Regenboog voor de Hollanders
J
;f
Spoorboomen niet
neergelaten
IT
p
N
HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcE
Reiswagen in een
greppel
'N
N
Vierdaagsche”
DE JOLLENTEAM VOOR
DE KAAG
IN
ar
WOENSDAG 25 JULI 1934
ID
Onderzoek gaande
Twaalf dagen verlenging
)O
Uit het mijnbedrijf
Manschappen gearresteerd
Gegooid of gevallen?
De hond
Vermiste kotter terecht
De sabotage met de
„Nautilus”
Tentoonstelling
Tilburg”
Koningin en Prinses op
reis
Het tekort op de be
groeting
Piet Molenaar hoofdprijswinnaar
in de U-klasse, de Fries Hen
driks in de Regenboog
klasse, de Belg Fridt
in de Zesmeter-
klasse
De Schinkel één in de
12 M klasse
Windstilte had vertraging
veroorzaakt
Te Oudshoorn heeft Maandagmiddag een groote brand gewoed, waarbij een tweetal woningen en drie groote
schuren tot den grond afbrandden. Een overzicht van de ruïne
WERKLOOZEN-
UITKEERINGEN
Te late kennisgeving door
kasbesturen
eed.
nd
IUIN
stuurm J. W
Müller; 3. De
Leede III, stuurvr mej Tine van der Mey.
Wielrijder door sneltrein Amster
damMaastricht gegrepen
en gebood
ln«.
de
ca.
ïïi
X
tat
n-,
M.
it
's!.
H-
Weinig militairen
jammer m dat er ditmaal met teiitentend-
„Stad
Drie Nederlanders ernstig en vijf
licht gekwetst
Voorloopig 3 pCt. loonsverlaging
by de Domaniale en de
„Willem Sophia’*
en de bloempot
Een uitstekend weertje en goed
humeur bracht een opge-
wekten geest
Inrichting van de
wordt niet ver
De hoofd prijswinnaars en
bestgeplaatsten
1
fint
sche militairen geen vergelijking te maken ie.
1.
i.
De offlcieele duur van de Tllburgsche ten
toonstelling was aanvankelijk bepaald tot >1
Juli.
3.
3.
Nader bericht men ons uit Weert, dat het
ongeluk precies om tien minuten voor vieren
geschiedde. Het slachtoffer was gehuwd; het
doel van zyn tocht was Weert.
De offlcieele cyfers van den eersten dag
stjn als volgt in totaal waren Ingeschreven 311?
deelnemers; 137 sl)n er niet opgekomen; S *Un
er Dinsdagochtend niet gestart, soodat de eer
ste dag uitgetrokken zyn 3673 deelnemers. De
eerste dag teidb weinig uitvallers, wy kregen
het offlcieele cijfer van 3 burgers.
De tweede dag ia meestal de crisis voor de
zwakkere broeders on susten on dan verwacht
men meer uitvallers.
In ,De Telegraaf" vonden wij volgende cor
respondentie uit Den Haag:
Deser dagen meldden wU. dat er ongerustheid
bestond omtrent het ultblyven van den Neder-
landschen kotter ..Kapoeas". die Donderdag van
Cowee op Wight naar IJmuldsn was vertrokken
Aan boord bevonden zich de heeren H. O. N.
Munnlg Schmidt en J. Groenhout, beiden uit
Hilversum De ..Kapoeas" ia Dinsdagmiddag in
de tweede vlaschershaven van Schevenlngen bln-
nengeloopen Er had geen enkele reden tot on
gerustheid besteen, daar het schip alleen door
windstilte wat langer was ultgebleven.
De ..Tanlmbar" Is een vrachtschip met pas-
saglers-accomodatiehet meet 8170 bruto regis
ter ton en behoort tot de zg *1*-1?-r De mo
tor is een 8 cylinder Sulser-motor van 7040
PK De leeftijd van het schip bedraagt bijna
vier jaar.
geconstateerd Het UJk te door de politie naar
het St. Jansgasthute te Weert vervoerd.
Onmiddeliyk na het gebeurde heeft de po
litie van Weert een ondersoek Ingesteld. Den
overwegwachter werd een verhoor afgenomen
door inspecteur Horck, die tevens het parket
van Roermond waarschuwde en ook de spoor
wegautoriteiten van een en ander in kennis
heeft gesteld.
i no.
welke
en
de
fc
na-
van
Voor Hollanders en Groningers te de marsch
door 1 dal van den Piasmolen om den 8t Jans-
berg heen een wondere wandeling, welke ben
keer op keer voor de mooiste boschhoekjes set.
Op die manier krijgt soon marsch een poéti-
schen kant, welke hen over de vermoeienissen
heen helpt. Wonderlijk hoe de Rotterdamacne
dames van het 8 O 8-melsjesgllde en de
meisjes van het Haagsche Lyceum van het
Stokroosplein een stevlgen pas houden, wan
neer het er op en af gaat op de heuvelterreinen
van den Kiek- en 8t. Jansberg.
