STUDEERENDE JEUGD
A
Brutale brand
stichting
a
J
I
I
Medische kroniek
r
•si
li
I
J8
HONIGS BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL
r
ii
4
ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1934
MET DE VACANTIE NAAR AMSTERDAM
IDEEËN
Voeding van kinderen
W
a
1H
GAAT U NATUURLIJK OOK NAAR
Uitgewezen
Een plan
n
Spoorloos verdwenen
Politieke tegenstanders?
Uit flag
Vuur snel bedwongen
n)
Onderwijs schippers
kinderen
BIJ EEN BEZOEK AAN
AMSTERDAM
PROPAGANDA VOOR HET
BOEK
I
dw”
T
Vreemdeling had geen tyd op zyn
pas te wachten
O
J
Tydens N.S.B.-vergadering in
hetzelfde perceel zes bed
den in brand gestoken
19
L
van de prysvraag voor een
reclamebiljet
Plan tot stichting van één organi
satie met leerplicht
J
MET DÉ VACANTIE NAAR AMSTERDAM
I
I
ook leeraren met vol-
LIBRA.
N. 8. B.
A
"Ssr
Een bezoek aan Schiphol met een rondwandeling door de hangars behoort mede
tot de attracties.
wezen
alleen
De publieke belangstelling was buitengewoon
groot. De politie had uitgebreide maatregelen
getroffen, om belemmering van het verkeer te
voorkomen.
In het bewuste pand is beneden een café
gevestigd, dat op de eerste verdieping ‘n dubbel
lokaal als vergaderzaal aan de N. 8. B heeft
verhuurd. Op de tweede en derde verdieping
zyn kamers voor pensiongasten.
Naschrift. wy ontvingen naar aan
leiding van onze laatste beschouwing „de weg
terug” een groot aantal brieven, waaronder ver
scheidene die om antwoord vragen. Wy hopen
voor zoover dit niet reeds schriftelijk geschied
de daarop den volgenden keer terug te komen.
in
het
te
üs ia
hem
rents*
I TSB
rilda
den
weg®
los*
Zes
traan
tilled
ïmMI
deR
Te Stomp wijk is Woensdagavond de boeren
knecht H. spoorloos verdwenen. HIJ was op weg
naar de Boerenleenbank te Maasland om geld
weg te brengen, doch de man is daar niet aan
gekomen. HU stond als geer oppassend bekend.
Men vreest, dat hem een ongeluk is overkomen.
Na de eerste blusschlng werden de smeu
lende dekens en matrassen uiteen gehaald en
naar buiten geworpen, waar zich spoedig een
walmende massa vormde, die gestadig nat
moest worden gehouden. Een paar half ver
brande dekens bleven als een vreemdsoortige
guirlande aan den steundraad van het tramnet
hangen. Omstreeks twaalf uur kon het brand-
weermaterioal geleidelijk Inrukken.
De politie van het bureau Pieter Aertszstraat
stalde orun.ddeliyk een uitgebreid onderzoek in
naar de toebracht van het gebeurde. Er bestond
geen twijfel of hier was brandstichting in het
spel geweest
Het Is duidelijk, dat dese brandstichting op
rekening van politieke tegenstanders van de
moet worden geset. De brand self is
tamelijk onhandig gesticht, het aantal brand
haarden, dat 9 bedraagt, waa in dit geval te
groot, de zware rook verstikte de vlammen,
De Duitscher S.. die, zooals men weet, op
last van den minister van Justitie ons land
moest verlaten en Donderdag voor zijn vertrex
uit Amsterdam zijn geheelén inboedel aan de
Heerengracht in stukken heeft geslagen, be
vindt zich zeer waarschijnlijk nog in ons <and.
De inleider oefende ernstige critiek uit op
de bezuinigingsmaatregelen, welke op het la
ger onderwijs aan schipperskinderen worden
genomen.
Het schijnt, dat de vergadering ook is bijge
woond door twee meisjes en een Jongen man,
die door hun vreemd gedrag de aandacht trok
ken. Zoo zouden de meisjes tegen elkaar heb
ben gezegd. „*t Is de laatste maal, dat ae hier
het Wien Neerland» Bloed zingen.”
