Lutine-toren gaat
in zee
Wie betaalt de schade?
l PALMOLIVE
L
Auto met paarden
te water
R
p
R
BIJNA VOORBIJ.
DE WET EN DE PRACTUK
IS
P
4
DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1934
Zeven dieren verdronken
gingswerk
In- en uitvoer over Juli
FELLE BOERDERIJ BRAND
KUNST EN NIJVERHEID
BRAND TE NIJMEGEN
TERTIARISSENDAG
Terecht
HAAMSTEDER VLIEGVELD
I
G
De W .A.-verzekering
AMERIKAANSCHE RECLAME
Eisch van modern recht
Eigen risico
ur
ar
7
Aandeelhouders
Contingenteering van
veekoeken
Moeilijk missiewerk
in Japan
Voetganger levensgevaarlijk
gewond
Beslissing in hooger beroep
uitgesteld
Aanvankelijk 40 pCt. ter beschik
king van de importeurs
Een tentoonstelling te
s Gravenhage
In het centrum van het
Boeddhisme
Ontstaan door het warmloopen
van een motor
ar
een
risico dat men slechts kan dra
gen door zich er tegen te
verzekeren
VERHOOGING VAN DE
VOLKSWELVAART
u. 22
o boxen.
11
SK
niiima
.TUS
ZEN
oSsts,
tedsa
.WJ.
g vrij.
d. 54
ld met
spectus
ant
3B
l«rwet
prijzen.
■N
FAILLISSEMENT „ATALANTA”
No. 55
ninstini
eb. dag.
Zondags
rANSÉfc
Huldebetooging ter eere van
St. Dominicus
Natuurzijde contra wol contra
kunstzijde contra katoen
„Wetteiijke aansprakelijkheid”
De „parapluie”
Janssen
Inidië vraagt maatregelen
Opening van het nieuwe K. L. M.
stationsgebouw
Auto het trottoir op
A Gebruik steeds Palmolive, omdat
gIL daarin de waardevolle olijf- en
«X palmoliën, door meer dan 20.000
schoonheids-experts aanbevolen,
'uKj op de juiste wijze zijn verwerkt.
Ij. _de zeep der Jeugd,
ct ^2 stuks voor 25 et)
A
speciaal
een
naar de oor-
het
Hotel»
voor
In November as. «al te "s Gravenhage
Aurig
de
Sniert Is door coneessionariaaen echter niets
k> 3
Textiles”, Amsterdam, meldt
Oerlelijke handelwijze geeft tot zeer ernstige
n.
or
Po laboud der Hg. „Wetteiijke aanaprakelijk-
Uwe
reaond
Pracht
erree-
«en—
Prndm
Uke om.
Urnegen.
tnrieb-
I terra».
prosp.
EN
De nieuwe Lutine-toren, die nu reeds
maandenlang werkeloos op Terschelling
staat
Woensdagmiddag omstreeks twee uur brak
brand uit In de groote boerderij van den heer
P. Tessel In de Broekermeer onder de gemeen
te Landsmeer.
Tegen half vier was van het gebouw nog
slechts een gloeiende puinhoop over.
De inboedel en de landbouwgereedschappen,
alsmede 100.000 KG. hooi werden een prooi
der vlammen.
Ss kostbare lading te bergen. Het gebade voor
jaar en bet grootste gedeelte van den aoirr is
voorbij gegaan «onder dat de toren Beckere te
aangewend, of een ander systeem te to egt post
Honderden guldens schade worden
dagelijks door het wegverkeer aan
gericht
er heel wat gevallen moeten zijn, waarin een
verhaal der schade op den veroorzaker rustig
achterwege kan blijven, omdat er toch niets te
halen valt. Zelfs kan men gevoegelijk nalaten
de aansprakelijkheid door een duur en lang
durig proces te laten vaststellen.
dat dit systeem dan ook toegepast moét wor-
dene doch hiervan is geen sprake, want plot
seling kwam de mare dat het voor het plaatsen
van den toren van groot belang is dat de uit
stekende wrakstukken worden opgeruimd en een
diepe kuil moet worden gezogen
Men beeft toen onderzocht of dit Inderdaad
voor de toepassing van het systeem Beckers
noodaakelUk is.
Vrachtauto rijdt in
tusschen tram en autobus,
reden en op slag gedood
laat een vrouw en vier kinderen na....
In einde loose rjj vullen de dageWksche ver
keersongelukken de kolommen van onze dagbla
den. Voor honderden guldens schade wordt dage
lijks aangericht door de „knorrende beesten",
die dag en nacht langs onze wegen en door
onze straten snorren. En wie betaalt de schade?
