Na den brand te Hilversum GRATIS r Motor verdringt stoom Nederlandsche haring visscherij ■1 IJ VERDACHTMAKINGEN leder pak HONIG’s VERMICELLI REEDERSVEREENIGING BIJEEN I bwW i WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1934 PRINSESJE GEBOREN TE NAPELS Veilig en betrouwbaar v. Verbrand De toestand hedenmorgen rt Binnenlandsche verbindingen De winterdienat der spoorwegen E.M.-treinen De vergunningskwestie De Onnes-zaak Reprise voor het Hof Samenstelling der elftallen Uitvoer fijne visch Hoe hulp te verleenen Regeering kan helpen Middenstands- en Ngverheidsraad A De missiewedstrijd te Hoorn De opstelling van het filmapparaat Het autobusongeluk te Emmen De vergunning voor de voorstel ling was verleend; het docu ment is echter met het bre vier, waarin het gebor gen was, verbrand Gewyzigde regeling gaai 7 October in Chauffeurs kannen wagen niet stop zetten by lederen overweg DIESELMOTOREN IN VLIEGTUIGEN? Niet volgepropt Jaarverslag bevat ter kennismaking een HONIG’s BOUILLONBLOKJE Elke stemming, om het twintig jarig bestaan feestelijk te vieren, ontbreekt, nu men in de crisis verward zit Historische beteekenis van Wern- spoor-motor opnieuw be vestigd I Plannen van de K. L. M. Wy concludeeren du*: 5.59; i het en treinen de o. stoppen trein 3148 ■a n (Graaf Hoogachtend (Volgt onderteekenlng) 1 dat' de alotuitkomst der HU zette uiteen, Aan den heer Commissaris van Politie te Hilversum. j— k de zaak al in orde was, daar reeds ver- gnnnlng was verkregen. Inderdaad Is bet Juist, dat op dear aan vraag verder geen bericht is binnengeko men. Men achtte dit logisch, daar reeds eerder een vergunning was verleend. dag te dier uur persoonlijk afge haald. In de groote fabriekshal van Werkspoor staat thans opgebouwd de nieuwe As. p. K. Werk- spoor-scheepsmotor met drukvulllng en directe inspuiting, bestemd voor een der nieuwe tank schepen van de Anglo Saxon Petroleum Cy. Het Haarlemsche elftal, dat wjj reeds publi ceerden, ziet er zooals men weet als volgt uit: EL o*, rg. ds 1 n. n ia in a r De bepaling, dat slechts 85 pCt. der opvang- prjjzen aan de reederjjen werd uitgekeerd, heeft tot gevolg gehad, dat veel haring even boven den minimumprijs uit de markt werd genomen en tot een weinig lageren prijs in binnen- of buitenland van de hand werd gezet. leiding zullen geven met betrekking tot de toe standen in het bedrijf, uitsluitend de bedoeling voorzit, de voortzetting van de visscherij moge lijk te maken en de uitoefening in de best mo gelijke banen te leiden. hooger prijsgemiddelde het gevolg zal zijn. En de aanvoer moet matig worden gehouden. Daar bij geeft een zorgvuldige bewerking van de ha ring aan het product meer waarde. a- ra i- !T n a C 1 l 1 1 l Ook de uitlatingen omtrent het volgepropt zijn van het bewuste zaaltje zijn volkomen on juist. Het zaaltje is niet berekend op 130 per sonen, doch op 300 volwassenen, waarvoor de stoelen aanwezig waren. Het gebouw heeft 175 stoelen zelf, terwijl er 25 waren bijgehuurd. Maandagmiddag waren tijden* de voorstelling slechts 146 kinderen aanwezig, zoodat nog vele stoelen, vooral op het balkon, onbezet waren. Rest ons ten slotte nog mede te deelen, dat pater Buijs reeds ruim acht Jaar met ver schillende missiefilms door Nederland trekt en dat hem, die toch veel ervaring op dit gebied heeft, nog nooit een ongeluk is overkomen. Ongetwijfeld is door de organisatoren eenige onachtzaamheid betracht, doch lang niet in die mate, waaraan sommige bladen