MIRANI’S m illr gezinnen De muziek het gezin in Zoekt gij betrouwbaar Personeel? DE GROOTE VERRASSING!! Waar is de speler? Wilt U de speler zijn? Instituut KLAVARSKRIBO SLIKKERVEER ROTTERDAM U kunt ook onderstaande coupon inzenden, In open enveloppe met IK cents postzegel- S.v.p. duidelijk schrijven. Plaats dan een „Omroeper” voor 75.' FIRMA YPMA Vraagt catalogus en conditie STEMMEN DOOR GEDIPLOMEERD STEMMER DER MIJ. V. TOONKUNST FIRMA P. TH. YPMA, LANGESTRAAT 69, TELEF. 398, ALKMAAR, OPGER. 1842 1 f GRATIS PROEFLES Noodzakelijk onderdeel ••n 1 GEBRUIKT BIJ UW ONDERRICHT NEDERLANDSCHE MUZIEK VAN NEDERLANDSCHE COMPONISTEN PIANO- EN ORGELHANDEL N.V. WESTERMARKT 29 - AMSTERDAM (C) - TELEFOON 49905 BABY-VLEUGELS vanaf f 690.— hl verschillende houtsoorten L VRAAGT CATALOGUS BIJ 6. ALSBACH Co. A'DAM, VOETBOOGSTR. 19 r ak Een prachtige Mignon-vleugel Fl. 600.- Gaheel beantwoordend aan de tegenwoordige elachen. De aederne Piano Fl. 400.- Uiterst beschaafd van model en uitvoering, met een ongekend edelen en fijngevoeligen toon. VRAAGT HET STAHDAARDMERK HAUSMAYER Omzetbelasting niet verschuldigd. MUUS PIANOBEDRIJF - ROTTERDAM EERDRACHTSWE6 13 - TELEFOON 56906 V' slechts f 5. HET ZAL SPOEDIG 100 JAAR GELEDEN ZIJN- DAT ONZE PIANOZAAK WERD OPGERICHT MAANDAG XI SEPTEMBER 1934 hi 1 Hl I r tJi/ Utt naam van H. M. de Koningin heeft Z. Exc. minister de Wilde Zaterdagmiddag de Eerste- en Tweede Kamer der Staten Generaal gesloten. De minister op het Binnenhof te den Haag M r*' j ,r- au I FOTOREPORTAGE •tetton te Stockholm wordon da w»ti THBO V. d. BUL uw Afzender: te Straat: K 9. ernstig auto-ongeluk plaats gehad, waarbij drie personen om het leven zijn gekomen. De auto werd geheel verbrijzeld Da Zweachcba Kroonprins te mat z*n ocMgonoote voor aan rate naar Turk S.LC—--lalyka portonon uftgalaide gadaaa door afbakken Op het m Guatoai Ada* (rochtel Alleen door afsluiten van een groot contract was dit mogelUk. piano Gelieve mij te zenden, een gratis proefles voor - orgel Door onze ervaring en vakkunde kunnen wij inderdaad ieder instrument uit onze zaak garandeeren Als U op een goede piano wilt spelen en als bij de aanschaffing de prij» bij U ook een woordje meespreekt, stelt dan uw vertrouwen in de Zoudt U niet gaarne piano of orgel spelen? Welnu, dat kunt U al over een paar maanden! Ook al kunt U nü nog geen noot lezen; tóch speelt U over enkele maanden al aardig, en aan het eind van den komenden winter zult U zelfs een goed piano- of orgelspeler ztfn. Moeilijk? Heelemaal niet! Die Wd Is voorgoed voorbij. Niet langer hoeft „leeren spelen” een aaneenschakeling van misgrepen te zjjn. Kruisen, mollen, sleutels, enz. zullen U thans niet meer pl.gwn Daar zorgen WIJ voor. Terstond, van het begin af aan, hebt U pleister van Uw spel. Géén mechanisch apparaat, géén hulpmiddel voor dilettanten. Neen. U speelt zélf, gewoon van het blad, op een gewoon instrument. Alleen is er thans een nieuwe, verrassend eenvoudige manier om dit spoedig te leeren. Wilt U er meer van weten? Schrijft U dan even een briefkaartje om een KLAVARSKRIBO (geheelvrijblijvend). Alleen door deze proefles speelt U zelfs reeds eenvoudige wijsjes, en verder wordt U uitvoerig over de nieuwe methode ingelicht. De kosten om op deze wijze te leeren speten zijn van geen bet ee ken is Een volledige cursus, muziek inbegrepen, kost Kinderen, zoowel als volwassenen volgen met groot succes dezen cursus. Duizenden over de geheele wereld profiteerden er reeds van. en leerden spelen. Amusementsmuziek. salonmuziek, klassieke muziek, kerkelijke muziek, enz., enz. alles wat U maar wilt. Welk een heerlijke nleutew bron van levensvreugde, voor leder, die slechts éénlge belangstelling voor muziek heeft. Het genoegen, dat alleen luisteren reeds verschaft, te bij zélf speten immers niet te vergelijken. Nog