I
I
Arnhem
naar
f 17.000 gestolen
Blauw en Rood vechten bij Dongen
Door stormweer
verrast
OM EEN BRUGGEH00FD
PERSONENZWEEFVLIEG-
TUIG VAN DE A.Z.C.
S
r
DINSDAG 21 AUGUSTUS 1934
HET BESLISSENDE OOCENBUK
Zij Wisten den weg!
Eervolle terugtocht
Opvarenden gered
Zes personen te Den Haag in arrest
Later behouden geland
Het blauwe hoofd kwartier
EEN
Nederland-rondvlucht
99
Naar het Aasgaardstrand
Boven Terlet
NA DE OVERWINNING
Overtocht voorspoedig
Extra Jaarbeurs-treinen
Geen audiëntie
Koningin en Prinses op
vacantie
Goud en juweelen
gestolen
Bg doopplechtigheid te Arnhem
ontving ’het den naam
Jumeaux"
De eerste dag van de groepe-
oefeningen der lichte
Brigade
Pellenaers gaat ale eerste over de eindstreep voor den
Franschman Deforge
HOE FIETSENDIEVEN
„WERKTEN”
VERMORZELD DOOR
OLIFANT
STORINGEN IN DE
ATMOSFEER
60 tot 65 vliegtuigen en 178
deelnemers
Eigenaardige verschijnselen in
Indië
Insluipers slaan op brutale wgze
bg Lissone te Amsterdam
hun dag
Stranding op het havenhoofd
te Scheveningen
Op het Uselmeer verdween plot
seling een vlet met twee
visschers
De opzet der oefening
In de verdediging
De stormaanval
te
voor
(Aneta).
De Nederlandsche wereldkampioen Pelle-
De gewone audiëntie van den minister van
Justitie aal VrUdag M Augustus niat plaats
De redding duurde in totaal ongeveer een
half uur, gedurende welken tijd het publiek
tot vele duizenden aanzwol.
te ondersteunen en terstond achter den storm
aanval aan voorwaarts te gaan. Wij gaan weer
terug, om de botsing te zien, want een geweldig
mltrailleur-geratel kondigt aan, dat de poppen
aan het dansen zijn.
De schokker 177 die vermoedelUk geheel is
verloren, daar het door de bekomen lekkages
wel niet mogelijk zal zijn het vaartuig af te
brengen was verzekerd.
Eerst werd het kleinzoontje, de jongen Bruin,
gered, vervolgens de 60-jarige schipper Blok
zelf en daarna werden de twee zoons en de
schoonzoon van den schipper op dezelfde wijze
gered.
Het waren angstige oogenblikken, telkens als
tusschen de stortzeeën door de schipbreukelin
gen tusschen het schommelende schip en het
havenhoofd zweefden, doch alles liep gelukkig
goed af.
De meeste moeite veroorzaakte de redding
van den laatst achtergeblevene, daar deze mid
dels een primitieve katrol-lnrlchtlng naar land
moest worden getrokken. Al dien tijd bleef de
reddingboot in de nabijheid, terwijl de GGD
met twee auto's onmiddellijk ter plaatse was
gekomen om zoo noodig medische hulp te ver-
leenen.
Een luid gejuich ging op, toen de laatste op
varende was gered. Er waren geen gewonden,
wel was een van de zoons Blok overspannen
Allen werden door den GGD. huiswaarts ge
bracht.
Tijdens de eerstvolgende jaarbeurs, .die van
11 tm. 20 September zal worden gehouden, sul
len de Nederlandsche Spoorwegen twee extra-
trelnen Inlasschen. Op Woensdag 12 September
zal een trein rijden uit Twente en op Donder
dag 13 September uit Groningen en Friesland.
nd
its
wielrijders en huzaren huiswaarts,
kwartieren, waar hun een warme
wacht.... bij de keukenwagens.
hemsche vllegheide Terlet de verbindingskabel
van het motorvliegtuig los te gooien om met t
motorlooze toestel in glijvlucht van een hoogte
van circa 2000 Meter te dalen, op Terlet.
