PRIESTERFEESTEN IN HET HAARLEMSCHE DIOCEES
In gouden priesterschap
Beukering
Pastoor F. C
van
r
MGR. DR. TH. M. VLAMING
LITURGIE-KENNER EN
-BEVORDERAAR
DINSDAG 14 AUGUSTUS 1934
Pater B. A. J. Siemes O.P.
Pastoor P. J. M. v. d. Burg
£«n werklustig priester
Pastoor J.J.M.R om bouts
Hui» prelaat
Pastoor P. J. M. s. d. Burg
ftutoor X. M. <L Marcis
Onvermoeid werker in
W ormer veer
40 jaar priester en
25 jaar pastoor
Als pastoor
Mede-oprichter van de Katholieke
Wetenschappelijke Vereeni
ging en eerste voorzitter
van „Petrus Canisius’'
Bestrijder van het Mis-.Jhooren**.
Bevorderaar van het Mis-„mee
doen”
Met groot geduld en taaie volhar
ding heeft hij in practyk ge
bracht wat door velen reeds
lang was gewenscht
Erkend expert in het
Kerkrecht
Een bescheiden zoon van den
H. Dominicas
Katholieke Wetenschappelijke
Vereeniging
„Petrus Canisius**
Werk naar buiten
een
OOM
door
Na «yn vertrek van het seminarie in IBM gaf
hem Mgr Cellier de parochie van het Spaarne
in Haarlem.
Jarenlange studie van de kerkgebruiken in de
Christelijke oudheid, waarby de geloovtgen ac
tief deelnamen aan de Offerhand» ling, en jaren
lange praktijk in de vele rubrieken van de H
Mis. die veelal niet te verklaren MJn dan door
een op «yn minst veronderstelde deelname aan
de plechtigheden door de geloovtgen. hadden by
hem de overtuiging doen ontstaan, dat de vie
ring van de H Eucharistie door het volk ge-
■amenltjk, eerlijk geaegd. in verschillend opalcht
«rel «enige verdieping noodlg heeft
De groote plechtigheden uit de oudheid, die
nog duidelijk voortleven in de Pausmis en de
Pontificale Mie. «yn telkens en telkens Inge
kort tot het ceremonieel van de Plechtige Mie
en van de uiterst korte Mille MIs Het volk laat
hier de handeling over aan den priester en be
paalt atob tot de nM vao louter loeechouww,
Morgen herdenkt de WE. Pater B. A. 3.
Siemes OP, kapelaan der 8t. Domlnicusparo-
chie te Alkmaar, den dag. waarop hy vóór 40
Jaren tot priester wrd gewijd.
Ruim 13 jaar werkt deae 05-jarige Dominicaan
reeds in Alkmaar; een lange periode.*' waarin
hjj de algemeene sympathie en hoogachting
van Kathqjlek Alkmaar wist te winnen
Maar Pater Siemes la oprecht bescheiden en
het is daarom, dat er. overeenkomstig «bn ult-
drukkeiyken wensch geen byaondere feestelijk
heden gearrangeerd zyn; slechts kerkelijk tal
■dit priesterjubileum herdacht worden. Het is
ook daarom, dat wij, hoe gaarne wy het ook
zouden «rillen doen, geen uitvoerig en hoog
gestemd feestartikel schrijven, waarin wl) de
verdiensten van Pater Siemes zouden kunnen
belichten.
WU weten, dat wl) hem er geen plezier mee
zouden doen en hem alleen dan een feestgave
aanbieden, door óver hem te zwijgen.
Die bescheidenheid was ook oorzaak, dat on
lange het 13 S-jarig kapelaanachap van Pater
Siemes onopgemerkt voorbijging.
„Het is geen tijd om feest te vieren," zegt de
jubilaris en het is ook alweer op zijn nadruk
kelijk veraoek, dat wy geen foto van hem In
dit feestnummer kunnen afdrukken. Wy mee
nen. dat dit ook overbodig is, iedereen in Alk
maar kent Pater Siemes, hy is een vertrouwd
figuur geworden in onze stad-
Intuzachen wenachen wy Pater Siemes vanaf
deae plaats van harte proficiat met zijn 40-jarig
priesterschap, waaraan wy den wensch verbin
den. dat hy en Katholiek Alkmaar getuige mo
gen zijn van zijn gouden priesterfeest.
Maar dan zullen we met eventueele al te be
scheiden wenachen van den jubilaris toch geen
‘rekening houden.
i
gebied werd
pastoor Hom
BJ. doctor in de theologie, doch zeer byzonder
door Th. M. Vlaming MD. (doctor in de medi
cijnen) een gynaecoloog (vrouwenarts) van
wijde vermaardheid.
Wel een bewijs, dat de professor goed besla
gen op het gladde Ijs gekomen waa Father van
den Donk kende dr Vlaming niet.
