OP EEN AFSTAND GEZIEN I1VOROL f}e Nederlandsche Tandpasta »WAT MIJNHARDT MAAKT 15 GOED" Medische Kroniek H van Extra-hulp aan werkloozen Pastoor J. G. Breda t H. Verbunt - van Dijk HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IÖcL ^Rookers ook Uw tanden frisch en blank mei ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1934 IDEEËN Dag en nacht i a Autobus in een sloot DE HOOGE VELUWE FAILLISSEMENT ATALANTA Voor den Hoog en Raad KARMEL TE EGMOND WONING IN VLAMMEN Pastoor van Breda O. F. M. f De nieuwe monumentale ingang van de R. K. Begraaf plaat» Crooswijk te Rotterdam nadert zijn voltooiing Miswijnen, Codslampolie, Kerk kunst op elk gebied De inzittende schoolkinderen min of meer ernstig gewond Nationale Noveen van 24 Sept.2 Oct. Ryksbydrage voor 1935 met f 100.000 verhoogd Werkzaam priester leven afgesloten E/ MWijnei^CoJslampolie, Kerk, kunst op elk gebied jelef. 348, Tilburg. Casihuisstr 64 Voor noodzakelijke ge- zinsbehoeften In den leeftijd van byna 66 jaar plotseling overleden LIBRA. machtige van eigen speciale ge- St. van woning van L. s hjksche sleur, van tUd tot tUd van re- wel zoo steen ontstaan riet was bedqfct Zoo kan het gebeuren, dat een vreemde in één oogopslag in onze naaste omgeving waarne mingen doet, welke ons, juist door de dage- «aan. En zoo is het nuttig den vreemde te zijn en vsn- daar te peinzen over hetgeen men achterlaat. Zoo hebben wij van hooge bergen af in den geest op ons lage polderland neergezien en t kan zijn nut hebben om wat daar dan als een film voorbijgaat, op papier vast te leggen. Mis schien doet een of ander onzer lezers er zijn voordeel mee. Om half een des middags was pastoor van Breda overgebracht naar het Maria Paviljoen, om een spoed-operatie te ondergaan aan de blinde darm. Alvorens onder narcose te worden gebracht gaf de pastoor, die over zijn gezondheidstoestand niet gerust was, den wenach te kennen de laat ste H.H. Sacramenten te mogen ontvangen. De rector van het O. L. Vrouwe Oasthuis de zeer- eerw. heer J. Gussenhoven heeft daarop den pastoor ten volle bediend. Hierna werd omstreeks drie uur de narcose aangebracht. Wat gevreesd was, geschiedde: kort na vier uur begaven de krachten den lijder. Uit de verdoovtag zou hij niet meer ontwaken. Te omstreeks kwart over vier was de dood in getreden. Het verschelden van den beminden herder van de Boomskerk kwam wel zeer onverwacht. Donderdagmorgen droeg de pastoor nog de H Mis op. Des avonds voelde hjj zich plotseling ongesteld. Hevige pijnen overvielen hem. Vrij dagmorgen was zijn toestand zoo verergerd, dat dr. Damen. welke den pastoor bjj afwezigheid van den huisdokter behandelde, zijn overbren ging naar het ziekenhuis noodzakelijk achtte. Reeds gerulmen tijd was de pastoor lijdende aan de blinde darm. Deze ziekte heeft zich plotseling hevig geopenbaard en gepaard aan bulkvllesontsteking heeft zij den dood tenge volge gehad. Vrijdagmiddag omstreeks kwart over vier is in het Maria Paviljoen te Amsterdam overleden de zeereerw. heer J. O. van Breda OT.1L, pas toor van de Boomskerk aan den Adm. de Ruy- terweg. Pastoor van Breda bereikte den leeftijd van bijna 66 jaar. Vrijdagmiddag is brand uitgebroken in de d. Waardenburg, aan de Hel- straat te Zeelst. De brand was in den schoor- i. Het huls, dat gedeeltelijk met :t, brandde geheel af. Benig huis raad kon worden gered. Het pand was laag, de Inboedel niet verzekerd. Aangezien er geen bluschwater aanwezig was, is de brandweer niet uitgerukt. De openstelling voor bet publiek van het uitgestrekte landgoed ,JDe Hooge Veluwe” is andermaal verlengd, nu tot en met Zondag 16 September as., op dezelfde voorwaarden als die tot dusver golden. De laatste twee dagen (dus 15 en 16 September) geldt de openstelling ook root auto’s. den arbeider, de onverzorgdheid van den werk- looze meer dan ooit. Wat zou het mooi zijn ten deze op een stuk sociale