Valschheid in geschrifte Het spoorwegpersoneel en het Rijkspersoneel Missie-Zondag 1934 ZADELHOFF DOETINCHEM GEMEENTE-ARCHITECT VERDACHT I Motiveert een vergelijking der loonen loons verlaging? DONDERDAG 11 OCTOBER 1934 tocht gemaakt met de F. 36 4 ministers in F 36 Kasteel Radboud te 1 Medemblik De arbeidsomatandigheden WRAK AANGETROFFEN Vermoed el yk van een baggermolen Een prachtig batig saldo DE MELBOURNE-RACE HET TREKPAARD-STAMBOEK Anderhalf jaar straf gevorderd AANRANDER ZES JAAR ACHTER SLOT AFWEERGESCHUT WORDT BEPROEFD Extra K. L. M.-vliegtuig naar de start NATIONALE MISSIE- WEDSTRIJD DE PESTGEVALLEN TE BATAVIA Het droevig ongeluk te Nootdorp Mijnhardt’s Laxeertabletten regelen zonder Kramp of Pijn. Door een overeenkomst met het Ryk komt het vry te ataan Gisterochtend hebben de Ministers Colijn, Deckers, Van Schaik en De Wilde een bezoek gebracht aan Schiphol en een Pleidooi De leidende gedachte is, dat Christus gestorven is voor alle menschen Bezoek aan Schiphol en rond vlucht met het nieuwste Fokker-product Onjuist, maar kan voorkomen in zyn functie te Huizen zou zich ruim f 1300 hebben toegeëigend Het geld voor verdachte f w o r f ar- wordt de verdachte uitvoerig onder- de Waarom zou Ik het niet doen? met nebben ge slecht* het L. bestaat De steenen zyn uitbetaald aan den onbe kenden Loodsma (volgens wrd.), doch wk en ▼an van het het "BATAVIA, 10 Oct. (Aneta) Nog Mn contact persoon Is verder In de Centrale Burgerlijke Ziekeninrichting opgenomen. BIJ geen der zieken is echter peet geconsta teerd, zoodat men hoopt hier met gewone ge vallen van koorts te maken te hebben. loonen die Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten. samengesteld. Voorts Is getuige van meenlng, dat de chef van gemeentewerken in een kleine gemeente, zooals Hulzen, meestal niet beschikt over voldoende personeel voor de contróle. De werkkring is te druk om zelf die contróle uit te oefenen. het wakend oog van snapt. Het geld is Loodsma, want verd. zijn de 60 000 steenen er wel geweest, maar door diefstal etc. is er een groot aantal weggeraakt. Een tetuige A décharge, een reiziger, verklaar- De K L M. heeft besloten om ten gerieve van belangstellenden, die de start van de deelnemers aan de groote luchtrace EngelandAustralië wenachen bU te wonen, een tocht naar Mlddle- hal, het vliegveld van vertrek te organlseeren. Het extra vliegtuig, dat voor dit doel Ingelegd wordt, vertrekt Vrijdag 19 October te 13.16 van Amsterdam, vla Rotterdam naar Londen en keert Zaterdagmiddag of Zondagochtend naar Nederland terug. Woensdag geschiedde op de Noorderbegraaf- plaats te Hilversum de teraardebestelling van de twee slachtoffers. Zondig by den onbewaak- ten overweg te Nootdorp door een trein gedood. Het waren de 35-Jarige motorrijder J. F Bo gaard en zjjn verloofde, de 28-jarige W. Schip per. Vanuit het huls aan de Bussumerstraat wer den onder zeer groote belangstelling de kisten In den lijkwagen gedragen, terwijl er langs den weg naar het kerkhof eveneens veel belangstel lenden waren. Ook op de Noorderbegraafplaats was de belangstelling groot, toen de beide kis ten in Mn graf werden neergelaten. Ds. van Uchelen sprak aan de groeve woor den van troost tot de diepbedroefde familie leden. De heer 8. L. van Riet voerde namens de Goolsche Motorclub het woord. Spr. schetste den overleden motorrijder als een kalm en zeser rijder,die niet door onvoorzichtigheid Is ge grepen. Spr. ultte woorden van deelneming tot de familie. Namens de motorclub Lelden en Omstreken’, die den puzzlerlt, tijdens welke het ongeluk plaatsgreep, organiseerde, sprak de heer J. Jan son