15-jarige K.L.M. kerngezond l: data en Luchtvaartbedrijf cijfers 1 BEGONNEN' f k TUXEDO [INKWARTIERING G’ !S! ui DE GROOTE y TUXEDO WERELD-PUTSCH LUCHTVAART HEEFT DE TOEKOMST in HOE HET GEGROEID IS 0 n IGAKETT» ('EM 1 o al ZATERDAG 6 OCTOBER 1934 L Gebrek aan materiaal 1 <1 Binnenlandtch uerfceer F Uitbreiding luchtnet Hoofdbestuursvergadering A mat erdam Batavia Europeeech verkeer /rXJf.-poptdarttett; JPelVcaan eakdoMeT De JXnmlat" om vlteatuia der toekomst Al 41 pet. Indië-po»t door de lucht DE VERLAAGDE TOESLAG OP ROGGE EN GERST R.K. MIDDENSTANDSBOND BISDOM HAARLEM HOTEL-, CAFE- EN RESTAURANTBEDRIJF Aantal paaaagiera dit jaar op 78.000 geraamd (41-000 in 1933 en 21.000 in 1932) l BIJ SIGARETTEN-WINKELIERS. JtaMnioof Kan Tewerkstelling van buitenland- sche arbeidskrachten Een schadepost voor de kleine zandbedrijven tiroote plannen: o.m. twee maal per week een vlucht op Indië r® IR 5 I i I Directeur A. Plerman van de K.LJf. I l 4 TOXÊ©© Na de behandeling de t I i hooge snelheden (van de Fokken 260. van de Douglas 300 K M per uur) maken het mogelljk In 5 6 dagen naar Batavia te vliegen. Al bouwende is een begin gemaakt, het begin van een groote toekomst, want de vliegtuig bouw is nog in volle ontwikkeling en evenzoo gijn de vraagstukken van grondorganteatle. op leiding. verlichting, radio enz. nog ver van een bevredigende oplossing Op heden is men zoo ver, dat rendabele vliegtuigen worden gebouwd, maar zeker is, dat het type zich steeds blijft wijzigen en wij over een Jaar at acht geheel andere luchtvaartuigen zullen kennen. Met deze woorden leidde de heer A. Plesman directeur van de KLM de persconferentie in, belegd ter gelegenheid van het feit, dat ons luchtvaartbedrijf Zondag 7 October, vijftien jaar bestaat. Verheugend te tenslotte het feit, dat de tijd niet ver meer te, dat de K.L.M. bereikt, wat nog aan geen enkele Europeesche luchtvaartonder neming te gelukt: het bedrijf rendabel te ma ken. Was de tijd niet zoo bijzonder ongunstig, os. door de gedeprecieerde valuta’s dan was de rentabiliteit reeds lang een feit. Dit jaar zijn de kosten voor ongeveer 80 pet gedekt. Van een bedrijf met 12 man personeel groei de de K LM. tot een onderneming, waarin 780 mannen en vrouwen werkzaam zijn, aan wie Jaarlijks f 1300 000 aan loon en premies wordt uitbetaald. Vooral de cijfers van 1034 doen den groei ven het bedrijf weer duidelijk blijken. Tegen de verwachtingen in, zijn de resultaten van het bij uitstek gunstige jaar 1933 weer grootendeels overtroffen. Aan den velilgen kant geschat, mogen we verwachten, dat het aantal passa giers dit jaar 78 000 zal bedragen (tegen 21000 in 1032 en 41000 In 1938) en dat 388 000 kg. post en 1.180.000 kg. goederen vervoerd zullen worden. Van den 17den Mei 1930, toen de dienst ge opend werd, tot den 7 den October 1934 hebben den en Parijs op dezen dienst naar het Noor den aan en de twee groote expresseverbinulngen Londen—Malmö en Parijs— Malmö welke tot de drukste luchCUjnen van Europa behooren, waren tot stand gebracht. Verder te in 1931 de dienst op Berlijn, in 1934 die op Huil en Liverpool geopend. te Ook het passagiersvervoer op de IndlS-route neemt van jaar tot jmr een belangrljker plaats In en daarnaast ontwikkelt zich het goederen vervoer. Het voortdurend bekorten van den reisduur door het in gebruik stellen van steeds sneller. gerlefUjker vliegtuigen en een aan houdende zorg voor de verbetering van de ho- telaccomodatle langs de route zijn passagiers en bemanning ten goede gekomen. Even oud ate de K L M te de gedachte aan een HollandIndië lijn. Pas in 1934 kwam het