Een half jaar Veiligheidslaan
In het nieuwe
Duitschland
VELDTOCHT TENEINDE
Onteigeningswet
D. Wijnkoop
In Rutland ernttig ziek geworden
Rumoer in den raad
van Roosendaal
Kwettie over wethoudertpentioen
HET VERKEERSFONDS
Ir. F. H. E. Guljé
Installatie van de Stichting
De „Spaarnestroom
Tweede machinist vrijgetproken
de
BRANDJE OP SCHIPHOL
HOTEL-GEËMPLOYEERDEN
Bedrijfsordening bepleit
DE ROOFMOORD TE UDEN
Zij die geen wimpel
Een tchril licht
ontvingen
OVERWEGBEVEILIGING
Preventieve werking
Een kostbare uitvinding
VAN DE PIER GESLAGEN
TWEE ARBEIDERS GEDOOD
De nieuwe voorzitter van de Alg.
R.K. W erkgevertvereeniging
Op verwerping door de Eerste
Kamer aangedrongen
Beide daders tot een jaar
veroordeeld
vernielt twee kantoor-
lokaaltjes
DE NOOD IN DEN SCHOENEN
EN LEDERHANDEL
DE SPOORWEG GOUDA—
ALPHEN
NEDERLANDSCHE
VISSCHERIJ-CENTRALE
Het vuur
Wyziging voorgetteld
DONDERDAG 4 OCTOBER 1934
,en
L.Z.
den
heel Nederland
mee
De tournee ten einde
De feestelijke opening
de
loepen
assurantlemaatschappij
gaat
uit-
Zou Mi den KJtJi.C.-oranje wimpel halen? Het onderzoek van een auto op de
Hoeveel ongelukken zyn voor
komen door onveiligheden
die de Laan ontdekt
heeft?
Een karakteristiek stukje Veluwe, bij het landgoed „Planken Wambuis” aan den
Amsterdamschen weg bij Arnhem. De pu blieke verkoop van dit stukje natuur
schoon heeft velen verontrust
durende een half jaar
rond te trekken.
daardoor zeer veranderlijk en min of meer on
stuimig geworden. Hiermede is het voorafgaan
de zeldzaam.mooie zomersche weer plotseling tot
een einde gekomen en is een meer herfstach
tige weerstoestand Ingetreden.
Daar vanuit het Westen weer nieuwe diepe
depressies schijnen op te komen is het wel waar
schijnlijk, dat het onvaste weer zal aanhouden.
Hiermede kornet^ wij dus meer en meer tot het
einde van den langdurigen tijd van te gerlngen
regenval, die tot in September heeft voortge
duurd. Het groote gebied, waarover de droogte
maandenlang geheerscht heeft, is in den laatsten
tijd kleiner en kleiner geworden en schijnt nu
door de hierboven beschreven verandering in den
algemeenen weerstoestand gaandeweg geheel te
zullen verdwijnen.
eenlge cijfers distllleeren. die het hart van den
statisticus niet onberoerd zullen laten.
Opmerkelijk is het feit, dat het percentage
der auto’s welke reeds bjj het eerste onderzoek
konden worden goedgekeurd in de groote ste
den hooger is dan in de kleinere.
WIJ zien uit de uitvoerige statistische gegevens
Den Haag als veiligste stad op automobilistu ch
gebied boven aan de ranglijst staan. 59.60 pro
cent der auto's kon daar onmiddellljk worden
goedgekeurd. Een minder gunstig teeken is het
echter, dat In deze stad de automobilisten, wier
wagens waren afgekeurd. In tegenstelling met
die uit andere steden „het verder dan ook wel
geloofden". Van de 1250 auto’s welke werden
afgekeurd kwamen er slechts 383 terug zoodat
het cijfer hetwelk het percentage aanduidt der
auto's, die tenslotte met den wimpel konden
worden gesierd, met 77.49 ver beneden dat van
andere steden blijft.
