Lutine-toren gaat in zee Wie betaalt de schade? l PALMOLIVE L Auto met paarden te water R p R BIJNA VOORBIJ. DE WET EN DE PRACTUK IS P 4 DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1934 Zeven dieren verdronken gingswerk In- en uitvoer over Juli FELLE BOERDERIJ BRAND KUNST EN NIJVERHEID BRAND TE NIJMEGEN TERTIARISSENDAG Terecht HAAMSTEDER VLIEGVELD I G De W .A.-verzekering AMERIKAANSCHE RECLAME Eisch van modern recht Eigen risico ur ar 7 Aandeelhouders Contingenteering van veekoeken Moeilijk missiewerk in Japan Voetganger levensgevaarlijk gewond Beslissing in hooger beroep uitgesteld Aanvankelijk 40 pCt. ter beschik king van de importeurs Een tentoonstelling te s Gravenhage In het centrum van het Boeddhisme Ontstaan door het warmloopen van een motor ar een risico dat men slechts kan dra gen door zich er tegen te verzekeren VERHOOGING VAN DE VOLKSWELVAART u. 22 o boxen. 11 SK niiima .TUS ZEN oSsts, tedsa .WJ. g vrij. d. 54 ld met spectus ant 3B l«rwet prijzen. ■N FAILLISSEMENT „ATALANTA” No. 55 ninstini eb. dag. Zondags rANSÉfc Huldebetooging ter eere van St. Dominicus Natuurzijde contra wol contra kunstzijde contra katoen „Wetteiijke aansprakelijkheid” De „parapluie” Janssen Inidië vraagt maatregelen Opening van het nieuwe K. L. M. stationsgebouw Auto het trottoir op A Gebruik steeds Palmolive, omdat gIL daarin de waardevolle olijf- en «X palmoliën, door meer dan 20.000 schoonheids-experts aanbevolen, 'uKj op de juiste wijze zijn verwerkt. Ij. _de zeep der Jeugd, ct ^2 stuks voor 25 et) A speciaal een naar de oor- het Hotel» voor In November as. «al te "s Gravenhage Aurig de Sniert Is door coneessionariaaen echter niets k> 3 Textiles”, Amsterdam, meldt Oerlelijke handelwijze geeft tot zeer ernstige n. or Po laboud der Hg. „Wetteiijke aanaprakelijk- Uwe reaond Pracht erree- «en— Prndm Uke om. Urnegen. tnrieb- I terra». prosp. EN De nieuwe Lutine-toren, die nu reeds maandenlang werkeloos op Terschelling staat Woensdagmiddag omstreeks twee uur brak brand uit In de groote boerderij van den heer P. Tessel In de Broekermeer onder de gemeen te Landsmeer. Tegen half vier was van het gebouw nog slechts een gloeiende puinhoop over. De inboedel en de landbouwgereedschappen, alsmede 100.000 KG. hooi werden een prooi der vlammen. Ss kostbare lading te bergen. Het gebade voor jaar en bet grootste gedeelte van den aoirr is voorbij gegaan «onder dat de toren Beckere te aangewend, of een ander systeem te to egt post Honderden guldens schade worden dagelijks door het wegverkeer aan gericht er heel wat gevallen moeten zijn, waarin een verhaal der schade op den veroorzaker rustig achterwege kan blijven, omdat er toch niets te halen valt. Zelfs kan men gevoegelijk nalaten de aansprakelijkheid door een duur en lang durig proces te laten vaststellen. dat dit systeem dan ook toegepast moét wor- dene doch hiervan is geen sprake, want plot seling kwam de mare dat het voor het plaatsen van den toren van groot belang is dat de uit stekende wrakstukken worden opgeruimd en een diepe kuil moet worden gezogen Men beeft toen onderzocht of dit Inderdaad voor de toepassing van het systeem Beckers noodaakelUk is. Vrachtauto rijdt in tusschen tram en autobus, reden en op slag gedood laat een vrouw en vier kinderen na.... In einde loose rjj vullen de dageWksche ver keersongelukken de kolommen van onze dagbla den. Voor honderden guldens schade wordt dage lijks aangericht door de „knorrende beesten", die dag en nacht langs onze wegen en door onze straten snorren. En wie betaalt de schade? De wet zegt: de- veroorzaker. Eenvoudig en billijk. Maar de practljk voegt daar een groote „als" aan toe: „als hjj tenminste betalen kan". Als hjj dat niet kan, dan is de aangeredene de dupe. Niemand vergoedt hem de schade, die hij geheel buiten zijn schuld heeft geleden. De wet laat