Verstarrende sterren
wifaaL can den
H
PER VLIEGMACHINE DE WERELD ROND
Gelouterd
r@
JjdAvaat.
Bootz Record
genever
s
BRUIN
Productie-film en
avant-garde
DINSDAG 7 AUGUSTUS 1934
3.60 PER LITER
6
Alle abonné’t segovaUon vtrHUud iwr oos
f
E
De open val
I
Mont Blanc eischt
zes
dooden
r
a
Pianist als chauffeur
Opium in citroenen
Een gans voor den Paus
naar
HET
SPAANSCH
rv
Ringspoorweg om den
Vesuvius
Septemberfeesten in
Trente
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
t-
tl
Zonder
w-
W)
•41
■OU
■r
n.
Et.
J.
M
■peelt u niet nog een poosje
(Wordt vervolgd)
w
Ik*
sr-
K>-
•eren den Ruesiwhen ftlma
stuwkracht.
Ik
en
hg
ItO
ïr-
er.
o-
U-
Vit Londen wordt gemeld, dat Le Vin. die
eens den groeten sangar Caruso op de plano be
geleidde. chauffeur is geworden Na den dood
ran Caruso bleek Le Vln's talent zoo middel
matig, dat hu sich niet kon handhaven
Smith,
even
brandkast
Ik
in
Wie kan het eigenlük seggen? De eerste
oogenbUkken tanUseeren se van alles
Marllena Tailarea was geen vrouw, die flauw
vtaL
1
de avant-garde al Is 1 dan Jn Imagine”
door te tr-kken en lullen we ons tevens af
vragen. of hier niet een moot werkterrein voor
FUmfront open ligt. ALEX CAMFAKRT.
Ik landde gelukkig behouden met mün toe
stel op Schiphol wat wel een wonder ge
noemd mag Worden, want mün gedachten wa
ren aldoor by Oom Sidney's plannen Toen ik
met mUn flets naar huls reed, was ik zoo in
gedachten verzonken. dat Lk op den Sloterweg
pardoes een groentenkar ramde Met een smak
kwam lk op de straat terecht
Ik had vast afscheid genomen van Oom on
tame Sidney en lk had nog eenlge uren den
tyd voor ik weer naar Amsterdam sou ver
trekken. Ik was vol verwachting over do plan
nen van oom Wat zouden die zijn? Waar sou
hy naar toe gaan? Ik had allo moeite om mijn’
hootd helder te houden voor mün vliegtocht
naar Amsterdam.
tafelzilver, dat alles maakte oen Indruk van
voornaamheid. Ook bet groote buffet bood <*m
■chat van vorstelijk tafelgerei Tal van luchten
verspreidden een zee van licht.
Reina ging aanzitten op de plaata die men
haar had aangewasen. tusschan haar groot
vader. recht» van haar, en den jongen mijn
heer Carvajal Zy was senuwachtlg. alsof dit
intieme diner iets officieels was. Als se mot
Isabel Lugue wol eens uitgtng, had de hertogin
haar nog mot als jongedame behandeld, en
altyd als er gasten te dlnoeren waren, de meisjes
afzonderiyk bediend
De soep dampte op de borden, en de stilte
was ingetreden, die tijdens ieder diner pleegt
In acht genomen te worden tot het eerste ge
recht is afgeloopen. Reina, dia teveel met zich
zelf bezig was, bemerkte niet, zooals Marllena.
die eoherpelnniger was. het bemerkt had. dat
er iets gedwongens was In de atmosfeer, en
als het war» op de gezichten te lesen stond
Wat was er aan de hand? Thans richtte de
markies het woord tot zyn neef, kolonel Roca-
madre Zijn stom klonk ietwat ongerust, en zUn
woorden waren blijkbaar de voortzetting van
oen gesprek. dat straks onderbroken waa
onderbroken door mijn komst dacht do
baronet.
En JU, "öWmI bent «n er r»r»Und
van hebt geloof JU werkelijk dat do Mooren
zóó dicht by Melilla hebben kunnen komen?
Het sou een onbegrijpelijke sorgeloosh. ld
van onsen kant woeen, mompelde da rechter,
oen neg jong» on knappe man
KJJk een», oom, aai da kolonel ft geloot
Oom lachte en set togen tante: „zie je wel.
bet is nog dezelfde avontuurlijke jongen Fn
tot mU: «Ja Bok, ik had seker een plan
wilde nJ. met mun vliegtuig de landen
streken bezoeken, waar ik nog nooit ben ge
weest, en dat is heel wat." Prachtig. Oom. riep
lk opgetogen Ik ben Uw man. ik ga met
moe. al moesten we naar de Noordpool.