enkele woorden. Een der familieleden dankte voor de betoonde belangstelling. Er waren zeer veel bloemstukken. Het batig saldo van den Nationalen Mlssie- wedstrijd op 30 Sept. JL te Hoorn gespeeld tus-_ schen de elftallen van Utr/cht en Haarlem, zal.’ naar wij vernemen, ruim ƒ900 bedragen. Het definitieve bedrag zal deze week worden bekend gemaakt, als de laatste afrekeningen binnen zjjn. Het financieel resultaat kan in elk geval reeds nu schitterend worden genoemd. Het verhaal, dat verd. doet over zijn ontmoe ting en onderhandelingen met Loodsma, is naar pi ’s meenlng zeer aannemelijk. Ook is het zeer goed mogelijk, dat het schip, zonder dat de ha venmeester dit wist, in de Huizer haven is ge lost. De havenmeester heeft indertijd voor de commissie van onderzoek verklaard, dat het wel gebeurde, dat schepen op verzoek van den ge meente-architect vrijdom van havengeld werd verleend, wanneer zij materialen voor de ge meente aanbrachten. Uitvoerig besprak pl. de boekingen en opga ven der werklieden, waarvan vaststaat, dat zij te weinig boekten. Natuurlijk poogde verd. ook, wat materialen over te houden, om bulten de begrootlng om nog op andere plaatsen herstellingen en verbeteringen aan te brengen. „Als men de zaak van deze zijde bekijkt, wie zou dan nog een steen op verd. willen werpen?" roept pleiter uit. Er ia Inderdaad nog een stee- nentekort te Hulzen van 6 A TO00 steenen. doch dat Is op een omzet van 450.000 niets Er is geen bedrijf, dat zoo aan diefstal bloot staat, als ge meentewerken. Vervolgens bespreekt pi. de con clusies van den schrlftdeskundlge, dr. Schrijver. Er Is slechts Mn handteekenlng en daaruit mag men, naar pl.'s meenlng, de Identiteit van den schrijver niet vaststellen. Ongetwijfeld zal de rechtbank tot dezelfde conclusie komen als pleiter: „Deze man t«•on schuldig," aldus eindigde mr. Vonkenberg zijn pleidooi. BU het laatste woord zelde verd. nogmaals, dat hU onschuldig was. de groote Fokker boven de residentie kwam was een hoogte van ongeveer 1200 M. bereikt. De tocht werd vervolgens langs de kustlijn vla Schevenlngen voortgezet naar Haarlem even werd nog boven IJmuiden geclkeld, waar na de richting Amsterdam werd ingeslagen. Na nog boven de haven te hebben gevlogen, keerde de F. 36 op Schiphol terug. Het gezelschap was over den tocht zeer vol daan. De ministers waren geestdriftig In hun loftuitingen over dit toestel. Zijne Excellentie ColUn had groote waardeertng voor deze nieu we aanwinst van de luchtvloot, vooral achtte hy het een groot voordeel, dat In deze nieuwe machine een gesprek gevoerd kon worden, zon der verheffing van stem. Na aankomst op Schiphol bracht minister Cohjn een bezoek aan de montage-loods van Fokker, ter bezichtiging van den Verkenner CJC., die in opdracht van het Departement van Koloniën gebouwd wordt voor den militairen vliegdlenst In Indlë. Na nog eenlgen tyd In het Aero Clubhuis te hebben vertoefd, vertrokken de Ministers naar Amsterdam. Nog deze WMk. aldus meldt .Het Volk” wordt te Den Helder het luchtafweergeschut van Vickers verwacht, dat door een speciale com missie zal worden beproefd. Reeds gerulmen tijd Is dese bezig construc ties van Vickers uit Engeland. Bofors uit Zwe den en Schneider uit Frankrijk te beproeven, waarna tot aanschaffing van een aantal luchl- afweer kanonnen zal worden overgegaan. To taal sou ongeveer voor 2.500.000 aan geschut en De verdediger, mr. Vonkenberg, stelde in zyn pleidooi voorop, dat er In kleine gemeenten on- gewenschte dingen kunnen gebeuren, die ten nadeele van hen. die de verantwoording dra gen, kunnen worden uitgelegd. Er Is In dit geval