KANSEL EN POLITIEK w Het branddrama te Hilversum HELP MEE! Medische kroniek UITKEERINC De Nederlanders bijeen NIEUWE VRAGEN GESTELD Restaurant ZATERDAG 13 OCTOBER 1934 IDEEËN DORRIUS Het leven van Mendel Wat zal nu gebeuren? Welke maatregelen? n WEIGERACHTIG LUITENANT CONFERENTIE TE BATAVIA Hoe luidde de tekst? DE HARINGVISSCHER1J Engelcche schepen blijven thuis Twee uitgaven in voorbereiding DRUKTE TE SCHEVENINGEN naar r- s* Een geestdriftige bijeen komst ZORG VOOR JEUGDIGE WERKLOOZEN Groote partijen haring Rusland De bedoeling ie een aanvullend verdrag met Japan te fluiten Wensch van Mgr. Heylen: weer Eucharistisch Congres in Nederland Wat zal er worden gedaan? Geïnformeerd wordt of de com- missaris van politie en de com mandant van de brandweer hun taak naar redelijke eischen hebben verricht Prins Paul van Joegoslavië heeft Donderdag den eed afga- nomen aan de leden van het parlement in het regeering»- paleis te Belgrado 1 Taak van den commieearie o V- punten LIBRA haarkleur. een sulver kantic. geen id ia dagen het L 188000 TH. H. 8CHLICHTING. 100' L k n r i i i heid, passen slechte woorden, welke" de Mees ter zelf in den mond zou kunnen nemen. Over vloedig zijn de voorbeelden in het Evuyelle hoe een predikatie wezen moet. Naar politiek zoekt men er tevergeefs. van den priester elacht. dat deze zich met het actueele politieke leven zal Inlaten; een waar schuwing ook om niet den priester toe te jui chen. die de wijsheid van het hoogste kerke lijke gezag niet volgt. N.Z. Voorburgwal b h. Spui, A'dam PLATS DU JOUR EN LA CARTE den toe- le De Nationale R. K. Commissie voor Jeued- werkloocenzorg heeft thans een derde brochure in bewerking, waarin verslag aal worden gedaan van hetgeen in 1933 Is tot stand gekomen en waarin het leven in de kamphuisen aal worden beschreven en geïllustreerd Verder staat op het program de uitgave v*n een agn. Kerstpakket; een mapje bevatter.de eenlge smaakvolle prenten houtsneden die over het leed der werkloosheid een duidelijke taal spreken. In de toelichting op dit adres wordt gezegd, dat gebleken is. dat door onvoldoende bekend heid met de verschillen tusschen normaal- en smalfilm de kans niet gering is. dat weinig of geen onderscheid gemaakt wordt tusschen deze beide fllmaoorten ten opeichte van eventueele veiligheidsvoorschriften, hetgeen de voor school-, vereenlgings- en huisgebruik zoo uitermate nut tige en belangrijke smalfilmllefhebberlj ernstig zou kunnen belemmeren. van be id n l- JAj heele erfelljkheidswetenschap. Ik wil slechte twee belangrijke conclusies daaruit melden. UK men niet «1 De gelden van hst Crisis Comité komen voor ds volle 100 ten bate van de crisis-slachtotters. Bedenk dat bl| het vaststellen van Uw bijdrage. Kr heerseht de laatste dagen groote bedrij vigheid aan de haven van Bcheveningen. genen het feit, dat enkele reeden een groote partij haring hebben verkocht, bestemd voor Rusland. .-tót, V-keMftv BATAVIA, 13 Oct. (Aneta)Zoowel de Import - commissie als de exportcommlssie behoorende tot de Nederlandsche en Japanscbe delegaties, zetten hun besprekingen thans voort, soodat gezegd kan worden, dat de conferentie in vollen gang la. De Nederlandsche gedelegeerde, de heer Van Oelderen, gaf een verklaring van het eigenlijk doel der Batavlaache conferentie. Het is de bedoeling een aanvullend verdrag met Japan te sluiten daar dit land een vooraan staande plaats Inneemt in onzen invoer, zoodst het verouderde verdrag vsn 6 Juli 1913 niet als volledig dienstig kon worden beoordeeld. Onze voortdurende vriendschappelijke verhou ding met Japan was tevens de aanleiding om met dit land een handelsverdrag af te sluiten waarna onderhandellngen met Amerika en Italië, even eens over te sluiten handels verdragen, zullen volgen. V Hoe luidde de vergunning, welke aan de paters 8VD te Soesterberg - voor bedoelde