Rolducs sociale studieweek 3 O Tegen machines P. Willekens S.J De winkelsluitingswet gewijzigd I praktyk der wettelyke winkelsluiting grond van een aantal rechteriyke beslissingen noodzakeiyk waren gebleken, wy achten het niet van belang hier een opsomming te geven van al deze wyzigingen. De voornaamste zyn wel de hierna volgende. tt!' jss- s EEN CRISISMAATREGEL HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL WOENSDAG 8 AUGUSTUS 1934 KERK EN POLITIEK Geen concurrentie met het buitenland Het Vastenmandement Rede prof. Barge Oneerlijke advocaat matig toeëigenen van gelden O.S.P.’ers in ongenade schappelijke individuen" Oude zakkenroller voor den rechter Een internationale reputatie sn TOESTAND OPGEHELDERD Zangconcours Genève B Toepassing in handen der gemeenten Het Allerheiligste in de processie van de IXe Nationale St. Bonifacius-bedevaart naar Dokkum Benoemd tot Apostolisch Vicaris van Batavia Belangrijke rede van prof. dr. J. B. Kors O. P. rt n n Nadat Minister Coiyn het ontwerp tot toch- niflcii* iicnicnixm bsd Mmhsngig goniMütt DE „REGENMAKER” WEER IN ACTIE Acht maanden straf voor onrecht- Sigarenfabrikanten in Limburg houden liever hun arbeiders aan het werk De voornaamste bepalingen van de nieuwe regeling Kerk en politiek „Onbetrouwbare en onkameraad- ,JStaat en opvoeding" F A. MOLLKR alt en NB lil- ui te k A in. UK Ut UM. laa nalre partijtjes. En ook hier moet de tleve gedachte worden doorgevoerd. meenten «yn waar het overgroote deel de Zon- dagsslulting hoog waardeert en geen uitbrei ding daarvan op prjjs stelt. De door de Re geering gevonden oplossing, waardoor met de belangen zoowel van voor- als tegenstanders zal worden rekening gehouden, lijkt ons inder daad de meest bevredigende. Tenslotte is dan deze wetswijziging door de Eerste en Tweede Kamer aangenomen. wr da le en an In zijn résumé en in zijn rondvraag ver klaarde Prof. Kors nog eens uitdrukkelijk, dat de kansel niet de plaats is, waar over de poli tiek gesproken moet worden, tenzij In de aller uiterste noodzakelijkheid. In een krachtig applaus werd de dank aan Prof. Kors voor deze, slechts op enkele notities uitgesproken buitengewoon heldere rede, ver tolkt. De slotvergadering was gewijd aan een rede van Prof. Dr. J. A. Barge over „Het laatste Vastenmandement en de Katholieke mentali teit’. Wij durven de hoop koesteren, dat van de mogelijkheid welke de wet in dezen crisistijd opent, om een ultgebreidere Zondagsverkoop- gelegenheld in het leven te roepen, met bezon nenheid gebruik zal worden gemaakt. ■i k De Tegelsche sigarenfabrikanten hebben een request gezonden aan den Minister van Eco nomische Zaken, waarin wordt opgemerkt, dat zü staan voor het crltieke oogenblik, waarop volledige sigarenmachines in de sigarenindustrie hun intrede gaan doen en dat zelfs machines, welke In Duitochland verboden «yn, in ons land voor goedkoops prijzen op de markt worden gebracht. Zy staan thans voor de keuze, ofwel deze machines aan te schaffen, met het gevolg, dat er^ln de sigarenindustrie een geweldige werk loosheid zal ontstaan, of wel te trachten een algemeen verbod tot bet gebruik dezer ma chines te verkrijgen, teneinde aldus de siga renproductie voort te zetten en de werkgelegen heid voor alle arbeiders in deze industrie te behouden. ng- en- ner aar >UJf oek >g r- llt er Rolduc, 7 Aug. 1934 De laatste in de r|j van spreken van den Maandag was Pater J. Colsen C. M. uit Nuth, die de .Nocxizakelyke radicale hervormingen in de structuur der samenleving” uiteenzette. Radicale hervorming, zóó, als wy die voor staan, mag nooit beginnen met een neerhalen van al het bestaande, met het gelijkmaken van alles aan den grond. Neen: wy willen evolutie, aansluiten bij, voortbouwen en ombouwen van het bestaande Doch dit ombouwen