaal met bultantend-
Een uitstekend weertje en gt
humeur bracht een opge-
wekten geest
De hoofdprijswinnaars en
best geplaat sten
Voor Hollanders en Groningers to de marsch
door 't dal van den Piasmolen om den 8t Jans-
berg heen een wondere wandeling, welke hen
keer op keer voor de mooiste boschhoekjes eet.
Op die manier krUgt soo'n marsch een poétl-
schen kant, welke hen over de vermoeienissen
heen helpt. WonderlUk hoe de Rotterdamsche
dames van het 8 O 8 -meisjesgllde en de
meisjes van het Haagsche Lyceum van het
Btokroospleln een stevlgen pas houden, wan
neer het er op en af gaat op de heuvelterrelnen
van den Kiek- en Bt. Jansberg.
Voorloopig 3 pCt. loonsverlaging
b\j de Domaniale en de
„Willem Sophia”
I
s**
I*ede III, stuurvr mej Tine van der Mey.
ging
k
sche militairen geen vergelijking te maken la
L
In „De Telegraaf" vonden wU volgende oor-
reepondentle uit Den Haag:
Maandag ontving Minister Steenberghe
mens den Minister-president de directies
De justitleele dienst van bet bureau Warmees
straat aal in dit geval twee laken bU de Justitie
aanhangig maken; een van do belde agenten ter
mke van beleediglng door M. on poging tot
doodslag door middel van oen bloempot, die
naar hun overtuiging door M. uit het venetor
ia geworpen, terwijl aan den anderen kant een
klacht van M ml worden doorgegeven, dia een
der agenten van poging tot doodslag beschul
digt. omdat hij door een revolverschot werd ge
troffen. zonder dat naar sUn meaning tot schie
ten eenlge noodzaak bestond
3.
1
lUk bulten de gebruikelijke snelheid der mar-
schen valt. Soms lUkt hU «en snelwandelaar,
en evenaarde in dit opalcht de Noren
De offlcieele cUfere van den eersten dag
zUn als volgt: In totaal waren ingeschreven till
deelnemers; 137 «Un er niet opgekomen; sUn
er Dinsdagochtend niet gestart, soodat de eer
ste dag uitgetrokken sUn 3973 deelnemers. De
eerste dag telde weinig uit/aller», wU kregen
hot offlcieele cUfer van 3 burgers
De tweede dag to meestal do ertoto voor de
xwakkere broeders en suster» en dan verwacht
men meer uitvallers.
Op ultdrukkeUJken wensch van de Koningin
worden aan boord voor deae reis geen verande
ringen aangebracht. terwUl de gewone scheeps-
voeding sal worden gebruikt.
De offlcieele duur van de TUburgsche ten
toonstelling was aanvankelijk bepaald tot >1
Juli.
geconstateerd Het Ujk Is door de politie naar
het 8t. Jansgasthuls te Weert vervoerd.
OnmlddellUk na het gebeurde heeft de po
litie van Weert een ondersoek ingesteld Den
overwegwachter werd een verboor afgenomen
door Inspecteur Ho rek. die tevens bet parket
van Roermond waarschuwde en ook de spoor
wegautoriteiten van een en ander In kennis
heeft gesteld.
Deaer ris gen meldden wU. dat er ongerustheid
bestond omtrent het ultblUven ven den Neder-
landschen kotter „Kapoeas". die Donderdag van
Cowes op Wight naar IJmulden was vertrokken.
Aan boord bevonden slch de heeren H. O. N
Munnlg Schmidt en J. Groenhout, belden alt
Hilversum. Ds .Kapoeas” to Dinsdagmiddag tn
de tweede vtoachershaven van Schevenlngen btn-
nengeloopen Er had geen enkele reden tot on-
De seinwachter Is bulten dienst gesteld
In afwachting van de nader te nemen maat
regelen. Zooals te begrijpen to was de man
door bet voorval geheel overstuur. HU was
van Dinsdagochtend ses uur af In dienst en
sou Juist na bet passeeren van den snel
trein worden afgelost. HU Is veertig Jaar
oud en reeds twintig jaar bU de spoorwegen
In dienst De man kan bogen op een blanco
strafregister.
i no.
welke
I 5.44 uur van het station
Van de burgergroepen komt het leeuwendeel
ditmaal uit Amsterdam, Rotterdam (met Mej.
van der Kley als de veterane) en Den Haag,
waaruit de bekende tippelaar Dinkhuisen, die
al minstens 10 11 13 jaar meeloopt, eeuwig Jong
blijft.
