■IHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIII^
HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOcl
Geen vliegveld in
Limburg
Bü VOLDOENDE DEELNAME ||||||||||öl||||li|||||(|||||(|||||||||^
TE OBERAMMERGAU VAN 21-28 SEPT.
5
PROGRAM:
BIJWONING VAN HET PASSIESPEL
llle KLAS f 90.- lie KLAS f 115-
WOENSDAG 5 SEPTEMBER 1934
Beschonken officieren?
ZUIDERZEEVISCHVENTERS
Onze ruitersport
Om het mooie werk
ZAANDAMS BEGROOTING
Het bestuur
FIETSER KEEK NIET UIT
op
De zomer weergekeerd
OVEN GESPRONGEN
Geen persoonlijke ongelukken
LOONARBEID NA DAGTAAK
AUTO VAN DEN DIJK
7
GOEDKOOPE TREINEN
Een der inzittenden gewond
ONGEMAK TE OUDER-AMSTEL
EEN HONDERDJARIGE
LOONEN BIJ VAN HOUTEN
KINDJE VERONGELUKT
Koningin en Prinses
gehuldigd
O.m. geen bevredigende oplossing
over de plaat» van luchthaven
Ged. Staten hebben haar niet
goedgekeurd
Verbod aan de Regeering
gevraagd
Daardoor veroorzaakte hij vele
ongevallen
Groote Nationale Bedevaart
Zondag 9 September
DE TRAM ALKMAAR—
EGMOND AAN ZEE
NATUURWETENSCHAPPELIJK
ONDERZOEK
Statuten def niéuwe organisatie
koninklyk goedgekeurd
O. L. VROUW TER NOOD
TE HE1LOO
Moeilykheden by vervorming van
het bedrijf
De ,JFederatie-Ryschool”
Mi,*
Noorsche padvindsters houden
een parade
L
October definitieve opheffing
NIEUWE GIFT VAN f 500
Voor de benadeelde tuinder
te Uithoorn
wo.”™ u j/ïe
ss, l .™-
tegengegaan.
dit
1406L5,
Bij Kon.
Megen, 2de Mld-
dienst van Weg en Werken bij de Nederland- depressie
i.
van
3
I
Rijksuniversiteit te Groningen; prof. dr. G.
Holst, directeur van het Natuurkundig Labora-
zeer koele weer, dat tusschen 27 Augustus en
2 September een belangrijke inzinking van de
temperatuur ten gevolge heeft gehad.
(Nadruk verboden)
toestand zal echter even moeten worden afge
wacht om daaromtrent wat meer zekerheid te
krijgen. Voor den tijd van het Jaar zou dit een
normaal verloop zijn.
Intusschen heeft de wijziging in de algemeene
In de broodbakkerij van den heer W. aan den
Naarderweg te Laren is hedenmorgen een heet-
water-oven gesprongen.
De ontploffing was zoo hevig, dat de oven in
een stortte en de zware ijzeren ovendeuren met
inbouw door de deur vlogen een een schutting
verbrijzelden.
Gelukkig was het personeel in een ander ge
deelte van de bakkerij, zoodat geen persoonlijke
ongelukken voor kwamen.
De schade bedraagt ongeveer f 1000.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland heb
ben de begroeting van Zaandam voor 1934 niet
goedgekeurd en voorzien van een uqta van op
merkingen aan het Zaandamsche gemT^jMjCbe-
stuur teruggezonden.
Naar het oordeel van Gedeputeerde Staten
vertoont deze begroeting een ongedekt tekort
omdat naar de menning van dit college enkele
belangrijke bronnen van inkomsten te hoog zijn
geraamd.
een warme Zuidelijke luchtstroom door, oie als
het ware een golf van warme lucht over ons
land en zijn omgeving zond.
De zomerweerstoestand is daarmede terugge
keerd en als de teekens niet bedriegen, bestaat
er groote kans, dat het nog eenigap tijd warm
zomerachtig weer zal blijven. Door de verande-
Het driejarig zoonje der familie Vrancken
te Elsloo. dat dezer dagen van een paard viel,
U aan de bekomen verwondingen overleden.
Die rijschool komt er ook. De gemeenteraad
van Haarlemmermeer heeft in dit plan zeer te
recht een groot algemeen belang gezien en vrij
wel voor niets een flink stuk grond in erfpacht
gegeven. De leiding is toevertrouwd aan den be
kenden nestor op paardengebled. den heer Aug
Diemont, onder mede'-lelding van W. Blob, se
cretaris der genoemde federatie. Een unicum
voor ons land Een inrichting, waar men In
tern kan zijn en dan cursussen volgt op vrijwel
elk gebied, theoretisch en practisch het paard
betreffende. Vooral trekt de aandacht de moge
lijkheid van den bok te rijden met enkel span,
met twee- en later met vierspan.
