Magister Alb. Doodkorte O.P
Vaderlandsch’ luchtpionier
Auto van stoompont gegleden
het Noordzeekanaal
LONDEN
de oude Heer ruller
in
TWEE SLACHTOFFERS
VERTELT
Bij zijn veertig-jarig
priesterfeest
GOEDKOOPS
ZATERDAG 11 AUGUGSTUS 1934
VOETBAL
VAN HET TWENTE RIJNKANAAL
Pont vertrok te vroeg
ATHLETIEK
den
voor
ZWEMMEN
Nederlandsche dames favoriet
CRICKETT
SCHAKEN
Cricket-programma
t
BRUTAAL STUKJE
Ontelbare malen
een
val gemaakt
Rare Chineesen
iü gaat moot ik ook weT'
View
X
De wereldspelen
vrouwen te Londen
De blessure van mejuffrouw
Schuurman
HOE STAAN ONZE KANSEN
VOOR MAAGDENBURG?
DE BONDSWEDSTRIJDEN
TE APELDOORN
Te vroeg vertrokken
MIST *5 MAC HTS via HOEK
OF OVEROAG vu VUSSIMCEN
moesten fladderen
RETOURS NAAR
De sluis van het Twente Rijnkanaal nabij Delden. Zij is 10 M.
diep, 12 M. breed en 144 M. lang
De promotie in het
Zuiden
Caesar blyft, of Bleyerheide wordt
eerste klasser
Toen de auto op den bodem van
het Kanaal stond, wisten drie
personen eruit te klimmen
Vyf en twintig jaar geleden ging
hy voor het eerst met xyn
monoplane de lucht in
„Paarden moesten maar vast
wennen
deaa, die m«r deselfde machine bleek te zün.1 en Boesterberg. KtUlsr was een van de eersten.
Het lichtingswerk
Wat de pontknecht vertelt
I
schuld wordt door
de
Intus-
vastgestelde wedstrijd
Kip.
el
[d
A
t
Vijfde en zesde ronde
marechaussée
en de Jongens werden in een
WSgSD
Beek
het sein 1
moet worden.
o
0
o
s
o
Er wu echter niet voldoende plaats, waar
door de auto met de achterwielen op de klep
bleef staan In afwachting dat de overige wa
gens ruimte zouden maken en de klep omhoog
getrokken kon worden.
op heteelfde r~
*ssnnee de stuurman
“rt» opgetrokken
pont at
Reeds vöór dit gebeurd was, voer de pont
van den steiger weg, met het gevolg, dat do
klep, toon den steun van den steiger
miste, onder het gewicht van den auto,
naar beneden dook en de wagen het Kanaal
ingleed.
5
4
S
S
4
3
3
1
1
1
4
4
S
S
4
3
30—13
17—7
IS—IS
IS—S3
van
van
B-
et
a.
ce
in
Bt
ld
A
;n
a
n
t.
n
Dan verlaat Ktiller Europa, waar hü met zün
machine aooveel pech heeft gehad en gaat In
1S10 naar Indie HU heeft daar veel succes
dank zü ook zün uitstekenden manager Louis
Bouwmeester Jr De inlanders van alle eilanden
waren in den beginne aeer bang vim den men-
scbeUJken vogel en sU gingen, de eerste meel
BleUerhelde
Caesar
Heer
Meyel
U
n
4
k
U
U
ie
n
~iS
l
1
t
l>
l
M»0S SM MSJCHTMCM SU OS SH 2Wl*Cl «UZZMOeH
H*ne noorrwieMTEN vs HHuira* ca, Kv or ishucxs
wottekwi es Hoea vut hólland en au
oe neneuneAux.
te Hulsaen de Summa van Bt. Thomas do-
Vooral de armen waren het. die hü In Zwolle
mot raad en daad heeft ter züde gestaan.
Echter ook In Zwolle beeft hü het grootste
deel van afjn wetenschappelijk werk verricht.
Vakgeleerden roemen Magister Doodkorte als
een universeel wijsgeer, een diep denker en
oorspronkelijk vorscher op het gebied der phi
losophic.
De thomistische wijsbegeerte heeft hij ver
duidelijkt en verscherpt en geen wonder dan
ook, dat pater Doodkorte de beste thomlst
ven ons land wordt genoemd. Een zijner beste
leerlingen 'hans self hoogleeraar. heeft eens
gezegd, dat een half Jaar publlceeren den Ma
gister wereldberoemd sou maken.
