Een moderne Kruisvaart
H
Het huwelijk en het
gezin
l
LUTHERS DWALINGEN
Schipbreukelingen
gered
1
I
i
DINSDAG 9 OCTOBER 1934
Onweer en hagelslag
van
Groote schade in Kennemerland
De goudbloc-landen
de
De zaak-Lindbergh
HET CLEAR ING-VERDRAG
Bedrag
Exportbedrijven de dupe
Ergerniswekkend
PANDERJAGER PH.-O.S.T.
DE LEIDSCHE COURANT
DESERTEEREN HIELP NIETS
het land
Miskenning van het gezin
voor
plaats te geven aan het
Huwelijk grondslag der
gemeenschap
De Katholieke Jeugd-
centrale
Huwelyk volgens liberale
beginselen
De 25e „E. S. A. I. D.” School
te Utrecht
De groote schuldige van gezins-
miskenning door de Overheid
is het liberalisme
Staking en uitsluiting
in België
Betalingsverkeer met
Duitschland
C. PELTENBURG Pxn. t
Onze woning
ONVOORDEELIG SNEEUWBAL
SYSTEEM
MINISTER MARCHANT OVER
DE SPELLING
VAN BRANDSTICHTING
VRIJGESPROKEN
DE GEMEENTESALARISSEN
TE ROTTERDAM
BELGISCHE SOCI’S WILLEN
NIET REGEEREN
t
a
De enquête van het departement
van Economische Zaken
België—Nederland te
Antwerpen
EERSTE STEENLEGGING VOOR HET HAAGSCH JEUGDHUIS
De ontgeestelijking
het huwelijk
Hauptmann beschuldigd van
moord
Z. Exc. Slotemaker de Bruine, minister van Sociale Zaken, legde den -eersten
steen voor het Haagsch Jeugdhuis te Noordwijk
Weer rechtsomkeer naar
▼an herkomst
Geen overeenstemming hg het
Georganiseerd Overleg
van 2000 is nimmer
uitgokward
HUISVREDEBREUK DOOR
ARTS
De opvoeding
Minister Steenberghe zal aan
conferentie deelnemen
Een deel der bemanning van de
„City of Cambridge” af gehaald
Viering van het zilveren jubileum
het
90
correspondent
seint
(Nadruk verboden.)
i
M.
t
e
V
8
B
8
t
vaardersgroet:
B
8
U
1
r
1
L
Naar wij vernemen, zal Nederland op de con
ferentie van de goudlanden, welke 20 October
a.s. te Brussel zal worden gehouden, vertegen
woordigd werden door óen minister van Eco
nomische Zaken, mr. Steenberghè.
Op bijna 83-jarigen leeftijd is te Leiden over-
i
Zaterdag is het luchtvaardigheidsbewUs van
den Panderjager PH—OST door den Rljksstu-
diedienst voor de Luchtvaart uitgereikt, zoodat
het nu vaststaat, dat oit vliegtuig aan den snel
heidswedstrijd Londen-Melboume zal deelnemen.
Zooals reeds vroeger werd medegedeeld, zal
het toestel worden bestuurd door de vliegers
Geyssendorffer en Asjes. Als radio-telegrafist zul
P. Pronk de reis medemaken.
door de oude schulden bevroren zijn. Er te een
gebrek aan liquide middelen ontstaan, ten ge
volge waarvan de exportbedrijven niet meer in
staat zijn een zoo uitgebreid personeel van een
broodwinning te voorzien.
Des avond sprak de heer Cl. Meuleman, uit
Amsterdam, over: „Onze woning”.
Hij noemde de Inrichting van de woning een
gewlchtlgen factor voor de ontwikkeling van *t
gezinsleven; dit hangt niet geheel en niet op
de eerste plaats van het geld af. Een duur-
ingerichte woning kan nog onsmakelijk zijn.
Met bescheiden middelen en met toewijding
kan die warme sfeer worden bereikt, welke net
geheim is van een echte huiskamer, waar de
kinderen zich thuis voelen.
Deze rede werd met lichtbeelden toegelicht.
Bij het onweer van Vrijdagavond heeft het in
Kennemerland gehageld en in het bijzonder
heeft de hagel in de omgeving van Heemskerk
veel schade aangericht.
