I DE ENGELSCHE HOOFDSTAD ZONDER LAWAAI Zoekt gij betrouwbaar Personeel? ftx If 1 voor 75. De proefvaart van het m.s. „Bloemfontein". GEEN A UTO-SIGNALEN MEER Jh t R.K. KERKORGELBOUWERS Alle begin is moeilijk EEN GOEDE VANGST Het duivelseiland van o de V.S. WET OP DE MIDDELEN COMMISSIE ONTBONDEN De tien geboden voor spoorwegreizigers r w< Ft va E® bt we ■cl Et na ke nii er tie nu sit VO «p ke rti KI er ge Pr de re „De vier Jaargetijden** MAANDAG 22 OCTOBER 1934 PASSAGE bi lü t. Ik V inbreker De K-1 4 4 t 4 >ter van het verkeers- op Ijet oogeiiblik op Minister Slotemakar da Bruina heeft Zaterdag In tegenwoordigheid van verschillende andere autoriteiten de tentoonstelling .Kunst tal nood* in de Groote Burgerzaal van het Koninklijk Paleis te Amsterdam officieel geopend Antoon Coolen bespreekt zyn jongste werk heid van het huis, hier nieuw leven zal brengen. Inhoud, aara en geest van zijn spel nader toe lichtend. vond de schrijver gelegenheid aan te toonen. hoe op den achtergrond de wisseling der seizoenen samenvalt en als het ware mede- speelt met het boersche gebeuren, dat zich hier binnen bet kader der vier jaargetijden voltrekt. It «il Bi Bi de lu El ka G< er di kc he Ol be m he da D so O D di or. Si Di bl Da piloot Scott, do gavaarlijksta mededinger van de Uiver in de Melbourno-race, in de cockpit van zijn Cornet Aan t verslag der Tweede Kamer inzake het ontwerp van wet op de middelen voor de RUks- begrooting voor 1935 wordt ontleend, dat de aan dacht er op gevestigd werd, dat in de toelichting van artikel 308, dat betrekking heeft op de be talingen voor het afleggen der examens ter ver krijging eener akte middelbaar en lager onder wijs. slechts het totaalbedrag wordt genoemd, waarop de ontvangsten wegens die betalingen worden geraamd. De leden, hier aan het *oord. vroegen, of de regeering alsnog wil aangeven welk deel van het geraamde bedrag op het mid delbaar en welk deel op het lager onderwijs be trekking heeft. Zjj meenden te weten, dat, als men tegenover elk dier gedeelten de uitgaven zou stellen, welke de desbetreffende examens met zich brengen, zou blijken, dat, wat het lager onderwijs betreft, de ontvangsten meer bedragen dan de uitgaven, terwijl, wat het middelbaar on derwijs betreft, de inkomsten de uitgaven geens- zins riflkken Jeugdig brandstichter en gearresteerd De bewoners van San Francisco nrotesteeren heftig tegen den bouw van een versterkte ge vangenis op Alcatraz Eilend. het Amerikaan- sche Duivelseiland in de baai van San Fran cisco. Zij vinden het zeer onaangenaam, dat het „uitschot der Amerikar nsche maatschappij" gehuisvest wordt aan wat zij hun voordeur noemen. Zooals men weet, zit de bekende bendeleider Al Capone op het eiland gevangen, alsook ..Machinegeweer Kelly" en andere desperado’s. De actie tegen het inrichten van het eiland als verbanningsoord voor Amerika’s gevaar lijkste misdadigers is uitgegaan van een aantal winkeliers. De bedoeling is, dat in alle winkels petities ter onderteekenlng door de klanten warden neergelegd, die dan aan de regeering zullen worden gezonden, met de bedoeling tot ophef fing der gevangenis te geraken. Een particuliere spoorweg in Duitschland, die zijn pappenheimers schijnt te kermen, tracht zjjn reizigers op te voeden ooor de volgende tien artikelen voor het reizigersverkeer bekend te maken 1. Neem onmiddellijk bezit van een heele coupé door de plaatsen te beleggen en de deur dicht te houden. Uw meder izlgers moeten maar zien waar ze terecht komen. 2 Leg uw voeten steeds op de tegenover u liggende bank. U zoudt dat thuis jnmers ook doen. Die later op die pleats somt te zitten, zal er u dankbaar voor zjjn 3. Voldoe niet aan vriendelijk geulte verzoe ken van spoorwegpersoneel Geloof gerust, dat de spoor de op grond van jarenlange ervaring ingestelde maatregelen, van orde, alleen laat nakomen om u te ergeren. 