ONS BLAD HET EUCHARISTISCH CONGRES GESLOTEN Toespraak en Zegen van den H. Vader I ll hl ’S PAUSEN ZEGEN OVER DE BIDDENDE STAD 3 SU EEN MENSCHEN-OCEAAN Een plechtig slot 1 Overweldigende geestdrift rondom het H. Misoffer MG DE KATHOLIEKE PERS VER De Mystieke Eenheid I I B Z. Em. Kard. Pacelli het Kardinaal Pacelli H i •J b MAANDAG IS OCTOBER 1934 ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 305 SUBLIEME EUCHARISTISCHE REDE VAN DEN KARDINAAL-LEGAAT I „Wy zouden de Eucharistie het Sacrament van Jezus Chris tus’ Ryk kunnen noemen ADVERTENTIEPRIJZEN Per lossen regel 20c., ingez. med. 40c. p.Aegel; idem op pag één 55c-.P- regel Bi| contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek - Telefoonnummer 433 Het Columbus-theater - naar het heet: de schoonste schouwburg der wereld waarin Vrijdagavond de over ««Ccjeci/W” werd opgevoerd T-X/A UMS Rede van Het Heilig Misoffer NOORD-HOLLANOSCH DAGBLAD 1 glorie, die het Sacrament des Rijks om hei Rijk van Jezus Christus verwerkelijken. De (Vervolg elder» in dit blad) - De Congrestsad Buenos dwes 9 verbreiden. •4» Het Maatschappelijk Koninkrijk ook de omliggende wegen, straten en velden, zij vulde alles. Het Ryk van Christus Laat ons beginnen met te zeggen, dat het Rijk van Christus een rijk is, waarin de Almacht voorop staat en een Rijk, waar in de liefde overheerscht. Wannéér wij beschouwen, hoe de Heer Zijn heerschappij uitoefent over vrienden en vijanden, zien wij Hem in de gestalte eucharistische Koning in den persoon om We zouden de Eucharistie in een woord het Sacrament der Rijks kunnen noemen. Men aanschouwe slechts, hoe de Eucha ristie het Rijk van Jesus Christus verwerke lijkt in zijn drievoudige sfeer. In het inwendige leven van den geest maken twee dingen het Rijk van Christus uit: Onderwerping aan den Eeuwigen Ko ning en deelachtigheid aan de wéldaden des Rijks. De ziel geeft zich over aan Jesus en Jesus opent voor Haar Zijn schatten. Welnu, hierdoor komt de ziel op klare wijze door de Eucharistie. De Eucharistie is door het Goddelijk Raadsbesluit de Stem, om in onze harten de begeerlijkheden te blus- schen, de opstandige beweging te onder drukken en in plaats daarvan de Vlam der Goddelijke Liefde te ontsteken. Zij is de Wijn die maagden kweekt en Zij is het Sacrament der Liefde. Met deze dubbele werking brengt zij ons tot een zóó innige onderwerping aan onzen Koning en een ware overgave aan Zijn liefde, als God dit verdient. De deelachtigheid aan de goederen des Rijks echter wordt door de Eucharistie Indien gij u er ooit toe gezet hebt door te dringen in hetgeen het Evangelie over die straalt, zoover kan de Eucharistie in ons heerschappij zegt, zult gij zeker gemerkt hebben, dat uw gedachten zich bewogen in een bovennatuurlijken sfeer. Maar gij zult ook gezien hebben, dat die heerschappij de uitdrukking en het werk der liefde is. Het schijnt bijna veroorloof mij het woord dat ik hier gebruik dat alle Goddelijke eigenschappen die met die heerschappij in be «trekking staan veranderd zijn in even- zoovele werktuigen der Liefde, welke de Goddelijke Harmonie uitmaken. Die Liefde ontdekt de ziel in het rijk van Jesus Christus. Het hart verdiept er zich in en u begrijpt dat de mensch, evenals de koop man uit het Evangelie, voor de kostbare parels alles geeft, wat hij bezit om dit rijk te verwerven. Men begrijpt ook, dat som mige vurige zielen slechts leven om dit Rijk stem van de antl-Christelijke politiek, die alleen in de aardsche goederen opgaat; het is de stem van de oproerige propaganda, die doet denken aan het gehuil der wolven, die in de Bergrede zijn aangekondigdhet is de stem van een sectarische menigte, en al die stemmen smelten samen tot een hei ligschennend en godslasterlijk rumoer. Maar tot onzen troost kunnen wij zeg gen, dat Christus in dit nieuwe rechtshuis niet alleen is, zooals in den Hof van Pilatus. Aan Zijn zijde staan vele vurige zielen, staat