Na den brand te Hilversum Motor verdringt stoom leder pak HONIG’s VERMICELLI GRATIS Nederlandsche haringvisscherij 1 VERDACHTMAKINGEN REEDERSVEREËNIGING BIJEEN WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1934 PRINSESJE GEBOREN TE NAPELS I Veilig en betrouwbaar Verbrand De toestand hedenmorgen rt Binnenlandsche verbindingen De winterdienst der spoorwegen E.M.-treinen De vergunningskwestie De Onnes-zaak Reprise voor het Hof Samenstelling der elftallen Uitvoer fijne visch Hoe hulp te verleenen Regeering kan helpen r 1 LI De missiewedstrijd te Hoorn De vergunning voor de voorstel ling was verleend; het docu ment is echter met het bre vier, waarin het gebor gen was, verbrand De opstelling van het filmapparaat Het autobusongeluk te Emmen Gewijzigde regeling- gaat 7 October in Historische beteekenis van Werk- a poor-mot or opnieuw be vestigd Chauffeurs kunnen wagen niet stop zetten by iederen overweg DIESELMOTOREN IN VLIEGTUIGEN? ft j •fl bevat ter kennismaking een HONIG’s BOUILLONBLOKJE o. □x, X pe rs en U •h. H. lo; :n, n. Ie— el. w.r_ A Niet volgepropt Elke stemming, om het twintig- jarig bestaan feestelijk te vieren, ontbreekt, nu men in de crisis verward zit Jaarverslag Middenstand»- en Nyverheidsraad Plannen van de K. L. M. Wjj concludeeren due: (Van onzen eigen redacteur) ril 5.50; V. het treinen de naar O. 3148 stoppen trein ir (Graaf Hoogachtend (Volgt onderteekenlng) tan den heer Commissaris van Politie te Hilversum. r- r- ie In samenwerking met de vereeniglng van Fee ders van visschersvaartulgen te IJmuiden wor den bij de regeering pogingen aangewend, een betere regeling te verkrijgen ten aanzien van den uitvoer van fijne visch naar Frankrijk, zoo- dat niet alleen de vlschhandel, maar ook de reederij en haar bemanningen er baat bjj heb ben. Het Haarlemsche elftal, dat wij reeds publi ceerden, slet er zooals men weet als volgt uit: In de groote fabriekshal van Werkspoor staat thans opgebouwd de nieuwe As. P. K. Werk- spoor-scheepsmotor met drukvuliing en directe inspuiting, bestemd voor een der nieuwe tank schepen van de Anglo Saxon Petroleum Cy. 'W ka n- n It Ie De bepaling, dat slechte 85 pCt. der opvang- prjjzen aan de reederijen werd uitgekeerd, heeft tot gevolg gehad, dat veel haring even boven den minimumprijs uit de markt werd genomen en tot een weinig lageren prijs in binnen- of buitenland van de hand werd gezet. leiding zullen geven met betrekking tot de toe standen in het bedrijf, uitsluitend de bedoeling voorzit, de voortzetting van de visscherU moge lijk te maken en de uitoefening in de best mo gelijke banen te leiden. in st in Rest ons ten slotte nog mede te deelen, dat pater Buijs reeds ruim acht jaar met ver schillende missiefllms door Nederland trekt en dat hem, die toch veel ervaring op dit gebied heeft, nog nooit een ongeluk is overkomen. Ongetwijfeld is door de organisatoren eenige onachtzaamheid betracht, doch lang niet in die mate, waaraan sommige bladen vele kolommen wijdden. Nader seint men ons, dat gistermiddag te ongeveer half 4 de 6-jarige Beppie Hilhorst in het Diaconessen huis aan de bekomen verwon dingen is overleden. De toestand van de ll-jarige Corrie Koper draad bleef critiek. Ook hier vreest men het ergste. aan alle eischen, in de vergunning gesteld, was voldaan. hooger prijs gemiddelde het gevolg zal zijn. En de aanvoer moet matig worden gehouden. Daar bij geeft een zorgvuldige bewerking van de ha ring aan het product