Verstarrende sterren wifaaL can den H PER VLIEGMACHINE DE WERELD ROND Gelouterd r@ JjdAvaat. Bootz Record genever s BRUIN Productie-film en avant-garde DINSDAG 7 AUGUSTUS 1934 3.60 PER LITER 6 Alle abonné’t segovaUon vtrHUud iwr oos f E De open val I Mont Blanc eischt zes dooden r a Pianist als chauffeur Opium in citroenen Een gans voor den Paus naar HET SPAANSCH rv Ringspoorweg om den Vesuvius Septemberfeesten in Trente AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL t- tl Zonder w- W) •41 ■OU ■r n. Et. J. M ■peelt u niet nog een poosje (Wordt vervolgd) w Ik* sr- K>- •eren den Ruesiwhen ftlma stuwkracht. Ik en hg ItO ïr- er. o- U- Vit Londen wordt gemeld, dat Le Vin. die eens den groeten sangar Caruso op de plano be geleidde. chauffeur is geworden Na den dood ran Caruso bleek Le Vln's talent zoo middel matig, dat hu sich niet kon handhaven Smith, even brandkast Ik in Wie kan het eigenlük seggen? De eerste oogenbUkken tanUseeren se van alles Marllena Tailarea was geen vrouw, die flauw vtaL 1 de avant-garde al Is 1 dan Jn Imagine” door te tr-kken en lullen we ons tevens af vragen. of hier niet een moot werkterrein voor FUmfront open ligt. ALEX CAMFAKRT. Ik landde gelukkig behouden met mün toe stel op Schiphol wat wel een wonder ge noemd mag Worden, want mün gedachten wa ren aldoor by Oom Sidney's plannen Toen ik met mUn flets naar huls reed, was ik zoo in gedachten verzonken. dat Lk op den Sloterweg pardoes een groentenkar ramde Met een smak kwam lk op de straat terecht Ik had vast afscheid genomen van Oom on tame Sidney en lk had nog eenlge uren den tyd voor ik weer naar Amsterdam sou ver trekken. Ik was vol verwachting over do plan nen van oom Wat zouden die zijn? Waar sou hy naar toe gaan? Ik had allo moeite om mijn’ hootd helder te houden voor mün vliegtocht naar Amsterdam. tafelzilver, dat alles maakte oen Indruk van voornaamheid. Ook bet groote buffet bood <*m ■chat van vorstelijk tafelgerei Tal van luchten verspreidden een zee van licht. Reina ging aanzitten op de plaata die men haar had aangewasen. tusschan haar groot vader. recht» van haar, en den jongen mijn heer Carvajal Zy was senuwachtlg. alsof dit intieme diner iets officieels was. Als se mot Isabel Lugue wol eens uitgtng, had de hertogin haar nog mot als jongedame behandeld, en altyd als er gasten te dlnoeren waren, de meisjes afzonderiyk bediend De soep dampte op de borden, en de stilte was ingetreden, die tijdens ieder diner pleegt In acht genomen te worden tot het eerste ge recht is afgeloopen. Reina, dia teveel met zich zelf bezig was, bemerkte niet, zooals Marllena. die eoherpelnniger was. het bemerkt had. dat er iets gedwongens was In de atmosfeer, en als het war» op de gezichten te lesen stond Wat was er aan de hand? Thans richtte de markies het woord tot zyn neef, kolonel Roca- madre Zijn stom klonk ietwat ongerust, en zUn woorden waren blijkbaar de voortzetting van oen gesprek. dat straks onderbroken waa onderbroken door mijn komst dacht do baronet. En JU, "öWmI bent «n er r»r»Und van hebt geloof JU werkelijk dat do Mooren zóó dicht by Melilla hebben kunnen komen? Het sou een onbegrijpelijke sorgeloosh. ld van onsen kant woeen, mompelde da rechter, oen neg jong» on knappe man KJJk een», oom, aai da kolonel ft geloot Oom lachte en set togen tante: „zie je wel. bet is nog dezelfde avontuurlijke jongen Fn tot mU: «Ja Bok, ik had seker een plan wilde nJ. met mun vliegtuig de landen streken bezoeken, waar ik nog nooit ben ge weest, en dat is heel wat." Prachtig. Oom. riep lk opgetogen Ik ben Uw man. ik ga met moe. al moesten we naar de Noordpool. Ts Trente. een der belangrijkste Itallaanache druiven- en wijnoentra zullen in