Lutine-toren gaat
zee
Wie betaalt de schade?
I
J
PALMOLIVE
Gebruik steeds Palmolive, omdat
daarin de waardevolle olijf- en
palmoliën, door meer dan 20.000
schoonheids-experts aanbevolen,
op de juiste wijze zijn verwerkt,
de zeep der jeugd
(2 stuks voor 25 et.)
Auto met paarden
te water
DE WET EN DE PRACTUK
MAAR HET SEIZOEN IS
BIJNA VOORBIJ...
DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1934
l.
Zeven dieren verdronken
Auto het trottoir op
De
van
In- en uitvoer over Juli
FELLE BOERDERIJ BRAND
KUNST EN NIJVERHEID
BRAND TE NIJMEGEN
TERTIARISSENDAG
Terecht
HAAMSTEDER VLIEGVELD
De W .A.-verzekering
AMERIKAANSCHE RECLAME
Eisch van modern recht
Eigen risico
Indië vraagt maatregelen
„W ettelijke aansprakelijkheid”
Contingenteering van
veekoeken
Moeilijk missiewerk
in Japan
Voetganger levensgevaarlijk
gewond
Aanvankelijk 40 pCt. ter beschik
king van de importeurs
In het centrum van het
Boeddhisme
Aandeelhouders ontstemd door
stilstand van het ber
gingswerk
Een tentoonstelling te
a Gravenhage
Ontstaan door het warmloopen
van een motor
Natuurzijde contra wol contra
kunstzijde contra katoen
VERHOOGING VAN DE
VOLKSWELVAART
FAILLISSEMENT „ATALANTA”
„parapluie”
Janssen
Opening van het nieuwe K. L. M
stationsgebouw
speciaal
beroep
Het percentage van den Invoer, gedekt door
uitvoer, was over Juli 67.7 (v. m. 66.7).
het
voor
wor-
een
ia
!D
Textiles'’, Amsterdam, meldt
de
De Inhoud der sg „WettelUke aansprakelük-
De nieuwe Lutine-toren, die nu reeds
maandenlang werkeloos op Terschelling
staat
Honderden guldens schade worden
dagelijks door het wegverkeer aan
gericht
LI
1.6
LI
Maar tusschen aansprakelijkheid en schade
vergoeding ligt nog een breede klove. Wat heeft
het slachtoffer van een auto-ongeval aan een
eisch tot schadevergoeding als de schuldenaar
niets bezit? Een vordering op een Insolventen
schuldenaar, die geen lood dubbeltje waard is.
En alle acht alinea's van art. 25 der Motor- en
RU wiel wet (het art. dat de W. A. regelt) zijn
niet in staat hem één cent te vergoeden van
de schade, die hü door schuld van een auto
mobilist heeft geleden. Het Is niet bekend, hoe
veel van de tallooze aanrijdingen, die dag aan
dag plaats hebben, aldus eindigen In een wer
kelijker! schadepost voor den aangeredene.
Maar het feit, dat lang niet alle menschen
met auto’s kapitaalkrachtig zUn, zal wel door
niemand ontkend worden, en daaruit volgt, dat
over-
aan het
er heel wat gevallen moeten zijn, waarin een
verhaal der schade op den veroorzaker rustig
achterwege kan blUven, omdat er toch niets te
halen valt. Zelfs kan men gevoegelUk nalaten
de aansprakelUkheld door een duur en lang
durig proces te laten vaststellen.
er
:n
13
>3
Het bezwaar is wel eens aangevoerd dat in
dien verzekering wettelUk verplicht is. de ver
zekeringsmaatschappijen het iemand ónmogelijk
kunnen maken als bestuurder van een motor
voertuig op te treden, door te weigeren hem
te verzekeren. Een dergelUke macht te leggen In
de handen van commercleele ondernemingen
heeft men onwettig genoemd. Ons lükt dit be
zwaar niet belangrUk. Verzekering is een com
mercieel bedrUf, en als er geen enkele maat
schappij te vinden is die het risico wil dragen
van iemands evoluties op den openbaren weg,
dan zal daar wel reden voor zUn en Is het maar
beter dat die persoon achter het stuurrad van
daan blUft.
