Rolducs sociale studieweek Tegen machines P. Willekens S.J. De winkelsluitingswet gewijzigd EEN CRISISMAATREGEL HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL I WOENSDAG 8 AUGUSTUS 1934 NATIONALE BEDEVAART NAAR DOKKUM KERK EN POLITIEK Geen concurrentie met het buitenland Het Vastenmandement Rede prof. Barge ’1 Oneerlijke advocaat Acht maanden etraf voor onrecht matig toeëigenen van gelden O.S.P.’er» in ongenade echappdyke individuen” Oude zakkenroller voor den rechter Een internationale reputatie van en TOESTAND OPGEHELDERD Zangconcours Genève I aaar Belangrijke rede van prof. dr. J. B. Kor» O\ P. Sigarenfabrikanten in Limburg houden liever hun arbeiden aan het werk Toepassing in handen der gemeenten Benoemd tot Apostolisch Vicario van Batavia Het AUerheiligtte in de processie van de IXe Nationale St. Bonifacius-bedevaart naar Dokkum Kerk en politiek OnmlddellMk. krachtens zUn politiek k*nk- De voornaamste bepalingen van de nieuwe regeling DE „REGENMAKER” WEER IN ACTIE In dit laatste vooral mogen wU ons niet laten temmen door de voorzlchtlgheldstnaniakken die wachten srtl.en tot het vanzelf komt WU moe ten bedenken, dat de voorzichtigheid een deugd is van het handelen, niet van het niet-handelen. Op specifiek staatkundig terrein vervolgens moeten wU streven naar een sterker gezag dat krachtig optreden durft tegen demagogie-op- steatekosten tegen versnippering In revolution- nalre partijtjes. En ook hier moet de corpora tieve gedachte worden doorgevoerd ,^taat en opvoeding” „Onbetrouwbare en onkameraad- I is dit 4» >r- blijf nek Tenslotte 1» dan deze wetswijziging door de Eerste en Tweede Kamer aangenomen. Om dit alles te verwezenlUken heeft de Paul ons opgeroepen tot katholieke actie ieeken- apoetolaat zuiver In hierarchisch verband sóó dat de priester niet meer dan de assistent Ike uitvoerder van het ricallsme doch een lee- gemissen den dingen te zien •^1 In zijn résumé en In zUn rondvraag ver klaarde Prof. Kors nog eens uitdrukkelijk, dat de kansel niet de plaats is, waar over de poli tiek gesproken moet worden, tenzij in de aller uiterste noodzakelijkheid. In een krachtig applaus werd de dank aan Prof Kors voor deze, slechte op enkele notities uitgesproken buitengewoon heldere rede, ver tolkt. De slotvergadering was gevrijd aan een rede van Prof. Dr. J. A. Barge over „Het laatste Vastenmandement en de Katholieke mentali teit". meenten zijn waar het overgroote deel de Zon- dagssluitlng hoog waardeert en geen uitbrei ding daarvan op prijs stelt. De door de Re geering gevonden oplossing, waardoor met de belangen zoowel van voor- als tegenstanders sal worden rekening gehouden, lijkt ons Inder daad de meest bevredigende. ZU staan thans voor de keuze, ofwel deze machines aan te schaffen, met het gevolg, dat er in de sigarenindustrie een geweldige werk loosheid sal ontstaan, of wel te trachten een algemeen verbod tot het gebruik dezer ma chines te verkrijgen, teneinde aldus de siga renproductie voort te zetten en de werkgelegen heid voor alle arbeiders in deze Industrie te behouden. ^sarti- genheld achter- n oor- itenge- rg ge ile raad idiglng De Tegelsche sigarenfabrikanten hebben een request gezonden aan den Minister van Eco nomische Zaken, waarin wordt opgemerkt, dat sU staan voor bet critleke oogenbllk. waarop volledige sigarenmachines In de sigarenindustrie hun Intrede gaan doen en dat zelfs ntechlnea, welke in Dultechland verboden tön. in ons land voor goedkoops prijzen op de markt worden gebracht. '1 ver- ver- katholiek ook den plicht op den redelijken Invloed van de Kark op de wereld te helpen bevestigen en versterken, door deelname aan haar aposto laat. De katholieke politicus moet daarom niet op de eeipte plaats een gladde tong hebben, „het lekker kunnen zeggen," doch