■IHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIII^ HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOcl Geen vliegveld in Limburg Bü VOLDOENDE DEELNAME ||||||||||öl||||li|||||(|||||(|||||||||^ TE OBERAMMERGAU VAN 21-28 SEPT. 5 PROGRAM: BIJWONING VAN HET PASSIESPEL llle KLAS f 90.- lie KLAS f 115- WOENSDAG 5 SEPTEMBER 1934 Beschonken officieren? ZUIDERZEEVISCHVENTERS Onze ruitersport Om het mooie werk ZAANDAMS BEGROOTING Het bestuur FIETSER KEEK NIET UIT op De zomer weergekeerd OVEN GESPRONGEN Geen persoonlijke ongelukken LOONARBEID NA DAGTAAK AUTO VAN DEN DIJK 7 GOEDKOOPE TREINEN Een der inzittenden gewond ONGEMAK TE OUDER-AMSTEL EEN HONDERDJARIGE LOONEN BIJ VAN HOUTEN KINDJE VERONGELUKT Koningin en Prinses gehuldigd O.m. geen bevredigende oplossing over de plaat» van luchthaven Ged. Staten hebben haar niet goedgekeurd Verbod aan de Regeering gevraagd Daardoor veroorzaakte hij vele ongevallen Groote Nationale Bedevaart Zondag 9 September DE TRAM ALKMAAR— EGMOND AAN ZEE NATUURWETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK Statuten def niéuwe organisatie koninklyk goedgekeurd O. L. VROUW TER NOOD TE HE1LOO Moeilykheden by vervorming van het bedrijf De ,JFederatie-Ryschool” Mi,* Noorsche padvindsters houden een parade L October definitieve opheffing NIEUWE GIFT VAN f 500 Voor de benadeelde tuinder te Uithoorn wo.”™ u j/ïe ss, l .™- tegengegaan. dit 1406L5, Bij Kon. Megen, 2de Mld- dienst van Weg en Werken bij de Nederland- depressie i. van 3 I Rijksuniversiteit te Groningen; prof. dr. G. Holst, directeur van het Natuurkundig Labora- zeer koele weer, dat tusschen 27 Augustus en 2 September een belangrijke inzinking van de temperatuur ten gevolge heeft gehad. (Nadruk verboden) toestand zal echter even moeten worden afge wacht om daaromtrent wat meer zekerheid te krijgen. Voor den tijd van het Jaar zou dit een normaal verloop zijn. Intusschen heeft de wijziging in de algemeene In de broodbakkerij van den heer W. aan den Naarderweg te Laren is hedenmorgen een heet- water-oven gesprongen. De ontploffing was zoo hevig, dat de oven in een stortte en de zware ijzeren ovendeuren met inbouw door de deur vlogen een een schutting verbrijzelden. Gelukkig was het personeel in een ander ge deelte van de bakkerij, zoodat geen persoonlijke ongelukken voor kwamen. De schade bedraagt ongeveer f 1000. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland heb ben de begroeting van Zaandam voor 1934 niet goedgekeurd en voorzien van een uqta van op merkingen aan het Zaandamsche gemT^jMjCbe- stuur teruggezonden. Naar het oordeel van Gedeputeerde Staten vertoont deze begroeting een ongedekt tekort omdat naar de menning van dit college enkele belangrijke bronnen van inkomsten te hoog zijn geraamd. een warme Zuidelijke luchtstroom door, oie als het ware een golf van warme lucht over ons land en zijn omgeving zond. De zomerweerstoestand is daarmede terugge keerd en als de teekens niet bedriegen, bestaat er groote kans, dat het nog eenigap tijd warm zomerachtig weer zal blijven. Door de verande- Het driejarig zoonje der familie Vrancken te Elsloo. dat dezer dagen van een paard viel, U aan de bekomen verwondingen overleden. Die rijschool komt er ook. De gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft in dit plan zeer te recht een groot algemeen belang gezien en vrij wel voor niets een flink stuk grond in erfpacht gegeven. De leiding is toevertrouwd aan den be kenden nestor op paardengebled. den heer Aug Diemont, onder mede'-lelding van W. Blob, se cretaris der genoemde federatie. Een unicum voor ons land Een inrichting, waar men In tern kan zijn en dan cursussen volgt op vrijwel elk gebied, theoretisch en practisch het paard betreffende. Vooral trekt de aandacht de moge