Een moderne Kruisvaart H Het huwelijk en het gezin l LUTHERS DWALINGEN Schipbreukelingen gered 1 I i DINSDAG 9 OCTOBER 1934 Onweer en hagelslag van Groote schade in Kennemerland De goudbloc-landen de De zaak-Lindbergh HET CLEAR ING-VERDRAG Bedrag Exportbedrijven de dupe Ergerniswekkend PANDERJAGER PH.-O.S.T. DE LEIDSCHE COURANT DESERTEEREN HIELP NIETS het land Miskenning van het gezin voor plaats te geven aan het Huwelijk grondslag der gemeenschap De Katholieke Jeugd- centrale Huwelyk volgens liberale beginselen De 25e „E. S. A. I. D.” School te Utrecht De groote schuldige van gezins- miskenning door de Overheid is het liberalisme Staking en uitsluiting in België Betalingsverkeer met Duitschland C. PELTENBURG Pxn. t Onze woning ONVOORDEELIG SNEEUWBAL SYSTEEM MINISTER MARCHANT OVER DE SPELLING VAN BRANDSTICHTING VRIJGESPROKEN DE GEMEENTESALARISSEN TE ROTTERDAM BELGISCHE SOCI’S WILLEN NIET REGEEREN t a De enquête van het departement van Economische Zaken België—Nederland te Antwerpen EERSTE STEENLEGGING VOOR HET HAAGSCH JEUGDHUIS De ontgeestelijking het huwelijk Hauptmann beschuldigd van moord Z. Exc. Slotemaker de Bruine, minister van Sociale Zaken, legde den -eersten steen voor het Haagsch Jeugdhuis te Noordwijk Weer rechtsomkeer naar ▼an herkomst Geen overeenstemming hg het Georganiseerd Overleg van 2000 is nimmer uitgokward HUISVREDEBREUK DOOR ARTS De opvoeding Minister Steenberghe zal aan conferentie deelnemen Een deel der bemanning van de „City of Cambridge” af gehaald Viering van het zilveren jubileum het 90 correspondent seint (Nadruk verboden.) i M. t e V 8 B 8 t vaardersgroet: B 8 U 1 r 1 L Naar wij vernemen, zal Nederland op de con ferentie van de goudlanden, welke 20 October a.s. te Brussel zal worden gehouden, vertegen woordigd werden door óen minister van Eco nomische Zaken, mr. Steenberghè. Op bijna 83-jarigen leeftijd is te Leiden over- i Zaterdag is het luchtvaardigheidsbewUs van den Panderjager PH—OST door den Rljksstu- diedienst voor de Luchtvaart uitgereikt, zoodat het nu vaststaat, dat oit vliegtuig aan den snel heidswedstrijd Londen-Melboume zal deelnemen. Zooals reeds vroeger werd medegedeeld, zal het toestel worden bestuurd door de vliegers Geyssendorffer en Asjes. Als radio-telegrafist zul P. Pronk de reis medemaken. door de oude schulden bevroren zijn. Er te een gebrek aan liquide middelen ontstaan, ten ge volge waarvan de exportbedrijven niet meer in staat zijn een zoo uitgebreid personeel van een broodwinning te voorzien. Des avond sprak de heer Cl. Meuleman, uit Amsterdam, over: „Onze woning”. Hij noemde de Inrichting van de woning een gewlchtlgen factor voor de ontwikkeling van *t gezinsleven; dit hangt niet geheel en niet op de eerste plaats van het geld af. Een duur- ingerichte woning kan nog onsmakelijk zijn. Met bescheiden middelen en met toewijding kan die warme sfeer worden bereikt, welke net geheim is van een echte huiskamer, waar de kinderen zich thuis voelen. Deze rede werd met lichtbeelden toegelicht. Bij het onweer van Vrijdagavond heeft het in Kennemerland gehageld en in het bijzonder heeft de hagel in de omgeving van Heemskerk veel schade aangericht. Vj mij Mr. H. P. Marchant, Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, heeft zich bereid verklaard voor de Rotterdamsche Graanstudiq- a L j i Over miskenning van het gezin door over heid en maatschappij sprak de ZE. Pater mr. dr. D. Beaufort, O. F. M., uit Utrecht. van het staatkundig leven zelf, dat niet het gezin als factor, maar den eenling als zoo danig beschouwt. tusschen ridder en er naar om eens ridder te worden. In de Kruisvaart is de bas- seleer de assistent-lelder tusschen heraut en schildknaap, totdat hij leeftijd en