Na den brand te Hilversum
Motor verdringt
stoom
leder pak HONIG’s VERMICELLI
GRATIS
Nederlandsche haringvisscherij
1
VERDACHTMAKINGEN
REEDERSVEREËNIGING
BIJEEN
WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1934
PRINSESJE GEBOREN TE NAPELS
I
Veilig en betrouwbaar
Verbrand
De toestand hedenmorgen
rt
Binnenlandsche verbindingen
De winterdienst der
spoorwegen
E.M.-treinen
De vergunningskwestie
De Onnes-zaak
Reprise voor het Hof
Samenstelling der elftallen
Uitvoer fijne visch
Hoe hulp te verleenen
Regeering kan helpen
r
1
LI
De missiewedstrijd te
Hoorn
De vergunning voor de voorstel
ling was verleend; het docu
ment is echter met het bre
vier, waarin het gebor
gen was, verbrand
De opstelling van het
filmapparaat
Het autobusongeluk te
Emmen
Gewijzigde regeling- gaat
7 October in
Historische beteekenis van Werk-
a poor-mot or opnieuw be
vestigd
Chauffeurs kunnen wagen niet
stop zetten by iederen
overweg
DIESELMOTOREN IN
VLIEGTUIGEN?
ft j
•fl
bevat ter kennismaking een
HONIG’s BOUILLONBLOKJE
o.
□x,
X
pe
rs
en
U
•h.
H.
lo;
:n,
n.
Ie—
el.
w.r_
A
Niet volgepropt
Elke stemming, om het twintig-
jarig bestaan feestelijk te
vieren, ontbreekt, nu
men in de crisis
verward zit
Jaarverslag
Middenstand»- en Nyverheidsraad
Plannen van de K. L. M.
Wjj concludeeren due:
(Van onzen eigen redacteur)
ril
5.50;
V.
het
treinen
de
naar
O.
3148
stoppen
trein
ir
(Graaf
Hoogachtend
(Volgt onderteekenlng)
tan den heer Commissaris van Politie
te Hilversum.
r-
r-
ie
In samenwerking met de vereeniglng van Fee
ders van visschersvaartulgen te IJmuiden wor
den bij de regeering pogingen aangewend, een
betere regeling te verkrijgen ten aanzien van
den uitvoer van fijne visch naar Frankrijk, zoo-
dat niet alleen de vlschhandel, maar ook de
reederij en haar bemanningen er baat bjj heb
ben.
Het Haarlemsche elftal, dat wij reeds publi
ceerden, slet er zooals men weet als volgt uit:
In de groote fabriekshal van Werkspoor staat
thans opgebouwd de nieuwe As. P. K. Werk-
spoor-scheepsmotor met drukvuliing en directe
inspuiting, bestemd voor een der nieuwe tank
schepen van de Anglo Saxon Petroleum Cy.
'W
ka
n-
n
It
Ie
De bepaling, dat slechte 85 pCt. der opvang-
prjjzen aan de reederijen werd uitgekeerd, heeft
tot gevolg gehad, dat veel haring even boven
den minimumprijs uit de markt werd genomen
en tot een weinig lageren prijs in binnen- of
buitenland van de hand werd gezet.
leiding zullen geven met betrekking tot de toe
standen in het bedrijf, uitsluitend de bedoeling
voorzit, de voortzetting van de visscherU moge
lijk te maken en de uitoefening in de best mo
gelijke banen te leiden.
in
st
in
Rest ons ten slotte nog mede te deelen, dat
pater Buijs reeds ruim acht jaar met ver
schillende missiefllms door Nederland trekt en
dat hem, die toch veel ervaring op dit gebied
heeft, nog nooit een ongeluk is overkomen.
Ongetwijfeld is door de organisatoren eenige
onachtzaamheid betracht, doch lang niet in die
mate, waaraan sommige bladen vele kolommen
wijdden.
Nader seint men ons, dat gistermiddag te
ongeveer half 4 de 6-jarige Beppie Hilhorst in
het Diaconessen huis aan de bekomen verwon
dingen is overleden.
De toestand van de ll-jarige Corrie Koper
draad bleef critiek. Ook hier vreest men het
ergste.
aan alle eischen, in de vergunning gesteld,
was voldaan.
hooger prijs gemiddelde het gevolg zal zijn. En
de aanvoer moet matig worden gehouden. Daar
bij geeft een zorgvuldige bewerking van de ha
ring aan het product meer waarde.
