Lutine-toren gaat zee Wie betaalt de schade? I J PALMOLIVE Gebruik steeds Palmolive, omdat daarin de waardevolle olijf- en palmoliën, door meer dan 20.000 schoonheids-experts aanbevolen, op de juiste wijze zijn verwerkt, de zeep der jeugd (2 stuks voor 25 et.) Auto met paarden te water DE WET EN DE PRACTUK MAAR HET SEIZOEN IS BIJNA VOORBIJ... DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1934 l. Zeven dieren verdronken Auto het trottoir op De van In- en uitvoer over Juli FELLE BOERDERIJ BRAND KUNST EN NIJVERHEID BRAND TE NIJMEGEN TERTIARISSENDAG Terecht HAAMSTEDER VLIEGVELD De W .A.-verzekering AMERIKAANSCHE RECLAME Eisch van modern recht Eigen risico Indië vraagt maatregelen „W ettelijke aansprakelijkheid” Contingenteering van veekoeken Moeilijk missiewerk in Japan Voetganger levensgevaarlijk gewond Aanvankelijk 40 pCt. ter beschik king van de importeurs In het centrum van het Boeddhisme Aandeelhouders ontstemd door stilstand van het ber gingswerk Een tentoonstelling te a Gravenhage Ontstaan door het warmloopen van een motor Natuurzijde contra wol contra kunstzijde contra katoen VERHOOGING VAN DE VOLKSWELVAART FAILLISSEMENT „ATALANTA” „parapluie” Janssen Opening van het nieuwe K. L. M stationsgebouw speciaal beroep Het percentage van den Invoer, gedekt door uitvoer, was over Juli 67.7 (v. m. 66.7). het voor wor- een ia !D Textiles'’, Amsterdam, meldt de De Inhoud der sg „WettelUke aansprakelük- De nieuwe Lutine-toren, die nu reeds maandenlang werkeloos op Terschelling staat Honderden guldens schade worden dagelijks door het wegverkeer aan gericht LI 1.6 LI Maar tusschen aansprakelijkheid en schade vergoeding ligt nog een breede klove. Wat heeft het slachtoffer van een auto-ongeval aan een eisch tot schadevergoeding als de schuldenaar niets bezit? Een vordering op een Insolventen schuldenaar, die geen lood dubbeltje waard is. En alle acht alinea's van art. 25 der Motor- en RU wiel wet (het art. dat de W. A. regelt) zijn niet in staat hem één cent te vergoeden van de schade, die hü door schuld van een auto mobilist heeft geleden. Het Is niet bekend, hoe veel van de tallooze aanrijdingen, die dag aan dag plaats hebben, aldus eindigen In een wer kelijker! schadepost voor den aangeredene. Maar het feit, dat lang niet alle menschen met auto’s kapitaalkrachtig zUn, zal wel door niemand ontkend worden, en daaruit volgt, dat over- aan het er heel wat gevallen moeten zijn, waarin een verhaal der schade op den veroorzaker rustig achterwege kan blUven, omdat er toch niets te halen valt. Zelfs kan men gevoegelUk nalaten de aansprakelUkheld door een duur en lang durig proces te laten vaststellen. er :n 13 >3 Het bezwaar is wel eens aangevoerd dat in dien verzekering wettelUk verplicht is. de ver zekeringsmaatschappijen het iemand ónmogelijk kunnen maken als bestuurder van een motor voertuig op te treden, door te weigeren hem te verzekeren. Een dergelUke macht te leggen In de handen van commercleele ondernemingen heeft men onwettig genoemd. Ons lükt dit be zwaar niet belangrUk. Verzekering is een com mercieel bedrUf, en als er geen enkele maat schappij te vinden is die het risico wil dragen van iemands evoluties op den openbaren weg, dan zal daar wel reden voor zUn en Is het maar beter dat die persoon achter het stuurrad van daan blUft. 