Zaterdagmiddag was hU reeds uit Den Haag
komen wandelen en Dinsdag gat hU in sün
groep alweer het kwieke tempo aan dat elgen-
13 M3.-8harpleklasse: 1. A Honlgh 131 pt.;
G. A. 8. Jongeneel 80 pt.; 3. B. L. Mesander
Betreffende de sabotage op de „Nautilus"
verneemt „Het Volk", dat Dinsdagmorgen tot
arrestatie van dertien korporaals en man
schappen sou sUn overgegaan.
De „Nautilus" Is de haven van de Marine
werf btnnengesleept. waar het technisch en
politioneel ondersoek wordt voortgeset.
Ook de bewaking to gehandhaafd.
Het to gelukt terstond de hand te leggen op
den man. die de sabotage heeft gepleegd HU Is
in arrest gesteld en sal voor den KrUgsraad
verschUnen. bericht de ..Telegraaf". Er sUn te
gen hem tal van aanwUslngen. soodat veroor-
deellng waarschUnlUk to. Voorloopig to niet ge
bleken. dat anderen hem behulpsaam waren.
Op den grooten weg van Brussel naar Ant
werpen to ter hoogte van Rumpst een reiswa
gen met Nederiandscbe tourlsten. die in de
richting Mechelen reed, met een snoeren auto
tn botsing gekomen en in «en greppel terecht
gekomen. Drie passagiers van den reiswagen
werden ernstig gekwetst. vUf hepen verwondin
gen van Hchteren aard op.
Betreffende het ernstig ongeluk met dan reis
wagen in Belgis vernemen w|J nader het vol
gende:
Een geselschap toeristen uit Rotterdam en
Dordrecht kwam met een autocar uit ds rich
ting van Antwerpen en was op weg naar
Rochefort. NabU de brouwerij Mees te Rumpst
brak plotseling bet stuur van den auto, ten
gevolge waarvan de wagen, waarin aesttan per
sonen geseten waren, kantelde en in een langs
den weg loopende sloot terecht kwam. Vier per
sonen werden gewond, van wie een ernstig aan
het hoofd.
De slachtoffers, die voomameiUk door glas
scherven waren gewond. sUn ter verpleging op
genomen In een der siekenhulsen van Mechelen.
Omtrent dit ernstig ongeluk, dat doet den
ken aan dat van denselfden aard te Blerik,
waar men ook vergeten beeft de spoorboomen
te sluiten, vernemen wU dat de dienstdoende
seinwachter. Van P genaamd, toen hU het sein
voor veilig verkeer doorkreeg. In de veronder
stelling heeft verkeerd, dat hU de boomen had
neergelaten Toen het ongeluk gebeurde, bevond
hU slch In het vlak bU den overweg gelegen
seinhuisje, waar hU rustig de komst van den
trein had sltten afwachten. Op bet laatste
oogenbllk viel »ljn blik op den overweg en tot
zijn groote ontzetting constateerde hU toen »Un
verzuim. Het was toen echter reeds te laat,
want op hetzelfde moment, toen de trein nog
maar enkele meters van de plek verwüderd
was. stak een drietal wielrUdera, komende uit
de richting Roermond, de rails over ZU reden
achter elkaar en een dame, die voorop reed
kon nog net veilig wegkomen.
Klokslag 5 marcheerden Dinsdagochtend de
eerste deelnemers, aangewezen voor ds 56 Ki
lometer de poort ven de Prins Hendrik Kazerne
uit. Al terstond ging de marsch de natuur-
schoone omgeving van Meerwijk en Groesbeek
uit en om 8 uur waren de Amersfoortsche en
Bredasche huzaren reeds in Groesbeek. Het
centrum aan den voet van den Stekkenberg
was als een draaipunt voor de Men. die hier
nog een omweg maakten naar de grens van
Dultochland. om even later de rest weer te tref
fen aan den Piasmolen.
Zooals gesegd heeft hU zUn nalatigheid op
het laatste oogenbllk ontdekt De opzichter van
het station Weert heeft mede ter plaatse de
zaak In ondersoek.
Dr Hulst uit Lelden zal heden de sectie op
het lük van het slachtoffer verrichten.
Omtrent het uitzicht op de spoorbaan kan
worden gemeld, dat dit voor wat betreft het
spoorwegverkeer vanuit de richting Weert ge
heel is belemmerd door het seinhuis, bet woon
huis van den seinwachter en een paar bxxnen.