onderlegd zijn in den godsdienst, de zedenleer en de wetenschap der politiek. Wanneer wjj In ons land, protestantsch en heidensch voor een groot deel, onze beginselen willen doorvoeren, en het eenige middel daartoe is macht door eenheid, dan moeten wij die eenheid handhaven. Men kan aanmerken, dat de R.K. Staatspartij dingen niet ter hand heeft genomen of ver waarloosde, dan vrage men zich af wat er sou zijn, wanneer wjj geen R.K Staatspartij gehad hadden. Naar svp vernemen heeft Z. H. de Paus tot Apostolisch Vicaris Batavia benoemd den Hoogcerw. pater P. Willekena SJ. WU moeten met kracht nastreven: op sodaal- economisch gebied, het uitroeien van het klas- senstftjdbeginsel, het wegbanen van de moor dende vftje concurrentie, het ónmogelijk maken van de economische dictatuur van het kapitaal over de massa en positief: de ordening door de bedrijfschappen. De verhouding tusschen de Kerk als heils instituut en de politiek kan nu geen andere zijn dan deze: de normen voor het politieke leven moeten gevraagd worden aan de eenige. die onfeilbaar de waarheid kan leeren. Deze con clusie, aldus Plus X, lijkt voor sommigen hard, doch onontkoombaar Het is de plicht van de Kerk de leer van het Evangelie ook aan de politiek voor te houden. Geen staatsmacht kan haar dat beletten. Haar eenig antwoord aan politici, die dat trachten, kan geen ander zijn dan „non poasumus", wjj kunnen niet anders I De Paus heeft ons geroepen tot den bouw van een christelijke samenleving. Dit doel ligt achter den einder, doch het Is onze taak, met het schip der R. K. Staatspartij daarheen te stevenen. Rolduc, 7 Aug. 1934 De laatste In de ft) van sprekers van den Maandag was Pater J. Colsen O. M. uit Nuth, die de „NoodzakelUke radicale hervormingen in de structuur der samenleving" uiteenzette. Radicale hervorming, sóó, als wU die voor slaan. mag nooit beginnen met een neerhsüen van al het bestaande, met het gelijkmaken van aHes aan den grond Neen: wjj willen evolutie, aansluiten bij, voortbouwen en ombouwen van het bestaande Doch dit ombouwen moet radi caal zijn zóó radicaal als de encycliek Qudra- geslmo Anno dat wil. Hedenmorgen heeft voor de Utrechtache recht bank terecht gestaan een zeventig jarige man. woonachtig te Hoeckelberg In België, zich noe mende handelsvertegenwoordlger. wegens dief stal van een portefeuille met inhoud. Verdachte, die bekend staat als een Interna tionale zakkenroller, had op 30 Juni van dit jaar te Utrecht op het Vredenburg Iemand zijn por tefeuille ontstolen. BU zjjn arrestatie bleek, dat verdachte twee overjassen aan had en behalve een hoed ook een pet bij zich had. blijkbaar om snel van ge daante te kunnen verwisselen. Verdachte beweerde, dat hjj de portefeuille van de straat had opgeraapt, maar na het hoo- ren van een ooggetuige, elschte de oficler van justitie, jhr. mr Twiss Quarles van Ufford. een gevangenisstraf van een Jaar en zes maanden, met aftrek van preventief. dan wijziging der winkelslui tingswet tot stand gekomen. Het onder- de Tweede Kamer, dienden het liberale Kamer lid dr. Vos en de Katholieke afgevaardigde mr. Teullngs amendementen In, welke tot strek king hadden een verruiming van de verkoopge- legenheld op Zondag. Het liberale amendement beoogde een blijvende verruiming van den Zon- dagsverkoop voor verschillende consumptiewa- ren tot uren. Aanneming van dit amendement zou zeker beteekenen aantasting van een der grondslagen van de winkelsluitingswet. Daar voor was de Kamer dan ook niet te vinden, en het amendement werd verworpen met groote meerderheid. Het amendement van mr. Teullngs ging veel minder ver. Uitdrukkelijk werd bU de indie ning voorop gesteld, dat de Zondagsrustbevor- dering een der hoofdpijlers is der Winkelslui tingswet, wsarop geen Inbreuk behoort te wor den