ONS BLAD
HET EUCHARISTISCH CONGRES GESLOTEN
Toespraak en Zegen van den H. Vader
I
ll
hl
’S PAUSEN ZEGEN OVER DE
BIDDENDE STAD
3
SU
EEN MENSCHEN-OCEAAN
Een plechtig slot
1
Overweldigende geestdrift rondom
het H. Misoffer
MG DE KATHOLIEKE PERS
VER
De Mystieke Eenheid
I I
B
Z. Em. Kard. Pacelli
het
Kardinaal Pacelli
H
i
•J
b
MAANDAG IS OCTOBER 1934
ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 305
SUBLIEME EUCHARISTISCHE REDE VAN DEN
KARDINAAL-LEGAAT
I
„Wy zouden de Eucharistie het
Sacrament van Jezus Chris
tus’ Ryk kunnen noemen
ADVERTENTIEPRIJZEN
Per lossen regel 20c., ingez. med. 40c.
p.Aegel; idem op pag één 55c-.P- regel
Bi| contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek - Telefoonnummer 433
Het Columbus-theater - naar het heet: de schoonste schouwburg der wereld
waarin Vrijdagavond de over ««Ccjeci/W” werd opgevoerd
T-X/A UMS
Rede van
Het Heilig Misoffer
NOORD-HOLLANOSCH DAGBLAD
1
glorie, die het Sacrament des Rijks om
hei Rijk van Jezus Christus verwerkelijken.
De
(Vervolg elder» in dit blad)
-
De Congrestsad Buenos dwes
9
verbreiden.
•4»
Het Maatschappelijk
Koninkrijk
ook de omliggende wegen, straten en
velden, zij vulde alles.
Het Ryk van Christus
Laat ons beginnen met te zeggen, dat
het Rijk van Christus een rijk is, waarin
de Almacht voorop staat en een Rijk, waar
in de liefde overheerscht.
Wannéér wij beschouwen, hoe de Heer
Zijn heerschappij uitoefent over vrienden
en vijanden, zien wij Hem in de gestalte
eucharistische Koning
in den persoon
om
We zouden de Eucharistie in een woord
het Sacrament der Rijks kunnen noemen.
Men aanschouwe slechts, hoe de Eucha
ristie het Rijk van Jesus Christus verwerke
lijkt in zijn drievoudige sfeer.
In het inwendige leven van den geest
maken twee dingen het Rijk van Christus
uit: Onderwerping aan den Eeuwigen Ko
ning en deelachtigheid aan de wéldaden
des Rijks. De ziel geeft zich over aan Jesus
en Jesus opent voor Haar Zijn schatten.
Welnu, hierdoor komt de ziel op klare wijze
door de Eucharistie. De Eucharistie is door
het Goddelijk Raadsbesluit de Stem, om in
onze harten de begeerlijkheden te blus-
schen, de opstandige beweging te onder
drukken en in plaats daarvan de Vlam der
Goddelijke Liefde te ontsteken. Zij is de
Wijn die maagden kweekt en Zij is het
Sacrament der Liefde. Met deze dubbele
werking brengt zij ons tot een zóó innige
onderwerping aan onzen Koning en een
ware overgave aan Zijn liefde, als God dit
verdient.