dézen winter kunt U een amateur-pianist zijn, die zich kan laten hooren in den huiselijken kring. Schrijf daarom absoluut vrijblijvend, omgaand om een gratis proefles, onder vermelding of U piano of orgel spelen wilt. De proefles op zichzelf te reeds een verrassing. hooger op de maatschappelijke ladder en op de kasteelen der adellijke families en in de paleis je® en paleizen der kleinere of grootere ge kroonde hoven treffen we een orkestje aan, waarvan de leden ook wel lakei-diensten moes ten verrichten, doch die het tastbare bewijs leverden, dat de muziek, de levende muziek, een onontbeerlijk element vormde in het leven. Dat de directeuren van die orkesten quahtate qua de noodige nummers voor hun bezetting moesten componeesen, is een zegen voor onze geheele Westersche muziek-cultuur. We dank#n aan dit instituut de kamermuziek, welke Bach schreef aan de residentie-tjes te Weimar en Kothen, en die juweelen van symphonlsche kunst, welke Haydn ons schonk in zijn ambt vain kapel meester der familie Ekterhazy, terwijl ook Beet hoven en Mozart wel de getroste jassen heb ben gedragen. Zouden we, als we aan de galante rust van deze muziekbeoefening denken en we verge lijken haar met het misbruik, dat in onze mo derne gezinnen wordt gemaakt van den radlo- Inop, niet eens een antl-lawaai-acüe op touw zetten? Maar dan niet tegen de herrie op straat maar tegen die in onze huiskamers. Geef niet onmiddellijk de schuld aan „de radio”, gij, toonkunstenaar! Op zich zelf is deze auizelingwekkende en zegenrjjke uitvinding van het menschelijk vernuft even onschuldig «»n de kermls-van-geluld binnen onze muren, als de alcohol aan de dronkenschap! De mensch heid is bezig haar nieuwe speelgoed te pro- beeren en overdrijft nu zóó sterk, aat, wat hoofdzaak moest wezen, bijzaak werd. of.... totaal wordt genegeerd. En wat is die hoofdzaak? Het zeIf-doen! Wie X breed heeft, laat het breed hangen; in Luilekkerland hap je naar alle kanten en je boort in bonte volgorde een cabaret-schreeuw uit Parijs, ®en brok opera uit Milaan, een wals uit Weenen, een psalm uit Huizen, een mili taire marsch uit Amertk». «en voetbalwedstrijd uit het Stadion, een stukje hoogmis van den K. R. O., het Residentie- of Concertgebouw-or kest van de A. V. R. O., plus eenige dieverijen en moordpartijen of branden van Vaz Dias en boe je aan een knoopsgat moet peuteren uit een knipcursus.. Maar dat is niet de schuld van de radio! Ontwikkelde en beschaafde huisvaders en huismoeders, blijf meester in uw gezin. Wees in dit opzicht egoïst! Leer uw kinderen zelf doen in hun muzikale ontwikkeling Dat al leen heeft waarde'. Het luisteren naar goede muziek door de radio kan een belooning zijn, maar dan ook luisteren! En naar de mate van ontwikkeling zal het genot van het hooren ver hoogd worden. Redt de artistieke beschaving uwer kinde ren! De menschheid te als een kind, dat eerst moet wennen aan allerlei nieuwigheden, zich onbe- heerscht cp het vreemde werpt en niet meer uitkijkt naar het oude speelgoed, vóór bet de mogelijkheden van 1 nieuwe heeft leeren onder zoeken en kennen, om soms met schade en schande in te zien, dat het zich in een aan vankelijke blijdschap om een of andere verras sing heeft vergist. Laten we hopen, dat *t menschelijk verstand het noodzakelijke evenwicht in de Verschijn selen zal vinden, vóór het met funeste proef nemingen van zijn „triomfen" gaat beginnen. Wat moet er omgegaan zijn in het hart van den Schotschen natuurkundige Bell, die in 1876 de telephoon, in 1880 de photophoon en in 1887 de fgaphohoon uitvond, toen hij door de micro- phoon met zijn knecht de eerste woorden wis selde? En Marconi, toen hij vond, dat er zelfs geen draad meer noodlg was voor die myste rieuze verbinding over de verste afstanden? Waarschijnlijk hebben die eerste helden