Regenboog voor de Hollanders J ;f Spoorboomen niet neergelaten IT p N HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcE Reiswagen in een greppel 'N N Vierdaagsche” DE JOLLENTEAM VOOR DE KAAG IN ar WOENSDAG 25 JULI 1934 ID Onderzoek gaande Twaalf dagen verlenging )O Uit het mijnbedrijf Manschappen gearresteerd Gegooid of gevallen? De hond Vermiste kotter terecht De sabotage met de „Nautilus” Tentoonstelling Tilburg” Koningin en Prinses op reis Het tekort op de be groeting Piet Molenaar hoofdprijswinnaar in de U-klasse, de Fries Hen driks in de Regenboog klasse, de Belg Fridt in de Zesmeter- klasse De Schinkel één in de 12 M klasse Windstilte had vertraging veroorzaakt Te Oudshoorn heeft Maandagmiddag een groote brand gewoed, waarbij een tweetal woningen en drie groote schuren tot den grond afbrandden. Een overzicht van de ruïne WERKLOOZEN- UITKEERINGEN Te late kennisgeving door kasbesturen eed. nd IUIN stuurm J. W Müller; 3. De Leede III, stuurvr mej Tine van der Mey. Wielrijder door sneltrein Amster damMaastricht gegrepen en gebood ln«. de ca. ïïi X tat n-, M. it 's!. H- Weinig militairen jammer m dat er ditmaal met teiitentend- „Stad Drie Nederlanders ernstig en vijf licht gekwetst Voorloopig 3 pCt. loonsverlaging by de Domaniale en de „Willem Sophia’* en de bloempot Een uitstekend weertje en goed humeur bracht een opge- wekten geest Inrichting van de wordt niet ver De hoofd prijswinnaars en bestgeplaatsten 1 fint sche militairen geen vergelijking te maken ie. 1. i. De offlcieele duur van de Tllburgsche ten toonstelling was aanvankelijk bepaald tot >1 Juli. 3. 3. Nader bericht men ons uit Weert, dat het ongeluk precies om tien minuten voor vieren geschiedde. Het slachtoffer was gehuwd; het doel van zyn tocht was Weert. De offlcieele cyfers van den eersten dag stjn als volgt in totaal waren Ingeschreven 311? deelnemers; 137 sl)n er niet opgekomen; S *Un er Dinsdagochtend niet gestart, soodat de eer ste dag uitgetrokken zyn 3673 deelnemers. De eerste dag teidb weinig uitvallers, wy kregen het offlcieele cijfer van 3 burgers. De tweede dag ia meestal de crisis voor de zwakkere broeders on susten on dan verwacht men meer uitvallers. In ,De Telegraaf" vonden wij volgende cor respondentie uit Den Haag: Deser dagen meldden wU. dat er ongerustheid bestond omtrent het ultblyven van den Neder- landschen kotter ..Kapoeas". die Donderdag van Cowee op Wight naar IJmuldsn was vertrokken Aan boord bevonden zich de heeren H. O. N. Munnlg Schmidt en J. Groenhout, beiden uit Hilversum De ..Kapoeas" ia Dinsdagmiddag in de tweede vlaschershaven van Schevenlngen bln- nengeloopen Er had geen enkele reden tot on gerustheid besteen, daar het schip alleen door windstilte wat langer was ultgebleven. De ..Tanlmbar" Is een vrachtschip met pas- saglers-accomodatiehet meet 8170 bruto regis ter ton en behoort tot de zg *1*-1?-r De mo tor is een 8 cylinder Sulser-motor van 7040 PK De leeftijd van het schip bedraagt bijna vier jaar. geconstateerd Het UJk te door de politie naar het St. Jansgasthute te Weert vervoerd. Onmiddeliyk na het gebeurde heeft de po litie van Weert een ondersoek Ingesteld. Den overwegwachter werd een verhoor afgenomen door inspecteur Horck, die tevens het parket van Roermond waarschuwde en ook de spoor wegautoriteiten van een en ander in kennis heeft gesteld. i no. welke en de fc na- van Voor Hollanders en Groningers te de marsch door 1 dal van den Piasmolen om den 8t Jans- berg heen een wondere wandeling, welke ben keer op keer voor de mooiste boschhoekjes set. Op die manier krijgt soon marsch een poéti- schen kant, welke hen over de vermoeienissen heen helpt. Wonderlijk hoe de Rotterdamacne dames van het 8 O 8-melsjesgllde en de meisjes van het Haagsche Lyceum van het Stokroosplein een stevlgen pas houden, wan