Toen de man merkte, dat deze uitlating door
NSB-ers was opgevangen maakte hij dat hij
wegkwam. Wat van dit verhaal juist is, ia moei,
lijk vast te stellen, het is In ieder geval vreemd,
dat deze personen de vergadering bijwoonden.
Toen de brand een oogenblik later was ont
dekt en de zoon van de caféhoudster kwam
waarschuwen, werd in allerijl het zaaltje ont
ruimd.
het café, die consumpties had rondgebracht,
dat van de bovenverdiepingen een sterke brand
lucht neerdaalde. De kellner maakte alarm en
waarschuwde op straat een agent, die jnmld-
dellljk de vergadering ontbond en het huis deed
ontruimen.
De brandweer werd telefonisch gewaarschuwd
en rukte van de Honthorststraat en Achter
gracht uit onder bevel van brandmeester
Hoeymans Op de bovenverdiepingen stond een
dichte rook, zoodat men van de rookmaskers
gebruik moest maken. Twee stralen werden uit
gelegd: een langs het trappenhuis en een bui
tenom via de magyrusladder.
i
Naast een rondvaart door de schilderachtige stadsgrachten behoort een tocht door de havens langs de machtige zeekasteelen.
Thans is er geen geld, doch meer dan ooit
is een regeling van het lager onderwijs voor
de schipperskinderen noodlg. Ware het onder
wijs voor de schipperskinderen afdoende geor
ganiseerd, dan zou niemand klagen, als dezelf
de versoberingen werden toegepast als bij het
gewoon lager onderwijs. Als echter aan een
kreupele nog zijn kruk wordt ontnomen, dan
moet de ongelukkige blijven zitten.
Daarop ontwikkelde hij een plan voor een
voorlooplge regeling van dit onderwijs, waar
voor hij de gelden ongeveer 100.000 zou
willen vinden door tijdelijk den steun voor
schipperskinderen, die geheel aan den wal ge
plaatst worden, te verminderen, wanneer de
regeering althans dit bedrag niet beschikbaar
kan stellen. Dit plan omvat het stichten van
één organisatie voor het geheele land met leer
plicht voor de schipperskinderen op den dag.
volgend op dien, dat zij in een gemeente zijn
aangekomen en handhaving van dezen leer
plicht.
Over het onderzoek door de politie vernemen
wij nog het volgende:
De politie van het bureau Pieter Aertsz-
straat, onder leiding van commissaris H. I. Pa-
lensteln Helderman, stelde onmiddellijk een
onderzoek in.
menig kind, dat ongeschikt is voor schoolsche
studie, opgeofferd.
Laten wij hieraan tegelijk het derde punt, de
inrichting van het middelbaar onderwijs zelf,
toevoegen. Er is en wordt aan ons onderwijs
voortdurend gedokterd; er worden steeds meer
plannen beraamd, voorstellen ingediend, rappor
ten opgesteld, die bij de bestaande verzameling
een plechtige bijzetting krijgen, zonder dat er
ooit één regel van wordt uitgevoerd. Bij alle cri
tiek en in alle nieuwe voorstellen is meestal een
aanklacht tegen de bestaande gaping tusschen
lager en middelbaar onderwijs te lezen en tevens
het verwijt, dat er tusschen beide soorten onder
wijs niet de minste samenwerking bestaat. De
practyk tracht zich hier en daar te behelpen
door een splitsing van leerlingen In de hoogste
klasse der lagere school, n.m. in leerlingen voor
wie het lager onderwijs eindonderwijs is en hen.
