KANSEL EN POLITIEK
w
Het branddrama te Hilversum
HELP MEE!
Medische kroniek
UITKEERINC
De Nederlanders
bijeen
NIEUWE VRAGEN
GESTELD
Restaurant
ZATERDAG 13 OCTOBER 1934
IDEEËN
DORRIUS
Het leven van Mendel
Wat zal nu gebeuren?
Welke maatregelen?
n
WEIGERACHTIG LUITENANT
CONFERENTIE TE BATAVIA
Hoe luidde de tekst?
DE HARINGVISSCHER1J
Engelcche schepen blijven thuis
Twee uitgaven in voorbereiding
DRUKTE TE SCHEVENINGEN
naar
r-
s*
Een geestdriftige bijeen
komst
ZORG VOOR JEUGDIGE
WERKLOOZEN
Groote partijen haring
Rusland
De bedoeling ie een aanvullend
verdrag met Japan te fluiten
Wensch van Mgr. Heylen: weer
Eucharistisch Congres
in Nederland
Wat zal er
worden gedaan?
Geïnformeerd wordt of de com-
missaris van politie en de com
mandant van de brandweer
hun taak naar redelijke
eischen hebben
verricht
Prins Paul van Joegoslavië heeft Donderdag den eed afga-
nomen aan de leden van het parlement in het regeering»-
paleis te Belgrado
1
Taak van den commieearie
o
V-
punten
LIBRA
haarkleur.
een
sulver
kantic.
geen
id
ia
dagen
het
L
188000
TH. H. 8CHLICHTING.
100'
L
k
n
r
i
i
i
heid, passen slechte woorden, welke" de Mees
ter zelf in den mond zou kunnen nemen. Over
vloedig zijn de voorbeelden in het Evuyelle hoe
een predikatie wezen moet. Naar politiek zoekt
men er tevergeefs.
van den priester elacht. dat deze zich met het
actueele politieke leven zal Inlaten; een waar
schuwing ook om niet den priester toe te jui
chen. die de wijsheid van het hoogste kerke
lijke gezag niet volgt.
N.Z. Voorburgwal b h. Spui, A'dam
PLATS DU JOUR EN LA CARTE
den
toe-
le
De Nationale R. K. Commissie voor Jeued-
werkloocenzorg heeft thans een derde brochure
in bewerking, waarin verslag aal worden gedaan
van hetgeen in 1933 Is tot stand gekomen en
waarin het leven in de kamphuisen aal worden
beschreven en geïllustreerd
Verder staat op het program de uitgave v*n
een agn. Kerstpakket; een mapje bevatter.de
eenlge smaakvolle prenten houtsneden die
over het leed der werkloosheid een duidelijke
taal spreken.
In de toelichting op dit adres wordt gezegd,
dat gebleken is. dat door onvoldoende bekend
heid met de verschillen tusschen normaal- en
smalfilm de kans niet gering is. dat weinig of
geen onderscheid gemaakt wordt tusschen deze
beide fllmaoorten ten opeichte van eventueele
veiligheidsvoorschriften, hetgeen de voor school-,
vereenlgings- en huisgebruik zoo uitermate nut
tige en belangrijke smalfilmllefhebberlj ernstig
zou kunnen belemmeren.
van
be
id
n
l-
JAj
heele erfelljkheidswetenschap. Ik wil
slechte twee belangrijke conclusies daaruit
melden. UK
men niet «1
De gelden van hst Crisis Comité
komen voor ds volle 100 ten
bate van de crisis-slachtotters.
Bedenk dat bl| het vaststellen
van Uw bijdrage.
Kr heerseht de laatste dagen groote bedrij
vigheid aan de haven van Bcheveningen. genen
het feit, dat enkele reeden een groote partij
haring hebben verkocht, bestemd voor Rusland.
.-tót,
V-keMftv
BATAVIA, 13 Oct. (Aneta)Zoowel de Import -
commissie als de exportcommlssie behoorende tot
de Nederlandsche en Japanscbe delegaties, zetten
hun besprekingen thans voort, soodat gezegd kan
worden, dat de conferentie in vollen gang la.
De Nederlandsche gedelegeerde, de heer Van
Oelderen, gaf een verklaring van het eigenlijk
doel der Batavlaache conferentie.
Het is de bedoeling een aanvullend verdrag
met Japan te sluiten daar dit land een vooraan
staande plaats Inneemt in onzen invoer, zoodst
het verouderde verdrag vsn 6 Juli 1913 niet als
volledig dienstig kon worden beoordeeld.