de H. Kerk. En hoe feller en roeke- loozer de stem der goddeloosheid zich tegen Hem verheft, des te vuriger wordt Hij, ten getuige van hemel en aarde, tot onzen on- sterfdijken Koning der Eeuwen uitgeroe pen. In dit rechtshuis heeft Hij zich, in plaats van met een koor van Engelen, omgeven met Zijn Kerk, die Hem verdedigt. Hem verheerlijkt en Hem als Koning huldigt. Als een spontane hartslag van het hart der Kerk willen ook onze Internationale Eucharistische Congressen niet anders zijn dan een machtige kreet, wiens echo tot over de grenzen der wereld klinkt en die met groote kracht het Koningschap van Jezus Christus verkondigt. Het zou niet juist zijn, indien de gezant van dien Paus, Die door God werd uitver koren om het liturgisch jaar te bekronen met de instelling van het feest van Christus»- Koningschap, zijn stem niet zou vereenl- gen met de symphonie van het congres in de verkondiging van het Koningschap van Christus. In deze laatste korte rede wil ik u daar om spreken over datgene, wat voor ons allen een van de dierbaarste punten van geloof is, over het Eucharistisch Koning schap van Christus. Zou het u te veel zijn? Neen. Want wat gij zult hooren is een woord van liefde. Een woord van liefde, een ieder weet het, hoe dikwijls ook herhaald, klinkt altijd nieuw. De Eucharistie en inwendige Rijk r’ Men zou wenschen .dat 'deze dag niet eindigde; men zou willen, dat de tijd hem niet verder in het verleden kon schuiven en langzaam in de herinnering zou doen vervagen; maar dat hij eeuwig zou blijven Staan als een Monument. Blijkbaar zijn er met mij velen, die zoo denken. Want in de ganscbe stad blijft het ook nu nog zoo levendig als op de drukste uren. Blijkbaar zoekt iedereen dezen dag, die een van de grootste uit zijn leven is, met een paar uren te verlengen. Doch Ik moet u berichten over zijn glo rieus verloop. Weliswaar hebt gij ginds in Europa, evenals in Amerika, in Nederland zoo goed als in Australië, de stralende oogenblikken van dit Eucharistische congres door de golven van den aether kunnen vol gen. Gij hebt den wonderbaarlijken zang van het koor gehoord en het meeslepende ge weld van het lied der honderdduizenden; gij hebt het insplreerende woord van den Kardinaal-Legaat vernomen, die de hoogste theologische geheimen kristal-helder aan de menigte voordroeg; gij hebt den zegen van Christus’ plaatsbekleeder hooren uit spreken over een biddende stad. Voor al degenen, die uit de verte de uren van dezen dag hebben meegeleefd, kan dit bericht nog slechts een zwakke naklank zijn. gegeven naast haar zichtbaar bestuur, nl het Offer, de Sacramenten en het openbaar gebed. Het Offer is Identiek met de Eucha ristie. In de Kerk bestaat geen ander Offef dan de Eucharistische voortzetting van het Offer van Calvarië. De Sacramenten zijn meerdere in getal, overeenkomstig den eisch der menschelijke natuur. Maar het eerste van hen is de Eucharistie en naar het woord van St. Thomas staan alle andere Sacramenten tot dit Sacrament, als geor dend tot hun doel. En het openbaar Gebed, het liturgisch gebed, met zijn onvergelijke- lljke kracht, is het niet onweerstaanbaar ontsprongen uit de Eucharistie? Het ge duldig historisch onderzoek van onzen tijd heeft ons immers geleerd, dat de oorsprong e van het liturgisch gebed te zoeken is in de nachtwaken der eerste Christenen, die Eucharistische waken waren. Zoo ziet men steeds weer, dat het liturgisch gebed ont sproten is uit de Eucharistie. Dat het een krans van aanbidding, dankzegging, boete en smeeklng is, dien de Kerk gevlochten heeft rond de Eucharistische geheimen. Reeds bij het eerste grauwen van den dag begon de enorme stroom door alle straten van de stad naar het kruis in het Palermopark, waar langzaam een machtige., een grenzenlooze menigte zich opeen pakte. Zij vulde niet alleen de weidsche pleinen rond het kruis en de machtige lanen, die vandaar naar de vier windrichtingen