STUDEERENDE JEUGD A Brutale brand stichting a J I I Medische kroniek r •si li I J8 HONIGS BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL r ii 4 ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1934 MET DE VACANTIE NAAR AMSTERDAM IDEEËN Voeding van kinderen W a 1H GAAT U NATUURLIJK OOK NAAR Uitgewezen Een plan n Spoorloos verdwenen Politieke tegenstanders? Uit flag Vuur snel bedwongen n) Onderwijs schippers kinderen BIJ EEN BEZOEK AAN AMSTERDAM PROPAGANDA VOOR HET BOEK I dw” T Vreemdeling had geen tyd op zyn pas te wachten O J Tydens N.S.B.-vergadering in hetzelfde perceel zes bed den in brand gestoken 19 L van de prysvraag voor een reclamebiljet Plan tot stichting van één organi satie met leerplicht J MET DÉ VACANTIE NAAR AMSTERDAM I I ook leeraren met vol- LIBRA. N. 8. B. A "Ssr Een bezoek aan Schiphol met een rondwandeling door de hangars behoort mede tot de attracties. wezen alleen De publieke belangstelling was buitengewoon groot. De politie had uitgebreide maatregelen getroffen, om belemmering van het verkeer te voorkomen. In het bewuste pand is beneden een café gevestigd, dat op de eerste verdieping ‘n dubbel lokaal als vergaderzaal aan de N. 8. B heeft verhuurd. Op de tweede en derde verdieping zyn kamers voor pensiongasten. Naschrift. wy ontvingen naar aan leiding van onze laatste beschouwing „de weg terug” een groot aantal brieven, waaronder ver scheidene die om antwoord vragen. Wy hopen voor zoover dit niet reeds schriftelijk geschied de daarop den volgenden keer terug te komen. in het te üs ia hem rents* I TSB rilda den weg® los* Zes traan tilled ïmMI deR Te Stomp wijk is Woensdagavond de boeren knecht H. spoorloos verdwenen. HIJ was op weg naar de Boerenleenbank te Maasland om geld weg te brengen, doch de man is daar niet aan gekomen. HU stond als geer oppassend bekend. Men vreest, dat hem een ongeluk is overkomen. Na de eerste blusschlng werden de smeu lende dekens en matrassen uiteen gehaald en naar buiten geworpen, waar zich spoedig een walmende massa vormde, die gestadig nat moest worden gehouden. Een paar half ver brande dekens bleven als een vreemdsoortige guirlande aan den steundraad van het tramnet hangen. Omstreeks twaalf uur kon het brand- weermaterioal geleidelijk Inrukken. De politie van het bureau Pieter Aertszstraat stalde orun.ddeliyk een uitgebreid onderzoek in naar de toebracht van het gebeurde. Er bestond geen twijfel of hier was brandstichting in het spel geweest Het Is duidelijk, dat dese brandstichting op rekening van politieke tegenstanders van de moet worden geset. De brand self is tamelijk onhandig gesticht, het aantal brand haarden, dat 9 bedraagt, waa in dit geval te groot, de zware rook verstikte de vlammen, De Duitscher S.. die, zooals men weet, op last van den minister van Justitie ons land moest verlaten en Donderdag voor zijn vertrex uit Amsterdam zijn geheelén inboedel aan de Heerengracht in stukken heeft geslagen, be vindt zich zeer waarschijnlijk nog in ons <and. De inleider oefende ernstige critiek uit op de bezuinigingsmaatregelen, welke op het la ger onderwijs aan schipperskinderen worden genomen. Het schijnt, dat de vergadering ook is bijge woond door twee meisjes en een Jongen man, die door hun vreemd gedrag de aandacht trok ken. Zoo zouden de meisjes tegen elkaar heb ben gezegd. „*t Is de laatste maal, dat ae hier het Wien Neerland» Bloed zingen.” Toen de man merkte, dat deze uitlating door NSB-ers was opgevangen maakte hij dat hij wegkwam. Wat van dit verhaal juist is, ia moei, lijk vast te stellen, het is In ieder geval vreemd, dat deze personen de vergadering bijwoonden. Toen de brand een oogenblik later was ont dekt en de zoon van de caféhoudster kwam waarschuwen, werd in allerijl het zaaltje ont ruimd. het café, die consumpties had rondgebracht, dat van de bovenverdiepingen een sterke brand lucht neerdaalde. De kellner maakte alarm en waarschuwde op straat een agent, die