bioscoopvoorstelling door of namens den com missaris is verleend? de Neder- pelgrlmage In hooger beroep een zwaardere straf geëischt De Engelache reeders hebben besloten vanaf Donderdagavond tot as Maandagmiddag 5 uur geen harlngdrifters te laten uitvaren. Dit tenge volge van de te lage bartngprUzen, waardoor dc vUeciierU niet loonend is De schepen welke te IJmulden zijn en zullen binnen komen, moeten eveneens blijven liggen of thuis varen Een en ander staat in verband met de betalingsmoei lijkheden in Dultschland. verpakt-sljn der films), «onder acht te geven op de Inrichting der zaal noch op het te ge bruiken filmmateriaal, in overeenstemming te achten met redelijke eischen. aan de volbren ging van deze taak te stellen? VTTI. Is het In overeenstemming te achten met redelijke eischen. aan den commandant der brandweer te stellen, dat deze gedurende circa vijf jaren onkundig la gebleven van de in vraag Vila bedoelde afspraak en gedurende al dien tijd ongemoeid heeft gelaten den toe stand, dat vergunningen voor het geven bioscoopvoorstellingen in lokalen, zooals doeld in vraag I. werden verleend geheel bui ten den dienst der brandweer om en zonder dat deze met de verleenlng der vergunning in kennis werd gesteld? lila Waren door den burgemeester vóór 24 September 1934. zoo in het algemeen als in het bijzonder met betrekking tot de bedoe' 1e voorstelling van 34 September 1934. getroffen maatregelen van voorzorg en maatregelen van contróle In verband met zijn taak, neergelegd in artikel 8 jo. artikel 101 der algemeene po litieverordening, met betrekking tot de verze kering tegen brandgevaar bij voorstellingen in lokalen, zooals In vraag I bedoeld? Zoo ja, welke waren die maatregelen? b. Zijn door den burgemeester sedert dien maatregelen, als bedoeld ondef lila, getroffen; zoo ja, welke? In hooger beroep heeft Vrijdag voor het Hoog Militair Gerechtshof te ’s-Oravenhage terecht gestaan de reserve eerste luitenant L. A J M van H„ van het Regiment wielrijders, die door den Krijgsraad te Den Bosch is veroordeeld tot veertien dagen gevangenisstraf en ontslag uit den militairen dienst wegens weigering, ook na bevel daartoe te hebben ontvangen van overste, tot onderteekenlng van de hem gezonden legerorders, welke betrekking hadden op de voor militairen verboden vereenlglngen. Na verhoor van den beklaagde vorderde de advocaat-fiacaal verzwaring van de gevangenis straf tot een maand en handhaving van ontslag uit den militairen dienst. De sententie van bet Hof volgt later. IX. Indien en voorsoover op de vragen VHb, VTIc en VIII ontkennend wordt geantwoord, wat is de burgemeester, cup zijn burgemeester en wethouders, dan voornemens, naar aanlel ding van het gepasseerde te doen? De Bond der Nederlandsche Amateur-foto- grafenvereeniglngen heeft een adres doen toe komen aan de Tweede Kamer der Staten -Gene raal. waarin de Kamer verzocht wordt, aan drang op de regeering uit te oefenen, opdat een algemeene regeling voor het geheele land getroffen worde, geldende voor zoowel openbare als besloten bijeenkomsten, waarbij 1. Vertoonlng van normaal-films (35 mlll- meter) met gewone toestellen In open ruimten, dus zonder gebruik te maken van een aparte brandvrije kablne. verboden wordt. 3. Vertoonlng van normaal-films (35 mUl- meter). met zoogenaamde kofferapparaten in open ruimten toegestaan wordt, mits met in achtneming van maatregelen, waardoor de vei ligheid tijdens het wisselen der films gewaar borgd wordt. 3. Vertoonlng van smalfilms (18, 9H, 8 m.m.) zonder beperkende bepalingen (ten opslchOvan de veiligheid) toegestaan wordt. 