13 LI >3 13 14 L5 13 f.6 1.4 17 13 13 Beslissing in hooger uitgesteld te sn at er In At b LD De wettelUke aansprakelijkheid is een zware last voor de automobilisten. Zü kan een groot ongeluk zUn. dat komt uit een klein hoekje Als een automobilist voor een vergrijp beboet wordt door den strafrechter, staat de boete in ver houding tot de overtreding. Ook de schade, die hU zelf aan zUn automobiel oploopt, blUft toch altUd binnen zekere grenzen. Maar de W.A. kan aan een kleine onachtzaamheid groote finan- cieele gevolgen verbinden. Daarom zal iedere serieuze automobiel-bezitter zich voorzien van een polis, die dezen last op een verzekerings- maatschappU overdraagt. Voor een dergelUke verzekering bestaat meer grond, dan voor een verzekering tegen eigen schade. Huldebetooging ter eere van St. Dominicus Maar als de auto-bezttter nu eens niet serieus is en zich niet verzekert tegen wettelUke aan sprakelijkheid? Als hU bemiddeld genoeg is, kan hU zich die weelde veroorloven: zü kan hem echter, wanneer er eens iets gebeurt, op een flink bedrag komen te staan. Maar als de auto- eigenaar onbemiddeld is? Dan worden zUn toe komstige slachtoffers de dupe. HU kan wel schade aanrichten, maar hU zal niets kunnen vergoeden. En de practUk leert, dat juist zU, die niets te verliezen hebben, het meest roeke loos zUn tegenover de bezittingen, ja het leven en de gezondheid van een ander. Een autorUder, die niet tegen W A. verzekerd is, vormt een voortdurende bedreiging voor het levensgeluk van degenen, die mét hem op den weg zUn Sedert Is door concessionarissen eehter niets ondernomen, wat op ernstige pogingen wijst om de kostbare lading te bergen. Het geheele voor jaar en het grootste gedeelte van den zomer is voorbU gegaan zonder dat de toren Beckers is aangewend, ot een ander systeem is toegepast. Het zou aanbeveling verdienen, wanneer men hier te lande nog eens tot verzekerlngsplicht zou overgaan, daarbü tevens voor te schrUven dat de polls een dergelUke elgen-risico clausule moet bevatten. Anders zouden de onverantwoor delijke elementen onder de autorUders mis schien in verleiding komen, om nu ze toch ver zekerd zUn, er maar op los te rijden. Een aldus ingerichte wettelUke regeling zou, zooal niet het aantal betreurenswaardige auto- ongevallen verminderen, dan toch de ongeluk- kcnige gevolgen daarvan voor de betrokkenen aanmerkelUk verzachten. De veiligheid van den weggebruiker zou er door toenemen. Daarom hopen we dat bU behandeling van het nieuwe wetsontwerp door de Tweede Kamer een krach tige aandrang op de regeering zal worden uit geoefend om de verplichte W. A.-veraekering alsnog daarin op te nemen. De waarde van den uitvoer beliep over Juli ƒ58 mlllioen (v. m. ƒ59 mlllloen). De Invoer van goud en zilver over Juli beliep 16.757329 en de uitvoer 2.435.061. Vrachtauto rijdt in tusschen tram en autobus, reden en op slag gedood laat een vrouw en vier kinderen na.... In elndelooze rU vullen de dageUjksche ver keersongelukken de kolommen van onze dagbla den. Voor honderden guldens schade wordt dage- lUks aangericht door de „knorrende beesten”, die dag en nacht langs onze wegen en door onze straten snorren. En wie betaalt de schade? De wet zegt: de veroorzaker. Eenvoudig en billUk. Maar de practUk voegt daar een groote „als” aan toe: „als hü tenminste betalen kan". Als hU dat niet kan, dan is de aangeredene de dupe. Niemand vergoedt hem de schade, die hU geheel buiten zün schuld heeft geleden. De wet laat hem met leege handen staan. En werkt de heer Beckers misschien hieraan mede? Het Is onbegrijpelijk hoe de heer Beckers, die toch ook vele geldschieters voor zün systeem geïnteresseerd heeft, zoo rustig maandenlang op Terschelling kan wachten zonder alles in het werk te stellen om aan den gang te komen. Of hoopt Beckers straks alleen de concessie te krUgen? In verschillende landen heeft men dit Inge zien en de verzekering tegen wettelUke aanspra- kelükheid verplicht gesteld. De Skandlnavische landen, die in meer opzichten de wetgeving onzer mldden-Europeesche staten vooruit zUn, hebben het eerst de billUkheld van zulk een ver plichting ingezien. Het Deensche recht kent den verzekerlngsplicht reeds sedert 1918. In Finland is hü in 1925 Ingevoerd. In Noorwegen moet ieder aulomobielbezitter een bepaald bedrag als borgsom storten voor eventueele vorderingen, die derden ter zake van veroorzaakte schaden op hem kunnen krügen. Zü kunnen aan deze verplichting echter ook voldoen door zich te voorzien van een W.A.