neer het er op en af gaat op de heuvelterreinen van den Kiek- en 8t. Jansberg. Het Zuiden des lands te over het algemeen slecht vertegenwoordigd en wU moeten se van verre halen, maar dan zyn het ook exemplaren, als de Zeeuwsche tippelaars van de Wandel- vereenlglng „Middelburg”. die er In hun Zeeuwsche pakjes kwiek opstaan en snel over den weg gaan als de beste militaire groepen De huzaren van Breda, de wielrijders van Den Bosch en da 8. R. O. i -manschappen van Bre da en Kampen en de cadetten van Breda maak ten den eersten dag een schitterenden indruk en deden In houding en correctheid niet on der voor het beste infanterekorpa, dat op de Vierdaagsche was vertegenwoordigd Zooals gezegd heeft hy zyn nalatigheid op het laatste oogenbllk ontdekt. De opzichter van het station Weert beeft mede ter plaatse de zaak in ondersoek. Dr Hulst uit Lelden zal heden de sectie op het lUk van het slachtoffer verrichten. Omtrent het uitzicht op de spoorbaan kan worden gemeld, dat dit voor wat betreft het spoorwegverkeer vanuit de richting Weert ge heel te belemmerd door het seinhuis, het woon huis van den seinwachter en een paar boomen. De wielrUdvs hebben dus den trein ónmogelijk kunnen zien aankomen. De treinen, die uit de tegenovergestelde richting komen, kan men van den weg af wel zien naderen. Het gedeelte, waar de overweg slch bevindt, behoort tot de kg- Trumpert. Het verkeer op den Ryksstraat- weg, was op het moment van het gebeurde ge lukkig niet druk. Het groepje fietsers werd op ongeveer vijftig meter afstand door een vier den wielrijder gevolgd. De heer en de dame, die aan het ongeluk ontsnapt zijn en die in eikaars gezelschap verkeerden, waren, zooals men be grijpen kan, geheel van streek. Dinadag- het station, De 41-jarige M„ die Zondagavond b(J sjjn arrestatie door twee agenten in zijn woning aan den O.Z. Achterburgwal te Amsterdam door een schot in het hoofd werd getroffen, zal heden het Binnengasthuis verlaten. De justitieel* dienst van bet bureau Warmoes straat zal In dit geval twee zaken b<| de justitie aanhangig maken; een van de belde agenten ter sake van beleedlglng door M. en poging tot doodslag door middel van een bloempot, die naar hun overtuiging door M. uit bet venster te geworpen, terwijl aan den anderen kant een klacht van M. aal worden doorgegeven, die een der agenten van poging tot doodslag beschul digt, omdat hy door een revolverschot werd ge troffen. zonder dat naar zijn meaning tot schie ten eenlge noodzaak bestond Op ultdrukkeiyken wensch van de Koningin worden aan boord voor deae reis geen verande ringen aangebracht, terwijl de gewone scheepe- voeding zal worden gebruikt Betreffende het ernstig ongeluk met den reis wagen In België vernemen wU nader het vol gende: Een geselschap toeristen uit Rotterdam en Dordrecht kwam met een autocar uit de rich ting van Antwerven en was op weg naar Rochefort. Nabij de brouwerij Maes te Rumpst brak plotseling het stuur van den auto, ten gevolge waarvan de wagen, waarin zestien per sonen gezeten waren, kantelde en In een langs den weg loopende sloot terecht kwam. Vier per sonen werden gewond, van wie een ernstig aan het hoofd. De slachtoffers, die voornamelijk door glas scherven waren gewond, zijn ter verpleging op genomen In een der ziekenhuizen van Mechelen. Van de burgergroepen komt het leeuwendeel ditmaal uit Amsterdam. Rotterdam <met Mej. van der Kley als de veterane) en Den Haag, waaruit de bekende tippelaar Dtnkhuiaen, die al minstens 10 k 13 jaar meeloopt, eeuwig jong blijft. Zaterdagmiddag was hy reeds uit Den Haag komen wandelen en Dinsdag gaf h(j In zijn groep alweer het kwieke tempo aan dat eigen lijk bulten de gebruikelijke snelheid der mar- schen valt. Soms lijkt hij een snelwandelaar, en evenaarde in dit opzicht de Noren. In de algemeene