4. Laat in niet rooken-aideelingen uw sigaar of pijp u goed smaken. Die niet tegen tabaks rook kan, zal er u dankbaar voot zijn. 5. Neem zooveel mogelUk kotters mee in de coupé, beleg er beide bagagenetten mede en vergeet niet te mopperen als andere reizlgeri ook een plaats in het net verlangen. 8. Zet, in de D-trein, uw koffers in de zij gang. Het is zoo aardig als een ander blauwe scheenbeenen krijgt. 7. Is de trein meer dan één minuut te laat, zeg dan. zoo dat iedereen het hooren kan, dat zoolets alleen bij het spoor kan voorkomen. Bij andere vervoermiddelen zal dit niet gebeuren. 8. Beweer steeds, dat de spoorvracht veel te duur is, vooral als ge met -eductie reist. 9. Geef uw kinderen voor jonger dan vier jaar uit. ook als ze al lang naar school gaan. Het sterkt de waarheidsliefde eer kinderen dat te hooren. 10. Mopper luid over het voortdurend lastig vallen, ais de conducteur u beleefd Uw kaartje vraagt. In den schouwburg of de bioscoop Is er toch ook geen contróle? komen, dan eep paar minuten vroeger, dood. Het aantal verkeersongevallen nam echter niet af en de dood bleef op alle hoeken der straten loeren. Slechts één stad in Engeland maakte een uitzondering op het gevaarlijke verkeer. Dit is Sunderland. Deze stad had het laatste halfjaar geen enkel ongeluk met doodeljjken af loop te betreuren. De minister van het ver keerswezen ontbood den burgemeester van deze gelukkige stad, feliciteerde hem met het veilige verkeer In zijn gemeente en vroeg hem ten slotte naar het geheim hiervan. „Excellentie", ■el de burgervader, „heel eenvoudig. Ik heb sinds jaren het geven van signalen in mijn ge meente verboden. Het onzinnige getoèter der auto’s brengt bestuurders en voetgangers maar in verwarring. Verbiedt U het toeteren in Lon den en U zult zien dat iedereen tevreden is.” Een toeterverbod? Hoare Bellsha weifelde. Is Nieuwe Londensche verkeera- verordening schynt een auccea te worden n Engeland is Ramsay MacDonald niet meer de populaire minister. Ook de gemoedelijke Baldwin staat niet meer op het eerste plan der populariteit, om van den minister van buitenlandsche zaken. Sir John Simon, niet eens te spreken. De populaire man in Engeland is op het oogenblik de mir wezen. Zjjn naam zweel aller lippen HU houdt voordrachten per radio en wordt vier A vijf maal per dag geïnterviewd, lederen avond begeeft hij zich, vergezeld door de politle-autocitelten, naar de drukste punten van de Engelsche hoofdstad, teneinde bet ver keer in oogenschouw te nemen. Mr. weslie Hoare Bellsha is heer en gebieder van alle rij- en voertuigen te Londen en het is juist net rjjver- keer in de Ergelsclie metropool dat den Minister zorgen baan. De verkeersongevallen nemen lederen dag toe. Als iemand ’s morgens van Hampstead naar de City rijdt, weet hij niet of hij 's avonds nog wel levend thuis zal keeren. En het wordt steeds erger. De mooie Engelsche landwegen zijn des Zondags „de wegen naar het graf." Mr. Hoare Bellsha heeft reeds van alles ge probeerd om de veiligheid van het verkeer te vergrooten. HU wendde zich tot autobestuur ders en voetgangers en bezwoer hen voorzich tigheid voor eigen en andermans leven in acht te nemen. Ook heeft de minister een beroep gedaan op het gezonde verstand van de menschen. HU ■telde de vraag, of het niet verstandiger was een paar minuten later, doch levend, aan te Onder auspiciën van de Rotterdamsche R. K. Volksuniversiteit zal heden in dep Grooten Schouwburg het tooneelspel „De vier Jaar getijden” door het Nieuw