Magister Alb. Doodkorte O.P Vaderlandsch’ luchtpionier Auto van stoompont gegleden het Nóordzeekanaal R N in TWEE SLACHTOFFERS DE OUDE HEER KüLLER VERTELT GOEDKOOPE RETOURS NAAR LONDEN Bij zijn veertigjarig priesterfeest ZATERDAG 11 AUGUGSTUS 1934 VAN HET TWENTE RIJNKANAAL VOETBAL LG Pont vertrok te vroeg ATH LET IEK den voor R ZWEMMEN Nederlandsche dames favoriet i - CRICKET SCHAKEN BRUTAAL STUKJE te Ontelbare malen een val gemaakt Rare Chineezen „Alt jy gaat moet ik ook wel” De wereldspeler) vrouwen te Londen De blessure van mejuffrouw Schuurman HOE STAAN ONZE KANSEN VOOR MAAGDENBURG? o o s 4 REIST 'sNACHTS vu HOEK OF OVERDAG vu VLISSIHGEM p: De promotie in het Zuiden Caesar blyft, of Bleyerheide wordt eerste klusser Te vroeg vertrokken Toen de auto op den bodem van het Kanaal stond, wisten drie personen eruit te klimmen Vyf en twintig jaar geleden ging hy voor het eerst met zyn monoplane de lucht in Vleugels moesten fladderen „Paarden moesten maar vast wennen Vijfde en zesde ronde Het lichtingswerk De sluis van het,Twente Rijnkanaal nabij Delden. Zij is 10 M. diep, 12 M. breed en 144 M. lang DE BONDSWlï)STRIJDEN te APELDOORN Cricket-programma Wat de pontknecht vertelt In het schuld wordt door de vastgestelde wedstrijd Kip. 5 rison Een wachtmeester der en de Jongens werden in een S 4 e s 4 3 3 1 I 1 1 4 4 *3 1, waar drie :eer over het wette Hjk Crt. 0 0 30—13 11—1 16—16 IS—33 de en schoolslag worden, waar wij de kansen Else Jacobsen hooger aanslaan dan die Omstanders, die het gevaar zagen aankomen, schreeuwden nog .stop”, doch de pontbestuurder die op een afgesloten brug staat, heeft dit niet geboord. De heer H. slaagde er nog in het por tier te openen en uit den wagen te springen. OnmiddeUjjk daarop verdween de auto in de diepte. De heer H. wilde zich direct weer te water begeven, doch dit werd hem door de omstanders belet. BleiJerhelde Caesar Heer Meyel Reeds vóór dit gebeurd was, voer de pont van den steiger weg, met het gevolg, dat de klep, toen zij den steun van den steiger miste, onder het gewicht van den auto, naar beneden dook en de wagen het Kanaal Ingleed. Er was echter niet voldoende plaats, waar door de autc met de achterwielen op de klep bleef staan in afwachting dat de overige wa gens ruimte zouden maken en de klep omhoog getrokken kon worden. die garandeerde, bij alle weersgesteldheden te vliegen. Dat was dikwijls voor hem zeer voor- deellg, want als niemand anders opsteeg, kreeg hij ook alle uitgeloofde prijzen. In Breda vlo gen reeds op korte vluchten passagiers met hem mede. In hun gezelschap bevonden zich nog een Duitsche dame en een vriendje van bet zoontje van den heer H. De terugweg leidde over Vel stoomponten het zeer drukke vi Kanaal onoerhouden. De middelste der ponten, een z.g. vrUvarende pont van het nieuwste model, lag Juist aan den steiger en was bijna volgeladen. De pontknecht beduidde den heer H. dat hij nog mee kun. waarna de auto de pont opreed. Uit een anoniem schrijven was ik er achter gekomen, dat de Chlneezen, op een eiland, waar Ik was, een comité hadden gevormd, om mij bij de volgende demonstratie te laten verongeluk ken, daar ze vonden, dat een vllegweek eigen lijk gehouden werd, om eens een vliegongeluk te beleven en se hadden nog niets gezien I Ik had mijn machine goed nagekeken en was opgeste gen. Er was buitengewoon veel belangstelling van de zijde der Chlneezen, zooals u zult begrij pen, die vol spanning mijn manoeuvres volgden en wachtten op de dingen, die komen zouden. Toch voelde Ik, dat er nog