geschrifte Valschheid Het spoorwegpersoneel en het Rijkspersoneel in Missie-Zondag 1934 I ZADELHOFF DOETINCHEM 1 GEMEENTE-ARCHITECT VERDACHT Motiveert een vergelijking der loonen loons verlaging? DONDERDAG 11 OCTOBER 1934 4 ministers in F 36 Kasteel Radboud te Medemblik WRAK AANGETROFFEN Een prachtig batig saldo DE MELBOURNE-RACE HET TREKPAARD-STAMBOEK Anderhalf jaar straf gevorderd Het droevig ongeluk te Nootdorp Extra K. L. M.-vliegtuig naar de start AANRANDER ZES JAAR ACHTER SLOT NATIONALE MISSIE- WEDSTRIJD Mijnhardt’s Laxeertabletten regelen Bonder Kramp of Pijn. AFWEERGESCHUT WORDT BEPROEFD DE RESTGEVALLEN TE BATAVIA Pleidooi De leidende gedachte is, dat Christus gestorven is voor alle menschen Gisterochtend hebben de Ministers Colijn, Deckers, Van Schaik en De Wilde een bezoek gebracht aan Schiphol en een tocht gemaakt met de F. 36 S3 De arbeidsomstandigheden Vermoedelijk van een baggermolen de eens Waarom zou ik het niet doen? nebben ge slechte het L. bestaat le van van het het In zyn functie te Huizen zou hij zich ruim 1300 hebben toegeëigend Alles werkt ertoe mee, dat praktisch het spoorwegpersoneel ongunstigere standen geschapen worden dan voor Rijkspersoneel. Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten. Het batig saldo van den Natlonalen Mtesie- wedstrljd op 30 Sept. jJ. te Hoorn gespeeld tus- schen de elftallen van Utrecht en Haarlem, zal, naar wij vernemen, ruim ƒ900 bedragen. Het definitieve bedrag zal deze week worden bekend gemaakt, als de laatste afrekeningen binnen zün. Het financieel resultaat kan in elk geval reeds nu schitterend worden genoemd. 'BATAVIA, 10 Oct. (Aneta) Nog één contact persoon is verder in de Centrale Burgerlijke Ziekenlmichtlng opgenomen. Bij geen der zieken te echter pest geconsta teerd, zoodat men hoopt hier met gewone ge vallen van koorts te maken te hebben. De K L M. heeft besloten om ten gerieve van belangstellenden, die de start van de deelnemers aan de groote luchtrace EngelandAustralië wenschen bij te wonen, een tocht naar Middle- hal, het vliegveld van vertrek te organlseeren. Het extra vliegtuig, dat voor dit doel ingelegd wordt, vertrekt Vrijdag 19 October te 13.15 van Amsterdam, vla Rotterdam naar Londen en keert Zaterdagmiddag of Zondagochtend naar Nederland terug. loonen die het wakend oog van snapt. Het geld is Loodsma, want Bezoek aan Schiphol en rond vlucht met het nieuwste F okker-prod uct Woensdag geschiedde op de Noorderbegraaf- plaate te Hilversum de teraardebestelling van de twee slachtoffers. Zonde g bü den onbewaak ten overweg te Nootdorp door een trein gedood. Het waren de 35-jarige motorrijder J. F Bo gaard en zijn verloofde, dc 38-jarige W. Schip per. Vanuit het huis aan de Bussumerstraat wer den onder zeer groote belangstelling de kisten in den lijkwagen gedragen, terwijl er langs den weg naar het kerkhof eveneens veel belangstel lenden waren. Ook op de Noorderbegraafplaats was de belangstelling groot, toen de belde kis ten In één graf werden neergelaten. Ds. van Uchelen sprak aan de groeve woor den van troost tot de diepbedroefde familie leden. De heer 8. L. van Riet voerde namens de Oooteche Motorclub het woord. Spr. schetste den overleden motorrijder als een kalm en zeser rjjder. die niet door onvoorzichtigheid Is ge grepen. Spr. ultte woorden van deelneming tot óe familie. Namens de motorclub .Lelden en Omstreken', die den puzzle rit, tijdens welke het ongeluk plaatsgreep, organiseerde, sprak de heer J. Jan son enkele woorden. Een der familieleden dankte voor de betoonde belangstelling. Er waren zeer veel bloemstukken. Door een overeenkomst met het Ryk komt het vry te staan Het