Ts Trente. een der belangrijkste Itallaanache
druiven- en wijnoentra zullen in September as.
verschillende feestelijkheden. voornamelyk van
foiklorlstuchan aard, plaats vinden Behalve
eenlge exposities »n demonstraties op het ge
bied van wijnbouw, wordt er een tentoonstelling
van kunstnijverheid uit des» streek gehouden.
Voorts worden bijeenkomsten met zang dans
en volksspelen georganiseerd, waaraan een
aantal inwoners uit alle dorpen in de omgeving
van Trente. in de zoo schilderachtige plaatse-
UJke kleederdrachten deelneemt
Ds Mont Blanc heeft in eenlge dagen een
zestal slachtoffers geslacht. In een pas nabij dan
gle.seher Miage is een toerist, de heer Felix
uit Uglns. in een diepte van 1300 voet gevallen
HU was onmiddellük dood In een pas van de
Aiguille du Qoütor. is de gids Broiaat uit Cha
monix door een vallenden steen getroffen, waar
door hU zoo zwaar gewond werd, dat hu spoedig
overleed Boven Argentière is een Tsjecho-Blo-
vraaksche. mej Plckowa van een grashelling ge
gleden terwUl *U Edelweiss plukte en in een
diepte van ongeveer 100 Meter gevallen Ook zu
was op slag dood. De heer Ccrdalllat uit Genève
die de Qalllandsrocsen beklom, stortte honderd
voet naar beneden, doordat een stuk steen on
der sUn voet afbrokkelde Ook hU werd gedood.
Eenlge toeristen, die op den gletscher Bumas
say afgedwaald waren, hebben het lyk ontdekt
van een ongeveer vyftlg-jarigen man. die klaar-
blUkeluk ongeveer een jaar in het ijs ingevroren
heeft gelegen Daar de man geen papieren bU
zich droeg, kon syn identiteit nog niet warden
vastgesteld.
Een zestien-jarige jongen uit Zurich is om
gekomen op de Krachenhom op ongeveer U
KM. van Da vos.
Naar verluidt heeft een groep Dultoche Al
pinisten een prijs uitgeloofd van 15000 Mark
voor den Alpinist, die erin slaagt de Orandes
J brasses, langs den tot nog toe nog nooit be
klommen Noorderwand te bestijgen. Dit feit
om een praatji
fertje Bolvadal.
vutMaw-
08
m
H!
acht men de oorzaak van het betrekkeiyk groot
aantal Dultschers en Ooatenrykers. die in de
laatste jaren getracht hebben deae tnoeliyke
beklimming tot stand te brengen en die daaibu
den dood gevonden hebben In 1833 werden
daar vier personen en In 33 zes personen ge
dood Kort geleden nog heeft de gids uit Cha
monix Armand Charist sen poging gedaan om
dan Noorderwand ts beklimmen, maar hü kwam
voor zulke onoverkomelijke moetlukheden te
staan, dat hy de poging heeft opgegeven Dezer
dagen hebben twee Weeners wederom een po
ging gedaan ondanks het onzekere weer Uit
Chamonix is men met behulp van teles
copen de Alpinisten gevolgd, doch toen men
Dinsdagavond op de rot* geen kampltchten sag
verschijnen, heeft men oen hulpexpeditie uitge
zonden. met het gevolg dat het hjk van een
der toeristen aan den voet van den berg is ge
vonden De andere toerist Is wel ts waar uitgeput,
maar nog In leven, gered.
In Stamboel werd een merkwaardige smok-
kelaarveaak aan 3 licht gebracht, lenigen amb
tenaren bU de douanen, die belast waren met
de bewaking van het inladen van citroenen,
viel het op dat enkele van deae vruchten ge
vuld schenen te zün. ZU stelden een ondersoek
In en vonden in de citroenen opium. In totaal
word seven KG. in beslag genomen.
Van den in aanleg zUnden spoorweg rondom
den Vesuvius ts dezer degen wederom een ge
deelte voltooid, en wel het traject Napels—Cas-
tellamarr dt Btabla Dit ts uit toeristisch oog
punt van bijzonders beteekenis. omdat ag dews
wijze de badplaatsen in de omgeving van Bar
rente gemakkelUk bereikbaar syn. De Itallaan
ache kroonprins heeft de* nlaywe spoorlUn of-
fideel geopend
et ligt In de ordenende natuur van den
mensch om de elndeloose verscheiden
beid der dingen, welke hU om alen heen
waarneemt te rlaaslflneeren, in le dammen, te
conserveeren.
