Regenboog voor de Hollanders Spoorboomen niet neergelaten HONIGS BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL Reiswagen in een greppel „Vierdaagsche” DE JOLLENTEAM VOOR DE KAAG WOENSDAG 25 JULI 1934 7 Mr i'. Eigenaardige tegenspraak Onderzoek gaande Twaalf dagen verlenging Uit het mijnbedrijf Manschappen gearresteerd Gegooid of gevallen? De hond en de bloempot Vermiste kotter terecht indsUlte vat langer was ultgeblevsn. „Stad Wielrijder door sneltrein Amster damMaastricht gegrepen en gedood De sabotage met de „Nautilus** Het tekort op de be groeting Tentoonstelling Tilburg’* Koningin en Prinses op reis Piet Molenaar hoofdprijswinnaar in de U-klasse, de Fries Hen driks in de Regenboog- klasse, de Belg Fridt in de Zesmeter- klasse De Schinkel één in de 12 M klasse Inrichting van de wordt niet veranderd Windstilte had vertraging veroorzaakt WERKLOOZEN- UITKEERINGEN Ta Oudshoorn heeft Maandagmiddag een groote brand gewoed, waarbij een tweetal woningen en drie groote schuren tot den grond afbrandden. Ken overzicht van de ruina Da 41-jarige M„ die Zondagavond Hl «Un arrestatie door twee agenten in sQn ironing aan den O.Z. Achterburgwal te Amsterdam doer een schot In het hoofd werd getroffen, aal heden het Binnengasthuis verlaten. Drie Nederlanders ernstig licht gekwetst Te late kennisgeving door kas besturen Kuizen a pt. 13-Voetsjollenklasse dames A; Hoofdprijs mej. ■ra pt. Pampusklasse A. HoofdprU» L. van der Steur „Tanimbar” Weinig militairen Jammer M, dat er ditmaal met bultantend- Een uitstekend weertje en gt humeur bracht een opge- wekten geest De hoofdprijswinnaars en best geplaat sten Voor Hollanders en Groningers to de marsch door 't dal van den Piasmolen om den 8t Jans- berg heen een wondere wandeling, welke hen keer op keer voor de mooiste boschhoekjes eet. Op die manier krUgt soo'n marsch een poétl- schen kant, welke hen over de vermoeienissen heen helpt. WonderlUk hoe de Rotterdamsche dames van het 8 O 8 -meisjesgllde en de meisjes van het Haagsche Lyceum van het Btokroospleln een stevlgen pas houden, wan neer het er op en af gaat op de heuvelterrelnen van den Kiek- en Bt. Jansberg. Voorloopig 3 pCt. loonsverlaging b\j de Domaniale en de „Willem Sophia” I s** I*ede III, stuurvr mej Tine van der Mey. ging k sche militairen geen vergelijking te maken la L In „De Telegraaf" vonden wU volgende oor- reepondentle uit Den Haag: Maandag ontving Minister Steenberghe mens den Minister-president de directies De justitleele dienst van bet bureau Warmees straat aal in dit geval twee laken bU de Justitie aanhangig maken; een van do belde agenten ter mke van beleediglng door M. on poging tot doodslag door middel van oen bloempot, die naar hun overtuiging door M. uit het venetor ia geworpen, terwijl aan den anderen kant een klacht van M ml worden doorgegeven, dia een der agenten van poging tot doodslag beschul digt. omdat hij door een revolverschot werd ge troffen. zonder dat naar sUn meaning tot schie ten eenlge noodzaak bestond 3. 1 lUk bulten de gebruikelijke snelheid der mar- schen valt. Soms lUkt hU «en snelwandelaar, en evenaarde in dit opalcht de Noren De offlcieele cUfere van den eersten dag zUn als volgt: In totaal waren ingeschreven till deelnemers; 137 «Un er niet opgekomen; sUn er Dinsdagochtend niet gestart, soodat de eer ste dag uitgetrokken sUn 3973 deelnemers. De eerste dag telde weinig uit/aller», wU kregen hot offlcieele cUfer van 3 burgers De tweede dag to meestal do ertoto voor de xwakkere broeders en suster» en dan verwacht men meer uitvallers. Op ultdrukkeUJken wensch van de Koningin worden aan boord voor deae reis geen verande ringen aangebracht. terwUl de gewone scheeps- voeding sal worden gebruikt. De offlcieele duur van de TUburgsche ten toonstelling was aanvankelijk bepaald