een valsche handteekenlng geplaatst, doch dit bewUst geenszins, dat het stuk valsch is. Voor een bedrag van 1340 gulden zal verd. toch zijn positie niet In de waagschaal stellen. Dit is vooral duldeiyk als men weet, dat hy geweigerd heeft duizend gulden aan te nemen van een makelaarskantoor om een verkaveling te be gunstigen, die hU niet kon verantwoorden. U houdt natuurlijk ook van echte Qeldersche ROOKWORST Vraagt daarom Uw leverancier het merk dan eerst smult UI Het blUkt, dat getuige zelf het vermoeden had, dat het Loodsma was, hy had by den schipper aangedrongen de waarheid te zeggen als hy onder den naam Loodsma steenen had geleverd In de haven van Hulzen. Ik wilde hem laten teekenen, dat hy Loodsma niet kende, maar dat weigerde hU. President: Ja, hy zag u en verd. voor oplich ters aan. het toeslag Gistermorgen tegen half elf kwamen per auto op Schiphol aan de minis'ers ColUn de Wilde. Deckers en van Schaick. Z-U werden by het ge bouwtje van de Aero Club ontvangen door den heer E. Crone, voorzitter "an de Amsterdam- sche Aero Club, den heer J. ter Haar Jr„ wet houder van de handelslnrlchtingen den heei C. G. Vattler Craane, gedelegeerd commissaris van de Fokkerfabrieken, Ir. Stephan van de Fokkerfabrieken en den heer Ir. Boogert. direc teur van de handelsinricht'ngen. Na eenlge oogenblikken vertoefd te hebben in het Clubhuis werd door het gezelschap gewan deld naar de F. 36, die vo-r het vertrek gereed stond. Om even over halt elf ging deze groote vogel voor een rondvlucht van ongeveer ander half uur de lucht In met bovengenoemd gezel schap, waarbU zich nog c-mlge dames hadden gevoegd. De F. 36 werd bestuurd door den heer Meinecke van de Fokkerfar-rlek Tegen twaalf uur streek de F. 36, waarin de vier ministers gezeten waren, weer op Schiphol neer. De tocht had ruim een uur geduurd. Van Schiphol was rechtstreeks gevlogen ni»r Rot terdam, alwaar boven de stad en de havens werd gecirkeld, waarna vervolgens over het Westland naar Den Haag werd gegaan. Had de F. 36 tot nu toe laag gevlogen, toen TANDJONG PRIOK. 10 Oct. (Aneta) Aan de kust bU TJllatjap Is pl.m achthonderd meter ten Zuid-Oosten van den uiterton een drijvend wrak gezien, dat voor d" scheepvaart gevaar oplevert. Het is vermoedel'.jk het wrak van den baggermolen, Jaren geleden door de firma WUs- muller Cq, uit Holland naar de Walvlsch-baal gesleept, waarbU toen de beggermoler onderweg kapseisde en een paar Jaar later nog drUvende werd aangetroffen. Zondag 21 October wordt op verlangen van Z. H. den Paus de JaarlUksche Missie-Zondag gehouden. De H. Stoel zelve heeft innig ver band gelegd tussehen de viering van het Ju beljaar der Verlossing en de aansporing tot hernieuwde Missleactle. en daarom als leidende gedachte voor dezen Mlssie-Zodag aangegeven het grond-dogma der Verlossing, dat Christus gestorven Is voor alle menschen. Zoowel de dankbaarheid voor de overvloedigs zegeningen der Verlossing als het onomstooce- Hjke feit, dat de groote meerderheid der men schen, gedeeltelijk door eigen verblindheid, maar hoofdzakelijk zonder haar schuld, In de zichtbare zegeningen dier Verlossing, d 1. in de heilzame prediking, leiding en verzorging der Katholieke Kerk nog niet deelen. zullen de kinderen dier Kerk, gemakkeUjk aansporen cm haar aandeel In de uitbreiding van het Ver lossingswerk door hartelijke gebeden en milde offers in edelmoedigheid te brengen. Een Intens medeleven en medewerken met den mlssle-arbeld der Kerk moge het succes zijn van den komenden Missie-Zondag. In alle kerken zal op 21 October de Votlef- mls tot Voortplanting des Geloofs worden op gedragen, over