-polis. In enkele qjaten van de Amerikaansche Unie bestaan dergelUke bepalingen. De op 1 Januari 1931 Ingevoerde Rood Traffic Act heeft den verzekerlngsplicht ook in het conservatieve Groot-Brlttannië inge voerd. ZU bepaalt o.a., dat bet verboden is, een motorvoertuig te gebruiken, te doen gebruiken of te laten gebruiken, tenzU men in het bezit is van een polls of garantteverklaring, die vol doet aan een reeks in de wet genoemde elschen. De Zwltsersche wetgevende organen hadden in 1926 een dergelUke regeling aangenomen, maar Doordat bü het passeeren de vlotbrug kan telde is te Lemelerveld. onder de gemeente Dalfsen, Woensdagmiddag te omstreeks vier uur, een tractor met aanhangwagen, waarin zich acht paarden bevonden, in het water van het Deventersche Kanaal geraakt. De veehandelaar Van Wegel uit Hattum, die met twee andere personen in de cabine gezeten was, kon, evenals dezen, met moeite worden gered. Men slaagde er nog in één paard levend op den wal te krügen. De zeven andere dieren zün jammerlijk verdronken. Het verkeer ter plaatse was Woensdagavond geheel gestremd. Met behulp van een kraan- wagen heeft men den wagen en de kadavers uit het water gehaald. De brug hoopte men spoedig te kunnen herstellen. En zoo zün er nog tal van voor de samen leving belangrijke v raagstukken in verband met deze materie, die een nadere bestudeerlng wenschelUk maken.” Voorzitter van de commissie van uitvoering is de heer J. D. Ros, secretaris de heer Jan de Quack. Naar wü vernemen is Hendriks Louisa van Rijn, die eenlge dagen geleden uit een krank zinnigengesticht te Noord wükerhout ont vluchtte en wier opsporing door den Officier van Justitie verzocht was, te Rotterdam aan gehouden. ZU is naar het gesticht terug gebracht. Woensdagmiddag omstreeks twee uur brak brand uit In de groote boerderij van den heer P. Tessel in de Broekermeer onder de gemeen te Landsmeer. Tegen half vier was van het gebouw nog slechts een gloeiende puinhoop over. De inboedel en de landbouwgereedschappen, alsmede 100.000 K.O. hooi werden een prooi der vlammen. Het Departement van Economische Zaken deelt ons ter zake van de contingenteerlng van veekoeken het volgende mede: De Meelcentrale zal aanvankelUk voor een termün van drie maanden 40 pCt. van het vast gestelde contingent ter beschikking stellen van de Importeurs van veekoeken, voorzoover deze op grond van hun invoeren in het basis-tüd- vak, althans rechten op invoermachtiging kun nen doen gelden. Voor den afloop van deze periode, dus vóór 1 November as., zal worden bepaald welke hoeveelheid in de daarop vol gende periode van drie maanden ter beschik king zal worden gesteld. Ten aanzien van den Invoer van Ned.-Indi sche cocoskoeken wordt deze regeling in zoo verre aangevuld, dat van dit artikel uit Ned.- Indië 6300 ton gedurende het eerste kwartaal van de loopende contingenteeringsperiode zal kunnen worden ingevoerd. Na afloop van deze drie maanden zal ook hier worden bepaald in hoeverre in een volgende periode van drie maanden invoer zal kunnen plaats vinden. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de bovenbedoelde 40 pCt., welke aanvankelUk ter beschikking van de Importeurs zal worden ge steld, worden berekend van het minimumcon tingent van lederen importeur. De op grond van eventueele overeenkomsten met vreemde regeeringen beschikbare extra- contingenten zullen in principe ten goede ko men van diegenen, die over invoeren gedurende de basisjaren beschikken. Door onbekende oorzaak is Woensdag een uit slaande brand uitgebroken in het perceel Smid straat 45 te Njjmegen, waarin de bakkerü van den heer Wuesthoff is gevestigd. De bovenver dieping, waar de brand ontstond, is in gebruik bü mej. Luiken, die daar een opslagplaats van meubels en beddegoed heeft. Het vuur vond gre tig voedsel in het oude gebouw en nam dadelijk een grooten omvang aan. Nog voor de brandweer ter plaatse was had den de vlammen zich een weg gebaand naar de zolderverdieping en door het dak, zoodat de vlammen hoog boven het perceel uitsloegen. Een dichte rookwolk dreef over de stad. De brandweer tastte het vuur krachtig aan en slaagde er binnen een kwartier in het gevaar voor uitbreiding te bezweren. Het bovenhuis is geheel uitgebrand. Het dak is Ingestort en de bakkerij liep aanzlenlüke waterschade op. Ook het belendende bovenhuis kreeg waterschade. Van den inboedel kon niet veel worden gered. De heer W. is wel mej. L. niet tegen brand schade verzekerd. bü referendum heeft het souverelne kiezersvolk dezen uitstekenden wetgevenden arbeid in 1927 weer te niet gedaan! BU de verdediging van dit ont.werp schreef de Zwltsersche Nationalrat Forrer: „AansprakelUkheld beteekent strijd, verzekering beteekent vredeDe Stekt moet er voor zorgen, dat datgene wat hü beveelt, aan degenen wlen het bevel geldt, ook mogelük is, en dat aezen het bevel dan ook uitvoeren.” W ettelijke aansprakelijkheideen risico dat men slechts kan dra gen door zich er tegen te verzekeren held” van eigenaars van motorvoertuigen is, althans in groote lünen, bekend genoeg. De al- gemeene regel is, dat de eigenaar van het mo torrijtuig Ingeval van botsing, aan- of over- rüding daarmee aansprakelük is voor de schade, toegebracht aan niet door dat motorrUtuig ver voerde personen en goederen, tenzü aanneme- lük is, dat de schade is te wüten aan omstan digheden, waartegen de eigenaar niets kon doen. Zoo rust dus op den automobilist een zware aansprakelUkheld. Ingeval van botsing enz. rust terstond op hem een vermoeden van schuld: zelf moet hU dan maar bewüzen, dat hü vrij-uit gaat. Naar wij vernemen heeft de heer - Beckers, die, naar men weet, overleg met concessionarissen Amsterdam ’n nieuwen, zeer sterken toren heeft doen bouwen in verband met het aan de oppervlakte bren gen den Lutine-schat, opdracht gekregen dezen toren, welke des tijds naar Terschelling was getrans porteerd, onmiddellijk ter plaatse, waar het wrak is gezonken, op te stellen. Hiermede zal dus aan het oorspronkelijke plan tot berging van het Lutine-goud uitvoering wor den gegeven. In een bespreking, gewijd aan het cr.t~erp- Motor- en RUwielwet, heeft Mr. C. Schölvinck in het Clubnieuws van de K.N.A.C. er zün te leurstelling over uitgedrukt, dat de wetgever daarin nog niet is gekomen tot het verplich tend stellen van verzekering tegen wettelUke aansprakelUkheld door automobilisten. Inder daad lUkt ons dit onderwerp ook eerder in aan merking te komen voor wettelUke regeling dan verschillende andere zaken, die de minister thans wèl verplicht wil stellen. Verzekerlngsplicht is door de geweldige uit breiding van heL wegverkeer een eisch des tilds geworden. Want van degenen, die zich de weel de van een motorrUtuig permitteeren, kan de gemeenschap met recht vorderen, dat zU eerlge zekerheid stellen tegenover hun medemenschen met betrekking tot de schade, die zü aan dezen kunnen toebrengen. Door de aansprakelUkheld van automobilisten afzonderlük te regelen In de Motor- en RUwielwet heeft de wetgever reeds in 1934 erkend, dat het auto-verkeer een voort durend risico in het leven heeft geroepen, waar tegen de bevolking door de algemeene regeling van „onrechtmatige daden” niet voldoende be schermd wordt. De schade wordt door verzekering gedekt. De oorzaak van den brand is het warm loo- pen van den motor, waarmede men aan het hoolhUschen