Na den brand te Hilversum
GRATIS
r
Motor verdringt
stoom
Nederlandsche haring visscherij
■1
IJ
VERDACHTMAKINGEN
leder pak HONIG’s VERMICELLI
REEDERSVEREENIGING
BIJEEN
I
bwW i
WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1934
PRINSESJE GEBOREN TE NAPELS
Veilig en betrouwbaar
v.
Verbrand
De toestand hedenmorgen
rt
Binnenlandsche verbindingen
De winterdienat der
spoorwegen
E.M.-treinen
De vergunningskwestie
De Onnes-zaak
Reprise voor het Hof
Samenstelling der elftallen
Uitvoer fijne visch
Hoe hulp te verleenen
Regeering kan helpen
Middenstands- en Ngverheidsraad
A
De missiewedstrijd te
Hoorn
De opstelling van het
filmapparaat
Het autobusongeluk te
Emmen
De vergunning voor de voorstel
ling was verleend; het docu
ment is echter met het bre
vier, waarin het gebor
gen was, verbrand
Gewyzigde regeling gaai
7 October in
Chauffeurs kannen wagen niet
stop zetten by lederen
overweg
DIESELMOTOREN IN
VLIEGTUIGEN?
Niet volgepropt
Jaarverslag
bevat ter kennismaking een
HONIG’s BOUILLONBLOKJE
Elke stemming, om het twintig
jarig bestaan feestelijk te
vieren, ontbreekt, nu
men in de crisis
verward zit
Historische beteekenis van Wern-
spoor-motor opnieuw be
vestigd
I
Plannen van de K. L. M.
Wy concludeeren du*:
5.59;
i
het
en
treinen
de
o.
stoppen
trein
3148
■a
n
(Graaf
Hoogachtend
(Volgt onderteekenlng)
1
dat' de alotuitkomst der
HU zette uiteen,
Aan den heer Commissaris van Politie
te Hilversum.
j—
k
de zaak al in orde was, daar reeds ver-
gnnnlng was verkregen.
Inderdaad Is bet Juist, dat op dear aan
vraag verder geen bericht is binnengeko
men. Men achtte dit logisch, daar reeds
eerder een vergunning was verleend.
dag te dier uur persoonlijk afge
haald.
In de groote fabriekshal van Werkspoor staat
thans opgebouwd de nieuwe As. p. K. Werk-
spoor-scheepsmotor met drukvulllng en directe
inspuiting, bestemd voor een der nieuwe tank
schepen van de Anglo Saxon Petroleum Cy.
Het Haarlemsche elftal, dat wjj reeds publi
ceerden, ziet er zooals men weet als volgt uit:
EL
o*,
rg.
ds
1
n.
n
ia
in
a
r
De bepaling, dat slechts 85 pCt. der opvang-
prjjzen aan de reederjjen werd uitgekeerd, heeft
tot gevolg gehad, dat veel haring even boven
den minimumprijs uit de markt werd genomen
en tot een weinig lageren prijs in binnen- of
buitenland van de hand werd gezet.
leiding zullen geven met betrekking tot de toe
standen in het bedrijf, uitsluitend de bedoeling
voorzit, de voortzetting van de visscherij moge
lijk te maken en de uitoefening in de best mo
gelijke banen te leiden.
hooger prijsgemiddelde het gevolg zal zijn. En
de aanvoer moet matig worden gehouden. Daar
bij geeft een zorgvuldige bewerking van de ha
ring aan het product meer waarde.
a-
ra
i-
!T
n
a
C
1
l
1
1
l
Ook de uitlatingen omtrent het volgepropt
zijn van het bewuste zaaltje zijn volkomen on
juist. Het zaaltje is niet berekend op 130 per
sonen, doch op 300 volwassenen, waarvoor de
stoelen aanwezig waren. Het gebouw heeft 175
stoelen zelf, terwijl er 25 waren bijgehuurd.
Maandagmiddag waren tijden* de voorstelling
slechts 146 kinderen aanwezig, zoodat nog vele
stoelen, vooral op het balkon, onbezet waren.
Rest ons ten slotte nog mede te deelen, dat
pater Buijs reeds ruim acht Jaar met ver
schillende missiefilms door Nederland trekt en
dat hem, die toch veel ervaring op dit gebied
heeft, nog nooit een ongeluk is overkomen.
