15-jarige K.L.M. kerngezond
l:
data
en
Luchtvaartbedrijf
cijfers
1
BEGONNEN'
f
k TUXEDO
[INKWARTIERING
G’
!S!
ui
DE GROOTE y
TUXEDO WERELD-PUTSCH
LUCHTVAART HEEFT DE
TOEKOMST
in
HOE HET GEGROEID IS
0
n
IGAKETT»
('EM
1
o
al
ZATERDAG 6 OCTOBER 1934
L
Gebrek aan materiaal
1
<1
Binnenlandtch uerfceer
F
Uitbreiding luchtnet
Hoofdbestuursvergadering
A mat erdam Batavia
Europeeech verkeer
/rXJf.-poptdarttett; JPelVcaan eakdoMeT
De JXnmlat" om vlteatuia der toekomst
Al
41 pet. Indië-po»t door
de lucht
DE VERLAAGDE TOESLAG OP
ROGGE EN GERST
R.K. MIDDENSTANDSBOND
BISDOM HAARLEM
HOTEL-, CAFE- EN
RESTAURANTBEDRIJF
Aantal paaaagiera dit jaar op
78.000 geraamd (41-000 in
1933 en 21.000 in 1932)
l
BIJ SIGARETTEN-WINKELIERS.
JtaMnioof Kan
Tewerkstelling van buitenland-
sche arbeidskrachten
Een schadepost voor de kleine
zandbedrijven
tiroote plannen: o.m. twee maal
per week een vlucht op Indië
r® IR
5
I
i
I
Directeur A. Plerman van de K.LJf.
I
l
4
TOXÊ©©
Na de behandeling
de
t
I
i
hooge snelheden (van de Fokken 260. van de
Douglas 300 K M per uur) maken het mogelljk
In 5 6 dagen naar Batavia te vliegen.
Al bouwende is een begin gemaakt, het begin
van een groote toekomst, want de vliegtuig
bouw is nog in volle ontwikkeling en evenzoo
gijn de vraagstukken van grondorganteatle. op
leiding. verlichting, radio enz. nog ver van een
bevredigende oplossing Op heden is men zoo
ver, dat rendabele vliegtuigen worden gebouwd,
maar zeker is, dat het type zich steeds blijft
wijzigen en wij over een Jaar at acht geheel
andere luchtvaartuigen zullen kennen.
Met deze woorden leidde de heer A. Plesman
directeur van de KLM de persconferentie in,
belegd ter gelegenheid van het feit, dat ons
luchtvaartbedrijf Zondag 7 October, vijftien
jaar bestaat.
Verheugend te tenslotte het feit, dat de tijd
niet ver meer te, dat de K.L.M. bereikt, wat nog
aan geen enkele Europeesche luchtvaartonder
neming te gelukt: het bedrijf rendabel te ma
ken. Was de tijd niet zoo bijzonder ongunstig,
os. door de gedeprecieerde valuta’s dan was de
rentabiliteit reeds lang een feit. Dit jaar zijn
de kosten voor ongeveer 80 pet gedekt.
Van een bedrijf met 12 man personeel groei
de de K LM. tot een onderneming, waarin 780
mannen en vrouwen werkzaam zijn, aan wie
Jaarlijks f 1300 000 aan loon en premies wordt
uitbetaald.
Vooral de cijfers van 1034 doen den groei ven
het bedrijf weer duidelijk blijken. Tegen de
verwachtingen in, zijn de resultaten van het bij
uitstek gunstige jaar 1933 weer grootendeels
overtroffen. Aan den velilgen kant geschat,
mogen we verwachten, dat het aantal passa
giers dit jaar 78 000 zal bedragen (tegen 21000
in 1032 en 41000 In 1938) en dat 388 000 kg.
post en 1.180.000 kg. goederen vervoerd zullen
worden.
Van den 17den Mei 1930, toen de dienst ge
opend werd, tot den 7 den October 1934 hebben
den en Parijs op dezen dienst naar het Noor
den aan en de twee groote expresseverbinulngen
Londen—Malmö en Parijs— Malmö welke tot
de drukste luchCUjnen van Europa behooren,
waren tot stand gebracht. Verder te in 1931
de dienst op Berlijn, in 1934 die op Huil en
Liverpool geopend.
te
Ook het passagiersvervoer op de IndlS-route
neemt van jaar tot jmr een belangrljker plaats
In en daarnaast ontwikkelt zich het goederen
vervoer. Het voortdurend bekorten van den
reisduur door het in gebruik stellen van steeds
sneller. gerlefUjker vliegtuigen en een aan
houdende zorg voor de verbetering van de ho-
telaccomodatle langs de route zijn passagiers
en bemanning ten goede gekomen.
