lesjes
Een dagje uit
van
De benoeming
Bürckel
I
is
a
MAANDAG 20 AUGUSTUS 1934
Hoe het Vaticaan
er
over denkt
INVASIE TE NIJMEGEN
Postspaarbankwet
van
Te Deurne aangekomen
Een verkeers-chaos
Zeilkano gevonden
BENOEMINGEN
In het bisdom Haarlem
Locomotief ontspoord
Ernstige treinvertraging het gevolg
GEMEENTE NIJMEGEN
GEEN OLIE IN VOORRAAD
Onder betonmolen
4 pCt. Conversieleening
geraakt
Treinenloop weer normaal
TEGEN HET VERKEERSFONDS
de
FABRIEKSBRAND
JEUGDIGE INBREKER
Amsterdam-Rotterdam
Een nachtelyke autobusdienst
Zakken voor aardappelen
Adres van den B. B. N.
Eerste Kamer
Als Von Papen’s opvolger als
Saar-commissaris
Motorrijder ernstig
gewond
Motorrijder naar het
ziekenhuis
Schuschnigg in Sept,
naar Genève
Ernstig verkeersongeval te
Amsterdam
Wijziging noodig als gevolg
de couponbelasting
„Duitsch-Nederlanders” houden
een congres
Jongeman werden beide beenen
verbrijzeld
Voorloopig niet meer dan honderd
K.M. per uur
Tweejarig kind aan de gevolgen
overleden
TUSSCHEN WAGEN EN MUUR
BEKNELD
DE SNELHEID DER DIESEL.
TREINEN
HANDELAREN OVER
GRAANHANDEL
Ernstige aanrijding maakt spoedig
een einde aan het genieten
in de natuur
Qpgsve aan de Cri»i»-Zuivel-
Centrale vereischt
Inzittende op Ameland
aangebracht
Het onwelriekende Levendaal te Leiden zal, zooals de raad op aandringen van
yele burgert beeft besloten worden gedempt
Op den terugweg van Scandinavië
naar België
Nachtelyke strooptocht in een
fabriek
Koning Leopold weer
op Schiphol
-
Fokker
met
«re 13 passagiers stapte
valscherm
den
den
zich
Deurne bij Antwerpen aangekomen.
gen.
verkeersongevallen
Weleerw.
den Weleerw. Heer C. Wenneker
i
De bestuurder van het motorrijwiel is zeer
ernstig gewond. De duo-rjjdster heeft een her
senschudding opgeloopen. Beide gewonden zijn
naar het Wllhelmlnagasthuls vervoerd.
Ged. Staten van Zuld-Holland hebben, voor
■oover deze provincie betreft, aan G. Matser en
D. Mars, beiden te De Rijp, vergunning ver
leend voor een nacht-autobusdienst van Am
sterdam over Haarlem, Bennebroek, Provinciale
grens, Rijksweg langs HiUegom, Lisse, Sassen-
helm, Oegstgeest, Haagsche Schouw en den
Deijl, 'a-Gravenhage (Zijdelaan, Station S. 8.,
RijswiJkacheweg), Rijswijk, nieuwen Rijksweg
langs Delft Oosts ingei) en Overachie, Abra
ham van Stolkweg, Mathenesserplein naar Rot
terdam (Diergaar de laan) en omgekeerd.
De Middenweg in de Watergraafsmeer te Amsterdam wordt verbreed. Alleen de
middelste rij boomen blijft bestaan
wees
de
Tegen de aanvraag voor dezen dienst, welke
aanvraag werd ondersteund door den Bond van
Bloembollenhandelaren te Haarlem, was door
bet gemeentebestuur van Wassenaar als be
swaar aangevoerd, dat van dep dienst wellicht
gebruik zal worden gemaakt door personen, die
in zoodanige stemming verkeeren, dat zij de
aandacht van den bestuurder kunnen afleiden,
■oodat door deze diensten de veiligheid op den
Weg In gevaar zou kunnen worden gebracht.
Naar aanleiding hiervan hebben Ged. Staten
overwogen, dat vanwege de aanvragers de ver-
■ekerlng is gegeven, dat het niet de bedoeling
In blauw
blootshoofds.
tjjd
van
Zaterdagmiddag brak brand uit In de gereed-
schappenfabriek Nepeha te Hees.
De brand liet zich wel ernstig aanzien, doch
de brandweer was na een half uur het vuur
meester. De brand Is ontstaan door het springen
van een buis bij den olle-oven. Het bedrijf zal
worden voortgezet. Verzekering dekt de schade.