Het Zuiden des lands te over het algemeen
slecht vertegenwoordigd en wU moeten se van
verre halen, maar dan zyn het ook exemplaren,
als de Zeeuwsche tippelaars van de Wandel-
vereenlglng „Middelburg”. die er In hun
Zeeuwsche pakjes kwiek opstaan en snel over
den weg gaan als de beste militaire groepen
De huzaren van Breda, de wielrijders van Den
Bosch en da 8. R. O. i -manschappen van Bre
da en Kampen en de cadetten van Breda maak
ten den eersten dag een schitterenden indruk
en deden In houding en correctheid niet on
der voor het beste infanterekorpa, dat op de
Vierdaagsche was vertegenwoordigd
Zooals gezegd heeft hy zyn nalatigheid op
het laatste oogenbllk ontdekt. De opzichter van
het station Weert beeft mede ter plaatse de
zaak in ondersoek.
Dr Hulst uit Lelden zal heden de sectie op
het lUk van het slachtoffer verrichten.
Omtrent het uitzicht op de spoorbaan kan
worden gemeld, dat dit voor wat betreft het
spoorwegverkeer vanuit de richting Weert ge
heel te belemmerd door het seinhuis, het woon
huis van den seinwachter en een paar boomen.
De wielrUdvs hebben dus den trein ónmogelijk
kunnen zien aankomen. De treinen, die uit de
tegenovergestelde richting komen, kan men van
den weg af wel zien naderen. Het gedeelte,
waar de overweg slch bevindt, behoort tot de
kg- Trumpert. Het verkeer op den Ryksstraat-
weg, was op het moment van het gebeurde ge
lukkig niet druk. Het groepje fietsers werd op
ongeveer vijftig meter afstand door een vier
den wielrijder gevolgd. De heer en de dame, die
aan het ongeluk ontsnapt zijn en die in eikaars
gezelschap verkeerden, waren, zooals men be
grijpen kan, geheel van streek.
Dinadag-
het station,
De 41-jarige M„ die Zondagavond b(J sjjn
arrestatie door twee agenten in zijn woning aan
den O.Z. Achterburgwal te Amsterdam door een
schot in het hoofd werd getroffen, zal heden
het Binnengasthuis verlaten.
De justitieel* dienst van bet bureau Warmoes
straat zal In dit geval twee zaken b<| de justitie
aanhangig maken; een van de belde agenten ter
sake van beleedlglng door M. en poging tot
doodslag door middel van een bloempot, die
naar hun overtuiging door M. uit bet venster
te geworpen, terwijl aan den anderen kant een
klacht van M. aal worden doorgegeven, die een
der agenten van poging tot doodslag beschul
digt, omdat hy door een revolverschot werd ge
troffen. zonder dat naar zijn meaning tot schie
ten eenlge noodzaak bestond
Op ultdrukkeiyken wensch van de Koningin
worden aan boord voor deae reis geen verande
ringen aangebracht, terwijl de gewone scheepe-
voeding zal worden gebruikt
Betreffende het ernstig ongeluk met den reis
wagen In België vernemen wU nader het vol
gende:
Een geselschap toeristen uit Rotterdam en
Dordrecht kwam met een autocar uit de rich
ting van Antwerven en was op weg naar
Rochefort. Nabij de brouwerij Maes te Rumpst
brak plotseling het stuur van den auto, ten
gevolge waarvan de wagen, waarin zestien per
sonen gezeten waren, kantelde en In een langs
den weg loopende sloot terecht kwam. Vier per
sonen werden gewond, van wie een ernstig aan
het hoofd.
De slachtoffers, die voornamelijk door glas
scherven waren gewond, zijn ter verpleging op
genomen In een der ziekenhuizen van Mechelen.
Van de burgergroepen komt het leeuwendeel
ditmaal uit Amsterdam. Rotterdam <met Mej.
van der Kley als de veterane) en Den Haag,
waaruit de bekende tippelaar Dtnkhuiaen, die
al minstens 10 k 13 jaar meeloopt, eeuwig jong
blijft.
Zaterdagmiddag was hy reeds uit Den Haag
komen wandelen en Dinsdag gaf h(j In zijn
groep alweer het kwieke tempo aan dat eigen
lijk bulten de gebruikelijke snelheid der mar-
schen valt. Soms lijkt hij een snelwandelaar,
en evenaarde in dit opzicht de Noren.
In de algemeene voorwaarden voor het huren
en explolteeren van plaatsruimte op het ten
toonstellingsterrein en in de gebouwen, had het
bestuur slch intusschen het recht voorbehou
den eener verlenging met acht dagen.
Reeds meer dan een* doken er in de afge-
loopen week geruchten op, dat de tentoonstel
ling sou worden verlengd, ofschoon hst be
stuur verzekerde, dat dienaangaande nog geen
definitieve beslissing was genomen.
