SB
Arnhem
naar
f 17.000 gestolen
Blauw en Rood vechten bij Dongen
Door stormweer
verrast
f
OM EEN BRUGGEH00FD
PERSONENZWEEFVLIEG-
TUIG VAN DE A.Z.C.
DINSDAG 21 AUGUSTUS 1934
HET BESLISSENDE OOGENBLIK
De stormaanval
Zij wisten den weg!
Eervolle terugtocht
Opvarenden gered
Zes personen te Den Haag in arrest
Later behouden geland
Het blauwe hoofdkwartier
EEN
Nederland-rondvlucht
99
Naar het Aasgaardstrand
NA DE OVERWINNING
Overtocht voorspoedig
Extra Jaarbeurs-treinen
Geen audiëntie
A
Koningin en Prinses op
vacantie
Goud en juweelen
gestolen
By doopplechtigheid te Arnhem
ontving het den naam
Jumeaux”
Pellenaers gaat als eerste over de eindstreep voor den
Franschman De for ge
De eerste dag van de groeps-
oefeningen der lichte
Brigade
Insluipers slaan op brutale wyze
bij Lissone te Amsterdam
hun slag
HOE FIETSENDIEVEN
„WERKTEN”
VERMORZELD DOOR
OLIFANT
STORINGEN IN DE
ATMOSFEER
Nederlandsche wereldkampioen PeUe-
tMsr» aehuldigd na ziin traate overwinning
Stranding op het havenhoofd
te Scheveningen
60 tot 65 vliegtuigen en 178
deelnemers
Eigenaardige verschijnselen in
Indië
Op het IJselmeer verdween plot
seling een vlet met twee
visschers
Boven Terlet
In de verdediging
De opzet der oefening
voor
i
(Aneta).
aandacht
een
een
ge-
De redding duurde in totaal ongeveer een
half uur, gedurende welken tijd het publiek
tot vele duizenden aanzwol.
roeiende de Hol-
landsche kust weten te bereiken en zijn te An-
dUk aan de dUkglooüng geland.
Vandaar hebben zU zich te voet naar Enk*
huizen begeven.
De schokker 177 die vermoedelijk geheel Is
verloren, daar het door de bekomen lekkages
wel niet mogelijk zal zjjn het vaartuig af te
brengen was verzekerd.
te ondersteunen en terstond achter den storm
aanval aan voorwaarts te gaan. WU gaan weer
terug, om de botsing te zien, want een geweldig
mitrailleur-geratel kondigt aan, dat de poppen
aan het dansen zijn.
Tijdens de eerstvolgende Jaarbeurs, die van
11 tm. 30 September zal worden gehouden, zul
len de Nederlandsche Spoorwegen twee extra-
trelnen Inlasschen. Op Woensdag 13 Sep-ember
zal een trein rijden uit Twente en op Donder
dag 13 September uit Groningen en Friesland.
De gewone audiëntie van den minister van
Justitie zal Vrijdag 34 Augustus niet plaats
hebben.
Eerst werd het kleinzoontje, de jongen Bruin,
gered, vervolgens de 60-Jarlge schipper Blok
zelf en daarna werden de twee zoons en de
schoonzoon van den schipper op dezelfde wijze
gered.
Het waren angstige oogenblikken, telkens als
tusschen de stortzeeën door de schipbreukelin
gen tusschen het schommelende schip en het
havenhoofd zweefden, doch alles liep gelukkig
goed af.
De meeste moeite veroorzaakte de redding
van den laatst achtergeblevene, daar deze mid
dels een primitieve katrol-lnrichtlng naar lano
moest worden getrokken. Al dien tjjd bleef de
reddingboot in de nabijheid, terwijl de GGD
met twee auto’s onmlddeliyk ter plaatse was
gekomen om zoo noodig medische hulp te ver-
leenen.
Een luid gejuich ging op, toen de laatste op
varende was gered. Er waren geen gewonden,
wel was een van de zoons Blok overspannen
Allen werden door den G G D. huiswaarts ge
bracht
wielrijders en huzaren huiswaarts,
kwartieren, waar hun een warme
wachtbij de keukenwagens.