De wielrijders hebben dus den trein onmogeluk
kunnen zien aankomen. De treinen, die uit de
tegenovergestelde richting komen, kan men van
den weg af wel zien naderen. Het gedeelte,
waar de overweg slch bevindt, behoort tot de
zg. Trumpert Het verkeer op den RUksstraat-
weg. was op het moment van het gebeurde ge
lukkig niet druk Het groepje fietsers werd op
ongeveer vijftig meter afstand door een vier
den wielrijder gevolgd. De heer en de dame, die
aan het ongeluk ontsnapt sUn en die In eikaars
gezelschap verkeerden, waren, sooals men be
grijpen kan. geheel van streek
Het Zuiden dee lands is over het algemeen
slecht vertegenwoordigd en »U moeten se van
verre halen, maar dan zijn het ook exemplaren,
ato de Zeeuwache tippelaars van de Wandel-
vereenlglng „Middelburg", die er In hun
Zeeuwache pakjes kwiek opstaan en snel over
den weg gaan als de beste militaire groepen
Do huzaren van Breda, de wielrijders van Den
Bosch en de 8. R O -manschappen van Bre
da en Kampen en de cadetten van Breoa maak
ten den eersten dag een schitterenden indruk
en doden in houding en correctheid niet on
der voor het beste Infanterekorps. dat op de
Vlerdaagsche was vertegenwoordigd
Nader bericht men ons uit Weert, dat hot
ongeluk precies om tien minuten voor vieren
geschiedde. Het slachtoffer was gehuwd; bet
doel van zUn tocht was Weert.
Utrecht ia zoowel uit burgerkring ato uit mi
litaire omgeving tamelUk vertegenwoordigd.
Het korps van de luchtdoelartlllerle uit Utrecht
gaat kranig In den pas en In groote groepen Is
de eerste en tweede compagnie Hospitaalsolda
ten uit Utrecht komen demonatreeren. dat ook
de sgn. „zittende' legerafdeling beste tippe
laars opleveren kan, die hot tegen ds beste op
nemen.
Do ..Tantmbar'' ia een vrachtschip met pas
sagiers-accomodatto; het meet 8170 bruto regis
ter ton en behoort tot de zg. T-klasse. De mo
tor to een 8 cylinder Sulzer-motor van 7040
PK. De leeftüd van het schip bedraagt bUna
vier jaar.
De vlugge Noren bleven weg en de vroegere
Itallaansche, Spaansche en Dultoche man
schappen ontbreken al jaren op het appél Het
ia een opvallend verschUnse* bU de marschen,
dat bet burgerelement sterk vertegenwoordigd
to. Zü vormen ditmaal meer dan de helft van
het contingent tippelaars
In de algemeens voorwaarden voor hot huren
en expiotteeren van plaatsruimte op bet ten
toonstellingsterrein en in de gebouwen, had bet
bestuur zich intoteseBsei het recht voorbehou
den eener verlenging met acht dagen
Reeds meer dan eena doken er in de afge-
loopen week geruchten op, dat ds tentoonstel
ling sou worden verlengd, ofschoon het be
stuur verzekerde, dat dienaangaande nog geen
definitieve beslissing was genomen.
Het lag echter voor de band, dat het ten-
toonstellingvbestuur van bet voorbehouden
recht tot verlenging gebruik sou maken, te meer
wUl het overlijden van Z. K. H. den Prins der
Nederlanden gedurende verschillende dagen
den toeloop naar de tentoonstelling beeft belet.
In verband vooral met den vacantietUd heeft
bet tentoonstelllngsbestuur thans besloten den
duur der expooiue met twaalf dagen te verba
ken en den sluitingsdag bepaald op Zondag
avond 13 Augustus.
Gedurende den verlenglngstermUn zullen do
entréeprtjsen belangrijk worden verlaagd. ter
wUl er voor tentoonsteUingsbeeoekers vrUe toe
gang aal worden gegeven voor bot attractie
terrein „VesietM".
De exposanten genieten seeds van botton af
vrije hoasans tot hot attractieterrein.
Gezien de drukte der laatste dagen gelooven
wU dat deae verlenging a II seal ns to gemotiveerd
Voor de justitie to met dat al de moetlUke taak
weggelegd klaarheid In deae snak te Irnigi-
BU haar ondersoek ziet zu slch wat ds kwestie
van den bloempot betreft, tegenover twee ver
schillende lezingen geplaatst Volgens de oeno
being to de bloempot door den hond van M. ia
een dartele bul uit bet venster geetooton; vol
gens de andere moet M. self den bloempot uit
het venster geworpen hebben, daar men go si en
sou hebben, dat hU zUn zrm naar bulten heeft
gestoken
Naar aanleiding van dese eigenaardige tegen
spraak hebben wU ons tot Prof. Aalberze ge
wend met de vraag, wat hU zUnerzUds hlerbU
had op te merken
Prof Aalberse had van het „Telegraaf”-be
richt nog geen kennis genomen, en hU vond
het nadat hU er vla ons kennis van gekre
gen had zeer onbelangrUk
Wie de „tegenspraak" goed leest, sist ter
stond. dat deze eigenlUk precies klopt met wat
prof. Aalberse in de PartUraadsvergaderlng
seide; ontkend wordt niet, dat het tekort over
1935 aanvankeiuk op 80 miUloen geraamd to.