Het lag echter voor de hand, dat het ten-
toonstelllngsbestuur van het voorbehouden
recht tot verlenging gebruik sou maken, te meer
wjjl het overlijden van Z. K. H. den Prins der
Nederlanden gedurende verschillende dagen
den toeloop naar de tentoonstelling heeft belet.
In verband vooral met den vacantletjjd heeft
het tentoonstellingsbestuur thans besloten den
duur der expositie met twaalf dagen te verlen-
ken en den sluitingsdag bepaald op Zondag
avond 13 Augustus.
Gedurende den verlengingstennljn zullen de
entreeprijzen belangrijk worden verlaagd, ter
wijl er voor tentoonstellingsbezoeker* vrije toe
gang zal wordtn gegeven voor het attractie
terrein ..Venetië”.
De exposanten genieten reeds van heden af
vrije toegang tot het attractieterrein.
Dealen ds drukte der laatste dagen gelooven
wy dat dese verlenging alleszins Is gemotiveerd.
Betreffende de sabotage op de .Nautilus"
verneemt -Het Volk”, dat Dinsdagmorgen tot
arrestatie van dertien korporaals en man
schappen sou stjn overgegaan.
De .Nautilus" te de haven van de Marine
werf binnengesleept, waar het technisch en
politioneel onderzoek wordt voortgezet.
Ook de bewaking te gehandhaafd.
Het te gelukt terstond de hand te leggen op
den man, die de sabotage heeft gepleegd. HU te
In arrest gesteld en sal voor den Krijgsraad
verschijnen, bericht de „Telegraaf". Er sljn te
gen hem tal van aanwyzlngen. soodat veroor-
deellng waarschyniyk te. Voorlooplg te niet ge
bleken. dat anderen hem behulpzaam waren.
Klokslag 5 marcheerden Dinsdagochtend de
eerste deelnemers, aangewezen voor de 55 Ki
lometer de poort van de Prins Hendrik Kazerne
Utt. Al terstond ging de marsch de natuur
schoon* omgeving van Meerwijk en Groesbeek
uit en om 8 uur waren de Amersfoortsche en
Bredasche huzaren reeds in Groesbeek. Het
centrum aan den voet van den Stekkenberg
was als een draaipunt voor de 55 ers. die hier
nog een omweg maakten naar de grens van
Dultgchland. om even later de rest weer te tref
fen aan den Plasmolen.
Omtrent dit ernstig ongeluk, dat doet den
ken aan dat van denzelfden aard te Blerik.
waar men ook vergeten heeft de spoorboomen
te sluiten, vernemen wy, dat de dienstdoende
seinwachter. Van P. genaamd, toen hU bet sein
voor veilig verkeer doorkreeg. In de veronder
stelling heeft verkeerd, dat hU de boomen bad
neergelaten Toen het ongeluk gebeurde, bevond
hU zich in bet vlak bU den overweg gelegen
seinhuisje, waar hU rustig de komst van den
trein had zitten afwachten. Op het laatste
oogenbllk viel zijn blik op den overweg en tot
zijn groote ontzetting constateerde hij toen zijn
verzuim. Het was toen echter reeds te laat,
want op hetzelfde moment, toen de trein nog
maar enkele meters van de plek verwijderd
was. stak een drietal wlelryders. komende uit
de richting Roermond, de rails over. ZU reden
achter elkaar en een dame, die voorop reed
kon nog net veilig wegkomen.
Utrecht te zoowel uit burgerkring ais uit mi
litaire omgeving tameiyk vertegenwoordigd.
Het korps van de luchtdoelartlllerie uit Utrecht
gaat kranig In den pu en in groote groepen te
de eerste en tweede compagnie Hospitaalsolda
ten uit Utrecht komen demonstreeren, dat ook
de sgn. .juttende tegerafdeeUng beste tippe
laars opleveren kan. die het togen de beste op
nemen.
Naar wU vernemen zal de „Tanlmbar" van de
Stoomvaart MaatschappU „Nederland", aan
boord van welk schip H. M. de Koningin en
H. K. H. Prinses Juliana zich naar Ulvik In de
Hardanger-fjord (Noorwegen) zullen begeven.
Zaterdagmiddag te twaalf uur van de Javakade
te Amsterdam vertrekken.
