SB Arnhem naar f 17.000 gestolen Blauw en Rood vechten bij Dongen Door stormweer verrast f OM EEN BRUGGEH00FD PERSONENZWEEFVLIEG- TUIG VAN DE A.Z.C. DINSDAG 21 AUGUSTUS 1934 HET BESLISSENDE OOGENBLIK De stormaanval Zij wisten den weg! Eervolle terugtocht Opvarenden gered Zes personen te Den Haag in arrest Later behouden geland Het blauwe hoofdkwartier EEN Nederland-rondvlucht 99 Naar het Aasgaardstrand NA DE OVERWINNING Overtocht voorspoedig Extra Jaarbeurs-treinen Geen audiëntie A Koningin en Prinses op vacantie Goud en juweelen gestolen By doopplechtigheid te Arnhem ontving het den naam Jumeaux” Pellenaers gaat als eerste over de eindstreep voor den Franschman De for ge De eerste dag van de groeps- oefeningen der lichte Brigade Insluipers slaan op brutale wyze bij Lissone te Amsterdam hun slag HOE FIETSENDIEVEN „WERKTEN” VERMORZELD DOOR OLIFANT STORINGEN IN DE ATMOSFEER Nederlandsche wereldkampioen PeUe- tMsr» aehuldigd na ziin traate overwinning Stranding op het havenhoofd te Scheveningen 60 tot 65 vliegtuigen en 178 deelnemers Eigenaardige verschijnselen in Indië Op het IJselmeer verdween plot seling een vlet met twee visschers Boven Terlet In de verdediging De opzet der oefening voor i (Aneta). aandacht een een ge- De redding duurde in totaal ongeveer een half uur, gedurende welken tijd het publiek tot vele duizenden aanzwol. roeiende de Hol- landsche kust weten te bereiken en zijn te An- dUk aan de dUkglooüng geland. Vandaar hebben zU zich te voet naar Enk* huizen begeven. De schokker 177 die vermoedelijk geheel Is verloren, daar het door de bekomen lekkages wel niet mogelijk zal zjjn het vaartuig af te brengen was verzekerd. te ondersteunen en terstond achter den storm aanval aan voorwaarts te gaan. WU gaan weer terug, om de botsing te zien, want een geweldig mitrailleur-geratel kondigt aan, dat de poppen aan het dansen zijn. Tijdens de eerstvolgende Jaarbeurs, die van 11 tm. 30 September zal worden gehouden, zul len de Nederlandsche Spoorwegen twee extra- trelnen Inlasschen. Op Woensdag 13 Sep-ember zal een trein rijden uit Twente en op Donder dag 13 September uit Groningen en Friesland. De gewone audiëntie van den minister van Justitie zal Vrijdag 34 Augustus niet plaats hebben. Eerst werd het kleinzoontje, de jongen Bruin, gered, vervolgens de 60-Jarlge schipper Blok zelf en daarna werden de twee zoons en de schoonzoon van den schipper op dezelfde wijze gered. Het waren angstige oogenblikken, telkens als tusschen de stortzeeën door de schipbreukelin gen tusschen het schommelende schip en het havenhoofd zweefden, doch alles liep gelukkig goed af. De meeste moeite veroorzaakte de redding van den laatst achtergeblevene, daar deze mid dels een primitieve katrol-lnrichtlng naar lano moest worden getrokken. Al dien tjjd bleef de reddingboot in de nabijheid, terwijl de GGD met twee auto’s onmlddeliyk ter plaatse was gekomen om zoo noodig medische hulp te ver- leenen. Een luid gejuich ging op, toen de laatste op varende was gered. Er waren geen gewonden, wel was een van de zoons Blok overspannen Allen werden door den G G D. huiswaarts ge bracht wielrijders en huzaren huiswaarts, kwartieren, waar hun een warme wachtbij de keukenwagens. Op onzen weg naar Dongen passeerden wij Verschillende onderdeelen van de verkennings- afdeelingen die zich onledig hielden met kieke- boe-spelen in greppels en achter boomen en met nu en dan wat losse schoten leven in de brouwerij te houden. In Dongen