I I Arnhem naar f 17.000 gestolen Blauw en Rood vechten bij Dongen Door stormweer verrast OM EEN BRUGGEH00FD PERSONENZWEEFVLIEG- TUIG VAN DE A.Z.C. S r DINSDAG 21 AUGUSTUS 1934 HET BESLISSENDE OOCENBUK Zij Wisten den weg! Eervolle terugtocht Opvarenden gered Zes personen te Den Haag in arrest Later behouden geland Het blauwe hoofd kwartier EEN Nederland-rondvlucht 99 Naar het Aasgaardstrand Boven Terlet NA DE OVERWINNING Overtocht voorspoedig Extra Jaarbeurs-treinen Geen audiëntie Koningin en Prinses op vacantie Goud en juweelen gestolen Bg doopplechtigheid te Arnhem ontving ’het den naam Jumeaux" De eerste dag van de groepe- oefeningen der lichte Brigade Pellenaers gaat ale eerste over de eindstreep voor den Franschman Deforge HOE FIETSENDIEVEN „WERKTEN” VERMORZELD DOOR OLIFANT STORINGEN IN DE ATMOSFEER 60 tot 65 vliegtuigen en 178 deelnemers Eigenaardige verschijnselen in Indië Insluipers slaan op brutale wgze bg Lissone te Amsterdam hun dag Stranding op het havenhoofd te Scheveningen Op het Uselmeer verdween plot seling een vlet met twee visschers De opzet der oefening In de verdediging De stormaanval te voor (Aneta). De Nederlandsche wereldkampioen Pelle- De gewone audiëntie van den minister van Justitie aal VrUdag M Augustus niat plaats De redding duurde in totaal ongeveer een half uur, gedurende welken tijd het publiek tot vele duizenden aanzwol. te ondersteunen en terstond achter den storm aanval aan voorwaarts te gaan. Wij gaan weer terug, om de botsing te zien, want een geweldig mltrailleur-geratel kondigt aan, dat de poppen aan het dansen zijn. De schokker 177 die vermoedelUk geheel is verloren, daar het door de bekomen lekkages wel niet mogelijk zal zijn het vaartuig af te brengen was verzekerd. Eerst werd het kleinzoontje, de jongen Bruin, gered, vervolgens de 60-jarige schipper Blok zelf en daarna werden de twee zoons en de schoonzoon van den schipper op dezelfde wijze gered. Het waren angstige oogenblikken, telkens als tusschen de stortzeeën door de schipbreukelin gen tusschen het schommelende schip en het havenhoofd zweefden, doch alles liep gelukkig goed af. De meeste moeite veroorzaakte de redding van den laatst achtergeblevene, daar deze mid dels een primitieve katrol-lnrlchtlng naar land moest worden getrokken. Al dien tijd bleef de reddingboot in de nabijheid, terwijl de GGD met twee auto's onmiddellijk ter plaatse was gekomen om zoo noodig medische hulp te ver- leenen. Een luid gejuich ging op, toen de laatste op varende was gered. Er waren geen gewonden, wel was een van de zoons Blok overspannen Allen werden door den GGD. huiswaarts ge bracht. Tijdens de eerstvolgende jaarbeurs, .die van 11 tm. 20 September zal worden gehouden, sul len de Nederlandsche Spoorwegen twee extra- trelnen Inlasschen. Op Woensdag 12 September zal een trein rijden uit Twente en op Donder dag 13 September uit Groningen en Friesland. nd its wielrijders en huzaren huiswaarts, kwartieren, waar hun een warme wacht.... bij de keukenwagens. hemsche vllegheide Terlet de verbindingskabel van het motorvliegtuig los te gooien om met t motorlooze toestel in glijvlucht van een hoogte van circa 2000 Meter te dalen, op Terlet. De reddingboot kon niets doen en zelfs geen poging in het werk stellen om de be manning te redden, daar het gevaar groot was, dat de „Zeemanahoop” eveneens op het havenhoofd son worden gezet. Van den wal af waren inmiddels een groot aantal Schevenlngers te