-Voor ons land." aldus Brom. ..«ras hst merk
waardig genoeg, dat de combinatie niet alleen
een academische verstandhouding, maar ook
een krttlachen learrskrtng onderstelde
Het redeiyk antwoord had Treub blijkbaar
rustiger gestemd en drong de geleerde wereld
om zulke vertegenwoordigers van de Katholieke
zedenleer in een geval, dat het grensgebied van
medische en juridische wetenschap raakte, als
ernstige party te erkennen, waardoor anders
denkenden zich* op onze beginselen leerden be
zinnen.'*
In De Katholiek" van 1893 schreef prof. Vla
ming drie gedegen artikelen cwer boete en
biecht in de oude Kerk. Ook in deze kwestie
had hy zich Ingewerkt, om prof. Pijpers van
Lelden te woord te staan.
In het stille Warmond vond hy herben «tjn
lassen en het andere werk voor de studenten,
vanaf 1886 tot zyn vertrek in IBM was hy mo
derator van de Maria-congregatle onder, de
studenten, nog tijd en gelegenheid om zyn ge
dachten te laten gaan over de positie der ka
tholieken in ons land en over de houding van
niet-katholieken tegenover leer en praktijk der
Kerk
Het was op het eind der vorige eeuw, dat hy
fouten ontdekte in bet betoog van den Am-
sterdamschen hoogleeraar Hector Treub over
den abortus provocatus Prof. Vlaming wierp
rich op de kwestie en verdiepte zich In de me
dische wetenschap op dit gebied. In een publiek
debat voor een gemengd gehoor van doctoren,
advocaten enz. behandelde hy te Utrecht de
TreubkweeUe en verdedigde er het katholieke
standpunt.
Dat Hector Treub de draagwijdte en scherpte
van de katholieke moraal op dit punt niet kom
vatten, was wel jammer, maar dat hy een se
minarie-professor als een emstigen tegenstan
der beschouwde, tegen wien hy zich wal verde
digen moest, «ras. aooals Gerard Brom in zijn
-Herleving van de Wetenschap in Katholiek
Nederland" ulteenzet. een vooruitgang, aooals
Thytn het onmogelyk had kunnen droomen.
,JBy het begin van deae eeuw.” aldus Brom,
„vlei een algemeene stroomversnelling in ons
openbaar leven te voelen. Voorop ging weer de
studie van de geschiedenis, waarvoor t Nuyens-
fonda. in 1900 bisschoppelijk goedgekeurd door
het talmen van Bchaepman. drie jaren later
gesticht werd
De geesteiyke vader was Gisbert Brom, die
in 1904 ook een nationaal centrum voor de we
tenschap bewerkte in het middelpunt van de
Kerk. Het woelde van initiatieven, waarvoor
By zyn komst te Wormerveer vond pastoor
Rombouts als Godshuis een zoogenaamd water
staatskerkje. dat in 1794 by de oprichting van
de parochie «ras gebouwd in dat tijdperk der
vaderiandsche geschiedenis, waarin de uitoefe
ning van den katholieken godsdienst slechts
Naast dese vereeniging door priesters opge
richt. maar voor leeken bestemd en door tre
ken bestuurd, ontstond een tweede vereeniging.
ook door priesters opgericht, maar nu ook.
voor een groot deel, voor priesters bestemd
en door hen ook geleld Het is de Apo
logetische Vereeniging „Petrus Canisius”. waar
van dr Vlaming de eerste voorzitter werd.
In het sakeiyk program ..Apologie of Oe-
loofsverdedlglng" IBM. schreef Vlaming dat de
tyd ver achter hem lag. dat apologie geiyk stond
met theologische controvers
Zoo pansrn dus deze vereenlgingen goed by
elkaar De katholieke vakgeleerden vormen by
de verdediging van ons H Geloof een schakel,
die niet gemist kan worden, daar «y alleen in
«yn de uitkomsten der wetenschap van
kaUzoiiek standpunt naar waarde te schatten.
Pastoor Van Beukering legde aan architect
Kropholler uit. hoe hy rich de kerk had ge
dacht. als een «raardige offerplaats voor het
Offer van het Nieuwe Verbond, waarop deze
alles, «teen voor steen, rekende en teekende. tot
het monumentale geheel, dat thans de parochie
kerk van Deltahaven is
Het geheele bisdom door en vër daarbuiten
ia het bekend, hoe de jubilaris by dezen nieuw
bouw heel byzonder. aooals nog geen bouw
pastoor het had gedaan, er naar gestreefd heeft,
om door bouw en inrichting, de kerk te doen
spreken van het hoogste en voornaamste van
«rat tuaachen haar muren geschiedt: het op
dragen van het H Misoffer.