verkeert de bevolking in een soort paniek: een verkennings vliegtuig cirkelt laag boven het dorp en maakt een vervaarlijk leven. En tot overmaat van rtmp werpt hU nog een Iets naar beneden, dat op een bouwlandje terecht komt en daar blijft rooken. Bommen op het liefelijke leerlooiersdorp? Zoo erg Is het niet: wat de vlieger naar be neden wierp was een berichtkoker met een melding die voor den commandant der blauwe strijdmacht bestemd was. Maar als het aan de blauwe strijdmacht had gelegen, was het be richt nooit verder gekomen dan het tuintje waar het neerviel. Wel echter onze voortreffe lijke chauffeur, die het bericht terstond aan de pers bezorgde, zelfs zonder eenige aanbreng- provisie te bedingen. Wij maakten, alvorens het aan den commandant der blauwen te be zorgen, gebruik van het recht van den vinder en openden den koker. De melding luidde: hemsche vliegheide Terlet de verbindlngskabel van het motorvliegtuig los te gooien om met *t motorlooze toestel in glijvlucht van een hoogte van circa 2000 Meter te dalen, op Terlet. waar zij’ buit maakten. Een plotseling opgekomen zomerstorm ver raste tal van kustvlsschersvaartuigen, die Maan dagochtend ter vlschvangst waren uitgevaren. Omstreeks half zes woedde de Zuid-Wester storm zoo hevig, dat de schipper van den schok ker SCH 36 door het hljschen van de vlag het noodsein gaf. Dit geschiedde ter hoogte van den vuurtoren op ongeveer 1 KM bulten de kust. Het was van den Boulevard te Scheveningen af duidelijk te zien, dat het kleine vaartuig slechts met de grootste moeite tegen den storm op kon komen, terwijl het leder oogenblik leek alsof het vaartuigje onder de golven zou worden bedolven. De reddingboot „Zeemanshoop" van de N.Z.H.R.M. voer met bekwamen spoed uit, doch reeds bij het ver laten van de haven was te zien, dat het een zware dobber zou worden, zoo zwaar werkte de „Zeemanshoop” om naar buiten te komen. De schipper van de SCH 36 zag echter kans, nadat de „Zeemanshoop" hem aan de loefzijde eenige dekking had gegeven, om op eigen kracht den gevaarlijken hoek bjj de Noordelijke havenpier De reddingboot kon niets doen en zelfs geen poging In het werk stellen om de be manning te redden, daar het gevaar groot was, dat de „Zeemanshoop” eveneens op het havenhoofd zon worden gezet. Van den wal af waren inmiddels een groot aantal Scheveningers te hulp gekomen met lijnen en andere reddingsmiddelen. Zij smaakten de voldoening om de geheele bemanning, bestaande uit 4 koppen en *n 10-jarig klein zoontje van den schipper te redden, door middel van een eigengemaakte „Broek.” PANGKALANBRANDAN, 20 Aug. Tijdens het verjagen van een kudde olifanten van de rubberondememing Pantal Boeaja werd een agent van de veldpolitie door een aange schoten olifant gegrepen en vermorzeld. Zelf hielden ze zich met zulke bespiegelingen niet op. maar ze gingen triomfeerend voor waarts in een stemming van „De Boeren heb ben overwonnen.” De huzaren waren Intusschen naar de paarden gesneld en gingen terug; een enkel peleton achterlatend om den aftocht te dekken. Ten Zuiden van Dongen, aan den Zuid kant van het kanaal zagen wjj een escadron afstijgen om opnieuw weerstand te bieden. Op den Noordelijken oever vertoonden zich reeds enkele voortvarende wielrjjderspatroullles. Maar tot een nieuwen strijd is het niet meer geko men. Te drie uur was de oefening afgeloopen en de vrede geteekend en dankbaar van het schoone weer dat zij getroffen hadden, gingen naar de ontvangst BANDA NElflA, 