hem met leege handen staan. Maar tusschen aansprakelijkheid en schade vergoeding ligt nog een breede klove. Wat heeft bet slachtoffer van een auto-ongeval aan een eisch tot schadevergoeding als de schuldenaar niets bezit? Een vordering op een insolventen schuldenaar, die geen lood dubbeltje waard is. En alle acht alinea's van art. 35 der Motor- en Rljwlelwet (het art. dat de W. A. regelt) zjjn niet in staat hem één cent te vergoeden van de schade, die hij door schuld van een auto mobilist heeft geleden. Het is niet bekend, hoe veel van de tallooee aanrijdingen, die dag aan dag plaats hebben, aldus eindigen in een wer- kelljken schadepost voor den aangeredene. Maar het feit, dat lang niet alle menschen met auto's kapitaalkrachtig zijn, zal wel door niemand ontkend worden, en daaruit volgt, dat jammerlijk verdronken. Het verkeer ter plaatse was Woensdagavond geheel gestremd. Met behulp van een kraan- wagen heeft men den wagen en de kadavers uit het water gehaald. De brug hoopte men spoedig te kunnen herstellen. plaaha Gesel- ELMSJf In verschillende landen heeft men dit Inge- eien en de verzekering tegen wettelijke aanspra- kelijkheld verplicht gesteld. De Skandlnavische lahden, die in meer opzichten de wetgeving onzer mldden-Europeesche staten vooruit zijn, hebben het eerst de billijkheid van zulk een ver plichting Ingezien. Het Deensche recht kent den verzekeringsplicht reeds sedert 1918. In Finland is hij in 1925 ingevoerd. In Noorwegen moet ieder automobielbezitter een bepaald bedrag als borgsom storten voor eventueele vorderingen, die derden ter zake van veroorzaakte schaden op hem kunnen krijgen. Zij kunnen aan deze verplichting echter ook voldoen door zich te voorzien van een W.A.-polis. In enkele staten van de Amerikaansche Unie bestaan dergeljjke bepalingen. De op 1 Januari 1931 Ingevoerde Rood Traffic Act heeft den verzekeringsplicht ook in het conservatieve Oroot-Brittannië inge voerd. Zij bepaalt oju, dat bet verboden is, een motorvoertuig te gebruiken, te doen gebruiken of te laten gebruiken, tenzij men in bet bezit is van een polis of garantieverklaring, die vol doet aan een reeks In de wet genoemde eiachen. De Zwltaersche wetgevende organen hadden In 1926 een dergelUKe MmconoQiBn* omt N. JS. tel eie irg - AUs js Vm pectus. A-Kaé Pen- en xna De wetteiijke aansprakelijkheid is een zware last voor de automobilisten. Zij kan een groot dhgeffit zijn, dat komt uit een klein hoekje Als een automobilist voor een vergrijp beboet wordt door den strafrechter, staat de boete in ver houding tot de overtreding. Ook de schade, die hij zelf aan zijn automobiel oploopt, blijft toch altijd binnen zekere grenzen. Maar de W A. kan aan een kleine onachtzaamheid groote finan cieels gevolgen verbinden. Daarom zal iedere serieuze automobiel-bezltter zich voorzien van een polis, die dezen last op een verzekerings maatschappij overdraagt. Voor een dergeljjke verzekering bestaat meer grond, dan voor een verzekering tegen eigen schade. De schade wordt door verzekering gedekt. De oorzaak van den brand is het warm loo- pen van den motor, waarmede men aan het hoolhijschen was. Andere hulzen liepen geen gevaar, daar de boerderij alleen stond. De veehouder, zijn vrouw en tien kinderen waren, toen de brand uitbrak, afwezig. De nablusschlng vorderde den geheelen avond en nacht. Het bezwaar is wel eens aangevoerd dat in- dlen verzekering wettelijk verplicht is, de ver zekeringsmaatschappijen het iemand onmogelijk kunnen maken als bestuurder van een motor voertuig op te treden, door te weigeren hem te verzekeren. Een dergelijke macht te leggen in de handen van commercieele ondernemingen heeft men onwettig genoemd. Ons lijkt dit be zwaar niet belangrijk. Verzekering is een com mercieel bedrijf, en als er geen enkele maat schappij te vinden is die het risico wil dragen