Even oud ate de K L M te de gedachte aan
een HollandIndië lijn.
Pas in 1934 kwam het plan tot uitvoering
Den eersten October was het juist tien jaar
geleden, dat de drie pioniers der Indlë-route.
Thomassen k Thuessink van der Hoop, kapitein
Van Weerden Poelman en Van den Broeke van
Schiphol startten om den weg naar Batavia
te verkennen Hun vliegtuig was de eerste Fok
ker F 7, de eenmotoiige HNACC Tegenslag
hield hen tot 2 November In Phllippopel vast,
doch na talloose moeilijkheden kranig over
wonnen te hebben bereikten ze den 34sten No
vember Batavia, na 20 vliegdagen
Met de Deensche Luchtvaart MaatschappU Is
de KLM de eenlgste In Europa, welke rich
van het algemeen geboortejaar 1919 tot op Le
den heeft gehandhaafd Maar de Deensche ex
ploitatie beperkt zich tot de lijn Kopenhagen
Berlijn, terwijl de K LM naast blr.nenland.ch
verkeer, de halve wereld omspant.
Na de behandeling van de brieven die naar
aanleiding van den Centralen Raad verwonden
waren aan de NRKM., en de antwoorden,
daarop ontvangen, werd de uitvoering van ds
crisis-steun wet besproken en besloten alle mo-
gelijke stappen te doen om naast den erteto-
credietsteun een vorm van steun te vinden voor
hen, die niet worden geholpen.
Nadat nog was gesproken over de Bestuurders-
dagen op 18 en 28 October as, werd -na een
geanimeerde rondvraag de vergadelng gesloten.
Op desbetreffende vragen van het Tweede
Kamerlid Weltkamp heeft minister Steenberghe
geantwoord, dat de steun aan telers van rogge
gesteld te van 350 op f 3 per 100 Kg en de
steun aan telers van gerst van 3 50 op 2.50
per 100 Kg. gerst.
Het te den minister bekend, dat van dea*n
maatregel de kleine zandbedrijven, voor zoover
deze niet gewoon zijn hun rogge te verknopen,
schade ondervinden, terwijl deze bedrijven veelal
ook moeilijkheden ondervinden door de omstan
digheid. dat de afname van varkens minder
vlot loopt dan gewenscht te.
van diverse ingekomen
stukken en mededeellngen kwam aan de orde:
functleverdeellng van het hoofdbestuur.
Tot voorzitter werd gekosen de heer K J M.
Btumpel: tot vlce-voorzltter de heer L. J A.
van Doom; tot secretaris de heer Th. M Dres-
mé. tot penningmeester de heer A. J van Rest;
tot 2en secretaris de heer P Th Luyckx; tot
2den penningmeester de heer H. O. Rubs.
Al dese heeren namen hun benoeming aan.
In eenlge harteltjke woorden wenschte de heer
van Rest als oudste bestuurslid den heer Btum
pel geluk met zijn benoeming en sprak de hoop
uit. dat onder zijn leiding de bond tot nog groo-
teren bloei zou geraken. De heer Btumpel dank
te voor het vertrouwen, in Ijem gesteld.
Daarna werd een commissie benoemd voor de
voltooiing van het Hanze-altaar Dese com
missie zal weldra bijeenkomen en de noodlge
plannen vaststellen om tot dit doel te kunnen
geraken
voor de Nederlandeche
Nijpend te echter het gebrek wan materiaal
De capaciteit van de K L M -vloot te te klein.
Af geleverd moeten worden de F 36 drie vlieg
tuigen van het type F 22, drie Koolhoven taxl-
vllegtulgen, terwijl besprekingen worden ge
voerd over een groot aantal Douglas-machines
Ut Amerika. De bedoeling te. dat laatstge
noemde machines geleidelijk geheel In Neder
land worden vervaardigd. Met Diesel-motoren
worden bescheiden proeven genomen De prij-
■en van dese motoren zijn echter voorlooplg
nog te*hoog.
i B
Zondag ia het vijftien jaar geleden,
dat in Den Haag de stichtingakte
gepasseerd werd van de Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij voor Ne
derland en Koloniën N.V.