De reddingboot kon niets doen en zelfs
geen poging in het werk stellen om de be
manning te redden, daar het gevaar groot
was, dat de „Zeemanahoop” eveneens op
het havenhoofd son worden gezet. Van den
wal af waren inmiddels een groot aantal
Schevenlngers te hulp gekomen met lijnen
en andere reddingsmiddelen. Zij smaakten
de voldoening om de geheele bemanning,
bestaande uit 4 koppen en *n 10-jarig klein
zoontje van den schipper te redden, door
middel van een eigengemaakte „Broek.”
PANGKALANBRANDAN, 20 Aug.
Tijdens het verjagen van een kudde olifanten
van de rubberondememlng Pantal Boeaja werd
een agent van de veldpolitie door een aange-
lange, slechts drie en half M.m. dikke stalen
sleepkabel werd strakgelegd en verbonden ach
ter de staart van de Tiges Moth, waarvan de
heer Sluyter den Gipsy-motor onmlddellijk op
volle toeren liet draaien om zijn zwaren last in
beweging te krijgen. Eenlgzlns moeizaam taxide
het motorvliegtuig te ruim kwart over twee over
het terrein, doch na nog geen twintig meter ver
hief het zweeftoestel zich reeds In de lucht.
Toen duurde het ook niet lang of het motor
vliegtuig was los, en tegen den vrij krachtlgen
wind in steeg de „Luchttrein" weldra snel,
maakte een halven cirkel boven het vliegveld en
verdween toen in Oostelijke richting.
Nu van buitenlandsche zijde zooveel belang
stelling voor de Nederlandsche Rondvlucht be
staat, is het vrijwel zeker, dat er op 24 en 2S
Augustus as. 60 tot 65 vliegtuigen 'aan den
tocht zullen deelnemen. Aan boord zullen zieh
178 deelnemers bevinden. De K. L. M. heeft de
volgende vliegtuigtypen IngedeeldFokker F XII
(14 pasaglers), Fokker FVIIb (8 passagier). Fok
ker F Vin (15 passagiers). Fokker F VII (8 pas
sagiers), Koolhoven FK 40 (4 pasaglers) en
Koolhoven FK 43 (3 pasaglers). Verreweg het
grootste aantal beschikbare plaatsen aan boord
dezer machines is reeds verkocht.
Maandagavond ruim acht uur kwam tijdens
het stormweer in de haven van Enkhulzen bin
nen het motor-vlsschersvaartulg E. H. 104, met
slechts één man aan boord. De belde andere
opvarenden, de schipper O. de Boer en zijn
knecht S. v. d. Werf hadden zich op zee In het
„Wagenpad" tusschen Enkhulzen en Stavoren
In een vletje begeven om de netten te schieten
Dit vaartuigje is plotseling in een zware bul
verdwenen.
Nadat de bui was afgedreven kon de man.
die aan boord gebleven was, het scheepje ner
gens meer ontdekken. Na lang en vruchteloos
zoeken Is hij naar Enkhulzen teruggekeerd.
Tot groote opluchting van de visschersbevol-
king van Enkhulzen, zijn de belde vermiste
vlsschers daar Maandagavond om tien uur
komen opdagen.
Zij hebben In hun vletje al roeiende de Hol-
landsche'kust weten te bereiken en zijn te An
ti ijk aan de dljkglooiing geland.
Vandaar hebben zjj zich te voet naar Bnk-
hulzen begeven.
Op onzen weg naar Dongen passeerden wjj
Verschillende onderdeelen van de verkennlngs-
afdeellngen die zich onledig hielden met kleke-
boe-spelen in greppels en achter boomen en
met nu en dan wat losse schoten leven in de
brouwerij te houden. In Dongen verkeert de
bevolking in een soort paniek: een verkennings
vliegtuig cirkelt laag boven het dorp en maakt
een vervaarlijk leven. En tot overmaat van
ramp werpt hfl nog een Iets naar beneden, dat
op een bouwlandje terecht komt en daar blijft
rooken.