De mooiste post welke op de rekening van de
Veiligheidslaan kan worden geboekt is wel de
preventieve werking. 13910 automobielen wer
den op het een of andere gebrek aan veiligheid
afgekeurd. 10517 automobielen kwamen gerevi
seerd weer terug en wjj vragen ons af hoeveel
van deze auto's wel eens de oorzaak van een
ander ongeluk geweest zouden kunnen zijn, in
dien het verborgen gebrek niet tijdig aan het
licht was gebracht? Het wil toch wel iets zeg
gen dat van alle wagens welke verschenen en
waarvan er eerst slechts 36.89 procent kon wor
den goedgekeurd, tenslotte 84.15 procent den
controleurs kon bevredigen. Talrijk zijn dan
ook de automobilisten, die hun dankbaarheid
hebben betuigd voor het feit, dat de K.NA.C.
hen in staat had gesteld om door middel van
de Veütgheidslaan de „onvelllgheldsversteke-
llng” welke reeds gerulmen tijd in den wagen
medereed, uit te bannen.
In het najaar van 1933 besloot de K.N.A.C.
om als een der belangrijkste propagandamid
delen voor een veiliger verkeer van automo-
bilistlsche zijde, een z.g. veiligheidslaan In te
richten.
Deze laan, welke volgens het voorbeeld van
de In Amerika bekend staande .safety lanes’*
zou worden opgebouwd, zou in Den Haag wor
den geplaatst. Alle automobilisten, die zulks
wenschten, zouden kosteloos In de gelegenheid
worden gesteld om in deze laan nun auto's
door de K-NA.C.-controleurs te doen onder
zoeken, op de veiligheid van de meest essen-
tieele deelen.
Naar de N. Rott. C. verneemt, is te Amster
dam bericht ontvangen, dat het communisti
sche Tweede Kamerlid en lid van den gemeen
teraad van Amsterdam, de heer D Wijnkoop,
in Rusland, waar hjj op het oogenbllk vertoeft,
ernstig ziek is geworden en In een sanatorium
is opgenomen.
De Nederlandsche R.K. Bond van Hotel-,
Café- en Restaurant geëmployeerden ,Bt. An-
tonius” heeft zich met een schrijven tot den
minister van Sociale Zaken gericht, waarin den
minister verzocht wordt de mogelijkheid onder
het oog te zien wettelljke loonnormen voor het
bedrijf vast te stellen, In overleg met de orga
nisaties van werkgevers en werknemers.
Voorts wordt verzocht de gedachte van samen
werking. neergelegd in de Bedrijfsradenwet te
willen bevorderen, wat voor het bedrijf, waar
op sociaal gebied zulk een groote achterstand
Is, van buitengewoon belang is.
Nabij het station Kohlscheld, grensgemeente
bU Kerkrede, zijn Woensdag de ploegbasen
Janssen uit Keulen en Bonné uit Rlchterich,
werkzaam aan de spoorlijn, door een D-tretn
gegrepen en vermorzeld
eisch tegen de assurantlemaatschappij bij
het Duitsche gerecht aanhangig gemaakt,
doch natuurlijk zonder de hoop haar
rechtsgeding te kunnen winnen.
In dezelfde omstandigheden bevindt zich
ook de familie van von Papen’s vroegeren
naasten medewerker, von Bosse, die het
moge hier terzijde worden medegedeeld,
ook de zwager van Admiraal Schröder den
vroegeren opperbevelhebber der Duitsche
vloot, was. Tegen de bloedverwanten van
dezen geweldadig gedooden Katholiek, werd
eveneens het betalen zijner levensverzeke-
ringssom geweigerd.
Dit werpt dan ook een bijzonder schril licht
op de veiligheid der auto’s in Nederland, die
dag in dag uit langs Neerlands wegen toeren
en deze met recht in zeker opzicht onveilig
maken. Wij moeten hierbij n.l. wel in aanmer
king nemen, dat het de goedwillende automo
bilisten waren, die een bezoek brachten aan een
der plaatselijke veiligheidslanen en dat dege
nen, die er van overtuigd waren, dat hun aino
toch wel zou worden af gekeurd, weg bleven.