G.
ra.
ra
50
in
n
n
4
rt
1-
1-
H(j heeft daarbij tevens medegedeeld, dat
de zaak al in orde was, daar reeds ver-
gnnnlng was verkregen.
Inderdaad is het juist, dat op deae aan
vraag verder geen bericht is binnengeko
men. Men achtte dit logisch, daar reeds
eerder een vergunning was verleend.
De officieele reisgids (groote en kleine uitgave)
voor de gewijzigde dienstregeling, ingaande 7
October 1934, zal van Maandag 1 October M. af
aan de stations verkrijgbaar worden gesteld.
De gemiddelde vangst van het hoofdbedrijf,
de drijfnetharingvlsscherij, was vrij bevredigend,
maar absoluut onbevredigend de voor de haring
bedongen prUs. wat spr. met cijfers aantoonde.
De reederjjen hebben aanzienlijke verliezen te
boekenhaar laatste kapitaalreserven worden
aangesproken.
Ook de uitlatingen omtrent het volgepropt
zijn van het bewuste zaaltje zijn volkomen on
juist. Het zaaltje is niet berekend op 130 per
sonen, doch op 200 volwassenen, waarvoor de
stoelen aanwezig waren. Het gebouw heeft 175
stoelen zelf. terwUl er 25 waren bijgehuurd.
Maandagmiddag waren tijdens de voorstelling
slechts 146 kinderen aanwezig, zoodat nog vele
stoelen, vooral op het balkon, onbezet waren.
In het gebouw van het Koninklijk Instituut
van Ingenieurs te Den Haag heeft Dinsdag
middag de Reedersvereeniging voor de Neder
landsche Haringvisscherij haar negentiende al-
gemeene jaarlijksche vergadering gehouden.
De regeering, zeide spr., kan vergrooting
van ons afzetgebied bevorderen en ons In
dit verband in staat stellen, credietmoeilUk-
heden te overwinnen. ZU kan ons steunen
door de exploitatiekosten omlaag te druk
ken, door vrijstelling van omzetbelasting van
bedrUfsmateriaal. ena. Spr. betoogde voorts
de noodzakelUkheid van verlichting der, aan
de invaliditeitswet voor de reeders verbon
den, kosten.
sche motorloggers slechte weinig beter waren
dan het vorige jaar. De exploitatie der winter -
visscherU levert voor beug- en trawlvisscberU
reeds gedurende vele jaren verlies op.
Alle patientjes maakten het hedenmorgen
wel. De toestand van de ll-jarige Corrie Koper
draad was neg wel zorgelijk, doch men hoopt
haar in het leven te kunnen houden. De andere
twee patiënten in het Diaconessenhuls maken
het goed. Ook in de ziekenverpleging is er geen,
die in direct levensgevaar verkeert.
De toestand van pater Buys is eveneens on
veranderd.
Het stellen van een voorwaarde, om bü iede
ren overweg te stoppen, is niet wenschelijk,
omdat daardoor het gevaar zou ontstaan, dat
gedurende het weder Instappen van den chauf
feur en het op gang brengen van de autobus
zijn aandacht weder van den spoorweg en een
mogelijk naderenden trein zou worden afge
leid.
worden de
met Rhein-
Reserves voor Haarlem zijn: Kockx (Sant
poort), D. Schram (DXM.), Lammen (D.OBJ3.)
en v. d. Kolk (AD.O),
Door wien deze vergunning was geteekend,
is den heer Van B. onbekend, hU heeft er met
op gelet. In ieder geval moet het een even-
tueele plaatsvervanger van den commissaris
van politie zün geweest, daar slechte deze be
voegd zijn vergunningen In deze zaken te ver
leenen. De mogelijkheid bestaat, dat de com
missaris dien dag met verlof was, waardoor hem
de geheele zaak onbekend is gebleven.
Het bestuur der desbetreffende stichting heeft
een nieuw systeem van steunverleenlng voor
gelegd aan de regeering. De regeering heeft het
afgewezen. Echter heeft spr. een ongeschokt
vertrouwen, dat bU de jeaeering en haar hoofd-
amMenaren, die hjj toT'z^ genoegen hier aan-
wezlg mocht zien en die *1 bet vervolg mede-
Het Amsterdamsche Gerechtshof zal de zaak
Onnes van Nyenrode binnenkort in hooger be
roep behandelen.