noch ook. dat net tekort op Zaterdag 11. terug
gebracht was tot ongeveer 10 miUloen
Een en ander nader preciseerend verklaarde
prof Aalberse ons. dat twee dagen vóórdat hfj
in den Partijdag sprak het tekort nog ongeveer
f 13 mlllioen bedroeg HU had sUn inlichtingen
natuuriuk uit de allerbeste bron en er valt aan
sUn mededeellngen dan ook In het minst niet
te twUfelen
NatuurlUk wordt de begroeting eerst in Sep
tember vastgesteld en staat er nu dus nog niets
vast, maar op bet moment, dat prof Aalberse
sprak, was de situatie precies zóó ato hU dese
uiteenzette.
Het resultaat der vlerdaagsche zeilwedstrijden.
Voor vrat de hoofdprUsen betreft In de klassen,
waarvoor hoofdprUsen zUn uitgeloofd, to als
volgt:
Holland -Friesland RegenboogwedstrUd
Bolland 973 pt.; 3. Friesland 87.1 pt.
De achter haar rijdende fletser, de &3-Jartge
handelaar M. H. Trienekens uit Henhuizen,
werd tn de linkerzUde door het voorste gedeelte
van de locomotief gegrepen. Het slachtoffer
werd onmiddellljk weg geslingerd en tegen het
langs de spoorbaan steende hekwerk gesmakt.
De dood moet onmiddellük zUn Ingetreden
De machinist van den trein heeft, toen hU
bemerkte wat er gebeurd waa. dadelUk ge
stopt. De trein was toen vUftlg meter doorge
reden. Na eenlge minuten oponthoud heeft de
trein de reis voortgeset
De derde wielrijder kwam er gelukkig goed
af HQ kon nog juist bUtUds van sUn flets
springen
Dokter R was spoedig na het ongeluk ter
plaatse en heeft den dood van het slachtoffer
Naar alle waarschUnlUkheid sal het doel van
de reis Maandag bU daglicht worden bereikt.
Zoodra de Koningin en de Prinses de „Tanlm-
bar" met het klein gevolg, dat do reis mede-
maakt, sal hebben verlaten, aal het schip koers
vetten naar Hamburg, waar een gedeelte van
de lading, die het nog van zUn jongste reis
in de ruimen heeft, zal worden gelast In ge
selschap van eenlge directeuren van de Maat
schappij „Nederland" hebben Dinsdagmorgen
enkele leden van de hofhouding de verschillen
de hutten aan boord van de „Tanlmbar" ge
ïnspecteerd.
na-
van
de Domanlale MUn Maatschappü en de N V.
Steenkolen Mijn „Willem Sophia" teneinde
kennis te nemen van haar standpunt in het
hangende loonconflict De Regeerlng erkende
de bUsondere moellUkheden. waarin deze mU-
nen verkeeren Nochtans verzocht minister
Steenberghe namens de Regeerlng belden mUn-
ondernemlngen op dit oogenbllk genoegen te
nemen met een loonverlaglng van 3 procent,
gedurende drie maanden, van 1 Augustus af.
De directies der betreffende mUnondeme-
rnlngen verklaarden zich bereid aan dit ver
zoek van de Regeerlng te voldoen. ZU wezen
er echter op. dat zU. gezien de zeer ongunstige
omstandigheden, waarin de mijnindustrie ver
keert. binnen twee maanden het geheele vraag
stuk opnieuw onder het oog zullen moeten zien
In zUn rede voor het congres der H K.