gemaakt. De huidige toestand waarin het winkelbedrijf allerwege verkeert, maakt het ge oorloofd en noodzakelijk de grens der uitson deringen, welke de wet zelve thans reeds kent, eenigermate te verleggen. Het amendement Teu llngs bedoelt alleen tjjdelUk voor enkele be paalde mlddenstandsbedrtjven eenige verlich ting te brengen door meerderen Zondagsverkoop Het amendement werd door de Kamer aange nomen. Aanstonds daarna Is op verzoek van Minister Ooljjn de verdere behandeling van het ontwerp geschorst, aangezien de Regee ring zich over den toestand wenschte te be raden. Een oogenbllk dreigde een conflict te ontstaan tusschen Regeering en Volksvertegen woordiging. Gelukkig, vooral in deze Omstan digheden, is het niet aoover gekomen. Naar het oordeel der Regeering sou door het amende ment Teullngs mogelijk te ver kunnen worden gegaan in die gemeenten, waar de overgroote meerderheid principieel tegen verruiming ge kant la. Naar hun meening sou een dergelljk verbod tot het bezigen van machines In de sigaren industrie zeer goed te verwezenlijken zijn. De sigarenindustrie maakt, wat bet aanwen den van machines betreft, een groote uitson dering op alle andere takken van Industrie, en wel omdat deze machines zich nog in een beginstadium van ontwikkeling bevinden en nog niet geperfectlonneerd zijn en daar naast de sigarenindustrie niet te lijden beeft onder concurrentie met bet buitenland, waar 'Immers in de meeste landen de sigarenlnvoer zoo boog belast la, dat er nimmer van eemgen uitvoer van beteekenls van Nederland naar die landen sprake kan zijn, temeer niet, daar in vele landen de rookartikelen staatsmonopolie zijn. De Haagsche rechtbank heeft mr. T. A. W., die terecht heeft gestaan, omdat hij zich ten nadeele van een koopman uit Voorburg en van een landbouwer resp f 500 en f 2800 onrecht matig heeft toegeëigend, voorgevende dal deze gelden noodzakelijk waren voor een door hem te voeren civiele procedure, wegens verduiste ring In de uitoefening van zijn beroep tot acht maanden gevangenisstraf veroordeeld. Dr. Poels sprak na dit alles nog een hartelijk slotwoord, waarin hij meedeelde, dat binnen een maand na deze week het verslagboek zal verschijnen, waaruit de adviseurs, de Credo Pugno-mannen, de praatavonden rijkelijk stol voor overweging zullen putten. Dr van Oils leidde de gasten nog rond door Rolduc. Langzaam verlieten allen de oude abdij. Tot het volgend jaar. BATAVIA. 7 Aug. (Aneta) De voorzitters van de Nederlandsche en Japansche bandels- delegatles hebben een bespreking gehouden, welk onderhoud heeft geleld tot verheldering van de situatie. De voorzitter van de Japanache delegatie, de heer Nagaoka, heeft zijn condoleantie betuigt bij het overlijden van Ir. Wellensteln, in leven onder-voorzitter der Nederlandsche delegatie. Onder de katholieken zijn er nog velen, die fn>*r niet willen begrijpen welk verband er en moet bestaan tusschen Kerk en po litiek. velen, door wie de leasen van 19 eeuwen niet worden begrepen. Om een nauwkeurige verhouding af te ba senen tusschen belde grootheden Is het noodlg beider begrip te bepalen. De wetenschap der politiek is de kennis van ?en «Mn doel en de middelen, waarover hij beschikt om dat doel te bereiken. De poll- “•ke kunst is de toepassing van de wetenschap Oer politiek op de omstandigheden Belden zijn kwzchlllend. Niet ieder socioloog Is een goed politicus. P°*> »»n de politiek is de verwezenlijking van net staatsdoel De staat onderscheidt zich van •s andere gemeenschappen doordat hjj geen •Pëoiale doeleinden nastreeft, doch zoo unlver- 9»ai mogelljk blijft in zijn doelstelling. HM •«teft alles na wat de menachelljke natuur yy 1,1 *®nig opzicht vervolmaken kan. Zijn ^•rksaamheld strekt zich dus uit over het waar°P mensch zich ootwlk- s een lange