geschrifte
Valschheid
Het spoorwegpersoneel en het
Rijkspersoneel
in
Missie-Zondag
1934
I
ZADELHOFF
DOETINCHEM
1
GEMEENTE-ARCHITECT
VERDACHT
Motiveert een vergelijking
der loonen loons
verlaging?
DONDERDAG 11 OCTOBER 1934
4 ministers in F 36
Kasteel Radboud te
Medemblik
WRAK AANGETROFFEN
Een prachtig batig saldo
DE MELBOURNE-RACE
HET TREKPAARD-STAMBOEK
Anderhalf jaar straf
gevorderd
Het droevig ongeluk te
Nootdorp
Extra K. L. M.-vliegtuig naar
de start
AANRANDER ZES JAAR
ACHTER SLOT
NATIONALE MISSIE-
WEDSTRIJD
Mijnhardt’s
Laxeertabletten
regelen Bonder Kramp of Pijn.
AFWEERGESCHUT WORDT
BEPROEFD
DE RESTGEVALLEN
TE BATAVIA
Pleidooi
De leidende gedachte is, dat
Christus gestorven is voor
alle menschen
Gisterochtend hebben de Ministers Colijn, Deckers, Van
Schaik en De Wilde een bezoek gebracht aan Schiphol en
een tocht gemaakt met de F. 36
S3
De arbeidsomstandigheden
Vermoedelijk van een baggermolen
de
eens
Waarom zou ik het niet doen?
nebben ge
slechte het
L. bestaat
le
van
van
het
het
In zyn functie te Huizen zou hij
zich ruim 1300 hebben
toegeëigend
Alles werkt ertoe mee, dat praktisch
het spoorwegpersoneel ongunstigere
standen geschapen worden dan voor
Rijkspersoneel.
Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
Het batig saldo van den Natlonalen Mtesie-
wedstrljd op 30 Sept. jJ. te Hoorn gespeeld tus-
schen de elftallen van Utrecht en Haarlem, zal,
naar wij vernemen, ruim ƒ900 bedragen. Het
definitieve bedrag zal deze week worden bekend
gemaakt, als de laatste afrekeningen binnen
zün. Het financieel resultaat kan in elk geval
reeds nu schitterend worden genoemd.
'BATAVIA, 10 Oct. (Aneta) Nog één contact
persoon is verder in de Centrale Burgerlijke
Ziekenlmichtlng opgenomen.
Bij geen der zieken te echter pest geconsta
teerd, zoodat men hoopt hier met gewone ge
vallen van koorts te maken te hebben.
De K L M. heeft besloten om ten gerieve van
belangstellenden, die de start van de deelnemers
aan de groote luchtrace EngelandAustralië
wenschen bij te wonen, een tocht naar Middle-
hal, het vliegveld van vertrek te organlseeren.
Het extra vliegtuig, dat voor dit doel ingelegd
wordt, vertrekt Vrijdag 19 October te 13.15 van
Amsterdam, vla Rotterdam naar Londen en
keert Zaterdagmiddag of Zondagochtend naar
Nederland terug.
loonen
die
het wakend oog van
snapt.
Het geld is
Loodsma, want
Bezoek aan Schiphol en rond
vlucht met het nieuwste
F okker-prod uct
Woensdag geschiedde op de Noorderbegraaf-
plaate te Hilversum de teraardebestelling van
de twee slachtoffers. Zonde g bü den onbewaak
ten overweg te Nootdorp door een trein gedood.
Het waren de 35-jarige motorrijder J. F Bo
gaard en zijn verloofde, dc 38-jarige W. Schip
per.
Vanuit het huis aan de Bussumerstraat wer
den onder zeer groote belangstelling de kisten
in den lijkwagen gedragen, terwijl er langs den
weg naar het kerkhof eveneens veel belangstel
lenden waren. Ook op de Noorderbegraafplaats
was de belangstelling groot, toen de belde kis
ten In één graf werden neergelaten.
Ds. van Uchelen sprak aan de groeve woor
den van troost tot de diepbedroefde familie
leden.
De heer 8. L. van Riet voerde namens de
Oooteche Motorclub het woord. Spr. schetste den
overleden motorrijder als een kalm en zeser
rjjder. die niet door onvoorzichtigheid Is ge
grepen. Spr. ultte woorden van deelneming tot
óe familie.
Namens de motorclub .Lelden en Omstreken',
die den puzzle rit, tijdens welke het ongeluk
plaatsgreep, organiseerde, sprak de heer J. Jan
son enkele woorden.
