I
DE ENGELSCHE HOOFDSTAD
ZONDER LAWAAI
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
ftx
If 1
voor 75.
De proefvaart van het m.s. „Bloemfontein".
GEEN A UTO-SIGNALEN
MEER
Jh t
R.K. KERKORGELBOUWERS
Alle begin is moeilijk
EEN GOEDE VANGST
Het duivelseiland van
o de V.S.
WET OP DE MIDDELEN
COMMISSIE ONTBONDEN
De tien geboden voor
spoorwegreizigers
r
w<
Ft
va
E®
bt
we
■cl
Et
na
ke
nii
er
tie
nu
sit
VO
«p
ke
rti
KI
er
ge
Pr
de
re
„De vier Jaargetijden**
MAANDAG 22 OCTOBER 1934
PASSAGE
bi
lü
t.
Ik
V
inbreker
De
K-1
4
4
t
4
>ter van het verkeers-
op Ijet oogeiiblik op
Minister Slotemakar da Bruina heeft Zaterdag In tegenwoordigheid van verschillende andere autoriteiten de tentoonstelling .Kunst tal
nood* in de Groote Burgerzaal van het Koninklijk Paleis te Amsterdam officieel geopend
Antoon Coolen bespreekt zyn
jongste werk
heid van het huis, hier nieuw leven zal brengen.
Inhoud, aara en geest van zijn spel nader toe
lichtend. vond de schrijver gelegenheid aan te
toonen. hoe op den achtergrond de wisseling
der seizoenen samenvalt en als het ware mede-
speelt met het boersche gebeuren, dat zich hier
binnen bet kader der vier jaargetijden voltrekt.
It
«il
Bi
Bi
de
lu
El
ka
G<
er
di
kc
he
Ol
be
m
he
da
D
so
O
D
di
or.
Si
Di
bl
Da piloot Scott, do gavaarlijksta mededinger
van de Uiver in de Melbourno-race, in de
cockpit van zijn Cornet
Aan t verslag der Tweede Kamer inzake het
ontwerp van wet op de middelen voor de RUks-
begrooting voor 1935 wordt ontleend, dat de aan
dacht er op gevestigd werd, dat in de toelichting
van artikel 308, dat betrekking heeft op de be
talingen voor het afleggen der examens ter ver
krijging eener akte middelbaar en lager onder
wijs. slechts het totaalbedrag wordt genoemd,
waarop de ontvangsten wegens die betalingen
worden geraamd. De leden, hier aan het *oord.
vroegen, of de regeering alsnog wil aangeven
welk deel van het geraamde bedrag op het mid
delbaar en welk deel op het lager onderwijs be
trekking heeft. Zjj meenden te weten, dat, als
men tegenover elk dier gedeelten de uitgaven zou
stellen, welke de desbetreffende examens met
zich brengen, zou blijken, dat, wat het lager
onderwijs betreft, de ontvangsten meer bedragen
dan de uitgaven, terwijl, wat het middelbaar on
derwijs betreft, de inkomsten de uitgaven geens-
zins riflkken
Jeugdig brandstichter en
gearresteerd
De bewoners van San Francisco nrotesteeren
heftig tegen den bouw van een versterkte ge
vangenis op Alcatraz Eilend. het Amerikaan-
sche Duivelseiland in de baai van San Fran
cisco. Zij vinden het zeer onaangenaam, dat
het „uitschot der Amerikar nsche maatschappij"
gehuisvest wordt aan wat zij hun voordeur
noemen.
Zooals men weet, zit de bekende bendeleider
Al Capone op het eiland gevangen, alsook
..Machinegeweer Kelly" en andere desperado’s.
De actie tegen het inrichten van het eiland
als verbanningsoord voor Amerika’s gevaar
lijkste misdadigers is uitgegaan van een aantal
winkeliers.
De bedoeling is, dat in alle winkels petities
ter onderteekenlng door de klanten warden
neergelegd, die dan aan de regeering zullen
worden gezonden, met de bedoeling tot ophef
fing der gevangenis te geraken.
Een particuliere spoorweg in Duitschland, die
zijn pappenheimers schijnt te kermen, tracht
zjjn reizigers op te voeden ooor de volgende tien
artikelen voor het reizigersverkeer bekend te
maken
1. Neem onmiddellijk bezit van een heele
coupé door de plaatsen te beleggen en de deur
dicht te houden. Uw meder izlgers moeten maar
zien waar ze terecht komen.