In verband met de ontsporing van de loco
motief bjj het Weesperpoortstatlon kan nader
worden gemeld, dat de treinenloop te omstreeks
drie uur ’s middags weer normaal was. De ma
chine was op dat oogenblik weer op de rails
geplaatst.
I
Te Apisterdam is Zondagmorgen tegen twaalf
uur op een verbindlngsspoor bjj het Weesper
poortstatlon in de nabijheid van de Ruljsch-
straat een ongeval gebeurd, dat gelukkig zonder
persoonlijke ongelukken is afgeloopen.
Zondagvoormiddag zijn bij een verkeersonge
val op de kruising van de Van Beuningenstraat
en de Limburg Stlrumstraat te Amsterdam drie
personen, twee dames en een heer, gewond.
die
schonken aan deze
Bij bestuursbesluit van 15 Augustus 1934 heeft
de Nederlandsche Akkerbouwcentrale te 's-Gra
venhage bepaald, dat in gevallen, waarin zulks
naar het oordeel der Centrale noodig blijkt te
zijn, de Centrale kan voorschrijven dat de'Sak
ken, waarin aardappelen vervoerd worden, ge*
dekt door andere geleideblljetten dan de mo
dellen C of E, gesloten en geplombeerd moeten
zijn op dezelfde wijze als is omschreven In ar
tikel 13 der Crisis-Akkerbouwbeschikking 1934
Zaterdagmorgen tien uur is door den Rijks-
betonningsdienst in het Friesche Gat bij ton
nr. 3 rood nabij Zoutkamp drijvende gevonden
een vouwkano met zeiltuig genaamd .Rijn
duvel”.
In de kano was slechts een leege actetasch
aanwezig.
Het vaartuig droeg een Duitsche vlag. Men
vermoedt dat de inzittenden verdronken zijn.
Dit kunnen een of twee personen zijn geweest.
De kano is gemerkt U. I. Keveld. Binnen in de
boot staat Bod Aalz Ober-Bayem.
Een motorrijwiel, bestuurd door den 24-jari-
gen G. Stapper uit Velsen. reeds in de Van
Beuningenstraat, komende uit de richting Van
Beuningenpleln en gaande naar den Haarlem
merweg. Op het genoemde kruispunt kwam hij
In botsing met een auto, die In de Van Lim
burg Stlrumstraat reed in de richting van de
De Wittenkade. Het motorrijwiel reed met vrij
groote snelheid tegen den rechter zijkant van
den auto. De automobilist remde uit alle macht,
doch een botsing kon hij niet meer voorkomen.
De motorrijder en zijn duo-passagiere, mej
Clazina Steenberg, werden op straat geslingerd,
waar zij bewusteloos bleven liggen. De bestuur
der van den auto was niet gewond en kwam
met den schrik vrij, doch de naast hem zitten
de mej. M. Stoffelen, wonende aan den Konin
ginneweg, alhier liep lichte verwondingen op
aan hoofd en armen.
Onmlddellijk werd de G. G. en G. D. gealar
meerd, evenals de politie van het posthuis Van
Beuningenpleln.
(Maria-Stichtlng)den Weleerw.
Rietveld; Zandvoort: den Weleerw.
Bij den landbouwer L. te Oele bij Delden Is
Zaterdag een ernstig ongeval gebeurd. Terwijl
L. met paard en wagen het huls binnen wilde
rijden, bemerkte hij niet dat zijn tweejarig
dochtertje in de nabijheid was. De kleine kwam
ongelukkigerwijze tusschen het rad van den
blnnenrijdenden wagen en den muurrand te
recht en bekwam zware inwendige kneuzingen.
Zondagmorgen Is het kind aan de bekomen
verwondingen overleden.
Het blijkt, dat nog steeds niet voldoende tot
houders van café's, restaurants, hotels en daar
mede gelijk te stellen inrichtingen, oliewerken-
de bedrijven, oliehandelaren, grossiers en win
kelbedrijven is doorgedrongen, dat zij na 6
Augustus 1934 geen olie voorhanden mogen
hebben, waarvan zij geen opgave aan de Crisls-
Zulvel-Centrale hebben verstrekt en waarover
geen heffing is betaald.
In verband daarmede worden belanghebben
den erop gewezen, dat onbelaste voorraden olie,
welke na 23 Augustus aA. worden aangetroffen
en waarvan niet kan worden aangetoond, dat
da verplichte opgave aan de Crisls-Zulvel-Cen-
trale is gedaan, in beslag sullen worden geno
men, terwijl proces-verbaal zal worden opge
maakt.