voorwaarden voor het huren en explolteeren van plaatsruimte op het ten toonstellingsterrein en in de gebouwen, had het bestuur slch intusschen het recht voorbehou den eener verlenging met acht dagen. Reeds meer dan een* doken er in de afge- loopen week geruchten op, dat de tentoonstel ling sou worden verlengd, ofschoon hst be stuur verzekerde, dat dienaangaande nog geen definitieve beslissing was genomen. Het lag echter voor de hand, dat het ten- toonstelllngsbestuur van het voorbehouden recht tot verlenging gebruik sou maken, te meer wjjl het overlijden van Z. K. H. den Prins der Nederlanden gedurende verschillende dagen den toeloop naar de tentoonstelling heeft belet. In verband vooral met den vacantletjjd heeft het tentoonstellingsbestuur thans besloten den duur der expositie met twaalf dagen te verlen- ken en den sluitingsdag bepaald op Zondag avond 13 Augustus. Gedurende den verlengingstennljn zullen de entreeprijzen belangrijk worden verlaagd, ter wijl er voor tentoonstellingsbezoeker* vrije toe gang zal wordtn gegeven voor het attractie terrein ..Venetië”. De exposanten genieten reeds van heden af vrije toegang tot het attractieterrein. Dealen ds drukte der laatste dagen gelooven wy dat dese verlenging alleszins Is gemotiveerd. Betreffende de sabotage op de .Nautilus" verneemt -Het Volk”, dat Dinsdagmorgen tot arrestatie van dertien korporaals en man schappen sou stjn overgegaan. De .Nautilus" te de haven van de Marine werf binnengesleept, waar het technisch en politioneel onderzoek wordt voortgezet. Ook de bewaking te gehandhaafd. Het te gelukt terstond de hand te leggen op den man, die de sabotage heeft gepleegd. HU te In arrest gesteld en sal voor den Krijgsraad verschijnen, bericht de „Telegraaf". Er sljn te gen hem tal van aanwyzlngen. soodat veroor- deellng waarschyniyk te. Voorlooplg te niet ge bleken. dat anderen hem behulpzaam waren. Klokslag 5 marcheerden Dinsdagochtend de eerste deelnemers, aangewezen voor de 55 Ki lometer de poort van de Prins Hendrik Kazerne Utt. Al terstond ging de marsch de natuur schoon* omgeving van Meerwijk en Groesbeek uit en om 8 uur waren de Amersfoortsche en Bredasche huzaren reeds in Groesbeek. Het centrum aan den voet van den Stekkenberg was als een draaipunt voor de 55 ers. die hier nog een omweg maakten naar de grens van Dultgchland. om even later de rest weer te tref fen aan den Plasmolen. Omtrent dit ernstig ongeluk, dat doet den ken aan dat van denzelfden aard te Blerik. waar men ook vergeten heeft de spoorboomen te sluiten, vernemen wy, dat de dienstdoende seinwachter. Van P. genaamd, toen hU bet sein voor veilig verkeer doorkreeg. In de veronder stelling heeft verkeerd, dat hU de boomen bad neergelaten Toen het ongeluk gebeurde, bevond hU zich in bet vlak bU den overweg gelegen seinhuisje, waar hU rustig de komst van den trein had zitten afwachten. Op het laatste oogenbllk viel zijn blik op den overweg en tot zijn groote ontzetting constateerde hij toen zijn verzuim. Het was toen echter reeds te laat, want op hetzelfde moment, toen de trein nog maar enkele meters van de plek verwijderd was. stak een drietal wlelryders. komende uit de richting Roermond, de rails over. ZU reden achter elkaar en een dame, die voorop reed kon nog net veilig wegkomen. Utrecht te zoowel uit burgerkring ais uit mi litaire omgeving tameiyk vertegenwoordigd. Het korps van de luchtdoelartlllerie uit Utrecht gaat kranig In den pu en in groote groepen te de eerste en tweede compagnie Hospitaalsolda ten uit Utrecht komen demonstreeren, dat ook de sgn. .juttende tegerafdeeUng beste tippe laars opleveren kan. die het togen de beste op nemen. Naar wU vernemen zal de „Tanlmbar" van de Stoomvaart MaatschappU „Nederland", aan boord van welk schip H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana zich naar Ulvik In de Hardanger-fjord (Noorwegen) zullen begeven. Zaterdagmiddag te twaalf uur van de Javakade te Amsterdam vertrekken. In zijn rede voor het -ongres der R. K. staatspartij te Breda heeft prof. Aalberse medegedeeld, dat op de rUksbegrooting voor IK5 een ongedekt tekort van aanvankelijk tachtig mlllioen teruggebracht was tot tien millloen In verband daarmede vernemen wij thans van bevoegde zijde, dat over de groot te van een eventueel tekort op de begrootlng voor 1935 op dit oogenbllk nog niets defliü- tiefs te zeggen valt, zoodat geruchten en me- dedeellngen. die daarover de ronde deden, óf vaarba'ig óf onjuist zUn. De samenstelling der begrootlng is nog niet zoo ver gevorderd, dat ook maar bU benadering gezegd kan worden hoe groot een eventueel tekort zal sljn De ontwerp-begrootlngen der departemen ten toonden wel een aanzienlijk tekort, zooals gebruikelijk, doch by een algemeene herzie ning te daarvan veel weggewerkt. Thans wordt gewerkt aan de samenstelling van de defini tieve begrootlng. waarvan het opstellen en sluitend maken zeer veel moeilijkheden biedt, zooals te verwachten was De opbrengst der belastingen In 1934 blyft ver by de raming ten achter en het te logisch, dat die raming voor 1935 mede daardoor uiter mate moeiiyk te. ZU staat Can ook nog geens zins vast. Voor de justitie te met dat al de moeiiyke taak weggelegd klaarheid In deae zaak te brengen. By haar onderzoek ziet zy zich wat de kwestie van den bloempot betreft, tegenover twee ver schillende lezingen geplaatst. Volgens de eene lezing te de bloempot door den hond van M. in een dartele bui uit het venster gestooten; vol gens de andere moet M. zelf den bloempot uil het venster geworpen hebben, daar men gezien sou hebben, dat hy syn arm naar bulten beeft gestoken. Maandag ontving Minister Steenberghe mens den Minister-president de directies de Domaniale Myn Maatschappy en de N.V. Steenkolen MUn „WlMem Sophia”, teneinde kennis te nemen van haar standpunt In het hangende loonconfllct. De Regeeiing erkende de bijzondere moeiiykheden. waarin dese mU- nen verkeeren. Nochtans verzocht minister Steenberghe namens de Regeering beiden myn- ondernemingen op dit oogenbllk genoegen te nemen met een loor.verlaglng van 3 procent, gedurende drie maanden, van 1 Augustus af. De directies der betreffende mynondeme- mlngen verklaarden zich bereid aan dit ver zoek van de Regeering te voldoen. Zy wezen er echter op, dat zy. gezien de zeer ongunstige omstandigheden, waarin de mUnlndustiie ver keert. binnen twee maanden het geheele vraag stuk opnieuw onder het oog zullen moeten zien. Naar aanleiding van dese eigenaardige tegen- spraak hebben wy ons tot Prof Aalberse ge wend met de vraag, wat hy zynerzyds hlerby had op te merken. Prof Aalberse had vaa het „Telegraaf”-be- rtcht nog geen kennis genomen, en hy vond het nadat hy er vla ons kennis van gekre gen had zeer onbelangryk Wie de ..tegenspraak” goed leest, ziet ter stond. dat deae elgeniyk precies klopt met wat prof Aalberse In de Partyraadsvergaderlng zei de; ontkend wordt niet, dat het tekort over 1935 aanvarikelyk op 80 millloen geraamd la noch ook. dat het tekort op Zaterdag U. terug gebracht was tot ongeveer f 10 millloen. Een en ander nader preclseerend verklaarde prof. Aalberse ons, dat twee dagen vóórdat hy In den Partydag sprak het tekort nog ongeveer f 13 mlllioen bedroeg HU had zyn Inlichtingen natuuriyk uit de allerbeste bron en er valt aan syn mededeellngen dan ook in het minst niet te twyfelen. Natuuriyk wordt de begrootlng eerst in Sep tember vascgesteld en staat er nu dus nog niets vast, maar op het moment, dat prof Aalberse sprak, was de situatie precies zóó ate hy deae uiteenzerte. Ds genie van Utrecht was onder de eerate groepen en heeft den eersten dag met zyn