Verkeersfonds in veilige haven
GEEFT U!
DIAMANT
Werkfonds 1934
Schip met man en
muis vergaan
Graanrechten
en
veeteelt
GEESTDRIFT ONTBRAK
Wy collecteeren
en
«n
f
i
VRIJDAG 5 OCTOBER 1934
EERSTE KAMER
Veel wrakhout
Daad van het bestuur
Nationaliteit onbekend
'r
Stuurloos
Andere reddingspogingen
I.
Radiotelefoonverkeer
met Indië
Tarief verlaging
De onbewaakte overweg
Nieuwe producten
DE BRAND OP SCHIPHOL
De F. 36 bedreigd
Rentabiliteit
1
t”»
Verduistering door een
candidaat-notaris
Productiebeperking
noodig
De coördinatie van het
verkeer
De politiek van de
Regeering
Vergeleken by de laatste jaren tal
de wegenverzorging er niet
op achteruit gaan
Voordracht van B. en W. tot
verlaging der loonen
verworpen
Scherpe motie van afkeuring
uit Helmond
Ten Noordwesten van *t vuurschip
„Haaks” gezonken; reddings
pogingen van de „Dorus
Rykers” bleven
vergeefs
Monteur levensgevaarlijk
gewond
DOOR HOOGSPANNING
GETROFFEN
het
uit>er
40
fijnere
ei*
poi
Voor vele projecten zyn de voor
bereidende werkzaamheden
gereed
Stryd tusschen partyen over
tegenvordering
pioneering van deze laatste moet
niet in goed hooper graan, doch
in hoogere vleesch- en melk
prijzen gezocht worden”
Reddingsboot had zwaren tocht
Landbouw en veete^t
Gemeentepersoneel in
de hoofdstad
s
waren door verdachte
VISSER
De 31-jarige gehuwde bakker C.
GiQO
.06000
■•W
-
4
r*
Wü produceeren boter voor de wereldmarkt
met veevoeder en granen, die daarvoor te duur
lijn, m.a.w. te duur veevoeder wordt in te goed-
koope melk omgezet.
Minister Kalff heeft daarbij toegezegd, dat
thans achter het streven naar coördinatie de
noodige haast zal worden gezet.
werkgelegenheid moet daarnaast zooveel moge
lijk worden voorkomen.
niet
dat
Eenigen tijd werd nog op de plaats des on
heils rondgevaren, doch toen men mets vond
werd in overleg met de plaatselijke commissie
van de Noord-Zuld Hollandsche Reddlngmaat-
schappü te Den Helder besloten naar Den Hel
der terug te keeren.
De heer Michlete van Kessenich vestigde er
de aandacht op en de belde ministers be
aamden dit en beloofden, er rekening mede te
zullen houden dat de breuk, die in het ont
werp bet gedeelte weergeeft, dat uit het Ver-
keersfonds aan de wegenverzorging zal blijven
ten goede komen, eigenlijk niet meer klopte,
nu de Tweede Kamer door het amendement-
Drop de verhooging van de rijwielbelasting ver
hinderd had.
niet
vuur-
NU
CT.
POND
te zien. Aangenomen moet worden
dat het onbekende vaartuig, ver»
moedelijk een klein zeeschip, met
man en muis is vergaan.
Dank zü het feit, dat de „Dorus Rijkers” een
Installatie voor draadlooze telefonie aan boord
heeft, kon schipper O. Bot voortdurend van
Den Helder uit op de hoogte worden gehouden
van de berichten, die via het vuurschip „Haks”
werden ontvangen. Gemeld werd, dat zich in
de buurt van het in nood verkeerde schip “en
groote stoomboot bevond, die echter tengevolge
van de hooge zeeën met bij het schip kon
komen, noch sloepen kon uitzetten.
Het werd een zeer zware tocht, die he
laas geen resultaat heeft opgeleverd. Toen
de reddingsboot door het Molengat naar
buiten voer, en tegen de zeer hooge zeeën
worstelde om de plaata des onheil» te be
reiken, werden op het vuurschip „Haaks”
roode lichten boven elkaar waargenomen,
hetgeen beteekent dat het schip stuurloos
was. Voortdurend werden nog vuurpijlen
afgeschoten.
pO«'
nJ
De vrij populaire wegenbelasting de katho
lieke senator MICHIELS v. KESSENICH en
de Chrtetelük-Historlsche TER HAAR spraken
het uit zal voortaan toch wel met andere
oogen bezien worden, al verzekerden zoowel
MINISTER KALFF als MINISTER OUD nog
eens, dat de wegenverzorging, vergeleken bij de
laatste Jaren, er niet op achteruit zal gaan.