plan tot uitvoering Den eersten October was het juist tien jaar geleden, dat de drie pioniers der Indlë-route. Thomassen k Thuessink van der Hoop, kapitein Van Weerden Poelman en Van den Broeke van Schiphol startten om den weg naar Batavia te verkennen Hun vliegtuig was de eerste Fok ker F 7, de eenmotoiige HNACC Tegenslag hield hen tot 2 November In Phllippopel vast, doch na talloose moeilijkheden kranig over wonnen te hebben bereikten ze den 34sten No vember Batavia, na 20 vliegdagen Met de Deensche Luchtvaart MaatschappU Is de KLM de eenlgste In Europa, welke rich van het algemeen geboortejaar 1919 tot op Le den heeft gehandhaafd Maar de Deensche ex ploitatie beperkt zich tot de lijn Kopenhagen Berlijn, terwijl de K LM naast blr.nenland.ch verkeer, de halve wereld omspant. Na de behandeling van de brieven die naar aanleiding van den Centralen Raad verwonden waren aan de NRKM., en de antwoorden, daarop ontvangen, werd de uitvoering van ds crisis-steun wet besproken en besloten alle mo- gelijke stappen te doen om naast den erteto- credietsteun een vorm van steun te vinden voor hen, die niet worden geholpen. Nadat nog was gesproken over de Bestuurders- dagen op 18 en 28 October as, werd -na een geanimeerde rondvraag de vergadelng gesloten. Op desbetreffende vragen van het Tweede Kamerlid Weltkamp heeft minister Steenberghe geantwoord, dat de steun aan telers van rogge gesteld te van 350 op f 3 per 100 Kg en de steun aan telers van gerst van 3 50 op 2.50 per 100 Kg. gerst. Het te den minister bekend, dat van dea*n maatregel de kleine zandbedrijven, voor zoover deze niet gewoon zijn hun rogge te verknopen, schade ondervinden, terwijl deze bedrijven veelal ook moeilijkheden ondervinden door de omstan digheid. dat de afname van varkens minder vlot loopt dan gewenscht te. van diverse ingekomen stukken en mededeellngen kwam aan de orde: functleverdeellng van het hoofdbestuur. Tot voorzitter werd gekosen de heer K J M. Btumpel: tot vlce-voorzltter de heer L. J A. van Doom; tot secretaris de heer Th. M Dres- mé. tot penningmeester de heer A. J van Rest; tot 2en secretaris de heer P Th Luyckx; tot 2den penningmeester de heer H. O. Rubs. Al dese heeren namen hun benoeming aan. In eenlge harteltjke woorden wenschte de heer van Rest als oudste bestuurslid den heer Btum pel geluk met zijn benoeming en sprak de hoop uit. dat onder zijn leiding de bond tot nog groo- teren bloei zou geraken. De heer Btumpel dank te voor het vertrouwen, in Ijem gesteld. Daarna werd een commissie benoemd voor de voltooiing van het Hanze-altaar Dese com missie zal weldra bijeenkomen en de noodlge plannen vaststellen om tot dit doel te kunnen geraken voor de Nederlandeche Nijpend te echter het gebrek wan materiaal De capaciteit van de K L M -vloot te te klein. Af geleverd moeten worden de F 36 drie vlieg tuigen van het type F 22, drie Koolhoven taxl- vllegtulgen, terwijl besprekingen worden ge voerd over een groot aantal Douglas-machines Ut Amerika. De bedoeling te. dat laatstge noemde machines geleidelijk geheel In Neder land worden vervaardigd. Met Diesel-motoren worden bescheiden proeven genomen De prij- ■en van dese motoren zijn echter voorlooplg nog te*hoog. i B Zondag ia het vijftien jaar geleden, dat in Den Haag de stichtingakte gepasseerd werd van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Ne derland en Koloniën N.V. In die 15 jaar heeft de K.L.M., gedragen door de sympathie van het Nederlandsche volk, een wereldpo- sitie op luchtvaartgebied veroverd. De minister is van oordeel, dat de hiervoor vermelde omstandigheden hem