Een der familieleden dankte voor de betoonde
belangstelling.
Er waren zeer veel bloemstukken.
Door een overeenkomst met het
Ryk komt het vry te staan
Het blijkt, dat getuige zelf het vermoeden had,
dat het Loodsma was, hij had bij den schipper
aangedrongen de waarheid te zeggen als hij
onder den naam Loodsma steenen had geleverd
in de haven van Hulzen. Ik wilde hem laten
teekenen, dat hij Loodsma niet kende, maar
dat weigerde hij.
President: Ja, hij zag u en verd. voor oplich
ters aan.
De steenen zijn uitbetaald aan den onbe
kenden Loodsma (volgens verd.), doch wl» en
de rapporten door de commissie van ondersoek waar Loodsma te kan niemand zeggen. Volgens
De verdediger, mr. Vonkenberg, stelde In zijn
pleidooi voorop, dat er in kleine gemeenten on-
gewenschte dingen kunnen gebeuren, die ten
nadeele van hen. die de verantwoording dra
gen, kunnen worden uitgelegd. Er te In dit geval
een valsche handteekenlng geplaatst, doch dit
bewijst geenszins, dat het stuk valsch te. Voor
een bedrag van 1340 gulden zal verd. toch zijn
positie niet in de waagschaal stellen. Dit te
vooral duidelijk als men weet, dat hjj geweigerd
heeft duizend gulden aan te nemen van een
makelaarskantoor om een verkaveling te be
gunstigen, die hij niet kon verantwoorden.
U houdt natuurlijk ook van
•chte deldersche
ROOKWORST
Vraagt daarom Uw leverancier
het merk
dan eerst smult UI
Nog deze week, aldus meldt .Het Volk” wordt
te Den Helder bet luchtafweergeschut van
Vickers verwacht, dat door een speciale com
missie zal worden beproefd.
Reeds gerulmen tijd te deze bezig construc
ties van Vickers uit Engeland, Bofors uit Swe
den en Schneider uit Frankrijk te beproeven,
waarna tot aanschaffing van een aantal lucht-
afweerkanonnen zal worden overgegaan. To
taal sou ongeveer voor 3500000 aan geschut en
instrumenten worden besteed.
samengesteld. Voorts is getuige van meenlng,
dat de chef van gemeentewerken In een kleine
gemeente, zooals Huizen, meestal niet beschikt
over voldoende personeel voor de contróle. De
werkkring Is te druk om zelf die contröle uit te
oefenen.
Het geld voor verdachte
Het woord te dan aan den Officier van Jus
titie, mr. Versteeg, die woorden van hulde
brengt aan den rjjksrechetcheur en den rech-
ter-commtesarte, die In deze zaak 1
werkt.
Uit de verschillende fraudes te i
geval Loodsma ten laste gelegd.
De verdachte houdt vol. dat deze
en de leverantie te geschied.
Van deze zijde, aldus het. O. M. zijn wij over
tuigd van het tegendeel: Loodsma bestaat niet,
de steenen zijn nooit geleverd, het geld is In
den zak van verd. terechtgekomen.
Uitvoerig gaat spr. de verklaringen van de
verschillende getuigen na. Het verhaal van den
getuige A décharge over ien vreemdeling, die
steenen te koop aanbood bewijst niets in bet
voordeel van verd. Die onbekende heeft Im
mers nooit aan getuige gezegd, dat hij ver
dachte de steenen had verkocht Het heek
verhaal over den aankoop te onaannemelijk.
Er te geweldig veel moeite gedaan om schip
per Loodsma te vinden. Het resultaat was ech
ter nihil. Verdachte heeft getracht schipper
Boonstra voor Loodsma <e doen aanzien. De
steenen zouden zijn aangekomen in Februari
1931, doch uit de cijfers blijkt, dat de water
stand In de Huizer haven toen zeei laag wa?
en het blnnenloopen In dien tijd zeer moeilijk
zou zijn geweest. De ste-nen zijn door nie
mand gezien, alleen door verd. Deze heeft
slechte opdracht gegeven tot betaling. De ge
heimzinnige Loodsma m< Idde zien aan bü
verd.’* kantoor, niemand zag hem daar of-
Het verhaal, dat verd. doet over zijn ontmoe
ting en onderhandellngen met Loodsma, te naar
pi ’s meenlng zeer aannemelijk. Ook te het zeer
goed mogelijk, dat het schip, zonder dat de ha
venmeester dit wtet, in de Huizer haven te ge
lost. De havenmeester heeft Indertijd voor de
commissie van onderzoek verklaard, dat het wel
gebeurde, dat schepen op verzoek van den ge
meente-architect vrijdom van havengeld werd
verleend, wanneer zij materialen voor de ge
meente aanbrachten.