De wet zegt: de- veroorzaker. Eenvoudig en
billijk. Maar de practljk voegt daar een groote
„als" aan toe: „als hjj tenminste betalen kan".
Als hjj dat niet kan, dan is de aangeredene de
dupe. Niemand vergoedt hem de schade, die hij
geheel buiten zijn schuld heeft geleden. De wet
laat hem met leege handen staan.
Maar tusschen aansprakelijkheid en schade
vergoeding ligt nog een breede klove. Wat heeft
bet slachtoffer van een auto-ongeval aan een
eisch tot schadevergoeding als de schuldenaar
niets bezit? Een vordering op een insolventen
schuldenaar, die geen lood dubbeltje waard is.
En alle acht alinea's van art. 35 der Motor- en
Rljwlelwet (het art. dat de W. A. regelt) zjjn
niet in staat hem één cent te vergoeden van
de schade, die hij door schuld van een auto
mobilist heeft geleden. Het is niet bekend, hoe
veel van de tallooee aanrijdingen, die dag aan
dag plaats hebben, aldus eindigen in een wer-
kelljken schadepost voor den aangeredene.
Maar het feit, dat lang niet alle menschen
met auto's kapitaalkrachtig zijn, zal wel door
niemand ontkend worden, en daaruit volgt, dat
jammerlijk verdronken.
Het verkeer ter plaatse was Woensdagavond
geheel gestremd. Met behulp van een kraan-
wagen heeft men den wagen en de kadavers
uit het water gehaald. De brug hoopte men
spoedig te kunnen herstellen.
plaaha
Gesel-
ELMSJf
In verschillende landen heeft men dit Inge-
eien en de verzekering tegen wettelijke aanspra-
kelijkheld verplicht gesteld. De Skandlnavische
lahden, die in meer opzichten de wetgeving
onzer mldden-Europeesche staten vooruit zijn,
hebben het eerst de billijkheid van zulk een ver
plichting Ingezien. Het Deensche recht kent den
verzekeringsplicht reeds sedert 1918. In Finland
is hij in 1925 ingevoerd. In Noorwegen moet
ieder automobielbezitter een bepaald bedrag als
borgsom storten voor eventueele vorderingen,
die derden ter zake van veroorzaakte schaden
op hem kunnen krijgen. Zij kunnen aan deze
verplichting echter ook voldoen door zich te
voorzien van een W.A.-polis. In enkele staten
van de Amerikaansche Unie bestaan dergeljjke
bepalingen. De op 1 Januari 1931 Ingevoerde
Rood Traffic Act heeft den verzekeringsplicht
ook in het conservatieve Oroot-Brittannië inge
voerd. Zij bepaalt oju, dat bet verboden is, een
motorvoertuig te gebruiken, te doen gebruiken
of te laten gebruiken, tenzij men in bet bezit
is van een polis of garantieverklaring, die vol
doet aan een reeks In de wet genoemde eiachen.
De Zwltaersche wetgevende organen hadden In
1926 een dergelUKe MmconoQiBn* omt
N.
JS.
tel
eie
irg
- AUs
js Vm
pectus.
A-Kaé
Pen-
en
xna
De wetteiijke aansprakelijkheid is een zware
last voor de automobilisten. Zij kan een groot
dhgeffit zijn, dat komt uit een klein hoekje Als
een automobilist voor een vergrijp beboet wordt
door den strafrechter, staat de boete in ver
houding tot de overtreding. Ook de schade, die
hij zelf aan zijn automobiel oploopt, blijft toch
altijd binnen zekere grenzen. Maar de W A. kan
aan een kleine onachtzaamheid groote finan
cieels gevolgen verbinden. Daarom zal iedere
serieuze automobiel-bezltter zich voorzien van
een polis, die dezen last op een verzekerings
maatschappij overdraagt. Voor een dergeljjke
verzekering bestaat meer grond, dan voor een
verzekering tegen eigen schade.
De schade wordt door verzekering gedekt.
De oorzaak van den brand is het warm loo-
pen van den motor, waarmede men aan het
hoolhijschen was.
Andere hulzen liepen geen gevaar, daar de
boerderij alleen stond. De veehouder, zijn vrouw
en tien kinderen waren, toen de brand uitbrak,
afwezig.
De nablusschlng vorderde den geheelen avond
en nacht.