niet mochten weerhouden den steun aan rogge en gerst te ver lagen, aangezien tot die verlaging alle aanlei ding bestond in verband met de oploopende graanprijzen en het niet verantwoord zou zijn een zoodanlgen maatregel desniettemin achter wege te laten, ten einde zoodoende ’n deel van de roggeverbouwers door middel van het te hooge bedrag van den roggesteun voor een ander pro duct, In casu varkens, tegemoet te komen. Zij weten, dat zij stuk voor stuk de lucht in gaan. Maar zij weten óók, dat de overgave van den Hollandschen rooker dan onvoorwaardelijk is. Ziedaar dus een wederzijdtche overgave en ver broedering, eenig in de historie I Ze zijn gekomenl Met millioenen. En millioenen vol* gen om de stormloop van het publiek te weerstaan. De overwinning is hun. Want elke Tuxedo bezit méér goede eigenschappen dan welke soortgenoot ook. Me( voorzichtigheid en beleid wordt het Bjnennet. door de K LM bestreken geleidelijk uitgebreid De HuU-Hjn en de avonddienst op Londen zijn voor den winter tijdelijk opgehe ven. maar zullen volgend jaar weer worden In gelegd. Daarnaast bestaat het plan mee te vlie gen op de Praag-Hjn en een dienst In te stellen over de Alpen naar Milaan De dienst op Berlijn wordt permanent: ook desen winter vliegt men door. Op Scandinavië Ugt het In de bedoeling twee maal daags te vliegen. Verder komt er een dienst op Mar seille. een vlucht van vier uur, met aansluiting op de mallbooten van de Rotterdamse!» Lloyd. ^n eindelijk te het plan om het volgend Jaar tweemaal per week op Indië te vliegen, een dienst, welke thans reeds economisch volkomen verantwoord zou zijn Wat het binnenland be treft. te het wachten op de vliegvelden Texel en Limburg. „Holland heeft tijdig ingezien, dat het vliegen méér beteekende dan een avontuur. Met regeerings- steun is een grootach luchtvaartbe drijf ontwikkeld en men staat thans klaar om ook de toekomst goed aan te pakken." ,,-UC tïécJL lsfa£c(e Dinsdag 3 October jl. had in Hotel de L Europe te Utrecht de Federatie in het Hotel-, Café-, Restaurant- en Slljtersbedrijf op ver zoek van de te Utrecht zijnde exploitanten van café-concertbedrijven een vergadering uitge schreven van de hier te lande bekende exploi tanten van café-concertbedrijven. zulks naar aanleiding van het Koninklijk besluit tot te werkstelling van vreemde arbeidskrachten In dese seer druk bezochte vergadering kwa men nu reeds verschillende klachten betreffende bet bovenbedoelde Kon. besluit naar voren en was men eenparig van meenlng dat aan de thans reeds aan den afgrond staande bedrijven bij doorvoering als vermeld in meergenoemd Koninklijk besluit de laatste stoot zal worden toegebracht. D? vergadering was eenparig van meenlng, dat zoo de bultenlandsche musici werden ge weerd. er geen vakbekwame Nederlandsche musici gereed staan de uitgestotenen te ver vangen daar naar schatting slechts 10 pct. van de vakbekwame musici werkloos zijn, terwijl hierbij nog factoren aangewezen zouden kunnen worden dat niet alleen vreemde muslci-engage- menten, doch ook het verwende publiek dat aan onze café-concertbedrijven steeds hoogere etechen stelt aan het een en ander niet vreemd sou te noemen kunnen zijn Vanuit de vergadering kwam de wensch naar voren tot oprichting van een geheel afzonder lijke Vereenlglng ter behartiging der belan gen van Café-Concertbedrijven. Staande ter vergadering werd hiertoe beslo ten. In het geheel 240 532 betalende passagiers van de geregelde diensten gebruik gemaakt en wa ren er 135 000 pleziervliegers; de vloot legde 23 mlllioen k.m. af; 8 060 000 kg. goederen en 1000 000 k.g