Zijn behoudzucht brengt hem er tevens toe.
vit den elndtloozen stroom die het leven Is. dit
vast te houoen en te bestendigen wat hem in
teresseert er boeit.
Uit deae eigenschappen ontstaat het sym
bool. Het symbool Is de schijnbare bestendiging
van het vervloeiende; ofwel de zichtbaar ge
maakte. verdichte Idee. Het is dus een sim
plisme en een attribuut van het primitieve
denken De primitieve kunst is altyd vol sym
boliek maar naarmate men de veelheid der
verschijnselen beter beheerscht en het «zien"
gedeferentieerder wordt, verliest de symboliek
aan beteekenis
Een kunst welke afgestemd Is op de groóte
me sas op bet publiek, aal dus altyd moer be
hoefte aan symboliek hebben dan die welke
foor oen setecten kring la bedoeld.
AU ft tn de maand Aug-ustui
Ook wilt meegaan met je tjjd.
Dan behoort je huid te toeten
Van een bruine kwaliteit!
*t Staat nu echt vacantie-achtig
Ben je bruin genuanceerd,
Want dan ben je tn het vrije
Door de zon gedecoreerd!
Bruin ie thant zoo'n heerlijk kleurtje,
’t Staat eportief en dut charmant.
Bruin, dat wijst op roeien, reizen
Of een dagje aan het strand.
Bruin, dat duidt op zeilen, tennis,
Op kampeeren in de hei,
Bruin, dat kan je enkel krijgen,
Niet pan werken, maar van vrij!
Sn je heele schaar van vrienden,
Met je schoonmama in spe
Zegt dan met een smaak'Ufk lachje:
Jij was seker aan de see!
Bruin ontmoet je op de straten.
Bruin, dat zie je in de tram.
Bruin, dat zie je zoo wel enkel
Als gearmd gaan met een hdmf
Bruin ontmoet je achter toonbank
Sn je kunt die kleur ook zien
Aan de catsa, In de lunchroom,
Aan ’t loket en schrijfmachien!
Want de oorsprong is vacantts
Met de zon op haar beloop.
Maarhet ts óók bij den kapper
In een tubetje te kóóp! j
MARTIN BSRDSN
(Nadruk verboden)
Aan bovengenoemde
kunnen aflelden dat dit
daal voor de Amerikaanooho
Ho. ho. ho. lachte Oom. Niet zoo voortva
rend. mannetje. Je suit toch zeker eerst wel op
toestemming van Je oudere willen wachten,
hé?*’ Ja, dat was zoo, daar had ik zoo gauw
niet aan gedacht. .JCUk eens Bok, zei Oom
Tante en ik gaan met het vliegtuig naar Am
sterdam. om te probeeren de ouders voor 't plan
te winnen Del vond ik een reuze Idee Dasr
gaan w», schreeuwde lk. Oom en tante Sidney
lachten.
tragedie »Un? MUn neef Mendisa hal, waa die
óók niet In Alcantara?
Dat was hy Maar kijk, die heeft geluk
gehad. HU vroeg osn overgeplaatst te worden.
»n een dag of veertien geleden Is In ZUn plaats
vertroklsen weet je wie? zei hU. zich tot
Marllena en Carmen Carvajal wendend, die
met deaelfde bezorgdheid luisterden, ala al de
anderen.
Nu. wie dan? vroegen as allebei tegelUk.
met een heel laag etsmmetjs
Ze zoggen, dat hy tot do vermisten of ge
sneuvelden behoort Psblo Bousa
Mevrouw Carvsjal ultte een kreet van pijn
Arme jongeni riep se uit. op smartelykan
toon.
Marilona zei niets Haar vingers omklemden
haar lepel, terwyi zy langzaam eon paar lepels
soep naar binnen werkte. Do uitdrukking ven
haar gelaat was koud en onverachlllfe allssn
dat as hMl bleek geworden waa. en In haar
prachtige oogen iets als doodelUke angst te lezen
stond Hel koude zweet parelde op haar voor
hoofd gelukkig, dat het door de afhangende
krullen bedekt werd. Allee draalde om haar
hoen. Zy voelde, dal zu zou beawUmen. Als in
oen droom hoorde aU, hoe haar grootvader be-
veetlgde
Ja. die waa, net ala mUn neef MendlcAbel.
In AlcAntara
Doch Marllena waa een krachtige natuur.
