Valschheid in geschrifte
Het spoorwegpersoneel en het
Rijkspersoneel
Missie-Zondag
1934
ZADELHOFF
DOETINCHEM
GEMEENTE-ARCHITECT
VERDACHT
I
Motiveert een vergelijking
der loonen loons
verlaging?
DONDERDAG 11 OCTOBER 1934
tocht gemaakt met de F. 36
4 ministers in F 36
Kasteel Radboud te
1
Medemblik
De arbeidsomatandigheden
WRAK AANGETROFFEN
Vermoed el yk van een baggermolen
Een prachtig batig saldo
DE MELBOURNE-RACE
HET TREKPAARD-STAMBOEK
Anderhalf jaar straf
gevorderd
AANRANDER ZES JAAR
ACHTER SLOT
AFWEERGESCHUT WORDT
BEPROEFD
Extra K. L. M.-vliegtuig naar
de start
NATIONALE MISSIE-
WEDSTRIJD
DE PESTGEVALLEN
TE BATAVIA
Het droevig ongeluk te
Nootdorp
Mijnhardt’s
Laxeertabletten
regelen zonder Kramp of Pijn.
Door een overeenkomst met het
Ryk komt het vry te ataan
Gisterochtend hebben de Ministers Colijn, Deckers, Van
Schaik en De Wilde een bezoek gebracht aan Schiphol en
een
Pleidooi
De leidende gedachte is, dat
Christus gestorven is voor
alle menschen
Bezoek aan Schiphol en rond
vlucht met het nieuwste
Fokker-product
Onjuist, maar kan voorkomen
in zyn functie te Huizen zou
zich ruim f 1300 hebben
toegeëigend
Het geld voor verdachte
f w
o
r
f
ar-
wordt de verdachte uitvoerig onder-
de
Waarom zou Ik het niet doen?
met
nebben ge
slecht* het
L. bestaat
De steenen zyn uitbetaald aan den onbe
kenden Loodsma (volgens wrd.), doch wk en
▼an
van
het
het
"BATAVIA, 10 Oct. (Aneta) Nog Mn contact
persoon Is verder In de Centrale Burgerlijke
Ziekeninrichting opgenomen.
BIJ geen der zieken is echter peet geconsta
teerd, zoodat men hoopt hier met gewone ge
vallen van koorts te maken te hebben.
loonen
die
Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
samengesteld. Voorts Is getuige van meenlng,
dat de chef van gemeentewerken in een kleine
gemeente, zooals Hulzen, meestal niet beschikt
over voldoende personeel voor de contróle. De
werkkring is te druk om zelf die contróle uit te
oefenen.
het wakend oog van
snapt.
Het geld is
Loodsma, want
verd. zijn de 60 000 steenen er wel geweest,
maar door diefstal etc. is er een groot aantal
weggeraakt.
Een tetuige A décharge, een reiziger, verklaar-
De K L M. heeft besloten om ten gerieve van
belangstellenden, die de start van de deelnemers
aan de groote luchtrace EngelandAustralië
wenachen bU te wonen, een tocht naar Mlddle-
hal, het vliegveld van vertrek te organlseeren.
Het extra vliegtuig, dat voor dit doel Ingelegd
wordt, vertrekt Vrijdag 19 October te 13.16 van
Amsterdam, vla Rotterdam naar Londen en
keert Zaterdagmiddag of Zondagochtend naar
Nederland terug.
Woensdag geschiedde op de Noorderbegraaf-
plaats te Hilversum de teraardebestelling van
de twee slachtoffers. Zondig by den onbewaak-
ten overweg te Nootdorp door een trein gedood.
Het waren de 35-Jarige motorrijder J. F Bo
gaard en zjjn verloofde, de 28-jarige W. Schip
per.
Vanuit het huls aan de Bussumerstraat wer
den onder zeer groote belangstelling de kisten
In den lijkwagen gedragen, terwijl er langs den
weg naar het kerkhof eveneens veel belangstel
lenden waren. Ook op de Noorderbegraafplaats
was de belangstelling groot, toen de beide kis
ten in Mn graf werden neergelaten.
Ds. van Uchelen sprak aan de groeve woor
den van troost tot de diepbedroefde familie
leden.
De heer 8. L. van Riet voerde namens de
Goolsche Motorclub het woord. Spr. schetste den
overleden motorrijder als een kalm en zeser
rijder,die niet door onvoorzichtigheid Is ge
grepen. Spr. ultte woorden van deelneming tot
de familie.
