Rolduc’s sociale studieweek aan Verbindende kracht ondernemers- overeenkomsten Klokkenspel de zee ii DE MEENING VAN DE TWEEDE KAMER KATHOLIEKE WERELD- BESCHOUWING DINSDAG 7 AUGUSTUS 1934 Moderne afgoden Nationale Bedevaart naar Dokkum Sluiting van fabrieken Staat, ras en natie Wat wil deze week? Ned. Schroefbouten- fabriek r Een crisismaatregel? i KATHOLIEKE FEESTDAGEN Arbeidsregeling brood bakkerijen Moordende concurrentie Hat sociale element t Examen Hoojduitech M. O. A. Examen Njjverheidwnderwiji 4 Drie maal daags zal men *t hooren Betreurd wordt dat de Regeering zich beperkt tot dit betrekke lijk enge gebied Misvattingen over het gebod: ,Jk ben de Heer uw God” Al gemeen economische werking Ernstige moeilijkheden bij Lim burgsche industriebedryven „Volksstaat" Toepassing ontwerp Prijsver hooging Apostelen zyn Regeeringssteun zou tweeledig kunnen zijn Feestelijke ontvangst van den Aartsbisschop te Leeuwarden Het Monument voor het Reddings- wezen te Den Helder krijgt een carillon Jk ben de Heer uw God” De plechtigheden van Maandag o een sal sprak in verbindend Lm r» aan In De gevaren, die uit het hedendaagache na tionalisme voortvloeien, zUn vele en groots. ▼arsebsaan Ie teet veerteepig nrtit dsr Ti*li Kamer ever bat wetaentwerp VerbM- dende Kracht vaa enderneaeersovereeakasswtea. Ontleend ie daaraan: Door verachlllende leden werd openstelling VMI i yh foepalijigen V*D ■et eerste gebed richt sich tegen het Mw vaa geddeigke ettribwten. bot toe kennen vaa obsolete waarde aaa dingen, die belten God staan. De leden, die hiervoren een nadere aanslui ting aan on aanvulling van de bedrijfsradenwet hadden bepleit, wenen erop, dat op deee wUse ook de vek vereent gingen op het nu nader te regelen aeer belangrijke bed rijf «ge bied op pas sende WUse souden worden ingeschakeld. De hier aan *t woord zijnde leden meenden te kunnen zeggen, dat het ontwerp het Cesarisme huldigt en in groots mate de rechtszekerheid aan tast. Waaneer die God IsraM altverfceor. gaat kst dan aan. dat hij. die dit eerste gebed wsaoeht te eaderbouden, bot oude ve* k«Wwwt om zijn bloed altera beteMfdo ■eed, dat deer de aderen van Christas te de Moedermaagd heeft gevloeid? Dat hg •te vete veracht, dat eoeveei genade esst- rtag? Meen! Ook de ruines vaa een heiHg- vragen entsag! werp voor hen onaannemelijk was. Zoodra deze bevoegdheid er zal zijn, zulten tal loosen zich tot de regeering wenden om verbindendverkla ring van hun afspraken te verkrijgen staatsbelang verdedigen, tegen den groeten den invloed van het parlement op de uit voerende macht, tegen het in allerlei vor men zich manilesteerende Internationa lisme. Op het stationsplein was het drukte van belang geworden. Vete leden begroetten de indiening van dit wetsontwerp met voldoening. Algemeen wordt in het bedrijfsleven gestreefd naar bindende regelingen, daar bet niet aangaat, eenersijds te klagen over de moordende concurrentie van het buitenland, terwijl men elkander anderzijds in het binnenland een niet minder moordende con currentie aandoet. In verschillende takken van bedrijf levert men tegen prijzen, die de belang rijk verlaagde productiekosten niet dekken Niet alleen lijden vete ondernemers daardoor verltea, maar ook heele groepen van arbeiders werken dientengevolge voor aeer lage loonen Particu liere pogingen om in den toestand verbetering te brengen, leverden een gering resultaat op. Maar ook wanneer dergelUke ondemsmeraover- eenkosnsten door samenwerking tot stand ko men. behoort ds overheid daarin te kunnen In grijpen teneinde te kunnen waken voor de be langen van de zwakkere ondernemerz. de arbei den en de consumenten. Terecht wordt dan ook in hst ontwerp do mogelijkheid geopend, dat dergelUke overeenkomsten door de overheid onverbindend worden verklaard. Verschillende leden stonden sooal niet alwtj- send. dan toch ntet tonder huivering tegenover dit ontwerp. Op grond van ds gevaren, welke de toepas sing van de te geven bevoegdheden met zich brengt, verklaarden deee leden meer te gevoe len voor een ingrijpen in elk concreet geval bU H f i