Zoo wyst dan de geheele structuur van dere
kerk, toegewyd aan 8t Antonlus Abt. naar de
verhevenheid, waar de offertafel het centrum
van vormt en alle aandacht voor zich op-
-S--S-A
CTSCibU.
De Z Eerw Heer Petrus Joseph Marte van
der Burg werd geboren te Berkel den Sten
Februari 1883 Reeds op Jeugdigen leeftyd toon
de zich in hem een geest om dieper in alles
door te dringen, een echte lust tot atudeeren.
Daarby deed een degelyk godsdienstige opvoe
ding haar goeden invloed gelden, ook op de
anuere kinderen van het gezin ten zuster van
den aa. jubilaris is te Nymegen in het kloos
ter der Car melile-Men op de H. Landstichting,
een ^ndere is Missiezuster in Afrika en eszx
broer Is kapelaan in Llsae
Na een paar jaar van voorbereidende studie
op het College der Paters Jezuïeten te Katwyk
ging Pict over naar bet Seminarie Ook daar
toonde hy zich steeds een aoeker. die de studie
ernstig opvatte, «oodat zijn mede-studenten hem
doodverfden als een toekomstig professor: nog
te meer, omdat hy Mn professorale eigenschap
altnans in voldoende mate bezat de verstrooid
heid. waarvan hy nooit geheel geneaen te. Ook
nu kan hy zyn beste vrienden zonder groeten
pasaeeren. geen onbeleefdheid, hy stet ze nletl
Op 15 Aug 1908 door Mgr Callier tot pries
ter gewyd. werd hy kort daarna benoemd tot
kapelaan In den Beemater. vanwaar hy na een
ruim 3-jarig verblyf werd over geplaatst naar
Leiden Jan. 1813). Daar bleek de Jonge pries
ter echter minder op zyn plaats, soodat nog
in hetselfde jaar zyn benoeming tot kapelaan
in de O. L. V Hemelvaart-parochie te Gouda
volgde. Hier kon zyn werkzaamheid zich rui
mer ontplooien. De zorgen voor het ziekenhuis
en de militalren-vereeniging waren aan hem
toevertrouwd en eiachten veel van zyn tyd.
Toch verwaarloosde hy ernstige lectuur niet en
bleef zich by voorkeur met godsdienstige vraag
stukken bezighouden.
In 1830 werd Kapelaan Van der Burg benoemd
in Den Haag <Bezuldenhout), waar hy nog
enkele Jaren heeft samengewerkt met zyn te-
genwoordlgen collega van Rinnegompastoor
Looyaard. tot deze naar Rotterdam vertrok.
Natuuriyk vond in de Realdentle de Ijverige
priester al spoedig naast zyn parochieel werk
arbeid, die hem tn 1 byzonder aantrok: bel
geven van ruimere godadienatkennls aan hen.
die deae ter verdediging van het geloof of tot
eigen versterking noodlg hadden zyn cursus
voor beoefenaars der straatcoiportage trok ve
len en heeft veel goeds uitgewerkt. Velen, die
In moeiiykheden verkeerden, kwamen tot hem
om oploMlng van hun zleletwyfels. en menig
afgedwaalde bracht hy op het goede pad terug;
verscheidene bekeerlingen hebben aan zijn
voorlichting het ware geloof te danken Uit «yn
Haagschen tyd dateert ook een dlepeinnlg
boekjz: „Wyaheld van een self-denker.** Meer
malen verschenen van zijn hand in de dag
bladen artikelen en boekbesprekingen.
zyn geest van diepzinnigheid’ kwam ook in
zyn prrdlcatles tot uiting, soodat hy hiertn al
zeer verschillend beoordeeld werd en nog wordt,
al naar den aard en de ontwikkeling van zijn
toehoorders Een volksredenaar ie hy daarom
niet
Op 31 Mei 1939 werd kapelaan v. d. Burg be
noemd tot opvolger van Pastoor Baulenn in de
parochie van de H Margareiha Maria Alacoque
te Bgmond aan den Hoef. Ben gemakkeiyke
taak heeft hem daar niet gewacht Wel had
zyn voorganger gezorgd voor een flinke nieu
we school, een nieuwe kerk en pastorie, maar
de financieels zorgen kwamen in de pas ge
stichte parochie ook nog op pastoor van der
Burg. In de vyf jaren van zyn verbtyf wiet hy
het parochieele leven en de godsdienstige ver
eenlgingen aterk op te voeren Geen teak Is
hem daarvoor te zwaar; zijn werk- en studle-
luat zyn voortdurend onverminderd.