hulp gekomen met lijnen en andere reddingsmiddelen. Zij smaakten de voldoening om de geheele bemanning, bestaande uit 4 koppen en *n 10-jarig klein zoontje van den schipper te redden, door middel van een eigengemaakte „Broek.” PANGKALANBRANDAN, 20 Aug. Tijdens het verjagen van een kudde olifanten van de rubberondememlng Pantal Boeaja werd een agent van de veldpolitie door een aange- lange, slechts drie en half M.m. dikke stalen sleepkabel werd strakgelegd en verbonden ach ter de staart van de Tiges Moth, waarvan de heer Sluyter den Gipsy-motor onmlddellijk op volle toeren liet draaien om zijn zwaren last in beweging te krijgen. Eenlgzlns moeizaam taxide het motorvliegtuig te ruim kwart over twee over het terrein, doch na nog geen twintig meter ver hief het zweeftoestel zich reeds In de lucht. Toen duurde het ook niet lang of het motor vliegtuig was los, en tegen den vrij krachtlgen wind in steeg de „Luchttrein" weldra snel, maakte een halven cirkel boven het vliegveld en verdween toen in Oostelijke richting. Nu van buitenlandsche zijde zooveel belang stelling voor de Nederlandsche Rondvlucht be staat, is het vrijwel zeker, dat er op 24 en 2S Augustus as. 60 tot 65 vliegtuigen 'aan den tocht zullen deelnemen. Aan boord zullen zieh 178 deelnemers bevinden. De K. L. M. heeft de volgende vliegtuigtypen IngedeeldFokker F XII (14 pasaglers), Fokker FVIIb (8 passagier). Fok ker F Vin (15 passagiers). Fokker F VII (8 pas sagiers), Koolhoven FK 40 (4 pasaglers) en Koolhoven FK 43 (3 pasaglers). Verreweg het grootste aantal beschikbare plaatsen aan boord dezer machines is reeds verkocht. Maandagavond ruim acht uur kwam tijdens het stormweer in de haven van Enkhulzen bin nen het motor-vlsschersvaartulg E. H. 104, met slechts één man aan boord. De belde andere opvarenden, de schipper O. de Boer en zijn knecht S. v. d. Werf hadden zich op zee In het „Wagenpad" tusschen Enkhulzen en Stavoren In een vletje begeven om de netten te schieten Dit vaartuigje is plotseling in een zware bul verdwenen. Nadat de bui was afgedreven kon de man. die aan boord gebleven was, het scheepje ner gens meer ontdekken. Na lang en vruchteloos zoeken Is hij naar Enkhulzen teruggekeerd. Tot groote opluchting van de visschersbevol- king van Enkhulzen, zijn de belde vermiste vlsschers daar Maandagavond om tien uur komen opdagen. Zij hebben In hun vletje al roeiende de Hol- landsche'kust weten te bereiken en zijn te An ti ijk aan de dljkglooiing geland. Vandaar hebben zjj zich te voet naar Bnk- hulzen begeven. Op onzen weg naar Dongen passeerden wjj Verschillende onderdeelen van de verkennlngs- afdeellngen die zich onledig hielden met kleke- boe-spelen in greppels en achter boomen en met nu en dan wat losse schoten leven in de brouwerij te houden. In Dongen verkeert de bevolking in een soort paniek: een verkennings vliegtuig cirkelt laag boven het dorp en maakt een vervaarlijk leven. En tot overmaat van ramp werpt hfl nog een Iets naar beneden, dat op een bouwlandje terecht komt en daar blijft rooken. Bommen op het llefelijke leerloolersdorp’ Zoo erg is het niet: wat de vlieger naar be neden wierp was een beiichtkoker met een melding die voor den commandant der blauwe strijdmacht bestemd was.