was. Andere huizen liepen geen gevaar, daar de boerderü alleen stond. De veehouder, zün vrouw en tien kinderen waren, toen de brand uitbrak, afwezig. De nablussching vorderde den geheelen avond en nacht. BATAVIA, 8 Aug. (Aneta) BU den Volksraad is een motie ingediend door den heer Koesoemo Oetoyo, waarbü de Regeering wordt uitgenoo- dlgd een commissie in het leven te roepen ter bestudeerlng van maatregelen, welke uiteinde- lük kunnen voeren tot verhooging van de wel vaart van de groote massa der bevolking, voor- namelUk voor die van Inheemschen landaard. In dese motie wordt aangevoerd dat een ver schuiving van productiemogelükheden zal lel den tot omvorming van den economlschen structuur dezer landen met hieraan gepaard gAnde een gewijzigde verdeeling van het da lende nationaal inkomen. „International uit Nev-York: De Vereenigde Staten staan aan den voor avond van een der grootste reclamecampagnes, die dit aan propaganda waarlük niet arme land ooit beleefd heeft. Het betreft een reclame campagne voor natuurzijde, waarachter de In ternational Silk Guild Inc. te New-York staat. De Amerikaansche belanghebbenden bü de zUde-lndustrie hebben zich ondanks de be staande tegenstellingen van de medewerking der Japansche züdekringen verzekerd. ZU heb ben den titel „Slik Parade” gekozen. Deze Slik Parade zal in September heel Amerika bewer ken. BUzondere zUde-aanbiedlngen door den kleinhandel, propaganda-annonces In de voor naamste vaktüdschriften, radiovoordrachten, filmvertooningen, enz., enz. Door dit alles zal de Slik Parade het publiek de voordeelen van na tuurzijden producten inscherpen. Het goede voorbeeld zal overigens eerdaags door de wolfabrikanten gevolgd worden met een wolparade en het laat geen twüfel, dat de con currentie, zoowel de kunstzüde- alsook de ka- toenfabrikanten, met steeds grootere propagan distische campagnes daarop zullen antwoorden. De heer Beckers deelde echter mede, dat het auidzuigen zeer groot nadeel oplevert voor zün systeem. Bovendien is er een schrUven der concessio narissen van verladen jaar. waarin zü bevestig den het zandzuigen te hebben gestaakt, omdat de heer Beckers zooveel mogelük zand op het Lutine-terrein prefereerde. Dergelijke handelwüze geeft tot zeer ernstige I Eenlge aandeelhouders, voorstanders van het systeem Beckers, hebben dan ook den conces sionarissen gevraagd waarom de toren nog niet gebruikt wordt. Hierop werd medegedeeld, dat eerst met zuigers gepoogd zal worden resultaten te bereiken. Het systeem met zuigers heeft echter nooit eenig resultaat opgeleverd, hetgeen concessio narissen in al haar vroegere brochures met na druk hebben verklaard Om deze redenen be sloten verleden jaar de concessionarissen het systeem Beckers toe te passen en hebben in verband hiermede een beroep gedaan op het publiek. Zooals bekend, is bovendien door den heer Beckers, in overleg met concessionarissen, een nieuwe, zeer sterke toren gebouwd en op grond hiervan zün eentge aandeelhouders van meenlng, dat dit systeem dan ook toegepast moét wor- dene doch hiervan is geen sprake, want plot seling kwam de mare dat het voor bet plaatsen van den toren van groot belang is dat de uit stekende wrakstukken worden opgeruimd en een diepe kuil moet worden gezogen. Men heeft toen onderzocht of dit inderdaad voor de toepassing van het systeem Beckers noodzakelük te. bedenkingen aanleiding. O vraag is thans: Wat is de werkelüke reden, waarom het systeem-Beckers niet wordt toegepast? Contractueel is overeengekomen dat. Indien de concessionarissen zonder toepassing van het systeem-Beckers er in mochten slagen de kost bare lading te bergen, zü een aanmerkelijk min der percentage schuldig worden aan den heer Beckers (N V. Lunex) dan bU gebruik van den toren. Dit zal wellicht een van