2 Leg uw voeten steeds op de tegenover u
liggende bank. U zoudt dat thuis jnmers ook
doen. Die later op die pleats somt te zitten,
zal er u dankbaar voor zjjn
3. Voldoe niet aan vriendelijk geulte verzoe
ken van spoorwegpersoneel Geloof gerust, dat
de spoor de op grond van jarenlange ervaring
ingestelde maatregelen, van orde, alleen laat
nakomen om u te ergeren.
4. Laat in niet rooken-aideelingen uw sigaar
of pijp u goed smaken. Die niet tegen tabaks
rook kan, zal er u dankbaar voot zijn.
5. Neem zooveel mogelUk kotters mee in de
coupé, beleg er beide bagagenetten mede en
vergeet niet te mopperen als andere reizlgeri
ook een plaats in het net verlangen.
8. Zet, in de D-trein, uw koffers in de zij
gang. Het is zoo aardig als een ander blauwe
scheenbeenen krijgt.
7. Is de trein meer dan één minuut te laat,
zeg dan. zoo dat iedereen het hooren kan, dat
zoolets alleen bij het spoor kan voorkomen. Bij
andere vervoermiddelen zal dit niet gebeuren.
8. Beweer steeds, dat de spoorvracht veel te
duur is, vooral als ge met -eductie reist.
9. Geef uw kinderen voor jonger dan vier jaar
uit. ook als ze al lang naar school gaan. Het
sterkt de waarheidsliefde eer kinderen dat te
hooren.
10. Mopper luid over het voortdurend lastig
vallen, ais de conducteur u beleefd Uw kaartje
vraagt. In den schouwburg of de bioscoop Is er
toch ook geen contróle?
komen, dan eep paar minuten vroeger, dood.
Het aantal verkeersongevallen nam echter niet
af en de dood bleef op alle hoeken der straten
loeren. Slechts één stad in Engeland maakte
een uitzondering op het gevaarlijke verkeer.
Dit is Sunderland. Deze stad had het laatste
halfjaar geen enkel ongeluk met doodeljjken af
loop te betreuren. De minister van het ver
keerswezen ontbood den burgemeester van deze
gelukkige stad, feliciteerde hem met het veilige
verkeer In zijn gemeente en vroeg hem ten
slotte naar het geheim hiervan. „Excellentie",
■el de burgervader, „heel eenvoudig. Ik heb
sinds jaren het geven van signalen in mijn ge
meente verboden. Het onzinnige getoèter der
auto’s brengt bestuurders en voetgangers maar
in verwarring. Verbiedt U het toeteren in Lon
den en U zult zien dat iedereen tevreden is.”
Een toeterverbod? Hoare Bellsha weifelde. Is
Nieuwe Londensche verkeera-
verordening schynt een
auccea te worden
n Engeland is Ramsay MacDonald niet meer
de populaire minister. Ook de gemoedelijke
Baldwin staat niet meer op het eerste plan
der populariteit, om van den minister van
buitenlandsche zaken. Sir John Simon, niet eens
te spreken. De populaire man in Engeland is
op het oogenblik de mir
wezen. Zjjn naam zweel
aller lippen HU houdt voordrachten per radio
en wordt vier A vijf maal per dag geïnterviewd,
lederen avond begeeft hij zich, vergezeld door
de politle-autocitelten, naar de drukste punten
van de Engelsche hoofdstad, teneinde bet ver
keer in oogenschouw te nemen. Mr. weslie Hoare
Bellsha is heer en gebieder van alle rij- en
voertuigen te Londen en het is juist net rjjver-
keer in de Ergelsclie metropool dat den Minister
zorgen baan.
De verkeersongevallen nemen lederen dag toe.
Als iemand ’s morgens van Hampstead naar de
City rijdt, weet hij niet of hij 's avonds nog
wel levend thuis zal keeren. En het wordt
steeds erger. De mooie Engelsche landwegen zijn
des Zondags „de wegen naar het graf."
Mr. Hoare Bellsha heeft reeds van alles ge
probeerd om de veiligheid van het verkeer te
vergrooten. HU wendde zich tot autobestuur
ders en voetgangers en bezwoer hen voorzich
tigheid voor eigen en andermans leven in acht
te nemen.
Ook heeft de minister een beroep gedaan op
het gezonde verstand van de menschen. HU
■telde de vraag, of het niet verstandiger was
een paar minuten later, doch levend, aan te
Onder auspiciën van de Rotterdamsche R. K.