uitgaan, maar Honderdduizenden kinderen van de jeugd- vereenigingen, in het wit gekleede meisjes, met een bloemenkrans om hun sluier, wui vende padvinders in hun fleurige unifor men, vormen groote beweeglijke parken in de menschenzee. De groote nationale groe pen schuiven dicht aaneen in een stalen kaart zonder gelijkenis. Maar de Argentij nen overstelpen alles met him getal. Zij komen bij honderdduizenden toegestroomd, tot niemand meer de menigte overzien of tellen kan. Anderhalf millieen is maar een cijfer; dit was een menschenoceaan. In het hart van die menigte fonkelde het wit en goud der uniformen van de gene raals, geschaard rondom den president van de republiek. De blanke koorhemden van vijfhonderd zangers, het paars van de tweehonderd bisschoppen, het rood van de kardinalen en nog meer ‘naar binnen, op het altaar, dat met vier en dertig nationale vaandels omringd is, fonkelt de gouden monstrans in de zon. En daar in, het mid delpunt van dit alles, de kleine witte Hos tie, engerep, stil, heilig. Het mysterie. en nauwkeurig beschrijven hoe de Eucha ristie het Rijk Gods in de Kerk verwerke lijkt. Tot het Rijk Gods, uit maatschappelijk oogpunt beschouwd, behoort het bestuur van het Rijk, behooren de passende mid delen om zijn doeleinden te bereiken en het gemeenschappelijk leven, dat de Ko ning er aan mededeelt. Jesus leeft in zijn Kerk, bestuurt Haar, verrijkt Haar met de middelen, die Zij tot Haar doel behoeft en doet Haar deelen in Zijn leven. Wanneer wij spreken over Jesus’ werk zaamheden in Zijn Kerk, denken wij aan het woord: „Zie Ik ben met U alle dagen, tot aan het einde der tijden.” (Matth. 28-30). Het "geldt hier niet een enkele waardevolle aanwijzing, maar de werkzaamheid van Christus, die zijn Kerk verlicht, bestuurt en Haar leven instort. En kan men aan deze waarheden denken, zonder spontaan het oog te ri^hteiL naar de Eucharistie? Door de Euchahrfne im mers, woont Christus onder de menschen en is Hij de Bron van Eeuwig Leven voor de Kerk. De groote Paus Leo de dertiende aarzelde niet, met een oorspronkelijk en machtig woord te getuigen, dat de Eucha ristie in dien zin, de ziel der Kerk is. Hier moet het uitwendige en zichtbare bestuur der Kerk licht, kracht en wijsheid putten en alles wat het vruchtbaar maakt en den Heer aangenaam is. De Eucharistie is niet het eenlge middel, dat de Goddelijke Edelmoedigheid aan Zijn Kerk heeft geschonken. En daarom kunnen wij niet zeggen, dat Zij alleen het Rijk Gods In dit opzicht verwerkelijkt, maar wel neemt zij onder de maatschappelijke middelen de eerste plaats in. En alle andere hangen eenigszlns van Haar af en zijn op Haar gericht. Drie maatschappelijke middelen, om zoo te spreken, heeft God aan de H. Kerk BUENOS AIRES, 14 October. M-dder- nacht- Nog zwijgt in de gezegende stad het gezang van de pelgrims niet. Nog hangt in de straten de geur van den wierook, die het Allerheiligste bij zijn triomfantelijken tocht door de stad heeft omwolkt. Nog ligt de weg bedekt met de bloemen, waarover de Christus drager is heengeschreden. Nog klinkt in onze ooren de stem van Christus’ plaatsbekleeder, die over de Oceanen heen Zijn zegen zond. De nachtelijke hemel koepelt zich als een kerkgewelf over deze stad, die in een tempel ver anderd lijkt en als een heilig teeken straalt over dat alles het mystiek ster renbeeld van bet Zuiderkruis. De huidige wereld gelijkt in menig op zicht op het rechtshuis van Pilatus. stemmen van de menschen zonder geloof herhalen den kreet: „Wij wUlen niet, dat Deze over ons heersche”. Het is de stem van de wetenschap zonder God; het is de die onderdanen de weldaden van het rijk doet toekomen. Heerschen beteekent hier, voor en temidden van de onderdanen, leven met een heerschappij, die geheel Ijver, voorzorg en goedheid is. Heerschen is hier zorgen dat het rijk alle middelen heeft, tot zijn doel benoodigd. Heerschen is zorgen, dat het leven van