Die cursussen van meerdere weken met in
ternaat zullen zich kenmerken door een
strenge tuchthandhaving, hard werken, kamu-
raadschappeiyken omgang tusschen de leerlingen
onderling en tusschen hen en hun Instructeurs.
Vooral die cursussen zullen in een behoefte
voorzien. Welke gezonde Jongen en welk meisje
voelt er niet voor om eenlge weken in de zuivere
buitenlucht van een Nederlandschen polder van
’s morgens tot ’s avonds tusschen de paarden
te werken?
Het mooie is, dat deze rijschool door belange-
looze medewerking tot stand komt Arme rjj-
vereenlglngen dragen zelfs het hare bij om den
inventaris te completeeren. Weer andere staan
tuigen, rijtuigen, zadels e.d. in bruikleen af.
Firma’s zelfs buitenlandse!» schenken
de inrichting een en ander, terwijl b.v. vakbladen
gratis abonnementen toezegden.
Zoo zal de .Federatie-Rijschool", die hoognoo-
dlg was en waarvoor ook bulten de kringen der
landelijke ruiters groote belangstelling bestaat,
een typisch nationaal instituut worden, mogelijk
door samenwerking en opofferingsgezindheid.
volge. dat ook deze het JÜliyk oordeelde, dat
de verlaging eerst bij de volgende uitbetaling
L2__ van loon zou Ingaan.
Toen de woordvoersters als hare meenlng
te kennen gaven, dat de verlaging, welke op
het premiegeld werd toegepast, wel wat groot
ij-gi was, werd haar medegedeeld, dat overwogen
zou worden. In hoeverre aan die grief tegemoet
kon worden gekomen. Na eenlge gedachtenwls-
sellng was het resultaat, dat de toe te passen
verlaging van het premiegeld eenlgszlns ver-
s klelnd werd.
As. Zondag, 9 September, hoopt Jetsche van
Dijk (de weduwe Gabriel Faber) te Bozum (Fr)
den dag te gedenken waarop zij 100 jaar wordt.
De oude vrouw geniet nog een voortreffelijke
gezondheid.
Men kan dus uit het geheele land per goed-
koopen trein de feestelijke opening mede ma
ken.
nen naar de Residentie inleggen nJ.van Vlls-
singen. Middelburg, Goes, Kapelle, Krabbendij-
ke, Bergen op Zoom en Roosendaal; van Olden-
zaal. Hengelo, Almelo. Deventer en Apeldoorn;
van Winterswijk, Zevenaar, Arnhem en Nijme
gen; van Groningen, Mepepl. Assen. Kampen
en Zwolle; van Helder, Anna-Paulowna, Beha
gen en Alkmaar en van Maastricht, Slttard,
Roermond, Weert, Helmond, Eindhoven en Den
Op den Maassluisschendijk reed Dinsdagavond
de heer A. van Str. uit ’s-Gravenzande met zijn
auto in de richting van Maassluis. Uit de tegen
overgestelde richting naderde een wielrijder, die
echter niet oplette, en recht op den auto aan
reed Teneinde hem te ontwijken reed de heer
van 8. zooveel mogelijk naar links, doch kwam
tenslotte aan den rand van den dijk.
Het voertuig reed den dijk af. sloeg drie maal
over den kop en kwam tenslotte tegen een
boom tot stilstand. Behalve de bestuurder zaten
nog twee personen in den auto. Zij kwamen er
vrijwel ongedeerd af, doch de heer van 8. be
kwam eenlge hoofdwonden.
In het ziekenhuis te Vlaardingen werd hem
geneeskundige hulp verleend. De auto, die
zwaar was gehavend, is later met behulp van ’ll
kraanwagen op den weg geheschen.
Te Ouder-Amstel zijn Dinsdag twee hoofd
buizen der waterleiding gesprongen. Dientenge
volge kwam het geheele dorp tijdelijk zonder wa
ter te gitten. Verwacht werd, dat in den loop
van vandaag de buizen geheel hersteld zouden
zijn.
k
den toegepast. Een onderhoud van een viertal
Ss barer met den bedrjjfsingenleur had tenge-
Bij K. B. zijn goedgekeurd de statuten van de
Nederlandsche Organisatie voor toegepast na
tuurwetenschappelijk onderzoek ten behoeve
van Nijverheid. Handel en Verkeer.