Waar noodig. zal in plaats van Minister van
Waterstaat gelezen moeten worden: Minister
van Binnenlandsche Zaken. Voorts zijn er ver
schillende wijzigingen van redactioneelen aard
aangebracht, ter vervanging van minder juiste
of twijfelachtige uitdrukkingen in de bestaande
voorschriften. O.m. wordt nog opgemerkt, dat
Een rangeerende locomotief liep, waarschijn
lijk door ontijdige wisselbedlenlng, uit de rails.
Hierdoor ontstond stagnatie in het spoorweg
verkeer tusschen het Centraal-Station en het
Weesperpoortstatlon. De treinen moesten over
ander spoor en wissel naar de plaats Van be
stemming worden gedirigeerd. Met man en
macht was men spoedig bezig de machine weer
op de rails te brengen. Een werk, dat geruimen
tijd in beslag nam.
Gelukkig geschiedde het ongeval op een tijd
stip, waarop 's Zondags de minste treinen rijden.
Mej. Stoffelen werd met den auto, die niet
ernstig beschadigd was, eveneens naar het Wll-
helmlna-Gasthuis gebracht en vandaar kon zij,
na verbonden te zijn, naar haar woning terug-
keeren.
De politie heeft onmiddellijk een onderzoek
naar de schuldvraag Ingesteld. De remmen van
den auto bleken In orde te zijn, doch de auto
mobilist had den motorrijder voorrang moeten
verleenen, daar deze laatste van rechts kwam.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging
van de Postspaarbankwet.
Aan de Memorie van Toelichting, welke dit
wetsontwerp vergezelt, wordt ontleend, dat de
aanleiding tot het aanhangig maken van dit
wetsontwerp is gelegen in het feit, dat volgens
de geldende wettelijke bepalingen de Rjjkspost-
spaarbank verplicht is voor inschrijvingen op
Staatsschuldboekjes een rente van 3 pct. per
Jaar ten volle te vergoeden, terwijl zij zelf van
haar bezit aan drie ten honderd rentegevende
Nationale Schuld, welke zij ten behoeve van de
houders dier boekjes op grond van artikel 18
der Postsaparbankwet moet bezitten, rente ont
vangt na aftrek der couponbelasting.
Het is hierbij de bedoeling den rechthebbende
op een inschrijving in een Staatsschuldboekje
in denzelfden toestand te plaatsen als die van
een bezitter van een inschrijving in het 3 pet.
Grootboek.
Krachtens besluit van den Gemeenteraad
heeft de Gemeente Nijmegen de uitgifte ter
hand genomen van een vier pet. obllgatielee-
ning, groot ƒ4.879.000, tegen den koers van
1001/8 pet., ter aflossing van enkele 4S pet.
leeningen.
De inschrijving is opengesteld bij de Neder
landsche Middenstandsbank NV.
Zooals bekend, rijden de Dieseltrelnen van
het begin af met een snelheid van honderd KM-
per uur.
Men was genoodzaakt zich tot die snelheid
te beperken, omdat de Dieseltrelnen. naarmate
zij werden afgeleverd, in het raam van de
zomerdlenstregeling, geleidelijk de plaatsen
van de tot hun maximum <100 KM.) opge
voerde stoomtreinen, of omgekeerd zou men
kunnen zeggen dfit deze stoomtreinen in de
dienstregeling lijdelijk de plaats Innamen van
de Dieseltrelnen.
Nu nagenoeg alle Dieseltrelnstellen zijn af
geleverd alleen die van Allan zijn er nog
.niet rees de vraag of men zou kunnen over-
gaan tot een grootere snelheid, welke dan na
tuurlijk gepaard zou moeten gaan met éen ge
heel andere dienstregeling.
De spoorwegen zijn evenwél van meening. nog
niet tot die verhooglng te moeten besluiten,
omdat geoordeeld wordt, dat men nog niet vol
doende ervaring heeft met dit experiment, dat
in geen enkel land nog op zoo groote schaal
is toegepast en niet geacht kan worden de
kinderziekten reeds te zijn ontgroeid.
Het publiek zal zich dus nog eenlgen
tevreden moeten stellen met een snelheid
honderd K M. per uur.