Een dagvaarding is nog niet uitgebracht. zoo-
dat nog niet kan worden medegedeeld, wanneer
het proces in hooger beroep zal worden ge
voerd. Wellicht zal de zaak einde October at
begin November worden behandeld.
Het ligt in de bedoeling van het Hof, de
zaak in een klein aantal zittingen af te han
delen.
WU spraken o. m. den voorzitter van de R. K.
Garde, den heer v. B. te Hilversum, die ons
bet volgende mededeelde:
HU had 15 September van pater KuUper uit
Uden bet verzoek gekregen, of hü wellicht, zoo
als altUd, voor een vergunning voor de Ria
Rago-film wilde zorg dragen Deze filmvoor
stellingen zouden zün 24, 25, 26, 27 en 30 Sep
tember, de eerste twee data In het gebouw
St. Joseph der Clemensparochle aan den Bosch-
drift, de volgende twee in het R. W. V.-gebouw
der St. Vltus-parochie aan de St. Annastraat,
den laatsten dag in het Gerardus Majellahuis
aan de Koningstraat.
De noodlottige brand, die Maan
dagavond in het R. K. Vereeni-
gingsgebouw «ren den Boschdrift te
Werkgevers en werknemers en vele bü het
bedrijf Indirect betrokkenen werken samen om
het visscherUbedrijf in stand te houden. De
steunregelingen der regeering in 1932 en in 1933
zUn, aldus spr., niet geheel aan onze wenschen
tegemoet gekomen, maar hebben door, haar pre
ventieve werking eenigen stlmuleerenden in
vloed op de prUzen geoefend. Intusschen is in
1933 slechts 10 pCt. van de aangevoerde ha
ring opgenomen en is van het toegestane cre-
dlet slechts 6 pCt. verbruikt. Beide regelingen
hebben voor de regeering geen enkel nac.eel
opgeleverd. Maar aan het systeem van den steun
kleefden fouten.
Uit het jaarverslag van den secretaris, den
heer Joh. A. Mulder, over 1933 worde vermeld,
dat er bU de vereeniglng 65 leden waren aan
gesloten met te zamen 238 In de vaart geweest
zUnde schepen. Er wordt voorts in betoogd, dat
voor betere prUzen voor het product verhooging
van den export een gebiedende eisch is. Ook
nqoet men trachten, een product van superieure
qualiteit te exporteeren en meer pekel- en min
der steurharlng aan te voeren, waarvan een
HU zette uiteen, dat de slotuitkomst der
Vlaardingsche stoombeugvisscherU in één woord
slecht is geweest en dat de resultaten van de
trawlvisscberU der Katwükache en Schevening-
vulde ruimte alle uitgangen te sluiten, althans
te versperren, zoodat, toen het ongeluk plaats
greep, van een snelle ontruiming van de zaal
geen sprake kon zUn.
Ook worden o. m. in „De Telegraaf” en het
.Algemeen Handelsblad" dergeljjke meerlingen
naar voren gebracht.
In al deze bladen wordt beweerd, dat geen
vergunning was verleend, terwUl een redacteur
van „Het Volk” een interview had met den
commissaris van politie te Hilversum, waarin
déze moet hebben gezegd, dat er geen vergun
ning was gegeven.
WU hebben een zeer ernstig en grondig on
derzoek ingesteld om deze grieven, waaibU ge
mis aan verantwoordelUkheidsgevoel wordt ver
weten. zuiver te belichten.
Reserves voor Utrecht zijn: de Groot (Zwa
luwen Vooruit), te Riele (Altior) en Pot
(V.VUL).
Een felle concurrentiestrijd wordt heden
gestreden tusschen motor en stoomkracht ter
zee. De voordeelen van motoraandrUvlng bren
gen steeds meer reederijen er toe hun nieuwe
schepen met motoren uit te rusten. Alleen de
groote Oceaanreuzen kunnen het nog niet zon
der stoom stellen, terwUl verder Engeland als
steenkool produceerend land nog sterk vast
houdt aan den stoom op zee.
Teekenend is in dit verband, dat de opge
legde schepen der MU. Nederland zonder uit
zondering stoomschepen zUn. Alle motorschepen
zün nog in de vaart.