bekwaamheid heeft om zelf heraut te zijn. Ban was in de middeleeuwen een lichting manschappen, die plechtig voor den strijd wa ren opgeroepen. In de Kruisvaart geschiedt die oproep bjj de installatie, en worden ze dan eerst in offlcieele bans ingedeeld. Schildknaap. Wie onder leiding en in dienst van een ridder zijn opleiding kreeg, werd schildknaap genoemd. Hij was alleen met zwaard en strijdbijl gewapend, moest toezicht houden over paarden en wapenen van zijn heer, volgde hem in den strijd, diende hem trouw en eerlijk. Zoo volgt in de Kruisvaart de schild knaap den heraut en deelt met hem de leiding van zien ban. Zoo moge dan deze nieuwe Kruisvaart van de mannelijke jeugd in het Bisdom Haarlem De instelling door God en het sacramenteele karakter van het huwelijk worden ontkend; het huwelijk is volgens de liberale beginselen een menschen-ultvlndlng en daarom alleen van menschenwetten afhankelijk. De Staat heeft zich het recht aangematigd te binden wat voor God gescheiden bleef en te schelden, wat door God gebonden is. En niet zonder succes. aanvaardt voor het particu- het openbare De inzending der Ingevulde formulieren moet uiterlijk 10 October as. geschieden. Met inzen dingen. welke na den 12den October binnenko men, kan wanneer het de regeerlng moge lijk zou blijken een bepaalde regeling in het belang der bonafide-exporteurs te treffen daarbij geen rekening worden gehouden. BRUbbkL, 8 Oct. (V. D.) Te FlémaUe Haute nabij Luik, zijn 2500 arbeiders van de Phoenix metaalfabrieken tegen een aangekondigde loonsverlaging in staking gegaan. De directie van de Grand Conty-mijnen nabij Gosselies hebben aangekondlgd. dat deze mijnen Woensdag as. gesloten zuilen worden, waardoor 850 mijnwerkers zonder werk komen. Voor de laatste maal wordt de aandacht van belanghebbenden gevestigd op de enquête van de afdeellng Handel en Nijverheid van boven genoemd departement. Een ieder, die vorderin gen wegens of in verband met gedane leverin- gen op Duitschland heeft uitstaan, welke vor deringen vóór 24 Sept. JJ. zijn vervallen, wordt aangeraden daarvan mededeeling te doen op de daartoe door de Kamers van Koophandel be schikbaar gestelde formulieren. Ook van de in de toekomst vervallende vorderingen worden opgaven ingewacht. sfeA/Rs ’mee te maken had. fier kende drie echtscheidingen. >r sommige gevallen erkent Luther biga- hjj prefereert een dubbel huwelijk boven cheiding; zoo gaf hij Philips van Hessen I tot een tweede huwelijk. bridge” te redden. De redding was in verband met de hooge zee zeer moeilijk Er bevinden zich thans nog 20 man aan boord. Dinsdag zal men dezen van boord haten. Het Haagsche Hof heeft het vonnis van de Rotterdamsche rechtbank bevestigd, waarbij B. van E., huisvrouw van O. L., vroeger te Hllle- gersberg woonachtig, is vrijgesproken van de haar ten laste gelegde opzettelijke brandstich ting in de door haar bewoonde boerderij aan de Parallelweg te Hlllegersberg, op 6 Januari J.I., waarbij 20 koeien en 2 paarden in de vlammen om kwamen. Wetgeving en bestuur zijn doordrenkt van die liberale beginselen en zoodoende zijn de juiste verhoudingen omtrent het Christelijk ge zin verbroken, zijir—natuurlijfee rechten ge schonden, zijn waarde en beteekenls miskend. Naar we vernemen, is men in de Commissie van Overleg te Rotterdam niet tot overeen stemming gekomen Inzake de wijziging en be zoldiging en verdere arbeidsvoorwaarden van het GemeentepersoneeL De vertegenwoordigers van alle vakorganisa ties verklaarden zich tegen de voorstellen van B. en W. Te Rotterdam zijn Maandag, naar de N. Rott. Ct. meldt, met het Amerikaansche stoomschip „Jamaica Pionneer" aangekomen twee Engel- sche soldaten, die de reis van Kingston (Ja maica) af als