PRIESTERFEESTEN IN HET HAARLEMSCHE DIOCEES In gouden priesterschap Beukering Pastoor F. C van r MGR. DR. TH. M. VLAMING LITURGIE-KENNER EN -BEVORDERAAR DINSDAG 14 AUGUSTUS 1934 Pater B. A. J. Siemes O.P. Pastoor P. J. M. v. d. Burg £«n werklustig priester Pastoor J.J.M.R om bouts Hui» prelaat Pastoor P. J. M. s. d. Burg ftutoor X. M. <L Marcis Onvermoeid werker in W ormer veer 40 jaar priester en 25 jaar pastoor Als pastoor Mede-oprichter van de Katholieke Wetenschappelijke Vereeni ging en eerste voorzitter van „Petrus Canisius’' Bestrijder van het Mis-.Jhooren**. Bevorderaar van het Mis-„mee doen” Met groot geduld en taaie volhar ding heeft hij in practyk ge bracht wat door velen reeds lang was gewenscht Erkend expert in het Kerkrecht Een bescheiden zoon van den H. Dominicas Katholieke Wetenschappelijke Vereeniging „Petrus Canisius** Werk naar buiten een OOM door Na «yn vertrek van het seminarie in IBM gaf hem Mgr Cellier de parochie van het Spaarne in Haarlem. Jarenlange studie van de kerkgebruiken in de Christelijke oudheid, waarby de geloovtgen ac tief deelnamen aan de Offerhand» ling, en jaren lange praktijk in de vele rubrieken van de H Mis. die veelal niet te verklaren MJn dan door een op «yn minst veronderstelde deelname aan de plechtigheden door de geloovtgen. hadden by hem de overtuiging doen ontstaan, dat de vie ring van de H Eucharistie door het volk ge- ■amenltjk, eerlijk geaegd. in verschillend opalcht «rel «enige verdieping noodlg heeft De groote plechtigheden uit de oudheid, die nog duidelijk voortleven in de Pausmis en de Pontificale Mie. «yn telkens en telkens Inge kort tot het ceremonieel van de Plechtige Mie en van de uiterst korte Mille MIs Het volk laat hier de handeling over aan den priester en be paalt atob tot de nM vao louter loeechouww, Morgen herdenkt de WE. Pater B. A. 3. Siemes OP, kapelaan der 8t. Domlnicusparo- chie te Alkmaar, den dag. waarop hy vóór 40 Jaren tot priester wrd gewijd. Ruim 13 jaar werkt deae 05-jarige Dominicaan reeds in Alkmaar; een lange periode.*' waarin hjj de algemeene sympathie en hoogachting van Kathqjlek Alkmaar wist te winnen Maar Pater Siemes la oprecht bescheiden en het is daarom, dat er. overeenkomstig «bn ult- drukkeiyken wensch geen byaondere feestelijk heden gearrangeerd zyn; slechts kerkelijk tal ■dit priesterjubileum herdacht worden. Het is ook daarom, dat wij, hoe gaarne wy het ook zouden «rillen doen, geen uitvoerig en hoog gestemd feestartikel schrijven, waarin wl) de verdiensten van Pater Siemes zouden kunnen belichten. WU weten, dat wl) hem er geen plezier mee zouden doen en hem alleen dan een feestgave aanbieden, door óver hem te zwijgen. Die bescheidenheid was ook oorzaak, dat on lange het 13 S-jarig kapelaanachap van Pater Siemes onopgemerkt voorbijging. „Het is geen tijd om feest te vieren," zegt de jubilaris en het is ook alweer op zijn nadruk kelijk veraoek, dat wy geen foto van hem In dit feestnummer kunnen afdrukken. Wy mee nen. dat dit ook overbodig is, iedereen in Alk maar kent Pater Siemes, hy is een vertrouwd figuur geworden in onze stad- Intuzachen wenachen wy Pater Siemes vanaf deae plaats van harte proficiat met zijn 40-jarig priesterschap, waaraan wy den wensch verbin den. dat hy en Katholiek Alkmaar getuige mo gen zijn van zijn gouden priesterfeest. Maar dan zullen we met eventueele al te be scheiden wenachen van den jubilaris toch geen ‘rekening houden. i gebied werd pastoor Hom BJ. doctor in de theologie, doch zeer byzonder door Th. M. Vlaming MD. (doctor in de medi cijnen) een gynaecoloog (vrouwenarts) van wijde vermaardheid. Wel een bewijs, dat de professor goed besla gen op het gladde Ijs gekomen waa Father van den Donk kende dr Vlaming niet. -Voor ons land." aldus Brom. ..