de Missiën worden gepreekt en een collecte voor het Pauselyk Genootschap tot Voortplanting des Geloofs worden gehouden. Het bestuur van het Nederlandsche trek- paardstamboek deelt mede, dat het Belgische stamboek bereid is onder zekere voorwaarden Nederlandsche paarden na keuring in het Stamboek in te schrijven. Het Nederlandsche Trekpaardenstamboek heeft bereids by schrij ven van 3 Mei 1934 geantwoord met de door België gestelde voorwaarden accoord te zullen gaan en wederom (sinds December 1933 is dit opgeheven) Belgische paarden in zyn stamboek te zullen Inschryven, mits het Belgische stam boek accoord gaat, dat de gestelde voorwaarden ook gelden voor de inschrUving van Belgische paarden in het Nederlandsch Stamboek. Tot nog toe is hierop geen bevestigend ant woord ontvangen, waardoor de xg. erkennings- kwestie nog hangende is en vooralsnog geen inschryvingen van Belgische paarden In bet N derlandsch stamboek kunnen geschieden. Rechter Mr. Boon: Vindt u het niet onjuist dat een chef van gemeentewerken een contract afsluit voor de levering van 60.000 steenen met een volmaakt onbekenden man. Getuige acht dit Inderdaad onjuist, maar hy kan zich voorstellen dat dergeiyke dingen In een kleine gemeente voorkomen. Dan komt de burgemeester van Huizen, heer J. W Egberts voor het hekje. De president vraagt getuige of er wel eens schepen vrijgesteld worden van havengeld. De heer Egberts zegt, dat dit in byzondere gevallen mogelyk Is, byv. by een schip van den R y kswaterstaat. President: En een schip met steenen van de gemeente? Getuige: Dat kan voorkomen op order van den gemeente-architect. President: Bent u met verd. op bezoek ge weest by schipper Boonstra? Getuige: Ja, we hebben hem gevraagd of hy Loodsma was. Hy ontkende dit en hy ontken de óók in 1931 steenen in de haven te hebben gebracht. President: Meende verd. hem te herkennen als Loodsma? Getuige: Ja, zyn stem leek er op, zei hy. volgens B|r eigen argumentatie de loo nen dus Tuigt niet mogen verlagen. Zoo zie ik het Inderdaad: Men vindt de sjioorwegloonen over het algemeen „niet onjuist”, d. w7z. niet te hoog; zij zouden echter omlaag moeten, omdat ze boven de Rijksloonen zouden uit steken. Dit laatste la naar wij bewezen heb ben juist niet het geval; integen deel, dus.... Wij begrepen, wat het „dus” te bedui den had; maar de heer Timmermans had nog meer pijlen op zijn boog: de loonen van het Rijk zijn hooger dan die der spoorwegen, maar toch acht de Regeering de Rijksloonen njet (meer) te hoog en niet (meer) voor verlaging vat- immers, in de toelichting tot het zestig-mlllioenen-plan hebben niet minder dan 6 onzer ministers in Juni 1L verklaard, dat ten aanzien van de verlaging der loo nen van het Rijkspersoneel reeds het noo- dige gedaan was: er zou dus geen vermin dering meer komen; en in de Mil- lioenennota (en dat zegt wat!) is ook geen vermindering voorgemeld. Laat de directie in deze omstandigheden het spoorwegpersoneel, dat toch al zóó zwaar heeft moeten bloeden, nu niet weer opnieuw zoo gevoelig treffen met een ver laging van in doorsnee 5 pCt., welke voor sommigen misschien 3 pCt., voor vele an deren, vooral In de mlnlma-groepen, daar entegen zelfs 8 pCt. loonsverlaging batep- kentl De Roermondsche rechtba.ik heeft een 44- jarigen Pool, overeenkomstig den elsch, tot zes Jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens aanran ding van een vrouw te Arcen. schoon een vreemdeling in Huizen opvalt. Noch het lossen, noch de steenen zelf zyn ooit door iemand gezien. De 62.000 steenen zijn zelfs aan den havenmeester ont- Dat Is dus het zuiver financleele ge