Ongetwijfeld is door de organisatoren eenige
onachtzaamheid betracht, doch lang niet in die
mate, waaraan sommige bladen vele kolommen
wijdden.
aan alle eischen, In de vergunning gesteld,
was voldaan.
üit het jaarverslag van den secretaris, den
heer Joh. A. Mulder, over 1933 worde vermeld,
dat er bij de vereeniglng 65 leden waren aan
gesloten met te samen 238 In de vaart geweest
zijnde schepen. Er wordt voorts in betoogd, dat
voor betere prijzen voor het product verhooging
van den export een gebiedende elsch is. Ook
moet men trachten, een product van superieure
quallteit te exporteeren en meer pekel- en min
der Bteurharing aan te voeren, waarvan een
De regeering. zeide spr-, kan vergrooting
van ons afzetgebied bevorderen en on* in
dit verband in staat stellen, credietmoeilijk-
heden te overwinnen. Z(j kan on* steunen
door de exploitatiekosten omlaag te druk
ken, door vrijstelling van omzetbelasting van
bedrijfsmateriaal, en*. Spr. betoogde voorts
de noodzakelijkheid van verlichting der, aan
de invaliditeitswet voor de reeders verbon
den, kosten.
In samenwerking met de vereeniglng van ree
ders van visschersvaartulgen te IJmuldqn wor
den bij de regeering pogingen aangewend, een
betere regeling te verkrijgen ten aanzien van
den uitvoer van fijne visch naSr Frankrijk, zoo
dat niet alleen de vischhandel, maar ook de
reederjj en haar bemanningen er baat bij heb
ben.
1
t
en
’h.
H.
o;
■n.
rt.
«L
De officieele reisgids (groote en kleine uitgave)
voor de gewijzigde dienstregeling, ingaande 7
October 1934, zal van Maandag 1 October ax. af
aan de stations verkrijgbaar worden gesteld.
Het stellen van een voorwaarde, om bij lede
ren overweg te stoppen, is niet wenschelljk,
omdat daardoor het gevaar zou ontstaan, dat
gedurende het weder instappen van den chauf
feur en het op gang brengen van de autobus
zijn aandacht weder van den spoorweg en een
mogelijk naderenden trein zou worden afge
leid.
In het gebouw van het Koninklijk Instituut
van Ingenieurs te Den Haag heeft Dinsdag
middag de Reedersvereeniging voor de Neder
landsche Haringvlsscheri) haar negentiende al-
gemeene jaarlijksche vergadering gehouden.
De voorzitter, de beer W. Richter UM-
denhogaardt, heeft een openingsrede uit
gesproken, waarin hij de oprichting der
vereeniglng in November 1914, gevolg van
oorlog en bedrijfscrisis, oeemoreerde, maar
tevens opmerkte, dat elke rtemming voor
een feestelijke herdenking van het twintig
jarig bestaan der vereeniglng ontbreekt, na
men nog ha een ernstige crisis verward zit
sche motorloggers slechts weinig beter waren
dan het vorige jaar. De exploitatie der winter-
visscherij levert voor beug- en trawlvisscherij
reeds gedurende vele jaren verlies op.
Ten aanzien van de wijzigingen in de dienst
regeling der binnenlandsche treinen, valt, be
houdens de jaarlijksche wijzigingen, als gevolg
van het verleggen der internationale
door het beëindigen van den zomertijd, het vol
gende te vermelden:
1. de reizigersdienst wordt gestaakt op
liaan vakken:
Nader seint men ons, dat gistermiddag te
ongeveer half 4 de 6-jarige Beppie Hilhorst to
het Diaconessenhuis aan de bekomen verwon
dingen is overleden.
De toestand van de 11-jarige Corrie Koper!
draad bleef critiek. Ook hier vreest men het
ergste.