Gedenk de Nat Inzamelings
week van 3 10 October 1934
Dit bevat om. een brief, gedateerd 8 Juli
1934, gericht aan de mlnisterieele commissie,
bestaande uit zes ministers, waarin om.
verklaard wordt, dat het bestuur zelf met
de werkzaamheden naar buiten en naar
binnen met tevreden te. Het blijft tot nu toe
te veel tasten, verkennen en inzicht krijgen,
met name in de plaats, die het werkfonds
in het geheel der overheidsorganen diende
in te nemen.
Die opmerking was Juist. En minister Kalff
zoowel als zijn ambtgenoot van Financiën
zegden toe, dat zij de tegemoetkoming aan de
Tweede Kamer niettemin gestand zouden doen
en een Vóórtbestaan van den toestand der laat
ste jaren gewaarborgd zou blijven, al voegde
minister Kalff daaraan toe. dat mogelijk nog
wel eens bekeken zou moeten worden de vraag,
of het niet überhaupt voortaan met de wegen
wat kalmer aan moet.
Zooals gezegd, alle geestdrift ontbrak.
De laatste uren aan boord van het onbe
kende vaartuig, dat in den donkeren nacht,
met hulp op korten afstand, moeten ver
schrikkelijk geweest zijn. Van 8.05 uur Don
derdagavond af tot na middernacht werden
voortdurend vuurpijlen en flambouwen aan
gestoken.
-
Omstreeks acht uur Donderdagavond werd
op het vuurschip „Haaks” waargenomen, dat
op genoemden afstand een vuurpijl door een
in nood verkeerend schip werd afgegeven. On-
middellijk werd het bericht van alt noodsein
doorgegeven naar de kustwacht te Den Helder,
vanwaar onmlddeUÜk hulp werd gezonden. De
motorreddingboot „Dorus Rijkers” van de
Noord-Zuld-Hollandsche Redding Maatschap
pij en de sleepboot „Utrecht” van het Bu
reau Wijsmuller, vertrokken onmiddellijk ter
assistentie.
aan het
Dellaert,
Verdachte verklaarde, dat hij het ontvangen
geld met had gecrediteerd, omdat hij zelf geld
noodig had. Hü had een vordering op den
notaris, doch kon het geld met krijgen, omdat
dat op dat oogenbllk met in kas was.
en daarna verdwenen de roode lich
ten in de zee.
Toen men na een half uur ter
plaatse kwam, was niets meer van
het in nood verkeerd hebbend schip
Spreker zet dan uiteen dat beperking van de
vleeschproductie noodig te. Voor zuivel te hst
probleem moeilijker. Van uitbreiding kan alleen
reeds met het oog op de vleeschproductie geen
sprake zijn. In dit verband roert spreker ook
de kwestie van de margarlne-boter aan, om t«
dien opzichte tot de slotsom te komen, dal
een terugdiingen van de margarine uitelndelljk
een beteren boterprüs en dus melkprijs ten
gevolge behoeft te hebben, hetgeen als absolute
verelschte sou moeten worden gesteld.
Den Haag, 4 October 1934.
Ook het andere ontwerp, dat nog
bü de Eerste Kamer lag en dat in de
Tweede Kamer al een evenmin ge
lukkig verleden achter zich had als
de doodehandsbelasting, de instel
ling van het Verkeersfonds, heeft de
Regeering nu eindelijk in veilige
haven.
3 5 4 cent per broodje van 800 gram. Gesteld
dat er geen heffing op granen plaats had er.
geen contlngenleering van veekoeken, dus ook
geen heffing op veekoeken, dan zouden ae
productiekosten voor melk en voor vleesch zon
der eenigen twijfel iets lager zijn, waarmede
echter met te gezegd, dat de bedrijven ten aan
zien van de zuivel- en vleeschproductie loo-
nend zouden zijn. Daarnaast dienen dus ook uB
prijzen beter te worden door vraag en aanbod
met elkaar in overeenstemming te brengen. Dit
te de voorwaarde om den landbouw in stand te
houden.