Onze voortdurende vriendschappelijke verhou
ding met Japan was tevens de aanleiding om met
dit land een handelsverdrag af te sluiten waarna
onderhandellngen met Amerika en Italië, even
eens over te sluiten handels verdragen, zullen
volgen.
V Hoe luidde de vergunning, welke aan de
paters 8VD te Soesterberg - voor bedoelde
bioscoopvoorstelling door of namens den com
missaris is verleend?
de Neder-
pelgrlmage
In hooger beroep een zwaardere
straf geëischt
De Engelache reeders hebben besloten vanaf
Donderdagavond tot as Maandagmiddag 5 uur
geen harlngdrifters te laten uitvaren. Dit tenge
volge van de te lage bartngprUzen, waardoor dc
vUeciierU niet loonend is De schepen welke te
IJmulden zijn en zullen binnen komen, moeten
eveneens blijven liggen of thuis varen Een en
ander staat in verband met de betalingsmoei
lijkheden in Dultschland.
verpakt-sljn der films), «onder acht te geven
op de Inrichting der zaal noch op het te ge
bruiken filmmateriaal, in overeenstemming te
achten met redelijke eischen. aan de volbren
ging van deze taak te stellen?
VTTI. Is het In overeenstemming te achten
met redelijke eischen. aan den commandant
der brandweer te stellen, dat deze gedurende
circa vijf jaren onkundig la gebleven van de
in vraag Vila bedoelde afspraak en gedurende
al dien tijd ongemoeid heeft gelaten den toe
stand, dat vergunningen voor het geven
bioscoopvoorstellingen in lokalen, zooals
doeld in vraag I. werden verleend geheel bui
ten den dienst der brandweer om en zonder
dat deze met de verleenlng der vergunning in
kennis werd gesteld?
lila Waren door den burgemeester vóór 24
September 1934. zoo in het algemeen als in
het bijzonder met betrekking tot de bedoe' 1e
voorstelling van 34 September 1934. getroffen
maatregelen van voorzorg en maatregelen van
contróle In verband met zijn taak, neergelegd
in artikel 8 jo. artikel 101 der algemeene po
litieverordening, met betrekking tot de verze
kering tegen brandgevaar bij voorstellingen in
lokalen, zooals In vraag I bedoeld? Zoo ja,
welke waren die maatregelen?
b. Zijn door den burgemeester sedert dien
maatregelen, als bedoeld ondef lila, getroffen;
zoo ja, welke?
In hooger beroep heeft Vrijdag voor het Hoog
Militair Gerechtshof te ’s-Oravenhage terecht
gestaan de reserve eerste luitenant L. A J M
van H„ van het Regiment wielrijders, die door
den Krijgsraad te Den Bosch is veroordeeld tot
veertien dagen gevangenisstraf en ontslag uit
den militairen dienst wegens weigering, ook na
bevel daartoe te hebben ontvangen van
overste, tot onderteekenlng van de hem
gezonden legerorders, welke betrekking hadden
op de voor militairen verboden vereenlglngen.
Na verhoor van den beklaagde vorderde de
advocaat-fiacaal verzwaring van de gevangenis
straf tot een maand en handhaving van
ontslag uit den militairen dienst.
De sententie van bet Hof volgt later.
IX. Indien en voorsoover op de vragen VHb,
VTIc en VIII ontkennend wordt geantwoord,
wat is de burgemeester, cup zijn burgemeester
en wethouders, dan voornemens, naar aanlel
ding van het gepasseerde te doen?
De Bond der Nederlandsche Amateur-foto-
grafenvereeniglngen heeft een adres doen toe
komen aan de Tweede Kamer der Staten -Gene
raal. waarin de Kamer verzocht wordt, aan
drang op de regeering uit te oefenen, opdat
een algemeene regeling voor het geheele land
getroffen worde, geldende voor zoowel openbare
als besloten bijeenkomsten, waarbij
1. Vertoonlng van normaal-films (35 mlll-
meter) met gewone toestellen In open ruimten,
dus zonder gebruik te maken van een aparte
brandvrije kablne. verboden wordt.
3. Vertoonlng van normaal-films (35 mUl-
meter). met zoogenaamde kofferapparaten in
open ruimten toegestaan wordt, mits met in
achtneming van maatregelen, waardoor de vei
ligheid tijdens het wisselen der films gewaar
borgd wordt.
3. Vertoonlng van smalfilms (18, 9H, 8 m.m.)
zonder beperkende bepalingen (ten opslchOvan
de veiligheid) toegestaan wordt.