vele kolommen wijdden. aan alle eischen, In de vergunning gesteld, was voldaan. üit het jaarverslag van den secretaris, den heer Joh. A. Mulder, over 1933 worde vermeld, dat er bij de vereeniglng 65 leden waren aan gesloten met te samen 238 In de vaart geweest zijnde schepen. Er wordt voorts in betoogd, dat voor betere prijzen voor het product verhooging van den export een gebiedende elsch is. Ook moet men trachten, een product van superieure quallteit te exporteeren en meer pekel- en min der Bteurharing aan te voeren, waarvan een De regeering. zeide spr-, kan vergrooting van ons afzetgebied bevorderen en on* in dit verband in staat stellen, credietmoeilijk- heden te overwinnen. Z(j kan on* steunen door de exploitatiekosten omlaag te druk ken, door vrijstelling van omzetbelasting van bedrijfsmateriaal, en*. Spr. betoogde voorts de noodzakelijkheid van verlichting der, aan de invaliditeitswet voor de reeders verbon den, kosten. In samenwerking met de vereeniglng van ree ders van visschersvaartulgen te IJmuldqn wor den bij de regeering pogingen aangewend, een betere regeling te verkrijgen ten aanzien van den uitvoer van fijne visch naSr Frankrijk, zoo dat niet alleen de vischhandel, maar ook de reederjj en haar bemanningen er baat bij heb ben. 1 t en ’h. H. o; ■n. rt. «L De officieele reisgids (groote en kleine uitgave) voor de gewijzigde dienstregeling, ingaande 7 October 1934, zal van Maandag 1 October ax. af aan de stations verkrijgbaar worden gesteld. Het stellen van een voorwaarde, om bij lede ren overweg te stoppen, is niet wenschelljk, omdat daardoor het gevaar zou ontstaan, dat gedurende het weder instappen van den chauf feur en het op gang brengen van de autobus zijn aandacht weder van den spoorweg en een mogelijk naderenden trein zou worden afge leid. In het gebouw van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs te Den Haag heeft Dinsdag middag de Reedersvereeniging voor de Neder landsche Haringvlsscheri) haar negentiende al- gemeene jaarlijksche vergadering gehouden. De voorzitter, de beer W. Richter UM- denhogaardt, heeft een openingsrede uit gesproken, waarin hij de oprichting der vereeniglng in November 1914, gevolg van oorlog en bedrijfscrisis, oeemoreerde, maar tevens opmerkte, dat elke rtemming voor een feestelijke herdenking van het twintig jarig bestaan der vereeniglng ontbreekt, na men nog ha een ernstige crisis verward zit sche motorloggers slechts weinig beter waren dan het vorige jaar. De exploitatie der winter- visscherij levert voor beug- en trawlvisscherij reeds gedurende vele jaren verlies op. Ten aanzien van de wijzigingen in de dienst regeling der binnenlandsche treinen, valt, be houdens de jaarlijksche wijzigingen, als gevolg van het verleggen der internationale door het beëindigen van den zomertijd, het vol gende te vermelden: 1. de reizigersdienst wordt gestaakt op liaan vakken: Nader seint men ons, dat gistermiddag te ongeveer half 4 de 6-jarige Beppie Hilhorst to het Diaconessenhuis aan de bekomen verwon dingen is overleden. De toestand van de 11-jarige Corrie Koper! draad bleef critiek. Ook hier vreest men het ergste. Het verslag bevat vervolgens een uiteenzet ting van wat er is gebeurd met betrekking tot de haringcomblnatie-1932 en de door de regee- ring in Juni. Juli en Augustus gestelde voor waarden. verbonden aan een nieuwe steunre geling. De afwikkeling van de credietregeling- 1932 hokte, zoo lang de regeering geen beslis sing