blijkt, dat getuige zelf het vermoeden had, dat het Loodsma was, hij had bij den schipper aangedrongen de waarheid te zeggen als hij onder den naam Loodsma steenen had geleverd in de haven van Hulzen. Ik wilde hem laten teekenen, dat hij Loodsma niet kende, maar dat weigerde hij. President: Ja, hij zag u en verd. voor oplich ters aan. De steenen zijn uitbetaald aan den onbe kenden Loodsma (volgens verd.), doch wl» en de rapporten door de commissie van ondersoek waar Loodsma te kan niemand zeggen. Volgens De verdediger, mr. Vonkenberg, stelde In zijn pleidooi voorop, dat er in kleine gemeenten on- gewenschte dingen kunnen gebeuren, die ten nadeele van hen. die de verantwoording dra gen, kunnen worden uitgelegd. Er te In dit geval een valsche handteekenlng geplaatst, doch dit bewijst geenszins, dat het stuk valsch te. Voor een bedrag van 1340 gulden zal verd. toch zijn positie niet in de waagschaal stellen. Dit te vooral duidelijk als men weet, dat hjj geweigerd heeft duizend gulden aan te nemen van een makelaarskantoor om een verkaveling te be gunstigen, die hij niet kon verantwoorden. U houdt natuurlijk ook van •chte deldersche ROOKWORST Vraagt daarom Uw leverancier het merk dan eerst smult UI Nog deze week, aldus meldt .Het Volk” wordt te Den Helder bet luchtafweergeschut van Vickers verwacht, dat door een speciale com missie zal worden beproefd. Reeds gerulmen tijd te deze bezig construc ties van Vickers uit Engeland, Bofors uit Swe den en Schneider uit Frankrijk te beproeven, waarna tot aanschaffing van een aantal lucht- afweerkanonnen zal worden overgegaan. To taal sou ongeveer voor 3500000 aan geschut en instrumenten worden besteed. samengesteld. Voorts is getuige van meenlng, dat de chef van gemeentewerken In een kleine gemeente, zooals Huizen, meestal niet beschikt over voldoende personeel voor de contróle. De werkkring Is te druk om zelf die contröle uit te oefenen. Het geld voor verdachte Het woord te dan aan den Officier van Jus titie, mr. Versteeg, die woorden van hulde brengt aan den rjjksrechetcheur en den rech- ter-commtesarte, die In deze zaak 1 werkt. Uit de verschillende fraudes te i geval Loodsma ten laste gelegd. De verdachte houdt vol. dat deze en de leverantie te geschied. Van deze zijde, aldus het. O. M. zijn wij over tuigd van het tegendeel: Loodsma bestaat niet, de steenen zijn nooit geleverd, het geld is In den zak van verd. terechtgekomen. Uitvoerig gaat spr. de verklaringen van de verschillende getuigen na. Het verhaal van den getuige A décharge over ien vreemdeling, die steenen te koop aanbood bewijst niets in bet voordeel van verd. Die onbekende heeft Im mers nooit aan getuige gezegd, dat hij ver dachte de steenen had verkocht Het heek verhaal over den aankoop te onaannemelijk. Er te geweldig veel moeite gedaan om schip per Loodsma te vinden. Het resultaat was ech ter nihil. Verdachte heeft getracht schipper Boonstra voor Loodsma <e doen aanzien. De steenen zouden zijn aangekomen in Februari 1931, doch uit de cijfers blijkt, dat de water stand In de Huizer haven toen zeei laag wa? en het blnnenloopen In dien tijd zeer moeilijk zou zijn geweest. De ste-nen zijn door nie mand gezien, alleen door verd. Deze heeft slechte opdracht gegeven tot betaling. De ge heimzinnige Loodsma m< Idde zien aan bü verd.’