lijkheid van den bok te rijden met enkel span, met twee- en later met vierspan. Die cursussen van meerdere weken met in ternaat zullen zich kenmerken door een strenge tuchthandhaving, hard werken, kamu- raadschappeiyken omgang tusschen de leerlingen onderling en tusschen hen en hun Instructeurs. Vooral die cursussen zullen in een behoefte voorzien. Welke gezonde Jongen en welk meisje voelt er niet voor om eenlge weken in de zuivere buitenlucht van een Nederlandschen polder van ’s morgens tot ’s avonds tusschen de paarden te werken? Het mooie is, dat deze rijschool door belange- looze medewerking tot stand komt Arme rjj- vereenlglngen dragen zelfs het hare bij om den inventaris te completeeren. Weer andere staan tuigen, rijtuigen, zadels e.d. in bruikleen af. Firma’s zelfs buitenlandse!» schenken de inrichting een en ander, terwijl b.v. vakbladen gratis abonnementen toezegden. Zoo zal de .Federatie-Rijschool", die hoognoo- dlg was en waarvoor ook bulten de kringen der landelijke ruiters groote belangstelling bestaat, een typisch nationaal instituut worden, mogelijk door samenwerking en opofferingsgezindheid. volge. dat ook deze het JÜliyk oordeelde, dat de verlaging eerst bij de volgende uitbetaling L2__ van loon zou Ingaan. Toen de woordvoersters als hare meenlng te kennen gaven, dat de verlaging, welke op het premiegeld werd toegepast, wel wat groot ij-gi was, werd haar medegedeeld, dat overwogen zou worden. In hoeverre aan die grief tegemoet kon worden gekomen. Na eenlge gedachtenwls- sellng was het resultaat, dat de toe te passen verlaging van het premiegeld eenlgszlns ver- s klelnd werd. As. Zondag, 9 September, hoopt Jetsche van Dijk (de weduwe Gabriel Faber) te Bozum (Fr) den dag te gedenken waarop zij 100 jaar wordt. De oude vrouw geniet nog een voortreffelijke gezondheid. Men kan dus uit het geheele land per goed- koopen trein de feestelijke opening mede ma ken. nen naar de Residentie inleggen nJ.van Vlls- singen. Middelburg, Goes, Kapelle, Krabbendij- ke, Bergen op Zoom en Roosendaal; van Olden- zaal. Hengelo, Almelo. Deventer en Apeldoorn; van Winterswijk, Zevenaar, Arnhem en Nijme gen; van Groningen, Mepepl. Assen. Kampen en Zwolle; van Helder, Anna-Paulowna, Beha gen en Alkmaar en van Maastricht, Slttard, Roermond, Weert, Helmond, Eindhoven en Den Op den Maassluisschendijk reed Dinsdagavond de heer A. van Str. uit ’s-Gravenzande met zijn auto in de richting van Maassluis. Uit de tegen overgestelde richting naderde een wielrijder, die echter niet oplette, en recht op den auto aan reed Teneinde hem te ontwijken reed de heer van 8. zooveel mogelijk naar links, doch kwam tenslotte aan den rand van den dijk. Het voertuig reed den dijk af. sloeg drie maal over den kop en kwam tenslotte tegen een boom tot stilstand. Behalve de bestuurder zaten nog twee personen in den auto. Zij kwamen er vrijwel ongedeerd af, doch de heer van 8. be kwam eenlge hoofdwonden. In het ziekenhuis te Vlaardingen werd hem geneeskundige hulp verleend. De auto, die zwaar was gehavend, is later met behulp van ’ll kraanwagen op den weg geheschen. Te Ouder-Amstel zijn Dinsdag twee hoofd buizen der waterleiding gesprongen. Dientenge volge kwam het geheele dorp tijdelijk zonder wa ter te gitten. Verwacht werd, dat in den loop van vandaag de buizen geheel hersteld zouden zijn. k den toegepast. Een onderhoud van een viertal Ss barer met den bedrjjfsingenleur had tenge- Bij K. B. zijn goedgekeurd de statuten van de Nederlandsche Organisatie voor toegepast na tuurwetenschappelijk onderzoek ten behoeve van Nijverheid. Handel en Verkeer. Deze organisatie heeft tot taak, te bevorde ren. dat het toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek op de doelmatigste wijze dienstbaar gemaakt wordt aan nijverheid, handel