jnmld- dellljk de vergadering ontbond en het huis deed ontruimen. De brandweer werd telefonisch gewaarschuwd en rukte van de Honthorststraat en Achter gracht uit onder bevel van brandmeester Hoeymans Op de bovenverdiepingen stond een dichte rook, zoodat men van de rookmaskers gebruik moest maken. Twee stralen werden uit gelegd: een langs het trappenhuis en een bui tenom via de magyrusladder. i Naast een rondvaart door de schilderachtige stadsgrachten behoort een tocht door de havens langs de machtige zeekasteelen. Thans is er geen geld, doch meer dan ooit is een regeling van het lager onderwijs voor de schipperskinderen noodlg. Ware het onder wijs voor de schipperskinderen afdoende geor ganiseerd, dan zou niemand klagen, als dezelf de versoberingen werden toegepast als bij het gewoon lager onderwijs. Als echter aan een kreupele nog zijn kruk wordt ontnomen, dan moet de ongelukkige blijven zitten. Daarop ontwikkelde hij een plan voor een voorlooplge regeling van dit onderwijs, waar voor hij de gelden ongeveer 100.000 zou willen vinden door tijdelijk den steun voor schipperskinderen, die geheel aan den wal ge plaatst worden, te verminderen, wanneer de regeering althans dit bedrag niet beschikbaar kan stellen. Dit plan omvat het stichten van één organisatie voor het geheele land met leer plicht voor de schipperskinderen op den dag. volgend op dien, dat zij in een gemeente zijn aangekomen en handhaving van dezen leer plicht. Over het onderzoek door de politie vernemen wij nog het volgende: De politie van het bureau Pieter Aertsz- straat, onder leiding van commissaris H. I. Pa- lensteln Helderman, stelde onmiddellijk een onderzoek in. menig kind, dat ongeschikt is voor schoolsche studie, opgeofferd. Laten wij hieraan tegelijk het derde punt, de inrichting van het middelbaar onderwijs zelf, toevoegen. Er is en wordt aan ons onderwijs voortdurend gedokterd; er worden steeds meer plannen beraamd, voorstellen ingediend, rappor ten opgesteld, die bij de bestaande verzameling een plechtige bijzetting krijgen, zonder dat er ooit één regel van wordt uitgevoerd. Bij alle cri tiek en in alle nieuwe voorstellen is meestal een aanklacht tegen de bestaande gaping tusschen lager en middelbaar onderwijs te lezen en tevens het verwijt, dat er tusschen beide soorten onder wijs niet de minste samenwerking bestaat. De practyk tracht zich hier en daar te behelpen door een splitsing van leerlingen In de hoogste klasse der lagere school, n.m. in leerlingen voor wie het lager onderwijs eindonderwijs is en hen. die naar een andere Inrichting overgaan. Ook het middelbaar onderwijs trachtte den overgang van lager naar verder onderwijs van de ergste fouten te ontdoen, door het Instituut van het lyceum, waardoor de keuze van het soort mid delbaar en gymnasiaal onderricht werd verscho ven. Het blijken alle lapmiddelen te zijn. Op allerlei gebied, in handel, in industrie, in sociale verhoudingen, in belastingwetgeving beeft men de laatste jaren hardhandig durven ingrijpen: aan een radicale en noodzakelijke onderwijsher vorming waagt zich niemand. En toch, wanneer men bedenkt, hoeveel voor maatschappij, gezin en individu van een goede onderwysreg<ling af hangt, dan zou deze logisch op de eerste plaats moeten komen. Zij zou allereerst voor een over gangsklasse tusschen lager en middelbaar onder wijs moeten zorgen, waarbij wij onder middel baar onderwijs alle schoolsch onderricht na de lagere school verstaan. Zulk een overgangs klasse zou los van de lagere school moeten staan en de groote zeef moeten vormen, om de leer lingen al of niet naar H. B. 8., gymnasium etc. door te laten. Er zijn over paedagogle en kinder psychologie. over aanleg en bevattelijkheid zoo veel boeken vol geschreven; er is zooveel mate riaal over het onderwijs bijeengebracht, dat het niet moeilijk moet zijn om de eischen voor zulk een overgangsklasse zóó te stellen, dat door de openingen van deze zeef slechts zij