- Maar als het aan de blauwe strijdmacht had gelegen, was het be richt nooit verder gekomen dan het tuintje waar het neerviel. Wel echter onze voortreffe lijke chauffeur, die het bericht terstond aan de pers bezorgde, zelfs zonder eenlge aanbreng- provisie te bedingen. WU maakten, alvorens het aan den commandant der ,blauwen te be zorgen, gebruik van het recht van den vinder en openden den koker. De melding luidde: „9.15 uur: Loon op Zand bezet door wiel rijders. Pantserwagens aldaar. 9.20 uur: Wielrijders rijdende door Uden- hout. richting Loon op Zand. Geschatte sterkte twee compagnieën.” Koningin Wilhelmina, die zich sinds Woens dag, toen zij te Lillehammer aankwam, niet al te wel gevoelde, heeft dien dag en Donderdag het hotel niet verlaten, bericht de „Telegraaf”. Donderdagavond echter werd besloten, dat H. M. en de Prinses het Aasgaardstrand zouden zochtste en schoonste oorden In het Oslo-fjcrd bij Horten. Deze beslissing werd genomen op advies van den geneesheer, die H. M. had aan geraden naar de zeekust te gaan. Wellicht heeft H. M. eenlgen last gehad van de droge berg lucht. Het Aasgaardstrand, waarheen de Konink lijke gasten zouden gaan, is een van de ge- zochtste en schoonste oorden in het Oalofjord met schitterende omgeving. Dinsdagmiddag heeft de Prinses nog de be roemde verzameling oude hulzen en werktuigen op het Mallhaugen bij Lillehammer bezocht. Hier is een van de bekendste bezienswaardig heden van Noorwegen. Gedurende dertig jaar hebben enthousiaste verzamelaars van histo rische voorwerpen onder de leiding van Anders Sandvig hier een geheel dorp opgebouwd van huizen, zoo oud als er maar te vinden waren in het Gudbrandshal. Men waant zich hier eeuwen terug. Ongeveer 5000 personen waren op het oefen terrein van de Amhemsche Zweefvlieg Club „De Heuvels van Terlet” getuige van de aan komst van het eerste Nederlandschf en grootste Europeesche personen-zweefvllegtulg. Om kwart over drie kwam het zweefvliegtuig, bestuurd door den Instructeur der A Z. O„ den Zelf hielden ze zich met zulke bespiegelingen niet op, maar ze gingen triomfeerend voor waarts In een stemming van „De Boeren heb ben overwonnen.” De huzaren waren Intusschen naar de paarden gesneld en gingen terug; een enkel peleton achterlatend om den aftocht te dekken. Ten Zuiden van Dongen, aan den Zuid kant van het kanaal zagen wjj een escadron afstjjgen om opnieuw weerstand te bieden. Op den Noordelijken oever vertoonden zich reeds enkele voortvarende wielrijderspatroullles. Maar tot een nieuwen strijd is het niet meer geko men Te drie uur was de oefening afgeloopen en de vrede geteekend en dankbaar van het schoone weer dat zij getroffen hadden, gingen naar de ontvangst De Amsterdamsche luchthaven Schiphol heeft Zondag den talrijken bezoekers, die gewoonlijk op Zondag hier verstrooiing komen zoeken, naast de gewone aantrekkelijkheid van lucht- vaartbedrijvlgheld nog eenlge bijzondere attrac ties geboden. Daar was In de eerste plaats het korte oponthoud van den Belgischen Ko- nlng, waarvan de meeste bezoekers pas Iets merkten toen het per luld-sprpker bekend was gemaakt nadat de belde Belgische militaire vliegtuigen met den jeugdigen monarch aan boord gestart waren. Daar was in de tweede plaats, voor ederen bezoeker duidelijk te volgen en de algemeene aandacht trekkend, de start van bet zweef vliegtuig der Amhemsche Zweefvliegclub, dat door een gewoon sportvliegtulg omhoog werd getrokken voor de grootste vlucht, die tot riog toe een zweefvlieger In Nederland beeft ge maakt, namelijk van Schiphol naar Arnhem, te passeeren. Onder een hoera van het toege stroomde publiek voer daarop de 8CH 36 de haven in. kelner