Verkeersfonds in veilige haven GEEFT U! DIAMANT Werkfonds 1934 Schip met man en muis vergaan Graanrechten en veeteelt GEESTDRIFT ONTBRAK Wy collecteeren en «n f i VRIJDAG 5 OCTOBER 1934 EERSTE KAMER Veel wrakhout Daad van het bestuur Nationaliteit onbekend 'r Stuurloos Andere reddingspogingen I. Radiotelefoonverkeer met Indië Tarief verlaging De onbewaakte overweg Nieuwe producten DE BRAND OP SCHIPHOL De F. 36 bedreigd Rentabiliteit 1 t”» Verduistering door een candidaat-notaris Productiebeperking noodig De coördinatie van het verkeer De politiek van de Regeering Vergeleken by de laatste jaren tal de wegenverzorging er niet op achteruit gaan Voordracht van B. en W. tot verlaging der loonen verworpen Scherpe motie van afkeuring uit Helmond Ten Noordwesten van *t vuurschip „Haaks” gezonken; reddings pogingen van de „Dorus Rykers” bleven vergeefs Monteur levensgevaarlijk gewond DOOR HOOGSPANNING GETROFFEN het uit>er 40 fijnere ei* poi Voor vele projecten zyn de voor bereidende werkzaamheden gereed Stryd tusschen partyen over tegenvordering pioneering van deze laatste moet niet in goed hooper graan, doch in hoogere vleesch- en melk prijzen gezocht worden” Reddingsboot had zwaren tocht Landbouw en veete^t Gemeentepersoneel in de hoofdstad s waren door verdachte VISSER De 31-jarige gehuwde bakker C. GiQO .06000 ■•W - 4 r* Wü produceeren boter voor de wereldmarkt met veevoeder en granen, die daarvoor te duur lijn, m.a.w. te duur veevoeder wordt in te goed- koope melk omgezet. Minister Kalff heeft daarbij toegezegd, dat thans achter het streven naar coördinatie de noodige haast zal worden gezet. werkgelegenheid moet daarnaast zooveel moge lijk worden voorkomen. niet dat Eenigen tijd werd nog op de plaats des on heils rondgevaren, doch toen men mets vond werd in overleg met de plaatselijke commissie van de Noord-Zuld Hollandsche Reddlngmaat- schappü te Den Helder besloten naar Den Hel der terug te keeren. De heer Michlete van Kessenich vestigde er de aandacht op en de belde ministers be aamden dit en beloofden, er rekening mede te zullen houden dat de breuk, die in het ont werp bet gedeelte weergeeft, dat uit het Ver- keersfonds aan de wegenverzorging zal blijven ten goede komen, eigenlijk niet meer klopte, nu de Tweede Kamer door het amendement- Drop de verhooging van de rijwielbelasting ver hinderd had. niet vuur- NU CT. POND te zien. Aangenomen moet worden dat het onbekende vaartuig, ver» moedelijk een klein zeeschip, met man en muis is vergaan. Dank zü het feit, dat de „Dorus Rijkers” een Installatie voor draadlooze telefonie aan boord heeft, kon schipper O. Bot voortdurend van Den Helder uit op de hoogte worden gehouden van de berichten, die via het vuurschip „Haks” werden ontvangen. Gemeld werd, dat zich in de buurt van het in nood verkeerde schip “en groote stoomboot bevond, die echter tengevolge van de hooge zeeën met bij het schip kon komen, noch sloepen kon uitzetten. Het werd een zeer zware tocht, die he laas geen resultaat heeft opgeleverd. Toen de reddingsboot door het Molengat naar buiten voer, en tegen de zeer hooge zeeën worstelde om de plaata des onheil» te be reiken, werden op het vuurschip „Haaks” roode lichten boven elkaar waargenomen, hetgeen beteekent dat het schip stuurloos was. Voortdurend werden nog vuurpijlen afgeschoten. pO«' nJ De vrij populaire wegenbelasting de katho lieke senator MICHIELS v. KESSENICH en de Chrtetelük-Historlsche TER HAAR spraken het uit zal voortaan toch wel met andere oogen bezien worden, al verzekerden zoowel MINISTER KALFF als MINISTER OUD nog eens, dat de wegenverzorging, vergeleken