* kantoor, niemand zag hem daar of- Het verhaal, dat verd. doet over zijn ontmoe ting en onderhandellngen met Loodsma, te naar pi ’s meenlng zeer aannemelijk. Ook te het zeer goed mogelijk, dat het schip, zonder dat de ha venmeester dit wtet, in de Huizer haven te ge lost. De havenmeester heeft Indertijd voor de commissie van onderzoek verklaard, dat het wel gebeurde, dat schepen op verzoek van den ge meente-architect vrijdom van havengeld werd verleend, wanneer zij materialen voor de ge meente aanbrachten. Uitvoerig besprak pl. de boekingen en opga ven der werklieden, waarvan vaststaat, dat zij te weinig boekten. Natuurlijk poogde verd. ook, wat materialen over te houden, om bulten de begroeting om nog op andere plaatsen herstellingen en verbeteringen aan te brengen. „Als men de zaak van deze zijde bekijkt, wie zou dan nog een steen op verd. willen werpen?” roept pleiter uit. Er te Inderdaad nog een stee- nentekort te Huizen van 8 A 7000 steenen, doch dat te op een omzet van 450.000 niets. Er te geen bedrijf, dat zoo aan diefstal bloot staat, als ge meentewerken. Vervolgens bespreekt pl. de con clusies van den schriftdeskundlge, dr. Schrijver. Er te slechte één handteekenlng en daaruit mag men, naar pl.’s meenlng, de Identiteit van den schrijver niet vaststellen. Ongetwijfeld zal de rechtbank tot dezelfde conclusie komen ate pleiter: „Deze man te on schuldig." aldus eindigde mr. Vonkenberg zijn pleidooi. Bjj het laatste woord zelde verd. nogmaals, dat hij onschuldig was. Uitspraak 24 October. TANDJONG PRIOK. 10 Oct. (Aneta) Aan de kust bij Tjllatjap Is pl.m achthonderd meter ten Zuld-Oosten van den uiterton een drijvend wrak gezien, dat voor de scheepvaart gevaar oplevert. Het te vermoedelijk het wrak van den baggermolen, jaren geleder, door de llrma Wijs muller Co. uit Holland naar de Walvtech-baal gesleept, waarbij toen de ta-ggermoler onderweg kapseisde en een paar jaar later nog drijvende werd aangetroffen. Zondag 31 October wordt op verlangen van Z. H. den Paus de jaarlijksche Missie-Zondag gehouden. De H. Stoel zelve heeft innig ver band gelegd tusschen de viering van het Ju beljaar der Verlossing en de aansporing tot hernieuwde Mtesieactle. en daarom als leidende gedachte voor dezen Missie-Zodag aangegeven het grond-dogma der Verlossing, dat Christus gestorven is voor alle menschen. Zoowel de dankbaarheid voor de overvloedige zegeningen der Verlossing ate het onomstoore- lijke feit, dat de groote meerderheid der men schen, gedeeltelijk door eigen verblindheid, maar hoofdzakelijk zonder haar schuld In de zichtbare zegeningen dier Verlossing, dl. In de heilzame prediking, leiding en verzorging der Katholieke Kerk nog niet deelen. sullen de kinderen dier Kerk, gemakkelijk aansporen cm haar aandeel in de uitbreiding van bet Ver lossingswerk door hartelijke gebeden en milde offers In edelmoedigheid te brengen. Een intens medeleven en medewerken met den mlssie-arbeid der Kerk moge het succes zijn van den komenden Missie-Zondag In alle kerken zal op 21 October de Votief- mte tot Voortplanting des Oeloofs worden op gedragen, over de Missiën worden gepreekt en een collecte voor het Pauseljjk Genootschap tot Voortplanting des Geloofs worden gehouden. Gistermorgen tegen half elf kwamen per auto op Schiphol aan de mlnis- ers Colijn de Wilde. Deckers en van Schaick. Zü werden bjj het ge bouwtje van de Aero Club ontvangen door den heer E. Crone, voorzitter ”an de Amsterdam- sche Aero Club, den heer J. ter Haar Jr„ wet houder van de handelsir.rtchtingen den heei C. O. Vattler Craane, gecelegeerd ommissaris van de Fokkerfabrieken, Ir. Stephan van de Fokkerfabrieken en den heer Ir. Boogert. direc teur van de handelslnrichfngen. Na eenlge oogenbllkken vertoefd te hebben In het Clubhuis werd door het gezelschap gewan deld naar de F. 36. die veer het vertrek gereed stond. Om even over hall elf ging deze groote vogel voor een rondvlucht van ongeveer ander half uur de lucht in met bovengenoemd gezel schap, waarbij