komen, die inderdaad ijver en aanleg In ruim voldoende mate hebben om verder onderricht met vrucht mee te maken en ook om vast te stellen, welke richting van middelbaar onderwijs voor een be paalden candidaat de meest geschikte is. Hier mee zou veel kinderleed en ook veel maatschap pelijk leed voorkomen worden. Studeeren toch tegen wil en dank en tegen aangeboren aanleg in is voor den betrokkene een lange marte ling; en een met moeite, met vallen en op staan of per toeval geslaagde vermeerdert allicht het leger betweters en krukken in de samen leving. Tenslotte zou een reorganisatie van het voort- De jury voor de progapanda voor een biljet, bestemd voor het maken van propaganda voor het boek en uitgeschreven door het Bestuur van de Vereeniging ter bevordering van de be langen des Boekhandels, heeft aan genoemd Bestuur verslag uitgebracht en medegedeeld, aan welke ontwerpers de drie prijzen zullen moeten worden uitgekeerd. Zij deelt in haar verslag mede, dat 275 ont werpen zijn ingekomen. Bi) opening der naambrieven bleek, dat de eerste prijs 300) moet worden toegekend aan den heer Albert Kiyn te Amsterdam, de tweede prijs (ƒ300) aan den heer W. Heijnen te Venlo, en de derde aan den heer F. Hazeveld te Am sterdam. De inzendingen zullen van 1 tot en met 15 September a.s. worden tentoongesteld in het gebouw der Amsterdamsche Grafische School. Dintelstraat 15, Amsterdam (Z.) en daarna ver moedelijk te ’s Gravenhage. De tentoonstelling in de Amsterdamsche Grafische School is ge opend van 10—17 uur en des Zondags geslo ten. De Jury bestond uit de heeren W. F. Gouwe, J. van Krimpen, W. A. van Leer, S. Noothoven van Goor en 8 JL de Roos. ten en steeds verder gaande specialisatie een i ware ballast is geworden. i Dit wat den kant van de gemeenschap betreft. Voor gezin en leerend en studeerend Individu i Is het onderwijs doorgaans een voortdurende bron van zorg, vaak ook van misnoegen en er- 1 gemis. Dit is voornamelijk het geval bij alle i onderwijs, dat ligt tusschen de lagere- en de i boogeschool. Over dat middelbaar onderwijs in zijn algemeenheid genomen, wilden wij eenlge gedachten neerschrijven en wel over leerlingen, leeraren en over de inrichting van dat onderwijs self. Wanneer men onder dit onderwerp betrekt alle herinrichtingen voor leerlingen, die de lagere i school verlaten hebben, dus hieronder ook het I landbouw-, middelbaar-technlsch onderwijs en dergelijke begrijpt, dan zjjn er geen cijfers noo- dig om geloofwaardig te beweren, dat het aan- tal scholen voor kinderen boven den leerplich- 1 tigen leeftijd, de laatste kwarteeuw zeer belang- 1 rijk is toegenomen. Dit zou zonder meer een verheugend verschijnsel genoemd kunnen wor- i den. wanneer dese toeneming verband hield met een grootere vraag naar aidus gevormde jonge menschen in de maatschappij. De practijk leert echter het tegendeel. Een belangrijk deel der leerlingen van de middelbare scholen gaat na behaald einddiploma naar de boogeschool. Al de inrichtingen vgn hooger onderwijs, de univer- riteiten en de handels- en technische- en land bouw-hoogescholen zijn overbezet. In menige col- i legezaal vechten de studenten om binnen te ko men; een deel moet buiten de d^ur trachten de professorale woorden van wijsheid op te vangen. -De strijd om het bestaan” begint hier inder daad al voordat nog van een bestaan gesproken kan worden Een ander deel van de leerlingen van het middelbaar en uitgebreid lager onder wijs tracht tevergeefs het diploma in betaalden arbeid om te zetten; weer een ander belangrijk deel haalt nooit de eindstreep maar valt na enkele cursussen af. Statistieken hebben over dit alles onloochen bare cijfers opgeleverd; maar statistieken zeggen niet genoeg. Zjj zwijgen bijv, over den lichame- lljken en geestelijken toestand, waarin de mid delbare school haar geslaagde candidaten aan de maatschappij teruggeeft. Wij nemen opzettelijk de gunstigste gevallen, n.m. de geslaagde kan