September as. verschillende feestelijkheden. voornamelyk van foiklorlstuchan aard, plaats vinden Behalve eenlge exposities »n demonstraties op het ge bied van wijnbouw, wordt er een tentoonstelling van kunstnijverheid uit des» streek gehouden. Voorts worden bijeenkomsten met zang dans en volksspelen georganiseerd, waaraan een aantal inwoners uit alle dorpen in de omgeving van Trente. in de zoo schilderachtige plaatse- UJke kleederdrachten deelneemt Ds Mont Blanc heeft in eenlge dagen een zestal slachtoffers geslacht. In een pas nabij dan gle.seher Miage is een toerist, de heer Felix uit Uglns. in een diepte van 1300 voet gevallen HU was onmiddellük dood In een pas van de Aiguille du Qoütor. is de gids Broiaat uit Cha monix door een vallenden steen getroffen, waar door hU zoo zwaar gewond werd, dat hu spoedig overleed Boven Argentière is een Tsjecho-Blo- vraaksche. mej Plckowa van een grashelling ge gleden terwUl *U Edelweiss plukte en in een diepte van ongeveer 100 Meter gevallen Ook zu was op slag dood. De heer Ccrdalllat uit Genève die de Qalllandsrocsen beklom, stortte honderd voet naar beneden, doordat een stuk steen on der sUn voet afbrokkelde Ook hU werd gedood. Eenlge toeristen, die op den gletscher Bumas say afgedwaald waren, hebben het lyk ontdekt van een ongeveer vyftlg-jarigen man. die klaar- blUkeluk ongeveer een jaar in het ijs ingevroren heeft gelegen Daar de man geen papieren bU zich droeg, kon syn identiteit nog niet warden vastgesteld. Een zestien-jarige jongen uit Zurich is om gekomen op de Krachenhom op ongeveer U KM. van Da vos. Naar verluidt heeft een groep Dultoche Al pinisten een prijs uitgeloofd van 15000 Mark voor den Alpinist, die erin slaagt de Orandes J brasses, langs den tot nog toe nog nooit be klommen Noorderwand te bestijgen. Dit feit om een praatji fertje Bolvadal. vutMaw- 08 m H! acht men de oorzaak van het betrekkeiyk groot aantal Dultschers en Ooatenrykers. die in de laatste jaren getracht hebben deae tnoeliyke beklimming tot stand te brengen en die daaibu den dood gevonden hebben In 1833 werden daar vier personen en In 33 zes personen ge dood Kort geleden nog heeft de gids uit Cha monix Armand Charist sen poging gedaan om dan Noorderwand ts beklimmen, maar hü kwam voor zulke onoverkomelijke moetlukheden te staan, dat hy de poging heeft opgegeven Dezer dagen hebben twee Weeners wederom een po ging gedaan ondanks het onzekere weer Uit Chamonix is men met behulp van teles copen de Alpinisten gevolgd, doch toen men Dinsdagavond op de rot* geen kampltchten sag verschijnen, heeft men oen hulpexpeditie uitge zonden. met het gevolg dat het hjk van een der toeristen aan den voet van den berg is ge vonden De andere toerist Is wel ts waar uitgeput, maar nog In leven, gered. In Stamboel werd een merkwaardige smok- kelaarveaak aan 3 licht gebracht, lenigen amb tenaren bU de douanen, die belast waren met de bewaking van het inladen van citroenen, viel het op dat enkele van deae vruchten ge vuld schenen te zün. ZU stelden een ondersoek In en vonden in de citroenen opium. In totaal word seven KG. in beslag genomen. Van den in aanleg zUnden spoorweg rondom den Vesuvius ts dezer degen wederom een ge deelte voltooid, en wel het traject Napels—Cas- tellamarr dt Btabla Dit ts uit toeristisch oog punt van bijzonders beteekenis. omdat ag dews wijze de badplaatsen in de omgeving van Bar rente gemakkelUk bereikbaar syn. De Itallaan ache kroonprins heeft de* nlaywe spoorlUn of- fideel geopend et ligt In de ordenende natuur van den mensch om de elndeloose verscheiden beid der dingen, welke hU om alen heen waarneemt te rlaaslflneeren, in le dammen, te conserveeren. Zijn behoudzucht brengt