De deelachtigheid aan de goederen des
Rijks echter wordt door de Eucharistie
Indien gij u er ooit toe gezet hebt door te
dringen in hetgeen het Evangelie over die straalt, zoover kan de Eucharistie in ons
heerschappij zegt, zult gij zeker gemerkt
hebben, dat uw gedachten zich bewogen in
een bovennatuurlijken sfeer. Maar gij zult
ook gezien hebben, dat die heerschappij de
uitdrukking en het werk der liefde is. Het
schijnt bijna veroorloof mij het woord
dat ik hier gebruik dat alle Goddelijke
eigenschappen die met die heerschappij in
be «trekking staan veranderd zijn in even-
zoovele werktuigen der Liefde, welke de
Goddelijke Harmonie uitmaken. Die Liefde
ontdekt de ziel in het rijk van Jesus
Christus. Het hart verdiept er zich in en
u begrijpt dat de mensch, evenals de koop
man uit het Evangelie, voor de kostbare
parels alles geeft, wat hij bezit om dit rijk
te verwerven. Men begrijpt ook, dat som
mige vurige zielen slechts leven om dit Rijk
stem van de antl-Christelijke politiek, die
alleen in de aardsche goederen opgaat; het
is de stem van de oproerige propaganda,
die doet denken aan het gehuil der wolven,
die in de Bergrede zijn aangekondigdhet
is de stem van een sectarische menigte, en
al die stemmen smelten samen tot een hei
ligschennend en godslasterlijk rumoer.
Maar tot onzen troost kunnen wij zeg
gen, dat Christus in dit nieuwe rechtshuis
niet alleen is, zooals in den Hof van Pilatus.
Aan Zijn zijde staan vele vurige zielen,
staat de H. Kerk. En hoe feller en roeke-
loozer de stem der goddeloosheid zich tegen
Hem verheft, des te vuriger wordt Hij, ten
getuige van hemel en aarde, tot onzen on-
sterfdijken Koning der Eeuwen uitgeroe
pen.
In dit rechtshuis heeft Hij zich, in plaats
van met een koor van Engelen, omgeven
met Zijn Kerk, die Hem verdedigt. Hem
verheerlijkt en Hem als Koning huldigt.
Als een spontane hartslag van het hart
der Kerk willen ook onze Internationale
Eucharistische Congressen niet anders zijn
dan een machtige kreet, wiens echo tot
over de grenzen der wereld klinkt en die
met groote kracht het Koningschap van
Jezus Christus verkondigt.
Het zou niet juist zijn, indien de gezant
van dien Paus, Die door God werd uitver
koren om het liturgisch jaar te bekronen
met de instelling van het feest van Christus»-
Koningschap, zijn stem niet zou vereenl-
gen met de symphonie van het congres in
de verkondiging van het Koningschap van
Christus.
In deze laatste korte rede wil ik u daar
om spreken over datgene, wat voor ons
allen een van de dierbaarste punten van
geloof is, over het Eucharistisch Koning
schap van Christus.
Zou het u te veel zijn? Neen. Want wat
gij zult hooren is een woord van liefde. Een
woord van liefde, een ieder weet het, hoe
dikwijls ook herhaald, klinkt altijd nieuw.
De Eucharistie en
inwendige Rijk
r’
Men zou wenschen .dat 'deze dag niet
eindigde; men zou willen, dat de tijd hem
niet verder in het verleden kon schuiven
en langzaam in de herinnering zou doen
vervagen; maar dat hij eeuwig zou blijven
Staan als een Monument.
Blijkbaar zijn er met mij velen, die zoo
denken. Want in de ganscbe stad blijft het
ook nu nog zoo levendig als op de drukste
uren. Blijkbaar zoekt iedereen dezen dag, die
een van de grootste uit zijn leven is, met
een paar uren te verlengen.
Doch Ik moet u berichten over zijn glo
rieus verloop. Weliswaar hebt gij ginds in
Europa, evenals in Amerika, in Nederland
zoo goed als in Australië, de stralende
oogenblikken van dit Eucharistische congres
door de golven van den aether kunnen vol
gen. Gij hebt den wonderbaarlijken zang van
het koor gehoord en het meeslepende ge
weld van het lied der honderdduizenden;
gij hebt het insplreerende woord van den
Kardinaal-Legaat vernomen, die de hoogste
theologische geheimen kristal-helder aan
de menigte voordroeg; gij hebt den zegen
van Christus’ plaatsbekleeder hooren uit
spreken over een biddende stad. Voor al
degenen, die uit de verte de uren van dezen
dag hebben meegeleefd, kan dit bericht nog
slechts een zwakke naklank zijn.
gegeven naast haar zichtbaar bestuur, nl
het Offer, de Sacramenten en het openbaar
gebed.