Vj
mij
Mr. H. P. Marchant, Minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, heeft zich bereid
verklaard voor de Rotterdamsche Graanstudiq-
a
L
j
i
Over miskenning van het gezin door over
heid en maatschappij sprak de ZE. Pater mr.
dr. D. Beaufort, O. F. M., uit Utrecht.
van het staatkundig leven zelf, dat niet het
gezin als factor, maar den eenling als zoo
danig beschouwt.
tusschen ridder en
er naar om eens
ridder te worden. In de Kruisvaart is de bas-
seleer de assistent-lelder tusschen heraut en
schildknaap, totdat hij leeftijd en bekwaamheid
heeft om zelf heraut te zijn.
Ban was in de middeleeuwen een lichting
manschappen, die plechtig voor den strijd wa
ren opgeroepen. In de Kruisvaart geschiedt
die oproep bjj de installatie, en worden ze dan
eerst in offlcieele bans ingedeeld.
Schildknaap. Wie onder leiding en
in dienst van een ridder zijn opleiding kreeg,
werd schildknaap genoemd. Hij was alleen met
zwaard en strijdbijl gewapend, moest toezicht
houden over paarden en wapenen van zijn heer,
volgde hem in den strijd, diende hem trouw en
eerlijk. Zoo volgt in de Kruisvaart de schild
knaap den heraut en deelt met hem de leiding
van zien ban.
Zoo moge dan deze nieuwe Kruisvaart van
de mannelijke jeugd in het Bisdom Haarlem
De instelling door God en het sacramenteele
karakter van het huwelijk worden ontkend; het
huwelijk is volgens de liberale beginselen een
menschen-ultvlndlng en daarom alleen van
menschenwetten afhankelijk. De Staat heeft
zich het recht aangematigd te binden wat voor
God gescheiden bleef en te schelden, wat door
God gebonden is. En niet zonder succes.
aanvaardt
voor het particu-
het openbare
De inzending der Ingevulde formulieren moet
uiterlijk 10 October as. geschieden. Met inzen
dingen. welke na den 12den October binnenko
men, kan wanneer het de regeerlng moge
lijk zou blijken een bepaalde regeling in het
belang der bonafide-exporteurs te treffen
daarbij geen rekening worden gehouden.
BRUbbkL, 8 Oct. (V. D.) Te FlémaUe Haute
nabij Luik, zijn 2500 arbeiders van de Phoenix
metaalfabrieken tegen een aangekondigde
loonsverlaging in staking gegaan.
De directie van de Grand Conty-mijnen nabij
Gosselies hebben aangekondlgd. dat deze mijnen
Woensdag as. gesloten zuilen worden, waardoor
850 mijnwerkers zonder werk komen.
Voor de laatste maal wordt de aandacht van
belanghebbenden gevestigd op de enquête van
de afdeellng Handel en Nijverheid van boven
genoemd departement. Een ieder, die vorderin
gen wegens of in verband met gedane leverin-
gen op Duitschland heeft uitstaan, welke vor
deringen vóór 24 Sept. JJ. zijn vervallen, wordt
aangeraden daarvan mededeeling te doen op
de daartoe door de Kamers van Koophandel be
schikbaar gestelde formulieren. Ook van de in
de toekomst vervallende vorderingen worden
opgaven ingewacht.
sfeA/Rs ’mee te maken had.
fier kende drie echtscheidingen.
>r sommige gevallen erkent Luther biga-
hjj prefereert een dubbel huwelijk boven
cheiding; zoo gaf hij Philips van Hessen
I tot een tweede huwelijk.
bridge” te redden. De redding was in verband
met de hooge zee zeer moeilijk Er bevinden zich
thans nog 20 man aan boord. Dinsdag zal men
dezen van boord haten.
Het Haagsche Hof heeft het vonnis van de
Rotterdamsche rechtbank bevestigd, waarbij B.
van E., huisvrouw van O. L., vroeger te Hllle-
gersberg woonachtig, is vrijgesproken van de
haar ten laste gelegde opzettelijke brandstich
ting in de door haar bewoonde boerderij aan de
Parallelweg te Hlllegersberg, op 6 Januari J.I.,
waarbij 20 koeien en 2 paarden in de vlammen
om kwamen.
Wetgeving en bestuur zijn doordrenkt van
die liberale beginselen en zoodoende zijn de
juiste verhoudingen omtrent het Christelijk ge
zin verbroken, zijir—natuurlijfee rechten ge
schonden, zijn waarde en beteekenls miskend.
