Aan den start voor de Londen-Melbourne race r Trajecten Melbourne-race Wereldhardvliegerij zonder weerga! en ervaren Parcours in zes etappen Nederlands kansen bij zijn bekwame piloten in goede handen Panderjager komt I Uiver neemt deel heidsrace aan handicap- wedstrijd Het weer verbetert langzaam Rechte weg de beste? banden gelegd aan 22 machine» nemen deel Poet uit heel de wereld De schat van Monte Christo Expeditie in Canada Berekening handicap-wedetryd 115 menschen gered Postvluchten Londen» uitgangspunt der Mac Robertson-race Uivef* vervoert poet uit heel de wereld Kwestie van prestige „Snelheidsduivels” /'F f r z zijn hoog houdt, hierbij onze beste A 4 9425 mijl 11935 mijl I Mm o 4 De oogen der ganache internationale lucht vaart zijn in deze dagen gericht op oe metalen vogels, die In de groote vlucht van West naar Oost gaan kampen om de supprematle van het wereldzwerk. Spannen zal het in dezen feilen strijd, waarbij een uur, een kwartier, een mi nuut wellicht, beslissend kan zijn. Royal Dutch Air Lines Per Luchtpost Par Avion By Airmail LondonMelbourne Air-Race 1934. Hoe staan nu de Neder landscbe kansen? Zoo- als men weet vliegen mee de „Uiver” (Douglas) In de handicap-race, en de Panderjager in de snelheidsrace. Het aantal concurrenten, dat aan de start verschijnt, de onzen meoegerekend. zal vermoedelijk niet meer dan twintig bedra gen. Van de 64 machines in Juni J-l. by de Koninklijke Britsche Aero Club ingeschreven, zal dus nauwelijks één derde starten. Van Ne derland vielen af de F. 36. de F 22 en de F. 18. Alleen „Uiver” gn Panderjager bleven. Deze omstandigheid schenkt hun een voor sprong op vliegers als C. W A. Scott, den man, die tusschen Engeland en Australië reeds drie records verbeterde, maar slechts bij incidenteele vluchten. Ook bet echtpaar Mpllison, dat in deze race mededingt, is zeker tot verrassende dingen in staat, doch blijft tegenover de rou tine der onzen onbetwist in bet nadeel. Een gevaarlijke concurrent was ongetwjjteld Kings ford Smith geweest, die echter inmiddels te uitgeschakeld. Van belang voor onze bons flde-vhegers zijn tenslotte de strenge bepalingen voor deze race. jk-sUacta 1H Onder de bestaat Mell Snelheidswedstrijd LondenBagdad Bagdad—Allahabad Allahabad—Singapore Singapore—Port Darwin Port Darwin—Charlevllle CharlevllleMelbourne Bij de snelheidsrace vooral zal het aankomen op de betrouwbaarheid van machine en moto ren, op de kunde en be* uithoudingsvermogen der bemanning. De afstanden tusschen de zes controleposten zijn gemeten in een rechten lijn Dien lijn de kortste dus te volgen geeft de grootste winst kans. Er zijn echter risico's aan verbonden. De gewone vliegroute, die os. ook door onze Indlé- vllegers wordt genomen, vo'gt uit ervaring ech ter n 1 e t deze lijn. Men vindt er dus weinig ol geen landingsterreinen, atmosferische toestan den die beter vermeden runnen worden- na tuurlijke hindernissen als bergen en zeeën. Al deze bezwaren kunnen mee- en tegenvallen; bet komt er nu maar op aan, hoeveel risico de vlieger durft te nemen, ot dat nij steunend op zijn ervaring en kennis liever géén risico neemt en den omweg veiliger en zekerder acnt om het gestelde doel te bereiken. Want wan neer b.v. een deelnemer een bepaalden „sprong” waagt en het blijkt op een gegeven oogenbilk, dat er zooveel tegenwind staat, dat zijn ben- stne-voorraad niet toereikend is om de étappe te halen, dan te hij óf gedwongen naar zijn laat ste uitgangspunt terug to keercn, óf we> zijn machine ergens op onbekend terrein neer te zetten, wat in belde gevahen practised be tee- kent, dat zijn winstkans is verkeken. Handicap-wedstrijd Londen—Marseille Marseille—Rome RomeAthene Athene—Aleppo Aleppo—Bagdad Bagdad—Boeshlr Boeshlr—Karachi 2600 ntn 1875 - 1550 1775 1100 625 635 mijl 375 675 775 800 500 1100 375 550 475 675 375 550 400 600 MO 750 