13
LI
>3
13
14
L5
13
f.6
1.4
17
13
13
Beslissing in hooger
uitgesteld
te
sn
at
er
In
At
b
LD
De wettelUke aansprakelijkheid is een zware
last voor de automobilisten. Zü kan een groot
ongeluk zUn. dat komt uit een klein hoekje Als
een automobilist voor een vergrijp beboet wordt
door den strafrechter, staat de boete in ver
houding tot de overtreding. Ook de schade, die
hU zelf aan zUn automobiel oploopt, blUft toch
altUd binnen zekere grenzen. Maar de W.A. kan
aan een kleine onachtzaamheid groote finan-
cieele gevolgen verbinden. Daarom zal iedere
serieuze automobiel-bezitter zich voorzien van
een polis, die dezen last op een verzekerings-
maatschappU overdraagt. Voor een dergelUke
verzekering bestaat meer grond, dan voor een
verzekering tegen eigen schade.
Huldebetooging ter eere van
St. Dominicus
Maar als de auto-bezttter nu eens niet serieus
is en zich niet verzekert tegen wettelUke aan
sprakelijkheid? Als hU bemiddeld genoeg is, kan
hU zich die weelde veroorloven: zü kan hem
echter, wanneer er eens iets gebeurt, op een
flink bedrag komen te staan. Maar als de auto-
eigenaar onbemiddeld is? Dan worden zUn toe
komstige slachtoffers de dupe. HU kan wel
schade aanrichten, maar hU zal niets kunnen
vergoeden. En de practUk leert, dat juist zU,
die niets te verliezen hebben, het meest roeke
loos zUn tegenover de bezittingen, ja het leven
en de gezondheid van een ander. Een autorUder,
die niet tegen W A. verzekerd is, vormt een
voortdurende bedreiging voor het levensgeluk
van degenen, die mét hem op den weg zUn
Sedert Is door concessionarissen eehter niets
ondernomen, wat op ernstige pogingen wijst om
de kostbare lading te bergen. Het geheele voor
jaar en het grootste gedeelte van den zomer is
voorbU gegaan zonder dat de toren Beckers is
aangewend, ot een ander systeem is toegepast.
Het zou aanbeveling verdienen, wanneer men
hier te lande nog eens tot verzekerlngsplicht
zou overgaan, daarbü tevens voor te schrUven
dat de polls een dergelUke elgen-risico clausule
moet bevatten. Anders zouden de onverantwoor
delijke elementen onder de autorUders mis
schien in verleiding komen, om nu ze toch ver
zekerd zUn, er maar op los te rijden.
Een aldus ingerichte wettelUke regeling zou,
zooal niet het aantal betreurenswaardige auto-
ongevallen verminderen, dan toch de ongeluk-
kcnige gevolgen daarvan voor de betrokkenen
aanmerkelUk verzachten. De veiligheid van den
weggebruiker zou er door toenemen. Daarom
hopen we dat bU behandeling van het nieuwe
wetsontwerp door de Tweede Kamer een krach
tige aandrang op de regeering zal worden uit
geoefend om de verplichte W. A.-veraekering
alsnog daarin op te nemen.
De waarde van den uitvoer beliep over Juli
ƒ58 mlllioen (v. m. ƒ59 mlllloen).
De Invoer van goud en zilver over Juli beliep
16.757329 en de uitvoer 2.435.061.
Vrachtauto rijdt in
tusschen tram en autobus,
reden en op slag gedood
laat een vrouw en vier kinderen na....
In elndelooze rU vullen de dageUjksche ver
keersongelukken de kolommen van onze dagbla
den. Voor honderden guldens schade wordt dage-
lUks aangericht door de „knorrende beesten”,
die dag en nacht langs onze wegen en door
onze straten snorren. En wie betaalt de schade?
De wet zegt: de veroorzaker. Eenvoudig en
billUk. Maar de practUk voegt daar een groote
„als” aan toe: „als hü tenminste betalen kan".
Als hU dat niet kan, dan is de aangeredene de
dupe. Niemand vergoedt hem de schade, die hU
geheel buiten zün schuld heeft geleden. De wet
laat hem met leege handen staan.
En werkt de heer Beckers misschien hieraan
mede?
Het Is onbegrijpelijk hoe de heer Beckers, die
toch ook vele geldschieters voor zün systeem
geïnteresseerd heeft, zoo rustig maandenlang
op Terschelling kan wachten zonder alles in het
werk te stellen om aan den gang te komen.
Of hoopt Beckers straks alleen de concessie
te krUgen?