lijdensgeschiedenis is eindelijk een 1 t llng afwijkend standpunt tusschen enkele ka binetsleden ten aanzien van dit onderwerp en de ziekte, gevolgd door aftreding, van Minister Verschuur, die voor zijn heengaan een tweetal herzienlngsontwerpen leen verrulmlngaontwerp en een ontwerp tot technische herziening* bij de Staten Generaal had aanhangig gemaakt, hebben de totstandkoming dezer wijziging aan merkelijk vertraagd Zooals men zich herinne ren zal, was de Minister van Economische Za ken ad interim om prlnclpieele redenen niet voor behandeling van het ingediende s.g rulmingsonlwerp te vinden. Een minder kwlkkelUk debat In de Kamer Is daarvan het gevolg geweest. Aanvankelijk toch was ver klaard, dat het geheele kabinet met het voor stel van Minister Verschuur tot tUdelUke ver ruiming van den Zondagsverkoop voor enkele oonsumptlebedftjven accoord ging, terwijl na aanvaarding van zMn interimaat Minister ColUn verklaarde niet genegen te zijn dit ontwerp te verdedigen. Het liberale kamerlid dr. Vos, die reeds eerder een herziening der wet. welke een aanzlenlUke verruiming van den Zondagsver koop beoogde, had aanhangig gemaakt, bracht dit ontwerp in de Tweede Kamer wederom ter tafel. ZMn voorstel, dat van verstrekkenden aard was, kon in de Kamer op verre na geen meerderheid vinden. Nadat Minister Coltjn het ontwerp tot tech- niflChA henlenlnff bad bil In het laatste nummer van „De Fakkel" deelt het bestuur van de OJS.P. mee. dat de partM- secretarls en redacteur De Kadt en het lid van hot bestuur Bal. Tas zjjn geschorst, terwijl het P B -lid Henk de Boer zijn functie heeft neer gelegd In de toelichting op dit in een vergadering van 30 Juli genomen besluit worden de belde geschorste functionarissen als onbetrouwbare en onkameraadschappelUke individuen voor gesteld met wie de partij in een weldra te hou den „conferentie" de banden wel voor goed sal doorsnijden. p 13 en 13 Augustus aa. wordt te Genève f 1 een Internationaal Concours gehouden voor muziek- en zangvereenlglngen, waaraan ook sal worden deelgenomen door de zangvereen'glng ,jBt. Pancratlus" te Heerlen en wel In de eerste afdeeling, eerste klasse. In deze klasse zijn Canada, Frankrijk, Engeland, ItalM en Nederland vocaal vertegenwoordigd. De wed •trljd omvat solfëge-zlngen, klasseringen en eere-zlngen. Door J»t. Pancratlus" worden de beide koorwerken „Totenvolk" van den Zwtt- serschen componist Pr. Hegar en „Gebed voor den Tempel" van den Nederlandscbon compo nist Fred. J. Roeske uitgevoerd. De generale repetitie zal worden gehouden op Donderdag Augustus aa. in den Etude schouwburg te Heerlen. Op deae repetitie aal de vereenlging de wedstrUdnummerz ten gehoo- re brengen, terwijl ook eenige leden der veree- nlglng, die aan den sohsten-wedetftjd zullen deelnemen, de door hen gekozen nummen zul len zingen. nen alleen voor den verkoop van die Zondags zes achtereenvolgende uren i zMn Daarnaast is voor winkels In tab kelen en voor slijter Oen een verkoopgeM op Zondag toelaatbaar gedurende vief eenvoigende uren. Deze openstelling Iran win kels voor den verkoop van vorengenomnde con- sumptlewaren gedurende zes en vier airen des Zondags kan alleen gelden. Indien enl voorzoo- ver de gemeenteraad beeft verklaard J deel te zMn. dat de tegenwoordige I wone omstandigheden daartoe aanlell ven. Deze verklaring moet de gemd afleggen binnen twee maanden na aflg der wijzigingswet Is binnen dien tijd niet voldaan dan zal van deze bevr geen gebruik meer kunnen worden gerrihakt. Voorts sal de Raad bedoelde verklaring nis* eerder kunnen afleggen, dan nadat de belang hebbenden uit het betrokken bedrijf of bedrij ven rijn gehoord Het oorspronkelijk ontwerp sprak in plaats van belanghebbenden over het hooren der winkeliers Deze wijziging te een ge volg van het