bij de laatste Jaren, er niet op achteruit zal gaan. Gedenk de Nat Inzamelings week van 3 10 October 1934 Dit bevat om. een brief, gedateerd 8 Juli 1934, gericht aan de mlnisterieele commissie, bestaande uit zes ministers, waarin om. verklaard wordt, dat het bestuur zelf met de werkzaamheden naar buiten en naar binnen met tevreden te. Het blijft tot nu toe te veel tasten, verkennen en inzicht krijgen, met name in de plaats, die het werkfonds in het geheel der overheidsorganen diende in te nemen. Die opmerking was Juist. En minister Kalff zoowel als zijn ambtgenoot van Financiën zegden toe, dat zij de tegemoetkoming aan de Tweede Kamer niettemin gestand zouden doen en een Vóórtbestaan van den toestand der laat ste jaren gewaarborgd zou blijven, al voegde minister Kalff daaraan toe. dat mogelijk nog wel eens bekeken zou moeten worden de vraag, of het niet überhaupt voortaan met de wegen wat kalmer aan moet. Zooals gezegd, alle geestdrift ontbrak. De laatste uren aan boord van het onbe kende vaartuig, dat in den donkeren nacht, met hulp op korten afstand, moeten ver schrikkelijk geweest zijn. Van 8.05 uur Don derdagavond af tot na middernacht werden voortdurend vuurpijlen en flambouwen aan gestoken. - Omstreeks acht uur Donderdagavond werd op het vuurschip „Haaks” waargenomen, dat op genoemden afstand een vuurpijl door een in nood verkeerend schip werd afgegeven. On- middellijk werd het bericht van alt noodsein doorgegeven naar de kustwacht te Den Helder, vanwaar onmlddeUÜk hulp werd gezonden. De motorreddingboot „Dorus Rijkers” van de Noord-Zuld-Hollandsche Redding Maatschap pij en de sleepboot „Utrecht” van het Bu reau Wijsmuller, vertrokken onmiddellijk ter assistentie. aan het Dellaert, Verdachte verklaarde, dat hij het ontvangen geld met had gecrediteerd, omdat hij zelf geld noodig had. Hü had een vordering op den notaris, doch kon het geld met krijgen, omdat dat op dat oogenbllk met in kas was. en daarna verdwenen de roode lich ten in de zee. Toen men na een half uur ter plaatse kwam, was niets meer van het in nood verkeerd hebbend schip Spreker zet dan uiteen dat beperking van de vleeschproductie noodig te. Voor zuivel te hst probleem moeilijker. Van uitbreiding kan alleen reeds met het oog op de vleeschproductie geen sprake zijn. In dit verband roert spreker ook de kwestie van de margarlne-boter aan, om t« dien opzichte tot de slotsom te komen, dal een terugdiingen van de margarine uitelndelljk een beteren boterprüs en dus melkprijs ten gevolge behoeft te hebben, hetgeen als absolute verelschte sou moeten worden gesteld. Den Haag, 4 October 1934. Ook het andere ontwerp, dat nog bü de Eerste Kamer lag en dat in de Tweede Kamer al een evenmin ge lukkig verleden achter zich had als de doodehandsbelasting, de instel ling van het Verkeersfonds, heeft de Regeering nu eindelijk in veilige haven. 3 5 4 cent per broodje van 800 gram. Gesteld dat er geen heffing op granen plaats had er. geen contlngenleering van veekoeken, dus ook geen heffing op veekoeken, dan zouden ae productiekosten voor melk en voor vleesch zon der eenigen twijfel iets lager zijn, waarmede echter met te gezegd, dat de bedrijven ten aan zien van de zuivel- en vleeschproductie loo- nend zouden zijn. Daarnaast dienen dus ook uB prijzen beter te worden door vraag en aanbod met elkaar in overeenstemming te brengen. Dit te de voorwaarde om den landbouw in stand te houden. Sprekende over den melkprijs zeide Ir. Lou- wes: Verschenen Is het eerste drie-maandeHJksche verslag der werkzaamheden van het Werkfonds 1934. loopende tot 15 September jl. Pater