hoofdofflcteren kranig afgemarcheerd Het Utrechtacha. burgerelement heeft in de NUW- veraeulglhC JExcetetor" aan kwieks repraaen- De achter haar rUdende fletser, de 52-jarige handelaar M H Trienekens uit Helthulzen. werd in de linkerzyde door het voorste gedeelte van de locomotief gegrepen. Het slachtoffer werd onmiddeliyk weg geslingerd en tegen het langs de spoorbaan staande hekwerk gesmakt. De dood moet onmiddeliyk syn Ingetreden. De machinist van den trein heeft, toen hy bemerkte wat er gebeurd waa, dadeiyk ge stopt. De trein was toen vyftlg meter doorge reden. Na eenlge minuten oponthoud heeft de trein de reis voortgezet. De derde wielryder kwam er gelukkig goed af. HU kon nog juist bytyds van zyn flets springen. Dokter R. was spoedig na het ongeluk ter plaatse en heeft den dood van het slachtoffer De vlugge Noren bleven weg en de vroegere Itallaansche, Spaansche en Dultsche man schappen ontbreken al jaren op het appél Het te een opvallend verschynsei by de marschen, dat het burgerelement sterk vertegenwoordigd is. Zy vormen ditmaal meer dan de helft van het contingent tippelaars. Grove onachtzaamheid van den seinwachter van blok post 75 op de spoorlijn Weert-Roermond, die ver zuimd had de spoorboomen ter plaatse neer te laten, heeft het leven gekost van een 52-jarigen wielrijder, die op het oogenblik, dat hij den overweg, welke gelegen is in den drukken Rykastraatweg, passeerde, werd gegrepen door den met een vaart van 60 a 70 K.M. voorbij rijdenden sneltrein no. 87 Amster dam- Maastricht. middag om 1 5.44 uur van Weert was vertrokken. Naar alle waarschyniykheld zal het doel van de reis Maandag by daglicht worden bereikt. Zoodra de Koningin en de Prinses de ..Tanlm bar" met het klein gevolg, dat de reis mede- maagt, zal hebben verlaten, zal het schip koers zetten rear Hamburg, waar een gedeelte van de lading, die het nog van zyn jongste reis in de ruimen heeft, zal worden gelost In ge selschap van eenlge directeuren van ds Maat schappij „Nederland" hebben Dinsdagmorgen enkele leden van de hofhouding de verschillen de hutten aan boord van de „Tanlmbar" ge Inspecteerd. Op den groeten weg van Brussel naar Ant werpen te ter hoogte van Rumpst een reiswa gen met Nederlandscbe touristen, die in de richting Mechelen reed, met een anoeren auto In botsing gekomen en In en greppel terecht gekomen. Drie passagiers van den reiswagen werden ernstig gekwetst. vUf liepen verwondin gen van Uchteren aard op. tante, terwyi de Stlchtsche „Toerist" eveneens met zyn groote groep den Dinsdag goed ten einde heeft gebracht. Merkwaardig lx hoe wy ditmaal onder de burgergroepen eenlge afdeellngen opmerken, welke mln of meer gemaskeerd toch den recla- megeest oproepen. De Shell uit Amsterdam voert met zyn gele vlag met felroode letters den boventoon. Fyner komt uit de Unilever Sportvereenlglng uit Rotterdam, welker leden met parelgrys shirt een voornamen Indruk maken Maar zy schamen zich niet, gelyk hedenmorgen in het Molendal by den Plasmolen geschiedde, om uit te roepen. Daar gaan de boter kletsen! De eerste route ging Dinsdagmorgen door schilderachtig Groesbeek over het Heuvelland van den Plasmolen naar Overesselt. Reumen en Malden. In welke laatste plaats onder leiding van den onvermoelden dr Leurlng de medische contrólepost was. Het weer, het moreel, de weg. de verzorgng, alles werkte mede om den eer sten dag gunstig te laten verloopen en alsof Pluvlus den wandelaars syn genegenheid wilde toonen stortte hy tegen het middaguur een lekker regentje over hen uit Over het algemeen kan dan ook gezegd worden, dat én de deelne mers én leiders seer tevreder. kunnen syn over den eersten dag. waarop men zich tevens kon verheugen In het bezoek van eenlge militaire autoriteiten. w.o. J. G Nauts Pieters, Generaal van de tweede divisie te Arnhem