deelte van de kwestie; nu het verschil in arbeidsomstandigheden. Dat verschil mag waarlijk niet onder- j schat worden: bij de spoorwegen werken de arbeiders b.v. 57 uur per week, bij het Rijk 48 uur. Daarbij mogen ook niet vergeten worden de Zondags- en nacht-diensten van Mn groot deel der spoorwegmannen. En hoeveel zwaardere verantwoordeUjk- heid rust over het algemeen op dén spoor- wegman! Men vergelijke eens een dood- gewonen lijn- of wissel-werker, die bij nacht en ontij, ook In den barren winter, z(jn werk verricht, met Mn straatveger van Waterstaat, die rustig de blaeren van den weg veegt. Welk een verantwoordelijkheid draagt de overwegwachter! Onlangs is er nog zoo’n wachter met zeer laag loon veroordeeld tot 100.boete of 2 maanden hechtenis, om dat hij vergeten had, de boomen té slui ten; de man was natuurlijk ernstig in ver zuim, maar een dergeUjke boete staat toch In géén verhouding tot het genoten loon; mag men Iemand met zóó laag loon eigen lijk wel verantwoordelijkheid laten dragen in dergelijke mate, dat bij overtreding Mn zoo hooge boete geëischt kan worden? Als men uw zienswijze volgt, zou de directie, gezien vooral de loonsverhoudin- gen tussehen Rijks- en spoorwegpersoneel, de, dat een man, wiens naam hy niet kende, hem op zekeren dag had gevraagd of hy getuige ook misschien voor 62.000 steenen. Deze Woensdagmiddag Is voor de Amsterdamsche rechtbank behandeld de rechtzaak tegen den gemeente-architect van Huizen, verdacht van valschheid in geschrifte, waardoor hy zich ruim f 1300 toegeëigend zou hebben. Er werden twee gemeente-werklleden ge hoord. die verklaren, dat er inderdaad meer is opgegeven dan vervoerd werd. Pres.: Dus de dagstaten werden niet heele maal eeriyk opgemaakt. Get.: Neen, niet heelemaal Pres.: Heeft uw superieur niet tegen u ge zegd: „er is te weinig geboekt, er moet meer worden opgeschreven.” Getuige herinnert zich dit niet meer. Een volgende getuige, gemeente-werkman, heeft op zekeren dag van den boekhouder ge hoord. dat er 40.000 steenen te kort waren. Pree Heeft de architect wel eens tegenover u geklaagd, dat er te weinig contróle was over de voorraden? Getuige herinnert het zich niet meer, wel heeft de gemeente-architect eens gesproken over een werf, waar al het materiaal gecentra liseerd opgeslagen kon worden. De schipper J. Meinen uit Amersfoort ver klaart, dat verdachte hem op zekeren dag had opgezocht en hem gezegd, dat hy aan de com missie van onderzoek moest verklaren, dat hy eens vrijgesteld was van havengeld en ny ’s nachts grint had gelost voor dat de haven meester er by was geweest. Verdachte had hem ook aangezet onjuiste opgaven te doen Inzake de grlntleverantlcs. Verdachte: Die man liegt, hy Is In Hulzen belnfluenceerd Pres.Dus hy legt volgens u een meineed af. Verd.: Juistl Schipper Boonstra uit Groningen had In 1932 bezoek aan boord van zyn schip gehad van twee hoeren, een van hen was de verdachte, de twee de was, naar getuige meent, de burgemeester van Hulzen. De hoeren hadden hem gevraagd of hij in 1931 met een schip steenen In de haven van Hul zen was geweest. Pres.: En wat hebt u geantwoord? Getuige: Ik heb t natuuriyk ontkend, ik ben maar één keer In Hulzen geweest en dat was In 1916. De Directeur der gemeentebedrijven te Bus- sum Ir. J. Gerber legt eenlge verklaringen af betreffende betrouwbaarheid en juistheid van niet betaald aan die bestaat niet. Aan wien anders, is het geld uitbe taald dan aan verdachte? Hy alleen heeft de comedie op touw gezet en hy alleen had belang by de uitbeta ling. Daarbij komt nog de conclusie van het doorwrocht rapport van den deskundige