Het bezwaar is wel eens aangevoerd dat in-
dlen verzekering wettelijk verplicht is, de ver
zekeringsmaatschappijen het iemand onmogelijk
kunnen maken als bestuurder van een motor
voertuig op te treden, door te weigeren hem
te verzekeren. Een dergelijke macht te leggen in
de handen van commercieele ondernemingen
heeft men onwettig genoemd. Ons lijkt dit be
zwaar niet belangrijk. Verzekering is een com
mercieel bedrijf, en als er geen enkele maat
schappij te vinden is die het risico wil dragen
van iemands evoluties op den openbaren weg,
dan zal daar wel reden voor zijn en is het maar
beter dat die persoon achter het stuurrad van
daan bljjft.
Maar als de auto-bezitter nu eens niet serieus
is en rich niet verzekert tegen wettelijke aan
sprakelijkheid? Als hij bemiddeld genoeg is, kan
hjj zich die weelde veroorloven: zjj kan hem
echter, wanneer er eens iets gebeurt, op een
flink bedrag komen te staan. Maar als de auto-
elgenaar onbemiddeld is? Dan worden zijn toe
komstige slachtoffers de dupe. Hij kan wel
schade aanrichten, maar hij zal 'niets kunnen
vergoeden. En de practljk leert, dat juist zjj.
die niets te verliezen hebben, het meest roeke
loos zijn tegenover de bezittingen, ja bet leven
en de gezondheid van een ander. Een autorijder,
die niet tegen W A. verzekerd is, vormt een
voortdurende bedreiging voor het levensgeluk
van degenen, die mét hem op den weg zjjn.
Een aldus ingerichte wetteiijke regeling zou,
aooal niet het aantal betreurenswaardige auto-
ongevallen verminderen, dan toch de ongeluk-
kenige gevolgen daarvan voor de betrokkenen
aanmerkelijk verzachten. De veiligheid van den
weggebruiker zou er door toenemen. Daarom
hopen we dat bij behandeling van het nieuwe
wetsontwerp door de Tweede Kamer een krach
tige aandrang op de regeering zal worden uit
geoefend om de verplichte W -verzekering
alsnog daarin op te nemen.
Het zou aanbeveling verdienen, wanneer men
hier te lande nog eens tot verzekeringsplicht
zou overgaan, daarbij tevens voor te schrijven
dat de polls een dergeljjke elgen-risico clausule
moet bevatten. Anders zouden de onverantwoor
delijke elementen onder de autorijders mis
schien in verleiding komen, om nu ze toch ver
zekerd zijn, er maar op los te rijden.
En werkt de heer Beckers misschien hieraan
mede?
Het is onbegrijpelijk hoe de heer Beckers, die
toch ook vele geldschieters voor zijn systeem
geïnteresseerd heeft, zoo rustig maandenlang
op Terschelling kan wachten zonder alles in bet
werk te stellen om aan den gang te komen.
Of hoopt Beckers straks alleen de concessie
te krijgen?
■enige aandeelhouders, voorstanders van het
systeem Beckers, hebben dan ook den conces
sionarissen gevraagd waarom de toren nog niet
gebruikt wordt Hierop werd medegedeeld, dat
eerst met zuigers gepoogd zal worden resultaten
te bereiken.
Het systeem met zuigers heeft echter nooit
•enig resultaat opgeleverd, hetgeen concessio
narissen in al haar vroegere brochures met na
druk hebben verklaard Om deze redenen be
sloten verleden jaar de concessionarissen het
systeem Beckers toe te passen en hebben in
verband hiermede een beroep gedaan op het
publiek.
Zooals bekend, is bovendien door den heer
Beckers, in overleg met concessionarissen, een
nieuwe, zeer sterke toren gebouwd en op grond
hiervan zjjn eenlge aandeelhouders van meenlng. Wetteiijke aansprakelijkheid t
dat. dit evetnoro /ion zwlr t/wrronoct mrsAt WfW- v w
Door onbekende oorzaak is Woensdag een uit
slaande brand uitgebroken In het perceel Smid
straat 45 te Nijmegen, waarin de bakkerij van
den heer Wuesthoff Is gevestigd. De bovenver
dieping, waar de brand ontstond, Is In gebruik
bij mej. Luiken, die daar een opslagplaats van
meubels en beddegoed heeft. Het vuur vond gre
tig voedsel in het oude gebouw en nam dadelijk
een grooten omvang aan.
Nog voor de brandweer ter plaatse was had
den de vlammen zich een weg gebaand naar de
zolderverdieping en door het dak, zoodat de
vlammen hoog boven het perceel uitsloegen.
Een dichte rookwolk dreef over de stad. De
brandweer tastte het vuur krachtig aan en
slaagde er binnen een kwartier In bet gevaar
voor uitbreiding te bezweren.