Uitvoerig besprak pl. de boekingen en opga
ven der werklieden, waarvan vaststaat, dat zij
te weinig boekten. Natuurlijk poogde verd. ook,
wat materialen over te houden, om bulten
de begroeting om nog op andere plaatsen
herstellingen en verbeteringen aan te brengen.
„Als men de zaak van deze zijde bekijkt, wie
zou dan nog een steen op verd. willen werpen?”
roept pleiter uit. Er te Inderdaad nog een stee-
nentekort te Huizen van 8 A 7000 steenen, doch
dat te op een omzet van 450.000 niets. Er te geen
bedrijf, dat zoo aan diefstal bloot staat, als ge
meentewerken. Vervolgens bespreekt pl. de con
clusies van den schriftdeskundlge, dr. Schrijver.
Er te slechte één handteekenlng en daaruit mag
men, naar pl.’s meenlng, de Identiteit van den
schrijver niet vaststellen.
Ongetwijfeld zal de rechtbank tot dezelfde
conclusie komen ate pleiter: „Deze man te on
schuldig." aldus eindigde mr. Vonkenberg zijn
pleidooi.
Bjj het laatste woord zelde verd. nogmaals,
dat hij onschuldig was.
Uitspraak 24 October.
TANDJONG PRIOK. 10 Oct. (Aneta) Aan de
kust bij Tjllatjap Is pl.m achthonderd meter
ten Zuld-Oosten van den uiterton een drijvend
wrak gezien, dat voor de scheepvaart gevaar
oplevert. Het te vermoedelijk het wrak van den
baggermolen, jaren geleder, door de llrma Wijs
muller Co. uit Holland naar de Walvtech-baal
gesleept, waarbij toen de ta-ggermoler onderweg
kapseisde en een paar jaar later nog drijvende
werd aangetroffen.
Zondag 31 October wordt op verlangen van
Z. H. den Paus de jaarlijksche Missie-Zondag
gehouden. De H. Stoel zelve heeft innig ver
band gelegd tusschen de viering van het Ju
beljaar der Verlossing en de aansporing tot
hernieuwde Mtesieactle. en daarom als leidende
gedachte voor dezen Missie-Zodag aangegeven
het grond-dogma der Verlossing, dat Christus
gestorven is voor alle menschen.
Zoowel de dankbaarheid voor de overvloedige
zegeningen der Verlossing ate het onomstoore-
lijke feit, dat de groote meerderheid der men
schen, gedeeltelijk door eigen verblindheid,
maar hoofdzakelijk zonder haar schuld In de
zichtbare zegeningen dier Verlossing, dl. In de
heilzame prediking, leiding en verzorging der
Katholieke Kerk nog niet deelen. sullen de
kinderen dier Kerk, gemakkelijk aansporen cm
haar aandeel in de uitbreiding van bet Ver
lossingswerk door hartelijke gebeden en milde
offers In edelmoedigheid te brengen.
Een intens medeleven en medewerken met
den mlssie-arbeid der Kerk moge het succes
zijn van den komenden Missie-Zondag
In alle kerken zal op 21 October de Votief-
mte tot Voortplanting des Oeloofs worden op
gedragen, over de Missiën worden gepreekt en
een collecte voor het Pauseljjk Genootschap tot
Voortplanting des Geloofs worden gehouden.
Gistermorgen tegen half elf kwamen per auto
op Schiphol aan de mlnis- ers Colijn de Wilde.
Deckers en van Schaick. Zü werden bjj het ge
bouwtje van de Aero Club ontvangen door den
heer E. Crone, voorzitter ”an de Amsterdam-
sche Aero Club, den heer J. ter Haar Jr„ wet
houder van de handelsir.rtchtingen den heei
C. O. Vattler Craane, gecelegeerd ommissaris
van de Fokkerfabrieken, Ir. Stephan van de
Fokkerfabrieken en den heer Ir. Boogert. direc
teur van de handelslnrichfngen.