Henriet» OM.C, die eerst Zondag een radicale rede had gehouden te Helmond, heeft Dinsdag daar wederom, ditmaal voor de R. K. Kiesvereeniglng. gesproken. De vergadering heeft met algemeene stem men de volgende bestuursmotle goedgekeurd: Een knap betoog over het verkeersvraagstuk leverde de vrijzlnnlg-democraat PROF. VAN EMBDEN. Hi) verzette zich daarin o. a. tegen Dr WIBAUT, die in zijn rede de opvatting verdedigd had, dat bij de verkeersordenlng niet de rentabiliteit, doch de productiviteit van een verkeerstek in het oog genomen moet worden, opvatting, welke natuurlijk voor de openbare In de Sociëteltszaal van de Rotterdamsche Diergaarde heeft de Hollanosche Mij. v. Land bouw Woensdag haar jaarvergadering gehou den, onder voorzitterschap van den heer P. Ap pel Czn. In de mlddagzlttlng, welke werd bijgewoond door den commissaris der Koningin in Zuid- Holland, Jhr. mr. Van Kamebeek, heeft ir. S. L. Louwes, regeeringscommissaris voor den akkerbouw en de veehouderij X woord gevoerd over: „De monopollerechten op granen in ver band met de positie der Akkerbouwers en Vee houders”. Na een algemeene uiteenzetting van de land bouwcrisis te hebben gegeven, gaf spr. als zijn meenlng te kennen, dat het zeer de vraag zal zijn, of het Nederlandsche landbouwbedrijf als voorheen kan blijven voortbestaan. Donderdagmiddag ongeveer half vier te de monteur van het Provinciaal Electrisch Bedrijf van Noord-Holland, A. V.. wonende te Haarlem, terwijl hij werkzaamheden verrichtte in het hoogspannlngskabelhuteje beneden aan de Zee straat te Zandvoort, door den stroom getrof fen, doordat hij bij ongeluk een hoogspannings kabel van 10.000 volt aanraakte. Dr C. J. Tichelaar verleende den ongelukkige, die op verschillende plaatsen van het lichaam ernstige brandwonden had bekomen, de eerste hulp. Per ziekenauto werd de man naar het St. EUsabethsziekenhuls te Haarlem overgebracht. 1 Zijn toestand is zorgwekkend. Op 17 Juli diende het bestuur aan de mlnis terieele commissie een voorstel in voor het u’t- voeren van twaalf projecten te Amsterdam. Deze projecten zijn inmiddels door den ge meenteraad goedgekeurd. De Minister van Waterstaat diende ver volgens bjj schrüven van 22 Mei een vleital werken in, gelegen in de onmiddelHjke omge ving van Amsterdam, waarvan de uitvoering ten laste van het Werkfonds noodig werd ge acht. Deze werken zijn: aanleg van een aarden baan van een gedeelte van den weg Amsterdam. Wleringen, het maken van de verharding van teersteenslag op den rüksweg Amsterdam Laren, het maken van een soortgelüke verhar ding In de gemeente Mulden en tenslotte het verbeteren van den Rüksweg Amsterdam Utrecht van de Dulvendrechtschebrug tot Ab coude. In totaal beliepen de kosten van deze vier plannen f 651.000. Over de arbeidsvoorwaarden werd ook over leg gezocht met de landelüke Federatie van Bouwvakarbeiders, die echter ojn. den eisch stelde van volledige toepassing der loonen en sociale bepalingen, zooals die in de landelijke collectieve overeenkomst voor de bouwbedrijven zün omschreven. Hierop besloot de commissie deze federatie niet meer voor besprekingen uit te noodigen. Voor Rotterdam kwam men met de vakbon den klaar over twee plannen. Vier anderen bleven nog in bespreking. Het verslag vermeldt voorts den aanleg van een haven in Temeuzen en de vervaardiging van een vaartuig voor het uitoefenen van het politie-toezicht van de visscherü op de Noord zee. Voor Twente werden drie werken voor totaal f 850.000 goedgekeurd en een bedrav van f1.450.000 voor verbetering van den Rijksweg bü Bodegraven. «uitaten heeft. Maar dr. Wibaut staat nu een maal