Magister Alb. Doodkorte O.P Vaderlandsch’ luchtpionier Auto van stoompont gegleden het Noordzeekanaal LONDEN de oude Heer ruller in TWEE SLACHTOFFERS VERTELT Bij zijn veertig-jarig priesterfeest GOEDKOOPS ZATERDAG 11 AUGUGSTUS 1934 VOETBAL VAN HET TWENTE RIJNKANAAL Pont vertrok te vroeg ATHLETIEK den voor ZWEMMEN Nederlandsche dames favoriet CRICKETT SCHAKEN Cricket-programma t BRUTAAL STUKJE Ontelbare malen een val gemaakt Rare Chineesen iü gaat moot ik ook weT' View X De wereldspelen vrouwen te Londen De blessure van mejuffrouw Schuurman HOE STAAN ONZE KANSEN VOOR MAAGDENBURG? DE BONDSWEDSTRIJDEN TE APELDOORN Te vroeg vertrokken MIST *5 MAC HTS via HOEK OF OVEROAG vu VUSSIMCEN moesten fladderen RETOURS NAAR De sluis van het Twente Rijnkanaal nabij Delden. Zij is 10 M. diep, 12 M. breed en 144 M. lang De promotie in het Zuiden Caesar blyft, of Bleyerheide wordt eerste klasser Toen de auto op den bodem van het Kanaal stond, wisten drie personen eruit te klimmen Vyf en twintig jaar geleden ging hy voor het eerst met xyn monoplane de lucht in „Paarden moesten maar vast wennen deaa, die m«r deselfde machine bleek te zün.1 en Boesterberg. KtUlsr was een van de eersten. Het lichtingswerk Wat de pontknecht vertelt I schuld wordt door de Intus- vastgestelde wedstrijd Kip. el [d A t Vijfde en zesde ronde marechaussée en de Jongens werden in een WSgSD Beek het sein 1 moet worden. o 0 o s o Er wu echter niet voldoende plaats, waar door de auto met de achterwielen op de klep bleef staan In afwachting dat de overige wa gens ruimte zouden maken en de klep omhoog getrokken kon worden. op heteelfde r~ *ssnnee de stuurman “rt» opgetrokken pont at Reeds vöór dit gebeurd was, voer de pont van den steiger weg, met het gevolg, dat do klep, toon den steun van den steiger miste, onder het gewicht van den auto, naar beneden dook en de wagen het Kanaal ingleed. 5 4 S S 4 3 3 1 1 1 4 4 S S 4 3 30—13 17—7 IS—IS IS—S3 van van B- et a. ce in Bt ld A ;n a n t. n Dan verlaat Ktiller Europa, waar hü met zün machine aooveel pech heeft gehad en gaat In 1S10 naar Indie HU heeft daar veel succes dank zü ook zün uitstekenden manager Louis Bouwmeester Jr De inlanders van alle eilanden waren in den beginne aeer bang vim den men- scbeUJken vogel en sU gingen, de eerste meel BleUerhelde Caesar Heer Meyel U n 4 k U U ie n ~iS l 1 t l> l M»0S SM MSJCHTMCM SU OS SH 2Wl*Cl «UZZMOeH H*ne noorrwieMTEN vs HHuira* ca, Kv or ishucxs wottekwi es Hoea vut hólland en au oe neneuneAux. te Hulsaen de Summa van Bt. Thomas do- Vooral de armen waren het. die hü In Zwolle mot raad en daad heeft ter züde gestaan. Echter ook In Zwolle beeft hü het grootste deel van afjn wetenschappelijk werk verricht. Vakgeleerden roemen Magister Doodkorte als een universeel wijsgeer, een diep denker en oorspronkelijk vorscher op het gebied der phi losophic. De thomistische wijsbegeerte heeft hij ver duidelijkt en verscherpt en geen wonder dan ook, dat pater Doodkorte de beste thomlst ven ons land wordt genoemd. Een zijner beste leerlingen 'hans self hoogleeraar. heeft eens gezegd, dat een half Jaar publlceeren den Ma gister wereldberoemd sou maken. Magister Doodkorte geeft nog geregeld phl- losophlsche cursussen aan de studenten te Delft. Groningen en Utrecht Naar zUn oordeel zUn onze katholieke leiders In het algemeen te weinig philosophlsch geschoold en op menige plaats heeft hü daarom hulp geboden, wan neer een Ixpaalde kring van intellectueelen het gemis aan deze