moet radi caal zijn zóó radicaal als de encycliek Qudra- gesimo Anno dat wil. Wt) moeten met kracht nastreven: op sodaal- economlsch gebied, het uitroeien van het klas- «enstrydbeglnsel, het wegbanen van de moor dende vrije concurrentie, het ónmogelijk maken van de economische dictatuur van bet kapitaal over de massa en positief: de ordening door de bedrijfschappen. Wanneer wy in ons land, protestantsch en heldensch voor een groot deel, onze beginselen «rillen doorvoeren, en het eeiüge middel daartoe is macht door eenheid, dan moeten wy die eenheid handhaven. Men kan aanmerken, dat de R.K. Staatspartij dingen niet ter hand heeft genomen of ver waarloosde, dan vrage men zich af wat er zou zijn, wanneer wy geen RK. Staatspartij gehad hadden. De verhouding tusschen de Kerk als heils instituut en de politiek kan nu geen andere zijn dan deze: de normen voor het politieke leven moeten gevraagd worden aan de eenige. die onfeilbaar de waarheid kan leeren. Deze con clusie, aldus Plus X. lijkt voor sommigen bard, doch onontkoombaar. Het is de plicht van de Kerk de leer van het Evangelie ook aan de politiek voor te houden. Oeen staatsmacht kan haar dat beletten. Haar eenlg antwoord aan politici, die dat trachten, kan geen ander zijn dan „nou possumus”, wij kunnen niet anders! Voor ben, die aan den opbouw der R K Staatspartij werkten, valt het moeilijk te be grijpen, dat deze opbouw niet gewaardeerd werd doch te begrijpen is het wel, wanneer men zich afvraagt of er geen overwaarde aan de part|) is toegekend, of de eigen cultuur tusschen Kerk en Staatspartij niet wordt doodgedrukt. En men bedenke by dit alles ook, dat dikwijls kleine er gernissen den mensch verhinderen de groote dingen te zien. Zal men later van ons kunnen getuigen, dat wij het Instrument, waarmee, de katholieken den schoolstrijd, den strijd om sociale- en huwelijkswetgeving voerden, daar heen hebben gericht, waar het zich beter dan vroeger kon ontplooien? p 12 en 13 Augustus as. wordt te Genève een .Internationaal Concours gehouden voor muziek- en zangvereenlgingen, waaraan ook zal worden deelgenomen door de zangvereeniglng ..St. Pancratius” te Heerlen en wel In de eerste afdeeling, eerste klasse. In deze klasse zijn Canada, Frankrijk, Engeland. Italic en Nederland vocaal vertegenwoordigd. De wed strijd omvat solfège-zingen, klassezingen en eere-zingen. Door „8t. Pancratius” worden de belde koorwerken „Totenvolk” van den Zvrit- serschen componist Fr. Hegar en .Gebed voor den Tempel” van den Nederlandschen compo nist Fred. J. Roeske uitgevoerd. De generale repetitie aal worden gebonden op Donderdag 9 Augustus as. in den Stads schouwburg te Heerlen. Op deze repetitie zal de vereeniging de wedstrljdnummera tan geboo- re brengen, terwijl ook eenige leden der verse nlglng, die aan den solisten-wedstrijd sullen deelnemen, de door hen gekosen nummers zul len zingen. katholiek ook den plicht op den redelijken Invloed van de Kerk op de wereld te helpen bevestigen en versterken, door deelname aan haar aposto laat De katholieke politicus moet daarom niet op de eerste plaats een gladde tong hebben, „het lekker kunnen zeggen," doch onderlegd zijn in den godsdienst de zedenleer L wetenschap der politiek. Dr. Poets sprak na dit alles nog een hartelijk slotwoord, waarin hij meedeelde, dat binnen een maand na deze week het verslagboek zal verschijnen, waaruit de adviseurs, de Credo Pugno-mannen, de praatavonden rjjkelljk stol voor overweging zullen putten. Dr. van Oils leidde de gasten nog rond door Rolduc. Langzaam verlieten allen de oude abdij. Tot het volgend jaar. De Haagsche rechtbank heeft mr. T. A. W., die terecht heeft gestaan, omdat hy zich ten nadeele van een koopman uit Voorburg en van een landbouwer resp. f 500 en f 2800 onrecht