zich nog eenige dames hadden gevoegd. De F. 36 werd be-tuurd door den heer Melnecke van de Fokkerfabriek Tegen twaalf uur streek de F. 36. waarin de vier ministers gezeten waren, weer op Schiphol neer. De tocht had ruim een uur geduurd. Van Schiphol was rechtstreeks gevlogen naar Rot terdam, alwaar boven de stad en de havens werd gecirkeld, waarna vervolgens over het Westland naar Den Haag werd gegaan. Had de F. 36 tot nu toe laag gevlogen, toen F 1 Het bestuur van het Nederlandsche trek- paardstamboek deelt mede, dat bet Belgische stamboek bereid te onder zekere voorwaarden Nederlandsche paarden na keuring in het Stamboek In te schrijven. Het Nederlandsche Trekpaardenstamboek heeft bereids bjj schrij ven van 3 Mei 1934 geantwoord met de door België gestelde voorwaarden accoord te zullen gaan en wederom (sinds December 1933 te dit opgeheven) Belgische paarden in zijn stamboek te zullen Inschrijven, mits bet Belgische stam boek accoord gaat, dat de gestelde voorwaarden ook gelden voor de inschrijving van Belgische paarden In het Nederlandsch Stamboek. Tot nog toe te hierop geen bevestigend ant woord ontvangen, waardoor de zg. ejkennlngs- kwestie nog hangende te en vooralsnog geen Inschrijvingen van Belgische paarden In het N derlandsch stamboek kunnen geschieden. De Roermondsche rechtbank heeft een 44- jarigen Pool, overeenkomstig den etech, tot zes jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens aanran ding van een vrouw te Arcen. volgens haar eigen argumentatie de loo nen dus luist Riet mogen verlagen. Zoo zie ik het inderdaad: Men ylndt de spoorwegloonen over het algemeen „niet onjuist”, d. w. z. niet te hoog; zij zouden echter omlaag moeten, omdat ze boven de Rljksloonen zouden uit steken. Dit laatste is naar wij bewezen heb ben juist niet het geval; integen deel, dus.... Wij begrepen, wat het „dus” te bedui den had; maar de heer Timmermans had nog meer pijlen op zijn boog: de loonen van het Rijk zijn hooger dan die der spoorwegen, maar toch acht de Regeering de Rljksloonen niet (meer) te hoog en niet (meer) voor verlaging vat baar; Immers, in de toelichting tot het zestig-millioenen-plan hebben niet minder dan 6 onzer ministers in Juni 1L verklaard, dat ten aanzien van de verlaging der loo nen van het Rijkspersoneel reeds het noo- dige gedaan-was: er zou dus geen vermin dering meer komen; en in de MU- lioenennota (en dat zegt wat!) is ook geen vermindering voorgesteld. Laat de directie In deze omstandigheden het spoorwegpersoneel, dat toch al zóó zwaar heeft moeten bloeden, nu niet weer opnieuw zoo gevoelig treffen met een ver laging van in doorsnee 5 pCt., welke voor sommigen misschien 3 pCt., voor vele an deren, vooral In de minlma-groepen, daar entegen zelfs 8 pCt. loonsverlaging betee- kent! schoon een vreemdeling In Hulzen opvalt. Noch het lossen, noch de steenen zelf zijn ooit door Iemand gezien. De 62.000 steenen zijn zelfs aan den havenmeester ont- Onjuist, maar kan voorkomen Rechter Mr. Boon: Vindt u het niet onjuist dat een chef van gemeentewerken een contract afsluit voor de levering van 60.000 steenen met een volmaakt onbekenden man. Getuige acht dit inderdaad onjuist, maar hij kan zich voorstellen dat dergelijke dingen In een kleine gemeente voorkomen. Dan komt de burgemeester van Huizen, heer J. W. Egberts voor het hekje. De president vraagt getuige of er wel schepen vrijgesteld worden van havengeld. De heer Egberts zegt, dat dit In bijzondere gevallen mogelijk te, bijv, bij een schip van den Rijkswaterstaat. President: En een schip met steenen van de gemeente? Getuige: Dat kan voorkomen op order van den gemeen te-architect. President: Bent u met verd. op bezoek ge weest bij schipper Boonstra? Getuige: Ja, we hebben hem gevraagd of hij Loodsma was. Hij ontkende dit en hij ontken de óók in 1931 steenen in de haven te hebben gebracht. President: Meende verd. hem te herkennen als Loodsma? Getuige: Ja, zijn stem leek er op, zei hij. soneel gehuisvest zijn: Alkmaar, Amers foort, Assen, Deventer, Dordrecht. Eind hoven, Enschede, Hilversum, ’s Hertogen- bosch, Maastricht, enz. Bovendien zijn er 20 standplaatsen die voor het Rijk tot de tweede klas gerekend worden, In de derde klas gezet voor de spoor wegen, o. a. Bolsward, Boxtel, Culemborg, Ede, Harderwijk, Velsen, enz. Zoo wordt het spoorwegpersoneel op ver schillende manieren méér bekort dan het Rijkspersoneel. Dan zijn er nog de z. g. duurtekringen, waarbinnen wonend men in aanmerking komt voor een hoogere klas; maar de grenzen van die kringen vallen lang niet altijd samen met de grenzen der gemeen ten alweer ten ongunste van het spoor wegpersoneel, dat zich kleinere kringen dan de gemeentegrenzen om te wonen (met recht op hoogere klaslndeeling) toe gekend ziet. Ten slotte moet ik er nog op wijzen, dat het Rijk omnabij 275 verschillende bezol- digingsschalen kent, terwijl er voor het spoorwegpersoneel maar 24 bestaan, waar van de 9 hoogste, die alleen op de hoogere ambtenaren betrekking hebben, eigenlijk nog buiten beschouwing moeten blijven. voor toe- het de groote Fokker boven de residentie kwam was een hoogte van ongeveer 1200 M bereikt. De tocht werd vervolgens langs de kustlijn vla Schevenlngen voortgezet naar Haarlem even werd nog boven IJmulden geclkeld, waar na de richting Amsterdam werd ingeslagen. Na nog boven de haven te hebben gevlogen, keerde de F. 36 op Schiphol terug. Het gezelschap was over den tocht zeer vol daan. De ministers waren geestdriftig in hun loftuitingen over dit toestel. Zijne Excellentie Colijn had groote waardeerlng voor deze nieu we aanwinst van de luchtvloot, vooral achtte hjj het een groot voordeel, dat In deze nieuwe machine een gesprek gevoerd kon worden, zon der verheffing van stem. Na aankomst op Schiphol bracht minister Colijn een bezoek aan de montage-loods van Fokker, ter bezichtiging van den Verkenner C.X., die in opdracht van het Dejjailfiacnt van Koloniën gebouwd wordt vooi^-óenTnilitalren vllegdienst in Indië. Na nog eenlgen tijd in het Aero Clubhuis te hebben vertoefd, vertrokken de Ministers naar Amsterdam. niet betaald aan /lie bestaat niet. Aan wien anders is het geld uitbe taald dan aan verdachte? Hü alleen heeft de comedie op touw gezet en hö alleen had belang bü de uitbeta ling. Daarbij komt nog de conclusie van het doorwrocht rapport van den deskundige dr. Schrijver. Spr. achtte de valschheid in ge schrifte, tweemaal gepleegd, bewe zen. De feiten zijn zeer ernstig. Spr. requireert een gevangenisstraf van één jaar en zes maanden. Woensdagmiddag te voor de Amsterdamsche rechtbank behandeld de rechtzaak tegen den gemeente-architect van Hulzen, verdacht van valschheid In geschrifte, waardoor hij zich ruim f 1300 toegeëigend zou hebben. Er werden twee gemeente-werklieden ge hoord, die verklaren, dat er Inderdaad meer is opgegeven dan vervoerd werd. Pres.: Dus de dagstaten werden niet heele maal eerlijk opgemaakt. Get.: Neen, niet heelemaal Pres.: Heeft uw superieur niet tegen u ge zegd: „er te te weinig geboekt, er moet meer worden opgeschreven. Getuige herinnert zich dit niet meer. Een volgende getuige, gemeente-werkman. heeft op zekeren dag van den boekhouder ge hoord. dat er 40.000 steenen te kort waren. Pres.: Heeft de architect wel eens tegenover u geklaagd, dat er te weinig contróle was over de