Namens de motorclub Lelden en Omstreken’,
die den puzzlerlt, tijdens welke het ongeluk
plaatsgreep, organiseerde, sprak de heer J. Jan
son enkele woorden.
Een der familieleden dankte voor de betoonde
belangstelling.
Er waren zeer veel bloemstukken.
Het batig saldo van den Nationalen Mlssie-
wedstrijd op 30 Sept. JL te Hoorn gespeeld tus-_
schen de elftallen van Utr/cht en Haarlem, zal.’
naar wij vernemen, ruim ƒ900 bedragen. Het
definitieve bedrag zal deze week worden bekend
gemaakt, als de laatste afrekeningen binnen
zjjn. Het financieel resultaat kan in elk geval
reeds nu schitterend worden genoemd.
Het verhaal, dat verd. doet over zijn ontmoe
ting en onderhandelingen met Loodsma, is naar
pi ’s meenlng zeer aannemelijk. Ook is het zeer
goed mogelijk, dat het schip, zonder dat de ha
venmeester dit wist, in de Huizer haven is ge
lost. De havenmeester heeft indertijd voor de
commissie van onderzoek verklaard, dat het wel
gebeurde, dat schepen op verzoek van den ge
meente-architect vrijdom van havengeld werd
verleend, wanneer zij materialen voor de ge
meente aanbrachten.
Uitvoerig besprak pl. de boekingen en opga
ven der werklieden, waarvan vaststaat, dat zij
te weinig boekten. Natuurlijk poogde verd. ook,
wat materialen over te houden, om bulten
de begrootlng om nog op andere plaatsen
herstellingen en verbeteringen aan te brengen.
„Als men de zaak van deze zijde bekijkt, wie
zou dan nog een steen op verd. willen werpen?"
roept pleiter uit. Er ia Inderdaad nog een stee-
nentekort te Hulzen van 6 A TO00 steenen. doch
dat Is op een omzet van 450.000 niets Er is geen
bedrijf, dat zoo aan diefstal bloot staat, als ge
meentewerken. Vervolgens bespreekt pi. de con
clusies van den schrlftdeskundlge, dr. Schrijver.
Er Is slechts Mn handteekenlng en daaruit mag
men, naar pl.'s meenlng, de Identiteit van den
schrijver niet vaststellen.
Ongetwijfeld zal de rechtbank tot dezelfde
conclusie komen als pleiter: „Deze man t«•on
schuldig," aldus eindigde mr. Vonkenberg zijn
pleidooi.
BU het laatste woord zelde verd. nogmaals,
dat hU onschuldig was.
de groote Fokker boven de residentie kwam was
een hoogte van ongeveer 1200 M. bereikt.
De tocht werd vervolgens langs de kustlijn
vla Schevenlngen voortgezet naar Haarlem
even werd nog boven IJmuiden geclkeld, waar
na de richting Amsterdam werd ingeslagen. Na
nog boven de haven te hebben gevlogen, keerde
de F. 36 op Schiphol terug.
Het gezelschap was over den tocht zeer vol
daan. De ministers waren geestdriftig In hun
loftuitingen over dit toestel. Zijne Excellentie
ColUn had groote waardeertng voor deze nieu
we aanwinst van de luchtvloot, vooral achtte
hy het een groot voordeel, dat In deze nieuwe
machine een gesprek gevoerd kon worden, zon
der verheffing van stem.
Na aankomst op Schiphol bracht minister
Cohjn een bezoek aan de montage-loods van
Fokker, ter bezichtiging van den Verkenner
CJC., die in opdracht van het Departement van
Koloniën gebouwd wordt voor den militairen
vliegdlenst In Indlë.
Na nog eenlgen tyd In het Aero Clubhuis te
hebben vertoefd, vertrokken de Ministers naar
Amsterdam.
Nog deze WMk. aldus meldt .Het Volk” wordt
te Den Helder het luchtafweergeschut van
Vickers verwacht, dat door een speciale com
missie zal worden beproefd.