WEENEN. 18 Aug. Naar verluidt zouden zoowel
Bondskanselier Schuschnigg als de Oostenrljk-
sche minister van Financiën, Buresch en de
minister van buitenlandsche zaken, Berger-
Waldenegg voornemens zijn in September as.
zich naar Genève te begeven ter bijwoning van
de besprekingen der financieele commissie van
den Volkenbond, die op 3 September as. be
ginnen en geacht worden van groot belang voor
Oostenrijk te zijn in verband met de conversie
der Oostenrij ksche Volkenbondsleening, die men
hoopt te verkrijgen. Naar verluidt zouden
Frankrijk, Engeland en Italië voor een derge
lijke actie gewonnen zijn.
(Linkerhelft
S ven het bord
wK; rechter-
helft: roede
jrind met
i rood doorge-
S streepte zwer-
te P)—Aon do
rechterzijde
De linker-:»**»’
streotheHt bjperkeeren
dus vrij. verboden.
ducten af te bewonderen valt, is
tend de oorzaak geworden van
De benoeming van Gouwleider Bürckel tot
Commissaris der Duitsche Rljksregeerlng voor
het Saargebied heeft in Vatlcaansche kringen,
zoo meldt de K.W.P., een zeer ongunstigen in
druk gemaakt. De Gouwleider Bürckel rtaat
nJ. op de lijst der „Godloozen” die in het Vatl
caansche Archief berust en die men ter ge
legener tijd met al het ander materiaal tegen
het Natlonaal-Soclalisme zal publiceeren. In
Rome is men zeer goed op de hoogte van het
feit, dat Bürckel bezield is met een haat tegen
het Katholicisme, waardoor hij in Duitschland
als priestervervolging een treurige vermaardheid
heeft gekregen.
is het reizend publiek te trekken als door het
gemeentebestuur van Wassenaar blijkbaar be
doeld en ongewenschte reizigers uit de bussen
zullen worden geweerd, terwijl bovendien, zoo-
dra blijkt, dat door het gedrag der reizigers de
veiligheid op den weg ongunstig wordt be
ïnvloed, tot intrekking der vergunning kan wor
den overgegaan.
Voorts hadden de N. V. Noord-Zuld-Holland-
sche Tramweg Maatschappij, de N. V. Gemengd
Bedrijf Haagsche Tramweg Maatschappij, de
N V. Expeditiebedrijf J. P. de Cock, de N V.
Zuid-Hollandsche Autohandel Maatschappij
B. en W. van ’s-Gravenhage en van Delft, er.
de Directie der Nederlandsche Spoorwegen, als
bezwaar aangevoerd, dat de bestaande vervoer
middelen schade van den nieuwen busdienst
zullen ondervinden.
Ten aanzien hiervan hebben Ged. Staten
overwogen, dat de bestaande verkeersonderne
mingen geen of althans geen moemenswaardige
schade van den nieuwen busdienst zullen on
dervinden. aangezien deze in hoofdzaak slechts
dat vervoer tot zich zal trekken, dat thans op
ongeregelde en niet aan toezicht onderworpen
vervoermiddelen is aangewezen. Verder over
woog het college, dat bovendien de Ned. Spoor
wegen. wanneer mocht blijken, dat het vervoer
met den ■nieuwen busdienst belangrijk is. dat
vervoer tot zich kunnen trekken door het in
leggen van nachttreinen, terwijl de bestaande
tram- en busdiensten cp het traject Lelden
Den HaagDelftRotterdam een andere route
volgen dan de aangevraagde dienst, welke bijv
de gemeente Lelden zelfs niet aandoet.
het van toepassing verklaren van de coupon-
belastlngwet geen aanbeveling verdient ten aan
zien van Staatsschuldboekjes, omdat het Spaar-
bankgeheim dan in het gedrang zou kunnen
komen.
Op- het terrein der Zeeuwsche betonmaat-
schappij te Vlake is de 18-jarige J. Weststrate,
van Yrseke, het slachtoffer van een ernstig on
geluk geworden.
Eenlge arbeiders waren bezig met een beton
molen, toen op onverklaarbare wijze W. tus-
■chen de wielen kwam. Beide beenen werden
verbrijzeld.
Het duurde geruimen tijd voor hij bevrijd
kon worden. Geneeskundige hulp was spoedig
ter plaatse. De Jongeman werd naar het zieken
huis te Goes vervoerd, zijn toestand is ernstig.
Naar uit Antwerpen gemeld wordt, zijn de
beide Belgische militaire vliegtuigen, waarin
zich de konlng en zijn begeleider bevonden.