wel Jets aan de ma chine haperde en als X gegaan was, zooals de Chlneezen graag gewild hadden, zou Ik in een ravijn gestort «Mn met mijn toestel. Maar ik kon nog precies op tijd landen en ontdekte later, dat een moer van den carburator los was, iets dat uit zichzelf nooit had kunnen gebeuren. Na deze geschiedenis ben ik dan maar weer Ingenieur geworden. Het laatst gevlogen heb Ik vorig Jaar met luitenant Asjes. Nu de Nederlandsche aviatiek in bet brand punt der belangstelling staat, vonden wij het een aardige gedachte, eens wat te gaan praten met een der pioniers van de Nederlandsche aviatiek, den heer Kuiler, werktuigkundig in genieur, die In Oisterwijk op zijn rustig gelegen wonderschoon landgoed Maarwelde woont en daar nu dag aan dag zijn zorgen besteedt aan zijn zllvervossen-farm. Tot de vele priesters, die op 15 Augustus as_ den feestdag van Maria ten Hemelopneming een Jubileum vieren, behoort ook de bekende Domlnlcanjcrpater en In wetenschappelijke Vermaarde thomist, Magister Alb. Dood- i Utrecht. Doodkorte heeft vooral in studen tenkringen. waarin de geleerde Dominicaan zich ter ontwikkeling van de academici veel be weegt. een bijzonderen klank, doch zeer velen kennen Pater Doodkorte ook als een warm voelend en met iedereen meelevend priester die hen menigmaal goeden raad voor het leven wist te geven. Zoo is het ons bekend, dat niet alleen studen ten den weg naar de pastorie der Paters Do minicanen aan de Marlaplaats te Utrecht, waar pater Doodkorte sinds October 1930 verblijft wisten te vinden, ol andere intellectueelen. die dood den steeds bereidwilligen pater bij hun phi- losophlsche studie worden geholpen, maar ook vele eenvoudigen van geest; pater Doodkorte toch is allerminst een kamergeleerde, wien de buitenwereld niet Interessert, hij is ook een priester, die het leven kent. Hij begrijpt de moeilijkheden van een huismoeder of huisvader even goed als den strijd van den Jongen man of jonge vrouw, die in het volle leven staat. en‘ allen weet hij te leiden. Aan practlsche zielzorg heeft de jubilaris zich bij al zijn wetenschappelijk werk vooral weten te geven in de jaren, dat hij te Zwolle ver bleef. Pater Doodkorte werd op 2 October 1869 te Leeuwarden geboren, maakte de lagere studiën aan het St. Domlnicus-college te Nijmegen en trad in 188? in de Orde der Predikheeren In 1894 werd hij priester gewijd en vanaf 1904 tot 1930 was hij te Zwolle, evenwel met een on- derbrekig van vier Jaren (19121916), toen hij Dan verlaat KUller Europa, waar hij met zijn machine zooveel pech heeft gehad en gaat in 1910 naar Indlë. Hij heeft daar veel succes, dank zij ook zijn uitstekenden manager Louis Bouwmeester Jr. De inlanders van alle eilanden waren in den beginne zeer bang van den men- schelljken vogel en zij gingen, de eerste maal. Jenny Kastein. Laatstgenoemde moest noodge dwongen eenigen tijd haar zwemtraining onder breken door een neusontsteklng, hetgeen na tuurlijk direct van invloed is op haar presta ties. Een tweede plaats zal zij zich wel weten te veroveren. De huidige vorm van mej. Hes- sel is aan te groote schommeling onderhevig, zoodat wjj ons liever niet aan een voorspelling van haar kansen wagen. Mep. Klapwijk is de eer te beurt gevallen ons land op het schoonspringen te vertegenwoordi gen. Hoewel zij in eigen land nog altijd de allerbeste is, achten wjj haar kansen op een der eerste plaatsen in het selecte gezelschap als te Maagdenburg zeer klein. Beter genoteerd staan de papieren van Joop Stotijn, die zich in eenige Jaren tot internationaal