en Generaal- Majoor de Jong. Inspecteur van den Vrywll- Ugen Landstorm en waarnemend Inspecteur van de Infanterie Misschien zullen de lezers nog nieuwsgierig syn naar de houding van de bultenlandsche deelnemers. De Engeluchen wa ren als altyd de gentlemen In houding en klee- dlng. De Pranschen steken hen thans naar de kroon, de Belgische vertegenwoordigster is een charmante vrouw terwyi da Zariteer een echte zoon van de bergen Is. die slch thuis voelde op de heuvels van Limburg De Dultschere, die Maandag per flets uit Duisourg waren aange komen. moeten nog leeren hoe zich als wande laars by den N. B L. O. stemmig te kleeden. De seinwachter Is bulten dienst gesteld In afwachting van de nader te nemen maat regelen. Zooals te begrUpen U was de man door het voorval geheel overftuur. HU was van Dinsdagochtend zes yur af in dienst en sou juist na het paaaeeren van den snel trein worden afgelost. HU Is veertig jaar oud en reeds twintig jaar by de spoorwegen in dienst. De man kan bogen op een blanco strafregister. De Minister van Sociale Zaken heeft in sake de ultkeeringen uit da werklooaenkasaan san rondschryven gericht tot de gemeentebesturen, waarin om het volgende wordt gezegd: By beschikking van den minister van Arbeid is 30 Mei 1919 een regeling vastgesteld in saka de kennisgeving van ultkeeringen door kasbe sturen aan gemeentebesturen In deae regelu< Is bepaald. dat deze kennisgevingen gedaan moeten worden voor het elude van de kalen- derweek volgende op die. waarin ultheennc heeft plaats gehad. Evenwel Ie niet bepaald wat gebeurt indien deae kennisgeving niet op tyd U geschied Door sommige gemeentebesturen word la zulke gevallen tegen de verr rekte ultkeeringen beswaar gemaakt. De minister acht bet aaakea van beswaar in zulke gevallen echter niet juist, omdat het niet of niet tydlg doen van kennia- gevlng een admlnlstraUcf verzuim van het kaa- bestuur is en de ultkeerlng op zlcheelve nog niet tot een onrechtmatige stempelt Ten einde hier in te voorzien, heeft de minister een ntouwd regeling vastgesteld. Daarin worden de ge meentebesturen bevoegd verklaard. In sulka ge vallen zich tot den minister te wenden met bat voraoek te bepalen, dat do ultkeering niet ten laste van de werklooeenkas tan komen. Het la de bedoeling, dat de gemeentebesturen done re- *00 MlU)k nO*9U|lL tOCPMBMU M. J. d. Stadt «4 pt.; 3. mej. E. L. Karremui 49 pt.; 3 mej G. Oudshoorn 47 pt. Intern. 3 Meterklasse: Hoofdprijs A. Pridt, België. 45 M3 Krulsertlasse1. Benatl U, stuurm. B. Fenenga; 3. Walta, stuurm C. A. Vermaat; 3 Boekanier, stuurm. A. Warners. Regenboogklasse B: 1. WetterfUnter, stuurm. E. D. de Jong; 3. Pleterke, st. G. de Vries Lentsch Jr.; 3. Iris, stuurm. dr. P. B. Kreuk niet. 13 M2 Sharpie-klasse B: 1. Rakker, stuurm A. Honlgh; 3. Nora, stuurm. C. Bronkhorst; 3 Sperwer, stuurm. G A. 8. Jongeneel; 4. Jassa- na, stuurm. B. L. Mesander; 5. Crabbelcate, stuurm. W. A. de Ridder. 12 M2 Sharpie-klasse O: 1. Peet, stuurm. A. Marlet; 2. Pierewiet, stuurm. P. O. W. Stork. Pam pusklasse A: 1. Oranje, stuurm. P. Schleffer; 2. Steur, stuurm. L. van der Steur; 3. Sas. stuurm. J. Heynen; 4. Pluvier, stuurm. mr. E. R. Zweep. 12 voetsjollenklasse voor dames, klasse B: 1. Kwikdruppel. stuurm. mej. T. van Meeteren. 12 Voetsjollenklasse voor dames, klasse A: 1. Schuif, stuurvr. mej. M. J. van de 8tadt; Duikelaartje, stuurvr. mej. L. Molenaar; Ideaal H. stuurvr. mej. E. L. Karreman. B.M.-klasae: 1. Wetterwllle, stuurm. H. van F. yck; 1 Kameleon, stuurm. J. Boomstra; 3. Jutter, stuurm. P. W. Bot; 4. Adri, stuurm. P. Leewis; S. de Dikke stuunn. J. KasteleUn. Pampusklasse B 1. Norremeer, stuunn. Ir. J. C. T. Hofkes; 2. Fuut II. stuurm. W. van Hat- tem; 3. Knoopschoentje. stuunn. N.N. Regenboogklasse A: 1. Hennle. stuurm. M Hendriks; 2. Waterrot, stuunn. 