Op onzen weg naar Dongen passeerden wij
Verschillende onderdeelen van de verkennings-
afdeelingen die zich onledig hielden met kieke-
boe-spelen in greppels en achter boomen en
met nu en dan wat losse schoten leven in de
brouwerij te houden. In Dongen verkeert de
bevolking in een soort paniek: een verkennings
vliegtuig cirkelt laag boven het dorp en maakt
een vervaarlijk leven. En tot overmaat van
rtmp werpt hU nog een Iets naar beneden, dat
op een bouwlandje terecht komt en daar blijft
rooken.
Bommen op het liefelijke leerlooiersdorp?
Zoo erg Is het niet: wat de vlieger naar be
neden wierp was een berichtkoker met een
melding die voor den commandant der blauwe
strijdmacht bestemd was. Maar als het aan de
blauwe strijdmacht had gelegen, was het be
richt nooit verder gekomen dan het tuintje
waar het neerviel. Wel echter onze voortreffe
lijke chauffeur, die het bericht terstond aan de
pers bezorgde, zelfs zonder eenige aanbreng-
provisie te bedingen. Wij maakten, alvorens
het aan den commandant der blauwen te be
zorgen, gebruik van het recht van den vinder
en openden den koker. De melding luidde:
hemsche vliegheide Terlet de verbindlngskabel
van het motorvliegtuig los te gooien om met *t
motorlooze toestel in glijvlucht van een hoogte
van circa 2000 Meter te dalen, op Terlet.
waar zij’
buit maakten.
Een plotseling opgekomen zomerstorm ver
raste tal van kustvlsschersvaartuigen, die Maan
dagochtend ter vlschvangst waren uitgevaren.
Omstreeks half zes woedde de Zuid-Wester
storm zoo hevig, dat de schipper van den schok
ker SCH 36 door het hljschen van de vlag
het noodsein gaf. Dit geschiedde ter
hoogte van den vuurtoren op ongeveer 1 KM
bulten de kust. Het was van den Boulevard te
Scheveningen af duidelijk te zien, dat het kleine
vaartuig slechts met de grootste moeite tegen
den storm op kon komen, terwijl het leder
oogenblik leek alsof het vaartuigje onder de
golven zou worden bedolven. De reddingboot
„Zeemanshoop" van de N.Z.H.R.M. voer met
bekwamen spoed uit, doch reeds bij het ver
laten van de haven was te zien, dat het een
zware dobber zou worden, zoo zwaar werkte de
„Zeemanshoop” om naar buiten te komen. De
schipper van de SCH 36 zag echter kans, nadat
de „Zeemanshoop" hem aan de loefzijde eenige
dekking had gegeven, om op eigen kracht den
gevaarlijken hoek bjj de Noordelijke havenpier
De reddingboot kon niets doen en zelfs
geen poging In het werk stellen om de be
manning te redden, daar het gevaar groot
was, dat de „Zeemanshoop” eveneens op
het havenhoofd zon worden gezet. Van den
wal af waren inmiddels een groot aantal
Scheveningers te hulp gekomen met lijnen
en andere reddingsmiddelen. Zij smaakten
de voldoening om de geheele bemanning,
bestaande uit 4 koppen en *n 10-jarig klein
zoontje van den schipper te redden, door
middel van een eigengemaakte „Broek.”
PANGKALANBRANDAN, 20 Aug.
Tijdens het verjagen van een kudde olifanten
van de rubberondememing Pantal Boeaja werd
een agent van de veldpolitie door een aange
schoten olifant gegrepen en vermorzeld.