peil heeft weten op te werken en die voorzeker geen slecht figuur zal slaan. Op de 100 en 400 M. vrije slag moeten Mooi en Scheffer onze kleuren verdedigen en al denken wij geen oogenblik aan een Hollandsche zege, toch zullen zij. en vooral Mooi op de 100 M. menigen anderen nationalist achter zich laten. Scheffer zal op 100 M. rugslag moeten bewij zen. dat hl) in korten tijd van bijzondere klas se is geworden, door dan minstens op een derde plaats beslag te leggen. En dan nog de waterpoloploeg Lang is er beraadslaagd of men tot afvaar diging van een polotéam zou overgaan, maar tenslotte is het er toch van gekomen. Dat het Nederlandsch zevental in Maagdenburg tegen landen als Hongarije, Duitschland weinig kans maakt, begrijpt een ieder, die ook maar eenig- zins van de sterkte dezer teams op de hoogte is. Van ons land wordt altijd gezegd, dat zijn kracht óp het water ligt. Aan de zwemploeg, die naar Maagdenburg vertrokken is, is het, te bewijzen, daar Neerlands kracht in het water minstens even sterk is. De vraag naar de schuld wordt door C. politie onderzocht. Een dergelijk ongeval kwam bij deze pont nog niet voor. De veiligheidsmaatregelen aard, dat ongevallen als deze onmogelijkheden behooren. Uit bovenstaande verklaringen komt intus- schen wel vast te staan, dat de pont te vroeg is afgevaren. Op het terrein van het ongeval merkten wij o ju. op den burgemeester van Velsen, Mr. Ram- bonnet en oen inspecteur van politie, den heer In Tours is het voorgekomen, dat er 14 avla- teurs bij de hangars stonden en geen er van waagde het om het wankele toestel naar bulten te rijden, behalve dan de Nederlander Küller. Latham, die in die dagen zeer beroemd was, dwong hij, bij zeer stormachtig weer op te stij gen te Rouen. „Als Jij gaat, moet Ik ook wel, zoo zeide Latham en toen hij bleek en angstig spoedig weer daalde en Küller kalm in de lucht bleef, schreven de couranten: „Küller est un second Latham." Zoo gevreesd was hij in Frank rijk. dat men tijdens een vllegweek getracht heeft, den motor onklaar te maken en het toe stel te verprutsen. KUller heeft ook met veel succes vliegdemon- straties gegeven in Italië, Engeland en Spanje. Hij gaat dan in Nederland vliegen en heeft een veel succes te Breda tijdens de vllegweek van gul- 30 October tot 6 November 1910. Daama te Ede dat hij op een of ander eiland vloog, op de vlutht. Later veranderde dat, als hadden ze t met elkander afgesproken. De Chlneezen rea geerden weer anders en wilden niet betalen, omdat onder de vluchten de vleugels niet ge fladderd hadden. Zijn inlandsche chauffeur was bang om bij den avlateur In dienst te treden en liep eerst den geheelen dag in zijn huis te splonneeren, om te zien of ’t er niet spookte. Na zijn vlucht over Soerabaja was de chauffeur verdwenen en werd tenslotte teruggevonden onder den auto. Later had hij hem weg moeten doen, omdat hij van zenuwachtigheid half krankzirmlg was geworden. Van vele Indische hoofden kreeg de beer Küller prachtige geschenken, onder meer een wandelstok van zeer bijzonder hout en met een bijzonder teeken er op. zoodat hij overal, waar hij kwam, op de bescherming der bevolking kon rekenen. Ook Het de heer KUller ons een prach tige herinnering aan een sultan zien: een schit terende gouden kris met een meteoorsteen, die heilig verklaard was. Wij vroegen ten slotte den heer Küller, waar om hij niet met vliegen doorgegaan was. „Och." antwoordde hij lachend, „eerstens had mij een en ander nog al wat geld gekost, daar ik al drie machines gehad had en