Het zoo juist gegeven percentage zal dan ook
niet toonaangevend zijn voor een statistiek,
waarin alle in Nederland rondrijdende wagens
nen enkele weken kan worden verwacht, werd
met acht tegen zeven stemmen er ontbraken
toen vier leden op het appèl verworpen.
Hierna werd, na weer een heftig debat, het
voorstel van B. en W. met dezelfde stemmen
verhouding aangenomen.
In totaal vonden 32560
Daarbij werden terstond
auto’s. 10517 wagens die
Daadwerkelijke steun van
regeering gevraagd
Te IJmuiden is bericht ontvangen, dat op
het Zeestrand te Egmond aan Zee het lijk is
aangespoeld van I. P. v. d. Hoeven, uit Am
sterdam, die Zondag 23 September tengevolge
van den storm van de Zuidpier te IJmuiden
was afgeslagen.
Het lijk Is door de familie herkend.
De goede wil van de Haagsche autorijders
deed de veiligheidslaan uitgroeien tot een suc
ces, hetwelk de hoogst gespannen verwachtin
gen te boven ging- Lang niet alleen die kwamen
konden worden geholpen. Velen moesten worden
teruggestuurd omdat er tenslotte slechts een
maximum-aantal auto’s kon worden onder
zocht zonder dat de nauwkeurigheid van het
onderzoek daarbij In het gedrang kwam.
Aangemoedigd door dit groote succes besloot
het bestuur der KJ4.A.C. de geheels apparatuur
voor een veiligheidslaan, welke voor de Haag
sche laan welwillend door de firma Stokvis
De Nederlandsche Bond van Lederhandelaren,
die Dinsdag 2 October In Utrecht een vergade
ring heeft gehouden, heeft in een resolutie
uitgesproken, dat, gezien de noodtoestand, waai-
in de schoenmakerij en lederhandel verkeeren,
zij verder krachtig zullen blijven streven naar
eendrachtig samenwerken met de belangheb
bende groepen schoenmakers en lederfabn-
kanten.
ZIJ zjjn er echter van overtuigd, dat de cen
trale alleen dan verdere oestaansmogelul neden
heeft en nuttig werk kan verrichten. Indien de
Regeering haar daadwerkeljjken steun verleent.
Zjj zijn voorts van meening dat alle binden
de besluiten, die niet aan hur doelstelling heb
ben beantwoord en niet uitvoerbaar bleken te
zjjn. ten spoedigste dienen te worden inge
trokken.
De Regeering dienen onmiddellljk alle bulten
de Centrale staande bedr iifsgenooten te dwin
gen. Voor den lederhandel moet onmiddellljk
een plaats in het Dagelljksch Bestuur edr Cen
trale worden ingeruimd.
Het rubbervraagstuk acht zij de meest ur
gente aangelegenheid, die met regeeringshulo
moet worden opgelost.
medegedeeld. Zoo’n Installatie
1 een
belangrijk bedrag zou noodig zijn voor alle on
bewaakte overwegen
Onlangs maakten w*e melding van een
vinding, die in Tsjecho-Slowakjje door een In
genieur zou zijn gedaan, nj. een automatische
overwegbeveihging. Door een railcontact
gaan de boomen naar beneden en worden ze
ook weder omhoog gebracht.
Deze vinding is niet nieuw, zjj is reeds in ge
bruik in Zwitserland.
Het contact van de wielen van de locomotief
met een xg geïsoleerde rail brengt een motor
In werking, die de overwegboomen doet zakken
en later weer rijzen. Vooraf wordt natuurlijk
door een schel gewaarschuwd.
Allicht zal men vragen waarom dit systeem
ook niet in ons land kan worden toegepast. De
reden is zeer eenvoudig, aldus wordt van de
•poorv'egzljde i_ 22„’_
kost ongeveer zes duizend gulden, zoodat
Het gerechtshof Jieeft In hooger beroep uit
spraak gedaan tegen M. v. d. L„ 29 jaar, ko
perslager. en A. v. d. Z„ 30 jaar, arbeider, bel
den te Uden, gedetineerd, wegens den overval
op W. van Grinsven, die door belde verdachten
op 2 Mei 1934 op den weg van Uden naar
Völkel werd overvallen en onder mishandeling
en bedreiging beroofd werd van een bedrag van
veertig gulden.
