MIRANI’S
m
illr
gezinnen
De muziek
het gezin
in
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
DE GROOTE VERRASSING!!
Waar is de speler?
Wilt U de speler zijn?
Instituut KLAVARSKRIBO
SLIKKERVEER ROTTERDAM
U kunt ook onderstaande coupon inzenden, In open enveloppe met
IK cents postzegel- S.v.p. duidelijk schrijven.
Plaats dan een „Omroeper”
voor 75.'
FIRMA YPMA Vraagt catalogus en conditie
STEMMEN DOOR GEDIPLOMEERD STEMMER DER MIJ. V. TOONKUNST
FIRMA P. TH. YPMA, LANGESTRAAT 69, TELEF. 398, ALKMAAR, OPGER. 1842
1
f
GRATIS PROEFLES
Noodzakelijk onderdeel
••n
1
GEBRUIKT BIJ UW ONDERRICHT
NEDERLANDSCHE MUZIEK VAN
NEDERLANDSCHE COMPONISTEN
PIANO- EN ORGELHANDEL N.V.
WESTERMARKT 29 - AMSTERDAM (C) - TELEFOON 49905
BABY-VLEUGELS vanaf f 690.—
hl verschillende houtsoorten
L
VRAAGT CATALOGUS BIJ
6. ALSBACH Co.
A'DAM, VOETBOOGSTR. 19
r ak
Een prachtige Mignon-vleugel Fl. 600.-
Gaheel beantwoordend aan de tegenwoordige elachen.
De aederne Piano Fl. 400.-
Uiterst beschaafd van model en uitvoering, met een
ongekend edelen en fijngevoeligen toon.
VRAAGT HET STAHDAARDMERK HAUSMAYER
Omzetbelasting niet verschuldigd.
MUUS PIANOBEDRIJF - ROTTERDAM
EERDRACHTSWE6 13 - TELEFOON 56906
V'
slechts f 5.
HET ZAL SPOEDIG 100 JAAR GELEDEN ZIJN-
DAT ONZE PIANOZAAK WERD OPGERICHT
MAANDAG XI SEPTEMBER 1934
hi
1 Hl
I
r tJi/
Utt naam van H. M. de Koningin heeft Z. Exc. minister de Wilde Zaterdagmiddag de Eerste- en
Tweede Kamer der Staten Generaal gesloten. De minister op het Binnenhof te den Haag
M
r*' j
,r-
au
I
FOTOREPORTAGE
•tetton te Stockholm wordon da w»ti
THBO V. d. BUL
uw
Afzender:
te
Straat:
K 9.
ernstig auto-ongeluk plaats gehad, waarbij drie
personen om het leven zijn gekomen. De auto werd geheel verbrijzeld
Da Zweachcba Kroonprins te mat z*n ocMgonoote voor aan rate naar Turk
S.LC—--lalyka portonon uftgalaide gadaaa door
afbakken Op het
m Guatoai Ada* (rochtel
Alleen door afsluiten van een groot contract was
dit mogelUk.
piano
Gelieve mij te zenden, een gratis proefles voor -
orgel
Door onze ervaring en vakkunde kunnen wij inderdaad ieder instrument uit onze zaak garandeeren
Als U op een goede piano wilt spelen en als bij de aanschaffing de prij»
bij U ook een woordje meespreekt, stelt dan uw vertrouwen in de
Zoudt U niet gaarne piano of orgel spelen? Welnu, dat kunt U
al over een paar maanden! Ook al kunt U nü nog geen noot lezen;
tóch speelt U over enkele maanden al aardig, en aan het eind van
den komenden winter zult U zelfs een goed piano- of orgelspeler ztfn.
Moeilijk? Heelemaal niet! Die Wd Is voorgoed voorbij. Niet
langer hoeft „leeren spelen” een aaneenschakeling van misgrepen te
zjjn. Kruisen, mollen, sleutels, enz. zullen U thans niet meer pl.gwn
Daar zorgen WIJ voor. Terstond, van het begin af aan, hebt U pleister
van Uw spel.
Géén mechanisch apparaat, géén hulpmiddel voor dilettanten. Neen.
U speelt zélf, gewoon van het blad, op een gewoon instrument. Alleen
is er thans een nieuwe, verrassend eenvoudige manier om dit spoedig
te leeren.
Wilt U er meer van weten? Schrijft U dan even een briefkaartje
om een
KLAVARSKRIBO (geheelvrijblijvend). Alleen door deze proefles
speelt U zelfs reeds eenvoudige wijsjes, en verder wordt U uitvoerig
over de nieuwe methode ingelicht.
De kosten om op deze wijze te leeren speten zijn van geen bet ee ken is
Een volledige cursus, muziek inbegrepen, kost
Kinderen, zoowel als volwassenen volgen met groot succes dezen cursus.