Schouwtooneel wor- den opgevoerd. Ter Inleiding van deze opvoering hield Vrij dagavond de auteur van het stuk, de heer An- toon Coolen. voor ae leden van de RK.V U. een lezing over het werk. De inleider vertelde, hoe hü tot het schrUven was gekomen. BU de op voering van ..Kinderen van ons Volk”, een dra matische bewerking van de gelüknamige roman en de „Schoone voleinding”, een dramatische bewerking, waar de schrUver aanvankelUk scep tisch tegenover stond, doch waarin hU, naarmate de bewerking vorderde, vertrouwen kreeg, viel hem de eigenaardige cAarme van het boersche ensemble op en vooral de sterke natuurstem ming en de mogelUkheit^der suggestie van de seizoenen achter het ménschelUk gebeuren. In het tweede bedrUf valt een langzame wlnter- schemering over de dreiging van het naderende drama, in het daarop volgende stijgt de hitte van het zomerseizoen over het vlammende land en krimpt tot een duisternis bijeen, wanneer een zwaar onweer het menschelUke noodlots- gebeuren gaat vergezellen. Dit overtuigde den schrUver, dat een dramatiseering van het na- tuurverbonden boerenleven, met conflicten voortkomend uit de gehechtheid aan den grond en aan de overlevering van den boerschen le vensgeest, geheel tegen den achtergrond >van de wisseling der seizoenen als zwUgend bege leidend element wél mogelUk was. Op die gedachte doorgaande, vond de schrU ver in de aspecten van dezen tUd de motieven voor den Inhoud van het spel „De vier Jaar- getUden”. en wel in de hevige landbouwcrisis, die vooral drukt op de Brabantsche zandgronden en in de revolutie, die het Brabantsche platte land heeft zien voltrekken, waar mét den grond ook de overlevering van den levensgeest dreigt vlottend te worden, door t doorvreten der in dustrie en der beschaving, die een jonger ge slacht de banden van geboorte, bloed en over levering doen verbreken, om het platte land te verlaten en naar de stad te trekken. Aan de hand van het schertsende woord, dat de lieve God het water, maar de Hollander het land ge schapen heeft, ging de inleider de verhouding na van den boer tot zUn grond: heer van zUn grond is de boer er gelUktUdlg de knecht van. De grond en de onweerhoudbare opeenvolging der jaargetUden, op wier maatvasten gang de boer zUn strUd met den grond vecht. zUn hem als het ware het noodlot, dat hem vormt en zUn lot bepaalt. De boer bekent zichzelf dit, zonder het eigen- lUk te weten, en dus. zou men kunnen zeg gen. zonder te klagen, ornaat het zoo moet. De Inleider ging vervolgens na hoe deze mo tieven in de verschillende figuren waren uit- gebeeld. Drf formuleering van het levensinzicht, waaruit het stuk geschreven is, is vooral de figuur van den jonker In den mond gelegd en i dramatisch beklemtoond in het conflict tus- i schen twee andere hoofdfiguren, die van de aan i de overlevering en aan zUn plicht getrouwen i boer van den Eerden, en die van den weggezwor- ven. maar aan het eind wederkeerenden boe- renzoon Jan. die het werk van den vader weer voortzetten zal nAAst de vrouw, welke opgeno- men in het vertrouwen der wintersche besloten- i Te Maashees is men Zaterdagmiddag overge gaan tot de arrestatie van den 18-jarigen Chr. M. uit Overloon, die bekend heeft zich aan brandstichting en Inbraak in NoOrd-Llmburg te hebben schuldig gen^aakt. HU heeft om. be kend. de kapitale boerderij „Rleterhoeve” te Maashees, die op 30 Augustus J.l. tot den grond toe is afgebrand, in brand te hebben gestoken. Verder heeft het voorloopig onderzoek nog uitgewezen, dat de arrestant op 18 October j.l. een Inbraak in een keet te Overloon heeft ge pleegd. De Minister van Economische Zaken heeft de IndertUd Ingestelde commissie voor het in stellen van een