20 Aug. (Aneta). In do omgeving van Banda zjjn eigenaardige atmos ferische toestanden waargenomen. Rond do Banda-eilanden heerschte een zware bewolking; een troebele regen viel neer welke vermoedelijk asch bevatte, afkomstig van een vulkanische uitbarsting in het Zuiden. Geram werd door zware regens geteisterd. Verschillende onderne mingen leden groote schade. Door bandjirs zijn bruggen en wegen vernield. Een koffie-aanplant ter groote van 25 bouws werd geheel wegge vaagd. Koningin Wilhelmina, die zich sinds Woens dag, toen zU te Lillehammer aankwam, niet al te wel gevoelde, heeft dien dag en Donderdag het hotel niet verlaten, bericht de „Telegraaf". Donderdagavond echter werd besloten, dat H. M. en de Prinses het Aasgaardstrand zouden zochtste en schoonste oorden in het Oslo-fjord bij Horten. Deze beslissing werd genomen op advies van den geneesheer, die H. M. had aan geraden naar de zeekust te gaan. Wellicht heeft H. M. eenlgen last gehad van de droge berg lucht. Het Aasgaardstrand. waarheen de Konink lijke gasten zouden gaan, is een van de ge- zochtste en schoonste oorden in het Oslofjord met schitterende omgeving. Dinsdagmiddag heeft de Prinses nog de be roemde verzameling oude hulzen en werktuigen op het Mallhaugen bij Lillehammer bezocht. Hier is een van de bekendste bezienswaardig heden van Noorwegen. Gedurende dertig jaar hebben enthousiaste verzamelaars van histo rische voorwerpen onder de leiding van Anders Sandvig hier een geheel dorp opgebouwd van hulzen, zoo oud als er maar te vinden waren In het Gudbrandshal. Men waant zich hier eeuwen terug. Maandagavond ruim acht uur kwam tijdens het stormweer In de haven van Enkhuizen bin nen het motor-visschersvaartulg E. H. 104, met slechts één man aan boord. De beide andere opvarenden, de schipper C. de Boer en zijn knecht S. v. d. Werf hadden zich op zee in het „Wagenpad" tusschen Enkhuizen en Stavoren in een vletje begeven om de netten te schieten Dit vaartuigje Is plotseling In een zware bui verdwenen. Nadat de bul was afgedreven kon de man, die aan boord gebleven was, het scheepje ner gens meer ontdekken. Na lang en vruchteloos zoeken is hjj naar Enkhuizen teruggekeerd. Tot groote opluchting van de visschersbevol- king van Enkhuizen, zijn de beide vermiste visschers daar Maandagavond om tien uur komen opdagen. Zjj hebben In hun De stormaanval Is het hoogtepunt van de manoeuvre: de soldaten zien hun moeite be loond: zij zien den vijand vóór zich en stormen met opgeplante bajonet op naar voren. Het enthousiasme is er volop. De officieren der wielrijders hebben alle moeite om den aanval in goede banen te leiden, d.wx. niet door een aardappelveldje, dat daar in de hei ligt en dat natuurlijk met zachtheid behandeld moet worden. De aardappelen komen er dan ook nogal goed af, oogenschljnljjk beter dan de hu zaren er af zouden gekomen zijn, wanneer het aan de wielrijders had gelegen. Want die gaan geheel in hun aanval op. De tanden op elkaar en met den strijdlust op het gezicht stormen ze voorwaarts en een menigte losse patronen uit karabijn en mitrailleur zetten kracht bU aan hun aanval. Na opensluiting van de straatdeur begaven de insluipers, die blijkbaar zeer goed den weg wisten, zich naar het kantoor van de directie, waar zU een kastje forceerden en zich meester maakten van den sleutel der brandkast, die hierin verborgen was. Zij openden nu de brandkast en namen de inhoud, ongeveer 17.000 aan Hollandsch en vreemd geld mede. Even