op het standpunt: een sluitend budget, zoolang het kan! In de gisteravond gehouden ver gadering van den gemeenteraad van Amsterdam is het voorstel van B. en W. tot verlaging van de loonen en salarissen van het gemeentepersoneel, verworpen met 28—15 stemmen. Bü de tegenstemmers waren twee Katholieken en een Anti-Revo- lutionnair. betalen. Zij deelde hem toen mee, dat dese allang was betaald. Hierdoor kwam de verduiste ring aan het licht, waaraan de candidaat-notaris zich had schuldig gemaakt. De notaris, zelf als getuige gehoord, verklaarde, dat verdachte in den tüd, dat hij candidaat bij hem was, aan de eerste getuige was voorge steld als de persoon, die voortaan haar belangen zou behartigen. Deze cliënt stond in rekenlng- courant met het kantoor. De gelden voor de eerste hypotheek waren echter nooit als gestort geboekt. De notaris vroeg hier den verdachte naar en kreeg toen te hooren, dat de getuige dat geld nog steeds niet had gestort. De notaris betrapte verdachte echter op enkele leugens en stelde toen bü getuige een onderzoek in, waar ook de verduistering uitkwam. Van liberale zijde werd het ontwerp be sproken door Mr. KNOTTENBELT. Hü had gaarne gezien, dat de adviescommissie ai veel eerder was ingesteld. Haar studie van het vraag stuk had dan niet behoeven te wachten, totdat de Btaten-Genetaal zich accoord zouden ver klaren met de belastlngverhooging. welke hü overigens voor de lichtere vrachtauto’s niet zoo doorslaande vond. Legde ook de Chrtetelük-Historlsche afge vaardigde TER HAAR zich bü de gedachte re geling neer, de sociaal-democratlsche spoorweg- man MOLTMAKER vereenigde zich er even zeer mede. Diens wensch, dat in de adviescom missie ook arbeidersvertegenwoordlgers zouden worden opgenomen, kon Minister Kalff met inwilllgen. De leden zouden enkel op hun des kundigheid getoetst worden, al was het best mogelük, dat ook met dit criterium een ver trouwensman der arbeiders, b.v. de sociaalde mocraat v. Braambeek, werd uitverkoren. De groote hoeveelheid melk moet bestreden worden Natuurlijk zijn daaraan groote bezwaren verbonden, daar de omzet op de boerderij ver mindert en verschillende Industrieën, als ge volg van de beperking, in moeilijkheden komen, terwijl daarnaast ongetwijfeld de productiekos ten zullen stügen. Dit brengt dus kosten mede, maar deze zullen niet zoo hoog zün. als de noodelooze koeten, die op alt oogenbllk aan de voedering worden besteed. De weg. door de Regeering met haar maa<- rëgelen Ingeslagen, lijkt spreker In het algemeen de Juiste. De redding van de vee- en varkens houderij moet in de eerste plaats komen van behoorlüke prijzen voor het eigen product. En ook op het gebied van het motorisch verkeer leidt het parasitisch bedrijf van allerlei beunhazen tot een overkapitallsatle en een ka pitaalvernietiging, waaraan hoog noodig een einde dient te komen. Dat de spoorwegen niet zonder fouten zijn en dat men om hunnentwille nieuwe verkeersmiddelen niet belemmeren moet, gaf de vrijzinnig- democratische hoogleeraar volkomen toe, maar evenmin moet men de spoorwegen op allerlei gebied b.v. ten aan zien van het vervoer op Zondag, ten aanrien van de eischen betreffende ontsmetting van veewagens bij bet andere veel vrijere verkeer ten achter stellen. De Ministers Kalff en Oud hebben in hun vrü beknopt antwoord nog eens een verdlen- stelüke paraphrase geleverd op wat zü al in de Tweede Kamer en ook schriftelük al aan den Senaat omtrent hunne bedoelingen hadden uiteengezet. Dat zal zeer noodzakelük zijn. Want ook in de Eerste Kamer moest deze bewindsman, die een zeer verdlenstelük antwoord gaf op