Naar we vernemen, is men in de Commissie
van Overleg te Rotterdam niet tot overeen
stemming gekomen Inzake de wijziging en be
zoldiging en verdere arbeidsvoorwaarden van
het GemeentepersoneeL
De vertegenwoordigers van alle vakorganisa
ties verklaarden zich tegen de voorstellen van
B. en W.
Te Rotterdam zijn Maandag, naar de N. Rott.
Ct. meldt, met het Amerikaansche stoomschip
„Jamaica Pionneer" aangekomen twee Engel-
sche soldaten, die de reis van Kingston (Ja
maica) af als verstekelingen hebben gemaakt.
Zij waren op Jamaica gedetacheerd geweest.
Daar zijn ze echter gedeserteerd. ZU hebben
hun uniformen weggegooid, zeemansgoed aan
getrokken en zijn vervolgens aan boord van de
„Jamaica Pionneer” gegaan, met de bedoeling
als verstekeling naar Nederland te reizen In de
hoop daar werk te vinden. Zij werden echter al
spoedig aan boord ontdekt. Dadelijk na aan
komst zjjn zjj echter ter beschikking van de
Rotterdamsche rivierpolitie gesteld, die hen
heeft opgesloten. Maandagavond zou de .Ja
maica Pionneer" weer naar Kingston teruggaan.
De beide deserteurs zouden met dat schip naar
Jamaica worden teruggezonden.
Wat te Venlo reeds gevreesd werd, is werke
lijkheid geworden. De drie groote Venloscne
groenten-exporteurs, de firma’s P. van Wylick,
Gebr. van Wylick en de Gebr. Lamers, hebben
thans reeds bijna honderd man personeel ont
slagen. Alle in Duitschland gevestigde kantoren,
waar bijna uitsluitend Venlonaren werkzaam
zijn, hebben de firma’s gesloten.
Deze ontslagen zijn het onmlddellijke gevolg
HendrlkseKnapen, voor wie het woord „crisis”
blijkbaar „dóórzetten” beteekent. sedert dien
niet heeft stilgezeten, bewijst de opening op he
denavond van de 577e school aan den Leidsche-
weg no. 24, zijnde alleen te Utrecht reeds de 25e
school. De leiding is opgedragen aan mej. Grif
fioen. Evenals aan de andere scholen wordt ook
hier volledig onderricht gegeven in knippen en
naaien en stofversieren, naar de bijzondere
„Ensalo'<-methode. Het kennis maken met deze
methode zij onzen lezeressen aanbevolen.
De M-Jarige arts L. F. W. te Nieuwolda heeft
indertijd ter zake van huisvredebreuk terecht
gestaan wegens het zich niet willen verwijderen
op last van een dienstdoenden arts, uit het ge
bouw van Het Groene Kruis te Nleuwwlda. Een
arrest van het Gerechtshof te Leeuwarden werd
toen door den Hoogen Raad vernietigd, waar
na het Hof hem veroordeelde tot 50 boete.
Hiertegen werd cassatie aangeteekend.
De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad,
mr. Berger, heeft thans geconcludeerd tot ver
werping van het beroep. Arrest 5 November.
Omtrent de onweders van Vrijdag kan thans
tets meer worden medegedeeld.
Zooals reeds in het eerste bericht is gezegd
hadden wij bij deze onweders te doen met een
afkoeling In de hoogere luchtlagen, waardoor
vanaf een bepaald oogenblik In den namid
dag het stabiele evenwicht tusschen de on
derste en de hoogere luchtlagen werd verbroken
en sterke opstijgende luchtstroomen ontstonden.
De onweersbuien, die daardoor ontstonden, had
den dientengevolge meer van warmte-onweders
al klinkt dit eenlgszins paradoxaal in verband
met het koele weer dan van de gewone storm -
onweders. In dit verband is het niet vreemd, dat
plaatseljjk hagelbuien zijn opgetreden. Daarbij
heeft echter hoogstwaarschijnlijk een andere
plaatselijk werkende factor een rol gespeeld. De
hagel schijnt Jtamalijk hoofdzakelijk in de land-
strook achter de duinen gevallen te zijn. Bij
den Westelijken wind, die ten tijde der onweders
woel, moest boven het duingebied een zooge
naamde stuwing ontstaan, waardoor de uit het
Westen aankomende luchtstroom nog een bij
zondere impuls tot stijgen kreeg, welke de vor
ming van een hagelonweer moest begunstigen
Dit geeft weer een overeenkomst met de ge
wone stormonweders, die hoofdzakelijk langs de
Noordzeekust optreden. Waarschijnlijk hebben
wjj dan ook te doen gehad met een verschijn
sel, dat het midden hield tusschen een warmte-
en een stormonweer en dan is het ook te be
grijpen, dat het een bijzonder karakter droeg.