Het verslag bevat vervolgens een uiteenzet
ting van wat er is gebeurd met betrekking tot
de haringcomblnatie-1932 en de door de regee-
ring in Juni. Juli en Augustus gestelde voor
waarden. verbonden aan een nieuwe steunre
geling. De afwikkeling van de credietregeling-
1932 hokte, zoo lang de regeering geen beslis
sing nam ten aanzien van enkele debiteuren,
die hun verplichtingen niet ten volle waren na
gekomen. En wat betreft het voorstel aangaande
1933, heeft het hoofdbestuur in een adres aan
den minister van Economische Zaken zijn be
zwaren daartegen geuit, omdat het op onover
komelijke bezwaren zou stuiten, als slechts 3/5
van de vloot dit jaar aan de haringvlsscheri)
zou mogen deelnemen. Uitvoerig worden de be
denkingen tegen zulk een beperking in het ver
slag nagegaan. Einde Juli is van de zijde van
het departement medegedeeld, dat van het uit
de markt nemen van maatjesharing geen sprake
meer kon zjjh, daar de tijd te ver was gevor
derd. Maar op de in het vroege voorjaar ge-
dans-toezegging, dat dit uit de markt nemen
wel zou geschieden, waren, aldus het verslag,
verscheidene schepen naar zee gegaan.
Op 4 Augustus 1933 heeft de afdeellng Hank
del van het departement medegedeeld, dat een*
nieuwe steunverleenlng, gelijk aan die van het
vorige Jaar, afhankelijk werd gesteld van de
algeheels afwikkeling van de credletregellng
1932.
Met nadruk wordt in het verslag betoogd, dat
de door het Rijk op het bedrijf gelegde lasten
moeten warden verlicht
Woensdag daaropvolgend du* op
19 September j-L werd den beer
Van B. medegedeeld, dat de ver
gunning verleend wa* en gereed lag.
Aan de administratie van het Po
litiebureau te Hilversum heeft de
heer Van B. dexe denxelf den mid-
dat de filmvoorstelling h gegeven
met de vereischte toestemming van
de politie;
dat het filmappaiwat in de zaal
wa* opgesteld een tweetal meter*
van een waterkraan af;
dat de beschikbare ruimte in gee
nen deele wa* o vervuld;
dat geen politie of brandweer
mannen aanwezig waren, om de
situatie goed te keuren en na te
gaan of aan de eischen wa* voldaan.
V®
Het ia dus niet waar, dat men de be
schikbare ruimte heeft «vervuld.
Wat betreft het opstellen van het film
apparaat in de zaal: dat was op een klap
tafel opgesteld, geen twee meter van een
waterkraan, die in het buffet was aange
bracht.
Pater Buijs heeft nog pogingen aange
wend om den brandenden koffer te blus-
schen, doch het vuur sloeg plotseling zoo
hoog op, dat dit ónmogelijk was.
Het is Inderdaad waar, dat de branddeur
gesloten was; hierbij moeten wij echter op
merken, dat zeker daar de vergunning was
verleend een politie- en brandweerman aan
wezig had moeten zijn om te constateeren. of
’..’3
Maandagavond had een blijde gebeurtenis plaats in het gezin van
den Italiaanschen Kroonprins. Onze foto toont de overhandiging
van de wieg voor het prinsesje door de Napolitanen
Er Is zelfs nog een tweede vergunning aan
gevraagd, door enkele leden van de Propagan
daclub der St. Clemensparochie, die niet met
de eerste aanvraag en verleenlng bekend waren.
De heer L. P. Welling, secretaris der club,
heeft zich met een schriftelijk verzoek Don
derdag JJ. te 930 uur 's avonds tot den com
missaris van politie gewend om vergunning aan
te vragen tot het vertoonen van de ti'm Rla
Rago in het gebouw Boschdrift 100 op Maan
dag en Dinsdag 24 en 25 September. Vrijdag te
ongeveer 330 uur kwam een agent van politie
ten huize van den heer W. Deze was toer nog
niet thuis, doch toevallig was de reeds eerder
genoemde pater Kuyper aanwezig. Deze wacht
te juist op den heer W. Pater Kuyper heef*
den agent, die eenige vragen kwam stellen,
van antwoord gediend.
(Van onzen eigen redacteur)
De noodlottige brand, die Maan
dagavond in bet R. K. Vereeni-
gingsgebouw aam den Boschdrift te
Hilversum uitbrak, beeft aanleiding
gegeven tot een ernstig onderzoek,
waaraan ook bet parket te Am
sterdam deelnam.
Een felle concurrentiestrijd wordt heden
gestreden tusschen motor en stoomkracht ter
zee. De voordeelen van motoraandrijving bren
gen steeds meer reederjjen er toe hun nieuwe
schepen met motoren uit te rusten. Alleen de
groote Oceaanreuzen kunheH>!H.i5iog niet zon
der stoom stellen, terwijl verder Engeland als
steenkool produceerend land nog sterk vast
houdt aan den stoom op zee.