Het Offer is Identiek met de Eucha
ristie. In de Kerk bestaat geen ander Offef
dan de Eucharistische voortzetting van het
Offer van Calvarië. De Sacramenten zijn
meerdere in getal, overeenkomstig den
eisch der menschelijke natuur. Maar het
eerste van hen is de Eucharistie en naar
het woord van St. Thomas staan alle andere
Sacramenten tot dit Sacrament, als geor
dend tot hun doel. En het openbaar Gebed,
het liturgisch gebed, met zijn onvergelijke-
lljke kracht, is het niet onweerstaanbaar
ontsprongen uit de Eucharistie? Het ge
duldig historisch onderzoek van onzen tijd
heeft ons immers geleerd, dat de oorsprong e
van het liturgisch gebed te zoeken is in
de nachtwaken der eerste Christenen, die
Eucharistische waken waren. Zoo ziet men
steeds weer, dat het liturgisch gebed ont
sproten is uit de Eucharistie. Dat het een
krans van aanbidding, dankzegging, boete
en smeeklng is, dien de Kerk gevlochten
heeft rond de Eucharistische geheimen.
Reeds bij het eerste grauwen van den
dag begon de enorme stroom door alle
straten van de stad naar het kruis in
het Palermopark, waar langzaam een
machtige., een grenzenlooze menigte
zich opeen pakte. Zij vulde niet alleen
de weidsche pleinen rond het kruis en
de machtige lanen, die vandaar naar
de vier windrichtingen uitgaan, maar
Honderdduizenden kinderen van de jeugd-
vereenigingen, in het wit gekleede meisjes,
met een bloemenkrans om hun sluier, wui
vende padvinders in hun fleurige unifor
men, vormen groote beweeglijke parken in
de menschenzee. De groote nationale groe
pen schuiven dicht aaneen in een stalen
kaart zonder gelijkenis. Maar de Argentij
nen overstelpen alles met him getal. Zij
komen bij honderdduizenden toegestroomd,
tot niemand meer de menigte overzien of
tellen kan. Anderhalf millieen is maar een
cijfer; dit was een menschenoceaan.
In het hart van die menigte fonkelde het
wit en goud der uniformen van de gene
raals, geschaard rondom den president van
de republiek. De blanke koorhemden van
vijfhonderd zangers, het paars van de
tweehonderd bisschoppen, het rood van de
kardinalen en nog meer ‘naar binnen, op
het altaar, dat met vier en dertig nationale
vaandels omringd is, fonkelt de gouden
monstrans in de zon. En daar in, het mid
delpunt van dit alles, de kleine witte Hos
tie, engerep, stil, heilig. Het mysterie.
en nauwkeurig beschrijven hoe de Eucha
ristie het Rijk Gods in de Kerk verwerke
lijkt.
Tot het Rijk Gods, uit maatschappelijk
oogpunt beschouwd, behoort het bestuur
van het Rijk, behooren de passende mid
delen om zijn doeleinden te bereiken en
het gemeenschappelijk leven, dat de Ko
ning er aan mededeelt.
Jesus leeft in zijn Kerk, bestuurt Haar,
verrijkt Haar met de middelen, die Zij tot
Haar doel behoeft en doet Haar deelen
in Zijn leven.
Wanneer wij spreken over Jesus’ werk
zaamheden in Zijn Kerk, denken wij aan
het woord: „Zie Ik ben met U alle dagen,
tot aan het einde der tijden.” (Matth. 28-30).
Het "geldt hier niet een enkele waardevolle
aanwijzing, maar de werkzaamheid van
Christus, die zijn Kerk verlicht, bestuurt
en Haar leven instort.