voorzorg te kun nen wijzen, ontstaan door roomschen invloed! Maar de nlet-llberale, de sociaal voelende ka tholieke werkgever wordt nog altijd als een uitzondering geprezen en als gemeenschap heeft de katholieke werkgeversstand geen eigen stem pel op het sociale leven gedrukt. Al was er maar één speciale maatregel door zijn toedoen tot stand gekomen! Al had, om een voorbeeld te noemen, die katholieke werkgeversstand In de zen crisistijd eens het initiatief genomen om de vrouwelijke werkkrachten door mannelijke te vervangen, een Initiatief, dat door niet-katho- lieken zeker In meerderheid zou gevolgd sfjn. En mogen wij roemen op onzen katholieken werkliedenstand? Ook hier missen wij het groote voorbeeld van een stelselmatig en krach tig streven naar solidariteit; ook hier een te uitsluitend behartigen van eigen standsbelangen. Is het bijvoorbeeld niet teekenend, dat een terrein, waarop katholiek Nederland zoo trotsch Is, n.m. een eigen Roomsche dagbladpers, on- dermljnd wordt door pogingen om naar so cialistische leest een katholieke werklieden pers te stichten en dat zulk een ongewenschte splijtzwam in ons openbare leven zonder ver zet groeien kan? Zoo zouden wU aan het vragen kunnen blij ven. Maar genoeg om, wie In deze richting denken wil, op het spoor te zetten. Terecht zijn wij, Nederlandsche katholieken, trotsch op ons kerkelijk leven. Maar wordt het geen tijd ons af te vragen of wij als gemeen schap Ook het sociale leven niet zóó kunnen beïnvloeden, dat wjj ook ten deze aan de we reld ten voorbeeld kunnen zijn? Men vroeg eens aan de H. Theresia Lisleux. onder welken naam men haar moest aanroepen, als ze in den Hemel was. Ze ant- wOordde: „Ge moet mij Kleine Theresia noe men”! Wist de Heilige, dat Ze met die bemin nelijke benaming de harten onweerstaanbaar tot Zich zou trekken?.... Een vóórgevoel moet Ze er, onder ingeving des hemels, wel van ge had hebben, want, met de naïveteit van ’n kind, maar de zekerheid van ’n Heilige die in God delijk Licht de toekomst doorschouwt, zegde ZU. eenlgen tijd later: Ja! ik weet het „ieder een zal van me houden" Juist! lieve Heilige! En tochwanneer men de vraag stelt: én waar is naast het kerkelijk leven de eigen katholieke cultuur, dan blijft een bevredigend antwoord uit. De vraag is pijnlijk, maar is het niet, goed h*»r eens scherp te stellen, vooral in dezen tijd, nu er zoo allerwege om een nieu we otdenlng, om nieuwe Ideeën, om nieuwe maatschappelijke perspectieven geroepen wordt, de vraag, waarom is er in Nederland, waar bijna een derde der bevolking katholiek is en waar het Roomsche kerkeUjke leven zoo bloeiend is, geen sprake van een eigen katho lieke cultuur? Nog altijd wordt er ten on rechte van Nederland als van een „protes- tantsche natie” gesproken; onjuist naar het getal van geloovige protestanten gemeten, maar niet geheel ten onrechte naar den calvlnlstl- schen geest, die in heel het openbare leven nog te vinden is. Zou het teveel geëischt zijn, wan neer duidelijk ware aan te geven hoe ook de katholieken hun eigen stempel op dat open bare leven In Nederland hebben gedrukt, te veel, waar op iedere drie Nederlanders er één kathdllek is? En toch, dat eigen cachet, die eigen sporen van een katholieke cultuur, zijn in ons nationale leven niet aan te wijzen. WU laten nu af om te onderzoeken, of er in de nationale kunst of wetenschap van een sterken katholieken Invloed sprake is. Daarvoor is onze emancipatie nog te jong. Maar zou het onmogelUk zUn geweest bU een kerkelUk zoo sterke en goed georganiseerde gemeenschap Mis de onze, een beïnvloeding der sociale verhou dingen te verwachten? Laten wU enkele ge wetensvragen stellen: had een niet alleen ulter- Hjk kerksche maar innerlijk vrome katholieke bevolking niet een algemeene Zondagsrust, een betere Zondagsheiliging kunnen doorvoeren, door sport en spel en verder ulterlUk vertoon naar den