dr. Schrijver. Spr. achtte de valschheid in ge schrifte, tweemaal gepleegd, bewe zen. De feiten zijn zeer ernstig. Spr. requireert een gevangenisstraf van één jaar en zes maanden. Over de geheele linie U noemt hier twee speciale gevallen, maar hoe gaat het over de geheele linie? Over héél de linie wordt bij de spoor- wegen minder loon ultgekMrd dan door het Rijk, behalve dan misschien in enkele hoogst zeldzame gevallen, welke overigens in benaming en werk niet te vergelijken zyn. Nemen wij een andere functie: een conducteur der posterijen verdient per jaar f 2160; een conducteur der spoorwegen f 1766.40; een conducteur der (XMterljen eerste klas f 2340; een met hem gelijk te stellen hoofdconducteur der spoorwegen f 2009.28. Zjjn er, bulten den kindertoeslag, nog meer factoren, welke de spoorwegloonen In verhouding tot de Rijksloonen ongun stig beïnvloeden? DAArover wilde Ik het juist nog heb ben: zoowel voor Rijks- als spoorwegper soneel bestaan classificaties voor stands plaatsaftrek; het Rijk kent 3 klassen: le klas: 100; 2e klas 96; 3e klas 92. Bij de spoorwegen kent men echter 4 klassen: 100, 97, 94 en 91. Nog ongunstiger wordt dit beeld, wan neer men daarbij bedenkt, dat bij de spoor wegen niét minder dan 23 groote stand plaatsen In de tweede klas gerangschikt zijn, welke voor het Rijk tot de eerste klas behooren; en dat zijn juist de gemeenten, Enkele jaren geleden, In Augustus 1931 ts een groot gedeelte van de fabriek der firma Kooy en Trompetter te Medemblik afgebrar>d, en In een ruïne veranderd. Voor velen was dit een welkome gelegenhe’d er by de betrokken Instanties op aan te dringen de fabriek op een andere plaats te doen her bouwen. zoodat het kasteel vry zou komen te liggen. Na langen tyd van strijd en allerlei verdacht makingen is thans een overeenkomst met de Regeering tot stand gekomen van den volgenden Inhoud. De firma Kooy en Trompetter verpllcnt rich de uitoefening van haar bedrijf van het ver duurzamen van levensmiddelen op baar tegen woordig fabrieksterrein naby het kasteel Rad boud te staken en om zoo spoedig mogelyk de uitoefening van dit bedrijf weder ter hand te nemen op een ander binnen de gemeente Me demblik gelegen terrein. Het fabrieksterrein naby Radboud wordt met het pakhuis Padang en met nog eenlgen ande ren gemeentegrond aan het Ryk in eigendom afgestaan. De af te stane grond wordt van gemeente wege geëgaliseerd en daarna als plantsoen aan gelegd en onderhouden. De kosten van dezen aanleg zullen echter worden gerestitueet d zxj- dra het Ryk te eenlger tyd mocht pesluiten dat plantsoen niet meer voor het publiek toeganke- lyk te stellen. Als vergoeding voor een en ander stelt het Ryk beschikbaar een bedrag van f30900 te vol doen in termynen. Al deze bedragen worden uitbetaald aan de Gemeente, die deze echter weer uitkeert aan de firma Kooy en Trompetter Donderdag zal deze aangelegenheid in een I openbare raadsvergadering worden behandeld soneel gehuisvest zijn: Alkmaar, Amers foort, Assen, Deventer, Dordrecht. Eind hoven, Enschede, Hilversum, Hertogen- bosch, Maastricht, enz. Bovendien zyn er 20 standplaatsen die voor het Ryk tot de tweede klas gerekend worden, in de derde klas gezet voor de spoor wegen, o. a. Bolsward, Boxtel, Culemborg, Ede, Harderwyk, Velsen, enz. Zoo wordt het spoorwegpersoneel op ver schillende manieren méér bekort dan het RykspersoneeL Dan zyn er nog de z. g. duurtekringen, waarbinnen wonend men In aanmerking komt voor een hoogere klas; maar de grenzen van die kringen vallen lang niet altyd samen met de grenzen der gemeen ten alweer ten ongunste van het spoor wegpersoneel, dat