tot >1 Juli. geconstateerd Het Ujk Is door de politie naar het 8t. Jansgasthuls te Weert vervoerd. OnmlddellUk na het gebeurde heeft de po litie van Weert een ondersoek ingesteld Den overwegwachter werd een verboor afgenomen door Inspecteur Ho rek. die tevens bet parket van Roermond waarschuwde en ook de spoor wegautoriteiten van een en ander In kennis heeft gesteld. Deaer ris gen meldden wU. dat er ongerustheid bestond omtrent het ultblUven ven den Neder- landschen kotter „Kapoeas". die Donderdag van Cowes op Wight naar IJmulden was vertrokken. Aan boord bevonden slch de heeren H. O. N Munnlg Schmidt en J. Groenhout, belden alt Hilversum. Ds .Kapoeas” to Dinsdagmiddag tn de tweede vtoachershaven van Schevenlngen btn- nengeloopen Er had geen enkele reden tot on- De seinwachter Is bulten dienst gesteld In afwachting van de nader te nemen maat regelen. Zooals te begrijpen to was de man door bet voorval geheel overstuur. HU was van Dinsdagochtend ses uur af In dienst en sou Juist na bet passeeren van den snel trein worden afgelost. HU Is veertig Jaar oud en reeds twintig jaar bU de spoorwegen In dienst De man kan bogen op een blanco strafregister. i no. welke I 5.44 uur van het station Van de burgergroepen komt het leeuwendeel ditmaal uit Amsterdam, Rotterdam (met Mej. van der Kley als de veterane) en Den Haag, waaruit de bekende tippelaar Dinkhuisen, die al minstens 10 11 13 jaar meeloopt, eeuwig Jong blijft. Zaterdagmiddag was hU reeds uit Den Haag komen wandelen en Dinsdag gat hU in sün groep alweer het kwieke tempo aan dat elgen- 13 M3.-8harpleklasse: 1. A Honlgh 131 pt.; G. A. 8. Jongeneel 80 pt.; 3. B. L. Mesander Betreffende de sabotage op de „Nautilus" verneemt „Het Volk", dat Dinsdagmorgen tot arrestatie van dertien korporaals en man schappen sou sUn overgegaan. De „Nautilus" Is de haven van de Marine werf btnnengesleept. waar het technisch en politioneel ondersoek wordt voortgeset. Ook de bewaking to gehandhaafd. Het to gelukt terstond de hand te leggen op den man. die de sabotage heeft gepleegd HU Is in arrest gesteld en sal voor den KrUgsraad verschUnen. bericht de ..Telegraaf". Er sUn te gen hem tal van aanwUslngen. soodat veroor- deellng waarschUnlUk to. Voorloopig to niet ge bleken. dat anderen hem behulpsaam waren. Op den grooten weg van Brussel naar Ant werpen to ter hoogte van Rumpst een reiswa gen met Nederiandscbe tourlsten. die in de richting Mechelen reed, met een snoeren auto tn botsing gekomen en in «en greppel terecht gekomen. Drie passagiers van den reiswagen werden ernstig gekwetst. vUf hepen verwondin gen van Hchteren aard op. Betreffende het ernstig ongeluk met dan reis wagen in Belgis vernemen w|J nader het vol gende: Een geselschap toeristen uit Rotterdam en Dordrecht kwam met een autocar uit ds rich ting van Antwerpen en was op weg naar Rochefort. NabU de brouwerij Mees te Rumpst brak plotseling bet stuur van den auto, ten gevolge waarvan de wagen, waarin aesttan per sonen geseten waren, kantelde en in een langs den weg loopende sloot terecht kwam. Vier per sonen werden gewond, van wie een ernstig aan het hoofd. De slachtoffers, die voomameiUk door glas scherven waren gewond. sUn ter verpleging op genomen In een der siekenhulsen van Mechelen. Omtrent dit ernstig ongeluk, dat doet den ken aan dat van denselfden aard te Blerik, waar men ook vergeten beeft de spoorboomen te sluiten, vernemen wU dat de dienstdoende seinwachter. Van P genaamd, toen hU het sein voor veilig verkeer doorkreeg. In de veronder stelling heeft verkeerd, dat hU de boomen had neergelaten Toen het ongeluk gebeurde, bevond hU slch In het vlak bU den overweg gelegen seinhuisje, waar hU rustig de komst van den trein had sltten afwachten. Op bet laatste oogenbllk viel »ljn blik op den overweg en tot zijn groote