In verschillende landen heeft men dit Inge
zien en de verzekering tegen wettelUke aanspra-
kelükheid verplicht gesteld. De Skandlnavische
landen, die in meer opzichten de wetgeving
onzer mldden-Europeesche staten vooruit zUn,
hebben het eerst de billUkheld van zulk een ver
plichting ingezien. Het Deensche recht kent den
verzekerlngsplicht reeds sedert 1918. In Finland
is hü in 1925 Ingevoerd. In Noorwegen moet
ieder aulomobielbezitter een bepaald bedrag als
borgsom storten voor eventueele vorderingen,
die derden ter zake van veroorzaakte schaden
op hem kunnen krügen. Zü kunnen aan deze
verplichting echter ook voldoen door zich te
voorzien van een W.A.-polis. In enkele qjaten
van de Amerikaansche Unie bestaan dergelUke
bepalingen. De op 1 Januari 1931 Ingevoerde
Rood Traffic Act heeft den verzekerlngsplicht
ook in het conservatieve Groot-Brlttannië inge
voerd. ZU bepaalt o.a., dat bet verboden is, een
motorvoertuig te gebruiken, te doen gebruiken
of te laten gebruiken, tenzU men in het bezit
is van een polls of garantteverklaring, die vol
doet aan een reeks in de wet genoemde elschen.
De Zwltsersche wetgevende organen hadden in
1926 een dergelUke regeling aangenomen, maar
Doordat bü het passeeren de vlotbrug kan
telde is te Lemelerveld. onder de gemeente
Dalfsen, Woensdagmiddag te omstreeks vier
uur, een tractor met aanhangwagen, waarin
zich acht paarden bevonden, in het water van
het Deventersche Kanaal geraakt.
De veehandelaar Van Wegel uit Hattum, die
met twee andere personen in de cabine gezeten
was, kon, evenals dezen, met moeite worden
gered.
Men slaagde er nog in één paard levend op
den wal te krügen. De zeven andere dieren zün
jammerlijk verdronken.
Het verkeer ter plaatse was Woensdagavond
geheel gestremd. Met behulp van een kraan-
wagen heeft men den wagen en de kadavers
uit het water gehaald. De brug hoopte men
spoedig te kunnen herstellen.
En zoo zün er nog tal van voor de samen
leving belangrijke v raagstukken in verband
met deze materie, die een nadere bestudeerlng
wenschelUk maken.”
Voorzitter van de commissie van uitvoering
is de heer J. D. Ros, secretaris de heer Jan de
Quack.
Naar wü vernemen is Hendriks Louisa van
Rijn, die eenlge dagen geleden uit een krank
zinnigengesticht te Noord wükerhout ont
vluchtte en wier opsporing door den Officier
van Justitie verzocht was, te Rotterdam aan
gehouden.
ZU is naar het gesticht terug gebracht.
Woensdagmiddag omstreeks twee uur brak
brand uit In de groote boerderij van den heer
P. Tessel in de Broekermeer onder de gemeen
te Landsmeer.
Tegen half vier was van het gebouw nog
slechts een gloeiende puinhoop over.
De inboedel en de landbouwgereedschappen,
alsmede 100.000 K.O. hooi werden een prooi
der vlammen.
Het Departement van Economische Zaken
deelt ons ter zake van de contingenteerlng van
veekoeken het volgende mede:
De Meelcentrale zal aanvankelUk voor een
termün van drie maanden 40 pCt. van het vast
gestelde contingent ter beschikking stellen van
de Importeurs van veekoeken, voorzoover deze
op grond van hun invoeren in het basis-tüd-
vak, althans rechten op invoermachtiging kun
nen doen gelden. Voor den afloop van deze
periode, dus vóór 1 November as., zal worden
bepaald welke hoeveelheid in de daarop vol
gende periode van drie maanden ter beschik
king zal worden gesteld.
Ten aanzien van den Invoer van Ned.-Indi
sche cocoskoeken wordt deze regeling in zoo
verre aangevuld, dat van dit artikel uit Ned.-
Indië 6300 ton gedurende het eerste kwartaal
van de loopende contingenteeringsperiode zal
kunnen worden ingevoerd. Na afloop van deze
drie maanden zal ook hier worden bepaald in
hoeverre in een volgende periode van drie
maanden invoer zal kunnen plaats vinden.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat de
bovenbedoelde 40 pCt., welke aanvankelUk ter
beschikking van de Importeurs zal worden ge
steld, worden berekend van het minimumcon
tingent van lederen importeur.
De op grond van eventueele overeenkomsten
met vreemde regeeringen beschikbare extra-
contingenten zullen in principe ten goede ko
men van diegenen, die over invoeren gedurende
de basisjaren beschikken.