meer waarde. G. ra. ra 50 in n n 4 rt 1- 1- H(j heeft daarbij tevens medegedeeld, dat de zaak al in orde was, daar reeds ver- gnnnlng was verkregen. Inderdaad is het juist, dat op deae aan vraag verder geen bericht is binnengeko men. Men achtte dit logisch, daar reeds eerder een vergunning was verleend. De officieele reisgids (groote en kleine uitgave) voor de gewijzigde dienstregeling, ingaande 7 October 1934, zal van Maandag 1 October M. af aan de stations verkrijgbaar worden gesteld. De gemiddelde vangst van het hoofdbedrijf, de drijfnetharingvlsscherij, was vrij bevredigend, maar absoluut onbevredigend de voor de haring bedongen prUs. wat spr. met cijfers aantoonde. De reederjjen hebben aanzienlijke verliezen te boekenhaar laatste kapitaalreserven worden aangesproken. Ook de uitlatingen omtrent het volgepropt zijn van het bewuste zaaltje zijn volkomen on juist. Het zaaltje is niet berekend op 130 per sonen, doch op 200 volwassenen, waarvoor de stoelen aanwezig waren. Het gebouw heeft 175 stoelen zelf. terwUl er 25 waren bijgehuurd. Maandagmiddag waren tijdens de voorstelling slechts 146 kinderen aanwezig, zoodat nog vele stoelen, vooral op het balkon, onbezet waren. In het gebouw van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs te Den Haag heeft Dinsdag middag de Reedersvereeniging voor de Neder landsche Haringvisscherij haar negentiende al- gemeene jaarlijksche vergadering gehouden. De regeering, zeide spr., kan vergrooting van ons afzetgebied bevorderen en ons In dit verband in staat stellen, credietmoeilUk- heden te overwinnen. ZU kan ons steunen door de exploitatiekosten omlaag te druk ken, door vrijstelling van omzetbelasting van bedrUfsmateriaal. ena. Spr. betoogde voorts de noodzakelUkheid van verlichting der, aan de invaliditeitswet voor de reeders verbon den, kosten. sche motorloggers slechte weinig beter waren dan het vorige jaar. De exploitatie der winter - visscherU levert voor beug- en trawlvisscberU reeds gedurende vele jaren verlies op. Alle patientjes maakten het hedenmorgen wel. De toestand van de ll-jarige Corrie Koper draad was neg wel zorgelijk, doch men hoopt haar in het leven te kunnen houden. De andere twee patiënten in het Diaconessenhuls maken het goed. Ook in de ziekenverpleging is er geen, die in direct levensgevaar verkeert. De toestand van pater Buys is eveneens on veranderd. Het stellen van een voorwaarde, om bü iede ren overweg te stoppen, is niet wenschelijk, omdat daardoor het gevaar zou ontstaan, dat gedurende het weder Instappen van den chauf feur en het op gang brengen van de autobus zijn aandacht weder van den spoorweg en een mogelijk naderenden trein zou worden afge leid. worden de met Rhein- Reserves voor Haarlem zijn: Kockx (Sant poort), D. Schram (DXM.), Lammen (D.OBJ3.) en v. d. Kolk (AD.O), Door wien deze vergunning was geteekend, is den heer Van B. onbekend, hU heeft er met op gelet. In ieder geval moet het een even- tueele plaatsvervanger van den commissaris van politie zün geweest, daar slechte deze be voegd zijn vergunningen In deze zaken te ver leenen. De mogelijkheid bestaat, dat de com missaris dien dag met verlof was, waardoor hem de geheele zaak onbekend is gebleven. Het bestuur der desbetreffende stichting heeft een nieuw systeem van steunverleenlng voor gelegd aan de regeering. De regeering heeft het afgewezen. Echter heeft spr. een ongeschokt vertrouwen, dat bU de jeaeering en haar hoofd- amMenaren, die