Zelf hielden ze zich met zulke bespiegelingen
niet op. maar ze gingen triomfeerend voor
waarts in een stemming van „De Boeren heb
ben overwonnen.” De huzaren waren Intusschen
naar de paarden gesneld en gingen terug; een
enkel peleton achterlatend om den aftocht te
dekken. Ten Zuiden van Dongen, aan den Zuid
kant van het kanaal zagen wjj een escadron
afstijgen om opnieuw weerstand te bieden. Op
den Noordelijken oever vertoonden zich reeds
enkele voortvarende wielrjjderspatroullles. Maar
tot een nieuwen strijd is het niet meer geko
men. Te drie uur was de oefening afgeloopen
en de vrede geteekend en dankbaar van het
schoone weer dat zij getroffen hadden, gingen
naar de
ontvangst
BANDA NElflA, 20 Aug. (Aneta). In do
omgeving van Banda zjjn eigenaardige atmos
ferische toestanden waargenomen. Rond do
Banda-eilanden heerschte een zware bewolking;
een troebele regen viel neer welke vermoedelijk
asch bevatte, afkomstig van een vulkanische
uitbarsting in het Zuiden. Geram werd door
zware regens geteisterd. Verschillende onderne
mingen leden groote schade. Door bandjirs zijn
bruggen en wegen vernield. Een koffie-aanplant
ter groote van 25 bouws werd geheel wegge
vaagd.
Koningin Wilhelmina, die zich sinds Woens
dag, toen zU te Lillehammer aankwam, niet al
te wel gevoelde, heeft dien dag en Donderdag
het hotel niet verlaten, bericht de „Telegraaf".
Donderdagavond echter werd besloten, dat
H. M. en de Prinses het Aasgaardstrand zouden
zochtste en schoonste oorden in het Oslo-fjord
bij Horten. Deze beslissing werd genomen op
advies van den geneesheer, die H. M. had aan
geraden naar de zeekust te gaan. Wellicht heeft
H. M. eenlgen last gehad van de droge berg
lucht.
Het Aasgaardstrand. waarheen de Konink
lijke gasten zouden gaan, is een van de ge-
zochtste en schoonste oorden in het Oslofjord
met schitterende omgeving.
Dinsdagmiddag heeft de Prinses nog de be
roemde verzameling oude hulzen en werktuigen
op het Mallhaugen bij Lillehammer bezocht.
Hier is een van de bekendste bezienswaardig
heden van Noorwegen. Gedurende dertig jaar
hebben enthousiaste verzamelaars van histo
rische voorwerpen onder de leiding van Anders
Sandvig hier een geheel dorp opgebouwd van
hulzen, zoo oud als er maar te vinden waren In
het Gudbrandshal. Men waant zich hier eeuwen
terug.
Maandagavond ruim acht uur kwam tijdens
het stormweer In de haven van Enkhuizen bin
nen het motor-visschersvaartulg E. H. 104, met
slechts één man aan boord. De beide andere
opvarenden, de schipper C. de Boer en zijn
knecht S. v. d. Werf hadden zich op zee in het
„Wagenpad" tusschen Enkhuizen en Stavoren
in een vletje begeven om de netten te schieten
Dit vaartuigje Is plotseling In een zware bui
verdwenen.
Nadat de bul was afgedreven kon de man,
die aan boord gebleven was, het scheepje ner
gens meer ontdekken. Na lang en vruchteloos
zoeken is hjj naar Enkhuizen teruggekeerd.
Tot groote opluchting van de visschersbevol-
king van Enkhuizen, zijn de beide vermiste
visschers daar Maandagavond om tien uur
komen opdagen.
Zjj hebben In hun
De stormaanval Is het hoogtepunt van de
manoeuvre: de soldaten zien hun moeite be
loond: zij zien den vijand vóór zich en stormen
met opgeplante bajonet op naar voren. Het
enthousiasme is er volop. De officieren der
wielrijders hebben alle moeite om den aanval
in goede banen te leiden, d.wx. niet door een
aardappelveldje, dat daar in de hei ligt en dat
natuurlijk met zachtheid behandeld moet
worden. De aardappelen komen er dan ook
nogal goed af, oogenschljnljjk beter dan de hu
zaren er af zouden gekomen zijn, wanneer het
aan de wielrijders had gelegen. Want die gaan
geheel in hun aanval op. De tanden op elkaar
en met den strijdlust op het gezicht stormen ze
voorwaarts en een menigte losse patronen uit
karabijn en mitrailleur zetten kracht bU aan
hun aanval.
Na opensluiting van de straatdeur begaven
de insluipers, die blijkbaar zeer goed den weg
wisten, zich naar het kantoor van de directie,
waar zU een kastje forceerden en zich meester
maakten van den sleutel der brandkast, die
hierin verborgen was. Zij openden nu de
brandkast en namen de inhoud, ongeveer
17.000 aan Hollandsch en vreemd geld mede.
