lesjes Een dagje uit van De benoeming Bürckel I is a MAANDAG 20 AUGUSTUS 1934 Hoe het Vaticaan er over denkt INVASIE TE NIJMEGEN Postspaarbankwet van Te Deurne aangekomen Een verkeers-chaos Zeilkano gevonden BENOEMINGEN In het bisdom Haarlem Locomotief ontspoord Ernstige treinvertraging het gevolg GEMEENTE NIJMEGEN GEEN OLIE IN VOORRAAD Onder betonmolen 4 pCt. Conversieleening geraakt Treinenloop weer normaal TEGEN HET VERKEERSFONDS de FABRIEKSBRAND JEUGDIGE INBREKER Amsterdam-Rotterdam Een nachtelyke autobusdienst Zakken voor aardappelen Adres van den B. B. N. Eerste Kamer Als Von Papen’s opvolger als Saar-commissaris Motorrijder ernstig gewond Motorrijder naar het ziekenhuis Schuschnigg in Sept, naar Genève Ernstig verkeersongeval te Amsterdam Wijziging noodig als gevolg de couponbelasting „Duitsch-Nederlanders” houden een congres Jongeman werden beide beenen verbrijzeld Voorloopig niet meer dan honderd K.M. per uur Tweejarig kind aan de gevolgen overleden TUSSCHEN WAGEN EN MUUR BEKNELD DE SNELHEID DER DIESEL. TREINEN HANDELAREN OVER GRAANHANDEL Ernstige aanrijding maakt spoedig een einde aan het genieten in de natuur Qpgsve aan de Cri»i»-Zuivel- Centrale vereischt Inzittende op Ameland aangebracht Het onwelriekende Levendaal te Leiden zal, zooals de raad op aandringen van yele burgert beeft besloten worden gedempt Op den terugweg van Scandinavië naar België Nachtelyke strooptocht in een fabriek Koning Leopold weer op Schiphol - Fokker met «re 13 passagiers stapte valscherm den den zich Deurne bij Antwerpen aangekomen. gen. verkeersongevallen Weleerw. den Weleerw. Heer C. Wenneker i De bestuurder van het motorrijwiel is zeer ernstig gewond. De duo-rjjdster heeft een her senschudding opgeloopen. Beide gewonden zijn naar het Wllhelmlnagasthuls vervoerd. Ged. Staten van Zuld-Holland hebben, voor ■oover deze provincie betreft, aan G. Matser en D. Mars, beiden te De Rijp, vergunning ver leend voor een nacht-autobusdienst van Am sterdam over Haarlem, Bennebroek, Provinciale grens, Rijksweg langs HiUegom, Lisse, Sassen- helm, Oegstgeest, Haagsche Schouw en den Deijl, 'a-Gravenhage (Zijdelaan, Station S. 8., RijswiJkacheweg), Rijswijk, nieuwen Rijksweg langs Delft Oosts ingei) en Overachie, Abra ham van Stolkweg, Mathenesserplein naar Rot terdam (Diergaar de laan) en omgekeerd. De Middenweg in de Watergraafsmeer te Amsterdam wordt verbreed. Alleen de middelste rij boomen blijft bestaan wees de Tegen de aanvraag voor dezen dienst, welke aanvraag werd ondersteund door den Bond van Bloembollenhandelaren te Haarlem, was door bet gemeentebestuur van Wassenaar als be swaar aangevoerd, dat van dep dienst wellicht gebruik zal worden gemaakt door personen, die in zoodanige stemming verkeeren, dat zij de aandacht van den bestuurder kunnen afleiden, ■oodat door deze diensten de veiligheid op den Weg In gevaar zou kunnen worden gebracht. Naar aanleiding hiervan hebben Ged. Staten overwogen, dat vanwege de aanvragers de ver- ■ekerlng is gegeven, dat het niet de bedoeling In blauw blootshoofds. tjjd van Zaterdagmiddag brak brand uit In de gereed- schappenfabriek Nepeha te Hees. De brand liet zich wel ernstig aanzien, doch de brandweer was na een half uur het vuur meester. De brand Is ontstaan door het springen van een buis bij den olle-oven. Het bedrijf zal worden voortgezet. Verzekering dekt de schade. In verband met de ontsporing van de loco motief bjj het Weesperpoortstatlon kan nader worden gemeld, dat de treinenloop te omstreeks drie uur ’s middags weer normaal was. De ma chine was op dat oogenblik weer op de rails geplaatst. I Te