A1O Benige anders leden gingen verder en ver- Verscheidene leden, die zich met de strek king van dit wetsontwerp konden vereenlgen. betreurden het, dat de regeering zich beperkt tot het betrekkelijk enge gebied van de verbin dende kracht van ondememersovereenkomsten Indien de bevoegdheden van den Bedrtlfsraad zouden worden uitgebeeld met wat thans voor ondernemers wordt voorgesteld, sou een veel be tas geheel zijn verkregen. met Leo Xin. dat het doel van den Staat ligt in het welzijn dergenen. die geregeerd worden Ds gemeenschap mag daarom de rechten van de autonome persoonlijkheid ook niet breken. Doet si) dat. dan werpt zij den mensch letter lijk in slavernij want al wat zijn doel niet in zichzelf heeft is. wat dat betreft, slaaf. Dat verwerpen wfl Met het oog gericht op Ood als middelpunt, waardeeren wij in den mensch de eigen persoonlijkheid, en in die waardeering ligt onse gemeente hapsmoraal. onze burgerdeugd. Na een ruime pauze, waarin het diner werd gebruikt, sprak PROP DR P TIMMERS 8 J. uit Maastricht over ..Volksstaat, Partijenstaat en Corporatieve Staat". Het monument, dat 15 Meter hoog wordt, te ontworpen door den architect P. Kramer te Amsterdam. Adviseurs bij den aankoop en de plaatsing van het carillon zijn Meester J. Vincent, beiaar dier van het Koninklijk Paleis te Amsterdam en de heer Joh. Zwaan, beiaardier van den 8t. Jacobs to ren te *s Oravenhage. Op alle groote en kleine stations van Limburg ■tappen groepen in hun Zondagsche pak met Cleine koffertjes in da hand den trein in. Iedere tram uit Heerlen brengt nieuwe cur- dsten. die pratend het voorplein opkomen, in Ie ruime kloostergangen elkander herkennen, ilkander begroeten en hun plaats zoeken in de daapsalen en aan de koffietafel. Dr. Pools loopt rveral tusschendoor. heeft voor leder een woord m voor velen een handdruk Gezellig wandelt Ulee langs en door elkaar Pater Jacobs confe reert met Joe Maenen Naast prof v. d. Hcyden ■leekt de witte habijt van zjjn collega prof Kor- tf. De architect Joa. Cuypers loopt in geeprvk net dr. Moller Pater Colsen wuift naar zijn lotmens in uniform. In donkergrijs colbert ver- Khtfnt Pater Heuckermann. de Duiteche Jezuïet. Kilte valt, waar hij voorbijgaat. Tot opeens: Midden in al deze beweeglijkheid de groote tel het begin van de eerste vergadering aan- kondlgt Allen verzamelen zich in de aula, waar tr Pools den hamer zwaait, dien hij naar zijn eigen zeggen voor drie dagen heeft over genomen van Rolduc's directeur. Mgr. V. d. Veune. Hg spreekt een openingswoord. Tegenover den volksstaat ligt de partijenstaat Men verstaat daaronder een staatsvorm, waar in het volk invloed uitoefent op de vorming van den staatswil en daarmede kan zich het katholicisme vereenlgen. Hecht men er de on gunstige beteekenls aan: Staat door politieke partijen overheerscht en geëxploiteerd voor eigen belang, dan bedenke men weer, dat dese mis standen niet voortvloeien uit het wezen der de mocratie. doch uit de llberaal-lndlviduallstlache opvatting van het gemeenschapsleven De -corporatieve staat", zooals Quadragesima Anno dien verdedigt, kan de oorzaken van der» misstanden in den parttjenstaat veroorzaak, door het llberaal-lndlvlduallime wegnemen. Tijdens deze rede kwamen de vicaris-gene ras) van het Bisdom en de nieuwe president van het Grootseminarie te Roermond. Mgr dr. Bau- duln en prof dr Peron. de bijeenkomst bijwonen. Rolduc. 5 Aug. 1934 Met al de monumentale gratie van een oude tbdjj ontvangt Rolduc voor de tiende maal de pieten van dr. Poels: enkele honderden ont wikkelde arbeiders, waarbij zich enkele tiental len pi lastri", burgemeesters, studenten, vereeni- pipp-functlonarisaen en journalisten aan boten. DKN HAAG Geslaagd: Akte N IT J O Oelder- mana - - - Vier dingen, zegt hU. wtl de studte-btyeen- fcomat van deze groote familie bereiken: ZU wil vooreerst in het licht stellen, dat de katholieke wereldbeschouwing wel degelijk een oplossing biedt voor deze crisis en dat juist zij. dis baar loslieten, die zichzelf off den troon van Ood plaatsten, door die handelwijze de crisis