Reeds gerulmen tijd Is dese bezig construc
ties van Vickers uit Engeland. Bofors uit Zwe
den en Schneider uit Frankrijk te beproeven,
waarna tot aanschaffing van een aantal luchl-
afweer kanonnen zal worden overgegaan. To
taal sou ongeveer voor 2.500.000 aan geschut en
De verdediger, mr. Vonkenberg, stelde in zyn
pleidooi voorop, dat er In kleine gemeenten on-
gewenschte dingen kunnen gebeuren, die ten
nadeele van hen. die de verantwoording dra
gen, kunnen worden uitgelegd. Er Is In dit geval
een valsche handteekenlng geplaatst, doch dit
bewUst geenszins, dat het stuk valsch is. Voor
een bedrag van 1340 gulden zal verd. toch zijn
positie niet In de waagschaal stellen. Dit is
vooral duldeiyk als men weet, dat hy geweigerd
heeft duizend gulden aan te nemen van een
makelaarskantoor om een verkaveling te be
gunstigen, die hU niet kon verantwoorden.
U houdt natuurlijk ook van
echte Qeldersche
ROOKWORST
Vraagt daarom Uw leverancier
het merk
dan eerst smult UI
Het blUkt, dat getuige zelf het vermoeden had,
dat het Loodsma was, hy had by den schipper
aangedrongen de waarheid te zeggen als hy
onder den naam Loodsma steenen had geleverd
In de haven van Hulzen. Ik wilde hem laten
teekenen, dat hy Loodsma niet kende, maar
dat weigerde hU.
President: Ja, hy zag u en verd. voor oplich
ters aan.
het
toeslag
Gistermorgen tegen half elf kwamen per auto
op Schiphol aan de minis'ers ColUn de Wilde.
Deckers en van Schaick. Z-U werden by het ge
bouwtje van de Aero Club ontvangen door den
heer E. Crone, voorzitter "an de Amsterdam-
sche Aero Club, den heer J. ter Haar Jr„ wet
houder van de handelslnrlchtingen den heei
C. G. Vattler Craane, gedelegeerd commissaris
van de Fokkerfabrieken, Ir. Stephan van de
Fokkerfabrieken en den heer Ir. Boogert. direc
teur van de handelsinricht'ngen.
Na eenlge oogenblikken vertoefd te hebben in
het Clubhuis werd door het gezelschap gewan
deld naar de F. 36, die vo-r het vertrek gereed
stond. Om even over halt elf ging deze groote
vogel voor een rondvlucht van ongeveer ander
half uur de lucht In met bovengenoemd gezel
schap, waarbU zich nog c-mlge dames hadden
gevoegd. De F. 36 werd bestuurd door den heer
Meinecke van de Fokkerfar-rlek
Tegen twaalf uur streek de F. 36, waarin de
vier ministers gezeten waren, weer op Schiphol
neer. De tocht had ruim een uur geduurd. Van
Schiphol was rechtstreeks gevlogen ni»r Rot
terdam, alwaar boven de stad en de havens
werd gecirkeld, waarna vervolgens over het
Westland naar Den Haag werd gegaan.
Had de F. 36 tot nu toe laag gevlogen, toen
TANDJONG PRIOK. 10 Oct. (Aneta) Aan de
kust bU TJllatjap Is pl.m achthonderd meter
ten Zuid-Oosten van den uiterton een drijvend
wrak gezien, dat voor d" scheepvaart gevaar
oplevert. Het is vermoedel'.jk het wrak van den
baggermolen, Jaren geleden door de firma WUs-
muller Cq, uit Holland naar de Walvlsch-baal
gesleept, waarbU toen de beggermoler onderweg
kapseisde en een paar Jaar later nog drUvende
werd aangetroffen.
Zondag 21 October wordt op verlangen van
Z. H. den Paus de JaarlUksche Missie-Zondag
gehouden. De H. Stoel zelve heeft innig ver
band gelegd tussehen de viering van het Ju
beljaar der Verlossing en de aansporing tot
hernieuwde Missleactle. en daarom als leidende
gedachte voor dezen Mlssie-Zodag aangegeven
het grond-dogma der Verlossing, dat Christus
gestorven Is voor alle menschen.
Zoowel de dankbaarheid voor de overvloedigs
zegeningen der Verlossing als het onomstooce-
Hjke feit, dat de groote meerderheid der men
schen, gedeeltelijk door eigen verblindheid,
maar hoofdzakelijk zonder haar schuld, In de
zichtbare zegeningen dier Verlossing, d 1. in de
heilzame prediking, leiding en verzorging der
Katholieke Kerk nog niet deelen. zullen de
kinderen dier Kerk, gemakkeUjk aansporen cm
haar aandeel In de uitbreiding van het Ver
lossingswerk door hartelijke gebeden en milde
offers in edelmoedigheid te brengen.
