Magister Alb. Doodkorte O.P
Vaderlandsch’ luchtpionier
Auto van stoompont gegleden
het Nóordzeekanaal
R
N
in
TWEE SLACHTOFFERS
DE OUDE HEER KüLLER
VERTELT
GOEDKOOPE
RETOURS NAAR
LONDEN
Bij zijn veertigjarig
priesterfeest
ZATERDAG 11 AUGUGSTUS 1934
VAN HET TWENTE RIJNKANAAL
VOETBAL
LG
Pont vertrok te vroeg
ATH LET IEK
den
voor
R
ZWEMMEN
Nederlandsche dames favoriet
i
- CRICKET
SCHAKEN
BRUTAAL STUKJE
te
Ontelbare malen
een
val gemaakt
Rare Chineezen
„Alt jy gaat moet ik ook wel”
De wereldspeler)
vrouwen te Londen
De blessure van mejuffrouw
Schuurman
HOE STAAN ONZE KANSEN
VOOR MAAGDENBURG?
o
o
s
4
REIST 'sNACHTS vu HOEK
OF OVERDAG vu VLISSIHGEM
p:
De promotie in het
Zuiden
Caesar blyft, of Bleyerheide wordt
eerste klusser
Te vroeg vertrokken
Toen de auto op den bodem van
het Kanaal stond, wisten drie
personen eruit te klimmen
Vyf en twintig jaar geleden ging
hy voor het eerst met zyn
monoplane de lucht in
Vleugels moesten fladderen
„Paarden moesten maar vast
wennen
Vijfde en zesde ronde
Het lichtingswerk
De sluis van het,Twente Rijnkanaal nabij Delden. Zij is 10 M.
diep, 12 M. breed en 144 M. lang
DE BONDSWlï)STRIJDEN
te APELDOORN
Cricket-programma
Wat de pontknecht vertelt
In het
schuld wordt door
de
vastgestelde wedstrijd
Kip.
5
rison
Een wachtmeester der
en de Jongens werden in een
S
4
e
s
4
3
3
1
I
1
1
4
4 *3
1, waar drie
:eer over het
wette Hjk
Crt.
0
0
30—13
11—1
16—16
IS—33
de
en
schoolslag worden, waar wij de kansen
Else Jacobsen hooger aanslaan dan die
Omstanders, die het gevaar zagen aankomen,
schreeuwden nog .stop”, doch de pontbestuurder
die op een afgesloten brug staat, heeft dit niet
geboord. De heer H. slaagde er nog in het por
tier te openen en uit den wagen te springen.
OnmiddeUjjk daarop verdween de auto in de
diepte.
De heer H. wilde zich direct weer te water
begeven, doch dit werd hem door de omstanders
belet.
BleiJerhelde
Caesar
Heer
Meyel
Reeds vóór dit gebeurd was, voer de pont
van den steiger weg, met het gevolg, dat de
klep, toen zij den steun van den steiger
miste, onder het gewicht van den auto,
naar beneden dook en de wagen het Kanaal
Ingleed.
Er was echter niet voldoende plaats, waar
door de autc met de achterwielen op de klep
bleef staan in afwachting dat de overige wa
gens ruimte zouden maken en de klep omhoog
getrokken kon worden.
die garandeerde, bij alle weersgesteldheden te
vliegen. Dat was dikwijls voor hem zeer voor-
deellg, want als niemand anders opsteeg, kreeg
hij ook alle uitgeloofde prijzen. In Breda vlo
gen reeds op korte vluchten passagiers met
hem mede.
In hun gezelschap bevonden zich nog een
Duitsche dame en een vriendje van bet zoontje
van den heer H.
De terugweg leidde over Vel
stoomponten het zeer drukke vi
Kanaal onoerhouden.
De middelste der ponten, een z.g. vrUvarende
pont van het nieuwste model, lag Juist aan
den steiger en was bijna volgeladen.
De pontknecht beduidde den heer H. dat hij
nog mee kun. waarna de auto de pont opreed.
Uit een anoniem schrijven was ik er achter
gekomen, dat de Chlneezen, op een eiland, waar
Ik was, een comité hadden gevormd, om mij bij
de volgende demonstratie te laten verongeluk
ken, daar ze vonden, dat een vllegweek eigen
lijk gehouden werd, om eens een vliegongeluk te
beleven en se hadden nog niets gezien I Ik had
mijn machine goed nagekeken en was opgeste
gen. Er was buitengewoon veel belangstelling
van de zijde der Chlneezen, zooals u zult begrij
pen, die vol spanning mijn manoeuvres volgden
en wachtten op de dingen, die komen zouden.