Deze organisatie heeft tot taak, te bevorde
ren. dat het toegepast-natuurwetenschappelijk
onderzoek op de doelmatigste wijze dienstbaar
gemaakt wordt aan nijverheid, handel en ver
keer.
ZIJ vervult die taak op dit gebied.
a. den hoofden van Departementen van Al
gemeen Bestuur desgevraagd of eigener bewe
ging van advies te dienen;
b. de eenheid In de bemoeiing van het rijk,
benevens de algemeene samenwerking te be-
vordereh;
c. werkzaamheden te verrichten, die haar bij
wet. algemeenen maatregel van bestuur of op
andere wijze van Regeerlngwege worden opge
dragen;
d. vraagstukken te bestudeeren of te doen
best udee ren;
e. bijzondere personen of lichamen voor te
lichten;
f. instellingen te beheeren, instellingen op te
richten en te beheeren. medewerking te ver-
leenen aan het oprichten van of deel te nemen
in zelfstandige instellingen of op dat gebied
werkzame personen te steunen en aan zooda
nige instellingen of personen opdrachten tot
onderzoekingen te geven en daaromtrent even
tueel reglementen vast te stellen, en in het al
gemeen het toegepast-natuurwetenschappelijk
onderzoek op het gebied van nijverheid, handel
en verkeer en de toepassing van de resultaten
daarvan door alle geoorloofde en wettige mid
delen te bevorderen en te steunen.
VRIJDAG 21/9: Vertrek per D-treln uit Utrecht te ongeveer
1130 uur; diner In restauratie-rijtulg; reis langs den Rijn;
souper in restauratie-rijtulg; aankomst te Nürnberg te ongeveer
23 uur; logies in hotel.
ZATERDAG 22/9: Ontbijt in hotel; te ongeveer 10 uur vertrek
van Nürnberg naar München; aankomst aldaar ongeveer 13 u.;
diner te München in de groote restauratle-zalen van het Cen-
traal-Statlon; te 1430 uur vertrek van München (Starnberger-
bahnhof) naar Oberammergau; aankomst aldaar te 1630;
betrekking der pensions; souper in pensions; logies.
•w-^k e „Notenkraker”, het roode schendblad
1 dat week in week uit de vrijheid van
drukpers in ons land compromitteert,
druipt van het gal nu de geslaagde manoeuvres
der lichte Brigade in Brabant het gezonde mo
reel van onzen „troep” bewezen hebben. Het
blaadje laat zijn roemruchten redacteur Frank
van Waes aan het woord, die in levendige kleu
ren een ooggetuige-verslag geeft van een bras
partij van officieren, waarvan deze heeren ,Ja-
veloos” vandaan zijn gekomen. Daarbij wordt
dan de indruk gewekt alsof dergeiyke bacchana
lian aan de orde van den dag waren en met
gelden, voor de oefening besl
kostigd.
Zulke voorstellingen zijn dA-Notenkrikers, en
we zouden er niet op teruggék o men zijn, zoo niet
de „Avondpost” op het idee gekomen was, naar
aanleiding daarvan een onderzoek te elschen.
Zulks lijkt ons geheel en al ongemotiveerd. Het
artikeltje in de Notenkraker is zeer algemeen
gesteld en bevat geen enkele aanduiding van
plaats, tijd of personen. Zoowel de felteiyke in
houd (de nachtoefenlng sloot direct aan bij een
dagoefenlng, zonder dat de officieren ook maar
gelegenheid hadden ,4n de stad” te eten) als de
namen van het blad waarin het verschijnt en
van den redacteur die het onderteekent, waar
borgen de onhoudbaarheid van het verhaal.
In te gaan op insinuaties van zulk gehalte
zou op zich zelf reeds een beleediging zijn aan
het adres van het officierscorps.
streeks het begin van deze eeuw hun eigen
vlag terug, waar zij tot op den dag van heden
terecht zeer trotsch op zijn.
Dit lieten de meisjes zien, doordat ze zich
achtereenvolgens met de vlaggen In de hand
en de jaartallen om het hoofd gebonden, voor
het forum vertoonden, waarbij zij een rijmpje
opzegden.
Na afloop hiervan stelden ze zich weer in
een rij op en hield de leidster een toespraak.