zich kleinere kringen dan de gemeentegrenzen om te wonen (met recht op hoogere klasindeeling) toe gekend ziet. Ten slotte moet Ik er nog op wyzen, dat het Ryk omnaby 275 verschillende bezol- diglngsschalen kent, terwyi er voor het spoorwegpersoneel maar 24 bestaan, waar van de 9 hoogste, die alleen op de hoogere ambtenaren betrekking hebben', elgeniyk nog bulten beschouwing moeten bUjven. Alles werkt ertoe mee, dat praktisch voor het spoorwegpersoneel ongunstigere toe standen geschapen worden dan voor het RykspersoneeL w 7 aarom meent de directie van de \/W Nederlandsche Spoorwegen, „dat de bezoldiging van het geheele spoorweg personeel eenlge verlaging zal moeten on dergaan”? Omdat sedert jaren de loonen van dit personeel zich richtten naar de Ryksloo- nenj omdat de regeering de spoorwegtekorten bypast en er dus in ’t gunstigste geval Mn g e 1 y k e bezoldiging mag plaats hebben; omdat, ten slotte, de spoorwegpersoneel boven Rijkspersoneel uitgaan. Wat Is uw meenlng omtrent deze ar gumentatie? vroegen wy den heer Tim mermans, secretaris van ,jBt. Raphaël” en van den Personeelsraad der Nederlandsche Spoorwegen, dien wy biykens een vóór eenlge dagen In dit blad verschenen arti kel over de loonpositle van het spoorweg personeel Interviewden. Ik meen, dat de directie zich door haar eigen argumentatie gehéél heeft vast gezet; zy neemt de loonen van het Rijks personeel als norm; zy beweert, dat de loo nen van het spoorwegpersoneel niet boven die van het Rykspersoneel mogen uitgaan, zéker niet, nu de spoorwegen zoo groote te korten te boeken hebben, welke door het Ryk bygepast moeten worden; zy beweert, dat de loonen van het spoorwegpersoneel uitgaan boven die van het Rykspersoneel, en dat er dust Loonsverlaging moet volgen.... Juist! Maar die argumentatie Is juist heelemaal niet juist. Alles is hier afhan- keiyk gesteld van een vergeiyking: welk personeel verdient er méér: dat van de Spoorwegen of dat van het Ryk? En nu is het voor ons een klein kunstje, met de stukken in de hand te bewyzen, dat het spoorwegpersoneel niet méér, maar juist minder verdient dan het personeel in *s Ryksdienst; waardoor dus heel de grond slag voor de loonsverlagings-argumentatie der directie wegvalt. In de vergeiyklng zit *t *m juist; mini* ter en oud-directeur der Nederlandsche Spoorwegen, Ir. Kalff, is van oordeel, dat het bedrijf der spoorwegen geheel op zich zelf staat, dat het zichzelf bedruipen moet, dat we dus niets te maken hebben met de loonen van het Rykspersoneel; de hui dige directie der Spoorwegen echter denkt daar gelukkig eenigszins anders over, kykt wel degeiyk naar analogie. Maar Juist daardoor doordat zdj zoo fair wil zyn bre^t zlj haar eigen argu mentatie af: 'S het spoorwegpersoneel verdient zooals gezegd méér, maar minder dan het Ryiyprfsoneel. en dat mindere Is niet alleen In loonbedragen, maar ook In beidsomstandigheden uit te drukken. Bepalen wy ons eerst tot de loonbe dragen. Welnu, er is wel eens geschreven over een dood gewonen te Amsterdam wonen den remmer, die zóó maar ongeveer f 29. per week verdienen zou; gaat de dreigende verlaging (van ruim 3 pCt.; voor de mi nimaal-bezoldigden zelfs van 8 pCt.) dóór, dan krijgt deze Amsterdammer, na aftrek van zyn 8% pCt. pensloenstorting, netto f 24.46 per week. En dat biyft zoo tot en met 2 kinderen, terwyi een met hem geUJk te stellen Ryksarbelder (een arbeider zon der vakbekwaamheid) met aftrek van 10 pCt. pensloenstorting per week toch steeds nog netto 24.70 In handen krijgt. Het Rykspersoneel ontvangt echter kin dertoeslag van het eerste kind af, en wél met een minimum van f 