Sprekende over den melkprijs zeide Ir. Lou-
wes:
Verschenen Is het eerste drie-maandeHJksche
verslag der werkzaamheden van het Werkfonds
1934. loopende tot 15 September jl.
Pater Henriet» OM.C, die eerst Zondag een
radicale rede had gehouden te Helmond, heeft
Dinsdag daar wederom, ditmaal voor de R. K.
Kiesvereeniglng. gesproken.
De vergadering heeft met algemeene stem
men de volgende bestuursmotle goedgekeurd:
Een knap betoog over het verkeersvraagstuk
leverde de vrijzlnnlg-democraat PROF. VAN
EMBDEN. Hi) verzette zich daarin o. a. tegen
Dr WIBAUT, die in zijn rede de opvatting
verdedigd had, dat bij de verkeersordenlng niet
de rentabiliteit, doch de productiviteit van een
verkeerstek in het oog genomen moet worden,
opvatting, welke natuurlijk voor de openbare
In de Sociëteltszaal van de Rotterdamsche
Diergaarde heeft de Hollanosche Mij. v. Land
bouw Woensdag haar jaarvergadering gehou
den, onder voorzitterschap van den heer P. Ap
pel Czn.
In de mlddagzlttlng, welke werd bijgewoond
door den commissaris der Koningin in Zuid-
Holland, Jhr. mr. Van Kamebeek, heeft ir.
S. L. Louwes, regeeringscommissaris voor den
akkerbouw en de veehouderij X woord gevoerd
over: „De monopollerechten op granen in ver
band met de positie der Akkerbouwers en Vee
houders”.
Na een algemeene uiteenzetting van de land
bouwcrisis te hebben gegeven, gaf spr. als zijn
meenlng te kennen, dat het zeer de vraag zal
zijn, of het Nederlandsche landbouwbedrijf als
voorheen kan blijven voortbestaan.
Donderdagmiddag ongeveer half vier te de
monteur van het Provinciaal Electrisch Bedrijf
van Noord-Holland, A. V.. wonende te Haarlem,
terwijl hij werkzaamheden verrichtte in het
hoogspannlngskabelhuteje beneden aan de Zee
straat te Zandvoort, door den stroom getrof
fen, doordat hij bij ongeluk een hoogspannings
kabel van 10.000 volt aanraakte.
Dr C. J. Tichelaar verleende den ongelukkige,
die op verschillende plaatsen van het lichaam
ernstige brandwonden had bekomen, de eerste
hulp. Per ziekenauto werd de man naar het St.
EUsabethsziekenhuls te Haarlem overgebracht.
1 Zijn toestand is zorgwekkend.
Op 17 Juli diende het bestuur aan de mlnis
terieele commissie een voorstel in voor het u’t-
voeren van twaalf projecten te Amsterdam.
Deze projecten zijn inmiddels door den ge
meenteraad goedgekeurd.
De Minister van Waterstaat diende ver
volgens bjj schrüven van 22 Mei een vleital
werken in, gelegen in de onmiddelHjke omge
ving van Amsterdam, waarvan de uitvoering
ten laste van het Werkfonds noodig werd ge
acht. Deze werken zijn: aanleg van een aarden
baan van een gedeelte van den weg Amsterdam.
Wleringen, het maken van de verharding van
teersteenslag op den rüksweg Amsterdam
Laren, het maken van een soortgelüke verhar
ding In de gemeente Mulden en tenslotte het
verbeteren van den Rüksweg Amsterdam
Utrecht van de Dulvendrechtschebrug tot Ab
coude. In totaal beliepen de kosten van deze
vier plannen f 651.000.
Over de arbeidsvoorwaarden werd ook over
leg gezocht met de landelüke Federatie van
Bouwvakarbeiders, die echter ojn. den eisch
stelde van volledige toepassing der loonen en
sociale bepalingen, zooals die in de landelijke
collectieve overeenkomst voor de bouwbedrijven
zün omschreven. Hierop besloot de commissie
deze federatie niet meer voor besprekingen uit
te noodigen.
Voor Rotterdam kwam men met de vakbon
den klaar over twee plannen. Vier anderen
bleven nog in bespreking.
Het verslag vermeldt voorts den aanleg van
een haven in Temeuzen en de vervaardiging
van een vaartuig voor het uitoefenen van het
politie-toezicht van de visscherü op de Noord
zee.