dezer wetenschap nog niet gedacht aan de duizenden verlatenen. die in verste streken dér aarde hun leven hebben kunnen redden, door draadloos om hulp te seinen naar de bewoonde wereld, niet gedacht aan de zegeningen, die het ge sproken of gezongen woord zou brengen aan mtellectueele menschen, die dagen-ver van de beschaving verwijderd moeten leven. Wat hebben we als kind niet gelachen om „zoo’n mal ding”, .aoo’n automobiel” die daar hortend en stootend en puffend een bepaalden afstand trachtte af te leggen, doch telkens stopte; dan haalde de bestuurder een kar- petje voor den dag en dat legde hij op de straat onder zijn vehikel en daar ging hij met zijn rug op liggen om aan den onderkant vai. de ma chine wat te prutsen, tot het ding wel weer een eindje verder wou sukkelen. Weinig hebben we *r toen aan gedacht, dat datselfde brekebeentje binnen enkele decennia het wereld-vervoer- en relsmiddel zou worden! En tochen toch is een equipage met de levende „Inspiratie” van de sierlijk dravende t aarden mooier en voornamer. En dat zèl het blijven, omdat het 1 e e f tl I Nu keeren we even terug naar de avondrust van een 17e-eeuwsch beschaafd gezin. Vader pakt een der toenmaals overal verspreide llede- lenboekjes, de kinderen (en de'gasten!) krijgen er ook een; al naar gelang de meer of mindere uitgebreidheid van het gezin en, de muzikale ontwikkeling wordt er één- of meerstemmig gezongen, terwijl er altijd wel iemand was, die met de luit kon begeleiden. Ga enkele slappen Maar bet: „Redt uw sleten” sou ik willen veranderen in: „Redt de muzikale beschaving uwer kinderen!” Want inderdaad schijnt ze ten ondergang gedoemd. Met opzet schrijf ik: „schijnt”, want de muziek is een zóó wezenlijk element in de uitingen, welke de menscheljjke natuur eigen zijn, dat ze wel niet definitief ten onder zal gaan. Het te echter mogelijk, dat ze genoten wordt in een vorm, die niet bij uit stek geschikt te, om haar hoogste waarde aan qe menschheid te openbaren. We beleven thans een tijd, waarin de waarde schatting averechts gericht is. een tüd, waarin de lagere elementen in de mensebelijke samen leving hooger genoteerd staan dan de meer verhevene en om niet al te somber gestemd te worden, moeten we bedenken, dat zulks in den loop der geschiedenis meer voorgekomen te. Ik denk aan twee sprookjes. Arme Asechepoeeter-muziek en arm Doorn roosje! De leelijke zusters zijn de lievelingen van moeder-cultuur in onze eeuw en worden rijke- Hjk bedacht met de mooie, schitterende kleeren van het succes en de rijke geschenken van de hooge honoraria, zoodat de jazz-spelers, om maar één voorbeeld te noemen, de best betaalde musici ter wereld zijn en de eerste-rangs or kesten niet weten, waar ze blijven moeten. De zusters gaan uit en „amuseeren" zich, arme Asschepoes zit voor *t werk en de zorgen, en in den vorm van een hardhandige en dikwijls niet- opbouwende critiek krijgt ze nog de onver diende standjes ook. Wanneer zal de prins komen, om haar in baar werkelijke waarde te toonen? Doornroosje slaapt De klassieke muziek schijnt ongenaakbaar voor de eenzaamheid der doornstruiken. Nie mand schijnt haar te missen en hoe lang zal ze moeten wachten vóór Prins Beschaving den moed en volharding zal toonen om haar, niet tegenstaande alle moeilijkheden weer te wekken en haar terug te voeren naar het hot, waar ze aoor iedereen geacht en gehuldigd zal worden, zooals bet aan haar prtnseUJken staat betaamt? De naam YPMA en het woord PIANO zijn sindsdien onafsc heidelijk aan elkaar verbonden en bekend geworden in geheel Westelijk Nederland .0.8.1 Save our Boute! D« k J C. heeft Zaterdag voor Z H Exc. Mgr. Aengenent en Z. Exc. minister Merchant te Scheveningen gedefileerd. Een overzicht tijdens het défilé -■ e» te a

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 4