En kan men aan deze waarheden denken,
zonder spontaan het oog te ri^hteiL naar
de Eucharistie? Door de Euchahrfne im
mers, woont Christus onder de menschen
en is Hij de Bron van Eeuwig Leven voor
de Kerk. De groote Paus Leo de dertiende
aarzelde niet, met een oorspronkelijk en
machtig woord te getuigen, dat de Eucha
ristie in dien zin, de ziel der Kerk is. Hier
moet het uitwendige en zichtbare bestuur
der Kerk licht, kracht en wijsheid putten
en alles wat het vruchtbaar maakt en den
Heer aangenaam is.
De Eucharistie is niet het eenlge middel,
dat de Goddelijke Edelmoedigheid aan Zijn
Kerk heeft geschonken. En daarom kunnen
wij niet zeggen, dat Zij alleen het Rijk
Gods In dit opzicht verwerkelijkt, maar
wel neemt zij onder de maatschappelijke
middelen de eerste plaats in. En alle andere
hangen eenigszlns van Haar af en zijn op
Haar gericht.
Drie maatschappelijke middelen, om zoo
te spreken, heeft God aan de H. Kerk
BUENOS AIRES, 14 October. M-dder-
nacht- Nog zwijgt in de gezegende stad
het gezang van de pelgrims niet. Nog
hangt in de straten de geur van den
wierook, die het Allerheiligste bij zijn
triomfantelijken tocht door de stad
heeft omwolkt. Nog ligt de weg bedekt
met de bloemen, waarover de Christus
drager is heengeschreden. Nog klinkt in
onze ooren de stem van Christus’
plaatsbekleeder, die over de Oceanen
heen Zijn zegen zond. De nachtelijke
hemel koepelt zich als een kerkgewelf
over deze stad, die in een tempel ver
anderd lijkt en als een heilig teeken
straalt over dat alles het mystiek ster
renbeeld van bet Zuiderkruis.
De huidige wereld gelijkt in menig op
zicht op het rechtshuis van Pilatus.
stemmen van de menschen zonder geloof
herhalen den kreet: „Wij wUlen niet, dat
Deze over ons heersche”. Het is de stem
van de wetenschap zonder God; het is de
die onderdanen de weldaden van het
rijk doet toekomen. Heerschen beteekent
hier, voor en temidden van de onderdanen,
leven met een heerschappij, die geheel
Ijver, voorzorg en goedheid is. Heerschen
is hier zorgen dat het rijk alle
middelen heeft, tot zijn doel benoodigd.
Heerschen is zorgen, dat het leven van het
Rijk beantwoordt aan zijn idealen. Heer
schen is het leven van het Rijk vestigen
op onwrikbare grondvesten, waardoor het
verzekerd is van de „transifilitas ordinls”,
den vrede, dien alleen de Eeuwige Koning
geven kan.
Het is volkomen begrijpelijk, dat Jesus
gewild heeft, dat de Eucharistie in Zijn
diepsten zin, de Bron van het collectieve
en maatschappelijke leven der Kerk zou
zijn. De ware beschrijving van het maat
schappelijke leven heeft de H. Paulus ge
geven in de leer van het Mystieke Lichaam
van Christus. En onze Goddelijke Zalig
maker zelf In de gelijkenis van den wijn
stok, de Kerk, vereenigd met Jesus Christus,
ontvangt van Hem haar, leven, dat niet
van het Zijne vei^üiilt. Wat in de Kerk
het voornaamste ^Fls niet het uitwendige
leven, maar het inwendige, dat met Chris
tus in God verborgen is.
Het doel, waartoe Christus de Kerk heeft
Ingesteld, is niet de mensch een maat
schappelijk leven te geven van den aard
der andere menschelijke maatschappijen,
maar hem. een leven te geven van hoogere
Goddelijke Orde en dit geschiedt door de
incorporatie in Christus, de eenwording
met Christus’ Lichaam, waarvan de Eucha
ristie bij uitstek het Sacrament is. Een
kerkvader heeft gezegd, dat wij, door de
Eucharistie, één van lichaam en bloed war
den met Christus. De Eucharistie wordt
dan ook het Sacrament der Eenheid ge
noemd.