In zijn rede voor het -ongres der R. K.
staatspartij te Breda heeft prof. Aalberse
medegedeeld, dat op de rUksbegrooting voor
IK5 een ongedekt tekort van aanvankelijk
tachtig mlllioen teruggebracht was tot tien
millloen In verband daarmede vernemen wij
thans van bevoegde zijde, dat over de groot
te van een eventueel tekort op de begrootlng
voor 1935 op dit oogenbllk nog niets defliü-
tiefs te zeggen valt, zoodat geruchten en me-
dedeellngen. die daarover de ronde deden, óf
vaarba'ig óf onjuist zUn. De samenstelling der
begrootlng is nog niet zoo ver gevorderd, dat
ook maar bU benadering gezegd kan worden
hoe groot een eventueel tekort zal sljn
De ontwerp-begrootlngen der departemen
ten toonden wel een aanzienlijk tekort, zooals
gebruikelijk, doch by een algemeene herzie
ning te daarvan veel weggewerkt. Thans wordt
gewerkt aan de samenstelling van de defini
tieve begrootlng. waarvan het opstellen en
sluitend maken zeer veel moeilijkheden biedt,
zooals te verwachten was
De opbrengst der belastingen In 1934 blyft
ver by de raming ten achter en het te logisch,
dat die raming voor 1935 mede daardoor uiter
mate moeiiyk te. ZU staat Can ook nog geens
zins vast.
Voor de justitie te met dat al de moeiiyke taak
weggelegd klaarheid In deae zaak te brengen.
By haar onderzoek ziet zy zich wat de kwestie
van den bloempot betreft, tegenover twee ver
schillende lezingen geplaatst. Volgens de eene
lezing te de bloempot door den hond van M. in
een dartele bui uit het venster gestooten; vol
gens de andere moet M. zelf den bloempot uil
het venster geworpen hebben, daar men gezien
sou hebben, dat hy syn arm naar bulten beeft
gestoken.
Maandag ontving Minister Steenberghe
mens den Minister-president de directies
de Domaniale Myn Maatschappy en de N.V.
Steenkolen MUn „WlMem Sophia”, teneinde
kennis te nemen van haar standpunt In het
hangende loonconfllct. De Regeeiing erkende
de bijzondere moeiiykheden. waarin dese mU-
nen verkeeren. Nochtans verzocht minister
Steenberghe namens de Regeering beiden myn-
ondernemingen op dit oogenbllk genoegen te
nemen met een loor.verlaglng van 3 procent,
gedurende drie maanden, van 1 Augustus af.
De directies der betreffende mynondeme-
mlngen verklaarden zich bereid aan dit ver
zoek van de Regeering te voldoen. Zy wezen
er echter op, dat zy. gezien de zeer ongunstige
omstandigheden, waarin de mUnlndustiie ver
keert. binnen twee maanden het geheele vraag
stuk opnieuw onder het oog zullen moeten zien.
Naar aanleiding van dese eigenaardige tegen-
spraak hebben wy ons tot Prof Aalberse ge
wend met de vraag, wat hy zynerzyds hlerby
had op te merken.
Prof Aalberse had vaa het „Telegraaf”-be-
rtcht nog geen kennis genomen, en hy vond
het nadat hy er vla ons kennis van gekre
gen had zeer onbelangryk
Wie de ..tegenspraak” goed leest, ziet ter
stond. dat deae elgeniyk precies klopt met wat
prof Aalberse In de Partyraadsvergaderlng
zei de; ontkend wordt niet, dat het tekort over
1935 aanvarikelyk op 80 millloen geraamd la
noch ook. dat het tekort op Zaterdag U. terug
gebracht was tot ongeveer f 10 millloen.
Een en ander nader preclseerend verklaarde
prof. Aalberse ons, dat twee dagen vóórdat hy
In den Partydag sprak het tekort nog ongeveer
f 13 mlllioen bedroeg HU had zyn Inlichtingen
natuuriyk uit de allerbeste bron en er valt aan
syn mededeellngen dan ook in het minst niet
te twyfelen.
Natuuriyk wordt de begrootlng eerst in Sep
tember vascgesteld en staat er nu dus nog niets
vast, maar op het moment, dat prof Aalberse
sprak, was de situatie precies zóó ate hy deae
uiteenzerte.
Ds genie van Utrecht was onder de eerate
groepen en heeft den eersten dag met zyn
hoofdofflcteren kranig afgemarcheerd Het
Utrechtacha. burgerelement heeft in de NUW-
veraeulglhC JExcetetor" aan kwieks repraaen-
De achter haar rUdende fletser, de 52-jarige
handelaar M H Trienekens uit Helthulzen.
werd in de linkerzyde door het voorste gedeelte
van de locomotief gegrepen. Het slachtoffer
werd onmiddeliyk weg geslingerd en tegen het
langs de spoorbaan staande hekwerk gesmakt.
De dood moet onmiddeliyk syn Ingetreden.
De machinist van den trein heeft, toen hy
bemerkte wat er gebeurd waa, dadeiyk ge
stopt. De trein was toen vyftlg meter doorge
reden. Na eenlge minuten oponthoud heeft de
trein de reis voortgezet.
De derde wielryder kwam er gelukkig goed
af. HU kon nog juist bytyds van zyn flets
springen.
Dokter R. was spoedig na het ongeluk ter
plaatse en heeft den dood van het slachtoffer
De vlugge Noren bleven weg en de vroegere
Itallaansche, Spaansche en Dultsche man
schappen ontbreken al jaren op het appél Het
te een opvallend verschynsei by de marschen,
dat het burgerelement sterk vertegenwoordigd
is. Zy vormen ditmaal meer dan de helft van
het contingent tippelaars.