Bommen op het llefelijke leerloolersdorp’
Zoo erg is het niet: wat de vlieger naar be
neden wierp was een beiichtkoker met een
melding die voor den commandant der blauwe
strijdmacht bestemd was.- Maar als het aan de
blauwe strijdmacht had gelegen, was het be
richt nooit verder gekomen dan het tuintje
waar het neerviel. Wel echter onze voortreffe
lijke chauffeur, die het bericht terstond aan de
pers bezorgde, zelfs zonder eenlge aanbreng-
provisie te bedingen. WU maakten, alvorens
het aan den commandant der ,blauwen te be
zorgen, gebruik van het recht van den vinder
en openden den koker. De melding luidde:
„9.15 uur: Loon op Zand bezet door wiel
rijders. Pantserwagens aldaar.
9.20 uur: Wielrijders rijdende door Uden-
hout. richting Loon op Zand. Geschatte
sterkte twee compagnieën.”
Koningin Wilhelmina, die zich sinds Woens
dag, toen zij te Lillehammer aankwam, niet al
te wel gevoelde, heeft dien dag en Donderdag
het hotel niet verlaten, bericht de „Telegraaf”.
Donderdagavond echter werd besloten, dat
H. M. en de Prinses het Aasgaardstrand zouden
zochtste en schoonste oorden In het Oslo-fjcrd
bij Horten. Deze beslissing werd genomen op
advies van den geneesheer, die H. M. had aan
geraden naar de zeekust te gaan. Wellicht heeft
H. M. eenlgen last gehad van de droge berg
lucht.
Het Aasgaardstrand, waarheen de Konink
lijke gasten zouden gaan, is een van de ge-
zochtste en schoonste oorden in het Oalofjord
met schitterende omgeving.
Dinsdagmiddag heeft de Prinses nog de be
roemde verzameling oude hulzen en werktuigen
op het Mallhaugen bij Lillehammer bezocht.
Hier is een van de bekendste bezienswaardig
heden van Noorwegen. Gedurende dertig jaar
hebben enthousiaste verzamelaars van histo
rische voorwerpen onder de leiding van Anders
Sandvig hier een geheel dorp opgebouwd van
huizen, zoo oud als er maar te vinden waren in
het Gudbrandshal. Men waant zich hier eeuwen
terug.
Ongeveer 5000 personen waren op het oefen
terrein van de Amhemsche Zweefvlieg Club
„De Heuvels van Terlet” getuige van de aan
komst van het eerste Nederlandschf en grootste
Europeesche personen-zweefvllegtulg.
Om kwart over drie kwam het zweefvliegtuig,
bestuurd door den Instructeur der A Z. O„ den
Zelf hielden ze zich met zulke bespiegelingen
niet op, maar ze gingen triomfeerend voor
waarts In een stemming van „De Boeren heb
ben overwonnen.” De huzaren waren Intusschen
naar de paarden gesneld en gingen terug; een
enkel peleton achterlatend om den aftocht te
dekken. Ten Zuiden van Dongen, aan den Zuid
kant van het kanaal zagen wjj een escadron
afstjjgen om opnieuw weerstand te bieden. Op
den Noordelijken oever vertoonden zich reeds
enkele voortvarende wielrijderspatroullles. Maar
tot een nieuwen strijd is het niet meer geko
men Te drie uur was de oefening afgeloopen
en de vrede geteekend en dankbaar van het
schoone weer dat zij getroffen hadden, gingen
naar de
ontvangst
De Amsterdamsche luchthaven Schiphol heeft
Zondag den talrijken bezoekers, die gewoonlijk
op Zondag hier verstrooiing komen zoeken,
naast de gewone aantrekkelijkheid van lucht-
vaartbedrijvlgheld nog eenlge bijzondere attrac
ties geboden. Daar was In de eerste plaats
het korte oponthoud van den Belgischen Ko-
nlng, waarvan de meeste bezoekers pas Iets
merkten toen het per luld-sprpker bekend was
gemaakt nadat de belde Belgische militaire
vliegtuigen met den jeugdigen monarch aan
boord gestart waren.