rustig als zjj gekomen waren, verlieten de heeren ook weer het kantoor. Zjj trokken de deur achter zich dicht. Maandagmorgen ontdekte het personeel den diefstal. De politie van het bureau Leldsche- plein heeft de zaak in onderzoek. En de huzaren? Ja, over hen beschikt een hoogere wil. Zjj weren zich dapper: hun zware mitrailleurs laten zich ook niet onbetuigd, maar de scheidsrechters beslissen dat zjj terug moe ten gaan. In werkelijkheid zou het ml. voor de rooden niet zoo vlot gegaan zijn, niet alleen zouden de huzaren in hun goed ingerichte stel ling het nog een tijdje hebben kunnen uithou den, maar ook de batterij 7-veld, die drie KM. terug, bij Dongen In stelling staat, zou ernstig woordje hebben meegesproken en afsluitingsvuur vóór de blauwe linie hebben legd dat aan de aanvallers heel wat zorgen sou hebben gebaard. En last not least: te acht uur is de oefening begonnen en nu is het kwart over tweeën. Men herinnert zich dat de huzaren waren uitgezonden om de bruggen te bezetten en vast te houden voor een blauwe hoofdmacht. Die hoofdmacht zou in die zes uur wel zijn aan gekomen en de verdediging met zwaarder ma teriaal van de lichte troepen hebben overgeno men. En of de wielrijders dan nog doorgedron gen zouden zijn? had het hen <77 ontbroken, maar pantserwagens hebben maal een dikke huid 1 flodders geen zeer. Zbo flaneeren te midden huzaren. Zoo avontuurlijk gaat het in den log toe tenminste in vredestijd.... het weer was geheel om- (^straalde de zon uit een strak blauwen henJW^eds vroeg reden we uit Tilburg weg om d^Wflchtlngen gade te slaan, maar alvorens ik daarvan vertel zal ik eerst in groote lijnen den opzet der oefening op schrift zetten. De bruggen over het Wilhel- mina-kanaal nabij Dongen lagen vandaag in bet middelpunt van de belangstelling zoowel bij Bood als bü Blauw. Tilburg, Maandagavond. Als het Nederlandsche leger altijd zoo geluk kig is als vandaag met het weer, kan het lieve vaderland gerust zijn. Wat niemand had dur ven hopen is geschil geslagen en reeds v( Nu van buitenlandsche zijde zooveel belang stelling voor de Nederlandsche Rondvlucht be staat, is het vrijwel zeker, dat er op 24 en 25 Augustus as. 60 tot 65 vliegtuigen aan den tocht zullen deelnemen. Aan'boord zullen zich 178 deelnemers bevinden. De K. L. M. heeft de volgende vliegtuigtypen ingedeeldFokker F XII (14 pasaglers). Fokker F VHb (8 passagier), Fok ker F Vil! (15 passagiers). Fokker F VII (8 pas sagiers), Koolhoven FK 40 (4 pasaglers) en Koolhoven FK 43 (3 pasaglers). Verreweg het grootste aantal beschikbare plaatsen aan boord dezer machines is reeds verkocht. Wij verlieten Dongen weer om te gaan kijken naar de stellingen die de blauwe troepen zou den gaan Innemen, maar zie, nauwelijks had den we ons brikje bestegen of daar kwam een pantserwagen aan: een groot rood lint'op de motorkast. Een roode pantserwagen midden in het blauwe hoofdkwartier. Intusschen wist de Bison zelf niet, welk een heldenfeit hij op dat oogenblik beging. Doodgemoedereerd reed hij de blauwe commandopost voorbij zonder er één losse patroon aan te verspillen; aan den anderen kant reed hij Dongen weer uit. Hoe zat de vork nu in den steel? De blauwen hadden natuurlijk voorzorgen getroffen om hun hoofdkwartier te beveiligen. Zoo hadden ze ook de wegen gebarricadeerd tegen vijandelijke pantserwagens. Maar in vredestijd kun Je nu. eenmaal geen boomen omhakken en dwars over den weg leggen. Daarom hadden ze volstaan met een bordje tegen