Magister Doodkorte geeft nog geregeld phl-
losophlsche cursussen aan de studenten te
Delft. Groningen en Utrecht Naar zUn oordeel
zUn onze katholieke leiders In het algemeen te
weinig philosophlsch geschoold en op menige
plaats heeft hü daarom hulp geboden, wan
neer een Ixpaalde kring van intellectueelen
het gemis aan deze kennis voelde en dit door
het volgen van cursaussen wenschte aan te
vullen.
Vooral ook onder zUn leiding kwam de uit
gave tot stand van de „Wüsgeerige grondbe
grippen". waarin aoo bevattelijk mogelük eenlge
onderwerpen, de philosophic nauw rakend, be
handeld wo-aen.
BU dit alles kennen degenen, die het voor
recht hadden met pater Doodkorte In contact
te komen, hem toch als een zeer eenvoudig
priester en wij herinneren ons een lezing met
lichtbeelden over de Nederlandsche provincie
der Dominicanen van een confrater, die, toen
hU van de meest bekende orde-leden een beel
tenis Het zien, moest mededeelen. dat aan deze
serie ontbrak een portret van Magister Dood
korte Deze vermaarde geleerde was er nooit toe
gekomen een portret van zich te laten maken.
WU besluiten met Magister Doodkorte onze
hartelUke gelukwénschen aan te bieden en
hopen, dat hU nog vele jaren vruchtbaar moge
werken.
waarmede Latham geprobeerd had over het
Kanaal te vliegen, doch waarmede hü In see
«ras gevallen. Zonder leermeester begon hü zün
leertUd en rolde 34 September 1900 voor 1 eerst
in zUn monoplane over het miUtalre vliegveld
Mourmelon-le-Grand. HU behoorde toen tot de
eerste tien vliegers van Europa.
De Jeugdige pionier viel ontelbare malen, maar
gaf den moed niet op. Als buitenlander had hij
op het Fransche militaire vliegveld niet veel
medewerking. Toch werd zün naam langzamer
hand bekend, maar hü miste de handigheid
om zich de welwillendheid vim de Fransche pen
te verzekeren en ook had hü zich voor zün
vllegdemonstratles geen manager aangeschaft,
maar deed alles op eigen houtje, wat later bleek
een groot nadeel te zUn geweest. In dien tjjd.
toen de avlateurz zeer bang waren voor storm
en zU eent keken of de rook van hun sigaren
«rel recht omhoog steeg, om Indien dat niet
het geval was. niet op te stUgen, legde Ktlller
reeds een buitengewone koelbloedigheid aan
den dag en dikwUls kwam het voor, dat hü de
eenlge was. die opsteeg en aoo tenslotte voor
den ondernemer van de vllegdemonstratles de
kas redde.
die garandeerde. bü alle weersgesteldheden te
vliegen Dat was dikwUls voor hem aeer voor-
deellg. want als niemand anders opsteeg, kreeg
hU ook alle uitgeloofde prUaen. In Breda vlo
gen reeds op korte vluchten passagiers roet
hem mede.
Omstanders, die het gevaar sagen aankomen,
schreeuwden nog „stop", doch de pontbestuurder
die op een afgesloten brug staat, heeft dit niet
gehoord. Da beer H. slaagde er nog In het por
tier te openen en uit den wagen te springen.
OnmlddellUk daarop verdween de auto In de
diepte.
De heer H. wilde zich direct weer te water
begeven, doch dit werd hem door de omstanders
belet.
Dan de Zee en
CLiNoe oooneNBQs
Tot de vele priesters, die op 15 Augustus as_
den feestdag van Maria ten Hemelopneming
een Jubileum vieren, behoort ook de b»kende
Domlnlcanerpater en In wetenschappelUke
kringen vermaarde thomlst, Magister Alb. Dood
korte O. P te Utrecht.
De naam Doodkorte heeft vooral In studen
tenkringen. waarin de geleerde Dominicaan zich
ter ontwikkeling van de academici veel be
weegt. een bUzonderen klank, doch zeer velen
kennen Pater Doodkorte ook als een warm
voelend en met Iedereen meelevend priester
die hen menigmaal goeden raad voor het levan
wist te geven.