Haar trots kwam haar te hulp, om die vreeee-
lUks ontroering meester te worden, on nog nad
■U voldoende kracht, om op onverschillige
toon te zeggen;
tante. antwoordde het melale
Een van deer heeren kan ralln
Innemen Ik ben onbekwaam om de
■chuven te onderscheiden, en bovendien geef
ft om geen enkel spel wat.
Neemt u plaats, meneer Vslosoc. vernocht
Marllena den rechter
Deae zette zich ietwat gemeiyk aan de tafel,
niet aondor een blik vol heimwee naar do
plano en naar de bevallige figuur van Helna
geworpen te hebben. Het sympathieke meisje,
met haar schrander gezicht trok hem aan. en
hU sou graag enkele woorden met haar gewis
seld bobben, om te zien, of so even verstandig
els knap was Msar ds hoffelijkheid bond hem
■an den stoel, dien de barones hem reeds bad
aangeboden
De notaris, een heer van middelbaren leef
tijd, kende al die dingen Het was werkelijk
hard voor een jongeman ’»n dertig jaar. in
dose woest Un die Aledo heette, waar men soo
goed als nooit jongedames tegenkwam om sich
met soon onbenullig spelletje op te houden,
tn gezelschap vsn drie heel knspne en heel
schtenswaardig» dames zmar hy evenwel niets
aan had. In plaats van hot genoegen ie hebben,
tje te maken met dat aardige juf-
dat alch tydens hst bsele diner
giuwelljk verveeld moeet hebben naast dien
oonooeelon hannes van een CarvejaL
cliché dan Juist hot symbool. We zien dit reeds
overduldelyk aan bet clicbé-matlge der latere
scenario's welke alle bouwen op bet versteende
star-type.
WU weien er al terloops op dat de symboliek
In de film een groote wijziging heeft gebracht
in do positie van do ster.
Beheerschte vroeger de star de film, zoodat
de scenarioschrijver, in alles rekening houdend
met de kwaliteiten van dit phenomeen. zUn re-
gevena opbouwde naar de speciale eiechen welke
dit vroeg; nu bestaat de star bU de gratie van
het symbool dat zU of hU vertegenwoordigt
Het symbool Is veelal het product van sen
soort compromis tussebsn publiek en producer
en hiermee is de positie van de ster danig ver
zwakt. Niet de star heeft meer de leiding maar
producer en publiek, uitgedrukt in het symbool,
dat de star te aanvaarden heeft.
Er Ut overigens wel een goeden kant aan deae
kwestie en dat is dat de film, dusdoende ge
raakt uit het hyper-lndivldueele van het too-
neel van heden ten dage en evolueert naar het
moer volksche. het moer algemeen menschelUk
tik noem uit vele films van den laateten tijd
nu maar Cavalcade, 30 000 years in Bing Sing.
I am a Fugitive) Maar ook direct wordt men
het gevaar gewaar dat dit systeem aankleeft,
als men nagaat hoeveel Nachahmungen deze
films nu reeds ondergingen.
Er bestaal echter nog een ander gevaar by
dit filmisch symbolisme sn dat Is de Jalousie en
de ccncurretiUe-Jacht ten opdehte van bet fa-
voriet-symbool.
Men heef» het In den laatsten tyd herhaal-
deiyk kunnen opmerken, hoe een bepaalde ster
die in een bejtealde film succes had. door an
deren rechtstreeks werd beconcurreerd. Ik her
inner maar aan het geval Oarbo-Dietrich-Berg-
ner. Alle drie sterren kwamen ongeveer ter
zelfder tyd tn een konlnginnen-fllm uit en by
allee on niets Maar soolang er verraders syn,
kunt U op verrassingen rekenen. Ik bedoel n.et
onze soldaten, maar do Mooren die altyd sluw
en onbetrouwbaar syn Hot iykt mU een beetje
kras, dat ze voor de poorten van Mellila zouden
staan, maar u moet er op rekenen, dat de p.p-
pen aan het dansen zUn Dat er Iets ernstigs
gebeurt Is en niet bepaald gunstig voor ons,
daar Is helaas geen twyfel aan
Zoodat. als er maar een deel waar is van
wat se zeggen, we reden zullen hebben, om ons,
ons heele
zei de no
Toen oen Amerlkaanocbe Fasdonlot van «o
Apootolische Prefectuur Schenchau in Hounan
gepreekt hsd over het schitterende werk van
de Voortplanting des Geloof» en hy de gelcovl-
gen dringend had aangespoord om voor de
Missies een kleine bydrage te schenken, kwamen,
aldus meldt Argentla Fldee uit Peking, talrijke
toehoorder» na de H MIs terug om een kleine
bydrage te schenken teneinde den nood der
Mission te helpen lenigen.