van deze wereld hebben veroorzaakt. Dan wil zij den mensch een perspectief openen, niet in den vorm van een kwakzalven- vufjarenplan maar in den vorm van een licht punt, waaraan in dezen tijd van duisternis een smachtende behoefte bestaat ZU wil vervolgens den geest van apostotaat uitdragen Het vertrouwen wekken, dat nog bij zooveien. priesters, heiligen zelfs ontbreekt, het vertrouwen, dat Europa kan bekeerd worden, dat de kans daartoe zelfs nooit zoo gunstig was als thans. Tenslotte wil zU haar deelnemers ervan door dringen. dat alleen eendrachtige samenwerking onder leiding van een gezag, dat tan voile de koninklijke waarde van de menachelQke vrijheid eerbiedigt. het vervullen van onzen plicht als katholieken in deze maatschappij mogelijk maakt. Prof mr B J. J. VAN DE HEYDEN. rector magnificus der NUmeegsche universitelt, sprak vervolgens over de katholieke wereldbeschou wing. Het besluit, om in het Monument voor het Reddlngwesen een carillon te hangen. valt zeer toe te juichen. Geen schooner symboliek la denkbaar dan de oer-Nederlandse he klokmuzlek als altijd-durende herinnering aan onze belden der zee. Ten einde de beteekenls van het wetoontwero en de opvattingen van de regeering ten aanzien van bedingen en afspraken tusschen onderne mers nader te leeren kennen, souden sommige leden nog gaarne antwoord ontvangen op een drietal vragen, nJ.: ROLDUC, Augustus. Aan tafel gisteravond deelde dr. Poels. on der enthousiaste toejuichingen, mede, dat de blsschop van Roermond. Z. H. Exc. Mgr. Dr. Lemmens, den praatavond sou bijwonen die om 9 uur werd gehouden. Ook mr. Bteenberghe woonde hem bij. 1. indien de regeering van oordeel is. dat be- loonlng voor het tevergeefs ontwerpen en uit werken van project en berekeningen redelijk Is en dat daarvoor een vorm te vinden la. welke niet in strijd komt met het algemeen belang, zou sU dan ook een beding tusschen onderne mers toelaten, waarbij buitenstaanders bedreigd worden met belemmering van hun bedrijfsuit oefening door het doen onthouden of duurder laten betalen van grondstoffen, hulpfabrikaten en dergelUke maalrogeleni Geeft dit wetsontwerp ook ds bevoegdheid aan den minister om in het algemeen belang in te grUpen In de overeenkomsten en afspra ken tusschen ondernemers, welke een buiten- wetteiUke bedrijfsorganisatie met Overheidssanc- tte bergen, zooals b.v. ds sg. corporalis in 0» Nsrterlsndsrhs Isartudustris* Verschlltende leden vreesden, dat dit ontwerp, wet geworden, de positie van de kleinhandelaren in t gedrang zal brengen Mocht de vrees, dat dit ontwerp tot prUsverhooglng en verstoring van 1 bedrijfsleven aanleiding zal geven, gegrond blUken. dan sal de breede schare van hen. die in eenigerlei vorm als dlstrlbuanten of In eenlg ambacht aan het productieproces deelnemen, benadeeld worden Daarom drongen deze leden er op aan. dat de wet ook de noodlge voorzie ningen sal bevatten voor de toepassing op het kleinbedrijf. Over de vraag, of dit ontwerp als een crisis maatregel is te beschouwen, heerachte verschil van gevoelen. Ben aantal leden was van mea ning. dat het een eerste uiting is van de gewU- zigde mentaliteit van het Nederlandsche volk, waarbij de individualistische gedachte plaats maakt voor de organische. Andere leden zagen in dit wetsontwerp aller minst een welbewuste poging om te geraken tot een werkelUk organlschen opbouw van het be drijfsleven ZU beschouwden dit ontwerp in tegendeel als een crisismaatregel, die uit zUn aard van tUdelUken duur behoort te zUn. ZU drongen aan op het stellen van een termUn van J of 4 jaren. Het carillon In het monument zal zich drie maal per dag mechanisch doen hooren: *smor gens om acht uur een zeemansliedje, *s middags twaalf uur het Wilhelmus en *s avonds ses uur wederom een zeemansliedje. Het carillon ook van een handklavler worden voorzien. de wereldangzt veer de nieuwe daemenen. niet deren. Dan sten wU alles gedragen, ntet deer onbekende krachten, maar door >den Benen en Eenigen God. Aan het einde der bUeenkomst nam Mgr. Lemmens het woord om tusschen al de groote, hier gestelde