ontzetting constateerde hU toen »Un verzuim. Het was toen echter reeds te laat, want op hetzelfde moment, toen de trein nog maar enkele meters van de plek verwüderd was. stak een drietal wielrUdera, komende uit de richting Roermond, de rails over ZU reden achter elkaar en een dame, die voorop reed kon nog net veilig wegkomen. Klokslag 5 marcheerden Dinsdagochtend de eerste deelnemers, aangewezen voor ds 56 Ki lometer de poort ven de Prins Hendrik Kazerne uit. Al terstond ging de marsch de natuur- schoone omgeving van Meerwijk en Groesbeek uit en om 8 uur waren de Amersfoortsche en Bredasche huzaren reeds in Groesbeek. Het centrum aan den voet van den Stekkenberg was als een draaipunt voor de Men. die hier nog een omweg maakten naar de grens van Dultochland. om even later de rest weer te tref fen aan den Piasmolen. Zooals gesegd heeft hU zUn nalatigheid op het laatste oogenbllk ontdekt De opzichter van het station Weert heeft mede ter plaatse de zaak In ondersoek. Dr Hulst uit Lelden zal heden de sectie op het lük van het slachtoffer verrichten. Omtrent het uitzicht op de spoorbaan kan worden gemeld, dat dit voor wat betreft het spoorwegverkeer vanuit de richting Weert ge heel is belemmerd door het seinhuis, bet woon huis van den seinwachter en een paar bxxnen. De wielrijders hebben dus den trein onmogeluk kunnen zien aankomen. De treinen, die uit de tegenovergestelde richting komen, kan men van den weg af wel zien naderen. Het gedeelte, waar de overweg slch bevindt, behoort tot de zg. Trumpert Het verkeer op den RUksstraat- weg. was op het moment van het gebeurde ge lukkig niet druk Het groepje fietsers werd op ongeveer vijftig meter afstand door een vier den wielrijder gevolgd. De heer en de dame, die aan het ongeluk ontsnapt sUn en die In eikaars gezelschap verkeerden, waren, sooals men be grijpen kan. geheel van streek Het Zuiden dee lands is over het algemeen slecht vertegenwoordigd en »U moeten se van verre halen, maar dan zijn het ook exemplaren, ato de Zeeuwache tippelaars van de Wandel- vereenlglng „Middelburg", die er In hun Zeeuwache pakjes kwiek opstaan en snel over den weg gaan als de beste militaire groepen Do huzaren van Breda, de wielrijders van Den Bosch en de 8. R O -manschappen van Bre da en Kampen en de cadetten van Breoa maak ten den eersten dag een schitterenden indruk en doden in houding en correctheid niet on der voor het beste Infanterekorps. dat op de Vlerdaagsche was vertegenwoordigd Nader bericht men ons uit Weert, dat hot ongeluk precies om tien minuten voor vieren geschiedde. Het slachtoffer was gehuwd; bet doel van zUn tocht was Weert. Utrecht ia zoowel uit burgerkring ato uit mi litaire omgeving tamelUk vertegenwoordigd. Het korps van de luchtdoelartlllerle uit Utrecht gaat kranig In den pas en In groote groepen Is de eerste en tweede compagnie Hospitaalsolda ten uit Utrecht komen demonatreeren. dat ook de sgn. „zittende' legerafdeling beste tippe laars opleveren kan, die hot tegen ds beste op nemen. Do ..Tantmbar'' ia een vrachtschip met pas sagiers-accomodatto; het meet 8170 bruto regis ter ton en behoort tot de zg. T-klasse. De mo tor to een 8 cylinder Sulzer-motor van 7040 PK. De leeftüd van het schip bedraagt bUna vier jaar. De vlugge Noren bleven weg en de vroegere Itallaansche, Spaansche en Dultoche man schappen ontbreken al jaren op het appél Het ia een opvallend verschUnse* bU de marschen, dat bet burgerelement sterk vertegenwoordigd to. Zü vormen ditmaal meer dan de helft van het contingent tippelaars In de algemeens voorwaarden voor hot huren en expiotteeren van plaatsruimte op bet ten toonstellingsterrein en in de gebouwen, had bet bestuur zich intoteseBsei het recht voorbehou den eener verlenging met acht dagen Reeds meer dan eena doken er in de afge- loopen