Door onbekende oorzaak is Woensdag een uit
slaande brand uitgebroken in het perceel Smid
straat 45 te Njjmegen, waarin de bakkerü van
den heer Wuesthoff is gevestigd. De bovenver
dieping, waar de brand ontstond, is in gebruik
bü mej. Luiken, die daar een opslagplaats van
meubels en beddegoed heeft. Het vuur vond gre
tig voedsel in het oude gebouw en nam dadelijk
een grooten omvang aan.
Nog voor de brandweer ter plaatse was had
den de vlammen zich een weg gebaand naar de
zolderverdieping en door het dak, zoodat de
vlammen hoog boven het perceel uitsloegen.
Een dichte rookwolk dreef over de stad. De
brandweer tastte het vuur krachtig aan en
slaagde er binnen een kwartier in het gevaar
voor uitbreiding te bezweren.
Het bovenhuis is geheel uitgebrand. Het dak
is Ingestort en de bakkerij liep aanzlenlüke
waterschade op. Ook het belendende bovenhuis
kreeg waterschade. Van den inboedel kon niet
veel worden gered.
De heer W. is wel mej. L. niet tegen brand
schade verzekerd.
bü referendum heeft het souverelne kiezersvolk
dezen uitstekenden wetgevenden arbeid in 1927
weer te niet gedaan! BU de verdediging van dit
ont.werp schreef de Zwltsersche Nationalrat
Forrer: „AansprakelUkheld beteekent strijd,
verzekering beteekent vredeDe Stekt moet
er voor zorgen, dat datgene wat hü beveelt, aan
degenen wlen het bevel geldt, ook mogelük is,
en dat aezen het bevel dan ook uitvoeren.”
W ettelijke aansprakelijkheideen
risico dat men slechts kan dra
gen door zich er tegen te
verzekeren
held” van eigenaars van motorvoertuigen is,
althans in groote lünen, bekend genoeg. De al-
gemeene regel is, dat de eigenaar van het mo
torrijtuig Ingeval van botsing, aan- of over-
rüding daarmee aansprakelük is voor de schade,
toegebracht aan niet door dat motorrUtuig ver
voerde personen en goederen, tenzü aanneme-
lük is, dat de schade is te wüten aan omstan
digheden, waartegen de eigenaar niets kon
doen. Zoo rust dus op den automobilist een
zware aansprakelUkheld. Ingeval van botsing
enz. rust terstond op hem een vermoeden van
schuld: zelf moet hU dan maar bewüzen, dat
hü vrij-uit gaat.
Naar wij vernemen heeft de heer
- Beckers, die, naar men weet,
overleg met concessionarissen
Amsterdam ’n nieuwen, zeer sterken
toren heeft doen bouwen in verband
met het aan de oppervlakte bren
gen den Lutine-schat, opdracht
gekregen dezen toren, welke des
tijds naar Terschelling was getrans
porteerd, onmiddellijk ter plaatse,
waar het wrak is gezonken, op te
stellen. Hiermede zal dus aan het
oorspronkelijke plan tot berging
van het Lutine-goud uitvoering wor
den gegeven.
In een bespreking, gewijd aan het cr.t~erp-
Motor- en RUwielwet, heeft Mr. C. Schölvinck
in het Clubnieuws van de K.N.A.C. er zün te
leurstelling over uitgedrukt, dat de wetgever
daarin nog niet is gekomen tot het verplich
tend stellen van verzekering tegen wettelUke
aansprakelUkheld door automobilisten. Inder
daad lUkt ons dit onderwerp ook eerder in aan
merking te komen voor wettelUke regeling dan
verschillende andere zaken, die de minister
thans wèl verplicht wil stellen.
Verzekerlngsplicht is door de geweldige uit
breiding van heL wegverkeer een eisch des tilds
geworden. Want van degenen, die zich de weel
de van een motorrUtuig permitteeren, kan de
gemeenschap met recht vorderen, dat zU eerlge
zekerheid stellen tegenover hun medemenschen
met betrekking tot de schade, die zü aan dezen
kunnen toebrengen. Door de aansprakelUkheld
van automobilisten afzonderlük te regelen In
de Motor- en RUwielwet heeft de wetgever reeds
in 1934 erkend, dat het auto-verkeer een voort
durend risico in het leven heeft geroepen, waar
tegen de bevolking door de algemeene regeling
van „onrechtmatige daden” niet voldoende be
schermd wordt.
De schade wordt door verzekering gedekt.