Het gerechtshof bevestigde het vonnis: leder
een jaar gevangenisstraf.
Zooals dat bij iedere behoorlijke onderneming
behoort, heeft men aan de Veiligheidslaan
nauwkeurig boek gehouden van de resultaten
die men bereikt heeft, en uit de gegevens die
zoo ter beschikking zijn gekomen kan men wel
Woensdagmiddag vond op het Departement
van Economische Zaken de installatie van de
Stichting Nederlandsche Visscherljcentrale
plaats. In deze centrale lijn de verschillende
takken van de visscherjj vertegenwoordigd.
De installatie geschiedde door den Regeerings-
commlssaris voor de Visscherljen, mr. dr. A. A
van Rhljn, secretaris-generaal van het Depar
tement van Economische Zaken.
In zijn installatierede wees dr. Van Rhljn er
op, dat de toestand, waarin het vlsscherljbe-
drljf verkeert, verre van rooskleurig is. Allerlei
beschermende maatregelen In het buitenland
hebben een groot deel van het afzetgebied ver
loren doen gaan en een ongebreidelde concur
rentie Is hiervan het gevolg. Bovendien hebben
de beschermende maatregelen in het buitenland
tot gevolg gehad, dat er verschillende vissche
rljen zijn gevestigd en bestaande bedrijven zijn
uitgebreid. Hierdoor is de situatie in de viscli-
Industrie en -handel belangrijk gewijzigd, zoo
dat de Nederlandsche vlschbedrljven zich aar.
deze gewijzigde omstandigheden zullen moeten
aanpassen. Het gaat er dus om, hoe de bedrij
ven zich sullen kunnen aanpassen en op welke
wijze gedurende deze aanpassing de bedrijven
in stand gehouoen kunnen worden.
Resultaten kunnen op deze belde punten
slechte bereikt worden, indien de belanghebben
den eendrachtig samenwerken.
De voorzitter van de Centrale, de heer A. B.
Brouwer, antwoordde met een korte rede. Daar
na werd onmiddellljk met ae werkzaamheden
een aanvang gemaakt.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging
der Onteigeningswet.
In de Memorie van Toelichting wordt er aan
herinnerd, dat reeds bij een wetswijziging ver
eenvoudiging Is gebracht in de wijze van ont
eigening bij wegenaanleg en wat daarbij be
hoort. De ervaring, met het betreffende nieuwe
artikel opgedaan, is gunstig geweest. De aanleg
en verbetering van wegen, ondernomen hetzij
door het Rijk, hetzij door provincies en gemeen
ten, heeft aanzienlijk minder vertraging behoe
ven te ondervinden, dan te voren het geval was,
zonder dat de belangen van nen, van wie ont
eigend wordt, zijn geschaad.
Voorgesteld wordt thans dezelfde vereenvou
digde procedure ook met het oog op het 60-
mlllloenenplan, dat onderscheidene werken be
vat, waarvan spoedige uitvoering zeer wensche-
Hjk moet worden geacht en ten aanzien waar
van noodelooze vertraging, zoo eenigszins moge-
HJk. moet worden vermeden te doen gelden
voor spoorwegwerken, kanalen, hwn—riten,
terreinen en werken voor de 'ucntvuart en ver
betering van rivieren.
Ook Amsterdam en Rotterdam maken een
goed figuur, en niet minder Hilversum, waar
de autorijders uiterst consciëntieuze menschen
blijken te zijn. Slechte 44.45 pCt. der auto's
werd inééns goedgekeurd, maar de afgekeurde
wagens kwamen zoo trouw terug dat het per
centage der totaal goedgekeurde automobielen
daar niet minder dan 95.46 bedraagt.
keuringen plaats,
goedgekeurd 8133
afgekeurd werden
kwamen terug en lieten zich herkeuren: deze
„bekeerde zondaars” vormen het fraaiste resul
taat van de Veiligheidslaan. Maar het getal der
13.910 andere afgekeurde auto’s, die niet terug
kwamen en dus nog met al hun onveiligheden
de wegen onveilig maken, vormt een schrik
beeld dat aan een eerzaam weggebruiker som
bere gedachten kan bezorgen.