«ras hst merk waardig genoeg, dat de combinatie niet alleen een academische verstandhouding, maar ook een krttlachen learrskrtng onderstelde Het redeiyk antwoord had Treub blijkbaar rustiger gestemd en drong de geleerde wereld om zulke vertegenwoordigers van de Katholieke zedenleer in een geval, dat het grensgebied van medische en juridische wetenschap raakte, als ernstige party te erkennen, waardoor anders denkenden zich* op onze beginselen leerden be zinnen.'* In De Katholiek" van 1893 schreef prof. Vla ming drie gedegen artikelen cwer boete en biecht in de oude Kerk. Ook in deze kwestie had hy zich Ingewerkt, om prof. Pijpers van Lelden te woord te staan. In het stille Warmond vond hy herben «tjn lassen en het andere werk voor de studenten, vanaf 1886 tot zyn vertrek in IBM was hy mo derator van de Maria-congregatle onder, de studenten, nog tijd en gelegenheid om zyn ge dachten te laten gaan over de positie der ka tholieken in ons land en over de houding van niet-katholieken tegenover leer en praktijk der Kerk Het was op het eind der vorige eeuw, dat hy fouten ontdekte in bet betoog van den Am- sterdamschen hoogleeraar Hector Treub over den abortus provocatus Prof. Vlaming wierp rich op de kwestie en verdiepte zich In de me dische wetenschap op dit gebied. In een publiek debat voor een gemengd gehoor van doctoren, advocaten enz. behandelde hy te Utrecht de TreubkweeUe en verdedigde er het katholieke standpunt. Dat Hector Treub de draagwijdte en scherpte van de katholieke moraal op dit punt niet kom vatten, was wel jammer, maar dat hy een se minarie-professor als een emstigen tegenstan der beschouwde, tegen wien hy zich wal verde digen moest, «ras. aooals Gerard Brom in zijn -Herleving van de Wetenschap in Katholiek Nederland" ulteenzet. een vooruitgang, aooals Thytn het onmogelyk had kunnen droomen. ,JBy het begin van deae eeuw.” aldus Brom, „vlei een algemeene stroomversnelling in ons openbaar leven te voelen. Voorop ging weer de studie van de geschiedenis, waarvoor t Nuyens- fonda. in 1900 bisschoppelijk goedgekeurd door het talmen van Bchaepman. drie jaren later gesticht werd De geesteiyke vader was Gisbert Brom, die in 1904 ook een nationaal centrum voor de we tenschap bewerkte in het middelpunt van de Kerk. Het woelde van initiatieven, waarvoor By zyn komst te Wormerveer vond pastoor Rombouts als Godshuis een zoogenaamd water staatskerkje. dat in 1794 by de oprichting van de parochie «ras gebouwd in dat tijdperk der vaderiandsche geschiedenis, waarin de uitoefe ning van den katholieken godsdienst slechts Naast dese vereeniging door priesters opge richt. maar voor leeken bestemd en door tre ken bestuurd, ontstond een tweede vereeniging. ook door priesters opgericht, maar nu ook. voor een groot deel, voor priesters bestemd en door hen ook geleld Het is de Apo logetische Vereeniging „Petrus Canisius”. waar van dr Vlaming de eerste voorzitter werd. In het sakeiyk program ..Apologie of Oe- loofsverdedlglng" IBM. schreef Vlaming dat de tyd ver achter hem lag. dat apologie geiyk stond met theologische controvers Zoo pansrn dus deze vereenlgingen goed by elkaar De katholieke vakgeleerden vormen by de verdediging van ons H Geloof een schakel, die niet gemist kan worden, daar «y alleen in «yn de uitkomsten der wetenschap van kaUzoiiek standpunt naar waarde te schatten. Pastoor Van Beukering legde aan architect Kropholler uit. hoe hy rich de kerk had ge dacht. als een «raardige offerplaats voor het Offer van het Nieuwe Verbond, waarop deze alles, «teen voor steen, rekende en teekende. tot het monumentale geheel, dat thans de parochie kerk van Deltahaven is Het geheele bisdom door en vër daarbuiten ia het bekend, hoe de jubilaris by dezen nieuw bouw heel byzonder. aooals nog geen bouw pastoor het had gedaan, er naar gestreefd heeft, om door bouw en inrichting, de kerk te doen spreken van het hoogste en voornaamste van «rat tuaachen haar muren geschiedt: het op dragen van het H Misoffer. Zoo wyst dan de geheele structuur van dere kerk, toegewyd aan 8t Antonlus Abt. naar de