StaatspartU te Breda heeft prof. Aalberse
medegedeeld, dat op de rUksbegrooting voor
1935 een ongedekt tekort van aanvankelijk
tachtig mlllioen teruggebracht was tot tien
mlllioen In verband daarmede vernemen wü
.hans van bevoegde zUde. dat over de groot
te van een eventueel tekort op de begroeting
voor 1938 op dit oogenbllk nog niets defini
tiefs te zeggen valt zoodat geruchten en me
dedeellngen. die daarover de ronde deden. 6t
vaar ba ’.g óf onjuist zijn De samenstelling der
begrootlng to nog niet zoo ver gevorderd, dat
ook maar bU benadering gesegd kan worden
hoe groot een eventueel tekort zal sUn
De ontwerp-begrootlngen der deoartemen-
ten toonden wel een aanzlenlUk tekort, zooals
gebrulkelUk. doch bü een algemeene herzie
ning Is daarvan veel weggewerkt. Thans wordt
gewerkt aan de samenstelling van de defini
tieve begrootlng. waarvan het opstellen en
sluitend maken zeer veel moellUkheden biedt,
sooals te verwachten was
De opbrengst der belastingen In 1934 bluft
ver bU de raming ten achter en het Is logisch,
dat die raming voor 1935 mede daardoor uiter
mate moeUUk to. ZU staat can ook nog geens
zins rul
Ds genie van Utrecht waa onder de eerste
groepen en heeft den eersten dag met »Un
hoofdofficieren kranig afgemarcheerd Het
Utrechtache burgerelement heeft In de N U W -
vereenlglng ^kcatolor” een Kwieke repreeen-
Grove onachtzaamheid van den
seinwachter van blok post 75 op de
spoorlijn Weert-Roermond. die ver
zuimd had de spoorboomen ter
plaatse neer te laten, heeft het leven
gekost van een 52-jarigen wielrijder,
die op het oogenblik, dat hjj den
overweg, welke gelegen is in den
drukken Rü ksstraatweg, passeerde,
werd gegrepen door den met een
vaart van 60 a 70 K.M. voorbij
rijdenden sneltrein no. 87 Amster
dam-Maastricht, welke Dinsdag
middag om
Weert was vertrokken.
tante. terwUl de Stlchtsche „Toerist” eveneens
met zUn groote groep den Dinsdag goed ten
einde heeft gebracht
Merkwaardig Ig, hoe wU ditmaal onder de
burgergroepen eenlge afdeellngen opmerken,
welke mln of meer gemaskeerd toch den recla-
megeest oproepen De 8hell uit Amsterdam
voert met sUn gele vlag met felroode letters den
boventoon.
FUner komt uit de Unilever Sportvereenlglng
uit Rotterdam, welker leden met parelgrU*
shirt een voornamen Indruk maken. Maar zU
schamen zich niet, geluk hedenmorgen in bet
Molendal bU den Piasmolen geschiedde, om uit
te roepen Daar gaan de boterkletsen!
De eerste route ging Dinsdagmorgen door
schllderachtlg Groesbeek over het Heuvelland
van den Plasmolen naar Ove'asselt. Heumen en
Malden. In welke laatste plaats onder leiding
van den on vermoeiden dr Leurt ng de medische
contrólepost was Het weer, het moreel, de weg.
de verxorgng. alles werkte mede om den eer
sten dag gunstig te laten verloopen en alsof
Pluvius den wandelaars zUn genegenheid wilde
tonnen stortte hU tegen het middaguur een
lekker regentje over hen uit. Over het algemeen
kan dan ook gesegd worden, dat én de deelne
mers én leiders zeer tevreden kunnen zUn over
den eersten dag, waarop men slch tevens kon
verheugen in het besoek van eenlge militaire
autoriteiten. wx>. J. G Naute Pieters. Generaal
van de tweede divisie te Arnhem en Generaal-
Majoor de Jong. Inspecteur van den Vrtjwll-
ligen landstorm en waarnemend Inspecteur
van de Infanterie Misschien sullen de lesere
nog nieuwsgierig sUn naar de houding van de
buitenlandse!» deelnemers. De Engelschen wa
ren ato altUd de gentlemen in houding en Wee
ding De Franschen steken hen thans naar de
kroon, de Belgische vertegenwoordigster to een
charmante vrouw. terwUl de Zwitser een echte
zoon van de bergen to. die slch thuis voelde op
de heuvels van Limburg De Dultschera, die
Maandag per Hete uit Duisourg waren aange
komen. moeten nog leeren hoe slch ato wande
laars bU den N. B L. O. stemmig te kleeden.
Amsterdam excelleert leder Jaar door sUn
burgerwacht, welks commandant Boeree reeds
voor den oorlog den eersten stoot gaf voor de
Afstandsmarschen en hU met overste Jansen
geeft de leiding aan zUn groote groep van elf
dames en vUf en dertig heeren. waaronder de
oude Scheel, die nu al voor de vUftlende maal
mee marcheert.
Amsterdam was ditmaal ook op bUsondere
wUse vertegenwoordigd door de politie, welke
onder den luitenant Biankert met achttien man
uitgekomen to. En daar to zoowel de bereden-
ato de gewone «traatpoliUe onder.