nam ten aanzien van enkele debiteuren, die hun verplichtingen niet ten volle waren na gekomen. En wat betreft het voorstel aangaande 1933, heeft het hoofdbestuur in een adres aan den minister van Economische Zaken zijn be zwaren daartegen geuit, omdat het op onover komelijke bezwaren zou stuiten, als slechts 3/5 van de vloot dit jaar aan de haringvlsscheri) zou mogen deelnemen. Uitvoerig worden de be denkingen tegen zulk een beperking in het ver slag nagegaan. Einde Juli is van de zijde van het departement medegedeeld, dat van het uit de markt nemen van maatjesharing geen sprake meer kon zjjh, daar de tijd te ver was gevor derd. Maar op de in het vroege voorjaar ge- dans-toezegging, dat dit uit de markt nemen wel zou geschieden, waren, aldus het verslag, verscheidene schepen naar zee gegaan. Op 4 Augustus 1933 heeft de afdeellng Hank del van het departement medegedeeld, dat een* nieuwe steunverleenlng, gelijk aan die van het vorige Jaar, afhankelijk werd gesteld van de algeheels afwikkeling van de credletregellng 1932. Met nadruk wordt in het verslag betoogd, dat de door het Rijk op het bedrijf gelegde lasten moeten warden verlicht Woensdag daaropvolgend du* op 19 September j-L werd den beer Van B. medegedeeld, dat de ver gunning verleend wa* en gereed lag. Aan de administratie van het Po litiebureau te Hilversum heeft de heer Van B. dexe denxelf den mid- dat de filmvoorstelling h gegeven met de vereischte toestemming van de politie; dat het filmappaiwat in de zaal wa* opgesteld een tweetal meter* van een waterkraan af; dat de beschikbare ruimte in gee nen deele wa* o vervuld; dat geen politie of brandweer mannen aanwezig waren, om de situatie goed te keuren en na te gaan of aan de eischen wa* voldaan. V® Het ia dus niet waar, dat men de be schikbare ruimte heeft «vervuld. Wat betreft het opstellen van het film apparaat in de zaal: dat was op een klap tafel opgesteld, geen twee meter van een waterkraan, die in het buffet was aange bracht. Pater Buijs heeft nog pogingen aange wend om den brandenden koffer te blus- schen, doch het vuur sloeg plotseling zoo hoog op, dat dit ónmogelijk was. Het is Inderdaad waar, dat de branddeur gesloten was; hierbij moeten wij echter op merken, dat zeker daar de vergunning was verleend een politie- en brandweerman aan wezig had moeten zijn om te constateeren. of ’..’3 Maandagavond had een blijde gebeurtenis plaats in het gezin van den Italiaanschen Kroonprins. Onze foto toont de overhandiging van de wieg voor het prinsesje door de Napolitanen Er Is zelfs nog een tweede vergunning aan gevraagd, door enkele leden van de Propagan daclub der St. Clemensparochie, die niet met de eerste aanvraag en verleenlng bekend waren. De heer L. P. Welling, secretaris der club, heeft zich met een schriftelijk verzoek Don derdag JJ. te 930 uur 's avonds tot den com missaris van politie gewend om vergunning aan te vragen tot het vertoonen van de ti'm Rla Rago in het gebouw Boschdrift 100 op Maan dag en Dinsdag 24 en 25 September. Vrijdag te ongeveer 330 uur kwam een agent van politie ten huize van den heer W. Deze was toer nog niet thuis, doch toevallig was de reeds eerder genoemde pater Kuyper aanwezig. Deze wacht te juist op den heer W. Pater Kuyper heef* den agent, die eenige vragen kwam stellen, van antwoord gediend. (Van onzen eigen redacteur) De noodlottige brand, die Maan dagavond in bet R. K. Vereeni- gingsgebouw aam den Boschdrift te Hilversum uitbrak, beeft