Toch voelde Ik, dat er nog wel Jets aan de ma
chine haperde en als X gegaan was, zooals de
Chlneezen graag gewild hadden, zou Ik in een
ravijn gestort «Mn met mijn toestel. Maar ik kon
nog precies op tijd landen en ontdekte later,
dat een moer van den carburator los was, iets
dat uit zichzelf nooit had kunnen gebeuren.
Na deze geschiedenis ben ik dan maar weer
Ingenieur geworden. Het laatst gevlogen heb Ik
vorig Jaar met luitenant Asjes.
Nu de Nederlandsche aviatiek in bet brand
punt der belangstelling staat, vonden wij het
een aardige gedachte, eens wat te gaan praten
met een der pioniers van de Nederlandsche
aviatiek, den heer Kuiler, werktuigkundig in
genieur, die In Oisterwijk op zijn rustig gelegen
wonderschoon landgoed Maarwelde woont en
daar nu dag aan dag zijn zorgen besteedt aan
zijn zllvervossen-farm.
Tot de vele priesters, die op 15 Augustus as_
den feestdag van Maria ten Hemelopneming
een Jubileum vieren, behoort ook de bekende
Domlnlcanjcrpater en In wetenschappelijke
Vermaarde thomist, Magister Alb. Dood-
i Utrecht.
Doodkorte heeft vooral in studen
tenkringen. waarin de geleerde Dominicaan zich
ter ontwikkeling van de academici veel be
weegt. een bijzonderen klank, doch zeer velen
kennen Pater Doodkorte ook als een warm
voelend en met iedereen meelevend priester
die hen menigmaal goeden raad voor het leven
wist te geven.
Zoo is het ons bekend, dat niet alleen studen
ten den weg naar de pastorie der Paters Do
minicanen aan de Marlaplaats te Utrecht, waar
pater Doodkorte sinds October 1930 verblijft
wisten te vinden, ol andere intellectueelen. die
dood den steeds bereidwilligen pater bij hun phi-
losophlsche studie worden geholpen, maar ook
vele eenvoudigen van geest; pater Doodkorte
toch is allerminst een kamergeleerde, wien de
buitenwereld niet Interessert, hij is ook een
priester, die het leven kent. Hij begrijpt de
moeilijkheden van een huismoeder of huisvader
even goed als den strijd van den Jongen man
of jonge vrouw, die in het volle leven staat. en‘
allen weet hij te leiden.
Aan practlsche zielzorg heeft de jubilaris zich
bij al zijn wetenschappelijk werk vooral weten
te geven in de jaren, dat hij te Zwolle ver
bleef.
Pater Doodkorte werd op 2 October 1869 te
Leeuwarden geboren, maakte de lagere studiën
aan het St. Domlnicus-college te Nijmegen en
trad in 188? in de Orde der Predikheeren In
1894 werd hij priester gewijd en vanaf 1904
tot 1930 was hij te Zwolle, evenwel met een on-
derbrekig van vier Jaren (19121916), toen hij
Dan verlaat KUller Europa, waar hij met zijn
machine zooveel pech heeft gehad en gaat in
1910 naar Indlë. Hij heeft daar veel succes,
dank zij ook zijn uitstekenden manager Louis
Bouwmeester Jr. De inlanders van alle eilanden
waren in den beginne zeer bang van den men-
schelljken vogel en zij gingen, de eerste maal.
Jenny Kastein. Laatstgenoemde moest noodge
dwongen eenigen tijd haar zwemtraining onder
breken door een neusontsteklng, hetgeen na
tuurlijk direct van invloed is op haar presta
ties. Een tweede plaats zal zij zich wel weten
te veroveren. De huidige vorm van mej. Hes-
sel is aan te groote schommeling onderhevig,
zoodat wjj ons liever niet aan een voorspelling
van haar kansen wagen.
Mep. Klapwijk is de eer te beurt gevallen ons
land op het schoonspringen te vertegenwoordi
gen. Hoewel zij in eigen land nog altijd de
allerbeste is, achten wjj haar kansen op een der
eerste plaatsen in het selecte gezelschap als te
Maagdenburg zeer klein. Beter genoteerd
staan de papieren van Joop Stotijn, die zich
in eenige Jaren tot internationaal peil heeft
weten op te werken en die voorzeker geen slecht
figuur zal slaan.