Apisterdam is Zondagmorgen tegen twaalf uur op een verbindlngsspoor bjj het Weesper poortstatlon in de nabijheid van de Ruljsch- straat een ongeval gebeurd, dat gelukkig zonder persoonlijke ongelukken is afgeloopen. Zondagvoormiddag zijn bij een verkeersonge val op de kruising van de Van Beuningenstraat en de Limburg Stlrumstraat te Amsterdam drie personen, twee dames en een heer, gewond. die schonken aan deze Bij bestuursbesluit van 15 Augustus 1934 heeft de Nederlandsche Akkerbouwcentrale te 's-Gra venhage bepaald, dat in gevallen, waarin zulks naar het oordeel der Centrale noodig blijkt te zijn, de Centrale kan voorschrijven dat de'Sak ken, waarin aardappelen vervoerd worden, ge* dekt door andere geleideblljetten dan de mo dellen C of E, gesloten en geplombeerd moeten zijn op dezelfde wijze als is omschreven In ar tikel 13 der Crisis-Akkerbouwbeschikking 1934 Zaterdagmorgen tien uur is door den Rijks- betonningsdienst in het Friesche Gat bij ton nr. 3 rood nabij Zoutkamp drijvende gevonden een vouwkano met zeiltuig genaamd .Rijn duvel”. In de kano was slechts een leege actetasch aanwezig. Het vaartuig droeg een Duitsche vlag. Men vermoedt dat de inzittenden verdronken zijn. Dit kunnen een of twee personen zijn geweest. De kano is gemerkt U. I. Keveld. Binnen in de boot staat Bod Aalz Ober-Bayem. Een motorrijwiel, bestuurd door den 24-jari- gen G. Stapper uit Velsen. reeds in de Van Beuningenstraat, komende uit de richting Van Beuningenpleln en gaande naar den Haarlem merweg. Op het genoemde kruispunt kwam hij In botsing met een auto, die In de Van Lim burg Stlrumstraat reed in de richting van de De Wittenkade. Het motorrijwiel reed met vrij groote snelheid tegen den rechter zijkant van den auto. De automobilist remde uit alle macht, doch een botsing kon hij niet meer voorkomen. De motorrijder en zijn duo-passagiere, mej Clazina Steenberg, werden op straat geslingerd, waar zij bewusteloos bleven liggen. De bestuur der van den auto was niet gewond en kwam met den schrik vrij, doch de naast hem zitten de mej. M. Stoffelen, wonende aan den Konin ginneweg, alhier liep lichte verwondingen op aan hoofd en armen. Onmlddellijk werd de G. G. en G. D. gealar meerd, evenals de politie van het posthuis Van Beuningenpleln. (Maria-Stichtlng)den Weleerw. Rietveld; Zandvoort: den Weleerw. Bij den landbouwer L. te Oele bij Delden Is Zaterdag een ernstig ongeval gebeurd. Terwijl L. met paard en wagen het huls binnen wilde rijden, bemerkte hij niet dat zijn tweejarig dochtertje in de nabijheid was. De kleine kwam ongelukkigerwijze tusschen het rad van den blnnenrijdenden wagen en den muurrand te recht en bekwam zware inwendige kneuzingen. Zondagmorgen Is het kind aan de bekomen verwondingen overleden. Het blijkt, dat nog steeds niet voldoende tot houders van café's, restaurants, hotels en daar mede gelijk te stellen inrichtingen, oliewerken- de bedrijven, oliehandelaren, grossiers en win kelbedrijven is doorgedrongen, dat zij na 6 Augustus 1934 geen olie voorhanden mogen hebben, waarvan zij geen opgave aan de Crisls- Zulvel-Centrale hebben verstrekt en waarover geen heffing is betaald. In verband daarmede worden belanghebben den erop gewezen, dat onbelaste voorraden olie, welke na 23 Augustus aA. worden aangetroffen en waarvan niet kan worden aangetoond, dat da verplichte opgave aan de Crisls-Zulvel-Cen- trale is gedaan, in beslag sullen worden geno men, terwijl proces-verbaal zal worden opge maakt. Waar noodig. zal in plaats van Minister van Waterstaat gelezen moeten worden: Minister van Binnenlandsche Zaken. Voorts zijn er ver schillende