de redevoeringen der senatoren, van verschillende kanten hooren, dat sommige onderdeden van het vraagstuk b.v. het concessiestelsel voor vrachtauto’s toch eigenlük al in een veel verder stadium hadden kunnen verkeeren. Wü zijn zeer benieuwd naar het tempo, dat thans zal worden aangenomen. „De R. K. Kiesvereeniglng in de parochie van het H. Hart te Helmond in vergadering büeen op Dinsdag 2 October 1934. besprekende de ondanks den steeds nüpender wordenden toe stand van het economisch leven in ons land, nog steeds door het kabinet Colün gevoerde ne gatieve aanpassingspolitiek; dringt er bü katholieke Kamerfractie ten sterkste een wijziging in dese politiek, die steeds verder zal verarmen, aan het Colün voor te stellen. vertrouwt, dat bü niét slagen van deze po gingen de R. K. Kamerfractie eiken steun aan het kabinet-Colijn zal onttrekken en zelf het initiatief zal nemen voor een positieve recon- structle-politiek, met gebruikmaking van al de factoren die in ons land en zijn overzeesche gewesten voor dat doel kunnen worden aange wend,” Op de ifbèrdzee, ten Noordwes ten van vuurschip „Haaks”, onge veer anderhalven zeemijl hiervan verwijderd, is Donderdagavond tij dens den hevigen Zuidwester-storm een scheepsramp gebeurd. Een onbekend stoomschip is hier met man en muis vergaan nadat ver geefs getracht was van den Helder uit hulp te verleenen. Naar wü vernemen te het vooral doortastend optreden von de hoeren havenmeester en Thomson, chef der K.L.M. op Schiphol, te danken geweest, dat een groote ramp te voorkomen. In de loods stonden ver schillende vliegtuigen. wx>. de P 36, tezamen een ■eer groot kapitaal vertegenwoordigend. Spreker bepleit voortgaande dan de wensche- lükheld em ter vervanging van de uitvallende productie andere producten te verbouwen en wel die, waarvan we op het oogenbllk voldoende voor eigen verbruik hebben, en zijn granen voor veevoeder-doeleinden. Het laatste bericht omtrent den ondergang van het onbekende stoomschip nabü het vuur schip „Haaks" te afkomstig van het Duitsche stoomschip „Rhein”, dat rapporteerde 'bü het aanbreken van den dag op de plaats des on- hette veel wrakhout te hebben waargenomen. Dit warkhout droeg echter geen enkel kenmerk van nationaliteit of naam. De rentabiliteit moet op den voorgrond staan, aldus prof, van Embden, maar dit uitgangs punt moet dan ook consequent worden vast gehouden ten aanzien van ieder verkeer. Had men dat niet uit het oog verloren, dan zouden tal van spoorwegen al lang geabandonneerd zün, dan zou de eerstdaags te openen spoorlijn GoudaBoskoop nooit zijn aangelegd, dan zou men zich wel eens bedacht hebben, vóór men overging tot het graven van het JuUanakanaal, waarop iedere ton afgevoerde steenkool aan de gemeenschap veel te veel geld koet dat dit kanaal nog andere belangen dan den kolen- afvoer dient, vergat prof, van ErnbdeAdan «ou b.v. ook de zeehaven Dordrecht nooit zün aangelegd in de nabüheld van een wereldhaven als Rotterdam. Ongeveer een half uur voordat de „Dorus Rijkers” bjjn* tegelijk met de sleepboot „Utrecht” op de plaats van de ramp aankwam, zag men een laatsten vuurpijl afschieten De bemanning van de „Dorus Rükers”, be staande uit schipper, machinist, stuurman en drie „opstappers”, was na den zwaren tocht zeer vermoeid. In den loop van den ochtend zou schipper Bot rapport van zün tocht aan den loodscom- missarte uitbrengen. In het radiotelefoonverkeer tusschen Neder land en Ned. Indië te het tarief voor gesprek ken met de tweede Indische zóne (t.w. Noord- Sumatra en de plaats Makassar op Celebes) verlaagd. Voor een gewoon gesprek van 3 minu ten