en ver keer. ZIJ vervult die taak op dit gebied. a. den hoofden van Departementen van Al gemeen Bestuur desgevraagd of eigener bewe ging van advies te dienen; b. de eenheid In de bemoeiing van het rijk, benevens de algemeene samenwerking te be- vordereh; c. werkzaamheden te verrichten, die haar bij wet. algemeenen maatregel van bestuur of op andere wijze van Regeerlngwege worden opge dragen; d. vraagstukken te bestudeeren of te doen best udee ren; e. bijzondere personen of lichamen voor te lichten; f. instellingen te beheeren, instellingen op te richten en te beheeren. medewerking te ver- leenen aan het oprichten van of deel te nemen in zelfstandige instellingen of op dat gebied werkzame personen te steunen en aan zooda nige instellingen of personen opdrachten tot onderzoekingen te geven en daaromtrent even tueel reglementen vast te stellen, en in het al gemeen het toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek op het gebied van nijverheid, handel en verkeer en de toepassing van de resultaten daarvan door alle geoorloofde en wettige mid delen te bevorderen en te steunen. VRIJDAG 21/9: Vertrek per D-treln uit Utrecht te ongeveer 1130 uur; diner In restauratie-rijtulg; reis langs den Rijn; souper in restauratie-rijtulg; aankomst te Nürnberg te ongeveer 23 uur; logies in hotel. ZATERDAG 22/9: Ontbijt in hotel; te ongeveer 10 uur vertrek van Nürnberg naar München; aankomst aldaar ongeveer 13 u.; diner te München in de groote restauratle-zalen van het Cen- traal-Statlon; te 1430 uur vertrek van München (Starnberger- bahnhof) naar Oberammergau; aankomst aldaar te 1630; betrekking der pensions; souper in pensions; logies. •w-^k e „Notenkraker”, het roode schendblad 1 dat week in week uit de vrijheid van drukpers in ons land compromitteert, druipt van het gal nu de geslaagde manoeuvres der lichte Brigade in Brabant het gezonde mo reel van onzen „troep” bewezen hebben. Het blaadje laat zijn roemruchten redacteur Frank van Waes aan het woord, die in levendige kleu ren een ooggetuige-verslag geeft van een bras partij van officieren, waarvan deze heeren ,Ja- veloos” vandaan zijn gekomen. Daarbij wordt dan de indruk gewekt alsof dergeiyke bacchana lian aan de orde van den dag waren en met gelden, voor de oefening besl kostigd. Zulke voorstellingen zijn dA-Notenkrikers, en we zouden er niet op teruggék o men zijn, zoo niet de „Avondpost” op het idee gekomen was, naar aanleiding daarvan een onderzoek te elschen. Zulks lijkt ons geheel en al ongemotiveerd. Het artikeltje in de Notenkraker is zeer algemeen gesteld en bevat geen enkele aanduiding van plaats, tijd of personen. Zoowel de felteiyke in houd (de nachtoefenlng sloot direct aan bij een dagoefenlng, zonder dat de officieren ook maar gelegenheid hadden ,4n de stad” te eten) als de namen van het blad waarin het verschijnt en van den redacteur die het onderteekent, waar borgen de onhoudbaarheid van het verhaal. In te gaan op insinuaties van zulk gehalte zou op zich zelf reeds een beleediging zijn aan het adres van het officierscorps. streeks het begin van deze eeuw hun eigen vlag terug, waar zij tot op den dag van heden terecht zeer trotsch op zijn. Dit lieten de meisjes zien, doordat ze zich achtereenvolgens met de vlaggen In de hand en de jaartallen om het hoofd gebonden, voor het forum vertoonden, waarbij zij een rijmpje opzegden. Na afloop hiervan stelden ze zich weer in een rij op en hield de leidster een toespraak. ZU sprak van de groote vreugde, welke de padvindsters gevoelen, omdat zulke hooge gasten in Noorwegen, en nog wel in Aasgaard- strand, haar vacantle wilden doorbrengen, en zij sprak van de vlaggen van Noorwegen en Nederland, waaronder de padvindsters ten opzichte van de premies, welke aan deze werkkrachten