ZU sprak van de groote vreugde, welke de
padvindsters gevoelen, omdat zulke hooge
gasten in Noorwegen, en nog wel in Aasgaard-
strand, haar vacantle wilden doorbrengen, en
zij sprak van de vlaggen van Noorwegen en
Nederland, waaronder de padvindsters
ten opzichte van de premies, welke aan deze
werkkrachten wekelijks worden uitbetaald. Door
een misverstand bleek echter, dat eerst in de
helft der week, het betrokken personeel hier-
mede in kennis was gesteld. De meisjes en
vrouwen meenden, dat daarom op den jangaten
uitbetalingadag de verlaging nog niet kon wor-
Maandag verscheen vrij onverwacht ’n diepe
j over West-Europa, waarbij ‘n rand-
depressle over ons land trok en regenachtig
weer veroorzaakte. Tegelijkertijd begon daar
mede een stijging van de temperatuur, die gis
teren den thermometer weer boven het normale
niveau voor dezen tijd van het jaar heeft ge
bracht. Gedurende enkele dagen tevoren was
de temperatuur tengevolge van een inval van
koude lucht ongeveer vjjf granen beneden de
nu
stonden. Voor deze vlaggen gevoelden zij eer
bied en liefde, omdat het vlaggen zijn van
landen, die door de zee zoo nauw met elkaar
verbonden zijn. De padvindsters hoopten, dat
de band tusschen de belde landen nauwer
aangehaald mogen worden en als bewijs van
den eerbied en de genegenheid voor het Ne
derlandsche Koninklijke Huis wilden zij een
bloemstuk aanbieden.
Een van de kleinste meisjes trad dan naar
voren met een prachtlgen ruiker van herfst
bloemen, gesierd met een oranje-ünt, welke
door een hofdame in ontvangst werd genomen.
De padvindsters gaven tenslotte nog een de
monstratie van haar padvindsterswerk, nepen
in het Noorsch „Lang leve de Koningin" en
marcheerden daarna af.
sebe Spoorwegen, te Utrecht; prof. dr. C. J.
van Nieuwenburg, hoogleeraar aan de Tech
nische Hoogeschool te Delft; dr. J. V. Treub,
directeur der Vereenigde Fabrieken van Stea
rine. Kaarsen en Chemische Producten N.V. te
Gouda; prof. ir. D. van Os, hoogleeraar aan de
Rijksuniversiteit te Groningen; prof. dr. G.
Holst, directeur van het Natuurkundig Labora-
torium der N.V. Philips Gloeilampenfabriek te normale geweest. Met de depressie brak echter
In de vergadering van de commissie, welke
zich gevormd heeft, om te trachten gelden te
verkrijgen, om den, door het noodweer dat on
langs Uithoorn en omgeving teisterde, getrof
fen tuinders, de geleden schade eenigermate
te vergoeden, kon de voorzitter, burgemeester
G. A. L. M. Vos de Wael van Uithoorn, de
mededeeling doen, dat van de veiling ..Bloe-
menlust” te Aalsmeer ook een gift was Inge
komen van ƒ600.waarvoor de commissie aeer
erkentelijk was. Met het doen van eventueel
verdere stappen wil de commissie wachten tot
het commissielid, de heer M. P. v. d., Weyden,
lid der Tweede Kamer, antwoord van den Mi
nster ontvangen zal hebben op de schrlfteiyk
door hem ingediende vragen, met betrekking
tot de zoo zwaar getroffen tuinders.
Van verschillende zijden werd gewezen op de
moeilijkheden, welke zich bij de vervorming van
het bedrijf voordoen, terwijl met betrekking tot
de verleenlng van steun verschillende wenschen
naar voren werden gebracht.
Door den voorzitter is te kennen gegeven,
dat een en ander nader zal worden overwogen
en dat het in zijn voornemen ligt, in een, in
October te houden vergadering met voorstellen
te komen.
den Njjverheidsraad, te s-Gravenhage;
Spiritusfabriek te I ring in de ïuchtdrykverdeellng in de laatste da-
i een nieuwe Inval van koude polaire lucht
niet zoo spoedig te verwachten.
Tegelijkertijd schijnt de kans nogal groot, dat
zich over Centraal-Europa een gebied van hoo-
gen druk ontwikkelt, dat ons dan een periode
Dinsdagmiddag hebben de padvindsters van
Aasgaardstrand in den tuin van het hotel een
parade gehouden ter eere van de Koningin en
de Prinses, meldt de .Maasbode”. De padvind
sters marcheerden den tuin In achter de Noor
sche vlag en de Nederlandsche driekleur, welke
laatste zij speciaal voor deze gelegenheid ver
vaardigd hadden. zy begonnen In een kring
geschaard, het Noorsche volkslied te zingen en
daarna voerden zij de geschiedenis van de
Noorsche vlag op.