4. Verkoop van xg hulsbioscopen voor nor- maalfllm (35 m.m.) verboden wordt, tenzij de films daarvoor afgedrukt zijn op hetzelfde ma teriaal als voor smalfilm gebruikt wordt. IV. Is door burgemeester en wethouders, c q. door den burgemeester, nagelaten en zoo ja. in hoeverre en waarom om voor bioscoop voorstellingen in lokalen, zooals in vraag 5 bedoeld, niet te stellen, althans niet vóór 35 September 1934 gesteld te hebben, voorschrif ten. overeenkomende met wat de algemeene polltle-verordenlng in de artikelen 134 tot en met 137, 141 lid 3. 143 en 143 bepaalt ter voor koming van brand In lokalen, tot het geven van bioscoopvoorstellingen bestemd? Het raadslid van Hilversum, de heer O. H. F. Verbeek, heeft de volgende vragen Ingedierd; I Bevat de algemeene palUle-verorderüng of eenlge andere verordening bepalingen ter voorkoming van brand bij voor het publiek toegankelijke bioscoopvoorstellingen, welke niet vallen onder artikel 1 der bioscoopwet en ge geven worden in lokalen, die niet tot hst ge«en van bioscoopvoorstellingen zijn Bestemd en met door den gemeenteraad met het oog op de veiligheid ongeschikt zijn verklaard voor publieke bijeenkomsten, als bedoeld in artliel 132 der algemeene polltle-verordenlng? Zoo ja, welke Zijn die bepalingen? Ila Waren door burgemeesters en Wethouders vóór 24 September 1934. zoo in het algemeen als in het bijzonder met betrekking tot de bedoelde voorstelling van 24 September 1934. getroffen maatregelen van voorzorg en maatregelen ’-an contróle ter verzekering van het toezicht, op hen gelegd in artikel 208 sub n der gemeen tewet. Zoo ja. welke waren die maatregelen? b. Zijn door burgemeester en wethouders sedert dien maatregelen, ais bedoeld onder Ha, getroffen; zoo ja, welke? Wie nu meent uit bovenste nrie te kunnen aflelden, dat de priester zich alleen tot directe plichten van zijn ambt, offeren, ultdeelen der sacramenten en zielzorg moet bepalen, dat hem dus iedere uiting over en bemoeienis met het openbare, inzonderheid ook met bet sociale leven verboden la die heeft het aan het ver keerde einde. Het is dringend noodlg dit hier te onderstrepen, omdat bet getal van ben, die den priester bulten de maatschappij willen sluiten, ook in ons land, ook ondêr onze ge- loofsgenooten, sterk groeiende ia Er is een tijd geweest, dat godsdienst als pri- vaatzaak werd beschouwd. In den bloeitijd van het liberalisme waren er ook duizenden katho lieken, vooral onder de hoogere standen en de intellectueelen, die meenden dat men alleen katholiek moest zijn In de kerk en in de huis kamer. Voor een goed deel is dit waandenk beeld nu **1 overwonnen, het is echter voort blijven leven in de opvatting, dat de priester de handen moet afhouden van alles. wat niet onmiddellUk en direct aanwijsbaar met den godsdienst te maken heeft. Dezulken vergeten, dat tal van vraagstukken een zede UJ ken onder grond hebben en dat het juist de taak van den priester is om de zedeleer te verklaren. De en cyclieken der laatste vier groote pausen han delen over allerlei onderwerpen, die niet on- mlddellljk den godsdienst reken: over socialis me, over het staatsgezag, de verschillende staatsvormen, over verhouding van werknemers en werkgevers, over den arbeid, den eigendom, werkstakingen, arbeidsduur en arbeidsloon; over democratie, overheidsbemoeiing, organisatiewe zen, over oorlog en vrede, over opvoeding, hu welijk, gezinsleven enz. Waar de pausen voorgingen, daar mogen niet alleen maar daar moeten de bisschoppen en priesters volgen. Sterker; het zal, vooral In bewogen tijden als wij nu beleven, voorkomen, dat In een bepaald land of in een bepaalde streek een bisschop en met hem de priesters van bet diocees een opkomende dwaling moe ten slgnaleeren of slechte gebruiken moeten laken. Neemt zulk een dwaling toe, krijgen zulke gebruiken grooter uitgebreidheid dan kan de priesterlijke crttlek daarop de grondslag worden voor een pauselijk rondschrijven aan de geheele wereld. Om een actueel voorbeeld te noemen: de naooriogstljd heeft over bijna heel de beschaaf de wereld bU de Ineenstorting van