voorraden? Getuige herinnert het zich niet meer, wel heeft de gemeente-architect eens gesproken over een werf, waar al het matenaal gecentra liseerd opgeslagen kon worden. De schipper J. Melnen uit Amersfoort ver klaart, dat verdachte hem op zekeren dag had opgezocht en hem gezegd, dat hij aan de com missie van onderzoek moest verklaren, dat hij eens vrijgesteld was van havengeld en hij ’s nachts grint had gelost voor dat de haven meester erbij was geweest. Verdachte had hem ook aangezet onjuiste opgaven te doen Inzake de grintleveranties. Verdachte: Die man liegt, hij Is In Huizen belnfluenceerd! Pres.: Dus hij legt volgens u een meineed af. Verd.: JuistI Schipper Boonstra uit Groningen had In 1933 Gezoek aan boord van zijn schip gehad van twee heeren, een van hen was de verdachte, de twee de was, naar getuige meent, de burgemeester van Huiaen. De heeren hadden hem gevraagd of hij in 1931 met een schip steenen In de haven van Hul zen was geweest. Pres.: En wat hebt u geantwoord? Getuige: Ik heb t natuurlijk ontkend, ik ben maar één keer in Huizen geweest en dat was In 1916. De Directeur der gemeentebedrijven te Bus- sum Ir. J. Gerber legt eenige verklaringen af betreffende betrouwbaarheid en juistheid van Enkele jaren geleden, in Augustus 1931 te een groot gedeelte van de fabriek der firma Kooy en Trompetter te Medemblik afgebrand, en in een ruïne veranderd. Voor velen was dit een welkome gelegenhe’d er bü de betrokken instanties op aan te dringen de fabriek op een andere plaats te doen her bouwen, zoodat het kasteel vrij zou komen te liggen. Na langen tüd van strüd en allerlei verdacht makingen is thans een overeenkomst met de Regeering tot stand gekomen van den volgenden inhoud. -• De firma Kooü en Trompetter verpllcnt zich de uitoefening van haar bedrijf van het ver duurzamen van levensmiddelen op haar tegen woordig fabrieksterrein nabü het kasteel Rad boud te staken en om zoo spoedig mogelük de uitoefening van dit bedrüf weder ter hand te nemen op een ander binnen de gemeente Me demblik gelegen terrein. Het fabrieksterrein nabij Radboud wordt met het pakhuis Padang en met nog eenlgen ande ren gemeentegrond aan het Rük in eigendom afgestaan. De af te stane grond wordt van gemeente wege geëgaliseerd en daarna als plantsoen aan gelegd en onderhouden. De kosten van dezen aanleg zullen echter worden gerestitueeid zx>- dra het Rük te eenlger tüd mocht Desluiten dat plantsoen niet meer voor net publiek toeganke lijk te stellen. Als vergoeding voor een en ander stelt het Rük beschikbaar een bedrag van f 30900. te vol doen In termünen. Al deze bedragen worden uitbetaald aan de Gemeente, die deze echter weer uitkeert aan de firma Kooü en Trompetter Donderdag zal deze aangelegenheid In een I openbare raadsvergadering worden behandeld verd. zün de 60.000 steenen er wel geweest, maar door diefstal etc. te er een groot aantal weggeraakt. Eei. getuige A décharge, een reiziger, verklaar de, dat een man, wiens naam hü niet kende, hem op zekeren dag had gevraagd of hü getuige ook misschien voor 62.000 steenen. Deze getuige, de geheimzinnig'? Loodsma zün ge weest. Later bad hü den man op de bet ra nog eens ontmoet en deze had htm toen gezegd, dat hü de steenen verkocht r.ad.... Dan wordt de verdachte uitvoerig onder vraagd door den president Hü zegt, dat het certificaat van betaling op zün order door den boekhouder te opgemaakt. Dit certificaat te door verd. gegeven aan Loodsma Verdachte had Loodsma In Amsterdam ontmoet, deze had hem 62.000 steenen te koop aangeboden. Verd had een monster gezien en de steenen waren goed. President: Waarom kocht U van een onbe- Jfl&den