kennis voelde en dit door het volgen van cursaussen wenschte aan te vullen. Vooral ook onder zUn leiding kwam de uit gave tot stand van de „Wüsgeerige grondbe grippen". waarin aoo bevattelijk mogelük eenlge onderwerpen, de philosophic nauw rakend, be handeld wo-aen. BU dit alles kennen degenen, die het voor recht hadden met pater Doodkorte In contact te komen, hem toch als een zeer eenvoudig priester en wij herinneren ons een lezing met lichtbeelden over de Nederlandsche provincie der Dominicanen van een confrater, die, toen hU van de meest bekende orde-leden een beel tenis Het zien, moest mededeelen. dat aan deze serie ontbrak een portret van Magister Dood korte Deze vermaarde geleerde was er nooit toe gekomen een portret van zich te laten maken. WU besluiten met Magister Doodkorte onze hartelUke gelukwénschen aan te bieden en hopen, dat hU nog vele jaren vruchtbaar moge werken. waarmede Latham geprobeerd had over het Kanaal te vliegen, doch waarmede hü In see «ras gevallen. Zonder leermeester begon hü zün leertUd en rolde 34 September 1900 voor 1 eerst in zUn monoplane over het miUtalre vliegveld Mourmelon-le-Grand. HU behoorde toen tot de eerste tien vliegers van Europa. De Jeugdige pionier viel ontelbare malen, maar gaf den moed niet op. Als buitenlander had hij op het Fransche militaire vliegveld niet veel medewerking. Toch werd zün naam langzamer hand bekend, maar hü miste de handigheid om zich de welwillendheid vim de Fransche pen te verzekeren en ook had hü zich voor zün vllegdemonstratles geen manager aangeschaft, maar deed alles op eigen houtje, wat later bleek een groot nadeel te zUn geweest. In dien tjjd. toen de avlateurz zeer bang waren voor storm en zU eent keken of de rook van hun sigaren «rel recht omhoog steeg, om Indien dat niet het geval was. niet op te stUgen, legde Ktlller reeds een buitengewone koelbloedigheid aan den dag en dikwUls kwam het voor, dat hü de eenlge was. die opsteeg en aoo tenslotte voor den ondernemer van de vllegdemonstratles de kas redde. die garandeerde. bü alle weersgesteldheden te vliegen Dat was dikwUls voor hem aeer voor- deellg. want als niemand anders opsteeg, kreeg hU ook alle uitgeloofde prUaen. In Breda vlo gen reeds op korte vluchten passagiers roet hem mede. Omstanders, die het gevaar sagen aankomen, schreeuwden nog „stop", doch de pontbestuurder die op een afgesloten brug staat, heeft dit niet gehoord. Da beer H. slaagde er nog In het por tier te openen en uit den wagen te springen. OnmlddellUk daarop verdween de auto In de diepte. De heer H. wilde zich direct weer te water begeven, doch dit werd hem door de omstanders belet. Dan de Zee en CLiNoe oooneNBQs Tot de vele priesters, die op 15 Augustus as_ den feestdag van Maria ten Hemelopneming een Jubileum vieren, behoort ook de b»kende Domlnlcanerpater en In wetenschappelUke kringen vermaarde thomlst, Magister Alb. Dood korte O. P te Utrecht. De naam Doodkorte heeft vooral In studen tenkringen. waarin de geleerde Dominicaan zich ter ontwikkeling van de academici veel be weegt. een bUzonderen klank, doch zeer velen kennen Pater Doodkorte ook als een warm voelend en met Iedereen meelevend priester die hen menigmaal goeden raad voor het levan wist te geven. Zoo Is het ons bekend, dat niet alleen studen ten den weg naar de pastorie der Paters Do minicanen aan de Marlaplaats te Utrecht, waar pater Doodkorte sinds October 1930 verblijft, «risten te vinden, of andere intellectueelen. die dood den