problemen dat van den Gods dienst. van het Leekenapostolaat te stellen Het Katholicisme moet de wereld weer vero veren De Kerk kan dat door haar leden. Wan neer zU bereikt, dat de menschen weer gaan ■ns het Evangelie, dan zUn de maat- :e problemen opgelost Anders leden betoogden, dat hoewel de orde ning van het bedrUfsleven in de toekomst tot de taak der bedrUfsraden sal behooren. deer- van thans nog geen sprake tem sUn. Dese loden sagen liever vastgelegd, dat behalve de Econo mische Raad ook sullen worden gehoord de NUverheldaraad. de Mlddenstandsraad en ver tegenwoordigen van do belangrijkste vakoen- traien der werknemers. Als grief tegen het ontwerp werd om. aange voerd. dat het de bedrtjfz-samenwerklng In de eerste en voornaamste plaats ziet als een sa menwerking van indlvldueele ondernemers en eerst In de tweede plaats ais een samenwerking in organisatorisch verband Dese leden achtten bet dringend noodig. dat bepaalde besluiten van organisaties verbindend kunnen worden ver klaard ook wanneer dese besluiten verplichtin gen inhouden. wU«lgen of doen te niet gaan tusschen die vereeniglngen en haar leden. De Llmburgscbe IndustriebedrUven hebben de laatste maanden met ernstige n.oeilljkheden te kampen. Hier schUnt bet hoogtepunt ven de crisis nog steeds niet bereik*, te zUn. In de af- geloopen week heeft weer een steenfabriek te Belfeld haar poorten moeten sluiten, waardoor ongeveer veertig arbeiders werkloos werden. Thans zal te Blerick een nieuwe fabriek gesloten moeten worden, n 1. de Limburgsche draadwerk en draadvlechtwerk-fabriek. Door het sluiten van dese fabriek zUn ongeveer 150 arbeiders en kantoorpersoneel gedupeerd. Het personeel in vasten dienst werd Zaterdagavond bet ontslag per 1 September medegedeeld. In een onderhoud met de directie deelde men ons mede, dat de opbrengst van de producten op de wereldmarkt zoo gering is. en dat de ex port-quota tegenover de blnnenlandsche quota zoo groot is. dat zij de verliezen, die bU de ex- portleveringen geleden worden, niet meer dra gen kan De directeur -eigenaar, da heer Reusler, een Duitscher, heeft seeds geruimen tijd gele- leden de hulp der regeering Ingeroepen, vooral In verband met zijn arbeiders, die voor het grootste gedeelte van Nederlandsche nationali teit zijn De regeering heeft echter nog niet Ingegrepen, zoodat de sluiting der fabrieken een onafwendbare noodzaak sa! zijn. Het verkoopkantoor voor droadproducten, dat te Rotterdam is gelegen, en dat een onderdeel vamt van het bekende Iweco-syndlcaat te Brus sel. heeft naar het schijnt bfj haar verdeeüng der blnnenlandsche orders te weinig werk voor deze ecnlgste Limburgsche draadwerkfabriek. Toen wn conferentie met het syndicaat geen re sultaat «pleverde, heeft de directie zich ander maal tot de regeering gewend, echter tot dus verre nog zonder resultaat De totale staat Onder de zonbeschenen blaren van de hoo rnen in het rustige Bosch van Rolduc zitten de deelnemers aan den tienden cursus amphl- theatersgew|jse op banken te luisteren naar den tweeden spreker van vandaag PROF, DR F. A. WEVE O. P die In zijn witte Domini canenhabijt staat te spreken over ,J> totale staat en het totaliteitsbeginsel". Minister Bteenberghe is Inmiddels mee komen luisteren. Naar aanleiding van het bericht, dat de Ned. Schoefboutenfabriek te Helmond gedurende de komende drie maanden pogingen sal aanwen den om steun voor hare industrie, deelde de directie ons mede, dat dese steun tweeledig sou kunnen zijn. De regeering sou kunnen overgaan tot eon- tlngenteering. waardoor de moordende concur rentie met het buitenland sou verminderen, terwijl men daarnaast een exportpremle sou kunnen geven. De directie sal pogingen aanwenden, om desa maatregelen ingevoerd te krijgen, waardoor haar Industrie wederom loonend zou kunnen worden Als deze maatregelen niet worden in gevoerd. bestaat er groot gevaar, dat de loonen niet kunnen worden gehandhaafd. D« nieuwe RVktweg IJtelmondeZw^ndrecht werd officieel door Ir. M le Coequino de Buesy geopend. Link» de burgemeetter van IJtelmonde; daarnaast