het Rijk beantwoordt aan zijn idealen. Heer schen is het leven van het Rijk vestigen op onwrikbare grondvesten, waardoor het verzekerd is van de „transifilitas ordinls”, den vrede, dien alleen de Eeuwige Koning geven kan. Het is volkomen begrijpelijk, dat Jesus gewild heeft, dat de Eucharistie in Zijn diepsten zin, de Bron van het collectieve en maatschappelijke leven der Kerk zou zijn. De ware beschrijving van het maat schappelijke leven heeft de H. Paulus ge geven in de leer van het Mystieke Lichaam van Christus. En onze Goddelijke Zalig maker zelf In de gelijkenis van den wijn stok, de Kerk, vereenigd met Jesus Christus, ontvangt van Hem haar, leven, dat niet van het Zijne vei^üiilt. Wat in de Kerk het voornaamste ^Fls niet het uitwendige leven, maar het inwendige, dat met Chris tus in God verborgen is. Het doel, waartoe Christus de Kerk heeft Ingesteld, is niet de mensch een maat schappelijk leven te geven van den aard der andere menschelijke maatschappijen, maar hem. een leven te geven van hoogere Goddelijke Orde en dit geschiedt door de incorporatie in Christus, de eenwording met Christus’ Lichaam, waarvan de Eucha ristie bij uitstek het Sacrament is. Een kerkvader heeft gezegd, dat wij, door de Eucharistie, één van lichaam en bloed war den met Christus. De Eucharistie wordt dan ook het Sacrament der Eenheid ge noemd. Het komt mij voor, dat de Heer het ge heim van de eenheid der Kerk juist in de rede en het gebed van het laatste avond maal maar dan ooit te voren in het licht heeft willen stellen, om daardoor aan te duiden, dat die eenheid haar oorsprong heeft in het geheim der Eucharistie. De Eucharistische geheimen van geloof en liefde worden aldus als het ware het hart der Kerk, waaruit door het gansche lichaam het leven van Haar GoddeUjken Koning gloeit. Het is daarom, dat God, toen Hij aan een Paus het Goddelijk plan Ingaf alles te herstellen in Christus, hem tevens ingaf, vooral het Eucharistisch leven te bevorde ren, door de zielen uit te noodigen tot een veelvuldiger deelnemen aan den Godde- beminden Koning, Die Hem nood zakelijkerwijs toekomt met de overwinning en de heerschappij en de oppermacht, ook het edel Argentjjnsche land in alle deelen door dringen en ook ht verstand en den wil van den mensch bezielen. Zoo zal Onze wereld, die gebukt gaat onder broeder- en en koningsmoord door den waren hechten en van alle rampen be vrijden vrede vinden, daar, waar die alleen te vinden is: in het rijk van Jesus Christus. Dit smeeken wij biddend af en in den persoon van Christus strekken Wij onze vaderlijke handen uit om u allen te zegenen, u allen te samen en ieder uwer in ht bijzonder en vrleenen u gaarne Onzen apostolischen zegen, door de voorspraak van de H. Maagd Maria van Lujan, de bijzondere patrones van de Argentjjnsche repu bliek, van den H. Michael, van den H. Johannus den Dooper, van de apostelen Petrus en Paulus, de martelaren Rodriguez Gonzales en JoJiannus van Castilië. De Zegen van den Almachtige, van den Vader en den Zoon en den Heiligen Geest dale op u neer en bljjve altijd met u. Maar richten wij nu onze aandacht op het Rijk in zijn maatschappelijk aspect, dat niet anders is dan de Heilige Kerk. Ook hier zullen wij zien, dat de Eucharistie op souvereine wijze bijdraagt tot verwezen lijking van het Rijk. Men zal over dezen vorm van Christus' Koningschap willen spreken met het heroïsche en meesleepende elan, waarmede de apostolische ziel van Ignatius van Loyola het verkondigde, opdat Jesus Christus de Eeuwige Koning en Heer van het Heelal ons majestueus zal ver schijnen. Maar wij willen hier liever rustig lijken Maaltijd. Wanneer wij het Rijk Gods beschou wen als synoniem van het Eeuwige Leven, zou het op het eerste gezicht schijnen, dat de Eucharistie, daarmede niet zoo een nauwe samephang heeft. De Eucharistie Is Immers de Teerspijze van den pelgrim op aarde terwijl het Euwige Leven het einde van