vrijen Zaterdagmiddag terug te drin gen? Wanneer vreemdelingen met een zekere verwondering constateeren, dat het openbare leven in Nederland, ten minste in de grootste en grootere steden even wuft is als overal el ders, is dit dan niet voor een aanmerkelijk deel ook aan de slapheid der katholieken te wUten? En hoe staat het met onze solidariteit? Van de Joden is spreekwoordelUk, dat zij een sterk familieleven hebben en dat zU eigen rasgenoo- ten nooit in den steek laten. Is er bij ons iets van zulk een trek te vinden? Of is er niet Juist bU de minder bedeelde katholieken en de groote gesinnen een voortdurende klacht, dat er onder geloofsgenooten geen saamhoorlgheld bestaat; dat men er nooit iets van bemerkt vooruitgeholpen te worden door genooten van dezelfde kerk? Hebben wU, grootste bevolkingsgroep en partU met de groote gezinnen, iets doorgedreven wat op steun van dat groote gezin lUkt? Moest men in het buitenland niet kunnen zeggen: kUkt maar Nedenmd, daar heeft de katholieke partij een kinderfonds afgedwongen, waartoe alle werkgevers en werknemers bUdragen? Kijk naar Nederland: daar is het zoo her haaldelijk in encyclieken gepredikte soüdarisme tusschen werkgevers en werknemers groeiende! Ja, zoo moest het zUn, maar zoo is het niet. In dezen crislstUd schrUnt de wanorde In de sociale verhoudingen, de rechteloosheid van Zoo ongeveer was de gedachtengang van de Inzenders in de Catholic Herald. WU vermelden ze alleen hierom, omdat ze gebouwd was op de volgende belangrijke stelling, welke ons aan het nadenken en vergelUken bracht. Het moet toch mogelUk zUn. aldus ongeveer de bedoelde inzenden, om naast kerkelUke katholieke bladen een eigen katholieke dagbladpers te hebben. Immers het woord katholiek is niet ■oo eng als wU wel eens gewoon zijn te meenen en zooals anderen, b.v. de Anglo-katholleken t begrijpen Katholiek moet niet alleen den ka tholieken godsdienst en zUn bedienaren en gebruiken omvatten, het moet ook uitdrukken een eigen cultuur en een eigen sociologie en een eigen economie. Of zUn wU zóó arm, dat WU alleen maar katholiek In de kerk zUn? 1 I* waar, een katholieke beschaving, een ka tholieke economie kunnen zonder den katho lieken godsdienst niet bestaan. Toch zUn zU VTerhilWnA y>n elkaar, immers de laatste is Op den Bultenhulzerweg in den Velserpolder is Vrijdagmorgen een autobus met zeventien schoolkinderen in een twee meter diepe sloot gereden. Het ongeluk gebeurde nadat een scherpe bocht in den smallen weg was gepasseerd Een vreeaelUk gegil steeg uit de bus op, die bijna plat op zUn zUde lag. Een Juist passeerende postbode hielp de hevig ontstelde kinderen, voor zoover zU zelf niet tn staat waren uit den wagen te klimmen, op den weg. Ook omwonen den kwamen te hulp. De meeste kinderen Hepen verwondingen op. Een zesjarig meisje kreeg een ernstige hoofd wonde, doordat ze door een ruit werd geslin gerd. De politie te IJmulden stelt een onderzoek in. Johannes Gerardus van Breda O.F.M. werd op 1 October 1868 te Zaltbommel geboren. Als dertienjarige jongen vertrok hu naar Venray. om daar gedurende vUf jaar de Humaniora af te maken. In het jaar 1886 deed hu zUn Intrede in het klooster der Paters Franciscanen te Maastricht, waar hU op 4 October 1887 als Pater Simplicius van Breda de H. Professie aflegde. Daarna volgde weer een tUd van ern stige en zware studie, philosophic en godge leerdheid. welke bekroond werd met de zoo vurig begeerde priesterwUding. welke hem op 18 Maart 1893 werd toegediend door Mgr. Fr. Boermans z.g. in de Kathedraal te Roermond. Het priesterleven van pater Simplicius van Breda was nu begonnen. Tot 1899 stond hU als assistentlepater te Weert, van dien datum af tot 1919 was hU de onvermoeide en zeer gezoch te werker vanuit het klooster te Woerden. Hoe veel de thans ontslapene in die twintig jaren bU gelegenheid van Missies. Triduüms, Veertig urengebed en