De Minister van Sociale Zaken heeft tn Sake
de ultkeertngen uit de werxlooeenkaseen een
rondschrijven gericht tot de gemeentebesturen,
waarin om. het volgende wordt gesegd:
BU beschikking van den minister van Arbeid
to 30 Mei 1919 een regeling vastgesteid tn sake
de kennisgeving van ultkeertngen door kasbe-
sturen aan gemeentebesturen In dese regeling
to bepaald, dat deze kennisgevingen gedaan
moeten worden voor het einde van de katan-
derweek volgende op die waarin uitkeerlng
heeft plaats gehad. Evenwel ia niet bepaald
wat gebeurt Indien dese kennisgeving niet op
tijd to geschied.
Door sommige gemeentebesturen werd tn
zulke gevallen tegen de vers»rekte ultkeertngen
beswaar gemaakt. De minister acht het maken
van beswaar in zulke gevallen echter niet juist,
omdat het niet of niet tUdig doen van kennis
geving een administratief verzuim van bet kaa-
bestuur ia en de uitkeerlng en sichaelve nog niet
tot een onrechtmatige stempelt Ten einde hier
in te voorzien, beeft de mtntoter een nieuwe
regeling vaatgeateld. Daarin worden de ge
meentebesturen bevoegd verklaard, in sulke ge
vallen zich tot den minlater te wenden mat het
verzoek te bepalen, dat de uitkeerlng niet ton
laste van do werklooaenkas kan komen. Het ia
gerustheid bestaan, daar het schip alleen door de bedoeling, dat de gemeen'ebesturen dme m-
slndatllto wat langer waa uitgebleven. ,gellng aoo billUk mogeWk toepaaaea.
Naar wU vernemen sal de „Tanlmbar” van de
Stoomvaart Maatschappij Nederland", aan
boord van welk schtp H M de Koningin en
H. K. H. Prinses Juliana zich naar Ulvik tn ds
Hardanger-fjord (Noorwegen) sullen begeven.
Zaterdagmiddag te twaalf uur van de Javakade
te Amsterdam vertrekken.
TsamwedetrUd 13 M3-klasse: 1. De Schinkel
•31 pt.; 3. Looedrecht 751 pt.; 3. De Kaag 731
Pt.; 4 Nieuwe Diep 4 pt.; 8. Braassemermeer
»2 Pt.
TeamwedstiUd 13 Voetsjollenklasse1. De
Kaag 384 pt.; 3. R Z V. 39 pt 3. Aeglr 35 pt.;
Kaant Z. V. 15 pt.
45 M3, krutoerklaaae Hoofdprijs P. Molenaar
•5 pt; 3. O. A. Vermast 48 pt; 3. B. Fenenga
•7 Pt
13 M3.-Bharpleklasae1.
Het schUnt dat ,J>e Telegraaf" een tegen
spraak heeft willen construeeren om wi 11 e
van de tegenspraak, om Interessant te schUnen
Ondanks de windstilte werd er toch te 9 uur
gestart voor den Holland-Friesland Regenboog-
strüd. waarvoo» alle tien deelnemers weer
present waren. Op het vak van het Zweiland
naar Norremeer lag Willem v. d. Mey aan den
kop en met hem nog drie Hollanders. nJ Veld
huizen. Nathan en Bos. Toch viel er van den
afloop nog niets te zeggen, want de windvlaag-
jea welke zoo nu en dan neerstreken, bevoor
deelden nu een» deaen dan genen seller Zoo
lag Willem v. d. Mey plotseling weer geheel in
de achterhoede De Fries Hendriks passeerde en
eindigde met mooien voorsprong ato eerste,
niaar de Hollanders Veldhuizen. Bos en Nathan
stelden daar door de bezetting der 3e. 3e en 4e
plaats weer een heboorlUk puntenaantal te
genover.
In den groepswedstrUd der 13 Voetajol'en-
klasse kwam Theo v. Helvert voor de derde
maal ato nummer één aan, via *n aardlgen
strtjd met v. d. Valk Jr.
Vinnig was de strUd in den groepswedstrijd
der 13 M3-8harpieklasae, waar soowel de
Schinkel als Loosdrecht In de Kaag nog een
redelijke kans op den prijs hadden. Aanstoos
en Kröger brachten den prUs voor desen wed
strijd echter In veilige haven. Met 7 ounten
voorsprong op Loosdrecht bleven zU op de
eerste plaats
Na de groepswedstrijden vroeg het .Jeuvne-
programma* weer de aandacht.
Daarin vermelden we allereerst de overwin
ning van Penenga in de 45 M3 kruisers lasse
Jammer was het. dat deze oude waterrot den
tweeden dag zoo onfortulnlUk was met zijn
schip aan den grond te loopen Andere had hU
Beker 'n mooie kans gemaakt op den hoofd
prijs. welke nu ten deel viel aan Plet Molenaar,
die éénmaa. eerste was geweest en in de
overige wedstrijden steeds een goede plaats had
Ingenomen.