didaten en spreken niet over de mislukte. Hoe- velen dier gediplomeerden hebben hun getuig schrift ten koste van kostbare gezondheid ge haald; hoevelen bekoopen hun overwinning met ernstige zenuwstoringen of met een deuk in hun karakter, die er niet gemakkelijk is uit te klop pen? En waarvoor? Die vraag wordt heel dik wijls te laat gesteld en dit is een der redenen, waarom de Inrichtingen voor middelbaar onder wijs overleden zyn en waarom er zooveel jeug dige slachtoffers vallen. Waarvoor? Die vraag moet na de lagere school gesteld worden en niet by het druipen of slagen voor het eindexamen van een middelbare school. In zeer veel gevallen beslist bij het verlaten der lagere school de overweging: het kind moet toch iets leeren; dus moet het naar de H. B. 8. °f het gymnasium, liefst naar de school, die het dichtst by huis is en die in den kortst mogelijken tyd de meeste kans op succes biedt. Daarby beslissen allerlei overwegingen b.v. van maat- «chappeiyken stand of de verlegenheid met een twaalfjarig kind, waar men geen weg mee weet, of de overtuiging, dat een diploma een carrière 1 maakt en soortgelijke overdenkingen; alleen deze eene en voornaamste telt heel dikwijls niet mee: de aanleg van den candidaat «elf. Men maakt zich van deze moeiiykheid gewoonlijk af met de overweging: wanneer een kind van de lagere school komt, weet het niet wat het wil en het is op zoo’n jeugdigen leeftijd ook nog niet te •eggen, wat er in zoo’n kind steekt. Men moet dus maar probeeren! En aan dat probeeren wordt een kind heel dikwijls opgeofferd. Im mers, of het op de voor hem meest geschikte inrichting is gekomen, komt verder niet in aan merking. Alles wordt gezet op het klaar stoomen voor het diploma; alle achterstand wordt aan onwil, aan luiheid of speelschheid geweten. Het kunnen komt niet in vraag. Wanneer werkelyk alleen op den voorgrond ztond om aan het kind de vorming te geven, welke het best met zyn aanleg strookt, dan zou den de commissies voor beroepskeuze handen tekort komen. In alle groote centra toch is te genwoordig gelegenheid om het kind by het ver laten der lagere school door een deskundige op *erstandeiyke capaciteiten te laten toetsen en raad in te winnen over den te volgen weg. Die hulp by de beroepskeuze kan in zeer veel ge vallen van groote beteekenls zijn. De practyk intusschen leert, dat de lust om dergeiyke ad- ’iezen te vragen maar zeer gering is, ondanks de Propaganda voor de voorlichting by beroepskeuze •emaakt. Het heeft wel eens den schyn, alsof men bang is het oordeel te vernemen: uw kind Is “iet geschikt voor middelbaar onderwys! Aaa de mode, aan den dlplomawaan wordt Het bleek dat op de tweede en in brand stond. Het reeds aan gordijnen king medegedeeld, maar kon geluk kig nog vry snel bedwongen wor den. I Vrijdagavond werd in de vergaderzaal een byeenkomst van N. 8. B.-ers gehouden Om streeks kwart vóór elf, toen de vergadering bijna was afgeloopen, bemerkte de kellner van een zestal bedden derde verdieping vuur had zich en vloerbedek- ugustusmaand is vacantiemaand. De deu- Z\ ren van alle scholen, van de bewaarschool ■A A. tot de universitelt, zyn gesloten; de exa mens zyn afgeloopen; het onderwys over heel de linie rust. Dat is de beste tyd om over dat onderwerp een oogenblik te peinzen. De schoolsche opvoeding neemt een zeer groot deel van het leven in beslag; van het leven der groote gemeenschap, van de kleinste gemeen schap. het gezin en van de duizenden individuen, die op de schoolbanken zitten en die hun beroep maken van het onderwyzen der jeugd. In onzen modernen tijd draagt de burger alleen voor het onderwijs in zyn belasting meer by dan vroeger voor heel de openbare huishouding. Wanneer Ryk en Gemeente de onderwyskosten konden schrappen en het onderwijs een zuiver particu liere aangelegenheid was, aan zou er van be- grootings-takorten al spoedig niet veel meer wor den gehoord. Dit is het eene uiterste, waartoe een beschaafde