Teekenend is In dit verband, dat de opge
legde schepen der MIJ. Nederland zonder uit
zondering stoomschepen zijn. Alle motorschepen
zjjn nog in de vaart.
De reederjjen waardeeren in het algemeen
het werk van het visscherij-proefstation. Toen
de regeering verdere subsidieering van 1 proef
station weigerde, heeft de reedersvereeniging
een belangrijke bijdrage voor 1934 toegezegd,
mits de statuten van het proefstation zoo wer
den gewijzigd, dat Iedere belangstellende tegen
een zekere contributie lid zou kunnen worden
en de regeering het voortbestaan door een
nieuwe RUkssubsidie mogelijk zou maken.
De regeering wil een beperkt subsidie ver
leenen, onder voorwaarde, dat er verandering
plaats vindt In de directeursfunctie. aan welke
voorwaarde het bestuur van het proefstation
niet wenscht te voldoen. Onder deze omstan
digheden meende spr., dat de reederq bezwaar
lijk hun aanbod kunnen handhaven.
Reserves voor Haarlem zijn: Kockx (Sant
poort), D. Schram (DXM.), Lammer»-(D.OBJB.)
en v. d. Kolk (AJ>.O.>.
Dinsdagmorgen j.L «prak de beer
Van B. pater Buy* in het Zieken
huis en vroeg hem waar de vergun
ning wa* gebleven. De Pater deelde
mede, dat hq deze in zijn brevier
had geborgen en dat hij dit boek
naast het filmtoestel had neergelegd.
Het document moet verbrand zijn
met het boek. Er is een groot aan
tal getuigen, die kunnen verklaren,
dat de vergunning is uitgereikt
dat zij in het bezit van pater B. wa*.
Werkgevers en werknemers en vele bij het
bedrijf indirect betrokkenen werken samen om
het visscherljbedrljf in stand te houden. De
steunregelingen der regeering in 1932 en in 1933
zjjn, aldus spr., niet geheel aan onze wenschen
tegemoet gekomen, maar hebben door haar pre
ventieve werking eenlgen stlmuleerenden in
vloed op de prijzen geoefend. Intusschen is in
1933 slechts 10 pCt. van de aangevoerde ha
ring opgenomen en is van het toegestane cre-
diet slechts 6 pCt. verbruikt. Beide regelingen
hebben voor de regeering geen enkel nadeel
opgeleverd. Maar aan het systeem van den steun
kleefden fouten.
Door wlen dese vergunning was geteekend,
is den heer Van B. onbekend, hij heeft er met
op gelet. In ieder geval moet het een even-
tueele plaatsvervanger van den commissaris
van politie zjjn geweest, daar slechts deze be
voegd zjjn vergunningen in deze zaken te ver
leenen. De mogelijkheid bestaat, dat de com
missaris dien dag met verlof was, waardoor hem
de geheele zaak onbekend is gebleven.
Wij spraken o. m. den voorzitter van de R K.
Garde, den heer v. B. te Hilversum, die ons
het volgende mededeelde:
Hjj had 15 September van pater Kujjper uit
Uden bet verzoek gekregen, of hl) wellicht, zoo
als altijd, voor een vergunning voor de Rla
Rago-film wilde zorg dragen Deze filmvoor
stellingen zouden zijn 24, 25, 26. 27 en 30 Sep
tember, de eerste twee data in het gebouw
St. Joseph der Clemensparochie aan den Bosch
drift, de volgende twee in het R. W. V.-gebouw
der St. Vltus-parochie aan de 8t. Annastraat,
den laataten dag in bet Gerardus Majellahuis
aan de Koningstraat.
In dezen strijd hebben onze Nederlandsche
technici een belangrijk aandeel. Ondanks de
belemmerende crisis-omstandigheden zjjn zij
voortdurend doende de kwaliteit van den Ne-
derlandschen motor tot in de perfectie op te
voeren en door nieuwe vindingen den voor
sprong op het buitenland te vergrooten.