375 300 375 375 300 300 De „Havik” (thuisreis) vloog van Bagdad naar Cairo. De „Pelikaan” (uitreis) vloog van Jodhpur- naar Calcutta. welke een groot aantal Amerikaansche jsnH- heidaduivels” reeds bij voorbaat de kans beeft ontnomen, om er naar Y-nkee'r smaak maar op los te vliegen. Het rege matig karakter, dat de vlucht thans heeft verkregen, is voor onze verkeersvliegers een verbetering van hun kan sen. Ook de bezwaren, weike, naar men zich herinnert, Anthony Fokker onlangs in een in terview tegen de race uitte. zijn door deze voor schriften goeddeels verval’en. Het succes in deze race straalt allereerst af op het land van herkomst der zegevierende be manning en In de tweede plaats op de fabri kanten van motoren en machines, die er zeker hun afzetgebied door kunnrn vergrooten. Daar om is het wel jammer, dat onze oer-Holland-, sche en meest-vennaarde vliegtuigbouw, de Fokker-fabrleken, niet vertegenwoordigd Is on der de deelnemers. Wanneer de Douglas eer. fraai resultaat bereikt, is de eer voor de be manning, maar het profijt voor de Amerikaan sche fabriek. Alleen de Pandervogel is een va- derlandsch product en na de tegenslag met deze machine ondervonden, zou hier een succes dub bel worden geteld. Nu de luchtvaart in on» land zoo populair is geworden, niet In het minst door de presta ties onzer vliegers op de zoozeer tot verbeelding en gevoel sprekende Indië-route, zullen talloos velen de verrichtingen de- onzen in de race naar Melbourne van dag tot dag volgen. Hel Het winnen van de Melbourne-race is voor namelijk een kwestie van prestige De uitge loofde premies, vooral de hoofdprijzen, zijn nlei te versmaden, maar tegen de groote kosten, welke aan een dergelijke luchtdraverij zijn ver bonden, wegen zij nauwelijks op Aan de Nederlandsche reputatie zijn „Uiver” en Panderjagef verplicht hun kansen zoo goed mogelijk te verdedigen. Het wakkere zestal, dat onze kleuren wenschenl De Nederlandsche deelnemers aan de LondenMelbourne-racevJ.n.r, Pronk, mar conist „Panderjager"Prins, werktuigkundige „Uiver"; Asjes, ie piloot „Panderjager" Parmentier, gezagvoerder „Uiver"; MM, ie bestuurder „Uiver"; GMjeendorjfer, com mandant .fander jager"Op de foto ontbreekt t>. Brugge, de marconist van de „Uiver" Het parcours LondenMelbourne meet voor de snelheidsrace 18240 KM. en is onderver- deeid in zes etappes; 1. Londen—Bagdad; 2. BagdadAllahahad3. Auahabad—Singapore, 4. SingaporePon Darwin, 5. Pon Darwin— Charlevuie; 6. Cnarlevuie—Melbourne. In de zes genoemde controleplaatsen moet elke deelnemer aan de snelheidsrace landen. Winnaar is de eerst aankomend.’ te Melbourne Bij de handicap-race is bet bepaien van den winnaar heel wat minder eenvoudig. Bij deze race kan het zelfs voorkemen. dat bet laatst aankomend vliegtuig den wedstrijd heeft ge wonnen! Voor elk deelnemend vliegtuig wordt een z-g. „handicap-tyd” berekend, dat is de toegestanen vllegtijd, waarin de deelnemer den afstand LondenMelbourne af moet leggen. Deze JSandlcap-tijd” wordt 34 uur vóór de start, dat is dus Vrijdag as., btkenu gemaakt. KarachiJodhpur JodhpurAllahabad AllahabadCalcutta CalcuttaRangoon RangoonBangkok Bangkok—Alorstar Alorstar—Singapore Singapore—Batavia BataviaRembang RembangKoepang Koepang—Port Darwin Port Darwin—Newcastle Waters Newcastle WatersCloncugry CloncurryCharlevllle Charlevllle—Narramine Narramlne—Melbourne itelisten van geheel de wereld belangstelling voor de Lonoen- £race, in het by.ondei voor de deel- van de „Uiver”. De Hollandsche Douglas het eenige toestel, dat poet en pasjigiers meeneemt. Dit heeft tot gevolg gehad, dat uit alle doelen der wereld duizenden brieven bjj de KLM. zijn binnenge komen, om de race mede te maken. Een staf van zeven dames en heeren beeft zich dag aan dag op de K. L. M -bureaux bezig geboigden met het sorteeren der bultenlandsche post. De K. L.M. had