Het komt mij voor, dat de Heer het ge
heim van de eenheid der Kerk juist in de
rede en het gebed van het laatste avond
maal maar dan ooit te voren in het licht
heeft willen stellen, om daardoor aan te
duiden, dat die eenheid haar oorsprong
heeft in het geheim der Eucharistie. De
Eucharistische geheimen van geloof en
liefde worden aldus als het ware het hart
der Kerk, waaruit door het gansche lichaam
het leven van Haar GoddeUjken Koning
gloeit.
Het is daarom, dat God, toen Hij aan
een Paus het Goddelijk plan Ingaf alles
te herstellen in Christus, hem tevens ingaf,
vooral het Eucharistisch leven te bevorde
ren, door de zielen uit te noodigen tot een
veelvuldiger deelnemen aan den Godde-
beminden Koning, Die Hem nood
zakelijkerwijs toekomt met de overwinning en de heerschappij en de
oppermacht, ook het edel Argentjjnsche land in alle deelen door
dringen en ook ht verstand en den wil van den mensch bezielen.
Zoo zal Onze wereld, die gebukt gaat onder broeder- en
en koningsmoord door den waren hechten en van alle rampen be
vrijden vrede vinden, daar, waar die alleen te vinden is: in het rijk
van Jesus Christus.
Dit smeeken wij biddend af en in den persoon van Christus
strekken Wij onze vaderlijke handen uit om u allen te zegenen, u
allen te samen en ieder uwer in ht bijzonder en vrleenen u gaarne
Onzen apostolischen zegen, door de voorspraak van de H. Maagd
Maria van Lujan, de bijzondere patrones van de Argentjjnsche repu
bliek, van den H. Michael, van den H. Johannus den Dooper, van de
apostelen Petrus en Paulus, de martelaren Rodriguez Gonzales en
JoJiannus van Castilië.
De Zegen van den Almachtige, van den Vader en den Zoon
en den Heiligen Geest dale op u neer en bljjve altijd met u.
Maar richten wij nu onze aandacht op
het Rijk in zijn maatschappelijk aspect,
dat niet anders is dan de Heilige Kerk.
Ook hier zullen wij zien, dat de Eucharistie
op souvereine wijze bijdraagt tot verwezen
lijking van het Rijk. Men zal over dezen
vorm van Christus' Koningschap willen
spreken met het heroïsche en meesleepende
elan, waarmede de apostolische ziel van
Ignatius van Loyola het verkondigde, opdat
Jesus Christus de Eeuwige Koning en Heer
van het Heelal ons majestueus zal ver
schijnen. Maar wij willen hier liever rustig lijken Maaltijd.
Wanneer wij het Rijk Gods beschou
wen als synoniem van het Eeuwige
Leven, zou het op het eerste gezicht
schijnen, dat de Eucharistie, daarmede
niet zoo een nauwe samephang heeft. De
Eucharistie Is Immers de Teerspijze van
den pelgrim op aarde terwijl het Euwige
Leven het einde van zijn groote reis is. De
Eucharistie is een mysterie van geloof,
terwijl het Eeuwig Leven de mysterie van
zalig aanschouwen is.
b
Na de Pontificale H. Mis, welke door den KardinaaT-Legaat
gisteren tct sluiting van het Eucharistisch Congres werd opgedragen,
heeft Zjjne Heiligheid Paus Pius XI tot het Eucharistisch Congres te
Buenos Aires de voigende toespraak gehouden.