verstekelingen hebben gemaakt. Zij waren op Jamaica gedetacheerd geweest. Daar zijn ze echter gedeserteerd. ZU hebben hun uniformen weggegooid, zeemansgoed aan getrokken en zijn vervolgens aan boord van de „Jamaica Pionneer” gegaan, met de bedoeling als verstekeling naar Nederland te reizen In de hoop daar werk te vinden. Zij werden echter al spoedig aan boord ontdekt. Dadelijk na aan komst zjjn zjj echter ter beschikking van de Rotterdamsche rivierpolitie gesteld, die hen heeft opgesloten. Maandagavond zou de .Ja maica Pionneer" weer naar Kingston teruggaan. De beide deserteurs zouden met dat schip naar Jamaica worden teruggezonden. Wat te Venlo reeds gevreesd werd, is werke lijkheid geworden. De drie groote Venloscne groenten-exporteurs, de firma’s P. van Wylick, Gebr. van Wylick en de Gebr. Lamers, hebben thans reeds bijna honderd man personeel ont slagen. Alle in Duitschland gevestigde kantoren, waar bijna uitsluitend Venlonaren werkzaam zijn, hebben de firma’s gesloten. Deze ontslagen zijn het onmlddellijke gevolg HendrlkseKnapen, voor wie het woord „crisis” blijkbaar „dóórzetten” beteekent. sedert dien niet heeft stilgezeten, bewijst de opening op he denavond van de 577e school aan den Leidsche- weg no. 24, zijnde alleen te Utrecht reeds de 25e school. De leiding is opgedragen aan mej. Grif fioen. Evenals aan de andere scholen wordt ook hier volledig onderricht gegeven in knippen en naaien en stofversieren, naar de bijzondere „Ensalo'<-methode. Het kennis maken met deze methode zij onzen lezeressen aanbevolen. De M-Jarige arts L. F. W. te Nieuwolda heeft indertijd ter zake van huisvredebreuk terecht gestaan wegens het zich niet willen verwijderen op last van een dienstdoenden arts, uit het ge bouw van Het Groene Kruis te Nleuwwlda. Een arrest van het Gerechtshof te Leeuwarden werd toen door den Hoogen Raad vernietigd, waar na het Hof hem veroordeelde tot 50 boete. Hiertegen werd cassatie aangeteekend. De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, mr. Berger, heeft thans geconcludeerd tot ver werping van het beroep. Arrest 5 November. Omtrent de onweders van Vrijdag kan thans tets meer worden medegedeeld. Zooals reeds in het eerste bericht is gezegd hadden wij bij deze onweders te doen met een afkoeling In de hoogere luchtlagen, waardoor vanaf een bepaald oogenblik In den namid dag het stabiele evenwicht tusschen de on derste en de hoogere luchtlagen werd verbroken en sterke opstijgende luchtstroomen ontstonden. De onweersbuien, die daardoor ontstonden, had den dientengevolge meer van warmte-onweders al klinkt dit eenlgszins paradoxaal in verband met het koele weer dan van de gewone storm - onweders. In dit verband is het niet vreemd, dat plaatseljjk hagelbuien zijn opgetreden. Daarbij heeft echter hoogstwaarschijnlijk een andere plaatselijk werkende factor een rol gespeeld. De hagel schijnt Jtamalijk hoofdzakelijk in de land- strook achter de duinen gevallen te zijn. Bij den Westelijken wind, die ten tijde der onweders woel, moest boven het duingebied een zooge naamde stuwing ontstaan, waardoor de uit het Westen aankomende luchtstroom nog een bij zondere impuls tot stijgen kreeg, welke de vor ming van een hagelonweer moest begunstigen Dit geeft weer een overeenkomst met de ge wone stormonweders, die hoofdzakelijk langs de Noordzeekust optreden. Waarschijnlijk hebben wjj dan ook te doen gehad met een verschijn sel, dat het midden hield tusschen een warmte- en een stormonweer en dan is het ook te be grijpen, dat het een bijzonder karakter droeg. Tusschen acht en negen uur en tusschen mid dernacht en één uur steeg de nachtelijke tem peratuur telkenmale een paar graden, waarna gedurende den nacht tal van kleine