Duizenden over de geheele wereld profiteerden er reeds van. en leerden
spelen. Amusementsmuziek. salonmuziek, klassieke muziek, kerkelijke
muziek, enz., enz. alles wat U maar wilt. Welk een heerlijke nleutew
bron van levensvreugde, voor leder, die slechts éénlge belangstelling
voor muziek heeft. Het genoegen, dat alleen luisteren reeds verschaft,
te bij zélf speten immers niet te vergelijken.
Nog dézen winter kunt U een amateur-pianist zijn, die zich kan laten
hooren in den huiselijken kring. Schrijf daarom absoluut vrijblijvend,
omgaand om een gratis proefles, onder vermelding of U piano of orgel
spelen wilt. De proefles op zichzelf te reeds een verrassing.
hooger op de maatschappelijke ladder en op de
kasteelen der adellijke families en in de paleis
je® en paleizen der kleinere of grootere ge
kroonde hoven treffen we een orkestje aan,
waarvan de leden ook wel lakei-diensten moes
ten verrichten, doch die het tastbare bewijs
leverden, dat de muziek, de levende muziek, een
onontbeerlijk element vormde in het leven. Dat
de directeuren van die orkesten quahtate qua
de noodige nummers voor hun bezetting moesten
componeesen, is een zegen voor onze geheele
Westersche muziek-cultuur. We dank#n aan dit
instituut de kamermuziek, welke Bach schreef
aan de residentie-tjes te Weimar en Kothen, en
die juweelen van symphonlsche kunst, welke
Haydn ons schonk in zijn ambt vain kapel
meester der familie Ekterhazy, terwijl ook Beet
hoven en Mozart wel de getroste jassen heb
ben gedragen.
Zouden we, als we aan de galante rust van
deze muziekbeoefening denken en we verge
lijken haar met het misbruik, dat in onze mo
derne gezinnen wordt gemaakt van den radlo-
Inop, niet eens een antl-lawaai-acüe op touw
zetten? Maar dan niet tegen de herrie op straat
maar tegen die in onze huiskamers.
Geef niet onmiddellijk de schuld aan „de
radio”, gij, toonkunstenaar! Op zich zelf is deze
auizelingwekkende en zegenrjjke uitvinding van
het menschelijk vernuft even onschuldig «»n
de kermls-van-geluld binnen onze muren, als
de alcohol aan de dronkenschap! De mensch
heid is bezig haar nieuwe speelgoed te pro-
beeren en overdrijft nu zóó sterk, aat, wat
hoofdzaak moest wezen, bijzaak werd. of....
totaal wordt genegeerd.
En wat is die hoofdzaak?
Het zeIf-doen!
Wie X breed heeft, laat het breed hangen;
in Luilekkerland hap je naar alle kanten en je
boort in bonte volgorde een cabaret-schreeuw
uit Parijs, ®en brok opera uit Milaan, een wals
uit Weenen, een psalm uit Huizen, een mili
taire marsch uit Amertk». «en voetbalwedstrijd
uit het Stadion, een stukje hoogmis van den
K. R. O., het Residentie- of Concertgebouw-or
kest van de A. V. R. O., plus eenige dieverijen
en moordpartijen of branden van Vaz Dias en
boe je aan een knoopsgat moet peuteren uit een
knipcursus..
Maar dat is niet de schuld van de radio!
Ontwikkelde en beschaafde huisvaders en
huismoeders, blijf meester in uw gezin. Wees in
dit opzicht egoïst! Leer uw kinderen zelf
doen in hun muzikale ontwikkeling Dat al
leen heeft waarde'. Het luisteren naar goede
muziek door de radio kan een belooning zijn,
maar dan ook luisteren! En naar de mate van
ontwikkeling zal het genot van het hooren ver
hoogd worden.
Redt de artistieke beschaving uwer kinde
ren!
De menschheid te als een kind, dat eerst moet
wennen aan allerlei nieuwigheden, zich onbe-
heerscht cp het vreemde werpt en niet meer
uitkijkt naar het oude speelgoed, vóór bet de
mogelijkheden van 1 nieuwe heeft leeren onder
zoeken en kennen, om soms met schade en
schande in te zien, dat het zich in een aan
vankelijke blijdschap om een of andere verras
sing heeft vergist.
Laten we hopen, dat *t menschelijk verstand
het noodzakelijke evenwicht in de Verschijn
selen zal vinden, vóór het met funeste proef
nemingen van zijn „triomfen" gaat beginnen.