verhevenheid, waar de offertafel het centrum van vormt en alle aandacht voor zich op- -S--S-A CTSCibU. De Z Eerw Heer Petrus Joseph Marte van der Burg werd geboren te Berkel den Sten Februari 1883 Reeds op Jeugdigen leeftyd toon de zich in hem een geest om dieper in alles door te dringen, een echte lust tot atudeeren. Daarby deed een degelyk godsdienstige opvoe ding haar goeden invloed gelden, ook op de anuere kinderen van het gezin ten zuster van den aa. jubilaris is te Nymegen in het kloos ter der Car melile-Men op de H. Landstichting, een ^ndere is Missiezuster in Afrika en eszx broer Is kapelaan in Llsae Na een paar jaar van voorbereidende studie op het College der Paters Jezuïeten te Katwyk ging Pict over naar bet Seminarie Ook daar toonde hy zich steeds een aoeker. die de studie ernstig opvatte, «oodat zijn mede-studenten hem doodverfden als een toekomstig professor: nog te meer, omdat hy Mn professorale eigenschap altnans in voldoende mate bezat de verstrooid heid. waarvan hy nooit geheel geneaen te. Ook nu kan hy zyn beste vrienden zonder groeten pasaeeren. geen onbeleefdheid, hy stet ze nletl Op 15 Aug 1908 door Mgr Callier tot pries ter gewyd. werd hy kort daarna benoemd tot kapelaan In den Beemater. vanwaar hy na een ruim 3-jarig verblyf werd over geplaatst naar Leiden Jan. 1813). Daar bleek de Jonge pries ter echter minder op zyn plaats, soodat nog in hetselfde jaar zyn benoeming tot kapelaan in de O. L. V Hemelvaart-parochie te Gouda volgde. Hier kon zyn werkzaamheid zich rui mer ontplooien. De zorgen voor het ziekenhuis en de militalren-vereeniging waren aan hem toevertrouwd en eiachten veel van zyn tyd. Toch verwaarloosde hy ernstige lectuur niet en bleef zich by voorkeur met godsdienstige vraag stukken bezighouden. In 1830 werd Kapelaan Van der Burg benoemd in Den Haag <Bezuldenhout), waar hy nog enkele Jaren heeft samengewerkt met zyn te- genwoordlgen collega van Rinnegompastoor Looyaard. tot deze naar Rotterdam vertrok. Natuuriyk vond in de Realdentle de Ijverige priester al spoedig naast zyn parochieel werk arbeid, die hem tn 1 byzonder aantrok: bel geven van ruimere godadienatkennls aan hen. die deae ter verdediging van het geloof of tot eigen versterking noodlg hadden zyn cursus voor beoefenaars der straatcoiportage trok ve len en heeft veel goeds uitgewerkt. Velen, die In moeiiykheden verkeerden, kwamen tot hem om oploMlng van hun zleletwyfels. en menig afgedwaalde bracht hy op het goede pad terug; verscheidene bekeerlingen hebben aan zijn voorlichting het ware geloof te danken Uit «yn Haagschen tyd dateert ook een dlepeinnlg boekjz: „Wyaheld van een self-denker.** Meer malen verschenen van zijn hand in de dag bladen artikelen en boekbesprekingen. zyn geest van diepzinnigheid’ kwam ook in zyn prrdlcatles tot uiting, soodat hy hiertn al zeer verschillend beoordeeld werd en nog wordt, al naar den aard en de ontwikkeling van zijn toehoorders Een volksredenaar ie hy daarom niet Op 31 Mei 1939 werd kapelaan v. d. Burg be noemd tot opvolger van Pastoor Baulenn in de parochie van de H Margareiha Maria Alacoque te Bgmond aan den Hoef. Ben gemakkeiyke taak heeft hem daar niet gewacht Wel had zyn voorganger gezorgd voor een flinke nieu we school, een nieuwe kerk en pastorie, maar de financieels zorgen kwamen in de pas ge stichte parochie ook nog op pastoor van der Burg. In de vyf jaren van zyn verbtyf wiet hy het parochieele leven en de godsdienstige ver eenlgingen aterk op te voeren Geen teak Is hem daarvoor te zwaar; zijn werk- en studle- luat zyn voortdurend onverminderd. En nu maakt de parochie zich ep oen het zilveren feest van haar Herder met eenigen luister te vieren; met luister, aooals het een sHirrd Driester osst mi&r al «te tijden er niet toe dwtngen, hy self sou het niet anders wenachen: met eenvoud tevens Al «yn parochianen sullen er aan meevrerkenl Zyn vele vrienden. want al ia het getal der .Jn- Hemen" niet aoo groot, vrienden heeft pastoor v. d Burg vele, zullen dit JuUl* voor hem tot «en onvergeteiyk feest maken Dat het hem gegeven zy nog vele jaren tn Gods eUngaaid te werken tot heil van vale stelen I bliek der Vereenigde Zeven Provinciën Van de straat af was bovengenoemd kerkje niet te zien Aan de voorzyde van de Marktstraat stond de pastorie, waarachter zich de kerk bevond. Door een poort naast de pastorie trad men een «teeg binnen, waarin de Ingang tot de kerk was Oudere parochianen zullen zich dit primitieve kerkje nog duideiyk voor den geest kunnen halen Bovendien bleek dit kerkje voor de steeds groeiende parochie veel te klein By den nieuwen herder rees dan ook spoedig het plan een nieuwe kerk te bouwen. Na het overvrtnnen van vele moeiiykheden. waarvan de finandeele niet de geringste waren, was de energieke pastoor overgelukkig, toen op 10 Augustus 1814 <de wereldoorlog was tien dagen te voren uitgebroken de eerste steen voor een ruime en waardige kerk kon worden gelegd Een nieuwe pastorie volgde, de oude R K. Pa rochiale school, die te klein was. werd afge broken en op 8 December 1814 werd een veel grootere RK School tn gebruik genomen. Nu staan aan de Marktstraat, een der mooiste punten van Wormerveer.' de kerk, pastorie en school, die nog tn lengte van jaren getuigenis sullen afleggen van de stuwkracht en het door eettingsvermogen van pastoor Romboute. Want «raariyk. het was geen gemakkeiyke taak om in een parochie, waarvan de bevolking voor 90 pet. uit arbeiders bestaat, een dergelyk complez te bouvren. Toen pastoor Rombouts in Wormei «eer kwam, was het vereeniglngsleven er vry onbeteekenend Er bestond slechte een R K Kieevereenlglng en de RK Begrafenlsvereenlglng „M Barbara*. Reeds in 1911 werd de Vriendenkring ter eere van het H. Sacrament opgericht, een vereeni ging. die sleede de wanne sympathie van den pastoor heeft mogen ondervinden. Op godsdlen stlg terrein volgde later de oprichting der Derde Orde van Bt Pranctocua en de Hl Elisabeths vereeniging die voor de minvermogende paro chianen een bron van segen is geworden. De R K Propagandaclub ,jBt Paulus”, door den Zeereerw heer pitetoor opgericht, kon op velerlei wljae haar verdlensteiyk werk doen. Maar ook op maatechapprlUk vmI bwrvIkL Door IomIobq vbIi Ruim twee jaar geleden, eind Februari 1933. gaf de Deken van Haarlem de 81. Joeepti-pa- rochie aan zyn opvolger over, om zelf als rec tor van de Marta-Btichttng de handen meer vry te hebben voor het beetuur van Haarlems Deke naat In de Hoogmis van 38 Februari nam pastoor Van Beukering afscheid van zyn parochianen van Delf aha ven ..Het was juist op Aschwoena- dagzei de vertrekkende herder in «yn af scheidspreek. „toen het AschkruUje op myn hoofd werd gestrooid, dat een ander Kruis my op den schouder werd gelegd Het is verdrie tig om de duizenden schapen alsmede de schaapskooi te verlaten, maar de gehoorzaam heid roept my. een deugd, die wy geleerd heb ben van uw voorbeeld en volgzaamheid”. Zoo nam dan pastoor Van Beukering zyn in- trek in het zware blokhuis naast de kerk aan de Jansetraat Pastoor Fredertcus Cornelius van Beukering. een lelde naar van geboorte werd opgeleid in de seminaries van het Haarlemsche Diocees en ont ving de Priesterwijding op 18 Augustus 1894. waarna hy in Bgmond zyn eerste kapelaans- jaar doorbracht Het volgend Jaar werd hy neergeplaatst naar Warmenhulzm dat hy in Juni 189(1 verliet voor Den Burg op Texel In September IBM verhuisde hy echter ngar Maassluis, en in November trok hy naar Letmuiden om daar als assistent te gaan werken. In April 1899 sag hy zich de pa rochie van Roelofarendsveen als standplaats toe- Vanaf Januari 1901 tot April 1904 was hy ka pelaan in de 8t Joseph-parochie in Den Haag, waarop hy tot December IBM In de H Haut-pa- rochie te Amsterdam werkzaam waa Kort na «yn opname in de Moederkerk teeken de Toorop in deze jauren het bekende portret vmi