post werden per K.L.M vervoerd. Den 17den Mei 1930 begon de K LM. met een anderdaagschen dienst op Londen in samen werking met de Aircraft Transport 6c Travel Ltd. Om 13 45 kwam het eerste vliegtuig op Schiphol aan met een zak ochtendbladen en een brief van den Lord Mayor aan den burgemees ter van Amsterdam De dienst werd uitgevoerd door Engelache bestuurders, met van de A. T. ti T gehuurde oorlogsvllegtulgen. die een beetje verbouwd waren voor passagiersvervoer Een enkele reis naar Londen kostte toen 150 gul den Op 1 September volgde de verbinding met Hamburg Moeilijk en primitief was het begin. Einde 1930, te laat om dat Jaar nog dienst te doen, kwam het eerste Fokkerverkeersvllegtuig de F. 3 gereed, met een gesloten kajuit, waarin vier passagiersplaatsen. Vergeleken bij de oor logsvllegtulgen een enorme vooruitgang! Van jaar tot jaar heeft het luchtnet der K. L. M slch uitgebreid In 1933 kwam er sen dienst naar Brussel, welke een jaar later door getrokken werd naar Parijs; uit 1933 tateert ook de eerste wlnterdlensl. In 1934 werd de dienst op Hamburg, die wegens valutamoellijk- heden gedurende de beide vorige jaren ijds- lUk gestaakt was. heropend en ultgebre.d tot Kopenhagen. In 1936 trok de K L. M lese lUn door naar Malmö, waar si) aansluiting gaf op de treinen naar Oslo. Stockholm en Gothen burg. Te Amsterdam sloten de lijnen uit Lon- Thans gaat van alle briefpost, die tuaachen Nederland en Ned. Indië v.v. wordt vervoerd 41 pet. door de lucht. Nederland ia hierin num mer één, bjj geen enkele buitenland- oche imperiale verbinding staat het luchtpoatvervoer in zulk een gunsti ge verhouding tot het totale postver voer. ROOKERS VAN NEDERLAND! Loopt storm op d« Tuxado-icharan. Voor slechts 15 cant worden U 20 Tuxedo's geleverd. Elke goede sigarsétenwinkelier zal U binnenkort op zijn eigen wijze in zijn etalage kenbaar maken, dat hij Tuxedo's in kwartier heeft. Op Woensdag 3 October 1.L kwam het hoofd bestuur van de Hanse in het Bisdom Haartem bijeen De vergadering stond onder leiding van den vlce-voorzltter. den heer E. J. M StUmpel. die de nieuw-gekozen hoofdbestuursleden, de heeren van Doom en Luyckx. hartelijk welkom heette. Het vliegtuig van vandaag te geschikt voor vervoer van post en lichte goederen en n ag voor den passagier reeds ideaal heeten Da *n- rlchtlng Is comfortabel, de prtjsen zijn over komelijk. de tijdwinst te groot, het hinderlijk geluld der motoren te overwonnen Alleen de actle-radlus te nog te klein. Een geluk luchtvaart was het ontstaan van één groote sterke Maatachappü. welke haar geleidelijk heeft kunnen ont wikkelen en er zich op kan beroe men, dat zij in die 15 jaren maar weinig stappen heeft teruggezet. Voor de deputatie voor de aangevraagde en ter vergadering ontvangen inwilliging eener audiëntie bij den minister van Sociale Zaken op Woensdagmiddag as. werden aangewezen de heeren P. Hendrix. Den Bosch; H. L. America, Amsterdam en C. Oennteseh, Utrecht. Hiema kwam ter sprake de houding van ver schillende Raden van Arbeid Inzake de aan slag voor de Ongevallen- en Ziektewet ten aan zien van In onze beryven werkzame Kapelle, welke ondanks de uitspraak van den Centralen Raad van Beroep voor de Ongevallenwet door gaan met opleggen van premies voor meerge noemde Wetten. Naar voren werd gebracht, dat bijv, de Raad van Arbeid te Amsterdam geen, de Raad van Arbeid te Utrecht wel verzekerings- pllcht aanneemt. Ook dit punt zal door de nieuwe vereenlglng krachtig aangepakt worden. Vermeld dient nog te worden, dat denaamis: Vereenlglng tot behartiging der belangen der Café-ConcertbedrUven