matig heeft toegeëigend, voorgevende dat deze gelden noodzakelijk waren voor een door hem te voeren civiele procedure, wegens verduiste ring in de uitoefening van z|jn beroep tot acht maanden gevangenisstraf veroordeeld. Zü, voor wie deze brief een nadrukkelijke bevestiging van eigen inzicht is, mogen be denken, dat bet van anderen, geloofsge- nooten. een groot offer heeft gevraagd. Verre daarom van op de borst te slaan en te zeggen: dat hebben de bisschoppen nu eens flink gedaan, moeten zij, wier Inzicht bet Juiste was, den irenischen weg bewan delen. den weg naar het offer voor anderen effenen en niet moeilljker maken. In het laatste nummer van .De Fakkel” deelt het bestuur van de O.S.P. mee, dat de partij secretaris en redacteur De Kadt en het lid van het bestuur Bal. Tas zijn geschorst, terwijl het P. B.-Ud Henk de Boer zijn functie heeft neer gelegd. In de toelichting op dit in een vergadering van 30 Juli genomen besluit worden de belde geschorste functionarissen als onbetrouwbare en onkameraadschappelijke individuen voor gesteld met wie de party in een weldra te hou den „conferentie” de banden wel voor goed zal doorsnyden. Een verbod tot het aanwenden van machines verdient de voorkeur boven een te beffen be lasting, omdat een dergeiyke heffing het kwaad niet uitroeit, en een verbod voor een algemeens practische uitvoering en toepassing veel een voudiger te, en bovenal omdat men nog slechts in enkele slgarenbedrtjven met deze machines te beginnen te werken. Adressanten verzoeken daarom met allen aandrang op dit crltieke maar tevens gunstige oogenblik soo spoedig mogelyk maatregelen te treffen tot het verbieden van het gebruik van alle volledige sigarenmachines in de sigaren industrie De Kerk tenslotte als gemeenschap der geloovigen laat den katholiek als burger vol komen vry in zuiver politieke kwesties. Zy ver biedt selfs den priesters op dit terrein van ain invloed gebruik te maken, Zy legt echter den BATAVIA, 7 Aug. (Aneta.) De voorzitters van de Nederlandsche en Japansche handels- delegatles hebben een bespreking gehouden, welk onderhoud heeft geleid tot verheldering van de situatie. De voorzitter van de Japansche delegatie, de heer Nagaoka. heeft zyn condoleantle betuigt by,het overiyden van Ir. Wellensteln, in leven ouder-voorzitter der Nederlandsche delegatie. Dat beteekent niet, dat de priesters zich moeten bezig houden met zuiver politieke vraagstukken. Integendeel. Leo XIII heeft ult drukkelyk verklaard, dat zy dit niet moeten doen. Doch er zyn sedelyke vraagstukken in het staatsbeleid, en daarmee kan, mag en moet de Kerk zich bezighouden. Ook met een direct verbod kan zy een indirect gevaar voor geloof of zeden in een neutrale vakorganisatie of fascistische Jeugdbeweging byvoorbeeld be- r weren. Aan den gemeenteraad zal in het vervolg worden overgelaten te beoordeelen of er by- zondere plaatseiyke omstandigheden aanwezig zyn, welke afwyklng van de bepalingen der wet noodig maken. Konlnkiyke goedkeuring van deze afwykingen biyft gevorderd. Ultdrukkelyk bepaalt de wet thans, dat onder de 21 dagen door den Raad aan te wyzen. waarop de wet telyke slultingstyden niet sullen gelden, geen Zondagen mogen worden begrepen. Voorts moet het geschrift of drukwerk, dat door den winkelier in den winkel is bevestigd, welke naar keuze van den winkelier des Zondags enkele uren geopend mag zyn, door of vanwege den burgemeester zyn gewaarmerkt. Tenslotte vervallen de thans bestaande ver ordeningen, welke afwyklng van de wetsbepa lingen inhouden, of welke dagen of gedeelten daarvan aanwysen, waarop alle «rinkels in een gemeente of een bepaalde groep gesloten moe ten zyn, ulteriyk binnen zes maanden na in werkingtreding dezer wetswyzlging. De voorschriften, die deze wyzigingswet be