de redenen zün waar- zü probeeren alléén de lading te bergen ■aider medewerking van derden. Doch het is *er. aeer twUfelachtlg of deze wüze van wer ken in het belang van de aandeelhouders is. vooral Indien men bedenkt, dat de goede Lutt- ne-dagen zonder het minste resultaat voorbij ■Un gegaan. In November as. zal te 's Gravenhage tentoonstelling met daaraan verbonden confe rentie worden gehouden (3-30 Nov.) met het doel, een beknopt overzicht te geven van he- dendaagsche beeldende en NUverheidskunst. de aandacht te vestigen op tekortkomingen ten opzichte van de aesthetische verzorging in NU- verheidsbedrijven, wegen tot verbetering aan te wijzen en de belangen te behartigen van kunstenaars en industrieelen. Tentoonstelling en conferentie worden geor ganiseerd door de Ned. Ver. Artl en Industriae ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan. In het prospectus voor deze tentoonstelling wordt o.m. gezegd: „Er wordt in menig opzicht reeds veel ge daan voor kunst, industrie en kunstenaar An derzijds echter zün er Juist in onzen tüd ver schillende vraagpunten, die nog niet zün opge- lost. Dit geldt niet alleen de beeldende kun sten, maar ook de industrie, die om aesthetische verzorging vraagt. Er zün verschünselen, die erop wüzen dat door den ongunstigen tüd men zich van kunst afwendt en toch is de beteeke- nis van de kunst in de samenleving van zeer Ingrijpend oelang Dit aan te toonen is nood zakelük. Het vraagstuk van de aesthetische verzorging van de voorwerpen van dagelüksch gebruik op zichzelf, de massaproductie van deze, de samenwerking tusschen Industrieel en kunstenaar eischen nog veel overweging en bespreking. Het Gerechtshof te Amsterdam zou heden arrest wüzen in het ingestelde hooger beroep Inzake t faillissement van de N.V. „Atalanta” de drukkerij waar „De Tribune” wordt ge drukt. Naar wü vernemen zal deze uitspraak onbepaalden tüd worden aangehouden. De behandeling zal Vrüdag 10 Augustus den voortgezet. Op verzoek van mr. Steneker, die voor den Raad van Arbeid de faillisse mentsaanvrage heeft ingediend, zal alsdan mr. P. 8. Gerbrandy, hoogleeraar aan de Vrije Unl- versiteit in het handelsrecht en burgerlük pro cesrecht, een schriftelük advies uitbrengen. Aan deze onverwachtsche opdracht, terwül het gunstige seizoen reeds büna is verstreken, te wellicht niet vreemd een omzendbrief, welke namens een Comité ter behartiging van de be langen van houders van Lutine-aandeelen 1933 werd gericht tot de aandeelhouders. Aan dezen omzendbrief ontleenen wü: In een onderhoud van den heer Goldschmidt met de concessionarissen (N.V. Stoomboot Maat schappij Texel te Texel en N.V. Scheepvaart Maatschappü G. Doeksen Zn. te Terschel ling) is om. overwogen om een door den heer Janssen geconstrueerd eenvoudig toestel te ge bruiken voor de berging van de Lutine-lading. Dit toestel is te vergelüken met een üzeren parapluie, welke zich opent onder bet zand en onder hoogen waterdruk staat. Patent te ver leend. Dit toestel wordt door vele deskundigen speciaal voor de Lutlne-werkzaamheden als t>U- aonder geschikt beschouwd. Het aanbod van den heer Janssen eiachte geen enkel financieel offer, noch wüziging in het voorgenomen werkplan, alleen slechts een zeer bescheiden percentage uit de opbrengst der goudlading bü welslagen. De bestuurders der N.V. Stoomboot Maatschappü Texel (heeren Dros) gaven volmondig toe dat bet gedemon streerde toestel veel kans op succes kon hebben en stelden in het vooruitzicht binnenkort hier omtrent een beslissing te nemen. Beide conces sionarissen verzekerden uitdrukkelük dat alles en alles in bet werk gesteld zou worden opdat dit jaar succes kon worden bereikt. Maandag 20 Augustus as zullen de Domini- caansche Tertiarissen der Nederlandsche pro vincie, waarbü Tertiarissen