Zoo Is het ons bekend, dat niet alleen studen
ten den weg naar de pastorie der Paters Do
minicanen aan de Marlaplaats te Utrecht, waar
pater Doodkorte sinds October 1930 verblijft,
«risten te vinden, of andere intellectueelen. die
dood den steeds bereidwllllgen pater bU hun phl-
losophlsche studie worden geholpen, maar ook
vele eenvoudlgen van geest; pater Doodkorte
toch is allerminst een kamergeleerde, wien da
buitenwereld niet Interessert, hü la ook een
priester, die het leven kent. HU begrijpt de
moeilUkheden van een huismoeder of huisvader
even goed als den strijd van den jongen man
of jonge vrouw, die In het volle leven staat, en
allen weet hü te leiden.
Aan practlsche zielzorg heeft de Jubilaris zich
bU al zün wetenschappelük werk vooral weten
te geven In de jaren, dat hü te Zwolle ver
bleef.
Pater Doodkorte werd op 3 October 1809 te
Leeuwarden geboren, maakte de lagere studiën
aan het St Domlmcus-college te NUmegen en
trad in 1887 in de Orde der Predlkheeren In
1894 «rerd hü priester gewUd en vanaf 1904
tot 1930 was hu te Zwolle, evenwel met een on-
derbreklg van vier jaren (19131918), toen hij
Jenny Kasteln. Laatstgenoemde moest noodge
dwongen eenlgen tijd haar zwemtralnlng onder
breken door een neusontsteklng. hetgeen na
tuurlijk direct van invloed ia op haar presta
ties. Een tweede plaats zal zü zich wel weten
te veroveren. De huidige vorm van mej Hes-
sel is aan te groote schommeling onderhevig,
zoodat wu ons liever niet aan een voorspelling
van haar kansen wagen.
Mep KlapwUk is de eer te beurt gevallen ons
land op het schoonsprtngen te vertegenwoordi
gen Hoewel zü in eigen land nog altUd de
allerbeste la. achten wü haar kansen op een der
eerste plaatsen In het selecte gezelschap als te
Maagdenburg zeer klein. Beter genoteerd
staan de papieren van Joop Stotün, die zich
In eenlge jaren tot Internationaal peil heeft
weten op te werken en die voorzeker geen slecht
figuur sal slaan.
Op de 100 en 400 M. vrüe slag moeten Mooi en
Scheffer onze kleuren verdedigen en al denken
WU geen oogenbUk aan een Hollandse!» sege.
toch sullen zü. en vooral Mooi op de 100 M.
menigen snoeren nationalist achter slch laten.
Scheffer zal op 100 M. rugslag moeten bewij
zen. dat hu In korten tUd van bUzondere klas
se is geworden, door dan minstens op sen darde
plaats beslag te leggen.
En dan nog de waterpoloploeg
Lang is er beraadslaagd of men tot afvaar
diging van een poloteam sou overgaan, maar
tenslotte Is het er toch van gekomen. Dat het
Nederlandsch zevental in Maagdenburg tegen
landen als HongarUe. Dultschland weinig kans
maakt. begrUpt een leder, die ook maar eenlg-
zins van de sterkte deser teams op ds hoogte
is.
Van ons land wordt altUd gezegd, dat ztfn
kracht óp het water ligt. Aan de zwemploeg,
die naar Maagdenburg vertrokken la. Is het, te
bewüsen. daar Neerlands kracht in het water
minstens even sterk is.
isto door te rUden Toen dit gebeurd
•M. beduidde h|j den hear H. verder te
oogenbllk ging de bal.
geefL dat
n. en voer
De vraag naar de
politie onderzocht. Een dergelljk ongeval kwam
bU deze pont nog met voor.
De veiligheidsmaatregelen
aard, dat ongevallen als deze
onmogelijkheden behooren.
Uit bovenstaande verklaringen komt
schen wel vast te staan, dat de pont te vroeg
is afgevaren.
Op het terrein van het ongeval merkten wU
o.m. op den burgemeester van Velsen, Mr. Ram-
bonnet en den Inspecteur van poUtle, den heer
In Frankrijk maakte hjj eena een proefvlucht
en kwam toen wel wat te laag boven een kanon
met 8 paarden bespannen. De paarden schrok
ken en gingen op hol en het kanon viel om. De
vliegenier was bang voor een standje van den
militairen commandant, maar desa vond, dut
de paarden er maar vast aan moesten gewen
nen, voor den tUd. dat er oorlog sou komen
Maar behalve zUn successen had Ktlller ook
veel pech. In Schotland verbrandde zUn toestel
eens tUdens het vervoer per trein. Later op de
Elta sprak hU nog den eersten Oceaan-vlieger
Allcock, die als kleine jongen 1 eerst bU hem
was komen aanloopen, toen hU In Schotland op
een boach een noodlanding had moeten doen.