En nu maakt de parochie zich ep oen het
zilveren feest van haar Herder met eenigen
luister te vieren; met luister, aooals het een
sHirrd Driester osst mi&r al «te
tijden er niet toe dwtngen, hy self sou het niet
anders wenachen: met eenvoud tevens Al «yn
parochianen sullen er aan meevrerkenl Zyn
vele vrienden. want al ia het getal der .Jn-
Hemen" niet aoo groot, vrienden heeft pastoor
v. d Burg vele, zullen dit JuUl* voor hem
tot «en onvergeteiyk feest maken Dat het hem
gegeven zy nog vele jaren tn Gods eUngaaid
te werken tot heil van vale stelen I
bliek der Vereenigde Zeven Provinciën Van de
straat af was bovengenoemd kerkje niet te zien
Aan de voorzyde van de Marktstraat stond de
pastorie, waarachter zich de kerk bevond. Door
een poort naast de pastorie trad men een «teeg
binnen, waarin de Ingang tot de kerk was
Oudere parochianen zullen zich dit primitieve
kerkje nog duideiyk voor den geest kunnen
halen Bovendien bleek dit kerkje voor de steeds
groeiende parochie veel te klein
By den nieuwen herder rees dan ook spoedig
het plan een nieuwe kerk te bouwen. Na het
overvrtnnen van vele moeiiykheden. waarvan de
finandeele niet de geringste waren, was de
energieke pastoor overgelukkig, toen op 10
Augustus 1814 <de wereldoorlog was tien dagen
te voren uitgebroken de eerste steen voor een
ruime en waardige kerk kon worden gelegd
Een nieuwe pastorie volgde, de oude R K. Pa
rochiale school, die te klein was. werd afge
broken en op 8 December 1814 werd een veel
grootere RK School tn gebruik genomen.
Nu staan aan de Marktstraat, een der mooiste
punten van Wormerveer.' de kerk, pastorie en
school, die nog tn lengte van jaren getuigenis
sullen afleggen van de stuwkracht en het door
eettingsvermogen van pastoor Romboute. Want
«raariyk. het was geen gemakkeiyke taak om in
een parochie, waarvan de bevolking voor 90 pet.
uit arbeiders bestaat, een dergelyk complez te
bouvren.
Toen pastoor Rombouts in Wormei «eer kwam,
was het vereeniglngsleven er vry onbeteekenend
Er bestond slechte een R K Kieevereenlglng en
de RK Begrafenlsvereenlglng „M Barbara*.
Reeds in 1911 werd de Vriendenkring ter eere
van het H. Sacrament opgericht, een vereeni
ging. die sleede de wanne sympathie van den
pastoor heeft mogen ondervinden. Op godsdlen
stlg terrein volgde later de oprichting der Derde
Orde van Bt Pranctocua en de Hl Elisabeths
vereeniging die voor de minvermogende paro
chianen een bron van segen is geworden. De
R K Propagandaclub ,jBt Paulus”, door den
Zeereerw heer pitetoor opgericht, kon op velerlei
wljae haar verdlensteiyk werk doen.
Maar ook op maatechapprlUk
vmI bwrvIkL Door IomIobq vbIi
Ruim twee jaar geleden, eind Februari 1933.
gaf de Deken van Haarlem de 81. Joeepti-pa-
rochie aan zyn opvolger over, om zelf als rec
tor van de Marta-Btichttng de handen meer vry
te hebben voor het beetuur van Haarlems Deke
naat
In de Hoogmis van 38 Februari nam pastoor
Van Beukering afscheid van zyn parochianen
van Delf aha ven ..Het was juist op Aschwoena-
dagzei de vertrekkende herder in «yn af
scheidspreek. „toen het AschkruUje op myn
hoofd werd gestrooid, dat een ander Kruis my
op den schouder werd gelegd Het is verdrie
tig om de duizenden schapen alsmede de
schaapskooi te verlaten, maar de gehoorzaam
heid roept my. een deugd, die wy geleerd heb
ben van uw voorbeeld en volgzaamheid”.
Zoo nam dan pastoor Van Beukering zyn in-
trek in het zware blokhuis naast de kerk aan
de Jansetraat
Pastoor Fredertcus Cornelius van Beukering.
een lelde naar van geboorte werd opgeleid in de
seminaries van het Haarlemsche Diocees en ont
ving de Priesterwijding op 18 Augustus 1894.
waarna hy in Bgmond zyn eerste kapelaans-
jaar doorbracht
Het volgend Jaar werd hy neergeplaatst naar
Warmenhulzm dat hy in Juni 189(1 verliet voor
Den Burg op Texel In September IBM verhuisde
hy echter ngar Maassluis, en in November trok
hy naar Letmuiden om daar als assistent te
gaan werken. In April 1899 sag hy zich de pa
rochie van Roelofarendsveen als standplaats toe-
Vanaf Januari 1901 tot April 1904 was hy ka
pelaan in de 8t Joseph-parochie in Den Haag,
waarop hy tot December IBM In de H Haut-pa-
rochie te Amsterdam werkzaam waa
Kort na «yn opname in de Moederkerk teeken
de Toorop in deze jauren het bekende portret vmi
Kapelaan Van Beukering
In December 19M kooa de Biaschop hem uit
om de oude kerk van Delfahaven. dat een but-
tenwyk van Rotterdam was geworden, door een
nieuwe te vervangen.