wekelijks worden uitbetaald. Door een misverstand bleek echter, dat eerst in de helft der week, het betrokken personeel hier- mede in kennis was gesteld. De meisjes en vrouwen meenden, dat daarom op den jangaten uitbetalingadag de verlaging nog niet kon wor- Maandag verscheen vrij onverwacht ’n diepe j over West-Europa, waarbij ‘n rand- depressle over ons land trok en regenachtig weer veroorzaakte. Tegelijkertijd begon daar mede een stijging van de temperatuur, die gis teren den thermometer weer boven het normale niveau voor dezen tijd van het jaar heeft ge bracht. Gedurende enkele dagen tevoren was de temperatuur tengevolge van een inval van koude lucht ongeveer vjjf granen beneden de nu stonden. Voor deze vlaggen gevoelden zij eer bied en liefde, omdat het vlaggen zijn van landen, die door de zee zoo nauw met elkaar verbonden zijn. De padvindsters hoopten, dat de band tusschen de belde landen nauwer aangehaald mogen worden en als bewijs van den eerbied en de genegenheid voor het Ne derlandsche Koninklijke Huis wilden zij een bloemstuk aanbieden. Een van de kleinste meisjes trad dan naar voren met een prachtlgen ruiker van herfst bloemen, gesierd met een oranje-ünt, welke door een hofdame in ontvangst werd genomen. De padvindsters gaven tenslotte nog een de monstratie van haar padvindsterswerk, nepen in het Noorsch „Lang leve de Koningin" en marcheerden daarna af. sebe Spoorwegen, te Utrecht; prof. dr. C. J. van Nieuwenburg, hoogleeraar aan de Tech nische Hoogeschool te Delft; dr. J. V. Treub, directeur der Vereenigde Fabrieken van Stea rine. Kaarsen en Chemische Producten N.V. te Gouda; prof. ir. D. van Os, hoogleeraar aan de Rijksuniversiteit te Groningen; prof. dr. G. Holst, directeur van het Natuurkundig Labora- torium der N.V. Philips Gloeilampenfabriek te normale geweest. Met de depressie brak echter In de vergadering van de commissie, welke zich gevormd heeft, om te trachten gelden te verkrijgen, om den, door het noodweer dat on langs Uithoorn en omgeving teisterde, getrof fen tuinders, de geleden schade eenigermate te vergoeden, kon de voorzitter, burgemeester G. A. L. M. Vos de Wael van Uithoorn, de mededeeling doen, dat van de veiling ..Bloe- menlust” te Aalsmeer ook een gift was Inge komen van ƒ600.waarvoor de commissie aeer erkentelijk was. Met het doen van eventueel verdere stappen wil de commissie wachten tot het commissielid, de heer M. P. v. d., Weyden, lid der Tweede Kamer, antwoord van den Mi nster ontvangen zal hebben op de schrlfteiyk door hem ingediende vragen, met betrekking tot de zoo zwaar getroffen tuinders. Van verschillende zijden werd gewezen op de moeilijkheden, welke zich bij de vervorming van het bedrijf voordoen, terwijl met betrekking tot de verleenlng van steun verschillende wenschen naar voren werden gebracht. Door den voorzitter is te kennen gegeven, dat een en ander nader zal worden overwogen en dat het in zijn voornemen ligt, in een, in October te houden vergadering met voorstellen te komen. den Njjverheidsraad, te s-Gravenhage; Spiritusfabriek te I ring in de ïuchtdrykverdeellng in de laatste da- i een nieuwe Inval van koude polaire lucht niet zoo spoedig te verwachten. Tegelijkertijd schijnt de kans nogal groot, dat zich over Centraal-Europa een gebied van hoo- gen druk ontwikkelt, dat ons dan een periode Dinsdagmiddag hebben de padvindsters van Aasgaardstrand in den tuin van het hotel een parade gehouden ter eere van de Koningin en de Prinses, meldt de .Maasbode”. De padvind sters marcheerden den tuin In achter de Noor sche vlag en de Nederlandsche driekleur, welke laatste zij speciaal voor deze gelegenheid ver vaardigd hadden. zy begonnen In een kring geschaard, het Noorsche volkslied te zingen en daarna voerden zij de geschiedenis