Na eenlge oogenbllkken vertoefd te hebben In
het Clubhuis werd door het gezelschap gewan
deld naar de F. 36. die veer het vertrek gereed
stond. Om even over hall elf ging deze groote
vogel voor een rondvlucht van ongeveer ander
half uur de lucht in met bovengenoemd gezel
schap, waarbij zich nog eenige dames hadden
gevoegd. De F. 36 werd be-tuurd door den heer
Melnecke van de Fokkerfabriek
Tegen twaalf uur streek de F. 36. waarin de
vier ministers gezeten waren, weer op Schiphol
neer. De tocht had ruim een uur geduurd. Van
Schiphol was rechtstreeks gevlogen naar Rot
terdam, alwaar boven de stad en de havens
werd gecirkeld, waarna vervolgens over het
Westland naar Den Haag werd gegaan.
Had de F. 36 tot nu toe laag gevlogen, toen
F 1
Het bestuur van het Nederlandsche trek-
paardstamboek deelt mede, dat bet Belgische
stamboek bereid te onder zekere voorwaarden
Nederlandsche paarden na keuring in het
Stamboek In te schrijven. Het Nederlandsche
Trekpaardenstamboek heeft bereids bjj schrij
ven van 3 Mei 1934 geantwoord met de door
België gestelde voorwaarden accoord te zullen
gaan en wederom (sinds December 1933 te dit
opgeheven) Belgische paarden in zijn stamboek
te zullen Inschrijven, mits bet Belgische stam
boek accoord gaat, dat de gestelde voorwaarden
ook gelden voor de inschrijving van Belgische
paarden In het Nederlandsch Stamboek.
Tot nog toe te hierop geen bevestigend ant
woord ontvangen, waardoor de zg. ejkennlngs-
kwestie nog hangende te en vooralsnog geen
Inschrijvingen van Belgische paarden In het
N derlandsch stamboek kunnen geschieden.
De Roermondsche rechtbank heeft een 44-
jarigen Pool, overeenkomstig den etech, tot zes
jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens aanran
ding van een vrouw te Arcen.
volgens haar eigen argumentatie de loo
nen dus luist Riet mogen verlagen.
Zoo zie ik het inderdaad:
Men ylndt de spoorwegloonen over het
algemeen „niet onjuist”, d. w. z. niet te
hoog; zij zouden echter omlaag moeten,
omdat ze boven de Rljksloonen zouden uit
steken.
Dit laatste is naar wij bewezen heb
ben juist niet het geval; integen
deel, dus....
Wij begrepen, wat het „dus” te bedui
den had; maar de heer Timmermans had
nog meer pijlen op zijn boog:
de loonen van het Rijk zijn hooger
dan die der spoorwegen, maar toch acht
de Regeering de Rljksloonen niet (meer)
te hoog en niet (meer) voor verlaging vat
baar; Immers, in de toelichting tot het
zestig-millioenen-plan hebben niet minder
dan 6 onzer ministers in Juni 1L verklaard,
dat ten aanzien van de verlaging der loo
nen van het Rijkspersoneel reeds het noo-
dige gedaan-was: er zou dus geen vermin
dering meer komen; en in de MU-
lioenennota (en dat zegt wat!) is ook geen
vermindering voorgesteld.
Laat de directie In deze omstandigheden
het spoorwegpersoneel, dat toch al zóó
zwaar heeft moeten bloeden, nu niet weer
opnieuw zoo gevoelig treffen met een ver
laging van in doorsnee 5 pCt., welke voor
sommigen misschien 3 pCt., voor vele an
deren, vooral In de minlma-groepen, daar
entegen zelfs 8 pCt. loonsverlaging betee-
kent!
schoon een vreemdeling In Hulzen opvalt. Noch
het lossen, noch de steenen zelf zijn ooit door
Iemand gezien. De 62.000 steenen zijn zelfs aan
den havenmeester ont-
Onjuist, maar kan voorkomen
Rechter Mr. Boon: Vindt u het niet onjuist
dat een chef van gemeentewerken een contract
afsluit voor de levering van 60.000 steenen met
een volmaakt onbekenden man.
Getuige acht dit inderdaad onjuist, maar hij
kan zich voorstellen dat dergelijke dingen In
een kleine gemeente voorkomen.
Dan komt de burgemeester van Huizen,
heer J. W. Egberts voor het hekje.
De president vraagt getuige of er wel
schepen vrijgesteld worden van havengeld.
De heer Egberts zegt, dat dit In bijzondere
gevallen mogelijk te, bijv, bij een schip van den
Rijkswaterstaat.
President: En een schip met steenen van de
gemeente?
