Aan den start voor de
Londen-Melbourne
race
r
Trajecten Melbourne-race
Wereldhardvliegerij zonder
weerga!
en
ervaren
Parcours in zes
etappen
Nederlands kansen bij zijn bekwame
piloten in goede
handen
Panderjager komt
I
Uiver neemt deel
heidsrace
aan handicap-
wedstrijd
Het weer verbetert
langzaam
Rechte weg de beste?
banden gelegd
aan
22 machine» nemen deel
Poet uit heel de wereld
De schat van Monte
Christo
Expeditie in Canada
Berekening handicap-wedetryd
115 menschen gered
Postvluchten
Londen» uitgangspunt der Mac Robertson-race
Uivef* vervoert poet uit heel de wereld
Kwestie van prestige
„Snelheidsduivels”
/'F
f
r
z
zijn
hoog houdt, hierbij onze beste
A
4
9425 mijl
11935 mijl
I
Mm
o
4
De oogen der ganache internationale lucht
vaart zijn in deze dagen gericht op oe metalen
vogels, die In de groote vlucht van West naar
Oost gaan kampen om de supprematle van het
wereldzwerk. Spannen zal het in dezen feilen
strijd, waarbij een uur, een kwartier, een mi
nuut wellicht, beslissend kan zijn.
Royal Dutch Air Lines
Per Luchtpost
Par Avion
By Airmail
LondonMelbourne Air-Race 1934.
Hoe staan nu de Neder landscbe kansen? Zoo-
als men weet vliegen mee de „Uiver” (Douglas)
In de handicap-race, en de Panderjager in de
snelheidsrace. Het aantal concurrenten, dat
aan de start verschijnt, de onzen meoegerekend.
zal vermoedelijk niet meer dan twintig bedra
gen. Van de 64 machines in Juni J-l. by de
Koninklijke Britsche Aero Club ingeschreven,
zal dus nauwelijks één derde starten. Van Ne
derland vielen af de F. 36. de F 22 en de F. 18.
Alleen „Uiver” gn Panderjager bleven.
Deze omstandigheid schenkt hun een voor
sprong op vliegers als C. W A. Scott, den man,
die tusschen Engeland en Australië reeds drie
records verbeterde, maar slechts bij incidenteele
vluchten. Ook bet echtpaar Mpllison, dat in
deze race mededingt, is zeker tot verrassende
dingen in staat, doch blijft tegenover de rou
tine der onzen onbetwist in bet nadeel. Een
gevaarlijke concurrent was ongetwjjteld Kings
ford Smith geweest, die echter inmiddels te
uitgeschakeld.
Van belang voor onze bons flde-vhegers zijn
tenslotte de strenge bepalingen voor deze race.
jk-sUacta
1H
Onder de
bestaat
Mell
Snelheidswedstrijd
LondenBagdad
Bagdad—Allahabad
Allahabad—Singapore
Singapore—Port Darwin
Port Darwin—Charlevllle
CharlevllleMelbourne
Bij de snelheidsrace vooral zal het aankomen
op de betrouwbaarheid van machine en moto
ren, op de kunde en be* uithoudingsvermogen
der bemanning.
De afstanden tusschen de zes controleposten
zijn gemeten in een rechten lijn Dien lijn de
kortste dus te volgen geeft de grootste winst
kans. Er zijn echter risico's aan verbonden. De
gewone vliegroute, die os. ook door onze Indlé-
vllegers wordt genomen, vo'gt uit ervaring ech
ter n 1 e t deze lijn. Men vindt er dus weinig ol
geen landingsterreinen, atmosferische toestan
den die beter vermeden runnen worden- na
tuurlijke hindernissen als bergen en zeeën. Al
deze bezwaren kunnen mee- en tegenvallen;
bet komt er nu maar op aan, hoeveel risico de
vlieger durft te nemen, ot dat nij steunend
op zijn ervaring en kennis liever géén risico
neemt en den omweg veiliger en zekerder acnt
om het gestelde doel te bereiken. Want wan
neer b.v. een deelnemer een bepaalden „sprong”
waagt en het blijkt op een gegeven oogenbilk,
dat er zooveel tegenwind staat, dat zijn ben-
stne-voorraad niet toereikend is om de étappe te
halen, dan te hij óf gedwongen naar zijn laat
ste uitgangspunt terug to keercn, óf we> zijn
machine ergens op onbekend terrein neer te
zetten, wat in belde gevahen practised be tee-
kent, dat zijn winstkans is verkeken.