het inter nationalisme een verhoogde sympathie en be langstelling voor eigen land, eigen ras. eigen volksaard doen opkomen. Al spoedig sloeg deze ia zich gezonde beweging over tot chauvinis me, tot ras- en voiksvergodlng met al ds kwude gevolgen daarvan. Wanneer deze nieuwe ideeën nu voeren tot een nieuwe politieke partij en den staat en de maatschappij gaan doortrek ken, dan kan de priester verplicht zijn te waar schuwen voor de valschheid van de nieuwe leer, voor de gevsren, die hieruit voor het geloof en den godsdienst kunnen^oortvloeien. Gaat het de priester afbllj- bggpdeei. In zulke akt be- /Telegrafisch overgebrachte foto) I z-x. p hrt met “nteekenta8<® betref- I Jende onderwerpen, welke zich naar onze I meenlng voor een bespreking in deze ru- I triek leenen en die ons heel dikwijls door le- I worden aangegeven, staat al sinds lang fermeld: kansel en politiek. Een netelig onder- I werp! Daarom juist lieten wjj het zoo lang on- I aangeroerd. ofschoon zich hiervoor herhaalde- jjjk gelegenheden aanboden. Thans echter dringt I ach zulk een gelegenheid als het ware op, nu I de katholieke dagbladbureaus met brieven en selfs telegrammen van protesteerdere en sym- jethtebetulgers ten opzichte van de gerucht- I Blakende rede van pater Henricus te Helmond I overstroomd worden. I Voor vandaag willen wij de raak van den I gigemeenen, den principleelen kant bekijken i om een volgenden keer intusschen is de I storm dan ook geluwd! over den inhoud dier I isde zelf iete te zeggen. Wanneer wjj spreken van „kansel en poli tiek’, dan bedoelen wij daarmee in drif woor- I den de vraag samen te vatten: is het ge- I wenscht of ten minste geoorloofd, dat een I pnester zich in het openbaar met politiek af- I geeft daarover zijn meenlng zegt en leiding geeft? Met een priester bedoelen wV dan den geestelijke in de practljk. Wy kennen immers ge- I vallm. dat katholieke priesters met speciale ver gunning van den bisschop zich een politieke loopbaan kiezen en we denken dan dadelijk aan roemruchte voorbeelden: Schaepman en Nolens. Zoo zijn er ook In het buitenland. Het feit, dat dit zeer groote uitzonderingen zijn -f- één In een kwerteeuw en dat de kerkelljke Overheid hier ooo vergunning moet geven, wijst er al op, dat bet beoefenen der practische politiek voor den geeetelljke is uitgesloten. Dit behoeft geen na dere verklaring Er is echter iets anders. De priester is even goed sis iedere andere volwassene staatsburger. I Hfl beeft dus zijn burgerlijke rechten en plich ten, ook zijn politieke. Doet hij van wege zijn priesterlijke bediening afstand van het recht om tot afgevaardigde gekoeen te worden, zijn ac tief kiesrecht, zijn stemrecht oefent hij uit sis de beste De propagandisten behoeven onze geestelijken niet naar de stembus te trekken. Ook beeft de priester het volle recht op een eigen politieke meenlng en die meenlng zal van allerlei priesters lang niet altijd deaelfde zijn. In theorie heeft de priester ook het recht als ieder ander zijn meenlng over algemeene en bijzondere politieke vraagstukken te uiten, waar en hoe hij wil H|j kan dus als lid van een Hetvereenlglng aan debatten deelnemen, In dag bladen en brochures politieke onderwerpen be handelen. op politieke meetings als spreker op treden ena Zij. die den middelbaren en hoo- geren leeftijd hebben bereikt, herinneren zich de vurige politieke propagandisten met de priesterjas aan, nog zeer goed In den bloeitijd van de christelijke coeUltie was het een gewoon verschijnsel een zaal met katholieken en belij dende protestanten, zoowel gereformeerde als hervormde, bijeen te zien. En als spreker tra den dan broederlijk na elkander een priester en «en dominee op om de politiek van het chris telijk ministerie aan te bevelen of een liberaal ministerie te bestrijden. Het actief deelnemen van den priester aan de