een boom te spijkeren: „versperd”. Maar de bemanning van den pant serauto had niets gezien en was doorgereden niet eens vermoedend dat zjj in het hol van den leeuw terecht zojj komen. Aan beschieting 1 op den bewusten zegetocht niet - -- vi nu ccn- en bovendien doen losse 1 kon de Bison ongestraft van de hem belagende oor- Een paar dagen geleden hield een agent van politie op den Unxer-Maasoever te Rotterdam een fietser aan om zijn belastingmerkt te confc troleeren. Dit droeg het stempel van Den Haag. Op de vraag van den agent zelde de wielrijder niet in de residentie te wonen maar de flets tweede hands te hebben gekocht van een zekeren GH. Deze man werd opgespoord en daarmee is men een heele serie fietsen-doefstallen op het spoor gekomen. H. bekende, dat hjj „werkte” voor den 32-Jarigen werkman W. G., die spoedig werd aangehouden. H. bezocht verschillende men- schen op den Linker Maasoever, wlen hjj zeide, dat hU vertegenwoordiger was van een hande laar in twvedehandsch fietsen. HU bood fietsen in goeden staat tegen lagen prUs aan. Wanneer iemand bU hem een fiets bestelde, gaf H. de bestelling door aan G. Desa kocht dan een en kele reis derde klas naar Den Haag, gapte daar de bestelde flets. Een Jaar lang hebben de twee mannen op deze wijze zaken gedaan. ZU be kenden, dertig fietsen in Den Haag te hebben gestolen. BU G. zUn vier fietsen teruggevonden. Voorts kwam de politie nog achttien fietsen op het spoor. De meesten waren in Den Haag voor de R. K. Bibliotheek gestolen. Aan de militaire zijde van het Amsterdamsche vliegveld lag het houten gevaarte, dat deed denken aan een soort slede met draagvlakken op den grond, omring door een aantal belang stellenden van de Amsterdamsche Zweefvlleg- club, eenige Arnhemsche zweefvliegers en eeni ge leden van de Amsterdamsche Aero-Club. Het toestel dat plaats biedt aan twee perso nen weegt 213 K g. en is gebouwd naar een ont werp van den heer Hoekstra van de Nederland sche Vliegtuig Fabrieken in samenwerking met Ir. Oyens door de Amsterdamsche Vereeniging voor Vliegtuigbouw. De bestuurder was de heer Reumerman, instructeur van de Arnhemsche Zweefvliegclub, die reeds verscheidene zweef vluchten in de omgeving van Arnhem achter den rug heeft en in dezen langeren tocht niet 1 minste bezwaar zag. HU was vol goeden moed en het vertrouwen In hem bü de Arnhemsche Zweefvliegclub is zoo groot dat een der leden, een persfotograaf erop had aangedrongen de tweede plaats in het toestel te mogen innemen en nu als passagier de vlucht meemaakte. Beide heeren schatten hun gezamenlUk ge wicht van crca 150 K.G., zoodat hun totaal ge wicht van omstreeks 370 K.G., door het motor vliegtuig moest worden getrokken. Dit motorvliegtuig was een kleine open twee persoons Tiger-Moth, voorzien van een 130 P.K. gipsy-motor, en werd bestuurd door den instruc teur van de Nationale Lucntvaartschool, den heer Sluyter, die als passagier zUn echtgenoote meenam. Alvorens de groote vlucht zou aanvangen werd een proefvlucht boven Schiphol gemaakt. Op nog geen 100 Meter hoogte werd de kabel losgegooid en vlot landde het zweeftoestel, onge veer op de plaats vanwaar het was weggesleept. te passeeren. Onder een hoera van het toege stroomde- publiek voer daarop de SCH 36 de haven in. Anders zou het gaan met den schokker SCH 177, die kort na de SCH 36 wilde binnenvaren, doch in tegenstelling met eerstgenoemd schip geen noodsein had gegeven. De „Zeemanshoop’ waarop men de SCH 177 had zien