aanleiding gegeven tot een ernstig onderzoek, waaraan ook bet parket te Am sterdam deelnam. Een felle concurrentiestrijd wordt heden gestreden tusschen motor en stoomkracht ter zee. De voordeelen van motoraandrijving bren gen steeds meer reederjjen er toe hun nieuwe schepen met motoren uit te rusten. Alleen de groote Oceaanreuzen kunheH>!H.i5iog niet zon der stoom stellen, terwijl verder Engeland als steenkool produceerend land nog sterk vast houdt aan den stoom op zee. Teekenend is In dit verband, dat de opge legde schepen der MIJ. Nederland zonder uit zondering stoomschepen zijn. Alle motorschepen zjjn nog in de vaart. De reederjjen waardeeren in het algemeen het werk van het visscherij-proefstation. Toen de regeering verdere subsidieering van 1 proef station weigerde, heeft de reedersvereeniging een belangrijke bijdrage voor 1934 toegezegd, mits de statuten van het proefstation zoo wer den gewijzigd, dat Iedere belangstellende tegen een zekere contributie lid zou kunnen worden en de regeering het voortbestaan door een nieuwe RUkssubsidie mogelijk zou maken. De regeering wil een beperkt subsidie ver leenen, onder voorwaarde, dat er verandering plaats vindt In de directeursfunctie. aan welke voorwaarde het bestuur van het proefstation niet wenscht te voldoen. Onder deze omstan digheden meende spr., dat de reederq bezwaar lijk hun aanbod kunnen handhaven. Reserves voor Haarlem zijn: Kockx (Sant poort), D. Schram (DXM.), Lammer»-(D.OBJB.) en v. d. Kolk (AJ>.O.>. Dinsdagmorgen j.L «prak de beer Van B. pater Buy* in het Zieken huis en vroeg hem waar de vergun ning wa* gebleven. De Pater deelde mede, dat hq deze in zijn brevier had geborgen en dat hij dit boek naast het filmtoestel had neergelegd. Het document moet verbrand zijn met het boek. Er is een groot aan tal getuigen, die kunnen verklaren, dat de vergunning is uitgereikt dat zij in het bezit van pater B. wa*. Werkgevers en werknemers en vele bij het bedrijf indirect betrokkenen werken samen om het visscherljbedrljf in stand te houden. De steunregelingen der regeering in 1932 en in 1933 zjjn, aldus spr., niet geheel aan onze wenschen tegemoet gekomen, maar hebben door haar pre ventieve werking eenlgen stlmuleerenden in vloed op de prijzen geoefend. Intusschen is in 1933 slechts 10 pCt. van de aangevoerde ha ring opgenomen en is van het toegestane cre- diet slechts 6 pCt. verbruikt. Beide regelingen hebben voor de regeering geen enkel nadeel opgeleverd. Maar aan het systeem van den steun kleefden fouten. Door wlen dese vergunning was geteekend, is den heer Van B. onbekend, hij heeft er met op gelet. In ieder geval moet het een even- tueele plaatsvervanger van den commissaris van politie zjjn geweest, daar slechts deze be voegd zjjn vergunningen in deze zaken te ver leenen. De mogelijkheid bestaat, dat de com missaris dien dag met verlof was, waardoor hem de geheele zaak onbekend is gebleven. Wij spraken o. m. den voorzitter van de R K. Garde, den heer v. B. te Hilversum, die ons het volgende mededeelde: Hjj had 15 September van pater Kujjper uit Uden bet verzoek gekregen, of hl) wellicht, zoo als altijd, voor een vergunning voor de Rla Rago-film wilde zorg dragen Deze filmvoor stellingen zouden zijn 24, 25, 26. 27 en 30 Sep tember, de eerste twee data in het gebouw St. Joseph der Clemensparochie aan den Bosch drift, de volgende twee in het R. W. V.