wijzigingen van redactioneelen aard aangebracht, ter vervanging van minder juiste of twijfelachtige uitdrukkingen in de bestaande voorschriften. O.m. wordt nog opgemerkt, dat Een rangeerende locomotief liep, waarschijn lijk door ontijdige wisselbedlenlng, uit de rails. Hierdoor ontstond stagnatie in het spoorweg verkeer tusschen het Centraal-Station en het Weesperpoortstatlon. De treinen moesten over ander spoor en wissel naar de plaats Van be stemming worden gedirigeerd. Met man en macht was men spoedig bezig de machine weer op de rails te brengen. Een werk, dat geruimen tijd in beslag nam. Gelukkig geschiedde het ongeval op een tijd stip, waarop 's Zondags de minste treinen rijden. Mej. Stoffelen werd met den auto, die niet ernstig beschadigd was, eveneens naar het Wll- helmlna-Gasthuis gebracht en vandaar kon zij, na verbonden te zijn, naar haar woning terug- keeren. De politie heeft onmiddellijk een onderzoek naar de schuldvraag Ingesteld. De remmen van den auto bleken In orde te zijn, doch de auto mobilist had den motorrijder voorrang moeten verleenen, daar deze laatste van rechts kwam. Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging van de Postspaarbankwet. Aan de Memorie van Toelichting, welke dit wetsontwerp vergezelt, wordt ontleend, dat de aanleiding tot het aanhangig maken van dit wetsontwerp is gelegen in het feit, dat volgens de geldende wettelijke bepalingen de Rjjkspost- spaarbank verplicht is voor inschrijvingen op Staatsschuldboekjes een rente van 3 pct. per Jaar ten volle te vergoeden, terwijl zij zelf van haar bezit aan drie ten honderd rentegevende Nationale Schuld, welke zij ten behoeve van de houders dier boekjes op grond van artikel 18 der Postsaparbankwet moet bezitten, rente ont vangt na aftrek der couponbelasting. Het is hierbij de bedoeling den rechthebbende op een inschrijving in een Staatsschuldboekje in denzelfden toestand te plaatsen als die van een bezitter van een inschrijving in het 3 pet. Grootboek. Krachtens besluit van den Gemeenteraad heeft de Gemeente Nijmegen de uitgifte ter hand genomen van een vier pet. obllgatielee- ning, groot ƒ4.879.000, tegen den koers van 1001/8 pet., ter aflossing van enkele 4S pet. leeningen. De inschrijving is opengesteld bij de Neder landsche Middenstandsbank NV. Zooals bekend, rijden de Dieseltrelnen van het begin af met een snelheid van honderd KM- per uur. Men was genoodzaakt zich tot die snelheid te beperken, omdat de Dieseltrelnen. naarmate zij werden afgeleverd, in het raam van de zomerdlenstregeling, geleidelijk de plaatsen van de tot hun maximum <100 KM.) opge voerde stoomtreinen, of omgekeerd zou men kunnen zeggen dfit deze stoomtreinen in de dienstregeling lijdelijk de plaats Innamen van de Dieseltrelnen. Nu nagenoeg alle Dieseltrelnstellen zijn af geleverd alleen die van Allan zijn er nog .niet rees de vraag of men zou kunnen over- gaan tot een grootere snelheid, welke dan na tuurlijk gepaard zou moeten gaan met éen ge heel andere dienstregeling. De spoorwegen zijn evenwél van meening. nog niet tot die verhooglng te moeten besluiten, omdat geoordeeld wordt, dat men nog niet vol doende ervaring heeft met dit experiment, dat in geen enkel land nog op zoo groote schaal is toegepast en niet geacht kan worden de kinderziekten reeds te zijn ontgroeid. Het publiek zal zich dus nog eenlgen tevreden moeten stellen met een snelheid honderd K M. per uur. WEENEN. 