Daar was in de tweede plaats, voor ederen
bezoeker duidelijk te volgen en de algemeene
aandacht trekkend, de start van bet zweef
vliegtuig der Amhemsche Zweefvliegclub, dat
door een gewoon sportvliegtulg omhoog werd
getrokken voor de grootste vlucht, die tot riog
toe een zweefvlieger In Nederland beeft ge
maakt, namelijk van Schiphol naar Arnhem,
te passeeren. Onder een hoera van het toege
stroomde publiek voer daarop de 8CH 36 de
haven in.
kelner W. A. J. K„ die dan ook eveneens ter
zake van heling zijn gearresteerd.
Ten huize van laatstgenoemde kon het groot
ste gedeelte van de ontvreemde juweelen in be
slag worden genomen.
Twee van de gearresteerden werden Vrijdag
jX In het Huls van Bewaring te Den Haag In
gesloten; de vier anderen zijn gisterochtend
voor den officier van justitie geleid.
BANDA NEIkA, 20 Aug. (Aneta). In de
omgeving van Banda zijn eigenaardige atmos
ferische toestanden waargenomen. Rond de
Banda-ellanden heerschte een zware bewolking;
een troebele regen viel neer welke vermoedelijk
asch bevatte, afkomstig van een vulkanische
uitbarsting In het Zuiden. Geram werd door
zware regens geteisterd. Verschillende onderne
mingen leden groote schade. Door bandjirs zijn
bruggen en wegen vernield. Een koffle-aanplant
ter groote van 25 bouws werd geheel wegge
vaagd.
Een paar dagen geleden hield een agent van
politie op den Linker-Maasoever te Rotterdam
een fletser aan om zijn belastlngmerkt te con-
troleeren.
Dit droeg het stempel van Den Haag. Op
de vraag van den agent zelde de wielrijder niet
in de residentie te wonen maar de fiets tweede
hands te hebben gekocht van een zekeren G. H.
Deze man werd opgespoord en daarmee is men
een heele serie fietsen-doefstallen op het spoor
gekomen. H. bekende, dat hij „werkte" voor den
32-jarlgen werkman W. G, die spoedig werd
aangehouden. H. bezocht verschillende men-
schkn op den Linker Maasoever, wlen hij zelde,
day hU vertegenwoordiger was van een hande
lt in tweedehandsch fietsen. HU bood fietsen
ny goeden staat tegen lagen prijs aan. Wanneer
Iemand bU hem een flets bestelde, gaf H. de
bestelling door asm G. Deze kocht dan een en
kele reis derde klas naar Den Haag, gapte daar
de bestelde flets. Een jaar lang hebben de twee
mannen op deze wijze zaken gedaan. ZU be
kenden. dertig fietsen in Den Haag te hebben
gestolen. BU G. sün vier fietsen teruggevonden.
Voorts kwam de politie nog achttien fietsen op
het spoor. De meesten waren in Den Haag voor
de R. K. Bibliotheek gestolen.
Een plotseling opgekomen zomerstorm ver
raste tal van kustvlsschersvaartulgen, die Maan
dagochtend ter vischvangst waren uitgevaren.
Omstreeks half zes woedde de Zuid-Wester
storm zoo hevig, dat de schipper van den schok
ker SCH 36 door het hljschen van de vlag
het noodsein gaf. Dit geschiedde ter
hoogte van den vuurtoren op ongeveer 1 K.M.
buiten de kust. Het was van den Boulevard te
Scheveningen af duldelUk te zien, dat het kleine
vaartuig slechts met de grootste moeite tegen
den storm op kon komen, terwUl het ieder
oogenbllk leek alsof het vaartuigje onder de
golven zou worden bedolven. De reddingboot
„Zeemanshoop" van de N.Z.HRM. voer met
bekwamen spoed uit, doch reeds bU het ver
laten van de haven was te zien, dat het een
zware dobber zou worden, zoo zwaar werkte de
„Zeemanshoop" om naar bulten te komen. De
schipper van de SCH 36 zag echter kans? nadat
de „Zeemanshoop" hem aan de loefzijde eenlge
dekking had gegeven, om op eigen kracht den
gevaarlUken hoek bü de Noordelijke havenpier
Maandagnacht hebben insluipers op
brutale wijze hun slag geslagen in
het verkeersbureau van Lissone,
Leidschestraat 5
waar zjj
buit maakten.