tempera tuurschommelingen voorkwamen. Er waren dus klaarblijkelijk twee luchtmassa’s van verschillen de temperatuur in de omgeving, die beurtelings invielen. Waarschijnlijk ging het om twee lucht stroomen van verschillende herkomst, warmere lucht, die uit het Zuiden, en koude lucht, die uit het Westen toestroomde. uit ’s-Gravenhage, God moest allereerst triomfeeren In hun eigen leven. ZU waren mannen van gebed, van mach tig Godsvertrouwen, ook In de grootste moel- lUkheden. In het middelpunt van hun gods dienstig leven stond de H. MIs; zU namen wel, zooals onze Roomsch-Koning Willem H bij hun ridderslag de verplichting op zich om dagelUks de H. MIs bij te wonen. Daarbij beoefenden zij een groote godsvrucht tot Maria. In de 13e en 14e eeuw werd deze godsvrucht doorweven met legenden, maar In den bloeitUd der ridder schap vond men algemeen een kloeke, dege- lijke godsvrucht voor de H. Maagd. Bij uitstek werden zU daarnaast de bescher mers van de Kerk en helpers bU de verbreiding van het geloof. En waar Gods wet vooral je gens de zwakken werd geschonden, vonden ook dezen in de ridders feitelijk natuurlijke bescher mers. Tenslotte waren zij mannen van eer en van het eens gegeven woord. Dit alles, gefor muleerd in een afzonderlijke wet, werd vooral levendig gehouden door de plechtige opname in de ridderschap en de voorbereiding daartoe. Evenals bU de ridders is thans ook in de Kruisvaart voor de jongens de H. MIs het cen trum van hun godsdienstig teven. Bij hun ge bed en in hun Maria-vereering volgen zU het voorbeeld der edele ridderfiguren. De bezielen de gedachte wordt voor hen levendig gehouden door: a) een voorname Kruis; b) het gebruik van den groet „Voor Christus onzen Konlng God wil het” en den Kruis vaart groet; c) het ontleenen van de namen aan den riddertijd; d) het gebruik van de Jongenswet als rid- derwet; e) de plechtige installatie en den ridderslag bij het behalen van den rang van Konlngs- ridder; f) bij gebeurtenissen, onderricht en spel, veel te ontleenen aan gebruiken, voorvallen en ver haten uit den riddertijd. Het gaat er bij alles om, het Ideaal van de ridderschap concreet te maken voor deze mo- De socialisten willen de regeeringsmacht alleen veroveren door wettige middelen. De gevestigde maatschappelUke orde door het geweld ver storen, acht spreker In strijd met de demo cratie en het algemeen stemrecht. Vandervelde verzette zich ten slotte tegen eer verbond met de communisten. gen de behan- met een in’.ei- en soberheid leert als tegengift tegen de kwalen van dezen tijd. We moeten ons inleven in den gedachten gang van het kind en ons onze jeugd herinne ren; ouderavonden zUn daarom heel goed. We moeten ons gezag handhaven, doch ook weer niet misbruiken; we moeten onze kinde ren van jongsaf leeren een zelfstandige houterig aan te nemen. De aanleg van het kind, zijn karakter en mentaliteit moeten we niet uit het oog verlie zen. Erfelijkheid wil niet zeggen, dat daar niets aan te veranderen is. We voeden niet alleen het kind als kind op, doch ook als volwassene; het zal in zUn later teven zUn. zooals wjj het opgevoed hebben; een goede opvoeding komt het heele nageslacht ten goede. Dit is een verheven gedachte (applaus). HONGKONG, 8 Oct. (V DJ Hedenmiddag te het den Engelschen kruiser -Suffolk” gelukt zestig leden der bemanning van het op de Pa- trasklip gestrande stoomschip „City of Cam- Luthers dwalingen hebben geleid tot andere 1 dwalingen, die in dezen modernen tijd door me vrouw WUnaendts Franken en ’n Lindsey wor- den verkondigd, de dwaling van het kameraad- 1 schaphuwelUk. waarin het kind geweerd wordt i en man en vrouw als twee afzonderlUke zelf- i •tendigen naast elkaar staan. Die economische 1 zelfstandigheid