Een Intens medeleven en medewerken met
den mlssle-arbeld der Kerk moge het succes
zijn van den komenden Missie-Zondag.
In alle kerken zal op 21 October de Votlef-
mls tot Voortplanting des Geloofs worden op
gedragen, over de Missiën worden gepreekt en
een collecte voor het Pauselyk Genootschap tot
Voortplanting des Geloofs worden gehouden.
Het bestuur van het Nederlandsche trek-
paardstamboek deelt mede, dat het Belgische
stamboek bereid is onder zekere voorwaarden
Nederlandsche paarden na keuring in het
Stamboek in te schrijven. Het Nederlandsche
Trekpaardenstamboek heeft bereids by schrij
ven van 3 Mei 1934 geantwoord met de door
België gestelde voorwaarden accoord te zullen
gaan en wederom (sinds December 1933 is dit
opgeheven) Belgische paarden in zyn stamboek
te zullen Inschryven, mits het Belgische stam
boek accoord gaat, dat de gestelde voorwaarden
ook gelden voor de inschrUving van Belgische
paarden in het Nederlandsch Stamboek.
Tot nog toe is hierop geen bevestigend ant
woord ontvangen, waardoor de xg. erkennings-
kwestie nog hangende is en vooralsnog geen
inschryvingen van Belgische paarden In bet
N derlandsch stamboek kunnen geschieden.
Rechter Mr. Boon: Vindt u het niet onjuist
dat een chef van gemeentewerken een contract
afsluit voor de levering van 60.000 steenen met
een volmaakt onbekenden man.
Getuige acht dit Inderdaad onjuist, maar hy
kan zich voorstellen dat dergeiyke dingen In
een kleine gemeente voorkomen.
Dan komt de burgemeester van Huizen,
heer J. W Egberts voor het hekje.
De president vraagt getuige of er wel eens
schepen vrijgesteld worden van havengeld.
De heer Egberts zegt, dat dit in byzondere
gevallen mogelyk Is, byv. by een schip van den
R y kswaterstaat.
President: En een schip met steenen van de
gemeente?
Getuige: Dat kan voorkomen op order van den
gemeente-architect.
President: Bent u met verd. op bezoek ge
weest by schipper Boonstra?
Getuige: Ja, we hebben hem gevraagd of hy
Loodsma was. Hy ontkende dit en hy ontken
de óók in 1931 steenen in de haven te hebben
gebracht.
President: Meende verd. hem te herkennen
als Loodsma?
Getuige: Ja, zyn stem leek er op, zei hy.
volgens B|r eigen argumentatie de loo
nen dus Tuigt niet mogen verlagen.
Zoo zie ik het Inderdaad:
Men vindt de sjioorwegloonen over het
algemeen „niet onjuist”, d. w7z. niet te
hoog; zij zouden echter omlaag moeten,
omdat ze boven de Rijksloonen zouden uit
steken.
Dit laatste la naar wij bewezen heb
ben juist niet het geval; integen
deel, dus....
Wij begrepen, wat het „dus” te bedui
den had; maar de heer Timmermans had
nog meer pijlen op zijn boog:
de loonen van het Rijk zijn hooger
dan die der spoorwegen, maar toch acht
de Regeering de Rijksloonen njet (meer)
te hoog en niet (meer) voor verlaging vat-
immers, in de toelichting tot het
zestig-mlllioenen-plan hebben niet minder
dan 6 onzer ministers in Juni 1L verklaard,
dat ten aanzien van de verlaging der loo
nen van het Rijkspersoneel reeds het noo-
dige gedaan was: er zou dus geen vermin
dering meer komen; en in de Mil-
lioenennota (en dat zegt wat!) is ook geen
vermindering voorgemeld.
Laat de directie in deze omstandigheden
het spoorwegpersoneel, dat toch al zóó
zwaar heeft moeten bloeden, nu niet weer
opnieuw zoo gevoelig treffen met een ver
laging van in doorsnee 5 pCt., welke voor
sommigen misschien 3 pCt., voor vele an
deren, vooral In de mlnlma-groepen, daar
entegen zelfs 8 pCt. loonsverlaging batep-
kentl
De Roermondsche rechtba.ik heeft een 44-
jarigen Pool, overeenkomstig den elsch, tot zes
Jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens aanran
ding van een vrouw te Arcen.
schoon een vreemdeling in Huizen opvalt. Noch
het lossen, noch de steenen zelf zyn ooit door
iemand gezien. De 62.000 steenen zijn zelfs aan
den havenmeester ont-
Dat Is dus het zuiver financleele ge
deelte van de kwestie; nu het verschil in
arbeidsomstandigheden.