aankomen, doch waarop men blUkbaar niet verwachtte, dat het de SCH 177 anders zou vergaan dan de SCH 36, was achter de SCH 36 ook naar binnen gegaan, doch de reddingboot moest ijlings terug- keeren, toen gezien werd, dat de SCH 177 ter hoogte van het NoordelUk havenhoofd door een zware grondzee werd gegrepen en tegen den kop van het havenhoofd bU het lichtbaken werd gesmakt. In een oogenblik was het zeil aan flarden en het schip door het schuren over de steenen van het havenhoofd zoo lek als een zeef geworden. Voor het hoofdkwartier van de blauwe partij was een heele drukte. Op het kerkplein ston den ordonnansen te paard en met motorrij wielen gereed om bevelen over te brengen. De commandant der artillerie die aan het regiment huzaren was toegevoegd, was ook aanwezig met zijn commandogroep. De kolonel had zUn ver dedigingsplan al opgemaakt, nog vóórdat zUn regiment, -dat uit Breda moest komen, het Wil- helmina-kanaal bereikt had. Het eerste esca dron te Eind, ongeveer 3 K.M. ten Oosten van Dongen aan het kanaal, het tweede escadron te Dongensche Vaart, ten Noorden van Eind en een peloton wielrUders nog Noordelijker, te ’s Gravenmoer. De rijdende batterU 6-veld werd over deze onderdeelen verdeeld. ZUn derde en vierde escadron hield de commandant in reser ve en ten Zuiden van Dongen moest de batterU 7-veld komen te staan, om van daar uit de verdedigers te steunen wanneer dat noodig is. Het lUkt erg veilig, de positie van dit artillerie, ver achter de voorste Ijjn, maar men moet niet vergeten dat de vUand met alle middelen zal zoeken te ontdekken waar een batterU staat en dan niet zal dralen, haar plat te schieten. Ongeveer 5000 personen waren op het oefen terrein van de Arnhemsche Zweefvlieg Club „De Heuvels van Terlet” getuige van de aan komst van het eerste Nederlandsche en grootste Europeesche personen-zweefvllegtuig. Om kwart over drie kwam het zweefvliegtuig, bestuurd door den instructeur der A. Z. C„ den heer A. H. Reumerman met den heer A. J. J. Bouvet uit Velp als passagier boven het terrein op een hoogte van ongeveer 1000 Meter aan. Boven het terrein werd de verbinding tus schen de beide toestellen verbroken, waarna het zweefvliegtuig, dat In de lucht een volkomen velligen Indruk maakte, door Instructeur Reu merman keurig aan den grond werd gezet. De luchtvaarders werden met een hartelUk applaus begroet. Toen ook het motortoestel was gedaald werd in de eerste plaats de Jeugdige ontwerper van het toestel door den voorzitter van de A. Z. C. gehuldigd, waarna ook den piloot een souve nir aan dezen tocht werd overhandigd. Door den heer Reumerman werd vervolgens de eerste luchtpost per zweefvliegtuig in Ne derland. bestaande uit vier pakketjes aan den voorzitter der A. Z. C. ter distributie aan de ge adresseerden ter hand gesteld, waarna de heer H. Wlllemse. secretaris-pennlngmeester de doopplechtigheden vervulde. Als de geschikste naam voor het toestel werd gekozen „Llts Ju meaux.” Tenslotte heeft de heer Kersken uit Amsterdam voorzitter van de Nederlandsche Zweefvliegclub, den piloot en de A.Z.O. geluk- gewenscht met deze prestatie. Met het nieuwe toestel werden daarna eenige starts met auto- ller uitgevoerd, waarbU de heer Hoekstra als be stuurder fungeerde. De heer Reumerman deelde mede dat de tocht door veel remous en den sterken wind zwaar was geweest. Het toestel ging vla Soestersberg en Ede en la ondanks den wind voorapoodi^ gcwBDoU lange, slechts drie en half Mm. dikke stalen sleepkabel