In Verona had hU zeer veel succes. TUdens een
demonstratie bevond hü slch hoog In de lucht.
Plotseling zag het publiek, dat er lets gebeurd
was. Er viel Iets omlaag, het toestel schoot om
hoog, de vleugels stonden büna loodrecht In de
lucht en toen viel het toestel plotseling naar
omlaag en met een plof tegen den grond. Op
het vliegveld brak een paniek uit. Op den grond
lag een vormelooae massa, maar Ktlller stapte
ongedeerd uit den warboel van draden, ge
scheurd doek en gebroken latwerk. HU «as
wanhopig keek naar wat eens zijn toestel was
ea ging weg, alleen, sender een woord te seggen,
büna huilend Ook werd hü dikwUls büna
slachtoffer van het beruchte „blaaen". Een vlie
genier vloog daarbU over een ander heen, var
hief slch boven hem, wanneer men hem juist
sou passeeren, de geweldige windatroom dar
schroef sloeg met haar geheele kracht op de
vleugels van den lage ren. waardoor deze hst
evenwicht verloor en onherroepelijk viel.
dat hij op een of ander eiland vloog, op de
vlucht. Later veranderde dat, als hadden ze 1
met elkander afgesproken. De Chlneesen res
teerden weer anders en wilden niet betalen,
omdat onder de vluchten de vleugels niet ge
fladderd hadden ZUn Inlandscbe chauffeur was
bang om bü den avtateur In dienst te treden en
liep eerst den geheelen dag in zün huis te
splonneeren, om te zien of 1 er niet spookte
Na zün vlucht over Soerabaja was de chauffeur
verdwenen en werd tenslotte teruggevonden
onder den auto. Later had hü hem weg moeten
doen, omdat hü rsn zenuwachtigheid half
krankzinnig was geworden.
Vin vele Indische hoofden kreeg de heer
KUUer prachtige geschenken, onder meer een
wandelstok van aeer Mjzonder hout en met een
büzonder teeken er op. aoodat hü overal, waar
hü kwam, op de bescherming der bevolking kon
rekenen. Ook liet de heer Ktlller ons een prach
tige herinnering aan een sultan zien: een schit
terende gouden kris met een meteoorsteen, die
heilig verklaard waa.
Wü vroegen ten alotte den heer Ktlller, waar
om hü niet met vliegen doorgegaan was. ..Och."
antwoordde hü lachend. ..eerstens had mü een
en ander nog al wat geld gekost, daar Ik al drie
machines gehad had en ik. indien ik verder
wilde vliegen, weer een nieuw toestel sou heb
ben moeten koopen. daar het müne verouderd
was. maar den doorslag heeft toch de volgende
ontdekking gegeven:
Uit een anoniem schrijven «ras ik er achter
gekomen, dat de Chlneesen, op een eiland, waar
ik was. een comltt hadden gevormd, om mü bü
de volgende demonstratie te laten verongeluk
ken. daar ze vonden, dat een vlleg«reek eigen-
lük gehouden werd, om eena een vliegongeluk te
beleven en ze hadden nog niets gezien1 Ik had
mün machine goed nagekeken en was opgeste
gen. Er was buitengewoon veel belangstelling
van de züde der Chlneesen, sooals u suit begrü-
pen. die vol spanning mün manoeuvres volgden
en wachtten op de dingen, die komen «ouden
Toch voelde ik. dat er nog «rel iets aan ds ma
chine haperde en als t gegaan «ras. sooals ds
Chlneesen graag gewild hadden, sou Ik tn een
ravün gestort «ün met mün toestel. Maar Ik kon
nog precies op Qld landen en ontdekte later,
dat een moer van den carburator los was. iets
dat uit zlchself nooit had kunnen gebeuren.
Na daee geschiedenis bon ik dan maar weer
ingenieur geerorden. Het laatst gevlogen heb ik
vorig Jaar mot luitenant Asjes.
Helaas hebben de dochter, de 30-jarige Annie
Heynemann en de 35-jarige Lens SUsseler, af
komstig uit Bochum, slch niet kunnen be
vrijden.
OnmlddellUk na het ongeval daagde van alle
Süden hulp op. De gemeentepolitie van Velsen
•n de Rüksveldwacht waren spoedig ter plaat
se Zü hielden de menigte nieuwsgierigen, die
»an alle züden kwamen toesnellen, op een af
stand.