Dat verschil mag waarlijk niet onder- j
schat worden: bij de spoorwegen werken
de arbeiders b.v. 57 uur per week, bij
het Rijk 48 uur.
Daarbij mogen ook niet vergeten worden
de Zondags- en nacht-diensten van Mn
groot deel der spoorwegmannen.
En hoeveel zwaardere verantwoordeUjk-
heid rust over het algemeen op dén spoor-
wegman! Men vergelijke eens een dood-
gewonen lijn- of wissel-werker, die bij
nacht en ontij, ook In den barren winter,
z(jn werk verricht, met Mn straatveger
van Waterstaat, die rustig de blaeren van
den weg veegt.
Welk een verantwoordelijkheid draagt de
overwegwachter! Onlangs is er nog zoo’n
wachter met zeer laag loon veroordeeld tot
100.boete of 2 maanden hechtenis, om
dat hij vergeten had, de boomen té slui
ten; de man was natuurlijk ernstig in ver
zuim, maar een dergeUjke boete staat toch
In géén verhouding tot het genoten loon;
mag men Iemand met zóó laag loon eigen
lijk wel verantwoordelijkheid laten dragen
in dergelijke mate, dat bij overtreding Mn
zoo hooge boete geëischt kan worden?
Als men uw zienswijze volgt, zou de
directie, gezien vooral de loonsverhoudin-
gen tussehen Rijks- en spoorwegpersoneel,
de, dat een man, wiens naam hy niet kende,
hem op zekeren dag had gevraagd of hy
getuige ook misschien
voor 62.000 steenen. Deze
Woensdagmiddag Is voor de Amsterdamsche
rechtbank behandeld de rechtzaak tegen den
gemeente-architect van Huizen, verdacht van
valschheid in geschrifte, waardoor hy zich ruim
f 1300 toegeëigend zou hebben.
Er werden twee gemeente-werklleden ge
hoord. die verklaren, dat er inderdaad meer is
opgegeven dan vervoerd werd.
Pres.: Dus de dagstaten werden niet heele
maal eeriyk opgemaakt.
Get.: Neen, niet heelemaal
Pres.: Heeft uw superieur niet tegen u ge
zegd: „er is te weinig geboekt, er moet meer
worden opgeschreven.”
Getuige herinnert zich dit niet meer.
Een volgende getuige, gemeente-werkman,
heeft op zekeren dag van den boekhouder ge
hoord. dat er 40.000 steenen te kort waren.
Pree Heeft de architect wel eens tegenover
u geklaagd, dat er te weinig contróle was over
de voorraden?
Getuige herinnert het zich niet meer, wel
heeft de gemeente-architect eens gesproken
over een werf, waar al het materiaal gecentra
liseerd opgeslagen kon worden.
De schipper J. Meinen uit Amersfoort ver
klaart, dat verdachte hem op zekeren dag had
opgezocht en hem gezegd, dat hy aan de com
missie van onderzoek moest verklaren, dat hy
eens vrijgesteld was van havengeld en ny
’s nachts grint had gelost voor dat de haven
meester er by was geweest. Verdachte had hem
ook aangezet onjuiste opgaven te doen Inzake
de grlntleverantlcs.
Verdachte: Die man liegt, hy Is In Hulzen
belnfluenceerd
Pres.Dus hy legt volgens u een meineed af.
Verd.: Juistl
Schipper Boonstra uit Groningen had In 1932
bezoek aan boord van zyn schip gehad van twee
hoeren, een van hen was de verdachte, de twee
de was, naar getuige meent, de burgemeester
van Hulzen.
De hoeren hadden hem gevraagd of hij in 1931
met een schip steenen In de haven van Hul
zen was geweest.
Pres.: En wat hebt u geantwoord?
Getuige: Ik heb t natuuriyk ontkend, ik ben
maar één keer In Hulzen geweest en dat was
In 1916.
De Directeur der gemeentebedrijven te Bus-
sum Ir. J. Gerber legt eenlge verklaringen af
betreffende betrouwbaarheid en juistheid van
niet betaald aan
die bestaat niet.
Aan wien anders, is het geld uitbe
taald dan aan verdachte? Hy alleen
heeft de comedie op touw gezet en
hy alleen had belang by de uitbeta
ling. Daarbij komt nog de conclusie
van het doorwrocht rapport van den
deskundige dr. Schrijver.