steeds bereidwllllgen pater bU hun phl- losophlsche studie worden geholpen, maar ook vele eenvoudlgen van geest; pater Doodkorte toch is allerminst een kamergeleerde, wien da buitenwereld niet Interessert, hü la ook een priester, die het leven kent. HU begrijpt de moeilUkheden van een huismoeder of huisvader even goed als den strijd van den jongen man of jonge vrouw, die In het volle leven staat, en allen weet hü te leiden. Aan practlsche zielzorg heeft de Jubilaris zich bU al zün wetenschappelük werk vooral weten te geven In de jaren, dat hü te Zwolle ver bleef. Pater Doodkorte werd op 3 October 1809 te Leeuwarden geboren, maakte de lagere studiën aan het St Domlmcus-college te NUmegen en trad in 1887 in de Orde der Predlkheeren In 1894 «rerd hü priester gewUd en vanaf 1904 tot 1930 was hu te Zwolle, evenwel met een on- derbreklg van vier jaren (19131918), toen hij Jenny Kasteln. Laatstgenoemde moest noodge dwongen eenlgen tijd haar zwemtralnlng onder breken door een neusontsteklng. hetgeen na tuurlijk direct van invloed ia op haar presta ties. Een tweede plaats zal zü zich wel weten te veroveren. De huidige vorm van mej Hes- sel is aan te groote schommeling onderhevig, zoodat wu ons liever niet aan een voorspelling van haar kansen wagen. Mep KlapwUk is de eer te beurt gevallen ons land op het schoonsprtngen te vertegenwoordi gen Hoewel zü in eigen land nog altUd de allerbeste la. achten wü haar kansen op een der eerste plaatsen In het selecte gezelschap als te Maagdenburg zeer klein. Beter genoteerd staan de papieren van Joop Stotün, die zich In eenlge jaren tot Internationaal peil heeft weten op te werken en die voorzeker geen slecht figuur sal slaan. Op de 100 en 400 M. vrüe slag moeten Mooi en Scheffer onze kleuren verdedigen en al denken WU geen oogenbUk aan een Hollandse!» sege. toch sullen zü. en vooral Mooi op de 100 M. menigen snoeren nationalist achter slch laten. Scheffer zal op 100 M. rugslag moeten bewij zen. dat hu In korten tUd van bUzondere klas se is geworden, door dan minstens op sen darde plaats beslag te leggen. En dan nog de waterpoloploeg Lang is er beraadslaagd of men tot afvaar diging van een poloteam sou overgaan, maar tenslotte Is het er toch van gekomen. Dat het Nederlandsch zevental in Maagdenburg tegen landen als HongarUe. Dultschland weinig kans maakt. begrUpt een leder, die ook maar eenlg- zins van de sterkte deser teams op ds hoogte is. Van ons land wordt altUd gezegd, dat ztfn kracht óp het water ligt. Aan de zwemploeg, die naar Maagdenburg vertrokken la. Is het, te bewüsen. daar Neerlands kracht in het water minstens even sterk is. isto door te rUden Toen dit gebeurd •M. beduidde h|j den hear H. verder te oogenbllk ging de bal. geefL dat n. en voer De vraag naar de politie onderzocht. Een dergelljk ongeval kwam bU deze pont nog met voor. De veiligheidsmaatregelen aard, dat ongevallen als deze onmogelijkheden behooren. Uit bovenstaande verklaringen komt schen wel vast te staan, dat de pont te vroeg is afgevaren. Op het terrein van het ongeval merkten wU o.m. op den burgemeester van Velsen, Mr. Ram- bonnet en den Inspecteur van poUtle, den heer In Frankrijk maakte hjj eena een proefvlucht en kwam toen wel wat te laag boven een kanon met 8 paarden bespannen. De paarden schrok ken en gingen op hol en het kanon viel om. De vliegenier was bang voor een standje van den militairen commandant, maar desa vond, dut de paarden er maar vast aan moesten gewen nen, voor