bedragen de kosten thans 36, in plaats van 39. Het tarief van 12 per minuut vindt verder toepassing t/m de 9e minuut; van de 10e t/m de 15e minuut wordt de prijs per minuut f 9.50 en boven de 15e minuut f 7. Deze verlaging zal geacht worden te zijn ingegaan op 1 Sep tember 1934, zoodat van de na dien nog volgens het oude tarief gevoérde gesprekken terugbe taling van het teveel gehevene zal geschieden. Indien er onder de veehouders ontstemming heerscht en tegelükertüd aan den akkerbouw een loonend bedrijf gegund wordt, dan heeft men ook aan te wijzen op welke wijze aan belde categorieën bevrediging kan worden geschon ken. Wanneer alles uitsluitend af gewenteld wordt op de tarwe voor menschelüke con sumptie, dan is de hieruit voortvloeiende ver- A1 behoefde er over dit in de Tweede Kamer net een vrü krappe meerderheid goedgekeurd ontwerp aan den anderen kant van het Binnen hof niet gestemd te worden, enthousiasme was er ook dèAr niet. Men kan nu eenmaal niet enthousiast zijn over een verhooging van be lasting. En in dit speciale geval kwam daar nog bü, dat aan de verhooging (met 7 millloen) van de tot motorrijtuigenbelasting omgedoopte wegenbelasting nu eenmaal voor velen de bü- gedaclite vastzat, dat die zeven millloen meer dere opbrengst moest dienen om het spoor- vegtekort te dekken. De heer VISSER, die van Katholieke züde het ontwerp besprak, begon al met blijk te geven van weinig sympa thie. Hü zag hier voorloopig enkel "n belastlngverhooging waarbü ‘t de vraag was, of het auto verkeer niet «P'bn- redelüke wijze in zün bestaansvoor waarden werd aan getast. En van de coördinatie van het verkeer zag hü voorloopig niets verwezenlijkt. Opheffing van de graanrechten «ou in de gegeven omstandigheden een besliste teruggang zün. in de practük hierop neerkomende, dat de steun aan den akkerbouw zou worden inge krompen ten bate van de veehouderij, met als gevolg een volmaakte desorganisatie van het geheete Nederlandsche agrarische produc- aan te passen, inkrimping van hooglng van den broodprüs te schatten op zeker I UestelseL Korthorst, wonende Pülü«erstraat te Tilburg, reed Donder dag met zün transportfiets met motor, vanaf het Wandelpark aldaar en wilde via den onbe- „Mutsaers in ’t Zand” Die coördinatie was nog wel de uitsluitende inhoud van den considerans van dit ontwerp, voegde de antl-revolutlonnalr VAN CITTERS hieraan toe. Maar van die coördinatie stond in den tekst der wet niets anders dan dat er een Centrale Commissie zou worden ingesteld, welke den minister bü dit werk van advies zou die nen. Had men niet, zoo vroeg deze afgevaar digde, die tenminste gerustgesteld was door de toezegging, dat de coördinatie verder bü de wet «ou worden uitgewerkt, had men niet beter de verhooging van de belasting op de auto’s onder een eigen vlag ingediend? Dan had men ten minste voorkomen, dat er onmlddellük een ver band gelegd was tusschen deze verhooging van de lasten op het motorisch verkeer en het spoorwegtekort. De heer van Cltters gaf overi gens zün visie op het in de toekomst te volgen verkeersbeleid in dier voege weer, dat naar «ün meenlng het vervoer op den langen af stand voor den spoorweg moet gereserveerd blüven, terwül dan het locaal verkeer aan den auto toevalt. Eenigen tüd nadat de eerste noodseinen waren gegeven, is het Duitsche stoomschip „Bachara” van Hamburg op ongeveer een mül afstand van het in nood verkeerende schip bügedraald. Groote lichten werden buitenboord gehangen en men schünt po gingen te hebben willen doen om hulp te verleenen, pogingen, welke ook aan boord van het gezonken vaartuig moeten zün op