Christus de eucharistische Koning
overwint,
Christus de
heerscht,
Christus de eucharistische Koning
beveelt I
Dit bljjde en verheugd bij Ons
Zelf overdenkend, hebben W-,
geliefde kinderen in Christus,
dagelijksch, bijna ieder uur. Uw
arbeid door middel van de
radio, als bij u tegenwoordig,
gevolgd en nu uw luisterrijk con
gres plechtig en gelukkig is be
sloten, is het Ons een behoefte
eraan toe te voegen, dat Christus
triompheeren moge. Deze vredes-
triomph van onzen geliefden en
BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR
Telefoon Administratie 433, Redactie 633
ABONNEMENTSPRIJS
Per kwartaal voor Alkmaar f X—
Voor buiten Alkmaar f 2.85
/Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Dagblad uitgegeven door de
N.V. Drukkerij De Spaamestad - Haarlem
Golven van goud doet de Argentijnsche
zon deinen over de hoofden der honderd
duizenden en doet de kleurensymphonie
van wit, en paars en rood nog feestelijker
stralen.
Als de Kardinaal-Legaat verschijnt da-
eren de luchten van viva’s: leve de Paus!
leve de Kardinaal-Legaat! leve de Argen
tijnsche vlag! leve h£t Eucharistisch con
gres!
De Argentijnsche vlag\ wordt geheschen
en weer en altoos luider nu klinkt het: le
ve de Argentijnsche vlagl
De hoogste autorltelten'Van Kerk er
Staat, waaronder de president der repu
bliek, de ministers van blnnenlandsche
zaken, van Justitie, van eeredienst, van
openbare werken en van marine.
Het is een diep ontroerend plechtig
oogenblik, als de Kardinaal-egaat het hoo-
ge altaar betreedt, dat aan den voet van
het machtige, de geheA- omgeving over-
heerschende Kruis is opgericht.
Het gejubel en gejuich neemt nu gelei
delijk af en verijlt in de lucht.
Dan vangt het H. Offer aan,
Gezongen wordt door het koor van de vijf
honderd zangers; men zingt de Mis van Sa
cramentsdag met harmonie-begelelding.
Tijdens de H. Mis houdt de Kardinaal-
Legaat zijn sublieme rede.
van almachtig Koning; wanneer wij echter
aan Hem denken, zoekend naar zielen die
Hembeminnen, of over die zielen heer-
schend met ’n zoete en liefdevolle heerschap
pij, dan verschijnt Hij als Koning van Liefde.
Jesus, liefderijk, dat herhaakielljk in Zijn
rede wederkeert, het onbedwingbare ver
langen van Zijn Goddelijk Hart uitmaakt,
is In de eerste plaats het inwendige Rijk,
dat Hij bedoelde, toen Hij zei: „Het rijk
Gods is in U” (Lucas 17-21). Het is echter
ook het maatschappelijk Rijk, dat Hij be
lichtte In de parabel van het meer. (Matt.
13). En tenslotte is het ook het onuitspre
kelijk Rijk van het Eeuwig leven.
Christus heerscht in dit rijk, overeen
komstig Zijn liefde. En de wijze van heer
schen van Zijn liefde is verschillend van
die van Zijn oneindige almacht. Heer
schen is hier niet een zuiver rechtskundig
begrip, welker inhoud wordt uitgedrukt
door de drie termen Wetgevend, Rechtspre
kend, Uitvoerend, die de definitie der ko
ninklijke maeht zijn, heerschen beteekent
hier onderdanen hebben, die het bestuur
van den Koning met liefde ontvangen en
aan
verwezenlijkt op een wijze, die veeleer het
volledig bezitten van die goederen heeten
mag, want door haar bezitten wij God, die
het opperste Goed en de Bron van alle Goed
is, op zoo innerlijke wijze, dat Jezus zich
op aarde nooit in uitnemender vorm schen
ken kon.
Hebt gij ooit bij de Heiligen en vooral
bij de H. Theresia, de wonderen gelezen,
die het Rijk Gods in de harten verborgen,
bevat? Het fonkelen der Goddelijke wijs
heid, de gloed der Liefde, is de ontvouwing
van de schoonheid Gods en van de ziel, de
vorming van de ziel tot Godl Dit is de