den tUd. dat er oorlog sou komen Maar behalve zUn successen had Ktlller ook veel pech. In Schotland verbrandde zUn toestel eens tUdens het vervoer per trein. Later op de Elta sprak hU nog den eersten Oceaan-vlieger Allcock, die als kleine jongen 1 eerst bU hem was komen aanloopen, toen hU In Schotland op een boach een noodlanding had moeten doen. In Verona had hU zeer veel succes. TUdens een demonstratie bevond hü slch hoog In de lucht. Plotseling zag het publiek, dat er lets gebeurd was. Er viel Iets omlaag, het toestel schoot om hoog, de vleugels stonden büna loodrecht In de lucht en toen viel het toestel plotseling naar omlaag en met een plof tegen den grond. Op het vliegveld brak een paniek uit. Op den grond lag een vormelooae massa, maar Ktlller stapte ongedeerd uit den warboel van draden, ge scheurd doek en gebroken latwerk. HU «as wanhopig keek naar wat eens zijn toestel was ea ging weg, alleen, sender een woord te seggen, büna huilend Ook werd hü dikwUls büna slachtoffer van het beruchte „blaaen". Een vlie genier vloog daarbU over een ander heen, var hief slch boven hem, wanneer men hem juist sou passeeren, de geweldige windatroom dar schroef sloeg met haar geheele kracht op de vleugels van den lage ren. waardoor deze hst evenwicht verloor en onherroepelijk viel. dat hij op een of ander eiland vloog, op de vlucht. Later veranderde dat, als hadden ze 1 met elkander afgesproken. De Chlneesen res teerden weer anders en wilden niet betalen, omdat onder de vluchten de vleugels niet ge fladderd hadden ZUn Inlandscbe chauffeur was bang om bü den avtateur In dienst te treden en liep eerst den geheelen dag in zün huis te splonneeren, om te zien of 1 er niet spookte Na zün vlucht over Soerabaja was de chauffeur verdwenen en werd tenslotte teruggevonden onder den auto. Later had hü hem weg moeten doen, omdat hü rsn zenuwachtigheid half krankzinnig was geworden. Vin vele Indische hoofden kreeg de heer KUUer prachtige geschenken, onder meer een wandelstok van aeer Mjzonder hout en met een büzonder teeken er op. aoodat hü overal, waar hü kwam, op de bescherming der bevolking kon rekenen. Ook liet de heer Ktlller ons een prach tige herinnering aan een sultan zien: een schit terende gouden kris met een meteoorsteen, die heilig verklaard waa. Wü vroegen ten alotte den heer Ktlller, waar om hü niet met vliegen doorgegaan was. ..Och." antwoordde hü lachend. ..eerstens had mü een en ander nog al wat geld gekost, daar Ik al drie machines gehad had en ik. indien ik verder wilde vliegen, weer een nieuw toestel sou heb ben moeten koopen. daar het müne verouderd was. maar den doorslag heeft toch de volgende ontdekking gegeven: Uit een anoniem schrijven «ras ik er achter gekomen, dat de Chlneesen, op een eiland, waar ik was. een comltt hadden gevormd, om mü bü de volgende demonstratie te laten verongeluk ken. daar ze vonden, dat een vlleg«reek eigen- lük gehouden werd, om eena een vliegongeluk te beleven en ze hadden nog niets gezien1 Ik had mün machine goed nagekeken en was opgeste gen. Er was buitengewoon veel belangstelling van de züde der Chlneesen, sooals u suit begrü- pen. die vol spanning mün manoeuvres volgden en wachtten op de dingen, die komen «ouden Toch voelde ik. dat er nog «rel iets aan ds ma chine haperde en als t gegaan «ras. sooals ds Chlneesen graag gewild hadden, sou Ik tn een ravün gestort «ün met mün toestel. Maar Ik kon nog precies op Qld landen en ontdekte later, dat een moer van den