Voor het hoofdkwartier van de blauwe partij
was een heele drukte. Op bet kerkplein ston
den ordonnansen te paard en met motorrij
wielen gereed om bevelen over te brengen. De
commandant der artillerie die aan het regiment
huzaren was toegevoegd, was ook aanwezig met
zijn commandogroep. De kolonel had zUn ver
dedigingsplan al opgemaakt, nog vóórdat zijn
regiment, dat uit Breda moest komen, bet Wil-
helmlna-kanaal bereikt had. Het eerste esca
dron te Eind, ongeveer 3 K.M. ten Oosten van
Dongen aan het kanaal, het tweede escadron
te Dongensche Vaart, ten Noorden van Eind en
een peloton wielrijders nog Noordelijken te
*s Gravenmoer. De rijdende batterij 6-veld werd
over deze onderdeelen verdeeld. ZUn derde en
vierde escadron hield de commandant In reser
ve en ten Zuiden van Dongen moest de batterij
7-veld komen te staan, om van daar uit de
verdedigers te steunen wanneer dat noodig Is.
Het Ujkt erg veilig, de positie van dit artillerie,
ver achter de voorste Ujn, maar men moet niet
vergeten dat de vijand met alle middelen zal
zoeken te ontdekken waar een batterij staat en
dan niet zal dralen, haar plat te schieten.
Verondersteld werd dat de rechtervleugel van
een rood leger de spoorlijn Eindhoven-Boxtel
bewerkt had en de linkervleugel van bet blauwe
leger ten Oosten van Breda aan de Mark stond.
De verkenningsafdeelingen der belde legers
waren Intusschen aan het schermutselen tus
schen Dongen en Loon-op-Zand. Opgemerkt
moet worden dat benoorden de Ujn Geertrul-
denberg-’s-Hertogenbosch een neutraal land Is,
aoodat daar de troepen niet mochten komen. Te
acht uur zouden de troepen zich In beweging
zetten zoodat ze elkaar ter hoogte van Dongen
zouden ontmoeten.
WU verlieten Dongen weer om te gaan kUken
naar de stellingen die de blauwe troepen zou
den gaan innemen, maar zie, nauwelijks had
den we ons brikje bestegen of daar kwam
een pantserwagen aan: een groot rood lint op
de motorkast. Een roode pantserwagen midden
in het blauwe hoofdkwartier. Intusschen wist
de Bison zelf niet, welk een heldenfeit hU op
dat oogenbllk beging. Doodgemoedereerd reed
hU de blauwe commandopost voorbij zonder er
één losse patroon aan te verspillen; aan den
anderen kant reed hij Dongen weer uit.
Hoe zat de vork nu In den steel? De blauwen
hadden natuurlijk voorzorgen getroffen om hun
hoofdkwartier te beveiligen. Zoo hadden ze ook
de wegen gebarricadeerd tegen vijandelijke
pantserwagens. Maar In vredestijd kun je nu
eenmaal geen boomen omhakken en dwars over
den weg leggen. Daarom hadden ze volstaan
met een bordje tegen een boom te spijkeren:
..versperd”. Maar de bemanning van den pant
serauto had niets gezien en was doorgereden
niet eens vermoedend dat zU in het hol van
den leeuw terecht zou komen. Aan beschieting
had het hen op den bewusten zegetocht niet
ontbroken, maar pantserwagens hebben nu een
maal een dikke huid en bovendien doen losse
flodders geen zeer. Zoo kon de Bison ongestraft
flaneeren te midden van de hem belagende
huzaren. Zoo avontuurlijk gaat het In den oor
log toe tenminste In vredestijd.
Vanuit het Oosten zou het regiment wiel
rijders probeeren. allereerst de bruggen bU Don
gen in het bezit te krijgen, omdat ze vandaar
uit de blauwe hoofdmacht in de flank zouden
kunnen komen. De blauwe hoofdmacht begreep
tilt gevaar en daarom had de kolonel A Die-
mont de opdracht gekregen met zUn regiment
huzaren zoo spoedig mogeUjk vanuit Breda
naar Dongen te marcheeren en daar de brug
gen voor blauw vast te houden. Reeds heel
vroeg was de kolonel met zijn staf vooruit
gesneld om den toestand bij de bruggen op te
nemen. Het bleek dat de verkennlngsafdeellng
nog steeds benoorden van het kanaal stond,
aoodat de kolonel reeds terstond zijn hoofd
kwartier kon opslaan in Dongen In het con
sultatiebureau voor zuigelingen! en daar de
komst van zijn regiment afwachten.