week geruchten op, dat ds tentoonstel ling sou worden verlengd, ofschoon het be stuur verzekerde, dat dienaangaande nog geen definitieve beslissing was genomen. Het lag echter voor de band, dat het ten- toonstellingvbestuur van bet voorbehouden recht tot verlenging gebruik sou maken, te meer wUl het overlijden van Z. K. H. den Prins der Nederlanden gedurende verschillende dagen den toeloop naar de tentoonstelling beeft belet. In verband vooral met den vacantietUd heeft bet tentoonstelllngsbestuur thans besloten den duur der expooiue met twaalf dagen te verba ken en den sluitingsdag bepaald op Zondag avond 13 Augustus. Gedurende den verlenglngstermUn zullen do entréeprtjsen belangrijk worden verlaagd. ter wUl er voor tentoonsteUingsbeeoekers vrUe toe gang aal worden gegeven voor bot attractie terrein „VesietM". De exposanten genieten seeds van botton af vrije hoasans tot hot attractieterrein. Gezien de drukte der laatste dagen gelooven wU dat deae verlenging a II seal ns to gemotiveerd Voor de justitie to met dat al de moetlUke taak weggelegd klaarheid In deae snak te Irnigi- BU haar ondersoek ziet zu slch wat ds kwestie van den bloempot betreft, tegenover twee ver schillende lezingen geplaatst Volgens de oeno being to de bloempot door den hond van M. ia een dartele bul uit bet venster geetooton; vol gens de andere moet M. self den bloempot uit het venster geworpen hebben, daar men go si en sou hebben, dat hU zUn zrm naar bulten heeft gestoken Naar aanleiding van dese eigenaardige tegen spraak hebben wU ons tot Prof. Aalberze ge wend met de vraag, wat hU zUnerzUds hlerbU had op te merken Prof Aalberse had van het „Telegraaf”-be richt nog geen kennis genomen, en hU vond het nadat hU er vla ons kennis van gekre gen had zeer onbelangrUk Wie de „tegenspraak" goed leest, sist ter stond. dat deze eigenlUk precies klopt met wat prof. Aalberse in de PartUraadsvergaderlng seide; ontkend wordt niet, dat het tekort over 1935 aanvankeiuk op 80 miUloen geraamd to. noch ook. dat net tekort op Zaterdag 11. terug gebracht was tot ongeveer 10 miUloen Een en ander nader preciseerend verklaarde prof Aalberse ons. dat twee dagen vóórdat hfj in den Partijdag sprak het tekort nog ongeveer f 13 mlllioen bedroeg HU had sUn inlichtingen natuuriuk uit de allerbeste bron en er valt aan sUn mededeellngen dan ook In het minst niet te twUfelen NatuurlUk wordt de begroeting eerst in Sep tember vastgesteld en staat er nu dus nog niets vast, maar op bet moment, dat prof Aalberse sprak, was de situatie precies zóó ato hU dese uiteenzette. Het resultaat der vlerdaagsche zeilwedstrijden. Voor vrat de hoofdprUsen betreft In de klassen, waarvoor hoofdprUsen zUn uitgeloofd, to als volgt: Holland -Friesland RegenboogwedstrUd Bolland 973 pt.; 3. Friesland 87.1 pt. De achter haar rijdende fletser, de &3-Jartge handelaar M. H. Trienekens uit Henhuizen, werd tn de linkerzUde door het voorste gedeelte van de locomotief gegrepen. Het slachtoffer werd onmiddellljk weg geslingerd en tegen het langs de spoorbaan steende hekwerk gesmakt. De dood moet onmiddellük zUn Ingetreden De machinist van den trein heeft, toen hU bemerkte wat er gebeurd waa. dadelUk ge stopt. De trein was toen vUftlg meter doorge reden. Na eenlge minuten oponthoud heeft de trein de reis voortgeset De derde wielrijder kwam er gelukkig goed af HQ kon nog juist bUtUds van sUn flets springen Dokter R was spoedig na het ongeluk ter plaatse en heeft den dood van het slachtoffer Naar alle waarschUnlUkheid sal het doel van de reis Maandag bU daglicht worden bereikt. Zoodra de Koningin en de Prinses de „Tanlm- bar" met het klein gevolg, dat do reis mede- maakt, sal hebben verlaten, aal het schip koers vetten naar Hamburg, waar een gedeelte van de lading, die het nog van zUn jongste reis in