Spr. achtte de valschheid in ge
schrifte, tweemaal gepleegd, bewe
zen. De feiten zijn zeer ernstig. Spr.
requireert een gevangenisstraf van
één jaar en zes maanden.
Over de geheele linie
U noemt hier twee speciale gevallen,
maar hoe gaat het over de geheele linie?
Over héél de linie wordt bij de spoor-
wegen minder loon ultgekMrd dan door
het Rijk, behalve dan misschien in enkele
hoogst zeldzame gevallen, welke overigens
in benaming en werk niet te vergelijken
zyn.
Nemen wij een andere functie:
een conducteur der posterijen verdient
per jaar f 2160; een conducteur der
spoorwegen f 1766.40;
een conducteur der (XMterljen eerste klas
f 2340; een met hem gelijk te stellen
hoofdconducteur der spoorwegen f 2009.28.
Zjjn er, bulten den kindertoeslag, nog
meer factoren, welke de spoorwegloonen
In verhouding tot de Rijksloonen ongun
stig beïnvloeden?
DAArover wilde Ik het juist nog heb
ben: zoowel voor Rijks- als spoorwegper
soneel bestaan classificaties voor stands
plaatsaftrek; het Rijk kent 3 klassen: le
klas: 100; 2e klas 96; 3e klas 92.
Bij de spoorwegen kent men echter 4
klassen: 100, 97, 94 en 91.
Nog ongunstiger wordt dit beeld, wan
neer men daarbij bedenkt, dat bij de spoor
wegen niét minder dan 23 groote stand
plaatsen In de tweede klas gerangschikt
zijn, welke voor het Rijk tot de eerste klas
behooren; en dat zijn juist de gemeenten,
Enkele jaren geleden, In Augustus 1931 ts
een groot gedeelte van de fabriek der firma
Kooy en Trompetter te Medemblik afgebrar>d,
en In een ruïne veranderd.
Voor velen was dit een welkome gelegenhe’d
er by de betrokken Instanties op aan te dringen
de fabriek op een andere plaats te doen her
bouwen. zoodat het kasteel vry zou komen te
liggen.
Na langen tyd van strijd en allerlei verdacht
makingen is thans een overeenkomst met de
Regeering tot stand gekomen van den volgenden
Inhoud.
De firma Kooy en Trompetter verpllcnt rich
de uitoefening van haar bedrijf van het ver
duurzamen van levensmiddelen op baar tegen
woordig fabrieksterrein naby het kasteel Rad
boud te staken en om zoo spoedig mogelyk de
uitoefening van dit bedrijf weder ter hand te
nemen op een ander binnen de gemeente Me
demblik gelegen terrein.
Het fabrieksterrein naby Radboud wordt met
het pakhuis Padang en met nog eenlgen ande
ren gemeentegrond aan het Ryk in eigendom
afgestaan.
De af te stane grond wordt van gemeente
wege geëgaliseerd en daarna als plantsoen aan
gelegd en onderhouden. De kosten van dezen
aanleg zullen echter worden gerestitueet d zxj-
dra het Ryk te eenlger tyd mocht pesluiten dat
plantsoen niet meer voor het publiek toeganke-
lyk te stellen.
Als vergoeding voor een en ander stelt het
Ryk beschikbaar een bedrag van f30900 te vol
doen in termynen. Al deze bedragen worden
uitbetaald aan de Gemeente, die deze echter
weer uitkeert aan de firma Kooy en Trompetter
Donderdag zal deze aangelegenheid in een I
openbare raadsvergadering worden behandeld
soneel gehuisvest zijn: Alkmaar, Amers
foort, Assen, Deventer, Dordrecht. Eind
hoven, Enschede, Hilversum, Hertogen-
bosch, Maastricht, enz.
Bovendien zyn er 20 standplaatsen die
voor het Ryk tot de tweede klas gerekend
worden, in de derde klas gezet voor de spoor
wegen, o. a. Bolsward, Boxtel, Culemborg,
Ede, Harderwyk, Velsen, enz.
Zoo wordt het spoorwegpersoneel op ver
schillende manieren méér bekort dan het
RykspersoneeL
Dan zyn er nog de z. g. duurtekringen,
waarbinnen wonend men In aanmerking
komt voor een hoogere klas; maar de
grenzen van die kringen vallen lang niet
altyd samen met de grenzen der gemeen
ten alweer ten ongunste van het spoor
wegpersoneel, dat zich kleinere kringen
dan de gemeentegrenzen om te wonen
(met recht op hoogere klasindeeling) toe
gekend ziet.