Anders zou het gaan met den schokker SCH
177, die kort na de SCH 36 wilde binnenvaren,
doch in tegenstelling met eerstgenoemd schip
geen noodsein had gegeven. De „Zeemanshoop”
waarop men de SCH 177 had zien aankomen,
doch waarop men bHJkbaar niet verwachtte, dat
het de SCH 177 anders zou vergaan dan de
SCH 36, was achter de SCH 36 ook naar binnen
gegaan, doch de reddingboot moest Ijlings terug-
keeren, toen gezien werd, dat de SCH 177 ter
hoogte van het NoordelUk havenhoofd door een
zware grondzee werd gegrepen en tegen den
kop van het havenhoofd bU het lichtbaken
werd gesmakt. In een oogenbllk was het zeil
aan flarden en het schip door het schuren over
de steenen van het havenhoofd zoo lek als een
zeef geworden.
Na opensluiting van de straatdeur begaven
de insluipers, die bUJkbaar zeer goed den weg
wisten, zich naar het kantoor van de directie,
waar zU een kastje forceerden en zich meester
maakten van den sleutel der brandkast, die
hierin verborgen was. ZU opeinden nu de
brandkast en namen de Inhoud, ongeveer
17.000 aan Hollandsch en vreemd geld mede.
Even rustig als zU gekomen waren, verlieten de
heeren ook weer het kantoor. ZU trokken de
deur achter zich dicht.
Maandagmorgen ontdekte het personeel den
diefstal. De politie van het bureau Leidsche-
pleln heeft de zaak in onderzoek.
Tllburgf Maandagavond.
Als het Nederlandsche leger (altijd zoo geluk
kig is als vandaag met het w*r, kan het Ueve
vaderland gerust zUn. Wat niemand had dur
ven hopen is geschied: het weer was geheel om-
geslagen en reeds vroeg straalde de zon uit een
strak blauwen hemel. Reeds vroeg reden we uit
Tilburg weg om de verrichtingen gade te slaan,
maar alvorens ik daarvan vertel zal Ik eerst
In groote Hjnen den opzet der oefening op
schrift zetten. De bruggen over het Wllhel-
mlna-kanaal nabU Dongen lagen vandaag In
het middelpunt van de belangstelling zoowel
bU Rood als bU Blauw.
En de huzaren? Ja, over hen beschikt een
hoogere wil. ZU weren zich dapper: hun zware
mitrailleurs laten zich ook niet onbetuigd maar
de scheidsrechters beslissen dat zU terug moe
ten gaan. In werkelUkheid zou het mi. voor de
rooden niet zoo vlot gegaan zün, niet alleen
zouden de huzaren In hun goed Ingerichte stel
ling het nog een tUdje hebben kunnen uithou
den, maar ook de batterij 7-veld, die drie KM.
terug, bU Dongen In stelling staat, zou een
ernstig woordje hebben meegesproken en een
afslultlngsvuur vóór de blauwe linie hebben ge
legd dat aan de aanvallers heel wat zorgen zou
hebben gebaard. En last not least: te acht uur
is de oefening begonnen en nu is het kwart
over tweeën. Men herinnert zich dat de huzaren
waren uitgezonden om de bruggen te bezetten
en vast te houden voor een blauwe hoofdmacht.
Die hoofdmacht zou In dfe-zes uur wel zUn aan
gekomen en de verdediging met zwaarder ma
teriaal van de lichte troepen hebben overgeno
men. En of de wielrijders dan nog doorgedron
gen zouden zUn?
Aan de militaire zUde van het Amsterdamsche
vliegveld lag het houten gevaarte, dat deed
denken aan een soort slede met draagvlakken
op den grond, omring door een aantal belang
stellenden van de Amsterdamsche Zweefvlieg
club, eenlge Amhemsche zweefvliegers en eenl
ge leden*van de Amsterdamsche Aero-Club.