Het bovenhuis la geheel uitgebrand. Het dak
is ingestort en de bakkerij liep aanzienlijke
waterschade op. Ook het belendende bovenhuis
kreeg waterschade. Van den inboedel kon niet
veel worden gered.
De heer W. is wel mej. L. niet tegen brand
schade verzekerd.
Doordat bij het passeeren de vlotbrug kan
telde is te Lemelerveld, onder de gemeente
Dalfsen, Woensdagmiddag te omstreeks vier
uur, een tractor met aanhangwagen, waarin
zich acht paarden bevonden, in het water van
het Deventersche Kanaal geraakt.
De veehandelaar Van Wegel uit Hattum, die
met twee andere personen in de cabine gezeten
was. kon, evenals dezen, met moeite worden
gered.
Men slaagde er nog in één i>aard levend op
Aan deze onverwachteche opdracht, terwijl
het gunstige seizoen reeds bijna Is verstreken,
is wellicht niet vreemd een omzendbrief, welke
namens een Comité ter behartiging van de be
langen van houders van Lutine-aandeeten 1933
werd gericht tot de aandeelhouders.
Aan dezen omzendbrief ontleenen wij:
In een onderhoud van den beer Goldschmidt
met de concessionarissen (N.V. Stoomboot Maat
schappij Texel te Texel en N.V. Scheepvaart
Maatschappij O. Doeksen Ss Zn. te Terschel
ling) is om. overwogen om een door den beer
Janssen geconstrueerd eenvoudig toestel te ge
bruiken voor de berging van de Lutine-ladlng.
Dtt toestel Is te vergelijken met een ijzeren
paraplu ie. welke zich opent onder bet zand en
onder boogen waterdruk staat. Patent is ver
leend. Dtt toestel wordt door vele deskundigen
speciaal voor de Lutlne-werkzaamheden als bij
zonder geschikt beschouwd.
Het aanbod van den heer Janssen eiachte geen
enkel financieel offer, noch wijziging in bet
voorgenomen werkplan, alleen slechts een zeer
bescheiden percentage uit de opbrengst der
goudladlng bij welslagen. De bestuurders der
N. V. Stoomboot Maatschappij Texel (heeren
Dros) gaven volmondig toe dat bet gedemon
streerde toestel veel kans op succes kon hebben
en stelden in bet vooruitzicht binnenkort hier
omtrent een hesli swing te nemen. Beide conces
sionarissen verzekerden uitdrukkelijk dat alles
Is alles in het werk gesteld zou warden opdat
dit jaar succes kon worden bereikt.
En zoo zijn er nog tal van voor de samen
leving belangrijke v raagstukken in verband
met deze materie, die een nadere bestudeering
wenschelijk maken.”
Voorzitter van de commissie van uitvoering
is de heer J. D. Ros, secretaris de heer Jan de
Quack.
heid” van eigenaars van motorvoertuigen is,
althans in groote lijnen, bekend genoeg. De al-
gemeene regel is, dat de eigenaar van het mo
torrijtuig ingeval van botsing, aan- of over
reding daarmee aansprakelijk is voor de schade,
toegebracht aan niet door dat motorrijtuig ver
voerde personen en goederen, tenzij aanneme
lijk is, dat de schade is te wijten aan omstan
digheden, waartegen de eigenaar niets koe
doen. Zoo rust dus op den automobilist een
zware aansprakelijkheid. Ingeval van botsing
enz. rust terstond op hem een vermoeden van
schuld: zelf moet hij dan maar bewijzen, dat
hij vrjj-ult gaat.
Naar wjj vernemen is Hendriks Louisa van
Rijn, die eenlge dagen geleden uit een krank
zinnigengesticht te Noordwijkerhout ont
vluchtte en wier opsporing door den Officier
van Justitie verzocht was, te Rotterdam aan
gehouden.
Zjj is naar het gesticht terug gebracht.
Het Gerechtshof te Amsterdam zou heden
arrest wijzen in het Ingestelde hooger beroep
Inzake t faillissement van de N.V. .Atalanta”
de drukkerij waar „De Tribune” wordt ge
drukt.
Naar wij vernemen zal deze uitspraak
onbepaalden tijd worden aangehouden.
De behandeling zal Vrijdag 10 Augustus wor
den voortgezet. Op verzoek van mr. Steneker,
die voor den Raad van Arbeid de faillisse
mentsaanvrage heeft Ingediend, zal alsdan mr.