Zooals bekend is. zullen de Ned. Spoorwegen,
daartoe aangezocht door het feestcomité, Za
terdag een openlngstrein laten loopen van
Gouda naar Alphen en terug.
Nar ons thans wordt medegedeeld, zal deze
trein, mede op verzoek van het feestcomité, na
te Gouda te zijn teruggekeerd, nogmaals dc
nieuwe lijn berijden, om de genoodigden uit
Alphen en Lelden terug te brengen, van welken
terugkeer tevens zal worden gebruik gemaakt,
om de schoolkinderen van Gouda. Waddlnx-
veen en Boskoop, voor zoover daartoe door
het comité ultgenoodigd, gelegenheid te geven,
een uitstapje langs te lijn te maken. Van
Alphen gaat naarna de trein naar Gouda
terug.
Dat half jaar is nu ten einde en aan
een gezellige lunch te s Qravenhage
heeft de voorzitter van de Autoino-
bielclub, mr. J. Linthorst Homan,
afscheid genomen van de officials
die 24 weken lang met het „vliegend
circus” door Nederland hebben
rondgereisd. De vertooning van een
aardig smalfilmpje waarop het werk
der „mannen in het wit” is ver
eeuwigd, vormde het slot van dezen
afscheidsmiddag.
an een pamflet, zoo even In Dultsch-
land gepubliceerd, is het volgende
ontleend: ..Het is geen wonder, dat
Adolf Hitler in 1933 zegenrijk de teugels
van het gezag in handen kreeg. Immers het
Jaar 1933 valt Juist 1900 jaren na Christus’
kruisiging”.
Doch dit is'den schrijver, Anne Ute, blijk
baar nog niet genoeg, want zoo zegt hij:
^jezus was afkomstig uit het heldensche
land Galilea, welks Inwoners met een Gal
lische soldatenkolonie betrekkingen onder
hielden, eene kolonie die daar door de Ro
meinen omstreeks het jaar 140 vóór Chris
tus geboorte in het Oosten van Palestina
was gesticht, om deze streek tegen aanval
len van onrechtmatige buren te bescher
men. Gedurende dat tijdperk was een Gal
liër (sic) practisch hetzelfde als een Duit-
scher. Hierdoor is het klaar en duidelijk
bewezen, dat Jezus Duitsch bloed in Zijne
aderen had.’’
Waarschijnlijk is deze nieuwe Duitsche
theorie, dat Jezus van Duitschen bloede was,
door de Nazi’s overgenomen uit het door
Edmond Picard in 1893 te Brussel uitgege
ven boek: „Synthèse de 1’ Antisemitisme”.
De schrijver van dit boek die een bekend
Belgisch advocaat was en de „Panaectes
Beiges” en het „Journal des Tribunaux”
redigeerde, noemde zich zelf socialist (even
als Hitler) ofschoon hij nimmer zich on
der de partij-discipline stelde. Zijn boek is
een en al verheerlijking der Arische deug
den en geeft den raad, alle Joden van alle
openbare ambten uit te sluiten! Als men
dit boek thans nog doorbladert, waant
men een hedendaagsch naziwerk te lezen.
Over Jezus staat hier geschreven, dat Hij
Je plus grand des réformateurs Aryens”
was en dat Zijne afstamming is te verkla
ren uit het feit, dat „la Judée étalt une
contrée de parcours et la Galhée une pro
vince saturée d’ étrangers.”
De Nazi-schrijver Anne Ute heeft dus,
zooals uit de bovenstaande aanhaling
blijkt, zijn Nazi-licht aan een oud antl-se-
mietisch vuurtje ontstoken.