van iemands evoluties op den openbaren weg, dan zal daar wel reden voor zijn en is het maar beter dat die persoon achter het stuurrad van daan bljjft. Maar als de auto-bezitter nu eens niet serieus is en rich niet verzekert tegen wettelijke aan sprakelijkheid? Als hij bemiddeld genoeg is, kan hjj zich die weelde veroorloven: zjj kan hem echter, wanneer er eens iets gebeurt, op een flink bedrag komen te staan. Maar als de auto- elgenaar onbemiddeld is? Dan worden zijn toe komstige slachtoffers de dupe. Hij kan wel schade aanrichten, maar hij zal 'niets kunnen vergoeden. En de practljk leert, dat juist zjj. die niets te verliezen hebben, het meest roeke loos zijn tegenover de bezittingen, ja bet leven en de gezondheid van een ander. Een autorijder, die niet tegen W A. verzekerd is, vormt een voortdurende bedreiging voor het levensgeluk van degenen, die mét hem op den weg zjjn. Een aldus ingerichte wetteiijke regeling zou, aooal niet het aantal betreurenswaardige auto- ongevallen verminderen, dan toch de ongeluk- kenige gevolgen daarvan voor de betrokkenen aanmerkelijk verzachten. De veiligheid van den weggebruiker zou er door toenemen. Daarom hopen we dat bij behandeling van het nieuwe wetsontwerp door de Tweede Kamer een krach tige aandrang op de regeering zal worden uit geoefend om de verplichte W -verzekering alsnog daarin op te nemen. Het zou aanbeveling verdienen, wanneer men hier te lande nog eens tot verzekeringsplicht zou overgaan, daarbij tevens voor te schrijven dat de polls een dergeljjke elgen-risico clausule moet bevatten. Anders zouden de onverantwoor delijke elementen onder de autorijders mis schien in verleiding komen, om nu ze toch ver zekerd zijn, er maar op los te rijden. En werkt de heer Beckers misschien hieraan mede? Het is onbegrijpelijk hoe de heer Beckers, die toch ook vele geldschieters voor zijn systeem geïnteresseerd heeft, zoo rustig maandenlang op Terschelling kan wachten zonder alles in bet werk te stellen om aan den gang te komen. Of hoopt Beckers straks alleen de concessie te krijgen? ■enige aandeelhouders, voorstanders van het systeem Beckers, hebben dan ook den conces sionarissen gevraagd waarom de toren nog niet gebruikt wordt Hierop werd medegedeeld, dat eerst met zuigers gepoogd zal worden resultaten te bereiken. Het systeem met zuigers heeft echter nooit •enig resultaat opgeleverd, hetgeen concessio narissen in al haar vroegere brochures met na druk hebben verklaard Om deze redenen be sloten verleden jaar de concessionarissen het systeem Beckers toe te passen en hebben in verband hiermede een beroep gedaan op het publiek. Zooals bekend, is bovendien door den heer Beckers, in overleg met concessionarissen, een nieuwe, zeer sterke toren gebouwd en op grond hiervan zjjn eenlge aandeelhouders van meenlng. Wetteiijke aansprakelijkheid t dat. dit evetnoro /ion zwlr t/wrronoct mrsAt WfW- v w Door onbekende oorzaak is Woensdag een uit slaande brand uitgebroken In het perceel Smid straat 45 te Nijmegen, waarin de bakkerij van den heer Wuesthoff Is gevestigd. De bovenver dieping, waar de brand ontstond, Is In gebruik bij mej. Luiken, die daar een opslagplaats van meubels en beddegoed heeft. Het vuur vond gre tig voedsel in het oude gebouw en nam dadelijk een grooten omvang aan. Nog voor de brandweer ter plaatse was had den de vlammen zich een weg gebaand naar de zolderverdieping en door het dak, zoodat de vlammen hoog boven het perceel uitsloegen. Een dichte rookwolk dreef over de stad. De brandweer tastte het vuur krachtig aan en slaagde er binnen een kwartier In bet gevaar voor uitbreiding te bezweren. Het bovenhuis la geheel uitgebrand. Het dak is ingestort en de bakkerij liep aanzienlijke waterschade op. Ook het belendende bovenhuis kreeg waterschade. Van den inboedel kon niet veel worden gered. De heer W. is