hjj toT'z^ genoegen hier aan- wezlg mocht zien en die *1 bet vervolg mede- Het Amsterdamsche Gerechtshof zal de zaak Onnes van Nyenrode binnenkort in hooger be roep behandelen. Een dagvaarding is nog niet uitgebracht. zoo- dat nog niet kan worden medegedeeld, wanneer het proces in hooger beroep zal worden ge voerd. Wellicht zal de zaak einde October at begin November worden behandeld. Het ligt in de bedoeling van het Hof, de zaak in een klein aantal zittingen af te han delen. WU spraken o. m. den voorzitter van de R. K. Garde, den heer v. B. te Hilversum, die ons bet volgende mededeelde: HU had 15 September van pater KuUper uit Uden bet verzoek gekregen, of hü wellicht, zoo als altUd, voor een vergunning voor de Ria Rago-film wilde zorg dragen Deze filmvoor stellingen zouden zün 24, 25, 26, 27 en 30 Sep tember, de eerste twee data In het gebouw St. Joseph der Clemensparochle aan den Bosch- drift, de volgende twee in het R. W. V.-gebouw der St. Vltus-parochie aan de St. Annastraat, den laatsten dag in het Gerardus Majellahuis aan de Koningstraat. De noodlottige brand, die Maan dagavond in het R. K. Vereeni- gingsgebouw «ren den Boschdrift te Werkgevers en werknemers en vele bü het bedrijf Indirect betrokkenen werken samen om het visscherUbedrijf in stand te houden. De steunregelingen der regeering in 1932 en in 1933 zUn, aldus spr., niet geheel aan onze wenschen tegemoet gekomen, maar hebben door, haar pre ventieve werking eenigen stlmuleerenden in vloed op de prUzen geoefend. Intusschen is in 1933 slechts 10 pCt. van de aangevoerde ha ring opgenomen en is van het toegestane cre- dlet slechts 6 pCt. verbruikt. Beide regelingen hebben voor de regeering geen enkel nac.eel opgeleverd. Maar aan het systeem van den steun kleefden fouten. Uit het jaarverslag van den secretaris, den heer Joh. A. Mulder, over 1933 worde vermeld, dat er bU de vereeniglng 65 leden waren aan gesloten met te zamen 238 In de vaart geweest zUnde schepen. Er wordt voorts in betoogd, dat voor betere prUzen voor het product verhooging van den export een gebiedende eisch is. Ook nqoet men trachten, een product van superieure qualiteit te exporteeren en meer pekel- en min der steurharlng aan te voeren, waarvan een HU zette uiteen, dat de slotuitkomst der Vlaardingsche stoombeugvisscherU in één woord slecht is geweest en dat de resultaten van de trawlvisscberU der Katwükache en Schevening- vulde ruimte alle uitgangen te sluiten, althans te versperren, zoodat, toen het ongeluk plaats greep, van een snelle ontruiming van de zaal geen sprake kon zUn. Ook worden o. m. in „De Telegraaf” en het .Algemeen Handelsblad" dergeljjke meerlingen naar voren gebracht. In al deze bladen wordt beweerd, dat geen vergunning was verleend, terwUl een redacteur van „Het Volk” een interview had met den commissaris van politie te Hilversum, waarin déze moet hebben gezegd, dat er geen vergun ning was gegeven. WU hebben een zeer ernstig en grondig on derzoek ingesteld om deze grieven, waaibU ge mis aan verantwoordelUkheidsgevoel wordt ver weten. zuiver te belichten. Reserves voor Utrecht zijn: de Groot (Zwa luwen Vooruit), te Riele (Altior) en Pot (V.VUL). Een felle concurrentiestrijd wordt heden gestreden tusschen motor en stoomkracht ter zee. De voordeelen van motoraandrUvlng bren gen steeds meer reederijen er toe hun nieuwe schepen met motoren uit te rusten. Alleen de groote Oceaanreuzen kunnen het nog niet zon der stoom