gemerkt. De zee was echter te hoog. De „Bachara” durfde niet dichter bü het in nood verkeerende schip te komen en red dingssloepen konden niet worden uitgezet. Toen het schip was ondergegaan, heeft de „Bachara" zün reis voortgezet. Uit dit verslag blükt, dat de voorbereidende werkzaamheden verder gevorderd zijn dan de ulterlük waarneembare feiten tot nu toe deden veronderstellen. De ontwerpen zün alle reeds vroeg gedateerd. Men vraagt zich echter met des te meer ver-» basing af: waar blijft dan de uitvoering van dit alles zoo lang? Om kwart over twee vannacht werd de te rugtocht aanvaard en om half vijf hedenoch tend liepen de „Dorus Rijkers” en de „Utrecht" de haven van Nieuwendiep weer binnen Schipper Bot van de „Dorus Rijkers”, die voor geen kleintje vervaard te, en die niet gauw spreekt van moellüke tochten, verklaarde na terugkeer, dat hü en dë vüf andere leden van de bemanning der reddingsboot een zeer zwa ren tocht hadden gehad en tegen ongekend hooge zeeën hebben moeten strijden. Ondanks dit, hadden zü echter doorgezet om te trach ten de in nood verkeerendSh té redden. De be manning der reddingsboot betreurde dat haar tocht vergeefs was geweest. Volgens rapport van een later gepasseerd Dultsch stoomschip heeft dit in de omgeving van de plaats van de ramp veel wrakhout aan getroffen. Omtrent de nationaliteit van het gezonken schip te niets bekend. waakten overweg bü den Delmerweg inrüden. Door absoluut onbegrüpelüke oorzaak, want het uitzicht te bü dien spoorwegovergang geheel vrij, werd hü door een van Breda komenden sneltrein die daar om 5.15 passeert, gegrepen en ongeveer 50 M. meegesleurd. K. bleek op slag te zün gedood. Het lijk te door den G. G. en G. D. naar het ziekenhuis overgebracht. De transportfiets was totaal versplinterd. De trein had slechts weinig vertraging. De veranderde afzetmogelükheden doen haar invloed gelden voor ’t grootste deel van de pro ducten van de veehouderij- Bü de ingetreden vermindering van den export zal de productie kas uiteindelijk heel wat minder vroolüke re- «ich hebben i-- Met den verbouw van tarwe zijn wü in Neder land vrijwel tot aan de grens. Om een loo nend bedrijf te houden moeten er inperkingen zün van de dlerlüke producten met de daar aan verbonden kunstmatige teeltbeperkingen eti teeltregellngen. In den akkerbouw moeten noodzakelüke verschuivingen plaats hebben in verband waarmede ook nog gewezen wordt op de noodzakelüke inkrimping van consumptie- aardapelen en van de teelt van fabrieksaard appelen en suikerbieten, terwül ook de tee'.t van füne zaden niet op dezelfde hoogte kan blüven. Resultaat hiervan was de erkenning, det de beschikbaar gestelde millloenen moeten worden besteed: le. voor spoedige tewerkstelling van werk- loozen, volwassenen zoowel als jeugdigen; 2e. voor nuttige openbare rijkswerken; 3e. voor nuttige openbare werken van lagere pübliekrechtelüke lichamen (gemeenten en an deren) 4e. versterking van het particuliere bedrijfs leven. Vervolgens kwam het bestuur tot de opvat ting. dat de regeering aan het Werkfonds 1934 oorspronkelük een belangrüke en betrekkelljk zelfstandige taak heeft toegedacht als advisee- rend lichaam, anders zouden de leden, wier maatschappelüke werkzaamheden en positie de een der uitnoodiglng hebben waardig gemaakt, zich niet verantwoord, achten tegenover zich zelf en tegenover de bevolking, bü welxe het al a vertrouwen te gewekt, dat zü grooten invloed zullen hebben op de verwezenlüklng van d«.