andere geestelijke oefeningen heeft verrSht, kunnen de duizenden en nog eens duizenden in den lande getuigen, die door middel van preekstoel of biechtstoel met hem in contact kwamen. Vanaf 1919 was pater van Breda gedurende een zevental jaren werkzaam als kapelaan te Wychen. Nijmegen en te Rotterdam, op welke laatste standplaats de overledende zUn eervolle benoeming ontving tot pastoor te Amsterdam. Vanaf 11 Maart 1926 heeft pastoor van Breda zich geheel voor de hem toevertrouwde paro chie gegeven, die thans dankbaar herdenkt wat hU in die acht jaren voor parochianen en kerk heeft gedaan. Maandagavond om acht uur zullen voor den overleden herder de Metten worden gezongen. Dinsdagmorgen om half tien vangen de Lauden aan, waarna plechtige uitvaart. Het stoffelijk overschot wordt vervolgens overgebracht naar Katwijk en op de begraafplaats van bet WiHlbrorduscollege ter aarde besteld. WU vernemen thans, dat de minister van Sociale Zaken aan het Nationaal Crisiscomité heeft bericht, dat overeenkomstig den ui toe drukten wenach de Rjjksbtjdrage voor 1935 met 100.000 sai worden verhoogd. en der grootste voordeelen van een bul- H tenlandsche vacantie is d» gelegenheid, welke men daardoor heeft, het eigen vaderlandsche leven op een afstand te kunnen bekUken. Zoolang men tusschen de bekende dingen van lederen dag verkeert kan het ge makkelUk gebeuren, dat daarin geleidelijk veranderingen plaats hebben, zonder dat men deze waarneemt, ja, het komt maar al te vaak voor, dat men dagelijks nog naar de dingen kijkt, zonder ze eigenlijk te zien. Een Amster dammer kan lederen dag langs den Westertoren komen zonder den steenen reus op te merken. Hij zou zijn hals in krampachtige bochten moe ten draaien om naar de spits van den hem immers toch zoo goed bekenden toren te kijken; of wel, hij zou op een afstand moeten gaan staan om een goeden indruk van die steenen verhevenheid te krijgen. En zoo iets doet hij natuurlijk niet; verbeeld u, men zou denken dat hij een vreemdeling was! Ziedaar de voorgeschiedenis. Deze redactlo- neele verklaring nu zette blijkbaar een aantal lezers aan het schrijven. WU vonden nm. in een der laatste Augustusnummers van de Ca tholic Herald een stuk, onderteekend door een dozijn lezers en lezeressen en gezonden uit een vacantie-oord in Normandië. Dit stuk bracht ons aan het peinzen. Het is van een fijnen humor, waarvan de Engelschman in tegenstel ling met ons zoo goed het geheim verstaat. WU zullen daarom ook nalaten bet te vertalen wat in Engeland een glimlach op de lippen toovert, wekt hier zoo gemakkelUk ergernis. De schrijvers dan prikken den eerwaarden re dacteur van de CathoUc Herald met commen taren op zUn verklaring. GU hebt, schrijven zU. eerst het woord katholiek geheel uit uw blad willen weglaten, meenend dat een nieuws blad vanzelf katholiek is, wanneer het door katholieken wordt samengesteld. Achteraf werd echter het woord Katholiek en nog wel met een hoofdletter, gehandhaafd en in elk nummer komt het nu wel twintigmaal voor. WU gelooven, schrijven de inzenders, dat het laatste juist is. Maar alleen: het moet niet in het gebruik van het woord kathoUek zitten, of men al of niet een katholieke krant maakt. Men moet onderscheiden: men kan kerkelUke bladen maken, die over kerkelUke personen en zaken schrijven en mededeellngen doen. En deze moeten zich dan ook tot haar taak be palen en niet hun exploitatie trachten goed te maken door het opnemen van advertenties met meisjes in corretten en badcostuums. aan prijzingen van schoonheidsmiddelen enz. Daar naast kan men het katholieke dagblad heb- ijen, dat alles mist wat in kerkelUke bladen thuis hoort. Wanneer gU ons dus een katholiek nieuwsblad wil geven, bespaar ons dan de kolom met leelUke foto's van jarige bisschoppen, wel ke gU ons onlangs gaaft. Een bisschop is nu eenmaal ieder jaar Jarig, zooals leder ander en deze