Even rustig als zjj gekomen waren, verlieten de
heeren ook weer het kantoor. Zjj trokken de
deur achter zich dicht.
Maandagmorgen ontdekte het personeel den
diefstal. De politie van het bureau Leldsche-
plein heeft de zaak in onderzoek.
En de huzaren? Ja, over hen beschikt een
hoogere wil. Zjj weren zich dapper: hun zware
mitrailleurs laten zich ook niet onbetuigd, maar
de scheidsrechters beslissen dat zjj terug moe
ten gaan. In werkelijkheid zou het ml. voor de
rooden niet zoo vlot gegaan zijn, niet alleen
zouden de huzaren in hun goed ingerichte stel
ling het nog een tijdje hebben kunnen uithou
den, maar ook de batterij 7-veld, die drie KM.
terug, bij Dongen In stelling staat, zou
ernstig woordje hebben meegesproken en
afsluitingsvuur vóór de blauwe linie hebben
legd dat aan de aanvallers heel wat zorgen sou
hebben gebaard. En last not least: te acht uur
is de oefening begonnen en nu is het kwart
over tweeën. Men herinnert zich dat de huzaren
waren uitgezonden om de bruggen te bezetten
en vast te houden voor een blauwe hoofdmacht.
Die hoofdmacht zou in die zes uur wel zijn aan
gekomen en de verdediging met zwaarder ma
teriaal van de lichte troepen hebben overgeno
men. En of de wielrijders dan nog doorgedron
gen zouden zijn?
had het hen <77
ontbroken, maar pantserwagens hebben
maal een dikke huid 1
flodders geen zeer. Zbo
flaneeren te midden
huzaren. Zoo avontuurlijk gaat het in den
log toe tenminste in vredestijd....
het weer was geheel om-
(^straalde de zon uit een
strak blauwen henJW^eds vroeg reden we uit
Tilburg weg om d^Wflchtlngen gade te slaan,
maar alvorens ik daarvan vertel zal ik eerst
in groote lijnen den opzet der oefening op
schrift zetten. De bruggen over het Wilhel-
mina-kanaal nabij Dongen lagen vandaag in
bet middelpunt van de belangstelling zoowel
bij Bood als bü Blauw.
Tilburg, Maandagavond.
Als het Nederlandsche leger altijd zoo geluk
kig is als vandaag met het weer, kan het lieve
vaderland gerust zijn. Wat niemand had dur
ven hopen is geschil
geslagen en reeds v(
Nu van buitenlandsche zijde zooveel belang
stelling voor de Nederlandsche Rondvlucht be
staat, is het vrijwel zeker, dat er op 24 en 25
Augustus as. 60 tot 65 vliegtuigen aan den
tocht zullen deelnemen. Aan'boord zullen zich
178 deelnemers bevinden. De K. L. M. heeft de
volgende vliegtuigtypen ingedeeldFokker F XII
(14 pasaglers). Fokker F VHb (8 passagier), Fok
ker F Vil! (15 passagiers). Fokker F VII (8 pas
sagiers), Koolhoven FK 40 (4 pasaglers) en
Koolhoven FK 43 (3 pasaglers). Verreweg het
grootste aantal beschikbare plaatsen aan boord
dezer machines is reeds verkocht.
Wij verlieten Dongen weer om te gaan kijken
naar de stellingen die de blauwe troepen zou
den gaan Innemen, maar zie, nauwelijks had
den we ons brikje bestegen of daar kwam
een pantserwagen aan: een groot rood lint'op
de motorkast. Een roode pantserwagen midden
in het blauwe hoofdkwartier. Intusschen wist
de Bison zelf niet, welk een heldenfeit hij op
dat oogenblik beging. Doodgemoedereerd reed
hij de blauwe commandopost voorbij zonder er
één losse patroon aan te verspillen; aan den
anderen kant reed hij Dongen weer uit.