van de Noorsche vlag op. Laatste oproep tot algemeene deelname aan bovenstaande bedevaart. De plechtigheden van gen aan om 10.45. De predicatles worden ge houden door den Weleerw. Heer H. de Greeve, Het Comité is tot zijn leedwezen niet in de ge_ legenheid de vele aanvragen tot het geven van inlichtingen betreffende de reisroutes, welke van allerlei plaatsen worden gevraagd, persoonlijk te beantwoorden. Belanghebbenden treffen hier onder de voornaamste plaatsen aan met het ver trekuur van den trein waarmee gereisd moet worden. Deelnemers welke vla Amsterdam rei zen, stappen in Amsterdam over in den trein welke te 9.59 uit Amsterdam richting Alkmaar vertrekt, terwijl zij die via Haarlem reizen, in Haarlem moeten overstappen in den trein, welke van daar om 10.03 vertrekt. Vertrek: Zwolle 7.16; Amersfoort 8.49; Baarn 8.59; Hilversum 9.11; Eindhoven 7.40; Den Bosch 8.09; Nijmegen 732, Arnhem 8.00, Utrecht 8.57. Breda 8.00, Roosendaal 7.41, Dordrecht 838, Rot terdam D.P. 9.00, Delft 9.15. Den Haag (HoU. Spoor) 934, Leiden 9.36, Enkhulzen 835, Hoorn 9.03, Alkmaar 9.47. Ook deze trein uit Alkmaar van 9.47 stopt aan het Genadeoord, zoodat alle deelnemers zich van plaatsbewijzen tot de halte Runxputte kunnen voorzien. Gezelschappen ge nieten de gebruikelijke korting voor 10 of 25 per sonen tarieven. Programma’s behoeven niet meer te worden aangevraagd, doch zijn by de ingangen van het Genadeoord te bekomen. Deelnemers uit de richting Alkmaar Hoorn en Enkhulzen, vertrekken met den trein om half vier van het Genadeoord; die voor de rich ting Amsterdam en Haarlem om vjjf minuter vóór vieren. De ..Nederlandsche federatie van landeiyke rljvereenlgingen”. die niettegenstaande de moel- Wke tyden en de haar ter beschikking staande beperkte middelen, toch maar doorgaat steeds weer nieuwe wegen te vinden om de ruitersport te plattelande te populariseeren en zoodoende tevens te werken in het belang der paardenge- brulkers en paardenfokkers, heeft als laatste be wijs van har activiteit het plan gepubliceerd te Hoofddorp een .Federatie-Rijschool” te stich ten. Om het mooie werk vestigen onderstaanden, de pennlngmeesjters van het bekeeringswerk van Pater Hendilchs in de vier plaatsen Am sterdam, Den Haag, Leiden en Rotterdam, de aandacht op het 40-jarig Priesterfeest van Pa ter Hendrlchs 8 Sept. as. wy veroorloven ons, op dezen dag. Katholiek Nederland te vragen, om den onvermoeibaren missionaris in Neder land een stoffeiyk bewys te zenden van hun waardeering voor zyn mooie werk. Wij, de pen- nlngmeesters in de vier plaatsen, weten hoe hoog noodig die steun is. Niet enkel immers het buitenlandse!) Missiewerk eischt stoffeiy- ken steun Men kan, wat men er voor wil beschikken, zenden aan het adres van den feesteling, Laan 27, Den Haag, of op het gironummer van den -penningmeester in Den Haag: 140615. Gods zegen over alle weldoeners van mooie werkl De penningmeesters van het werk: Voor Amsterdam: J. Zwerver, Geuzenkade 49. Voor Den Haag: J. Poppelier, giro Speelmanstraat 50. Voor Leiden: G. Friedhoff, Oude Rijn 86. Voor Rotterdam: Mevr, dellandstraat 7. lÈkluit zijn benoemd in het bestuur van deze organisatie: I. a. tot gedelegeerde, onderscheidenlyk plaats vervangend gedelegeerde, van den minister van economische zaken, de heeren F. K. J. Heringa, tydeiyk raadadviseur, en mr. J. H. de Mol van Otterloo, referendaris by het departement van economisch^ zaken; b. tot gedelegeerde onder scheidenlyk plaatsvervanger gedelegeerde van den minister van sociale Zaken, de heeren dr. ir. A^Ht W. Hacke, dlrecteur-generaal van den ar beid. G. J. W. van Sierenberg de Boer, hoofd inspecteur van den arbeid, en ir A. H. O. W, de Bats, electro-technisch adviseur by de arbeidsinspectie; c. tot gedelegeerde, on- derscheldeiyk