verkondigen ook de Wibauts in -I hun „Wordend Huwelijk"; het monogame hu welijk achten zij onhoudbaar en zU propagee- l ren het próefhuwelijk, zelfs een proef-verlo- i Ting. Op een huldetelegmm aan den blsschop van Haarlem, Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent. Zondag verzonden, werd Maandag een telegram van dank terug ontvangen. Het vijf en twintigjarig bestaan van „De Leidsche Courant" is Zondag in intiemen kring van bestuur en personeel op eenvoudige wijze herdacht. De intieme kring was des ochtends bU de kerkelUke plechtigheid echter uitgebreid tot de geheele parochie, want talrijk waren degenen, die bU de plechtige Hoogmis in de Hartebrugs- kerk blijk van hun belangstelling gaven. De Hoogmis werd opgedragen door pastoor A. Smltz, censor van „De Leidsche Courant”, met assistentie van prof. A. Cleophas, wan t Groot seminarie te Warmond en adviseur van de so ciale vereenigingen te Lelden, als diaken en rector D. v. d. Ven, van het St. Elisabethzieken- huls te Leiden, algemeen adviseur voor de man nelijke jeugd te Leiden, als subdiaken. De feestpredikatie werd gehouden door ka pelaan H. Drost, te Rotterdam. Des middags werd in het clubhuis aan de Hazewlndsteeg een bijeenkomst gehouden van bestuur en personeel, waar de oudste van het personeel, de heer J. B Somers, administrateur van de zaak, een toespraak hield, waarin hij in korte trekken de geschiedenis van „De Leldscne Courant” weergaf en hulde bracht aan bestuur, directie en hoofdredactie van de courant. Als stoffelijk blUk van aandenken bood spr een bord van Delftsch aardewerk aan, voorstel lende den arbeid met Inscriptie: .JBine labore nihil". De president-commissaris, dr. H. J. A. Wa lenkamp. dankte in tertelijke woorden voor de gelukwenschen en sprak den wensch uit. dat het personeel op dezelfde wijze als tot nu toe de belangen der courant zou mogen behartigen. Hierna voerden nog verschillende aanwezigen het woord, waarna deze eenvoudige bijeenkomst met een kort, prettig samenzijn werd besloten. NEW-YORK, 8 October. (Reuter). De jury te Flemington (New Jersey) heeft besloten Hauptmann aan te klagen wegens moord. Nadat reeds eenige dagen geleden een vroe gere farmer, die zijn farm had In de buurt van het zomerverblUf van Lindbergh, Hopewell, voor Hauptmann bezwarende verklaringen had afgelegd, is een nieuwe getuige A charge ver schenen. Het is Charles Galambos, de houder van een tankinriching te Manville (New Jersey). Deze heeft Hauptmann herkend als dengene, die in 1932 vUf maanden lang een zwarten per sonenauto bU hem in stalling had. Onze Belgische d.d. 8 Oct.: De socialistische leider Vandervelde heeft op een te NU vel gehouden perscongres verklaard, dat de socialisten er niet aan denken in da regeerlng te treden. De weinigen, die voor deelname ijveren spreken niet namens de partij. Geen ideaal heeft de Kerk zooveel strijd en stroomen bloeds gekost, aldus een onzer voor aanstaande sociale priesters, als de handhaving van het christelUk gezlnsldeaal. De strijd der Kerk voor het monogame huwelijk, door alle eeuwen heen gevoerd zegt genoeg van de te genstelling der heidensche levensbeschouwing, waaraan het gezinsleven steeds was bloot gesteld. Onze Belgische correspondent seint ons d.d. 8 Oct.: De gemeenteraad van Antwerpen heeft Maan dagavond een bedrag van fres. 500.000 be stemd voor de vergrootlng van het Antwerp- Stadlon van Deume. Twee voorwaarden zUn hieraan verbonden: n.l., dat het bedrag binnen vijf jaar wordt terugbetaald en dat de voetbalwedstrijden België Holland te Antwerpen blijven. Van alle tijden is de strijd tegen het gezin, doch het voortdurend optrekken van alle krachten der duisternis tegen het gezin, de oercel der