Ten slotte moet Ik er nog op wyzen, dat
het Ryk omnaby 275 verschillende bezol-
diglngsschalen kent, terwyi er voor het
spoorwegpersoneel maar 24 bestaan, waar
van de 9 hoogste, die alleen op de hoogere
ambtenaren betrekking hebben', elgeniyk
nog bulten beschouwing moeten bUjven.
Alles werkt ertoe mee, dat praktisch voor
het spoorwegpersoneel ongunstigere toe
standen geschapen worden dan voor het
RykspersoneeL
w 7 aarom meent de directie van de
\/W Nederlandsche Spoorwegen, „dat de
bezoldiging van het geheele spoorweg
personeel eenlge verlaging zal moeten on
dergaan”?
Omdat sedert jaren de loonen van dit
personeel zich richtten naar de Ryksloo-
nenj
omdat de regeering de spoorwegtekorten
bypast en er dus in ’t gunstigste geval
Mn g e 1 y k e bezoldiging mag plaats
hebben;
omdat, ten slotte, de
spoorwegpersoneel boven
Rijkspersoneel uitgaan.
Wat Is uw meenlng omtrent deze ar
gumentatie? vroegen wy den heer Tim
mermans, secretaris van ,jBt. Raphaël” en
van den Personeelsraad der Nederlandsche
Spoorwegen, dien wy biykens een vóór
eenlge dagen In dit blad verschenen arti
kel over de loonpositle van het spoorweg
personeel Interviewden.
Ik meen, dat de directie zich door
haar eigen argumentatie gehéél heeft vast
gezet; zy neemt de loonen van het Rijks
personeel als norm; zy beweert, dat de loo
nen van het spoorwegpersoneel niet boven
die van het Rykspersoneel mogen uitgaan,
zéker niet, nu de spoorwegen zoo groote te
korten te boeken hebben, welke door het
Ryk bygepast moeten worden; zy beweert,
dat de loonen van het spoorwegpersoneel
uitgaan boven die van het Rykspersoneel,
en dat er dust
Loonsverlaging moet volgen....
Juist! Maar die argumentatie Is juist
heelemaal niet juist. Alles is hier afhan-
keiyk gesteld van een vergeiyking: welk
personeel verdient er méér: dat van de
Spoorwegen of dat van het Ryk?
En nu is het voor ons een klein kunstje,
met de stukken in de hand te bewyzen,
dat het spoorwegpersoneel niet méér, maar
juist minder verdient dan het personeel in
*s Ryksdienst; waardoor dus heel de grond
slag voor de loonsverlagings-argumentatie
der directie wegvalt.
In de vergeiyklng zit *t *m juist; mini*
ter en oud-directeur der Nederlandsche
Spoorwegen, Ir. Kalff, is van oordeel, dat
het bedrijf der spoorwegen geheel op zich
zelf staat, dat het zichzelf bedruipen moet,
dat we dus niets te maken hebben met de
loonen van het Rykspersoneel; de hui
dige directie der Spoorwegen echter denkt
daar gelukkig eenigszins anders over,
kykt wel degeiyk naar analogie.
Maar Juist daardoor doordat zdj zoo
fair wil zyn bre^t zlj haar eigen argu
mentatie af: 'S
het spoorwegpersoneel verdient zooals
gezegd méér, maar minder dan het
Ryiyprfsoneel. en dat mindere Is niet
alleen In loonbedragen, maar ook In
beidsomstandigheden uit te drukken.
Bepalen wy ons eerst tot de loonbe
dragen.
Welnu, er is wel eens geschreven over
een dood gewonen te Amsterdam wonen
den remmer, die zóó maar ongeveer f 29.
per week verdienen zou; gaat de dreigende
verlaging (van ruim 3 pCt.; voor de mi
nimaal-bezoldigden zelfs van 8 pCt.) dóór,
dan krijgt deze Amsterdammer, na aftrek
van zyn 8% pCt. pensloenstorting, netto
f 24.46 per week. En dat biyft zoo tot en
met 2 kinderen, terwyi een met hem geUJk
te stellen Ryksarbelder (een arbeider zon
der vakbekwaamheid) met aftrek van 10
pCt. pensloenstorting per week toch steeds
nog netto 24.70 In handen krijgt.