Getuige: Dat kan voorkomen op order van den
gemeen te-architect.
President: Bent u met verd. op bezoek ge
weest bij schipper Boonstra?
Getuige: Ja, we hebben hem gevraagd of hij
Loodsma was. Hij ontkende dit en hij ontken
de óók in 1931 steenen in de haven te hebben
gebracht.
President: Meende verd. hem te herkennen
als Loodsma?
Getuige: Ja, zijn stem leek er op, zei hij.
soneel gehuisvest zijn: Alkmaar, Amers
foort, Assen, Deventer, Dordrecht. Eind
hoven, Enschede, Hilversum, ’s Hertogen-
bosch, Maastricht, enz.
Bovendien zijn er 20 standplaatsen die
voor het Rijk tot de tweede klas gerekend
worden, In de derde klas gezet voor de spoor
wegen, o. a. Bolsward, Boxtel, Culemborg,
Ede, Harderwijk, Velsen, enz.
Zoo wordt het spoorwegpersoneel op ver
schillende manieren méér bekort dan het
Rijkspersoneel.
Dan zijn er nog de z. g. duurtekringen,
waarbinnen wonend men in aanmerking
komt voor een hoogere klas; maar de
grenzen van die kringen vallen lang niet
altijd samen met de grenzen der gemeen
ten alweer ten ongunste van het spoor
wegpersoneel, dat zich kleinere kringen
dan de gemeentegrenzen om te wonen
(met recht op hoogere klaslndeeling) toe
gekend ziet.
Ten slotte moet ik er nog op wijzen, dat
het Rijk omnabij 275 verschillende bezol-
digingsschalen kent, terwijl er voor het
spoorwegpersoneel maar 24 bestaan, waar
van de 9 hoogste, die alleen op de hoogere
ambtenaren betrekking hebben, eigenlijk
nog buiten beschouwing moeten blijven.
voor
toe-
het
de groote Fokker boven de residentie kwam was
een hoogte van ongeveer 1200 M bereikt.
De tocht werd vervolgens langs de kustlijn
vla Schevenlngen voortgezet naar Haarlem
even werd nog boven IJmulden geclkeld, waar
na de richting Amsterdam werd ingeslagen. Na
nog boven de haven te hebben gevlogen, keerde
de F. 36 op Schiphol terug.
Het gezelschap was over den tocht zeer vol
daan. De ministers waren geestdriftig in hun
loftuitingen over dit toestel. Zijne Excellentie
Colijn had groote waardeerlng voor deze nieu
we aanwinst van de luchtvloot, vooral achtte
hjj het een groot voordeel, dat In deze nieuwe
machine een gesprek gevoerd kon worden, zon
der verheffing van stem.
Na aankomst op Schiphol bracht minister
Colijn een bezoek aan de montage-loods van
Fokker, ter bezichtiging van den Verkenner
C.X., die in opdracht van het Dejjailfiacnt van
Koloniën gebouwd wordt vooi^-óenTnilitalren
vllegdienst in Indië.
Na nog eenlgen tijd in het Aero Clubhuis te
hebben vertoefd, vertrokken de Ministers naar
Amsterdam.
niet betaald aan
/lie bestaat niet.
Aan wien anders is het geld uitbe
taald dan aan verdachte? Hü alleen
heeft de comedie op touw gezet en
hö alleen had belang bü de uitbeta
ling. Daarbij komt nog de conclusie
van het doorwrocht rapport van den
deskundige dr. Schrijver.
Spr. achtte de valschheid in ge
schrifte, tweemaal gepleegd, bewe
zen. De feiten zijn zeer ernstig. Spr.
requireert een gevangenisstraf van
één jaar en zes maanden.
Woensdagmiddag te voor de Amsterdamsche
rechtbank behandeld de rechtzaak tegen den
gemeente-architect van Hulzen, verdacht van
valschheid In geschrifte, waardoor hij zich ruim
f 1300 toegeëigend zou hebben.
Er werden twee gemeente-werklieden ge
hoord, die verklaren, dat er Inderdaad meer is
opgegeven dan vervoerd werd.
Pres.: Dus de dagstaten werden niet heele
maal eerlijk opgemaakt.
Get.: Neen, niet heelemaal
Pres.: Heeft uw superieur niet tegen u ge
zegd: „er te te weinig geboekt, er moet meer
worden opgeschreven.
Getuige herinnert zich dit niet meer.