carburator los was. iets dat uit zlchself nooit had kunnen gebeuren. Na daee geschiedenis bon ik dan maar weer ingenieur geerorden. Het laatst gevlogen heb ik vorig Jaar mot luitenant Asjes. Helaas hebben de dochter, de 30-jarige Annie Heynemann en de 35-jarige Lens SUsseler, af komstig uit Bochum, slch niet kunnen be vrijden. OnmlddellUk na het ongeval daagde van alle Süden hulp op. De gemeentepolitie van Velsen •n de Rüksveldwacht waren spoedig ter plaat se Zü hielden de menigte nieuwsgierigen, die »an alle züden kwamen toesnellen, op een af stand. Ook de Roode-Kruls-transportcolonne. onder leiding van den heer Bakker, was seer spoedig aanwezig evenals de geneeaheeren Dr Feerstra. Dr. Boosman en Dr. Naessens uit Velsen en Dr. Muys van der Moer en Dr. Boom uit Be- verwük. In Tours is het voorgekomen, dat er 14 avia- teurs bU de hangars stonden en geen er van waagde het om het wankele toestel naar builen te rüden, behalve dan de Nederlander Ktlller Latham, die in die dagen seer beroemd was. dwong hü. bü zeer stormachtig weer op te atü- gen te Rouen. „Ala JU gaat, moet Ik ook wel. zoo zetde Latham en toen hü bleek en angstig spoedig weer daalde en Ktlller kalm In de lucht bleef, schreven de couranten: .JCtlller est un second Latham." Zoo gevreesd was hü tn Frank- rük. dat men tUdens een vllegweek getracht heeft, den motor onklaar te maken en het toe stel te verprutsen. Ktlller heeft ook met veel succes vllegdemon- straties gegeven In Italië. Engeland en Spanje HU gaat dan In Nederland vliegen en heeft veel succes te Breda tUdens de vllegweek van gul- 30 October tot 8 November 1910. Daarna te Ede naar het Roode overgebracht, die bü het Intrappen van ernstig aan haar been was gewond, □verge- Het staat thans vast, dat mej. ToIUen Schuur man onmogelük heden aan de Wedstrijden kan deelnemen, wegens de Donderdag opgeloopen blessure. Onze landgenoote was door dit ongeval seer teleurgesteld Zü Is onderzocht door een ge neesheer. maar deze achtte haar niet In staat aan de verdere wedstrüden deel te nemen, zoo dat zU Is uitgeschakeld en haar goede kans op het kampioenschap over 80 Meter niet kan ver dedigen. Het was in de halve finale op de 80 Mtoen ik tegen Kuhlmann en Maguire Hep. aldus ver telde Mej. Schuurman, dat ik ongeveer 10 M. voor de finish plotseling een vreeselüke pUn In mün dübeen voelde. Later bleek, dat een dü- spiertje geblesseerd waa Ik werd nog op het terrein onderzocht, maar de dokter constateer de helaas, dat deze blessure in geen geval voor Zaterdag sou zün genezen, zoodat Ik van het deelnemen aan alle andere wedstrüden moest afzien. Mün plaats In de finale op de 80 M. zal worden Ingenomen door Mej Doorgeest. Onze estafette is natuurlük ook verzwakt, al dus besloot Mej. Schuurman haar mededeelln- gen. Mej. Schuurman zal tot en met Zaterdag vol ledig rust houden, waarna zü met de andere athleten naar Nederland terugkeert. De bejaarde pionier van de Nederlandsche luchtvaart, met het voorkomen van een nog jongen man, vertelde ona, dat het nu 35 jaar geleden is. dat hü als jeugdig ingenieur, aan- gemoedlgd door de premie van dulaend Engel sche ponden, die door Lord Nordcllff waren uitgeloofd voor een vlucht over het Kanaal, zich aan de aviatiek ging wüden Hü kocht eerst een Wrlghttoestel, dat hü later weer Inrullde tegen een Blériot. De bestelde ..Antoinette" ma chine echter wilde maar niet komen. Tenslotte vertrok hü naar Frankrijk, om daar vliegen te toeren en verkreeg daar met veel moeite