stellen, terwUl verder Engeland als steenkool produceerend land nog sterk vast houdt aan den stoom op zee. Teekenend is in dit verband, dat de opge legde schepen der MU. Nederland zonder uit zondering stoomschepen zUn. Alle motorschepen zün nog in de vaart. Er Is zelfs nog een tweede vergunning aan gevraagd, door enkele leden van de Propagan daclub der 8t. Clemensparochle, die niet met de eerste aanvraag en verleening bekend waren. De heer L. P. Welling, secretaris der club, heeft zich met een schriftelük verzoek Don derdag JL te 930 uur ’s avonds tot den com missaris van politie gewend om vergunning aan te vragen tot het vertoonen van de fi’tn Ria Rago in het gebouw Boschdrift 100 op Maan dag en Dinsdag 24 en 25 September. Vrijdag te ongeveer 3.30 uur kwam een agent van politie ten huize van den heer W. Deze was toen nog □iet thuis, doch toevallig was de reeds eerder genoemde pater Kuyper aanwezig. Deze wacht te juist op den heer W. Pater Kuyper heef* den agent, die eenige vragen kwam stellen, van antwoord gediend. Voor den missiewedstrijd Haarlem tegen Utrecht, die as. Zondag te Hoorn wordt ge speeld is door den Utrechtschen bond het vol gende elftal samengesteld: De heer v. B. heeft daarop Maandag 17 September j. L de vergunning op de vol gende wUze schrlftelUk bü den Commis saris van Politie te Hilversum aangevraagd Het is das niet waar, dat men de be schikbare ruimte heeft overvuld. Wat betreft .het opstellen van het film apparaat in de zaal: dat was op een klap tafel opgesteld, geen twee meter van een waterkraan, die in het buffet was aange bracht. Pater Bajjs heeft nog pogingen aange wend om den brandenden koffer te blus- schen, doeh het vuur sloeg plotseling zoo hoog op, dat dit ónmogelijk was. Het is Inderdaad waar, dat de branddeur gesloten was; hierbU moeten wU echter op merken, dat zeker daar de vergunning was verleend een politie- en brandweerman aan wezig had moeten zün om te constateeren, of In enkele niet-katholieke bladen wordt in groote artikelen de brand besproken, waarbU yele onjuistheden worden gelanceerd. Zoo schrijft „Het Volk” ojn. het volgende: J£r was wel vergunning gevraagd en het is juist, dat de aanvrage zich nog ten politie- bureele bevond. Niet echter zooals in een der publicaties vermeld werd dat de vergunning er klaar lag. Op de aanvrage is namelUk afwUaend be schikt en ook al is een afwUzing nog niet ter kennis van den aanvrager gekomen, dan nog blijft het feit bestaan, dat men in dit geval de voorstelling heeft doen plaats vinden, zonder dat vergunning was verleend.” En verder: „Het zaaltje is berekend op ten hoogste 130 personen terwUl het aantal kinde ren, dat zich er gisteravond in bevond, ruim 180 bedroeg.” Dit blad komt in een hoofdartikel tot de volgende conclusies: Het staat nu toch vast: 1. dat de filmvertooning is gegeven zonder dat daarvoor de vereischte toestemming van de politie was verkregen. (Dat vergunning was aangevraagd, is uiteraard geen verontschuldi ging); 2. dat het filmapparaat in de zaal was op gesteld zonder dat zelfs maar de geringste vei ligheidsmaatregel tegen brandgevaar genomen 3. dat men de beschikbare ruimte in de lo- caliteit in hooge mate heeft overvuld; 4. dat men bovendien nog de hoogst onver- antwoordeUjke daad beging om van deze over- De voorzitter, de heer W. Richter Utt- denbogaardt. heeft een oponlngsrede uit- geeproken, waarin bU de oprichting der vereeniginp In November 1914, gevolg van oorlog