Een volgende getuige, gemeente-werkman.
heeft op zekeren dag van den boekhouder ge
hoord. dat er 40.000 steenen te kort waren.
Pres.: Heeft de architect wel eens tegenover
u geklaagd, dat er te weinig contróle was over
de voorraden?
Getuige herinnert het zich niet meer, wel
heeft de gemeente-architect eens gesproken
over een werf, waar al het matenaal gecentra
liseerd opgeslagen kon worden.
De schipper J. Melnen uit Amersfoort ver
klaart, dat verdachte hem op zekeren dag had
opgezocht en hem gezegd, dat hij aan de com
missie van onderzoek moest verklaren, dat hij
eens vrijgesteld was van havengeld en hij
’s nachts grint had gelost voor dat de haven
meester erbij was geweest. Verdachte had hem
ook aangezet onjuiste opgaven te doen Inzake
de grintleveranties.
Verdachte: Die man liegt, hij Is In Huizen
belnfluenceerd!
Pres.: Dus hij legt volgens u een meineed af.
Verd.: JuistI
Schipper Boonstra uit Groningen had In 1933
Gezoek aan boord van zijn schip gehad van twee
heeren, een van hen was de verdachte, de twee
de was, naar getuige meent, de burgemeester
van Huiaen.
De heeren hadden hem gevraagd of hij in 1931
met een schip steenen In de haven van Hul
zen was geweest.
Pres.: En wat hebt u geantwoord?
Getuige: Ik heb t natuurlijk ontkend, ik ben
maar één keer in Huizen geweest en dat was
In 1916.
De Directeur der gemeentebedrijven te Bus-
sum Ir. J. Gerber legt eenige verklaringen af
betreffende betrouwbaarheid en juistheid van
Enkele jaren geleden, in Augustus 1931 te
een groot gedeelte van de fabriek der firma
Kooy en Trompetter te Medemblik afgebrand,
en in een ruïne veranderd.
Voor velen was dit een welkome gelegenhe’d
er bü de betrokken instanties op aan te dringen
de fabriek op een andere plaats te doen her
bouwen, zoodat het kasteel vrij zou komen te
liggen.
Na langen tüd van strüd en allerlei verdacht
makingen is thans een overeenkomst met de
Regeering tot stand gekomen van den volgenden
inhoud. -•
De firma Kooü en Trompetter verpllcnt zich
de uitoefening van haar bedrijf van het ver
duurzamen van levensmiddelen op haar tegen
woordig fabrieksterrein nabü het kasteel Rad
boud te staken en om zoo spoedig mogelük de
uitoefening van dit bedrüf weder ter hand te
nemen op een ander binnen de gemeente Me
demblik gelegen terrein.
Het fabrieksterrein nabij Radboud wordt met
het pakhuis Padang en met nog eenlgen ande
ren gemeentegrond aan het Rük in eigendom
afgestaan.
De af te stane grond wordt van gemeente
wege geëgaliseerd en daarna als plantsoen aan
gelegd en onderhouden. De kosten van dezen
aanleg zullen echter worden gerestitueeid zx>-
dra het Rük te eenlger tüd mocht Desluiten dat
plantsoen niet meer voor net publiek toeganke
lijk te stellen.
Als vergoeding voor een en ander stelt het
Rük beschikbaar een bedrag van f 30900. te vol
doen In termünen. Al deze bedragen worden
uitbetaald aan de Gemeente, die deze echter
weer uitkeert aan de firma Kooü en Trompetter
Donderdag zal deze aangelegenheid In een I
openbare raadsvergadering worden behandeld
verd. zün de 60.000 steenen er wel geweest,
maar door diefstal etc. te er een groot aantal
weggeraakt.
Eei. getuige A décharge, een reiziger, verklaar
de, dat een man, wiens naam hü niet kende,
hem op zekeren dag had gevraagd of hü
getuige ook misschien
voor 62.000 steenen. Deze
getuige, de geheimzinnig'? Loodsma zün ge
weest.
Later bad hü den man op de bet ra nog eens
ontmoet en deze had htm toen gezegd, dat
hü de steenen verkocht r.ad....
Dan wordt de verdachte uitvoerig onder
vraagd door den president Hü zegt, dat het
certificaat van betaling op zün order door den
boekhouder te opgemaakt. Dit certificaat te
door verd. gegeven aan Loodsma Verdachte
had Loodsma In Amsterdam ontmoet, deze had
hem 62.000 steenen te koop aangeboden. Verd
had een monster gezien en de steenen waren
goed.