Laatste oproep tot algemeene deelname aan
bovenstaande bedevaart. De plechtigheden van
gen aan om 10.45. De predicatles worden ge
houden door den Weleerw. Heer H. de Greeve,
Het Comité is tot zijn leedwezen niet in de ge_
legenheid de vele aanvragen tot het geven van
inlichtingen betreffende de reisroutes, welke van
allerlei plaatsen worden gevraagd, persoonlijk
te beantwoorden. Belanghebbenden treffen hier
onder de voornaamste plaatsen aan met het ver
trekuur van den trein waarmee gereisd moet
worden. Deelnemers welke vla Amsterdam rei
zen, stappen in Amsterdam over in den trein
welke te 9.59 uit Amsterdam richting Alkmaar
vertrekt, terwijl zij die via Haarlem reizen, in
Haarlem moeten overstappen in den trein, welke
van daar om 10.03 vertrekt.
Vertrek: Zwolle 7.16; Amersfoort 8.49; Baarn
8.59; Hilversum 9.11; Eindhoven 7.40; Den Bosch
8.09; Nijmegen 732, Arnhem 8.00, Utrecht 8.57.
Breda 8.00, Roosendaal 7.41, Dordrecht 838, Rot
terdam D.P. 9.00, Delft 9.15. Den Haag (HoU.
Spoor) 934, Leiden 9.36, Enkhulzen 835, Hoorn
9.03, Alkmaar 9.47. Ook deze trein uit Alkmaar
van 9.47 stopt aan het Genadeoord, zoodat alle
deelnemers zich van plaatsbewijzen tot de halte
Runxputte kunnen voorzien. Gezelschappen ge
nieten de gebruikelijke korting voor 10 of 25 per
sonen tarieven.
Programma’s behoeven niet meer te worden
aangevraagd, doch zijn by de ingangen van het
Genadeoord te bekomen.
Deelnemers uit de richting Alkmaar Hoorn
en Enkhulzen, vertrekken met den trein om
half vier van het Genadeoord; die voor de rich
ting Amsterdam en Haarlem om vjjf minuter
vóór vieren.
De ..Nederlandsche federatie van landeiyke
rljvereenlgingen”. die niettegenstaande de moel-
Wke tyden en de haar ter beschikking staande
beperkte middelen, toch maar doorgaat steeds
weer nieuwe wegen te vinden om de ruitersport
te plattelande te populariseeren en zoodoende
tevens te werken in het belang der paardenge-
brulkers en paardenfokkers, heeft als laatste be
wijs van har activiteit het plan gepubliceerd te
Hoofddorp een .Federatie-Rijschool” te stich
ten.
Om het mooie werk vestigen onderstaanden,
de pennlngmeesjters van het bekeeringswerk
van Pater Hendilchs in de vier plaatsen Am
sterdam, Den Haag, Leiden en Rotterdam, de
aandacht op het 40-jarig Priesterfeest van Pa
ter Hendrlchs 8 Sept. as. wy veroorloven ons,
op dezen dag. Katholiek Nederland te vragen,
om den onvermoeibaren missionaris in Neder
land een stoffeiyk bewys te zenden van hun
waardeering voor zyn mooie werk. Wij, de pen-
nlngmeesters in de vier plaatsen, weten hoe
hoog noodig die steun is. Niet enkel immers
het buitenlandse!) Missiewerk eischt stoffeiy-
ken steun
Men kan, wat men er voor wil beschikken,
zenden aan het adres van den feesteling, Laan
27, Den Haag, of op het gironummer van den
-penningmeester in Den Haag: 140615.
Gods zegen over alle weldoeners van
mooie werkl
De penningmeesters van het werk:
Voor Amsterdam: J. Zwerver, Geuzenkade 49.
Voor Den Haag: J. Poppelier, giro
Speelmanstraat 50.
Voor Leiden: G. Friedhoff, Oude Rijn 86.
Voor Rotterdam: Mevr,
dellandstraat 7.
lÈkluit zijn benoemd in het bestuur
van deze organisatie:
I. a. tot gedelegeerde, onderscheidenlyk plaats
vervangend gedelegeerde, van den minister van
economische zaken, de heeren F. K. J. Heringa,
tydeiyk raadadviseur, en mr. J. H. de Mol van
Otterloo, referendaris by het departement van
economisch^ zaken; b. tot gedelegeerde onder
scheidenlyk plaatsvervanger gedelegeerde van
den minister van sociale Zaken, de heeren dr. ir.
A^Ht W. Hacke, dlrecteur-generaal van den ar
beid. G. J. W. van Sierenberg de Boer, hoofd
inspecteur van den arbeid, en ir A. H.