ik, Indien ik verder wilde vliegen, weer een nieuw toestel zou heb ben moeten koopen, daar het mijne verouderd was, maar den doorslag heeft toch de volgende ontdekking gegeven: Onmlddellijk na het ongeval daagde van alle zijden hulp op. De gemeentepolitie van Velsen en de Rijksveldwacht waren spoedig ter plaat se. Zij hielden de menigte nieuwsgierigen, die van alle zijden kwamen toesnellen, op een af stand. Ook de Roode-Kruls-transportcolonne, onder leiding van den heer Bakker, was zeer spoedig aanwezig, evenals de geneesheeren Dr. Feerstra. Dr. Boosman en Dr. Naessens uit Velsen en Dr. Muys van der Moer en Dr. Boom uit Be verwijk. D«n,,né*n^ zMU <wt» ui— Cbn de Zee en eonneecliyn, cuNGe oocoENeos In Frankrijk maakte hij eens een proefvlucht en kwam toen wel wat te laag boven een kanon met 6 paarden bespannen. De paarden schrok ken en gingen op hol en het kanon viel om. De vliegenier was bang voor een standje van den militairen commandant, maar deze vond, dat de paarden er maar vast aan moesten gewen nen, voor den tijd, dat er oorlog zou komen Maar behalve zijn successen had 'Küller ook veel pech. In Schotland verbrandde zijn toestel eens tijdens het vervoer per trein. Later op de Elta sprak hij nog den eersten Oceaan-vlieger Allcock, die als kleine jongen 1 eerst bij hem was komen aanloopen, toen hij in Schotland op een bosch een noodlanding had moeten doen. In Verona had hij zeer veel succes. Tijdens een demonstratie bevond hij zich hoog in de lucht. Plotseling zag het publiek, dat er iets gebeurd was. Er viel iets omlaag, het toestel schoot om hoog, de vleugels stonden bijna loodrecht In de lucht en toen viel het toestel plotseling naar omlaag en met een plof tegen den grond. Op het vliegveld brak een paniek uit. Op den grond lag een vormelooze massa, maar Küller stapte ongedeerd uit den warboel van draden, ge scheurd doek en gebroken latwerk. HU «as wanhopig, keek naar wat eens zijn toestel was en ging weg, alleen, zonder een woord te zeggen, bUna huilend. Ook werd hij dikwijls bijna slachtoffer van bet beruchte „blazen". Een vlie genier vloog daarbij over een ander heen, ver hief zich boven hem, wanneer men hem Juist zou pesseeren, de geweldige wlndstroom der schroef sloeg met haar geheele kracht op de vleugels van den lageren, waardoor deze het evenwicht verloor en onherroepelUk viel. Nog diep onder den Indruk vertelde ons Karel Bruyns, hoe hU en zijn 15-jarig vriendje Guus zich, toen de auto reeds op den bodem van bet Kanaal stond, door een raampje naar bulten hebben gewerkt, om vervolgens naar de oppervlakte te zwemmen. ,Jk zette mU van den auto af en trapte me naar boven", aldus Karei. Mevr. Heynemann had intusschen een por tierraampje ingetrapt en kon zich eveneens naar de oppervlakte werken, waar zU. evenals de Jongens, door hulpvaardige handen op het droge werd gebracht. De Europeesche Zwemkamploenschappen. welke dit Jaar te Maagdenburg gehouden zul len worden, staan op het punt van beginnen. Ook ons land, dat reeds zoovele malen be wezen heeft tot bUzondere prestaties op zwem- gebied in staat te zijn, zal van 13—19 Augus tus te Maagdenburg vertegenwoordigd zijn.. Een kleine, doch snelle zwemploeg zal de Ne derlandsche kleuren hooghouden en dat dit Willy den Ouden cz. wel toevertrouwd is, is reeds menigmaal bewezen. Beperken wU ons tot de nummers, waarop Nederland zal uitkomen, dan zien wij al direct een grootere deelname van de dames dan van de heeren. Maar al is dan de heerenvertegen- woordlging van ons land op de zwemnummers