In die 15 jaar heeft de K.L.M.,
gedragen door de sympathie van het
Nederlandsche volk, een wereldpo-
sitie op luchtvaartgebied veroverd.
De minister is van oordeel, dat de hiervoor
vermelde omstandigheden hem niet mochten
weerhouden den steun aan rogge en gerst te ver
lagen, aangezien tot die verlaging alle aanlei
ding bestond in verband met de oploopende
graanprijzen en het niet verantwoord zou zijn
een zoodanlgen maatregel desniettemin achter
wege te laten, ten einde zoodoende ’n deel van de
roggeverbouwers door middel van het te hooge
bedrag van den roggesteun voor een ander pro
duct, In casu varkens, tegemoet te komen.
Zij weten, dat zij stuk voor stuk de lucht in
gaan. Maar zij weten óók, dat de overgave van
den Hollandschen rooker dan onvoorwaardelijk is.
Ziedaar dus een wederzijdtche overgave en ver
broedering, eenig in de historie I
Ze zijn gekomenl Met millioenen. En millioenen vol*
gen om de stormloop van het publiek te weerstaan.
De overwinning is hun. Want elke Tuxedo bezit méér
goede eigenschappen dan welke soortgenoot ook.
Me( voorzichtigheid en beleid wordt het
Bjnennet. door de K LM bestreken geleidelijk
uitgebreid De HuU-Hjn en de avonddienst op
Londen zijn voor den winter tijdelijk opgehe
ven. maar zullen volgend jaar weer worden In
gelegd. Daarnaast bestaat het plan mee te vlie
gen op de Praag-Hjn en een dienst In te stellen
over de Alpen naar Milaan
De dienst op Berlijn wordt permanent: ook
desen winter vliegt men door. Op Scandinavië
Ugt het In de bedoeling twee maal daags te
vliegen. Verder komt er een dienst op Mar
seille. een vlucht van vier uur, met aansluiting
op de mallbooten van de Rotterdamse!» Lloyd.
^n eindelijk te het plan om het volgend Jaar
tweemaal per week op Indië te vliegen, een
dienst, welke thans reeds economisch volkomen
verantwoord zou zijn Wat het binnenland be
treft. te het wachten op de vliegvelden Texel en
Limburg.
„Holland heeft tijdig ingezien,
dat het vliegen méér beteekende
dan een avontuur. Met regeerings-
steun is een grootach luchtvaartbe
drijf ontwikkeld en men staat thans
klaar om ook de toekomst goed aan
te pakken."
,,-UC
tïécJL
lsfa£c(e
Dinsdag 3 October jl. had in Hotel de
L Europe te Utrecht de Federatie in het Hotel-,
Café-, Restaurant- en Slljtersbedrijf op ver
zoek van de te Utrecht zijnde exploitanten van
café-concertbedrijven een vergadering uitge
schreven van de hier te lande bekende exploi
tanten van café-concertbedrijven. zulks naar
aanleiding van het Koninklijk besluit tot te
werkstelling van vreemde arbeidskrachten
In dese seer druk bezochte vergadering kwa
men nu reeds verschillende klachten betreffende
bet bovenbedoelde Kon. besluit naar voren en
was men eenparig van meenlng dat aan de
thans reeds aan den afgrond staande bedrijven
bij doorvoering als vermeld in meergenoemd
Koninklijk besluit de laatste stoot zal worden
toegebracht.
D? vergadering was eenparig van meenlng,
dat zoo de bultenlandsche musici werden ge
weerd. er geen vakbekwame Nederlandsche
musici gereed staan de uitgestotenen te ver
vangen daar naar schatting slechts 10 pct. van
de vakbekwame musici werkloos zijn, terwijl
hierbij nog factoren aangewezen zouden kunnen
worden dat niet alleen vreemde muslci-engage-
menten, doch ook het verwende publiek dat
aan onze café-concertbedrijven steeds hoogere
etechen stelt aan het een en ander niet
vreemd sou te noemen kunnen zijn
Vanuit de vergadering kwam de wensch naar
voren tot oprichting van een geheel afzonder
lijke Vereenlglng ter behartiging der belan
gen van Café-Concertbedrijven.
Staande ter vergadering werd hiertoe beslo
ten.
In het geheel 240 532 betalende passagiers van
de geregelde diensten gebruik gemaakt en wa
ren er 135 000 pleziervliegers; de vloot legde 23
mlllioen k.m. af; 8 060 000 kg. goederen en
1000 000 k.g post werden per K.L.M vervoerd.