Op de 100 en 400 M. vrije slag moeten Mooi en
Scheffer onze kleuren verdedigen en al denken
wij geen oogenblik aan een Hollandsche zege,
toch zullen zij. en vooral Mooi op de 100 M.
menigen anderen nationalist achter zich laten.
Scheffer zal op 100 M. rugslag moeten bewij
zen. dat hl) in korten tijd van bijzondere klas
se is geworden, door dan minstens op een derde
plaats beslag te leggen.
En dan nog de waterpoloploeg
Lang is er beraadslaagd of men tot afvaar
diging van een polotéam zou overgaan, maar
tenslotte is het er toch van gekomen. Dat het
Nederlandsch zevental in Maagdenburg tegen
landen als Hongarije, Duitschland weinig kans
maakt, begrijpt een ieder, die ook maar eenig-
zins van de sterkte dezer teams op de hoogte
is.
Van ons land wordt altijd gezegd, dat zijn
kracht óp het water ligt. Aan de zwemploeg,
die naar Maagdenburg vertrokken is, is het, te
bewijzen, daar Neerlands kracht in het water
minstens even sterk is.
De vraag naar de schuld wordt door C.
politie onderzocht. Een dergelijk ongeval kwam
bij deze pont nog niet voor.
De veiligheidsmaatregelen
aard, dat ongevallen als deze
onmogelijkheden behooren.
Uit bovenstaande verklaringen komt intus-
schen wel vast te staan, dat de pont te vroeg
is afgevaren.
Op het terrein van het ongeval merkten wij
o ju. op den burgemeester van Velsen, Mr. Ram-
bonnet en oen inspecteur van politie, den heer
In Tours is het voorgekomen, dat er 14 avla-
teurs bij de hangars stonden en geen er van
waagde het om het wankele toestel naar bulten
te rijden, behalve dan de Nederlander Küller.
Latham, die in die dagen zeer beroemd was,
dwong hij, bij zeer stormachtig weer op te stij
gen te Rouen. „Als Jij gaat, moet Ik ook wel,
zoo zeide Latham en toen hij bleek en angstig
spoedig weer daalde en Küller kalm in de lucht
bleef, schreven de couranten: „Küller est un
second Latham." Zoo gevreesd was hij in Frank
rijk. dat men tijdens een vllegweek getracht
heeft, den motor onklaar te maken en het toe
stel te verprutsen.
KUller heeft ook met veel succes vliegdemon-
straties gegeven in Italië, Engeland en Spanje.
Hij gaat dan in Nederland vliegen en heeft
een veel succes te Breda tijdens de vllegweek van
gul- 30 October tot 6 November 1910. Daama te Ede
dat hij op een of ander eiland vloog, op de
vlutht. Later veranderde dat, als hadden ze t
met elkander afgesproken. De Chlneezen rea
geerden weer anders en wilden niet betalen,
omdat onder de vluchten de vleugels niet ge
fladderd hadden. Zijn inlandsche chauffeur was
bang om bij den avlateur In dienst te treden en
liep eerst den geheelen dag in zijn huis te
splonneeren, om te zien of ’t er niet spookte.
Na zijn vlucht over Soerabaja was de chauffeur
verdwenen en werd tenslotte teruggevonden
onder den auto. Later had hij hem weg moeten
doen, omdat hij van zenuwachtigheid half
krankzirmlg was geworden.
Van vele Indische hoofden kreeg de beer
Küller prachtige geschenken, onder meer een
wandelstok van zeer bijzonder hout en met een
bijzonder teeken er op. zoodat hij overal, waar
hij kwam, op de bescherming der bevolking kon
rekenen. Ook Het de heer KUller ons een prach
tige herinnering aan een sultan zien: een schit
terende gouden kris met een meteoorsteen, die
heilig verklaard was.
Wij vroegen ten slotte den heer Küller, waar
om hij niet met vliegen doorgegaan was. „Och."
antwoordde hij lachend, „eerstens had mij een
en ander nog al wat geld gekost, daar ik al drie
machines gehad had en ik, Indien ik verder
wilde vliegen, weer een nieuw toestel zou heb
ben moeten koopen, daar het mijne verouderd
was, maar den doorslag heeft toch de volgende
ontdekking gegeven:
Onmlddellijk na het ongeval daagde van alle
zijden hulp op. De gemeentepolitie van Velsen
en de Rijksveldwacht waren spoedig ter plaat
se. Zij hielden de menigte nieuwsgierigen, die
van alle zijden kwamen toesnellen, op een af
stand.