maatschappUvormlng, bewijst juist de fundamenteele beteekenls van het gezin in Gods wereldplan. Spr. schetste, hoe het kwaad der kinderbe perking was voortgekomen uit een bepaalde mentaliteit van den modernen mensch. een mentaliteit die het huwelijk heeft ontgeeste- lijkt. heeft beroofd van zijn bovennatuurlijke luister. Geestelijke en economische factoren hebben die ontgeestelijking in de hand gewerkt; de eerste waren doorslaggevend, terwUl de tweede In sterke mate hebben geholpen. In het huwelUk straalt iets van Gods luister, doch er schuilt ook een gevaar in, dat, als het niet bestreden wordt, het huwelijk van zijn hoog voetstuk afrukt. Van den beginne wilde God het monogame huwelUk; het bigame liet HU slechts toe; Christus echter herstelde het huwelUk volgens ZUn instelling en de Kerk verhief het tot Sacrament. De dwaling van Luther vooral heeft veel afbreuk gedaan aan de heiligheid van het hu welUk; hU ontzegde er het sacramenteel ka rakter aamep beschouwde het als iets, waar de KAr^teets ’mee te maken had. De Hooge Raad heeft Maandag behandeld een zaak van J. P. T., J. J. M. en H. F. R. B. K die leder wegens overtreding der loterijwet door de Rechtbank te Amsterdam veroordeeld zUn tot een geldboete van 3000 subs 90 dagen hechtenis. Deze requiranten gaven als firmanten van de vennootschap „Credit Continental” te Amster dam kaarten uit in zes verschillende kleuren. Deze kaarten moesten volgens sneeuwbalsysteem door het publiek verkocht worden. Wanneer 5460 kaarten verkocht waren, had een bepaalde deel nemer recht op 2000, een bedrag, dat nimmer is uttgekeerd. De firmanten handelden uitsluitend in het buitenland, voornamelUk in Zuid-Afrikaansche kafferdorpen. Mr. M. Levenbach uit Amsterdam lichtte eenige cassatie-middelen toe ten betooge om dat het bewezen verklaarde ten onrechte straf baar is geoordeeld, hoewel er in het onderhavige geval geen sprake is van een kansbepaling, daar de 2000 geen kans uitmaken, doch een beloo- ning, zU het ook een moeilUk bereikbare be- looning. De conclusie O.M. te bepaald op 22 October. Het te nog niet lang geleden, een goed Jaar slechts, dat wU melding maakten van de ope ning der 500e Ensaid-Modevakschool. Dat de Uverige hoofddirectrice, mevr. De vierde sociale cursus voor de bestuurs leden van de afdeellngen van den RK. Volks bond in het Bisdom Haarlem, waaraan eirca 200 personen deelnemen te gewUd aan het goed geordend gezlndsleven als noodzakelük element van een goed geordenden Staat en maatschappU- Was de eerste dag hoofdzakelUk gewUd aan de wording en ontwikkeling van het huwelUk. de scherpe rede van dr. Jos. De Boer uit Den Haag over het kwaad der kinderbeperking leidde op eminente wUze het tweede deel van den cursus in, dat ging over de Ontwrichting van het HuwelUk. Prof. A. Cleophas van het Groot-Seminarie te Warmond zette Maandagmorgi deling van dit onderwerp voort l ding over Ook thans moet helaas van ge- zinsmiskenning door de Overheid gesproken worden; en de groote schuldige is hier het liberalisme, met zijn door vele aanhangers niet ge wilde consequenties. Het liberalisme stelt ieders onafhankelijke rede in de plaats van Gods wet en Godsdienst alleen lier en niet leven. *t Is alles ergerniswekkend; de Paus noemt het monsterachtig en onbegrijpelijk is het, dat alles on gestraft kan worden gepropageerd. Zoo kan het niet anders, of de maatschappij gaat ten gronde, als het huwelijk niet als de grondslag van een gezonde gemeenschap wordt erkend. Fascisme en Nationalisme gaan zoover de kinderen voor alles als staatsburgers te be schouwen en keeren op die wUze de prlmairste en natuurlUke, door den Schepper gewilde, ver houdingen van de menschelUke samenleving om. Derden* wordt het gezin