4. Verkoop van xg hulsbioscopen voor nor-
maalfllm (35 m.m.) verboden wordt, tenzij de
films daarvoor afgedrukt zijn op hetzelfde ma
teriaal als voor smalfilm gebruikt wordt.
IV. Is door burgemeester en wethouders, c q.
door den burgemeester, nagelaten en zoo
ja. in hoeverre en waarom om voor bioscoop
voorstellingen in lokalen, zooals in vraag 5
bedoeld, niet te stellen, althans niet vóór 35
September 1934 gesteld te hebben, voorschrif
ten. overeenkomende met wat de algemeene
polltle-verordenlng in de artikelen 134 tot en
met 137, 141 lid 3. 143 en 143 bepaalt ter voor
koming van brand In lokalen, tot het geven
van bioscoopvoorstellingen bestemd?
Het raadslid van Hilversum, de heer O. H. F.
Verbeek, heeft de volgende vragen Ingedierd;
I Bevat de algemeene palUle-verorderüng
of eenlge andere verordening bepalingen ter
voorkoming van brand bij voor het publiek
toegankelijke bioscoopvoorstellingen, welke niet
vallen onder artikel 1 der bioscoopwet en ge
geven worden in lokalen, die niet tot hst ge«en
van bioscoopvoorstellingen zijn Bestemd en
met door den gemeenteraad met het oog op
de veiligheid ongeschikt zijn verklaard voor
publieke bijeenkomsten, als bedoeld in artliel
132 der algemeene polltle-verordenlng? Zoo ja,
welke Zijn die bepalingen?
Ila Waren door burgemeesters en Wethouders
vóór 24 September 1934. zoo in het algemeen als
in het bijzonder met betrekking tot de bedoelde
voorstelling van 24 September 1934. getroffen
maatregelen van voorzorg en maatregelen ’-an
contróle ter verzekering van het toezicht, op
hen gelegd in artikel 208 sub n der gemeen
tewet. Zoo ja. welke waren die maatregelen?
b. Zijn door burgemeester en wethouders
sedert dien maatregelen, ais bedoeld onder Ha,
getroffen; zoo ja, welke?
Wie nu meent uit bovenste nrie te kunnen
aflelden, dat de priester zich alleen tot directe
plichten van zijn ambt, offeren, ultdeelen der
sacramenten en zielzorg moet bepalen, dat hem
dus iedere uiting over en bemoeienis met het
openbare, inzonderheid ook met bet sociale
leven verboden la die heeft het aan het ver
keerde einde. Het is dringend noodlg dit hier
te onderstrepen, omdat bet getal van ben,
die den priester bulten de maatschappij willen
sluiten, ook in ons land, ook ondêr onze ge-
loofsgenooten, sterk groeiende ia
Er is een tijd geweest, dat godsdienst als pri-
vaatzaak werd beschouwd. In den bloeitijd van
het liberalisme waren er ook duizenden katho
lieken, vooral onder de hoogere standen en de
intellectueelen, die meenden dat men alleen
katholiek moest zijn In de kerk en in de huis
kamer. Voor een goed deel is dit waandenk
beeld nu **1 overwonnen, het is echter voort
blijven leven in de opvatting, dat de priester
de handen moet afhouden van alles. wat niet
onmiddellUk en direct aanwijsbaar met den
godsdienst te maken heeft. Dezulken vergeten,
dat tal van vraagstukken een zede UJ ken onder
grond hebben en dat het juist de taak van den
priester is om de zedeleer te verklaren. De en
cyclieken der laatste vier groote pausen han
delen over allerlei onderwerpen, die niet on-
mlddellljk den godsdienst reken: over socialis
me, over het staatsgezag, de verschillende
staatsvormen, over verhouding van werknemers
en werkgevers, over den arbeid, den eigendom,
werkstakingen, arbeidsduur en arbeidsloon; over
democratie, overheidsbemoeiing, organisatiewe
zen, over oorlog en vrede, over opvoeding, hu
welijk, gezinsleven enz.
Waar de pausen voorgingen, daar mogen
niet alleen maar daar moeten de bisschoppen
en priesters volgen. Sterker; het zal, vooral In
bewogen tijden als wij nu beleven, voorkomen,
dat In een bepaald land of in een bepaalde
streek een bisschop en met hem de priesters
van bet diocees een opkomende dwaling moe
ten slgnaleeren of slechte gebruiken moeten
laken. Neemt zulk een dwaling toe, krijgen
zulke gebruiken grooter uitgebreidheid dan kan
de priesterlijke crttlek daarop de grondslag
worden voor een pauselijk rondschrijven aan de
geheele wereld.