W. A. J. K„ die dan ook eveneens ter zake van heling zijn gearresteerd. Ten huize van laatstgenoemde kon het groot ste gedeelte van de ontvreemde juweelen in be slag worden genomen. Twee van de gearresteerden werden Vrijdag jX In het Huls van Bewaring te Den Haag In gesloten; de vier anderen zijn gisterochtend voor den officier van justitie geleid. BANDA NEIkA, 20 Aug. (Aneta). In de omgeving van Banda zijn eigenaardige atmos ferische toestanden waargenomen. Rond de Banda-ellanden heerschte een zware bewolking; een troebele regen viel neer welke vermoedelijk asch bevatte, afkomstig van een vulkanische uitbarsting In het Zuiden. Geram werd door zware regens geteisterd. Verschillende onderne mingen leden groote schade. Door bandjirs zijn bruggen en wegen vernield. Een koffle-aanplant ter groote van 25 bouws werd geheel wegge vaagd. Een paar dagen geleden hield een agent van politie op den Linker-Maasoever te Rotterdam een fletser aan om zijn belastlngmerkt te con- troleeren. Dit droeg het stempel van Den Haag. Op de vraag van den agent zelde de wielrijder niet in de residentie te wonen maar de fiets tweede hands te hebben gekocht van een zekeren G. H. Deze man werd opgespoord en daarmee is men een heele serie fietsen-doefstallen op het spoor gekomen. H. bekende, dat hij „werkte" voor den 32-jarlgen werkman W. G, die spoedig werd aangehouden. H. bezocht verschillende men- schkn op den Linker Maasoever, wlen hij zelde, day hU vertegenwoordiger was van een hande lt in tweedehandsch fietsen. HU bood fietsen ny goeden staat tegen lagen prijs aan. Wanneer Iemand bU hem een flets bestelde, gaf H. de bestelling door asm G. Deze kocht dan een en kele reis derde klas naar Den Haag, gapte daar de bestelde flets. Een jaar lang hebben de twee mannen op deze wijze zaken gedaan. ZU be kenden. dertig fietsen in Den Haag te hebben gestolen. BU G. sün vier fietsen teruggevonden. Voorts kwam de politie nog achttien fietsen op het spoor. De meesten waren in Den Haag voor de R. K. Bibliotheek gestolen. Een plotseling opgekomen zomerstorm ver raste tal van kustvlsschersvaartulgen, die Maan dagochtend ter vischvangst waren uitgevaren. Omstreeks half zes woedde de Zuid-Wester storm zoo hevig, dat de schipper van den schok ker SCH 36 door het hljschen van de vlag het noodsein gaf. Dit geschiedde ter hoogte van den vuurtoren op ongeveer 1 K.M. buiten de kust. Het was van den Boulevard te Scheveningen af duldelUk te zien, dat het kleine vaartuig slechts met de grootste moeite tegen den storm op kon komen, terwUl het ieder oogenbllk leek alsof het vaartuigje onder de golven zou worden bedolven. De reddingboot „Zeemanshoop" van de N.Z.HRM. voer met bekwamen spoed uit, doch reeds bU het ver laten van de haven was te zien, dat het een zware dobber zou worden, zoo zwaar werkte de „Zeemanshoop" om naar bulten te komen. De schipper van de SCH 36 zag echter kans? nadat de „Zeemanshoop" hem aan de loefzijde eenlge dekking had gegeven, om op eigen kracht den gevaarlUken hoek bü de Noordelijke havenpier Maandagnacht hebben insluipers op brutale wijze hun slag geslagen in het verkeersbureau van Lissone, Leidschestraat 5 waar zjj buit maakten. Voor het hoofdkwartier van de blauwe partij was een heele drukte. Op bet kerkplein ston den ordonnansen te paard en met motorrij wielen gereed om bevelen over te brengen. De commandant der artillerie die aan het regiment huzaren was toegevoegd, was ook aanwezig