amendement van het kamerlid Drop. De Regeering heeft zich daartegen met klem verzet. Immera wie men hier onder „be langhebbenden" heeft te verstaan, is erg duis ter. Bedoeld waren door den voorsteller de per soneelsorganisaties. Het oordeel van belang hebbenden beteekent voor den gemeenteraad In geen enkel opzicht een bindend advies. Dit doet wel e?nlgsslns vreemd aan. Ook een hoo- gere macht heeft daarop geen invloed. We mo gen evenwel vertrouwen, dat de Raad zich btf zijn besluit geheel zal laten lelden door de wenschen van de betrokken middenstanders. Teneinde te voorkomen, dat In gemeenten, waar de crisisomstandigheden door den Raad worden erkend een al te uitgebeelde openstel ling op Zondag sou plaats vinden, welke mo- gelUk sou worden, aangezien de wet nu reeds plaatselUke afwUklngen kent, bepaalt de wet, dat in zoo-.lanig geval de gewone afwMklngen niet sullen gelden. Bovendien mogen onder de ze omstandigheden ten aanzien van sigaren winkels en slijterijen, door de Kroon goedge keurde verordeningen, welke afwUklngen van de wetsbepalingen bevatten, aan deze bedrijven voor den Zondag geen meerdere verkoopgele- genheid geven dan twee uren. Maximaal kun nen algarenwlnkete en aiyterUen alzoo ses uren van den Zondag geopend zijn. wu durven de hoop kaastsvm. dat van de mogeiukheld welke de wet In desen crtetetUd opent, om een ultgebreldere Zondagsverkoop- gelegenheld in het leven te roepen, met beaou- nenhtid gebruik sal worden gemaakt. ZU. voor wie deze brief een nadrukkelijke bevestiging van eigen Inzicht te, mogen be denken, dat het van anderen, geloofsge- nooten, een groot offer heeft gevraagd. Verre daarom van op de borst te slaan en te zeggen: dat hebben de bisschoppen nu eens flink gedaan, moeten zM. wier inzicht het juiste was, den Irentechen weg bewan delen. den weg naar het offer voor anderen effenen en niet moellljker maken. Voor hen, die aan den opbouw der R. K StaatepertU werkten, valt het moellUk te be grijpen, dat deze opbouw niet gewaardeerd werd doch te begrupen U het wel, wanneer men zich afvraagt of er geen overwaarde aan de partij te toegekend, of de eigen cultuur tusschen Kerk en StaatspartU niet wordt doodgedrukt, men bedenke bjj dit alles ook, dat dlkwUls kleine er- giensch verhinderen de groote Zal men later van ons kunnen getuigen, dat wfj het Instrument, waarmee de katholieken den schoolstrijd, den strijd om sociale- en huwelijkswetgeving voerden, daar heen hebben gericht, waar het zich beter dar. vroeger kon ontplooien? Een verbod tot het aanwenden van machines verdient de voorkeur boven een te beffen be lasting, omdat een dergelUke heffing het kwaad niet uitroeit, en een verbod voor een algemeens practlsche uitvoering en toepassing veel een voudiger te, en bovenal omdat men nog slechts in enkele sigarenbedftjven met deze machines is beginnen te werken. Adressanten verzoeken daarom met allen aandrang op dit crltleke maar tevens gunstige oogenbllk soo spoedig mogelljk maatregelen te treffen tot het verbieden van het gebruik van aUe volledige sigarenmachines in de stgarei industrie. De Westlandsche brandweren s|jn Maanrtaq- avond plotseling opgeroepen voor een heel bij sonderen dienst, nl. om regen te maken Op verzoek van den heer Veraart rukten om streeks zes uur de brandweren van Meeziend De Her. NaaldwUk. Monster. Poeldijk, Honee- lersduk en 's-Gravensande uit, cm water in de lucht te spuiten. In ieder van deee gemeenten werd tot acht uur op volle capaciteit gewerkt. BegrtjpelUkerwüze trok deze ongewone ar beid van de diverse brandweren ruime belan*- s telling. Pater WUlekene werd den zeeden December 1881 te Reusel geboren, waar zMn vader bet ambt van burgemeester bekleedde. HU maakte sUn humaniora te Turnhout in BelgMI, en trad in 1900 in de Sociëteit van Jesus, waarna