de ruimen heeft, zal worden gelast In ge selschap van eenlge directeuren van de Maat schappij „Nederland" hebben Dinsdagmorgen enkele leden van de hofhouding de verschillen de hutten aan boord van de „Tanlmbar" ge ïnspecteerd. na- van de Domanlale MUn Maatschappü en de N V. Steenkolen Mijn „Willem Sophia" teneinde kennis te nemen van haar standpunt in het hangende loonconflict De Regeerlng erkende de bUsondere moellUkheden. waarin deze mU- nen verkeeren Nochtans verzocht minister Steenberghe namens de Regeerlng belden mUn- ondernemlngen op dit oogenbllk genoegen te nemen met een loonverlaglng van 3 procent, gedurende drie maanden, van 1 Augustus af. De directies der betreffende mUnondeme- rnlngen verklaarden zich bereid aan dit ver zoek van de Regeerlng te voldoen. ZU wezen er echter op. dat zU. gezien de zeer ongunstige omstandigheden, waarin de mijnindustrie ver keert. binnen twee maanden het geheele vraag stuk opnieuw onder het oog zullen moeten zien In zUn rede voor het congres der H K. StaatspartU te Breda heeft prof. Aalberse medegedeeld, dat op de rUksbegrooting voor 1935 een ongedekt tekort van aanvankelijk tachtig mlllioen teruggebracht was tot tien mlllioen In verband daarmede vernemen wü .hans van bevoegde zUde. dat over de groot te van een eventueel tekort op de begroeting voor 1938 op dit oogenbllk nog niets defini tiefs te zeggen valt zoodat geruchten en me dedeellngen. die daarover de ronde deden. 6t vaar ba ’.g óf onjuist zijn De samenstelling der begrootlng to nog niet zoo ver gevorderd, dat ook maar bU benadering gesegd kan worden hoe groot een eventueel tekort zal sUn De ontwerp-begrootlngen der deoartemen- ten toonden wel een aanzlenlUk tekort, zooals gebrulkelUk. doch bü een algemeene herzie ning Is daarvan veel weggewerkt. Thans wordt gewerkt aan de samenstelling van de defini tieve begrootlng. waarvan het opstellen en sluitend maken zeer veel moellUkheden biedt, sooals te verwachten was De opbrengst der belastingen In 1934 bluft ver bU de raming ten achter en het Is logisch, dat die raming voor 1935 mede daardoor uiter mate moeUUk to. ZU staat can ook nog geens zins rul Ds genie van Utrecht waa onder de eerste groepen en heeft den eersten dag met »Un hoofdofficieren kranig afgemarcheerd Het Utrechtache burgerelement heeft In de N U W - vereenlglng ^kcatolor” een Kwieke repreeen- Grove onachtzaamheid van den seinwachter van blok post 75 op de spoorlijn Weert-Roermond. die ver zuimd had de spoorboomen ter plaatse neer te laten, heeft het leven gekost van een 52-jarigen wielrijder, die op het oogenblik, dat hjj den overweg, welke gelegen is in den drukken Rü ksstraatweg, passeerde, werd gegrepen door den met een vaart van 60 a 70 K.M. voorbij rijdenden sneltrein no. 87 Amster dam-Maastricht, welke Dinsdag middag om Weert was vertrokken. tante. terwUl de Stlchtsche „Toerist” eveneens met zUn groote groep den Dinsdag goed ten einde heeft gebracht Merkwaardig Ig, hoe wU ditmaal onder de burgergroepen eenlge afdeellngen opmerken, welke mln of meer gemaskeerd toch den recla- megeest oproepen De 8hell uit Amsterdam voert met sUn gele vlag met felroode letters den boventoon. FUner komt uit de Unilever Sportvereenlglng uit Rotterdam, welker leden met parelgrU* shirt een voornamen Indruk maken. Maar zU schamen zich niet, geluk hedenmorgen in bet Molendal bU den Piasmolen geschiedde, om uit te roepen Daar gaan de boterkletsen! De eerste route ging Dinsdagmorgen door schllderachtlg Groesbeek over het Heuvelland van den Plasmolen naar Ove'asselt. Heumen en Malden. In welke laatste plaats onder leiding van den on vermoeiden dr Leurt ng de medische contrólepost was Het weer, het moreel, de weg. de verxorgng. alles werkte mede om den eer sten dag gunstig te laten verloopen en alsof Pluvius den