Voor Twente werden drie werken voor totaal
f 850.000 goedgekeurd en een bedrav van
f1.450.000 voor verbetering van den Rijksweg
bü Bodegraven.
«uitaten heeft. Maar dr. Wibaut staat nu een
maal op het standpunt: een sluitend budget,
zoolang het kan!
In de gisteravond gehouden ver
gadering van den gemeenteraad
van Amsterdam is het voorstel
van B. en W. tot verlaging van
de loonen en salarissen van het
gemeentepersoneel, verworpen
met 28—15 stemmen.
Bü de tegenstemmers waren twee
Katholieken en een Anti-Revo-
lutionnair.
betalen. Zij deelde hem toen mee, dat dese
allang was betaald. Hierdoor kwam de verduiste
ring aan het licht, waaraan de candidaat-notaris
zich had schuldig gemaakt.
De notaris, zelf als getuige gehoord, verklaarde,
dat verdachte in den tüd, dat hij candidaat bij
hem was, aan de eerste getuige was voorge
steld als de persoon, die voortaan haar belangen
zou behartigen. Deze cliënt stond in rekenlng-
courant met het kantoor.
De gelden voor de eerste hypotheek waren
echter nooit als gestort geboekt.
De notaris vroeg hier den verdachte naar en
kreeg toen te hooren, dat de getuige dat geld
nog steeds niet had gestort. De notaris betrapte
verdachte echter op enkele leugens en stelde
toen bü getuige een onderzoek in, waar ook de
verduistering uitkwam.
Van liberale zijde werd het ontwerp be
sproken door Mr. KNOTTENBELT. Hü had
gaarne gezien, dat de adviescommissie ai veel
eerder was ingesteld. Haar studie van het vraag
stuk had dan niet behoeven te wachten, totdat
de Btaten-Genetaal zich accoord zouden ver
klaren met de belastlngverhooging. welke hü
overigens voor de lichtere vrachtauto’s niet zoo
doorslaande vond.
Legde ook de Chrtetelük-Historlsche afge
vaardigde TER HAAR zich bü de gedachte re
geling neer, de sociaal-democratlsche spoorweg-
man MOLTMAKER vereenigde zich er even
zeer mede. Diens wensch, dat in de adviescom
missie ook arbeidersvertegenwoordlgers zouden
worden opgenomen, kon Minister Kalff met
inwilllgen. De leden zouden enkel op hun des
kundigheid getoetst worden, al was het best
mogelük, dat ook met dit criterium een ver
trouwensman der arbeiders, b.v. de sociaalde
mocraat v. Braambeek, werd uitverkoren.
De groote hoeveelheid melk moet bestreden
worden Natuurlijk zijn daaraan groote bezwaren
verbonden, daar de omzet op de boerderij ver
mindert en verschillende Industrieën, als ge
volg van de beperking, in moeilijkheden komen,
terwijl daarnaast ongetwijfeld de productiekos
ten zullen stügen. Dit brengt dus kosten mede,
maar deze zullen niet zoo hoog zün. als de
noodelooze koeten, die op alt oogenbllk aan de
voedering worden besteed.
De weg. door de Regeering met haar maa<-
rëgelen Ingeslagen, lijkt spreker In het algemeen
de Juiste. De redding van de vee- en varkens
houderij moet in de eerste plaats komen van
behoorlüke prijzen voor het eigen product.
En ook op het gebied van het motorisch
verkeer leidt het parasitisch bedrijf van allerlei
beunhazen tot een overkapitallsatle en een ka
pitaalvernietiging, waaraan hoog noodig een
einde dient te komen. Dat de spoorwegen niet
zonder fouten zijn en dat men om hunnentwille
nieuwe verkeersmiddelen niet belemmeren moet,
gaf de vrijzinnig- democratische hoogleeraar
volkomen toe, maar evenmin moet men de
spoorwegen op allerlei gebied b.v. ten aan
zien van het vervoer op Zondag, ten aanrien
van de eischen betreffende ontsmetting van
veewagens bij bet andere veel vrijere verkeer
ten achter stellen.
De Ministers Kalff en Oud hebben in hun
vrü beknopt antwoord nog eens een verdlen-
stelüke paraphrase geleverd op wat zü al in
de Tweede Kamer en ook schriftelük al aan
den Senaat omtrent hunne bedoelingen hadden
uiteengezet.