Tusschen acht en negen uur en tusschen mid
dernacht en één uur steeg de nachtelijke tem
peratuur telkenmale een paar graden, waarna
gedurende den nacht tal van kleine tempera
tuurschommelingen voorkwamen. Er waren dus
klaarblijkelijk twee luchtmassa’s van verschillen
de temperatuur in de omgeving, die beurtelings
invielen. Waarschijnlijk ging het om twee lucht
stroomen van verschillende herkomst, warmere
lucht, die uit het Zuiden, en koude lucht, die
uit het Westen toestroomde.
uit ’s-Gravenhage,
God moest allereerst triomfeeren In hun eigen
leven. ZU waren mannen van gebed, van mach
tig Godsvertrouwen, ook In de grootste moel-
lUkheden. In het middelpunt van hun gods
dienstig leven stond de H. MIs; zU namen wel,
zooals onze Roomsch-Koning Willem H bij hun
ridderslag de verplichting op zich om dagelUks
de H. MIs bij te wonen. Daarbij beoefenden zij
een groote godsvrucht tot Maria. In de 13e
en 14e eeuw werd deze godsvrucht doorweven
met legenden, maar In den bloeitUd der ridder
schap vond men algemeen een kloeke, dege-
lijke godsvrucht voor de H. Maagd.
Bij uitstek werden zU daarnaast de bescher
mers van de Kerk en helpers bU de verbreiding
van het geloof. En waar Gods wet vooral je
gens de zwakken werd geschonden, vonden ook
dezen in de ridders feitelijk natuurlijke bescher
mers. Tenslotte waren zij mannen van eer en
van het eens gegeven woord. Dit alles, gefor
muleerd in een afzonderlijke wet, werd vooral
levendig gehouden door de plechtige opname
in de ridderschap en de voorbereiding daartoe.
Evenals bU de ridders is thans ook in de
Kruisvaart voor de jongens de H. MIs het cen
trum van hun godsdienstig teven. Bij hun ge
bed en in hun Maria-vereering volgen zU het
voorbeeld der edele ridderfiguren. De bezielen
de gedachte wordt voor hen levendig gehouden
door:
a) een voorname
Kruis;
b) het gebruik van den groet „Voor Christus
onzen Konlng God wil het” en den Kruis
vaart groet;
c) het ontleenen van de namen aan den
riddertijd;
d) het gebruik van de Jongenswet als rid-
derwet;
e) de plechtige installatie en den ridderslag
bij het behalen van den rang van Konlngs-
ridder;
f) bij gebeurtenissen, onderricht en spel, veel
te ontleenen aan gebruiken, voorvallen en ver
haten uit den riddertijd.
Het gaat er bij alles om, het Ideaal van de
ridderschap concreet te maken voor deze mo-
De socialisten willen de regeeringsmacht alleen
veroveren door wettige middelen. De gevestigde
maatschappelUke orde door het geweld ver
storen, acht spreker In strijd met de demo
cratie en het algemeen stemrecht.
Vandervelde verzette zich ten slotte tegen eer
verbond met de communisten.
gen de behan-
met een in’.ei-
en soberheid leert als tegengift tegen de kwalen
van dezen tijd.
We moeten ons inleven in den gedachten
gang van het kind en ons onze jeugd herinne
ren; ouderavonden zUn daarom heel goed.
We moeten ons gezag handhaven, doch ook
weer niet misbruiken; we moeten onze kinde
ren van jongsaf leeren een zelfstandige houterig
aan te nemen.
De aanleg van het kind, zijn karakter en
mentaliteit moeten we niet uit het oog verlie
zen. Erfelijkheid wil niet zeggen, dat daar niets
aan te veranderen is.
We voeden niet alleen het kind als kind op,
doch ook als volwassene; het zal in zUn later
teven zUn. zooals wjj het opgevoed hebben; een
goede opvoeding komt het heele nageslacht ten
goede. Dit is een verheven gedachte (applaus).