onderzoek naar de oorzaken van den ongunstigen toestand, waarin het trawl- vlsscherUbedrUf te IJmulden *verkeert en die lot opdracht had omtrent de uitkomsten van dat onderzoek verslag uit te brengen en daarbü zoo mogelUk de middelen aan te geven, welke zouden kunnen worden aangewend tot ver betering van dat bedrUf. ontbonden, onder dankbetuiging voor de door haar bewezen be langrijke diensten. In deze commissie was benoemd tot lid en voorzitter de heer R. O. RUkens. laatstelUk tot leden de heeren A. B. Brouwer, W. Drop, dr. L. O. Kortenhorst, mr. M. de Mos en J. Polder man, en tot secretaris de beer M. K. Hofstede. Oxford Street hield zich voortref felUk. Om streeks één uur hoorde men plotseling eeh auto-signaal. Een inspecteur en twee agenten stelden onmiddellUk een onderzoek in. Geen twUfel mogelUk. Een eenvoudig chauffeur had door aanraking met de hand aan een tot ge luiden te maken bestemde „inrichting". dit lawaai veroorzaakt. De man werd in verhoor genomen en legde, na aanvankelUk ontkend te hebben, een volledige bekentenis af. De mlnlste- rleele verprdenlng? Of hU niet de verordening gelezen had, die in vette letters in alle cou ranten afgedrukt stond? De man achter het stuur gaf ten antwoord: „Nou ja. Bellsha heeft goed zeggen. Maar ik had de keus tusschen die oude vrouw dood te rUden of te toeteren, besloot de vrouw in het leven te laten en toe- terde dus.” In Fleetstreet werd 's morgens om twee uur een krantenjongen aangehouden, die een bel- signaal gegeven had. De politie greep in. De misdadiger. Jack Cook geheeten, bleek wel kranten te bezorgen, doch ze nimmer te lezen. In zUn leven had hU nog nooit den naam Hdare Bellsha gehoord. In Chelsea passeerden volgens de officieele verkeerstelling het eerste uur na middernacht honderdtien auto’s en tweeënnegentig vracht wagens, waarvan vtffenhegentig. procent iedere twee minuten signalen gaf. De politie kon slechts een gedeelte van de bestuurders tot rede brengen^ die bUna alle verklaarden, dat het hun ten zeerste spéet, doch dat het de macht der gewoonte was. Een student uit Oxford, die niet heelemaal zeker van zichzelf was. had kort voor elf uur zUn hoorn stukgesneden. De Londensche pers schrijft echter thans, dat de nieuwe verordening van den minister van verkeerswezen een groot succes is. Meer sympathie gewenscht Dezer dagen vergaderde te Utrecht de Ned R K. Bond van Kerkorgelbouwers ..St. Caecina”. In deze bijeenkomst were de aan de nog jonge vereeniging toegevoegde geestelüke adviseur, de zeereerwaarde heer I. P. J. Kaarsgaren, pastoor te Kortenhoef. ais zoodanig geïnstalleerd De besprekingen concentreerden zich in hoofdzaak rond de taak van de Katholieke Kerkorgelbouwers In de tegenwoordige omstan digheden. t De vereeniging stelt zich in het bUzonder ten doel de bevordering en verheffing van de specifieke Katholieke Kerkorgeibouw-kunst. welk doel zU onder meer tracht te bereiken door het conserveeren en ontwikkelen der Katholieke orgelbouw-traditle. Uit de vergadering werd erop gewezen, dat deze uitdrukkelUke doelstelling recht geeft op meer sympathie van de zUde der Katholieke instellingen voor het werk van de leden, dan tot dusverre vaak wordt ondervonden. Her haalde! Uk toch worden nog opdrachten in bet buitenland geplaatst zonder dat van meerwaar dige prestatie kan worden gesproken In ver band hiermede werd gewezen op -ie Blsschop- pelUke Bepalingen voor bouwwerken en ge vraagd of deze ook niet voor het belangrijke onderdeel van den kerkbouw, dat de orgel bouw is. geldend moeten worden geacht. Het bestuur zegde toe zUn bUzondere aan dacht aan deze zaak te zullen wUden. De or ganisatie en hare leden zal onder de aandacht der