wel mej. L. niet tegen brand schade verzekerd. Doordat bij het passeeren de vlotbrug kan telde is te Lemelerveld, onder de gemeente Dalfsen, Woensdagmiddag te omstreeks vier uur, een tractor met aanhangwagen, waarin zich acht paarden bevonden, in het water van het Deventersche Kanaal geraakt. De veehandelaar Van Wegel uit Hattum, die met twee andere personen in de cabine gezeten was. kon, evenals dezen, met moeite worden gered. Men slaagde er nog in één i>aard levend op Aan deze onverwachteche opdracht, terwijl het gunstige seizoen reeds bijna Is verstreken, is wellicht niet vreemd een omzendbrief, welke namens een Comité ter behartiging van de be langen van houders van Lutine-aandeeten 1933 werd gericht tot de aandeelhouders. Aan dezen omzendbrief ontleenen wij: In een onderhoud van den beer Goldschmidt met de concessionarissen (N.V. Stoomboot Maat schappij Texel te Texel en N.V. Scheepvaart Maatschappij O. Doeksen Ss Zn. te Terschel ling) is om. overwogen om een door den beer Janssen geconstrueerd eenvoudig toestel te ge bruiken voor de berging van de Lutine-ladlng. Dtt toestel Is te vergelijken met een ijzeren paraplu ie. welke zich opent onder bet zand en onder boogen waterdruk staat. Patent is ver leend. Dtt toestel wordt door vele deskundigen speciaal voor de Lutlne-werkzaamheden als bij zonder geschikt beschouwd. Het aanbod van den heer Janssen eiachte geen enkel financieel offer, noch wijziging in bet voorgenomen werkplan, alleen slechts een zeer bescheiden percentage uit de opbrengst der goudladlng bij welslagen. De bestuurders der N. V. Stoomboot Maatschappij Texel (heeren Dros) gaven volmondig toe dat bet gedemon streerde toestel veel kans op succes kon hebben en stelden in bet vooruitzicht binnenkort hier omtrent een hesli swing te nemen. Beide conces sionarissen verzekerden uitdrukkelijk dat alles Is alles in het werk gesteld zou warden opdat dit jaar succes kon worden bereikt. En zoo zijn er nog tal van voor de samen leving belangrijke v raagstukken in verband met deze materie, die een nadere bestudeering wenschelijk maken.” Voorzitter van de commissie van uitvoering is de heer J. D. Ros, secretaris de heer Jan de Quack. heid” van eigenaars van motorvoertuigen is, althans in groote lijnen, bekend genoeg. De al- gemeene regel is, dat de eigenaar van het mo torrijtuig ingeval van botsing, aan- of over reding daarmee aansprakelijk is voor de schade, toegebracht aan niet door dat motorrijtuig ver voerde personen en goederen, tenzij aanneme lijk is, dat de schade is te wijten aan omstan digheden, waartegen de eigenaar niets koe doen. Zoo rust dus op den automobilist een zware aansprakelijkheid. Ingeval van botsing enz. rust terstond op hem een vermoeden van schuld: zelf moet hij dan maar bewijzen, dat hij vrjj-ult gaat. Naar wjj vernemen is Hendriks Louisa van Rijn, die eenlge dagen geleden uit een krank zinnigengesticht te Noordwijkerhout ont vluchtte en wier opsporing door den Officier van Justitie verzocht was, te Rotterdam aan gehouden. Zjj is naar het gesticht terug gebracht. Het Gerechtshof te Amsterdam zou heden arrest wijzen in het Ingestelde hooger beroep Inzake t faillissement van de N.V. .Atalanta” de drukkerij waar „De Tribune” wordt ge drukt. Naar wij vernemen zal deze uitspraak onbepaalden tijd worden aangehouden. De behandeling zal Vrijdag 10 Augustus wor den voortgezet. Op verzoek van mr. Steneker, die voor den Raad van Arbeid de faillisse mentsaanvrage heeft Ingediend, zal alsdan mr. P. 8. Gerbrandy, hoogleeraar aan de Vrije Uni- versitelt in het handelsrecht en burgerlijk pro cesrecht, een zchrifteiyk advies uitbrengen. bij referendum heeft het souverelne kiezersvolk dezen uitstekenden wetgevenden arbeid in 1927 weer te niet gedaan I Bjj de verdediging van dit ontwerp schreef de Zwltaersche Natlonalrat Forrer: „Aansprakelijkheid beteekent strijd, verzekering beteekent vrede.... De Staat moet er voor zorgen, dat datgene wat hjj beveelt, aan degenen wlen het bevel geldt, ook mogelijk is, en dat dezen het bevel dan ook uitvoeren.” Naar w? vernemen heeft d< Beckers, die, naar men we overleg met concessionaris» Amsterdam 'n nieuwen, zeer s toren heeft doen bouwen in ve met het aan de oppervlakte gen van den Lutine-schat, op gekregen dezen toren, welke des tijds naar Terschelling was getrans porteerd. onmiddellijk ter plaatse, waar het wrak is gezonken, op te stellen. Hiermede zal dus aan het oorspronkelijke plan tot berging van het Lutine-goud uitvoering wor den gegeven. Het Departement van Economische Zaken deelt ons ter zake van de contingenteering van veekoeken "het volgende meda: De Meelcentrale zal aanvankelijk voor een termijn van drie maanden 40 pCt. van het vast gestelde contingent ter beschikking stellen van de importeurs van veekoeken, voorzoover deze op grond van hun Invoeren in het basts-tüd- vak. althans rechten op invoermachtiging kun nen doen gelden. Voor den afloop van deze periode, dus vóór 1 November as., zal worden bepaald welke hoeveelheid in de daarop vol gende periode van drie maanden ter beschik king zal worden gesteld. Ten aanzien van den invoer van Ned.-Indi sche cocoskoeken wordt deze regeling in zoo verre aangevuld, dat van dit artikel uit Ned.- Indië 6300 ton gedurende het eerste kwartaal van de loopende contingenteeringsperiode zal kunnen worden ingevoerd. Na afloop van deze drie maanden zal ook hier worden bepaald in hoeverre in een volgende periode van drie maanden Invoer zal kunnen plaats vinden. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de bovenbedoelde 40 pCt., welke aanvankelijk ter beschikking van de importeurs zal worden ge steld, worden berekend van het minimumcon tingent van lederen Importeur. De op grond van eventueele overeenkomsten met vreemde regeeringen beschikbare extra- contingenten zullen In principe ten goede ko men van diegenen, die over invoeren gedurende basisjaren beschikken. Blijkens mededeellng van het Centraal Bu reau voor de«tatistiek bedroeg de waarde (zon der goud en zilver) van den Nederlandschen Invoer over Juli 1934 86 mlllloen (v. m. 89 mlllioen) De waarde van den uitvoer beliep over Juli ƒ58 mlllloen (v. m. ƒ59 mlllioen). Het percentage van den Invoer, gedekt door uitvoer, was over Juli 67.7 (v. m. 66.7). De Invoer van goud en zilver over Juli beliep 16.757229 en de uitvoer ƒ2.435.061. BATAVIA, 8 Aug. (Aneta) Btf den Volksraad is een motie Ingediend door den beer Koeaoemo Oetoyo, waarbij de IT eg earing wordt nttgywo digd een commissie in het leven te roepen ter bestudeering van maatregelen, welke uit einde lijk kunnen voeren tot verhooging van de wel vaart van de groote massa der bevolking, voor namelijk voor die van Inheemschen landaard. In deze motie wordt aangevoerd dat een ver schuiving van productiemogelijkheden zal lei den tot omvorming van den economlschen structuur dezer landen met hieraan gepaard gaande een gewijzigde verdeellng van bet da- Jendo PBttoDMl In kranen, Beide gewonden zijn door den G GD gebracht naar het R. K. Ziekenhuis Westelnde. De politie stelt een onderzoek zaak van het gebeurde in. De heer Beckers deelde echter mede, dat het zandzuigen zeer groot nadeel oplevert voor «ij a systeem. Bovendien Is er een schrijven der concessio narissen van verleden Jaar. waarin zij bevestig den het zandzuigen te hebben gestaakt, omdat de heer Beckers zooveel mogelijk zand op het Lutlne-terreln prefereerde. bedenkingen aanleiding. De vraag is thans: Wat is de werkelijke reden, waarom het Wzteem-Beckers niet wordt toegepast? Contractueel is overeengekomen dat, indien de eooceastonarissen zonder toepassing van het ■JzUxiii-Beckers er in mochten slagen de kost bare lading