hoogwaardlgheldsbekleeders zullen ver- moedelUk zelf een dusdanige publicatie niet op Prijs stellen. Wanneer echter een bisschop een belangrijke daad verricht, b.v. sterft voor het geloof, meldt dat ons dan en wU zullen trotsch op hem zUn! in die zich met ons vereenden, verhooring te verkrijgen. Men kan z'n verlangens ofwel stil voor zich zelf vormen, ofwel aan ons schriftelUk opzen den. Ze worden dan bU de rellquie der Heilige neergelegd. Die deelname is kosteloos. Ze mag voor niemand bezwaarlijk. zijn. Door vrijwillige bijdragen hopen we, ook ditmaal, in de onkos ten te voorzien Ieder die zich als deelne- mertster) opgeeft, mits tijdig. en duidelUk, ont vangt 'n plaatje met noveengebed om zich door het bidden daarvan met ons te vereenen. Vertrouwen! De Kleine Theresia zal voor leder onzer zoo gaarne de machtige groote voorspreekster bU God zUn! Giro: 39730. Naar men weet, kent het Nationaal Crisis comité, behalve den algemeenen steun, waar voor het Nederlandsche volk op allerlei wUzen de gelden bUeenbrengt, nog een speciale steun- actie voor werkloozen om in zeer noodzakelUkc gezinsbehoeften te voorzien. De gelden daar voor worden gevonden uit een post van 750.000 op de begrooting van het Departement van So ciale Zaken, ten behoeve van het Nationaal Crisiscomité uitgetrokken, terwUl de -deelnemen de gemeenten elk voor haar deel een geluk be drag beschikbaar steUen als van het Comité wordt ontvangen. et komt mU voor, dat de Voorzienigheid alle maatregelen heeft getroffen, dat de menschen niet zouden versuffen. Welis waar zorgen de menschen daar zelf ook voor, door hun verschillende pUchten te verwaarloo- zen, en zich aldus allerlei onaangenaamheden en zelfs rampen op den hals halen, maar alle op die manier veroorzaakte verrassingen heb ben lang niet altijd een goed effect. Daaren tegen zijn de natuurlUke veranderingen, zoo als de wlsseUng der leeftUden. het huwelUk. de jaren. de seizoenen, het weer en niet op de laatste plaats de wisseling van dag en nacht van dien aard, dat zU den mensch steeds frisch houden. De mensch leeft veel meer met den dag en den nacht mede, dan men zou denken. In de eerste plaats gaat daarmee de wisseling van waken en slapen gepaard, maar waarom wordt de mensch ’s avonds slaperig? En om het antwoord duldeUjker te maken, kan men dadelijk op de zak zelf ingaan, maar het is vaak zeer verhelderend eens te zien, hoe het met planten en dieren staat. Vele planten slui ten ’s avonds hun bloemkelken, en ook van hun stofwisseling weet men, dat die overdag geheel anders is dan ’s nachts. Wanneer men nu planten overdag in het donker zet. *s nachts in ’t Ucht, verandert daardoor in *t algemeen hun gedrag niet. Dus hier kan waken en slaap niet alleen verkUard worden door het Ucht van de zon; maar misschien wel door andere werkingen dan de zon, scheikundige of electrische veranderingen in de atmosfeer, die Immers evengoed doorgaan .of men het licht afsluit of niet. In 1 voorbijgaan moge gezegd worden, dat sommige planten, zooals de heUotroop en de convolaatus zeer gevoelig zijn voor het zonnelicht, omdat zij Immers den gan- schen dag door steeds hun bloemen naar de zon gericht te hcAiden. en zoo met de groote lichtbron meedraaien De dieren slapen niet allen des nachts, hier heeft men opgemerkt, dat dit vooral afhangt van de zintuigen, waarmee zij leven. Dieren, die vooral met hun oogen leven. zooals de vogels. slapen 's nachts zooals *t behoort, maar dienen, die vooral met hun reukzintu'g leven, zooals b.v. katten, zijn ’s nachts zeer actief, en slapen vaak een gat in den dag. De eerste soort, die het zonnelicht noodig heeft, kan 's nachts heel weinig beginnen, maar de tweede soort is 's nachts juist ongestoord. Zoo heeft men ook wel verondersteld, dat de slaap by den mensch een gevolg van sug gestie is: neem het Ucht weg. en elk geruisch en de mensch wordt van zelf slaperig. Nu