Ook de Roode-Kruls-transportcolonne. onder
leiding van den heer Bakker, was seer spoedig
aanwezig evenals de geneeaheeren Dr Feerstra.
Dr. Boosman en Dr. Naessens uit Velsen en
Dr. Muys van der Moer en Dr. Boom uit Be-
verwük.
In Tours is het voorgekomen, dat er 14 avia-
teurs bU de hangars stonden en geen er van
waagde het om het wankele toestel naar builen
te rüden, behalve dan de Nederlander Ktlller
Latham, die in die dagen seer beroemd was.
dwong hü. bü zeer stormachtig weer op te atü-
gen te Rouen. „Ala JU gaat, moet Ik ook wel.
zoo zetde Latham en toen hü bleek en angstig
spoedig weer daalde en Ktlller kalm In de lucht
bleef, schreven de couranten: .JCtlller est un
second Latham." Zoo gevreesd was hü tn Frank-
rük. dat men tUdens een vllegweek getracht
heeft, den motor onklaar te maken en het toe
stel te verprutsen.
Ktlller heeft ook met veel succes vllegdemon-
straties gegeven In Italië. Engeland en Spanje
HU gaat dan In Nederland vliegen en heeft
veel succes te Breda tUdens de vllegweek van
gul- 30 October tot 8 November 1910. Daarna te Ede
naar het Roode
overgebracht,
die bü het Intrappen van
ernstig aan haar been was gewond,
□verge-
Het staat thans vast, dat mej. ToIUen Schuur
man onmogelük heden aan de Wedstrijden kan
deelnemen, wegens de Donderdag opgeloopen
blessure.
Onze landgenoote was door dit ongeval seer
teleurgesteld Zü Is onderzocht door een ge
neesheer. maar deze achtte haar niet In staat
aan de verdere wedstrüden deel te nemen, zoo
dat zU Is uitgeschakeld en haar goede kans op
het kampioenschap over 80 Meter niet kan ver
dedigen.
Het was in de halve finale op de 80 Mtoen
ik tegen Kuhlmann en Maguire Hep. aldus ver
telde Mej. Schuurman, dat ik ongeveer 10 M.
voor de finish plotseling een vreeselüke pUn In
mün dübeen voelde. Later bleek, dat een dü-
spiertje geblesseerd waa Ik werd nog op het
terrein onderzocht, maar de dokter constateer
de helaas, dat deze blessure in geen geval voor
Zaterdag sou zün genezen, zoodat Ik van het
deelnemen aan alle andere wedstrüden moest
afzien. Mün plaats In de finale op de 80 M. zal
worden Ingenomen door Mej Doorgeest.
Onze estafette is natuurlük ook verzwakt, al
dus besloot Mej. Schuurman haar mededeelln-
gen.
Mej. Schuurman zal tot en met Zaterdag vol
ledig rust houden, waarna zü met de andere
athleten naar Nederland terugkeert.
De bejaarde pionier van de Nederlandsche
luchtvaart, met het voorkomen van een nog
jongen man, vertelde ona, dat het nu 35 jaar
geleden is. dat hü als jeugdig ingenieur, aan-
gemoedlgd door de premie van dulaend Engel
sche ponden, die door Lord Nordcllff waren
uitgeloofd voor een vlucht over het Kanaal,
zich aan de aviatiek ging wüden Hü kocht eerst
een Wrlghttoestel, dat hü later weer Inrullde
tegen een Blériot. De bestelde ..Antoinette" ma
chine echter wilde maar niet komen. Tenslotte
vertrok hü naar Frankrijk, om daar vliegen te
toeren en verkreeg daar met veel moeite een
„nieuwe" Antoinette-machlne voor 13000 l -
m hun gezelschap bevonden zich nog een
Dultsche dame en een vriendje van het zoontje
van den beer H
De terugweg leidde over Velsen, waar drie
■toomponten het zeer drukke verkeer over het
Kanaal onaerhouden.
De middelste der ponten, een sg vrüvarende
pont van bet nieuwste model, lag juist aan
den steiger en was büna volgeladen.
De pontknecht beduidde den heer H. dat hü
nog mee kim. waarna de auto de poot opreed.