werd strakgelegd en verbonden ach ter de staart van de Tiges Moth, waarvan de heer Sluyter den Gipsy-motor onmiddellUk op volle toeren liet draaien om zUn zwaren last in beweging te krijgen. Eenigzins moeizaam taxlde het motorvliegtuig te ruim kwart over twee over het terrein, doch na nog geen twintig meter vef> hief het zweeftoestel zich reeds In de lucht. Toen duurde het ook niet lang of het motor vliegtuig was los, en tegen den vrU krachtlgen wind in steeg de „Luchttrein" weldra snel, maakte een halven cirkel boven het vliegveld en verdween toen in Oostelljke richting. De Amsterdamsche luchthaven Schiphol heeft Zondag den talrUken bezoekers, die gewoonlUk op Zondag hier verstrooiing komen zoeken, naast de gewone aantrekkelijkheid van lucht- vaartbedrUvlgheld nog eenige bUzondere attrac ties geboden. Daar was in de eerste plaats het korte oponthoud van den Belgischen Ko- ning, waarvan de meeste bezoekers pas iets merkten toen het per luid-spreker bekend was gemaakt nadat de beide Belgische militaire vliegtuigen met den Jeugdigen monarch aan boord gestart waren. Daar was In de tweede plaats, voor ederen bezoeker duldelUk te volgen en de algemeene trekkend, de start van het zweef vliegtuig der Arnhemsche Zweefvliegclub, dat door een gewoon sportvllegtulg omhoog werd getrokken voor de grootste vlucht, die tot jpg toe een zweefvlieger in Nederland heeft^e- maakt, namelijk van Schiphol naar Arnhem, waar bet ia de bedoeling lag. boven de Arn- Na den middag zUn we gaan kUken naar „het heetst van den strijd”, ongeveer 3 K.M. ten Oosten van Dongen, waar de roode aanval ten slotte op de blauwe verdediging was gestuit. Het eerste wat men te zien krijgt als men in den rug van ’t „front” komt, zjjn de paarden, die hier en daar In groote troepen verzameld op open plek ken langs den weg staan onder bewaking van enkele paardenhouders. BU een bocht van den weg vinden we dan de blauwe partij in stelling: de weg is afgesloten door twee vuurmondjes van 6-veld, die gereed staan, vUandelUke pant serwagens, zoo die zich mochten wrtoonen, op enkele granaten te tracteeren. Het schieten met 6-veld is altUd een heel anlmeerende bezigheid, want men schiet rechtstreeks, op ten hoogste vüfhonderd Meter afstand, op wat men wil treffen, en de uitwerking van het schot zien de kanonniers vlak vóór zich, terwijl ze met zwaar der geschut altUd schieten op een vUand die een paar kilometer verder zit en waar ze zelf niets van zien. De twee kleine kanonnetjes vor men een solide bescherming tegen ongewenschte bezoekers, voorzoover die den vorstelijken weg mochten kiezen. In het terrein aan weerszijden van den weg liggen de huzaren met hun kara bijnen en mitrailleurs. Behalve de verdedigers van het kruispunt zijn er nog een heele massa non-combattanten: allereerst van den scheids rechterlijken dienst, en ook zeer veel belangstel lende burgers. Ook wappert er het oranje vlag getje ten teeken dat de Commandant-Veldleger aanwezig is. Patrouilles van de roode partij, die nu en dan eens komen kUken, worden ontvan gen door een mitrallleur-vuurtstoot of enkele schoten met de 6-veld: dan verdwUnen ze weer spoedig. Dooden of gewonden vallen er niet. Maar toch kan de hoofdmacht van de vUand niet ver zUn: wU bestUgen onze groene autobus en gaan hen met doodsverachting te gemoet. En zoowaar, 500 M. verder zien wjj de wielrij ders op zU van den weg in de hel liggen en sprongsgewijze voorwaarts gaan. We gaan nog even door en dan vinden we twee bataljons wielrUders verzameld, gereed om den aanval De Haagsche politie heeft dezer dagen zes personen aangehouden in verband met de In braak op 11 Juli J.l. aan de Goudbloemlaan te ’s-Gravenha’ge, waarbij voor ongeveer f 4000 aan goud en juweelen was gestolen. Twee van de aangehoudenen worden ver dacht de inbraak te hebben gepleegd, terwUl de andere vier zich aan heling of mede-heling zouden hebben schuldig gemaakt. „9.15 uur: Loon op Zand bezet door wiel rijders. Pantserwagens aldaar. 