vat, en welke verband houden met de tegen woordige buitengewone omstandigheden, hou den op te gelden drie maanden na den dag. waarop by Konlngiyk Besluit is verklaard, dat het verder voortbestaan niet meer noodig te. De Paus heeft ons geroepen tot den bouw van een christeiyke samenleving. Dit doel ligt achter den einder, doch het is onze taak, met het schip der R. K. Staatsparty daarheen te stevenen. Ziet men de Kerk als bet geheel der kerkeiyke gezagsdragers, dan moet men rekening houden met bet feit, dat de gezagsdragers, wat de Kerk niet is. ook staatsburgers zyn. die ten volle het recht hebben om van bun rechten als zoodanig gebruik te maken, zich als burgers bezig te houden met de politiek. Vooral in den democra- tiaeben staat, waar Jan en alleman meedoet aan de politiek, gaat het niet aan den priesters en bisschoppen bet recht tot deelname daaraan te ontzeggen. Waar echter de practische politiek bet terrein by uitnemendheid is van de harts tochten. daar kan bet zyn dat de nadeelen van het deelnemen der priesters de Kerk meer schade dan voordeel brengen. Dit geldt echter niet van de wetenschap der politiek, wier nor men, geput uit het Evangelie, de priesters nooit mogen nalaten openiyk te erkennen en zelfs te verkondigen. a een lange lydensgeschledenls is dan eindelijk een wyziging der wlnketelui- X tlngswet tot stand gekomen. Het onder ling afwijkend standpunt tusschen enkele ka binetsleden ten aanzien van dit onderwerp en de ziekte, gevolgd door aftreding, van Minister Verschuur, die voor zyn heengaan een tweetal herzienlngsontwerpen (een verrulmingaontwerp en een ontwerp tot technische herziening) by de Staten Generaal had aanhangig gemaakt, hebben de totstandkoming dezer wyziging aan- merkeiyk vertraagd. Zooals men zich herinne ren zal, «ras de Minister van Economische Za ken ad interim om princlpleele redenen niet voor behandeling van het Ingediende z g ver- ruimingaontwerp te vinden. Een minder ver- kwikkeiyk debat in de Kamer is daarvan het gevolg geweest. Aanvankeiyk toch was ver klaard, dat het geheele kabinet met het voor stel van Minister Verschuur tot tydeiyke ver ruiming van den Zondagsverkoop voor enkele consumptlebedry ven accoord ging, terwyi na aanvaarding van zyn interlmaat Minister Coiyn verklaarde niet genegen te zyn dit ontwerp te verdedigen. Het liberale kamerlid dr. Vos, die reeds eerder een herziening der wet, welke een aanzieniyke verruiming van den Zondagsver koop beoogde, had aanhangig gemaakt, bracht dit ontwerp in de Tweede Kamer wederom ter tafel. Zijn voorstel, dat van verstrekkenden aard was, kon in de Kamer op verre na geen meerderheid vinden. In dit laatste vooral mogen «dj ons niet laten temmen door de voorzichtigheidsmanlakken die wachten wihen tot het vanzelf komt. WU moe ten bedenken, dat de voorzichtigheid een deugd b van het handelen, niet van het niet-handelen. Op specifiek staatkundig terrein vervolgens moeten wy streven naar een sterker gezag dat krachtig optreden durft tegen demagogiê-op- staatakosten tegen versnippering in revolution- corpora- De Westlandsche brandweren zyn Maandag avond plotseling opgeroepen voor een heel blj- zonderen dienst, nX om regen te maken. Op verzoek van den heer Veraart rukten om streeks zes uur de brandweren van Maasland. De Lier, Naaldwyk, Monster, Poeldijk, Honse- lersdljk en ’s-Gravenzande uit, om water in de lucht te spuiten. In leder van deae gemeenten werd tot acht uur op volle capaciteit gewerkt. BegrVpeiykerwyze trok deae ongewone ar beid van de diverse brandweren ruime belang stelling. Om dit alles te verwezenlyken heeft de Paus ons opgeroepen tot katholieke actie leeken- apostoiaat zuiver in hiërarchisch verbond zóó dat de priester niet meer dan de assistent en de leek de eigenlijke uitvoerder van het program is geen clerlcallsme doch een lee- kenactie, waarin wy de wereldoverwinnende eigenschappen van het katholicisme meer uit dragen, dan wtj tot nu too deden. 