is het zonder twijfel waar, dat duisternis en stilte den slaap zeer bevorderen, maar aan den ande ren kant is het een feit, dat menschen, die door den aard van hun beroep gewoon zijn overdag te slapen en *s nachts te werken, toch nog immer ’s nachts tegen den slaap hebben te vechten, en jarenlange gewoonte verandert daaraan niets. Het ligt dus niet alleen aan Ucht of duisternis. Maar slapen en waken is niet het eenige, wat periodiek is. Ook de lichaamstemperatuur beschrijft eiken dag een kromme lijn, en wel zoo, dat zij 's morgens laag is b.v. 36.5 onder den oksel en 's avonds tot 37.- of hooger op loopt bij gezonde menschen. En ook bij zieken gaat dat eveneens zoo. en wanneer de tempe ratuur bij tuberculoee-lljders ’s morgenj hoo ger Is dan ’s avonds, geldt dit in t algemeen als een slecht teeken. Benedict in Amerika heeft nu nagegaan of menschen. die sedert acht Jaren nachtarbeid verrichten, misschien een andere tempera- tuurscurve hadden, maar ook hier bleek, da^, hun temperatuur Op dezelfde wijze op en neeg ging als bij de nachtalapers. Hetzelfde heeft, Glgon geconstateerd bij bakkers, nachtzusters, nachtwakers. Volcker heeft hetzelfde nagegaan bjj de bewoners van Noord-Ijsland, die zeer lange dagen of zeer lange nachten hebben, en vond ook daar de normale curve. Helaas. andere onderzoekers en volstrekt geen slechtere, hebben het tegenovergestelde beweerd.men is er werkelijk in geslaafd om bU konijnen, apen en vogels den loop van de dagelljksche temperatuur geheel in de war te brengen en te veranderen, juist door Ucht en duisternis te veranderen. En Osborne, die een groote reis maakte van Zuid-Afrika naar Australië, heeft bij zich zelf waargenomen, dat zijn temperatuur wisselde met den zonnestand van de plaats waar hjj zich telkens bevond. Dat wil dus zeggen, dat het Ucht wel degelijk een besllssenden Invloed had op de hoogte van zijn lichaamstemperatuur. Vele processen gaan met den dag en nacht op en neer. De bloeddruk verandert regelmatig met dag- en nacht wisseling, de pols en de ademhaling zijn ’s nachts langzamer, en zelfs urine bemerkt men den invloed De raadkamer van den Hoogen Raad heeft Vrijdag behandeld het cassatieberoep van den Raad van Arbeid te Amsterdam tegen het arrest van het gerechtshof aldaar, waarbij vernietigd is het faUllssement van de drukkerij „Atalanta" te Amsterdam, waar, vóór de inbeslagneming der persen, het dagblad „de Tribune” werd ge drukt. Het Hof had het vonnis der rechtbank te Amsterdam, waarbij het faillissement was uit gesproken, vernietigd op grond, dat de Raad van Arbeid niet bevoegd was het faillissement aan te vragen, hebbende die Raad de beschik king over andere executiemiddelen, om tot in casso te geraken. Het beroep van den Raad van Arbeid werd toegelicht door mr. J. van Kujjk te 'sGraven- hage en bestreden door mr. 8. de Jong uit Am sterdam. Een dag van uitspraak werd niet bepaald. En daar GU het ons zoo gemakkelUk maakt, moet Ge ook maar verwachten dat we van Uw allerbekoorlijkste toegankelijkheid ruim gebruik maken I Maar,... Ze zal er niet van schrikken! Ze zag toen ai. voor Haar dood, ZU. klein kind, dat altijd Gods verlangens had Ingewilligd ten koste van Zichzelf, hoe ver Ze gaan kon hoe sterk Ze sou staan met Haar schat van liefde en grenzeloos vertrouwen tegenover dien goeden God. als Ze maar eenmaal bU Hem was! „HU zal al mijn «rilletjes moeten vervul len," zei Ze. „omdat Ik op aarde ook altUd ZUn Wil gedaan heb”! Sublieme stoutmoedigheid waaraan Gods Liefde niet kan weerstaan! En wat heeft Ze ons dat vertrouwen nog tallooee malen, in allerlei bewoordingen, geleerd en aanbevolen? „Men kan nooit te veel vertrou wen hebben op den goeden God. die zóó goed en zóó barmhartig is”! „Men verkrijgt van Hem zooveel men vertrouwt"! O, zUn er eigenlUk. onder den schat liqulen der Heilige, te Lisleux bewaart? kostbaar als deze. Haar woorden? Hoe moeten ze ons troosten en met vertrouwen vervullen! Luisteren wU dan naar Haar! en ZU zal naar ons luisteren Laten we met groot ver trouwen Haar onze tallooze nooden aanbieden: wie heeft niet veel te vragen in deze tijden? De Karmel van Egmond wil mét u, vóór u tot Haar bidden, van 24 Sept, tot 2 October vooral, de Noveen voor Haar feest! Al ons bid den en boeten, in aansluiting met het Hoog heilig Smeek- en Zoenoffer eiken morgen onze Tberesia-kapel opgedragen, zal in dagen uitsluitend zijn, om voor hen die Het N.