De oorzaak van den brand is het warm loo-
pen van den motor, waarmede men aan het
hoolhUschen was.
Andere huizen liepen geen gevaar, daar de
boerderü alleen stond. De veehouder, zün vrouw
en tien kinderen waren, toen de brand uitbrak,
afwezig.
De nablussching vorderde den geheelen avond
en nacht.
BATAVIA, 8 Aug. (Aneta) BU den Volksraad
is een motie ingediend door den heer Koesoemo
Oetoyo, waarbü de Regeering wordt uitgenoo-
dlgd een commissie in het leven te roepen ter
bestudeerlng van maatregelen, welke uiteinde-
lük kunnen voeren tot verhooging van de wel
vaart van de groote massa der bevolking, voor-
namelUk voor die van Inheemschen landaard.
In dese motie wordt aangevoerd dat een ver
schuiving van productiemogelükheden zal lel
den tot omvorming van den economlschen
structuur dezer landen met hieraan gepaard
gAnde een gewijzigde verdeeling van het da
lende nationaal inkomen.
„International
uit Nev-York:
De Vereenigde Staten staan aan den voor
avond van een der grootste reclamecampagnes,
die dit aan propaganda waarlük niet arme
land ooit beleefd heeft. Het betreft een reclame
campagne voor natuurzijde, waarachter de In
ternational Silk Guild Inc. te New-York staat.
De Amerikaansche belanghebbenden bü de
zUde-lndustrie hebben zich ondanks de be
staande tegenstellingen van de medewerking
der Japansche züdekringen verzekerd. ZU heb
ben den titel „Slik Parade” gekozen. Deze Slik
Parade zal in September heel Amerika bewer
ken. BUzondere zUde-aanbiedlngen door den
kleinhandel, propaganda-annonces In de voor
naamste vaktüdschriften, radiovoordrachten,
filmvertooningen, enz., enz. Door dit alles zal de
Slik Parade het publiek de voordeelen van na
tuurzijden producten inscherpen.
Het goede voorbeeld zal overigens eerdaags
door de wolfabrikanten gevolgd worden met een
wolparade en het laat geen twüfel, dat de con
currentie, zoowel de kunstzüde- alsook de ka-
toenfabrikanten, met steeds grootere propagan
distische campagnes daarop zullen antwoorden.
De heer Beckers deelde echter mede, dat het
auidzuigen zeer groot nadeel oplevert voor zün
systeem.
Bovendien is er een schrUven der concessio
narissen van verladen jaar. waarin zü bevestig
den het zandzuigen te hebben gestaakt, omdat
de heer Beckers zooveel mogelük zand op het
Lutine-terrein prefereerde.
Dergelijke handelwüze geeft tot zeer ernstige
I
Eenlge aandeelhouders, voorstanders van het
systeem Beckers, hebben dan ook den conces
sionarissen gevraagd waarom de toren nog niet
gebruikt wordt. Hierop werd medegedeeld, dat
eerst met zuigers gepoogd zal worden resultaten
te bereiken.
Het systeem met zuigers heeft echter nooit
eenig resultaat opgeleverd, hetgeen concessio
narissen in al haar vroegere brochures met na
druk hebben verklaard Om deze redenen be
sloten verleden jaar de concessionarissen het
systeem Beckers toe te passen en hebben in
verband hiermede een beroep gedaan op het
publiek.
Zooals bekend, is bovendien door den heer
Beckers, in overleg met concessionarissen, een
nieuwe, zeer sterke toren gebouwd en op grond
hiervan zün eentge aandeelhouders van meenlng,
dat dit systeem dan ook toegepast moét wor-
dene doch hiervan is geen sprake, want plot
seling kwam de mare dat het voor bet plaatsen
van den toren van groot belang is dat de uit
stekende wrakstukken worden opgeruimd en een
diepe kuil moet worden gezogen.
Men heeft toen onderzocht of dit inderdaad
voor de toepassing van het systeem Beckers
noodzakelük te.
bedenkingen aanleiding. O vraag is thans:
Wat is de werkelüke reden, waarom het
systeem-Beckers niet wordt toegepast?
Contractueel is overeengekomen dat. Indien
de concessionarissen zonder toepassing van het
systeem-Beckers er in mochten slagen de kost
bare lading te bergen, zü een aanmerkelijk min
der percentage schuldig worden aan den heer
Beckers (N V. Lunex) dan bU gebruik van den
toren.