met zijn commandogroep. De kolonel had zUn ver dedigingsplan al opgemaakt, nog vóórdat zijn regiment, dat uit Breda moest komen, bet Wil- helmlna-kanaal bereikt had. Het eerste esca dron te Eind, ongeveer 3 K.M. ten Oosten van Dongen aan het kanaal, het tweede escadron te Dongensche Vaart, ten Noorden van Eind en een peloton wielrijders nog Noordelijken te *s Gravenmoer. De rijdende batterij 6-veld werd over deze onderdeelen verdeeld. ZUn derde en vierde escadron hield de commandant In reser ve en ten Zuiden van Dongen moest de batterij 7-veld komen te staan, om van daar uit de verdedigers te steunen wanneer dat noodig Is. Het Ujkt erg veilig, de positie van dit artillerie, ver achter de voorste Ujn, maar men moet niet vergeten dat de vijand met alle middelen zal zoeken te ontdekken waar een batterij staat en dan niet zal dralen, haar plat te schieten. Verondersteld werd dat de rechtervleugel van een rood leger de spoorlijn Eindhoven-Boxtel bewerkt had en de linkervleugel van bet blauwe leger ten Oosten van Breda aan de Mark stond. De verkenningsafdeelingen der belde legers waren Intusschen aan het schermutselen tus schen Dongen en Loon-op-Zand. Opgemerkt moet worden dat benoorden de Ujn Geertrul- denberg-’s-Hertogenbosch een neutraal land Is, aoodat daar de troepen niet mochten komen. Te acht uur zouden de troepen zich In beweging zetten zoodat ze elkaar ter hoogte van Dongen zouden ontmoeten. WU verlieten Dongen weer om te gaan kUken naar de stellingen die de blauwe troepen zou den gaan innemen, maar zie, nauwelijks had den we ons brikje bestegen of daar kwam een pantserwagen aan: een groot rood lint op de motorkast. Een roode pantserwagen midden in het blauwe hoofdkwartier. Intusschen wist de Bison zelf niet, welk een heldenfeit hU op dat oogenbllk beging. Doodgemoedereerd reed hU de blauwe commandopost voorbij zonder er één losse patroon aan te verspillen; aan den anderen kant reed hij Dongen weer uit. Hoe zat de vork nu In den steel? De blauwen hadden natuurlijk voorzorgen getroffen om hun hoofdkwartier te beveiligen. Zoo hadden ze ook de wegen gebarricadeerd tegen vijandelijke pantserwagens. Maar In vredestijd kun je nu eenmaal geen boomen omhakken en dwars over den weg leggen. Daarom hadden ze volstaan met een bordje tegen een boom te spijkeren: ..versperd”. Maar de bemanning van den pant serauto had niets gezien en was doorgereden niet eens vermoedend dat zU in het hol van den leeuw terecht zou komen. Aan beschieting had het hen op den bewusten zegetocht niet ontbroken, maar pantserwagens hebben nu een maal een dikke huid en bovendien doen losse flodders geen zeer. Zoo kon de Bison ongestraft flaneeren te midden van de hem belagende huzaren. Zoo avontuurlijk gaat het In den oor log toe tenminste In vredestijd. Vanuit het Oosten zou het regiment wiel rijders probeeren. allereerst de bruggen bU Don gen in het bezit te krijgen, omdat ze vandaar uit de blauwe hoofdmacht in de flank zouden kunnen komen. De blauwe hoofdmacht begreep tilt gevaar en daarom had de kolonel A Die- mont de opdracht gekregen met zUn regiment huzaren zoo spoedig mogeUjk vanuit Breda naar Dongen te marcheeren en daar de brug gen voor blauw vast te houden. Reeds heel vroeg was de kolonel met zijn staf vooruit gesneld om den toestand bij de bruggen op te nemen. Het bleek dat de verkennlngsafdeellng nog steeds benoorden van het kanaal stond, aoodat de kolonel reeds terstond zijn hoofd