Er Is zelfs nog een tweede vergunning aan
gevraagd, door enkele leden van de Propagan
daclub der 8t. Clemensparochle, die niet met
de eerste aanvraag en verleening bekend waren.
De heer L. P. Welling, secretaris der club,
heeft zich met een schriftelük verzoek Don
derdag JL te 930 uur ’s avonds tot den com
missaris van politie gewend om vergunning aan
te vragen tot het vertoonen van de fi’tn Ria
Rago in het gebouw Boschdrift 100 op Maan
dag en Dinsdag 24 en 25 September. Vrijdag te
ongeveer 3.30 uur kwam een agent van politie
ten huize van den heer W. Deze was toen nog
□iet thuis, doch toevallig was de reeds eerder
genoemde pater Kuyper aanwezig. Deze wacht
te juist op den heer W. Pater Kuyper heef*
den agent, die eenige vragen kwam stellen,
van antwoord gediend.
Voor den missiewedstrijd Haarlem tegen
Utrecht, die as. Zondag te Hoorn wordt ge
speeld is door den Utrechtschen bond het vol
gende elftal samengesteld:
De heer v. B. heeft daarop Maandag 17
September j. L de vergunning op de vol
gende wUze schrlftelUk bü den Commis
saris van Politie te Hilversum aangevraagd
Het is das niet waar, dat men de be
schikbare ruimte heeft overvuld.
Wat betreft .het opstellen van het film
apparaat in de zaal: dat was op een klap
tafel opgesteld, geen twee meter van een
waterkraan, die in het buffet was aange
bracht.
Pater Bajjs heeft nog pogingen aange
wend om den brandenden koffer te blus-
schen, doeh het vuur sloeg plotseling zoo
hoog op, dat dit ónmogelijk was.
Het is Inderdaad waar, dat de branddeur
gesloten was; hierbU moeten wU echter op
merken, dat zeker daar de vergunning was
verleend een politie- en brandweerman aan
wezig had moeten zün om te constateeren, of
In enkele niet-katholieke bladen wordt in
groote artikelen de brand besproken, waarbU
yele onjuistheden worden gelanceerd.
Zoo schrijft „Het Volk” ojn. het volgende:
J£r was wel vergunning gevraagd en het is
juist, dat de aanvrage zich nog ten politie-
bureele bevond. Niet echter zooals in een der
publicaties vermeld werd dat de vergunning er
klaar lag.
Op de aanvrage is namelUk afwUaend be
schikt en ook al is een afwUzing nog niet ter
kennis van den aanvrager gekomen, dan nog
blijft het feit bestaan, dat men in dit geval
de voorstelling heeft doen plaats vinden, zonder
dat vergunning was verleend.”
En verder: „Het zaaltje is berekend op ten
hoogste 130 personen terwUl het aantal kinde
ren, dat zich er gisteravond in bevond, ruim
180 bedroeg.”
Dit blad komt in een hoofdartikel tot de
volgende conclusies:
Het staat nu toch vast:
1. dat de filmvertooning is gegeven zonder
dat daarvoor de vereischte toestemming van
de politie was verkregen. (Dat vergunning was
aangevraagd, is uiteraard geen verontschuldi
ging);
2. dat het filmapparaat in de zaal was op
gesteld zonder dat zelfs maar de geringste vei
ligheidsmaatregel tegen brandgevaar genomen
3. dat men de beschikbare ruimte in de lo-
caliteit in hooge mate heeft overvuld;
4. dat men bovendien nog de hoogst onver-
antwoordeUjke daad beging om van deze over-
De voorzitter, de heer W. Richter Utt-
denbogaardt. heeft een oponlngsrede uit-
geeproken, waarin bU de oprichting der
vereeniginp In November 1914, gevolg van
oorlog en bedrijfscrisis, memoreerde, maar
tevens opmerkte, dat elke «temming voer
een feesteUjke herdenking van het twintig
jarig bestaan der vereeniglng ontbreekt, nu
men nog in een ernstige crisis verward zit.
De vergunning is dus wel verleend.
Ook moet de afgifte hiervan in de
diverse klappers van den politio-
neelen dienst zijn geboekt.