Ook de Roode-Kruls-transportcolonne, onder
leiding van den heer Bakker, was zeer spoedig
aanwezig, evenals de geneesheeren Dr. Feerstra.
Dr. Boosman en Dr. Naessens uit Velsen en
Dr. Muys van der Moer en Dr. Boom uit Be
verwijk.
D«n,,né*n^ zMU <wt» ui—
Cbn de Zee en eonneecliyn,
cuNGe oocoENeos
In Frankrijk maakte hij eens een proefvlucht
en kwam toen wel wat te laag boven een kanon
met 6 paarden bespannen. De paarden schrok
ken en gingen op hol en het kanon viel om. De
vliegenier was bang voor een standje van den
militairen commandant, maar deze vond, dat
de paarden er maar vast aan moesten gewen
nen, voor den tijd, dat er oorlog zou komen
Maar behalve zijn successen had 'Küller ook
veel pech. In Schotland verbrandde zijn toestel
eens tijdens het vervoer per trein. Later op de
Elta sprak hij nog den eersten Oceaan-vlieger
Allcock, die als kleine jongen 1 eerst bij hem
was komen aanloopen, toen hij in Schotland op
een bosch een noodlanding had moeten doen.
In Verona had hij zeer veel succes. Tijdens een
demonstratie bevond hij zich hoog in de lucht.
Plotseling zag het publiek, dat er iets gebeurd
was. Er viel iets omlaag, het toestel schoot om
hoog, de vleugels stonden bijna loodrecht In de
lucht en toen viel het toestel plotseling naar
omlaag en met een plof tegen den grond. Op
het vliegveld brak een paniek uit. Op den grond
lag een vormelooze massa, maar Küller stapte
ongedeerd uit den warboel van draden, ge
scheurd doek en gebroken latwerk. HU «as
wanhopig, keek naar wat eens zijn toestel was
en ging weg, alleen, zonder een woord te zeggen,
bUna huilend. Ook werd hij dikwijls bijna
slachtoffer van bet beruchte „blazen". Een vlie
genier vloog daarbij over een ander heen, ver
hief zich boven hem, wanneer men hem Juist
zou pesseeren, de geweldige wlndstroom der
schroef sloeg met haar geheele kracht op de
vleugels van den lageren, waardoor deze het
evenwicht verloor en onherroepelUk viel.
Nog diep onder den Indruk vertelde ons
Karel Bruyns, hoe hU en zijn 15-jarig vriendje
Guus zich, toen de auto reeds op den bodem
van bet Kanaal stond, door een raampje naar
bulten hebben gewerkt, om vervolgens naar de
oppervlakte te zwemmen.
,Jk zette mU van den auto af en trapte me
naar boven", aldus Karei.
Mevr. Heynemann had intusschen een por
tierraampje ingetrapt en kon zich eveneens
naar de oppervlakte werken, waar zU. evenals
de Jongens, door hulpvaardige handen op het
droge werd gebracht.
De Europeesche Zwemkamploenschappen.
welke dit Jaar te Maagdenburg gehouden zul
len worden, staan op het punt van beginnen.
Ook ons land, dat reeds zoovele malen be
wezen heeft tot bUzondere prestaties op zwem-
gebied in staat te zijn, zal van 13—19 Augus
tus te Maagdenburg vertegenwoordigd zijn..
Een kleine, doch snelle zwemploeg zal de Ne
derlandsche kleuren hooghouden en dat dit
Willy den Ouden cz. wel toevertrouwd is, is
reeds menigmaal bewezen.
Beperken wU ons tot de nummers, waarop
Nederland zal uitkomen, dan zien wij al direct
een grootere deelname van de dames dan van
de heeren. Maar al is dan de heerenvertegen-
woordlging van ons land op de zwemnummers
miniem, t.w. Scheffer en Moot, toch is het reeds
*n verheugend feit, dat beiden momenteel van
een dusdanige klasse zijn, dat zij met een rede
lijke kans op succes het tegen buitenlandsche
krachten kunnen opnemen. -
De 100 M. vrije slag voor dames kan niet
anders dan een zege van Willy den Ouden
worden, die natuurlijk graag zou zien, dat mej.
Mastenbroek de tweede plaats achter haar be
zette. De kans hierop is zeer groot, hoewel
Gisela Ahrendt, de Duitsche kampioene op
deze baan, het haar niet gemakkelljk zal ma
ken.
