Ontstaan het postwezen Diamantkoorts Zuid-Afrika E van in Plaats dan een „Omroeper” voor 75.000 gezinnen. Zoekt gij betrouwbaar Personeel GEEN SPRAKE VAN! DE WERELDPOSTUNIE DE RUSH NAAR BARKLY WEST r - r „’T HEILIG PEERKE” HEEFT Z’N MAANDSCHRIFT Boven de stad van het a.s. Intern. Euch. Congres, Buenos Aires, waarheen de Koninkl. HM. Lloyd weldra het Nederl. reisgezelschap brengt, heeft de Graf Zeppelin gevlogen; we verkregen telegrafisch het reproductierecht van deze zeld zame opname „BOurquin y Kohlman", waarvan verdere reproductie verboden is Reedt de oude Perzen kenden koerierdientten ten behoeve der besturen van stad en land Trekschuiten en postil lons Het geheim van de „Poel” Hoeveel diamanten zullen er in de toekomst nog in de bedding van de Vaal worden gevonden? DINSDAG 28 AUGUSTUS 1934 BOVEN DE CONGRESSTAD BUENOS AIRES i en van landstadje het fraaie n ninmonumeni, 1OO-jarig bestaan dar Parochie Pater Kronenburg; de brief teekent den hei ligen priester, die Ariëns self was. Hij luidt al dus: Een advertentie behoeft geen „kapitalen” te kosten. Plaats maar eens een Omroeper! Rubri cering en gelijkvormige zetwijze. Billijk ban- delstarief. Da burgemeester van Harhngan. do haar L A v. d Stock, bezichtigt oen Inzending op de historische tentoonstelling welke ter gelegenheid van het 700 jarig bestaan der stad wordt gehouden en het zilveren Priesterfeest van den ZeerEerw. heer Pastoor Vermunt Vorig jaar heeft deze vereenlglng dus haar zestigjarig bestaan gevierd. Zestig jaar gere gelde wereldpost, het wil heel wat zeggen. Maar dat Nederland het eerste land is geweest, dat een regeimatlgen postdienst tot stand bracht en regelmatig onderhield via de luchtroute naar de koloniën, zie dat is een feit van bijna even groote beteekenis. Deze groote beteekenis wordt nog aanmerkelijk vergroot door het feit, dat deze luchtlijn de grootste der geheele wereld De invoer van den postzegel geschiedde het eerst in Frankrijk en wel in 1840. Direct namen de andere landen dit voorbeeld over. Nederland deed het in 1852 en reeds in 1874 was het post wezen in alle beschaafde landen zoodanig toe genomen. dat de Wereldpost unie tot stand kwam, die de vaste tarieven voor brieven en stukken vaststelde, vrijen doorvoer garandeerde, kortom het geheele internationale verkeer naar gelijke wetten regelde. de meest vooruitstrevende landen op het terrein van het postwezen. Behalve de trekschuit, die wel langzaam doch safe was, kenden wij de be roemde postillons, die niet alleen brieven pakketten vervoerden, maar ook passagiers en dus althans in dit opzicht onzen modernen tijd verre vooruit waren. De stichting van het Al gemeen Hollandsche Postmonopolie in 1747 was een groote vooruitgang in het postwezen. In den Franschen tijd werd deze dienst nog maals verbeterd, doch de Fransche revolutie vernielde de organisatie weer en men moest wachten tot Napoleon om eindelijk weer een perfecten dienst in werking te zien treden. Ook Nederlandsch-Indië kreeg zijn postdienst en wei in de zeventiende eeuw. Het vervoer ge schiedde gratis, uitsluitend ten behoeve van de inwoners. Wilde men echter een klein bedrag afstaan, dan was dit welkom. Men kon dit aan den koetsier of den besteller geven, en het werd in dank aanvaard. Ook kon men' het in een bus werpen, die nu en dan werd geledigd, het geen officieel in Batavia geschiedde. De helft van het bedrag werd verdeeld onder de armen van Batavia en de rest onder het personeel. Maar natuurlijk werd ook hier geknoeid en zoo duurde het