der Vlaamsche en Duitsche provincies als gasten tegenwoordig zuilen zün. hun derden Nationalen Tertiarissen dag houden in het St. Dominlcuscollege te Neerbosch. Deze Tertiarissendag zal dit jaar, nu het zevende eeuwfeest van de heiligverklaring van De actueele en tevens betreurenswaardige verhouding der tempels in de stad Nakatsu. gelegen in het Noord-Westen van het eiland Kyushu-Japan is, dat aldaar Boeddha in 65 tempelk aanbeden wordt. terwUl de eenlge en ware God slechts een kleine noodkapel bezit. En dat eenvoudig Godsverblüf moet dienst doen voor een provincie met ongeveer een mlllioen inwoners, aldus schrijft ons der Salesianen in die plaats. Men kan zich licht Indenken hoe in zulk en boeddhistisch centrum als Nakatsu is. de missionaris met hatelükheid bejegend wordt en alles wat tot ons heilig geloof betrekking heeft misprezen wordt. Doch in ons heilig veroveringswerk gaan we steeds vooruit met het zelfde betrouwen te zullen slagen met de bovennatuurlüke hulp. Het is klaar en duidelük, dat de huidige toestand grooten steun en nieuwe middelen vraagt om den nood die voor *t oogenblik op het katholieke volk drukt, te verminderen en te verzachten. Daarom is aan pater Dumeeg 8.8. opgedragen de bouw van een nieuwe kerk ter eere van den Heiligen Johannes Bosco, waarin de geloovlgen met meer liefde en fier heid den God onzer Tabernakelen kunnen aan bidden en bedanken. Ook het apostolaat voor de jeugd, onder den vorm van het patronaat, bezeild met den géést van Don Bosco vindt daar een uitgebreid werk terrein. Eiken dag na gezonde ontspanning en onder goede leiding worden de jongens niet alleen van 't straatgevaar afgehouden, maar tevens vinden zü terzelfder tüd een brem voor een oprecht christelüke richting in hun Jeven. lederen Zondag- en gelegenheidsavond worden gratis bioscoop-lichtbeelden of tooneelvoorstel- lingen gegeven. Meer dan vierhonderd perso nen verzamelen zich dan in het laag tehuis. Maarals haring in een ton! Bü te groote visite is de vloer reeds enkele malen gezwicht. Het wordt dus hoog tüd om bü de kerk een vereeniglngszaal te bouwen plus een tweede étage voor meer dan veertig arme kinderen en weezen. die voor het oogenblik bü verschillen-' de personen in den kost zün. Dank zü den actueelen staat van den yen en het lage salaris van de arbeiders, wordt het geld van andere naties daar als 't ware ver dubbeld, en kan een buitenlander eens zooveel doen mét zün geld als twee jaren geleden. Op het oogenblik kan met slechte tienduizend gul den voor dit gr£>te liefdewerk worden volstaan. De nood is dringend in dit boeddhistisch centrum! Giften ook de kleinste wordt dankbaar aanvaard kunnen per postwissel direct ge adresseerd worden aan pater G. Dumeeg, direc teur van Yoselin, Catholic Mission, Nakatsu Japan of ook met aangegeven doel aan den zeereerw. heer v. der Bosch, Werk van Don Bosco, Lauradorp, Waubach (Limburg). Omstreeks 12 uur is Woensdagmiddag op het Frankenslag, hoek Prins Mauritslaan te Den Haag een ernstig ongeluk gebeurd, waarbü een voetganger levensgevaar!Uk werd gewond On dat tüdstip is een personenauto, bestuurd doo’- den 21-jalrgen 8. B„ door tot nu toe onbekende oorzaak het trotolr opgereden en tegen de pui van perceel Prins Mauritslaan opgebotst. Eer. Juist passeerende voetganger, de 55-jarige K. W wonende in de Van Aerssenstraat, geraakte tus schen den auto en het perceel bekneld, ten gevolge waarvan hü een hersenschudding, een breuk van zün rechterarm, eenige diepe wonden aan de keel en achter het oor bekwam en züi> linkervoet boven den enkel werd verbrijzelt!. Een in den auto zittende dame, de 32-jarlge C. C. van H.. wonende te Rüswük. vloog door den schok door de voorruit van den auto eu bekwam een snüwonde aan het voorhoofd. Beide gewonden zün door den G G