Dit jaar viert dus de jubilaris nog een tweede
jubilè: zyn 38-jarig pastoorschap
De pastoor aanvaardde zyn ambt tn de oude
kerk Allereerst zorgde hy voor een hulpkerk,
waarna men mat de afbraak van de oude begon.
Door allerlei omstandigheden werd de hulp-,
kerk een ware noodkerk, daar de plannen voor
de nieuwe kerk er wel voedlg waren, maar de
keek aaü niM
Belden hebben na een collegiaal despuut hun
«trydschriften gebundeld. Father van oen Donk,
een Hollander in Amerika, vertaalde de stukken
et* gaf ze in 1901 te Washington uit. In den pros-
pectus schreef hy: ,.De aanval van prof. Treub
doctor utnuaque wordt hier afgeslagen door R. van Oppenraay
Persoonlek sprak of schreef Vlaming dan de
vogmaamste juristen onmiddellyk aan.
Mannen als de latere prof Htruycken. het lid
van den Hooven Raad Nelissen en minister
Loeff, «rist hy er voor te «Innen In „Dtllgen-
tla” in Den Haag werd tot oprichting besloten,
waarbij allereerst Vlaming, de geestelijke va
der die door «yn buitenlandsch Romeinacb doc
toraat eigenlijk van lidmaatschap was uitge
sloten. tot het lidmaatschap werd ultgenoodigd
In 1904 «ras de Vereeniging met alle andere
afdeelingen voltooid.
bouts, die het Initiatief er toe nam. werd em
afzonderlijke afdeeUng .Wormerveer" van dm
Ned. RK Volksbond opgericht, terwijl de RJC.
Bouwvereenlglng .JM. Antonlus”. mede opgericht
door pestoor Rombouts. ondanks de felle tegen
werking van het toenmalige socialistische ge
meentebestuur, een groot aamtal woningen tn
de Zeeheldenbuurt bouwde.
De Sportvereenlging 8.D.E. en de RJC. Ge
mengde Zangvereeniging .JBt. Caecllla" kwamen
door het initiatief van pastoor Rombouts tot
stand. In deae vereenlgingen werd de rijpere
jeugd van Wormerveer grootendeels georgani
seerd.
Toen het aantal R.K. vereenlgingen zoo groot
was geworden, dat de stichting van een RK
Vereenlglngagebouw dringend noodzakeiyk
bleek, was het weder pastoor Rombouts, die op
den Zaanweg het heerenhuls van den heer
Schoute aankocht en tot Vereenlglngagebouw
bestemde.
Als wy ten slotte nog de oprichting van de
Maria-Congregatie en de Graal vermelden, dan
komen wy tot een respectabel Watje van ver
eenlgingen. dat toch wel eert denkbeeld geeft
van hetgeen door den as. Jubilaris in de
jierochie Wormerveer is gepresteerd.
Het is de wensch van Pastoor Rombouts. dat
zyn 40-j«u1g priesterfeest vooral kerkelyk wordt
gevierd. Op 15 Augustus zullen dan
parochianen van Wormerveer God dai
voor de verkregen gunsten en genaden
een hartelyk gebed God stneeken, den jubilee
renden priester te zegenen met Zyn rijkste
genadegaven.
Geen wonder dus dat menigeen, bewust of on
bewust maar matig tevreden met dt stilzitten
en toekyken. de Zondagsche Hoogmis toch
eigenlijk een saaie plechtigheid vindt De koor
zangers toch, een naam. ontleend aan den krans
van voorzangers rond en by het altaar, zingen
nu als torenzangers ergens achter in de kerk
plechtige meerstemmige Gloria's en Credo's
over de hoofden der gcloovigen heen die kalm
en gelaten zitten te wachten tot de zangers heb
ben afgedaan
Het bloedig Offer van Christus aan het Kruis
moet op onbloedige «djze door de Kerk uit
Christus’ naam en op ZUn bevel telkens weer
aan den Allerhoogste worden opgedragen Alle
leden van de Strijdende Kerk moeten er dus aan
deelnemen en waarom dan niet zoo actief mo-
geiyk? En waarom dan niet, indien mogelyk.
tevens aanzitten aan den Offermaaltydf
Hoe het in den loop der tyden gekomen is.
dat het volk zich tot het stille toezien heeft be
perkt. te een vraag voor historici; pastoor Van
Beukering heeft zich geworpen op de practise'.he
zijde van de kwestie de passieve houding van
het volk Gods zoo spoedig mogelyk te doen ver
dwenen en de glorie van de Chrteteiyke oud
heid te doen herleven
De Jubilaris heeft zich In de 40 jaar van «Mn
priesterleven niet tot wenachen en verzuchtin
gen beperkt Zyn vurige «morden, die striemen
kunnen en streelen tegelyk. hebben weerklank
gevonden tot ver over de grenzen vsn ons bis
dom.