wandelaars zUn genegenheid wilde tonnen stortte hU tegen het middaguur een lekker regentje over hen uit. Over het algemeen kan dan ook gesegd worden, dat én de deelne mers én leiders zeer tevreden kunnen zUn over den eersten dag, waarop men slch tevens kon verheugen in het besoek van eenlge militaire autoriteiten. wx>. J. G Naute Pieters. Generaal van de tweede divisie te Arnhem en Generaal- Majoor de Jong. Inspecteur van den Vrtjwll- ligen landstorm en waarnemend Inspecteur van de Infanterie Misschien sullen de lesere nog nieuwsgierig sUn naar de houding van de buitenlandse!» deelnemers. De Engelschen wa ren ato altUd de gentlemen in houding en Wee ding De Franschen steken hen thans naar de kroon, de Belgische vertegenwoordigster to een charmante vrouw. terwUl de Zwitser een echte zoon van de bergen to. die slch thuis voelde op de heuvels van Limburg De Dultschera, die Maandag per Hete uit Duisourg waren aange komen. moeten nog leeren hoe slch ato wande laars bU den N. B L. O. stemmig te kleeden. Amsterdam excelleert leder Jaar door sUn burgerwacht, welks commandant Boeree reeds voor den oorlog den eersten stoot gaf voor de Afstandsmarschen en hU met overste Jansen geeft de leiding aan zUn groote groep van elf dames en vUf en dertig heeren. waaronder de oude Scheel, die nu al voor de vUftlende maal mee marcheert. Amsterdam was ditmaal ook op bUsondere wUse vertegenwoordigd door de politie, welke onder den luitenant Biankert met achttien man uitgekomen to. En daar to zoowel de bereden- ato de gewone «traatpoliUe onder. De Minister van Sociale Zaken heeft tn Sake de ultkeertngen uit de werxlooeenkaseen een rondschrijven gericht tot de gemeentebesturen, waarin om. het volgende wordt gesegd: BU beschikking van den minister van Arbeid to 30 Mei 1919 een regeling vastgesteid tn sake de kennisgeving van ultkeertngen door kasbe- sturen aan gemeentebesturen In dese regeling to bepaald, dat deze kennisgevingen gedaan moeten worden voor het einde van de katan- derweek volgende op die waarin uitkeerlng heeft plaats gehad. Evenwel ia niet bepaald wat gebeurt Indien dese kennisgeving niet op tijd to geschied. Door sommige gemeentebesturen werd tn zulke gevallen tegen de vers»rekte ultkeertngen beswaar gemaakt. De minister acht het maken van beswaar in zulke gevallen echter niet juist, omdat het niet of niet tUdig doen van kennis geving een administratief verzuim van bet kaa- bestuur ia en de uitkeerlng en sichaelve nog niet tot een onrechtmatige stempelt Ten einde hier in te voorzien, beeft de mtntoter een nieuwe regeling vaatgeateld. Daarin worden de ge meentebesturen bevoegd verklaard, in sulke ge vallen zich tot den minlater te wenden mat het verzoek te bepalen, dat de uitkeerlng niet ton laste van do werklooaenkas kan komen. Het ia gerustheid bestaan, daar het schip alleen door de bedoeling, dat de gemeen'ebesturen dme m- slndatllto wat langer waa uitgebleven. ,gellng aoo billUk mogeWk toepaaaea. Naar wU vernemen sal de „Tanlmbar” van de Stoomvaart Maatschappij Nederland", aan boord van welk schtp H M de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana zich naar Ulvik tn ds Hardanger-fjord (Noorwegen) sullen begeven. Zaterdagmiddag te twaalf uur van de Javakade te Amsterdam vertrekken. TsamwedetrUd 13 M3-klasse: 1. De Schinkel •31 pt.; 3. Looedrecht 751 pt.; 3. De Kaag 731 Pt.; 4 Nieuwe Diep 4 pt.; 8. Braassemermeer »2 Pt. TeamwedstiUd 13 Voetsjollenklasse1. De Kaag 384 pt.; 3. R Z V. 39 pt 3. Aeglr 35 pt.; Kaant Z. V. 15 pt. 45 M3, krutoerklaaae Hoofdprijs P. Molenaar •5 pt; 3. O. A. Vermast 48 pt; 3. B. Fenenga •7 Pt 13 M3.