Om een actueel voorbeeld te noemen: de
naooriogstljd heeft over bijna heel de beschaaf
de wereld bU de Ineenstorting van het inter
nationalisme een verhoogde sympathie en be
langstelling voor eigen land, eigen ras. eigen
volksaard doen opkomen. Al spoedig sloeg deze
ia zich gezonde beweging over tot chauvinis
me, tot ras- en voiksvergodlng met al ds kwude
gevolgen daarvan. Wanneer deze nieuwe ideeën
nu voeren tot een nieuwe politieke partij en
den staat en de maatschappij gaan doortrek
ken, dan kan de priester verplicht zijn te waar
schuwen voor de valschheid van de nieuwe leer,
voor de gevsren, die hieruit voor het geloof en
den godsdienst kunnen^oortvloeien. Gaat het
de priester afbllj-
bggpdeei. In zulke
akt
be-
/Telegrafisch overgebrachte foto)
I z-x. p hrt met “nteekenta8<® betref-
I Jende onderwerpen, welke zich naar onze
I meenlng voor een bespreking in deze ru-
I triek leenen en die ons heel dikwijls door le-
I worden aangegeven, staat al sinds lang
fermeld: kansel en politiek. Een netelig onder-
I werp! Daarom juist lieten wjj het zoo lang on-
I aangeroerd. ofschoon zich hiervoor herhaalde-
jjjk gelegenheden aanboden. Thans echter dringt
I ach zulk een gelegenheid als het ware op, nu
I de katholieke dagbladbureaus met brieven en
selfs telegrammen van protesteerdere en sym-
jethtebetulgers ten opzichte van de gerucht-
I Blakende rede van pater Henricus te Helmond
I overstroomd worden.
I Voor vandaag willen wij de raak van den
I gigemeenen, den principleelen kant bekijken
i om een volgenden keer intusschen is de
I storm dan ook geluwd! over den inhoud dier
I isde zelf iete te zeggen.
Wanneer wjj spreken van „kansel en poli
tiek’, dan bedoelen wij daarmee in drif woor-
I den de vraag samen te vatten: is het ge-
I wenscht of ten minste geoorloofd, dat een
I pnester zich in het openbaar met politiek af-
I geeft daarover zijn meenlng zegt en leiding
geeft? Met een priester bedoelen wV dan den
geestelijke in de practljk. Wy kennen immers ge-
I vallm. dat katholieke priesters met speciale ver
gunning van den bisschop zich een politieke
loopbaan kiezen en we denken dan dadelijk aan
roemruchte voorbeelden: Schaepman en Nolens.
Zoo zijn er ook In het buitenland. Het feit, dat
dit zeer groote uitzonderingen zijn -f- één In een
kwerteeuw en dat de kerkelljke Overheid hier
ooo vergunning moet geven, wijst er al op, dat
bet beoefenen der practische politiek voor den
geeetelljke is uitgesloten. Dit behoeft geen na
dere verklaring
Er is echter iets anders. De priester is even
goed sis iedere andere volwassene staatsburger. I
Hfl beeft dus zijn burgerlijke rechten en plich
ten, ook zijn politieke. Doet hij van wege zijn
priesterlijke bediening afstand van het recht om
tot afgevaardigde gekoeen te worden, zijn ac
tief kiesrecht, zijn stemrecht oefent hij uit sis
de beste De propagandisten behoeven onze
geestelijken niet naar de stembus te trekken.
Ook beeft de priester het volle recht op een
eigen politieke meenlng en die meenlng zal van
allerlei priesters lang niet altijd deaelfde zijn.
In theorie heeft de priester ook het recht
als ieder ander zijn meenlng over algemeene en
bijzondere politieke vraagstukken te uiten, waar
en hoe hij wil H|j kan dus als lid van een
Hetvereenlglng aan debatten deelnemen, In dag
bladen en brochures politieke onderwerpen be
handelen. op politieke meetings als spreker op
treden ena Zij. die den middelbaren en hoo-
geren leeftijd hebben bereikt, herinneren zich
de vurige politieke propagandisten met de
priesterjas aan, nog zeer goed In den bloeitijd
van de christelijke coeUltie was het een gewoon
verschijnsel een zaal met katholieken en belij
dende protestanten, zoowel gereformeerde als
hervormde, bijeen te zien. En als spreker tra
den dan broederlijk na elkander een priester en
«en dominee op om de politiek van het chris
telijk ministerie aan te bevelen of een liberaal
ministerie te bestrijden. Het actief deelnemen
van den priester aan de politieke propaganda
was toentertijd heel gewoon. Zelfs stootte er
toentertijd niemand zich aan, wanneer des Zon-
dsgs vóór een verkiezing een politieke preek in
de kerk werd gehouden en den geloovigen op
hun geweten werd gebonden te stemmen op den
ehristelljken candidaat.