te bergen, zij een aanmerkelijk min der percentage schuldig worden aan den heer Beckers (N.V. Lunex) dan bij gebruik van den ^t zal wellicht een van de redenen zijn waar- «n zjj probeeren alléén de lading te bergen ■onder medewerking van derden. Doch het 1» ■ow. «eer twijfelachtig of deze wijze van wer- ben in bet belang van de aandeelhouders is, ■ooral indien men bedenkt, dat de goede Lutt- “o-dagen zonder het minste resultaat voorbij Mta gegaan. Onder zeer veel belangstelling heeft Woens dag de directeur der K. L. M„ de heer A. Ples- man, het nieuwe stationsgebouw van de KLM. te Haamstede geopend. In zijn rede wees hij op het succes, dat deze lijn gedurende de drie jaar van haar bestaan in Zeeland mocht hebben. Vervolgens voerde de Commissaris der Ko ningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. Quar les van Ufford, het woord. Z. Exc. bood namens het provinciaal bestuur zjjn gelukwenschen aan de K.L.M. en aan het Gemeentebestuur van Haamstede aan. De heer Kok, voorzitter van het Luchtvaart- comité Schouwen-Dulveland, overhandigde den heer Plesman een gedenktegel voor het nieuwe gebouw. In een bespreking, gewijd aan het ontwerp- Motor- en Rljwlelwet, heeft Mr. C. Schölvlnck in het Clubnieuws van de KJf.A.C. er zijn te leurstelling over uitgedrukt, dat de wetgever daarin nog niet is gekomen tot het verplich tend stellen van verzekering tegen wetteiijke aansprakelijkheid door automobilisten. Inder daad lijkt ons dit onderwerp ook eerder in aan merking te komen voor wetteiijke regeling dan verschillende andere zaken, die de minister thans wél verplicht wil stellen. Verzekeringsplicht is door de geweldige uit breiding van het wegverkeer een eisch des tilds geworden. Want van degenen, die zich de weel de van een motorrijtuig permltteeren, kan de gemeenschap met recht vorderen, dat zy eenlge zekerheid stellen tegenover hun medemenschen met betrekking tot de schade, die zij aan dezen kunnen toebrengen. Door de aansprakelijkheid van automobilisten afzonderlijk te regelen in de Motor- en Rljwlelwet heeft de wetgever reeds in 1934 erkend, dat het auto-verkeer een voort durend risico in het leven heeft geroepen, waar tegen de bevolking door de algemeene regeling van „onrechtmatige daden" niet voldoende be schermd wordt. winkelruitBotsing Voetganger over- Het slachtoffer Omstreeks 12 uur Is Woensdagmiddag op het Frankenslag, hoek Prins Mauritslaan te Den Haag een ernstig ongeluk gebeurd, waarbij een voetganger levensgevaarlijk werd gewond On dat tijdstip is een personenauto, bestuurd doo’- den 21-jalrgen 8. B„ door tot nu toe onbekende een tentoonstelling met daaraan verbonden confe rentie worden gehouden (3-30 Nov.) met het doel, een beknopt overzicht te geven van he- dendaagsche beeldende en Nijverheidskunst. de aandacht te vestigen op tekortkomingen ten opzichte van de «esthetische verzorging in Ntj- verheidsbedrijven, wegen tot verbetering aan te wijzen en de belangen te behartigen van kunstenaars m industrieelen. Tentoonstelling en conferentie worden geor ganiseerd door de Ned. Ver. Arti en Industriae ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan. In bet prospectus voor deze tentoonstelling wordt om. gezegd: ,Er wordt in menig opzicht reeds veel ge daan voor kunst, Industrie en kunstenaar An derzijds echter zijn er Juist in onzen tijd ver schillende vraagpunten, die nog niet zijn opge lost. Dit geldtniet alleen de beeldende kun sten, maar ook de industrie, die om aesthetische verzorging vraagt. Er zijn verschijnselen, die erop wijzen, dat door den ongunstigen tijd men zich van kunst afwendt en toch is de beteeke- nis van de kunst in de samenleving van zeer ingrijpend belang. Dit aan te toonen is nood zakelijk. Het vraagstuk van de aesthetische verzorging van de voorwerpen van dageljjksch gebruik op zichzelf, de massaproductie