die naar een andere Inrichting overgaan. Ook
het middelbaar onderwijs trachtte den overgang
van lager naar verder onderwijs van de ergste
fouten te ontdoen, door het Instituut van het
lyceum, waardoor de keuze van het soort mid
delbaar en gymnasiaal onderricht werd verscho
ven. Het blijken alle lapmiddelen te zijn. Op
allerlei gebied, in handel, in industrie, in sociale
verhoudingen, in belastingwetgeving beeft men
de laatste jaren hardhandig durven ingrijpen:
aan een radicale en noodzakelijke onderwijsher
vorming waagt zich niemand. En toch, wanneer
men bedenkt, hoeveel voor maatschappij, gezin
en individu van een goede onderwysreg<ling af
hangt, dan zou deze logisch op de eerste plaats
moeten komen. Zij zou allereerst voor een over
gangsklasse tusschen lager en middelbaar onder
wijs moeten zorgen, waarbij wij onder middel
baar onderwijs alle schoolsch onderricht na de
lagere school verstaan. Zulk een overgangs
klasse zou los van de lagere school moeten staan
en de groote zeef moeten vormen, om de leer
lingen al of niet naar H. B. 8., gymnasium etc.
door te laten. Er zijn over paedagogle en kinder
psychologie. over aanleg en bevattelijkheid zoo
veel boeken vol geschreven; er is zooveel mate
riaal over het onderwijs bijeengebracht, dat het
niet moeilijk moet zijn om de eischen voor zulk
een overgangsklasse zóó te stellen, dat door de
openingen van deze zeef slechts zij komen, die
inderdaad ijver en aanleg In ruim voldoende
mate hebben om verder onderricht met vrucht
mee te maken en ook om vast te stellen, welke
richting van middelbaar onderwijs voor een be
paalden candidaat de meest geschikte is. Hier
mee zou veel kinderleed en ook veel maatschap
pelijk leed voorkomen worden. Studeeren toch
tegen wil en dank en tegen aangeboren aanleg
in is voor den betrokkene een lange marte
ling; en een met moeite, met vallen en op
staan of per toeval geslaagde vermeerdert allicht
het leger betweters en krukken in de samen
leving.
Tenslotte zou een reorganisatie van het voort-
De jury voor de progapanda voor een biljet,
bestemd voor het maken van propaganda voor
het boek en uitgeschreven door het Bestuur
van de Vereeniging ter bevordering van de be
langen des Boekhandels, heeft aan genoemd
Bestuur verslag uitgebracht en medegedeeld,
aan welke ontwerpers de drie prijzen zullen
moeten worden uitgekeerd.
Zij deelt in haar verslag mede, dat 275 ont
werpen zijn ingekomen.
Bi) opening der naambrieven bleek, dat de
eerste prijs 300) moet worden toegekend aan
den heer Albert Kiyn te Amsterdam, de tweede
prijs (ƒ300) aan den heer W. Heijnen te Venlo,
en de derde aan den heer F. Hazeveld te Am
sterdam.
De inzendingen zullen van 1 tot en met 15
September a.s. worden tentoongesteld in het
gebouw der Amsterdamsche Grafische School.
Dintelstraat 15, Amsterdam (Z.) en daarna ver
moedelijk te ’s Gravenhage. De tentoonstelling
in de Amsterdamsche Grafische School is ge
opend van 10—17 uur en des Zondags geslo
ten.
De Jury bestond uit de heeren W. F. Gouwe,
J. van Krimpen, W. A. van Leer, S. Noothoven
van Goor en 8 JL de Roos.
ten en steeds verder gaande specialisatie een i
ware ballast is geworden. i
Dit wat den kant van de gemeenschap betreft.
Voor gezin en leerend en studeerend Individu i
Is het onderwijs doorgaans een voortdurende
bron van zorg, vaak ook van misnoegen en er- 1
gemis. Dit is voornamelijk het geval bij alle i
onderwijs, dat ligt tusschen de lagere- en de i
boogeschool. Over dat middelbaar onderwijs in
zijn algemeenheid genomen, wilden wij eenlge
gedachten neerschrijven en wel over leerlingen,
leeraren en over de inrichting van dat onderwijs
self.