HONGKONG, 8 Oct. (V DJ Hedenmiddag te
het den Engelschen kruiser -Suffolk” gelukt
zestig leden der bemanning van het op de Pa-
trasklip gestrande stoomschip „City of Cam-
Luthers dwalingen hebben geleid tot andere 1
dwalingen, die in dezen modernen tijd door me
vrouw WUnaendts Franken en ’n Lindsey wor-
den verkondigd, de dwaling van het kameraad- 1
schaphuwelUk. waarin het kind geweerd wordt i
en man en vrouw als twee afzonderlUke zelf- i
•tendigen naast elkaar staan. Die economische 1
zelfstandigheid verkondigen ook de Wibauts in -I
hun „Wordend Huwelijk"; het monogame hu
welijk achten zij onhoudbaar en zU propagee- l
ren het próefhuwelijk, zelfs een proef-verlo- i
Ting.
Op een huldetelegmm aan den blsschop van
Haarlem, Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent.
Zondag verzonden, werd Maandag een telegram
van dank terug ontvangen.
Het vijf en twintigjarig bestaan van „De
Leidsche Courant" is Zondag in intiemen kring
van bestuur en personeel op eenvoudige wijze
herdacht.
De intieme kring was des ochtends bU de
kerkelUke plechtigheid echter uitgebreid tot de
geheele parochie, want talrijk waren degenen,
die bU de plechtige Hoogmis in de Hartebrugs-
kerk blijk van hun belangstelling gaven.
De Hoogmis werd opgedragen door pastoor A.
Smltz, censor van „De Leidsche Courant”, met
assistentie van prof. A. Cleophas, wan t Groot
seminarie te Warmond en adviseur van de so
ciale vereenigingen te Lelden, als diaken en
rector D. v. d. Ven, van het St. Elisabethzieken-
huls te Leiden, algemeen adviseur voor de man
nelijke jeugd te Leiden, als subdiaken.
De feestpredikatie werd gehouden door ka
pelaan H. Drost, te Rotterdam.
Des middags werd in het clubhuis aan de
Hazewlndsteeg een bijeenkomst gehouden van
bestuur en personeel, waar de oudste van het
personeel, de heer J. B Somers, administrateur
van de zaak, een toespraak hield, waarin hij in
korte trekken de geschiedenis van „De Leldscne
Courant” weergaf en hulde bracht aan bestuur,
directie en hoofdredactie van de courant.
Als stoffelijk blUk van aandenken bood spr
een bord van Delftsch aardewerk aan, voorstel
lende den arbeid met Inscriptie: .JBine labore
nihil".
De president-commissaris, dr. H. J. A. Wa
lenkamp. dankte in tertelijke woorden voor
de gelukwenschen en sprak den wensch uit. dat
het personeel op dezelfde wijze als tot nu toe
de belangen der courant zou mogen behartigen.
Hierna voerden nog verschillende aanwezigen
het woord, waarna deze eenvoudige bijeenkomst
met een kort, prettig samenzijn werd besloten.
NEW-YORK, 8 October. (Reuter). De jury
te Flemington (New Jersey) heeft besloten
Hauptmann aan te klagen wegens moord.
Nadat reeds eenige dagen geleden een vroe
gere farmer, die zijn farm had In de buurt van
het zomerverblUf van Lindbergh, Hopewell,
voor Hauptmann bezwarende verklaringen had
afgelegd, is een nieuwe getuige A charge ver
schenen.
Het is Charles Galambos, de houder van
een tankinriching te Manville (New Jersey).
Deze heeft Hauptmann herkend als dengene,
die in 1932 vUf maanden lang een zwarten per
sonenauto bU hem in stalling had.
Onze Belgische
d.d. 8 Oct.:
De socialistische leider Vandervelde heeft op
een te NU vel gehouden perscongres verklaard,
dat de socialisten er niet aan denken in da
regeerlng te treden. De weinigen, die voor
deelname ijveren spreken niet namens de partij.
Geen ideaal heeft de Kerk zooveel strijd en
stroomen bloeds gekost, aldus een onzer voor
aanstaande sociale priesters, als de handhaving
van het christelUk gezlnsldeaal. De strijd der
Kerk voor het monogame huwelijk, door alle
eeuwen heen gevoerd zegt genoeg van de te
genstelling der heidensche levensbeschouwing,
waaraan het gezinsleven steeds was bloot
gesteld.
Onze Belgische correspondent seint ons d.d.
8 Oct.:
De gemeenteraad van Antwerpen heeft Maan
dagavond een bedrag van fres. 500.000 be
stemd voor de vergrootlng van het Antwerp-
Stadlon van Deume.
Twee voorwaarden zUn hieraan verbonden:
n.l., dat het bedrag binnen vijf jaar wordt
terugbetaald en dat de voetbalwedstrijden België
Holland te Antwerpen blijven.