9.20 uur: WielrUders rijdende door Uden- hout, richting Loon op Zand. Geschatte sterkte twee compagnieën.” Verondersteld werd dat de rechtervleugel van een rood leger de spoorlUn Elndhoven-Boxtel bewerkt had en de linkervleugel van het blauwe leger ten Oosten van Breda aan de Mark stond. De verkenningsafdeelingen der belde legers waren Intusschen aan het schermutselen tus schen Dongen en Loon-op-Zand. Opgemerkt moet worden dat benoorden de lUn Geertrui- denberg-’s-Hertogenbosch een neutraal land is, zoodat daar de troepen niet mochten komen. Te acht uur zouden de troepen zich in beweging aetten Zoodat ze elkaar ter hoogte van Dongen zouden ontmoeten. Maandagnacht hebben insluipers op brutale wijze hun slag geslagen in het verkeersbureau van Lissone, Leidschestraat 5 te Amsterdam, ongeveer f I 7.000 Vanuit het Oosten zou het regiment wiel rijders probeeren, allereerst de bruggen bU Don gen in liet bezit te krijgen, omdat ze vandaar uit de blauwe hoofdmacht in de flank zouden kunnen komen. De blauwe hootdmacht begreep dit gevaar en daarom had de kolonel A. Die- mont de opdracht gekregen met zUn regiment huzaren zoo spoedig mogelUk vanuit Breda naar Dorjgen te marcheeren en daar de brug gen voor blauw vast te houden. Reeds heel vroeg was de kolonel met zUn staf vooruit gesneld om den toestand bU de bruggen op te nemen. Het bleek dat de verkenningsafdeeling nog steeds benoorden van het kanaal stond, zoodat de kolonel reeds terstond zUn hoofd kwartier kon opslaan in Dongen in het con sultatiebureau voor zuigelingen! en daar de komst van zijn regiment afwachten. Met betrekking tot de aanhouding van een zestal personen in verband met de inbraak op 11 Juli aan de Goudsbloemlaan te Den Haag kan nog worden gemeld, dat de ixilltie reeds eenigen rijd het vermoeden had. dat eenige Jon gelieden, die zich in de avonduren veel ophiel- v den in de omgeving van de Laan van Meerder- voort en de Fahrenheltstraat, op onregelmatige wUze aan geld waren gekomen. In deze richting werd dan ook gezocht, hetgeen leidde tot de aanhouding van den 21-jarigen banketbakker B. J. L. en den 27-Jarigen koopman G. C. M. K.. die belden verdacht worden de Inbraak te hebben gepleegd, terwUl als verdacht van heling mede werden aangehouden de 26-jarige me canicien H. E. F. en de 21-Jarige kantoorbe diende J. P. V. TUdens het onderzoek is voorts nog komen vast te staan, dat een gedeelte van den bult In handen was gekomen van twee bU de. politie minder gunstig bekend staande personen, nJ. den 41-Jarigen zeeman L. J. F. en den 41-jarigen kelner W. A. J. K., die dan ook eveneens ter zake van heling zUn gearresteerd. Ten huize van laatstgenoemde kon het groot ste gedeelte van de ontvreemde Juweelen in be slag worden genomen. Twee van de gearresteerden werden Vrijdag J.l. In het Huis van Bewaring te Den Haag in gesloten; de vier anderen zUn gisterochtend voor den officier van Justitie geleid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5