plaatsvervanger gedelegeerde, van den minister van waterstaat, de heeren dr. Ir. J. A. Ringers, directeur-generaal v d rijkswater staat en ir. Th. M. B. van Marie, inspecteur- generaal der spoor- en tramwegen, beiden te 's-Gravenhage; II. tot gewoon lid de heeren; ir. W. Gooi, al gemeen secretaris van het Koninklyk Insti tuut voor Ingenieurs, te "s-Gravenhage; ir. Ch. H. J. Driessen, hoofdingenieur, chef van Naar wy vernemen, is aan bet vrouweiyk personeel, werkzaam in de malery der Van Houten’s Fabrieken, de vorige week medege deeld, dat een verlaging zou worden toegepast Optreden van de overheid tegen dezen vorm van dubbel verdienen achten wij speciaal in dezen tyd een Julsten maatregel van crislspoll- tlek. Wy veroorloven ons uw Raad te verzoeken deze aangelegenheid opnieuw in overweging te willen nemen en te willen bevorderen, dat zoo wel voor het overheidspersoneel als voor het particuliere bedryfsleven een verbod van arbeid voor derden na wettelyke dagtaak tot stand komt.” ZONDAG 23/9: Te 6 uur plechtige gezongen H. Mis; ontbijt; te 8 uur aanvang van het Passiespel; te 12 uur diner in pension; te 14 uur ver dere bywonlng van het Passiespel, dat te ongeveer 1730 geëin digd Is; souper in pension; logies. MAANDAG 84/9: Ontbyt; te ongeveer 830 per trein (schitte rende reis!) van Oberammergau over Mumau naar het luxueuze en toover-schoone Garmisch-Partenklrchen, alwaar wy ons voor de volgende dagen vestigen In uitstekende hotels; aankomst te 10 uur; diner; na het diner uitstapje naar de geweldige rots formaties en watervallen van den Partnachklammsouper; ’s avonds gezellig samenzyn: uitvoering van Beiersche boeren dansen, schuhplatteln, jodeln! logies. DINSDAG 25/9: Ontbyt; den geheelen dag autotocht door de Zuideiykste Beiersche Alpen over Mittenwald OostenriJ ksche grens); diner aan het Walchen-meer (onvergeteiyk uitzicht!); souper in hotel te Garmisch-Partenklrchen; ’s avonds gezellig samenzyn (zie boven)logies. WOENSDAG 26/9: Ontbyt; te 830 autotocht naar het heeriyk gelegen, wereldberoemde Klooster Ettal; bezichtiging der merk waardigheden; orgelconcert voor onze reisdeelnemersper auto over de alsdan zoo juist gereed gekomen auto-straat naar het betooverende sprookjes-slot Llnderhof van Ludwig II; diner in hotel te Ettal; per auto terug naar Garmisch-Partenklrchen, waar in den namiddag de Kreuz-egg- of de Wankberg (naar verkiezing) per Schwebebahn „bestegen” wordt (hier ligt het Beiersche hooggebergte aan onze voeten; hier zien wy de berg meren diep beneden ons!); souper in hotel; na souper gezellig samenzyn (zie boven)logies. DONDERDAG 27/9: Ontbyt; te ongeveer 9 uur vertrek per trein van Garmisch-Partenklrchen naar München; aankomst aldaar te ongeveer 10.45 uur; groote autotocht door München oud en' nieuw; diner in de restauratlezalen van het Centraal station; 's namiddags gelegenheid tot winkelen; te ongeveer 19 uur vertrek der deelnemers die met den nachttrein reizen. Souper in de treinrestauratie. De deelnemers die met den dagtreln reizen gebruiken te 18.15 het souper weder in de restauratlezalen van het Centraal-Statlon en vertrekken om 1930 van München naar Nürnberg, alwaar wordt overnacht. VRIJDAG 28/9: Ontbyt In den trein voor deelnemers van den trein; aankomst in Utrecht te ongeveer 10.40 uur. Deelnemers dagtreln ontbyt in hotel; vertrek per trein uit Nürnberg te 7.15, dlper en souper in treinrestauratie; aankomst te Utrecht ongeveer 1930 uur. AFSCHEID NB. zy, die bezwaar mochten hebben tegen de nachtreis van 27 op 28 9, kunnen tegen een minimum van kosten (ƒ5.en onder gelelde de terugreis op 28 September per dagtreln afleggen. De hierboven in het kort beschreven luxueuze reis biedt de Directie van de VK.P en de Katholieke Illustratie aan hare abonné’s (aitslaitend