van deze, de samenwerking tusschen Industrieel en kunstenaar elschen nog veel overweging en bespreking. De aandeelhouders hebben hun geld gegeven ®P grond van het prospectus der uitgifte, waar- m door de concessionarissen zelf groote lof ver- k°^dlgd werd over het Beckers-systeem. wij schrijven binnenkort medio Augustus 1934 *n er blijven misschien nog enkele werkdagen vow dit toch reeds moeilijke bergingswerk het seizoen wederom voorbij. wat gebeurt er dan met de concessie en met "■J**ten aandeelhouders? ^,rJ*Uen (M heeren concessionarissen zich mls- dat na 23 November 1934 (beéln- SSt*? d*? concessie) de aandeelen waardeloos t0Wv*den en tracht men thans door schijn- r*,n«en Lloyds in den waan te brengen, dat y.«ewerkt" wordt, om straks direct of indl- dseifaoud^J**84* verkrijgen aonder de lun st. Dominicus wordt herdacht, feestelijk karakter dragen. Na de plechtige H. Mi«, opgedragen door den Hoogeerw. Pater Schaab, provinciaal der Do- mlnlcanen in Nederland, zal op de ochtendver gadering prof. dr. P Kreling O. P. uit Nijmegen behandelen het onderwerp: ,JDe Dominicaan- sche Tertiaris heeft als apostolaatstaak vooral de geestelijke werken van barmhartigheid.” Na de gemeenschappelijke lunch worden de Ingekomen vragen behandeld. Verder komen aan de orde: mededeellngen van de Centrale Leiding en verslag der werkzaamheden. Na afloop is er een plechtige huldebetooging ter eere van St. Dominicus met groote proces sie, feestpredlcatle door den Promotor provin- clalls der Derde Orde in Nederland en plech tig Lof. Aan de processie nemen deel, behalve de Tertiarissen, Paters, Fraters, Broeders en Zus ters uit alle kloosters en huizen van Nijmegen. Maandag 30 Augustus aA. zullen de Domlni- caansche Tertiarissen der Nederlandsche pro vincie, waarbij Tertiarissen der Vlaamsche en Duitsche provincies als gasten tegenwoordig zullen zijn, hun derden Nationalen Tertiarissen dag houden in het St. Dominlcuscollege te Neerbosch. Deze Tertiarissendag zal dit jaar, nu het zevende eeuwfeest van de heiligverklaring van In aansluiting op het bericht omtrent de plaatsing van den nieuwen Lutine-toren kun nen wij nog mededeelen, dat deze hoogstwaar schijnlijk aan het einde van deze week of begin der volgende week zal geschieden. Zoo zou er veel, zeer veel te zeggen zijn voor Invoering van den verzekeringsplicht in ons land. Maar er is één bijzonderheid, die we nog even willen aanstippen. Verzekering is in het belang zoowel van den aanrijder als van den aangeredene. Maar er zit toch iets in, wat roekeloos rijden in de hand werkt. Als de auto mobilist weet, dat de verzekering er toch is om de stukken, die hij maakt te betalen, is hij al licht geneigd wat meer risico te nemen. Daar om heeft het zjjn nut dat een matig bedrag van de aangerichte schade voor rekening van den automobilist blijft, zoodat hij toch altijd zelf ook nog eenlge geldelijke schade lijdt bjj een aanrijding. Dat is te bereiken door in de polls de clausule op te nemen dat de verzeke ring de wetteiijke aansprakelijkheid slechts overneemt, voorzoover deze een bepaald bedrag b.v. ƒ25 te boven gaat. Iedere aanrijding komt den automobilist dan toch op ten hoogste 25.— te staan. oorzaak het trotolr opgereden en tegen de pul den wal te krijgen. De zeven andere dieren zijn van perceel Prins Mauritslaan opgebotst. Eer. juist passeerende voetganger, de 55-jarige K. W wonende in de Van Aerssenstraat, geraakte tus schen den auto en het perceel bekneld, ten gevolge waarvan hjj een hersenschudding, een breuk van zjjn rechterarm, eenlge diepe wonden aan de keel en achter het oor bekwam en zijn linkervoet boven den enkel werd verbrijzel»:. Een in den auto zittende dame, de 32-jarige C. C. van H wonende te Rijswijk, vloog door den schok door de voorruit van den auto en bekwam een snijwonde aan het voorhoofd. over- aan