Dit zal wellicht een van de redenen zün waar-
zü probeeren alléén de lading te bergen
■aider medewerking van derden. Doch het is
*er. aeer twUfelachtlg of deze wüze van wer
ken in het belang van de aandeelhouders is.
vooral Indien men bedenkt, dat de goede Lutt-
ne-dagen zonder het minste resultaat voorbij
■Un gegaan.
In November as. zal te 's Gravenhage
tentoonstelling met daaraan verbonden confe
rentie worden gehouden (3-30 Nov.) met het
doel, een beknopt overzicht te geven van he-
dendaagsche beeldende en NUverheidskunst. de
aandacht te vestigen op tekortkomingen ten
opzichte van de aesthetische verzorging in NU-
verheidsbedrijven, wegen tot verbetering aan
te wijzen en de belangen te behartigen van
kunstenaars en industrieelen.
Tentoonstelling en conferentie worden geor
ganiseerd door de Ned. Ver. Artl en Industriae
ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan.
In het prospectus voor deze tentoonstelling
wordt o.m. gezegd:
„Er wordt in menig opzicht reeds veel ge
daan voor kunst, industrie en kunstenaar An
derzijds echter zün er Juist in onzen tüd ver
schillende vraagpunten, die nog niet zün opge-
lost. Dit geldt niet alleen de beeldende kun
sten, maar ook de industrie, die om aesthetische
verzorging vraagt. Er zün verschünselen, die
erop wüzen dat door den ongunstigen tüd men
zich van kunst afwendt en toch is de beteeke-
nis van de kunst in de samenleving van zeer
Ingrijpend oelang Dit aan te toonen is nood
zakelük. Het vraagstuk van de aesthetische
verzorging van de voorwerpen van dagelüksch
gebruik op zichzelf, de massaproductie van
deze, de samenwerking tusschen Industrieel en
kunstenaar eischen nog veel overweging en
bespreking.
Het Gerechtshof te Amsterdam zou heden
arrest wüzen in het ingestelde hooger beroep
Inzake t faillissement van de N.V. „Atalanta”
de drukkerij waar „De Tribune” wordt ge
drukt.
Naar wü vernemen zal deze uitspraak
onbepaalden tüd worden aangehouden.
De behandeling zal Vrüdag 10 Augustus
den voortgezet. Op verzoek van mr. Steneker,
die voor den Raad van Arbeid de faillisse
mentsaanvrage heeft ingediend, zal alsdan mr.
P. 8. Gerbrandy, hoogleeraar aan de Vrije Unl-
versiteit in het handelsrecht en burgerlük pro
cesrecht, een schriftelük advies uitbrengen.
Aan deze onverwachtsche opdracht, terwül
het gunstige seizoen reeds büna is verstreken,
te wellicht niet vreemd een omzendbrief, welke
namens een Comité ter behartiging van de be
langen van houders van Lutine-aandeelen 1933
werd gericht tot de aandeelhouders.
Aan dezen omzendbrief ontleenen wü:
In een onderhoud van den heer Goldschmidt
met de concessionarissen (N.V. Stoomboot Maat
schappij Texel te Texel en N.V. Scheepvaart
Maatschappü G. Doeksen Zn. te Terschel
ling) is om. overwogen om een door den heer
Janssen geconstrueerd eenvoudig toestel te ge
bruiken voor de berging van de Lutine-lading.
Dit toestel is te vergelüken met een üzeren
parapluie, welke zich opent onder bet zand en
onder hoogen waterdruk staat. Patent te ver
leend. Dit toestel wordt door vele deskundigen
speciaal voor de Lutlne-werkzaamheden als t>U-
aonder geschikt beschouwd.
Het aanbod van den heer Janssen eiachte geen
enkel financieel offer, noch wüziging in het
voorgenomen werkplan, alleen slechts een zeer
bescheiden percentage uit de opbrengst der
goudlading bü welslagen. De bestuurders der
N.V. Stoomboot Maatschappü Texel (heeren
Dros) gaven volmondig toe dat bet gedemon
streerde toestel veel kans op succes kon hebben
en stelden in het vooruitzicht binnenkort hier
omtrent een beslissing te nemen. Beide conces
sionarissen verzekerden uitdrukkelük dat alles
en alles in bet werk gesteld zou worden opdat
dit jaar succes kon worden bereikt.
Maandag 20 Augustus as zullen de Domini-
caansche Tertiarissen der Nederlandsche pro
vincie, waarbü Tertiarissen der Vlaamsche en
Duitsche provincies als gasten tegenwoordig
zuilen zün. hun derden Nationalen Tertiarissen
dag houden in het St. Dominlcuscollege te
Neerbosch.