-C.C. heeft zich onlangs tot den mi nister gewend met de vraag, of de uitgetrokken som voor 1935 niet zou kunnen worden ver hoogd. Door den langen duur van de crisis wordt de behoefte aan voorziening in dezen extra-nood steeds grooter. Het Comité achtte het daarom gewenscht. dat voor de berekening van de bUdragen per gemeente mede van den maatstaf van 2.50 per werklooze zou worden uitgegaan en niet van 2.10, zooals in 1934 Bovendien is het aantal werkloozen stUgende. Door het één en ander zou. naar het N.C.C vaststelt, met de aangegeven som voor 1935 moeilUk kunnen worden volstaan. Aanleiding tot onze overpeinzing was een blik in een Engelsche katholieke krant, ons door een vriendelUke hand toegezonden. Al vorens den Inhoud van het bewuste stuk mede te deelen, een woord vooraf over de Engelsche katholieke pers. Een eigen dagbadpers hebben onze geloofsgenooten over het Kanaal niet. Men beeft zich ’daar tot nog toe met enkele week bladen en voorts met zoogenaamde parochie bladen beholpen. Niet, omdat de Engelschman een slechte krantlezer is; Integendeel, in wei nig landen worden zooveel dagbladen gelezen als in Groot Brlttannlê. Maar de gemiddelde Engelschman, ook de katholieke, leest liefst een neutraal blad, althans wat daarvoor ge houden wordt. Daarin willen enkele katho lieke voormannen nu verandering brengen. On der leiding van eenige RK. geestelijken heeft men een aantal katholieke weekbladen gecon centreerd en op die basis wil men een katholieke dagbladpers uitbouwen. Een en ander werd door de leidende redactie in den breede aan- gekondlgd, in welk betoog om. tot uiting kwam, dat er naar gestreefd sou worden een eigen dagbladpers te maken, die ook door anderen sou worden gewaardeerd; dagbladen, die enkel maar katholiek heeten, maar echte nieuws bladen zjjn, alleen hierin van andere verschil lend, dat zU door katholieken warden samenge steld. in de dag en nacht. De afscheiding van de urine is bet geringst voor middernacht en het sterkst in ochtend uren, onafhankelUk van het voedsel, van wa ken enslapen Ook de lever werkt overdag anders dan 's nachts, 's Nachts is voor de lever de tUd van opbouw, dan wordt het voedsel verzameld en in den verelschten scheikundigen vorm ge bracht, overdag wordt dit voedsel aan het bloed en de weefsels afgegeven. Ook het zenuwstelsel gaat met de zonne schijf op en neer. Sommige menschen zUn hiervoor bUzonder gevoelig. Zeer bekend is de morgenziekte ofschoon ik hoop, dat de meeste lexers deze ziekte noch bU zich zelf, noch bU hun omgeving hebben waargenomen. De morgen maakt zulke menschen traag, be sluiteloos. prikkelbaar en mopperig; tegen elf uur gaat het over. De regelmatige stoel gang is voor deze menschen van groot be- lang. Andere typen lijden meer onder het vallen van den avond ik zeg andere, want morgen- zleken bevinden zich in den avond zeer weL Deze andere worden tegen het schemerdonker angstig, vermoeid, neergeslagen, maar wan neer de duisternis gevallen is. gaat thet weer over. Voor deze typen is de regeling van het voedsel van groot belang. Ieder mensch heeft zijn voellgheld voor de verschillende tijden van den daft, maar in den regel zijn de verschillen zoo gering, dat zij geen beteekenls hebben. Trouwens de gevoeligheid is zoo enorm verschillend, dat het verbazingwekkend is. B.v. wat betreft het dubbelzien, wanneer iemand