Het toestel dat plaats biedt aan twee perso
nen weegt 213 K g. en is gebouwd naar een ont
werp van den heer Hoekstra van de Nederland
sche Vliegtuig Fabrieken In samenwerking met
Ir. Oyens door de Amsterdamsche Vereenlging
voor Vliegtuigbouw. De bestuurder was de heer
Reumerman, Instructeur van de Amhemsche
Zweefvliegclub, die reeds verscheidene zweef
vluchten In de omgeving van Arnhem achter
den rug heeft en in dezen langeren tocht niet *t
minste bezwaar zag. HU was vol goeden moed
en het vertrouwen In hem bU de Amhemsche
Zweefvliegclub Is zoo groot dat een der leden,
een persfotograaf erop had aangedrongen de
tweede plaats In het toestel te mogen innemen
en nu als passagier de vlucht meemaakte.
Belde heeren schatten hun gezamenlUk ge
wicht van crca 150 KG. zoodat hun totaal ge
wicht van omstreeks 370 K.G., door bet motor
vliegtuig moest worden getrokken.
Dit motorvliegtuig was een kleine open twee
persoons Tiger-Moth, voorzien van een 130 P.K.
gipsy-motor, en werd bestuurd door den Instruc
teur van de Nationale Lucntvaartachool, den
heer Sluyter, die als passagier zUn echtgenoote
meenam.
Alvorens de groote vlucht zou aanvangen
werd een proefvlucht boven Schiphol gemaakt
Op nog geen 100 Meter hoogte werd de kabel
losgegooid en vlot landde het zweeftoestel, onge
veer op de plaats vanwaar het was weggesleept.
van
Amsterdam,
ongeveer f 1 7.000
heer A. H. Reumerman met den heer A J. J.
Bouvet uit Velp als passagier boven het terrein
op een hoogte van ongeveer 1000 Meter aan.
Boven het terrein werd de verbinding tus
schen de belde toestellen verbroken, waarna het
zweefvliegtuig, dat in de lucht een volkomen
veiligen Indruk maakte, door Instructeur Reu
merman keurig aan den grond werd gezet. De
luchtvaarders werden met een harteUJk applaus
begroet. Toen ook het motortoestel was gedaald
werd In de eerste plaats de jeugdige ontwerper
van het toestel door den voorzitter van de A. Z.
C. gehuldigd, waarna ook den piloot een souve
nir aan dezen tocht werd overhandigd.
Door den heer Reumerman werd vervolgens
de eerste luchtpost per zweefvliegtuig In Ne
derland, bestaande uit vier pakketjes aan den
voorzitter der A. Z. O. ter distributie aan de ge
adresseerden ter hand gesteld, waarna de heer
H. Wlllemse, secretaris-penningmeester de
doopplechtigheden vervulde. Als de geschlkste
naam voor het toestel werd gekozen „Llts Ju
meaux.” Tenslotte heeft de heer Kersken uit
Amsterdam voorzitter van de Nederlandsche
Zweefvliegclub, den piloot en de A.Z.O. geluk-
gewenscht met deze prestatie. Met het nieuwe
toestel werden daarna eenlge starts met auto-
ller uitgevoerd, waarbU de heer Hoekstra als be
stuurder fungeerde. De heer Reumerman deelde
mede dat de tocht door veel remous en den
sterken wind zwaar was geweest. Het toestel ging
vla Soestersberg en Ede en la ondanks den wind
Na den middag zUn we gaan kUken naar „het
heetst van den strijd", ongeveer 3 K.M. ten
Oosten van Dongen, waar de roode aanval ten
slotte op de blauwe verdediging was gestuit. Het
eerste wat men te zien krijgt als men in den rug
van „front” komt, zUn de paarden, die hier en
daar In groote troepen verzameld op open plek
ken langs den weg staan onder bewaking van
cukele paardenhouders. BU een bocht van den
weg vinden we dan de blauw» partU in stelling-
de weg Is afgesloten door twee vuurmondjes
van 6-veld, die gereed staan, vUandelUke pant
serwagens, zoo die zich mochten vertoonen, op
enkele granaten te tracteeren. Het schieten met