18 Aug. Naar verluidt zouden zoowel Bondskanselier Schuschnigg als de Oostenrljk- sche minister van Financiën, Buresch en de minister van buitenlandsche zaken, Berger- Waldenegg voornemens zijn in September as. zich naar Genève te begeven ter bijwoning van de besprekingen der financieele commissie van den Volkenbond, die op 3 September as. be ginnen en geacht worden van groot belang voor Oostenrijk te zijn in verband met de conversie der Oostenrij ksche Volkenbondsleening, die men hoopt te verkrijgen. Naar verluidt zouden Frankrijk, Engeland en Italië voor een derge lijke actie gewonnen zijn. (Linkerhelft S ven het bord wK; rechter- helft: roede jrind met i rood doorge- S streepte zwer- te P)—Aon do rechterzijde De linker-:»**»’ streotheHt bjperkeeren dus vrij. verboden. ducten af te bewonderen valt, is tend de oorzaak geworden van De benoeming van Gouwleider Bürckel tot Commissaris der Duitsche Rljksregeerlng voor het Saargebied heeft in Vatlcaansche kringen, zoo meldt de K.W.P., een zeer ongunstigen in druk gemaakt. De Gouwleider Bürckel rtaat nJ. op de lijst der „Godloozen” die in het Vatl caansche Archief berust en die men ter ge legener tijd met al het ander materiaal tegen het Natlonaal-Soclalisme zal publiceeren. In Rome is men zeer goed op de hoogte van het feit, dat Bürckel bezield is met een haat tegen het Katholicisme, waardoor hij in Duitschland als priestervervolging een treurige vermaardheid heeft gekregen. is het reizend publiek te trekken als door het gemeentebestuur van Wassenaar blijkbaar be doeld en ongewenschte reizigers uit de bussen zullen worden geweerd, terwijl bovendien, zoo- dra blijkt, dat door het gedrag der reizigers de veiligheid op den weg ongunstig wordt be ïnvloed, tot intrekking der vergunning kan wor den overgegaan. Voorts hadden de N. V. Noord-Zuld-Holland- sche Tramweg Maatschappij, de N. V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg Maatschappij, de N V. Expeditiebedrijf J. P. de Cock, de N V. Zuid-Hollandsche Autohandel Maatschappij B. en W. van ’s-Gravenhage en van Delft, er. de Directie der Nederlandsche Spoorwegen, als bezwaar aangevoerd, dat de bestaande vervoer middelen schade van den nieuwen busdienst zullen ondervinden. Ten aanzien hiervan hebben Ged. Staten overwogen, dat de bestaande verkeersonderne mingen geen of althans geen moemenswaardige schade van den nieuwen busdienst zullen on dervinden. aangezien deze in hoofdzaak slechts dat vervoer tot zich zal trekken, dat thans op ongeregelde en niet aan toezicht onderworpen vervoermiddelen is aangewezen. Verder over woog het college, dat bovendien de Ned. Spoor wegen. wanneer mocht blijken, dat het vervoer met den ■nieuwen busdienst belangrijk is. dat vervoer tot zich kunnen trekken door het in leggen van nachttreinen, terwijl de bestaande tram- en busdiensten cp het traject Lelden Den HaagDelftRotterdam een andere route volgen dan de aangevraagde dienst, welke bijv de gemeente Lelden zelfs niet aandoet. het van toepassing verklaren van de coupon- belastlngwet geen aanbeveling verdient ten aan zien van Staatsschuldboekjes, omdat het Spaar- bankgeheim dan in het gedrang zou kunnen komen. Op- het terrein der Zeeuwsche betonmaat- schappij te Vlake is de 18-jarige J. Weststrate, van Yrseke, het slachtoffer van een ernstig on geluk geworden. Eenlge arbeiders waren bezig met een beton molen, toen op onverklaarbare wijze W. tus- ■chen de wielen kwam. Beide beenen werden verbrijzeld. Het duurde geruimen tijd voor hij bevrijd kon worden. Geneeskundige hulp was spoedig ter plaatse. De Jongeman werd naar het zieken huis te Goes vervoerd, zijn toestand is ernstig. Naar uit Antwerpen gemeld wordt, zijn de beide Belgische militaire vliegtuigen, waarin zich de konlng en zijn begeleider bevonden. Zondagmiddag