-gebouw der St. Vltus-parochie aan de 8t. Annastraat, den laataten dag in bet Gerardus Majellahuis aan de Koningstraat. In dezen strijd hebben onze Nederlandsche technici een belangrijk aandeel. Ondanks de belemmerende crisis-omstandigheden zjjn zij voortdurend doende de kwaliteit van den Ne- derlandschen motor tot in de perfectie op te voeren en door nieuwe vindingen den voor sprong op het buitenland te vergrooten. Op vragen van den heer Smeenge betreffen de het nemen van veiligheidsmaatregelen in verband met een ernstig auto-ongeval op den onbewaakten overweg op den Dordschen Straat weg te Emmen, heeft minister Kalff geant woord, dat het ongeval geschiedde op een over weg over den locaal-spoorweg CpevordenGas- seltemljeveen, die naar den voor locaalspoor- wegens geldenden regel nimmer bewaakt is ge weest en voor welks bewaking ook geen aan leiding bestaat. Het uitzicht ter plaatse is zoo danig, dat de autobestuurder, bjj oplettendheid en inachtneming van het wetteljjke voorschrift omtrent snelheidsvermlndering bjj nadering van overwegen, het ongeluk had kunnen voorko men door tijdig te stoppen; de stoombel van de locomotief luidde. Het verongelukte rijtuig was geen voor pu bliek vervoer bestemde autobus, rijdende krach tens een vergunning van Gedeputeerde Staten, doch werd- gebruikt voor particulier vervoer van arbeiders eener werkverschaffing, waar voor zoodanige vergunning niet vereischt is. Het bestuur der desbetreffende stichting heeft een nieuw systeem van steunverleenlng voor gelegd aan de regeering. De regeering heeft het afgeweaen. Echter heeft spr. een ongeschokt Vlsardlngsche stoombeugvisscherU in één woord vertrouwen, dat bjj de regeering en haar hoofd slecht 1* geweest en dat de resultaten van de ambtenaren, die hjj tot zjjn genoegen hier'aan- trawlvisscherij der Katwljksche en Schevening- wezig mocht zien en die in het vervolg msde- In enkele niet-katbolieke bladen wordt in groote artikelen de brand besproken, waarbij vele onjuistheden worden gelanceerd. Zoo schrijft „Het Volk” ojn. het volgende: ,Er was wel vergunning gevraagd en het is Juist, dat de aanvrage zich nog ten politle- bureele bevond. Niet echter zooals in een der publicaties vermeld werd dat de vergunning er Haar lag. Op de aanvrage is namelijk afwijzend be schikt en ook al is een afwijzing nog niet ter kennis van den aanvrager gekomen, dan nog blijft het feit bestaan, dat men in dit geval de voorstelling heeft doen plaats vinden, zonder dat vergunning was verleend.” En verder: „Het zaaltje is berekend op ten hoogste 130 personen terwijl het aantal kinde ren, dat zich er gisteravond in bevond, ruim 180 bedroeg." Dit blad komt in een hoofdartikel tot de volgende conclusies: Het staat nu toch vast: 1. dat de filmvertooning is gegeven zonder dat daarvoor de vereischte toestemming van de politie was verkregen. (Dat vergunning was aangevraagd, is uiteraard geen verontschuldi ging) 3. dat het filmapparaat in de zaal was op gesteld zonder dat zelfs maar de geringste vei ligheidsmaatregel tegen brandgevaar genomen was; - 3. dat men de beschikbare ruimte In de lo- caliteit in hooge mate heeft overvuld; 4. dat men bovendien nog de hoogst onver antwoordelijke daad beging om van deze over- vulde ruimte alle uitgangen te sluiten, althans te versperren, zoodat, toen bet ongeluk plaats greep, van een snelle ontruiming vaQ ne zaal geen sprake kon zijn. Ook worden o. m. in „De Telegraaf” en het Algemeen Handelsblad” dergelijke meenlngen naar voren gebracht. In al deze bladen wordt beweerd, dat