Zondagmiddag om 2 uur 40 op het vliegveld
In Rome beschouwt men de benoeming van
Bürckel als een indirecte, maar zeer duidelijke
oorlogsverklaring van het Derde Rijk aan het
Vaticaan op het gebied der kerkelijke politiek,
hetgeen verstrekkende gevolgen kan hebben
voor de bescherming van de katholieke belan
gen In het Saargebied tegen de verdrukking en
terreur waaraan da geloovige Christenen in het
Saargebied bloot staan. Door deze benoeming
heeft de regeering te Berlijn opnieuw bewezen,
dat zij toch niet voornemens was om met het
Vaticaan in den geest van het Concordaat sa
men te werken, hetgeen voor de ingewijden ab
soluut geen verrassing beteekende. De nieuwe
Pauselijke Delegaat voor het Saargebied vindt
in den persoon van Bürckel de scherp omlijnde
houding van Berlijn tegenover Rome, zoQdat er
van een samenwerking absoluut geen sprake
kan zijn. Deze benoeming heeft echter ook haar
goede zijde, daar voor de katholieke Bisschop
pen de strijd tegen de godloozen en ’t moderne
heldendom in het Derde Rijk vergemakkelijkt
wordt, hetgeen niet het geval geweest zou zijn,
wanneer Berlijn iemand tot opvolger van Von
Papen had benoemd, die onberispelijk was.
De benoeming van Bürckel is voor de katho
lieken van het Saargebied een beleedlging die
in de toekomst ook tot groote politieke gevolgen
aanleiding zou kunnen geven.
Natuurlijk kan de Duitsche regeering tot haar
commissaris benoemen, wlen zij wil en het is
ook heel goed mogelijk, dat de nieuwe com
missaris voor het Saargebied het volle vertrou
wen van de regeering van het Derde Rijk vol
komen waardig is. Maar hoe heeft men zich
in Berlijn zijn samenwerking gedacht met den
Pauselijken Delegaat, die spoedig naar het
Saargebied zal vertrekken.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd tot:
Archivaris van het Bisdom: den
zeereerw. heer P. Brügemann, thans econoom
van het Seminarie ..Hageveld” te Heemstede.
Deken van het Dekenaat Middel
burg: den zeereerw. heer L. Dolle, die tevens
pastoor van Goes blijft.
Pastoor te Vlissingen: den weleerw.
heef J. Timp, thans rector van het Ziekenhuis
,St. Joannes de Deo” te Haarlem.
Subregent van het Seminarie „Hageveld”
te Heemstede: den zeereerw. heer J. Starren
burg, thans leeraar aldaar.
De co n o o m van het Seminarie „Hageveld"
te Heemstede: den zeereerw. heer J. Bouman,
thans leeraar aldaar.
Algemeen Secretaris van het Man
nelijk Jeugdwerk in het Bisdom Haarlem: den
weleerw. heer Th. v. d. Lagt, thans kapelaan te
Haarlem (H. Jos.).
A s s is t e n t-D 1 r e c t e u r van het Mannelijk
Jeugdwerk in het Bisdom Haarlem: den wel
eerw. heer H .van Spanje, thans rector van het
St. Aloysius-Gesticht te Amsterdam.
Rector van het St. Aloysius-Gesticht te
Amsterdam: den weleerw. heer G. Schneiders,
thans kapelaan te Amsterdam (H.H. Mart, van
Rector van het Ziekenhuis „St. Joannes de
Deo” te Haarlem: den weleerw. heer J. P. van
Zon, thans kapelaan te Rotterdam (H. Will.).
Rector van het St. Willlbrordus-Gesticht
te Hèlloo: den weleerw. heer J. Boon, thans
kapelaan te ’s-Gravenhage (Ailerh. Hart van
Jezus).
Kapelaan te Amsterdam (H. Agnes)den
den
De besturen van het Comité van Graanhan
delaren te Rotterdam, de Bond van Nederland
sche Graan- en Zaadimporteurs te Rotterdam
en de Vereeniging Amsterdamsche Graanbeurs,
te Amsterdam, welke vereenlgingen geacht
kunnen worden den geheelen Nederlandschen
invoerhandel in buitenlandsche granen, zoo
mede een groot gedeelte der graanverwerkende
industrieën te vertegenwoordigen, hebben een
adres aan den Minister van Economische Zaken
gezonden, waarin, in verband met de gewijz|gde
omstandigheden opheffing gevraagd wordt van
de compensatie-voorschriften ten aanzien van
Polen, Hongarije en de Donaulanden.