Volksuniversiteit zal heden in dep Grooten
Schouwburg het tooneelspel „De vier Jaar
getijden” door het Nieuw Schouwtooneel wor-
den opgevoerd.
Ter Inleiding van deze opvoering hield Vrij
dagavond de auteur van het stuk, de heer An-
toon Coolen. voor ae leden van de RK.V U. een
lezing over het werk. De inleider vertelde, hoe
hü tot het schrUven was gekomen. BU de op
voering van ..Kinderen van ons Volk”, een dra
matische bewerking van de gelüknamige roman
en de „Schoone voleinding”, een dramatische
bewerking, waar de schrUver aanvankelUk scep
tisch tegenover stond, doch waarin hU, naarmate
de bewerking vorderde, vertrouwen kreeg, viel
hem de eigenaardige cAarme van het boersche
ensemble op en vooral de sterke natuurstem
ming en de mogelUkheit^der suggestie van de
seizoenen achter het ménschelUk gebeuren. In
het tweede bedrUf valt een langzame wlnter-
schemering over de dreiging van het naderende
drama, in het daarop volgende stijgt de hitte
van het zomerseizoen over het vlammende land
en krimpt tot een duisternis bijeen, wanneer
een zwaar onweer het menschelUke noodlots-
gebeuren gaat vergezellen. Dit overtuigde den
schrUver, dat een dramatiseering van het na-
tuurverbonden boerenleven, met conflicten
voortkomend uit de gehechtheid aan den grond
en aan de overlevering van den boerschen le
vensgeest, geheel tegen den achtergrond >van
de wisseling der seizoenen als zwUgend bege
leidend element wél mogelUk was.
Op die gedachte doorgaande, vond de schrU
ver in de aspecten van dezen tUd de motieven
voor den Inhoud van het spel „De vier Jaar-
getUden”. en wel in de hevige landbouwcrisis,
die vooral drukt op de Brabantsche zandgronden
en in de revolutie, die het Brabantsche platte
land heeft zien voltrekken, waar mét den grond
ook de overlevering van den levensgeest dreigt
vlottend te worden, door t doorvreten der in
dustrie en der beschaving, die een jonger ge
slacht de banden van geboorte, bloed en over
levering doen verbreken, om het platte land te
verlaten en naar de stad te trekken. Aan de
hand van het schertsende woord, dat de lieve
God het water, maar de Hollander het land ge
schapen heeft, ging de inleider de verhouding
na van den boer tot zUn grond: heer van zUn
grond is de boer er gelUktUdlg de knecht van.
De grond en de onweerhoudbare opeenvolging
der jaargetUden, op wier maatvasten gang de
boer zUn strUd met den grond vecht. zUn hem
als het ware het noodlot, dat hem vormt en
zUn lot bepaalt.
De boer bekent zichzelf dit, zonder het eigen-
lUk te weten, en dus. zou men kunnen zeg
gen. zonder te klagen, ornaat het zoo moet.
De Inleider ging vervolgens na hoe deze mo
tieven in de verschillende figuren waren uit-
gebeeld. Drf formuleering van het levensinzicht,
waaruit het stuk geschreven is, is vooral de
figuur van den jonker In den mond gelegd en i
dramatisch beklemtoond in het conflict tus- i
schen twee andere hoofdfiguren, die van de aan i
de overlevering en aan zUn plicht getrouwen i
boer van den Eerden, en die van den weggezwor-
ven. maar aan het eind wederkeerenden boe-
renzoon Jan. die het werk van den vader weer
voortzetten zal nAAst de vrouw, welke opgeno-
men in het vertrouwen der wintersche besloten- i
Te Maashees is men Zaterdagmiddag overge
gaan tot de arrestatie van den 18-jarigen Chr.
M. uit Overloon, die bekend heeft zich aan
brandstichting en Inbraak in NoOrd-Llmburg te
hebben schuldig gen^aakt. HU heeft om. be
kend. de kapitale boerderij „Rleterhoeve” te
Maashees, die op 30 Augustus J.l. tot den grond
toe is afgebrand, in brand te hebben gestoken.
Verder heeft het voorloopig onderzoek nog
uitgewezen, dat de arrestant op 18 October j.l.
een Inbraak in een keet te Overloon heeft ge
pleegd.