Op vragen van den heer Smeenge betreffen
de het nemen van veiligheidsmaatregelen in
verband met een ernstig auto-ongeval op den
onbewaakten overweg op den Dordschen Straat
weg te Emmen, heeft minister Kalff geant
woord, dat het ongeval geschiedde op een over
weg over den locaal-spoorweg CpevordenGas-
seltemljeveen, die naar den voor locaalspoor-
wegens geldenden regel nimmer bewaakt is ge
weest en voor welks bewaking ook geen aan
leiding bestaat. Het uitzicht ter plaatse is zoo
danig, dat de autobestuurder, bjj oplettendheid
en inachtneming van het wetteljjke voorschrift
omtrent snelheidsvermlndering bjj nadering van
overwegen, het ongeluk had kunnen voorko
men door tijdig te stoppen; de stoombel van de
locomotief luidde.
Het verongelukte rijtuig was geen voor pu
bliek vervoer bestemde autobus, rijdende krach
tens een vergunning van Gedeputeerde Staten,
doch werd- gebruikt voor particulier vervoer
van arbeiders eener werkverschaffing, waar
voor zoodanige vergunning niet vereischt is.
Het bestuur der desbetreffende stichting heeft
een nieuw systeem van steunverleenlng voor
gelegd aan de regeering. De regeering heeft het
afgeweaen. Echter heeft spr. een ongeschokt
Vlsardlngsche stoombeugvisscherU in één woord vertrouwen, dat bjj de regeering en haar hoofd
slecht 1* geweest en dat de resultaten van de ambtenaren, die hjj tot zjjn genoegen hier'aan-
trawlvisscherij der Katwljksche en Schevening- wezig mocht zien en die in het vervolg msde-
In enkele niet-katbolieke bladen wordt in
groote artikelen de brand besproken, waarbij
vele onjuistheden worden gelanceerd.
Zoo schrijft „Het Volk” ojn. het volgende:
,Er was wel vergunning gevraagd en het is
Juist, dat de aanvrage zich nog ten politle-
bureele bevond. Niet echter zooals in een der
publicaties vermeld werd dat de vergunning er
Haar lag.
Op de aanvrage is namelijk afwijzend be
schikt en ook al is een afwijzing nog niet ter
kennis van den aanvrager gekomen, dan nog
blijft het feit bestaan, dat men in dit geval
de voorstelling heeft doen plaats vinden, zonder
dat vergunning was verleend.”
En verder: „Het zaaltje is berekend op ten
hoogste 130 personen terwijl het aantal kinde
ren, dat zich er gisteravond in bevond, ruim
180 bedroeg."
Dit blad komt in een hoofdartikel tot de
volgende conclusies:
Het staat nu toch vast:
1. dat de filmvertooning is gegeven zonder
dat daarvoor de vereischte toestemming van
de politie was verkregen. (Dat vergunning was
aangevraagd, is uiteraard geen verontschuldi
ging)
3. dat het filmapparaat in de zaal was op
gesteld zonder dat zelfs maar de geringste vei
ligheidsmaatregel tegen brandgevaar genomen
was; -
3. dat men de beschikbare ruimte In de lo-
caliteit in hooge mate heeft overvuld;
4. dat men bovendien nog de hoogst onver
antwoordelijke daad beging om van deze over-
vulde ruimte alle uitgangen te sluiten, althans
te versperren, zoodat, toen bet ongeluk plaats
greep, van een snelle ontruiming vaQ ne zaal
geen sprake kon zijn.
Ook worden o. m. in „De Telegraaf” en het
Algemeen Handelsblad” dergelijke meenlngen
naar voren gebracht.
In al deze bladen wordt beweerd, dat geen
vergunning was verleend, terwijl een redacteur
tan „Het Volk” een interview had met den
commissaris van politie te Hilversum, waarin
deze moet hebben gezegd, dat er geen vergun
ning was gegeven.
Wij hebben een zeer ernstig en grondig on
dersoek ingesteld om deze grieven, waarbij ge
mis aan verantwoordelijkheidsgevoel wordt ver
weten, zuiver te belichten.
Bjj Kon. Besluit zijn de Mlddenetandsraad en
de Njjverheidsraad erkend als colleges van ad
vies in den zin van art. 6 van de Wet op den
Economischen Raad'1932.
Reserves voor Utrecht zijn: qp Groot (Zwa
luwen Vooruit), te Riele (Altior) en Pofr
(V.VJO.