hem er tevens toe. vit den elndtloozen stroom die het leven Is. dit vast te houoen en te bestendigen wat hem in teresseert er boeit. Uit deae eigenschappen ontstaat het sym bool. Het symbool Is de schijnbare bestendiging van het vervloeiende; ofwel de zichtbaar ge maakte. verdichte Idee. Het is dus een sim plisme en een attribuut van het primitieve denken De primitieve kunst is altyd vol sym boliek maar naarmate men de veelheid der verschijnselen beter beheerscht en het «zien" gedeferentieerder wordt, verliest de symboliek aan beteekenis Een kunst welke afgestemd Is op de groóte me sas op bet publiek, aal dus altyd moer be hoefte aan symboliek hebben dan die welke foor oen setecten kring la bedoeld. AU ft tn de maand Aug-ustui Ook wilt meegaan met je tjjd. Dan behoort je huid te toeten Van een bruine kwaliteit! *t Staat nu echt vacantie-achtig Ben je bruin genuanceerd, Want dan ben je tn het vrije Door de zon gedecoreerd! Bruin ie thant zoo'n heerlijk kleurtje, ’t Staat eportief en dut charmant. Bruin, dat wijst op roeien, reizen Of een dagje aan het strand. Bruin, dat duidt op zeilen, tennis, Op kampeeren in de hei, Bruin, dat kan je enkel krijgen, Niet pan werken, maar van vrij! Sn je heele schaar van vrienden, Met je schoonmama in spe Zegt dan met een smaak'Ufk lachje: Jij was seker aan de see! Bruin ontmoet je op de straten. Bruin, dat zie je in de tram. Bruin, dat zie je zoo wel enkel Als gearmd gaan met een hdmf Bruin ontmoet je achter toonbank Sn je kunt die kleur ook zien Aan de catsa, In de lunchroom, Aan ’t loket en schrijfmachien! Want de oorsprong is vacantts Met de zon op haar beloop. Maarhet ts óók bij den kapper In een tubetje te kóóp! j MARTIN BSRDSN (Nadruk verboden) Aan bovengenoemde kunnen aflelden dat dit daal voor de Amerikaanooho Ho. ho. ho. lachte Oom. Niet zoo voortva rend. mannetje. Je suit toch zeker eerst wel op toestemming van Je oudere willen wachten, hé?*’ Ja, dat was zoo, daar had ik zoo gauw niet aan gedacht. .JCUk eens Bok, zei Oom Tante en ik gaan met het vliegtuig naar Am sterdam. om te probeeren de ouders voor 't plan te winnen Del vond ik een reuze Idee Dasr gaan w», schreeuwde lk. Oom en tante Sidney lachten. tragedie »Un? MUn neef Mendisa hal, waa die óók niet In Alcantara? Dat was hy Maar kijk, die heeft geluk gehad. HU vroeg osn overgeplaatst te worden. »n een dag of veertien geleden Is In ZUn plaats vertroklsen weet je wie? zei hU. zich tot Marllena en Carmen Carvajal wendend, die met deaelfde bezorgdheid luisterden, ala al de anderen. Nu. wie dan? vroegen as allebei tegelUk. met een heel laag etsmmetjs Ze zoggen, dat hy tot do vermisten of ge sneuvelden behoort Psblo Bousa Mevrouw Carvsjal ultte een kreet van pijn Arme jongeni riep se uit. op smartelykan toon. Marilona zei niets Haar vingers omklemden haar lepel, terwyi zy langzaam eon paar lepels soep naar binnen werkte. Do uitdrukking ven haar gelaat was koud en onverachlllfe allssn dat as hMl bleek geworden waa. en In haar prachtige oogen iets als doodelUke angst te lezen stond Hel koude zweet parelde op haar voor hoofd gelukkig, dat het door de afhangende krullen bedekt werd. Allee draalde om haar hoen. Zy voelde, dal zu zou beawUmen. Als in oen droom hoorde aU, hoe haar grootvader be- veetlgde Ja. die waa, net ala mUn neef MendlcAbel. In AlcAntara Doch Marllena waa een krachtige natuur. Haar trots kwam haar te hulp, om die vreeee- lUks ontroering meester te worden, on nog nad ■U voldoende kracht, om op onverschillige toon te zeggen; tante. antwoordde het melale Een van deer heeren kan ralln Innemen Ik ben onbekwaam om de ■chuven te onderscheiden, en bovendien geef ft om geen enkel spel wat. Neemt u