geen vergunning was verleend, terwijl een redacteur tan „Het Volk” een interview had met den commissaris van politie te Hilversum, waarin deze moet hebben gezegd, dat er geen vergun ning was gegeven. Wij hebben een zeer ernstig en grondig on dersoek ingesteld om deze grieven, waarbij ge mis aan verantwoordelijkheidsgevoel wordt ver weten, zuiver te belichten. Bjj Kon. Besluit zijn de Mlddenetandsraad en de Njjverheidsraad erkend als colleges van ad vies in den zin van art. 6 van de Wet op den Economischen Raad'1932. Reserves voor Utrecht zijn: qp Groot (Zwa luwen Vooruit), te Riele (Altior) en Pofr (V.VJO. De gemiddelde vangst van het hoofdbedrijf, de drjjfnetharingvisscberlj, was vrij bevredigend, maar absoluut onbevredigend de voor de haring bedongen prijs, wat spr. met cijfers aantoonde. De reederjjen hebben aanzienlijke verliezen te boeken: haar laatste kapltaalreserven worden aangesproken. De heer v. B. heeft daarop Maandag 17 September j. L de vergunning op de vol gende wijze schrlftelljk bij den Commls- saris van Politie te Hilversum aangevraagd. Behoudens de wijzigingen, die elk jaar noodig zjjn tengevolge van den terugkeer tot den Am- sterdamschen tijd, zullen ingaande 7 October as., de volgende wijzigingen in de dienstrege ling der Internationale treinen worden ge bracht Trein P 58 (Edelweiss-Express) Amsterdam C.S.—Roosendaal—Basel SBB vertrekt 1 uur en 56 minuten later van Amsterdam CS ten 936 (was 7.40), den Haag V. 1037 (was 830), Rot terdam DP V. 10.52 (was 8.54), Roosendaal V. 11.53 (was 9.47), Antwerpen Oost A. 12.04 WET (was 10.00), Brussel Noord A. 12.44 (was 10.41), Basel SBB A 21.12 MET (was 18.00). Aldaar wordt aansluiting verkregen Basel SBB V. 2135 naar Zilrich A. 23.00 Basel SBB V. 21.40 naar Milaan via Olten-Luzern (Milaan A. 530). Trein D 26 den HaagBasel SBB vertrekt 1 uur vroeger van den Haag ten 8.30 (was 9.30), Rotterdam DP V. 8.57 (was 935), Dordrecht V. 9.17 (was 10.16), Roosendaal V. 937 (was 1037), Antwerpen Oost A. 10.27 WET (was 1138), Brus sel Quartier Leopold A. 1134 (was 1237), Basel SBB A 20.42 MET (was 21.00). Te Bazel SBB worden dezelfde aansluitingen bereikt als met PP 56. Op het baanvak GoudaUtrecht worden de treinen D 271 (Münchenerdagtreln met Rheln- goldrjjtuigen voor Zwitserland) en D 273 (Baze- ler-dagtrein via ArnhemNijmegen) tot één trein vereenlgd. Trein D 273 wordt daartoe op De vergunning i* du* wel verleend. Ook moet de afgifte hiervan in de diverse klapper* van den politio- neelen dienst zijn geboekt. Donderdagmiddag 20 September heeft de heer Van B. de vergunning aan p. Kuyper te Soesterberg toe gezonden, waarop deze laatste het papier aan pater Buy* heeft over gereikt. Voor den missiewedstrijd Haarlem tegen Utrecht, die as. Zondag te Hoorn wordt ge speeld is door den Utrechtschen bond het vol gende *elftal samengesteld Naar men ons mededeelt bestaan bjj de KL M plannen, om in haar vliegtuigen Diesel- tractie toe te passen. 