een „nieuwe" Antoinette-machlne voor 13000 l - m hun gezelschap bevonden zich nog een Dultsche dame en een vriendje van het zoontje van den beer H De terugweg leidde over Velsen, waar drie ■toomponten het zeer drukke verkeer over het Kanaal onaerhouden. De middelste der ponten, een sg vrüvarende pont van bet nieuwste model, lag juist aan den steiger en was büna volgeladen. De pontknecht beduidde den heer H. dat hü nog mee kim. waarna de auto de poot opreed. Inzake het promotievraagztuk In het Zuiden zün we thans een flink eind gevorderd. Het staat thans vast dat Caesar zich sal hsmd- haven. of dat BleUerhelde het volgend jaar sün Intrede doet In de hoogste afdeeUng. De zaak staat er voor Caesar ongetwüfeld het beste voor, hetgeen echter uit onderstaanden stand niet voldoende blükt: Allereerst trachtte men met behulp van een kraanwagen den auto te lichten. Dit bleek niet «nogelük. waarna de drijvende bok van den Rükswatersraat. die steeds aanwezig la werd «erequlreera Na drie kwartier gelukte het den But® *an oppervlakte te brengen en kon- <k>n de twee slachtoffers worden bevrüd. Toepassing van kunstmatige ademhaling «bocht niet baten. De Europeesche Zwemkamploenschappen, welke dit jaar te Maagdenburg gehouden sul len worden, staan op het punt van beginnen Ook ons land, dat reeds zoovele malen be wezen heeft tot bUzondere prestaties op zwem- gebied in staat te zün. zal van 1>—18 Augus tus te Maagdenburg vertegenwoordigd zün Een kleine, doch snelle zwemploeg zal de Ne derlandsche kleuren hooghouden en dat dit Willy den Ouden ca wel toevertrouwd la, Is reeds menigmaal bewezen. Beperken wü ons tot de nummers, waarop Nederland sal uitkomen, dan zien wü al direct een grootere deelname van de dames dan van de heeren Maar al Is dan de heerenvertegen woordiging van ons land op de zwemnummers miniem, t.w Schetter en Mooi, toch la het reeds "n verheugend feit, dat belden momenteel van een dusdanige klasse sün. dat zü met een rede- luke kans op succes het tegen buitenlandse!» krachten kunnen opnemen. De 100 M. vrüe slag voor dames kan niet anders dan een zege van Willy den Ouden worden, die natuurlük graag zou zien, dat mej. Mastenbroek de tweede plaats achter haar be zette. De kans hierop is seer groot, hoewel Gisela Ahrendt, de Dultsche kampioene op oese baan, het haar niet getnakkelük zal ma ken Wü vermoeden niet, dat de belde Rotterdam- schen ernstig gevaar te duchten zullen hebben op de 400 M vrüe slag, soodatt wü hier gevoeg- lük op de twee eerste plaatsen kunnen rekenen. Een nummer, waarbü de onsen de overwin ning niet cadeau zullen krügen. is de 100 M rugslag. Puck Oversloot en Riek Mastenbroek, twee evenvraardlge tegenstanders krügen hier os. Mile Blondeau (Frankrük), die eenlge «re ken terug te Btttard 1 min. 31 sec. noteerde, en Miss Harding (bigelandi te bekampen. Toch gelooven wü. en de vechtlust van een Riek Mastenbroek la hier borg voor, dat ook op deze baan een Nederlandsche overwinning lang niet tot de onmogelükheden behoort. Het bekende kwartet, bestaande uit de dames Tlmmermana Selbach, Mastenbroek en den Ouden sal moeten bewüsen. dat het den titel wereldrecordhouder 4x100 M. vrüe slag esta fette. volkomen waardig is en dat de dames d<t op overtuigende wüze zullen doen, hiervan kan men bü voorbaat verzekerd sün. Een vermoedelük Deenache sege sal de 300 M. schoolslag worden, waar wü de kansen Else Jacobsen hooger aanslaan dan die De lüken werden daarop Kruis Ziekenhuis te Beverwük Mevr Heynemann. 