't Naar hun meenlng sou een dergelyk verbod tot het bezigen van machines in de sigaren industrie zeer goed te verwezenlyken zyn. De sigarenindustrie maakt, wat het aanwen den van machines betreft, een groote uitson dering op alle andere takken van Industrie, en wel omdat deze machines zich nog In een beginstadium van ontwikkeling bevinden en nog niet geperfectionneetd zyn en daar naast de sigarenindustrie niet te Hjden heeft onder concurrentie met het buitenland, waar Immers in de meeste landen de slgareninvoer zoo hoog belast is, dat er nimmer van eenlgen uitvoer van beteekenis van Nederland naar die landen sprake kan zyn, temeer niet, daar in vele landen de rookartikelen staatsmonopolie zyn. de Tweede Kamer, dienden het liberale Kamer lid dr. Vos en de Katholieke afgevaardigde mr. Teulings amendementen in, jpalke tot strek king hadden een verruiming van de verkoopge- legenheid op Zondag. Het liberale amendement beoogde een biyvende verruiming van den Zon dagsverkoop voor verschillende consumptlewa- ren tot 8 uren. Aanneming van dit amendement zou zeker beteekenen aantasting van een der grondslagen van de winkelsluitingswet. Daar voor was de Kamer dan ook niet te vinden, en het amendement werd verworpen met groote meerderheid. Het amendement van mr. Teulings ging veel minder ver. Ultdrukkelyk werd by de indie ning voorop gesteld, dat de Zondagsrustbevor- deiing een der hoofdpylers is der Winkelslui tingswet, waarop geen inbreuk behoort te wor den gemaakt. De huidige toestand waarin het winkelbedrijf allerwege verkeert, maakt het ge oorloofd en noodzakeiyk de grens der uitzon deringen, welke de wet zelve thans reeds kent, eenigermate te verleggen. Het amendement Teu lings bedoelt alleen tydelyk voor enkele be paalde mlddenstandsbedryven eenige verlich ting te brengen door meerderen Zondagsverkoop Het amendement werd door de Kamer aange nomen. Aanstonds daarna is op verzoek van Minister Coiyn de verdere behandeling van het ontwerp geschorst, aangezien de Regee- ring zich over den toestand wenschte te be raden. Een oogenblik dreigde ^en conflict te ontstaan tusschen Regeering en Volksvertegen woordiging. Gelukkig, vooral in deze omstan digheden. is het niet zoover gekomen. Naar het oordeel der Regeering zou door bet amende ment Teulings mogeiyk te ver kunnen worden gegaan in die gemeenten, waar de overgroote meerderheid principieel tegen verruiming ge kant is. n hoofdzaak zyn daarmede tot stand ge bracht een aantal technische verbeterin gen. welke aan de hand van de twee-Jarlge en op Pater Willekens werd den zesden December 1881 te Reuzel geboren, waar zyn vader bet ambt van burgemeester bekleedde. HU maakte zyn humaniora te Turnhout in België, en trad In 1900 in de Sociëteit van Jezus, waarna hy zyn verdere priesterstudiën voltooide. In 1915 ontvlngt de nieuwbenoemde vicaris te Maastricht de H. Priesterwijding. Belangryke functies heeft hy in zyn orde bekleed, waaruit biykt welk vertrouwen de geesteiyke overheid van den beginne af in Pater Willekens heeft gesteld. Hy was novicenmeester te Mariëndaal, rec tor te Maastricht en achtereenvolgens visitator in Nederlandsch-Indië, Voor-Indië, Hongarije en Engeland. De laatste zes Jaren bracht pater Willekens in het buitenland door. In den beiangryken post, welke hem door deze Pauseiyke benoeming la toevertrouwd, volgt hy Z. H. Exc. Mgr. Antonius van Velsen op, die, zooals men weet, om gezondheidsredenen ont slag nam en thans in Nederland vertoeft. t ter, moet de Staat de rechtsorde behartigen. Daarin hebben anderen geen taak. Dat is de eigen staatstaak. Op andere