P. 8. Gerbrandy, hoogleeraar aan de Vrije Uni-
versitelt in het handelsrecht en burgerlijk pro
cesrecht, een zchrifteiyk advies uitbrengen.
bij referendum heeft het souverelne kiezersvolk
dezen uitstekenden wetgevenden arbeid in 1927
weer te niet gedaan I Bjj de verdediging van dit
ontwerp schreef de Zwltaersche Natlonalrat
Forrer: „Aansprakelijkheid beteekent strijd,
verzekering beteekent vrede.... De Staat moet
er voor zorgen, dat datgene wat hjj beveelt, aan
degenen wlen het bevel geldt, ook mogelijk is,
en dat dezen het bevel dan ook uitvoeren.”
Naar w? vernemen heeft d<
Beckers, die, naar men we
overleg met concessionaris»
Amsterdam 'n nieuwen, zeer s
toren heeft doen bouwen in ve
met het aan de oppervlakte
gen van den Lutine-schat, op
gekregen dezen toren, welke des
tijds naar Terschelling was getrans
porteerd. onmiddellijk ter plaatse,
waar het wrak is gezonken, op te
stellen. Hiermede zal dus aan het
oorspronkelijke plan tot berging
van het Lutine-goud uitvoering wor
den gegeven.
Het Departement van Economische Zaken
deelt ons ter zake van de contingenteering van
veekoeken "het volgende meda:
De Meelcentrale zal aanvankelijk voor een
termijn van drie maanden 40 pCt. van het vast
gestelde contingent ter beschikking stellen van
de importeurs van veekoeken, voorzoover deze
op grond van hun Invoeren in het basts-tüd-
vak. althans rechten op invoermachtiging kun
nen doen gelden. Voor den afloop van deze
periode, dus vóór 1 November as., zal worden
bepaald welke hoeveelheid in de daarop vol
gende periode van drie maanden ter beschik
king zal worden gesteld.
Ten aanzien van den invoer van Ned.-Indi
sche cocoskoeken wordt deze regeling in zoo
verre aangevuld, dat van dit artikel uit Ned.-
Indië 6300 ton gedurende het eerste kwartaal
van de loopende contingenteeringsperiode zal
kunnen worden ingevoerd. Na afloop van deze
drie maanden zal ook hier worden bepaald in
hoeverre in een volgende periode van drie
maanden Invoer zal kunnen plaats vinden.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat de
bovenbedoelde 40 pCt., welke aanvankelijk ter
beschikking van de importeurs zal worden ge
steld, worden berekend van het minimumcon
tingent van lederen Importeur.
De op grond van eventueele overeenkomsten
met vreemde regeeringen beschikbare extra-
contingenten zullen In principe ten goede ko
men van diegenen, die over invoeren gedurende
basisjaren beschikken.
Blijkens mededeellng van het Centraal Bu
reau voor de«tatistiek bedroeg de waarde (zon
der goud en zilver) van den Nederlandschen
Invoer over Juli 1934 86 mlllloen (v. m. 89
mlllioen)
De waarde van den uitvoer beliep over Juli
ƒ58 mlllloen (v. m. ƒ59 mlllioen).
Het percentage van den Invoer, gedekt door
uitvoer, was over Juli 67.7 (v. m. 66.7).
De Invoer van goud en zilver over Juli beliep
16.757229 en de uitvoer ƒ2.435.061.
BATAVIA, 8 Aug. (Aneta) Btf den Volksraad
is een motie Ingediend door den beer Koeaoemo
Oetoyo, waarbij de IT eg earing wordt nttgywo
digd een commissie in het leven te roepen ter
bestudeering van maatregelen, welke uit einde
lijk kunnen voeren tot verhooging van de wel
vaart van de groote massa der bevolking, voor
namelijk voor die van Inheemschen landaard.
In deze motie wordt aangevoerd dat een ver
schuiving van productiemogelijkheden zal lei
den tot omvorming van den economlschen
structuur dezer landen met hieraan gepaard
gaande een gewijzigde verdeellng van bet da-
Jendo PBttoDMl In kranen,
Beide gewonden zijn door den G GD
gebracht naar het R. K. Ziekenhuis
Westelnde.
De politie stelt een onderzoek
zaak van het gebeurde in.
De heer Beckers deelde echter mede, dat het
zandzuigen zeer groot nadeel oplevert voor «ij a
systeem.
Bovendien Is er een schrijven der concessio
narissen van verleden Jaar. waarin zij bevestig
den het zandzuigen te hebben gestaakt, omdat
de heer Beckers zooveel mogelijk zand op het
Lutlne-terreln prefereerde.
bedenkingen aanleiding. De vraag is thans:
Wat is de werkelijke reden, waarom het
Wzteem-Beckers niet wordt toegepast?