Wanneer men onder dit onderwerp betrekt alle
herinrichtingen voor leerlingen, die de lagere i
school verlaten hebben, dus hieronder ook het I
landbouw-, middelbaar-technlsch onderwijs en
dergelijke begrijpt, dan zjjn er geen cijfers noo-
dig om geloofwaardig te beweren, dat het aan-
tal scholen voor kinderen boven den leerplich- 1
tigen leeftijd, de laatste kwarteeuw zeer belang- 1
rijk is toegenomen. Dit zou zonder meer een
verheugend verschijnsel genoemd kunnen wor- i
den. wanneer dese toeneming verband hield met
een grootere vraag naar aidus gevormde jonge
menschen in de maatschappij. De practijk leert
echter het tegendeel. Een belangrijk deel der
leerlingen van de middelbare scholen gaat na
behaald einddiploma naar de boogeschool. Al
de inrichtingen vgn hooger onderwijs, de univer-
riteiten en de handels- en technische- en land
bouw-hoogescholen zijn overbezet. In menige col- i
legezaal vechten de studenten om binnen te ko
men; een deel moet buiten de d^ur trachten de
professorale woorden van wijsheid op te vangen.
-De strijd om het bestaan” begint hier inder
daad al voordat nog van een bestaan gesproken
kan worden Een ander deel van de leerlingen
van het middelbaar en uitgebreid lager onder
wijs tracht tevergeefs het diploma in betaalden
arbeid om te zetten; weer een ander belangrijk
deel haalt nooit de eindstreep maar valt na
enkele cursussen af.
Statistieken hebben over dit alles onloochen
bare cijfers opgeleverd; maar statistieken zeggen
niet genoeg. Zjj zwijgen bijv, over den lichame-
lljken en geestelijken toestand, waarin de mid
delbare school haar geslaagde candidaten aan de
maatschappij teruggeeft. Wij nemen opzettelijk
de gunstigste gevallen, n.m. de geslaagde kan
didaten en spreken niet over de mislukte. Hoe-
velen dier gediplomeerden hebben hun getuig
schrift ten koste van kostbare gezondheid ge
haald; hoevelen bekoopen hun overwinning met
ernstige zenuwstoringen of met een deuk in hun
karakter, die er niet gemakkelijk is uit te klop
pen? En waarvoor? Die vraag wordt heel dik
wijls te laat gesteld en dit is een der redenen,
waarom de Inrichtingen voor middelbaar onder
wijs overleden zyn en waarom er zooveel jeug
dige slachtoffers vallen. Waarvoor? Die vraag
moet na de lagere school gesteld worden en niet
by het druipen of slagen voor het eindexamen
van een middelbare school.
In zeer veel gevallen beslist bij het verlaten
der lagere school de overweging: het kind moet
toch iets leeren; dus moet het naar de H. B. 8.
°f het gymnasium, liefst naar de school, die het
dichtst by huis is en die in den kortst mogelijken
tyd de meeste kans op succes biedt. Daarby
beslissen allerlei overwegingen b.v. van maat-
«chappeiyken stand of de verlegenheid met een
twaalfjarig kind, waar men geen weg mee weet,
of de overtuiging, dat een diploma een carrière 1
maakt en soortgelijke overdenkingen; alleen deze
eene en voornaamste telt heel dikwijls niet mee:
de aanleg van den candidaat «elf. Men maakt
zich van deze moeiiykheid gewoonlijk af met de
overweging: wanneer een kind van de lagere
school komt, weet het niet wat het wil en het
is op zoo’n jeugdigen leeftijd ook nog niet te
•eggen, wat er in zoo’n kind steekt. Men moet
dus maar probeeren! En aan dat probeeren
wordt een kind heel dikwijls opgeofferd. Im
mers, of het op de voor hem meest geschikte
inrichting is gekomen, komt verder niet in aan
merking. Alles wordt gezet op het klaar stoomen
voor het diploma; alle achterstand wordt aan
onwil, aan luiheid of speelschheid geweten. Het
kunnen komt niet in vraag.