man? ^^erdachte: Het scheelde me ƒ2 per duizend. President: Dus op zekeren dag zün ze in de haven van Huizen aangekomen? Verdachte: Juist, maar wie ze gelost heeft weet ik niet. Of Loodsma zelf de schipper te geweest, of iemand anders, weet verd. ook niet. Met klem houdt verd vol. dat inder daad de 62.000 steenen zün geleverd en dat het geld niet door hem, doch door Loodsma te geïnd. President: Dus in weerwil van de getuigen verklaringen houdt U Uw onschuld vol. Verdachte: Zeer zeker! Getuige zegt dan, dat hü den indruk had, dat de schipper zün waren naam wilde verbergen. Ik wilde hem Iets laten opschrüven, waarin de naam Loodsma voorkwam, om het schrift te kunnen vergelüken met de valsche handteeke nlng onder het ontvangbewüs. Op vragen van den verdediger verklaart ge tuige, dat verd. steeds he=ft aangedrongen op een betere opslagplaats en meer contröle. Men zag echter op teg«n de groote kosten en in den raad te wel eens gezegd: „er moet al heel wat gegapt worden wil het zoo duur worden als een nieuwe opclagplaats. Officier: Van wanneer te het schorsings besluit van den raad? Getuige: De definitieve schorsing van verd. te ingegaan in Januari 1933. Uitvoerig wordt dan de beweerd» leverantie van de 62 000 steenen besproken, die In de haven van Hulzen zouden zün gebracht dcor zekeren Loodsma. Over de geheele linie u noemt hier twee speciale gevallen, maar hoe gaat het over de geheele linie? Over héél de linie wordt bij de spoor wegen minder loon uitgekeerd dan door het Rijk, behalve dan misschien in enkele hoogst zeldzame gevallen, welke overigens in benaming en werk niet te vergelijken zijn. Nemen wij een andere functie: een conducteur der posterijen verdient per Jaar f 2160; een conducteur der spoorwegen t 1766.40; een conducteur der posterijen eerste klas f 2340; een met hem gelijk te stellen hoofdconducteur der spoorwegen f 2009.28. Zijn er, buiten den kindertoeslag, nog meer factoren, welke de spoorwegloonen in verhouding tot de Rljksloonen ongun stig beïnvloeden? DAArover wilde ik het juist nog heb ben: zoowel voor Rijks- als spoorwegper soneel bestaan classificaties voor stand plaatsaftrek; het Rijk kent 3 klassen: klas: 100; 2e klas 96; 3e klas 92. Bij de spoorwegen kent men echter 4 klassen: 100, 97. 94 en 91. Nog ongunstiger wordt dit beeld, wan neer men daarbij bedenkt, dat bij de spoor wegen niet minder dan 23 groote stand plaatsen in de tweede klas gerangschikt zijn, welke voor het Rijk tot de eerste klas behooren; en dat zijn Juist de gemeenten, waar de duizenden van het spoorwegper- Dat is dus het zuiver financieele ge deelte van de kwestie; nu het verschil in arbeidsomstandigheden. Dat verschil mag waarlijk niet onder schat worden: bij de spoorwegen werken de arbeiders b.v. 57 uur per week, bij het Rijk 48 uur. Daarbij mogen ook niet vergeten worden de Zondags- en nacht-diensten van een groot deel der spoorwegmannen. En hoeveel zwAArdere verantwoordelijk heid rust over het algemeen op den spoor- wegman! Men vergelijke eens een dood- gewonen lijn- of wissel-werker, die bij nacht en ontij, ook in den barren winter, zijn werk verricht, met een straatveger van Waterstaat, die rustig de blaeren van den weg veegt. Welk een verantwoordelijkheid draagt de overwegwachter! Onlangs is er nog zoo’n wachter met zeer laag loon veroordeeld tot 100.boete of 2 maanden hechtenis, om dat hij vergeten had, de boomen te slui ten; de man was natuurlijk ernstig in ver zuim, maar een dergelijke boete staat toch in géén verhouding tot het genoten loon; mag men iemand met zóó laag looti eigen lijk wel verantwoordelijkheid laten dragen in dergelijke mate, dat bij overtreding een zoo