Kapelaan Van Beukering In December 19M kooa de Biaschop hem uit om de oude kerk van Delfahaven. dat een but- tenwyk van Rotterdam was geworden, door een nieuwe te vervangen. Dit jaar viert dus de jubilaris nog een tweede jubilè: zyn 38-jarig pastoorschap De pastoor aanvaardde zyn ambt tn de oude kerk Allereerst zorgde hy voor een hulpkerk, waarna men mat de afbraak van de oude begon. Door allerlei omstandigheden werd de hulp-, kerk een ware noodkerk, daar de plannen voor de nieuwe kerk er wel voedlg waren, maar de keek aaü niM Belden hebben na een collegiaal despuut hun «trydschriften gebundeld. Father van oen Donk, een Hollander in Amerika, vertaalde de stukken et* gaf ze in 1901 te Washington uit. In den pros- pectus schreef hy: ,.De aanval van prof. Treub doctor utnuaque wordt hier afgeslagen door R. van Oppenraay Persoonlek sprak of schreef Vlaming dan de vogmaamste juristen onmiddellyk aan. Mannen als de latere prof Htruycken. het lid van den Hooven Raad Nelissen en minister Loeff, «rist hy er voor te «Innen In „Dtllgen- tla” in Den Haag werd tot oprichting besloten, waarbij allereerst Vlaming, de geestelijke va der die door «yn buitenlandsch Romeinacb doc toraat eigenlijk van lidmaatschap was uitge sloten. tot het lidmaatschap werd ultgenoodigd In 1904 «ras de Vereeniging met alle andere afdeelingen voltooid. bouts, die het Initiatief er toe nam. werd em afzonderlijke afdeeUng .Wormerveer" van dm Ned. RK Volksbond opgericht, terwijl de RJC. Bouwvereenlglng .JM. Antonlus”. mede opgericht door pestoor Rombouts. ondanks de felle tegen werking van het toenmalige socialistische ge meentebestuur, een groot aamtal woningen tn de Zeeheldenbuurt bouwde. De Sportvereenlging 8.D.E. en de RJC. Ge mengde Zangvereeniging .JBt. Caecllla" kwamen door het initiatief van pastoor Rombouts tot stand. In deae vereenlgingen werd de rijpere jeugd van Wormerveer grootendeels georgani seerd. Toen het aantal R.K. vereenlgingen zoo groot was geworden, dat de stichting van een RK Vereenlglngagebouw dringend noodzakeiyk bleek, was het weder pastoor Rombouts, die op den Zaanweg het heerenhuls van den heer Schoute aankocht en tot Vereenlglngagebouw bestemde. Als wy ten slotte nog de oprichting van de Maria-Congregatie en de Graal vermelden, dan komen wy tot een respectabel Watje van ver eenlgingen. dat toch wel eert denkbeeld geeft van hetgeen door den as. Jubilaris in de jierochie Wormerveer is gepresteerd. Het is de wensch van Pastoor Rombouts. dat zyn 40-j«u1g priesterfeest vooral kerkelyk wordt gevierd. Op 15 Augustus zullen dan parochianen van Wormerveer God dai voor de verkregen gunsten en genaden een hartelyk gebed God stneeken, den jubilee renden priester te zegenen met Zyn rijkste genadegaven. Geen wonder dus dat menigeen, bewust of on bewust maar matig tevreden met dt stilzitten en toekyken. de Zondagsche Hoogmis toch eigenlijk een saaie plechtigheid vindt De koor zangers toch, een naam. ontleend aan den krans van voorzangers rond en by het altaar, zingen nu als torenzangers ergens achter in de kerk plechtige meerstemmige Gloria's en Credo's over de hoofden der gcloovigen heen die kalm en gelaten zitten te wachten tot de zangers heb ben afgedaan Het bloedig Offer van Christus aan het Kruis moet op onbloedige «djze door de Kerk uit Christus’ naam en op ZUn bevel telkens weer aan den Allerhoogste worden opgedragen Alle leden van de Strijdende Kerk moeten er dus aan deelnemen en waarom dan niet zoo actief mo- geiyk? En waarom dan niet, indien mogelyk. tevens aanzitten aan den Offermaaltydf Hoe het in den loop der tyden gekomen is. dat het volk zich tot het stille toezien heeft be perkt. te een vraag voor historici; pastoor Van Beukering heeft zich geworpen op de practise'.he zijde van de kwestie de passieve houding van het volk Gods zoo spoedig mogelyk te doen ver dwenen en de glorie van de Chrteteiyke oud heid te doen herleven De Jubilaris