gebieden heeft de staat slechts een subsidiaire plicht. Die andere belangen vallen wel onder het staatsdoel, doch elschen niet onmiddeliyk de behartiging door den staat self. Andere organen hebben hier eerder een taak: de Staat moet regelend, leidend, opwek kend werken. Kan de Staat die taak vervullen? In het antwoord op deze vraag dient men voorop te stellen, dat sinds den zondeval van Adam noch de mensch afzonderiyk noch de mensch- heid als gabeel de volmaakte ontwikkeling van zyn wezen kan bereiken, wy kunnen zelfs niet erkennen, dat de mensch uit zichzelf de nor- men kan kennen, In de verwezenlijking van het Staatsdoel. De openbaring leert ons eerst de hiërarchie der doeleinden, waarin de stof- feiyke goederen het laagst, de geesteiyke en sedelyke het hoogst staan. Hoe kan de moderne mensch nu, die geen enkel van de tien geboden meer wenscht te onderhouden, die afgoderij pleegt, den dag des Heeren niet meer onderhoudt, den eigendom niet meer Juist kan zien en alles wat kulsch- held en gehoorzaamheid heet vertrapt, hoe kan die moderne mensch het juiste inzicht hebben in bet staatsleven, dat toch een sedeiyk leven Is? Hoe zal de staat, onder zyn leiding, juiste doeleinden stellen aan de opvoeding, het eigen domsrecht, het huweiyksrecht en zooveel andere vraagstukken, waarmee de staat zich moet bemoeien? Bepaalt men dan het kerkbegrip, dan bedenke men: God heeft den mensch geroepen tot een boverunenscheiyke roeping. Met zyn heilig- makende genade maakt hy den mensch weer gezond en verheft Hy hem tot zyn eigen Kind schap zoodat er een bovennatuuriyke ver bondenheid bestaat tusschen God zelf en den mensch. Christus nu heeft, by het volbrengen van Z|jn zoenoffer de Kerk opgedragen dat genadeleven aan alle menschen en volken te brengen en haar tot uitoefening van haar leeraars- en herdersambt een gezag gear honken in het prtesteraambt. nen alleen voor den verkoop van die waren Zondags zes achtereenvolgende uren geopend zyn. Daarnaast is voor winkels In tabaksarti kelen en voor slyteryen een verkoopgelegenheld op Zondag toelaatbaar gedurende vier achter eenvolgende uren. Deze openstelling van win kels voor den verkoop van vorengenoemde con- sumptiewaren gedurende zes en vier uren des Zondags kan alleen gelden. Indien en voorzoo- ver de gemeenteraad heeft verklaard van oor deel te zyn. dat de tegenwoordige buitenge wone omstandigheden daartoe aanleiding ge ven. Deze verklaring moet de gemeenteraad afleggen binnen twee maanden na afkondiging der wyzlglr.Rswet. Is binnen dien tijd daaraan niet voldaan, dan zal van deze bevoegdheid geen gebruik meer kunnen worden gemaakt. Voorts zal de Raad bedoelde verklaring niet eerder kunnen afleggen, dan nadat de belang hebbenden uit het betrokken bedrijf of bedrij ven zyn gehoord. Het oorspronkelyk ontwerp sprak in plaats van belanghebbenden over het hooren der winkeliers. Deze wyziging Is een ge volg van het amendement van het kamerlid Drop. De Regeering heeft zich daartegen met klem verzet Immers wie men hier onder „be langhebbenden" heeft te verstaan, is erg duis ter. Bedoeld waren door den voorsteller de per soneelsorganisaties. Het oordeel van belang hebbenden beteekent voor den gemeenteraad in geen enkel ojislcht een bindend advies. Dit doet wél emlgszlns vreemd aan. Ook een hoo- gere macht heeft daarop geen Invloed. We mo gen evenwel vertrouwen, dat de Raad zich by zyn besluit geheel zal laten leiden door de wenschen van de betrokken middenstanders. Teneinde te voorkomen, dat in gemeenten, waar de crisisomstandigheden door den Raad worden erkend een al te uitgebreide openstel ling op Zondag zou plaats vinden, welke mo- geiyk sou worden, aangezien de wet nu reeds plaatseiyke afwykingen kent, bepaalt de «ret, dat in zoodanig geval de gewone