hooge boete geëischt kan worden? Als men uw zienswijze volgt, zou de directie, gezien vooral de loonsverhoudin- gen tusschen Rijks- en spoorwegpersoneel, „een gaatje” wtet man kon, volgens v aarom meent de directie van de Nederlandsche Spoorwegen, „dat de bezoldiging van het geheele spoorweg personeel eenige verlaging zal moeten on dergaan”? Omdat sedert jaren de loonen van dit personeel zich richtten naar de Rljksloo nen; omdat de jegeerlng de spoorwegtekorten bijpast en er dus in 't gunstigste geval een g e 1 ij k e bezoldiging mag plaats hebben; omdat, ten slotte, de spoorwegpersoneel boven Rijkspersoneel uitgaan. Wat is uw meenlng omtrent deze ar gumentatie? vroegen wij den heer Tim mermans, secretaris van ,,St. Raphaël” en van den Personeelsraad der Nederlandsche Spoorwegen, dien wij blijkens een vóór eenige dagen in dit blad verschenen arti kel over de loonpositie van het spoorweg personeel Interviewden. Ik meen, dat de directie zich door haar eigen argumentatie geheel heeft vast gezet;, zij neemt de loonen van het Rijks personeel als norm; zij beweert, dat de loo nen van het spoorwegpersoneel niet boven die van het Rijkspersoneel mogen uitgaan, zéker niet, nu de spoorwegen zoo groote te korten te boeken hebben, welke door het Rijk bijgepast moeten worden; zij beweert, dat de loonen van het spoorwegpersoneel uitgaan boven die van het Rijkspersoneel, en dat er dus.... Loonsverlaging moet volgen.... Juist! Maar die argumentatie is juist heelemaal niet juist. Alles is hier afhan kelijk gesteld van een vergelijking: welk personeel verdient er méér: dat van de Spoorwegen of dat van het Rijk? En-hu is het voor ons een klein kunstje, ifnet de stukken in de hand te bewijzen, dat het spoorwegpersoneel niet méér, maar juist minder verdient dan liet personeel in 's Rijksdienst; waardoor dus heel de grond slag voor de loonsverlagings-argumentatie der directie wegvalt. In de vergelijking zit 't *m juist; minis ter en oud-directeur der Nederlandsche Spoorwegen, Ir. Kalff, is van oordeel, dat het bedrijf der spoorwegen geheel op zich zelf staat, dat het zichzelf bedruipen moet, 'dat we dus niets te maken hebben met de loonen van het Rijkspersoneel; de hui dige directie der Spoorwegen echter denkt daar gelukkig eenigszins anders over, kijkt wel degelijk naar analogie. Maar juist dAArdoor doordat zij zoo fair wil zijn breekt zü haar eigen argu mentatie af: het spoorwegpersoneel verdient zooals gezegd niet méér, maar minder dan het Rijkspersoneel, en dat mindere is niet alleen in loonbedragen, maar ook in ar beidsomstandigheden uit te drukken. Bepalen wij ons eerst tot de loonbe dragen. Welnu, er is wel eens geschreven over een doodgewonen te Amsterdam wonen den remmer, die zóó maar ongeveer f 29. per week verdienen zou; gaat de dreigende verlaging (van ruim 3 pCt.; voor de mi- nimaal-bezoldlgden zelfs van 8 pCt.) dóór, dan krijgt deze Amsterdammer, na aftrek van zijn 8K pCt. pensioens tor ting, netto f 24.46 per week. En dat blijft zoo tot en met 2 kinderen, terwijl een met hem gelijk te stellen Rijksarbeider (een arbeider zon der vakbekwaamheid) met aftrek van 10 pCt. pensioenstorting per week toch steeds nog netto 24.70 in handen krijgt. Het Rijkspersoneel ontvangt echter kin dertoeslag van het eerste kind af, en wél met een minimum van f 60.bij het spoorwegpersoneel begint de toeslag zooals gezegd eerst bij het derde kind en dan nog met een minimum van f 50. Zoo verdient een spoorwegarbeider met 6 kinderen ƒ28.30 p. w., tegenover een Rijksarbeider met evenzooveel kinderen: f 31.60; een verschil dus van f 3.30 p. wppIt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 9