Deze Tertiarissendag zal dit jaar, nu het
zevende eeuwfeest van de heiligverklaring van
De actueele en tevens betreurenswaardige
verhouding der tempels in de stad Nakatsu.
gelegen in het Noord-Westen van het eiland
Kyushu-Japan is, dat aldaar Boeddha in 65
tempelk aanbeden wordt. terwUl de eenlge en
ware God slechts een kleine noodkapel bezit.
En dat eenvoudig Godsverblüf moet dienst doen
voor een provincie met ongeveer een mlllioen
inwoners, aldus schrijft ons
der Salesianen in die plaats.
Men kan zich licht Indenken hoe in zulk
en boeddhistisch centrum als Nakatsu is. de
missionaris met hatelükheid bejegend wordt
en alles wat tot ons heilig geloof betrekking
heeft misprezen wordt. Doch in ons heilig
veroveringswerk gaan we steeds vooruit met
het zelfde betrouwen te zullen slagen met de
bovennatuurlüke hulp.
Het is klaar en duidelük, dat de huidige
toestand grooten steun en nieuwe middelen
vraagt om den nood die voor *t oogenblik op
het katholieke volk drukt, te verminderen en
te verzachten. Daarom is aan pater Dumeeg
8.8. opgedragen de bouw van een nieuwe kerk
ter eere van den Heiligen Johannes Bosco,
waarin de geloovlgen met meer liefde en fier
heid den God onzer Tabernakelen kunnen aan
bidden en bedanken.
Ook het apostolaat voor de jeugd, onder den
vorm van het patronaat, bezeild met den géést
van Don Bosco vindt daar een uitgebreid werk
terrein. Eiken dag na gezonde ontspanning en
onder goede leiding worden de jongens niet
alleen van 't straatgevaar afgehouden, maar
tevens vinden zü terzelfder tüd een brem voor
een oprecht christelüke richting in hun Jeven.
lederen Zondag- en gelegenheidsavond worden
gratis bioscoop-lichtbeelden of tooneelvoorstel-
lingen gegeven. Meer dan vierhonderd perso
nen verzamelen zich dan in het laag tehuis.
Maarals haring in een ton! Bü te groote
visite is de vloer reeds enkele malen gezwicht.
Het wordt dus hoog tüd om bü de kerk een
vereeniglngszaal te bouwen plus een tweede
étage voor meer dan veertig arme kinderen en
weezen. die voor het oogenblik bü verschillen-'
de personen in den kost zün.
Dank zü den actueelen staat van den yen en
het lage salaris van de arbeiders, wordt het
geld van andere naties daar als 't ware ver
dubbeld, en kan een buitenlander eens zooveel
doen mét zün geld als twee jaren geleden. Op
het oogenblik kan met slechte tienduizend gul
den voor dit gr£>te liefdewerk worden volstaan.
De nood is dringend in dit boeddhistisch
centrum!
Giften ook de kleinste wordt dankbaar
aanvaard kunnen per postwissel direct ge
adresseerd worden aan pater G. Dumeeg, direc
teur van Yoselin, Catholic Mission, Nakatsu
Japan of ook met aangegeven doel aan den
zeereerw. heer v. der Bosch, Werk van Don
Bosco, Lauradorp, Waubach (Limburg).
Omstreeks 12 uur is Woensdagmiddag op het
Frankenslag, hoek Prins Mauritslaan te Den
Haag een ernstig ongeluk gebeurd, waarbü een
voetganger levensgevaar!Uk werd gewond On
dat tüdstip is een personenauto, bestuurd doo’-
den 21-jalrgen 8. B„ door tot nu toe onbekende
oorzaak het trotolr opgereden en tegen de pui
van perceel Prins Mauritslaan opgebotst. Eer.
Juist passeerende voetganger, de 55-jarige K. W
wonende in de Van Aerssenstraat, geraakte tus
schen den auto en het perceel bekneld, ten
gevolge waarvan hü een hersenschudding, een
breuk van zün rechterarm, eenige diepe wonden
aan de keel en achter het oor bekwam en züi>
linkervoet boven den enkel werd verbrijzelt!.
Een in den auto zittende dame, de 32-jarlge
C. C. van H.. wonende te Rüswük. vloog door
den schok door de voorruit van den auto eu
bekwam een snüwonde aan het voorhoofd.