plaats, meneer Vslosoc. vernocht Marllena den rechter Deae zette zich ietwat gemeiyk aan de tafel, niet aondor een blik vol heimwee naar do plano en naar de bevallige figuur van Helna geworpen te hebben. Het sympathieke meisje, met haar schrander gezicht trok hem aan. en hU sou graag enkele woorden met haar gewis seld bobben, om te zien, of so even verstandig els knap was Msar ds hoffelijkheid bond hem ■an den stoel, dien de barones hem reeds bad aangeboden De notaris, een heer van middelbaren leef tijd, kende al die dingen Het was werkelijk hard voor een jongeman ’»n dertig jaar. in dose woest Un die Aledo heette, waar men soo goed als nooit jongedames tegenkwam om sich met soon onbenullig spelletje op te houden, tn gezelschap vsn drie heel knspne en heel schtenswaardig» dames zmar hy evenwel niets aan had. In plaats van hot genoegen ie hebben, tje te maken met dat aardige juf- dat alch tydens hst bsele diner giuwelljk verveeld moeet hebben naast dien oonooeelon hannes van een CarvejaL cliché dan Juist hot symbool. We zien dit reeds overduldelyk aan bet clicbé-matlge der latere scenario's welke alle bouwen op bet versteende star-type. WU weien er al terloops op dat de symboliek In de film een groote wijziging heeft gebracht in do positie van do ster. Beheerschte vroeger de star de film, zoodat de scenarioschrijver, in alles rekening houdend met de kwaliteiten van dit phenomeen. zUn re- gevena opbouwde naar de speciale eiechen welke dit vroeg; nu bestaat de star bU de gratie van het symbool dat zU of hU vertegenwoordigt Het symbool Is veelal het product van sen soort compromis tussebsn publiek en producer en hiermee is de positie van de ster danig ver zwakt. Niet de star heeft meer de leiding maar producer en publiek, uitgedrukt in het symbool, dat de star te aanvaarden heeft. Er Ut overigens wel een goeden kant aan deae kwestie en dat is dat de film, dusdoende ge raakt uit het hyper-lndivldueele van het too- neel van heden ten dage en evolueert naar het moer volksche. het moer algemeen menschelUk tik noem uit vele films van den laateten tijd nu maar Cavalcade, 30 000 years in Bing Sing. I am a Fugitive) Maar ook direct wordt men het gevaar gewaar dat dit systeem aankleeft, als men nagaat hoeveel Nachahmungen deze films nu reeds ondergingen. Er bestaal echter nog een ander gevaar by dit filmisch symbolisme sn dat Is de Jalousie en de ccncurretiUe-Jacht ten opdehte van bet fa- voriet-symbool. Men heef» het In den laatsten tyd herhaal- deiyk kunnen opmerken, hoe een bepaalde ster die in een bejtealde film succes had. door an deren rechtstreeks werd beconcurreerd. Ik her inner maar aan het geval Oarbo-Dietrich-Berg- ner. Alle drie sterren kwamen ongeveer ter zelfder tyd tn een konlnginnen-fllm uit en by allee on niets Maar soolang er verraders syn, kunt U op verrassingen rekenen. Ik bedoel n.et onze soldaten, maar do Mooren die altyd sluw en onbetrouwbaar syn Hot iykt mU een beetje kras, dat ze voor de poorten van Mellila zouden staan, maar u moet er op rekenen, dat de p.p- pen aan het dansen zUn Dat er Iets ernstigs gebeurt Is en niet bepaald gunstig voor ons, daar Is helaas geen twyfel aan Zoodat. als er maar een deel waar is van wat se zeggen, we reden zullen hebben, om ons, ons heele zei de no Toen oen Amerlkaanocbe Fasdonlot van «o Apootolische Prefectuur Schenchau in Hounan gepreekt hsd over het schitterende werk van de Voortplanting des Geloof» en hy de gelcovl- gen dringend had aangespoord om voor de Missies een kleine bydrage te schenken, kwamen, aldus meldt Argentla Fldee uit Peking, talrijke toehoorder» na de H MIs terug om een kleine bydrage te schenken teneinde den nood der Mission te helpen