Contractueel is overeengekomen dat, indien
de eooceastonarissen zonder toepassing van het
■JzUxiii-Beckers er in mochten slagen de kost
bare lading te bergen, zij een aanmerkelijk min
der percentage schuldig worden aan den heer
Beckers (N.V. Lunex) dan bij gebruik van den
^t zal wellicht een van de redenen zijn waar-
«n zjj probeeren alléén de lading te bergen
■onder medewerking van derden. Doch het 1»
■ow. «eer twijfelachtig of deze wijze van wer-
ben in bet belang van de aandeelhouders is,
■ooral indien men bedenkt, dat de goede Lutt-
“o-dagen zonder het minste resultaat voorbij
Mta gegaan.
Onder zeer veel belangstelling heeft Woens
dag de directeur der K. L. M„ de heer A. Ples-
man, het nieuwe stationsgebouw van de KLM.
te Haamstede geopend.
In zijn rede wees hij op het succes, dat deze
lijn gedurende de drie jaar van haar bestaan
in Zeeland mocht hebben.
Vervolgens voerde de Commissaris der Ko
ningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. Quar
les van Ufford, het woord. Z. Exc. bood namens
het provinciaal bestuur zjjn gelukwenschen aan
de K.L.M. en aan het Gemeentebestuur van
Haamstede aan.
De heer Kok, voorzitter van het Luchtvaart-
comité Schouwen-Dulveland, overhandigde den
heer Plesman een gedenktegel voor het nieuwe
gebouw.
In een bespreking, gewijd aan het ontwerp-
Motor- en Rljwlelwet, heeft Mr. C. Schölvlnck
in het Clubnieuws van de KJf.A.C. er zijn te
leurstelling over uitgedrukt, dat de wetgever
daarin nog niet is gekomen tot het verplich
tend stellen van verzekering tegen wetteiijke
aansprakelijkheid door automobilisten. Inder
daad lijkt ons dit onderwerp ook eerder in aan
merking te komen voor wetteiijke regeling dan
verschillende andere zaken, die de minister
thans wél verplicht wil stellen.
Verzekeringsplicht is door de geweldige uit
breiding van het wegverkeer een eisch des tilds
geworden. Want van degenen, die zich de weel
de van een motorrijtuig permltteeren, kan de
gemeenschap met recht vorderen, dat zy eenlge
zekerheid stellen tegenover hun medemenschen
met betrekking tot de schade, die zij aan dezen
kunnen toebrengen. Door de aansprakelijkheid
van automobilisten afzonderlijk te regelen in
de Motor- en Rljwlelwet heeft de wetgever reeds
in 1934 erkend, dat het auto-verkeer een voort
durend risico in het leven heeft geroepen, waar
tegen de bevolking door de algemeene regeling
van „onrechtmatige daden" niet voldoende be
schermd wordt.
winkelruitBotsing
Voetganger over-
Het slachtoffer
Omstreeks 12 uur Is Woensdagmiddag op het
Frankenslag, hoek Prins Mauritslaan te Den
Haag een ernstig ongeluk gebeurd, waarbij een
voetganger levensgevaarlijk werd gewond On
dat tijdstip is een personenauto, bestuurd doo’-
den 21-jalrgen 8. B„ door tot nu toe onbekende
een
tentoonstelling met daaraan verbonden confe
rentie worden gehouden (3-30 Nov.) met het
doel, een beknopt overzicht te geven van he-
dendaagsche beeldende en Nijverheidskunst. de
aandacht te vestigen op tekortkomingen ten
opzichte van de «esthetische verzorging in Ntj-
verheidsbedrijven, wegen tot verbetering aan
te wijzen en de belangen te behartigen van
kunstenaars m industrieelen.
Tentoonstelling en conferentie worden geor
ganiseerd door de Ned. Ver. Arti en Industriae
ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan.
In bet prospectus voor deze tentoonstelling
wordt om. gezegd:
,Er wordt in menig opzicht reeds veel ge
daan voor kunst, Industrie en kunstenaar An
derzijds echter zijn er Juist in onzen tijd ver
schillende vraagpunten, die nog niet zijn opge
lost. Dit geldtniet alleen de beeldende kun
sten, maar ook de industrie, die om aesthetische
verzorging vraagt. Er zijn verschijnselen, die
erop wijzen, dat door den ongunstigen tijd men
zich van kunst afwendt en toch is de beteeke-
nis van de kunst in de samenleving van zeer
ingrijpend belang. Dit aan te toonen is nood
zakelijk. Het vraagstuk van de aesthetische
verzorging van de voorwerpen van dageljjksch
gebruik op zichzelf, de massaproductie van
deze, de samenwerking tusschen Industrieel en
kunstenaar elschen nog veel overweging en
bespreking.