de vier vertegenwoordiger» van den AMWD. hiernaast: Ir. le Cotguino. Wij kunnen daarom niet met bet moderne nationalisme meegaan en ons slechte aaneen sluiten tegen hen, die ons straks met hun dubbele moraal zullen trachten te veAiletigen. Enkele vragen, oa. van dr. Moller, beant woordde spr. bondig. DEN HAAG Oeelaagd te 's-Oravenhage en de Amsterdam AfgewMsa I 1. Acht de regeering het olrbaar, dat Inschrj) vers voor een bepaalde aanneming van werk onderling overeenkomen, de aangeboden aan- reemaom te verhoogen met een bedrag, hetwelk na gunning van het werk aan één hunner onder alle aannemers moet worden verdeeld? (sg. .^past-contract**) Enkeling en geheel Telkens, wanneer *n groote crisis, een keer punt der historie den mensch in nood brengt, bezint hü zich op de natuurlijke beginselen. Dan maakt de waarheid haar grootste kans. In soo’n crisis leven wij thans Men ziet al gemeen in en dat is het beste bewijs van een groeiende reactie dat het liberalisme met zijn prediking van het eigenbelang ah de spil van het gemeenschapsleven, en met sUn mechanische staatsopvatting, dat de gemeen schap als een loutere samenstelling van los naast elkander levende individuen beschouwt dat dit liberalisme tot een ineenstorting heeft geleid. En als reactie daarop soekt men weer de organische eenheidsgedachte, de aanvaar ding van een innerlijke verbondenheid tusschen de menschen, de staat als geheel, ah totaliteit, waaraan de deelen ondergeschikt zijn Deze gedachte is volkomen christelijk, aris totelisch -thomistisch. WU slaan de burgerdeugd hoog aan en erkennen gaarne, dat de mensch soms groote en zware offers heeft te brengen voor het geheel Tot den dood toe als het geheel in gevaar verkeert. Doch wij erkennen daarnaast dat de mensch niet naar zijn heele wesen op de staategemeen- schap is gericht. HU beeft vooreerst een bovennatuurlljk doel, waartoe de Kerk hem moet richten. In tegen stelling tot de idee van het fascisme, dat den heelen mensch ook naar sUn persoonlijkheid als middel beschouwt om een onpersoonlijk ge dacht staatsdoel te vei wezenlijken, meenen wU Buitengewoon dankbaar was bet applaus voor dese rede. Na het beantwoorden van enkele vragen en na een korte pauze werd in de oude kapel waar schilderingen van eeuwen her op de knie lende mannen neerzagen, een kort lof gehou den waaronder een predicatle door den Weleegr. heer P Wolfs, aalmoezenier van sodaie wer ken te Roermond, die aanspoorde tot gebed om de broederliefde te herstellen In deze wereld leven volgei schappeljkt Wanneer de cursisten zich hier op de hoogte stellen van deze problemen, mogen zij niet ver geten dat zij ook een offervaardige activiteit moeten ontplooien, door allen, op wie zij in vloed uitoefenen, te vormen tot mede-strUders voor Christus Ik sou alten, aldus spreen kruis in de hand willen drukken, zooals ik het gisterenochtend deed aan de wionarisyen van BteUl. U slaan tot kruisridders van onsen tUd om U den moed en durf te geven, noodig om Christus Koningschap te vestigen. Mgr. Lemmens verliet hierna de vergadering Voor ons Katholieken ligt het ergste kwaad hierin, dat het godsdienst en Kerk slechts beschermt, waar het dit noodig heeft en ala leelijk kind van het door haar juist zoo bestreden individualisme, den godsdienst tot aacristie-aangelegen- heid verklaart, waar het niet van zijn invloed gediend ia. W. Oostendorp, Den Haag: Akte N I V t. Janasn. Wsgsnlnasn: Akte J. Stel. Bxloo *B K. Vsneaaa. ▼senrUsn Akte B afgeloopen. Iedere staatkundige opvatting is een poginv om tusschen individu en gemeenschap een vaste en duurzame ordening tot stand te brengen. In Italië en Dultschland tracht men des ordening in den vorm van een „volksstaat" te verwezenlijken. De stichters van dien staat sa gen de oorzaken van de heerschende maa*- schappelljke misstanden in individualism-, marxisme en democratie. Tegenover het individualisme stelden ze de toteUteit van den Staal de opvatting van de gemeenschap als éénheid van allen en alles door .gelijkschakeling" van parlement, partijen eco nomische organisatie, pers, geestelijk