afwykingen niet zullen gelden. Bovendien mogen onder de ze omstandigheden ten aanzien van sigaren winkels en slyteryen, door de Kroon goedge keurde verordeningen, welke afwykingen van de wetsbepalingen bevatten, aan deze bedryven voor den Zondag geen meerdere verkoopgele genheld geven dan twee uren. Maximaal kun nen sigarenwinkels en slyteryen alzoo zes uren van den Zondag geopend zyn. De waarde van den eigen tyd wordt niet be paald door wat eraan voorafging, doch door wat eroo volgt. Wat de toekomst brengt is ons onbekend, doch wel Is bet ons mogelyk de richtingen te bepalen in het wereldgebeuren. Ons doel ligt achter den einder en het zal ons zyn verschynlngsvorm eerst openbaren als wy het hebben bereikt. Met deze gedachten voor oogen moeten wy het Vastenmandement bezien in het licht der Katholieke mentaliteit. Deze is iets anders dan de sensus cathollcus. hoewel er onder belde begrippen veel gemeenzaams is. De sensus ca thollcus is gericht op de erkenning van de Ka tholieke waarheid; een daad dus van bet ver stand. betrekking hebbend op den geloofs inhoud. De Katholieke mentaliteit daarentegen is gericht op bet waariyk Katholieke handelen; zy is een daad van den wil en heeft betrekking op het geloofsleven en -beleven. Er is nu niets, wat men moeliyker loslaat dan eigen inzicht. Het Vastenmandement echter waagt dit offer. Kraclitens zyn bestuursmacht immers vroeg het Episcopaat de staatkundige eenheid te bewaren ter verdediging van bet erfgoed der vaderen. By nota van wyziging, gecontrasigneerd door den inmiddels opgetreden Minister Steen- berghe is het amendement Teulings overgeno men met aeze restrictie, dat de daarin neerge legde verruiming alleen toepassing zal vinden in die gemeenten, waar de gemeenteraad, gelet op de crisisomstandigheden, ze noodig oordeelt. Hiermede is bereikt, dat de verruiming van Zon dagsverkoop geen algemeen karakter «al dra gen. Dit verdient zeker toejuiching. Men moet toch wel bedenken, dat er zeker tal van ge- Verdediger was mr. Wieringa. die in zyn pleidooi tot vryspraak concludeerde en onmid- deliyke invryheidstelling verzocht. Het verzoek werd afgewezen en de uitspraak werd door den President, mr. v. d. Meulen, be paald op 21 Augustus. Onder de katholieken zyn er nog velen, die niet «rillen begrijpen welk verband er bestaat en moet bestaan tusschen Kerk en po litiek, velen, door wie de lessen van 19 eeuwen ®let worden begrepen. Om een nauwkeurige verhouding af te ba- ■M>en tusschen beide grootheden is het noodig beider begrip te bepalen. D* wetenschap der politiek is de kennis van staat, zyn doel en de middelen, waarover hy beschikt om dat doel te bereiken. De poli tieke kunst U de toepassing van de wetenschap «r politiek op de omstandigheden. Beiden zyn verschillend. Niet leder socioloog is een goed Politicus, Doel van de politiek is de verwezeniyklng van het staatsdoel. De staat onderscheidt zich van he andere gemeenschappen doordat hy geen toedale doeleinden nastreeft, doch soo univer- •eel mogelyk blyft in zyn doelstelling. Hy •treeft alles na wat de menscheiyke natuur inaar in eenlg opzicht vervolmaken kan. zyn •erkzaamheld strekt zich dus uit over het heele terrein, waarop de mensch zich ontwik kelen kan. Omniddeuyk, krachtens ztfn politiek karak- de priesters zuiver en ruimere verkoopgelegenheld gedurende H den Zondag acht de wet toelaatbaar voor winkels, waar uitsluitend of in hoofdzaak vlach of fruit, hetzy een of meer der navolgende waren, t.w. brood, banket, suiker werk, chocolade, al dan niet tezamen met con- sumptie-ys, wordt verkocht. Deae winkels kun- Zoo’n beweging vormt de katholieke stands- organisatle door Pater Jacobs treffend: sociale ■elsorg genoemd. Algemeen doorgevoerd is zü het eenige middel om de massa weer voor te “ch1Un te bezielen om de herkerstening der heele profane wereld offensief te bereiken. Bne- ^LrUdtaP*^L5?O15rn ult «ver de kern- ««weging der Credo Pugno club. Naar wy vernemen heeft Z. H. de Paus tot Apostolisch Vicaris van Batavia benoemd den Hoogeerw. pater P. Willekens S.J. De opvoeding In den vollen zin. dat is de natuurlijke en de bovennatuuriyke ontwikke- Mng van het kind tot zelfstandig mensch die m Maat Is zyn leven op de Juiste wijze te be palen, is allereerst de plicht van de ouders. Die ontwikkeling van het kind bestaat uit he twee-eenheidde elgeniyke opvoeding en bet onderwys Het onderwijs te het ontwikke len van de natuuriyke geestelyke vermogens en het meedeelen van de noodxakelyke. natuuriyke en bovennatuuriyke kennis. De opvoeding in engeren zin omvat de geestelyke en de llcha- melyke opvoeding. De Uchameiyke opvoeding is de behooriyke ontwikkeling van de lichame lijke krachten en vermogens in de Juiste ver houding tot de geestelyke opvoeding Deze geestelyke opvoeding bestaat in het ontwikke- van de zedelyke krachten in den mensch. het vormen van den «ril, het richten van weten en streven op God. zyn bovennatuuriyk doel. Daar de mensch heel zyn leven in al zyn Verhoudingen richten moet op zyn eeuwig bo vennatuuriyk doel, staat hy in al zyn levens verrichtingen onder de rechtstreeksche of «yde- Mngsche leiding van de Kerk, de door God ■elf aangewezen gemeenschap om het men- •cheiyk leven naar zyn eeuwig doel te leiden De opvoeding van het kind door de ouders te dus geheel aan de opperste leiding van de Kerk onderworpen. De Kerk heeft zeggenschap over het heele gebied van de menscheiyke opvoeding in de meest uitgebreide beteekenis. De Staat heeft zonder twyfel «elf belang by «e opvoeding en het onderwys van «yn toe komstige zelfstandige burgers, omdat ook het heil van den Staat afhangt van de. geestelyke en «toffeiyke welvaart van «yn leden. In het algemeen zyn de ouders niet In staat het onderwys tot natuuriyke kennis en de 11- ehameiyke opvoeding van hun kinderen be hoorlijk «elf te verzorgen, gezien de hooge ëischen die aan den mensch gesteld worden voor de behartiging van «yn tydelyke belan- 9®n. Daarom heeft de Staat, aan wlen van na ture de opperste leiding van het algemeen ty- Oeiyk welzyn te toevertrouwd, het recht en de plicht voor dit deel van onderwys en opvoe ding, de noodxakelyke en genoegzame hulp te geven, in alles wat «yn burgers later noodig hebben om persoonlyk en zelfstandig hun ty- "V'Uke welvaart te kunnen verzorgen. De Staat heeft niet het recht de Kerk van •enig onderdeel van de opvoeding uit te sluiten. Na een korte pauze sprak prof. dr. J. B. KORS O. P. over: b*cht op de zalen vooral rustiger dan gls- WeCT een P™**»** morgen. Dat «eieexent weer vergaderen in het boech. waar de acoustiek de stemmen van de sprekers mooter doet klinken, zelfs in de entourage van Om negen uur begint dr. •niburg met bet onderwerp: Hedenmorgen heeft voor de Utrechtsche recht bank terecht gestaan een zeventig jarige man, woonachtig te Hoeckelberg in België, zich noe mende handelsvertegenwoordiger, wegens dief stal van een portefeuille met Inhoud. Verdachte, die bekend staat als een interna tionale zakkenroller, had op 30 Juni van dit jaar te Utrecht op het Vredenburg Iemand zyn por tefeuille ontstolen. By «yn arrestatie bleek, dat verdachte twee overjassen aan had en behalve een hoed ook een pet by zich had, biykbaar om snel van ge daante te kunnen verwisselen. Verdachte beweerde, dat hy de portefeuille van de straat had opgeraapt, maar na het hoo ren van een ooggetuige, etechte de oficier van justitie, jhr. mr. Twiss Quarles van Ufford. een gevangenisstraf van een jaar en zes maanden, met aftrek van preventief.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13