kwartier kon opslaan in Dongen In het con sultatiebureau voor zuigelingen! en daar de komst van zijn regiment afwachten. Anders zou het gaan met den schokker SCH 177, die kort na de SCH 36 wilde binnenvaren, doch in tegenstelling met eerstgenoemd schip geen noodsein had gegeven. De „Zeemanshoop” waarop men de SCH 177 had zien aankomen, doch waarop men bHJkbaar niet verwachtte, dat het de SCH 177 anders zou vergaan dan de SCH 36, was achter de SCH 36 ook naar binnen gegaan, doch de reddingboot moest Ijlings terug- keeren, toen gezien werd, dat de SCH 177 ter hoogte van het NoordelUk havenhoofd door een zware grondzee werd gegrepen en tegen den kop van het havenhoofd bU het lichtbaken werd gesmakt. In een oogenbllk was het zeil aan flarden en het schip door het schuren over de steenen van het havenhoofd zoo lek als een zeef geworden. Na opensluiting van de straatdeur begaven de insluipers, die bUJkbaar zeer goed den weg wisten, zich naar het kantoor van de directie, waar zU een kastje forceerden en zich meester maakten van den sleutel der brandkast, die hierin verborgen was. ZU opeinden nu de brandkast en namen de Inhoud, ongeveer 17.000 aan Hollandsch en vreemd geld mede. Even rustig als zU gekomen waren, verlieten de heeren ook weer het kantoor. ZU trokken de deur achter zich dicht. Maandagmorgen ontdekte het personeel den diefstal. De politie van het bureau Leidsche- pleln heeft de zaak in onderzoek. Tllburgf Maandagavond. Als het Nederlandsche leger (altijd zoo geluk kig is als vandaag met het w*r, kan het Ueve vaderland gerust zUn. Wat niemand had dur ven hopen is geschied: het weer was geheel om- geslagen en reeds vroeg straalde de zon uit een strak blauwen hemel. Reeds vroeg reden we uit Tilburg weg om de verrichtingen gade te slaan, maar alvorens ik daarvan vertel zal Ik eerst In groote Hjnen den opzet der oefening op schrift zetten. De bruggen over het Wllhel- mlna-kanaal nabU Dongen lagen vandaag In het middelpunt van de belangstelling zoowel bU Rood als bU Blauw. En de huzaren? Ja, over hen beschikt een hoogere wil. ZU weren zich dapper: hun zware mitrailleurs laten zich ook niet onbetuigd maar de scheidsrechters beslissen dat zU terug moe ten gaan. In werkelUkheid zou het mi. voor de rooden niet zoo vlot gegaan zün, niet alleen zouden de huzaren In hun goed Ingerichte stel ling het nog een tUdje hebben kunnen uithou den, maar ook de batterij 7-veld, die drie KM. terug, bU Dongen In stelling staat, zou een ernstig woordje hebben meegesproken en een afslultlngsvuur vóór de blauwe linie hebben ge legd dat aan de aanvallers heel wat zorgen zou hebben gebaard. En last not least: te acht uur is de oefening begonnen en nu is het kwart over tweeën. Men herinnert zich dat de huzaren waren uitgezonden om de bruggen te bezetten en vast te houden voor een blauwe hoofdmacht. Die hoofdmacht zou In dfe-zes uur wel zUn aan gekomen en de verdediging met zwaarder ma teriaal van de lichte troepen hebben overgeno men. En of de wielrijders dan nog doorgedron gen zouden zUn? Aan de militaire zUde van het Amsterdamsche vliegveld lag het houten gevaarte, dat deed denken aan een soort slede met draagvlakken op den grond, omring door een aantal belang stellenden van de Amsterdamsche Zweefvlieg club, eenlge Amhemsche zweefvliegers en eenl ge leden*van de Amsterdamsche Aero-Club. Het toestel dat plaats biedt aan twee perso nen weegt 213 K g. en is gebouwd naar een ont werp van den