gemeenschap nooit meer verval- len zal; bet andere is de toestand, waartoe wy b.v. hier te lande gegroeid zyn, dat het onder wijs zóó zeer een onderwerp van „voortdurende zorg” der overheid geworden is, dat het in de moederiyke omhelzingen, dat zyn de duizend en één voorschriften, reglementen en verordeningen dreigt te stikken en door zyn improductieve kos- gezet onderwys niet het laatst aandacht moeten wyden aan dit groote euvel, dat voor het geven van onderricht by het middelbaar onderwijs en kel maar een titel wordt gevraagd. De lagere school vraagt aan den onderwijzer naast school sche kennis ook opvoedkunde. En in de practyk wordt geen onderwyzer benoemd, die niet door proeflessen zyn geschiktheid als paedagoog be- heeft. Het middelbaar onderwys eischt kennis en laat slagen gemis aan tact en gezag, zonder eenig begrip van paedagogle los op Jonge menschen in de moeilykste jaren des levens. Dageiyks worden in dg pers, in vergaderingen, op congressen, op spreekgestoelten van parle ment en bestuurscolleges tal van problemen aan de orde gesteld. Men maakt zich warm over alles. Belangryker dan het aantal koelen en varkens, dat mag en moet worden geteeld en geslacht; belangryker zelfs dan de spelling der Neder- landsche taal is de vraag, hoe onze kinderen na de lagere school moeten worden opgeleid. Jammer, dat er geen bond is van Nederland- sche ouders met kinderen van ryperen leeftyd, om dit vraagstuk voortdurend aan de orde te stellen! De voeding op dezen leeftyd dient voor drie dingen, n.l. om het lichaam in stand te hou den, ten tweede om de activiteit mogeiyk te ma ken, ten derde voor den groei. Het eerste, de instandhouding van het lichaam, is altyd noo- dig. ook in den slaap, want ook dan wordt nog geademd, stroomt het bloed en daarvoor en ook voor andere processen, die steeds doorgaan, is energie noodlg. welke geleverd moet worden door het voedsel. Ongeveer de helft van het ge heele voedsel wordt daarvoor verbruikt. Even wel heeft het eene kind daarvoor meer noodlg dan het andere. Kinderen met een bepaald tem perament hebben een sneller stofwisseling dan anderen, en men ziet er dan ook verschillende, die ondanks zeer ruime voeding niet dikker worden, en dit kan vaak worden toegesclireven aan het feit, dat zy als 1 ware meer brandstof noodlg hebben om de machine aan den gang te houden. Hoe koeler de omgeving is. des te meer warm te, dus des te meer voedsel wordt verbruikt. Kinderen In openluchtscholen moeten krachti ger gevoed worden, en kinderen, die door hun ouders zeer dun gekleed worden, hebben even eens een byzonder groot gedeelte van hun voedsel noodlg, alleen al om het lichaam in stand en op temperatuur te houden. Menschen, die tilkker wenschen te worden een enkelen keer ontmoet men nog wel zoo Iemand doen dus goed zich iets wanner te kleeden. In de tweede plaats dient het voedsel voor de activiteit, vooral van de spieren. Hersenwerk vereischt niet zoo veel voedsel. Maar te lang durige hersenarbeid kan den eetlust van het kind verminderen, en dat is altyd verkeerd. De derde functie van het voedsel is het mo- gelyk maken van den groei. Het is niet alleen een kwestie van materiaal-aanvoer voor den groei van het lichaam, maar biykbaar vereischt de opbouw zelf ook een aanmerkeiyke hoeveel heid energie. Het is toch Immers niet zoo. dat een kind door het meer verorberen van een kilogram voedsel boven zyn gewone dieet, ook een kilogram zwaarder wordt. Een zeer groot gedeelte van dat kilogram wordt gebruikt om het groeiwerk te verrichten, en het kind wordt slechts enkele tientallen grammen zwaarder. Nu wordt bet voedsel in het lichaam verdeeld, maar daarover zyn wy geen meester. Wy kun nen niet maken, dat het grootste gedeelte voor, den groei gebruikt wordt, of voor de instand houding van het lichaam. ab De lengtegroel is biykbaar niet zoo zeer af hankelijk van de hoeveelheid voedsel, maar wel krygt men vaak den indruk, dat een groote