Grove onachtzaamheid van den
seinwachter van blok post 75 op de
spoorlijn Weert-Roermond, die ver
zuimd had de spoorboomen ter
plaatse neer te laten, heeft het leven
gekost van een 52-jarigen wielrijder,
die op het oogenblik, dat hij den
overweg, welke gelegen is in den
drukken Rykastraatweg, passeerde,
werd gegrepen door den met een
vaart van 60 a 70 K.M. voorbij
rijdenden sneltrein no. 87 Amster
dam- Maastricht.
middag om 1 5.44 uur van
Weert was vertrokken.
Naar alle waarschyniykheld zal het doel van
de reis Maandag by daglicht worden bereikt.
Zoodra de Koningin en de Prinses de ..Tanlm
bar" met het klein gevolg, dat de reis mede-
maagt, zal hebben verlaten, zal het schip koers
zetten rear Hamburg, waar een gedeelte van
de lading, die het nog van zyn jongste reis
in de ruimen heeft, zal worden gelost In ge
selschap van eenlge directeuren van ds Maat
schappij „Nederland" hebben Dinsdagmorgen
enkele leden van de hofhouding de verschillen
de hutten aan boord van de „Tanlmbar" ge
Inspecteerd.
Op den groeten weg van Brussel naar Ant
werpen te ter hoogte van Rumpst een reiswa
gen met Nederlandscbe touristen, die in de
richting Mechelen reed, met een anoeren auto
In botsing gekomen en In en greppel terecht
gekomen. Drie passagiers van den reiswagen
werden ernstig gekwetst. vUf liepen verwondin
gen van Uchteren aard op.
tante, terwyi de Stlchtsche „Toerist" eveneens
met zyn groote groep den Dinsdag goed ten
einde heeft gebracht.
Merkwaardig lx hoe wy ditmaal onder de
burgergroepen eenlge afdeellngen opmerken,
welke mln of meer gemaskeerd toch den recla-
megeest oproepen. De Shell uit Amsterdam
voert met zyn gele vlag met felroode letters den
boventoon.
Fyner komt uit de Unilever Sportvereenlglng
uit Rotterdam, welker leden met parelgrys
shirt een voornamen Indruk maken Maar zy
schamen zich niet, gelyk hedenmorgen in het
Molendal by den Plasmolen geschiedde, om uit
te roepen. Daar gaan de boter kletsen!
De eerste route ging Dinsdagmorgen door
schilderachtig Groesbeek over het Heuvelland
van den Plasmolen naar Overesselt. Reumen en
Malden. In welke laatste plaats onder leiding
van den onvermoelden dr Leurlng de medische
contrólepost was. Het weer, het moreel, de weg.
de verzorgng, alles werkte mede om den eer
sten dag gunstig te laten verloopen en alsof
Pluvlus den wandelaars syn genegenheid wilde
toonen stortte hy tegen het middaguur een
lekker regentje over hen uit Over het algemeen
kan dan ook gezegd worden, dat én de deelne
mers én leiders seer tevreder. kunnen syn over
den eersten dag. waarop men zich tevens kon
verheugen In het bezoek van eenlge militaire
autoriteiten. w.o. J. G Nauts Pieters, Generaal
van de tweede divisie te Arnhem en Generaal-
Majoor de Jong. Inspecteur van den Vrywll-
Ugen Landstorm en waarnemend Inspecteur
van de Infanterie Misschien zullen de lezers
nog nieuwsgierig syn naar de houding van de
bultenlandsche deelnemers. De Engeluchen wa
ren als altyd de gentlemen In houding en klee-
dlng. De Pranschen steken hen thans naar de
kroon, de Belgische vertegenwoordigster is een
charmante vrouw terwyi da Zariteer een echte
zoon van de bergen Is. die slch thuis voelde op
de heuvels van Limburg De Dultschere, die
Maandag per flets uit Duisourg waren aange
komen. moeten nog leeren hoe zich als wande
laars by den N. B L. O. stemmig te kleeden.
De seinwachter Is bulten dienst gesteld
In afwachting van de nader te nemen maat
regelen. Zooals te begrUpen U was de man
door het voorval geheel overftuur. HU was
van Dinsdagochtend zes yur af in dienst en
sou juist na het paaaeeren van den snel
trein worden afgelost. HU Is veertig jaar
oud en reeds twintig jaar by de spoorwegen
in dienst. De man kan bogen op een blanco
strafregister.