Hoe zat de vork nu in den steel? De blauwen
hadden natuurlijk voorzorgen getroffen om hun
hoofdkwartier te beveiligen. Zoo hadden ze ook
de wegen gebarricadeerd tegen vijandelijke
pantserwagens. Maar in vredestijd kun Je nu.
eenmaal geen boomen omhakken en dwars over
den weg leggen. Daarom hadden ze volstaan
met een bordje tegen een boom te spijkeren:
„versperd”. Maar de bemanning van den pant
serauto had niets gezien en was doorgereden
niet eens vermoedend dat zjj in het hol van
den leeuw terecht zojj komen. Aan beschieting
1 op den bewusten zegetocht niet
- -- vi nu ccn-
en bovendien doen losse
1 kon de Bison ongestraft
van de hem belagende
oor-
Een paar dagen geleden hield een agent van
politie op den Unxer-Maasoever te Rotterdam
een fietser aan om zijn belastingmerkt te confc
troleeren.
Dit droeg het stempel van Den Haag. Op
de vraag van den agent zelde de wielrijder niet
in de residentie te wonen maar de flets tweede
hands te hebben gekocht van een zekeren GH.
Deze man werd opgespoord en daarmee is men
een heele serie fietsen-doefstallen op het spoor
gekomen. H. bekende, dat hjj „werkte” voor den
32-Jarigen werkman W. G., die spoedig werd
aangehouden. H. bezocht verschillende men-
schen op den Linker Maasoever, wlen hjj zeide,
dat hU vertegenwoordiger was van een hande
laar in twvedehandsch fietsen. HU bood fietsen
in goeden staat tegen lagen prUs aan. Wanneer
iemand bU hem een fiets bestelde, gaf H. de
bestelling door aan G. Desa kocht dan een en
kele reis derde klas naar Den Haag, gapte daar
de bestelde flets. Een Jaar lang hebben de twee
mannen op deze wijze zaken gedaan. ZU be
kenden, dertig fietsen in Den Haag te hebben
gestolen. BU G. zUn vier fietsen teruggevonden.
Voorts kwam de politie nog achttien fietsen op
het spoor. De meesten waren in Den Haag voor
de R. K. Bibliotheek gestolen.
Aan de militaire zijde van het Amsterdamsche
vliegveld lag het houten gevaarte, dat deed
denken aan een soort slede met draagvlakken
op den grond, omring door een aantal belang
stellenden van de Amsterdamsche Zweefvlleg-
club, eenige Arnhemsche zweefvliegers en eeni
ge leden van de Amsterdamsche Aero-Club.
Het toestel dat plaats biedt aan twee perso
nen weegt 213 K g. en is gebouwd naar een ont
werp van den heer Hoekstra van de Nederland
sche Vliegtuig Fabrieken in samenwerking met
Ir. Oyens door de Amsterdamsche Vereeniging
voor Vliegtuigbouw. De bestuurder was de heer
Reumerman, instructeur van de Arnhemsche
Zweefvliegclub, die reeds verscheidene zweef
vluchten in de omgeving van Arnhem achter
den rug heeft en in dezen langeren tocht niet 1
minste bezwaar zag. HU was vol goeden moed
en het vertrouwen In hem bü de Arnhemsche
Zweefvliegclub is zoo groot dat een der leden,
een persfotograaf erop had aangedrongen de
tweede plaats in het toestel te mogen innemen
en nu als passagier de vlucht meemaakte.
Beide heeren schatten hun gezamenlUk ge
wicht van crca 150 K.G., zoodat hun totaal ge
wicht van omstreeks 370 K.G., door het motor
vliegtuig moest worden getrokken.
Dit motorvliegtuig was een kleine open twee
persoons Tiger-Moth, voorzien van een 130 P.K.
gipsy-motor, en werd bestuurd door den instruc
teur van de Nationale Lucntvaartschool, den
heer Sluyter, die als passagier zUn echtgenoote
meenam.
Alvorens de groote vlucht zou aanvangen
werd een proefvlucht boven Schiphol gemaakt.
Op nog geen 100 Meter hoogte werd de kabel
losgegooid en vlot landde het zweeftoestel, onge
veer op de plaats vanwaar het was weggesleept.
te passeeren. Onder een hoera van het toege
stroomde- publiek voer daarop de SCH 36 de
haven in.