Het verheffen van Planetta tot een Duit
schen held, van hem die de Nazi-moorde-
naar was van Dollfuss en die nog onder
de voor hem bestemde galg als laatste
groet „Heil Hitler” riep, blijkt ook al on-
Duitsch.
In het Katholieke Tsjechische dagblad
J.idowe Nowini” vinden wij o. m. het ver
slag van een door dit blad ingesteld onder
soek omtrent de afkomst van Planetta,
waaruit duidelijk blijkt, dat deze .nationale
held van Duitschen bloede” geen druppel
Duitsch bloed in zijn aderen heeft.
De moeder van Planetta was een ras
echte Tsjechische vrouw, uit Wisjau ge
boortig. Haar vader, dus de grootvader
van den moordenaar Planetta, was een
der bekendste Tsjechische nationalisten,
die heel zijn leven tegen de Duitschers
in Tsjechië gestreden heeft. Zijn dochter,
de toekomstige moeder van Planetta, week
den
al
Vannacht tegen half vier ontdekte de nacht
waker van de Fokker-vllegtuigloods op Schip
hol. dat brand was ontstaan in een der kan
toortjes naast de loods gebouwd. Onmiddellljk
werd de eigen brandslang aangekoppeld, ter
wijl ook direct de Amsterdamsche brandweer
werd gewaarschuwd. Deze was binnen zeer kor
ten tijd op Schiphol aanwezig. Uitgerukt waren
motorspulten van de Honthorststraat en van
den Amstelveenscheweg. Het bleek dat de brand
kon uhrden gelocaliseerd, eoodat slechts twee
kleine kantoorlokaal!jes uitbrandden, terwijl
nog een derde brandschade kreeg. Men was
het vuur in korten tijd meester. Da schade ia
betrekkeljjk gering. Het mag een gelukkige
omstandigheid worden genoemd, dat de brand
weer zoo snel ter plaatse Is geweest, daar In
de nabijheid in de loods vliegtuigen stonden
en bovendien groote hoeveelheden benzine aan
wezig waren.
Brabant en Limburg maken geen erg goed
figuur. Van de 24 steden waar de laan geweest
Is, staat Eindhoven op de 11e en Breda oo de
13e plaats. Dat gaat nog. maar Maastricht op
de 19e, Venlo op de 23ste en Den Bosch' op de
allerlaatste! Slechts 20.37 pCt. der auto’s werd
Ineens goedgekeurd, en het aantal terugkomers
kon dat niet goedmaken: in het geheel werd
slechts 75.75 pCt. van alle gekeurde wagens met
den oranje-wlmpel voorzien.
Vergelijken wij het totaal ineens goedge
keurde automobielen met dat der afgekeurde
wagens, dan blijkt dat slechts 36.89 procent der
auto's dadelijk door den beugel kon.
Veertien dagen geleden stond de tweede ma
chiniste De B. van den op 12 Juni 1933 bij de
Deensche kust tot zinken gebrachten stoom
trawler „De Spaarnestroom” voor de Haarlem-
sche Rechtbank terecht.
Verdachte was ten laste gelegd, dat hij het
schip zou hebben laten zinken, met de weten
schap. dat een ander er voordeel van zou heb
ben.
Op de zitting had verdachte verklaard, dat
hjj de buitenboordskraan op bevel van den
machinist K. had opengedraald.
De officier van justitie eischte een jaar ge
vangenisstraf.
De verdediger Mr. A. Beets, pleitte vrijspraak
subs, voorwaardelljke veroordeellng.
De Haarlemsche rechtbank achtte heden
morgen het ten laste gelegde feit niet bewezen
en sprak verdachte vrij.