heeft zich In de 40 jaar van «Mn priesterleven niet tot wenachen en verzuchtin gen beperkt Zyn vurige «morden, die striemen kunnen en streelen tegelyk. hebben weerklank gevonden tot ver over de grenzen vsn ons bis dom. Zyn krachtige toespraken, vol tintelenden hu- werd door de Regeertng van de Repu- mor en sakelyke beslistheid werden en worden nog steeds graag gehoord op liturgische dagen en weken, zoowel in Nederland als lp Belgll* Zoo byv vermeldt ook het programma vaa de lltur gteche week te Leuven In Augustua IBM den ju bilaris by de sprekers Menigmaal heeft men hem voor den K RO een lezing kunnen hooren houden om de geesten «rakker te schudden en de liefde voor den luister der plechtigheden, op te wekken Het Liturgisch Tijdschrift heeft in de ver schillende Jaargangen menig pittig en gedegen artikel van Pastoor Van Beukering mogen pu- btiOMfVtt. Door zyn toedoen heeft de liturgische bewe ging in Nederland een hooge vlucht genomen zóó *lfs, dat men tn den vreemde waardeerend «preekt over de bezieling, die hy hier in de beweging gebracht heeft Als penningmeester van de Liturgische Ver een Iglng in het Bisdom Haarlem en ate afge vaardigde hiervan in het Federatief bestuur van de liturgische vereenlgingen van de Nederland- sche Kerkprovincie, waar hy ook het beheer over de financiën voert, neemt hy een leidende positie in. In zyn afscheidspreek te Delfahaven sprak hy zyn dankbaarheid uit over zyn succes in die parochie. Ook nu gaat daar alles op de zelfde wijze door, ofschoon de Initiatiefnemer tn Haarlem woont. Dut zyn taaie volharding niet altijd evenveel sympathie heeft ondervonden la vanzelfspre kend De oude traditie, waaraan men vastzit, de onmogelykheid om veel statie te ontplooien In de kleine waterstaats-kerkjes en mlniatuur- kathcdralen van de Neo-Gothlek. de onbekend heid met de kracht en den luister van een groot gesamenlyk optreden by den «eredienst en voor al het menacheiyk optecht. dat in de kerk bang te voor fanatiek aangezien te worden, «yn enkele moeiiykheden. die de Jubilaris heeft te «ver winnen gehad By een priesterfeest spreken en schryven over pastoor Van Beukering staal gelyk mot een ver- heeriyking van de liturgie Daaraan hoeft dees werkzame priester een belangryk deel van zyn arbeid besteed. Er te alle reden voor zUn succes en bovenal ztjn goede bodoaUaaen op daaan dag dankbaar te Op den feestdag van Maria Hemelvaart te het dit Jaar 40 jaren geleden, dat de serieel heer J. M Romboute. pastoor te Wormerveer, na volbrachte studiën aan de seminaries Hage- veld (Voorhout) en WarmonJ de H Priester wijding ontving uit de handen van Mgr. Botte- manne kg. Na zyn priestefzvydlng was Z Eerw achtereenvolgens als ^gfSelaan werkzaam te Wateringen. Westwptfd. Oude-Tonge. Schip luiden. Hlllegom en Watergraafsmeer, waarna hy op 13 Maart 1911 door wylen Mgr. A Callier benoemd werd tot pastoor van Wormerveer. In Juni 1933 mocht hy voor al «dn werk voor de Haarlemsche Kerk de onderscheiding ontvangen van Huteprelaat van Z. H Paus Pius XI Dat Mgr dr Vlaming nog jaren van «dn welverdiende rust moge genieten. Door de dageiykache zorgen voor «l)n paro chie geheel en al in beslag genomen, waarby rog kwam dat hy als expert in het Kerkrecht met alle aanhangig getrmakte huwelyksgevallen te maken kreeg, heeft hy het voorzitterschap van ..Petrus Canlslua” en het moderatorachap van .Bt. Augustinus” te Leiden moeten op geven. In Haarlem nam de voortvarende pastoor het initiatief tot het lulden van de klok van 900 K G., welke pestoor Frankemölle aan de kerk had gegeven De klok had alleen by den dood van konlng Willem m geluld. In Haarlem heerschte de onjuiste overtuiging, dat klokken gelui van kerken niet geoorloofd waa. krachtens een beschikking van den heer Föck. Commis saris der Koningin in Noord-Holland Pastoor Vlaming ploos het geval uit en de jurist kon geen grond voor die overtuiging vin den. Dus lulden!! Om meer