lenigen. HierbU hebben sich treffende tooneelen af gespeeld Zoo kwam er een klein Chlneeach meisje by den Mlsalonaria. mat een grooten gans In haar handen „Hier hebt U een gans voor den Paus' zei het kind De Pater die ten zeer ste getroffen waa door deae mooie gift, moeet het kind echter teleurstellen met te seggon dat do Paus met den gans niets kon doen Toen ging het meisje schreiend wsg. doch even later kwam het weer terug met oen Moxlcaenechen dollar, waarvoor het de gans had weten te verkoopon. Reina, met haar witte japon, haar onschul dig gealchtje. en haar feilen blos sag er abt hef uit. dal ds jongenum, dis op dat oogen- blik «foor bgar grootvader aan haar werd voor gesteld. trbetooverd bleef staan en als het »ergat om syn plaats af te staan aan den burgemeester die zUn beurt afwachtte, om «yn compliment te maken. Ten laatste ging hij ietwat aAtsrult. van onder bet scherpe licht »»ndaan en kon Reina hem beter in de oogen ■»n Met syn smoking leek hy sooveel grootor *0» voorkomen waa aM gshesl dat van een Wooten mynheer, dat sy alecbts met moeite in hem don ruiter sou herkend hebben dien ZU MJ het hek van het park ontmoet had, sn dian ■V mot don veearts had verward Da naam Ix>r»n»o Carvajal, dien haar grootvader genoemd had. deed Reina den sleutel ven velerlei dingen •an de hand. In do oetaaal spreidde do tafel oe4 smaak WUo wooMe ten toon Hot keurig geborduurde mtwiafcoti. de allveren vaas met roede sleutel- •mznen in het mk)den, bot ri)ke kriatal, bet Hardy, Oobcn en Kelly ea voorbeelden aou men vinchynoel meer spe- -- -- treedt in Amerika dan ook het voorgrond en dat komt t meest op de wereld-productie is I star-systoem reads vóór Van alle takken van kunst nu. welks afge- ■temd syn op den grootstee gemeens dewier neemt die vsn de film wel de grootste plaats in De film werkt voor *n wereldpubllek en zal dus m syn groot productie aeer simplistisch te werk moeten gaan Na een embryonale periode Uk reken hier do filmproductie van af het moment dat de film als zelfstandigheid werd beschouwd en dus. althans In theorie, loe kwam van het gefotografeerde tooneel). waarin het de massa z«>r 6e oogen dulselde <de experimenten van i alle drie wiss het resultaat gering, m^bwd^s ^_aa_ Een dergeiyke gang van zaken nu toont ons het boete do verzwakte positie van de stars én van het publiek Want het is seker dat by een doorgeastte concurrentiejacht der producers het oog meer gericht zal syn op de cash dan op het publiek en din staan we weer op het selfde puni als voor tien jaar terug, toen de avant-garde haar werksaamheid begon. Er ia dan ook den laateten tyd een duldeiyke achteruitgang op het gebied van de filmproduc tie te bespeuren. Er is een sekere apathie merk baar, pok by de groote regisseurs, Mamoullan. Oialrj Lubttoch. Eisenstein en we spreken al mè*r over het verleden dan over het neden En de toekomst....? Ik ben de meenlng toegedaan dat de rmot ste ramp tn, filmland de gelijkschakeling van der avant-garde is geweest. Het maandblad Filmliga moge dit feit al van alle kanten goed praten en beweren dat de Liga haar taak vol bracht had. omdat de productlefllm de 'dealen van ds avant-gards nu ook verwoseniuxte en op een plan gekomen was. .waarbij het nutte loos leek haar nog te bestrijden, wy voor ons zUn er van overtuigd dat een louter kapitalis tische onderneming als de productlefllm het idealistisch correctief en de spiritueels stuw kracht der avant-garde, nu met en nimmer zal kunnen ontberen, op straffe van af te tak ken naar het plan waar de hoogste cash en de minste kosten de norm syn In een volgend artikel hopen we de taak van j—x e Clty-bank te Culmertown was gevee I 1 Ugd In een oud heerenhulo en maakte