miniem, t.w. Scheffer en Moot, toch is het reeds *n verheugend feit, dat beiden momenteel van een dusdanige klasse zijn, dat zij met een rede lijke kans op succes het tegen buitenlandsche krachten kunnen opnemen. - De 100 M. vrije slag voor dames kan niet anders dan een zege van Willy den Ouden worden, die natuurlijk graag zou zien, dat mej. Mastenbroek de tweede plaats achter haar be zette. De kans hierop is zeer groot, hoewel Gisela Ahrendt, de Duitsche kampioene op deze baan, het haar niet gemakkelljk zal ma ken. Wjj vermoeden niet, dat de beide Rotterdam- schen ernstig gevaar te duchten zullen hebben op de 400 M. vrije slag, zoodatt wij hier gevoeg lijk op de twee eerste plaatsen kunnen rekenen. Een nummer, waarbij de onzen de overwin ning niet cadeau zullen krijgen, is de 100 M rugslag. Puck Oversloot en Riek Mastenbroek, twee evenwaardige tegenstanders, krijgen hier os. Mile. Blondeau (Frankrijk), die eenige we ken terug te Slttard 1 mln. 21 sec. noteerde, en Miss Harding (Engeland) te bekampen. Toch gelooven wij, en de vechtlust van een Riek Mastenbroek is hier borg voor, dat ook op deze baan een Nederlandsche overwinning lang niet tot de onmogelijkheden behoort. Het bekende kwartet, bestaande uit de dames Timmermans, Selbach, Mastenbroek en den Ouden zal moeten bewijzen, dat het den titel wereldrecordhouder 4x100 M. vrije slag esta fette, volkomen waardig is en dat de dames d<t op overtuigende wijze zullen doen, hiervan kan men bij voorbaat verzekerd zijn. Een vermoedelijk Deensche zege zal de 200 M. van van Hij had den anderen wagens order gegeven nog iets door te rijden. Toen dit gebeurd beduidde hij den heer H. verder te rijden; op hetzelfde oogenblik ging de bel. w»»rm«* stuurman het sein geeft, dat de klep opgetrokken moet worden, en voer de pont af. COOSA EN ««JCMTlNOeH BU tX SM ZEEIAMX WlSStNOCH HARE HOCFO4GENTEN W3 HHUtLER Ca, KV Oe SaHUOKJ RETER^ BOTTERDAM EN HOEK SAN HÓLLANCX EN BkJ oe eeiseuneAux. waarmede Latham geprobeerd had over het Kanaal te vliegen, doch waarmede hij in zee was gevallen. Zonder leermeester begon hij zijn leertijd en rolde 24 September 1909 voor ‘t eerst in zjjn monoplane over het militaire vliegveld Mourmelon-le-Grand. HU behoorde toen tot de eerste tien vliegers van Europa. De jeugdige pionier viel ontelbare malen, maar gaf den moed niet op. Als buitenlander had hij op het Fransche militaire vliegveld niet veel medewerking. Toch werd zijn naam langzamer hand bekend, maar hij miste de handigheid om zich de welwillendheid van de Fransche pers te verzekeren en ook had hij zich voor zijn vliegdemonstraties geen manager aangeschaft, maar deed alles op eigen houtje, wat later bleek een groot nadeel te zjjn geweest. In dien tijd, toen de avlateurs zeer bang waren voor storm en zij eerst keken of de rook van hun sigaren wel recht omhoog steeg, om Indien dat niet het geval was. niet op te stijgen, legde KUller reeds een buitengewone koelbloedigheid aan den dag en dikwijls kwam het voor, dat hij de eenige was. die opsteeg en zoo tenslotte voor den ondernemer van de vliegdemonstraties de kas redde. Allereerst trachtte men met behulp van een kraanwagen den auto te lichten. Dit bleek niet mogelijk, waarna de drijvende bok van den Rijkswaterstaat, die steeds aanwezig is. werd gerequlreero. Na drie kwartier gelukte het den auto aan de oppervlakte te brengen en kon den de twee slachtoffers worden bevrijd. Toepassing van kunstmatige ademhaling mocht niet baten. Omtrent de toedracht van dit ongeval ver nemen wij van den