1638) en U9 Zwolle—Groningen (Hoogeveen A. 1640). Te Akkrum zal stoppen trein 228 Leeuwar denZwolle ten 9.43. Te WittebrugPompstation zullen alsnog stoppen de treinen 311, 315, 325 Schevenlngen KurhausDen Haag (ScheveningenKurhaus V. 11.57, 13.57 en 18.57). Te Waaldorpsche-weg zal stoppen trein 428 (Zaterdags en Zondags niet) RotterdamHof pleinSchevenlngenK. (Rotterdam H. V. 18.42). Trein 464 Den BoschLage Zwaluwe wordt 10 minuten vervroegd (Den Bosch V. 8.10), waardoor te Lage Zwaluwe aansluiting verkre gen wordt op trein 182 naar Rotterdam (Rotter damBeurs A. 938) en op trein 3, die te Lage Zwaluwe zal stoppen, naar Antwerpen en Zee land. Trein 3502 ApeldoornArnhem zal 17 minuten later van Apeldoorn vertrekken (Apeldoorn V. 7.55; Arnhem A. 8.49). Weledelgestr. Heer. Namens de eerw. pater* van het 8t. Wil- librordus Missiehuis te Uden verzoekt on- dergeteekende beleefd, vergunning te willen verleenen tot het geven van bioscoopvoor stellingen. bestaande in bet geven van een Mlssiefilm (Klankfilm) genaamd Ria Rago verpakt in koffers. Deze film zal worden gegeven door de Paters zelf op de navolgende dat* en plaat sen: 34 en 25 September ax. In het St Jo- sephgebouw aan den Boschdrift om 4 en 8 uur. 26 en 27 Sept aa. in de R. K. Werklieden- vereenlging van de St Vitusparochie van 2 tot 430 voor de kinderen en van 8 tot 10 voor volwassenen. 30 September as. van 2 tot 5 uur voor kinderen en van 8 tot 10 uur voor volwa*-< senen in het Gerardus Majellahuis aan de Honingstraat. De toegangsprijzen zijn bepaald van 10 tot 20 cent welk geld ten bate komt van de Missie. Gaarne Uw toestemming omtrent boven staande tegemoet ziende verblijf ik onder dankzegging Het Amsterdamsche Gerechtshof zal de zaak Onnes van Nyenrode binnenkort in hooger be roep behandelen. Een dagvaarding is nog niet uitgebracht, zoo dat nog niet kan worden medegedeeld, wanneer het proces in hooger beroep zal worden ge voerd. Wellicht zal de zaak einde October of begin November worden behandeld. Het ligt in de bedoeling van het Hof, de zaak in een klein aantal zittingen af te han delen. het baanvak Den HaagGouda omgenummerd in trein D 271. De dienstregeling luidt als volgt: Trein D 271; Hoek van Holland Gouda A. 7.06. Trein D 271: Den Haag V. 637, Gouda A. 7.02, Gouda V. 7.11, Utrecht A. 739. Trein D 271 Utrecht V. 7.48. Trein D 273 Utrecht V. 7.56. In omgekeerde richting op het baanvak UtrechtRotterdam, zullen de Rheingoldrljtul- gen voor den Hoek van Holland van trein S.D 1 (Utrecht A. 1831), van Utrecht af vervoerd worden met trein 316 (Utrecht V. 1839) naar Rotterdam-Maas, om vandaar per nieuw inge legde trein S.D. 1 Rotterdam-Maas V. 1939, Rotterdam D.P. A. 19.56 naar Hoek van Hol land te worden doorgevoerd. Alle patientjes maakten het hedenmorgen wel. De toestand van de 11-jarige Corrie Koper draad was nog wel zorgelijk, doch men hoopt haar in het leven te kunnen houden. De ander^ twee patiënten in het Diaconessenhuls maken het goed. Ook in de ziekenverpleging is er geen, die in direct levensgevaar verkeert. De toestand van pater Buys is eveneens on veranderd. Tilburg—Baarle Nassau grens. Alkmaar—Eg- mond aan Zee, terwijl het station Groesbeek voor reizigers vervoer wordt gesloten, zoodat ko men te vervallen: alle stoppingen aldaar van de treinen Nijme genCranenburg w. en alle treinen NijmegenGroesbeek v. v.; 2. in dienst wordt gesteld de lijn Gouda Alphen a. d. Rijn, waaraan zjjn gelegen de sta tions Waddinxveen en Boskoop. Op dit baanvak zal een uurdienst met motor- treinen, in beide richtingen worden gereden; van Gouda van 6.50 tot 21.15 en van Alphen a. d. Rijn van 7.22 tot 22.46. Alle treinen stoppen te Waddinxveen en Boskoop. De treinen sluiten te Gouda aan op de E. M. treinen naar en van Rotterdam en Den Haag, te Alphen a. d. Rijn op de treinen naar en van Woerden (Utrecht) terwijl nagenoeg de helft van het aantal treinen directe aansluiting heeft (of wordt doorgevoerd) naar en van Leiden. Voorts