Inzake het promotievraagztuk In het Zuiden
zün we thans een flink eind gevorderd. Het
staat thans vast dat Caesar zich sal hsmd-
haven. of dat BleUerhelde het volgend jaar
sün Intrede doet In de hoogste afdeeUng. De
zaak staat er voor Caesar ongetwüfeld het beste
voor, hetgeen echter uit onderstaanden stand
niet voldoende blükt:
Allereerst trachtte men met behulp van een
kraanwagen den auto te lichten. Dit bleek niet
«nogelük. waarna de drijvende bok van den
Rükswatersraat. die steeds aanwezig la werd
«erequlreera Na drie kwartier gelukte het den
But® *an oppervlakte te brengen en kon-
<k>n de twee slachtoffers worden bevrüd.
Toepassing van kunstmatige ademhaling
«bocht niet baten.
De Europeesche Zwemkamploenschappen,
welke dit jaar te Maagdenburg gehouden sul
len worden, staan op het punt van beginnen
Ook ons land, dat reeds zoovele malen be
wezen heeft tot bUzondere prestaties op zwem-
gebied in staat te zün. zal van 1>—18 Augus
tus te Maagdenburg vertegenwoordigd zün
Een kleine, doch snelle zwemploeg zal de Ne
derlandsche kleuren hooghouden en dat dit
Willy den Ouden ca wel toevertrouwd la, Is
reeds menigmaal bewezen.
Beperken wü ons tot de nummers, waarop
Nederland sal uitkomen, dan zien wü al direct
een grootere deelname van de dames dan van
de heeren Maar al Is dan de heerenvertegen
woordiging van ons land op de zwemnummers
miniem, t.w Schetter en Mooi, toch la het reeds
"n verheugend feit, dat belden momenteel van
een dusdanige klasse sün. dat zü met een rede-
luke kans op succes het tegen buitenlandse!»
krachten kunnen opnemen.
De 100 M. vrüe slag voor dames kan niet
anders dan een zege van Willy den Ouden
worden, die natuurlük graag zou zien, dat mej.
Mastenbroek de tweede plaats achter haar be
zette. De kans hierop is seer groot, hoewel
Gisela Ahrendt, de Dultsche kampioene op
oese baan, het haar niet getnakkelük zal ma
ken
Wü vermoeden niet, dat de belde Rotterdam-
schen ernstig gevaar te duchten zullen hebben
op de 400 M vrüe slag, soodatt wü hier gevoeg-
lük op de twee eerste plaatsen kunnen rekenen.
Een nummer, waarbü de onsen de overwin
ning niet cadeau zullen krügen. is de 100 M
rugslag. Puck Oversloot en Riek Mastenbroek,
twee evenvraardlge tegenstanders krügen hier
os. Mile Blondeau (Frankrük), die eenlge «re
ken terug te Btttard 1 min. 31 sec. noteerde,
en Miss Harding (bigelandi te bekampen.
Toch gelooven wü. en de vechtlust van een
Riek Mastenbroek la hier borg voor, dat ook
op deze baan een Nederlandsche overwinning
lang niet tot de onmogelükheden behoort.
Het bekende kwartet, bestaande uit de dames
Tlmmermana Selbach, Mastenbroek en den
Ouden sal moeten bewüsen. dat het den titel
wereldrecordhouder 4x100 M. vrüe slag esta
fette. volkomen waardig is en dat de dames d<t
op overtuigende wüze zullen doen, hiervan kan
men bü voorbaat verzekerd sün.
Een vermoedelük Deenache sege sal de 300 M.
schoolslag worden, waar wü de kansen
Else Jacobsen hooger aanslaan dan die
De lüken werden daarop
Kruis Ziekenhuis te Beverwük
Mevr Heynemann.
4s nnt c—
»erd eveneens naar het Ziekenhuis
“*cht. waar sü ter verpleging moest worden
®P<®nomen.
D® heer H.
hot®> opgenomen.
wü nog den pontknecht ge-
,m zün verklaringen komen met het
erboven gegeven relaas overeen.
Omtrent de toedracht van dit ongeval ver
nemen wü van den inzittende. Karel Bruyns
uit Amsterdam de volgende büzonderheden.
De bestuurder en eigenaar van den auto, de
heer G. H. Heynemann, wonende aan den
Overtoom te Amsterdam, had in gezelschap
van sün echtgenoote, sün dochter en zün
Boontje, een uitstapje gemaakt naar Alkmaar.
Vrijdagmiddag omstreeks half vier
ia te Velsen een tragisch ongeval ge
beurd. dat aan twee jonge men-
schen het leven heeft gekost.