Wanneer werkelyk alleen op den voorgrond
ztond om aan het kind de vorming te geven,
welke het best met zyn aanleg strookt, dan zou
den de commissies voor beroepskeuze handen
tekort komen. In alle groote centra toch is te
genwoordig gelegenheid om het kind by het ver
laten der lagere school door een deskundige op
*erstandeiyke capaciteiten te laten toetsen en
raad in te winnen over den te volgen weg. Die
hulp by de beroepskeuze kan in zeer veel ge
vallen van groote beteekenls zijn. De practyk
intusschen leert, dat de lust om dergeiyke ad-
’iezen te vragen maar zeer gering is, ondanks de
Propaganda voor de voorlichting by beroepskeuze
•emaakt. Het heeft wel eens den schyn, alsof
men bang is het oordeel te vernemen: uw kind Is
“iet geschikt voor middelbaar onderwys!
Aaa de mode, aan den dlplomawaan wordt
Het bleek dat
op de tweede en
in brand stond. Het
reeds aan gordijnen
king medegedeeld, maar kon geluk
kig nog vry snel bedwongen wor
den.
I
Vrijdagavond werd in de vergaderzaal een
byeenkomst van N. 8. B.-ers gehouden Om
streeks kwart vóór elf, toen de vergadering
bijna was afgeloopen, bemerkte de kellner van
een zestal bedden
derde verdieping
vuur had zich
en vloerbedek-
ugustusmaand is vacantiemaand. De deu-
Z\ ren van alle scholen, van de bewaarschool
■A A. tot de universitelt, zyn gesloten; de exa
mens zyn afgeloopen; het onderwys over heel
de linie rust. Dat is de beste tyd om over dat
onderwerp een oogenblik te peinzen.
De schoolsche opvoeding neemt een zeer groot
deel van het leven in beslag; van het leven der
groote gemeenschap, van de kleinste gemeen
schap. het gezin en van de duizenden individuen,
die op de schoolbanken zitten en die hun beroep
maken van het onderwyzen der jeugd. In onzen
modernen tijd draagt de burger alleen voor het
onderwijs in zyn belasting meer by dan vroeger
voor heel de openbare huishouding. Wanneer
Ryk en Gemeente de onderwyskosten konden
schrappen en het onderwijs een zuiver particu
liere aangelegenheid was, aan zou er van be-
grootings-takorten al spoedig niet veel meer wor
den gehoord. Dit is het eene uiterste, waartoe
een beschaafde gemeenschap nooit meer verval-
len zal; bet andere is de toestand, waartoe wy
b.v. hier te lande gegroeid zyn, dat het onder
wijs zóó zeer een onderwerp van „voortdurende
zorg” der overheid geworden is, dat het in de
moederiyke omhelzingen, dat zyn de duizend en
één voorschriften, reglementen en verordeningen
dreigt te stikken en door zyn improductieve kos-
gezet onderwys niet het laatst aandacht moeten
wyden aan dit groote euvel, dat voor het geven
van onderricht by het middelbaar onderwijs en
kel maar een titel wordt gevraagd. De lagere
school vraagt aan den onderwijzer naast school
sche kennis ook opvoedkunde. En in de practyk
wordt geen onderwyzer benoemd, die niet door
proeflessen zyn geschiktheid als paedagoog be-
heeft. Het middelbaar onderwys eischt
kennis en laat
slagen gemis aan tact en gezag, zonder eenig
begrip van paedagogle los op Jonge menschen
in de moeilykste jaren des levens.
Dageiyks worden in dg pers, in vergaderingen,
op congressen, op spreekgestoelten van parle
ment en bestuurscolleges tal van problemen aan
de orde gesteld. Men maakt zich warm over alles.
Belangryker dan het aantal koelen en varkens,
dat mag en moet worden geteeld en geslacht;
belangryker zelfs dan de spelling der Neder-
landsche taal is de vraag, hoe onze kinderen na
de lagere school moeten worden opgeleid.
Jammer, dat er geen bond is van Nederland-
sche ouders met kinderen van ryperen leeftyd,
om dit vraagstuk voortdurend aan de orde te
stellen!