hu zUn verdere priesterstudiën voltooide. In 1918 ontvingt ds nieuwbenoemde viciteis te Maastricht de H. Priesterwijding. Belangrijke functies beeft hU In sUn orde bekleed, waaruit blUkt welk vertrouwen ds geestelijke overheid van den beginne af in Pater Willekens heeft gesteld. HU was novicenmeester te Mariëndaal, rec tor te Maastricht en achtereenvolgens visitator in N«j5ÜM4sch-Indlë, Voor-Jndlë, Hongarije na uhb laatste jareü bracht pater Willekens in het buitenland door. In den belangrijken post, welke hem door deze PauselUke benoeming is toevertrouwd, volgt hU z. H. Exc. Mgr. Antonlus van Velsen op, die. zooals men weet, om gesondheidsredenen ont slag nam en thans In Nederland vertoeft. bUzonder geslaagden praatavond, T“ b2.J>'3; pater Ptouy O. P. uit Leu- P”1 Bar’e ult beiden en prof Bassen uit NUmegen “«»ezlg waren, en na een rustlgen P*cht de zalen vooral rustiger dan gls- terra - komt weer een prachtige morgen. Dat beteekent weer vergaderen in het bosch, waar ds acoustlek de stemmen van de sprekers mooier doet klinken, zelfs In de entourage van ta l^tnbtederdZkmen d<! bUUW* *Ucht<‘ten Om negen uur begint dr. A. MOUJER uit Tilburg met het onderwerp: en de leek de eigi program U geen kenactle, waarin wjj de wereldoverwlnnende eigenschappen van het kathol int sme meer uit dragen, dan wU tot nu tos deden. Ziet men de Kark als hst geheel der kerkeluke gezagsdragers, dan moet men rekening houden met het feit, dat de gezagsdragers, wat de Kerk niet is, ook staatsburgers zUn, die ten volle het recht hebben om van hun rechten als zoodanig gebruik te maken, zich als burgers bezig te houden met de politiek. Vooral In den democra- tlachen staat, waar Jam en alleman meedoet aan de politiek, gaiat het niet aan den priesters en bisschoppen bet recht tot deelname daaraan te ontzeggen. Waar echter de practlsche politiek het terrein bU uitnemendheid is van de harts tochten, daar kan het zUn dat de nadoelen van het deelnemen der priesters de Kerk meer schad* dan voordeel brengen. Dit geldt echter niet van de wetenschap der politiek, wier nor men. geput uit bet Evangelie, de priesters nooit mogen nalaten openlijk te erkennen en zelfs te verkondigen. De Kerk tenslotte als gemeenschap der geloovlgen laat den katholiek als burger vol komen vrU In sulver politieke kwesties. ZU ver biedt zelfs den priesters op dit terrein van hun Invloed gebruik te maken. ZU legt echter den De waarde van den eigen tijd wordt niet be paald door wat eraan voorafging, doch door wat erop volgt. Wat de toekomst brengt is ons onbekend, doch wel is het ons mogelUk de richtingen te bepalen In het wereldgebeuren. Ons doel ligt achter den einder en het zal ons zUn verschUningsvorm eerst openbaren als wU het hebben bereikt. Met deze gedachten voor oogen moeten wU het Vastenmandement bezien in het licht det Katholieke mentaliteit. Deze is iets anders dan de sensus cathoUcus. hoewel er onder belde begrippen veel gemeenzaams is. De sensus ca- thollcu* is gericht op de erkenning van de Ka tholieke waarheid; een daad dus van het ver stand. betrekking hebbend op den geloofs inhoud. De Katholieke mentaliteit daarentegen is gericht op het waarlUk Katholieke handelen: zU is een daad van den wil en heeft betrekking op het geloofsleven en -beleven. Er is nu niets, wat men moeiUjker loslaat dan eigen Inzicht. Het Vastenmandement echter waagt dit offer Krachtens zUn bestuursmacht Immers vroeg het Episcopaat de staatkundige eenheid te bewaren ter verdediging van bet erfgoed der vaderen. Verdediger was mr. Wlertnga. die In sUn pleidooi tot vrUspraak concludeerde en onmld- deUUke Invrijheidstelling verzocht. Het verzoek werd afgewezen en de uitspraak werd door den President, mr. v. d. Meulen. be paald op 31 Augustus. en ruimers verkoopgelegenhetd