Toen een der stoomponten van
steiger wegvoer, is een personen
auto, waarin 6 personen waren ge
zeten en die met de achterwielen
nog op de klep stond, achteruit in
het Noord-Zeekanaal gereden. Vier
van de inzittenden konden zichzelf
redden, doch de twee anderen zjjn
verdronken.
Nu de Nederlandsche aviatiek In het brand
punt der belangstelling staat, vonden wü het
een aardige gedachte, eens wat te gaan praten
met een der pionMM van de Nederlandsche
aviatiek, den heer pillier, werktuigkundig In
genieur, die in Otiterwük op sün rustig gelegen
wonderschoon landgoed Maarweide woont en
daar nu dag aan dag sün zorgen besteedt aan
zün zilvervossen-farm.
tegen te houden, doch dit bleek niet mogelük.
Machteloos moest hü toeslen, boe de auto
met de radelooze Inzittenden in het water
gleed.
Nog diep onder den Indruk vertelde ons
Karel Bruyns, hoe hü en zün 15-jarlg vriendje
Guus zich, toen de auto reeds op den bodem
van het Kanaal stond, door een raampje maar
bulten hebben gewerkt, om vervolgens naar de
oppervlakte te swemmen.
,Jk zette mü van den auto af en trapte me
naar boven", aldus Karei.
Mevr. Heynemann had Intusschen een por
tierraampje ingetrapt en kon zich eveneens
naar de oppervlakte werken, waar zü. evenals
de jongens, door hulpvaardige handen op het
droge werd gebracht.
De voor morgen nJ
BleUerheldeCaesar zal voor een goed deel de
beslissing moeten brengen en zou BleUerhelde
de gelukkige sün, dan ia het pleit beslecht
Maar zoover is het nog niet, want de zaak Is
nJ. deze dat Caesar den strüd morgen begint
met een 31-voorsprong en het heeft dan nog
maar 46 minuten om de sege tot een feit te
maken
Destüds werd deze ontmoeting een minuut
voor de rust gestaakt, toen Caesar met 31
leidde. Het sal BleUerhelde niet getnakkelük
vallen om dezen achterstand in te loi pen en
onze voorspelling moet dan ook ten gunste van
Caesar luiden. Dan rest er nog een ontmoeting
MeyelCaesar, welke bü een 44-stand werd
afgebroken en de zaak is ten einde Maar dul-
delük blükt hieruit, dat de zaak nog niet be
slist Is, tenzü natuurlük BleUerhelde morgen
wint.
En dan nog houdt Caesar een kansje, dank
zü een loopend protest tn zün wedstrüd tegen
Heer.
Er Is dus nog van alles mogelük.
De volledige uitslag van de vüfde ronde la,
BondenkamploenschapHamming 1—ir. van
Bteenls. De Jong 8elman. Rassen 1—
Blok. Groenevelt was vrü-
Eerste groep: van Amerongen 9—1 Prina,
Bellnfante 9—1 Wolthuis. Tontoon Sr. 10
Boekdrukker. Van Eybergen Burlka
Tweede groep: Cnoeeen 9^1 Cortlever. Mor
rison Nüisen. Naerebout 9—1 Western,
Meyer 9—1 Van der Gang
Derde groep: Kortman 1—0 Boers, Enting
1—0 Snappers. Toren 1—0 Cauveren, Levle 9—1
Dr. Bchucklnk Kool Afgebroken partü: I*.
Schuckink Kool 10 Toren.
Vierde groep: Edel Schelfhout. Mujl-
wük 9-1 van der Maas, Van Wperon 9—1 Ro-
battu. Polak 1—0 Beek.
Vüfde groep: Mussert 9-4 Schoenmaken;
Kaan 1—0 letswaard, Erkelem 1—0 Harskamp,
Gans K—M Hoen.
Zeede groep: De Geer 1—0 Drooglever. Kor-
tekaas 1—0 Ter Horrt. Van Ommeren 1—0 Wil
ier. De Waal was vrü.
Zevende groep: Oostwald 91 Levle. Van
Bteenls 9—1 Keiser. Betman 9—1 Krop, De Haas
01 Kranenburg.
Achtste groep. Jansen 9—1 FoelkaL Gruppe-
laer 0I Ketting. Horst was vrü-
De volledige uitslag van de aeede ronds luidt:
Overgangsklasse A: Kampong PW (11 Aug
VRA 3ACO. VW—Quick (N), BCHC—Kam
pong.
Overgangsklasse B: tTVH—RW 3, RCH__AJax
(L.). Sparta—HBS.