De Minister van Economische Zaken heeft
de IndertUd Ingestelde commissie voor het in
stellen van een onderzoek naar de oorzaken van
den ongunstigen toestand, waarin het trawl-
vlsscherUbedrUf te IJmulden *verkeert en die
lot opdracht had omtrent de uitkomsten van
dat onderzoek verslag uit te brengen en daarbü
zoo mogelUk de middelen aan te geven, welke
zouden kunnen worden aangewend tot ver
betering van dat bedrUf. ontbonden, onder
dankbetuiging voor de door haar bewezen be
langrijke diensten.
In deze commissie was benoemd tot lid en
voorzitter de heer R. O. RUkens. laatstelUk tot
leden de heeren A. B. Brouwer, W. Drop, dr. L.
O. Kortenhorst, mr. M. de Mos en J. Polder
man, en tot secretaris de beer M. K. Hofstede.
Oxford Street hield zich voortref felUk. Om
streeks één uur hoorde men plotseling eeh
auto-signaal. Een inspecteur en twee agenten
stelden onmiddellUk een onderzoek in. Geen
twUfel mogelUk. Een eenvoudig chauffeur had
door aanraking met de hand aan een tot ge
luiden te maken bestemde „inrichting". dit
lawaai veroorzaakt. De man werd in verhoor
genomen en legde, na aanvankelUk ontkend te
hebben, een volledige bekentenis af. De mlnlste-
rleele verprdenlng? Of hU niet de verordening
gelezen had, die in vette letters in alle cou
ranten afgedrukt stond? De man achter het
stuur gaf ten antwoord: „Nou ja. Bellsha heeft
goed zeggen. Maar ik had de keus tusschen die
oude vrouw dood te rUden of te toeteren,
besloot de vrouw in het leven te laten en toe-
terde dus.”
In Fleetstreet werd 's morgens om twee uur
een krantenjongen aangehouden, die een bel-
signaal gegeven had. De politie greep in. De
misdadiger. Jack Cook geheeten, bleek wel
kranten te bezorgen, doch ze nimmer te lezen.
In zUn leven had hU nog nooit den naam Hdare
Bellsha gehoord.
In Chelsea passeerden volgens de officieele
verkeerstelling het eerste uur na middernacht
honderdtien auto’s en tweeënnegentig vracht
wagens, waarvan vtffenhegentig. procent iedere
twee minuten signalen gaf. De politie kon
slechts een gedeelte van de bestuurders tot rede
brengen^ die bUna alle verklaarden, dat het
hun ten zeerste spéet, doch dat het de macht
der gewoonte was.
Een student uit Oxford, die niet heelemaal
zeker van zichzelf was. had kort voor elf uur
zUn hoorn stukgesneden.
De Londensche pers schrijft echter thans,
dat de nieuwe verordening van den minister van
verkeerswezen een groot succes is.
Meer sympathie gewenscht
Dezer dagen vergaderde te Utrecht de Ned
R K. Bond van Kerkorgelbouwers ..St. Caecina”.
In deze bijeenkomst were de aan de nog jonge
vereeniging toegevoegde geestelüke adviseur, de
zeereerwaarde heer I. P. J. Kaarsgaren, pastoor
te Kortenhoef. ais zoodanig geïnstalleerd
De besprekingen concentreerden zich in
hoofdzaak rond de taak van de Katholieke
Kerkorgelbouwers In de tegenwoordige omstan
digheden. t
De vereeniging stelt zich in het bUzonder ten
doel de bevordering en verheffing van de
specifieke Katholieke Kerkorgeibouw-kunst.
welk doel zU onder meer tracht te bereiken
door het conserveeren en ontwikkelen der
Katholieke orgelbouw-traditle.
Uit de vergadering werd erop gewezen, dat
deze uitdrukkelUke doelstelling recht geeft op
meer sympathie van de zUde der Katholieke
instellingen voor het werk van de leden, dan
tot dusverre vaak wordt ondervonden. Her
haalde! Uk toch worden nog opdrachten in bet
buitenland geplaatst zonder dat van meerwaar
dige prestatie kan worden gesproken In ver
band hiermede werd gewezen op -ie Blsschop-
pelUke Bepalingen voor bouwwerken en ge
vraagd of deze ook niet voor het belangrijke
onderdeel van den kerkbouw, dat de orgel
bouw is. geldend moeten worden geacht.