-rf aangekondlgde voornemens der Regeering. In dezen geest heeft het bestuur zün werk zaamheden aangevangen. In antwoord op dit schrüven gaf minister Colün d.d. 19 Juli namens de mlnisterieele commissie te kennen, dat de beslissing omtrent de uit te voeren werkzaamheden bü de Regee ring berust, zoodat de taak van het bestuur hoofdzakelük ate van voorbereidenden en adt'l- seerenden aard moet worden beschouwd. Het in nood verkeerende schip was op meer dan 1 of l</2 mül afstand van het schip „Haaks”. Voor zoover men aan boord van dit vuurschip heeft kunnen waarnemen, schünt het gezonken schip gedurende eenigen tüd op zün zü te hebben rondgedreven. De redding boot Dorus Rükers” heeft den afstand van Den Helder naar de plaats des onheils. onge veer 15 mül, gezien de omstandigheden zeer vlug afgelegd. De omstandigheden waren bui tengewoon moeilük. In den Zuldwesterstorm kwamen zware buien voor met windkracht 9. De „Dorus Rükers” moest büna recht tegen den storm in en daar wind en tü tegen elkaar waren, was het water, zooals de zeeman zegt, zeer moeilük. Het zicht was zeer slecht. Toen de „Dorus Rükers" vlak bü het vuurschip ..Haaks" was, kon de wakkere bemanning van de reddingsboot büna voortdurend niets zien. Gevaren werd op kompas en op de draadlooze aanwijzingen van het vuurschip „Haaks”, de kustwacht te Kükduin en den loodscommlssa- rls te Den Helder. Voortdurend stonden deze drie posten draadloos met elkaar in verbinding en hieraan te het te danken, dat de „Dorus Rü kers” zoo vlug ter plaatse kon komen. de i op aan ons land kablnet- BU den brand In de Fokkerloods op Schip hol te, naar thans vaststaat, de magazünvoor- raad met vliegtechnische Instrumenten van de Fokkerfabriek verloren gegaan. Hoe groot de schade te, kon nog niet worden vastgesteld, omdat ook de op het insthumentarium be trekking hebbende administratie een prooi der vlammen is geworden. Pres.: „U had op kantoor moeten zeggen, dat u dat geld van getuige had ontvangen, maar dat u het hield ter vereffening van uw tegen vordering op den notaris.” Verd.: „Ja, ik heb hierin een fout gemaakt.” Op een vraag van verdachte over een bespre king in November 1932 aangaande terugbetaling en tegenvordering. antwoordde de notaris, dat hü niets wist van een tegenvordering; deze te gefingeerd. De Officier van Justitie, mr. Andringa, achtte aan de hand van de uitvoerig geredigeerde dag vaarding, dat het hier niet een eenvoudige ver duistering betrof. In ieder geval stond de ver duistering van 4000 vast. Het verhaal van verdachte over de tegenvordering noemde de officier ongeloofwaardig. Het is niet de eerste keer, dat deze verdachte met de Justitie in aan raking komt. Voor het notariaat achtte hü iemand als verdachte ongeschikt. Hü etechte zes maanden gevangenisstraf. De verdachte ontkende het geld voor zichzelf te hebben gebruikt. Hü zou, toen hü het geld wegnam, van den notaris 5100 te vorderen hebben gehad. Uit zün rekening zou moeten blüken, dat hü na de verduistering ruim f 6000 meer gestort had dan opgenomen. Uitspraak 18 October. Voor de Haarlemsche Rechtbank stond Don derdagmiddag een 44-jarige candidaat-notaris terecht, die zich in den loop van 1931 en 1932 schuldig had gemaakt aan verduistering van gelden, welke hü ter behartiging der cliënten van een notariskantoor in Velsen in hypotheek had moeten beleggen. Een der getuigen had eerst 4000, daarna 6000 en vervolgens nog eens 1000, daarna nog 1200 en 1800 aan verdachte In Amster dam betaald, om deze gelden in hypotheken te beleggen. Voor deze bedragen kwitanties afgegeven. Later kwam de notaris zelf aan deze getuigt vragen, of zü de hypotheek van 4000 wilde _BAK- EN BRAADVET I I I I I I I I I 1 -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 17