door Staat en Mr et- schappU miskend in de sociaal-economische orde. Omdat het karig loon van den vader niet in de gezlnsbehoeften kan voorzien, worden ook vrouw en kinderen het huls uitgedreven, om aldus het gezinsleven te ontwrichten. Dit is een ontstellend zwaar zich vergrijpen aan het gezin, genomen in den zin der economische orde. Nog is de arbeid der gehuwde vrouw niet al gemeen verboden, nog altüd roept het fabrieks meisjes-vraagstuk om oplossing; nog altijd leeft de groote massa in bestaansonzekerheid. T.o.v. de positieve verzorging van het welvaarts peil der massa is nog groote achterstand in te halen. Ongeoorloofd te het loonen vast te stel len, die voor het gezin ontoereikend zijn. T Hier ligt een taak eener ChrlstelUke Staat kunde en princlpieele gezinspolitiek. Spr. spoorde ten slotte aan tot katholieke actie om door woord en voorbeeld de waarheid tegenover de dwaling te stellen en tegenover de schande der echtscheiding de bestendigheid der ware huwelUkstrouw. Dr. L. H. M. Berger, sprak Maandagnamiddag over de Opvoeding waarmede het derde gedeelte van den cursus werd Ingeleid „Het Herstel". Spr. poneerde de stelling, dat geen goed ge ordende maatschappU mogelUk te zonder een goede opvoeding van het kind. Aan de hand van verschillende uitspraken van Pausen in hun encyclieken betoogde spr.. dat de ouders de al- lereerst-aangewezenen zUn voor de opvoeding van het kind. Iedere opvoeder moet door-en- door godsdienstig sUn; dat te de eerste elsrh. Het komt bU de opvoeding allereerst aan op het voorbeeld; onze religieuze begrippen moeten goed zUn. WU. opvoeders. zUn over 7 algemeen zelf te weinig setf-eritisch. Een opvoeoer moet opgewekt en blUmoedig zUn; hU moet spankracht hebben en ook voor de opvoedingstaak frisch zUn; Jong frunnen zjn met onze kinderen. We moeten trachten de moderne mentaliteit te begrijpen; er zit ook goeds in. Verder te noodig zelfcritiek; niet altUd de vrouw ergens de schuld van geven. De diepere grond van onhandelbaarheid der kinderen ligt in onze eigen gedragingen; ons ongeduld en opvliegendheid. Ook wU. volwassenen, moeten ons nog ver beteren; anders verstarren we. Het kind ziet onze fouten; als we critisch tegenover ons zelf staan, zien we onze eigen fouten. Die dit niet doen zUn van het heerscherstype. Prikkelbaar heid en ongeduld van de ouders wordt door de kinderen beantwoord. Onze drift moeten we beteugelen. De eerste tdak van den opvoeder is zichzelf te kennen; van ’t clearing-verdrag met Duitschland, waar alleen dan komt er van de opvoeding iets terecht. Behalve t.o.v. ons zelf moeten we ook critisch staan t.o.v. onze kinderen. Hun gebreken willen zien; zelf moeten we persoonlUkheden, karak ters zUn. Om onze kinderen huiselUk te maken, moeten we het zelf zUn en ons genot niet bui tenshuis zoeken. Vader en moeder vullen elkaar aan in de op voeding; samen leiding geven, dat maakt een ideaal gezinsleven. Niet vergeten mag worden de ouderliefde: 100 pet. liefde. De kinderen zi,n er niet voor de gemakzucht van de ouders. Men kan zUn kinderen niets ergers aandoen dan ze verwennen, dl. meer geven dan hun recht is. Een groot probleem is de vraag: hoe brengen m’n kinderen hun vrijen tUd door. We moeten den hemel dankbaar zUn voor een zeer variabel katholiek jeugdwerk, dat de kinderen eenvoud et Juvenaat, de grootste afdeellng van de K. J. O. In het Bisdom Haarlem, heeft zich feitelUk ontwikkeld uit het contingent Pakronaatsjongens, dat naast dat der Verkenners en St. Franc. Liefdewerk tot de jeugdorganisatie met algemeen doel be hoorde. ElgenlUk had dit Patronaats-contlngent reeds een stap vooruit gedaan, bU de reorga nisatie tot Jonge Wacht. Dit was immers een verbetering in de methodiek van