scheel is. Sommigen klagen over het gering ste, maar nog dezer dagen schreef een oog arts, dat er een patiënt van 60 Jaar bij hem kwam, die zoo scheel was. dat het eene ooc nauwelijks te zien was. en die setde: ,A propos, vroeger heb Ik wel eens een beetje geloenscht”. De man keek met zijn eene oog nog en het andere telde eenvoudig niet mee. De cyclus van dag en nacht geldt niet alleen voor gezonden, maar ook voor zieken. Om nog eens op het schemerdonker terug te komen; wat er dan pleegt te gebeuren is vooral door Sardou nagegaan: hij heeft bemerkt, dat dat uur de tijd is voor hoofdpljn met roodheid in het gezicht, plaatselijke pljnep bij tuberculose lijders, pijnen bij rheumatlekljjders, die zich overdag wel gevoelen. Maar ook dit alles is verschillend al naar de personen. Er zijn ook bepaalde uren van den dag. waarop de meeste menschen sterven; zeer vele hartlijders sterven b.v. in den nanacht. Maar voor de ziekten is dit alles sedert Ung bekend: het asthma treedt vaak op in de eerste uren van den nacht, de galkolleken evensoo, de aanvallen van croup evenzeer. TH. H. 8CHLICHTING Zrs. KARMELITESSEN, HeerenwMg, Egmond a. d. Hoef N.-H. van een andere wereld, de eersten zijn van deze wereld. Wanneer wij deze taal van vreemdelingen lezen zijn wjj geneigd zelfvoldaan te denken: hoever hebben wij, Nederlandsche katholieken, het dan toch met onze eigen dagbadpers ge bracht! WU hebben dagbladen, die in niets bU de beste neutrale en liberale achter behoe ven te staan; onze Roomsche kranten zijn echte nieuwsbladen, door katholieken samengesteld, juist zooals onze Engelsche geloofsgenooten dit in verre verten als een bijna onbereikbaar ideaal zien. Inderdaad, zoo is het. Toch is er voor zelf genoegzaamheid geen aanleiding. Wanneer men zoo uit de verte van de hooge bergtoppen in een ander land af, in den geest op het eigen vaderland neerkUkt en men maakt dan verge lijkingen tusschen het katholicisme in Neder land en dat in andere landen, dan is de eerste opwelling er een van groote ingenomenheid met den toestand in eigen land. Dan komt men gemakkelUk in de enthousiaste stemming van een handen klappende meeting, die naar het vuurwerk der welsprekendheid van een feest redenaar geluisterd heeft. Maar wanneer de rook is opgetrokken en men bluft nog wat na peinzen, dan wordt het gevoel van blijde te vredenheid al spoedig getemperd door de opmerking in het bovengenoemde Engelsche katholieke weekblad: er is een verschil tus schen godsdienst en kerkelUke zaken eenerzljds en katholieke cultuur en christelUke sociologie anderzUds. Het is wel eens de moeite waard, om, daartoe toevalligerwUze geprikkeld, een vluchtige enquête tn eigen land en onder eigen geloofsgenooten in te stellen. WU, katholieke Nederlanders, hebben ons zoo langzamerhand laten aanleunen, dat wU de beste katholieken van de wereld zUn: nergens is het Roomsche volk zoo gehoorzaam aan zijn bisschoppen; nergens Is het zoo tot In alle onderdeelen confessioneel georganiseerd; ner gens is het parochleele leven zoo keurig inge deeld: een eigen kerk, met eigen Roomsche scholen en patronaatsgebouwen; nergens is het kerkbezoek zoo trouw en worden de vasten dagen zoo goed onderhouden. De eigen dagblad pers wordt In degehjkheid en omvang naar verhouding nergens ter wereld geëvenaard, in missle-Uver staan de Nederlandsche katholieken bovenaan. Is het wonder, dat opeenvolgende Pausen de katholieken van deze lage landen geprezen hebben en dat buitenlandsche bis schoppen het kleine Nederland aan hun ge- loovigen ten voorbeeld stellen? Voeg daarbU het ultzonderlUke feit, dat die zelfde Nederlandsche katholieken zich ook staatkundig eensgezind hebben georganiseerd en de sterkste politieke partij van het land vormen, dan is dat alles te zamen Inderdaad voor een bultenlandschen geloofsgenoot om te watertanden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5