HierbU hebben sich treffende tooneelen af
gespeeld Zoo kwam er een klein Chlneeach
meisje by den Mlsalonaria. mat een grooten gans
In haar handen „Hier hebt U een gans voor
den Paus' zei het kind De Pater die ten zeer
ste getroffen waa door deae mooie gift, moeet
het kind echter teleurstellen met te seggon dat
do Paus met den gans niets kon doen Toen
ging het meisje schreiend wsg. doch even later
kwam het weer terug met oen Moxlcaenechen
dollar, waarvoor het de gans had weten te
verkoopon.
Reina, met haar witte japon, haar onschul
dig gealchtje. en haar feilen blos sag er abt
hef uit. dal ds jongenum, dis op dat oogen-
blik «foor bgar grootvader aan haar werd voor
gesteld. trbetooverd bleef staan en als het
»ergat om syn plaats af te staan aan
den burgemeester die zUn beurt afwachtte, om
«yn compliment te maken. Ten laatste ging hij
ietwat aAtsrult. van onder bet scherpe licht
»»ndaan en kon Reina hem beter in de oogen
■»n Met syn smoking leek hy sooveel grootor
*0» voorkomen waa aM gshesl dat van een
Wooten mynheer, dat sy alecbts met moeite in
hem don ruiter sou herkend hebben dien ZU
MJ het hek van het park ontmoet had, sn dian
■V mot don veearts had verward Da naam
Ix>r»n»o Carvajal, dien haar grootvader genoemd
had. deed Reina den sleutel ven velerlei dingen
•an de hand.
In do oetaaal spreidde do tafel oe4 smaak
WUo wooMe ten toon Hot keurig geborduurde
mtwiafcoti. de allveren vaas met roede sleutel-
•mznen in het mk)den, bot ri)ke kriatal, bet
Hardy, Oobcn en Kelly ea
voorbeelden aou men
vinchynoel meer spe-
-- --
treedt in Amerika dan ook het
voorgrond en dat komt t
meest op de wereld-productie is
I star-systoem reads vóór
Van alle takken van kunst nu. welks afge-
■temd syn op den grootstee gemeens dewier
neemt die vsn de film wel de grootste plaats in
De film werkt voor *n wereldpubllek en zal dus
m syn groot productie aeer simplistisch te werk
moeten gaan Na een embryonale periode Uk
reken hier do filmproductie van af het moment
dat de film als zelfstandigheid werd beschouwd
en dus. althans In theorie, loe kwam van het
gefotografeerde tooneel). waarin het de massa
z«>r 6e oogen dulselde <de experimenten van i alle drie wiss het resultaat gering,
m^bwd^s ^_aa_
Een dergeiyke gang van zaken nu toont ons
het boete do verzwakte positie van de stars
én van het publiek Want het is seker dat by
een doorgeastte concurrentiejacht der producers
het oog meer gericht zal syn op de cash dan
op het publiek en din staan we weer op het
selfde puni als voor tien jaar terug, toen de
avant-garde haar werksaamheid begon.
Er ia dan ook den laateten tyd een duldeiyke
achteruitgang op het gebied van de filmproduc
tie te bespeuren. Er is een sekere apathie merk
baar, pok by de groote regisseurs, Mamoullan.
Oialrj Lubttoch. Eisenstein en we spreken
al mè*r over het verleden dan over het neden
En de toekomst....?
Ik ben de meenlng toegedaan dat de rmot
ste ramp tn, filmland de gelijkschakeling van
der avant-garde is geweest. Het maandblad
Filmliga moge dit feit al van alle kanten goed
praten en beweren dat de Liga haar taak vol
bracht had. omdat de productlefllm de 'dealen
van ds avant-gards nu ook verwoseniuxte en
op een plan gekomen was. .waarbij het nutte
loos leek haar nog te bestrijden, wy voor ons
zUn er van overtuigd dat een louter kapitalis
tische onderneming als de productlefllm het
idealistisch correctief en de spiritueels stuw
kracht der avant-garde, nu met en nimmer
zal kunnen ontberen, op straffe van af te tak
ken naar het plan waar de hoogste cash en de
minste kosten de norm syn
In een volgend artikel hopen we de taak van
j—x e Clty-bank te Culmertown was gevee
I 1 Ugd In een oud heerenhulo en maakte
slechts weinig Indruk. Dat was echter
geheel in overeenstemming met bet karakter
vsn deze flnancieele instelling, want de City
bank was slechts een onbeduidend filiaal In een
onbeduidende provincieplaats. Dat was echter
voor Dan Combes geen beletsel om haar uit te
kiezen root oen beroering.