activiteit by zeer woelige kinderen den groei tegenhoudt. Een van de eerste maatregelen, die men dan nemen moet, is om het kind langer te laten slapen. En bet gebeurt zelfs dikwyis, dat wanneer een kind Wegens ziekte bedrust moet nemen, het In dien tyd sterk groeit, of schoon het toch weinig voedsel tot zich neemt. Dit kan nauwelijks anders verklaard worden dan door aan te nemen, dat in dien tyd de in standhouding van het lichaam en de activiteit betrekkeiyk Zoo weinig voedsel vereischen. dat een groot gedeelte daarvan aan den groei ten goede komt. In t algemeen gaat de groei zyn eigen weg: er zyn kinderen, die biykbaar niet genoeg voed sel bekomen, en dit voedsel wordt dan hoofd- zakeiyk verbruikt voor den groei; het Kind wordt dan erg groot, maar voor de activiteit biyft niets meer over, het wordt slap en zooals men zegt, is het boven zyn kracht gegroeid. Maar een middel om den groei te regelen, is onbekend, en in verband daarmee wordt men herinnerd aan het Evangeliewoord „Wie uwer kan iets aan zyn lengte toevoegen?" Wat zyn nu de oorzaken van onvoldoenden voedingstoestand, of ondervoeding by kinderen. Natuuriyk kan dit ontstaan uit een gebrek aan voeding, maar veel vaker ligt de oorzaak in te veel beweging, rusteloosheid en te weinig slaap. Maar er is ook nog een andere oorzaak en het is misschien wel nuttig, daarop eens de aan dacht te vestigen. Hutchison zegt daarvan het volgende: ,J3e voedselvoorziening kan overvloe dig zijn, en toch kan dan het kind, door slech ten eetlust of slechte vertering, er geen voor deel van trekken. Dit ligt aan twee oorzaken, ten eerste het stadsleven met zyn te dichte be woning, te weinig frissche lucht en beweging, ten tweede door te veel schoolwerk. Elk van deze beide factoren, en soms belden tegeiyk, verminderen den eetlust van t kind en ook zyn vermogen om er nut van te trekken, geheel af gezien van de vraag, of er genoeg eten is of niet. Hoe meer het in zyn hersens moet stop pen, hoe minder, om zoo te spreken, het in zyn maag kan stoppen, zoodat het ministerie van Gezondheid en de Onderwijsraad elkaar tegen werken.” Inderdaad treft men het zelden aan, dat on dervoeding door armoede wordt veroorzaakt, maar heel dikwyis gebeurt het, dat de onder voeding door de boven aangehaalde oorzaken wordt bewerkt. Ook hier in Nederland wordt op de lagere school en vooral op de Mulo, Ly ceum en H.BJB. enorm veel gestudeerd. Vele kinderen lyden daardoor in hun gezondheid en hun eetlust, en het resultaat is dan, dat zy daardoor niet In staat zyn, het onderwys met vrucht te volgen. Zoodat by slot van rekening al die groote Inspanningen de verwachtingen beschamen. Hoe langer zoo meer kinderen uit de armere kringen der bevolking volgen middel baar onoerwys, en dat is op zich zelf uitste kend. Maar de kinderen van intellectueelen leeren in den regel gemakkeiyker, omdat het huiseiyk milieu, hun opvoeding en de gesprek ken, die zy thuis hoeren, in den trant van het onderwijs zyn, zoodat dit voor hen gemakke iyker Is te volgen. In Frankryk redt men zich op eigenaardige wyze uit deze moeliykheden. Het middelbaar onderwijs wordt daar vooral op de beste leer lingen toegepast. De rest, die middelmatig of minder dan middelmatig is, wordt niet als maatstaf van het onderwys genomen: men laat ze mln of meer links liggen. Daardoor kan men In Frankryk veel meer werken op het verstand, op de Intelligentie van de beste leerlingen, ter- wyi men hier verplicht is, vooral op het ge heugen te werken, want alle leerlingen moeten goed meekomen. Ik wil het Fransche systeem niet verdedigen, maar het is zeker, dat de over lading met hersenwerk op de Nederlandsche scholen in heel veel gevallen averechts wei kt en de voedingstoestand der kinderen benadeelt. TH. H. SCHLICHTING. n Engeland bestaan een groot aantal fun- datles van betrekkeiyk groote sommen gelds, uit welks rente elk jaar de kosten betaald worden voor één of meer lezingen over een be paald