en bedrijfscrisis, memoreerde, maar tevens opmerkte, dat elke «temming voer een feesteUjke herdenking van het twintig jarig bestaan der vereeniglng ontbreekt, nu men nog in een ernstige crisis verward zit. De vergunning is dus wel verleend. Ook moet de afgifte hiervan in de diverse klappers van den politio- neelen dienst zijn geboekt. Donderdagmiddag 20 September heeft de heer Van B. de vergunning aan p. Kuyper te Soesterberg toe gezonden, waarop deze laatste het papier aan pater Buys heeft over- gereikt. Behoudens de wUzigingen, die elk jaar noodig zUn tepgevolge van den terugkeer tot den Am- sterdamschen tUd, zullen ingaande 7 October as., de volgende wUzigingen in de dienstrege ling der internationale treinen worden ge bracht: Trein P 56 (Edelweiss-Express) Amsterdam C.S.—Roosendaal—Basel SBB vertrekt 1 uur en 56 minuten later van Amsterdam CS ten 9.36 (was 7.40), den Haag V. 1037 (was 830), Rot terdam DP V. 1052 (was 8.54), Roosendaal V. 11.53 (was 9.47), Antwerpen Oost A. 12.04 WET' (was 10.00), Brussel Noord A. 12.44 (was 10.41), Basel SBB A. 21.12 MET (was 18.00). Aldaar wordt aansluiting verkregen Basel SBB V. 2135 naar Zürich A. 23.00 Basel SBB V. 21.40 naar Milaan via Olten-Luzem (Milaan A. 5.50). Trein D 26 den Haag—Basel SBB vertrekt 1 uur vroeger van den Haag ten 830 (was 9.30), Rotterdam DP V. 8.57 (was 955), Dordrecht V. 9.17 (was 10.16), Roosendaal V. 9.57 (was 1037), Antwerpen Oost A. 1037 WET (was 1138), Brus sel Quartier Leopold A. 1134 (was 1237), Basel SBB A. 20.42 MET (was 21.00). Te Bazel SBB worden dezelfde aansluitingen bereikt als met PP 56. Op het baanvak GoudaUtrecht treinen D 271 (Münchenerdagtreln goldrUtuigen voor Zwitserland) en D 273 (Baze- ler-dagtreln via ArnhemNUmegen) tot één trein vereenlgd. Trein D 273 wordt daartoe op Het verslag bevat vervolgens een uiteenzet ting van wat er Is gebeurd met betrekking tot de haringcombinatie-1932 en de door de regee ring in Juni. Juli en Augustus gestelde voor waarden. verbonden aan een nieuwe steunre geling. De afwikkeling van de credietregellng- 1932 hokte, zoo lang de regeering geen beslis sing nam ten aanzien van enkele debiteuren, die hun verplichtingen niet ten volle waren na gekomen. En wat betreft het voorstel aangaande 1933, heeft het hoofdbestuur in een adres aan den minister van Economische Zaken zUn be zwaren daartegen geult, omdat het op onover- komelUke bezwaren zou stuiten, als slechte 3/5 van de vloot dit jaar aan de haringvisscherü zou mogen deelnemen. Uitvoerig worden de be denkingen tegen zulk een beperking in het ver slag nagegaan. Einde Juli is van de zUde van het departement medegedeeld, dat van het uit de markt nemen van maatjesharing geen sprake meer kon zUn, daar de tijd te ver was gevor derd. Maar op de in het vroege voorjaar ge dane toezegging, dat dit uit de markt nemen wel zou geschieden, waren, aldus het verslag, verscheidene schepen naar zee gegaan. Op 4 Augustus 1933 heeft de afdeeling Han del van het departement medegedeeld, dat een nieuwe steunverleenlng, gelUk aan die van het vorige jaar, afhankelUk werd gesteld van de algeheele afwikkeling van de credietregeling 1932. Met nadruk wordt in het verslag betoogd, dat de door het RUk op het bedrUf gelegde lasten moeten worden verlicht. Woensdag daaropvolgend dus op 19 September j.L werd den beer Van B. medegedeeld, dat de ver gunning verleend was en gereed lag. Aan de administratie v«u» het Po litiebureau te Hilversum