Wjj vermoeden niet, dat de beide Rotterdam-
schen ernstig gevaar te duchten zullen hebben
op de 400 M. vrije slag, zoodatt wij hier gevoeg
lijk op de twee eerste plaatsen kunnen rekenen.
Een nummer, waarbij de onzen de overwin
ning niet cadeau zullen krijgen, is de 100 M
rugslag. Puck Oversloot en Riek Mastenbroek,
twee evenwaardige tegenstanders, krijgen hier
os. Mile. Blondeau (Frankrijk), die eenige we
ken terug te Slttard 1 mln. 21 sec. noteerde,
en Miss Harding (Engeland) te bekampen.
Toch gelooven wij, en de vechtlust van een
Riek Mastenbroek is hier borg voor, dat ook
op deze baan een Nederlandsche overwinning
lang niet tot de onmogelijkheden behoort.
Het bekende kwartet, bestaande uit de dames
Timmermans, Selbach, Mastenbroek en den
Ouden zal moeten bewijzen, dat het den titel
wereldrecordhouder 4x100 M. vrije slag esta
fette, volkomen waardig is en dat de dames d<t
op overtuigende wijze zullen doen, hiervan kan
men bij voorbaat verzekerd zijn.
Een vermoedelijk Deensche zege zal de 200 M.
van
van
Hij had den anderen wagens order gegeven
nog iets door te rijden. Toen dit gebeurd
beduidde hij den heer H. verder te
rijden; op hetzelfde oogenblik ging de bel.
w»»rm«* stuurman het sein geeft, dat
de klep opgetrokken moet worden, en voer
de pont af.
COOSA EN ««JCMTlNOeH BU tX SM ZEEIAMX WlSStNOCH
HARE HOCFO4GENTEN W3 HHUtLER Ca, KV Oe SaHUOKJ
RETER^ BOTTERDAM EN HOEK SAN HÓLLANCX EN BkJ
oe eeiseuneAux.
waarmede Latham geprobeerd had over het
Kanaal te vliegen, doch waarmede hij in zee
was gevallen. Zonder leermeester begon hij zijn
leertijd en rolde 24 September 1909 voor ‘t eerst
in zjjn monoplane over het militaire vliegveld
Mourmelon-le-Grand. HU behoorde toen tot de
eerste tien vliegers van Europa.
De jeugdige pionier viel ontelbare malen, maar
gaf den moed niet op. Als buitenlander had hij
op het Fransche militaire vliegveld niet veel
medewerking. Toch werd zijn naam langzamer
hand bekend, maar hij miste de handigheid
om zich de welwillendheid van de Fransche pers
te verzekeren en ook had hij zich voor zijn
vliegdemonstraties geen manager aangeschaft,
maar deed alles op eigen houtje, wat later bleek
een groot nadeel te zjjn geweest. In dien tijd,
toen de avlateurs zeer bang waren voor storm
en zij eerst keken of de rook van hun sigaren
wel recht omhoog steeg, om Indien dat niet
het geval was. niet op te stijgen, legde KUller
reeds een buitengewone koelbloedigheid aan
den dag en dikwijls kwam het voor, dat hij de
eenige was. die opsteeg en zoo tenslotte voor
den ondernemer van de vliegdemonstraties de
kas redde.
Allereerst trachtte men met behulp van een
kraanwagen den auto te lichten. Dit bleek niet
mogelijk, waarna de drijvende bok van den
Rijkswaterstaat, die steeds aanwezig is. werd
gerequlreero. Na drie kwartier gelukte het den
auto aan de oppervlakte te brengen en kon
den de twee slachtoffers worden bevrijd.
Toepassing van kunstmatige ademhaling
mocht niet baten.
Omtrent de toedracht van dit ongeval ver
nemen wij van den inzittende, Karel Bruyns
uit Amsterdam de volgende bijzonderheden.
De bestuurder en eigenaar van den auto, de
heer G. H. Heynemann, wonende aan den
Overtoom te Amsterdam, had in gezelschap
van zijn echtgenoote, zijn dochter en zijn
zoontje, een uitstapje gemaakt naar Alkmaar.
^*8*“ houden, doch dit bleek niet mogelijk.
Machteloos moest hij toezien, hoe de auto
met de radelooze inzittenden in het water
gleed.