leven op voeding enz. Tegenover het marxisme ontwapent hst den klassenstrijd éénerzUds door bet ver bieden van werkstakingen en uitsluitingen, an- derzUds door het overbruggen der klassentegen stellingen door een van staatswege georganiseer de corporatieve organisatie. Ala autoritaire staat ten slotte in tegenstelling tot de democratie wordt alles gedaan om de uitvoerende macht zoo sterk mogelUk te maken Scheiding van wet gevende en uitvoerende macht vervalt Indlei het parlement nog bestaat Is het toch afhanke lUk van de executieve. De heele macht la in handen van een leider, die slechte aan *t Staats hoofd verantwoordelijk ia. WU men het Nationalisme als tiet streven naar het meer op den voorgrond stellen van de nationale waarden begrijpen, dan dient men beter dan vele modernen dit onderscheiden te begrijpen, wat in feite veelal dooreen gestren geld ia: Staat, ras. natie. De staat berust öp een gemeenachappelUk streven onder een blüvend gezag en op een grondgebied, ras en volk worden noch door ter ritoir. noch door gezag gekenmerkt, maar de eerste door bloed-, de andere door cultuurge meenschap Door bet feit, dat dese drie te on derscheiden groepen in werkelijkheid geheel of gedeeltelijk samenvaUen, ontstaat een drie voudig nationalisme Het gewestelljk nationalisme, daar waar bin nen een bepaalde rtaatseenheid een gepaal de groep<naUe> strijdt voor behoud of ontplooi ing van haar geaatslUke waarden. Dit nationa lisme Is goed, wanneer het zich naar binnen richt en wanneer bet den Staat met wettelyke middelen er toe tracht te brengen s|jn geeste lijke waarden te beschermen. Ben groot-nationalisme, dat nauwere geeste- luke banden zoekt tusschen de dragers der na tionale beschaving ia vaeschlllznde staten, ia eveneens te billUken. Een staats-nationalisme dat den Blaat ver eenzelvigt met de beschaving «groepen en den hongeren bloei er van beschouwt als een eigen hoogere roeping, is goed, soolang het niet leidt tot self-overschatting en minachting van an- derer beschaving Wordt het intern tot chau vinisme en extern tot Imperialisme, dan is het een afachuwelUke, dulvelache dwaling. ■en tweede misverstand bestaat in de mee- ■tng. dat afgoderij niet meer voorkomt in on es» tUd. Niets is minder waar dan dat Want eertoont onse tUd niet riJkelük bet verschijn- •el dat de mensch. sooale eens de gevallen engelen, en sUn eigen stamvader onder Invloed Mn die engelen, sich self God waant? ■oe onbegriJpelUk het ook is. de geezteage- ■ehledenls leert telkens opnieuw, dat redenee- Hng den mensch niet meer vat. wanneer hij eenmaal door het fanatisme van een afgoderij is beesten. Binds do Fransche revolutie be- heerscht hem de aanbidding der abeteacUe, hot ••■•naar staren op één kern van waarheid, die WB alle andere waarheden wordt los gemaakt DM ie goweeot do idee der vrUhoid. die van de "d* en dat is thans dis van ds ooDseUvitott in ■«•land, die van ds ongelUkheid in ItalM. dis bet ras in Duitochland. die van den staat hot fascisme Idolen, waar men een glans Mn enfellbaarheld van wil sten afstralen. Tan deee praatavonden beeft dr. Poels het geheim Allerlei menschen laat hl) er spreken, hooggepiaat.-ten en eenvoudlgen. ouden en Jon gen uit alle kringen van de maatschappij En intusachen wordt er gekeuveld om de tafeltjes bU een glas bier of met een pijp in den mond, worden gedachten gewisseld en kennismakin gen vernieuwd of aangeknoopt. Om 13 uur eerst, na den zegen van Mgr. Lemmens. trokken ellen naar de kapel voor het avondgebed en vervolgens naar de slaap zaal. Stralend hangt vandaag de morgen over het land tot in de verte die zoover wij zien kun nen uit het raam van onze chambret. door de nevelige contouren van heuvels en mijnschach ten wordt begrensd. Mgr. Lemmens droeg om half acht de com- munlteltsmls op in de oude, groote Romaan- sche kapel. En toen sprak prof dr. Beb. Tromp SJ., hoogleeraar aan de PauselUke Gregoriaansche Universitelt te Rome, in de eerste ochtend vergadering over .Nationalisme". collectieve arbeidsovereenkomsten te verklaren In het Monument voor het