onderwerp. Tal van uitmuntende boeken hebben hieraan hun ontstaan te danken. En geland betaalt niet alleen zyn overwinnende generaals op buitengewoon royale wyze, maar ook het houden van dergeiyke leringen wordt op een zoodanige wyze gehonoreerd, dat de lezer er den noodzakeiyken tyd en moeite aan kan besteden. Bovendien hebben die lezingen alle het karakter van voorlichting van de belang stellenden. niet alleen voor een klein groepje specialisten, maar voor leder, die van het on derwerp eenlge kennis heeft. Zoo heeft kort geleden Dr. Robert Hutchison een rede gehouden over de voeding van het groeiende kind; een rede, die uitmunt door zaakkennis eh gezond verstand. Aan de hand van deie rede wil ik nu aan dit onderwerp en kele woorden wyden. Het gaat hier dus over het voedsel aan groeiende kinderen, en in ’t byzonder over die van boven de drie jaar. Beneden dien leeftyd immers worden de kinderen op andere wyze ge voed. De politie-is n.l. nog steeds in het bezit van zyn pas, welke kort geleden in beslag werd ge nomen en welke Donderdag weder aan hem zou worden overhandigd. De Duitscher heeft zich dien morgen ook aan het hoofdbureau van politie vervoegd om zich daar af te melden en om den pas in ontvangst te nemen, meldt „De Telegraaf”. De uitge wezene scheen groote haast te hebben en wenschte biykbaar niet te wachten op het oogenDllk, dat men hem tot den Vreemdelingen dienst zou toelaten. Er waren n.l. verschillende personen vóór hem gekomen, die geduldig in de gang hun beurt zaten af te wachten. De Duitscher bleef eenlge minuten in de gang staan, maakte toen rechtsomkeert en verdween in een taxi, waarmede hy vermoedeiyk naar het Weesperpoortstation is gereden. Het vermoeden ligt voor de hand, dat de man zonder pas niet de grens heeft kunnen pas- seeren en dat hy zich dus nog steeds ergens in ons land ophoudt. Indien dat inderdaad het geval mocht zyn, zal S. zich toch niet lang kunnen schuilhouden, zyn signalement is ver- moedeiyk by alle politie-autoriteiten bekend. In het huls aan de Heerengracht heeft men nog een enveloppe met eenlge tientallen ge tuigschriften en afschriften gevonden van werk zoekende Duitsche meisjes. 8. heeft het biykbaar niet noodlg gevonden deze getuigschriften terug te zenden. Een geheimzinnig geval van brandstichting heeft zich Vrijdag avond voorgedaan in het perceel Ceintuurbaan 286 te Amsterdam tegenover de Ferdinand Bolstraat, waarin o.m. een vergaderlokaal van de N. S. B. is gevestigd. /r„ De Directeur van het Onderwysfonds, de heer G. de Jong, verklaarde by de discussies, dat het werk voor het lager onderwys aan schipperskinderen ook In deze moeiiyke tyden zoo krachtig mogeiyk zal worden voortgezet. Des middags hield de heer A. de Vos. direc teur van de Binnenvaartschool te Rotterdam een Inleiding over het leerplan, het lesrooster en de organisatie van de opleiding van jon gens van 14 tot 16 jaar voor het moderne be- dryf. Vrijdagavond werden de deelnemers aan den Vacantlecursus officieel door het gemeentebe stuur van Meppel op het stadhuis ontvangen. Op ’t Rwmbrandtplain Nisuwandijk 192 Reguliarzbraaztr. 11-13 De gemeente Meppel was Vrijdagavond vlaggentooi ter eere van het bezoek van instructievaartuig ..Prinses Juliana”, dat half zes met de deelnemers aan den vacantle cursus te Meppel arriveerde. Gedurende den tocht van Lemmer naar deze gemeente was in de ochtenduren na een inleiding van den heer 8. J. van Efferen een bespreking gehouden van het vraagstuk van het lager onderwys aan schipperskinderen. De heer van Efferen herinnerde aan het vele, dat het Onderwysfonds voor de Scheepvaart In den loop der jaren voor het lager onderwys aan schipperskinderen heeft gedaan. In 1928 hebben andefen echter een ministerieel? com missie weten te voorkomen, buiten het Onder wysfonds om, waardoor een regeling In een tyd, toen er geld was, op de lange baan ge schreven werd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 17