De gemiddelde vangst van het hoofdbedrijf,
de drjjfnetharingvisscberlj, was vrij bevredigend,
maar absoluut onbevredigend de voor de haring
bedongen prijs, wat spr. met cijfers aantoonde.
De reederjjen hebben aanzienlijke verliezen te
boeken: haar laatste kapltaalreserven worden
aangesproken.
De heer v. B. heeft daarop Maandag 17
September j. L de vergunning op de vol
gende wijze schrlftelljk bij den Commls-
saris van Politie te Hilversum aangevraagd.
Behoudens de wijzigingen, die elk jaar noodig
zjjn tengevolge van den terugkeer tot den Am-
sterdamschen tijd, zullen ingaande 7 October
as., de volgende wijzigingen in de dienstrege
ling der Internationale treinen worden ge
bracht
Trein P 58 (Edelweiss-Express) Amsterdam
C.S.—Roosendaal—Basel SBB vertrekt 1 uur en
56 minuten later van Amsterdam CS ten 936
(was 7.40), den Haag V. 1037 (was 830), Rot
terdam DP V. 10.52 (was 8.54), Roosendaal V.
11.53 (was 9.47), Antwerpen Oost A. 12.04 WET
(was 10.00), Brussel Noord A. 12.44 (was 10.41),
Basel SBB A 21.12 MET (was 18.00).
Aldaar wordt aansluiting verkregen Basel SBB
V. 2135 naar Zilrich A. 23.00 Basel SBB V.
21.40 naar Milaan via Olten-Luzern (Milaan A.
530).
Trein D 26 den HaagBasel SBB vertrekt 1
uur vroeger van den Haag ten 8.30 (was 9.30),
Rotterdam DP V. 8.57 (was 935), Dordrecht V.
9.17 (was 10.16), Roosendaal V. 937 (was 1037),
Antwerpen Oost A. 10.27 WET (was 1138), Brus
sel Quartier Leopold A. 1134 (was 1237), Basel
SBB A 20.42 MET (was 21.00).
Te Bazel SBB worden dezelfde aansluitingen
bereikt als met PP 56.
Op het baanvak GoudaUtrecht worden de
treinen D 271 (Münchenerdagtreln met Rheln-
goldrjjtuigen voor Zwitserland) en D 273 (Baze-
ler-dagtrein via ArnhemNijmegen) tot één
trein vereenlgd. Trein D 273 wordt daartoe op
De vergunning i* du* wel verleend.
Ook moet de afgifte hiervan in de
diverse klapper* van den politio-
neelen dienst zijn geboekt.
Donderdagmiddag 20 September
heeft de heer Van B. de vergunning
aan p. Kuyper te Soesterberg toe
gezonden, waarop deze laatste het
papier aan pater Buy* heeft over
gereikt.
Voor den missiewedstrijd Haarlem tegen
Utrecht, die as. Zondag te Hoorn wordt ge
speeld is door den Utrechtschen bond het vol
gende *elftal samengesteld
Naar men ons mededeelt bestaan bjj de KL
M plannen, om in haar vliegtuigen Diesel-
tractie toe te passen.
1638) en U9 Zwolle—Groningen (Hoogeveen A.
1640).
Te Akkrum zal stoppen trein 228 Leeuwar
denZwolle ten 9.43.
Te WittebrugPompstation zullen alsnog
stoppen de treinen 311, 315, 325 Schevenlngen
KurhausDen Haag (ScheveningenKurhaus
V. 11.57, 13.57 en 18.57).
Te Waaldorpsche-weg zal stoppen trein 428
(Zaterdags en Zondags niet) RotterdamHof
pleinSchevenlngenK. (Rotterdam H. V.
18.42).
Trein 464 Den BoschLage Zwaluwe wordt
10 minuten vervroegd (Den Bosch V. 8.10),
waardoor te Lage Zwaluwe aansluiting verkre
gen wordt op trein 182 naar Rotterdam (Rotter
damBeurs A. 938) en op trein 3, die te Lage
Zwaluwe zal stoppen, naar Antwerpen en Zee
land.
Trein 3502 ApeldoornArnhem zal 17 minuten
later van Apeldoorn vertrekken (Apeldoorn V.
7.55; Arnhem A. 8.49).
Weledelgestr. Heer.