Zyn krachtige toespraken, vol tintelenden hu- werd door de Regeertng van de Repu-
mor en sakelyke beslistheid werden en worden
nog steeds graag gehoord op liturgische dagen en
weken, zoowel in Nederland als lp Belgll* Zoo
byv vermeldt ook het programma vaa de lltur
gteche week te Leuven In Augustua IBM den ju
bilaris by de sprekers
Menigmaal heeft men hem voor den K RO
een lezing kunnen hooren houden om de geesten
«rakker te schudden en de liefde voor den luister
der plechtigheden, op te wekken
Het Liturgisch Tijdschrift heeft in de ver
schillende Jaargangen menig pittig en gedegen
artikel van Pastoor Van Beukering mogen pu-
btiOMfVtt.
Door zyn toedoen heeft de liturgische bewe
ging in Nederland een hooge vlucht genomen
zóó *lfs, dat men tn den vreemde waardeerend
«preekt over de bezieling, die hy hier in de
beweging gebracht heeft
Als penningmeester van de Liturgische Ver
een Iglng in het Bisdom Haarlem en ate afge
vaardigde hiervan in het Federatief bestuur van
de liturgische vereenlgingen van de Nederland-
sche Kerkprovincie, waar hy ook het beheer
over de financiën voert, neemt hy een leidende
positie in.
In zyn afscheidspreek te Delfahaven sprak
hy zyn dankbaarheid uit over zyn succes in
die parochie. Ook nu gaat daar alles op de
zelfde wijze door, ofschoon de Initiatiefnemer
tn Haarlem woont.
Dut zyn taaie volharding niet altijd evenveel
sympathie heeft ondervonden la vanzelfspre
kend De oude traditie, waaraan men vastzit,
de onmogelykheid om veel statie te ontplooien
In de kleine waterstaats-kerkjes en mlniatuur-
kathcdralen van de Neo-Gothlek. de onbekend
heid met de kracht en den luister van een groot
gesamenlyk optreden by den «eredienst en voor
al het menacheiyk optecht. dat in de kerk bang
te voor fanatiek aangezien te worden, «yn enkele
moeiiykheden. die de Jubilaris heeft te «ver
winnen gehad
By een priesterfeest spreken en schryven over
pastoor Van Beukering staal gelyk mot een ver-
heeriyking van de liturgie Daaraan hoeft dees
werkzame priester een belangryk deel van zyn
arbeid besteed.
Er te alle reden voor zUn succes en bovenal
ztjn goede bodoaUaaen op daaan dag dankbaar te
Op den feestdag van Maria Hemelvaart te
het dit Jaar 40 jaren geleden, dat de serieel
heer J. M Romboute. pastoor te Wormerveer,
na volbrachte studiën aan de seminaries Hage-
veld (Voorhout) en WarmonJ de H Priester
wijding ontving uit de handen van Mgr. Botte-
manne kg. Na zyn priestefzvydlng was Z Eerw
achtereenvolgens als ^gfSelaan werkzaam te
Wateringen. Westwptfd. Oude-Tonge. Schip
luiden. Hlllegom en Watergraafsmeer, waarna
hy op 13 Maart 1911 door wylen Mgr. A Callier
benoemd werd tot pastoor van Wormerveer.
In Juni 1933 mocht hy voor al «dn werk
voor de Haarlemsche Kerk de onderscheiding
ontvangen van Huteprelaat van Z. H Paus
Pius XI
Dat Mgr dr Vlaming nog jaren van «dn
welverdiende rust moge genieten.
Door de dageiykache zorgen voor «l)n paro
chie geheel en al in beslag genomen, waarby
rog kwam dat hy als expert in het Kerkrecht
met alle aanhangig getrmakte huwelyksgevallen
te maken kreeg, heeft hy het voorzitterschap
van ..Petrus Canlslua” en het moderatorachap
van .Bt. Augustinus” te Leiden moeten op
geven.
In Haarlem nam de voortvarende pastoor het
initiatief tot het lulden van de klok van 900
K G., welke pestoor Frankemölle aan de kerk
had gegeven De klok had alleen by den dood
van konlng Willem m geluld. In Haarlem
heerschte de onjuiste overtuiging, dat klokken
gelui van kerken niet geoorloofd waa. krachtens
een beschikking van den heer Föck. Commis
saris der Koningin in Noord-Holland
Pastoor Vlaming ploos het geval uit en de
jurist kon geen grond voor die overtuiging vin
den. Dus lulden!!