Red- dingswezen. dat te den Helder wordt opgericht en waarvan onlangs de aanbesteding heeft plaats gehad, za! een carillon van 24 tot 30 kleine klokken worden opgehangen. In onsen tijd groeit hst nationalisme bepaaldelijk als een reactie van verschil lende staten en gemeenschappen door verachlllende factoren, als reactie bUv. tegen het liberale individualisme tegen den soclallstlschen klassenstrijd. te gen de partijen die groepe-. in plaats van De minister van Sociale Zaken heeft ten aanzien van broodbakkerijen in alle gemeenten des RUks. waarin ter viering van de R.K. feest dagen van Maria Hemelvaart en Allerheiligen rasp, op Woensdag 15 Augustus en op Donderdag 1 November geen arbeid wordt verricht, toe gestaan. dat door hoofden at bestuurders en door bakkersgezellen op Dinsdag 14 Augustus sn op Woensdag 31 October bakkersarbetd mag worden verricht tusschen 4 sn 5 uur voorm. of indien op Zaterdag cm 3 uur voonn. mat den bakksrsarbeld mag worden aangevangen, tus schen 3 en 3 uur voorin. Op genoemds dagen mag gedurende twee uren vóór het tijdstip, waarop alsdan de bakkersarbetd zal mogen aanvangen, arbeid, hestaande in het gereed maken van deeg on ovena, worden verricht. Door bakkersgezellen mag op Dinsdag 14 Aug. en op Woensdag 31 Oct. gedurende tan hoogste tien uren gearbeid worden. tensU sen kennisgeving tUdlg Is Ingeaonden aan bet districtshoofd dar Arbeidsinspectie, in walk geval ds werktijd tan hoogste dertien uren mag bedragen. Tben God op den 8insU met groot vertoon Mn majesteit ZUn geboden gaf, legde HU den vollen nadruk op den aanhef van ZUn grond wet voor het menschelUk geslacht. „Ik. Jahweh, ben uw Ood. de Benige.** Hierop toch berust ds verbindendheid van alle andere geboden. Dte kennisgeving op den Btnal, boe Indruk- wekkend ook gegeven, was seker geen nieuw •pel met den wereldangst van den mensch. die de tegen hem strijdende krachten vreesde als daemonen -- met den angst sooals het kind dien kent en eerst langsaam in den loop van zijn ontwikkeling overwint Op den Btnal sprak geen mysterieuze godheid, die naar wreede willekeur dm mensch bestierde, doch sen God. die ZUn •chepeel rekenschap gaf van zUn bedoelingen, <he ZQn wtl kenbaar maakte en den mensch staat stelde zich door het onderhouden van ds geboden, over alles been te bevrijden van den diertUken angst, die eeuwen later nog den Romeinen belette ten strUde te trekken als de maan scheen of de uilen krasten! Jk, Jaweh, ben uw God, de Benige.** ■en dubbel misverstand heerscht onder ons. Katholieken over dit woord. Men vat het voor eerst op alsof er slechts de verplichting tot ge loof aan Ood in wordt uitgesproken en ziet daarbu over *t hoofd, dat in zUn terminologie de godloochenaru. als volslagen absurditeit zelfs niet verondersteld wordt; Neen: dit gebod verplicht niet tot een vaag geloof alleen, het •lacht de erkenning van een bepaalden God DeseUde. die Israél uitvoerde en ultverkoor. die Israél ZUn geboden gaf, die rechten sal. •n die sich selfs een naam gaf. ^Jahweh”. Zondag aan den vooravond van de nationale plein voor de 8t Bonlfacluskerk te Leeuwarden Gezellen naar Dokkum. zUn te Leeuwarden de feestelijkheden begonnen. Kort voor seven uur Zondagavond is Z. H Exc Mgr. J. Jansen. Aartsbisschop van Utrecht, vanuit Dokkum. waar Z. H De des morgens de gerestaureerde Broederschaps- of parochiekerk geconsacreerd had in gezelschap van H H. Exc Mgr L. Hugo, Aartsbisschop van Malnz en Mgr. O. Brandsma Apost. Vicaris van Klsurnu op het plein voor de 8t Boni facluakerk te Leeuwarden aangekomen Daar werden de bisschoppen ver welkomd door de katholieke jeugdorganisaties en door de gemengde kerkkoren der 8t Bonlfacius- en 8t Domlnlcusparochles die o m de meerstem mige hymne „Ecce Sacerdos Magnus" uitvoer de. In de tot die organisaties zangers en de tal rijke aanwezigen gerichte dankbetuiging spoorde Z. H. Exc. Mgr. Jansen de jeugdige personen krachtig aan. God steeds ten zeerste dankbaar te zUn. omdat zU in ons vaderland, in tegenstel ling met verschillende andere landen, door Hem gezegend zijn met de vrijheid, zich