De aandeelhouders hebben hun geld gegeven
®P grond van het prospectus der uitgifte, waar-
m door de concessionarissen zelf groote lof ver-
k°^dlgd werd over het Beckers-systeem.
wij schrijven binnenkort medio Augustus 1934
*n er blijven misschien nog enkele werkdagen
vow dit toch reeds moeilijke bergingswerk
het seizoen wederom voorbij.
wat gebeurt er dan met de concessie en met
"■J**ten aandeelhouders?
^,rJ*Uen (M heeren concessionarissen zich mls-
dat na 23 November 1934 (beéln-
SSt*? d*? concessie) de aandeelen waardeloos
t0Wv*den en tracht men thans door schijn-
r*,n«en Lloyds in den waan te brengen, dat
y.«ewerkt" wordt, om straks direct of indl-
dseifaoud^J**84* verkrijgen aonder de lun
st. Dominicus wordt herdacht,
feestelijk karakter dragen.
Na de plechtige H. Mi«, opgedragen door den
Hoogeerw. Pater Schaab, provinciaal der Do-
mlnlcanen in Nederland, zal op de ochtendver
gadering prof. dr. P Kreling O. P. uit Nijmegen
behandelen het onderwerp: ,JDe Dominicaan-
sche Tertiaris heeft als apostolaatstaak vooral
de geestelijke werken van barmhartigheid.”
Na de gemeenschappelijke lunch worden de
Ingekomen vragen behandeld. Verder komen
aan de orde: mededeellngen van de Centrale
Leiding en verslag der werkzaamheden.
Na afloop is er een plechtige huldebetooging
ter eere van St. Dominicus met groote proces
sie, feestpredlcatle door den Promotor provin-
clalls der Derde Orde in Nederland en plech
tig Lof.
Aan de processie nemen deel, behalve de
Tertiarissen, Paters, Fraters, Broeders en Zus
ters uit alle kloosters en huizen van Nijmegen.
Maandag 30 Augustus aA. zullen de Domlni-
caansche Tertiarissen der Nederlandsche pro
vincie, waarbij Tertiarissen der Vlaamsche en
Duitsche provincies als gasten tegenwoordig
zullen zijn, hun derden Nationalen Tertiarissen
dag houden in het St. Dominlcuscollege te
Neerbosch.
Deze Tertiarissendag zal dit jaar, nu het
zevende eeuwfeest van de heiligverklaring van
In aansluiting op het bericht omtrent de
plaatsing van den nieuwen Lutine-toren kun
nen wij nog mededeelen, dat deze hoogstwaar
schijnlijk aan het einde van deze week of
begin der volgende week zal geschieden.
Zoo zou er veel, zeer veel te zeggen zijn voor
Invoering van den verzekeringsplicht in ons
land. Maar er is één bijzonderheid, die we nog
even willen aanstippen. Verzekering is in het
belang zoowel van den aanrijder als van den
aangeredene. Maar er zit toch iets in, wat
roekeloos rijden in de hand werkt. Als de auto
mobilist weet, dat de verzekering er toch is om
de stukken, die hij maakt te betalen, is hij al
licht geneigd wat meer risico te nemen. Daar
om heeft het zjjn nut dat een matig bedrag
van de aangerichte schade voor rekening van
den automobilist blijft, zoodat hij toch altijd
zelf ook nog eenlge geldelijke schade lijdt bjj
een aanrijding. Dat is te bereiken door in de
polls de clausule op te nemen dat de verzeke
ring de wetteiijke aansprakelijkheid slechts
overneemt, voorzoover deze een bepaald bedrag
b.v. ƒ25 te boven gaat. Iedere aanrijding
komt den automobilist dan toch op ten hoogste
25.— te staan.
oorzaak het trotolr opgereden en tegen de pul den wal te krijgen. De zeven andere dieren zijn
van perceel Prins Mauritslaan opgebotst. Eer.
juist passeerende voetganger, de 55-jarige K. W
wonende in de Van Aerssenstraat, geraakte tus
schen den auto en het perceel bekneld, ten
gevolge waarvan hjj een hersenschudding, een
breuk van zjjn rechterarm, eenlge diepe wonden
aan de keel en achter het oor bekwam en zijn
linkervoet boven den enkel werd verbrijzel»:.