Om meer tyd te hebben voor de zaken van
de Kerkeiyke rechtbank, die hoe langer hoe
veelvuldiger voor elk geval opnieuw moest wor
den Ingesteld, kreeg hy in April 1915 de rus
tige parochie vgn Berkel en Rodenrijs
Gemakkelyk «ras «yn taak niet: de verant
woordelijkheid voor de parochie kwam tenslotte
toch op hem neer ondanks de toenemende
drukte aan de diocesane rechtbank
Hy verdubbelde in Berkel de schoolgebouwen,
breidde het 8t Petruagestlcht voor ouden van
oagen uit. stichtte een Jeugdgebouw met kapel
en zorgde bovendien voor den uitbouw en ge
deeltelijke vernieuwing van de kerk.
De activiteit, die Mgr. Vlaming als defensor
vlncull. verdediger van den huwelyksband. welke
functie hy telkens kreeg toegeweaen. heeft ont
plooid. is enorm.
Maar de bekende langzame voorzichtigheid,
waarmee de instanties te Rosne moeliyke geval
len behandelen, heeft hem menigmaal doen
tintelen van ongeduld.
In Augustus 1938 heeft Z H. Exc. Mgr.
Aer«enent. «yn vroegeren collega ala War
mond* professor hem een plaats gegeven in het
Haarlemach Kathedraal Kapittel Op den Oon-
scoatiedag reeds, den 35sten Juni 1938 be
noemde de Bisschop hem tot «Un opvolger als
Kanunnik-Theologaal. De nieuwe Bisschop
gaf hem al spoedig de opdracht om een
permanente diocesane rechtbank voor te
bereiden Tot dan toe «ras voor elk apart geval
de rechtbank door den Bisschop samengesteld
In Februari 1939 benoemde de Bisschop hem
tot Offlciaal. voorzitter van en rechter in de
rechtbank. Tot Augustua 1931 heeft hy dat
ambt waargenomen, en al dien tyd la hy voor
den Bisschop helper en plaatsvervanger ge
weest in Kerkrechteiyke anken, aooals Mgr
Möllmann. de vlcaris-generaal, het la voor gees
telijke en tljdeiyke zaken
Als offlciaal ging hy te Heemstede wonen
om gemakkelyker met de andere leden van de
Haarlemsche Curie te kunnen samenwerken
Hy moest echter in Augustus 1933 het «ware
werk wel aan jongere krachten overgeven daar
zijn gesondheid het niet meer toelirt de groote
lasten er van te dragen. Kanunnik Aalberse
neemt nu zyn plaats als offlciaal In.
In deze laatste jaren heeft Mgr Vlaming on
danks het vele procesarerk. nog tyd gevonden
om met pater O W. A Tunlsaen in 1933 een
Nederlandsche vertaling van een Franach
werkje van Mgr. Durleux te vei au gen
Van dit boek de „Huwelykawetgevlng der
Katholieke Kerk”, ia reeds een tweede druk ver
schenen.
Onder de priesters die op 15 Ancien. -
jubileum vieren van vele jaren priesterleven
«yn er slechts twee Mgr. dr. Vlaming en
Mgr. dr. Van Noort die het geluk hebben den
ryftigsten verjaardag van hun priesterwydlng
te mogen gedenken
Wel heeft Mgr. Vlaming zich uit den actie
vee dienst moeten terugtrekken, maar den dag
te mogen beleven, dat vóór vijftig jaar de BU-
echop hun de handen oplegde i« een voorrecht
Slechte aan weinig priesters gegeven.
Mgr dr Theodorus Maria Vlaming, geboortig
van Amsterdam, begon zyn studie aan het
oude Hageveld te Voorhout Na te Warmond
den theoiogtachen cursus ten einde te hebben
getracht, weed hy 15 Augustus 1884 priester
gewijd. Mgr Bottemanne gaf hem toen de op
dracht in Rome aan de 8t. Apollinaria Unlver-
siteit zich verder te gaan bekwamen in het
Kerkelyk recht.
Hier promoveerde hy tot C
juris, doctor tn de belde rechten in het Ro-
meinaeh en in het Kerkelyk Recht.
Na «yn terugkeer uit Rome in 1888. beeft
Deken Taverne te Rotterdam voor enkele ww-
ken een geleerden astestent gehad in den per
soon van den nieuwen doctor Zyn Bisschop
riep hem echter spoedig naar Warmond waar
hy ais opvolger van prof. De Bruin de leerstel
lige godgeleerdheid ging onderwyaen. In No
vember 1893 kwam dr. O. van Noort naar War
mond. om het professoraat tn de dogmatiek
over te nemen. Prof Vlaming trad nu in de
plaats van prof W van Halen, die tot dan toe
onderwijs in het Kerkelyk recht had gegeven
Belde professoren volgden nu leder een eigen
richting prof. Van Noort groef ach in in de
dogmatiek en verzamelde de gegevens voor «yn
aerie glasheldere, rustige handboeken; prof.