heeft de heer Van B. deze denzelfden mid- Vler en twintig Jaar geleden liep van de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Maat- schappu de „Vulcanus”, het eerste zeegaande motorschip ter wereld, uitgerust met een om keerbaren oliemotor van de N. V. Werkspoor te Amsterdam. Thans heeft de motor op de we reldzeeën de stoomkracht reeds voor een gi-ed deel verdreven. In de laatste tien jaren heeft de Anglo Saxen Petroleum Cy.. dochtennaatechappU van de Ko- nlnkhjke Shell-groep, den bouw van niet min der dan 62 motortankschepen in opdracht ge geven. De overheerschende Nederlandsche in vloed in de leiding dezer MaatschappU heeft deze werkzaamheden grootendeels in Nederland ondergebracht. Zoo bouwde „Werkspoor" 50 van de in totaal 80 in deze schepen geïnstalleerde motoren. De jongste bestelling der Anglo Saxon Pe troleum Cy. omvat 12 tankschepen van 12 000 ton draagvermogen. Hiervan zullen er 6 worden voorzien van een 3600 PJC. Werkspoormotor met directe brandstoflnspuitlng. Deze Werkspoor motor is de eenige origlneele motor in ons land gebouwd. De motorbouwers, die de opdracht met „Werkspoor” deelen, zUn allen gehouden om gebruik te maken van het Werkspoor drukvul- lingssysteem, dat zU dan onder licentie moeten toepassen. Van groot belang zUn bU dezen motor een voud en betrouwbaarheid. Voor de tankreede- rijen is het van het hoogste belang dat haar schepen voortdurend (dat is practisch meer dan 82 pct. van den tüd van een jaar) In bedrijf ,b zUn. Daar bovendien in de petroleumhaven* niet aan de machines mag worden gewerkt jgm de repartlemogelUkheld dus miniem. De Werk spoormotor voldoet aan alle eischen. Op 15 November wordt deze motor te Odense in Denemarken afgeleverd ter plaatsing in het aldaar gebouwde schip. Zondag as. tusschen tien en vier uur kunnen belangstellenden in de fabriek van Werkspoor op Oostenburg de machtige machine bezich tigen. BU Kon. Besluit «Un de Middenstandszaad en de NUverbeidsraad erkend ala colleges van ad vies in den zin van art. 6 van da Wet op den Eoonomischen Raad 1932. dat de filmvoorstelling ia gegeven met de vereischte toestemming van de politie; dat het filmapparjtat in de zaal was opgesteld een tweetsd meter* van een waterkraan af; dat de beschikbare ruimte in gee nen deele was overvuld; dat geen politie of brandweer mannen «mnwezig waren, om de situatie goed te keuren en na te gaan of «tan de eischen was voldaan. Weledelgestr. Heer. Namens de eerw. paters van het 8t. Wil- Ubrordus Missiehuis te Uden verzoekt on- dergeteekende beleefd, veigunning te willen verleenen tot het geven van bioscoopvoor stellingen, bestaande in het geven van een Missiefilm (Klankfilm) genaamd Ria Rago. verpakt in koffers. Deze film zal worden gegeven door de Paters zelf op de navolgende data en plaat sen: 24 en 25 September a*, in het St. Jo- sephgebouw aan den Boschdrift om 4 en 8 uur. 38 en 27 Sept. aa. in de R. K. Werklleden- vereeniging van de St. Vitusparochie van 2 tot 430 voor de kinderen en van 8 tot 10 voor volwassenen. 