Van alle tijden is de strijd tegen het gezin,
doch het voortdurend optrekken van alle
krachten der duisternis tegen het gezin, de
oercel der maatschappUvormlng, bewijst juist
de fundamenteele beteekenls van het gezin
in Gods wereldplan.
Spr. schetste, hoe het kwaad der kinderbe
perking was voortgekomen uit een bepaalde
mentaliteit van den modernen mensch. een
mentaliteit die het huwelijk heeft ontgeeste-
lijkt. heeft beroofd van zijn bovennatuurlijke
luister.
Geestelijke en economische factoren hebben
die ontgeestelijking in de hand gewerkt; de
eerste waren doorslaggevend, terwUl de tweede
In sterke mate hebben geholpen.
In het huwelUk straalt iets van Gods luister,
doch er schuilt ook een gevaar in, dat, als
het niet bestreden wordt, het huwelijk van zijn
hoog voetstuk afrukt. Van den beginne wilde
God het monogame huwelUk; het bigame liet
HU slechts toe; Christus echter herstelde het
huwelUk volgens ZUn instelling en de Kerk
verhief het tot Sacrament.
De dwaling van Luther vooral heeft veel
afbreuk gedaan aan de heiligheid van het hu
welUk; hU ontzegde er het sacramenteel ka
rakter aamep beschouwde het als iets, waar
de KAr^teets ’mee te maken had.
De Hooge Raad heeft Maandag behandeld
een zaak van J. P. T., J. J. M. en H. F. R. B. K
die leder wegens overtreding der loterijwet door
de Rechtbank te Amsterdam veroordeeld zUn
tot een geldboete van 3000 subs 90 dagen
hechtenis.
Deze requiranten gaven als firmanten van de
vennootschap „Credit Continental” te Amster
dam kaarten uit in zes verschillende kleuren.
Deze kaarten moesten volgens sneeuwbalsysteem
door het publiek verkocht worden. Wanneer 5460
kaarten verkocht waren, had een bepaalde deel
nemer recht op 2000, een bedrag, dat nimmer
is uttgekeerd.
De firmanten handelden uitsluitend in het
buitenland, voornamelUk in Zuid-Afrikaansche
kafferdorpen.
Mr. M. Levenbach uit Amsterdam lichtte
eenige cassatie-middelen toe ten betooge om
dat het bewezen verklaarde ten onrechte straf
baar is geoordeeld, hoewel er in het onderhavige
geval geen sprake is van een kansbepaling, daar
de 2000 geen kans uitmaken, doch een beloo-
ning, zU het ook een moeilUk bereikbare be-
looning.
De conclusie O.M. te bepaald op 22 October.
Het te nog niet lang geleden, een goed Jaar
slechts, dat wU melding maakten van de ope
ning der 500e Ensaid-Modevakschool.
Dat de Uverige hoofddirectrice, mevr.
De vierde sociale cursus voor de bestuurs
leden van de afdeellngen van den RK. Volks
bond in het Bisdom Haarlem, waaraan eirca
200 personen deelnemen te gewUd aan het goed
geordend gezlndsleven als noodzakelük element
van een goed geordenden Staat en maatschappU-
Was de eerste dag hoofdzakelUk gewUd aan
de wording en ontwikkeling van het huwelUk.
de scherpe rede van dr. Jos. De Boer uit Den
Haag over het kwaad der kinderbeperking
leidde op eminente wUze het tweede deel van
den cursus in, dat ging over de Ontwrichting
van het HuwelUk.
Prof. A. Cleophas van het Groot-Seminarie
te Warmond zette Maandagmorgi
deling van dit onderwerp voort l
ding over
Ook thans moet helaas van ge-
zinsmiskenning door de Overheid
gesproken worden; en de groote
schuldige is hier het liberalisme, met
zijn door vele aanhangers niet ge
wilde consequenties. Het liberalisme
stelt ieders onafhankelijke rede in de
plaats van Gods wet en
Godsdienst alleen
lier en niet
leven.
*t Is alles ergerniswekkend; de
Paus noemt het monsterachtig en
onbegrijpelijk is het, dat alles on
gestraft kan worden gepropageerd.
Zoo kan het niet anders, of de
maatschappij gaat ten gronde, als
het huwelijk niet als de grondslag
van een gezonde gemeenschap
wordt erkend.
Fascisme en Nationalisme gaan zoover de
kinderen voor alles als staatsburgers te be
schouwen en keeren op die wUze de prlmairste
en natuurlUke, door den Schepper gewilde, ver
houdingen van de menschelUke samenleving om.