inzittende, Karel Bruyns uit Amsterdam de volgende bijzonderheden. De bestuurder en eigenaar van den auto, de heer G. H. Heynemann, wonende aan den Overtoom te Amsterdam, had in gezelschap van zijn echtgenoote, zijn dochter en zijn zoontje, een uitstapje gemaakt naar Alkmaar. ^*8*“ houden, doch dit bleek niet mogelijk. Machteloos moest hij toezien, hoe de auto met de radelooze inzittenden in het water gleed. De bejaarde pionier van de Nederlandsche luchtvaart, met het voorkomen van een nog jongen man, vertelde ons, dat het nu 25 Jaar geleden is, dat hij als jeugdig Ingenieur, aan- gemoedigd door de premie van duizend Engel- sche ponden, die door Lord Nordcllff waren uitgeloofd voor een vlucht over het Kanaal, zich aan de aviatiek ging wijden. Hij kocht eerst een Wrlghttoestel. dat hü later weer inrullde tegen een Blériot. De bestelde „Antoinette” ma chine echter wilde maar niet komen. Tenslotte vertrok hij naar Frankrijk, om daar vliegen te leeren en verkreeg daar met veel moeite „nieuwe” Antoinette-machine voor 12000 L - dens, die later dezelfde machine bleek te zijn,1 en Soesterberg. KUller was een van de eersten. De volledige uitslag van de vijfde ronde is. BondenkampioenschapHamming 10, Ir. van Steenls, De Jong Selman, Rassers 1—0 Blok. Groenevelt was vrij. Eerste groep: van Amerongen 0—1 Prins, Belinfante 01 Wolthuis, Tonteen Jr. 10 Boekdrukker, Van Eybergen Buriks. Tweede groepCnossen 01 Cortlever, Mor- Nijssen, Naerebout 01 Westtra, Meyer 0—1 Van der Gaag. Derde groep: Kortman 10 Boers, Ensing 10 Snappers, Toren 10 Cauveren, Levie 01 Dr. Schuckink Kool. Afgebroken partij: Dr. Schuckink Kool 1—0 Toren. Vierde groep: Edel H Schelfhout, Muil wijk 01 van der Maas, Van IJperen 0—1 Re- battu. Polak 10 Beek. Vijfde groep: Mussert 0—1 Schoenmakers; Kaan 10 letswaard. Erkelens 10 Harskamp, Gans K Hoen. Zesde groep: De Geer 10 Drooglever, Kor- tekaas 10 Ter Horst, Van Ommeren 10 Wil ier. De Waal was vrij. Zevende groep: Oostwald 01 Levie, Van Steenls 0—1 Keizer, Betman 0—1 Krop, De Haas 01 Kranenburg. Achtste groep: Jansen 0—1 Foelkel, Gruppe- laer 01 Ketting. Horst was vrij. De volledige uitslag van de zesde ronde luidt: Bondenkampioenschap: SelmanRassers. Ir. van SteenlsDe Jong. Groenevelt 0—1 Ham burg. Blok was vrij. Stand: Hamming 4H uit 6, Blok 3K uit 5, Rassers 2j{ uit 5, Selman 2 uit 5, Groenevelt 2 uit 5, De Jong 2 uit 5, Ir. van Steems 1J4 uit 5. Eerste groep: Buriks 01 Prins, Boekdrukker 10 Van Eybergen, Wolthuis HTonteln Jr., Van Amerongen 01 Belinfante. Stand: Prins 4>4, Belinfante 4, Fontein Jr. 4. Wolthuis 3H, Boekdrukker 3, Van Vneron- gen 2, Van Eybergen 2, Buriks 1. Twee groep: Van der Gaag 01 Cortlever, Westra 10 Meyer, Nyssen 10 Naerebout, Cnossen Morrison. Afgebroken partij: Morrison Nijs sen. Stand: Westra 4, Cortlever 4, Nijssen 3J4, Van der Gaag 3, Naerebout 3M> Meyer 3%, Cnossen 3*, Morrison 1H». Derde groep: Dr. Schuckink Kool 01 Boen, Cauveren K Levie, Snappers Toren, Kortman Toren, Kortman Ensing. Stand: Levie 4, Kortman 3K*. Dr. Schuckink Kool 3x, Ensing 3*. Cauveren 3, Boen 3, Toren 2*. Snappers 0*. Vierde groep: Beek Schelfhout, Inzake het promotlevraagstuk in het Zuiden zijn we thans een flink eind gevorderd. Het staat thans vast dat Caesar zich zal hand haven. of dat Bleijerheide het volgend Jaar zjjn Intrede doet In de hoogste afdeeling. De zaak staat er voor Caesar ongetwijfeld het beste voor, hetgeen echter uit ondentaanden stand niet voldoende blijkt: te Hulssen de Summa van St. Thomas do ceerde. Vooral de armen waren