niet lang of een reorganisatie werd ingevoerd. De post van Nederland naar Indië ging tot Suez over land en hieraan hebben de postzegel verzamelaars de oudste zegels ter wereld te danken. De post in Amerika werd gevestigd door Ben jamin Franklin, die Ineens een voortreffelijken dienst tot stand bracht. Het is duidelijk, dat de post zich geweldig ging ultbrelden en dat men dus moest uitzien naar een wet, die het postwezen beschermde. Bjj ons kwam deze postwet tot stand in 1850 onder minister Thorbecke. de Maat. Een viertal zand- molens diept de nieuwe rivier uit en schept de wanden weg De geschiedenis is niet zoo heel groot, maar geweldig in beteekenis. Als men het postwezen zou willen deflnieeren, zou men kunnen zeggen, dat de post een in stelling is, die brieven en alles wat daar onder te verstaan is, verzendt en bezorgt tegen een bepaald tarief. Zoo gezien bestaat het postwe zen vanaf de vijftiende eeuw, toen het han delsverkeer tusschen Duitschland en Italië be gon toe te nemen. Duitschlandg relaties over zee gingen ook voor een goed deel vla Italië en al bestonden reeds verschillende postdiensten door de gilden ingesteld, toch voelde men de noodzakelijkheid om een grootscheepschere organisatie tot stand te brengen. Maar ook de oude Perzen kenden reeds een koerierdlenst, dien men met een post zou kun nen vergelijken, evenals de Romeinen en de Chlneezen, doch deze postdiensten stonden voornamelijk in dienst van de besturen van stad en land. In 1516 werd voor het eerst In het Habsburgsche rijk een centrale post Inge richt door den Italiaan Francesco de Tassls, die van Maximlliaan toestemming kreeg om zijn plannen uit te voeren, op voorwaarde evenwel, dat hij de poststukken van den keizer gratis zou verzenden en verzorgen. Natuurlijk beloof de de Tassls dit en hij heeft er geen spijt van gehad. In het begin van de zeventiende eeuw kende ook Engeland een staatspost die door ver pachting in handen was van particulieren, naamaast bestond echter ook een stadspost, die ook door particulieren werd gedreven. Dat de post geheel In handen van den staat zou komen was te danken aan het feit, dat de particuliere diensten en vooral de pachtdiensten meermalen tot fraude hebben geleid. In 1710 werd dan ook officieel de staatspostdienst in gesteld onder den naam „General Post Office”, waarbij vele particulieren zich aansloten. Naast Engeland behoort ook Nederland tot Ehrenbreitstein en de massa Seer-demonstretie* was da stad mot talrijke poorten en propagandedoeken versierd is. En zoo zal de K. L. M. steeds een beroem de naam blijven in de geschiedenis van het wereldpostwezen en zoo zal ook de naam van de Pelikaan nog weerklinken, wanneer de groote postroutes over de geheele wereld uit sluitend door vliegmachines onderhouden zal worden. Want fijj was niet alleen één der pio niers, maar dè pionier in de evolutie van het luchtpostwezen. ren man was het bulten twijfel of de „Poel” bevatte reusachtige waarden De onderzoekingen van de rivierbedding vie len tot Beaumonts tevredenheid uit. Daar hij, niettegenstaande zijn bemoeiingen er niet in slaagde een maatschappij te stichten, niemand van de groote bezitters zijn plan wilde mede- deelen, riskeerde hij tenslotte zelf het werk. Met een reusachtige baggermachine, die hij voor 20.000 in Londen had gekocht, wilde hij den grond van den .Poel" systematisch bewer ken om diamanten te winnen. Maar in het begin dezer eeuw waren de bag germachines bij die van heden ten dage nog zeer* onvolkomen. Het dure a^jfti'fiat