slechts weinig Indruk. Dat was echter geheel in overeenstemming met bet karakter vsn deze flnancieele instelling, want de City bank was slechts een onbeduidend filiaal In een onbeduidende provincieplaats. Dat was echter voor Dan Combes geen beletsel om haar uit te kiezen root oen beroering. Dan Combes was een Mexicaan, langeaam in zyn bewegingen en daarby uiterst geraffineerd. HU overschatte nimmer xyn krachten en wist dus dat sensationeels bankovervallen met be hulp van maskers en pantserauto's niet in syn lyn lagen Bovetrdlen werkte hU gewooniyk al leen. zoodat hy dus een beperkt terrein kon bestrijken. Maar dat deed hü dan ook reeds jarenlang met een geslepenheid en durf, die hem tot nog toe uit de handen der Amsrlkaan- sche politie had gehouden. Vsn te voren had hy In Culmertown het ter rein verkend, zoodat hü op alle eventualiteiten was voorbereid, toen hy door den avondsche mer gedekt, bet ooaanzleniyke beerenbuis bin- nendrong Er hserschte de intense niet, die hy voor zyn plannen soo goed kon gebruiken. Op de bovenverdieping brandde licht Daar moest mr Rand, de jonge directeur, op het oogenbllk bo- I zlg sUn. Volgens Dam’s Inlichtingen was de di recteur op dat oogenbllk de eenlge levende ziel in het gebouw. Zonder moeite kwam Dan binnen vla een achterdeur en even later had hU de werkkamet van mr. Rand bereikt Een oogenbllk haalde Dan Combes diep adem Vervolgens opende hu de deur en stond als een dreigende Nemesis, met de revolver in de hand in de deuropening „Great scot!" vloekte de directeur Hikbleek door het plotseling van den overval. HU was zoo volkomen overrompeld, dat hy niets kon doen dan onbeweegiyk zitten staren naar den Indringer, wiens gelaat overachaduwd werd door den breeden rand van syn hoed. Langzaam kwam Dan de kamer binnen, de revolver onafgebroken gericht houdend op den sidderenden directeur „W-wat wil je?" stotterde mr Rand „In de eerste plaat: dat u zich niet bewvigt en niet schreeuwt." antwoordde Combes „Dat zal ook het verstandigste zyn dat u doen kunt, want lk schiet vlug en goed Mr Rand zei niets, msar terwijl hU luisterde naar de beschaafde stem van zün bedreiger herstelde hy zich van den schrik. De kleur kwam op xyn wangen terug en zUn hersens werk'en weer normasU zy het dan In versneld tempo. Bliksemsnel overdacht hU de situatie, zocht naar uitwegen, maar vond er geen HU was ar vsn overtuigd, dst de indringer zou schieten indien hy zich bewoog of schreeuwde Maar bulten dat: wat sou het hem helpen’ HU was ongewapend en al schreeuwde hu zUn longen stuk, dan aou waanchyniyk toch niemand hem hoeren Er zat dus niets anders op dan af tc wachten tot het toeval een middel aan de hand sou doen om te kunnen ontsnappen „Ik zal me niet bewegen." beloofde hU. rus tiger nu. „Zoo mag lk hot hooren,” gei Dan spottend ,Jk heb nog al haast, weet Rn uw mede werking stal lk op hoogen pru» Ga achter dat bureau vandaan en biyf tegen den muur staan. Dddr. ja." Nadat Rand aan het bevel had gehoorzaamd doorzocht Dan de laden van het bureau, aon- der zyn buk of de revolver van zyn slachtoffer af te wenden Hy tastte naar wapens, die mo ge lyk In een der laden verborgen konden rijn Toen hy niets vond, waa hü gerustgesteld. ..En nu zult u me verplichten door de brand kast te openen." vervolgde hy rustig, maar met een beslisten klank in i n stem, die geen plaats liet voor tegenspraak Rand schudde het hoofd. «IBpyt me." antwoordde hy. „maar dat 1> onmogslUk. Zooala Je ziet, heeft dal ding een letteralot en tnUn procuratiehouder le de senlge die de combinatie kent, t Is hier maar kleine instelling, zie je, en we doen allee een beetje patriarchaal." Dit was iets waarop Dan Combes niet gere kend