4s nnt c— »erd eveneens naar het Ziekenhuis “*cht. waar sü ter verpleging moest worden ®P<®nomen. D® heer H. hot®> opgenomen. wü nog den pontknecht ge- ,m zün verklaringen komen met het erboven gegeven relaas overeen. Omtrent de toedracht van dit ongeval ver nemen wü van den inzittende. Karel Bruyns uit Amsterdam de volgende büzonderheden. De bestuurder en eigenaar van den auto, de heer G. H. Heynemann, wonende aan den Overtoom te Amsterdam, had in gezelschap van sün echtgenoote, sün dochter en zün Boontje, een uitstapje gemaakt naar Alkmaar. Vrijdagmiddag omstreeks half vier ia te Velsen een tragisch ongeval ge beurd. dat aan twee jonge men- schen het leven heeft gekost. Toen een der stoomponten van steiger wegvoer, is een personen auto, waarin 6 personen waren ge zeten en die met de achterwielen nog op de klep stond, achteruit in het Noord-Zeekanaal gereden. Vier van de inzittenden konden zichzelf redden, doch de twee anderen zjjn verdronken. Nu de Nederlandsche aviatiek In het brand punt der belangstelling staat, vonden wü het een aardige gedachte, eens wat te gaan praten met een der pionMM van de Nederlandsche aviatiek, den heer pillier, werktuigkundig In genieur, die in Otiterwük op sün rustig gelegen wonderschoon landgoed Maarweide woont en daar nu dag aan dag sün zorgen besteedt aan zün zilvervossen-farm. tegen te houden, doch dit bleek niet mogelük. Machteloos moest hü toeslen, boe de auto met de radelooze Inzittenden in het water gleed. Nog diep onder den Indruk vertelde ons Karel Bruyns, hoe hü en zün 15-jarlg vriendje Guus zich, toen de auto reeds op den bodem van het Kanaal stond, door een raampje maar bulten hebben gewerkt, om vervolgens naar de oppervlakte te swemmen. ,Jk zette mü van den auto af en trapte me naar boven", aldus Karei. Mevr. Heynemann had Intusschen een por tierraampje ingetrapt en kon zich eveneens naar de oppervlakte werken, waar zü. evenals de jongens, door hulpvaardige handen op het droge werd gebracht. De voor morgen nJ BleUerheldeCaesar zal voor een goed deel de beslissing moeten brengen en zou BleUerhelde de gelukkige sün, dan ia het pleit beslecht Maar zoover is het nog niet, want de zaak Is nJ. deze dat Caesar den strüd morgen begint met een 31-voorsprong en het heeft dan nog maar 46 minuten om de sege tot een feit te maken Destüds werd deze ontmoeting een minuut voor de rust gestaakt, toen Caesar met 31 leidde. Het sal BleUerhelde niet getnakkelük vallen om dezen achterstand in te loi pen en onze voorspelling moet dan ook ten gunste van Caesar luiden. Dan rest er nog een ontmoeting MeyelCaesar, welke bü een 44-stand werd afgebroken en de zaak is ten einde Maar dul- delük blükt hieruit, dat de zaak nog niet be slist Is, tenzü natuurlük BleUerhelde morgen wint. En dan nog houdt Caesar een kansje, dank zü een loopend protest tn zün wedstrüd tegen Heer. Er Is dus nog van alles mogelük. De volledige uitslag van de vüfde ronde la, BondenkamploenschapHamming 1—ir. van Bteenls. De Jong 8elman. Rassen 1— Blok. Groenevelt was vrü- Eerste groep: van Amerongen 9—1 Prina, Bellnfante 9—1 Wolthuis. Tontoon Sr. 10 Boekdrukker. Van Eybergen Burlka Tweede groep: Cnoeeen 9^1 Cortlever. Mor rison Nüisen. Naerebout 9—1 Western, Meyer 9—1 Van der Gang Derde groep: Kortman 1—0 Boers, Enting 1—0 Snappers. Toren 1—0 Cauveren, Levle 9—1 Dr. Bchucklnk Kool Afgebroken partü: I*. Schuckink Kool 10 Toren. Vierde groep: Edel Schelfhout. Mujl- wük 9-1 van der Maas, Van