Den 17den Mei 1930 begon de K LM. met een
anderdaagschen dienst op Londen in samen
werking met de Aircraft Transport 6c Travel
Ltd. Om 13 45 kwam het eerste vliegtuig op
Schiphol aan met een zak ochtendbladen en een
brief van den Lord Mayor aan den burgemees
ter van Amsterdam De dienst werd uitgevoerd
door Engelache bestuurders, met van de A. T.
ti T gehuurde oorlogsvllegtulgen. die een beetje
verbouwd waren voor passagiersvervoer Een
enkele reis naar Londen kostte toen 150 gul
den Op 1 September volgde de verbinding met
Hamburg
Moeilijk en primitief was het begin.
Einde 1930, te laat om dat Jaar nog dienst te
doen, kwam het eerste Fokkerverkeersvllegtuig
de F. 3 gereed, met een gesloten kajuit, waarin
vier passagiersplaatsen. Vergeleken bij de oor
logsvllegtulgen een enorme vooruitgang!
Van jaar tot jaar heeft het luchtnet der
K. L. M slch uitgebreid In 1933 kwam er sen
dienst naar Brussel, welke een jaar later door
getrokken werd naar Parijs; uit 1933 tateert
ook de eerste wlnterdlensl. In 1934 werd de
dienst op Hamburg, die wegens valutamoellijk-
heden gedurende de beide vorige jaren ijds-
lUk gestaakt was. heropend en ultgebre.d tot
Kopenhagen. In 1936 trok de K L. M lese
lUn door naar Malmö, waar si) aansluiting gaf
op de treinen naar Oslo. Stockholm en Gothen
burg. Te Amsterdam sloten de lijnen uit Lon-
Thans gaat van alle briefpost, die
tuaachen Nederland en Ned. Indië
v.v. wordt vervoerd 41 pet. door
de lucht. Nederland ia hierin num
mer één, bjj geen enkele buitenland-
oche imperiale verbinding staat het
luchtpoatvervoer in zulk een gunsti
ge verhouding tot het totale postver
voer.
ROOKERS VAN NEDERLAND! Loopt storm op d«
Tuxado-icharan. Voor slechts 15 cant worden U 20
Tuxedo's geleverd. Elke goede sigarsétenwinkelier
zal U binnenkort op zijn eigen wijze in zijn etalage
kenbaar maken, dat hij Tuxedo's in kwartier heeft.
Op Woensdag 3 October 1.L kwam het hoofd
bestuur van de Hanse in het Bisdom Haartem
bijeen De vergadering stond onder leiding van
den vlce-voorzltter. den heer E. J. M StUmpel.
die de nieuw-gekozen hoofdbestuursleden, de
heeren van Doom en Luyckx. hartelijk welkom
heette.
Het vliegtuig van vandaag te geschikt voor
vervoer van post en lichte goederen en n ag
voor den passagier reeds ideaal heeten Da *n-
rlchtlng Is comfortabel, de prtjsen zijn over
komelijk. de tijdwinst te groot, het hinderlijk
geluld der motoren te overwonnen Alleen de
actle-radlus te nog te klein.
Een geluk
luchtvaart was het ontstaan van één
groote sterke Maatachappü. welke
haar geleidelijk heeft kunnen ont
wikkelen en er zich op kan beroe
men, dat zij in die 15 jaren maar
weinig stappen heeft teruggezet.
Voor de deputatie voor de aangevraagde en
ter vergadering ontvangen inwilliging eener
audiëntie bij den minister van Sociale Zaken
op Woensdagmiddag as. werden aangewezen de
heeren P. Hendrix. Den Bosch; H. L. America,
Amsterdam en C. Oennteseh, Utrecht.
Hiema kwam ter sprake de houding van ver
schillende Raden van Arbeid Inzake de aan
slag voor de Ongevallen- en Ziektewet ten aan
zien van In onze beryven werkzame Kapelle,
welke ondanks de uitspraak van den Centralen
Raad van Beroep voor de Ongevallenwet door
gaan met opleggen van premies voor meerge
noemde Wetten. Naar voren werd gebracht, dat
bijv, de Raad van Arbeid te Amsterdam geen,
de Raad van Arbeid te Utrecht wel verzekerings-
pllcht aanneemt.
Ook dit punt zal door de nieuwe vereenlglng
krachtig aangepakt worden.