De Minister van Sociale Zaken heeft in sake
de ultkeeringen uit da werklooaenkasaan san
rondschryven gericht tot de gemeentebesturen,
waarin om het volgende wordt gezegd:
By beschikking van den minister van Arbeid
is 30 Mei 1919 een regeling vastgesteld in saka
de kennisgeving van ultkeeringen door kasbe
sturen aan gemeentebesturen In deae regelu<
Is bepaald. dat deze kennisgevingen gedaan
moeten worden voor het elude van de kalen-
derweek volgende op die. waarin ultheennc
heeft plaats gehad. Evenwel Ie niet bepaald
wat gebeurt indien deae kennisgeving niet op
tyd U geschied
Door sommige gemeentebesturen word la
zulke gevallen tegen de verr rekte ultkeeringen
beswaar gemaakt. De minister acht bet aaakea
van beswaar in zulke gevallen echter niet juist,
omdat het niet of niet tydlg doen van kennia-
gevlng een admlnlstraUcf verzuim van het kaa-
bestuur is en de ultkeerlng op zlcheelve nog niet
tot een onrechtmatige stempelt Ten einde hier
in te voorzien, heeft de minister een ntouwd
regeling vastgesteld. Daarin worden de ge
meentebesturen bevoegd verklaard. In sulka ge
vallen zich tot den minister te wenden met bat
voraoek te bepalen, dat do ultkeering niet ten
laste van de werklooeenkas tan komen. Het la
de bedoeling, dat de gemeentebesturen done re-
*00 MlU)k nO*9U|lL tOCPMBMU
M. J. d. Stadt «4 pt.; 3. mej. E. L. Karremui
49 pt.; 3 mej G. Oudshoorn 47 pt.
Intern. 3 Meterklasse: Hoofdprijs A. Pridt,
België.
45 M3 Krulsertlasse1. Benatl U, stuurm. B.
Fenenga; 3. Walta, stuurm C. A. Vermaat; 3
Boekanier, stuurm. A. Warners.
Regenboogklasse B: 1. WetterfUnter, stuurm.
E. D. de Jong; 3. Pleterke, st. G. de Vries
Lentsch Jr.; 3. Iris, stuurm. dr. P. B. Kreuk
niet.
13 M2 Sharpie-klasse B: 1. Rakker, stuurm
A. Honlgh; 3. Nora, stuurm. C. Bronkhorst; 3
Sperwer, stuurm. G A. 8. Jongeneel; 4. Jassa-
na, stuurm. B. L. Mesander; 5. Crabbelcate,
stuurm. W. A. de Ridder.
12 M2 Sharpie-klasse O: 1. Peet, stuurm. A.
Marlet; 2. Pierewiet, stuurm. P. O. W. Stork.
Pam pusklasse A: 1. Oranje, stuurm. P.
Schleffer; 2. Steur, stuurm. L. van der Steur; 3.
Sas. stuurm. J. Heynen; 4. Pluvier, stuurm. mr.
E. R. Zweep.
12 voetsjollenklasse voor dames, klasse B: 1.
Kwikdruppel. stuurm. mej. T. van Meeteren.
12 Voetsjollenklasse voor dames, klasse A: 1.
Schuif, stuurvr. mej. M. J. van de 8tadt;
Duikelaartje, stuurvr. mej. L. Molenaar;
Ideaal H. stuurvr. mej. E. L. Karreman.
B.M.-klasae: 1. Wetterwllle, stuurm. H. van
F. yck; 1 Kameleon, stuurm. J. Boomstra; 3.
Jutter, stuurm. P. W. Bot; 4. Adri, stuurm. P.
Leewis; S. de Dikke stuunn. J. KasteleUn.
Pampusklasse B 1. Norremeer, stuunn. Ir. J.
C. T. Hofkes; 2. Fuut II. stuurm. W. van Hat-
tem; 3. Knoopschoentje. stuunn. N.N.
Regenboogklasse A: 1. Hennle. stuurm. M
Hendriks; 2. Waterrot, stuunn. 8. Kuipers; 3.
de Swan, stuurm. H. Zulderbaan; 4. Windekind,
stuurm. D. Oppenhuizen
12 M2 Sharpie-klasse A: 1. Trtnil. stuurm. L.
V. Arnold; 2. Dinges, stuurm. W. J. H. Nauta;
3. Mleke, stuurm. Th. Gülcher; 4. Wlndeklndi,
stuunn. J. Maas; 5. Abha, stuurm. R Nolle*.
Handicapklasse D: 1. Narmada, stuurm. H. H
Tleleman; 3. Zwerver II, stuunn. R. van Olden-
burgh.
VrUbulterklasse: 1. Jan Brass, stuunn. J.
Dorsman; 3. Thedo, stuurm. A. Carpentier.
Intern. Zesme ter klasse1. Uilenspiegel,
stuurm. A. Pridt; 3. Edith, stuunn. E. D. Kalis;
3. De Ruyter, stuurm. G. de Vries Lentsch; 4.
Dou. stuurm. K. Nathan.
13 voetsjollenklasse A: 1. Ideaal n. stuurm
W Karreman Jzn.; 3. Vagebond, stuunn. Th.
van Helvert; 3. De Clipper, stuurm. D. Kagcrel-
land; Bern, stuurm. B. Maas; S. Af, stuunn.