-Bharpleklasae1. Het schUnt dat ,J>e Telegraaf" een tegen spraak heeft willen construeeren om wi 11 e van de tegenspraak, om Interessant te schUnen Ondanks de windstilte werd er toch te 9 uur gestart voor den Holland-Friesland Regenboog- strüd. waarvoo» alle tien deelnemers weer present waren. Op het vak van het Zweiland naar Norremeer lag Willem v. d. Mey aan den kop en met hem nog drie Hollanders. nJ Veld huizen. Nathan en Bos. Toch viel er van den afloop nog niets te zeggen, want de windvlaag- jea welke zoo nu en dan neerstreken, bevoor deelden nu een» deaen dan genen seller Zoo lag Willem v. d. Mey plotseling weer geheel in de achterhoede De Fries Hendriks passeerde en eindigde met mooien voorsprong ato eerste, niaar de Hollanders Veldhuizen. Bos en Nathan stelden daar door de bezetting der 3e. 3e en 4e plaats weer een heboorlUk puntenaantal te genover. In den groepswedstrUd der 13 Voetajol'en- klasse kwam Theo v. Helvert voor de derde maal ato nummer één aan, via *n aardlgen strtjd met v. d. Valk Jr. Vinnig was de strUd in den groepswedstrijd der 13 M3-8harpieklasae, waar soowel de Schinkel als Loosdrecht In de Kaag nog een redelijke kans op den prijs hadden. Aanstoos en Kröger brachten den prUs voor desen wed strijd echter In veilige haven. Met 7 ounten voorsprong op Loosdrecht bleven zU op de eerste plaats Na de groepswedstrijden vroeg het .Jeuvne- programma* weer de aandacht. Daarin vermelden we allereerst de overwin ning van Penenga in de 45 M3 kruisers lasse Jammer was het. dat deze oude waterrot den tweeden dag zoo onfortulnlUk was met zijn schip aan den grond te loopen Andere had hU Beker 'n mooie kans gemaakt op den hoofd prijs. welke nu ten deel viel aan Plet Molenaar, die éénmaa. eerste was geweest en in de overige wedstrijden steeds een goede plaats had Ingenomen. In de Pampusklasse was het uitelndelük suc ces voor Luck van der Steur Wel won vandaag Pist Schieffer na *n mooie race den wedstrijd, maar v. d Steur werd weer goede tweede In de Regenboogklasse B lag de Vries Lentach Jr gerulmen tUd aan den kop. doch de Wetter- fllnter van de Jong liep hem toch voorbU waardoor deze met den eersten prUs strijken. De A-klaase leverde op dezen laatster, mid dag een geheel ander beeld dan In de voor gaande wedstrijden Het lUkt wel. of de Frie sen er eerst tegen het einde van de Kaagweek beter inkomen Dit mogen we althans const a- teeren uit het feit, dat Hendriks, die reeds tn den teamwedstrijd als eerste geëindigd was. ook nu weer den eersten prijs wist te behalen terwUl Kuipers de tweede en Oppenhuizen de vierde plaat» besefte. Deze soo spoedige terug keer der Friezen veroorzaakte niet weinig vreugde bU de aan den wal aanwezige Friezen wjjl Hendriks hierdoor mede beslag legde op den hoofdprijs In de B M-klasse heeft H. v. Eyck vrijwel voortdurend de leiding gehad en hU zmn ten slotte vóór Boomstra. die van de vierde naar de tweede plaats was gekomen, ten koste van Bot en Kasteleyn. In de A-klasse der Damesjollen ontliepen de krachten elkaar dese Kaagweek niet veel De dames v Dijk. Oudshoorn. Molenaar. Karre- man en v. d Stadt blijken hoe langer hoe meer aan elkaar gewaagd, t-aststgenoemde wist de sen keer op den hoofdprijs beslag te leggen De uitslagen luiden als volgt: Holland-Friesland RegenboogwedstrUd: 1 M Hendriks, Friesland; 3. H. Veldhuizen, Hottend; 3 F. P. Bos, Holland;.4. Hans Nathan, Holland, D. Oppenhulsen. Friesland; 8. 8. Kuipen. Friesland; 7. K. VrolUk. Friesland; 8. W. Z van der Mey. Holland; 9. J. C. van de Velde. Hottend. 