enveloppen uitgegeven met bet opschrift: Een half uur buiten Mildenhall, het kleine stadje in het Engelsche graafschap Suffolk, ligt het vlieg veld, waar Zaterdagmorgen een twintigtal vlisgtiiigiin zal starten voor de luchtrace naar Melbourne, de grootste aviatiache krachtmeting, welke de wereld sedert den oorlog heeft gekend. Onze toestellen worden gevlogen door mannen, die een rijke ervaring hebben verworven op de Holland- Indië-route, welke met het grootste deel van den af te leggen afstand samenvalt. Het vliegen op dit tra ject is voor hen een alledaagach werk. De moeilijkheden, die er wachten, hebben zjj reeds honderd maal overwonnen. De expeditie onder leiding van den Franschen mllllonalr Bedeaux, die in April is vertrokken met het doel de onbekende gebieden nabij de Canadeesche Rocky Mountains te exploreeren, beeft groote tegenslagen ondervonden. In de te onderzoeken gebieden vond het ver voer tot dusver slechts plaats door middel van kano’s in den zomer, of hondensleden in den winter. De expeditie van Bedaux werd echter uitgerust met rijf rupstractors en met paarden. Aanvankelijk bleken deze tractors van groot nut, doch door den voor het jaargetijde on gewoon groeten regenval, en de buiten haar oevers getreden rivieren, raakte men vele dagen op het vooraf opgestelde reisplan ten achter en heeft men de tractors voorzoover deze niet reeds onklaar waren geraakt, moeten achterlaten. Volgens een bericht van den leider der expe ditie, worden aan de leden de grootste elschen gesteld, en het laat zich aanzien, dat het laat ste gedeelte van den tocht te voet moet war den afgelegd. Een jeugdig lid van de expeditie is bij het overzwemmen van een rivier ver dronken. Vele paarden zijn eveneens omgeko men en de rest is volkomen uitgeput. feit, dat van de oorspronkelijk ingeschreven deelnemers nog slechts een Gldeonsbent is overgebleven, vergemakkelVkt dit niet weinig Deze .wereldhardvliegerij’, opgezet door den Australischen suikerwerk-iabrikant Mac Ro bertson. is verdeeld in twee verschillende wed strijden: de snelheidsrace, waarby de hooidprys bedraagt 10.000 Australische penden 130.000) en een gouden tropee ter waarde van 500 Australische ponuen 6000) en een handicap-race, waarvoor een eerste prys to uitgeloofd van 3000 pona (/34.00C). Na het voorbijtrekken van de stormdepressie van Zondag is de algemeene verdeeling der luchtdrukking over West-Europa voor de weers gesteldheid in ons land zeer ongunstig gewor den. Doordat zich in het Westen boven den Oceaan een krachtig gebied van hoogen druk heeft gevormd en de wegtrekkende depressie nog over Oost-Europa is blijven liggen, waait thans nog een stormachtige Noordelijke lucht stroom over de Westelijke helft van ons wereld deel. Deze luchtstroom voert groote hoeveel heden zeer koude lucht aan, waardoor de tem peratuur na de laatste sterke daling voortdu rend laag is gebleven. Ook in de hoogere lucht lagen is het thans zeer koud en daar het tem- peratuur-verval naar boven toe zeer groot is komen nog tal van buien voor waarin de on derste lucht door opstijging naar boven wordt uitgewisseld tegen deze zeer koude lucht uit de hoogere lagen. De temperatuur is daarom niet alleen laag maar ook zeer veranderlijk. De ervaring leert, da? de thans heerschende weerstoestand gewoonlijk vrij lang duurt. Ver betering is alleen te verwachten wanneer de depressie in bet Oosten wegtrekt of oplost en de krachtige Noordelijke luchtstroom zijn bed ding naar het Oosten verplaatst, waardoor wij bulten zijn invloed geraken. In dezen zin is in derdaad een langzame verandering van den algemeenen weerstoestand aan den gang. Het schijnt ook, dat de toevoer van de zeer koude lucht uit het hooge Noorden in de omgeving van Ijsland tot staan begint te komen. Zdo- dra dit het geval is volgt waarschijnlijk na een paar dagen een groote