De bejaarde pionier van de Nederlandsche
luchtvaart, met het voorkomen van een nog
jongen man, vertelde ons, dat het nu 25 Jaar
geleden is, dat hij als jeugdig Ingenieur, aan-
gemoedigd door de premie van duizend Engel-
sche ponden, die door Lord Nordcllff waren
uitgeloofd voor een vlucht over het Kanaal,
zich aan de aviatiek ging wijden. Hij kocht eerst
een Wrlghttoestel. dat hü later weer inrullde
tegen een Blériot. De bestelde „Antoinette” ma
chine echter wilde maar niet komen. Tenslotte
vertrok hij naar Frankrijk, om daar vliegen te
leeren en verkreeg daar met veel moeite
„nieuwe” Antoinette-machine voor 12000 L -
dens, die later dezelfde machine bleek te zijn,1 en Soesterberg. KUller was een van de eersten.
De volledige uitslag van de vijfde ronde is.
BondenkampioenschapHamming 10, Ir. van
Steenls, De Jong Selman, Rassers 1—0
Blok. Groenevelt was vrij.
Eerste groep: van Amerongen 0—1 Prins,
Belinfante 01 Wolthuis, Tonteen Jr. 10
Boekdrukker, Van Eybergen Buriks.
Tweede groepCnossen 01 Cortlever, Mor-
Nijssen, Naerebout 01 Westtra,
Meyer 0—1 Van der Gaag.
Derde groep: Kortman 10 Boers, Ensing
10 Snappers, Toren 10 Cauveren, Levie 01
Dr. Schuckink Kool. Afgebroken partij: Dr.
Schuckink Kool 1—0 Toren.
Vierde groep: Edel H Schelfhout, Muil
wijk 01 van der Maas, Van IJperen 0—1 Re-
battu. Polak 10 Beek.
Vijfde groep: Mussert 0—1 Schoenmakers;
Kaan 10 letswaard. Erkelens 10 Harskamp,
Gans K Hoen.
Zesde groep: De Geer 10 Drooglever, Kor-
tekaas 10 Ter Horst, Van Ommeren 10 Wil
ier. De Waal was vrij.
Zevende groep: Oostwald 01 Levie, Van
Steenls 0—1 Keizer, Betman 0—1 Krop, De Haas
01 Kranenburg.
Achtste groep: Jansen 0—1 Foelkel, Gruppe-
laer 01 Ketting. Horst was vrij.
De volledige uitslag van de zesde ronde luidt:
Bondenkampioenschap: SelmanRassers. Ir.
van SteenlsDe Jong. Groenevelt 0—1 Ham
burg.
Blok was vrij.
Stand: Hamming 4H uit 6, Blok 3K uit 5,
Rassers 2j{ uit 5, Selman 2 uit 5, Groenevelt
2 uit 5, De Jong 2 uit 5, Ir. van Steems 1J4
uit 5.
Eerste groep: Buriks 01 Prins, Boekdrukker
10 Van Eybergen, Wolthuis HTonteln
Jr., Van Amerongen 01 Belinfante.
Stand: Prins 4>4, Belinfante 4, Fontein Jr.
4. Wolthuis 3H, Boekdrukker 3, Van Vneron-
gen 2, Van Eybergen 2, Buriks 1.
Twee groep: Van der Gaag 01 Cortlever,
Westra 10 Meyer, Nyssen 10 Naerebout,
Cnossen Morrison.
Afgebroken partij: Morrison Nijs
sen. Stand: Westra 4, Cortlever 4, Nijssen 3J4,
Van der Gaag 3, Naerebout 3M> Meyer 3%,
Cnossen 3*, Morrison 1H».
Derde groep: Dr. Schuckink Kool 01 Boen,
Cauveren K Levie, Snappers Toren,
Kortman Toren, Kortman Ensing.
Stand: Levie 4, Kortman 3K*. Dr. Schuckink
Kool 3x, Ensing 3*. Cauveren 3, Boen 3, Toren
2*. Snappers 0*.
Vierde groep: Beek Schelfhout,
Inzake het promotlevraagstuk in het Zuiden
zijn we thans een flink eind gevorderd. Het
staat thans vast dat Caesar zich zal hand
haven. of dat Bleijerheide het volgend Jaar
zjjn Intrede doet In de hoogste afdeeling. De
zaak staat er voor Caesar ongetwijfeld het beste
voor, hetgeen echter uit ondentaanden stand
niet voldoende blijkt:
te Hulssen de Summa van St. Thomas do
ceerde.
Vooral de armen waren het, die hij In Zwolle
met raad en daad heeft ter zijde gestaan.
Echter cok in Zwolle heeft hij het grootste
deel van zijn wetenschappelijk werk verricht.