tyd te hebben voor de zaken van de Kerkeiyke rechtbank, die hoe langer hoe veelvuldiger voor elk geval opnieuw moest wor den Ingesteld, kreeg hy in April 1915 de rus tige parochie vgn Berkel en Rodenrijs Gemakkelyk «ras «yn taak niet: de verant woordelijkheid voor de parochie kwam tenslotte toch op hem neer ondanks de toenemende drukte aan de diocesane rechtbank Hy verdubbelde in Berkel de schoolgebouwen, breidde het 8t Petruagestlcht voor ouden van oagen uit. stichtte een Jeugdgebouw met kapel en zorgde bovendien voor den uitbouw en ge deeltelijke vernieuwing van de kerk. De activiteit, die Mgr. Vlaming als defensor vlncull. verdediger van den huwelyksband. welke functie hy telkens kreeg toegeweaen. heeft ont plooid. is enorm. Maar de bekende langzame voorzichtigheid, waarmee de instanties te Rosne moeliyke geval len behandelen, heeft hem menigmaal doen tintelen van ongeduld. In Augustus 1938 heeft Z H. Exc. Mgr. Aer«enent. «yn vroegeren collega ala War mond* professor hem een plaats gegeven in het Haarlemach Kathedraal Kapittel Op den Oon- scoatiedag reeds, den 35sten Juni 1938 be noemde de Bisschop hem tot «Un opvolger als Kanunnik-Theologaal. De nieuwe Bisschop gaf hem al spoedig de opdracht om een permanente diocesane rechtbank voor te bereiden Tot dan toe «ras voor elk apart geval de rechtbank door den Bisschop samengesteld In Februari 1939 benoemde de Bisschop hem tot Offlciaal. voorzitter van en rechter in de rechtbank. Tot Augustua 1931 heeft hy dat ambt waargenomen, en al dien tyd la hy voor den Bisschop helper en plaatsvervanger ge weest in Kerkrechteiyke anken, aooals Mgr Möllmann. de vlcaris-generaal, het la voor gees telijke en tljdeiyke zaken Als offlciaal ging hy te Heemstede wonen om gemakkelyker met de andere leden van de Haarlemsche Curie te kunnen samenwerken Hy moest echter in Augustus 1933 het «ware werk wel aan jongere krachten overgeven daar zijn gesondheid het niet meer toelirt de groote lasten er van te dragen. Kanunnik Aalberse neemt nu zyn plaats als offlciaal In. In deze laatste jaren heeft Mgr Vlaming on danks het vele procesarerk. nog tyd gevonden om met pater O W. A Tunlsaen in 1933 een Nederlandsche vertaling van een Franach werkje van Mgr. Durleux te vei au gen Van dit boek de „Huwelykawetgevlng der Katholieke Kerk”, ia reeds een tweede druk ver schenen. Onder de priesters die op 15 Ancien. - jubileum vieren van vele jaren priesterleven «yn er slechts twee Mgr. dr. Vlaming en Mgr. dr. Van Noort die het geluk hebben den ryftigsten verjaardag van hun priesterwydlng te mogen gedenken Wel heeft Mgr. Vlaming zich uit den actie vee dienst moeten terugtrekken, maar den dag te mogen beleven, dat vóór vijftig jaar de BU- echop hun de handen oplegde i« een voorrecht Slechte aan weinig priesters gegeven. Mgr dr Theodorus Maria Vlaming, geboortig van Amsterdam, begon zyn studie aan het oude Hageveld te Voorhout Na te Warmond den theoiogtachen cursus ten einde te hebben getracht, weed hy 15 Augustus 1884 priester gewijd. Mgr Bottemanne gaf hem toen de op dracht in Rome aan de 8t. Apollinaria Unlver- siteit zich verder te gaan bekwamen in het Kerkelyk recht. Hier promoveerde hy tot C juris, doctor tn de belde rechten in het Ro- meinaeh en in het Kerkelyk Recht. Na «yn terugkeer uit Rome in 1888. beeft Deken Taverne te Rotterdam voor enkele ww- ken een geleerden astestent gehad in den per soon van den nieuwen doctor Zyn Bisschop riep hem echter spoedig naar Warmond waar hy ais opvolger van prof. De Bruin de leerstel lige godgeleerdheid ging onderwyaen. In No vember 1893 kwam dr. O. van Noort naar War mond. om het professoraat tn de dogmatiek over te nemen. Prof Vlaming trad nu in de plaats van prof W van Halen, die tot dan toe onderwijs in het Kerkelyk recht had gegeven Belde professoren volgden nu leder een eigen richting prof. Van Noort groef ach in in de dogmatiek en verzamelde de gegevens voor «yn