E G. van de Stadt.
13 Voetsjollenklasse B: 1. Good Luck, st. J.
L van Wermeskerken3. My Hobby, st. J. DU-
kers; 3. Duikelaartje, stuurvr mej. F. A. C.
Leenen; 3. Cheerio stuurm. C. Quispel Szn 4
Tierelier, stuurm. R j. van Ginkel; 5. Schuif,
stuurm. H. van de Stadt
13 voetsjollenklasse C: 1. Dim. stuunn. K.
Marlet; 2. Elder, stuurm. B. Ouwerkerk Jr.; 3
Alvertje. stuunn. E. 4. Coster Jr.; 4. Spirit,
stuurm. W Daniëls; 5 Weetiekep, stuunn K v.
Dyk.
Regenboogklasse C: 1. Tltla.
Maas Jr.; 2. Meteor, stuurm. H
I. De Kaag 38 3
35 p.; 4. zaanla
Teamwedstryd der 12 M2 -Bharpieklasse:
1. A. Aanstoos. De Schinkel; 2. L. V. Arnold.
Loosdrecht; 3 W. J. H. Nauta, De Kaag; 4. A
E. Dudok van Heel, Loosdrecht; 5. A. B Krtger,
De Schinkel; G. Nolle*. Nieuwe Diep; 7. G.
A. M. Baraber. De Kaag; 8. P. van Zutpheii.
Nieuwe Diep; 9. J. P Wernlnk. Braassemermeer,
J. van der Meer, Braassemermeer, ultgesl.
Puntenaantal: De Schinkel 38.1 p.; Loosdrecht
38 p.; De Kaag 34 p.; Het Nieuwe Diep 20 p.;
Braassemermeer 8 p. Totaal-uitslag: 1. De
Schinkel 83.1 p.; 3 Loosdrecht 78.1 p.: 8. De
K**g 73.1 p.; 4. Het Nieuwe Diep 84 p.; 8. Braas-
asmenneer 32 p.
flinter van de Jong liep
waardoor deze met
stryken.
De A-klasse leverde op dezen laatsten mid
dag een geheel ander beeld dan In de voor
gaande wedstrijden Het lykt wel, of de Frie
zen er eerst tegen het einde van de Kaagweek
beter Inkomen. Dit mogen we althans consta-
teeren uit het feit, dat Hendriks, die reeds in
ds* teamwedstrijd als eerste geëindigd was.
ook nu weer den eersten prys wist te behalen,
terwyi Kuipers de tweede en Oppenhulsen de
vierde plaats bezette. Dese zoo spoedige terug
keer der Friezen veroorzaakte niet weinig
vreugde by de aan den wal aanwezige Friesen.
wyi Hendriks hierdoor mede beslag legde op
den hoofdprys
In de B M-klasse heeft H. v. Eyck vrijwel
voortdurend de leiding gehad en hy won ten
slotte vóór Boomstra. die van de vierde naar
de tweede plaats was gekomen, ten koste van
Bot en Kasteleyn.
In de A-klasse der Damesjollen ontliepen" de
krachten elkaar dese Kaagweek niet veel. De
dames v. DUk. Oudshoorn. Molenaar. Karre
man en v. d Stadt biyken hoe langer hoe meer
aan elkaar gewaagd. Laatstgenoemde wist de
sen keer op den hoofdprijs beslag te leggen.
De uitslagen lulden Ms volgt:
Holland-Friesland Regenboogwedstryd1. M
Hendriks, Friesland; 2. H. Veldhuizen, Holland;
3. F. E. Bos. Holland; 4. Hans Nathan, Holland,
8. D. Oppenhulaen, Friesland; 8. 8. Kuipers.
Friesland; 7. K. Vroiyk. Friesland; 8. W. Z van
der Mey. Holland; 8. J. C. van de Velde, Holland;
10. Joh. Zwart, Friesland.
Puntenaantal: Holland 29 pt.. Friesland 28 1
pt. Totaal-ultslag Holland 972 tegen Friesland
87.1 pnt.
Teamwedstrijd 12-Voetsjollenklasse: 1. Th v.
Helvert. de Kaag; 3. W. van der Valk Jr., Rot-
terdamsche Zeil vereenlging3. J. Dy kers. Aeglr,
4. J. H. H. de Jong, Aeglr; 5. D. Kagchelland.
Rott. Zellvereen 8. J. Simons*. Zaanl Z. V.; 7.
F. H. R. Borgerhoff Mulder, De Kaag; 8. K G.
van de Stadt. Zaanl. Z.V.
Puntenaantal: De Kaag 101 pnt., R Z V. 11 p.;
Aeglr 11 p.; Zaanl. Z. V. 4 p. Totaal-ultslag
it.; 3. R.Z.V. 29 p.; 3. Aeglr
«he Z. V. 18 p.