Vlaming verankerde zich in de Kerkeiyke wet
geving en werkte aan de voorbereiding van zyn
vlot handboek over het huwelyksrecht.
De studenten, die hy toen heeft Ingewijd tn
de geheimen rui het oude Kerkelyk recht, nu
al pastoors met alver om de slapen herinneren
zich nog hoe systematisch en onderhoudend de
professor hun den weg «1st te wyaen in het
doolhof van het omvangrijke Corpus Juris, de
groote verzameling van Kerkeiyke decreten en
bepalingen, welke geldend was voor den Codex
van het Kerkrecht van 1918. Prof Vlaming was
bovendien de eerste Warmondache hoogleeraar.
die met de oude traditie van dlcteerende pro
fessoren geheel en al brak en tn vrije voor
drachten «yn studenten «rist te boeten. Ala M-
draad bij zyn colleges schreef hy tractaten.
welke echter niet in den handel werden ge
bracht, maar werden gedrukt 4n usum priva
tum", tot gebruik van de semlnarlestudenten.
Zijn tweedeellg werk over het huwelyksrecht
in de Katholieke Kerk. „Praelexlones Juris
Matrimonii'', heeft hy in zijn professor Jaren
te Warmond voorbereid en. volgens mondelinge
traditie, in den tijd van één aomervacauitle ge
schreven. Voor dag en dauw waa de professor
op de been, om na zijn H. Mis nog een goed
stuk van den koeten ochtend voor den boeg te
hebben. Na een korte siesta in den heeten na
middag. werkte hy tot des avonds laat onver
poosd verder aan «yn breed opgezette in klas
teek latyn geschreven handboek
Na het verschijnen van den Oodex heeft de
jubilaris «yn werk hieraan aangepast, soodat
«Ijn boek nu nog gezaghebbend la Tot in Rome
toe, oa. door Cappello, professor te Rome in
het Kerkrecht, wordt dit werk van Mgr Vla
ming geprezen en geciteerd.
hst eerste jaarboek van onae studenten de ver
klaring gaf met het getuigenis het „tekort” te
willen herstellen.
De verjonging van de kerkeiyke kunst door
„De Violier", de versterking van de sociale actie
door Aalberse's Weekblad, bet Christelijk minis
terie Kuyper, dat ons nieuwe verantwoording
oplegde by de leiding van het heele volk, het
waren geiyktydlge levensteekens. die ons scher
per bewust maakten van den plicht, om onae
cultuur te verhoogen.
In die dagen was een apenbare gedachtenwis-
sellng gaande over onze positie aan de univer-
siteiten. Om tydlg academische leerkrachten te
vormen, bepleitte pater Ia Vogels, als schrijver
van zielkundige werken gunstig bekend nu een
„Katholieke «retenachappelyke vereeniging" De
titel van zyn eenvoudig en afdoend artikel werd
feiteiyk de ganbare naam voor de organisatie,
die deae Jezuïet met woord en daad mocht
helpen tot stand brengen. De beweging, ver
klaarde hy overtuigend, was algemeen, de rich
ting alleen nog onzeker: daarom leek een veree
niging in den trant van de GOrresgeeellschaft
of de Bruaselache Soclété Bclentifique als naaste
doel aangeweaen.
Hierop bood de secretaris van het nog niet
definitief geconstitueerde Nuyensfonds aan. zyn
stichting als basis voor de vereeniging te laten
dienen. Maar Vogels vreesde hierby eenzijdig
filologische oriëntatie, terwijl een derde met
den bondlgen uitroep: „Beginnen" voorstelde,
dat verschillende geleerden de hoofden by
elkaar «ouden steken."
In .J> Tyd” van Donderdag 8 Mei 1903 luid
de dr. Vlaming de brandklok: „Beginnen" en
onmiddellyk! I* Vlaming verwachtte veel van
dees vereenlglnW om de beoefening van de we
tenschap onder ons katholiek volksdeel op hoog
peil te brengen en te houden Zy die «rel willen
voortgaan op het gevaariyk pad van weten-
achappelljk werk, maar het vereiachte milieu
en de noodige middelen missen, en degenen die
uit een aekere schuchterheid de vrucht van hun
studies niet openbaar maken «ouden nu de
noodige hulp hebben om ook goed voor den
dag te komen.
Vogels Het er geen gras over groeien en
klampte Vlaming aan. om dam maar direct de
juridische afdeeUng te willen voorbereiden.
F