rekenplichtlge besturen worden gebracht, terwUl overwogen wordt contact te zoeken met de St. Gregorius-vereeniglng en de Katholieke Organlstenvereeniglng. Vervolgens kwamen aan de orde verschillende economische belangen der leden welke zUn beïnvloed, zoowel door crisis-maatregelen van de overheid’ als door de scherpe, vaak onbe- hoorlUke concurrentie. het getoeter niet uitgevonden om de voorbü- gangers op het dreigende gevaar te wUzen? In het ministerie werden verschillende conferenties gehouden. De meenlng der experts was verdeeld. Niemand evenwel wilde de verantwoording op zich nemen het experiment van Bunderland te Londen in toepassing te brengen. Doch nu mengde de antl-lawaaibond zich in het geval. Is het waar, dat de minister het toe teren verbieden wil? Zal er dan eindelek eens rust in de Londensche straten komen? Zal men eindelUk 's nachts slapen kunnen? Van alle kanten smeekte men Hoare Bellsha het voorbeeld van Bunderland te volgen. Arbeiders beklaagden zich over het feit dat zU na een heelen dag werken 's n^^te niet eens rust hebben. Directeuren van zielb^iuizen waren ook veor een toeterverbod. De directeur van het Royal Westminster Hospital schreef: „Als gezond mensch wordt men al ziek van het straatlawaal, iaat staan een zieke.” De antl- lawaaibond triomfeerde. ZU zette een enorme propagandacampagne voor een rustigen slaap op touw en deze propaganda viel In goede aarde. En eindelUx hadden de pogingen succes, want' onlangs nam de minister van verkeerswezen voor de microfoon plaats en deelde den acht millloen Inwoners van Londen mede, dat de tUd van het getoeter voorbU was en een tüdperk zou aanbreken van rust en slaap. Binnen een straal van vUftlen Engelsche mUlen, gerekend vanaf Charing Cross zal het toeteren tusschen half twaalf ’s avonds en zeven uur 's morgens op straffe van een geldboete van veertig shil ling verbodefl zUn. Uitgezonderd zUn slechts de auto's van brandweer en geneeskundigen dienst. Voorts drukte de minister den voet gangers op het hart voorzichtiger te zUn bü het oversteken en vooral goed op lichtsignalen te letten. De antl-lawaaibond juichte. De taxl-chauf- feurs bleven even flegmatiek als tevoren. De jongelieden in hun sporttorpedo's, op wie de minister het in het bijzonder voorzien had, glimlachten zwUgend. Alle welopgevoede jonge Engelschen glimlachen stil als hun iets niet bevalt. Des Maandags trad de verordening In wer king. De .Daily News” die zich deze luxe per- mltteeren kan, had in geheel Londen op alle pleinen en straten haar verslaggevers doen op stellen. Uit alle deelen van Londen kwamen zU den volgenden morgen naar het bureau om den tweehonderd typisten hun bevindingen te dlc- teeren. (Dat had de antl-lawaaibond moeten hooren!) De verslaggevers hadden verschillende Indruk ken opgedaan. Eén van hen, die zich bU Marble Arch, aan den toegang van Park Lane, opge steld had. telde, na bet in werking treden van de verordening vier auto-slgnalen per minuut. Doch de bobbies waren zeer hoffelUk geweest en hadden zich niet hebzuchtig betoond. ZU vergenoegden zich er mede, den bestuurders beleefd opmerkzaam te maken, dat zü in over treding waren. ZU hadden echter zooveel auto's aan te houden, dat er een verkeersopstopping ontstond. De bestuurders werden ongeduldig en begonnen te toeteren. Spoedig was het zoo’n helsch lawaai als op Marble Arch nog nooit het geval geweest was. Dien nacht kon niemand in 1 de „stille zóne” een oog dicht doen. i FOTOREPORTAGE Pi hi «e da •t w tx lx al lil L Pi vi ai Oi va TT nt r dc ge «y Ni sii m Si re Di le *K nl te kt IIIIIUUllllllllllllllIllIlllllllU in ov ht vr ka Bi or h Jc vc m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 18