weersverbetering. paar intusschen de snelle stijging van den baro meter heeft opgehouden, kunnen wij niet ver wachten, dat het budge weer heel spoedig aal ophoudep. lijk vliegtuigen van geheel verschillende groot te, type of capaciteit voikomen\eiy^waardig te doen wedijveren. Te Great Yarmouth is in den leeftijd van 76 jaar overleden, William Robert Drane, een gar nalen vlscher, die volgens zijn zeggen 115 men schen van den verdrinkingsdood heeft gered. Zijn eerste redding volbracht hij op veertien - Jarigen leeftijd en verleden jaar nog redde hij een jongen die op het punt stond in de rivier te verdrinken. Gedurende verscheidene jaren behoorde hij tot de bemanning van de plaatselijke reddings boot. HU bezat twaalf reddlngsmedallles. en werd ook vele malen op andere wijze onderscheiden. afkomstige ris- schers genoodzaakt op het eenzame eiland een schuilplaats te zoeken. Nabij den ouden uitkijktoren, die ook In het boek van Dumas wordt beschreven, vonden zij toen eenige goudstukken dateerende uit de acht tiende eewu. Het verhaal van de vondst werd spoedig al gemeen bekend, en toen bleek dat eenige van de weinige bezoekers, die zich voordien op het eiland hadden bevonden, ook reeds dergelijke goudstukken hadden gevonden. Dit is aanleiding geweest voor het ondernemen van de expeditie. Er worden op het oogenbilk voorbereidingen getroffen voor een expeditie, die een onderzoek zal instellen naar den schat op het eilandje Monte Christo, beschreven in den roman van Alexander Dumas. Onlangs waren uit Corsica Een afbeelding van de .Uiver” staat op de enveloppe gedrukt. De voorraden, die reeds naar alle kanten hun weg vonden, loopen in de tien duizenden exemplaren. Totaal wordt er 300 K.O. post door de „Uiver” vervoerd. Wanneer men nu den vllegtijd noteert der respectieve deelnemers van contróiepost tor controlepost, kan men op eenvoudige wijze dc positie berekenen van de deelnemende vlieg tuigen. Om een voorbeeld te geven: van een bepaalde machine to de handicap-snclheid 154 KM. per uur. Het geheele traject van den handicap-wed- strijd telt 34 stopplaatsen en meet 39250 KM. Het vliegtuig zal dus over deaen afstand 135 uur vliegen. Voor het eerste traject, Londen Marseille, dat ongeveer 1000 K M. meet, wordt aan deze machine dus 6% uur toegestaan Wat ■41 er korter ot langer over doet, is voor haar resp. winst- ot verliestijd. De machine, die de meeste winst in vllegtijd bcekt over het geheele traject, is Onnaar van den hanalcap-wedstrijd. De handlcap-snelheid. waaruit de toegestane Jiandicap-tijd” wordt afgeleid berekent het race-comlté volgens een vaste formule, waarin .betalende vracht”, gewicht, aantal PK der motoren en vleugel-opperv'akte zijn verwerkt. Deze handicap-formula maakt het dus moge- Dinsdag zijn verscheidene vliegtuigen van deelnemers aan de' luchtrace LondenMel bourne op het vliegveld Mildenhall aangeko men, zoodat in totaal 21 machines gereed voor deelneming aanwezig zijn. De berichten uit Frankrijk wettigen de verwachting, dat het Fransche vliegtuig uiterlijk Donderdag even eens zal arriveeren, zoodat met het Blériot- toestel 22 toestellen gereed voor den start zullen zijn. De laatste die aankwam was de Amerikaan sche vllegster Jacqueline Cochran, die tegen half vijf Dinsdagmiddag van het vliegveld Heston vertrok en onderweg blijkbaar vertra ging had. want toen haar Granrille-eendekker boven Mildenhall verscheen, met brandende narigatlellchten. was het reeds donker. Niette min maakte de vllegster een 'perfecte landing op het nlet-verlicht vliegveld. De belangstelling voor de belde Nederland- sche vliegtuigen, zoowel voor de Postjager als vooral voor de Douglas, die men als een der snelste verkeersvliegtuigen en een der gevaar lijkste mededingers beschouwt, was den gehee- len dag zeer groot. v s. söpS A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 9