8. Kuipers; 3. de Swan, stuurm. H. Zulderbaan; 4. Windekind, stuurm. D. Oppenhuizen 12 M2 Sharpie-klasse A: 1. Trtnil. stuurm. L. V. Arnold; 2. Dinges, stuurm. W. J. H. Nauta; 3. Mleke, stuurm. Th. Gülcher; 4. Wlndeklndi, stuunn. J. Maas; 5. Abha, stuurm. R Nolle*. Handicapklasse D: 1. Narmada, stuurm. H. H Tleleman; 3. Zwerver II, stuunn. R. van Olden- burgh. VrUbulterklasse: 1. Jan Brass, stuunn. J. Dorsman; 3. Thedo, stuurm. A. Carpentier. Intern. Zesme ter klasse1. Uilenspiegel, stuurm. A. Pridt; 3. Edith, stuunn. E. D. Kalis; 3. De Ruyter, stuurm. G. de Vries Lentsch; 4. Dou. stuurm. K. Nathan. 13 voetsjollenklasse A: 1. Ideaal n. stuurm W Karreman Jzn.; 3. Vagebond, stuunn. Th. van Helvert; 3. De Clipper, stuurm. D. Kagcrel- land; Bern, stuurm. B. Maas; S. Af, stuunn. E G. van de Stadt. 13 Voetsjollenklasse B: 1. Good Luck, st. J. L van Wermeskerken3. My Hobby, st. J. DU- kers; 3. Duikelaartje, stuurvr mej. F. A. C. Leenen; 3. Cheerio stuurm. C. Quispel Szn 4 Tierelier, stuurm. R j. van Ginkel; 5. Schuif, stuurm. H. van de Stadt 13 voetsjollenklasse C: 1. Dim. stuunn. K. Marlet; 2. Elder, stuurm. B. Ouwerkerk Jr.; 3 Alvertje. stuunn. E. 4. Coster Jr.; 4. Spirit, stuurm. W Daniëls; 5 Weetiekep, stuunn K v. Dyk. Regenboogklasse C: 1. Tltla. Maas Jr.; 2. Meteor, stuurm. H I. De Kaag 38 3 35 p.; 4. zaanla Teamwedstryd der 12 M2 -Bharpieklasse: 1. A. Aanstoos. De Schinkel; 2. L. V. Arnold. Loosdrecht; 3 W. J. H. Nauta, De Kaag; 4. A E. Dudok van Heel, Loosdrecht; 5. A. B Krtger, De Schinkel; G. Nolle*. Nieuwe Diep; 7. G. A. M. Baraber. De Kaag; 8. P. van Zutpheii. Nieuwe Diep; 9. J. P Wernlnk. Braassemermeer, J. van der Meer, Braassemermeer, ultgesl. Puntenaantal: De Schinkel 38.1 p.; Loosdrecht 38 p.; De Kaag 34 p.; Het Nieuwe Diep 20 p.; Braassemermeer 8 p. Totaal-uitslag: 1. De Schinkel 83.1 p.; 3 Loosdrecht 78.1 p.: 8. De K**g 73.1 p.; 4. Het Nieuwe Diep 84 p.; 8. Braas- asmenneer 32 p. flinter van de Jong liep waardoor deze met stryken. De A-klasse leverde op dezen laatsten mid dag een geheel ander beeld dan In de voor gaande wedstrijden Het lykt wel, of de Frie zen er eerst tegen het einde van de Kaagweek beter Inkomen. Dit mogen we althans consta- teeren uit het feit, dat Hendriks, die reeds in ds* teamwedstrijd als eerste geëindigd was. ook nu weer den eersten prys wist te behalen, terwyi Kuipers de tweede en Oppenhulsen de vierde plaats bezette. Dese zoo spoedige terug keer der Friezen veroorzaakte niet weinig vreugde by de aan den wal aanwezige Friesen. wyi Hendriks hierdoor mede beslag legde op den hoofdprys In de B M-klasse heeft H. v. Eyck vrijwel voortdurend de leiding gehad en hy won ten slotte vóór Boomstra. die van de vierde naar de tweede plaats was gekomen, ten koste van Bot en Kasteleyn. In de A-klasse der Damesjollen ontliepen" de krachten elkaar dese Kaagweek niet veel. De dames v. DUk. Oudshoorn. Molenaar. Karre man en v. d Stadt biyken hoe langer hoe meer aan elkaar gewaagd. Laatstgenoemde wist de sen keer op den hoofdprijs beslag te leggen. De uitslagen lulden Ms volgt: Holland-Friesland Regenboogwedstryd1. M Hendriks, Friesland; 2. H. Veldhuizen, Holland; 3. F. E. Bos. Holland; 4. Hans Nathan, Holland, 8. D. Oppenhulaen, Friesland; 8. 