Dat zal zeer noodzakelük zijn. Want ook in
de Eerste Kamer moest deze bewindsman, die
een zeer verdlenstelük antwoord gaf op de
redevoeringen der senatoren, van verschillende
kanten hooren, dat sommige onderdeden van
het vraagstuk b.v. het concessiestelsel voor
vrachtauto’s toch eigenlük al in een veel
verder stadium hadden kunnen verkeeren. Wü
zijn zeer benieuwd naar het tempo, dat thans
zal worden aangenomen.
„De R. K. Kiesvereeniglng in de parochie van
het H. Hart te Helmond in vergadering büeen
op Dinsdag 2 October 1934. besprekende de
ondanks den steeds nüpender wordenden toe
stand van het economisch leven in ons land,
nog steeds door het kabinet Colün gevoerde ne
gatieve aanpassingspolitiek; dringt er bü
katholieke Kamerfractie ten sterkste
een wijziging in dese politiek, die
steeds verder zal verarmen, aan het
Colün voor te stellen.
vertrouwt, dat bü niét slagen van deze po
gingen de R. K. Kamerfractie eiken steun aan
het kabinet-Colijn zal onttrekken en zelf het
initiatief zal nemen voor een positieve recon-
structle-politiek, met gebruikmaking van al de
factoren die in ons land en zijn overzeesche
gewesten voor dat doel kunnen worden aange
wend,”
Op de ifbèrdzee, ten Noordwes
ten van vuurschip „Haaks”, onge
veer anderhalven zeemijl hiervan
verwijderd, is Donderdagavond tij
dens den hevigen Zuidwester-storm
een scheepsramp gebeurd.
Een onbekend stoomschip is hier
met man en muis vergaan nadat ver
geefs getracht was van den Helder
uit hulp te verleenen.
Naar wü vernemen te het vooral
doortastend optreden von de hoeren
havenmeester en Thomson, chef der K.L.M. op
Schiphol, te danken geweest, dat een groote
ramp te voorkomen. In de loods stonden ver
schillende vliegtuigen. wx>. de P 36, tezamen een
■eer groot kapitaal vertegenwoordigend.
Spreker bepleit voortgaande dan de wensche-
lükheld em ter vervanging van de uitvallende
productie andere producten te verbouwen en
wel die, waarvan we op het oogenbllk
voldoende voor eigen verbruik hebben, en
zijn granen voor veevoeder-doeleinden.
Het laatste bericht omtrent den ondergang
van het onbekende stoomschip nabü het vuur
schip „Haaks" te afkomstig van het Duitsche
stoomschip „Rhein”, dat rapporteerde 'bü het
aanbreken van den dag op de plaats des on-
hette veel wrakhout te hebben waargenomen.
Dit warkhout droeg echter geen enkel kenmerk
van nationaliteit of naam.
De rentabiliteit moet op den voorgrond staan,
aldus prof, van Embden, maar dit uitgangs
punt moet dan ook consequent worden vast
gehouden ten aanzien van ieder verkeer. Had
men dat niet uit het oog verloren, dan zouden
tal van spoorwegen al lang geabandonneerd zün,
dan zou de eerstdaags te openen spoorlijn
GoudaBoskoop nooit zijn aangelegd, dan zou
men zich wel eens bedacht hebben, vóór men
overging tot het graven van het JuUanakanaal,
waarop iedere ton afgevoerde steenkool aan de
gemeenschap veel te veel geld koet dat dit
kanaal nog andere belangen dan den kolen-
afvoer dient, vergat prof, van ErnbdeAdan
«ou b.v. ook de zeehaven Dordrecht nooit zün
aangelegd in de nabüheld van een wereldhaven
als Rotterdam.
Ongeveer een half uur voordat
de „Dorus Rijkers” bjjn* tegelijk
met de sleepboot „Utrecht” op de
plaats van de ramp aankwam, zag
men een laatsten vuurpijl afschieten
De bemanning van de „Dorus Rükers”, be
staande uit schipper, machinist, stuurman en
drie „opstappers”, was na den zwaren tocht
zeer vermoeid.
In den loop van den ochtend zou schipper
Bot rapport van zün tocht aan den loodscom-
missarte uitbrengen.