Namens de eerw. pater* van het 8t. Wil-
librordus Missiehuis te Uden verzoekt on-
dergeteekende beleefd, vergunning te willen
verleenen tot het geven van bioscoopvoor
stellingen. bestaande in bet geven van een
Mlssiefilm (Klankfilm) genaamd Ria Rago
verpakt in koffers.
Deze film zal worden gegeven door de
Paters zelf op de navolgende dat* en plaat
sen:
34 en 25 September ax. In het St Jo-
sephgebouw aan den Boschdrift om 4 en
8 uur.
26 en 27 Sept aa. in de R. K. Werklieden-
vereenlging van de St Vitusparochie van
2 tot 430 voor de kinderen en van 8 tot
10 voor volwassenen.
30 September as. van 2 tot 5 uur voor
kinderen en van 8 tot 10 uur voor volwa*-<
senen in het Gerardus Majellahuis aan de
Honingstraat.
De toegangsprijzen zijn bepaald van 10 tot
20 cent welk geld ten bate komt van de
Missie.
Gaarne Uw toestemming omtrent boven
staande tegemoet ziende verblijf ik onder
dankzegging
Het Amsterdamsche Gerechtshof zal de zaak
Onnes van Nyenrode binnenkort in hooger be
roep behandelen.
Een dagvaarding is nog niet uitgebracht, zoo
dat nog niet kan worden medegedeeld, wanneer
het proces in hooger beroep zal worden ge
voerd. Wellicht zal de zaak einde October of
begin November worden behandeld.
Het ligt in de bedoeling van het Hof, de
zaak in een klein aantal zittingen af te han
delen.
het baanvak Den HaagGouda omgenummerd
in trein D 271.
De dienstregeling luidt als volgt:
Trein D 271; Hoek van Holland
Gouda A. 7.06.
Trein D 271: Den Haag V. 637, Gouda A.
7.02, Gouda V. 7.11, Utrecht A. 739.
Trein D 271 Utrecht V. 7.48.
Trein D 273 Utrecht V. 7.56.
In omgekeerde richting op het baanvak
UtrechtRotterdam, zullen de Rheingoldrljtul-
gen voor den Hoek van Holland van trein S.D
1 (Utrecht A. 1831), van Utrecht af vervoerd
worden met trein 316 (Utrecht V. 1839) naar
Rotterdam-Maas, om vandaar per nieuw inge
legde trein S.D. 1 Rotterdam-Maas V. 1939,
Rotterdam D.P. A. 19.56 naar Hoek van Hol
land te worden doorgevoerd.
Alle patientjes maakten het hedenmorgen
wel. De toestand van de 11-jarige Corrie Koper
draad was nog wel zorgelijk, doch men hoopt
haar in het leven te kunnen houden. De ander^
twee patiënten in het Diaconessenhuls maken
het goed. Ook in de ziekenverpleging is er geen,
die in direct levensgevaar verkeert.
De toestand van pater Buys is eveneens on
veranderd.
Tilburg—Baarle Nassau grens. Alkmaar—Eg-
mond aan Zee, terwijl het station Groesbeek
voor reizigers vervoer wordt gesloten, zoodat ko
men te vervallen:
alle stoppingen aldaar van de treinen Nijme
genCranenburg w. en
alle treinen NijmegenGroesbeek v. v.;
2. in dienst wordt gesteld de lijn Gouda
Alphen a. d. Rijn, waaraan zjjn gelegen de sta
tions Waddinxveen en Boskoop.
Op dit baanvak zal een uurdienst met motor-
treinen, in beide richtingen worden gereden;
van Gouda van 6.50 tot 21.15 en van Alphen a.
d. Rijn van 7.22 tot 22.46. Alle treinen stoppen
te Waddinxveen en Boskoop. De treinen sluiten
te Gouda aan op de E. M. treinen naar en van
Rotterdam en Den Haag, te Alphen a. d. Rijn
op de treinen naar en van Woerden (Utrecht)
terwijl nagenoeg de helft van het aantal treinen
directe aansluiting heeft (of wordt doorgevoerd)
naar en van Leiden.
Voorts zjjn verschillende verbeteringen, waar
mogelijk, in de dienstregeling aangebracht, ten
einde aan verzoeken van belanghebbenden te
voldoen. Als de voornaamste daarvan kunnen
worden genoemd:
Doel: W. Alsemgeest (D.HL).