het De actueele en tevens betreurenswaardige verhouding der tempels In de stad Nakatsu, gelegen in het Noord-Westen van het eiland Kyushu-Japan is, dat aldaar Boeddha in 65 tempels aanbeden wordt, terwijl de eenlge en ware God slechts een kleine noodkapel bezit. En dat eenvoudig Godsverblijf moet dienst doen voor een provincie met ongeveer een mlllioen inwoners, aldus schrijft ons een missionaris der Balesianen in die plaats. Men kan zich licht indenken hoe in snik en boeddhistisch centrum als Nakatsu is. de missionaris met hatelijkheid bejegend wordt en alles wat tot ons heilig geloof betrekking heeft misprezen wordt. Doch In ons heilig veroveringswerk gaan we steeds vooruit met het zelfde betrouwen te zullen slagen met de bovennatuurlijke hulp. Het is klaar en duidelijk, dat de huidige toestand grooten steun en nieuwe middelen vraagt om den nood die voor t oogenblik op het katholieke volk drukt, te verminderen en te verzachten. Daarom is aan pater Dumeeg 8.8. opgedragen de bouw van een nieuwe kerk ter eere van den Heiligen Johannes Bosco, waarin de geloovigen met meer liefde en fier heid den God onzer Tabernakelen kunnen aan bidden en bedanken. Ook het apostolaat voor de jeugd, onder den vorm van het patronaat, bezeild met den geest van Don Bosco vindt daar een uitgebreid werk terrein. Eiken dag na gezonde ontspanning en onder goede leiding worden de jongens niet alleen van U straatgevaar afgehouden, maar tevens vinden zij terzelfder tijd een bron voor een oprecht christelijke richting in hun leven, lederen Zondag- en gelegenheidsavond worden gratis bioscoop-lichtbeelden ot tooneelvoorstel- lingen gegeven. Meer dan vierhonderd perso nen verzamelen zich dan in het laag tehuis. Maarals haring In een ton! Bij te groote visite Is de vloer reeds enkel» malen gezwicht. Het wordt dus hoog tijd om bij de kerk een vereenlgingszaal te bouwen plus een tweede étage voor meer dan veertig arme kinderen en weezen, die voor het oogenblik bij verschillen de personen In den kost ztjn. Dank zij den actueelen staat van den yen en het lage salaris van de arbeiders, wordt het geld van andere naties daar als t ware ver- dubbeld, en kan een buitenlander eens zooveel doen met zijn geld als twee jaren geleden. Op het oogenblik kan met slechts tienduizend gul den voor dit groote liefdewerk worden volstaan. De nood is dringend In dit boeddhistisch centrum! Giften ook de kleinste wordt dankbaar aanvaard kunnen per postwissel direct ge adresseerd worden aan-pater O. Dumeeg, direc teur van Yoselln, Catholic Mission, Nakatsu Japan of ook met aangegeven doel aan den zeereerw. heer v. der Bosch. Werk van Don Bosco, Lauradorp, Waubach (Limburg). „International uit New-York: De Vereenlgde Staten staan aan den voor avond van een der grootste reclamecampagnes, die dit aan propaganda waarlijk niet Anne land ooit beleefd heeft. Het betreft een reclame campagne voor natuurz ijde,wa»rachter>de In ternational Silk Guild In< te New-York staat. De Amerikaansche belanghebbenden bij de zijde-lndustrie hebbenv^ylch ondanks de be staande tegenstellingen van de medewerking der Japansche zijdekringen verzekerd. Zij heb ben den titel .Blik Parade” gekozen. Deze Slik Parade zal In September heel Amerika bewer ken. Bijzondere zljde-aanbledlngen door den kleinhandel, propaganda-annonces In de voor naamste vaktijdschriften, radiovoordrachten, fllmvertoontngen, enz., enz. Door dit alles zal de Slik Parade het publiek de voordeelen van na tuurzijden producten Inscherpen. Het goede voorbeeld zal overigens eerdaags door de wolfabrikanten gevolgd worden met een wolparade en het laat geen twijfel, dat de con currentie, zoowel de kunstzijde- alsook de ka- toenfabrikanten, met steeds grootere propagan distische campagnes daarop zullen antwoorden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5