Wat moet er omgegaan zijn in het hart van
den Schotschen natuurkundige Bell, die in 1876
de telephoon, in 1880 de photophoon en in 1887
de fgaphohoon uitvond, toen hij door de micro-
phoon met zijn knecht de eerste woorden wis
selde? En Marconi, toen hij vond, dat er zelfs
geen draad meer noodlg was voor die myste
rieuze verbinding over de verste afstanden?
Waarschijnlijk hebben die eerste helden dezer
wetenschap nog niet gedacht aan de duizenden
verlatenen. die in verste streken dér aarde hun
leven hebben kunnen redden, door draadloos
om hulp te seinen naar de bewoonde wereld,
niet gedacht aan de zegeningen, die het ge
sproken of gezongen woord zou brengen aan
mtellectueele menschen, die dagen-ver van de
beschaving verwijderd moeten leven.
Wat hebben we als kind niet gelachen om
„zoo’n mal ding”, .aoo’n automobiel” die daar
hortend en stootend en puffend een bepaalden
afstand trachtte af te leggen, doch telkens
stopte; dan haalde de bestuurder een kar-
petje voor den dag en dat legde hij op de straat
onder zijn vehikel en daar ging hij met zijn rug
op liggen om aan den onderkant vai. de ma
chine wat te prutsen, tot het ding wel weer een
eindje verder wou sukkelen. Weinig hebben we
*r toen aan gedacht, dat datselfde brekebeentje
binnen enkele decennia het wereld-vervoer- en
relsmiddel zou worden!
En tochen toch is een equipage met de
levende „Inspiratie” van de sierlijk dravende
t aarden mooier en voornamer. En dat zèl het
blijven, omdat het 1 e e f tl I
Nu keeren we even terug naar de avondrust
van een 17e-eeuwsch beschaafd gezin. Vader
pakt een der toenmaals overal verspreide llede-
lenboekjes, de kinderen (en de'gasten!) krijgen
er ook een; al naar gelang de meer of mindere
uitgebreidheid van het gezin en, de muzikale
ontwikkeling wordt er één- of meerstemmig
gezongen, terwijl er altijd wel iemand was, die
met de luit kon begeleiden. Ga enkele slappen
Maar bet: „Redt uw sleten” sou ik willen
veranderen in: „Redt de muzikale beschaving
uwer kinderen!” Want inderdaad schijnt ze ten
ondergang gedoemd. Met opzet schrijf ik:
„schijnt”, want de muziek is een zóó wezenlijk
element in de uitingen, welke de menscheljjke
natuur eigen zijn, dat ze wel niet definitief
ten onder zal gaan. Het te echter mogelijk, dat
ze genoten wordt in een vorm, die niet bij uit
stek geschikt te, om haar hoogste waarde aan
qe menschheid te openbaren.
We beleven thans een tijd, waarin de waarde
schatting averechts gericht is. een tüd, waarin
de lagere elementen in de mensebelijke samen
leving hooger genoteerd staan dan de meer
verhevene en om niet al te somber gestemd te
worden, moeten we bedenken, dat zulks in den
loop der geschiedenis meer voorgekomen te.
Ik denk aan twee sprookjes.
Arme Asechepoeeter-muziek en arm Doorn
roosje!
De leelijke zusters zijn de lievelingen van
moeder-cultuur in onze eeuw en worden rijke-
Hjk bedacht met de mooie, schitterende kleeren
van het succes en de rijke geschenken van de
hooge honoraria, zoodat de jazz-spelers, om
maar één voorbeeld te noemen, de best betaalde
musici ter wereld zijn en de eerste-rangs or
kesten niet weten, waar ze blijven moeten. De
zusters gaan uit en „amuseeren" zich, arme
Asschepoes zit voor *t werk en de zorgen, en in
den vorm van een hardhandige en dikwijls niet-
opbouwende critiek krijgt ze nog de onver
diende standjes ook.
Wanneer zal de prins komen, om haar in
baar werkelijke waarde te toonen?
Doornroosje slaapt
De klassieke muziek schijnt ongenaakbaar
voor de eenzaamheid der doornstruiken. Nie
mand schijnt haar te missen en hoe lang zal
ze moeten wachten vóór Prins Beschaving den
moed en volharding zal toonen om haar, niet
tegenstaande alle moeilijkheden weer te wekken
en haar terug te voeren naar het hot, waar ze
aoor iedereen geacht en gehuldigd zal worden,
zooals bet aan haar prtnseUJken staat betaamt?
De naam YPMA en het woord PIANO zijn sindsdien onafsc heidelijk aan elkaar verbonden en bekend
geworden in geheel Westelijk Nederland
.0.8.1
Save our Boute!
D« k J C. heeft Zaterdag voor Z H Exc.
Mgr. Aengenent en Z. Exc. minister
Merchant te Scheveningen gedefileerd.
Een overzicht tijdens het défilé
-■ e»
te
a