President: Waarom kocht U van een onbe-
Jfl&den man?
^^erdachte:
Het scheelde me ƒ2 per duizend.
President: Dus op zekeren dag zün ze in de
haven van Huizen aangekomen?
Verdachte: Juist, maar wie ze gelost heeft
weet ik niet. Of Loodsma zelf de schipper te
geweest, of iemand anders, weet verd. ook
niet. Met klem houdt verd vol. dat inder
daad de 62.000 steenen zün geleverd en dat het
geld niet door hem, doch door Loodsma te
geïnd.
President: Dus in weerwil van de getuigen
verklaringen houdt U Uw onschuld vol.
Verdachte: Zeer zeker!
Getuige zegt dan, dat hü den indruk had, dat
de schipper zün waren naam wilde verbergen. Ik
wilde hem Iets laten opschrüven, waarin de
naam Loodsma voorkwam, om het schrift te
kunnen vergelüken met de valsche handteeke
nlng onder het ontvangbewüs.
Op vragen van den verdediger verklaart ge
tuige, dat verd. steeds he=ft aangedrongen op
een betere opslagplaats en meer contröle.
Men zag echter op teg«n de groote kosten
en in den raad te wel eens gezegd: „er moet
al heel wat gegapt worden wil het zoo duur
worden als een nieuwe opclagplaats.
Officier: Van wanneer te het schorsings
besluit van den raad?
Getuige: De definitieve schorsing van verd.
te ingegaan in Januari 1933.
Uitvoerig wordt dan de beweerd» leverantie
van de 62 000 steenen besproken, die In de
haven van Hulzen zouden zün gebracht dcor
zekeren Loodsma.
Over de geheele linie
u noemt hier twee speciale gevallen,
maar hoe gaat het over de geheele linie?
Over héél de linie wordt bij de spoor
wegen minder loon uitgekeerd dan door
het Rijk, behalve dan misschien in enkele
hoogst zeldzame gevallen, welke overigens
in benaming en werk niet te vergelijken
zijn.
Nemen wij een andere functie:
een conducteur der posterijen verdient
per Jaar f 2160; een conducteur der
spoorwegen t 1766.40;
een conducteur der posterijen eerste klas
f 2340; een met hem gelijk te stellen
hoofdconducteur der spoorwegen f 2009.28.
Zijn er, buiten den kindertoeslag, nog
meer factoren, welke de spoorwegloonen
in verhouding tot de Rljksloonen ongun
stig beïnvloeden?
DAArover wilde ik het juist nog heb
ben: zoowel voor Rijks- als spoorwegper
soneel bestaan classificaties voor stand
plaatsaftrek; het Rijk kent 3 klassen:
klas: 100; 2e klas 96; 3e klas 92.
Bij de spoorwegen kent men echter 4
klassen: 100, 97. 94 en 91.
Nog ongunstiger wordt dit beeld, wan
neer men daarbij bedenkt, dat bij de spoor
wegen niet minder dan 23 groote stand
plaatsen in de tweede klas gerangschikt
zijn, welke voor het Rijk tot de eerste klas
behooren; en dat zijn Juist de gemeenten,
waar de duizenden van het spoorwegper-
Dat is dus het zuiver financieele ge
deelte van de kwestie; nu het verschil in
arbeidsomstandigheden.
Dat verschil mag waarlijk niet onder
schat worden: bij de spoorwegen werken
de arbeiders b.v. 57 uur per week, bij
het Rijk 48 uur.
Daarbij mogen ook niet vergeten worden
de Zondags- en nacht-diensten van een
groot deel der spoorwegmannen.
En hoeveel zwAArdere verantwoordelijk
heid rust over het algemeen op den spoor-
wegman! Men vergelijke eens een dood-
gewonen lijn- of wissel-werker, die bij
nacht en ontij, ook in den barren winter,
zijn werk verricht, met een straatveger
van Waterstaat, die rustig de blaeren van
den weg veegt.
Welk een verantwoordelijkheid draagt de
overwegwachter! Onlangs is er nog zoo’n
wachter met zeer laag loon veroordeeld tot
100.boete of 2 maanden hechtenis, om
dat hij vergeten had, de boomen te slui
ten; de man was natuurlijk ernstig in ver
zuim, maar een dergelijke boete staat toch
in géén verhouding tot het genoten loon;
mag men iemand met zóó laag looti eigen
lijk wel verantwoordelijkheid laten dragen
in dergelijke mate, dat bij overtreding een
zoo hooge boete geëischt kan worden?