In Nederland gevestigd te Utrecht. Het adres van het secretariaat te Loren ts- laan 31 bis. Utrecht, telefoon 15515. Het binnenlandse!) luchtverkeer te de jong ste tak van het bedrijf Het begint ligt th?ns drie jaar achter ons; in Juli 1931 werd het 53 K M lange en terstond winstgevende lucht lijntje RotterdamHaamstede geopend Oeen wonder een reis vsn Rotterdam naar Haam stede duurde gemiddeld seven uur; toen de Schouwenaars eenmaal de keus hadden, gingen se liever 20 minuten vliegen. Nog In hetzelfde jaar werd er op Initiatief van het Eeldensche gemeentebestuur een proef- dienst Groningen—Amsterdam v v ingesteld, maar de resultaten waren heel bescheiden Doch de gedachte aan de ontwikkeling van een blnnenlandsch luchtverkeer, op sichtelf en als schakel met de Internationale lijnen, won overal In Nederland veld. Particulieren en gemeentebesturen gingen plannen maken voor den aanleg van vliegvelden. Twente was er het eerst bij en in 1932 kwam de luchtlijn er heen. In hetzelfde jaar werd de dienst naar Haamstede uitgebreid tot VUssingen. In 1933 groeide het binnenlandse!» luchtnet In Noordelijke en Zuidelijke richting: de lijn naar Groningen werd heropend en doorva- trokken naar Borkum gedurende het badsei zoen. de lyn naar Zeeland ging eveneena de grens over tot Knocke Zoute In België Ge bu rende den zomer werden dubbeldaagsche dien sten op alle lijnen gevlogen, op de Zeeuwsche lijn kwam voor het eerst een wlnterdlenst Ten slotte kregen wij dit jaar de luchtlijn naar Eindhoven en een uitbrelning van de Zee<iw- sche lijn naar Oostende; een proef werd geno men met ’n verbinding TwenteOronlnget»— Eindhoven. dientengevolge konden toeristen lederen dag van den zomer Instappen voor een rondvlucht boven Nederland De binnenlandsche lijnen sloten gunstig aan op het internationaal verkeer; alle ochtend diensten gaven aansluiting mar Berlijn, Ham burg en Scandinavië Bovendien had Eindho ven verbinding met Londen, VUssingen met BuilLiverpool. Groningen en Twente met Londen en Parijs Over de resultaten kunnen we seggen; Zee land prachtig. Twente goed. Groningen elk jaar beter Eindhoven veel belovend. Met hooge snelheid en hooge frequentie sal de K L. M het blnnenlandsch .uchtverkeer verder tot bloei moeten brengen. Reeds In 1933 waren de F. 18-vliegtuigen met een cabine voor vier paaaagiera te klem om aan alle aanvragen te voldoen Doch In de laatste maanden te het vóórgekomen, dat voor één vlucht 14 paasa^ars geweigerd moesten worden. Met vliegtuigen van het type F 38 (waarvan de eerste in December mar Batavia gaat) en F. 33 (waarvan de eerste weldra op Schiphol verschijnt) hoopt men dit groote pas- sagiersverkeer te kunnen opvangen en nog doen toenemen, om daarna met DouglasvUegtu'.gen den wekeUjkschen dienst te verdubbelen. De De hoofdgedachte, welke bij de oprichting der KLV, kort na de roemruchte Elta in 1919, heeft voorgezeten, te verwezenlijkt Men heeft gebouwd op deze twee principes: de luchtweg te recht; ook de grootste snelheden zijn er zonder bezwaar. Een organisatie als de K L M. bestaat uit verscheidene afdeellngen; het publiek ziet slechts het werk van enkele daarvan De Indlë- Ujn, het Europeesche en blnnenlandache ver keer. de bekende, bekwame vliegtulgbestuurders, de vloot van Fokkers, de nieuwe Douglas en 38, dat te voor het publiek de KLM. Maar op den achtergrond wordt voorbereid en georganiseerd en waakt de technische dienst. Hechte samenwerking en verknochtheid aan die prachtige. Jonge luchtvaart binden de deelen samen tot een geheel. A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 23