Anders zou het gaan met den schokker SCH
177, die kort na de SCH 36 wilde binnenvaren,
doch in tegenstelling met eerstgenoemd schip
geen noodsein had gegeven. De „Zeemanshoop’
waarop men de SCH 177 had zien aankomen,
doch waarop men blUkbaar niet verwachtte, dat
het de SCH 177 anders zou vergaan dan de
SCH 36, was achter de SCH 36 ook naar binnen
gegaan, doch de reddingboot moest ijlings terug-
keeren, toen gezien werd, dat de SCH 177 ter
hoogte van het NoordelUk havenhoofd door een
zware grondzee werd gegrepen en tegen den
kop van het havenhoofd bU het lichtbaken
werd gesmakt. In een oogenblik was het zeil
aan flarden en het schip door het schuren over
de steenen van het havenhoofd zoo lek als een
zeef geworden.
Voor het hoofdkwartier van de blauwe partij
was een heele drukte. Op het kerkplein ston
den ordonnansen te paard en met motorrij
wielen gereed om bevelen over te brengen. De
commandant der artillerie die aan het regiment
huzaren was toegevoegd, was ook aanwezig met
zijn commandogroep. De kolonel had zUn ver
dedigingsplan al opgemaakt, nog vóórdat zUn
regiment, -dat uit Breda moest komen, het Wil-
helmina-kanaal bereikt had. Het eerste esca
dron te Eind, ongeveer 3 K.M. ten Oosten van
Dongen aan het kanaal, het tweede escadron
te Dongensche Vaart, ten Noorden van Eind en
een peloton wielrUders nog Noordelijker, te
’s Gravenmoer. De rijdende batterU 6-veld werd
over deze onderdeelen verdeeld. ZUn derde en
vierde escadron hield de commandant in reser
ve en ten Zuiden van Dongen moest de batterU
7-veld komen te staan, om van daar uit de
verdedigers te steunen wanneer dat noodig is.
Het lUkt erg veilig, de positie van dit artillerie,
ver achter de voorste Ijjn, maar men moet niet
vergeten dat de vUand met alle middelen zal
zoeken te ontdekken waar een batterU staat en
dan niet zal dralen, haar plat te schieten.
Ongeveer 5000 personen waren op het oefen
terrein van de Arnhemsche Zweefvlieg Club
„De Heuvels van Terlet” getuige van de aan
komst van het eerste Nederlandsche en grootste
Europeesche personen-zweefvllegtuig.
Om kwart over drie kwam het zweefvliegtuig,
bestuurd door den instructeur der A. Z. C„ den
heer A. H. Reumerman met den heer A. J. J.
Bouvet uit Velp als passagier boven het terrein
op een hoogte van ongeveer 1000 Meter aan.
Boven het terrein werd de verbinding tus
schen de beide toestellen verbroken, waarna het
zweefvliegtuig, dat In de lucht een volkomen
velligen Indruk maakte, door Instructeur Reu
merman keurig aan den grond werd gezet. De
luchtvaarders werden met een hartelUk applaus
begroet. Toen ook het motortoestel was gedaald
werd in de eerste plaats de Jeugdige ontwerper
van het toestel door den voorzitter van de A. Z.
C. gehuldigd, waarna ook den piloot een souve
nir aan dezen tocht werd overhandigd.
Door den heer Reumerman werd vervolgens
de eerste luchtpost per zweefvliegtuig in Ne
derland. bestaande uit vier pakketjes aan den
voorzitter der A. Z. C. ter distributie aan de ge
adresseerden ter hand gesteld, waarna de heer
H. Wlllemse. secretaris-pennlngmeester de
doopplechtigheden vervulde. Als de geschikste
naam voor het toestel werd gekozen „Llts Ju
meaux.” Tenslotte heeft de heer Kersken uit
Amsterdam voorzitter van de Nederlandsche
Zweefvliegclub, den piloot en de A.Z.O. geluk-
gewenscht met deze prestatie. Met het nieuwe
toestel werden daarna eenige starts met auto-
ller uitgevoerd, waarbU de heer Hoekstra als be
stuurder fungeerde. De heer Reumerman deelde
mede dat de tocht door veel remous en den
sterken wind zwaar was geweest. Het toestel ging
vla Soestersberg en Ede en la ondanks den wind
voorapoodi^ gcwBDoU
lange, slechts drie en half Mm. dikke stalen
sleepkabel werd strakgelegd en verbonden ach
ter de staart van de Tiges Moth, waarvan de
heer Sluyter den Gipsy-motor onmiddellUk op
volle toeren liet draaien om zUn zwaren last in
beweging te krijgen. Eenigzins moeizaam taxlde
het motorvliegtuig te ruim kwart over twee over
het terrein, doch na nog geen twintig meter vef>
hief het zweeftoestel zich reeds In de lucht.