was met bestand tegen den rotsachtigen bodem. Beau mont liet twee jaren lang werken, zonder noe menswaarde succes. Toen werden de verliezen hem te groot en de .Poel" heette sinds iden tijd in den volksmond ..Beaumonts Folly”. Dertig jaren lang bijna lag de .Poel” in de Vaalrivier verlaten. De menschen in Barldy West en om geving repten nog steeds van de buitengewone mogelijkheden daar, maar na deze éclatante mislukking wilde niemand zich meer met de zaak inlaten. Totdat de ingenieur Alfred Bosemann arri veerde, die evenals Cecil Rhodes zijn bijzon dere meening over deze plek had. In 1932 nam Bosemann zonder eenig crediet. met niets dan zijn eigen, niet zeer groot kapitaal een aan vang met het werk aan den .Poel”. Hjj begon met een stuwdam aan te leggen, dwars door de rivier, om in alle stilte de diepe uitholling van het rivierbed te ontwateren. Een jaar lang werkte Bosemann evenals zijn voorgangers zonder succes. Maar in tegenstel ling met Beaumont gaf hij de zaak niet op: in 1933 begon hij met de uitgravingen een stuk verder stroomafwaarts en thans vond men m de rotsachtige bagger de eerste diamanten! De steenen, die hij op deze wijze uit den .poel” haalde, waren van een gewicht van 30 tot 60 karaat en de opbrengst is sinds weken in stij gende lijn. Tot voor kort hadden zich de groo te diamantkoningen niet in het minst om den zeer onbeteekenenden heer Bosemann bekom merd. Maar op het oogenblik weet deze zich niet te bergen voor alle credletaanbiedingen en voorstellen om vennootschappen, maat schappij op aandeelen enz. met de groote hee- ren aan te gaan. Maar deze verstandige man beeft thans daarmee absoluut geen haast. Want men weet Immers nog lang niet, wat uit dezen wonder baren .Poel” In de rivierbedding van de Vaal in de toekomst te voorschijn zal komen. Aan net optimisme, dat Bosemann's diamanten in heel Zuid-Afrika hebben opgewekt, gaat een wei nig leedvermaak gepaard over de groote maat schappijen, die in de slechte tijden eerst aan zichzelf gedacht en toen voor niemand gezorgd hebben, leedvermaak over de multi-million- nairs, die eerst jarenlang in rustige rust niets hebben gewaagd en weer hebzucht is ontwaakt, nu een buitenstaander zooveel succes heeft ge had. z-, inds geruimen tijd houdt in Zuid-Afrika de hoogconjunctuur aan voor alle bezit- ters van welk voertuig ook: elke, nog zoo oude en rammelende auto, elke ezelskar, elke, nauwelijks nog loopende boerenwagen, het be lachelijkste vehikel stijgt van dag tot dag in prijs Het helpt niets, dat de autoriteiten waar schuwen, dat in verren omtrek van de vind plaats de terreinen reeds in handen van eige naren zijn, het geeft mets, of zij al waarschu wen tegen al te groot optimisme Daar is bjj de groote zaak van de Jonkheer- diamanten ook nog deze nieuwe „affaire Bo semann'’ gekomen! Een filmregisseur of een beursspeculant had dezen roes van hoop, koer sen en bodemprijzen niet beter kunnen ensce- neeren. Niettegenstaande slapte in de diamant industrie te Amsterdam, Londen en New-York, ofschoon buitengewoon veel materiaal de marst drukt en ook in de naaste toekomst niet veel verbetering valt te verwachten stijgen de diamantaandeelen en drijven ook goudvelden, mijnen, bruggen, spoorwegen, electriclteit en alle technische waarden mee de hoogte in. En tegelijkertijd blijft de stroom van Kim berley en Bloemfontein en nog verder van uit de Kaapkolonie aanhouden: muildlerkarava nen. auto’s, soms vrijwel geheel versleten, voer tuigen door paarden getrokken, ossenwagens, hier en daar