Donderdagmiddag 20 September
heeft de heer Van B. de vergunning
aan p. Kuyper te Soesterberg toe
gezonden, waarop deze laatste het
papier aan pater Buys heeft over-
gereikt.
Behoudens de wUzigingen, die elk jaar noodig
zUn tepgevolge van den terugkeer tot den Am-
sterdamschen tUd, zullen ingaande 7 October
as., de volgende wUzigingen in de dienstrege
ling der internationale treinen worden ge
bracht:
Trein P 56 (Edelweiss-Express) Amsterdam
C.S.—Roosendaal—Basel SBB vertrekt 1 uur en
56 minuten later van Amsterdam CS ten 9.36
(was 7.40), den Haag V. 1037 (was 830), Rot
terdam DP V. 1052 (was 8.54), Roosendaal V.
11.53 (was 9.47), Antwerpen Oost A. 12.04 WET'
(was 10.00), Brussel Noord A. 12.44 (was 10.41),
Basel SBB A. 21.12 MET (was 18.00).
Aldaar wordt aansluiting verkregen Basel SBB
V. 2135 naar Zürich A. 23.00 Basel SBB V.
21.40 naar Milaan via Olten-Luzem (Milaan A.
5.50).
Trein D 26 den Haag—Basel SBB vertrekt 1
uur vroeger van den Haag ten 830 (was 9.30),
Rotterdam DP V. 8.57 (was 955), Dordrecht V.
9.17 (was 10.16), Roosendaal V. 9.57 (was 1037),
Antwerpen Oost A. 1037 WET (was 1138), Brus
sel Quartier Leopold A. 1134 (was 1237), Basel
SBB A. 20.42 MET (was 21.00).
Te Bazel SBB worden dezelfde aansluitingen
bereikt als met PP 56.
Op het baanvak GoudaUtrecht
treinen D 271 (Münchenerdagtreln
goldrUtuigen voor Zwitserland) en D 273 (Baze-
ler-dagtreln via ArnhemNUmegen) tot één
trein vereenlgd. Trein D 273 wordt daartoe op
Het verslag bevat vervolgens een uiteenzet
ting van wat er Is gebeurd met betrekking tot
de haringcombinatie-1932 en de door de regee
ring in Juni. Juli en Augustus gestelde voor
waarden. verbonden aan een nieuwe steunre
geling. De afwikkeling van de credietregellng-
1932 hokte, zoo lang de regeering geen beslis
sing nam ten aanzien van enkele debiteuren,
die hun verplichtingen niet ten volle waren na
gekomen. En wat betreft het voorstel aangaande
1933, heeft het hoofdbestuur in een adres aan
den minister van Economische Zaken zUn be
zwaren daartegen geult, omdat het op onover-
komelUke bezwaren zou stuiten, als slechte 3/5
van de vloot dit jaar aan de haringvisscherü
zou mogen deelnemen. Uitvoerig worden de be
denkingen tegen zulk een beperking in het ver
slag nagegaan. Einde Juli is van de zUde van
het departement medegedeeld, dat van het uit
de markt nemen van maatjesharing geen sprake
meer kon zUn, daar de tijd te ver was gevor
derd. Maar op de in het vroege voorjaar ge
dane toezegging, dat dit uit de markt nemen
wel zou geschieden, waren, aldus het verslag,
verscheidene schepen naar zee gegaan.
Op 4 Augustus 1933 heeft de afdeeling Han
del van het departement medegedeeld, dat een
nieuwe steunverleenlng, gelUk aan die van het
vorige jaar, afhankelUk werd gesteld van de
algeheele afwikkeling van de credietregeling
1932.
Met nadruk wordt in het verslag betoogd, dat
de door het RUk op het bedrUf gelegde lasten
moeten worden verlicht.
Woensdag daaropvolgend dus op
19 September j.L werd den beer
Van B. medegedeeld, dat de ver
gunning verleend was en gereed lag.
Aan de administratie v«u» het Po
litiebureau te Hilversum heeft de
heer Van B. deze denzelfden mid-
Vler en twintig Jaar geleden liep van de
werf der Nederlandsche Scheepsbouw Maat-
schappu de „Vulcanus”, het eerste zeegaande
motorschip ter wereld, uitgerust met een om
keerbaren oliemotor van de N. V. Werkspoor te
Amsterdam. Thans heeft de motor op de we
reldzeeën de stoomkracht reeds voor een gi-ed
deel verdreven.