In de Pampusklasse was het uitelndelük suc
ces voor Luck van der Steur Wel won vandaag
Pist Schieffer na *n mooie race den wedstrijd,
maar v. d Steur werd weer goede tweede
In de Regenboogklasse B lag de Vries Lentach
Jr gerulmen tUd aan den kop. doch de Wetter-
fllnter van de Jong liep hem toch voorbU
waardoor deze met den eersten prUs
strijken.
De A-klaase leverde op dezen laatster, mid
dag een geheel ander beeld dan In de voor
gaande wedstrijden Het lUkt wel. of de Frie
sen er eerst tegen het einde van de Kaagweek
beter inkomen Dit mogen we althans const a-
teeren uit het feit, dat Hendriks, die reeds tn
den teamwedstrijd als eerste geëindigd was.
ook nu weer den eersten prijs wist te behalen
terwUl Kuipers de tweede en Oppenhuizen de
vierde plaat» besefte. Deze soo spoedige terug
keer der Friezen veroorzaakte niet weinig
vreugde bU de aan den wal aanwezige Friezen
wjjl Hendriks hierdoor mede beslag legde op
den hoofdprijs
In de B M-klasse heeft H. v. Eyck vrijwel
voortdurend de leiding gehad en hU zmn ten
slotte vóór Boomstra. die van de vierde naar
de tweede plaats was gekomen, ten koste van
Bot en Kasteleyn.
In de A-klasse der Damesjollen ontliepen de
krachten elkaar dese Kaagweek niet veel De
dames v Dijk. Oudshoorn. Molenaar. Karre-
man en v. d Stadt blijken hoe langer hoe meer
aan elkaar gewaagd, t-aststgenoemde wist de
sen keer op den hoofdprijs beslag te leggen
De uitslagen luiden als volgt:
Holland-Friesland RegenboogwedstrUd: 1 M
Hendriks, Friesland; 3. H. Veldhuizen, Hottend;
3 F. P. Bos, Holland;.4. Hans Nathan, Holland,
D. Oppenhulsen. Friesland; 8. 8. Kuipen.
Friesland; 7. K. VrolUk. Friesland; 8. W. Z van
der Mey. Holland; 9. J. C. van de Velde. Hottend.
10. Joh. Zwart, Friesland.
Puntenaantal: Holland 39 pt„ Friesland 38.1
Pt. Totaal-ultalag Holland 97.3 tegen Friesland
87 1 pnt.
Teamwedstrijd 13-VoeteJoUenktesee: 1 Thv.
Helvert, de Kaag; 3. W. van der Valk Jr.. Rot-
terdamache Zellvereenlglng3. J. DUkers. Aeglr,
4 J. H. H. de Jong, Aeglr; 5. D. Kagcheliand,
Hou. ZeUvereen.; 8. J Blmonss. Zaanl Z. V.; 7.
F. H. R Borgerhoff Mulder, De Kaag; 8. L G.
van de Stadt, Zaanl Z V.
Puntenaantal. De Kaag 10.1 pnt.. R.Z 11 p.;
Aeglr 11 p.; Zaanl. Z. V. 4 p. Totaal-ulteteg:
I. De Kaag 38 3 pnt.; 3. RZ V 39 p.; 3. Aeglr
•5 P.; 4. Zaanlandsche Z. V. 18 p.
Teamwedstrijd der 13 M3 -Sharpiektesse
1. A. Aanstoos. De Schinkel; 3. L. V. Arnold.
Loosdrecht; 3 W. J. H. Nauta. De Kaag; 4. A
K Dudok van Heel, Loosdrecht; 5. A. B. Króger,
De Schinkel; g. o. NoUes, Nieuwe Diep; 7. G
A. M. Saraber. De Kaag; 8. P. van Zutpben,
Nieuwe Diep; 9. J. P. Wemlnk, Braassemermeer
J. van der Meer, Braassemermeer. uitgeel
PuntenaantalDe Schinkel 38.1 p.; Looedreoht
p.; De Kaag 34 p.; Het Nieuwe Diep 30 p.;
Braassemermeer 8 p. Totaal-uitslag1. De
Schinkel 83.1 p.; 3. Loosdrecht 75.1 p.; 3. De
Kaag 73.1 p.; 4. Het Nleuere Diep 84 p.; 5. Rraas-
•emenneer 33 p.
•9 Pt.; 3. W. de Vries Lentoch 74 pt.
BM.-klasae: Hoofdprijs H. v. Eyck 108 pt.; 3.
4 Bovanstra 94 pt.; 3. F. Overmans 88 pt.
Regenboog klasse A: Hoofdprijs M. Hendriks
•1 Pt.; 3. H. Veldhuizen 71 pt.; 3. D. Oppen-
sruurm. H. van de Stadt
13 voetsjollenklasse C: 1. Dim. stuurm. K.