Achter: Strleder (Leonidas) en Gigengack
(Geel Wit).
Midden: Kamer (TJJHJB.), Wolf
Willem) en Keizer (Wilskracht).
Voor: v. d. Bande (Leonidas), Mentink (Spar
taan), 'Tushuizen (V.VJk.), Kloosterman (De
Meer) en Ninaber (Santpoort).
Doel: Anconé (Quick).
Achter: Schoonderwoerd (BK.G.) en Wric
king (Pathmos Boys).
Midden: Holtkamp (Entos), Pik (VJJ3.) en
v. d. Linden (Zwaluwen Vooruit).
Voor: Brouwer (L.V.V.), Nlenhaus (8.D.O.
U.C.), v. d. Berg (Vogldo), ten Bokum (Bllt-
hoven) en A. de Hoeson (HMJS.).
De EM. treinen worden, met uitzondering
van de treinen 502 E M. (Amsterdam W.P.
A. 730) en 6.35 E.M. (Amsterdam W. P. V.
19.40), naar en van Amsterdam C.S. doorge
voerd, zoodat overstappen te Amsterdam W.P,
komt te vervallen. Trein 6.48 E.M. Utrecht C.
S. V. 23.16 verkrijgt aansluiting te Amsterdam
C.8. naar de richting Haarlem en Zaandam.
Ingelegd wordt trein 501 E. M. UtrechtDrie
bergenEdeArnhem (Utrecht C.S. V. 6.09 tot
behoud van de aansluiting op trein 341 naar
Keulen en het Ruhrgebied (Arnhem V. 7.10,
was 8.10).
Te FeOenoord zullen stoppen de tremen 1011
(Rotterdam D.P. V. 8.03) en 3048 (Dordrecht V.
17.45).
Te Barendrecht zal stoppen trein 1011 (Rot
terdam D.P. V. 8.03).
Te Zwjjndrecht zal
(Dordrecht V. 8.20).
Te Hoogeveen zullen alsnog stoppen de trei
nen 116 GroningenZwolle (Hoogeveen V.
Vier en twintig jaar geleden liep van de
werf der Nederlandsche Scheepsbouw Maat
schappij de „Vulcanus”, het eerste zeegaande
motorschip ter wereld, uitgerust met een om
keerbaren ollemotor van de N. V. Werkspoor te
Amsterdam. Thans heeft de motor op de we
reldzeeën de stoomkracht reeds voor een goed
deel verdreven.
In de laatste tien jaren heeft de Anglo Saxon.
Petroleum Cy.. dochtermaatschappij van de Ko
ninklijke Shell-groep, den bouw van niet min
der dan 62 motortankschepen in opdracht ge
geven. De overheerschende Nederlandsche in
vloed in de leiding dezer Maatschappij heeft
deze werkzaamheden grootendeels in Nederland
ondergebracht. Zoo bouwde „Werkspoor” 50 van
de in totaal 80 in deze schepen geïnstalleerde
motoren.
De jongste bestelling der Anglo Saxon Pe
troleum Cy. omvat 12 tankschepen van 12.000
ton draagvermogen. Hiervan zullen er 6 worden
voorzien van een 3600 P K. Werkspoormotor met
directe brandstofinspuiting. Deze Werkspoor
motor is de eenige orlgineele motor in ons land
gebouwd. De motorbouwers, die de opdracht met
„Werkspoor” deelen, zijn allen gehouden om
gebruik te maken van het Werkspoor drukvul-
lingssysteem, dat zij dan onder licentie moeten
toepassen.
Van groot belang zijn bij dezen motor een
voud en betrouwbaarheid. Voor de tankreede-
rjjen is het van het hoogste belang dat haar
schepen voortdurend (dat is practisch meer dan
82 pct. van den tijd van een Jaar) in bedrijf
zijn. Daar bovendien in de petroleumhavens'*'
niet aan de machines mag worden gewerkt
de repartlemogelljkheid dus miniem. De Werk
spoormotor voldoet aan alle eischen.
Op 15 November wordt deze motor te Odense
in Denemarken afgeleverd ter plaatsing in het
aldaar gebouwde schip.
Zondag as. tusschen tien en vier uur kunnen
belangstellenden in de fabriek van Werkspoor
op Oostenburg de machtige machine bezich
tigen.
H