had. HU was geneigd om aan te nemen dat de directeur loog, maar dat sou hem niet helpen om de brandkast te openen. ,Jk wil wel even den procuratiehouder op bellen." opperde Rand. „En de politie waarschuwen!" vulde Dan aan. „Nee. mannetje, dat zal niet gaan. Daartoe laat lk je geen kans. Bel dien man op en vraag de combinatie, maar lk geef Je de verzekering dat ik Je neerschiet, zoodra je ook maar «ta woord zegt dat niet In den haak la.” Rand greep de telefoon en draalde het num mer. Combes’ revolver waa nauwelyks een me ter van zün hoofd verwyderd. „Met Shüth?" vroeg hü. „Och, moet de zyn. Wil je me even de combinatie van het letterslot zeggen? L. G X. Z? Prachtig! Dank je Rand's hand sidderde, toon hy den hoorn weer op den haak legde ,X. G X Z." zei hU. .dat is de combinatie „Maak nu de kast open en haal er alles uit wat directe waarde heeft. Geen effecten Munt specie en bankbiljetten heb lk het liefst." Rand aarselds, maar sen blik op de onmee- coogende revolver was voldoende om hem te doen gehoorzamen. Langzaam volgde hü het bevel op. opende de kast en bracht het geld te voorschün. ..Nu kruip je zelf In de brandkast,vervolgde Dan. „Het zal erg onprettig zün. maar er is lucht genoeg om twee tot drie uur in leven te kunnen blijven. Over een uur ie do politie u'gelicht en zal Je komen bevrUden Er zat niets anders op dan te gehoorzamen. Den sloot de kast sn borg vliegensvlug fen buit tvsschen zyn kleeren HU keek om zich heen of hü niets had vergeten en sloop toen de ka mer uil naar beneden. Had hü geweten dat hU zich In een val be vond die hU zelf had opengezet, dan aou hü anders gehandeld hebben. Op het moment dat hU de achterdeur aou doorgaan, klapte de val olcht Drie politiemannen vielen zwijgend op hem aan sn vóór hU goed en wel wist wat or ge beurde. lag Dan Cosnbea geboeid op den grond. Even later werd ook mr M.->d veriost .Goddank'" tel hU ot>geh®hi ,1a Smith hier? Ja? Nou. kersl. geef me een hand. Ik heb altüd gezegd dat je hersens had. maar nu heb je er het beste bewüs van gegeven." ,.*tWas nogal eenvoudig meneer." sol de pro curatiehouder bescheiden „Ik wist dat u ds ccwnbinaUe bekend was. dus er waren slechte twee moge lUkheden: óf u was hst wkslyk vergeten óf er was onraad Voor ds veiligheid heb lk maar het laatste aangenomen on de val met pollUshulp afgesloten. ’•rasksrinsevoorwaarden tegen f bij levenslangs sehssls onrsachlkthsto 1 >t werken door f by ssn ongeval met Z OC/Ï Ml vorllss van san hand f OC ?V vsrtlse van son Cfl oy son breuk van Z/| by vsrUss van 11 n dar volgsnas ultkssnrgsn JvVV.‘ vsrUss van balds armen, bslds bssnan of balds oogen g «>(/sa doodaiyaan afloop f sC«/l/ew ssn vost of ssa oog fa<J>*iulni of wysvlngsr f bosa at arm f aadsroa vli^s even, den Sisten Juli te herinneren, ris ernstig En de pers segt er niets over! prevelde de markies. Dis van vandaag niet, natuuriyk Ds oen- suur heeft alle berichten vastgehouden Dat is heel logisch. Om de menschen niet ongerust te maken Maar da kranten van morgen sullen zeket bUzondarheden brengen Er moeten heel wal dooden sUn. en nog veel meer gewonden Arme drommels! en oen menigte vermisten, waaronder de generaal self. Gevangen genomen, natuuriyk. Dat zullen ws maar denken Wat Ik weet, heb lk uit heel particuliere bron Hot publiek hebben se nog niets officieel meegedeeld. Dear Is het te vroeg voor. Eerst moeten do fettea worden vastgesteld. Daar kynnsn wol Jaren mee heengaan prevelde de markiss En zUn er nog vrienden of bekenden by. die hot slachtoffer van ds Toen Reins Bolvadal van de piano opstond, waar zy enkele stukken ten beste had gege ven. om zich san de algemeene sfeer van ge druktheid te onttrekken, die (Is jongste be richten