Handicap-wedstrijd
Londen—Marseille
Marseille—Rome
RomeAthene
Athene—Aleppo
Aleppo—Bagdad
Bagdad—Boeshlr
Boeshlr—Karachi
2600 ntn
1875 -
1550
1775
1100
625
635 mijl
375
675
775
800
500
1100
375
550
475
675
375
550
400
600
MO
750
375
300
375
375
300
300
De „Havik” (thuisreis) vloog van Bagdad
naar Cairo.
De „Pelikaan” (uitreis) vloog van Jodhpur-
naar Calcutta.
welke een groot aantal Amerikaansche jsnH-
heidaduivels” reeds bij voorbaat de kans beeft
ontnomen, om er naar Y-nkee'r smaak maar
op los te vliegen. Het rege matig karakter, dat
de vlucht thans heeft verkregen, is voor onze
verkeersvliegers een verbetering van hun kan
sen. Ook de bezwaren, weike, naar men zich
herinnert, Anthony Fokker onlangs in een in
terview tegen de race uitte. zijn door deze voor
schriften goeddeels verval’en.
Het succes in deze race straalt allereerst af
op het land van herkomst der zegevierende be
manning en In de tweede plaats op de fabri
kanten van motoren en machines, die er zeker
hun afzetgebied door kunnrn vergrooten. Daar
om is het wel jammer, dat onze oer-Holland-,
sche en meest-vennaarde vliegtuigbouw, de
Fokker-fabrleken, niet vertegenwoordigd Is on
der de deelnemers. Wanneer de Douglas eer.
fraai resultaat bereikt, is de eer voor de be
manning, maar het profijt voor de Amerikaan
sche fabriek. Alleen de Pandervogel is een va-
derlandsch product en na de tegenslag met deze
machine ondervonden, zou hier een succes dub
bel worden geteld.
Nu de luchtvaart in on» land zoo populair
is geworden, niet In het minst door de presta
ties onzer vliegers op de zoozeer tot verbeelding
en gevoel sprekende Indië-route, zullen talloos
velen de verrichtingen de- onzen in de race
naar Melbourne van dag tot dag volgen. Hel
Het winnen van de Melbourne-race is voor
namelijk een kwestie van prestige De uitge
loofde premies, vooral de hoofdprijzen, zijn nlei
te versmaden, maar tegen de groote kosten,
welke aan een dergelijke luchtdraverij zijn ver
bonden, wegen zij nauwelijks op
Aan de Nederlandsche reputatie zijn „Uiver”
en Panderjagef verplicht hun kansen zoo goed
mogelijk te verdedigen. Het wakkere zestal, dat
onze kleuren
wenschenl
De Nederlandsche deelnemers aan de LondenMelbourne-racevJ.n.r, Pronk, mar
conist „Panderjager"Prins, werktuigkundige „Uiver"; Asjes, ie piloot „Panderjager"
Parmentier, gezagvoerder „Uiver"; MM, ie bestuurder „Uiver"; GMjeendorjfer, com
mandant .fander jager"Op de foto ontbreekt t>. Brugge, de marconist van de „Uiver"
Het parcours LondenMelbourne meet voor
de snelheidsrace 18240 KM. en is onderver-
deeid in zes etappes; 1. Londen—Bagdad; 2.
BagdadAllahahad3. Auahabad—Singapore,
4. SingaporePon Darwin, 5. Pon Darwin—
Charlevuie; 6. Cnarlevuie—Melbourne.
In de zes genoemde controleplaatsen moet
elke deelnemer aan de snelheidsrace landen.
Winnaar is de eerst aankomend.’ te Melbourne
Bij de handicap-race is bet bepaien van den
winnaar heel wat minder eenvoudig. Bij deze
race kan het zelfs voorkemen. dat bet laatst
aankomend vliegtuig den wedstrijd heeft ge
wonnen! Voor elk deelnemend vliegtuig wordt
een z-g. „handicap-tyd” berekend, dat is de
toegestanen vllegtijd, waarin de deelnemer den
afstand LondenMelbourne af moet leggen.
Deze JSandlcap-tijd” wordt 34 uur vóór de
start, dat is dus Vrijdag as., btkenu gemaakt.
KarachiJodhpur
JodhpurAllahabad
AllahabadCalcutta
CalcuttaRangoon
RangoonBangkok
Bangkok—Alorstar
Alorstar—Singapore
Singapore—Batavia
BataviaRembang
RembangKoepang
Koepang—Port Darwin
Port Darwin—Newcastle Waters
Newcastle WatersCloncugry
CloncurryCharlevllle
Charlevllle—Narramine
Narramlne—Melbourne
itelisten van geheel de wereld
belangstelling voor de Lonoen-
£race, in het by.ondei voor de deel-
van de „Uiver”. De Hollandsche Douglas
het eenige toestel, dat poet en pasjigiers
meeneemt. Dit heeft tot gevolg gehad, dat uit
alle doelen der wereld duizenden brieven bjj
de KLM. zijn binnenge komen, om de race
mede te maken.