De voeding op dezen leeftyd dient voor drie
dingen, n.l. om het lichaam in stand te hou
den, ten tweede om de activiteit mogeiyk te ma
ken, ten derde voor den groei. Het eerste, de
instandhouding van het lichaam, is altyd noo-
dig. ook in den slaap, want ook dan wordt nog
geademd, stroomt het bloed en daarvoor en ook
voor andere processen, die steeds doorgaan, is
energie noodlg. welke geleverd moet worden
door het voedsel. Ongeveer de helft van het ge
heele voedsel wordt daarvoor verbruikt. Even
wel heeft het eene kind daarvoor meer noodlg
dan het andere. Kinderen met een bepaald tem
perament hebben een sneller stofwisseling dan
anderen, en men ziet er dan ook verschillende,
die ondanks zeer ruime voeding niet dikker
worden, en dit kan vaak worden toegesclireven
aan het feit, dat zy als 1 ware meer brandstof
noodlg hebben om de machine aan den gang te
houden.
Hoe koeler de omgeving is. des te meer warm
te, dus des te meer voedsel wordt verbruikt.
Kinderen In openluchtscholen moeten krachti
ger gevoed worden, en kinderen, die door hun
ouders zeer dun gekleed worden, hebben even
eens een byzonder groot gedeelte van hun
voedsel noodlg, alleen al om het lichaam in
stand en op temperatuur te houden.
Menschen, die tilkker wenschen te worden
een enkelen keer ontmoet men nog wel zoo
Iemand doen dus goed zich iets wanner te
kleeden.
In de tweede plaats dient het voedsel voor de
activiteit, vooral van de spieren. Hersenwerk
vereischt niet zoo veel voedsel. Maar te lang
durige hersenarbeid kan den eetlust van het
kind verminderen, en dat is altyd verkeerd.
De derde functie van het voedsel is het mo-
gelyk maken van den groei. Het is niet alleen
een kwestie van materiaal-aanvoer voor den
groei van het lichaam, maar biykbaar vereischt
de opbouw zelf ook een aanmerkeiyke hoeveel
heid energie. Het is toch Immers niet zoo. dat
een kind door het meer verorberen van een
kilogram voedsel boven zyn gewone dieet, ook
een kilogram zwaarder wordt. Een zeer groot
gedeelte van dat kilogram wordt gebruikt om
het groeiwerk te verrichten, en het kind wordt
slechts enkele tientallen grammen zwaarder.
Nu wordt bet voedsel in het lichaam verdeeld,
maar daarover zyn wy geen meester. Wy kun
nen niet maken, dat het grootste gedeelte voor,
den groei gebruikt wordt, of voor de instand
houding van het lichaam. ab
De lengtegroel is biykbaar niet zoo zeer af
hankelijk van de hoeveelheid voedsel, maar
wel krygt men vaak den indruk, dat een groote
activiteit by zeer woelige kinderen den groei
tegenhoudt. Een van de eerste maatregelen, die
men dan nemen moet, is om het kind langer
te laten slapen. En bet gebeurt zelfs dikwyis,
dat wanneer een kind Wegens ziekte bedrust
moet nemen, het In dien tyd sterk groeit, of
schoon het toch weinig voedsel tot zich neemt.
Dit kan nauwelijks anders verklaard worden
dan door aan te nemen, dat in dien tyd de in
standhouding van het lichaam en de activiteit
betrekkeiyk Zoo weinig voedsel vereischen. dat
een groot gedeelte daarvan aan den groei ten
goede komt.
In t algemeen gaat de groei zyn eigen weg:
er zyn kinderen, die biykbaar niet genoeg voed
sel bekomen, en dit voedsel wordt dan hoofd-
zakeiyk verbruikt voor den groei; het Kind
wordt dan erg groot, maar voor de activiteit
biyft niets meer over, het wordt slap en zooals
men zegt, is het boven zyn kracht gegroeid.
Maar een middel om den groei te regelen, is
onbekend, en in verband daarmee wordt men
herinnerd aan het Evangeliewoord „Wie uwer
kan iets aan zyn lengte toevoegen?"