om 2 uur 40 op het vliegveld In Rome beschouwt men de benoeming van Bürckel als een indirecte, maar zeer duidelijke oorlogsverklaring van het Derde Rijk aan het Vaticaan op het gebied der kerkelijke politiek, hetgeen verstrekkende gevolgen kan hebben voor de bescherming van de katholieke belan gen In het Saargebied tegen de verdrukking en terreur waaraan da geloovige Christenen in het Saargebied bloot staan. Door deze benoeming heeft de regeering te Berlijn opnieuw bewezen, dat zij toch niet voornemens was om met het Vaticaan in den geest van het Concordaat sa men te werken, hetgeen voor de ingewijden ab soluut geen verrassing beteekende. De nieuwe Pauselijke Delegaat voor het Saargebied vindt in den persoon van Bürckel de scherp omlijnde houding van Berlijn tegenover Rome, zoQdat er van een samenwerking absoluut geen sprake kan zijn. Deze benoeming heeft echter ook haar goede zijde, daar voor de katholieke Bisschop pen de strijd tegen de godloozen en ’t moderne heldendom in het Derde Rijk vergemakkelijkt wordt, hetgeen niet het geval geweest zou zijn, wanneer Berlijn iemand tot opvolger van Von Papen had benoemd, die onberispelijk was. De benoeming van Bürckel is voor de katho lieken van het Saargebied een beleedlging die in de toekomst ook tot groote politieke gevolgen aanleiding zou kunnen geven. Natuurlijk kan de Duitsche regeering tot haar commissaris benoemen, wlen zij wil en het is ook heel goed mogelijk, dat de nieuwe com missaris voor het Saargebied het volle vertrou wen van de regeering van het Derde Rijk vol komen waardig is. Maar hoe heeft men zich in Berlijn zijn samenwerking gedacht met den Pauselijken Delegaat, die spoedig naar het Saargebied zal vertrekken. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot: Archivaris van het Bisdom: den zeereerw. heer P. Brügemann, thans econoom van het Seminarie ..Hageveld” te Heemstede. Deken van het Dekenaat Middel burg: den zeereerw. heer L. Dolle, die tevens pastoor van Goes blijft. Pastoor te Vlissingen: den weleerw. heef J. Timp, thans rector van het Ziekenhuis ,St. Joannes de Deo” te Haarlem. Subregent van het Seminarie „Hageveld” te Heemstede: den zeereerw. heer J. Starren burg, thans leeraar aldaar. De co n o o m van het Seminarie „Hageveld" te Heemstede: den zeereerw. heer J. Bouman, thans leeraar aldaar. Algemeen Secretaris van het Man nelijk Jeugdwerk in het Bisdom Haarlem: den weleerw. heer Th. v. d. Lagt, thans kapelaan te Haarlem (H. Jos.). A s s is t e n t-D 1 r e c t e u r van het Mannelijk Jeugdwerk in het Bisdom Haarlem: den wel eerw. heer H .van Spanje, thans rector van het St. Aloysius-Gesticht te Amsterdam. Rector van het St. Aloysius-Gesticht te Amsterdam: den weleerw. heer G. Schneiders, thans kapelaan te Amsterdam (H.H. Mart, van Rector van het Ziekenhuis „St. Joannes de Deo” te Haarlem: den weleerw. heer J. P. van Zon, thans kapelaan te Rotterdam (H. Will.). Rector van het St. Willlbrordus-Gesticht te Hèlloo: den weleerw. heer J. Boon, thans kapelaan te ’s-Gravenhage (Ailerh. Hart van Jezus). Kapelaan te Amsterdam (H. Agnes)den den De besturen van het Comité van Graanhan delaren te Rotterdam, de Bond van Nederland sche Graan- en Zaadimporteurs te Rotterdam en de Vereeniging Amsterdamsche Graanbeurs, te Amsterdam, welke vereenlgingen geacht kunnen worden den geheelen Nederlandschen invoerhandel in buitenlandsche granen, zoo mede een groot gedeelte der graanverwerkende industrieën te vertegenwoordigen, hebben een adres aan den Minister van Economische Zaken gezonden, waarin, in verband met de gewijz|gde omstandigheden opheffing gevraagd