zelfs een paar handkarren in den menschenstroom en dat alles beweegt zich in de richting van het kleine Barkly West aan de Vaal-rivler. Eenige honderden schreden van de spoorweg brug stroomafwaarts Is de Vaal bij Barkly West-tamelijk breed en naast de doorwaad bare plek van de veekudden is een diepe, vU- vervormlge plaats, een soort waterkan, een echte „zak" in het rivierbed. Voor dezen .Poel” is sedert tientallen van jaren een geschie denis in omloop; niemand mindqf dan Rho des zelf, de groote avonturier, pionier en Na poleon van Zuid-Afrika, heeft zich voor Bar kly West en bijzonder voor den „Poel” geïn teresseerd. Hij hield het niet voor uitgesloten, dat hier een der oorspronkelijke plaatsen wellicht de oorspronkelijke plaats van de door de Vaal meegevoerde diamanten was geweest. Cecil Rhodes werd ziek en stierf. Na hem Interesseerde zich de Engelsche George Beau mont er voor, een mijningenieur, die in de goud- en diamantvelden van Zuid-Amerika een vermogen heeft verdiend. Voor den erva- Reeds meerdere jaren bestond het tijdschrift „Petrus Donders.” doch het was gewijd aan 'de Surinaamsche Missie en werd slechts genoemd naar den grooten Missionaris dier Missie. Thans is dat tijdschrift niet weinig uitge breid. verschijnt voortaan om de maand in plaats van om de twee maanden en is voortaan voor de helft gewijd aan de geschiedenis en vereering van den Eerbiedwaardigen Petrus Donders. „1 Heilig Peerke" van weleer heeft voor taan z’n maandschrift, waarvan de redactie en de administratie zich bevinden in het Re demptoristenklooster te 's-Hertogenbosch. Het hoopt zijn spoedige verheffing op onze altaren te bevorderen. De brief van Mgr. Ariëns is gericht aan den biograaf van den Eerbiedwaardigen Donders. Amersfoort, 20 Febr. 1927 Beste Pater Kronenburg. U zoudt het nooit raden, maar ik heb nog een oude schuld met U te vereffenen. „Oud” is eigenlijk te veel gezegd ze dateert pas van 2 a 3 jaren maar schuld is T. Ik las toen uw „Pater Donders” en naar ik vast meen, met slechts met groote voldoening, maar met veel vrucht voor mijn ziel. De lezing deed me goed, liet Pater Donders voor me leven, en wie kan in gezelschap van een heilige komen, hem zien en hooren zonder beter te worden? Ik voelde me daarom zeer aan U verplicht, en wilde U daarom ook danken voor de groote weldaad aan mij bewezen; maar hoe dan ook het is toen bij een voornemen gebleven. Ge lukkig kan ik in mijn lange ziekte nog 'n boel herstellen, en ik ben erg blij, beste Pater, dat ik dat vandaag kan doen te Uwen opzichte. Ik voldoe daarmee werkelijk aan een drang des harten. Onze Lieve Heer loone U voor t goede dat U onbewust aan mij gedaan hebt. U krijgt van middag van mij een Rozenhoedje terwijl ik wederkeerig al volg ik geen do-ut- des-politiek den zieken man in Uw memento aanbeveel. Laat ik hier iets bijvoegen wat U zeker plel- zier zal doen: ik roep tegenwoordig de voor spraak van P. Donders gedurig in: „Heilige Pa ter Donders, bid voor mij (ons).” Met hoogachting en toegenegenheid de Uwe in Sacr.mo Corde ALPH. ARIENS. r zijn Weinig instellingen, die zoo sterk verbreid zijn over de wereld als bet postwezen. FOTOREPORTAGE Vice-admlraal C. J. E Brutal de la Rivière heeft Maandag te Willemsoord afscheid genomen en het bevel over de Marine overgedragen aan Schout bij Nacht T. L Kruys Ter gelegenheid van het 700*Jarig bestaan van Harlingen zijn verschil lende oude grachten in de stad ver sierd en oude poorten opgericht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 4