Zaterdagavond zagen late passanten licht
branden in de sigarenfabriek der firma Hovens
te Tegelen. Bij nauwkeurig onderzoek hoorden
zij eveneens gestommel in de fabriek.
De eigenaar en de politie werden gewaar
schuwd, die in de fabriek den 14-jarigen H. F.
wisten te verrassen. F. had reeds een kas open
gebroken, waaruit hi) drie gulden had ont
vreemd.
Zondag heeft de Dultsch-Nederlandsche
Nationaal-Socialistische Partij een bijzonderen
congresdag gehouden In ,,De Vereeniging” te
Nijmegen.
Een duizend man waren tegen twaalf uur in
De Vereeniging" te zamen gekomen. De .NJj-
meegsche politie had den tactlschen maat
regel getroffen om den congressisten te verbie-
bieden in optocht naar De Vereeniging te trek
ken, te meer, waar er onder de neelnemers
eenlge jonge mannen waren, die in 8. A-
costuum liepen.
Het congres, waaraan van te voren zoo goed
als geen ruchtbaarheid was gegeven, ging als
ongemerkt voor de Nijmegenaars voorbij,
vrijwel geen aandacht
„Duitsche Nederlanders".
De congressisten, waaronder vele dames, wer
den verwelkomd door en Führer uit Dinslaken,
die wees op de beteekenis van dezen dag,
waarop de saamhoorigheid der Nederlan
ders In Duitschland tot uiting moest komen.
Majoor C. Kruyt hield de hoofdrede.
Tegen vijven was het congres geëindigd en
trokken de congressisten in groepjes naar de
autobussen of naar de extra boot. Aan de
Waalkade was een groote politiemacht verza
meld, maar de Dultschers konden vertrekken,
zonder den minsten last van de Nijmegenaars-
te ondervinden. Nijmegen geloofde het wel en
nam geen notitie van het congres.
den Weleerw. heer L. Pennock;
P. Geven
De Tweede Kamer heeft met "n kleine meerder
heid van 43 tegen 39 stemmen het wetsontwerp
tot Instelling van een Verkeersfonds aan
genomen, niet, dan nadat de Regeering eenige
belangrijke concessies had gedaan.
Deze concessies hebben de tegenstanders van
het wetsontwerp echter diet kunnen overtuigen.
Daarom heeft thans de B.B.N. een gemotiveerd
adres gezonden aan de leden der Eerste Kamer
van de Staten-Generaal, waarin met den
meesten aandrang wordt gevraagd het wets
ontwerp niet te willen aanvaarden.
Vermoedelijk door onachtzaamheid is deze
motorrijder met volle kracht op den stllstaan-
den wagen van den heer M. geloopen, waarbij
de duorijdster over het betonnen wegdek ge
slingerd werd, terwijl de heer H. met den mo
tor omsloeg. Laatstgenoemde bekwam daarbij,
doordat hij gedeeltelijk onder zijn machine
kwam te liggen, zware verwondingen aan hoofd
en gelaat, waaruit hij hevig bloedde. Voor de
duorijdster liep de val betrekkelijk gunstig af.
Wel bekwam zij kneuzingen aan de beenen,
doch zij hep geen enkele bloedende verwonding
op.
Het jeugdige Belgische koningspaar vormt
langzamerhand een bekende verschijning op de
Amsterdamsche luchthaven. Twee weken gele
den verbleven de koning en de koningin met
den jongsten telg, op weg naar Scandinavië,
eenigen tijd in het hotel op Schiphol.
Van hun Scandinavisch vecantleverbljjf is
de koning Zondag eerder dan H. M. alleen te
ruggekeerd.
Met het gewone toestel der KLM was de ko
ning ’s morgens uit Malmö vertrokken.
De ,?Valk" bestuurd door den piloot Duime-
laar, die reeds dikwijls koning Albert heeft mo
gen vliegen, had, ten gevolge van krachtigen
tegenwind en eenlg oponthoud bjj de tusschen-
landing te Hamburg, ruim een half uur vertra
ging en arriveerde in plaats van te kwart vooi
één tegen half twee.
In den loop van den ochtend waren op
Schiphol uit Brussel twee militaire vliegtuigen
gearriveerd. Het waren open tweezitters, Fal-
rey Fox toestellen, waarvan het eene. dat regel
matig door den koning gebruikt wordt het ko
ninklijk embleem droeg.
Toen de „Valk” arriveerde, werd de
naar het gedeelte van het platform gedirigeerd,
waar de beide Belgische toestellen reeds
draaienden motor storjj^^ te wachten.