O. W, de Bats, electro-technisch adviseur
by de arbeidsinspectie; c. tot gedelegeerde, on-
derscheldeiyk plaatsvervanger gedelegeerde, van
den minister van waterstaat, de heeren dr. Ir.
J. A. Ringers, directeur-generaal v d rijkswater
staat en ir. Th. M. B. van Marie, inspecteur-
generaal der spoor- en tramwegen, beiden te
's-Gravenhage;
II. tot gewoon lid de heeren; ir. W. Gooi, al
gemeen secretaris van het Koninklyk Insti
tuut voor Ingenieurs, te "s-Gravenhage; ir.
Ch. H. J. Driessen, hoofdingenieur, chef van
Naar wy vernemen, is aan bet vrouweiyk
personeel, werkzaam in de malery der Van
Houten’s Fabrieken, de vorige week medege
deeld, dat een verlaging zou worden toegepast
Optreden van de overheid tegen dezen vorm
van dubbel verdienen achten wij speciaal in
dezen tyd een Julsten maatregel van crislspoll-
tlek.
Wy veroorloven ons uw Raad te verzoeken
deze aangelegenheid opnieuw in overweging te
willen nemen en te willen bevorderen, dat zoo
wel voor het overheidspersoneel als voor het
particuliere bedryfsleven een verbod van arbeid
voor derden na wettelyke dagtaak tot stand
komt.”
ZONDAG 23/9:
Te 6 uur plechtige gezongen H. Mis; ontbijt; te 8 uur aanvang
van het Passiespel; te 12 uur diner in pension; te 14 uur ver
dere bywonlng van het Passiespel, dat te ongeveer 1730 geëin
digd Is; souper in pension; logies.
MAANDAG 84/9: Ontbyt; te ongeveer 830 per trein (schitte
rende reis!) van Oberammergau over Mumau naar het luxueuze
en toover-schoone Garmisch-Partenklrchen, alwaar wy ons voor
de volgende dagen vestigen In uitstekende hotels; aankomst te
10 uur; diner; na het diner uitstapje naar de geweldige rots
formaties en watervallen van den Partnachklammsouper;
’s avonds gezellig samenzyn: uitvoering van Beiersche boeren
dansen, schuhplatteln, jodeln! logies.
DINSDAG 25/9: Ontbyt; den geheelen dag autotocht door de
Zuideiykste Beiersche Alpen over Mittenwald OostenriJ ksche
grens); diner aan het Walchen-meer (onvergeteiyk uitzicht!);
souper in hotel te Garmisch-Partenklrchen; ’s avonds gezellig
samenzyn (zie boven)logies.
WOENSDAG 26/9: Ontbyt; te 830 autotocht naar het heeriyk
gelegen, wereldberoemde Klooster Ettal; bezichtiging der merk
waardigheden; orgelconcert voor onze reisdeelnemersper auto
over de alsdan zoo juist gereed gekomen auto-straat naar het
betooverende sprookjes-slot Llnderhof van Ludwig II; diner in
hotel te Ettal; per auto terug naar Garmisch-Partenklrchen,
waar in den namiddag de Kreuz-egg- of de Wankberg (naar
verkiezing) per Schwebebahn „bestegen” wordt (hier ligt het
Beiersche hooggebergte aan onze voeten; hier zien wy de berg
meren diep beneden ons!); souper in hotel; na souper gezellig
samenzyn (zie boven)logies.
DONDERDAG 27/9: Ontbyt; te ongeveer 9 uur vertrek per
trein van Garmisch-Partenklrchen naar München; aankomst
aldaar te ongeveer 10.45 uur; groote autotocht door München
oud en' nieuw; diner in de restauratlezalen van het Centraal
station; 's namiddags gelegenheid tot winkelen; te ongeveer
19 uur vertrek der deelnemers die met den nachttrein reizen.
Souper in de treinrestauratie.
De deelnemers die met den dagtreln reizen gebruiken te 18.15
het souper weder in de restauratlezalen van het Centraal-Statlon
en vertrekken om 1930 van München naar Nürnberg, alwaar
wordt overnacht.
VRIJDAG 28/9: Ontbyt In den trein voor deelnemers van den
trein; aankomst in Utrecht te ongeveer 10.40 uur.
Deelnemers dagtreln ontbyt in hotel; vertrek per trein uit
Nürnberg te 7.15, dlper en souper in treinrestauratie; aankomst
te Utrecht ongeveer 1930 uur.
AFSCHEID
NB. zy, die bezwaar mochten hebben tegen de nachtreis van
27 op 28 9, kunnen tegen een minimum van kosten (ƒ5.en
onder gelelde de terugreis op 28 September per dagtreln
afleggen.