Tweede klasse A: B8CO—Hercules. UW—
Vleermuizen, Kampong 2Olympia, Haarlem
3—VW 3.
Tweede Sisser B: Hennes-DVS 3—Quick (H.>,
VUCExcelsior. VOC I HOC 4. HBS 3—LOC.
Tweede klasse Oost' Quick (N.) 3Arnhem.
VOCHTOC, PW 3UD (wordt in Deventer
gespeeld)
Derde klasse A: AOC 3Hercules 3.
Derde klasse B: Excelsior 3HBS 4, HCC 5—
Excelsior 3, Voorb. CC—HBS 3.
zün van dien
schier tot de
van Bteenls—De Jong. Groenevelt 0—1 Ham
burg
Blok was vrü.
Stand: Hamming 4H uit 0. Blok 3K utt 5.
Rassen uit 5. Belman 3 uit S, Groenevelt
3 uit 5, De Jong 3 uit 8. Ir. van Steenis IK
Uit 5.
Eerste groep: Burlks 0—1 Prins, Boekdrukker
1—0 Van Eybergen. Wolthuis K—K. Toutein
Jr, Van Amerongen 9—1 Bellnfante.
Stand: Prins 4K, Bellnfante 4, Fontein Jr.
4 Wolthuis 3K. Boekdrukker 3, Van Ymeron-
gen 2. Van Eybergen 2, Burlks 1.
Twee groep: Van der Oaag 9—1 Oortlgvar,
Weetra l—o Meyer. Nyzsen 10 Naerebout,
Cnoesen Morrison.
Afgrtzroken partü: Morrison HK, Nüs-
sen. Stand: Weatra 4. Cortlever 4. Nüsaen 3K.
Van der Oaag Naerebout 3H. Meyer 3K.
Cnoeeen 2*, Morrison IK*.
Derde groep: Dr. Schuckink Kool 9—1 Boen,
Cauveren K—M Levle, Snappers Tozwn.
Kortman Toren, Kortman Enemy
Stand: Levle 4. Kortman 3H*. Dr. Schuckink
Kool 3H. Enslng 3*. Cauveren 3. Boen 3. Toren
2". Snappers 0*.
Vierde groep: Beek Schelfhout, Van
IJperen 9—1 Polak. Van der Maas 1—0 Rebattu.
Edel 0—1 Mullwük.
Stand: Van der Maas Polak »K,
3K*. Schelfhout Muilwijk 3K. Rek
Van IJperen 1«. Edel y
Vüfde groep: Hoen •ehnmmatan
kamp 1—0 Gans, Iletawaard 1—0 Erkelens, Mua-
“rt M—H K»*n.
Stand: Kaan 8, letswaard 5, Harskamp 3,
Hoen 3», Mussert 3t Erkelens X Schoenmaken
1M«. Gans IK*./
Zeede groep: Wilier 1—0 Drooglever. Tsr
Horst Van Ommeren. Da Waal
Kortekaas Dë Geer was vrü-
Stand: De Waal Kortekaas 3M. Van em
meren 3* Wilier X Drooglever X 1W Hotst
De O«CT 1.
Zevende groep: Kranenburg 1—0 Levle. Krop
1—0 Da Haas, Keiser 1—0 Betman. Oostwald
9—1 Vah Bteenls.
Stand: Keiser X Levle 4K. Krop 4, Kranen
burg >K. Van Steenis X Betman 3K. Oostwald
1. De Haas K.
Achtste groep: Ketting 1—0 Jansen, Horst 1
—0 Gruppelaer.
Foelkel was vrQ.
Stand Ketting 3 uit 3. Horrt 3 uit X Foelkel
3 uit X Gruppelaer 1 uit 1, Jansen I uU L
Een wachtmeester der marechauasée te
Amersfoort beeft Woensdagavond een autobe
stuurder gesommeerd te stoppen, doch hü reed
door. Met de gemeentepolitie werd de achter
volging begonnen en nog op den Hoogtnweg
«ras de schuldige Ingehaald. Het jongmensch
bleek nog geen 18 jaar te zün.
Op den auto werd beslag gelegd en het jong-
menach vertrok te voet. Hü nam evenwel het
contactsleuteltje mee, zoodat de politie den
auto niet mee kon nemen, doch bü een bewoner
moest statlonneeren. In den nacht kwam de
jeugdige autorijder met vrienden terug en
namen den wagen mede, zoflder zich aan het
wettelük bealag te atoren vertelt -de N. R
Crt