Wij hebben deze priesterlijke bemoeiing met
de politiek gaandeweg zien afnemen. In ons land
was de ongewone belangstelling der priesters in
het staatkundig leven een kwart eeuw geleden
verklaarbaar en lofwaardig. De christelijke par
tijen hadden toen één groot ideaal voor oogen:
te vannen een hecht blok van christelijke bur
ger». dat door een meerderheid van stemmen een
Unksche regeering kon tegenhouden, het socia
lisme bestrijden en den eindstrijd voor de fi-
hancleele gelijkstelling van het onderwijs be
vechten In dat ééne, groote streven was er wei
nig gevaar voor verdeeldheid, voor kibbelarijen
over allerlei kleinere politieke geschilpunten Het
Blng om een ideaal.
By bet tanen en het eindelijk verbreken der
christelijke coalitie trokken de geestelijken zich
mede onder drang hunner overheden hoe lan
ter hoe meer uit de politieke arena terug Van
Leo XIII af hebben de opeenvolgende pausen
voortdurend vermaand in politieke discussies
toch vooral matigheid en christelijke liefde te
betrachten, elkaar niet te verketteren, alle
hartstocht en opgewondenheid te vermijden. En*
met nadruk hebben zü de priesters er op ge
weien dat zU zich bulten politieke twisten zou
den houden.
De jongste geschiedenis in Dultschland heeft
Wel bewezen, hoe juist deze vermaningen wa
ren En overal, waar een geestelijke rich als
Politieken partijman opwierp, heeft dit altijd
tot ongelukken geleld. Ieder weet daarvan bij
«rvarlng mee te spreken. Vooral ymnneer de
Priester den kansel misbruikt, om in een ge
schilpunt over de politiek van den dag partij
te kiezen, loopt hu groote kans ergernis te ge
ven en een aantal geloovigen van zich te ver
vreemden. Weinigen toch zijn zoo breed van
inzicht het mznschelljke van het bovennatuur-
Uike te schelden. Een misstap van een geeste-
M)k« te voor menigeen aanleiding den gods
dienst den rug toe te keeren. Alsof God en
Eodsdlenst, sacrament en eeuwige waarheid
•chuld hebben aan een fout van een dienaar!
Deze mentaliteit te er nu eenmaal en we moe
ten er rekening mee houden. Vooral op een
terrein als de politiek, waar de hartstocht zoo
licht oplaait en verblindt, «War betweterij. Ijdel
heid van eigen juist inzicht en eigenbelang zulk
gewichtige rol spelen, houde de priester
•teh op den achtergrond. Aan iedere politiek rit
«en vuile kant, heeft niemand minder dan
Abraham Kuyper gezegd. De priester houde er
daarom zjjn gezalfde vingers af! En vooral de
kansel te allerminst de plaats om een zoo ne
telig en hartstocht verwekkend onderwerp als
de politiek aan te roeren. Op den preekstoel, in
de kzrt, in Gods oomlddollUte tegenwoordig-
anneer we nog eens in het kort mogen
samenvatten, hetgeen in de twee vo
rige kronieken over de erfelijkheid te
gezegd, dan zouden w|j de volgende
moeten vermelden:
le. Elk bepaald kenmerk, b.v.
haarvorm. oogenkleur en duizend andere, wor
den leder apart en voor zich overgeërfd.
2e. De kinderen van twee ouders van zuiver
ras zijn alle aan elkaar gelijk. Wanneer ook
de ouders op een bepaald punt. b.v. haarkleur,
zuiver van ras zijn, de eene zwart, de and?re
blond, dan hebben al hun kinderen dezelfde
kleur haar.
3e Wanneer twee levende wezens, die in één
opzicht z.g. bastaarden zijn, d w z dat zU den
aanleg hebben voor twee verschillende ken
merken. zooals b.v. b|j de erwten ronde zaden
en kantige zaden, met elkaar gepaard worden,
dan wordt deze nakomelingschap, zooals de
uitdrukking luidt, gesplitst; één op vier erwten
heeft ronde zaden, en is zuiver van ras, één
van de vier is kantig van zaad, en ook
van ras; de twee andere zijn onzuiver van ras
en bevatten den aanleg voor rond en
Dit is de splitsingsregel.
4e. Wanneer in een levend wezen de aanleg
voor twee tegengestelde kenmerken aanweslg
te b.v. voor zwart en voor blond haar, dan te
vaak de eene aanleg sterker dan de andere, b.v.
zwart is dominant over blond. Dit is de do-
minantleregel.