Derden* wordt het gezin door Staat en Mr et-
schappU miskend in de sociaal-economische
orde.
Omdat het karig loon van den vader niet in
de gezlnsbehoeften kan voorzien, worden ook
vrouw en kinderen het huls uitgedreven, om
aldus het gezinsleven te ontwrichten. Dit is
een ontstellend zwaar zich vergrijpen aan het
gezin, genomen in den zin der economische
orde.
Nog is de arbeid der gehuwde vrouw niet al
gemeen verboden, nog altüd roept het fabrieks
meisjes-vraagstuk om oplossing; nog altijd
leeft de groote massa in bestaansonzekerheid.
T.o.v. de positieve verzorging van het welvaarts
peil der massa is nog groote achterstand in te
halen. Ongeoorloofd te het loonen vast te stel
len, die voor het gezin ontoereikend zijn. T
Hier ligt een taak eener ChrlstelUke Staat
kunde en princlpieele gezinspolitiek.
Spr. spoorde ten slotte aan tot katholieke
actie om door woord en voorbeeld de waarheid
tegenover de dwaling te stellen en tegenover
de schande der echtscheiding de bestendigheid
der ware huwelUkstrouw.
Dr. L. H. M. Berger,
sprak Maandagnamiddag over de Opvoeding
waarmede het derde gedeelte van den cursus
werd Ingeleid „Het Herstel".
Spr. poneerde de stelling, dat geen goed ge
ordende maatschappU mogelUk te zonder een
goede opvoeding van het kind. Aan de hand
van verschillende uitspraken van Pausen in hun
encyclieken betoogde spr.. dat de ouders de al-
lereerst-aangewezenen zUn voor de opvoeding
van het kind. Iedere opvoeder moet door-en-
door godsdienstig sUn; dat te de eerste elsrh.
Het komt bU de opvoeding allereerst aan op
het voorbeeld; onze religieuze begrippen moeten
goed zUn.
WU. opvoeders. zUn over 7 algemeen zelf te
weinig setf-eritisch.
Een opvoeoer moet opgewekt en blUmoedig
zUn; hU moet spankracht hebben en ook voor
de opvoedingstaak frisch zUn; Jong frunnen zjn
met onze kinderen.
We moeten trachten de moderne mentaliteit
te begrijpen; er zit ook goeds in.
Verder te noodig zelfcritiek; niet altUd de
vrouw ergens de schuld van geven. De diepere
grond van onhandelbaarheid der kinderen ligt
in onze eigen gedragingen; ons ongeduld en
opvliegendheid.
Ook wU. volwassenen, moeten ons nog ver
beteren; anders verstarren we. Het kind ziet
onze fouten; als we critisch tegenover ons zelf
staan, zien we onze eigen fouten. Die dit niet
doen zUn van het heerscherstype. Prikkelbaar
heid en ongeduld van de ouders wordt door de
kinderen beantwoord.
Onze drift moeten we beteugelen. De eerste
tdak van den opvoeder is zichzelf te kennen; van ’t clearing-verdrag met Duitschland, waar
alleen dan komt er van de opvoeding iets
terecht.
Behalve t.o.v. ons zelf moeten we ook critisch
staan t.o.v. onze kinderen. Hun gebreken willen
zien; zelf moeten we persoonlUkheden, karak
ters zUn. Om onze kinderen huiselUk te maken,
moeten we het zelf zUn en ons genot niet bui
tenshuis zoeken.
Vader en moeder vullen elkaar aan in de op
voeding; samen leiding geven, dat maakt een
ideaal gezinsleven. Niet vergeten mag worden
de ouderliefde: 100 pet. liefde. De kinderen zi,n
er niet voor de gemakzucht van de ouders.
Men kan zUn kinderen niets ergers aandoen
dan ze verwennen, dl. meer geven dan hun
recht is.