6-veld Is altUd een heel animeerende bezigheid,
want men schiet rechtstreeks, op ten hoogste
vUfhonderd Meter afstand, op wat men wil
treffen, en de uitwerking van het schot zien de
kanonniers vlak vóór zich, terwUl ze met zwaar
der geschut altUd schieten op een vUand die
een paar kilometer verder zit en waar ze zelf
niets van zien. De twee kleine kanonnetjes vor
men een solide bescherming tegen ongewenschte
bezoekers, voorzoover die den vorstelUken weg
mochten kiezen. In het terrein aan weerszUden
van den weg liggen de huzaren met hun kara-
bUnen en mitrailleurs. Behalve de verdedigers
van het kruispunt zUn er nog een heele massa
non-combattanten: allereerst van den schelds-
rechterlUken dienst, en ook zeer veel belangstel
lende burgers. Ook wappert er het oranje vlag
getje ten teeken dat de Commandant-Veldleger
aanwezig Is. Patrouilles van de roode partU, die
nu en dan eens komen kUken, worden ontvan
gen door een mitrallleur-vuurtstoot of enkele
schoten met de 6-veld: dan verdwijnen ze weer
spoedig. Dooden of gewonden vallen er niet.
Maar toch kan de hoofdmacht van de vUand
niet ver zUn: wU bestijgen onze groene autobus
en gaan hen met doodsverachting te gemoet.
En zoowaar, 500 M. verder zien wU de wielrij
ders op zU van den weg In de hei liggen en
sprongsgewUze voorwaarts gaan. We gaan nog
even door en dan vinden we twee bataljons
De Haagsche politie heeft dezer dagen zes
personen aangehouden in verband met de In
braak op 11 Juli j.L aan de Goudbloemlaan te
’s-Gravenhage, waarbU voor ongeveer 1 4000
aan goud en juweelen was gestolen.
Twee van de aangehoudenen worden ver
dacht de inbraak te hebben gepleegd, terwUl
de andere vier zich aan heling of mede-hellng
zouden hebben schuldig gemaakt.
De stormaanval is het hoogtepunt van de
manoeuvre: de soldaten zien hun moeite be
loond: zU zien den vUand vóór zich en stormen
met opgeplante bajonet op naar voren. Het
enthousiasme Is er volop. De officieren der
wielrijders hebben alle moeite om den aanval
In goede banen te leiden, d.wx niet door een
stardappelveldje, dat daar In de hel ligt en dat
natuurlUk met zachtheid behandeld moet
worden. De aardappelen komen er dan ook
nogal goed af, oogenschUnlUk beter dan de hu
zaren er af zouden gekomen zUn. wanneer het
aan de wielrijders had gelegen. Want dié gaan
geheel in hun aanval op. De tanden op elkaar
en met den strijdlust op het gezicht stormen ze
voorwaarts en een menigte losse patronen uit
karabUn en mitrailleur zetten kracht bU aan
hun aanval.
Met betrekking tot de aanhouding van een
zestal personen in verband met de inbraak op
11 Juli aan de Goudsbloemlaan te Den Haag
kan nog worden gemeld, dat de politie reeds
eenlgen tUd het vermoeden had, dat eenlge jon- -
geileden, die zich In de avonduren veel ophiel
den in de omgeving van de Laan van Meerder-
voort en de Fahrenheltstraat, op onregelmatige
wUze aan geld waren gekomen. In deze richting
werd dan ook gezocht, hetgeen leidde tot de
aanhouding van den 21-jarigen banketbakker
B. J. L. en den 27-jarigen koopman G. C. M.
K„ die beiden verdacht worden de inbraak te
hebben gepleegd, terwUl als verdacht van heling
mede werden aangehouden de 26-jarige me
canicien H. E. F. en de 21-jarige kantoorbe
diende J. P. V.
TUdens het onderzoek is voorts nog komen
vast te staan, dat een gedeelte van den bult in
handen was gekomen van twee bU de politie
minder gunstig bekend staande personen, nj. -
den 41-jarigen zeeman L. J. F. en den 41-Jarigen
iel
iet
sl-
sU
n-