politieke propaganda was toentertijd heel gewoon. Zelfs stootte er toentertijd niemand zich aan, wanneer des Zon- dsgs vóór een verkiezing een politieke preek in de kerk werd gehouden en den geloovigen op hun geweten werd gebonden te stemmen op den ehristelljken candidaat. Wij hebben deze priesterlijke bemoeiing met de politiek gaandeweg zien afnemen. In ons land was de ongewone belangstelling der priesters in het staatkundig leven een kwart eeuw geleden verklaarbaar en lofwaardig. De christelijke par tijen hadden toen één groot ideaal voor oogen: te vannen een hecht blok van christelijke bur ger». dat door een meerderheid van stemmen een Unksche regeering kon tegenhouden, het socia lisme bestrijden en den eindstrijd voor de fi- hancleele gelijkstelling van het onderwijs be vechten In dat ééne, groote streven was er wei nig gevaar voor verdeeldheid, voor kibbelarijen over allerlei kleinere politieke geschilpunten Het Blng om een ideaal. By bet tanen en het eindelijk verbreken der christelijke coalitie trokken de geestelijken zich mede onder drang hunner overheden hoe lan ter hoe meer uit de politieke arena terug Van Leo XIII af hebben de opeenvolgende pausen voortdurend vermaand in politieke discussies toch vooral matigheid en christelijke liefde te betrachten, elkaar niet te verketteren, alle hartstocht en opgewondenheid te vermijden. En* met nadruk hebben zü de priesters er op ge weien dat zU zich bulten politieke twisten zou den houden. De jongste geschiedenis in Dultschland heeft Wel bewezen, hoe juist deze vermaningen wa ren En overal, waar een geestelijke rich als Politieken partijman opwierp, heeft dit altijd tot ongelukken geleld. Ieder weet daarvan bij «rvarlng mee te spreken. Vooral ymnneer de Priester den kansel misbruikt, om in een ge schilpunt over de politiek van den dag partij te kiezen, loopt hu groote kans ergernis te ge ven en een aantal geloovigen van zich te ver vreemden. Weinigen toch zijn zoo breed van inzicht het mznschelljke van het bovennatuur- Uike te schelden. Een misstap van een geeste- M)k« te voor menigeen aanleiding den gods dienst den rug toe te keeren. Alsof God en Eodsdlenst, sacrament en eeuwige waarheid •chuld hebben aan een fout van een dienaar! Deze mentaliteit te er nu eenmaal en we moe ten er rekening mee houden. Vooral op een terrein als de politiek, waar de hartstocht zoo licht oplaait en verblindt, «War betweterij. Ijdel heid van eigen juist inzicht en eigenbelang zulk gewichtige rol spelen, houde de priester •teh op den achtergrond. Aan iedere politiek rit «en vuile kant, heeft niemand minder dan Abraham Kuyper gezegd. De priester houde er daarom zjjn gezalfde vingers af! En vooral de kansel te allerminst de plaats om een zoo ne telig en hartstocht verwekkend onderwerp als de politiek aan te roeren. Op den preekstoel, in de kzrt, in Gods oomlddollUte tegenwoordig- anneer we nog eens in het kort mogen samenvatten, hetgeen in de twee vo rige kronieken over de erfelijkheid te gezegd, dan zouden w|j de volgende moeten vermelden: le. Elk bepaald kenmerk, b.v. haarvorm. oogenkleur en duizend andere, wor den leder apart en voor zich overgeërfd. 2e. De kinderen van twee ouders van zuiver ras zijn alle aan elkaar gelijk. Wanneer ook de ouders op een bepaald punt. b.v. haarkleur, zuiver van ras zijn, de eene zwart, de and?re blond, dan hebben al hun kinderen dezelfde kleur haar. 3e Wanneer twee levende wezens, die in één opzicht z.g. bastaarden zijn, d w z dat zU den aanleg hebben voor twee verschillende ken merken. zooals b.v. b|j de erwten ronde zaden en kantige zaden, met elkaar gepaard worden, dan wordt deze nakomelingschap, zooals de uitdrukking luidt, gesplitst; één op vier erwten heeft ronde zaden, en is zuiver van ras, één van de vier is kantig van zaad, en ook van ras; de twee andere zijn onzuiver van ras en bevatten den aanleg voor rond en Dit is de splitsingsregel. 