het, die hij In Zwolle met raad en daad heeft ter zijde gestaan. Echter cok in Zwolle heeft hij het grootste deel van zijn wetenschappelijk werk verricht. Vakgeleerden roemen Magister Doodkorte als een universeel wijsgeer, een diep denker en oorspronkelijk vorscher op het gebied der phi losophic. De thomistische wijsbegeerte heeft hij ver duidelijkt en verscherpt en geen wonder dan ook, dat pater Doodkorte de beste thomist van ons land wordt genoemd. Een zijner beste leerlingen, thans zelf hoogleeraar, heeft eens gezegd, dat een half Jaar publiceeren den Ma gister wereldberoemd zou maken. Magister Doodkorte geeft nog geregeld phi- losophlsche cursussen aan de studenten te Delft. Groningen en Utrecht. Naar zijn oordeel zijn onze katholieke leiders In het algemeen te weinig philosophised geschoold en op menige plaats heeft hij daarom hulp geboden, wan neer een l/epaalde kring van intellectueelen het gemis aan deze kennis voelde en dit door het volgen van curssussen wenschte aan te vullen. Vooral ook onder zijn leiding kwam de uit gave tot stand van de „Wijsgeerige grondbe grippen”. waarin zoo bevattelijk mogelijk eenige onderwerpen, de philosophic nauw rakend, be handeld wo-den. Bij dit alles kennen degenen, die het voor recht hadden met pater Doodkorte In contact te komen, hem toch als een zeer eenvoudig priester en wij herinneren ons een lezing met lichtbeelden over de Nederlandsche provincie der Dominicanen van een confrater, die. toen hij van de meest bekende orde-leden een beel tenis liet zien, moest mededeelen. dat aan deze serie ontbrak een portret van Magister Dood korte. Deze vermaarde geleerde was er nooit toe gekomen een portret van zich te laten maken. WU besluiten met Magister Doodkorte onze hartelijke gelukwenschen aan te bieden en hopen, dat hij nog-vele Jaren vruchtbaar moge werken. De voor morgen nJ. BleijerheideCaesar zal voor een goed deel de beslissing moeten brengen en zou Bleijerheide de gelukkige zijn, dan is het pleit beslecht. Maar zoover Is het nog niet, want de zaak Is nJ. deze dat Caesar den strijd morgen begint met een 31-voorsprong en het heeft dan nog maar 46 minuten om de zege tot een feit te maken. Destijds werd deze ontmoeting een minuut voor de rust gestaakt, toen Caesar met 31 leidde. Het zal Bleijerheide niet gemakkelijk vallen om dezen achterstand In te loopen en onze voorspelling moet dan ook ten gunste van Caesar luiden. Dan rest er nog een ontmoeting MeyelCaesar, welke bij een 44-stand werd afgebroken en de zaak is ten einde. Maar dui delijk blijkt hieruit, dat de zaak nog niet be slist Is, tenzij natuurlijk Bleijerheide morgen wint. En dan nog houdt Caesar een kansje, dank Zij een loopend protest In zijn wedstrijd tegen Heer. Er is dus nog van alles mogelijk. Helaas hebben de dochter, de 20-Jarige Annie Heynemann en de 25-Jarige Lena Süsseler, af komstig uit Bochum, zich niet kunnen be vrijden. Vrijdagmiddag omstreeks half vier is te Velsen een tragisch ongeval ge beurd, dat aan twee jonge men- achen het leven heeft gekost. Toen een der stoomponten van steiger wegvoer, is een personen auto, waarin 6 personen waren ge zeten en die met de achterwielen nog op de klep stond, achteruit in het Noord-Zeekanaal gereden. Vier van de inzittenden konden zichzelf redden, doch de twee anderen zjjn verdronken. Van IJperen 0—1 Polak, Van der Maas 10 Rebattu. Edel 0—1 Muilwijk. Stand: Van der Maas 6, Polak Sjf, Beek 2K*. Schelfhout 2%*. Muilwijk 3jf, Rebattu 3_ Van IJperen 1%, Edel Vijfde groep: Hoen SchoAnmaker». Hars kamp 