Het Rykspersoneel ontvangt echter kin
dertoeslag van het eerste kind af, en wél
met een minimum van f 60.by
spoorwegpersoneel begint de
zooals gezegd eerst by het derde kind
en dan nog met een minimum van f 50.
Zoo verdient een spoorwegarbeider
6 kinderen ƒ28.30 p. w., tegenover een
Ryksarbelder met evenzooveel kinderen:
f 31.60; een verschil dus van f 3.30 p.
week.
„een gaatje” wist
man kon, volgens
getuige, de geheimzinnig- Loodsma zyn ge-
Later bad hy den man op de beurs nog eens
ontmoet en deze had htm toen gezegd, dat
hy de steenen verkocht r_ad.
Dan wordt de verdachte uitvoerig onder
vraagd door den president Hy zegt, dat het
certificaat van betaling op zyn order door den
boekhouder is opgemaakt. Dit certificaat Is
door verd. gegeven aan Loodsma Verdachte
had Loodsma In Amsterdam ontmoet, deze had
hem 62.000 steenen te koop aangeboden. Verd
had een monster gezien en de steenen waren
goed.
President: Waarom kocht U van een onbe
kenden man?
Verdachte:
Het scheelde me ƒ2 per duizend.
President: Dus op zekeren dag zijn ze In de
haven van Hulzen aangekomen?
Verdachte: Juist, maar wie ze gelost heeft
weet ik niet. Of Loodsma zelf de schipper is
geweest, of Iemand anders, weet verd. ook
niet. Met klem houdt verd voL dat Inder
daad de 62.000 steenen zyn geleverd en dat het
geld niet door hem, doch door Loodsma Is
geïnd.
President: Dus In weerwil van de getuigen
verklaringen houdt U Uw onschuld voL
Verdachte: Zeer zekerI
Het woord is dan aan den Officier van Jus
titie, mr. Versteeg, die woorden van hulde
brengt aan den ryksrechercheur en den rech-
ter-commlssaris. die in deze zaak l
werkt.
Uit de verschillende fraudes is i
geval Loodsma ten laste gelegd.
De verdachte houdt vol. dat deze
en de leverantie is geschied.
Van deze zyde, aldus het O. M. zyn wy over
tuigd van het tegendeel: Loodsma bestaat niet,
de steenen zyn nooit geleverd, het geld is in
den zak van verd. terechtgekomen.
Uitvoerig gaat spr. de verklaringen van de
verschillende getuigen na. Het verhaal van den
getuige A’ décharge over 'ien vreemdeling, die
steenen te koop aanbood bewyst niets in het
voordeel van verd. Die onbekende heeft im
mers nooit aan getuige gezegd, dat hy ver
dachte de steenen had »erkocht Het heek
verhaal over den aankoop is onaannemeUjk.
Er Is geweldig veel moeite gedaan om schip
per Loodsma te vinden. Het resultaat was ech
ter nihil. Verdachte heeft getracht schipper
Boonstra voor Loodsma ce doen aanzien. De
steenen zouden zyn aangekomen in Februari
1931. doch uit de cyfers hiykt, dat de water
stand in de Huizer haven toen zeei laag was
en het binnenkropen In dien tyd zeer moeiiyk
zou zijn geweest. De steenen zyn door nie
mand gezien, alleen door verd. Deze heeft
slechts opdracht gegeven tot betaling. De ge
heimzinnige Loodsma nwldde zien aan by
Getuige zegt dan, dat hy den Indruk had, dat
de schipper zyn waren naam trilde verbergen. Ik
wilde hem Iets laten opschryven, waarin de
naam Loodsma voorkwam, om het schrift te
kunnen vergeiyken met de valsche handteeke
nlng onder het ontvangbewys.
Op vragen van den verdediger verklaart ge
tuige, dat verd. steeds hësft aangedrongen op
een betere opslagplaats en meer contróle
Men zag echter op tegrn de groote kosten
en in den raad Is wel Mns gezegd: „er moet
al heel wat gegapt worden, wil het zoo duur
worden als een nieuwe opslagplaats.
Officier: Van wanneer is het schorsings
besluit van den raad?
Getuige* De definitieve schorsing van verd.
is Ingegaan in Januari 1933.
Uitvoerig wordt dan de beweerde leverantie
van de 62 000 steenen besproken, die In de
haven van Huizen zoude** zyn gebracht dcor
zekeren Loodsma.
waar de duizenden van het spoorwegper-