4e. Wanneer in een levend wezen de aanleg voor twee tegengestelde kenmerken aanweslg te b.v. voor zwart en voor blond haar, dan te vaak de eene aanleg sterker dan de andere, b.v. zwart is dominant over blond. Dit is de do- minantleregel. Zulke individuen zijn dan zwart, maar iri dian zoo iemand rich paart met een individu, dat weliswaar ook zwart ia maar toch den ver borgen aanleg bevat voor blond, dan kunnen deze twee zwarte menachen ook blonde kinde ren hebben. 5e. Voor sommige kenmerken bestaat dominantie, b.v. voor de kleur van erwtenbloe sems; wanneer witte en roode met elkaar ge kruist worden, is de eerste generatie rose, site hetzelfde; de tweede is dan voor één vierde wtt, één vierde rood, voor twee vierden rose. Deze regelen beheerschen nu vrijwel de ge- erfelljkheidswetenschap. Ik wil nu ver- deze regelen is het duidelijk, dat [les van zijn voorvaderen erft. Om bl) het voorbeeld de haarkleur te blijven, kan zich het volgende geval voordoen Wanneer de vader in zich aanleg heeft voor blond en zwart, en de moeder eveneens, dan erft men van den vader slechts één aanleg, en van de moeder ook slechts één. Erft men nu (laten we het toevallig noemen) van den vader den aanleg tot blond en van de moeder eveneens, dan is het kind zeker blond. HU heeft dus niet allen vaderleken aanleg of eigenschappen geërfd, en evenmin alle moeder lijke Hetzelfde geldt natuurlek voor de voor ouders. Het is dus mogelUk. dat iemands eigen schappen gelijken op die van een zUner voor ouders, maar noodzakelUk is dit niet. Een kind van een volbloed paard en een bastaard kan een volbloed zijn, tenminste uiterlUk. maar het kan ook andersom zijn. Een tweede conclusie. Het te zeer belangrijk, te weten of een kenmerk dominant ia. Stel b.v. dat een bepaald soort blindheid erfelljk is en domi nant. Wanneer nu zulk een blinde vader of moeder kinderen heeft die niet blind zijn, dan heeft zulk een kind ook in 7 geheel geen aan leg voer deze blindheid, want zou de aanleg aanwezig zUn. dan zou deze ook naar buiten ko men Komt hU niet te voorzchUn. dan bestaat hU ook in 7 geheel niet Wanneer nu een aanleg recessief te. d.wa. ver borgen bluft. Indien de tegenovergestelde aan-_w leg ook aanwezig te, dan ligt de zaak heel an ders. Stel u voor, dat in twee families Idiotie voorkomt, maar idiotie te recessief Een Jongen uit de eene familie, volkomen normaal, kan ech ter den aanleg tot idiotie in rich verborgen heb ben Een meisje uit de kndere familie hetzelfde. Belden zUn dus gezond. nu aan te zeggen: daar mbqt i ven; dat te politiek? Neen, inb gevallen heeft de politiek zich van verteerde beginselen, gaat zu haar voegdheld ver te bulten en werpt conflicten op in het geweten van de burgers. Wanneer im mers een partU. steunend op valsche princie pen, de overmacht krUgt. zal er geen vrede tus schen Kerk en Staat kunnen zUn. ,,Als Staat en Kerk in eendracht leven schreef Ivo aan Paus Paschalls II wordt de wereld goed be stuurd, bloeit de Kerk en draagt zu vruchten. Als zU echter niet in eendracht leven, worden kleine zaken niet alleen niet groot, maar gaan zelfs groote rampsallg ten onder.’ In het belang van Kerk en Staat, uitelndelUk in het belang van de zielen der burgers, die als leden van beide gemeenschappen hun eeuwig heil moeten bewerken, moet de priester opko men tegen valsche beginselen, waarvan de f*- lltlek zich meester maakt. De eenlg juiste ma nier daarbu te: strijden tegen verkeerde prin ciepen en niet tegen partijen. Immers, wanneer het beginsel niet deugt, is vanzelf de partU. welke zulk een princiep tot het hare maakt, veroordeeld Maar de partU k»n het beginsel loslaten; de veroordeeling van het valsche prin ciep blUft dan onaangetast, terwUl voor toetre ding tot de partU dan geen beletsel meer be staat. Het