gedurende H den Zondag acht de wet toelaatbaar voor winkels, waar uitsluitend of In hoofdzaak visch of fruit. hetzU een of meer der navolgende waren, t.w. brood, banket, suiker werk, chocolade, al dan niet tezamen met con- sumpüe-Us, wordt verkocht. Dew winkels kun- BU note van wUslglng, gecontrasigneerd door den inmiddels opgetreden Minister Steen- berghe Is het amendement Teullngs overgeno men met aese restrictie, dat de daarin neerge legde verruiming alleen toepassing aal vinden in die gemeenten, waar de gemeenteraad, gelet op de crisisomstandigheden, ze noodlg oordeelt. Hiermede is bereikt, dat de verruiming van Zon dagsverkoop geen algemeen karakter aal dra gen. Dit verdient zeker toejuiching Men moet toch wel bedenken, dat u aeker tal van ge- De opvoeding in den vollen sin, dat is de natuurlUke en de bovennatuurlUke ontwikke ling van het kind tot zelfstandig mensch die in staat is zUn leven op de juiste wUze te be- k allereerst de plicht van de ouders. Die ontwikkeling van het kind bestaat uit de twee-eenheidde elgenlUke opvoeding en het onderwus Het onderwijs ts het ontwikke len van de natuurlUke geestelUke vermogens en het meedeelen van de noodzakelUke. natuurlUke «n bovennatuurlUke kennis De opvoeding in engeren zin omvat de geestelUke en de licha- melUke opvoeding De llchamelUke opvoeding is de behoorlUke ontwikkeling van de lichame lijke krachten en vermogens in de juiste ver houding tot de geestelUke opvoeding Deze geestelUke opvoeding bestaat in het ontwikke- T*11 zedelUke krachten in den mensch, het vormen van den wil. het richten van weten en streven op God. zUn bovennatuurlUk doel. d* mensch heel zijn leven in al zUn verhoudingen richten moet op zUn eeuwig bo vennatuurlUk doel, staat hU in al sUn levens verrichtingen onder de rechtstreeksche of zUde- Mngsche leiding van de Kerk, de door God ■elf aangewezen gemeenschap om het men- schelUk leven naar zUn eeuwig doel te leiden De opvoeding van het kind door de ouders Is dus geheel aan de opperste leiding van de Kerk onderworpen. De Kerk heeft zeggenschap over het heele •ebied van de menachelUke opvoeding in de meest uitgebeelde beteekenls. De Staat heeft zonder twUfel zelf belang bU da opvoeding en het onderwUs van zUn toe komstige zelfstandige burgers, omdat ook het heil van den Staat afhangt van de geestelUke en rtoffeluke welvaart van zUn leden. In het algemeen sUn de ouders niet in staat net onderwUs tot natuurlUke kennis en de 11- ehamelUke opvoeding van hun kinderen be- hoorlUk zelf te verzorgen, gezien de hooge ■lachen die aan den mensch gesteld worden ▼oor de behartiging van sUn tijdelUke belan ken. Daarom heeft de Staat, aan wlen van na ture de opperste leiding van het algemeen tU- delUk welzUn is toevertrouwd, het recht en de plicht voor dit deel van onderwUs en opvoe ding. de noodzakelUke en genoegzame hulp te «even, in alles wat sUn burgers later noodlg hebben om penoonlUk en zelfstandig hun tU- delUke welvaart te kunnen verzorgen. Staat heeft niet het recht de Kerk van •enig onderdeel van de opvoeding uit te sluiten Na een korte pauze sprak prof. dr. J. B <OHS O. p. over: de priesters zuiver Dat beteekent niet, dat de priesters zich moeten bezig houden met zuiver politieke vraagstukken. Integendeel. Leo XIII heeft ult- drukkelUk verklaard, dat zU dit niet moeten doen. Doch er zUn zedelUke vraagstukken in het staatsbeleid, en daarmee kan. mag en moet de Kerk zich bezighouden. Ook met een direct verbod kan zU een indirect gevaar voor geloof of zeden in een neutrale vakorganisatie of fascistische Jeugdbeweging bUvoorbeeld be zweren. n hoofdzaak zUn daarmede tot stand ge bracht een aantel technische verbeterin gen. welke aan de hand van de twee-jarige praktUk der wettelUke winkelsluiting en op grond van een