Dan Combes was een Mexicaan, langeaam in
zyn bewegingen en daarby uiterst geraffineerd.
HU overschatte nimmer xyn krachten en wist
dus dat sensationeels bankovervallen met be
hulp van maskers en pantserauto's niet in syn
lyn lagen Bovetrdlen werkte hU gewooniyk al
leen. zoodat hy dus een beperkt terrein kon
bestrijken. Maar dat deed hü dan ook reeds
jarenlang met een geslepenheid en durf, die
hem tot nog toe uit de handen der Amsrlkaan-
sche politie had gehouden.
Vsn te voren had hy In Culmertown het ter
rein verkend, zoodat hü op alle eventualiteiten
was voorbereid, toen hy door den avondsche
mer gedekt, bet ooaanzleniyke beerenbuis bin-
nendrong
Er hserschte de intense niet, die hy voor
zyn plannen soo goed kon gebruiken. Op de
bovenverdieping brandde licht Daar moest mr
Rand, de jonge directeur, op het oogenbllk bo-
I zlg sUn. Volgens Dam’s Inlichtingen was de di
recteur op dat oogenbllk de eenlge levende ziel
in het gebouw.
Zonder moeite kwam Dan binnen vla een
achterdeur en even later had hU de werkkamet
van mr. Rand bereikt
Een oogenbllk haalde Dan Combes diep adem
Vervolgens opende hu de deur en stond als een
dreigende Nemesis, met de revolver in de hand
in de deuropening
„Great scot!" vloekte de directeur Hikbleek
door het plotseling van den overval. HU was
zoo volkomen overrompeld, dat hy niets kon
doen dan onbeweegiyk zitten staren naar den
Indringer, wiens gelaat overachaduwd werd door
den breeden rand van syn hoed.
Langzaam kwam Dan de kamer binnen, de
revolver onafgebroken gericht houdend op den
sidderenden directeur
„W-wat wil je?" stotterde mr Rand
„In de eerste plaat: dat u zich niet bewvigt
en niet schreeuwt." antwoordde Combes „Dat
zal ook het verstandigste zyn dat u doen kunt,
want lk schiet vlug en goed
Mr Rand zei niets, msar terwijl hU luisterde
naar de beschaafde stem van zün bedreiger
herstelde hy zich van den schrik. De kleur
kwam op xyn wangen terug en zUn hersens
werk'en weer normasU zy het dan In versneld
tempo.
Bliksemsnel overdacht hU de situatie, zocht
naar uitwegen, maar vond er geen HU was ar
vsn overtuigd, dst de indringer zou schieten
indien hy zich bewoog of schreeuwde Maar
bulten dat: wat sou het hem helpen’ HU was
ongewapend en al schreeuwde hu zUn longen
stuk, dan aou waanchyniyk toch niemand hem
hoeren Er zat dus niets anders op dan af tc
wachten tot het toeval een middel aan de hand
sou doen om te kunnen ontsnappen
„Ik zal me niet bewegen." beloofde hU. rus
tiger nu.
„Zoo mag lk hot hooren,” gei Dan spottend
,Jk heb nog al haast, weet Rn uw mede
werking stal lk op hoogen pru» Ga achter dat
bureau vandaan en biyf tegen den muur staan.
Dddr. ja."
Nadat Rand aan het bevel had gehoorzaamd
doorzocht Dan de laden van het bureau, aon-
der zyn buk of de revolver van zyn slachtoffer
af te wenden Hy tastte naar wapens, die mo
ge lyk In een der laden verborgen konden rijn
Toen hy niets vond, waa hü gerustgesteld.
..En nu zult u me verplichten door de brand
kast te openen." vervolgde hy rustig, maar met
een beslisten klank in i n stem, die geen plaats
liet voor tegenspraak
Rand schudde het hoofd.
«IBpyt me." antwoordde hy. „maar dat 1>
onmogslUk. Zooala Je ziet, heeft dal ding een
letteralot en tnUn procuratiehouder le de senlge
die de combinatie kent, t Is hier maar
kleine instelling, zie je, en we doen allee
een beetje patriarchaal."
Dit was iets waarop Dan Combes niet gere
kend had. HU was geneigd om aan te nemen
dat de directeur loog, maar dat sou hem niet
helpen om de brandkast te openen.