het werk dezer afdeellng; een volstrekte verbetering werd even wel eerst verkregen nu uniform de methodiek van de Kruisvaart-ldee te ingevoerd. Gedurende den tUd die noodig te om alle leiders van de Jonge Wacht in te werken in deze methodiek, bestaan er nog wel afdeellngen Jonge Wach ters; zU gaan echter organisch over In Kruls- vaartgroepen, daar alle lelders-cursussen thans op deze nieuwe methode zUn gericht Het doel der Krutevaart-methode te: de Jon gens hun teven te doen stelten In dienst van Christus Konlng. ZU ontleenen hun ideaal aan de ridderschap de eerste KruistochttUden, toen deze nog zeer edel en kloek was. Als symbool voeren’ zü het Kruis (K. J. C.-lnslgne) dit teeken staat trouwens in het middelpunt van de geheele actie. Zoo begint elke bUeenkomst van een groep (ban geheeten) met de planting van het kruis temidden der bUeengekomenen en ligt in den groet meteen de vereering voor het Kruis. ZU bedienen zich van den krute- „Voor Christus onzen Konlng! God wil het, Amen.” De bezielende gedachte in deze methodiek te dezelfde die de vroegste ridderscharen dreef: de Heilige Wet van God te doen triomfeeren; deze gedachte vindt een klankbodem in de be hoefte aan romantiek, die tedere jongen heeft. De achtergrond van deze gedachte: daardoor het Paradijs te verdienen, heeft in dit verband zün volte beteekenls behouden. De ridders za gen het duldelUkst de wet van God met voeten getreden door de Baracenen in het H. Land, De overdenking van dit alles te pijnlijk en alleen de gedachte aan een brave moeder moet ons kracht geven om staande te blUven tegen over al die dwalingen, die met hevigheid op ons chrlstelUk huwelUk aanstormen. kruisridders te worden. In de namen en rangen der Krulsvaart-methodlek volgde men ook de vroegere gebruiken, een korte verklaring moge in dit verband even volgen, teneinde bU den lezer alle vragen en verwarring weg te nemen. H e r a u t. In den rlddertUd was aan de herauten de leiding bU tornierspelen en feesten opgedragen. ZU moesten daarom doorkneed zUn in de wapenkunde en de wetten van de rid- derlUke kampspelen; het waren meestal krach tige mannen van onbesproken levenswandel. In de Kruisvaart zUn de herauten de leiders en aanvoerders in het leger van Konlng Chris tus; zU rijn de opzichters bU de tornieren, de afkondlgers van den kampstrijd. Baanderheer. Zoo heette in het hei lige Roomsche RUk elke edelman, die het recht had om onder eigen banier ten strijde te trek ken. Dit recht kwam toe aan den hoogsten adel, maar werd door den keizer ook aan an deren verleend ter beloonlng van dapperheid en trouw. Zoo roept In de Kruisvaart de baan derheer in het vendel zUn vier herauten met hun volgelingen op om onder eigen vendelvlag op te trekken in het leger van Christus Konlng. Baljuw. Deze naam van den hoogsten leekenleider van een cohort was de titel van een slotvoogd met rechtsmacht. Basseleer. Zoo werd genoemd een Jong edelman, die geen geld had om onder eigen banier te strUden, en daarom de banier van een ander volgde. HU stond schildknaap in en streef* nu waarlUk tot het doel leiden, als middel bU de vrije jeugdvormlng, dat men zich WJ de lei ding er vaa voorstelt. taal te komen toelichten op morgenavond in het Sociëteitsgebouw van de Rottentlam8c.be Diergaarde- van de N.V. Boekhandel en Drukkerij, voor heen E. J. Brill aldaar en Ud van de Wa* schappij der Nederlandache Letterkunde. daarom werd de bestrijding der Turken hun deroe Kruisvaart. Men wil geen antieke ridders bUzonder Ideaal. De bezielende gedachte maak- kweeken, maar ridders van dezen tUd, iets je hen tot godsdienstige menschen; de Wet van eigen» aan het streven der Jongens geven op»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5