heer Hoekstra van de Nederland sche Vliegtuig Fabrieken In samenwerking met Ir. Oyens door de Amsterdamsche Vereenlging voor Vliegtuigbouw. De bestuurder was de heer Reumerman, Instructeur van de Amhemsche Zweefvliegclub, die reeds verscheidene zweef vluchten In de omgeving van Arnhem achter den rug heeft en in dezen langeren tocht niet *t minste bezwaar zag. HU was vol goeden moed en het vertrouwen In hem bU de Amhemsche Zweefvliegclub Is zoo groot dat een der leden, een persfotograaf erop had aangedrongen de tweede plaats In het toestel te mogen innemen en nu als passagier de vlucht meemaakte. Belde heeren schatten hun gezamenlUk ge wicht van crca 150 KG. zoodat hun totaal ge wicht van omstreeks 370 K.G., door bet motor vliegtuig moest worden getrokken. Dit motorvliegtuig was een kleine open twee persoons Tiger-Moth, voorzien van een 130 P.K. gipsy-motor, en werd bestuurd door den Instruc teur van de Nationale Lucntvaartachool, den heer Sluyter, die als passagier zUn echtgenoote meenam. Alvorens de groote vlucht zou aanvangen werd een proefvlucht boven Schiphol gemaakt Op nog geen 100 Meter hoogte werd de kabel losgegooid en vlot landde het zweeftoestel, onge veer op de plaats vanwaar het was weggesleept. van Amsterdam, ongeveer f 1 7.000 heer A. H. Reumerman met den heer A J. J. Bouvet uit Velp als passagier boven het terrein op een hoogte van ongeveer 1000 Meter aan. Boven het terrein werd de verbinding tus schen de belde toestellen verbroken, waarna het zweefvliegtuig, dat in de lucht een volkomen veiligen Indruk maakte, door Instructeur Reu merman keurig aan den grond werd gezet. De luchtvaarders werden met een harteUJk applaus begroet. Toen ook het motortoestel was gedaald werd In de eerste plaats de jeugdige ontwerper van het toestel door den voorzitter van de A. Z. C. gehuldigd, waarna ook den piloot een souve nir aan dezen tocht werd overhandigd. Door den heer Reumerman werd vervolgens de eerste luchtpost per zweefvliegtuig In Ne derland, bestaande uit vier pakketjes aan den voorzitter der A. Z. O. ter distributie aan de ge adresseerden ter hand gesteld, waarna de heer H. Wlllemse, secretaris-penningmeester de doopplechtigheden vervulde. Als de geschlkste naam voor het toestel werd gekozen „Llts Ju meaux.” Tenslotte heeft de heer Kersken uit Amsterdam voorzitter van de Nederlandsche Zweefvliegclub, den piloot en de A.Z.O. geluk- gewenscht met deze prestatie. Met het nieuwe toestel werden daarna eenlge starts met auto- ller uitgevoerd, waarbU de heer Hoekstra als be stuurder fungeerde. De heer Reumerman deelde mede dat de tocht door veel remous en den sterken wind zwaar was geweest. Het toestel ging vla Soestersberg en Ede en la ondanks den wind Na den middag zUn we gaan kUken naar „het heetst van den strijd", ongeveer 3 K.M. ten Oosten van Dongen, waar de roode aanval ten slotte op de blauwe verdediging was gestuit. Het eerste wat men te zien krijgt als men in den rug van „front” komt, zUn de paarden, die hier en daar In groote troepen verzameld op open plek ken langs den weg staan onder bewaking van cukele paardenhouders. BU een bocht van den weg vinden we dan de blauw» partU in stelling- de weg Is afgesloten door twee vuurmondjes van 6-veld, die gereed staan, vUandelUke pant serwagens, zoo die zich mochten vertoonen, op enkele granaten te tracteeren. Het schieten met 6-veld Is altUd een heel animeerende bezigheid, want men schiet rechtstreeks, op ten