,Jk wil wel even den procuratiehouder op
bellen." opperde Rand.
„En de politie waarschuwen!" vulde Dan aan.
„Nee. mannetje, dat zal niet gaan. Daartoe laat
lk je geen kans. Bel dien man op en vraag de
combinatie, maar lk geef Je de verzekering dat
ik Je neerschiet, zoodra je ook maar «ta woord
zegt dat niet In den haak la.”
Rand greep de telefoon en draalde het num
mer. Combes’ revolver waa nauwelyks een me
ter van zün hoofd verwyderd.
„Met Shüth?"
vroeg hü. „Och,
moet
de
zyn.
Wil je me even
de combinatie
van het letterslot
zeggen? L. G X. Z? Prachtig! Dank je
Rand's hand sidderde, toon hy den hoorn weer
op den haak legde
,X. G X Z." zei hU. .dat is de combinatie
„Maak nu de kast open en haal er alles uit
wat directe waarde heeft. Geen effecten Munt
specie en bankbiljetten heb lk het liefst."
Rand aarselds, maar sen blik op de onmee-
coogende revolver was voldoende om hem te
doen gehoorzamen.
Langzaam volgde hü het bevel op. opende de
kast en bracht het geld te voorschün.
..Nu kruip je zelf In de brandkast,vervolgde
Dan. „Het zal erg onprettig zün. maar er is
lucht genoeg om twee tot drie uur in leven
te kunnen blijven. Over een uur ie do politie
u'gelicht en zal Je komen bevrUden
Er zat niets anders op dan te gehoorzamen.
Den sloot de kast sn borg vliegensvlug fen buit
tvsschen zyn kleeren HU keek om zich heen
of hü niets had vergeten en sloop toen de ka
mer uil naar beneden.
Had hü geweten dat hU zich In een val be
vond die hU zelf had opengezet, dan aou hü
anders gehandeld hebben. Op het moment dat
hU de achterdeur aou doorgaan, klapte de val
olcht
Drie politiemannen vielen zwijgend op hem
aan sn vóór hU goed en wel wist wat or ge
beurde. lag Dan Cosnbea geboeid op den grond.
Even later werd ook mr M.->d veriost
.Goddank'" tel hU ot>geh®hi ,1a Smith
hier? Ja? Nou. kersl. geef me een hand. Ik heb
altüd gezegd dat je hersens had. maar nu heb
je er het beste bewüs van gegeven."
,.*tWas nogal eenvoudig meneer." sol de pro
curatiehouder bescheiden „Ik wist dat u ds
ccwnbinaUe bekend was. dus er waren slechte
twee moge lUkheden: óf u was hst wkslyk
vergeten óf er was onraad Voor ds veiligheid
heb lk maar het laatste aangenomen on de val
met pollUshulp afgesloten.
’•rasksrinsevoorwaarden tegen f bij levenslangs sehssls onrsachlkthsto 1 >t werken door f by ssn ongeval met Z OC/Ï Ml vorllss van san hand f OC ?V vsrtlse van son Cfl oy son breuk van Z/| by vsrUss van 11
n dar volgsnas ultkssnrgsn JvVV.‘ vsrUss van balds armen, bslds bssnan of balds oogen g «>(/sa doodaiyaan afloop f sC«/l/ew ssn vost of ssa oog fa<J>*iulni of wysvlngsr f bosa at arm f aadsroa vli^s
even, den Sisten Juli te herinneren,
ris ernstig
En de pers segt er niets over! prevelde de
markies.
Dis van vandaag niet, natuuriyk Ds oen-
suur heeft alle berichten vastgehouden
Dat is heel logisch. Om de menschen niet
ongerust te maken
Maar da kranten van morgen sullen zeket
bUzondarheden brengen Er moeten heel wal
dooden sUn. en nog veel meer gewonden
Arme drommels!
en oen menigte vermisten, waaronder
de generaal self.
Gevangen genomen, natuuriyk.
Dat zullen ws maar denken Wat Ik weet,
heb lk uit heel particuliere bron Hot publiek
hebben se nog niets officieel meegedeeld. Dear
Is het te vroeg voor. Eerst moeten do fettea
worden vastgesteld.