Toen duurde het ook niet lang of het motor
vliegtuig was los, en tegen den vrU krachtlgen
wind in steeg de „Luchttrein" weldra snel,
maakte een halven cirkel boven het vliegveld en
verdween toen in Oostelljke richting.
De Amsterdamsche luchthaven Schiphol heeft
Zondag den talrUken bezoekers, die gewoonlUk
op Zondag hier verstrooiing komen zoeken,
naast de gewone aantrekkelijkheid van lucht-
vaartbedrUvlgheld nog eenige bUzondere attrac
ties geboden. Daar was in de eerste plaats
het korte oponthoud van den Belgischen Ko-
ning, waarvan de meeste bezoekers pas iets
merkten toen het per luid-spreker bekend was
gemaakt nadat de beide Belgische militaire
vliegtuigen met den Jeugdigen monarch aan
boord gestart waren.
Daar was In de tweede plaats, voor ederen
bezoeker duldelUk te volgen en de algemeene
trekkend, de start van het zweef
vliegtuig der Arnhemsche Zweefvliegclub, dat
door een gewoon sportvllegtulg omhoog werd
getrokken voor de grootste vlucht, die tot jpg
toe een zweefvlieger in Nederland heeft^e-
maakt, namelijk van Schiphol naar Arnhem,
waar bet ia de bedoeling lag. boven de Arn-
Na den middag zUn we gaan kUken naar „het
heetst van den strijd”, ongeveer 3 K.M. ten
Oosten van Dongen, waar de roode aanval ten
slotte op de blauwe verdediging was gestuit. Het
eerste wat men te zien krijgt als men in den rug
van ’t „front” komt, zjjn de paarden, die hier en
daar In groote troepen verzameld op open plek
ken langs den weg staan onder bewaking van
enkele paardenhouders. BU een bocht van den
weg vinden we dan de blauwe partij in stelling:
de weg is afgesloten door twee vuurmondjes
van 6-veld, die gereed staan, vUandelUke pant
serwagens, zoo die zich mochten wrtoonen, op
enkele granaten te tracteeren. Het schieten met
6-veld is altUd een heel anlmeerende bezigheid,
want men schiet rechtstreeks, op ten hoogste
vüfhonderd Meter afstand, op wat men wil
treffen, en de uitwerking van het schot zien de
kanonniers vlak vóór zich, terwijl ze met zwaar
der geschut altUd schieten op een vUand die
een paar kilometer verder zit en waar ze zelf
niets van zien. De twee kleine kanonnetjes vor
men een solide bescherming tegen ongewenschte
bezoekers, voorzoover die den vorstelijken weg
mochten kiezen. In het terrein aan weerszijden
van den weg liggen de huzaren met hun kara
bijnen en mitrailleurs. Behalve de verdedigers
van het kruispunt zijn er nog een heele massa
non-combattanten: allereerst van den scheids
rechterlijken dienst, en ook zeer veel belangstel
lende burgers. Ook wappert er het oranje vlag
getje ten teeken dat de Commandant-Veldleger
aanwezig is. Patrouilles van de roode partij, die
nu en dan eens komen kUken, worden ontvan
gen door een mitrallleur-vuurtstoot of enkele
schoten met de 6-veld: dan verdwUnen ze weer
spoedig. Dooden of gewonden vallen er niet.
Maar toch kan de hoofdmacht van de vUand
niet ver zUn: wU bestUgen onze groene autobus
en gaan hen met doodsverachting te gemoet.