Vermeld dient nog te worden, dat denaamis:
Vereenlglng tot behartiging der belangen der
Café-ConcertbedrUven In Nederland gevestigd
te Utrecht.
Het adres van het secretariaat te Loren ts-
laan 31 bis. Utrecht, telefoon 15515.
Het binnenlandse!) luchtverkeer te de jong
ste tak van het bedrijf Het begint ligt th?ns
drie jaar achter ons; in Juli 1931 werd het
53 K M lange en terstond winstgevende lucht
lijntje RotterdamHaamstede geopend Oeen
wonder een reis vsn Rotterdam naar Haam
stede duurde gemiddeld seven uur; toen de
Schouwenaars eenmaal de keus hadden, gingen
se liever 20 minuten vliegen.
Nog In hetzelfde jaar werd er op Initiatief
van het Eeldensche gemeentebestuur een proef-
dienst Groningen—Amsterdam v v ingesteld,
maar de resultaten waren heel bescheiden
Doch de gedachte aan de ontwikkeling van
een blnnenlandsch luchtverkeer, op sichtelf
en als schakel met de Internationale lijnen,
won overal In Nederland veld. Particulieren en
gemeentebesturen gingen plannen maken voor
den aanleg van vliegvelden. Twente was er
het eerst bij en in 1932 kwam de luchtlijn er
heen. In hetzelfde jaar werd de dienst naar
Haamstede uitgebreid tot VUssingen.
In 1933 groeide het binnenlandse!» luchtnet
In Noordelijke en Zuidelijke richting: de lijn
naar Groningen werd heropend en doorva-
trokken naar Borkum gedurende het badsei
zoen. de lyn naar Zeeland ging eveneena de
grens over tot Knocke Zoute In België Ge bu
rende den zomer werden dubbeldaagsche dien
sten op alle lijnen gevlogen, op de Zeeuwsche
lijn kwam voor het eerst een wlnterdlenst Ten
slotte kregen wij dit jaar de luchtlijn naar
Eindhoven en een uitbrelning van de Zee<iw-
sche lijn naar Oostende; een proef werd geno
men met ’n verbinding TwenteOronlnget»—
Eindhoven. dientengevolge konden toeristen
lederen dag van den zomer Instappen voor een
rondvlucht boven Nederland
De binnenlandsche lijnen sloten gunstig aan
op het internationaal verkeer; alle ochtend
diensten gaven aansluiting mar Berlijn, Ham
burg en Scandinavië Bovendien had Eindho
ven verbinding met Londen, VUssingen met
BuilLiverpool. Groningen en Twente met
Londen en Parijs
Over de resultaten kunnen we seggen; Zee
land prachtig. Twente goed. Groningen elk jaar
beter Eindhoven veel belovend.
Met hooge snelheid en hooge frequentie sal
de K L. M het blnnenlandsch .uchtverkeer
verder tot bloei moeten brengen.
Reeds In 1933 waren de F. 18-vliegtuigen
met een cabine voor vier paaaagiera te klem
om aan alle aanvragen te voldoen Doch In de
laatste maanden te het vóórgekomen, dat voor
één vlucht 14 paasa^ars geweigerd moesten
worden. Met vliegtuigen van het type F 38
(waarvan de eerste in December mar Batavia
gaat) en F. 33 (waarvan de eerste weldra op
Schiphol verschijnt) hoopt men dit groote pas-
sagiersverkeer te kunnen opvangen en nog doen
toenemen, om daarna met DouglasvUegtu'.gen
den wekeUjkschen dienst te verdubbelen. De
De hoofdgedachte, welke bij de oprichting der
KLV, kort na de roemruchte Elta in 1919,
heeft voorgezeten, te verwezenlijkt Men heeft
gebouwd op deze twee principes:
de luchtweg te recht;
ook de grootste snelheden zijn er zonder
bezwaar.
Een organisatie als de K L M. bestaat uit
verscheidene afdeellngen; het publiek ziet
slechts het werk van enkele daarvan De Indlë-
Ujn, het Europeesche en blnnenlandache ver
keer. de bekende, bekwame vliegtulgbestuurders,
de vloot van Fokkers, de nieuwe Douglas en
38, dat te voor het publiek de KLM.
Maar op den achtergrond wordt voorbereid en
georganiseerd en waakt de technische dienst.
Hechte samenwerking en verknochtheid aan die
prachtige. Jonge luchtvaart binden de deelen
samen tot een geheel.
A