D gebracht naar het R. K. Ziekenhuis Westeinde. De politie stelt een onderzoek naar de oor zaak van het gebeurde in. Blijkens mededeeling van het Centraal Bu reau voor de Statistiek bedroeg de waarde (zon der goud en zilvert van den Nederlandschen Invoer over Juli 1934 ƒ86 miUloen (v. m. 89 mlllioen) een missionaris St. Dominlcus wordt herdacht, feestelük karakter dragen. Na de plechtige H. Mis, opgedragen door den Hoogeerw. Pater Schaab, provinciaal der Do minicanen In Nederland, zal op de ochtendver gadering prof. dr. P. Kreiing O. P. uit Nümegen behandelen het onderwerp: „De Domlnicaan- sche Tertiaris heeft als apostolaatstaak vooral de geestelüke werken van barmhartigheid." Na de gemeenschappelüke lunch worden de Ingekomen vragen behandeld. Verder komen aan de orde: mededeelingen van de Centrale Leiding en verslag der werkzaamheden. Na afloop te er een plechtige huldebetooging ter eere van 3t. Dominlcus met groote proces sie, feestpredlcatle door den Promotor provln- clalis der Derde Orde in Nederland en plech tig Lof. Aan de processie nemen deel, behalve de Tertiarissen, Paters, Fraters. Broeders en Zus ters uit alle kloosters en huizen van Nümegen. Zoo zou er veel, zeer veel te zeggen zün voor invoering van den verzekerlngsplicht in ons land. Maar er is één bUzonderheld, die we nog even willen aanstippen. Verzekering is in het belang zoowel van den aanrüder als van den aangeredene. Maar er zit toch iets in, wat roekeloos rüden in de hand werkt. Als de auto mobilist weet, dat de verzekering er toch is om de stukken, die hü maakt te betalen, is hü al licht geneigd wat meer risico te nemen. Daar om heeft het zün nut dat een matig bedrag van de aangerichte schade voor rekening van den automobilist blUft, zoodat hU toch altUd zelf ook nog eenlge geldelUke schade Ujdt bü een aanrüdlng. Dat is te bereiken door in de polls de clausule op te nemen dat de verzeke ring de wettelUke aansprakelUkheld slechts ovemeemt, voorzoover deze een bepaald bedrag b.v. 25 te boven gaat. Iedere aanrüdlng komt den automobilist dan toch op ten hoogste 25.te staan. Dc aandeelhouders hebben hun geld gegeven ®P grond van het prospectus der uitgifte, waar in door de concessionarissen zelf groote lof ver- «ndtgd werd over het Beckers-systeem. WU schrUven binnenkort medio Augustus 1934 CT blüven misschien nog enkele werkdagen wer voor dit toch reeds moeilüke bergingswerk en dan is het seizoen wederom voorbU. d. ?ebeUrl er dan met de concessie en met wn_ten Van aandeelhouders? ■“(ten de heeren concessionarissen zich mte- I?°r’ dat na 23 November 1934 (beëln- concessie) de aandeelen waardeloos noffino.WOr??n en tracht “en thans door schün- Wngen Lloyds in den waan te brengen, dat reet wordt. om straks direct of indi- deeihondenj®*81* U *erkrUgen zonder de aan- In aansluiting op het bericht omtrent de plaatsing van den nieuwen Lutirie-toren kun nen wü nog mededeelen, dat deze hoogstwaar- schünlük aan het einde van deze week of begin der volgende week zal geschieden. winkelruitBotsing Voetganger over- Het slachtoffer Onder zeer veel belangstelling heeft Woens dag de directeur der K. L. M., de heer A. Ples- man, het nieuwe stationsgebouw van de K.IxM. te Haamstede geopend. In zün rede wees hü op het succes, dat deze lün gedurende de drie jaar van haar bestaan in Zeeland mocht hebben. Vervolgens voerde de Commissaris der Ko ningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. Quar les van Ufford, het woord. Z Exc. bood namens het provinciaal bestuur zün gelukwenschen aan de KLM. en aan het Gemeentebestuur van Haamstede aan. De heer Kok. voorzitter van het Luchtvaart- comlté Schouwen-Dulveland, overhandigde den heer Plesman een gedenktegel voor het nieuwe gebouw.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13