Zooals wtj destijds hebben gemeld, had de
heer J. Ridders te Roosendaal, wethouder van
Sociale Zaken, die sedert omstreeks 1 Maart
ziekte-verlof genoot, nu eenlge maanden, ge
leden een schrijven gericht aan den Raad,
waarin hij verzocht op grond van art. 2 van de
intusschen aangenomen en door Gedeputeerde
Staten van Noord-Brabant goedgekeurde ver
ordening op de Wethouderspenslonneerlng twee
geneeskundigen aan te wijzen tot het afgeven
van de vereischte verklaring om wegens ziekte
recht op pensioen te verkrijgen. Aan dit ver
zoek werd In een volgende raadsvergadering ge
houden den 29en Juni, voldaan en de aange
wezen geneesheeren hebben toen na keuring 'n
attest afgegeven, volgens hetwelk de heer Rid
ders niet in staat kon worden geacht hët wet
houderschap te blijven vervullen.
Nu twaalf dagen geleden eerst heeft de heer
Ridders zijn ontslag als wethouder bjj den Raad
ingediend, daarvan schriftelUk qpk kennisge-
vende aan het college van B. en W. met hét
verzoek hem tevens In het genot van pensioen
te stellen.
Naar aanleiding hiervan kwam in de laatste
raadsvergadering een voorstel van B. en W. aan
de orde tot wijziging van de begrooting voor
1934. waarbij werd voorgesteld den betreffen-
den uitgaafpost voor dit jaar nog met f 300 te
verhoogen. teneinde den hier J. Ridders het
hem toe te kennen pensioen over deze laatste
maanden van 1914 te kunnen ultbetalen.
Daar evenwel <n de vergadering van 29 Juni
by de inwilliging van het verzoek om twee ge
neesheeren voor de keuring aan te wijzen door
den raad met algemeene stemmen een motie
was aangenomen, waarin was bepaald, dat B.
en W. de uitbetaling van pensioen zouden op
schorten totdat een gerechtelijke uitspraak In
zake de ongeregeldheden bij sociale Zaken,
waarbij de wethouder annex was, zou zijn ge
daan. waarna de Raad zich nader over de toe
kenning van pensioen zou kunnen beraden, kon
het voorstel van B. en W. thans niet zonder
meer den hamer passeeren.
Vrjj heftige debatten werden Integendeel ge
voerd waarbij de heeren Leeuw (S.D.A.P.) en
Tlebackx <R.K. lieten uitkomen, dat het feit,
dat de heer Ridders na maandenlang justitieel
onderzoek bulten vervolging werd gesteld voor
hen niet beteekende, dat de heer Ridders vrij
uitgaat. Hiertegenover toch stellen zij zijn
bekentenis en de motie van wantrouwen welke
de raad met algemeene stemmen had aange
nomen!. terwijl zij overigens de houding van
den heer Ridders tegenover den Raad scherp
laakten.
Een voorstel van den heer Tlebackx om de
beslissing aan te houden totdat in de zaak der
ongeregeldheden bij Sociale Zaken, ten aanzien
van den nog in voorarrest verbljjvenden amb
tenaar dier afdeeling. een gerechtelijke beslis
sing zal zijn genomen, welke beslissing nu bln-
In verband met de behandeling van het wets
ontwerp tot instelling van een Verkeersfonds In
de Eerste Kamer heeft het bestuur van den
Ned. R. K. Bond van Transportondernemers
„St. Wllllbrord” een adres aan de Kamerleden
gericht, waarin betoogd wordt, dat de voorge
stelde catastrofale verhooging van de wegenbe
lasting doo rhet tamsportbedrijf niet opge
bracht kan worden.
Met name wordt er op gewezen, dat in 1 bij
zonder het sedert de invoering van de Wegen
belastingwet 1926 gebruikelijke type truck en
trailer door het wetsontwerp wordt getroffen.
Het adres eindigt met een dringend verzoek
het wetsontwerp te verwerpen, tenzij de Regee
ring bereid is alsnog aanzienlijk lagere tarieven
in het bijzonder voor het stadsverkeer en de
mogelijkheid om een tweede 60-dagen kaart bjj
novelle voor te stellen.
In de vacature van voorzitter van de Alg.
R.K. Werkgevers Vereeniglng en het R.K. Ver
bond van Werkgevers-yVakvereenlgingen, ont
staan door de benoeming van mr. M. P. L.