In het radiotelefoonverkeer tusschen Neder
land en Ned. Indië te het tarief voor gesprek
ken met de tweede Indische zóne (t.w. Noord-
Sumatra en de plaats Makassar op Celebes)
verlaagd. Voor een gewoon gesprek van 3 minu
ten bedragen de kosten thans 36, in plaats
van 39.
Het tarief van 12 per minuut vindt verder
toepassing t/m de 9e minuut; van de 10e t/m
de 15e minuut wordt de prijs per minuut f 9.50
en boven de 15e minuut f 7. Deze verlaging
zal geacht worden te zijn ingegaan op 1 Sep
tember 1934, zoodat van de na dien nog volgens
het oude tarief gevoérde gesprekken terugbe
taling van het teveel gehevene zal geschieden.
Indien er onder de veehouders ontstemming
heerscht en tegelükertüd aan den akkerbouw
een loonend bedrijf gegund wordt, dan heeft
men ook aan te wijzen op welke wijze aan belde
categorieën bevrediging kan worden geschon
ken. Wanneer alles uitsluitend af gewenteld
wordt op de tarwe voor menschelüke con
sumptie, dan is de hieruit voortvloeiende ver-
A1 behoefde er over dit in de Tweede Kamer
net een vrü krappe meerderheid goedgekeurd
ontwerp aan den anderen kant van het Binnen
hof niet gestemd te worden, enthousiasme was
er ook dèAr niet. Men kan nu eenmaal niet
enthousiast zijn over een verhooging van be
lasting. En in dit speciale geval kwam daar nog
bü, dat aan de verhooging (met 7 millloen)
van de tot motorrijtuigenbelasting omgedoopte
wegenbelasting nu eenmaal voor velen de bü-
gedaclite vastzat, dat die zeven millloen meer
dere opbrengst moest dienen om het spoor-
vegtekort te dekken.
De heer VISSER,
die van Katholieke
züde het ontwerp
besprak, begon al
met blijk te geven
van weinig sympa
thie. Hü zag hier
voorloopig enkel "n
belastlngverhooging
waarbü ‘t de vraag
was, of het auto
verkeer niet «P'bn-
redelüke wijze in
zün bestaansvoor
waarden werd aan
getast. En van de
coördinatie van het
verkeer zag hü
voorloopig niets
verwezenlijkt.
Opheffing van de graanrechten «ou in de
gegeven omstandigheden een besliste teruggang
zün. in de practük hierop neerkomende, dat
de steun aan den akkerbouw zou worden inge
krompen ten bate van de veehouderij, met
als gevolg een volmaakte desorganisatie van
het geheete Nederlandsche agrarische produc-
aan te passen, inkrimping van hooglng van den broodprüs te schatten op zeker I UestelseL
Korthorst,
wonende Pülü«erstraat te Tilburg, reed Donder
dag met zün transportfiets met motor, vanaf
het Wandelpark aldaar en wilde via den onbe-
„Mutsaers in ’t Zand”
Die coördinatie was nog wel de uitsluitende
inhoud van den considerans van dit ontwerp,
voegde de antl-revolutlonnalr VAN CITTERS
hieraan toe. Maar van die coördinatie stond in
den tekst der wet niets anders dan dat er een
Centrale Commissie zou worden ingesteld, welke
den minister bü dit werk van advies zou die
nen. Had men niet, zoo vroeg deze afgevaar
digde, die tenminste gerustgesteld was door de
toezegging, dat de coördinatie verder bü de wet
«ou worden uitgewerkt, had men niet beter de
verhooging van de belasting op de auto’s onder
een eigen vlag ingediend? Dan had men ten
minste voorkomen, dat er onmlddellük een ver
band gelegd was tusschen deze verhooging van
de lasten op het motorisch verkeer en het
spoorwegtekort. De heer van Cltters gaf overi
gens zün visie op het in de toekomst te volgen
verkeersbeleid in dier voege weer, dat naar
«ün meenlng het vervoer op den langen af
stand voor den spoorweg moet gereserveerd
blüven, terwül dan het locaal verkeer aan den
auto toevalt.