Zulke individuen zijn dan zwart, maar iri
dian zoo iemand rich paart met een individu,
dat weliswaar ook zwart ia maar toch den ver
borgen aanleg bevat voor blond, dan kunnen
deze twee zwarte menachen ook blonde kinde
ren hebben.
5e. Voor sommige kenmerken bestaat
dominantie, b.v. voor de kleur van erwtenbloe
sems; wanneer witte en roode met elkaar ge
kruist worden, is de eerste generatie rose, site
hetzelfde; de tweede is dan voor één vierde
wtt, één vierde rood, voor twee vierden rose.
Deze regelen beheerschen nu vrijwel de ge-
erfelljkheidswetenschap. Ik wil nu
ver-
deze regelen is het duidelijk, dat
[les van zijn voorvaderen erft. Om
bl) het voorbeeld de haarkleur te blijven, kan
zich het volgende geval voordoen Wanneer de
vader in zich aanleg heeft voor blond en zwart,
en de moeder eveneens, dan erft men van den
vader slechts één aanleg, en van de moeder ook
slechts één.
Erft men nu (laten we het toevallig noemen)
van den vader den aanleg tot blond en van de
moeder eveneens, dan is het kind zeker blond.
HU heeft dus niet allen vaderleken aanleg of
eigenschappen geërfd, en evenmin alle moeder
lijke Hetzelfde geldt natuurlek voor de voor
ouders. Het is dus mogelUk. dat iemands eigen
schappen gelijken op die van een zUner voor
ouders, maar noodzakelUk is dit niet. Een kind
van een volbloed paard en een bastaard kan
een volbloed zijn, tenminste uiterlUk. maar het
kan ook andersom zijn.
Een tweede conclusie. Het te zeer belangrijk, te
weten of een kenmerk dominant ia. Stel b.v. dat
een bepaald soort blindheid erfelljk is en domi
nant. Wanneer nu zulk een blinde vader of
moeder kinderen heeft die niet blind zijn, dan
heeft zulk een kind ook in 7 geheel geen aan
leg voer deze blindheid, want zou de aanleg
aanwezig zUn. dan zou deze ook naar buiten ko
men Komt hU niet te voorzchUn. dan bestaat
hU ook in 7 geheel niet
Wanneer nu een aanleg recessief te. d.wa. ver
borgen bluft. Indien de tegenovergestelde aan-_w
leg ook aanwezig te, dan ligt de zaak heel an
ders. Stel u voor, dat in twee families Idiotie
voorkomt, maar idiotie te recessief Een Jongen
uit de eene familie, volkomen normaal, kan ech
ter den aanleg tot idiotie in rich verborgen heb
ben Een meisje uit de kndere familie hetzelfde.
Belden zUn dus gezond.
nu aan te zeggen: daar mbqt i
ven; dat te politiek? Neen, inb
gevallen heeft de politiek zich
van verteerde beginselen, gaat zu haar
voegdheld ver te bulten en werpt conflicten op
in het geweten van de burgers. Wanneer im
mers een partU. steunend op valsche princie
pen, de overmacht krUgt. zal er geen vrede tus
schen Kerk en Staat kunnen zUn. ,,Als Staat
en Kerk in eendracht leven schreef Ivo aan
Paus Paschalls II wordt de wereld goed be
stuurd, bloeit de Kerk en draagt zu vruchten.
Als zU echter niet in eendracht leven, worden
kleine zaken niet alleen niet groot, maar gaan
zelfs groote rampsallg ten onder.’
In het belang van Kerk en Staat, uitelndelUk
in het belang van de zielen der burgers, die als
leden van beide gemeenschappen hun eeuwig
heil moeten bewerken, moet de priester opko
men tegen valsche beginselen, waarvan de f*-
lltlek zich meester maakt. De eenlg juiste ma
nier daarbu te: strijden tegen verkeerde prin
ciepen en niet tegen partijen. Immers, wanneer
het beginsel niet deugt, is vanzelf de partU.
welke zulk een princiep tot het hare maakt,
veroordeeld Maar de partU k»n het beginsel
loslaten; de veroordeeling van het valsche prin
ciep blUft dan onaangetast, terwUl voor toetre
ding tot de partU dan geen beletsel meer be
staat. Het kerkelUk gezag behoudt aldus zUn
hoogheid; blameert rich niet. Zoo deden de
pausen zU veroordeelden de valsche stellingen
van liberalisme, socialisme, anarchisme, maar
hielden zich steeds buiten de actueele politiek
de politieke partijen en regeering»vormen.