De hierboven in het kort beschreven luxueuze reis biedt de
Directie van de VK.P en de Katholieke Illustratie aan hare
abonné’s (aitslaitend aan hare abonné’s) aan tegen den prys van
Deelnemers aan deze reis hebben, dank zy een afzonderiyk
getroffen regeling, geen pas, doch slechts een bewys van
Nederlanderschap noodig. wat een aanzienlyke besparing be-
teekent.
By inschryvlng voor administratiekosten, enz. een bedrag van
ƒ2.50 per deelnemer verschuldigd.
De relssom moet ulterlyk 14/9 in ons bezit zyn.
Gegadigden gelieven zich terstond aan te melden opdat voor
een ieder een bevredigende voorbereiding gewaarborgd kan zyn,
mede in verband met de te verwachten drukte te Oberammergau
Uitvoerige dienstregeling, deelnemersiyst en insigne worden
t.z.t. aan da deelnemers toegezonden.
Men adresseere aan de Administratie van dit blad Afdeellng
Reis Oberammergau.
Naar wy vernemen, zal de tramdienst Alk
maar—Egmond aan Zee met ingang van
7 October a.s. definitief worden opgeheven,
zoodat vapaf dien datum de Egmonden slechts
op het busverkeer zullen zyn aangewezen.
De actie van het comité uit de burgers
dier gemeenten, is dus, zooels wy reeds had
den voorzien vruchteloos gebleven
Eenlge belangrijke groote gemeenten,
wier steun gevraagd is by de stichting van
een vliegveld in Zuid-Limburg, hebben
daarvan definitief afgezien. De tydsom-
standigheden zyn er niet naar, om aan de
respectleveiyke gemeenteraden een voorstel
te doen om gelden voor het bekende doel
beschikbaar te stellen.
Bovendien Is gebleken, dat geen bevre
digende oplossing verkregen kan worden
omtrent de plaats van de luchthaven.
Het Is een lange en llchteiyk verwarde ge
schiedenis, waaraan een ontelbaar aantal vlag
gen te pas komt. Het begint In 1500 toen Noor
wegen en Denemarken één waren. Teno had
Noorwegen geen vlag. Pas later kreeg het
In de Deensche vlag een eigen blazoen en toen
het zoover was gekomen er gingen natuui-
iyk eeuwen van diplomatieke stappen aan
vooraf kwam Noorwegen onder Zweden en
begon er du narigheid weer van voren af aan.
Het begon den Noren ten laatste te vervelen
en zy schaften zich kort en goed een eigen
vlag aan, welke door den Zweedschen kanlng
verboden werd. In ongeveer 1840 evenwel stond
hy den Noren toe, om hun eigen vlag te voeren,
doch voorzien van een Zweedsch blazoen.
Het werd zoodoende een uitermate veel
kleurige vlag, die de Noren haringsalade noem
den. Ze leefden lange jaren ongelukkig onder
de „haringsalade” en kregen eindeiyk om-
De besturen van de vier R. K. Centrale So- I
Hele organisaties in Nederland, m. de Aigemee- Naar Den Haag by de opening der
ne R. K. Werkgeversvereenlging. het R. K. werk- Staten-G^neranl
lledenverbond. de Ned. R. K. Boeren- en Tuin- Staten Ueneraal
dersbond en de Ned. R. K. Middenstandsbond,
sisomstandigheden ten zeerste toegenómen euvel
van het verrichten van arbeid voor derden na
verrichte dagtaak, door allereerst aan het over
helde- en semi-overheidspersoneel onmogeiyk te
maken op deze wyze aan arbeiders en midden
standers een ongeiyke concurrentie aan te doen
en door derhalve te bevorderen, dat in het al
gemeen voor het overheidspersoneel een verbod
wordt uitgevaardigd van het verrichten van ar
beid voor derden, waarby enkel rekening ware te
onthouden met ontheffingen, in speciale geval
len, als voor werkzaamheden op sociaal en cha
ritatief gebied, door den betrokken Minister te
verleenen.
By schryven van 8 Maart 1933 ontvingen de
organisaties van den toenmaligen voorzitter van
den Raad van Ministers op dit schryven een
antwoord, biykens hetwelk de Regeering maat
regelen als gevraagd, niet door de omstandighe
den geboden achtte.
Anderzyds was de toenmalige Regeering van
oordeel, dat door een verbod als gewenscht, een
scherpe tegenstelling zou ontstaan tusschen de
arbeidsverhoudingen in de vrye maatschappy en
die in den overheidsdienst. De Regeering al
dus het schrijven zou hier tegenover de amb
tenaren iets doen, dat op overeenkomstige
gronden op veel ruimer terrein zou moeten gel
den.