wordt van de compensatie-voorschriften ten aanzien van Polen, Hongarije en de Donaulanden. Zaterdagavond zagen late passanten licht branden in de sigarenfabriek der firma Hovens te Tegelen. Bij nauwkeurig onderzoek hoorden zij eveneens gestommel in de fabriek. De eigenaar en de politie werden gewaar schuwd, die in de fabriek den 14-jarigen H. F. wisten te verrassen. F. had reeds een kas open gebroken, waaruit hi) drie gulden had ont vreemd. Zondag heeft de Dultsch-Nederlandsche Nationaal-Socialistische Partij een bijzonderen congresdag gehouden In ,,De Vereeniging” te Nijmegen. Een duizend man waren tegen twaalf uur in De Vereeniging" te zamen gekomen. De .NJj- meegsche politie had den tactlschen maat regel getroffen om den congressisten te verbie- bieden in optocht naar De Vereeniging te trek ken, te meer, waar er onder de neelnemers eenlge jonge mannen waren, die in 8. A- costuum liepen. Het congres, waaraan van te voren zoo goed als geen ruchtbaarheid was gegeven, ging als ongemerkt voor de Nijmegenaars voorbij, vrijwel geen aandacht „Duitsche Nederlanders". De congressisten, waaronder vele dames, wer den verwelkomd door en Führer uit Dinslaken, die wees op de beteekenis van dezen dag, waarop de saamhoorigheid der Nederlan ders In Duitschland tot uiting moest komen. Majoor C. Kruyt hield de hoofdrede. Tegen vijven was het congres geëindigd en trokken de congressisten in groepjes naar de autobussen of naar de extra boot. Aan de Waalkade was een groote politiemacht verza meld, maar de Dultschers konden vertrekken, zonder den minsten last van de Nijmegenaars- te ondervinden. Nijmegen geloofde het wel en nam geen notitie van het congres. den Weleerw. heer L. Pennock; P. Geven De Tweede Kamer heeft met "n kleine meerder heid van 43 tegen 39 stemmen het wetsontwerp tot Instelling van een Verkeersfonds aan genomen, niet, dan nadat de Regeering eenige belangrijke concessies had gedaan. Deze concessies hebben de tegenstanders van het wetsontwerp echter diet kunnen overtuigen. Daarom heeft thans de B.B.N. een gemotiveerd adres gezonden aan de leden der Eerste Kamer van de Staten-Generaal, waarin met den meesten aandrang wordt gevraagd het wets ontwerp niet te willen aanvaarden. Vermoedelijk door onachtzaamheid is deze motorrijder met volle kracht op den stllstaan- den wagen van den heer M. geloopen, waarbij de duorijdster over het betonnen wegdek ge slingerd werd, terwijl de heer H. met den mo tor omsloeg. Laatstgenoemde bekwam daarbij, doordat hij gedeeltelijk onder zijn machine kwam te liggen, zware verwondingen aan hoofd en gelaat, waaruit hij hevig bloedde. Voor de duorijdster liep de val betrekkelijk gunstig af. Wel bekwam zij kneuzingen aan de beenen, doch zij hep geen enkele bloedende verwonding op. Het jeugdige Belgische koningspaar vormt langzamerhand een bekende verschijning op de Amsterdamsche luchthaven. Twee weken gele den verbleven de koning en de koningin met den jongsten telg, op weg naar Scandinavië, eenigen tijd in het hotel op Schiphol. Van hun Scandinavisch vecantleverbljjf is de koning Zondag eerder dan H. M. alleen te ruggekeerd. Met het gewone toestel der KLM was de ko ning ’s morgens uit Malmö vertrokken. De ,?Valk" bestuurd door den piloot Duime- laar, die reeds dikwijls koning Albert heeft mo gen vliegen, had, ten gevolge van krachtigen tegenwind en eenlg oponthoud bjj de tusschen- landing te Hamburg, ruim een half uur vertra ging en arriveerde in plaats van te kwart vooi één tegen half twee. In den loop van den ochtend waren op Schiphol uit Brussel twee militaire vliegtuigen gearriveerd. Het waren open