Een staf van zeven dames en heeren beeft
zich dag aan dag op de K. L. M -bureaux bezig
geboigden met het sorteeren der bultenlandsche
post.
De K. L.M. had enveloppen uitgegeven met
bet opschrift:
Een half uur buiten Mildenhall,
het kleine stadje in het Engelsche
graafschap Suffolk, ligt het vlieg
veld, waar Zaterdagmorgen een
twintigtal vlisgtiiigiin zal starten
voor de luchtrace naar Melbourne,
de grootste aviatiache krachtmeting,
welke de wereld sedert den oorlog
heeft gekend.
Onze toestellen worden gevlogen
door mannen, die een rijke ervaring
hebben verworven op de Holland-
Indië-route, welke met het grootste
deel van den af te leggen afstand
samenvalt. Het vliegen op dit tra
ject is voor hen een alledaagach
werk. De moeilijkheden, die er
wachten, hebben zjj reeds honderd
maal overwonnen.
De expeditie onder leiding van den Franschen
mllllonalr Bedeaux, die in April is vertrokken
met het doel de onbekende gebieden nabij de
Canadeesche Rocky Mountains te exploreeren,
beeft groote tegenslagen ondervonden.
In de te onderzoeken gebieden vond het ver
voer tot dusver slechts plaats door middel van
kano’s in den zomer, of hondensleden in den
winter. De expeditie van Bedaux werd echter
uitgerust met rijf rupstractors en met paarden.
Aanvankelijk bleken deze tractors van groot
nut, doch door den voor het jaargetijde on
gewoon groeten regenval, en de buiten haar
oevers getreden rivieren, raakte men vele dagen
op het vooraf opgestelde reisplan ten achter en
heeft men de tractors voorzoover deze niet reeds
onklaar waren geraakt, moeten achterlaten.
Volgens een bericht van den leider der expe
ditie, worden aan de leden de grootste elschen
gesteld, en het laat zich aanzien, dat het laat
ste gedeelte van den tocht te voet moet war
den afgelegd. Een jeugdig lid van de expeditie
is bij het overzwemmen van een rivier ver
dronken. Vele paarden zijn eveneens omgeko
men en de rest is volkomen uitgeput.
feit, dat van de oorspronkelijk ingeschreven
deelnemers nog slechts een Gldeonsbent is
overgebleven, vergemakkelVkt dit niet weinig
Deze .wereldhardvliegerij’, opgezet door den
Australischen suikerwerk-iabrikant Mac Ro
bertson. is verdeeld in twee verschillende wed
strijden: de snelheidsrace, waarby de
hooidprys bedraagt 10.000 Australische penden
130.000) en een gouden tropee ter waarde
van 500 Australische ponuen 6000) en een
handicap-race, waarvoor een eerste prys
to uitgeloofd van 3000 pona (/34.00C).
Na het voorbijtrekken van de stormdepressie
van Zondag is de algemeene verdeeling der
luchtdrukking over West-Europa voor de weers
gesteldheid in ons land zeer ongunstig gewor
den. Doordat zich in het Westen boven den
Oceaan een krachtig gebied van hoogen druk
heeft gevormd en de wegtrekkende depressie
nog over Oost-Europa is blijven liggen, waait
thans nog een stormachtige Noordelijke lucht
stroom over de Westelijke helft van ons wereld
deel. Deze luchtstroom voert groote hoeveel
heden zeer koude lucht aan, waardoor de tem
peratuur na de laatste sterke daling voortdu
rend laag is gebleven. Ook in de hoogere lucht
lagen is het thans zeer koud en daar het tem-
peratuur-verval naar boven toe zeer groot is
komen nog tal van buien voor waarin de on
derste lucht door opstijging naar boven wordt
uitgewisseld tegen deze zeer koude lucht uit de
hoogere lagen. De temperatuur is daarom niet
alleen laag maar ook zeer veranderlijk.
De ervaring leert, da? de thans heerschende
weerstoestand gewoonlijk vrij lang duurt. Ver
betering is alleen te verwachten wanneer de
depressie in bet Oosten wegtrekt of oplost en
de krachtige Noordelijke luchtstroom zijn bed
ding naar het Oosten verplaatst, waardoor wij
bulten zijn invloed geraken. In dezen zin is in
derdaad een langzame verandering van den
algemeenen weerstoestand aan den gang. Het
schijnt ook, dat de toevoer van de zeer koude
lucht uit het hooge Noorden in de omgeving
van Ijsland tot staan begint te komen. Zdo-
dra dit het geval is volgt waarschijnlijk na een
paar dagen een groote weersverbetering. paar
intusschen de snelle stijging van den baro
meter heeft opgehouden, kunnen wij niet ver
wachten, dat het budge weer heel spoedig aal
ophoudep.
lijk vliegtuigen van geheel verschillende groot
te, type of capaciteit voikomen\eiy^waardig te
doen wedijveren.