Eenigen tüd nadat de eerste noodseinen
waren gegeven, is het Duitsche stoomschip
„Bachara” van Hamburg op ongeveer een
mül afstand van het in nood verkeerende
schip bügedraald. Groote lichten werden
buitenboord gehangen en men schünt po
gingen te hebben willen doen om hulp te
verleenen, pogingen, welke ook aan boord
van het gezonken vaartuig moeten zün op
gemerkt. De zee was echter te hoog. De
„Bachara” durfde niet dichter bü het in
nood verkeerende schip te komen en red
dingssloepen konden niet worden uitgezet.
Toen het schip was ondergegaan, heeft de
„Bachara" zün reis voortgezet.
Uit dit verslag blükt, dat de voorbereidende
werkzaamheden verder gevorderd zijn dan de
ulterlük waarneembare feiten tot nu toe deden
veronderstellen. De ontwerpen zün alle reeds
vroeg gedateerd.
Men vraagt zich echter met des te meer ver-»
basing af: waar blijft dan de uitvoering van
dit alles zoo lang?
Om kwart over twee vannacht werd de te
rugtocht aanvaard en om half vijf hedenoch
tend liepen de „Dorus Rijkers” en de „Utrecht"
de haven van Nieuwendiep weer binnen
Schipper Bot van de „Dorus Rijkers”, die voor
geen kleintje vervaard te, en die niet gauw
spreekt van moellüke tochten, verklaarde na
terugkeer, dat hü en dë vüf andere leden van
de bemanning der reddingsboot een zeer zwa
ren tocht hadden gehad en tegen ongekend
hooge zeeën hebben moeten strijden. Ondanks
dit, hadden zü echter doorgezet om te trach
ten de in nood verkeerendSh té redden. De be
manning der reddingsboot betreurde dat haar
tocht vergeefs was geweest.
Volgens rapport van een later gepasseerd
Dultsch stoomschip heeft dit in de omgeving
van de plaats van de ramp veel wrakhout aan
getroffen.
Omtrent de nationaliteit van het gezonken
schip te niets bekend.
waakten overweg bü
den Delmerweg inrüden.
Door absoluut onbegrüpelüke oorzaak, want
het uitzicht te bü dien spoorwegovergang geheel
vrij, werd hü door een van Breda komenden
sneltrein die daar om 5.15 passeert, gegrepen
en ongeveer 50 M. meegesleurd. K. bleek op
slag te zün gedood.
Het lijk te door den G. G. en G. D. naar het
ziekenhuis overgebracht. De transportfiets was
totaal versplinterd. De trein had slechts weinig
vertraging.
De veranderde afzetmogelükheden doen haar
invloed gelden voor ’t grootste deel van de pro
ducten van de veehouderij- Bü de ingetreden
vermindering van den export zal de productie
kas uiteindelijk heel wat minder vroolüke re- «ich hebben i--
Met den verbouw van tarwe zijn wü in Neder
land vrijwel tot aan de grens. Om een loo
nend bedrijf te houden moeten er inperkingen
zün van de dlerlüke producten met de daar
aan verbonden kunstmatige teeltbeperkingen eti
teeltregellngen. In den akkerbouw moeten
noodzakelüke verschuivingen plaats hebben in
verband waarmede ook nog gewezen wordt op
de noodzakelüke inkrimping van consumptie-
aardapelen en van de teelt van fabrieksaard
appelen en suikerbieten, terwül ook de tee'.t
van füne zaden niet op dezelfde hoogte kan
blüven.
Resultaat hiervan was de erkenning, det de
beschikbaar gestelde millloenen moeten worden
besteed:
le. voor spoedige tewerkstelling van werk-
loozen, volwassenen zoowel als jeugdigen;
2e. voor nuttige openbare rijkswerken;
3e. voor nuttige openbare werken van lagere
pübliekrechtelüke lichamen (gemeenten en an
deren)
4e. versterking van het particuliere bedrijfs
leven.
Vervolgens kwam het bestuur tot de opvat
ting. dat de regeering aan het Werkfonds 1934
oorspronkelük een belangrüke en betrekkelljk
zelfstandige taak heeft toegedacht als advisee-
rend lichaam, anders zouden de leden, wier
maatschappelüke werkzaamheden en positie de
een der uitnoodiglng hebben waardig gemaakt,
zich niet verantwoord, achten tegenover zich
zelf en tegenover de bevolking, bü welxe het al a
vertrouwen te gewekt, dat zü grooten invloed
zullen hebben op de verwezenlüklng van d«.-rf
aangekondlgde voornemens der Regeering.
In dezen geest heeft het bestuur zün werk
zaamheden aangevangen.