60.by spoorwegpersoneel begint de zooals gezegd eerst by het derde kind en dan nog met een minimum van f 50. Zoo verdient een spoorwegarbeider 6 kinderen ƒ28.30 p. w., tegenover een Ryksarbelder met evenzooveel kinderen: f 31.60; een verschil dus van f 3.30 p. week. „een gaatje” wist man kon, volgens getuige, de geheimzinnig- Loodsma zyn ge- Later bad hy den man op de beurs nog eens ontmoet en deze had htm toen gezegd, dat hy de steenen verkocht r_ad. Dan wordt de verdachte uitvoerig onder vraagd door den president Hy zegt, dat het certificaat van betaling op zyn order door den boekhouder is opgemaakt. Dit certificaat Is door verd. gegeven aan Loodsma Verdachte had Loodsma In Amsterdam ontmoet, deze had hem 62.000 steenen te koop aangeboden. Verd had een monster gezien en de steenen waren goed. President: Waarom kocht U van een onbe kenden man? Verdachte: Het scheelde me ƒ2 per duizend. President: Dus op zekeren dag zijn ze In de haven van Hulzen aangekomen? Verdachte: Juist, maar wie ze gelost heeft weet ik niet. Of Loodsma zelf de schipper is geweest, of Iemand anders, weet verd. ook niet. Met klem houdt verd voL dat Inder daad de 62.000 steenen zyn geleverd en dat het geld niet door hem, doch door Loodsma Is geïnd. President: Dus In weerwil van de getuigen verklaringen houdt U Uw onschuld voL Verdachte: Zeer zekerI Het woord is dan aan den Officier van Jus titie, mr. Versteeg, die woorden van hulde brengt aan den ryksrechercheur en den rech- ter-commlssaris. die in deze zaak l werkt. Uit de verschillende fraudes is i geval Loodsma ten laste gelegd. De verdachte houdt vol. dat deze en de leverantie is geschied. Van deze zyde, aldus het O. M. zyn wy over tuigd van het tegendeel: Loodsma bestaat niet, de steenen zyn nooit geleverd, het geld is in den zak van verd. terechtgekomen. Uitvoerig gaat spr. de verklaringen van de verschillende getuigen na. Het verhaal van den getuige A’ décharge over 'ien vreemdeling, die steenen te koop aanbood bewyst niets in het voordeel van verd. Die onbekende heeft im mers nooit aan getuige gezegd, dat hy ver dachte de steenen had »erkocht Het heek verhaal over den aankoop is onaannemeUjk. Er Is geweldig veel moeite gedaan om schip per Loodsma te vinden. Het resultaat was ech ter nihil. Verdachte heeft getracht schipper Boonstra voor Loodsma ce doen aanzien. De steenen zouden zyn aangekomen in Februari 1931. doch uit de cyfers hiykt, dat de water stand in de Huizer haven toen zeei laag was en het binnenkropen In dien tyd zeer moeiiyk zou zijn geweest. De steenen zyn door nie mand gezien, alleen door verd. Deze heeft slechts opdracht gegeven tot betaling. De ge heimzinnige Loodsma nwldde zien aan by Getuige zegt dan, dat hy den Indruk had, dat de schipper zyn waren naam trilde verbergen. Ik wilde hem Iets laten opschryven, waarin de naam Loodsma voorkwam, om het schrift te kunnen vergeiyken met de valsche handteeke nlng onder het ontvangbewys. Op vragen van den verdediger verklaart ge tuige, dat verd. steeds hësft aangedrongen op een betere opslagplaats en meer contróle Men zag echter op tegrn de groote kosten en in den raad Is wel Mns gezegd: „er moet al heel wat gegapt worden, wil het zoo duur worden als een nieuwe opslagplaats. Officier: Van wanneer is het schorsings besluit van den raad? Getuige* De definitieve schorsing van verd. is Ingegaan in Januari 1933. Uitvoerig wordt dan de beweerde leverantie van de 62 000 steenen besproken, die In de haven van Huizen zoude** zyn gebracht dcor zekeren Loodsma. waar de duizenden van het spoorwegper-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 19