Het schUnt dat J3e Te\rers».t" een tegen
spraak heeft willen construeeren om wl 11
van de tegenspraak, om Interessant te achynen
Amsterdam excelleert leder jaar door (Un
burgerwacht, welks commandant Boeree reeds
voor den oorlog den eersten stoot gaf voor de
Afstandsmarschen en hy met overste Jansen
geeft de leiding aan syn groote groep van elf
dames en vyf en dertig heeren, waaronder de
oude Scheel, die nu al voor de vyftlende maal
vee marcheert.
Amsterdam was ditmaal ook op bysondere
wyze vertegenwoordigd door de politie, welke
onder den luitenant Blankert «net achttien man
uitgekomen is. En daar is zoowel de bereden-
als de gewone straatpoliUs onder.
Het resultaat der vierdaagsche zeilwedstrijden.
Voor wat d* hoofdprijzen betreft In de klassen,
waarvoor hoofdprUzen zyn uitgeloofd, is als
Volgt:
Holland-Friesland Regenboogwedstryd
Bolland 97 2 pt.; 3. Friesland 87.1 pt.
Teamwedstrijd 13 MS-klasse: 1. Ds Schinkel
831 pt.; 3. Loosdrecht 7S1 pt.; 3. De Kaag 731
pt 4. Nieuwe Diep 4 pt.; 8. Braassemermeer
33 pt.
Teamwedstrijd 13 Voetsjollenklasse: 1. Da
Kaag 383 pt 3. R.Z.V. 38 pt.; 3. Aeglr 36 pt.; A
Zaanl. Z. V. 16 pt.
46 M3 krulaerklaree Hoofdprijs P. Molenaar
66 pt; 3. O. A. Vermaat 48 pt; 3. B. Fenenga
87 pt
13 M3.-Bharpleklaaer: 1. A. Honlgh 131 pt.;
8. G A. 8. JongeneM 80 pt.; 1. B. L. Mesander,
78 pt
Pampusklasse A. Hoofdprijs U van Ou Steur
83 pt.; 1 W. da Vrte* Lentsch 74 pt
B.M -klas<M: Hoofdprijs K V. Eyck 106 pt; 3.
9. SonMn 04 pt.; 3. F. Overmans 06 pt
Regenboogklasse A: Hoofdprijs M Hendriks
>1 Pt; 3. H. Veldhulaen 71 pt; 8. D. Oppan-
hulaen 83 pt
U-VoetajoUenklasM damM A: Hoofdprijs inaj.
Ondank* de wlndstfite werd er toch te 9 uur
geetart voor den Holland-Friesland Regenboog-
strijd. waarvoor alle tien deelnemer* weer
present waren. Op het vak van het Zweiland
naar Norremeer lag Willem v. d. Mey aan den
kop en met hem nog drie Hollanders, nX Veld
huizen, Nathan en Bos. Toch viel er van den
afloop nog niets te zeggen, want de windvlaag
jes, welke zoo nu en dan neerstreken, bevoor
deelden nu eens dezen dan genen zeiler. Zoo
lag Willem v.d. Mey plotseling weer geheel In
de achterhoede De Fries Hendriks passeerde en
eindigde met mooien voorsprong al* eerste,
maar de Hollanders Veldhuizen. Bos en Nathan
stelden daar door de bezetting der 3e. 3e en 4e
plaat* weer een behoorlek puntenaantal te
genover.
In den groepswedstrijd der 13 Voetsjollen
klasse kwam Theo v. Helvert voor de derde
maal als nummer één aan, vla *n aardlgen
stryd met v.d. Valk Jr.
Vinnig was de strijd In den grgepswedstryd
der 13 M2-Sbarpleklasse. waar zoowel de
Schinkel als Loosdrecht in de Kaag nog een
redeiyke kans op den prijs hadden. Aanstoos
en Kröger brachten den prijs voor desen wed
strijd echter In veilige haven. Met 7 punten
voorsprong op Loosdrecht bleven sy op de
eerste plaats.
Na de groepswedstrijden vroeg het „Jeuvne-
programma" weer de aandacht.
Daarin vermelden we allereerst de overwin
ning van Ftnenga In de 45 M3 krulserklasse.
Jammer way het. dat deze oude waterrot den
tweeden dag zoo onfortulniyk was met zyn
schip aan den grond te loopen. Anders bad hy
Beker *n mooie kans gemaakt op den hoofd
prijs, welke nu ten deel viel aan Plet Molenaar,
die éénmaal eerste was geweest en in de
overige wedstrijden steeds een goede plaats had
Ingenomen.
In de Pampusklasse was het ultelndeiyk suc
ces voor Luck van der Steur Wel won vandaag
Plet Schleffer na *n mooie race den wedstrijd,
maar v. d. Steur werd weer goede tweede.
In de Regenboogklasse B lag de Vries Lentsch
Jr gerulmen tyd aan den kop. doch de Wetter-
hem toch voorby.
den eersten prys