Een in den auto zittende dame, de 32-jarige
C. C. van H wonende te Rijswijk, vloog door
den schok door de voorruit van den auto en
bekwam een snijwonde aan het voorhoofd.
over-
aan het
De actueele en tevens betreurenswaardige
verhouding der tempels In de stad Nakatsu,
gelegen in het Noord-Westen van het eiland
Kyushu-Japan is, dat aldaar Boeddha in 65
tempels aanbeden wordt, terwijl de eenlge en
ware God slechts een kleine noodkapel bezit.
En dat eenvoudig Godsverblijf moet dienst doen
voor een provincie met ongeveer een mlllioen
inwoners, aldus schrijft ons een missionaris
der Balesianen in die plaats.
Men kan zich licht indenken hoe in snik
en boeddhistisch centrum als Nakatsu is. de
missionaris met hatelijkheid bejegend wordt
en alles wat tot ons heilig geloof betrekking
heeft misprezen wordt. Doch In ons heilig
veroveringswerk gaan we steeds vooruit met
het zelfde betrouwen te zullen slagen met de
bovennatuurlijke hulp.
Het is klaar en duidelijk, dat de huidige
toestand grooten steun en nieuwe middelen
vraagt om den nood die voor t oogenblik op
het katholieke volk drukt, te verminderen en
te verzachten. Daarom is aan pater Dumeeg
8.8. opgedragen de bouw van een nieuwe kerk
ter eere van den Heiligen Johannes Bosco,
waarin de geloovigen met meer liefde en fier
heid den God onzer Tabernakelen kunnen aan
bidden en bedanken.
Ook het apostolaat voor de jeugd, onder den
vorm van het patronaat, bezeild met den geest
van Don Bosco vindt daar een uitgebreid werk
terrein. Eiken dag na gezonde ontspanning en
onder goede leiding worden de jongens niet
alleen van U straatgevaar afgehouden, maar
tevens vinden zij terzelfder tijd een bron voor
een oprecht christelijke richting in hun leven,
lederen Zondag- en gelegenheidsavond worden
gratis bioscoop-lichtbeelden ot tooneelvoorstel-
lingen gegeven. Meer dan vierhonderd perso
nen verzamelen zich dan in het laag tehuis.
Maarals haring In een ton! Bij te groote
visite Is de vloer reeds enkel» malen gezwicht.
Het wordt dus hoog tijd om bij de kerk een
vereenlgingszaal te bouwen plus een tweede
étage voor meer dan veertig arme kinderen en
weezen, die voor het oogenblik bij verschillen
de personen In den kost ztjn.
Dank zij den actueelen staat van den yen en
het lage salaris van de arbeiders, wordt het
geld van andere naties daar als t ware ver-
dubbeld, en kan een buitenlander eens zooveel
doen met zijn geld als twee jaren geleden. Op
het oogenblik kan met slechts tienduizend gul
den voor dit groote liefdewerk worden volstaan.
De nood is dringend In dit boeddhistisch
centrum!
Giften ook de kleinste wordt dankbaar
aanvaard kunnen per postwissel direct ge
adresseerd worden aan-pater O. Dumeeg, direc
teur van Yoselln, Catholic Mission, Nakatsu
Japan of ook met aangegeven doel aan den
zeereerw. heer v. der Bosch. Werk van Don
Bosco, Lauradorp, Waubach (Limburg).
„International
uit New-York:
De Vereenlgde Staten staan aan den voor
avond van een der grootste reclamecampagnes,
die dit aan propaganda waarlijk niet Anne
land ooit beleefd heeft. Het betreft een reclame
campagne voor natuurz ijde,wa»rachter>de In
ternational Silk Guild In< te New-York staat.
De Amerikaansche belanghebbenden bij de
zijde-lndustrie hebbenv^ylch ondanks de be
staande tegenstellingen van de medewerking
der Japansche zijdekringen verzekerd. Zij heb
ben den titel .Blik Parade” gekozen. Deze Slik
Parade zal In September heel Amerika bewer
ken. Bijzondere zljde-aanbledlngen door den
kleinhandel, propaganda-annonces In de voor
naamste vaktijdschriften, radiovoordrachten,
fllmvertoontngen, enz., enz. Door dit alles zal de
Slik Parade het publiek de voordeelen van na
tuurzijden producten Inscherpen.
Het goede voorbeeld zal overigens eerdaags
door de wolfabrikanten gevolgd worden met een
wolparade en het laat geen twijfel, dat de con
currentie, zoowel de kunstzijde- alsook de ka-
toenfabrikanten, met steeds grootere propagan
distische campagnes daarop zullen antwoorden.