Marlet; 3. Eifler, stuurm. B. Ouwerkerk Jr 3.
Alvertje. stuurm. E. J. Coster Jr.; 4 Spirit,
stuurm. W Daniels; 8. Weetiekep. stuurm K. v
DUk.
Regenboogttesae O: 1. Tltla stuurm. J. W
Maas Jr 3 Meteor, stuurm. H Müller; 3. De
M. J. d. Stadt 84 pt.; 3. mej. K I*. Kamman
49 pt.; 3 mej G. Oudshoorn 47 pt.
Intern. 8 Meterktesse: Hoofdprijs A. Fridt.
België.
45 M3 Krulserktesse: 1. Benatl U. stuurm. B.
Fenenga; 3. Walta, stuurm. C. A. Vermaal; 3.
Boekanier, stuurm. A Warner»
Regenboogklasse B: 1. Wetterfllnter. stuurm.
E. D. de Jong; 2. Pieterke, st. G. de Vries
Lentsch Jr.; 3. Iris, stuurm. dr. P B. Kreuk
niet.
13 M3 Sharpie-klasse B: 1. Rakker, stuurm.
A. Honlgh; 3. Nora, stuurm. O. Bronkhoret; 3.
Sperwer, stuurm. G A. 8. Jongeneel; 4. Jassa-
na. stuurm B. L. Mesander; 8. Crabbelcate,
stuurm. W a. de Ridder.
13 M3 Sharpie-ktesse O: 1. Peet, stuurm. A.
Marlet; 3. Pierewiet, stuurm. P. C. W. Stork
Pampusklasse A: 1 Oranje, stuurm. P.
Schieffer; 3. Steur, stuurm. L. van der Steur; 3.
Sas. stuurm. J. Heynen; 4 Pluvier, stuurm. mr.
E. R. Zweep.
13 voetsjollenklasee voor dames, k to mie B: 1.
Kwtkdruppel. stuurm. mej. T. van Meeteren.
13 Voetsjollenklasse voor dames, klasse A: 1.
Schuif, stuurvr mej. M J. van de Stadt;
Duikelaartje, stuurvr. mej. L. Molenaar;
Ideaal n, stuurvr. mej. E. L. Karreman.
B.M.-klasse: 1. WetterwlUe, stuurm. H. van
Eyck; 3. Kameleon, stuurm. J Boomstra; 3
Jutter, stuurm. P. W Bot; 4 Adri. stuurm. F.
Leewis; 8. de Dikke stuurm. J. KasteleUn.
Pampusklasse B 1. Norremeer. stuurm. Ir. J.
C. T. Hofkes; 3. Fuut n stuurm. W. van Hat-
tem; 3. Knoopschoentje. stuurm. NJf.
Regenboogklasse A: 1. Hennle. stuurm. M
Hendriks; 3. Waterrot, stuurm. 8. Kuipers; 3.
ie Swan, stuurm. H Zulderbaan. 4 Windekind,
stuurm. D. Oppenhulsen
13 M3 Sharpie-klasse A: 1. Trtml. stuurm. L.
V. Arnold; 3. Dinges, stuurm. W. J. H. Nauta,
3. Mieke. stuurm. Th Gülcher; 4 Windekind’,
stuurm. J Maas; 5. Abha. stuurm. R Nollea.
Handlcapklasse D: 1. Narmada, stuurm. H. H
Tieleman; 2. Zwerver IL stuurm. R. van Olden-
burgh.
VrUbulterklasse: 1. Jan Brass, stuurm. J.
Dorsman; 3. Thedo stuurm. A Carpentier.
Intern Zesmeterklasse: 1. Uilenspiegel,
stuurm. A Fridt; 3. Edith, stuurm. E D Kalis;
X De Ruyter, stui rm. G. de Vries Lentoch; 4.
Dou, stuurm. K. Nathan.
13 voetsjollenklasse A: 1. Ideaal IL stuurm
W Karreman Jzn 3. Vagebond, stuurm. Th
van Helvert; 3. De Clipper, stuurm. D. Kagcrel-
lind; 4. Bern, stuurm. B. Maas; 8. Af, stuurm.
E G. van de Stadt.
13 Voetsjollenklasse B; 1. Good Luck. st. J.
L. van Wermeskerken; 3. My Hubby, st. J DU-
kere; 3. Duikelaartje, stuurvr mej. r. A. C.
Leenen; 3 Cheerio stuurm. C. Qulspsi Szn 4.
Tierelier, stuurm. R J. van Ginkel; 8. Schuif.