tweezitters, Fal- rey Fox toestellen, waarvan het eene. dat regel matig door den koning gebruikt wordt het ko ninklijk embleem droeg. Toen de „Valk” arriveerde, werd de naar het gedeelte van het platform gedirigeerd, waar de beide Belgische toestellen reeds draaienden motor storjj^^ te wachten. Tegelijk met d£ de koning Hij saN^ekleed zonder overjas en groet colbert costuum Hij werd be door den havenmeester, den heer Del- laert, en den stationschef der KLM, den heer Thomson, terwijl tevens aanwezig waren de Belgische consul-generaal, de heer Van Hou ten. en de vertegenwoordiger van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena en de Air France, de héér Didier. De koning onderhield zich, staande voor de vliegtuigen, eenigen tijd met deze heeren en be groette vervolgens de beide Belgische piloten, die hem en zijn begeleider, majoor Van Cau- bergh, die indertijd koning Albert naar den Congo vergezeld had. begroetten. Vervolgens sjorde de koning het op zijn rug vast en zette de vliegkap op, waar na hij in zijn door luitenant Nenolr bestuurd toestel klom. Majoor van Caubergh klom in het andere toestel, dat bestuurd werd door adju dant Cody en na nog eenige vriéndelijke af scheidswoorden werden de blokken weggetrok ken en stoven de vliegtuigen over het veld en verdwenen in ZW-richting. Gelukkig kwam spoedig voldoende politle- hulp opdagen. Allereerst was daar een wacht meester van de marechaussee, dra gevolgd door den majoor van de rijksveldwacht te Weesp. Eerst genoemde stelde een onderzoek in naar dc oorzaak van het ongeval, terwijl de majoor der rijksveldwacht. geassisteerd door twee ge- meente-veldwachters van Diemen, het één- richting-verkeer toepaste. waarbij menig auto mobilist op krachtige wijze tot doorrijden moest worden aangemaand. De gemeenteveld wachter van Muiden bracht orde in den chaos op het wielerpad, waar zich tallooze fietsers ophoopten. Bij het treffen van maatregelen voor de ver keersregeling, werd ook hulp verleend door een verkeersagent uit Amsterdam, en eenige motor rijders. Op die wijze slaagde men er in, na eenigen tijd het verkeer weer vlot te hebben. De marechaussee achtte het noodig, zoowel de auto van den heer M. als den motor van den heer H. in beslag te nemen. Zoodra de Roode Kruisauto gearriveerd was, werden de heer H. en mej. 8„ onder geleide van Roode Kruls-helpers naar het Burgerziekenhuis te Amsterdam vervoerd. Het fraaie vergezicht, dat van de nieuwe Merwedebrug en de daarbij aansluitende via- Zondagoch- een ernstig verkeersongeval. De heer J. M„ wonende aan de Admiralengracht, Amsterdam, was met zijn hulsgenooten uit rijden in de auto van zijn patroon, die daartoe voor dezen Zondag toe stemming had gegeven. Op het viaduct beoosten de Merwedebrug zette de heer M. den‘wagen stop, om den inzittenden gelegenheid te geven, van het prachtig panorama te genieten. Even later naderde van de richting Amster dam in snelle vaart de heer W. H.. wonende Karei du Jardinstraat aldaar, op zijn motor rijwiel, waarop mej. A. S. als duorijdster zat. Door het thans bestaande verschil lijdt de RlJkspostspaarbank een directe schade van pl.m ƒ20.000 per jaar. Voorziening is in verband met een en ander wenschelijk. Het eenvoudigste kan deze voor ziening verkregen worden door wijziging van artikel 15 der Postspaarbankwet. Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt om ook enkele andere wijzigingen, waarvan de wenscheljjkheld is gebleken, in het ontwerp op te nemen. Zoodra het ongeval zich had afgespeeld, ontstond een ware verkeers-chaos, daar het op dat uur van den dag het liep tegen elven in den ochtend des Zondags op dezen weg enorm druk is met auto’s en motoren. Van beide zijden vormden zich lange files voertui- waarvan de berijders uitstapten, en zich rondom het slachtoffer, dat midden op den weg lag, verdrongen, zich niet afvragende, of hier door weer nieuwe verkeersongevallen konden ontstaan. Heer N. Commandeur; Lutjebroek: den Wel eerw. Heer A. Bisschop (Neom.). Haarlem (H.H. Elis en Barb.): den Weleerw. Heer P. Poppen; Rotterdam (H. Jos.): den Weleerw. Heer P. Berlage; Amsterdam (O. L. Vr. v. L,): den Weleerw. Heer H. Snel; ’s-Gra venhage (H.H. Engelbew.)den Weleerw. heer J. v. d. Kolk; Amsterdam (O. L. Vr. v. A. Bijst.): den Weleerw. Heer A. Raaffels; Schie dam (H. Lid.)den Weleerw. Heer H. Haselaar; Rotterdam (H. Laurentius)den Weleerw heer D. Buis; Den Helder (ÏI.H. Petrus n P): den Weleerw. heer C. Mee re boer; Roelof- arendsveen: den Weleerw. heer B. Drost; Bo venkerk: den Weleerw. heer H. Steur (Neom); Rotterdam (H. Ther. v. h. K. J_): den Wel eerw. heer Th. Klaassen; Quintsheul: den Weleerw. heer J. Dijsselboom (Neom.) Hillegersberg (H. Lid.): den Weleerw. heer G. Corsten; Wassenaar «Goede Herder): den weleerw. heer J. de Jong (Neom.) Overschle Mlddelharnis: den Weleerw. heer (Neom). Sassenheim: den Weleerw. heer J. Redeker; Schagen: den Weleerw. heer P. Roessen (Neom.) Volendam: den Weleerw. heer A. Buis; Zoe- terwoude (H. Joës Onth.): den Weleerw. heer J. Sjjm; Kwakel: den Weleerw. heer W. Twee- huysen (Neom.) Zaandam: den Weleerw. heer W. Minnebo; Noordwijkerhout (H. Jos.)den Weleerw. heer J. KHjn; Hoek van Holland: den Weleerw. heer P. Andriessen (Neom.) Assistent te Rotterdam (H. Elis.): Weleerw. heer J. Remmer (Neom.) Naar later uit Schiermonnikoog werd gemeld, is de inzittende van de kano veilig op Ameland binnengebracht. In de nabijheid van dit eiland was de kano, afkomstig uit Krefeld, omgeslagen Daar de2'*Roode Kruisauto van Weesp niet benut kon worden, omdat deze reeds voor zle- kenvervoer uitgereden was. werd van Muiden uit, telefonisch de Roode Kruisauto van Bus- sum ontboden, welke ter plaatse kwam, juist weinige minuten vóór een auto van den G GD. van Amsterdam arriveerde, die van andere zij de gewaarschuwd was. Dr. Niekerk van Mui den had den motorrijder en de duorijdster voorloopig verbonden, en H. op een brancard van het Roode Kruis neergelegd, in afwachting van de komst van een ziekenwagen. Vóór me dische hulp aanwezig was. werd flinke hulp verleend door een Roode Kruis-colonne. Weleerw. heer L. Schinkel; Amstelveen: Weleerw. Heer E. Hupperetz (Neom.). Amsterdam (H. Agnes)den Weleerw. Heer J. Suyker; Bodegraven: den Weleerw. Heer L. van Teyllngen (Neom.). Amsterdam (H.H. Mart. v. G.); den Wel eerw. Heer J. Verleun; Weesp: den Weleerw. Heer Th. Hilhorst; Middelburg: den Weleerw. Heer S. de Bot (Neom). Amsterdam (O. L. Vr. Gasthuis)den Wel eerw. Heer G. v. Dijk; Dordrecht (H. Bon.): den Weleerw. Heer C. Kroon; Westerblokker: den Weleerw. Heer S. Peereboom (Neom.). 's-Gravenhage (H. Hart)den Weleerw. Heer E. Meijnders; Noordwljk: den Weleerw. Heer L. Sluys; Middelburg: den Weleerw. Heer P. Schoonebeek (Neom.). ■s-Gravenhage (H. Will.: den Weleerw. Heer J. Duyves; Amsterdam (H. Ger. Maj.)den Weleerw. Heer A. Leesberg; Haarlem (H. Jos.): den Weleerw. heer W. Westerhoven; Rotter dam: (H.H. Mart. v. G.)den Weleerw. Heer A. Trouwborst; Den Helder (O. L. Vr. O. O.): den Weleerw. heer R. van Ginkel; Langendijk: den Weleerw. heer J. Oudshoom (Neom.) Haarlem H. Jos.)den Weleerw. Heer 8. Mol; Assendelft: (Neom.). Haarlem: Heer. 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 24