Steenberghe tot minister van Economische Za
ken is voorzien door benoeming van den heer
Ir. F. H. E. Guljé te Leiden.
De heer Guljé is directeur van de N.V. Hol-
landsche Constructie werkplaatsen en de N.V.
Ned. Electrolasch Maatschappij te Lelden.
naar Boedapest uit en huwde hier
Pool Planetta. Het Jonge paar vertrok
vlug naar Weenen. Hun kind, een knaap,
kreeg hier toevallig een zuiver-Duitsche
opvoeding, alhoewel hij zeer goed de Tsje
chische en Poolsche talen verstond.
Het is nu deze zoon van een Poolschen
vader en een Tsjechische moeder, die aan
den voet der galg begeesterd eenlge oogen-
blikken voor zijn, dood uitriep: „Ik sterf
voor Duitschland! Heil Hitler!”
„Zie th Ier opnieuw een prachtig voorbeeld
van de juistheid der ras-theoriën” zoo be
sluit het Tsjechische blad deze interessan
te mededeeling.
Ten slotte zij nog melding gemaakt van
de wijze, waarop met de weduwen der op
30 Juni j.L gedoode Nazi-leiders thans in
Duitschland wordt omgegaan. De weduwe
van Gregor Strasser, die eens een der beste
vrienden van Hitler was. stelde een eisch
tegen de Assurantie Maatschappij „Alllanz”
in, over een bedrag van 200.000 Mark, de
som waarvoor het leven van haar man al
daar was verzekerd. De genoemde assuran-
tiemaatschappij weigerde in den beginne
de betaling niet, doch verlangde van de
weduwe der doode „slechts” de acte van be
grafenis. Mevrouw Strasser ging daarop
natuurlijk naar de Gestapo (d. 1. de Duit-
sche geheime politie), waar men haar ech
ter ten antwoord gaf, dat op verlangen
der Duitsche regeering alle gebeurtenissen,
welke op den 30sten Juni 1934 betrekking
hadden, aan de vergetelheid waren over
geleverd en dientengevolge gëenerlei docu
menten van welken aard dienaangaande
door haar konden worden verstrekt.
Na dagenlang onderhandelen, kreeg
weduwe Strasser ten slotte toch eene ver
klaring dat haar man inderdaad was ge
fusilleerd, evenwel zonder opgave van tijd
en plaats?
De genoemde
-Het Nationaal Crisis-Comité deelt mede, dat
het van een grooten confectiehandel te Amster
dam een gift, groot 10.000 mocht ontvangen.
Na de prachtige warme dagen van het einde
der vorige week, waarop de thermometer tot een
voor dien tijd van het jaar buitengewone hoog
te steeg, is een snelle en sterke afkoeling ge
volgd. De oorzaak van deze «verandering is het
doorkomen van een krachtlgen Westelijken
luchtstroom, die een lagere temperatuur heeft
dan de vooraf waaiende Zuidelijke wind.
Dit staat in verband met een groote veran
dering in den algemeenen weerstoestand in het
grootste gedeelte van West- en Noord-Europa.
Tot dusver trokken de depressies, die uit den
Oceaan opkwamen, over Ijsland in Noordooste-
UJke richting verder en bleven daarbij vrij ver
verwijderd van de Noorsche kust. Hierin is nu
verandering gekomen. Sedert enkele dagen trek
ken de depressies vanaf het gebied by IJsland
in Oosteiyke richtingen, waarbij aan de Zuid
zijde zoogrtiaamde randstoringen optreden, die
dicht langs of over ons land trekken en regen
achtig. buiig weer*veroorzaken. In samenwerking
met den sterken Westelijken wind is het. weer
verklaarde, na hiervan kennis genomen te
hebben, dat zij de gewenschte verzekerde
som niet kon uitbetalen omdat: „uw man
een misdadiger tegen onze regeering was,
waardoor eene uitbetaling onzerzijds aan
u als een immoreele handeling zal worden
betracht."
Thans heeft de weduwe van Strasser haar