aantal rechterlUke beslissingen noodsakelUk waren gebleken. WU achten het niet van belang hier een opsomming te geven van al deze wUziglngen. De voornaamste SUn wel de hierna volgende. Aan den gemeenteraad zal in het vervolg worden overgelaten te beoordeelen of er bU- sondere plaatselUke omstandigheden aanwezig sUn. welke afwUklng van de bepalingen der wet noodlg maken. KonlnklUke goedkeuring van deze afwUklngen blUft gevorderd. UitdrukkelUk bepaalt de wet thans, dat onder de 21 dagen door den Raad aan te wUzen. waarop de wet telUke slultlngstUden niet zullen gelden, geen Zondagen mogen worden begrepen. Voorts moet het geschrift of drukwerk, dat door den winkelier in den winkel is bevestigd, welke naar keuze van den winkelier des Zondags enkele uren geopend mag sUn. door of vanwege den burgemeester zUn gewaarmerkt. Tenslotte vervallen de thans bestaande ver ordeningen. welke afwUklng van de wetsbepa lingen Inhouden, of welke dagen of gedeelten daarvan aanwUzen. waarop alle wtnkels In een gemeente of een bepaalde groep gesloten moe ten zUn. ul ter luk binnen zes maanden na In werkingtreding dezer wetswUziglng. Ds voorschriften, die deze wUziglngswet be vat, on welke verband houden met de tegen woordige buitengewone omstandigheden, hou den op te gelden drie maanden na den dag. waarop bU KoninglUk Besluit ia verklaard, dat het verder voortbestaan niet meer noodlg la Zoo’n beweging vormt de katholieke stands- organlsatle door Pater Jacobs treffend: sociale zielzorg genoemd. Algemeen doorgevoerd is zij het eenige middel om de massa weer voor te uchten en te bezielen om de herkerstening der heele profane wereld offensief te bereiken Bpe- f***1 wUdt Colsen nog uit over de ton beweging der Credo Pugno club. ter, moet de Staat de rechtsorde behartigen. Daarin hebben anderen geen taak. Dat is de eigen staatstaak. Op andere gebieden heeft de staat slechts een subsidiaire plicht. Die andere belangen vallen wel onder het staatsdoel, doch eischen niet onmiddellUk de behartiging door den staat zelf. Andere organen hebben hier eerder een taak: de Staat moet regelend, leidend, opwek kend werken. Kan de Staat die taak vervullen? In het antwoord op deze vraag dient men voorop te stellen, dat sinds den zondeval van Adam noch de mensch afzonderlUk noch de mensch- heid als geheel de volmaakte ontwikkeling van zUn wezen kan bereiken. WU kunnen zelfs niet erkennen, dat de mensch uit zichzelf de nor men kan kennen, in de verwesenlUklng van het Staatsdoel. De openbaring leert ons eerst de hiërarchie der doeleinden, waarin de stof- felUke goederen het laagst, de geestelUke en zedelUke het hoogst staan. Hoe kan de moderne mensch nu. die geen enkel van de tien geboden meer wenscht te onderhouden, die afgoderU pleegt, den dag dre Heeren niet meer onderhoudt, den eigendom niet meer Juist kan zien -en alles wat kulsch- held en gehoorzaamheid heet vertrapt, hoe kan die moderne mensch het juiste inzicht hebben in het staatsleven, dat toch een sedelUk leven is? Hoe zal de staat, onder zUn leiding. Juiste doeleinden stellen aan de opvoeding, het eigen domsrecht, bet huwelUksrecht en zooveel andere vraagstukken, waarmee de staat zich moet bemoeien? Bepaalt men dan het kerkbegrip, dan bedenke men: God heeft den mensch geroepen tot een bovenmenschelUke roeping. Met ZUn heilig- makende genade maakt hU den mensch weer gezond en verheft HU hem tot ZUn eigen Kind schap zoodat er een bovennatuurlUke ver bondenheid bestaat tusschen God zelf en den mensch. Christus nu heeft, bU het volbrengen van ZUn zoenoffer de Kerk opgedragen dat genadeleven aan alle menschen en volken te brengen en haar tot uitoefening van haar leeraars- en herdersambt een gezag geschonken in het priestersambt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5