kerkelUk gezag behoudt aldus zUn hoogheid; blameert rich niet. Zoo deden de pausen zU veroordeelden de valsche stellingen van liberalisme, socialisme, anarchisme, maar hielden zich steeds buiten de actueele politiek de politieke partijen en regeering»vormen. Hierin ligt een vlngerwUring voor hem, die Vla Hoe luiden de machtigingen, waarbij, blijkens het antwoord van den burgemeester op de vragen van de leden van den raad, de heeren W. H. MeUer en T. van der Heeg, d.d. 38 September 1934. de burgemeester zUn be voegdheid ex artikel 6 der algemeene politie verordening tot dispensatie van het verbod, bedoeld in artikel 101 der algemeene politie verordening heeft overgedragen aan den com misaaris van politie? b. Waarop grondt de burgemeester de be voegdheid tot deze overdracht? Vila. Was de commissaris van politie onkun dig van de afspraak, bedoeld In het antwoord van den burgemeester op vraag 5 van da leden van den raad, de heeren W. H. MeUer en T. van der Iteeg. dd 28 September 1934? b. Zoo ja. la dan het verleenen van vergun ningen voor het geven van bioecoopvoorotellln- gen In lokalen, als in vraag 1 bedoeld, gedu rende een tUdvak van circa vUf Jaren. sonaer ooit eenlg rapport van de brandweer ter ken nis te krijgen of ooit van eenlg overleg met de brandweer te vernemen, In overeenstem ming te achten met redelijke eischen, aan de volbrenging van deze taak te stellen? c. Zoo neen, is dan het verleenen van ver gunningen, gedurende hetzelfde tUdvak, enkel en alleen op de daarvoor gebrulkelUke voor- waitfden, (aanwezigheid van emmer en dweil en Wanneer een kind van hen nu van beiden (toevallig, d.l. volgens de kans 1:4) den aanleg van Idiotie erft, dan erft het niet den gezonden aanleg, en is idioot. Zulk een huwelUk is dus gevaarlUk. Vandaar dat dergelUke afwUklngen vaak voorkomen, wanneer men in de familie trouwt, of wanneer de bevolking van een dorp steeds onder elkaar huwt. Komt er echter steeds versch bloed In. dan vermindert de kans op zulk een erfelUke Idiotie hoe langer zoo meer. De grondlegger van de moderne ertelUkhelds- leer was Johann Mendel. bekend onder den naam van Gregor Mendel; want Gregor was zUn kloosternaam HU werd geboren 32 Juli 1323 te Helnaendorf in SlowakUe. behoorend bij Oos- tenrUk. ZUn ouders waren arme boeren, hoewel voor dien tUd niet zoo bUzonder slecht zU «la gen langzaam vooruit Hun geslacht is vanaf 1813 nauwkeurig bekend. De Jonge Johann kon goed leeren. en zUn oudoom, die als onderwijzer fungeerde wilde gaarne, dat hU zich aan de studie zou wUden sche staat van Metternich. De elfjarige Johann kwam dan in de Praxis- tenschool te Lelpnlk; hu maakte het best; en met zUn twaalfde Jaar ging hU naar het gym nasium in Troppau HU behoorde tot de beste leerlingen. In 1838 werd *Un vader tUdens de heeren- dlensten door een vallenden boom getroffen, en bleef verder Invalide Dat was een harde slag. Johann was naar Olmtitz gegaan, om den nood- zakelUken cursus in philosophic te loopen. Hij werd ziek, en moest zUn eerste jaar overmaken. HU kon niets meer bUverdienen, en zijn vader kon niets betalen Toen zag zUn zuster Theresia van haar erfdeel af. om haar broeder te laten studeeren In 1841 ging hU toen opnieuw naar Olmüts voor het tweede jaar ..philosophic". HU was daarin niet sterk Maar de natuurkunde- leeraar wist hem zeer te boeien Dit was een pro fessor Friedrich Franz Deze kreeg van het klooster Altbrünn In Bohemen aanvraag, of er bU hem geen geschikte candtdaten waren voor het klooster, dat toen een centrum was van geestelUk. wetenschappelUk en artistiek leven. Johann had nu Juist prof Frans om raad ge vraagd, want dat leven van ontbering en In spanning kon hU niet langer uithouden. HU «ag zich gedwongen in 71 stand te treden die 'm van de bittere zorg om t brood bevrUdde ZUn om standigheden beslisten zUn beroepskeu». Zoo