aerie glasheldere, rustige handboeken; prof. Vlaming verankerde zich in de Kerkeiyke wet geving en werkte aan de voorbereiding van zyn vlot handboek over het huwelyksrecht. De studenten, die hy toen heeft Ingewijd tn de geheimen rui het oude Kerkelyk recht, nu al pastoors met alver om de slapen herinneren zich nog hoe systematisch en onderhoudend de professor hun den weg «1st te wyaen in het doolhof van het omvangrijke Corpus Juris, de groote verzameling van Kerkeiyke decreten en bepalingen, welke geldend was voor den Codex van het Kerkrecht van 1918. Prof Vlaming was bovendien de eerste Warmondache hoogleeraar. die met de oude traditie van dlcteerende pro fessoren geheel en al brak en tn vrije voor drachten «yn studenten «rist te boeten. Ala M- draad bij zyn colleges schreef hy tractaten. welke echter niet in den handel werden ge bracht, maar werden gedrukt 4n usum priva tum", tot gebruik van de semlnarlestudenten. Zijn tweedeellg werk over het huwelyksrecht in de Katholieke Kerk. „Praelexlones Juris Matrimonii'', heeft hy in zijn professor Jaren te Warmond voorbereid en. volgens mondelinge traditie, in den tijd van één aomervacauitle ge schreven. Voor dag en dauw waa de professor op de been, om na zijn H. Mis nog een goed stuk van den koeten ochtend voor den boeg te hebben. Na een korte siesta in den heeten na middag. werkte hy tot des avonds laat onver poosd verder aan «yn breed opgezette in klas teek latyn geschreven handboek Na het verschijnen van den Oodex heeft de jubilaris «yn werk hieraan aangepast, soodat «Ijn boek nu nog gezaghebbend la Tot in Rome toe, oa. door Cappello, professor te Rome in het Kerkrecht, wordt dit werk van Mgr Vla ming geprezen en geciteerd. hst eerste jaarboek van onae studenten de ver klaring gaf met het getuigenis het „tekort” te willen herstellen. De verjonging van de kerkeiyke kunst door „De Violier", de versterking van de sociale actie door Aalberse's Weekblad, bet Christelijk minis terie Kuyper, dat ons nieuwe verantwoording oplegde by de leiding van het heele volk, het waren geiyktydlge levensteekens. die ons scher per bewust maakten van den plicht, om onae cultuur te verhoogen. In die dagen was een apenbare gedachtenwis- sellng gaande over onze positie aan de univer- siteiten. Om tydlg academische leerkrachten te vormen, bepleitte pater Ia Vogels, als schrijver van zielkundige werken gunstig bekend nu een „Katholieke «retenachappelyke vereeniging" De titel van zyn eenvoudig en afdoend artikel werd feiteiyk de ganbare naam voor de organisatie, die deae Jezuïet met woord en daad mocht helpen tot stand brengen. De beweging, ver klaarde hy overtuigend, was algemeen, de rich ting alleen nog onzeker: daarom leek een veree niging in den trant van de GOrresgeeellschaft of de Bruaselache Soclété Bclentifique als naaste doel aangeweaen. Hierop bood de secretaris van het nog niet definitief geconstitueerde Nuyensfonds aan. zyn stichting als basis voor de vereeniging te laten dienen. Maar Vogels vreesde hierby eenzijdig filologische oriëntatie, terwijl een derde met den bondlgen uitroep: „Beginnen" voorstelde, dat verschillende geleerden de hoofden by elkaar «ouden steken." In .J> Tyd” van Donderdag 8 Mei 1903 luid de dr. Vlaming de brandklok: „Beginnen" en onmiddellyk! I* Vlaming verwachtte veel van dees vereenlglnW om de beoefening van de we tenschap onder ons katholiek volksdeel op hoog peil te brengen en te houden Zy die «rel willen voortgaan op het gevaariyk pad van weten- achappelljk werk, maar het vereiachte milieu en de noodige middelen missen, en degenen die uit een aekere schuchterheid de vrucht van hun studies niet openbaar maken «ouden nu de noodige hulp hebben om ook goed voor den dag te komen. Vogels Het er geen gras over groeien en klampte Vlaming aan. om dam maar direct de juridische afdeeUng te willen voorbereiden. F

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 19