In de laatste tien jaren heeft de Anglo Saxen
Petroleum Cy.. dochtennaatechappU van de Ko-
nlnkhjke Shell-groep, den bouw van niet min
der dan 62 motortankschepen in opdracht ge
geven. De overheerschende Nederlandsche in
vloed in de leiding dezer MaatschappU heeft
deze werkzaamheden grootendeels in Nederland
ondergebracht. Zoo bouwde „Werkspoor" 50 van
de in totaal 80 in deze schepen geïnstalleerde
motoren.
De jongste bestelling der Anglo Saxon Pe
troleum Cy. omvat 12 tankschepen van 12 000
ton draagvermogen. Hiervan zullen er 6 worden
voorzien van een 3600 PJC. Werkspoormotor met
directe brandstoflnspuitlng. Deze Werkspoor
motor is de eenige origlneele motor in ons land
gebouwd. De motorbouwers, die de opdracht met
„Werkspoor” deelen, zUn allen gehouden om
gebruik te maken van het Werkspoor drukvul-
lingssysteem, dat zU dan onder licentie moeten
toepassen.
Van groot belang zUn bU dezen motor een
voud en betrouwbaarheid. Voor de tankreede-
rijen is het van het hoogste belang dat haar
schepen voortdurend (dat is practisch meer dan
82 pct. van den tüd van een jaar) In bedrijf ,b
zUn. Daar bovendien in de petroleumhaven*
niet aan de machines mag worden gewerkt jgm
de repartlemogelUkheld dus miniem. De Werk
spoormotor voldoet aan alle eischen.
Op 15 November wordt deze motor te Odense
in Denemarken afgeleverd ter plaatsing in het
aldaar gebouwde schip.
Zondag as. tusschen tien en vier uur kunnen
belangstellenden in de fabriek van Werkspoor
op Oostenburg de machtige machine bezich
tigen.
BU Kon. Besluit «Un de Middenstandszaad en
de NUverbeidsraad erkend ala colleges van ad
vies in den zin van art. 6 van da Wet op den
Eoonomischen Raad 1932.
dat de filmvoorstelling ia gegeven
met de vereischte toestemming van
de politie;
dat het filmapparjtat in de zaal
was opgesteld een tweetsd meter*
van een waterkraan af;
dat de beschikbare ruimte in gee
nen deele was overvuld;
dat geen politie of brandweer
mannen «mnwezig waren, om de
situatie goed te keuren en na te
gaan of «tan de eischen was voldaan.
Weledelgestr. Heer.
Namens de eerw. paters van het 8t. Wil-
Ubrordus Missiehuis te Uden verzoekt on-
dergeteekende beleefd, veigunning te willen
verleenen tot het geven van bioscoopvoor
stellingen, bestaande in het geven van een
Missiefilm (Klankfilm) genaamd Ria Rago.
verpakt in koffers.
Deze film zal worden gegeven door de
Paters zelf op de navolgende data en plaat
sen:
24 en 25 September a*, in het St. Jo-
sephgebouw aan den Boschdrift om 4 en
8 uur.
38 en 27 Sept. aa. in de R. K. Werklleden-
vereeniging van de St. Vitusparochie van
2 tot 430 voor de kinderen en van 8 tot
10 voor volwassenen.
30 September as. van 2 tot 5 uur voor
kinderen en van 8 tot 10 uur voor volwas
senen in het Gerardus Majellahuis aan de
Koningstraat.
De toegangsprijzen zün bepaald van 10 tot
20 cent, welk geld ten bate komt van de
Missie.
Gaarne Uw toestemming omtrent boven
staande tegemoet ziende verbluf ik onder
Maandagavond had een blijde gebeurtenis plaats in het gezin van
den Italiaanschen Kroonprins. Onze foto toont de overhandiging
van de wieg voor het prinsesje door de Napolitanen
16.28) en 119 ZwolleGroningen (Hoogeveen A.
16.40).
Te Akkrum zal stoppen trein 228 Leeuwar
denZwolle ten 9.43.
Te WittebrugPompstation zullen alsnog
stoppen de treinen 311, 315, 325 Scheveningen—
Kurhaus—Den Haag (Scheveningen—Kurhaus
V. 11.57, 13.57 en 18.57).
Te Waaldorpsche-weg zal stoppen trein 428
(Zaterdags en Zondags niet) RotterdamHof
pleinScheveningenK. (Rotterdam H. V.