30 September as. van 2 tot 5 uur voor kinderen en van 8 tot 10 uur voor volwas senen in het Gerardus Majellahuis aan de Koningstraat. De toegangsprijzen zün bepaald van 10 tot 20 cent, welk geld ten bate komt van de Missie. Gaarne Uw toestemming omtrent boven staande tegemoet ziende verbluf ik onder Maandagavond had een blijde gebeurtenis plaats in het gezin van den Italiaanschen Kroonprins. Onze foto toont de overhandiging van de wieg voor het prinsesje door de Napolitanen 16.28) en 119 ZwolleGroningen (Hoogeveen A. 16.40). Te Akkrum zal stoppen trein 228 Leeuwar denZwolle ten 9.43. Te WittebrugPompstation zullen alsnog stoppen de treinen 311, 315, 325 Scheveningen— Kurhaus—Den Haag (Scheveningen—Kurhaus V. 11.57, 13.57 en 18.57). Te Waaldorpsche-weg zal stoppen trein 428 (Zaterdags en Zondags niet) RotterdamHof pleinScheveningenK. (Rotterdam H. V. 18.42). Trein 464 Den BoschLage Zwaluwe wordt 10 minuten vervroegd (Den Bosch V. 8.10), waardoor te Lage Zwaluwe aansluiting verkre gen wordt op trein 182 naar Rotterdam (Rotter damBeurs A. 9.38) en op trein 3, die te Lage Zwaluwe zal stoppen, naar Antwerpen en Zee land. Trein 3502 ApeldoornArnhem zal 17 minuten later van Apeldoorn vertrekken (Apeldoorn V. 7.55; Arnhem A. 8.49). ie er In dezen strUd hebben onse Nederlandsche technici een belangrUk aandeel. Ondanks de belemmerende crisis-omstandigheden zUn zU voortdurend doende de kwaliteit van den Ne- derlandschen motor tot in de perfectie op te voeren en door nieuwe vindingen den voor sprong op het buitenland te vergrooten. Naar men ons mededeelt bestaan bU de KL. M. plannen, om in haar vliegtuigen Diesel- tractie toe te passen. Ten aanzien van de wUzigingen in de dienst regeling der binnenlandsche treinen, valt, be houdens de jaarlUksche wUzigingen, als gevolg van het verleggen der internationale door het beëindigen van den zomertUd. het vol gende te vermelden: 1. de reizigersdlenst wordt gestaakt op baanvakken: gegeven tot een ernstig onderzoek, witaramn ook bet p«u*ket te Am sterdam deelnam. dag te ^ier uur persoonlijk afge haald. TilburgBaarle Nassau grens. AlkmaarEg- mond aan Zee, terwUl het station Groesbeek voor relzlgersvervoer wordt gesloten, zoodat ko men te vervallen: alle stoppingen aldaar van de treinen NUme genCranenburg w. en alle treinen NUmegenGroesbeek v. v.; 2. in dienst wordt gesteld de lUn Gouda Alphen a. d. RUn, waaraan zün gelegen de sta tions Waddlnxveen en Boskoop. Op dit baanvak zal een uurdlenst met motor- treinen, In beide richtingen worden gereden; van Gouda van 6.50 tot 21.15 en van Alphen a. d. RUn van 732 tot 22.46. Alle treinen stoppen te Waddlnxveen en Boskoop. De treinen sluiten te Gouda aan op de E. M. treinen naar en van Rotterdam en Den Haag, te Alphen a. d. RUn op de treinen naar en van Woerden (Utrecht) terwUl nagenoeg de helft van het aantal treinen directe aansluiting heeft (of wordt doorgevoerd) naar en van Lelden. Voorts zün verschillende verbeteringen, waar mogelük, in de dienstregeling aangebracht, ten einde aan verzoeken van belanghebbenden te voldoen. Als de voornaamste daarvan kunnen worden genoemd: Doel: Anconé (Quick). Achter: Schoonderwoerd (BJE.G.) en Wek- king (Pathmos Boys). Midden: Holtkamp (Entoe), pik (VD.Z.) en v. d. Linden (Zwaluwen Vooruit). Voor: Brouwer (L.V.V.), Nlenhaus (8D.O. U.C.), v. d. Berg (Vogldo), tea Boriun (Bilt- hoven) en A. de Hosson (H.MB.). De reederijen waardeeren in het algemeen het werk van het visscherü-proefstation. Toen de regeering verdere subsidieering van t proef station weigerde, heeft de reedersvereeniging een belangrüke büdrage voor 1934 toegezegd, mits de statuten van het proefstation zoo wer den gewüzlgd, dat iedere belangstellende tegen een zekere contributie lid zou kunnen worden en de regeering het voortbestaan door een nieuwe Rüjrssubsidle mogelük zou maken. De regeering wil een beperkt subsidie