Vakgeleerden roemen Magister Doodkorte als
een universeel wijsgeer, een diep denker en
oorspronkelijk vorscher op het gebied der phi
losophic.
De thomistische wijsbegeerte heeft hij ver
duidelijkt en verscherpt en geen wonder dan
ook, dat pater Doodkorte de beste thomist
van ons land wordt genoemd. Een zijner beste
leerlingen, thans zelf hoogleeraar, heeft eens
gezegd, dat een half Jaar publiceeren den Ma
gister wereldberoemd zou maken.
Magister Doodkorte geeft nog geregeld phi-
losophlsche cursussen aan de studenten te
Delft. Groningen en Utrecht. Naar zijn oordeel
zijn onze katholieke leiders In het algemeen te
weinig philosophised geschoold en op menige
plaats heeft hij daarom hulp geboden, wan
neer een l/epaalde kring van intellectueelen
het gemis aan deze kennis voelde en dit door
het volgen van curssussen wenschte aan te
vullen.
Vooral ook onder zijn leiding kwam de uit
gave tot stand van de „Wijsgeerige grondbe
grippen”. waarin zoo bevattelijk mogelijk eenige
onderwerpen, de philosophic nauw rakend, be
handeld wo-den.
Bij dit alles kennen degenen, die het voor
recht hadden met pater Doodkorte In contact
te komen, hem toch als een zeer eenvoudig
priester en wij herinneren ons een lezing met
lichtbeelden over de Nederlandsche provincie
der Dominicanen van een confrater, die. toen
hij van de meest bekende orde-leden een beel
tenis liet zien, moest mededeelen. dat aan deze
serie ontbrak een portret van Magister Dood
korte. Deze vermaarde geleerde was er nooit toe
gekomen een portret van zich te laten maken.
WU besluiten met Magister Doodkorte onze
hartelijke gelukwenschen aan te bieden en
hopen, dat hij nog-vele Jaren vruchtbaar moge
werken.
De voor morgen nJ.
BleijerheideCaesar zal voor een goed deel de
beslissing moeten brengen en zou Bleijerheide
de gelukkige zijn, dan is het pleit beslecht.
Maar zoover Is het nog niet, want de zaak Is
nJ. deze dat Caesar den strijd morgen begint
met een 31-voorsprong en het heeft dan nog
maar 46 minuten om de zege tot een feit te
maken.
Destijds werd deze ontmoeting een minuut
voor de rust gestaakt, toen Caesar met 31
leidde. Het zal Bleijerheide niet gemakkelijk
vallen om dezen achterstand In te loopen en
onze voorspelling moet dan ook ten gunste van
Caesar luiden. Dan rest er nog een ontmoeting
MeyelCaesar, welke bij een 44-stand werd
afgebroken en de zaak is ten einde. Maar dui
delijk blijkt hieruit, dat de zaak nog niet be
slist Is, tenzij natuurlijk Bleijerheide morgen
wint.
En dan nog houdt Caesar een kansje, dank
Zij een loopend protest In zijn wedstrijd tegen
Heer.
Er is dus nog van alles mogelijk.
Helaas hebben de dochter, de 20-Jarige Annie
Heynemann en de 25-Jarige Lena Süsseler, af
komstig uit Bochum, zich niet kunnen be
vrijden.
Vrijdagmiddag omstreeks half vier
is te Velsen een tragisch ongeval ge
beurd, dat aan twee jonge men-
achen het leven heeft gekost.
Toen een der stoomponten van
steiger wegvoer, is een personen
auto, waarin 6 personen waren ge
zeten en die met de achterwielen
nog op de klep stond, achteruit in
het Noord-Zeekanaal gereden. Vier
van de inzittenden konden zichzelf
redden, doch de twee anderen zjjn
verdronken.
Van
IJperen 0—1 Polak, Van der Maas 10 Rebattu.
Edel 0—1 Muilwijk.
Stand: Van der Maas 6, Polak Sjf, Beek
2K*. Schelfhout 2%*. Muilwijk 3jf, Rebattu 3_
Van IJperen 1%, Edel
Vijfde groep: Hoen SchoAnmaker». Hars
kamp 10 Gans, lletewaard 1—0 Erkelens. Mus
sert Kaan.
Stand: Kaan 5, letswaard 5, Harskamp 3,
Hoen 3», Mussert 3, Erkelens 3, Rclwwinmakers
Gans 1%\
Zesde groep: WUler 1—0 Drooglever, Ter
Horst Van Ommeren, De Waal
Kortekaas. De Geer was vrij.