aan hare abonné’s) aan tegen den prys van Deelnemers aan deze reis hebben, dank zy een afzonderiyk getroffen regeling, geen pas, doch slechts een bewys van Nederlanderschap noodig. wat een aanzienlyke besparing be- teekent. By inschryvlng voor administratiekosten, enz. een bedrag van ƒ2.50 per deelnemer verschuldigd. De relssom moet ulterlyk 14/9 in ons bezit zyn. Gegadigden gelieven zich terstond aan te melden opdat voor een ieder een bevredigende voorbereiding gewaarborgd kan zyn, mede in verband met de te verwachten drukte te Oberammergau Uitvoerige dienstregeling, deelnemersiyst en insigne worden t.z.t. aan da deelnemers toegezonden. Men adresseere aan de Administratie van dit blad Afdeellng Reis Oberammergau. Naar wy vernemen, zal de tramdienst Alk maar—Egmond aan Zee met ingang van 7 October a.s. definitief worden opgeheven, zoodat vapaf dien datum de Egmonden slechts op het busverkeer zullen zyn aangewezen. De actie van het comité uit de burgers dier gemeenten, is dus, zooels wy reeds had den voorzien vruchteloos gebleven Eenlge belangrijke groote gemeenten, wier steun gevraagd is by de stichting van een vliegveld in Zuid-Limburg, hebben daarvan definitief afgezien. De tydsom- standigheden zyn er niet naar, om aan de respectleveiyke gemeenteraden een voorstel te doen om gelden voor het bekende doel beschikbaar te stellen. Bovendien Is gebleken, dat geen bevre digende oplossing verkregen kan worden omtrent de plaats van de luchthaven. Het Is een lange en llchteiyk verwarde ge schiedenis, waaraan een ontelbaar aantal vlag gen te pas komt. Het begint In 1500 toen Noor wegen en Denemarken één waren. Teno had Noorwegen geen vlag. Pas later kreeg het In de Deensche vlag een eigen blazoen en toen het zoover was gekomen er gingen natuui- iyk eeuwen van diplomatieke stappen aan vooraf kwam Noorwegen onder Zweden en begon er du narigheid weer van voren af aan. Het begon den Noren ten laatste te vervelen en zy schaften zich kort en goed een eigen vlag aan, welke door den Zweedschen kanlng verboden werd. In ongeveer 1840 evenwel stond hy den Noren toe, om hun eigen vlag te voeren, doch voorzien van een Zweedsch blazoen. Het werd zoodoende een uitermate veel kleurige vlag, die de Noren haringsalade noem den. Ze leefden lange jaren ongelukkig onder de „haringsalade” en kregen eindeiyk om- De besturen van de vier R. K. Centrale So- I Hele organisaties in Nederland, m. de Aigemee- Naar Den Haag by de opening der ne R. K. Werkgeversvereenlging. het R. K. werk- Staten-G^neranl lledenverbond. de Ned. R. K. Boeren- en Tuin- Staten Ueneraal dersbond en de Ned. R. K. Middenstandsbond, sisomstandigheden ten zeerste toegenómen euvel van het verrichten van arbeid voor derden na verrichte dagtaak, door allereerst aan het over helde- en semi-overheidspersoneel onmogeiyk te maken op deze wyze aan arbeiders en midden standers een ongeiyke concurrentie aan te doen en door derhalve te bevorderen, dat in het al gemeen voor het overheidspersoneel een verbod wordt uitgevaardigd van het verrichten van ar beid voor derden, waarby enkel rekening ware te onthouden met ontheffingen, in speciale geval len, als voor werkzaamheden op sociaal en cha ritatief gebied, door den betrokken Minister te verleenen. By schryven van 8 Maart 1933 ontvingen de organisaties van den toenmaligen voorzitter van den Raad van Ministers op dit schryven een antwoord, biykens hetwelk de Regeering maat regelen als gevraagd, niet door de omstandighe den geboden achtte. Anderzyds was de toenmalige Regeering van oordeel, dat door een verbod als gewenscht, een scherpe tegenstelling zou ontstaan tusschen de arbeidsverhoudingen in de vrye maatschappy en die in den overheidsdienst. De Regeering al dus het schrijven zou hier tegenover de