zijn groote reis is. De Eucharistie is een mysterie van geloof, terwijl het Eeuwig Leven de mysterie van zalig aanschouwen is. b Na de Pontificale H. Mis, welke door den KardinaaT-Legaat gisteren tct sluiting van het Eucharistisch Congres werd opgedragen, heeft Zjjne Heiligheid Paus Pius XI tot het Eucharistisch Congres te Buenos Aires de voigende toespraak gehouden. Christus de eucharistische Koning overwint, Christus de heerscht, Christus de eucharistische Koning beveelt I Dit bljjde en verheugd bij Ons Zelf overdenkend, hebben W-, geliefde kinderen in Christus, dagelijksch, bijna ieder uur. Uw arbeid door middel van de radio, als bij u tegenwoordig, gevolgd en nu uw luisterrijk con gres plechtig en gelukkig is be sloten, is het Ons een behoefte eraan toe te voegen, dat Christus triompheeren moge. Deze vredes- triomph van onzen geliefden en BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Telefoon Administratie 433, Redactie 633 ABONNEMENTSPRIJS Per kwartaal voor Alkmaar f X— Voor buiten Alkmaar f 2.85 /Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spaamestad - Haarlem Golven van goud doet de Argentijnsche zon deinen over de hoofden der honderd duizenden en doet de kleurensymphonie van wit, en paars en rood nog feestelijker stralen. Als de Kardinaal-Legaat verschijnt da- eren de luchten van viva’s: leve de Paus! leve de Kardinaal-Legaat! leve de Argen tijnsche vlag! leve h£t Eucharistisch con gres! De Argentijnsche vlag\ wordt geheschen en weer en altoos luider nu klinkt het: le ve de Argentijnsche vlagl De hoogste autorltelten'Van Kerk er Staat, waaronder de president der repu bliek, de ministers van blnnenlandsche zaken, van Justitie, van eeredienst, van openbare werken en van marine. Het is een diep ontroerend plechtig oogenblik, als de Kardinaal-egaat het hoo- ge altaar betreedt, dat aan den voet van het machtige, de geheA- omgeving over- heerschende Kruis is opgericht. Het gejubel en gejuich neemt nu gelei delijk af en verijlt in de lucht. Dan vangt het H. Offer aan, Gezongen wordt door het koor van de vijf honderd zangers; men zingt de Mis van Sa cramentsdag met harmonie-begelelding. Tijdens de H. Mis houdt de Kardinaal- Legaat zijn sublieme rede. van almachtig Koning; wanneer wij echter aan Hem denken, zoekend naar zielen die Hembeminnen, of over die zielen heer- schend met ’n zoete en liefdevolle heerschap pij, dan verschijnt Hij als Koning van Liefde. Jesus, liefderijk, dat herhaakielljk in Zijn rede wederkeert, het onbedwingbare ver langen van Zijn Goddelijk Hart uitmaakt, is In de eerste plaats het inwendige Rijk, dat Hij bedoelde, toen Hij zei: „Het rijk Gods is in U” (Lucas 17-21). Het is echter ook het maatschappelijk Rijk, dat Hij be lichtte In de parabel van het meer. (Matt. 13). En tenslotte is het ook het onuitspre kelijk Rijk van het Eeuwig leven. Christus heerscht in dit rijk, overeen komstig Zijn liefde. En de wijze van heer schen van Zijn liefde is verschillend van die van Zijn oneindige almacht. Heer schen is hier niet een zuiver rechtskundig begrip, welker inhoud wordt uitgedrukt door de drie termen Wetgevend, Rechtspre kend, Uitvoerend, die de definitie der ko ninklijke maeht zijn, heerschen beteekent hier onderdanen hebben, die het bestuur van den Koning met liefde ontvangen en aan verwezenlijkt op een wijze, die veeleer het volledig bezitten van die goederen heeten mag, want door haar bezitten wij God, die het opperste Goed en de Bron van alle Goed is, op zoo innerlijke wijze, dat Jezus zich op aarde nooit in uitnemender vorm schen ken kon. Hebt gij ooit bij de Heiligen en vooral bij de H. Theresia, de wonderen gelezen, die het Rijk Gods in de harten verborgen, bevat? Het fonkelen der Goddelijke wijs heid, de gloed der Liefde, is de ontvouwing van de schoonheid Gods en van de ziel, de vorming van de ziel tot Godl Dit is de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 1