Stand: De Waal 4%, Kortekaas 354, Van Om
meren 3». Wilier 3, Drooglever 3, Ter Hotst 1\
De Geer 1.
Zevende groep: Kranenburg 1—0 Levie, Krop
1—0 De Haas, Keizer 1—0 Betman, Oostwald
0—1 Van Steenls.
Stand: Keizer 5, Levie 4%. Krop 4, Kranen
burg 3jx. Van Steenls 3, Betman 354. Oostwald
1, De Haas
Achtste groep: Ketting 1—0 Jansen. Horst 1
—0 Gruppelaer.
Poelkel was vrii.
Stand: Ketting 3 uit 3, Horst 3 uit 3, Foelkel
2 uit 3, Gruppelaer 1 uit 3, Jansen 0 uit 4.
Het staat thans vast, dat mej. Tolllen Schuur
man ónmogelijk heden aan de wedstrijden kan
deelnemen, wegens de Donderdag opgeloopen
blessure.
Onze landgenoote was door dit ongeval zeer
teleurgesteld. Zij is onderzocht door een ge
neesheer, maar deze achtte haar niet in staat
aan de verdere wedstrijden deel te nemen, zoo
dat zij Is uitgeschakeld en haar goede kans op
het kampioenschap over 60 Meter niet kan ver
dedigen.
Het was In de halve finale op de 60 M toen
ik tegen Kuhlmann en Maguire liep, aldus ver
telde Mej. Schuurman, dat Ik ongeveer 10 M.
voor de finish plotseling een vreeselijke pijn In
mijn dijbeen voelde. Later bleek, dat een djj-
spiertje geblesseerd was. Ik werd nog op het
terrein onderzocht, maar de dokter constateer
de helaas, dat deze blessure In geen geval voor
Zaterdag zou zijn genezen, zoodat .ik van het
deelnemen aan alle andere wedstrijden moest
afzien. Mijn plaats In de finale op de 60 M. zal
worden Ingenomen door Mej. Doorgeest.
Onze estafette is natuurlijk ook verzwakt, al
dus besloot Mej. Schuurman haar mededeelln-
gen.
Mej. Schuurman zal tot en met Zaterdag vol
ledig rust houden, waarna zjj met de andere
athleten naar Nederland terugkeert.
zijn van dien
schier tot de
De lijken werden daarop naar het Roode
Kruis Ziekenhuis te Beverwijk overgebracht.
Mevr. Heynemann. die bij het intrappen van
de ruit ernstig aan haar been was gewond,
werd eveneens naar het Ziekenhuis Jverge-
bracht, waar zU ter verpleging moest worden
opgenomen.
De heer H.
hotel opgenomen.
marechaussee
Amersfoort heeft Woensdagavond een autobe
stuurder gesommeerd te stoppen, doch hij reed
door. Met de gemeentepoUtie werd de achter
volging begonnen en "nog op den Hoogenweg
was de schuldige ingehaald. Het Jongmenseb
bleek nog geen 18 jaar te zijn.
Op den auto werd beslag gelegd en het Jong-
mensch vertrok te voet. HU nam evenwel het
contactsleuteltje mee, zoodat de politie den
auto niet mee kon nemen, doch bU een bewoner
moest stationneeren. In den nacht kwam
jeugdige autorijder met vrienden terug
namen den wagen mede, zonder zich aan het
beslag te storen vertelt „de N. R.
Dominlcaqgrpal
Overgangsklasse A: KampongPW (JJ-JkagT" kringen vêrmaa
VRA 3ACC, VW—Quick (N), 8O(C-Kam- korte O. P. te
pong. De naam Do
Overgangsklasse B: CVHRW 3, RCHAJax
(L.), Sparta—HBS.
Tweede klasse A: BSCOHercules, UW—
Vleermuizen, Kampong 2Olympia, Haarlem
3—VW 3.
Tweede klasse B: Hermes-DVS 2Quick (H.),
VUC—Excelsior. VOC 2—HCC 4, HBS 2—LOC.
Tweede klasse Oost: Quick (N.) 2Arnhem,
VCC—HTOC, PW 2UD (wordt in Deventer
gespeeld).
Derde klasse A: AOC 2Hercules 3.
Derde klasse B: Excelsior 2HBS 4, HCC 5
Excelsior 3, Voorb. OC—HBS 3.
hebben wU nog den pontknecht ge-
•Pr°ken. Zun verklaringen komen met het
hierboven gegeven relaas overeen.