over den strijd in Marokko bij <le gas’en hadden teweeg gebracht, bemerkte zU. dat een elegante figuur die van Lorenzo Carvajal onbeweegiyk in de deuropening van het terras stond Hy had vol aandacht geluisterd Toen hy sag. dat het meisje opstond bleef hy kalm staan, doch zyn groote oogen selden heel duideiyk Waarom door? Reina Bolvadal wierp een anellen blik om aleh heen Door de openstaande deur sag sy haar grootvader, den burgemeester sn den dokter aanstalten maken voor hun spelletje kaarten De rechter en de notaris stonden bU de tafel met „mah-jong" waarvoor de drie dames geest m waren ds dob be lellen sn hadden Maria Rocamadre aangeweaen, om te beginnen. «- Speel JU niet. Reina?, set se, even op- houdgpd Neen, lachend plaata *n daas ideologieën gebondenheid en tragische •Mke wy sr soo in bewonderden. Met dit al ie het duldelUk dat de mm niet Mngln dmssgmboiiek kunMn narden. Niets Immers wordt spoediger tot tusschen hasr indlvldueele gelaat uit den Ween- schen tüd en het «symbolische’* masker in Hollywood. Langsamerhand nu gaan alle tragddisnnm en karakterepelers van weleer dien kant uit Wie b.v denkt aan Mary Dressier, denkt aan het symbool dar moederiyke vrouweiykheld; wie over Garbo spreekt beeft bet over den schyn- bear hepetooaen tocht naar het geluk en de smartelUke berusting In dit onbereikbare. Joan Crewfort Is het symbool van de gespleten lief de De eene helft van baar hart heeft ós po ten Us om redeloos Hef tc hebben, ds andere helft verlleft zich uit meer redelyks gronden moederiyke bezorgdheid, siehverwantocbap, tot liefde ontbloeide dsmkbaarheld enz En op deze thema's bouwt dan de scenario schrijver zyn draaiboek. Zoo ook hebben we een zeer bepaalde voor stelling van het symbool: Dorothea Wieck. Bri- gilta Helm. Elisabeth Bsrgner en van veie rt?11,1/- O’* M»«“l«he genrs hoeft »Un zymbolleche phenomenon In Chaplm, n Richter, hot kabinet van Dr. Callgarl. Clair's eerste films enz.), vond dan ook da film de bakens, waarlangs een veilige en rendabele productie kon worden geleld Men vond het symbool; en wel, in den vorm van de geclas sificeerde stars. Van af bet moment dat de „echte" fffm haar wereldproductie begon en zyn relaties met het tooneel verbrak, kregen de stars een byzondere beteekenis aan het filmfirmament Hadden zy zich vroege» als planeten bewogen tusschen de vele mogelykheden die de fllmhsmel bood, thans werden zU meer en meer tot vaste starren. Elke ster werd het symbool voor een bepaalde mentaliteit een psychisch complex En nu reeds zyn we toegorust met een veraamellng stars, die alle mogeiyke achakeerlngen nui de men- scheiyke p-.yche ver-symbollseeren. Tot groot gerief van publiek, zoowel als van scenario schrijver Het is begonnen mot sterren als Garbo sn Marlens Dietrich. En sóóver reeds syn deae sterren tot symbool geworden, dat we ons nu Marlene onmogelyk meer kunnen voorstellen als de revuaglrl in de Weenscbe show, at als het frêle figuurtje in haar eerste film» We kennen haai uit de portretten van dien tyd niet meer terug, want er gaapt een afgrond film geldt. Het 4 meest op don om dat Amerika het hrt^symbouame in de fllrm bot sterkst entwik- Dat dit veischynael zich echter niet tek Amerika beperkt heeft blykt wel als we b v. de Russische füm nader beschouwen. Daar hier f gene anders gesocht worden so men in do ge- aIlfTrr“n’ -Turkatb”: bet zUn w**rv-h ««n veel grootere suggestie ultgaat-dan b v van „Bommen op Monto-Cario". en dat komt omdat, na mn does utata FOW ons gyn geworden van een maar “’•’•“'«o historie, aar in de film verheven tot de klassieke tra- opstand soo e. niet anders JteX^Tu^r-iT’.kum*n word’n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 15