De organisaties bovengenoemd hebben onlangs
gemeend zich terzake opnieuw tot den Raad
van Ministers te moeten wenden in een schrij
ven, waarin zy verklaren:
„Inderdaad Ueft ook In onze organisaties het
gevoelen, dat met maatregelen alleen tegen ne-
venarbeld van overheidspersoneel niet kan wor
den volstaan. In het vrije bedrijf evenzeer als
in den overheidsdienst Is de arbeid voor derden
na wettelyken uteeidstyd, naar het oordeel van
ota* organisatl^Hals een sociaal kwaad te be
schouwen. Uitermate sterk wordt dit euvel ge
voeld in de huidige moeiiyke tydsomstandig-
heden, nu het meer dan ooit gewenscht is, dat
de nog te verrichten werkzaamheden blyven
in handen van het bestaande bedrijfsleven en
zoo de werkloosheid wordt tegengegaan al-
thans niet wordt vergroot.
I
Dezer dagen is te Amsterdam in het gebouw
van den Ryksdlenst ter Uitvoering van den
Zulderzeesteunwet, onder voorzitterschap van
den heer Ir. G. F. H. Hóuben, directeur van
dezen Dienst, de eerste vergadering gehouden
van de Contact-Commissle van belanghebben
den in den zin der Zulderzeesteunwet, welke
voor de toepassing van deze wet, als vlsch-
venter zyn erkend.
Aan de orde werd gesteld de vraag, of en in
hoeverre de vlschventers welke hun bedryf aan
het vervormen zyn, nog steun Ingevolge de Zul
derzeesteunwet behoeven en in welken vorm
deze steun zal moeten worden verleend.
9
Op den Noordlandschenweg tusschen ’s-Ora-
venzande en Hoek van Holland, staken twee
wielrydsters vanaf het rijwielpad langs dezen
weg den verkeersweg over. Op eenigen afstand
achter haar volgde een wlelryder, die het voor
beeld volgde, doch verzuimde richting aan te
geven, en ook niet op het verkeer lette..
Toen hy zich op den ryweg bevond, naderde
Juist een personen-auto, bestuurd door den
heer J. H. Wallenburg uit Rotterdam.
Teneinde den wlelryder nog te ontwyken,
reed de chauffeur een zyweg in. doch de wlel
ryder kreeg toch nog een duw van den auto en
werd over den weg geslingerd.
Doordat de chauffeur toen alle aandacht aan
den wlelryder besteedde, bemerkte hy niet, dat
de dames van haar rywlel waren gestapt, en
op den weg stonden. De belde dames sprongen
snel op zy. doch de rijwielen werden gegrepen,
en Verdwenen met den auto In een sloot langs
den weg.
In den auto zaten vyf personen, die echter
met den schrik vry kwamen. De wlelryder, de
heer J. V. uit Rotterdam, bleek een hersenschud
ding te hebben bekomen, benevens een hoofd
wonde en een vry ernstige wonde aan het zit
vlak.
Nadat een voorloopig verband was gelegd. Is V.
per ziekenauto naar een ziekenhuis te Rotter
dam vervoerd.
Eindhoven prof. ir. J. A. Gruttering, beheerder
vafi het laboratorium voor delfstofkunde aan
de Technische Hoogeschool te Delft; prof. dr.
L. s Ornstein, hoogleeraar aan de Rijksuni
versiteit te Utrecht; C. J. F- Zaalberg, '/oorVl-
ter van -- -
Ir. W. H van Leeuwen, president-dlrecteur
de Nederlandsche Gist- en L.
Delft; 8J. Wouda, directeur Van de N.V. Neder
landsche Instrumenten en Electrische Aparaten-
fabriek (Nieaf) te Utrecht; mr. A. L M. J-
Baron van Wynbergen. voorzitter van den Mid-
denstandsraad, te Utrecht; O. J. W. Putman u-- -- t-
Cramer secretaris van den Ondememersraad van mooi nazomerweer zou kunnen brengen. De
voor Nederlandsch-Indié te ’s-Gravenhage verdere ontwikkeling van den algemeenen weers-
F 8 Noordhoff, bestuurder van het Neder-
*andsch Verbond van Vakvereenigin^en, te Am
sterdam; C. J- Kuiper, lid van het bestuur
van het R. K. Werkliedenverbond, te Utrecht
a atarMzikant secretaris van het ChristelijK
Natkmaal Vakverbond In Nederland, te Utrecht, luchtarukverdeellng een einde gemaakt aan het