8. Kuipers. Friesland; 7. K. Vroiyk. Friesland; 8. W. Z van der Mey. Holland; 8. J. C. van de Velde, Holland; 10. Joh. Zwart, Friesland. Puntenaantal: Holland 29 pt.. Friesland 28 1 pt. Totaal-ultslag Holland 972 tegen Friesland 87.1 pnt. Teamwedstrijd 12-Voetsjollenklasse: 1. Th v. Helvert. de Kaag; 3. W. van der Valk Jr., Rot- terdamsche Zeil vereenlging3. J. Dy kers. Aeglr, 4. J. H. H. de Jong, Aeglr; 5. D. Kagchelland. Rott. Zellvereen 8. J. Simons*. Zaanl Z. V.; 7. F. H. R. Borgerhoff Mulder, De Kaag; 8. K G. van de Stadt. Zaanl. Z.V. Puntenaantal: De Kaag 101 pnt., R Z V. 11 p.; Aeglr 11 p.; Zaanl. Z. V. 4 p. Totaal-ultslag it.; 3. R.Z.V. 29 p.; 3. Aeglr «he Z. V. 18 p. Het schUnt dat J3e Te\rers».t" een tegen spraak heeft willen construeeren om wl 11 van de tegenspraak, om Interessant te achynen Amsterdam excelleert leder jaar door (Un burgerwacht, welks commandant Boeree reeds voor den oorlog den eersten stoot gaf voor de Afstandsmarschen en hy met overste Jansen geeft de leiding aan syn groote groep van elf dames en vyf en dertig heeren, waaronder de oude Scheel, die nu al voor de vyftlende maal vee marcheert. Amsterdam was ditmaal ook op bysondere wyze vertegenwoordigd door de politie, welke onder den luitenant Blankert «net achttien man uitgekomen is. En daar is zoowel de bereden- als de gewone straatpoliUs onder. Het resultaat der vierdaagsche zeilwedstrijden. Voor wat d* hoofdprijzen betreft In de klassen, waarvoor hoofdprUzen zyn uitgeloofd, is als Volgt: Holland-Friesland Regenboogwedstryd Bolland 97 2 pt.; 3. Friesland 87.1 pt. Teamwedstrijd 13 MS-klasse: 1. Ds Schinkel 831 pt.; 3. Loosdrecht 7S1 pt.; 3. De Kaag 731 pt 4. Nieuwe Diep 4 pt.; 8. Braassemermeer 33 pt. Teamwedstrijd 13 Voetsjollenklasse: 1. Da Kaag 383 pt 3. R.Z.V. 38 pt.; 3. Aeglr 36 pt.; A Zaanl. Z. V. 16 pt. 46 M3 krulaerklaree Hoofdprijs P. Molenaar 66 pt; 3. O. A. Vermaat 48 pt; 3. B. Fenenga 87 pt 13 M3.-Bharpleklaaer: 1. A. Honlgh 131 pt.; 8. G A. 8. JongeneM 80 pt.; 1. B. L. Mesander, 78 pt Pampusklasse A. Hoofdprijs U van Ou Steur 83 pt.; 1 W. da Vrte* Lentsch 74 pt B.M -klas<M: Hoofdprijs K V. Eyck 106 pt; 3. 9. SonMn 04 pt.; 3. F. Overmans 06 pt Regenboogklasse A: Hoofdprijs M Hendriks >1 Pt; 3. H. Veldhulaen 71 pt; 8. D. Oppan- hulaen 83 pt U-VoetajoUenklasM damM A: Hoofdprijs inaj. Ondank* de wlndstfite werd er toch te 9 uur geetart voor den Holland-Friesland Regenboog- strijd. waarvoor alle tien deelnemer* weer present waren. Op het vak van het Zweiland naar Norremeer lag Willem v. d. Mey aan den kop en met hem nog drie Hollanders, nX Veld huizen, Nathan en Bos. Toch viel er van den afloop nog niets te zeggen, want de windvlaag jes, welke zoo nu en dan neerstreken, bevoor deelden nu eens dezen dan genen zeiler. Zoo lag Willem v.d. Mey plotseling weer geheel In de achterhoede De Fries Hendriks passeerde en eindigde met mooien voorsprong al* eerste, maar de Hollanders Veldhuizen. Bos en Nathan stelden daar door de bezetting der 3e. 3e en 4e plaat* weer een behoorlek puntenaantal te genover. In den groepswedstrijd der 13 Voetsjollen klasse kwam Theo v. Helvert voor de derde maal als nummer één aan, vla *n aardlgen stryd met v.d. Valk Jr. Vinnig was de strijd In den grgepswedstryd der 13 M2-Sbarpleklasse. waar zoowel de Schinkel als Loosdrecht in de Kaag nog een redeiyke kans op den prijs hadden. Aanstoos en Kröger brachten den prijs voor desen wed strijd echter In veilige haven. Met 7 punten voorsprong op Loosdrecht bleven sy op de eerste plaats. Na de groepswedstrijden vroeg het „Jeuvne- programma" weer de aandacht. Daarin vermelden we allereerst de overwin ning van Ftnenga In de 45 M3 krulserklasse. Jammer way het. dat deze oude waterrot den tweeden dag zoo onfortulniyk was met zyn schip aan den grond te loopen. Anders bad hy Beker *n mooie kans gemaakt op den hoofd prijs, welke nu ten deel viel aan Plet Molenaar, die éénmaal eerste was geweest en in de overige wedstrijden steeds een goede plaats had Ingenomen. In de Pampusklasse was het ultelndeiyk suc ces voor Luck van der Steur Wel won vandaag Plet Schleffer na *n mooie race den wedstrijd, maar v. d. Steur werd weer goede tweede. In de Regenboogklasse B lag de Vries Lentsch Jr gerulmen tyd aan den kop. doch de Wetter- hem toch voorby. den eersten prys

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5