Hierin ligt een vlngerwUring voor hem, die
Vla Hoe luiden de machtigingen, waarbij,
blijkens het antwoord van den burgemeester
op de vragen van de leden van den raad, de
heeren W. H. MeUer en T. van der Heeg, d.d.
38 September 1934. de burgemeester zUn be
voegdheid ex artikel 6 der algemeene politie
verordening tot dispensatie van het verbod,
bedoeld in artikel 101 der algemeene politie
verordening heeft overgedragen aan den com
misaaris van politie?
b. Waarop grondt de burgemeester de be
voegdheid tot deze overdracht?
Vila. Was de commissaris van politie onkun
dig van de afspraak, bedoeld In het antwoord
van den burgemeester op vraag 5 van da leden
van den raad, de heeren W. H. MeUer en T.
van der Iteeg. dd 28 September 1934?
b. Zoo ja. la dan het verleenen van vergun
ningen voor het geven van bioecoopvoorotellln-
gen In lokalen, als in vraag 1 bedoeld, gedu
rende een tUdvak van circa vUf Jaren. sonaer
ooit eenlg rapport van de brandweer ter ken
nis te krijgen of ooit van eenlg overleg met
de brandweer te vernemen, In overeenstem
ming te achten met redelijke eischen, aan de
volbrenging van deze taak te stellen?
c. Zoo neen, is dan het verleenen van ver
gunningen, gedurende hetzelfde tUdvak, enkel
en alleen op de daarvoor gebrulkelUke voor-
waitfden, (aanwezigheid van emmer en dweil en
Wanneer een kind van hen nu van beiden
(toevallig, d.l. volgens de kans 1:4) den aanleg
van Idiotie erft, dan erft het niet den gezonden
aanleg, en is idioot. Zulk een huwelUk is dus
gevaarlUk. Vandaar dat dergelUke afwUklngen
vaak voorkomen, wanneer men in de familie
trouwt, of wanneer de bevolking van een dorp
steeds onder elkaar huwt. Komt er echter steeds
versch bloed In. dan vermindert de kans op zulk
een erfelUke Idiotie hoe langer zoo meer.
De grondlegger van de moderne ertelUkhelds-
leer was Johann Mendel. bekend onder den
naam van Gregor Mendel; want Gregor was zUn
kloosternaam HU werd geboren 32 Juli 1323
te Helnaendorf in SlowakUe. behoorend bij Oos-
tenrUk. ZUn ouders waren arme boeren, hoewel
voor dien tUd niet zoo bUzonder slecht zU «la
gen langzaam vooruit Hun geslacht is vanaf
1813 nauwkeurig bekend. De Jonge Johann kon
goed leeren. en zUn oudoom, die als onderwijzer
fungeerde wilde gaarne, dat hU zich aan de
studie zou wUden
sche staat van Metternich.
De elfjarige Johann kwam dan in de Praxis-
tenschool te Lelpnlk; hu maakte het best; en
met zUn twaalfde Jaar ging hU naar het gym
nasium in Troppau HU behoorde tot de beste
leerlingen.
In 1838 werd *Un vader tUdens de heeren-
dlensten door een vallenden boom getroffen, en
bleef verder Invalide Dat was een harde slag.
Johann was naar Olmtitz gegaan, om den nood-
zakelUken cursus in philosophic te loopen. Hij
werd ziek, en moest zUn eerste jaar overmaken.
HU kon niets meer bUverdienen, en zijn vader
kon niets betalen Toen zag zUn zuster Theresia
van haar erfdeel af. om haar broeder te laten
studeeren In 1841 ging hU toen opnieuw naar
Olmüts voor het tweede jaar ..philosophic". HU
was daarin niet sterk Maar de natuurkunde-
leeraar wist hem zeer te boeien Dit was een pro
fessor Friedrich Franz Deze kreeg van het
klooster Altbrünn In Bohemen aanvraag, of er
bU hem geen geschikte candtdaten waren voor
het klooster, dat toen een centrum was van
geestelUk. wetenschappelUk en artistiek leven.
Johann had nu Juist prof Frans om raad ge
vraagd, want dat leven van ontbering en In
spanning kon hU niet langer uithouden. HU «ag
zich gedwongen in 71 stand te treden die 'm van
de bittere zorg om t brood bevrUdde ZUn om
standigheden beslisten zUn beroepskeu». Zoo
vertelt hU zelf. Zoo werd hU AugustUner mon
nik. Overigens, wat zou hem daarvan weerhqu-
den? HU werd ook een uitstekend geeetelUke.