18.42).
Trein 464 Den BoschLage Zwaluwe wordt
10 minuten vervroegd (Den Bosch V. 8.10),
waardoor te Lage Zwaluwe aansluiting verkre
gen wordt op trein 182 naar Rotterdam (Rotter
damBeurs A. 9.38) en op trein 3, die te Lage
Zwaluwe zal stoppen, naar Antwerpen en Zee
land.
Trein 3502 ApeldoornArnhem zal 17 minuten
later van Apeldoorn vertrekken (Apeldoorn V.
7.55; Arnhem A. 8.49).
ie
er
In dezen strUd hebben onse Nederlandsche
technici een belangrUk aandeel. Ondanks de
belemmerende crisis-omstandigheden zUn zU
voortdurend doende de kwaliteit van den Ne-
derlandschen motor tot in de perfectie op te
voeren en door nieuwe vindingen den voor
sprong op het buitenland te vergrooten.
Naar men ons mededeelt bestaan bU de KL.
M. plannen, om in haar vliegtuigen Diesel-
tractie toe te passen.
Ten aanzien van de wUzigingen in de dienst
regeling der binnenlandsche treinen, valt, be
houdens de jaarlUksche wUzigingen, als gevolg
van het verleggen der internationale
door het beëindigen van den zomertUd. het vol
gende te vermelden:
1. de reizigersdlenst wordt gestaakt op
baanvakken:
gegeven tot een ernstig onderzoek,
witaramn ook bet p«u*ket te Am
sterdam deelnam.
dag te ^ier uur persoonlijk afge
haald.
TilburgBaarle Nassau grens. AlkmaarEg-
mond aan Zee, terwUl het station Groesbeek
voor relzlgersvervoer wordt gesloten, zoodat ko
men te vervallen:
alle stoppingen aldaar van de treinen NUme
genCranenburg w. en
alle treinen NUmegenGroesbeek v. v.;
2. in dienst wordt gesteld de lUn Gouda
Alphen a. d. RUn, waaraan zün gelegen de sta
tions Waddlnxveen en Boskoop.
Op dit baanvak zal een uurdlenst met motor-
treinen, In beide richtingen worden gereden;
van Gouda van 6.50 tot 21.15 en van Alphen a.
d. RUn van 732 tot 22.46. Alle treinen stoppen
te Waddlnxveen en Boskoop. De treinen sluiten
te Gouda aan op de E. M. treinen naar en van
Rotterdam en Den Haag, te Alphen a. d. RUn
op de treinen naar en van Woerden (Utrecht)
terwUl nagenoeg de helft van het aantal treinen
directe aansluiting heeft (of wordt doorgevoerd)
naar en van Lelden.
Voorts zün verschillende verbeteringen, waar
mogelük, in de dienstregeling aangebracht, ten
einde aan verzoeken van belanghebbenden te
voldoen. Als de voornaamste daarvan kunnen
worden genoemd:
Doel: Anconé (Quick).
Achter: Schoonderwoerd (BJE.G.) en Wek-
king (Pathmos Boys).
Midden: Holtkamp (Entoe), pik (VD.Z.) en
v. d. Linden (Zwaluwen Vooruit).
Voor: Brouwer (L.V.V.), Nlenhaus (8D.O.
U.C.), v. d. Berg (Vogldo), tea Boriun (Bilt-
hoven) en A. de Hosson (H.MB.).
De reederijen waardeeren in het algemeen
het werk van het visscherü-proefstation. Toen
de regeering verdere subsidieering van t proef
station weigerde, heeft de reedersvereeniging
een belangrüke büdrage voor 1934 toegezegd,
mits de statuten van het proefstation zoo wer
den gewüzlgd, dat iedere belangstellende tegen
een zekere contributie lid zou kunnen worden
en de regeering het voortbestaan door een
nieuwe Rüjrssubsidle mogelük zou maken.
De regeering wil een beperkt subsidie ver
leenen, onder voorwaarde, dat er verandering
plaats vindt in de directeursfunctle. aan welke
voorwaarde het bestuur van het proefstation
niet wenscht te voldoen. Onder deze omstan
digheden meende spr., dat de reeders bezwaar-
lük hun aanbod kunnen handhaven.