te organises- ren onder leiding van hun voortdurend op het behartigen van hun geestelijk en stoffelijk wel- zUn bedacht zUnde bisschoppen en priesters. BU de komst In de 8t. Bonlfadus-kerk wer den de bisschoppen verwelkomd met Pales trina's meerstemmige compositie: „Exsultate Deo". Onder het pontificaal lof gecelebreerd door den aartsbisschop, hield rector W R de Jong, van de R K Kweekschool te Hilversum een pre dikatie over de gemeenschap der heiligen ligen. Ala eerste van de twee redenen waarom wfj den H. Bonlfaclus moeten ververen, noemde spr. den plicht van dankbaarheid. Als bewijsmate riaal voor die plichtsvervulling gaf spr. een dul- delUke belichting van den diep-treurigen toe stand. waarin de in de duisternissen van het heldendom met al zUn zonden, ondeugden en verdere ellende gedompelde bevolking van Fries land voor de komst van den H. Bonlfaclus op Friese hen bodem zich bevond Waar Bonlfaclus eens het oude Germaanache heldendom overwon. ia een nieuw modern hel dendom geboren, hetwelk op zijn verwantschap met het oude Germanendom aelfs trotseh durft te zUn. Weer heeft Nederland bekeering noodig* be- keerlng van de tallooee ongeloovigen. die hun einddoel op deae aarde meenen te vinden: be keering van de tallooae andersdenkenden, die als Emmaüsgangers langs den levensweg dolen, ter wijl zU als 1 ware wachten tot de Christus hun verachUnt. Voorts bekeering van de halfslachtige Katho lieken. die de beginselen van ons heilig geloof niet laten doorwerken tn al hun daden en stre ven en daardoor ergenis aan andersdenkenden geven. Maandagmorgen om g uur werd en In alle katholieke kerken te Leeuwarden godsdienst oefeningen gehouden Om circa fiur vertrok de speciale bedevaartstreln naar Dokkum. waar deze eenlge minuten voor negen uur arriveerde Intusachen een daar tientallen bussen met bedevaartgangers uit geheel Noord- Holland hier waren aangekomen De deelnemers werden tot een stoet geformeerd In afwachting van de bedevaartstreln. Toen dese was aangeko men. sloten hieruit komende pelgrims zich bU den Stoet aan en onder devoot bidden trokken de pelgrims in openbaren bedegang door het vrien delijk» stadje Ook werden liederen geaongen waarbij het corps „Cantlta Tuba" van Ameland nare medewerking verleende. In het processiepark waren reeds talrijke pel grims vergaderd, toen de stoet daar arriveerde doordat hier om acht uur met de consecratie der nieuwe kapel was begonnen welke plechtigheid werd verricht door Z H Exc. Mgr. J. H. O Jansen Om tien uur ving in de kapel de plech tige Hoogmis met Pontiflcsüe assistentie aan Dese werd opgedragen door Deken R van den Hengel uit Hilversum. De assistentie was als volgt: presbyter asslstens deken L. Buvé alt Groningen, troon diakens Deken J Reuvekamp uit Dldam en Pastoor P. Wits uit Harlingen di aken Deken Stockman uit Arnhem, sub-dlaken Pastoor Bruggeman uit Zwartemeer. Ds lagere functies werden verdeeld door theologanten van het Groot Seminarie te RUsenburg Kapelaan B. Dooper uit Baarn hield tijdens de H. Mis de predikatie over Rom I Vers 17: ,J>s rechtvaardige leeft door het geloof**. Van 13 tot 3 uur werd den pelgrims ds gele genheid geboden om de relieken van den H Do- nlfactua, welke in de Broederachapskerk worden bewaard, te ververen. Tevens bestond de gele genheid. om de geheel gerestaureerde kerk te bezichtigen. Des middags stroomden de deelnemers aan dezen Bonifeclusdag bU uitnemendheid wederom naar het Bonlfaclus-park, tot bUwontng van het Pontificaal Lof, dat met assistentie werd opge dragen door Mgr. Q. Brandsma. Z H. Exc de Aartsbisschop hield tijdens het Lof de predikatie De 8t Bonlfaclus-bedevaart werd be-Jotcn met een plechtige H McramentaprocesMe door hst Bonlfaclus-park In deaen stoet, waaraan ook de drie kerkvorsten en tientallen priesters en an dere geestelUken deelnamen, waren verschillende groepen gevormd. mevrouweB* MtaheieMdtar beer R. van Kammen te I vr. sn 1 aal. oand. Bwemle. Bottardam en de heeren Is. Haarism. Afgawi— 1 wnl sn 1 vrouwt sand. i 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13