Beide gewonden zün door den G G D
gebracht naar het R. K. Ziekenhuis
Westeinde.
De politie stelt een onderzoek naar de oor
zaak van het gebeurde in.
Blijkens mededeeling van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek bedroeg de waarde (zon
der goud en zilvert van den Nederlandschen
Invoer over Juli 1934 ƒ86 miUloen (v. m. 89
mlllioen)
een missionaris
St. Dominlcus wordt herdacht,
feestelük karakter dragen.
Na de plechtige H. Mis, opgedragen door den
Hoogeerw. Pater Schaab, provinciaal der Do
minicanen In Nederland, zal op de ochtendver
gadering prof. dr. P. Kreiing O. P. uit Nümegen
behandelen het onderwerp: „De Domlnicaan-
sche Tertiaris heeft als apostolaatstaak vooral
de geestelüke werken van barmhartigheid."
Na de gemeenschappelüke lunch worden de
Ingekomen vragen behandeld. Verder komen
aan de orde: mededeelingen van de Centrale
Leiding en verslag der werkzaamheden.
Na afloop te er een plechtige huldebetooging
ter eere van 3t. Dominlcus met groote proces
sie, feestpredlcatle door den Promotor provln-
clalis der Derde Orde in Nederland en plech
tig Lof.
Aan de processie nemen deel, behalve de
Tertiarissen, Paters, Fraters. Broeders en Zus
ters uit alle kloosters en huizen van Nümegen.
Zoo zou er veel, zeer veel te zeggen zün voor
invoering van den verzekerlngsplicht in ons
land. Maar er is één bUzonderheld, die we nog
even willen aanstippen. Verzekering is in het
belang zoowel van den aanrüder als van den
aangeredene. Maar er zit toch iets in, wat
roekeloos rüden in de hand werkt. Als de auto
mobilist weet, dat de verzekering er toch is om
de stukken, die hü maakt te betalen, is hü al
licht geneigd wat meer risico te nemen. Daar
om heeft het zün nut dat een matig bedrag
van de aangerichte schade voor rekening van
den automobilist blUft, zoodat hU toch altUd
zelf ook nog eenlge geldelUke schade Ujdt bü
een aanrüdlng. Dat is te bereiken door in de
polls de clausule op te nemen dat de verzeke
ring de wettelUke aansprakelUkheld slechts
ovemeemt, voorzoover deze een bepaald bedrag
b.v. 25 te boven gaat. Iedere aanrüdlng
komt den automobilist dan toch op ten hoogste
25.te staan.
Dc aandeelhouders hebben hun geld gegeven
®P grond van het prospectus der uitgifte, waar
in door de concessionarissen zelf groote lof ver-
«ndtgd werd over het Beckers-systeem.
WU schrUven binnenkort medio Augustus 1934
CT blüven misschien nog enkele werkdagen
wer voor dit toch reeds moeilüke bergingswerk
en dan is het seizoen wederom voorbU.
d. ?ebeUrl er dan met de concessie en met
wn_ten Van aandeelhouders?
■“(ten de heeren concessionarissen zich mte-
I?°r’ dat na 23 November 1934 (beëln-
concessie) de aandeelen waardeloos
noffino.WOr??n en tracht “en thans door schün-
Wngen Lloyds in den waan te brengen, dat
reet wordt. om straks direct of indi-
deeihondenj®*81* U *erkrUgen zonder de aan-
In aansluiting op het bericht omtrent de
plaatsing van den nieuwen Lutirie-toren kun
nen wü nog mededeelen, dat deze hoogstwaar-
schünlük aan het einde van deze week of
begin der volgende week zal geschieden.
winkelruitBotsing
Voetganger over-
Het slachtoffer
Onder zeer veel belangstelling heeft Woens
dag de directeur der K. L. M., de heer A. Ples-
man, het nieuwe stationsgebouw van de K.IxM.
te Haamstede geopend.
In zün rede wees hü op het succes, dat deze
lün gedurende de drie jaar van haar bestaan
in Zeeland mocht hebben.
Vervolgens voerde de Commissaris der Ko
ningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. Quar
les van Ufford, het woord. Z Exc. bood namens
het provinciaal bestuur zün gelukwenschen aan
de KLM. en aan het Gemeentebestuur van
Haamstede aan.
De heer Kok. voorzitter van het Luchtvaart-
comlté Schouwen-Dulveland, overhandigde den
heer Plesman een gedenktegel voor het nieuwe
gebouw.