hoogste vUfhonderd Meter afstand, op wat men wil treffen, en de uitwerking van het schot zien de kanonniers vlak vóór zich, terwUl ze met zwaar der geschut altUd schieten op een vUand die een paar kilometer verder zit en waar ze zelf niets van zien. De twee kleine kanonnetjes vor men een solide bescherming tegen ongewenschte bezoekers, voorzoover die den vorstelUken weg mochten kiezen. In het terrein aan weerszUden van den weg liggen de huzaren met hun kara- bUnen en mitrailleurs. Behalve de verdedigers van het kruispunt zUn er nog een heele massa non-combattanten: allereerst van den schelds- rechterlUken dienst, en ook zeer veel belangstel lende burgers. Ook wappert er het oranje vlag getje ten teeken dat de Commandant-Veldleger aanwezig Is. Patrouilles van de roode partU, die nu en dan eens komen kUken, worden ontvan gen door een mitrallleur-vuurtstoot of enkele schoten met de 6-veld: dan verdwijnen ze weer spoedig. Dooden of gewonden vallen er niet. Maar toch kan de hoofdmacht van de vUand niet ver zUn: wU bestijgen onze groene autobus en gaan hen met doodsverachting te gemoet. En zoowaar, 500 M. verder zien wU de wielrij ders op zU van den weg In de hei liggen en sprongsgewUze voorwaarts gaan. We gaan nog even door en dan vinden we twee bataljons De Haagsche politie heeft dezer dagen zes personen aangehouden in verband met de In braak op 11 Juli j.L aan de Goudbloemlaan te ’s-Gravenhage, waarbU voor ongeveer 1 4000 aan goud en juweelen was gestolen. Twee van de aangehoudenen worden ver dacht de inbraak te hebben gepleegd, terwUl de andere vier zich aan heling of mede-hellng zouden hebben schuldig gemaakt. De stormaanval is het hoogtepunt van de manoeuvre: de soldaten zien hun moeite be loond: zU zien den vUand vóór zich en stormen met opgeplante bajonet op naar voren. Het enthousiasme Is er volop. De officieren der wielrijders hebben alle moeite om den aanval In goede banen te leiden, d.wx niet door een stardappelveldje, dat daar In de hel ligt en dat natuurlUk met zachtheid behandeld moet worden. De aardappelen komen er dan ook nogal goed af, oogenschUnlUk beter dan de hu zaren er af zouden gekomen zUn. wanneer het aan de wielrijders had gelegen. Want dié gaan geheel in hun aanval op. De tanden op elkaar en met den strijdlust op het gezicht stormen ze voorwaarts en een menigte losse patronen uit karabUn en mitrailleur zetten kracht bU aan hun aanval. Met betrekking tot de aanhouding van een zestal personen in verband met de inbraak op 11 Juli aan de Goudsbloemlaan te Den Haag kan nog worden gemeld, dat de politie reeds eenlgen tUd het vermoeden had, dat eenlge jon- - geileden, die zich In de avonduren veel ophiel den in de omgeving van de Laan van Meerder- voort en de Fahrenheltstraat, op onregelmatige wUze aan geld waren gekomen. In deze richting werd dan ook gezocht, hetgeen leidde tot de aanhouding van den 21-jarigen banketbakker B. J. L. en den 27-jarigen koopman G. C. M. K„ die beiden verdacht worden de inbraak te hebben gepleegd, terwUl als verdacht van heling mede werden aangehouden de 26-jarige me canicien H. E. F. en de 21-jarige kantoorbe diende J. P. V. TUdens het onderzoek is voorts nog komen vast te staan, dat een gedeelte van den bult in handen was gekomen van twee bU de politie minder gunstig bekend staande personen, nj. - den 41-jarigen zeeman L. J. F. en den 41-Jarigen iel iet sl- sU n-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13