Tegelijk met d£
de koning
Hij saN^ekleed
zonder overjas en
groet
colbert costuum
Hij werd be
door den havenmeester, den heer Del-
laert, en den stationschef der KLM, den heer
Thomson, terwijl tevens aanwezig waren de
Belgische consul-generaal, de heer Van Hou
ten. en de vertegenwoordiger van de Belgische
luchtvaartmaatschappij Sabena en de Air
France, de héér Didier.
De koning onderhield zich, staande voor de
vliegtuigen, eenigen tijd met deze heeren en be
groette vervolgens de beide Belgische piloten,
die hem en zijn begeleider, majoor Van Cau-
bergh, die indertijd koning Albert naar den
Congo vergezeld had. begroetten.
Vervolgens sjorde de koning het
op zijn rug vast en zette de vliegkap op, waar
na hij in zijn door luitenant Nenolr bestuurd
toestel klom. Majoor van Caubergh klom in het
andere toestel, dat bestuurd werd door adju
dant Cody en na nog eenige vriéndelijke af
scheidswoorden werden de blokken weggetrok
ken en stoven de vliegtuigen over het veld en
verdwenen in ZW-richting.
Gelukkig kwam spoedig voldoende politle-
hulp opdagen. Allereerst was daar een wacht
meester van de marechaussee, dra gevolgd door
den majoor van de rijksveldwacht te Weesp.
Eerst genoemde stelde een onderzoek in naar
dc oorzaak van het ongeval, terwijl de majoor
der rijksveldwacht. geassisteerd door twee ge-
meente-veldwachters van Diemen, het één-
richting-verkeer toepaste. waarbij menig auto
mobilist op krachtige wijze tot doorrijden
moest worden aangemaand. De gemeenteveld
wachter van Muiden bracht orde in den chaos
op het wielerpad, waar zich tallooze fietsers
ophoopten.
Bij het treffen van maatregelen voor de ver
keersregeling, werd ook hulp verleend door een
verkeersagent uit Amsterdam, en eenige motor
rijders. Op die wijze slaagde men er in, na
eenigen tijd het verkeer weer vlot te hebben.
De marechaussee achtte het noodig, zoowel
de auto van den heer M. als den motor van
den heer H. in beslag te nemen. Zoodra de
Roode Kruisauto gearriveerd was, werden de
heer H. en mej. 8„ onder geleide van Roode
Kruls-helpers naar het Burgerziekenhuis te
Amsterdam vervoerd.
Het fraaie vergezicht, dat van de nieuwe
Merwedebrug en de daarbij aansluitende via-
Zondagoch-
een ernstig
verkeersongeval. De heer J. M„ wonende aan
de Admiralengracht, Amsterdam, was met zijn
hulsgenooten uit rijden in de auto van zijn
patroon, die daartoe voor dezen Zondag toe
stemming had gegeven. Op het viaduct beoosten
de Merwedebrug zette de heer M. den‘wagen
stop, om den inzittenden gelegenheid te geven,
van het prachtig panorama te genieten.
Even later naderde van de richting Amster
dam in snelle vaart de heer W. H.. wonende
Karei du Jardinstraat aldaar, op zijn motor
rijwiel, waarop mej. A. S. als duorijdster zat.
Door het thans bestaande verschil lijdt de
RlJkspostspaarbank een directe schade van pl.m
ƒ20.000 per jaar.
Voorziening is in verband met een en ander
wenschelijk. Het eenvoudigste kan deze voor
ziening verkregen worden door wijziging van
artikel 15 der Postspaarbankwet.
Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt om
ook enkele andere wijzigingen, waarvan de
wenscheljjkheld is gebleken, in het ontwerp op
te nemen.
Zoodra het ongeval zich had afgespeeld,
ontstond een ware verkeers-chaos, daar het op
dat uur van den dag het liep tegen elven in
den ochtend des Zondags op dezen weg
enorm druk is met auto’s en motoren. Van
beide zijden vormden zich lange files voertui-
waarvan de berijders uitstapten, en zich
rondom het slachtoffer, dat midden op den weg
lag, verdrongen, zich niet afvragende, of hier
door weer nieuwe verkeersongevallen konden
ontstaan.
Heer N. Commandeur; Lutjebroek: den Wel
eerw. Heer A. Bisschop (Neom.).
Haarlem (H.H. Elis en Barb.): den Weleerw.
Heer P. Poppen; Rotterdam (H. Jos.): den
Weleerw. Heer P. Berlage; Amsterdam (O. L.