Wat zyn nu de oorzaken van onvoldoenden
voedingstoestand, of ondervoeding by kinderen.
Natuuriyk kan dit ontstaan uit een gebrek aan
voeding, maar veel vaker ligt de oorzaak in te
veel beweging, rusteloosheid en te weinig slaap.
Maar er is ook nog een andere oorzaak en het
is misschien wel nuttig, daarop eens de aan
dacht te vestigen. Hutchison zegt daarvan het
volgende: ,J3e voedselvoorziening kan overvloe
dig zijn, en toch kan dan het kind, door slech
ten eetlust of slechte vertering, er geen voor
deel van trekken. Dit ligt aan twee oorzaken,
ten eerste het stadsleven met zyn te dichte be
woning, te weinig frissche lucht en beweging,
ten tweede door te veel schoolwerk. Elk van
deze beide factoren, en soms belden tegeiyk,
verminderen den eetlust van t kind en ook zyn
vermogen om er nut van te trekken, geheel af
gezien van de vraag, of er genoeg eten is of
niet. Hoe meer het in zyn hersens moet stop
pen, hoe minder, om zoo te spreken, het in zyn
maag kan stoppen, zoodat het ministerie van
Gezondheid en de Onderwijsraad elkaar tegen
werken.”
Inderdaad treft men het zelden aan, dat on
dervoeding door armoede wordt veroorzaakt,
maar heel dikwyis gebeurt het, dat de onder
voeding door de boven aangehaalde oorzaken
wordt bewerkt. Ook hier in Nederland wordt
op de lagere school en vooral op de Mulo, Ly
ceum en H.BJB. enorm veel gestudeerd. Vele
kinderen lyden daardoor in hun gezondheid en
hun eetlust, en het resultaat is dan, dat zy
daardoor niet In staat zyn, het onderwys met
vrucht te volgen. Zoodat by slot van rekening
al die groote Inspanningen de verwachtingen
beschamen. Hoe langer zoo meer kinderen uit
de armere kringen der bevolking volgen middel
baar onoerwys, en dat is op zich zelf uitste
kend. Maar de kinderen van intellectueelen
leeren in den regel gemakkeiyker, omdat het
huiseiyk milieu, hun opvoeding en de gesprek
ken, die zy thuis hoeren, in den trant van het
onderwijs zyn, zoodat dit voor hen gemakke
iyker Is te volgen.
In Frankryk redt men zich op eigenaardige
wyze uit deze moeliykheden. Het middelbaar
onderwijs wordt daar vooral op de beste leer
lingen toegepast. De rest, die middelmatig of
minder dan middelmatig is, wordt niet als
maatstaf van het onderwys genomen: men laat
ze mln of meer links liggen. Daardoor kan men
In Frankryk veel meer werken op het verstand,
op de Intelligentie van de beste leerlingen, ter-
wyi men hier verplicht is, vooral op het ge
heugen te werken, want alle leerlingen moeten
goed meekomen. Ik wil het Fransche systeem
niet verdedigen, maar het is zeker, dat de over
lading met hersenwerk op de Nederlandsche
scholen in heel veel gevallen averechts wei kt
en de voedingstoestand der kinderen benadeelt.
TH. H. SCHLICHTING.
n Engeland bestaan een groot aantal fun-
datles van betrekkeiyk groote sommen gelds,
uit welks rente elk jaar de kosten betaald
worden voor één of meer lezingen over een be
paald onderwerp. Tal van uitmuntende boeken
hebben hieraan hun ontstaan te danken. En
geland betaalt niet alleen zyn overwinnende
generaals op buitengewoon royale wyze, maar
ook het houden van dergeiyke leringen wordt
op een zoodanige wyze gehonoreerd, dat de lezer
er den noodzakeiyken tyd en moeite aan kan
besteden. Bovendien hebben die lezingen alle
het karakter van voorlichting van de belang
stellenden. niet alleen voor een klein groepje
specialisten, maar voor leder, die van het on
derwerp eenlge kennis heeft.