Daar kynnsn wol Jaren mee heengaan
prevelde de markiss En zUn er nog vrienden
of bekenden by. die hot slachtoffer van ds
Toen Reins Bolvadal van de piano opstond,
waar zy enkele stukken ten beste had gege
ven. om zich san de algemeene sfeer van ge
druktheid te onttrekken, die (Is jongste be
richten over den strijd in Marokko bij <le gas’en
hadden teweeg gebracht, bemerkte zU. dat een
elegante figuur die van Lorenzo Carvajal
onbeweegiyk in de deuropening van het
terras stond Hy had vol aandacht geluisterd
Toen hy sag. dat het meisje opstond bleef
hy kalm staan, doch zyn groote oogen selden
heel duideiyk
Waarom
door?
Reina Bolvadal wierp een anellen blik om
aleh heen Door de openstaande deur sag sy
haar grootvader, den burgemeester sn den
dokter aanstalten maken voor hun spelletje
kaarten De rechter en de notaris stonden bU de
tafel met „mah-jong" waarvoor de drie
dames geest m waren ds dob be lellen sn hadden
Maria Rocamadre aangeweaen, om te beginnen.
«- Speel JU niet. Reina?, set se, even op-
houdgpd
Neen,
lachend
plaata
*n daas ideologieën
gebondenheid en tragische
•Mke wy sr soo in bewonderden.
Met dit al ie het duldelUk dat de mm niet
Mngln dmssgmboiiek kunMn
narden. Niets Immers wordt spoediger tot
tusschen hasr indlvldueele gelaat uit den Ween-
schen tüd en het «symbolische’* masker in
Hollywood.
Langsamerhand nu gaan alle tragddisnnm en
karakterepelers van weleer dien kant uit Wie
b.v denkt aan Mary Dressier, denkt aan het
symbool dar moederiyke vrouweiykheld; wie
over Garbo spreekt beeft bet over den schyn-
bear hepetooaen tocht naar het geluk en de
smartelUke berusting In dit onbereikbare. Joan
Crewfort Is het symbool van de gespleten lief
de De eene helft van baar hart heeft ós po
ten Us om redeloos Hef tc hebben, ds andere
helft verlleft zich uit meer redelyks gronden
moederiyke bezorgdheid, siehverwantocbap, tot
liefde ontbloeide dsmkbaarheld enz
En op deze thema's bouwt dan de scenario
schrijver zyn draaiboek.
Zoo ook hebben we een zeer bepaalde voor
stelling van het symbool: Dorothea Wieck. Bri-
gilta Helm. Elisabeth Bsrgner en van veie
rt?11,1/- O’* M»«“l«he genrs hoeft »Un
zymbolleche phenomenon In Chaplm, n
Richter, hot kabinet van Dr. Callgarl. Clair's
eerste films enz.), vond dan ook da film de
bakens, waarlangs een veilige en rendabele
productie kon worden geleld Men vond het
symbool; en wel, in den vorm van de geclas
sificeerde stars.
Van af bet moment dat de „echte" fffm haar
wereldproductie begon en zyn relaties met het
tooneel verbrak, kregen de stars een byzondere
beteekenis aan het filmfirmament Hadden zy
zich vroege» als planeten bewogen tusschen de
vele mogelykheden die de fllmhsmel bood, thans
werden zU meer en meer tot vaste starren.
Elke ster werd het symbool voor een bepaalde
mentaliteit een psychisch complex En nu reeds
zyn we toegorust met een veraamellng stars,
die alle mogeiyke achakeerlngen nui de men-
scheiyke p-.yche ver-symbollseeren. Tot groot
gerief van publiek, zoowel als van scenario
schrijver
Het is begonnen mot sterren als Garbo sn
Marlens Dietrich. En sóóver reeds syn deae
sterren tot symbool geworden, dat we ons nu
Marlene onmogelyk meer kunnen voorstellen
als de revuaglrl in de Weenscbe show, at als
het frêle figuurtje in haar eerste film» We
kennen haai uit de portretten van dien tyd
niet meer terug, want er gaapt een afgrond
film geldt. Het
4 meest op don
om dat Amerika het
hrt^symbouame in de fllrm bot sterkst entwik-
Dat dit veischynael zich echter niet tek
Amerika beperkt heeft blykt wel als we b v. de
Russische füm nader beschouwen. Daar hier
f gene anders gesocht worden so men
in do ge-
aIlfTrr“n’ -Turkatb”: bet zUn
w**rv-h ««n veel grootere suggestie
ultgaat-dan b v van „Bommen op Monto-Cario".
en dat komt omdat, na
mn does utata
FOW ons gyn geworden van een
maar “’•’•“'«o historie,
aar in de film verheven tot de klassieke tra-
opstand soo e. niet anders
JteX^Tu^r-iT’.kum*n word’n