zjjn verschillende verbeteringen, waar mogelijk, in de dienstregeling aangebracht, ten einde aan verzoeken van belanghebbenden te voldoen. Als de voornaamste daarvan kunnen worden genoemd: Doel: W. Alsemgeest (D.HL). Achter: Strleder (Leonidas) en Gigengack (Geel Wit). Midden: Kamer (TJJHJB.), Wolf Willem) en Keizer (Wilskracht). Voor: v. d. Bande (Leonidas), Mentink (Spar taan), 'Tushuizen (V.VJk.), Kloosterman (De Meer) en Ninaber (Santpoort). Doel: Anconé (Quick). Achter: Schoonderwoerd (BK.G.) en Wric king (Pathmos Boys). Midden: Holtkamp (Entos), Pik (VJJ3.) en v. d. Linden (Zwaluwen Vooruit). Voor: Brouwer (L.V.V.), Nlenhaus (8.D.O. U.C.), v. d. Berg (Vogldo), ten Bokum (Bllt- hoven) en A. de Hoeson (HMJS.). De EM. treinen worden, met uitzondering van de treinen 502 E M. (Amsterdam W.P. A. 730) en 6.35 E.M. (Amsterdam W. P. V. 19.40), naar en van Amsterdam C.S. doorge voerd, zoodat overstappen te Amsterdam W.P, komt te vervallen. Trein 6.48 E.M. Utrecht C. S. V. 23.16 verkrijgt aansluiting te Amsterdam C.8. naar de richting Haarlem en Zaandam. Ingelegd wordt trein 501 E. M. UtrechtDrie bergenEdeArnhem (Utrecht C.S. V. 6.09 tot behoud van de aansluiting op trein 341 naar Keulen en het Ruhrgebied (Arnhem V. 7.10, was 8.10). Te FeOenoord zullen stoppen de tremen 1011 (Rotterdam D.P. V. 8.03) en 3048 (Dordrecht V. 17.45). Te Barendrecht zal stoppen trein 1011 (Rot terdam D.P. V. 8.03). Te Zwjjndrecht zal (Dordrecht V. 8.20). Te Hoogeveen zullen alsnog stoppen de trei nen 116 GroningenZwolle (Hoogeveen V. Vier en twintig jaar geleden liep van de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Maat schappij de „Vulcanus”, het eerste zeegaande motorschip ter wereld, uitgerust met een om keerbaren ollemotor van de N. V. Werkspoor te Amsterdam. Thans heeft de motor op de we reldzeeën de stoomkracht reeds voor een goed deel verdreven. In de laatste tien jaren heeft de Anglo Saxon. Petroleum Cy.. dochtermaatschappij van de Ko ninklijke Shell-groep, den bouw van niet min der dan 62 motortankschepen in opdracht ge geven. De overheerschende Nederlandsche in vloed in de leiding dezer Maatschappij heeft deze werkzaamheden grootendeels in Nederland ondergebracht. Zoo bouwde „Werkspoor” 50 van de in totaal 80 in deze schepen geïnstalleerde motoren. De jongste bestelling der Anglo Saxon Pe troleum Cy. omvat 12 tankschepen van 12.000 ton draagvermogen. Hiervan zullen er 6 worden voorzien van een 3600 P K. Werkspoormotor met directe brandstofinspuiting. Deze Werkspoor motor is de eenige orlgineele motor in ons land gebouwd. De motorbouwers, die de opdracht met „Werkspoor” deelen, zijn allen gehouden om gebruik te maken van het Werkspoor drukvul- lingssysteem, dat zij dan onder licentie moeten toepassen. Van groot belang zijn bij dezen motor een voud en betrouwbaarheid. Voor de tankreede- rjjen is het van het hoogste belang dat haar schepen voortdurend (dat is practisch meer dan 82 pct. van den tijd van een Jaar) in bedrijf zijn. Daar bovendien in de petroleumhavens'*' niet aan de machines mag worden gewerkt de repartlemogelljkheid dus miniem. De Werk spoormotor voldoet aan alle eischen. Op 15 November wordt deze motor te Odense in Denemarken afgeleverd ter plaatsing in het aldaar gebouwde schip. Zondag as. tusschen tien en vier uur kunnen belangstellenden in de fabriek van Werkspoor op Oostenburg de machtige machine bezich tigen. H

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5