ver leenen, onder voorwaarde, dat er verandering plaats vindt in de directeursfunctle. aan welke voorwaarde het bestuur van het proefstation niet wenscht te voldoen. Onder deze omstan digheden meende spr., dat de reeders bezwaar- lük hun aanbod kunnen handhaven. Dinsdagmorgen j.L sprak de beer Van B. pater Buys in het Zieken hui* en vroeg hem wsmr de vergun ning was gebleven. De Pater deelde mede, dat hjj dexe in zjjn brevier had geborgen en dat hij dit boek nust het filmtoestel had neergelegd. Het document moet verbrand zjjn met het boek. Er is een groot «ren tal getuigen, die kunnen verklaren, dat de vergunning i* uitgereikt en dat zjj in het bezit van pater B. wa*. het baanvak Den Haag—Gouda omgenummerd in trein D 271. De dienstregeling luidt als volgt: Trein D 271: Hoek van Holland Gouda A. 7.06. Trein D 271: Den Haag V. 637, Gouda A. 7.02, Gouda V. 7.11, Utrecht A. 739. Trein D 271 Utrecht V. 7.48. Trein D 273 Utrecht V. 7.56. In omgekeerde richting op het baanvak UtrechtRotterdam, zullen de Rheingoldrütui- gen voor den Hoek van Holland van trein S.D 1 (Utrecht A. 1831), van Utrecht af vervoerd worden met trein 316 (Utrecht V. 18.39) naar. Rotterdam-Maas, om vandaar per nieuw inge legde trein É.D. 1 Rotterdam-Maas V. 19.39, Rotterdam DJ». A. 19.56 naar Hoek van Hol land te worden doorgevoerd. Doel: W. Alsemgeest (DJ1L.), Achter: Strieder (Leonidas) en CHgengack (Geel Wit). Midden: Kamer (T.IJ.BK), Wolf Willem) en Keizer (Wilskracht). Voor: v, d. Bande (Leonidas), Mentink (Spar taan), Tushuizen (V.VJL), Kloosterman (De Meer) en Ninaber (Santpoort). De E.M. treinen worden, met uitzondering van de treinen 502 E.M. (Amsterdam W.P. A. 730) en 6.35 E.M. (Amsterdam W. P. V. 19.40), naar en van Amsterdam C S doorge voerd, zoodat overstappen te Amsterdam W.P. komt te vervallen. Trein 6.48 E.M. Utrecht C. 8. V. 23.16 verkrügt aansluiting te Amsterdam C.8. naar de richting Haarlem en Zaandam. Ingelegd wordt trein 501 E. M. UtrechtDrie bergenEdeArnhem (Utrecht C.8. V. 6.09 tot behoud van de aansluiting op trein 241 Keulen en het Ruhrgebied (Arnhem V. 7.10, was 8.10). Te Feüenoord zullen stoppen de treinen 1011 (Rotterdam DJ». V. 8.03) en 3048 (Dordrecht V. 17.45). Te Barendrecht zal stoppen trein 1011 (Rot terdam DJ». V. 8.03). Te Zwündrecht zal (Dordrecht V. 8.20). Te Hoogeveen zullen alsnog stoppen de trei nen 116 GroningenZwolle (Hoogeveen V. Op vragen van den heer Smeenge betreffen de het nemen van veiligheidsmaatregelen in verband met een ernstig auto-ongeval op den onbewaakten overweg op den Dordschen Straat weg te Emmen, heeft minister Kalff geant woord, dat het ongeval geschiedde op een over weg over den locaal-spoorweg CoevordenGas- seltemüeveen, die naar den voor locaalspoor- wegens geldenden regel nimmer bewaakt is ge weest en voor welks bewaking ook geen aan leiding bestaat. Het uitzicht ter plaatse is zoo danig, dat de autobestuurder. bU oplettendheid en inachtneming van lyt wettelUke voorschrift omtrent snelheldsvermiMering bij nadering van overwegen, het ongeluk had kunnen voorko men door tUdig te stoppen; de stoombel van de locomotief luidde. Het verongelukte rütuig was geen voor pu bliek vervoer bestemde autobus, rijdende krach tens een vergunning van Gedeputeerde Staten, doch werd gebruikt voor particulier vervoer van arbeiders eener werkverschaffing, waar voor zoodanige vergunning niet vereischt is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 15