10 Gans, lletewaard 1—0 Erkelens. Mus sert Kaan. Stand: Kaan 5, letswaard 5, Harskamp 3, Hoen 3», Mussert 3, Erkelens 3, Rclwwinmakers Gans 1%\ Zesde groep: WUler 1—0 Drooglever, Ter Horst Van Ommeren, De Waal Kortekaas. De Geer was vrij. Stand: De Waal 4%, Kortekaas 354, Van Om meren 3». Wilier 3, Drooglever 3, Ter Hotst 1\ De Geer 1. Zevende groep: Kranenburg 1—0 Levie, Krop 1—0 De Haas, Keizer 1—0 Betman, Oostwald 0—1 Van Steenls. Stand: Keizer 5, Levie 4%. Krop 4, Kranen burg 3jx. Van Steenls 3, Betman 354. Oostwald 1, De Haas Achtste groep: Ketting 1—0 Jansen. Horst 1 —0 Gruppelaer. Poelkel was vrii. Stand: Ketting 3 uit 3, Horst 3 uit 3, Foelkel 2 uit 3, Gruppelaer 1 uit 3, Jansen 0 uit 4. Het staat thans vast, dat mej. Tolllen Schuur man ónmogelijk heden aan de wedstrijden kan deelnemen, wegens de Donderdag opgeloopen blessure. Onze landgenoote was door dit ongeval zeer teleurgesteld. Zij is onderzocht door een ge neesheer, maar deze achtte haar niet in staat aan de verdere wedstrijden deel te nemen, zoo dat zij Is uitgeschakeld en haar goede kans op het kampioenschap over 60 Meter niet kan ver dedigen. Het was In de halve finale op de 60 M toen ik tegen Kuhlmann en Maguire liep, aldus ver telde Mej. Schuurman, dat Ik ongeveer 10 M. voor de finish plotseling een vreeselijke pijn In mijn dijbeen voelde. Later bleek, dat een djj- spiertje geblesseerd was. Ik werd nog op het terrein onderzocht, maar de dokter constateer de helaas, dat deze blessure In geen geval voor Zaterdag zou zijn genezen, zoodat .ik van het deelnemen aan alle andere wedstrijden moest afzien. Mijn plaats In de finale op de 60 M. zal worden Ingenomen door Mej. Doorgeest. Onze estafette is natuurlijk ook verzwakt, al dus besloot Mej. Schuurman haar mededeelln- gen. Mej. Schuurman zal tot en met Zaterdag vol ledig rust houden, waarna zjj met de andere athleten naar Nederland terugkeert. zijn van dien schier tot de De lijken werden daarop naar het Roode Kruis Ziekenhuis te Beverwijk overgebracht. Mevr. Heynemann. die bij het intrappen van de ruit ernstig aan haar been was gewond, werd eveneens naar het Ziekenhuis Jverge- bracht, waar zU ter verpleging moest worden opgenomen. De heer H. hotel opgenomen. marechaussee Amersfoort heeft Woensdagavond een autobe stuurder gesommeerd te stoppen, doch hij reed door. Met de gemeentepoUtie werd de achter volging begonnen en "nog op den Hoogenweg was de schuldige ingehaald. Het Jongmenseb bleek nog geen 18 jaar te zijn. Op den auto werd beslag gelegd en het Jong- mensch vertrok te voet. HU nam evenwel het contactsleuteltje mee, zoodat de politie den auto niet mee kon nemen, doch bU een bewoner moest stationneeren. In den nacht kwam jeugdige autorijder met vrienden terug namen den wagen mede, zonder zich aan het beslag te storen vertelt „de N. R. Dominlcaqgrpal Overgangsklasse A: KampongPW (JJ-JkagT" kringen vêrmaa VRA 3ACC, VW—Quick (N), 8O(C-Kam- korte O. P. te pong. De naam Do Overgangsklasse B: CVHRW 3, RCHAJax (L.), Sparta—HBS. Tweede klasse A: BSCOHercules, UW— Vleermuizen, Kampong 2Olympia, Haarlem 3—VW 3. Tweede klasse B: Hermes-DVS 2Quick (H.), VUC—Excelsior. VOC 2—HCC 4, HBS 2—LOC. Tweede klasse Oost: Quick (N.) 2Arnhem, VCC—HTOC, PW 2UD (wordt in Deventer gespeeld). Derde klasse A: AOC 2Hercules 3. Derde klasse B: Excelsior 2HBS 4, HCC 5 Excelsior 3, Voorb. OC—HBS 3. hebben wU nog den pontknecht ge- •Pr°ken. Zun verklaringen komen met het hierboven gegeven relaas overeen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 19