vertelt hU zelf. Zoo werd hU AugustUner mon nik. Overigens, wat zou hem daarvan weerhqu- den? HU werd ook een uitstekend geeetelUke. Na zUn noviciaat moest Gregor Mendel, want zoo heette hU voortaan, nu leeraar worden aan het gymnasium. Voorloopig werd hU hulpleer- aar. maar om tot volkomen bevoegd leeraar te «orden benoemd, moest hU univetsltaire stu diën volgen Daarvoor werd hU naar weenen ge zonden Van 1858 tot 1171 heeft hU onderzoekingen gedaan, vooral de kruisingen. Verder als meteo roloog en als imker Weerkundige waarnemin gen heeft hU tot zUn levenseinde toe gedaan. In 1888 werd hU abt van een klooster. Maar het laatst van zUn leven is verbitterd door de belastingaanslagen op het klooster, die volkomen onblliuk vond. Dit heeft hem veel ver driet gegeven, hoewel hU toch rustig bleef, aoo- als steeds. In 1883 gaf hU zUn leven aan God over. ZUn wetenschappelijke arbeid was niet in zUn waarde erkend. Prof. Nggele, de autoriteit, met wie hU alles besproken heeft, vermeldde in «UB groote boek Mendel met geen enkel woord. Omstreeks 1900 vonden drie geleerden Cor- rens, de Vries en Tschermak «Un bedragen in de oude tijdschriften terug, en in korten tijd was de naam van Abt Gregor Mendel wereldberoemd. In Brilnn staat zUn standbeeld BUENOS AIRES (12 October) Heden werd te 10 uur in de kerk van de B. K. Pa ters Redemptoristen een pontificale H. Mis opgedragen door Z. Hoogw. Excellentie Mgr. J. H. G. Jansen, Aartsbisschop van Utrecht; de Nederlandsche congressisten, zoowel de gedelegeerde als de te Buenos Aires gevestigde, woonden de Indrukwek kende plechtigheid bij. De laatste ochtendvergadering, welke na dese pontificale H. Mis gehouden werd door de Nederlandsche afdeellng, is een overweldigend succes geworden; hier voel den de Nederlanders rich allen één In de stad van het Internationaal Eucharistisch Congres, één In het verheffend geloof In Christus in het H. Sacrament. De bijeenkomst van zooveel geestdriftig gestemde Nederlanders In den ^vreemde werd besloten met een niet mincRr geest driftig uitgesproken redevoering van on zen Aartsbisschop, Mgr. Jansen die gloed vol sprak over de liefde tot de H. Maagd Maria in verband met de liefde tot de H. Eucharistie; door de H. Maagd tot de H. Eucharistie! Na afloop verhieven alle aanwezigen rich van hunne zetels en brachten zij onzen Bisschoppen een hartelijke, minutenlange ovatie. Des middags hielden de Nederlandsche Bisschoppen receptie, welke zeer druk be zocht werd; ook Mgr. Heylen, de wereld- president der Internationale Eucharistische Congressen, was aanwezig en werd harte lijk begroet door Mgr. Jansen; In een har telijk wederwoord sprak Mgr. Heylen de hoep alt. dat hU spoedig weer een Eucha ristisch Congres in Nederland sou mogen bij wonen. Hierna bracht Mgr. Jansen In een en thousiast dankwoord warme hulde aan de organisators van dit Internationaal Eucha ristisch Congres; de ontvangst was wer kelijk onvergefelijk geweest. Na dit dankwoord werden door de aan wezigen het Nederlandsche en het Ar- gentljnsche volkslied gezongen. Des namiddags te 3 uur vergaderde de tweede Nederlandsche sectie, waarin aller eerst Z. Hoogw. Excellentie Mgr. Dr. J. H. G. Lemmens, Bisschop van Roermond, het woord voerde. Hierna was in deze sectie het woord aan den heer C. van Luyt van Buenos Aires, die een rede hield over „Persoonlijke gods vrucht tot het H. Sacrament." De laatste woordvoerder In de Nederland sche sectie was heden de zeereerwaarde Pa ter Jan Smits, die gevoelvol sprak over „Sociale godsvrucht tot de H. Eucharistie.” De sprekers vonden in de gewijde sfeer, waarin heel Buenos Aires In deze leeft, een dankbaar gehoor. Heden (Zaterdag) maken landsche congressisten een naar het bedevaartsoord Lugan; Maandag a. s. te 12 uur zal het uur van vertrek weer slaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5