Na zUn noviciaat moest Gregor Mendel, want
zoo heette hU voortaan, nu leeraar worden aan
het gymnasium. Voorloopig werd hU hulpleer-
aar. maar om tot volkomen bevoegd leeraar
te «orden benoemd, moest hU univetsltaire stu
diën volgen Daarvoor werd hU naar weenen ge
zonden
Van 1858 tot 1171 heeft hU onderzoekingen
gedaan, vooral de kruisingen. Verder als meteo
roloog en als imker Weerkundige waarnemin
gen heeft hU tot zUn levenseinde toe gedaan.
In 1888 werd hU abt van een klooster.
Maar het laatst van zUn leven is verbitterd
door de belastingaanslagen op het klooster, die
volkomen onblliuk vond. Dit heeft hem veel ver
driet gegeven, hoewel hU toch rustig bleef, aoo-
als steeds. In 1883 gaf hU zUn leven aan God
over.
ZUn wetenschappelijke arbeid was niet in zUn
waarde erkend. Prof. Nggele, de autoriteit, met
wie hU alles besproken heeft, vermeldde in «UB
groote boek Mendel met geen enkel woord.
Omstreeks 1900 vonden drie geleerden Cor-
rens, de Vries en Tschermak «Un bedragen in de
oude tijdschriften terug, en in korten tijd was de
naam van Abt Gregor Mendel wereldberoemd.
In Brilnn staat zUn standbeeld
BUENOS AIRES (12 October) Heden
werd te 10 uur in de kerk van de B. K. Pa
ters Redemptoristen een pontificale H. Mis
opgedragen door Z. Hoogw. Excellentie
Mgr. J. H. G. Jansen, Aartsbisschop van
Utrecht; de Nederlandsche congressisten,
zoowel de gedelegeerde als de te Buenos
Aires gevestigde, woonden de Indrukwek
kende plechtigheid bij.
De laatste ochtendvergadering, welke
na dese pontificale H. Mis gehouden werd
door de Nederlandsche afdeellng, is een
overweldigend succes geworden; hier voel
den de Nederlanders rich allen één In de
stad van het Internationaal Eucharistisch
Congres, één In het verheffend geloof In
Christus in het H. Sacrament.
De bijeenkomst van zooveel geestdriftig
gestemde Nederlanders In den ^vreemde
werd besloten met een niet mincRr geest
driftig uitgesproken redevoering van on
zen Aartsbisschop, Mgr. Jansen die gloed
vol sprak over de liefde tot de H. Maagd
Maria in verband met de liefde tot de H.
Eucharistie; door de H. Maagd tot de H.
Eucharistie!
Na afloop verhieven alle aanwezigen rich
van hunne zetels en brachten zij onzen
Bisschoppen een hartelijke, minutenlange
ovatie.
Des middags hielden de Nederlandsche
Bisschoppen receptie, welke zeer druk be
zocht werd; ook Mgr. Heylen, de wereld-
president der Internationale Eucharistische
Congressen, was aanwezig en werd harte
lijk begroet door Mgr. Jansen; In een har
telijk wederwoord sprak Mgr. Heylen de
hoep alt. dat hU spoedig weer een Eucha
ristisch Congres in Nederland sou mogen
bij wonen.
Hierna bracht Mgr. Jansen In een en
thousiast dankwoord warme hulde aan de
organisators van dit Internationaal Eucha
ristisch Congres; de ontvangst was wer
kelijk onvergefelijk geweest.
Na dit dankwoord werden door de aan
wezigen het Nederlandsche en het Ar-
gentljnsche volkslied gezongen.
Des namiddags te 3 uur vergaderde de
tweede Nederlandsche sectie, waarin aller
eerst Z. Hoogw. Excellentie Mgr. Dr. J. H.
G. Lemmens, Bisschop van Roermond, het
woord voerde.
Hierna was in deze sectie het woord aan
den heer C. van Luyt van Buenos Aires,
die een rede hield over „Persoonlijke gods
vrucht tot het H. Sacrament."
De laatste woordvoerder In de Nederland
sche sectie was heden de zeereerwaarde Pa
ter Jan Smits, die gevoelvol sprak over
„Sociale godsvrucht tot de H. Eucharistie.”
De sprekers vonden in de gewijde sfeer,
waarin heel Buenos Aires In deze
leeft, een dankbaar gehoor.
Heden (Zaterdag) maken
landsche congressisten een
naar het bedevaartsoord Lugan; Maandag
a. s. te 12 uur zal het uur van vertrek
weer slaan.