Te Great Yarmouth is in den leeftijd van 76
jaar overleden, William Robert Drane, een gar
nalen vlscher, die volgens zijn zeggen 115 men
schen van den verdrinkingsdood heeft gered.
Zijn eerste redding volbracht hij op veertien -
Jarigen leeftijd en verleden jaar nog redde hij
een jongen die op het punt stond in de rivier
te verdrinken.
Gedurende verscheidene jaren behoorde hij
tot de bemanning van de plaatselijke reddings
boot.
HU bezat twaalf reddlngsmedallles. en werd
ook vele malen op andere wijze onderscheiden.
afkomstige ris-
schers genoodzaakt op het eenzame eiland een
schuilplaats te zoeken.
Nabij den ouden uitkijktoren, die ook In het
boek van Dumas wordt beschreven, vonden zij
toen eenige goudstukken dateerende uit de acht
tiende eewu.
Het verhaal van de vondst werd spoedig al
gemeen bekend, en toen bleek dat eenige van
de weinige bezoekers, die zich voordien op het
eiland hadden bevonden, ook reeds dergelijke
goudstukken hadden gevonden.
Dit is aanleiding geweest voor het ondernemen
van de expeditie.
Er worden op het oogenbilk voorbereidingen
getroffen voor een expeditie, die een onderzoek
zal instellen naar den schat op het eilandje
Monte Christo, beschreven in den roman van
Alexander Dumas.
Onlangs waren uit Corsica
Een afbeelding van de .Uiver” staat op de
enveloppe gedrukt. De voorraden, die reeds naar
alle kanten hun weg vonden, loopen in de tien
duizenden exemplaren. Totaal wordt er 300
K.O. post door de „Uiver” vervoerd.
Wanneer men nu den vllegtijd noteert der
respectieve deelnemers van contróiepost tor
controlepost, kan men op eenvoudige wijze dc
positie berekenen van de deelnemende vlieg
tuigen.
Om een voorbeeld te geven: van een bepaalde
machine to de handicap-snclheid 154 KM. per
uur. Het geheele traject van den handicap-wed-
strijd telt 34 stopplaatsen en meet 39250 KM.
Het vliegtuig zal dus over deaen afstand 135
uur vliegen. Voor het eerste traject, Londen
Marseille, dat ongeveer 1000 K M. meet, wordt
aan deze machine dus 6% uur toegestaan Wat
■41 er korter ot langer over doet, is voor haar
resp. winst- ot verliestijd. De machine, die de
meeste winst in vllegtijd bcekt over het geheele
traject, is Onnaar van den hanalcap-wedstrijd.
De handlcap-snelheid. waaruit de toegestane
Jiandicap-tijd” wordt afgeleid berekent het
race-comlté volgens een vaste formule, waarin
.betalende vracht”, gewicht, aantal PK der
motoren en vleugel-opperv'akte zijn verwerkt.
Deze handicap-formula maakt het dus moge-
Dinsdag zijn verscheidene vliegtuigen van
deelnemers aan de' luchtrace LondenMel
bourne op het vliegveld Mildenhall aangeko
men, zoodat in totaal 21 machines gereed voor
deelneming aanwezig zijn. De berichten uit
Frankrijk wettigen de verwachting, dat het
Fransche vliegtuig uiterlijk Donderdag even
eens zal arriveeren, zoodat met het Blériot-
toestel 22 toestellen gereed voor den start
zullen zijn.
De laatste die aankwam was de Amerikaan
sche vllegster Jacqueline Cochran, die tegen
half vijf Dinsdagmiddag van het vliegveld
Heston vertrok en onderweg blijkbaar vertra
ging had. want toen haar Granrille-eendekker
boven Mildenhall verscheen, met brandende
narigatlellchten. was het reeds donker. Niette
min maakte de vllegster een 'perfecte landing
op het nlet-verlicht vliegveld.
De belangstelling voor de belde Nederland-
sche vliegtuigen, zoowel voor de Postjager als
vooral voor de Douglas, die men als een der
snelste verkeersvliegtuigen en een der gevaar
lijkste mededingers beschouwt, was den gehee-
len dag zeer groot.
v
s.
söpS A