amb tenaren iets doen, dat op overeenkomstige gronden op veel ruimer terrein zou moeten gel den. De organisaties bovengenoemd hebben onlangs gemeend zich terzake opnieuw tot den Raad van Ministers te moeten wenden in een schrij ven, waarin zy verklaren: „Inderdaad Ueft ook In onze organisaties het gevoelen, dat met maatregelen alleen tegen ne- venarbeld van overheidspersoneel niet kan wor den volstaan. In het vrije bedrijf evenzeer als in den overheidsdienst Is de arbeid voor derden na wettelyken uteeidstyd, naar het oordeel van ota* organisatl^Hals een sociaal kwaad te be schouwen. Uitermate sterk wordt dit euvel ge voeld in de huidige moeiiyke tydsomstandig- heden, nu het meer dan ooit gewenscht is, dat de nog te verrichten werkzaamheden blyven in handen van het bestaande bedrijfsleven en zoo de werkloosheid wordt tegengegaan al- thans niet wordt vergroot. I Dezer dagen is te Amsterdam in het gebouw van den Ryksdlenst ter Uitvoering van den Zulderzeesteunwet, onder voorzitterschap van den heer Ir. G. F. H. Hóuben, directeur van dezen Dienst, de eerste vergadering gehouden van de Contact-Commissle van belanghebben den in den zin der Zulderzeesteunwet, welke voor de toepassing van deze wet, als vlsch- venter zyn erkend. Aan de orde werd gesteld de vraag, of en in hoeverre de vlschventers welke hun bedryf aan het vervormen zyn, nog steun Ingevolge de Zul derzeesteunwet behoeven en in welken vorm deze steun zal moeten worden verleend. 9 Op den Noordlandschenweg tusschen ’s-Ora- venzande en Hoek van Holland, staken twee wielrydsters vanaf het rijwielpad langs dezen weg den verkeersweg over. Op eenigen afstand achter haar volgde een wlelryder, die het voor beeld volgde, doch verzuimde richting aan te geven, en ook niet op het verkeer lette.. Toen hy zich op den ryweg bevond, naderde Juist een personen-auto, bestuurd door den heer J. H. Wallenburg uit Rotterdam. Teneinde den wlelryder nog te ontwyken, reed de chauffeur een zyweg in. doch de wlel ryder kreeg toch nog een duw van den auto en werd over den weg geslingerd. Doordat de chauffeur toen alle aandacht aan den wlelryder besteedde, bemerkte hy niet, dat de dames van haar rywlel waren gestapt, en op den weg stonden. De belde dames sprongen snel op zy. doch de rijwielen werden gegrepen, en Verdwenen met den auto In een sloot langs den weg. In den auto zaten vyf personen, die echter met den schrik vry kwamen. De wlelryder, de heer J. V. uit Rotterdam, bleek een hersenschud ding te hebben bekomen, benevens een hoofd wonde en een vry ernstige wonde aan het zit vlak. Nadat een voorloopig verband was gelegd. Is V. per ziekenauto naar een ziekenhuis te Rotter dam vervoerd. Eindhoven prof. ir. J. A. Gruttering, beheerder vafi het laboratorium voor delfstofkunde aan de Technische Hoogeschool te Delft; prof. dr. L. s Ornstein, hoogleeraar aan de Rijksuni versiteit te Utrecht; C. J. F- Zaalberg, '/oorVl- ter van -- - Ir. W. H van Leeuwen, president-dlrecteur de Nederlandsche Gist- en L. Delft; 8J. Wouda, directeur Van de N.V. Neder landsche Instrumenten en Electrische Aparaten- fabriek (Nieaf) te Utrecht; mr. A. L M. J- Baron van Wynbergen. voorzitter van den Mid- denstandsraad, te Utrecht; O. J. W. Putman u-- -- t- Cramer secretaris van den Ondememersraad van mooi nazomerweer zou kunnen brengen. De voor Nederlandsch-Indié te ’s-Gravenhage verdere ontwikkeling van den algemeenen weers- F 8 Noordhoff, bestuurder van het Neder- *andsch Verbond van Vakvereenigin^en, te Am sterdam; C. J- Kuiper, lid van het bestuur van het R. K. Werkliedenverbond, te Utrecht a atarMzikant secretaris van het ChristelijK Natkmaal Vakverbond In Nederland, te Utrecht, luchtarukverdeellng een einde gemaakt aan het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13