Het bestuur zegde toe zUn bUzondere aan
dacht aan deze zaak te zullen wUden. De or
ganisatie en hare leden zal onder de aandacht
der rekenplichtlge besturen worden gebracht,
terwUl overwogen wordt contact te zoeken met
de St. Gregorius-vereeniglng en de Katholieke
Organlstenvereeniglng.
Vervolgens kwamen aan de orde verschillende
economische belangen der leden welke zUn
beïnvloed, zoowel door crisis-maatregelen van
de overheid’ als door de scherpe, vaak onbe-
hoorlUke concurrentie.
het getoeter niet uitgevonden om de voorbü-
gangers op het dreigende gevaar te wUzen? In
het ministerie werden verschillende conferenties
gehouden. De meenlng der experts was verdeeld.
Niemand evenwel wilde de verantwoording op
zich nemen het experiment van Bunderland te
Londen in toepassing te brengen.
Doch nu mengde de antl-lawaaibond zich in
het geval. Is het waar, dat de minister het toe
teren verbieden wil? Zal er dan eindelek eens
rust in de Londensche straten komen?
Zal men eindelUk 's nachts slapen kunnen?
Van alle kanten smeekte men Hoare Bellsha
het voorbeeld van Bunderland te volgen.
Arbeiders beklaagden zich over het feit dat
zU na een heelen dag werken 's n^^te niet
eens rust hebben. Directeuren van zielb^iuizen
waren ook veor een toeterverbod. De directeur
van het Royal Westminster Hospital schreef:
„Als gezond mensch wordt men al ziek van het
straatlawaal, iaat staan een zieke.” De antl-
lawaaibond triomfeerde. ZU zette een enorme
propagandacampagne voor een rustigen slaap op
touw en deze propaganda viel In goede aarde.
En eindelUx hadden de pogingen succes, want'
onlangs nam de minister van verkeerswezen
voor de microfoon plaats en deelde den acht
millloen Inwoners van Londen mede, dat de tUd
van het getoeter voorbU was en een tüdperk
zou aanbreken van rust en slaap. Binnen een
straal van vUftlen Engelsche mUlen, gerekend
vanaf Charing Cross zal het toeteren tusschen
half twaalf ’s avonds en zeven uur 's morgens
op straffe van een geldboete van veertig shil
ling verbodefl zUn. Uitgezonderd zUn slechts
de auto's van brandweer en geneeskundigen
dienst. Voorts drukte de minister den voet
gangers op het hart voorzichtiger te zUn bü
het oversteken en vooral goed op lichtsignalen
te letten.
De antl-lawaaibond juichte. De taxl-chauf-
feurs bleven even flegmatiek als tevoren. De
jongelieden in hun sporttorpedo's, op wie de
minister het in het bijzonder voorzien had,
glimlachten zwUgend. Alle welopgevoede jonge
Engelschen glimlachen stil als hun iets niet
bevalt.
Des Maandags trad de verordening In wer
king. De .Daily News” die zich deze luxe per-
mltteeren kan, had in geheel Londen op alle
pleinen en straten haar verslaggevers doen op
stellen. Uit alle deelen van Londen kwamen zU
den volgenden morgen naar het bureau om den
tweehonderd typisten hun bevindingen te dlc-
teeren. (Dat had de antl-lawaaibond moeten
hooren!)
De verslaggevers hadden verschillende Indruk
ken opgedaan. Eén van hen, die zich bU Marble
Arch, aan den toegang van Park Lane, opge
steld had. telde, na bet in werking treden van
de verordening vier auto-slgnalen per minuut.
Doch de bobbies waren zeer hoffelUk geweest
en hadden zich niet hebzuchtig betoond. ZU
vergenoegden zich er mede, den bestuurders
beleefd opmerkzaam te maken, dat zü in over
treding waren. ZU hadden echter zooveel auto's
aan te houden, dat er een verkeersopstopping
ontstond. De bestuurders werden ongeduldig en
begonnen te toeteren. Spoedig was het zoo’n
helsch lawaai als op Marble Arch nog nooit het
geval geweest was. Dien nacht kon niemand in 1
de „stille zóne” een oog dicht doen. i
FOTOREPORTAGE
Pi
hi
«e
da
•t
w
tx
lx
al
lil
L
Pi
vi
ai
Oi
va
TT
nt
r
dc
ge
«y
Ni
sii
m
Si
re
Di
le
*K
nl
te
kt
IIIIIUUllllllllllllllIllIlllllllU
in
ov
ht
vr
ka
Bi
or
h
Jc
vc
m