Dinsdagmorgen j.L sprak de beer
Van B. pater Buys in het Zieken
hui* en vroeg hem wsmr de vergun
ning was gebleven. De Pater deelde
mede, dat hjj dexe in zjjn brevier
had geborgen en dat hij dit boek
nust het filmtoestel had neergelegd.
Het document moet verbrand zjjn
met het boek. Er is een groot «ren
tal getuigen, die kunnen verklaren,
dat de vergunning i* uitgereikt en
dat zjj in het bezit van pater B. wa*.
het baanvak Den Haag—Gouda omgenummerd
in trein D 271.
De dienstregeling luidt als volgt:
Trein D 271: Hoek van Holland
Gouda A. 7.06.
Trein D 271: Den Haag V. 637, Gouda A.
7.02, Gouda V. 7.11, Utrecht A. 739.
Trein D 271 Utrecht V. 7.48.
Trein D 273 Utrecht V. 7.56.
In omgekeerde richting op het baanvak
UtrechtRotterdam, zullen de Rheingoldrütui-
gen voor den Hoek van Holland van trein S.D
1 (Utrecht A. 1831), van Utrecht af vervoerd
worden met trein 316 (Utrecht V. 18.39) naar.
Rotterdam-Maas, om vandaar per nieuw inge
legde trein É.D. 1 Rotterdam-Maas V. 19.39,
Rotterdam DJ». A. 19.56 naar Hoek van Hol
land te worden doorgevoerd.
Doel: W. Alsemgeest (DJ1L.),
Achter: Strieder (Leonidas) en CHgengack
(Geel Wit).
Midden: Kamer (T.IJ.BK), Wolf
Willem) en Keizer (Wilskracht).
Voor: v, d. Bande (Leonidas), Mentink (Spar
taan), Tushuizen (V.VJL), Kloosterman (De
Meer) en Ninaber (Santpoort).
De E.M. treinen worden, met uitzondering
van de treinen 502 E.M. (Amsterdam W.P.
A. 730) en 6.35 E.M. (Amsterdam W. P. V.
19.40), naar en van Amsterdam C S doorge
voerd, zoodat overstappen te Amsterdam W.P.
komt te vervallen. Trein 6.48 E.M. Utrecht C.
8. V. 23.16 verkrügt aansluiting te Amsterdam
C.8. naar de richting Haarlem en Zaandam.
Ingelegd wordt trein 501 E. M. UtrechtDrie
bergenEdeArnhem (Utrecht C.8. V. 6.09 tot
behoud van de aansluiting op trein 241
Keulen en het Ruhrgebied (Arnhem V. 7.10,
was 8.10).
Te Feüenoord zullen stoppen de treinen 1011
(Rotterdam DJ». V. 8.03) en 3048 (Dordrecht V.
17.45).
Te Barendrecht zal stoppen trein 1011 (Rot
terdam DJ». V. 8.03).
Te Zwündrecht zal
(Dordrecht V. 8.20).
Te Hoogeveen zullen alsnog stoppen de trei
nen 116 GroningenZwolle (Hoogeveen V.
Op vragen van den heer Smeenge betreffen
de het nemen van veiligheidsmaatregelen in
verband met een ernstig auto-ongeval op den
onbewaakten overweg op den Dordschen Straat
weg te Emmen, heeft minister Kalff geant
woord, dat het ongeval geschiedde op een over
weg over den locaal-spoorweg CoevordenGas-
seltemüeveen, die naar den voor locaalspoor-
wegens geldenden regel nimmer bewaakt is ge
weest en voor welks bewaking ook geen aan
leiding bestaat. Het uitzicht ter plaatse is zoo
danig, dat de autobestuurder. bU oplettendheid
en inachtneming van lyt wettelUke voorschrift
omtrent snelheldsvermiMering bij nadering van
overwegen, het ongeluk had kunnen voorko
men door tUdig te stoppen; de stoombel van de
locomotief luidde.
Het verongelukte rütuig was geen voor pu
bliek vervoer bestemde autobus, rijdende krach
tens een vergunning van Gedeputeerde Staten,
doch werd gebruikt voor particulier vervoer
van arbeiders eener werkverschaffing, waar
voor zoodanige vergunning niet vereischt is.