Als men uw zienswijze volgt, zou de
directie, gezien vooral de loonsverhoudin-
gen tusschen Rijks- en spoorwegpersoneel,
„een gaatje” wtet
man kon, volgens
v aarom meent de directie van de
Nederlandsche Spoorwegen, „dat de
bezoldiging van het geheele spoorweg
personeel eenige verlaging zal moeten on
dergaan”?
Omdat sedert jaren de loonen van dit
personeel zich richtten naar de Rljksloo
nen;
omdat de jegeerlng de spoorwegtekorten
bijpast en er dus in 't gunstigste geval
een g e 1 ij k e bezoldiging mag plaats
hebben;
omdat, ten slotte, de
spoorwegpersoneel boven
Rijkspersoneel uitgaan.
Wat is uw meenlng omtrent deze ar
gumentatie? vroegen wij den heer Tim
mermans, secretaris van ,,St. Raphaël” en
van den Personeelsraad der Nederlandsche
Spoorwegen, dien wij blijkens een vóór
eenige dagen in dit blad verschenen arti
kel over de loonpositie van het spoorweg
personeel Interviewden.
Ik meen, dat de directie zich door
haar eigen argumentatie geheel heeft vast
gezet;, zij neemt de loonen van het Rijks
personeel als norm; zij beweert, dat de loo
nen van het spoorwegpersoneel niet boven
die van het Rijkspersoneel mogen uitgaan,
zéker niet, nu de spoorwegen zoo groote te
korten te boeken hebben, welke door het
Rijk bijgepast moeten worden; zij beweert,
dat de loonen van het spoorwegpersoneel
uitgaan boven die van het Rijkspersoneel,
en dat er dus....
Loonsverlaging moet volgen....
Juist! Maar die argumentatie is juist
heelemaal niet juist. Alles is hier afhan
kelijk gesteld van een vergelijking: welk
personeel verdient er méér: dat van de
Spoorwegen of dat van het Rijk?
En-hu is het voor ons een klein kunstje,
ifnet de stukken in de hand te bewijzen,
dat het spoorwegpersoneel niet méér, maar
juist minder verdient dan liet personeel in
's Rijksdienst; waardoor dus heel de grond
slag voor de loonsverlagings-argumentatie
der directie wegvalt.
In de vergelijking zit 't *m juist; minis
ter en oud-directeur der Nederlandsche
Spoorwegen, Ir. Kalff, is van oordeel, dat
het bedrijf der spoorwegen geheel op zich
zelf staat, dat het zichzelf bedruipen moet,
'dat we dus niets te maken hebben met de
loonen van het Rijkspersoneel; de hui
dige directie der Spoorwegen echter denkt
daar gelukkig eenigszins anders over,
kijkt wel degelijk naar analogie.
Maar juist dAArdoor doordat zij zoo
fair wil zijn breekt zü haar eigen argu
mentatie af:
het spoorwegpersoneel verdient zooals
gezegd niet méér, maar minder dan het
Rijkspersoneel, en dat mindere is niet
alleen in loonbedragen, maar ook in ar
beidsomstandigheden uit te drukken.
Bepalen wij ons eerst tot de loonbe
dragen.
Welnu, er is wel eens geschreven over
een doodgewonen te Amsterdam wonen
den remmer, die zóó maar ongeveer f 29.
per week verdienen zou; gaat de dreigende
verlaging (van ruim 3 pCt.; voor de mi-
nimaal-bezoldlgden zelfs van 8 pCt.) dóór,
dan krijgt deze Amsterdammer, na aftrek
van zijn 8K pCt. pensioens tor ting, netto
f 24.46 per week. En dat blijft zoo tot en
met 2 kinderen, terwijl een met hem gelijk
te stellen Rijksarbeider (een arbeider zon
der vakbekwaamheid) met aftrek van 10
pCt. pensioenstorting per week toch steeds
nog netto 24.70 in handen krijgt.
Het Rijkspersoneel ontvangt echter kin
dertoeslag van het eerste kind af, en wél
met een minimum van f 60.bij het
spoorwegpersoneel begint de toeslag
zooals gezegd eerst bij het derde kind
en dan nog met een minimum van f 50.
Zoo verdient een spoorwegarbeider met
6 kinderen ƒ28.30 p. w., tegenover een
Rijksarbeider met evenzooveel kinderen:
f 31.60; een verschil dus van f 3.30 p.
wppIt