Wperon 9—1 Ro- battu. Polak 1—0 Beek. Vüfde groep: Mussert 9-4 Schoenmaken; Kaan 1—0 letswaard, Erkelem 1—0 Harskamp, Gans K—M Hoen. Zeede groep: De Geer 1—0 Drooglever. Kor- tekaas 1—0 Ter Horrt. Van Ommeren 1—0 Wil ier. De Waal was vrü. Zevende groep: Oostwald 91 Levle. Van Bteenls 9—1 Keiser. Betman 9—1 Krop, De Haas 01 Kranenburg. Achtste groep. Jansen 9—1 FoelkaL Gruppe- laer 0I Ketting. Horst was vrü- De volledige uitslag van de aeede ronds luidt: Overgangsklasse A: Kampong PW (11 Aug VRA 3ACO. VW—Quick (N), BCHC—Kam pong. Overgangsklasse B: tTVH—RW 3, RCH__AJax (L.). Sparta—HBS. Tweede klasse A: B8CO—Hercules. UW— Vleermuizen, Kampong 2Olympia, Haarlem 3—VW 3. Tweede Sisser B: Hennes-DVS 3—Quick (H.>, VUCExcelsior. VOC I HOC 4. HBS 3—LOC. Tweede klasse Oost' Quick (N.) 3Arnhem. VOCHTOC, PW 3UD (wordt in Deventer gespeeld) Derde klasse A: AOC 3Hercules 3. Derde klasse B: Excelsior 3HBS 4, HCC 5— Excelsior 3, Voorb. CC—HBS 3. zün van dien schier tot de van Bteenls—De Jong. Groenevelt 0—1 Ham burg Blok was vrü. Stand: Hamming 4H uit 0. Blok 3K utt 5. Rassen uit 5. Belman 3 uit S, Groenevelt 3 uit 5, De Jong 3 uit 8. Ir. van Steenis IK Uit 5. Eerste groep: Burlks 0—1 Prins, Boekdrukker 1—0 Van Eybergen. Wolthuis K—K. Toutein Jr, Van Amerongen 9—1 Bellnfante. Stand: Prins 4K, Bellnfante 4, Fontein Jr. 4 Wolthuis 3K. Boekdrukker 3, Van Ymeron- gen 2. Van Eybergen 2, Burlks 1. Twee groep: Van der Oaag 9—1 Oortlgvar, Weetra l—o Meyer. Nyzsen 10 Naerebout, Cnoesen Morrison. Afgrtzroken partü: Morrison HK, Nüs- sen. Stand: Weatra 4. Cortlever 4. Nüsaen 3K. Van der Oaag Naerebout 3H. Meyer 3K. Cnoeeen 2*, Morrison IK*. Derde groep: Dr. Schuckink Kool 9—1 Boen, Cauveren K—M Levle, Snappers Tozwn. Kortman Toren, Kortman Enemy Stand: Levle 4. Kortman 3H*. Dr. Schuckink Kool 3H. Enslng 3*. Cauveren 3. Boen 3. Toren 2". Snappers 0*. Vierde groep: Beek Schelfhout, Van IJperen 9—1 Polak. Van der Maas 1—0 Rebattu. Edel 0—1 Mullwük. Stand: Van der Maas Polak »K, 3K*. Schelfhout Muilwijk 3K. Rek Van IJperen 1«. Edel y Vüfde groep: Hoen •ehnmmatan kamp 1—0 Gans, Iletawaard 1—0 Erkelens, Mua- “rt M—H K»*n. Stand: Kaan 8, letswaard 5, Harskamp 3, Hoen 3», Mussert 3t Erkelens X Schoenmaken 1M«. Gans IK*./ Zeede groep: Wilier 1—0 Drooglever. Tsr Horst Van Ommeren. Da Waal Kortekaas Dë Geer was vrü- Stand: De Waal Kortekaas 3M. Van em meren 3* Wilier X Drooglever X 1W Hotst De O«CT 1. Zevende groep: Kranenburg 1—0 Levle. Krop 1—0 Da Haas, Keiser 1—0 Betman. Oostwald 9—1 Vah Bteenls. Stand: Keiser X Levle 4K. Krop 4, Kranen burg >K. Van Steenis X Betman 3K. Oostwald 1. De Haas K. Achtste groep: Ketting 1—0 Jansen, Horst 1 —0 Gruppelaer. Foelkel was vrQ. Stand Ketting 3 uit 3. Horrt 3 uit X Foelkel 3 uit X Gruppelaer 1 uit 1, Jansen I uU L Een wachtmeester der marechauasée te Amersfoort beeft Woensdagavond een autobe stuurder gesommeerd te stoppen, doch hü reed door. Met de gemeentepolitie werd de achter volging begonnen en nog op den Hoogtnweg «ras de schuldige Ingehaald. Het jongmensch bleek nog geen 18 jaar te zün. Op den auto werd beslag gelegd en het jong- menach vertrok te voet. Hü nam evenwel het contactsleuteltje mee, zoodat de politie den auto niet mee kon nemen, doch bü een bewoner moest statlonneeren. In den nacht kwam de jeugdige autorijder met vrienden terug en namen den wagen mede, zoflder zich aan het wettelük bealag te atoren vertelt -de N. R Crt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 9