Vr. v. L,): den Weleerw. Heer H. Snel; ’s-Gra
venhage (H.H. Engelbew.)den Weleerw. heer
J. v. d. Kolk; Amsterdam (O. L. Vr. v. A.
Bijst.): den Weleerw. Heer A. Raaffels; Schie
dam (H. Lid.)den Weleerw. Heer H. Haselaar;
Rotterdam (H. Laurentius)den Weleerw
heer D. Buis; Den Helder (ÏI.H. Petrus n
P): den Weleerw. heer C. Mee re boer; Roelof-
arendsveen: den Weleerw. heer B. Drost; Bo
venkerk: den Weleerw. heer H. Steur (Neom);
Rotterdam (H. Ther. v. h. K. J_): den Wel
eerw. heer Th. Klaassen; Quintsheul: den
Weleerw. heer J. Dijsselboom (Neom.)
Hillegersberg (H. Lid.): den Weleerw. heer
G. Corsten; Wassenaar «Goede Herder): den
weleerw. heer J. de Jong (Neom.)
Overschle
Mlddelharnis: den Weleerw. heer
(Neom).
Sassenheim: den Weleerw. heer J. Redeker;
Schagen: den Weleerw. heer P. Roessen
(Neom.)
Volendam: den Weleerw. heer A. Buis; Zoe-
terwoude (H. Joës Onth.): den Weleerw. heer
J. Sjjm; Kwakel: den Weleerw. heer W. Twee-
huysen (Neom.)
Zaandam: den Weleerw. heer W. Minnebo;
Noordwijkerhout (H. Jos.)den Weleerw. heer
J. KHjn; Hoek van Holland: den Weleerw.
heer P. Andriessen (Neom.)
Assistent te Rotterdam (H. Elis.):
Weleerw. heer J. Remmer (Neom.)
Naar later uit Schiermonnikoog werd gemeld,
is de inzittende van de kano veilig op Ameland
binnengebracht. In de nabijheid van dit eiland
was de kano, afkomstig uit Krefeld, omgeslagen
Daar de2'*Roode Kruisauto van Weesp niet
benut kon worden, omdat deze reeds voor zle-
kenvervoer uitgereden was. werd van Muiden
uit, telefonisch de Roode Kruisauto van Bus-
sum ontboden, welke ter plaatse kwam, juist
weinige minuten vóór een auto van den G GD.
van Amsterdam arriveerde, die van andere zij
de gewaarschuwd was. Dr. Niekerk van Mui
den had den motorrijder en de duorijdster
voorloopig verbonden, en H. op een brancard
van het Roode Kruis neergelegd, in afwachting
van de komst van een ziekenwagen. Vóór me
dische hulp aanwezig was. werd flinke hulp
verleend door een Roode Kruis-colonne.
Weleerw. heer L. Schinkel; Amstelveen:
Weleerw. Heer E. Hupperetz (Neom.).
Amsterdam (H. Agnes)den Weleerw. Heer
J. Suyker; Bodegraven: den Weleerw. Heer
L. van Teyllngen (Neom.).
Amsterdam (H.H. Mart. v. G.); den Wel
eerw. Heer J. Verleun; Weesp: den Weleerw.
Heer Th. Hilhorst; Middelburg: den Weleerw.
Heer S. de Bot (Neom).
Amsterdam (O. L. Vr. Gasthuis)den Wel
eerw. Heer G. v. Dijk; Dordrecht (H. Bon.):
den Weleerw. Heer C. Kroon; Westerblokker:
den Weleerw. Heer S. Peereboom (Neom.).
's-Gravenhage (H. Hart)den Weleerw. Heer
E. Meijnders; Noordwljk: den Weleerw. Heer
L. Sluys; Middelburg: den Weleerw. Heer P.
Schoonebeek (Neom.).
■s-Gravenhage (H. Will.: den Weleerw. Heer
J. Duyves; Amsterdam (H. Ger. Maj.)den
Weleerw. Heer A. Leesberg; Haarlem (H. Jos.):
den Weleerw. heer W. Westerhoven; Rotter
dam: (H.H. Mart. v. G.)den Weleerw. Heer
A. Trouwborst; Den Helder (O. L. Vr. O. O.):
den Weleerw. heer R. van Ginkel; Langendijk:
den Weleerw. heer J. Oudshoom (Neom.)
Haarlem H. Jos.)den Weleerw. Heer 8. Mol;
Assendelft:
(Neom.).
Haarlem:
Heer.
4