Een groot probleem is de vraag: hoe brengen
m’n kinderen hun vrijen tUd door. We moeten
den hemel dankbaar zUn voor een zeer variabel
katholiek jeugdwerk, dat de kinderen eenvoud
et Juvenaat, de grootste afdeellng van
de K. J. O. In het Bisdom Haarlem,
heeft zich feitelUk ontwikkeld uit het
contingent Pakronaatsjongens, dat naast dat
der Verkenners en St. Franc. Liefdewerk tot
de jeugdorganisatie met algemeen doel be
hoorde. ElgenlUk had dit Patronaats-contlngent
reeds een stap vooruit gedaan, bU de reorga
nisatie tot Jonge Wacht. Dit was immers een
verbetering in de methodiek van het werk dezer
afdeellng; een volstrekte verbetering werd even
wel eerst verkregen nu uniform de methodiek
van de Kruisvaart-ldee te ingevoerd. Gedurende
den tUd die noodig te om alle leiders van de
Jonge Wacht in te werken in deze methodiek,
bestaan er nog wel afdeellngen Jonge Wach
ters; zU gaan echter organisch over In Kruls-
vaartgroepen, daar alle lelders-cursussen thans
op deze nieuwe methode zUn gericht
Het doel der Krutevaart-methode te: de Jon
gens hun teven te doen stelten In dienst van
Christus Konlng. ZU ontleenen hun ideaal aan
de ridderschap de eerste KruistochttUden, toen
deze nog zeer edel en kloek was. Als symbool
voeren’ zü het Kruis (K. J. C.-lnslgne) dit
teeken staat trouwens in het middelpunt van
de geheele actie. Zoo begint elke bUeenkomst
van een groep (ban geheeten) met de planting
van het kruis temidden der bUeengekomenen
en ligt in den groet meteen de vereering voor
het Kruis. ZU bedienen zich van den krute-
„Voor Christus onzen Konlng!
God wil het, Amen.”
De bezielende gedachte in deze methodiek te
dezelfde die de vroegste ridderscharen dreef:
de Heilige Wet van God te doen triomfeeren;
deze gedachte vindt een klankbodem in de be
hoefte aan romantiek, die tedere jongen heeft.
De achtergrond van deze gedachte: daardoor
het Paradijs te verdienen, heeft in dit verband
zün volte beteekenls behouden. De ridders za
gen het duldelUkst de wet van God met voeten
getreden door de Baracenen in het H. Land,
De overdenking van dit alles te pijnlijk en
alleen de gedachte aan een brave moeder moet
ons kracht geven om staande te blUven tegen
over al die dwalingen, die met hevigheid op
ons chrlstelUk huwelUk aanstormen.
kruisridders te worden. In de namen en rangen
der Krulsvaart-methodlek volgde men ook de
vroegere gebruiken, een korte verklaring moge
in dit verband even volgen, teneinde bU den
lezer alle vragen en verwarring weg te nemen.
H e r a u t. In den rlddertUd was aan de
herauten de leiding bU tornierspelen en feesten
opgedragen. ZU moesten daarom doorkneed zUn
in de wapenkunde en de wetten van de rid-
derlUke kampspelen; het waren meestal krach
tige mannen van onbesproken levenswandel.
In de Kruisvaart zUn de herauten de leiders
en aanvoerders in het leger van Konlng Chris
tus; zU rijn de opzichters bU de tornieren, de
afkondlgers van den kampstrijd.
Baanderheer. Zoo heette in het hei
lige Roomsche RUk elke edelman, die het recht
had om onder eigen banier ten strijde te trek
ken. Dit recht kwam toe aan den hoogsten
adel, maar werd door den keizer ook aan an
deren verleend ter beloonlng van dapperheid
en trouw. Zoo roept In de Kruisvaart de baan
derheer in het vendel zUn vier herauten met
hun volgelingen op om onder eigen vendelvlag
op te trekken in het leger van Christus Konlng.
Baljuw. Deze naam van den hoogsten
leekenleider van een cohort was de titel van
een slotvoogd met rechtsmacht.
Basseleer. Zoo werd genoemd een Jong
edelman, die geen geld had om onder eigen
banier te strUden, en daarom de banier van
een ander volgde. HU stond
schildknaap in en streef*
nu waarlUk tot het doel leiden, als middel bU
de vrije jeugdvormlng, dat men zich WJ de lei
ding er vaa voorstelt.
taal te komen toelichten op morgenavond in
het Sociëteitsgebouw van de Rottentlam8c.be
Diergaarde-
van de N.V. Boekhandel en Drukkerij, voor
heen E. J. Brill aldaar en Ud van de Wa*
schappij der Nederlandache Letterkunde.
daarom werd de bestrijding der Turken hun deroe Kruisvaart. Men wil geen antieke ridders
bUzonder Ideaal. De bezielende gedachte maak- kweeken, maar ridders van dezen tUd, iets
je hen tot godsdienstige menschen; de Wet van eigen» aan het streven der Jongens geven op»