Zoo heeft kort geleden Dr. Robert Hutchison
een rede gehouden over de voeding van het
groeiende kind; een rede, die uitmunt door
zaakkennis eh gezond verstand. Aan de hand
van deie rede wil ik nu aan dit onderwerp en
kele woorden wyden.
Het gaat hier dus over het voedsel aan
groeiende kinderen, en in ’t byzonder over die
van boven de drie jaar. Beneden dien leeftyd
immers worden de kinderen op andere wyze ge
voed.
De politie-is n.l. nog steeds in het bezit van
zyn pas, welke kort geleden in beslag werd ge
nomen en welke Donderdag weder aan hem zou
worden overhandigd.
De Duitscher heeft zich dien morgen ook aan
het hoofdbureau van politie vervoegd om zich
daar af te melden en om den pas in ontvangst
te nemen, meldt „De Telegraaf”. De uitge
wezene scheen groote haast te hebben en
wenschte biykbaar niet te wachten op het
oogenDllk, dat men hem tot den Vreemdelingen
dienst zou toelaten. Er waren n.l. verschillende
personen vóór hem gekomen, die geduldig in
de gang hun beurt zaten af te wachten. De
Duitscher bleef eenlge minuten in de gang
staan, maakte toen rechtsomkeert en verdween
in een taxi, waarmede hy vermoedeiyk naar
het Weesperpoortstation is gereden.
Het vermoeden ligt voor de hand, dat de man
zonder pas niet de grens heeft kunnen pas-
seeren en dat hy zich dus nog steeds ergens
in ons land ophoudt. Indien dat inderdaad het
geval mocht zyn, zal S. zich toch niet lang
kunnen schuilhouden, zyn signalement is ver-
moedeiyk by alle politie-autoriteiten bekend.
In het huls aan de Heerengracht heeft men
nog een enveloppe met eenlge tientallen ge
tuigschriften en afschriften gevonden van werk
zoekende Duitsche meisjes.
8. heeft het biykbaar niet noodlg gevonden
deze getuigschriften terug te zenden.
Een geheimzinnig geval van
brandstichting heeft zich Vrijdag
avond voorgedaan in het perceel
Ceintuurbaan 286 te Amsterdam
tegenover de Ferdinand Bolstraat,
waarin o.m. een vergaderlokaal van
de N. S. B. is gevestigd.
/r„
De Directeur van het Onderwysfonds, de
heer G. de Jong, verklaarde by de discussies,
dat het werk voor het lager onderwys aan
schipperskinderen ook In deze moeiiyke tyden
zoo krachtig mogeiyk zal worden voortgezet.
Des middags hield de heer A. de Vos. direc
teur van de Binnenvaartschool te Rotterdam
een Inleiding over het leerplan, het lesrooster
en de organisatie van de opleiding van jon
gens van 14 tot 16 jaar voor het moderne be-
dryf.
Vrijdagavond werden de deelnemers aan den
Vacantlecursus officieel door het gemeentebe
stuur van Meppel op het stadhuis ontvangen.
Op ’t Rwmbrandtplain
Nisuwandijk 192
Reguliarzbraaztr. 11-13
De gemeente Meppel was Vrijdagavond
vlaggentooi ter eere van het bezoek van
instructievaartuig ..Prinses Juliana”, dat
half zes met de deelnemers aan den vacantle
cursus te Meppel arriveerde. Gedurende den
tocht van Lemmer naar deze gemeente was in
de ochtenduren na een inleiding van den heer
8. J. van Efferen een bespreking gehouden van
het vraagstuk van het lager onderwys aan
schipperskinderen.
De heer van Efferen herinnerde aan het vele,
dat het Onderwysfonds voor de Scheepvaart
In den loop der jaren voor het lager onderwys
aan schipperskinderen heeft gedaan. In 1928
hebben andefen echter een ministerieel? com
missie weten te voorkomen, buiten het Onder
wysfonds om, waardoor een regeling In een
tyd, toen er geld was, op de lange baan ge
schreven werd.