En zoowaar, 500 M. verder zien wjj de wielrij
ders op zU van den weg in de hel liggen en
sprongsgewijze voorwaarts gaan. We gaan nog
even door en dan vinden we twee bataljons
wielrUders verzameld, gereed om den aanval
De Haagsche politie heeft dezer dagen zes
personen aangehouden in verband met de In
braak op 11 Juli J.l. aan de Goudbloemlaan te
’s-Gravenha’ge, waarbij voor ongeveer f 4000
aan goud en juweelen was gestolen.
Twee van de aangehoudenen worden ver
dacht de inbraak te hebben gepleegd, terwUl
de andere vier zich aan heling of mede-heling
zouden hebben schuldig gemaakt.
„9.15 uur: Loon op Zand bezet door wiel
rijders. Pantserwagens aldaar.
9.20 uur: WielrUders rijdende door Uden-
hout, richting Loon op Zand. Geschatte
sterkte twee compagnieën.”
Verondersteld werd dat de rechtervleugel van
een rood leger de spoorlUn Elndhoven-Boxtel
bewerkt had en de linkervleugel van het blauwe
leger ten Oosten van Breda aan de Mark stond.
De verkenningsafdeelingen der belde legers
waren Intusschen aan het schermutselen tus
schen Dongen en Loon-op-Zand. Opgemerkt
moet worden dat benoorden de lUn Geertrui-
denberg-’s-Hertogenbosch een neutraal land is,
zoodat daar de troepen niet mochten komen. Te
acht uur zouden de troepen zich in beweging
aetten Zoodat ze elkaar ter hoogte van Dongen
zouden ontmoeten.
Maandagnacht hebben insluipers op
brutale wijze hun slag geslagen in
het verkeersbureau van Lissone,
Leidschestraat 5 te Amsterdam,
ongeveer f I 7.000
Vanuit het Oosten zou het regiment wiel
rijders probeeren, allereerst de bruggen bU Don
gen in liet bezit te krijgen, omdat ze vandaar
uit de blauwe hoofdmacht in de flank zouden
kunnen komen. De blauwe hootdmacht begreep
dit gevaar en daarom had de kolonel A. Die-
mont de opdracht gekregen met zUn regiment
huzaren zoo spoedig mogelUk vanuit Breda
naar Dorjgen te marcheeren en daar de brug
gen voor blauw vast te houden. Reeds heel
vroeg was de kolonel met zUn staf vooruit
gesneld om den toestand bU de bruggen op te
nemen. Het bleek dat de verkenningsafdeeling
nog steeds benoorden van het kanaal stond,
zoodat de kolonel reeds terstond zUn hoofd
kwartier kon opslaan in Dongen in het con
sultatiebureau voor zuigelingen! en daar de
komst van zijn regiment afwachten.
Met betrekking tot de aanhouding van een
zestal personen in verband met de inbraak op
11 Juli aan de Goudsbloemlaan te Den Haag
kan nog worden gemeld, dat de ixilltie reeds
eenigen rijd het vermoeden had. dat eenige Jon
gelieden, die zich in de avonduren veel ophiel- v
den in de omgeving van de Laan van Meerder-
voort en de Fahrenheltstraat, op onregelmatige
wUze aan geld waren gekomen. In deze richting
werd dan ook gezocht, hetgeen leidde tot de
aanhouding van den 21-jarigen banketbakker
B. J. L. en den 27-Jarigen koopman G. C. M.
K.. die belden verdacht worden de Inbraak te
hebben gepleegd, terwUl als verdacht van heling
mede werden aangehouden de 26-jarige me
canicien H. E. F. en de 21-Jarige kantoorbe
diende J. P. V.
TUdens het onderzoek is voorts nog komen
vast te staan, dat een gedeelte van den bult In
handen was gekomen van twee bU de. politie
minder gunstig bekend staande personen, nJ.
den 41-Jarigen zeeman L. J. F. en den 41-jarigen
kelner W. A. J. K., die dan ook eveneens ter
zake van heling zUn gearresteerd.
Ten huize van laatstgenoemde kon het groot
ste gedeelte van de ontvreemde Juweelen in be
slag worden genomen.
Twee van de gearresteerden werden Vrijdag
J.l. In het Huis van Bewaring te Den Haag in
gesloten; de vier anderen zUn gisterochtend
voor den officier van Justitie geleid.