10. Joh. Zwart, Friesland. Puntenaantal: Holland 39 pt„ Friesland 38.1 Pt. Totaal-ultalag Holland 97.3 tegen Friesland 87 1 pnt. Teamwedstrijd 13-VoeteJoUenktesee: 1 Thv. Helvert, de Kaag; 3. W. van der Valk Jr.. Rot- terdamache Zellvereenlglng3. J. DUkers. Aeglr, 4 J. H. H. de Jong, Aeglr; 5. D. Kagcheliand, Hou. ZeUvereen.; 8. J Blmonss. Zaanl Z. V.; 7. F. H. R Borgerhoff Mulder, De Kaag; 8. L G. van de Stadt, Zaanl Z V. Puntenaantal. De Kaag 10.1 pnt.. R.Z 11 p.; Aeglr 11 p.; Zaanl. Z. V. 4 p. Totaal-ulteteg: I. De Kaag 38 3 pnt.; 3. RZ V 39 p.; 3. Aeglr •5 P.; 4. Zaanlandsche Z. V. 18 p. Teamwedstrijd der 13 M3 -Sharpiektesse 1. A. Aanstoos. De Schinkel; 3. L. V. Arnold. Loosdrecht; 3 W. J. H. Nauta. De Kaag; 4. A K Dudok van Heel, Loosdrecht; 5. A. B. Króger, De Schinkel; g. o. NoUes, Nieuwe Diep; 7. G A. M. Saraber. De Kaag; 8. P. van Zutpben, Nieuwe Diep; 9. J. P. Wemlnk, Braassemermeer J. van der Meer, Braassemermeer. uitgeel PuntenaantalDe Schinkel 38.1 p.; Looedreoht p.; De Kaag 34 p.; Het Nieuwe Diep 30 p.; Braassemermeer 8 p. Totaal-uitslag1. De Schinkel 83.1 p.; 3. Loosdrecht 75.1 p.; 3. De Kaag 73.1 p.; 4. Het Nleuere Diep 84 p.; 5. Rraas- •emenneer 33 p. •9 Pt.; 3. W. de Vries Lentoch 74 pt. BM.-klasae: Hoofdprijs H. v. Eyck 108 pt.; 3. 4 Bovanstra 94 pt.; 3. F. Overmans 88 pt. Regenboog klasse A: Hoofdprijs M. Hendriks •1 Pt.; 3. H. Veldhuizen 71 pt.; 3. D. Oppen- sruurm. H. van de Stadt 13 voetsjollenklasse C: 1. Dim. stuurm. K. Marlet; 3. Eifler, stuurm. B. Ouwerkerk Jr 3. Alvertje. stuurm. E. J. Coster Jr.; 4 Spirit, stuurm. W Daniels; 8. Weetiekep. stuurm K. v DUk. Regenboogttesae O: 1. Tltla stuurm. J. W Maas Jr 3 Meteor, stuurm. H Müller; 3. De M. J. d. Stadt 84 pt.; 3. mej. K I*. Kamman 49 pt.; 3 mej G. Oudshoorn 47 pt. Intern. 8 Meterktesse: Hoofdprijs A. Fridt. België. 45 M3 Krulserktesse: 1. Benatl U. stuurm. B. Fenenga; 3. Walta, stuurm. C. A. Vermaal; 3. Boekanier, stuurm. A Warner» Regenboogklasse B: 1. Wetterfllnter. stuurm. E. D. de Jong; 2. Pieterke, st. G. de Vries Lentsch Jr.; 3. Iris, stuurm. dr. P B. Kreuk niet. 13 M3 Sharpie-klasse B: 1. Rakker, stuurm. A. Honlgh; 3. Nora, stuurm. O. Bronkhoret; 3. Sperwer, stuurm. G A. 8. Jongeneel; 4. Jassa- na. stuurm B. L. Mesander; 8. Crabbelcate, stuurm. W a. de Ridder. 13 M3 Sharpie-ktesse O: 1. Peet, stuurm. A. Marlet; 3. Pierewiet, stuurm. P. C. W. Stork Pampusklasse A: 1 Oranje, stuurm. P. Schieffer; 3. Steur, stuurm. L. van der Steur; 3. Sas. stuurm. J. Heynen; 4 Pluvier, stuurm. mr. E. R. Zweep. 13 voetsjollenklasee voor dames, k to mie B: 1. Kwtkdruppel. stuurm. mej. T. van Meeteren. 13 Voetsjollenklasse voor dames, klasse A: 1. Schuif, stuurvr mej. M J. van de Stadt; Duikelaartje, stuurvr. mej. L. Molenaar; Ideaal n, stuurvr. mej. E. L. Karreman. B.M.-klasse: 1. WetterwlUe, stuurm. H. van Eyck; 3. Kameleon, stuurm. J Boomstra; 3 Jutter, stuurm. P. W Bot; 4 Adri. stuurm. F. Leewis; 8. de Dikke stuurm. J. KasteleUn. Pampusklasse B 1. Norremeer. stuurm. Ir. J. C. T. Hofkes; 3. Fuut n stuurm. W. van Hat- tem; 3. Knoopschoentje. stuurm. NJf. Regenboogklasse A: 1. Hennle. stuurm. M Hendriks; 3. Waterrot, stuurm. 8. Kuipers; 3. ie Swan, stuurm. H Zulderbaan. 4 Windekind, stuurm. D. Oppenhulsen 13 M3 Sharpie-klasse A: 1. Trtml. stuurm. L. V. Arnold; 3. Dinges, stuurm. W. J. H. Nauta, 3. Mieke. stuurm. Th Gülcher; 4 Windekind’, stuurm. J Maas; 5. Abha. stuurm. R Nollea. Handlcapklasse D: 1. Narmada, stuurm. H. H Tieleman; 2. Zwerver IL stuurm. R. van Olden- burgh. VrUbulterklasse: 1. Jan Brass, stuurm. J. Dorsman; 3. Thedo stuurm. A Carpentier. Intern Zesmeterklasse: 1. Uilenspiegel, stuurm. A Fridt; 3. Edith, stuurm. E D Kalis; X De Ruyter, stui rm. G. de Vries Lentoch; 4. Dou, stuurm. K. Nathan. 13 voetsjollenklasse A: 1. Ideaal IL stuurm W Karreman Jzn 3. Vagebond, stuurm. Th van Helvert; 3. De Clipper, stuurm. D. Kagcrel- lind; 4. Bern, stuurm. B. Maas; 8. Af, stuurm. E G. van de Stadt. 13 Voetsjollenklasse B; 1. Good Luck. st. J. L. van Wermeskerken; 3. My Hubby, st. J DU- kere; 3. Duikelaartje, stuurvr mej. r. A. C. Leenen; 3 Cheerio stuurm. C. Qulspsi Szn 4. Tierelier, stuurm. R J. van Ginkel; 8. Schuif.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13