In antwoord op dit schrüven gaf minister
Colün d.d. 19 Juli namens de mlnisterieele
commissie te kennen, dat de beslissing omtrent
de uit te voeren werkzaamheden bü de Regee
ring berust, zoodat de taak van het bestuur
hoofdzakelük ate van voorbereidenden en adt'l-
seerenden aard moet worden beschouwd.
Het in nood verkeerende schip was op
meer dan 1 of l</2 mül afstand van het
schip „Haaks”. Voor zoover men aan boord van
dit vuurschip heeft kunnen waarnemen, schünt
het gezonken schip gedurende eenigen tüd op
zün zü te hebben rondgedreven. De redding
boot Dorus Rükers” heeft den afstand van
Den Helder naar de plaats des onheils. onge
veer 15 mül, gezien de omstandigheden zeer
vlug afgelegd. De omstandigheden waren bui
tengewoon moeilük. In den Zuldwesterstorm
kwamen zware buien voor met windkracht 9.
De „Dorus Rükers” moest büna recht tegen
den storm in en daar wind en tü tegen elkaar
waren, was het water, zooals de zeeman zegt,
zeer moeilük. Het zicht was zeer slecht. Toen
de „Dorus Rükers" vlak bü het vuurschip
..Haaks" was, kon de wakkere bemanning van
de reddingsboot büna voortdurend niets zien.
Gevaren werd op kompas en op de draadlooze
aanwijzingen van het vuurschip „Haaks”, de
kustwacht te Kükduin en den loodscommlssa-
rls te Den Helder. Voortdurend stonden deze
drie posten draadloos met elkaar in verbinding
en hieraan te het te danken, dat de „Dorus Rü
kers” zoo vlug ter plaatse kon komen.
de
i op aan
ons land
kablnet-
BU den brand In de Fokkerloods op Schip
hol te, naar thans vaststaat, de magazünvoor-
raad met vliegtechnische Instrumenten van de
Fokkerfabriek verloren gegaan. Hoe groot de
schade te, kon nog niet worden vastgesteld,
omdat ook de op het insthumentarium be
trekking hebbende administratie een prooi der
vlammen is geworden.
Pres.: „U had op kantoor moeten zeggen, dat
u dat geld van getuige had ontvangen, maar
dat u het hield ter vereffening van uw tegen
vordering op den notaris.”
Verd.: „Ja, ik heb hierin een fout gemaakt.”
Op een vraag van verdachte over een bespre
king in November 1932 aangaande terugbetaling
en tegenvordering. antwoordde de notaris, dat
hü niets wist van een tegenvordering; deze te
gefingeerd.
De Officier van Justitie, mr. Andringa, achtte
aan de hand van de uitvoerig geredigeerde dag
vaarding, dat het hier niet een eenvoudige ver
duistering betrof. In ieder geval stond de ver
duistering van 4000 vast. Het verhaal van
verdachte over de tegenvordering noemde de
officier ongeloofwaardig. Het is niet de eerste
keer, dat deze verdachte met de Justitie in aan
raking komt. Voor het notariaat achtte hü
iemand als verdachte ongeschikt.
Hü etechte zes maanden gevangenisstraf.
De verdachte ontkende het geld voor zichzelf
te hebben gebruikt. Hü zou, toen hü het geld
wegnam, van den notaris 5100 te vorderen
hebben gehad.
Uit zün rekening zou moeten blüken, dat hü
na de verduistering ruim f 6000 meer gestort had
dan opgenomen.
Uitspraak 18 October.
Voor de Haarlemsche Rechtbank stond Don
derdagmiddag een 44-jarige candidaat-notaris
terecht, die zich in den loop van 1931 en 1932
schuldig had gemaakt aan verduistering van
gelden, welke hü ter behartiging der cliënten
van een notariskantoor in Velsen in hypotheek
had moeten beleggen.
Een der getuigen had eerst 4000, daarna
6000 en vervolgens nog eens 1000, daarna
nog 1200 en 1800 aan verdachte In Amster
dam betaald, om deze gelden in hypotheken te
beleggen.
Voor deze bedragen
kwitanties afgegeven.
Later kwam de notaris zelf aan deze getuigt
vragen, of zü de hypotheek van 4000 wilde
_BAK- EN BRAADVET
I I I I I I I I I 1 -