on De begrafenis van wijlen oud-president Poincaré. De proefvaart van het m.s. Plaats dan een „Omroeper gezinnen Zoekt gij betrouwbaar Personeel? DE ENGELSCHE HOOFDSTAD ZONDER LAWAAI I voor 75. „Bloemfontein” GEEN AUTO-SIGNALEN MEER VUWDftC X OCTOBER »34 uuimiiiun ni R.K. KERKORGELBOUWERS Meer sympathie gewenscht Alle begin is moeilijk EEN GOEDE VANGST inbreker Het duivelseiland van de V.S. WET OP DE MIDDELEN COMMISSIE ONTBONDEN De tien geboden voor spoorwegreizigers Antoon Coolen bespreekt zjjn jongste werk ,J)e vier Jaargetijden” Nieuwe Londensche verkeert- verordening echynt een gucceg te worden Jeugdig brandstichter en gearresteerd i FOTOREPORTAGE i Ui1 i i i i i i 111 .1 iu ii i iiTtimnuiiiïï^ïrïmF 1 i 1 n Engeland 1* Ramsay MacDonald niet meer de populaire minister. Ook de gemoedelljke Baldwin staat niet meer op het eerste plan van den minister heid van het huis, hier nieuw leven zal brengen. Inhoud, aara en geest van zUn spel nader toe lichtend. vond de schrijver gelegenheid aan te toonen. hoe op den achtergrond de wisseling der seizoenen samenvalt en als het ware mede- speelt met het boersche gebeuren, dat zich hier binnen het kader der vier jaargetijden voltrekt. en Katholieke Da pilooi Scott, da gevaarlijkste madadkigar van da Uivar In da Malbouma-raca, la da cockpit van zijn Cornet Aan 't verslag der Tweede Kamer inzake het ontwerp van wet op de middelen voor de Rijks- begrootlng voor 1935 wordt ontleend, dat de aan dacht er op gevestigd werd, dat in de toelichting van artikel 30S. dat betrekking heeft op de be talingen voor het afleggen der examens ter ver krijging eener akte middelbaar en lager onder wijs. slechts het totaalbedrag zrordt genoemd, waarop de ontvangsten wegens die betalingen worden geraamd De leden, hier aan het woord, vroegen, of de regeerlng alsnog wil aangeven welk deel van het geraamde bedrag op het mid delbaar en welk deel op het lager onderwijs be trekking heeft. ZU meenden te weten, dat als men tegenover elk dier gedeelten oe uitgaven zou stellen, welke He desbetreffende examens met zich brengen, sou blijken, dat, wat het lager onderwijs betreft, de ontvangsten meer bedragen dan de uitgaven, terwijl, wat het middelbaar on derwijs betreft, de Inkomsten de uitgaven geens zins dekken. nat m.s. .Bloemfontein verlaat de heven van IJmulden tijdens de officleele proefvaart die Zaterdag op de Noordzee plaats vond het tweede bedrijf valt een langzame winter schemering over de dreiging van het naderende drama, in het daarop volgende stijgt de hitte van het zomerseizoen over het vlammende land en krimpt 'tot een duisternis bijeen, wanneer een zwaar onweer het menachelüke noodlots- gebeuren gaat vergezellen. Dit overtuigde den schrijver, dat een dramatiseerlng van het na- tuurverbonden boerenleven. met conflicten voortkomend uit de gehechtheid aan den grond en aan dé overlevering van den boerschen le vensgeest. geheel tegen den achtergrond van de wisseling der seizoenen als zwijgend bege leidend element wél mogelijk was. Op die gedachte doorgaande, vond de schrij ver in de aspecten van dezen tijd de motieven voor den Inhoud van het spel ..De vier Jaar getijden". en wel in de hevige landbouwcrisis, die vooral drukt op de Brabantsche zandgronden en in de revolutie, die het Brabantsche platte land heeft zien voltrekken, waar mét den grond ook de overlevering van den levensgeest dreigt vlottend te worden, door t doorvreten der in dustrie en der beschaving, die een Jonger ge slacht de banden van geboorte, bloed en over levering doen verbreken, om het platte land te verlaten en naar de stad te trekken. Aan de hand van het schertsende woord, dat de lieve God het water, maar de Hollander het land ge schapen heeft, ging de inleider de verhouding na van den boer tot zijn grond: heer van zijn grond Is de boer er gelijktijdig de knecht van. De grond en de onweerhoudbare opeenvolging der Jaargetijden, op wier maatvasten gang de boer zijn strijd met den grond vecht, zijn hem als het ware het noodlot, dat hem vormt en zijn lot bepaalt. De boer bekent zichzelf dit, zonder het eigen lijk te weten, en dus, zou men kunnen zeg gen. zonder te klagen, omdat het zoo moet. De Inleider ging vervolgens na hoe deze mo tieven in de verschillende figuren waren uit gebeeld. De formuleerlng van «het levensinzicht waaruit het stuk geschreven is. is vooral de figuur van den jonker in den mond gelegd en dramatisch beklemtoond in het conflict tus- schen twee anoere hoofdflguren, die van de aan de overlevering en aan zijn plicht getrouwen boer van den Eerden, en die van den weggezwor ven. maar aan het eind wederkeerenden boe renzoon Jan. die het werk van den vader weer voortzetten zal nikst de vrouw, welke opgeno men in het vertrouwen der wintersche besloten onder auspiciën van de Rotterdamsche R. K Volksuniversiteit zal heden in den Grooten Schouwburg het tooneelspel „De vier Jaar getijden” door het Nieuw Schouwtooneel wor den opgevoerd. Ter inleiding van deze opvoering Mfld Vrij dagavond de auteur van het stuk, de heer An toon Coolen, voor de leden van de R.K.VU. een lezing over het werk. De inleider vertelde, hoe hij tot het schrijven was gekomen. Bij de op voering van ..Kinderen van ons Volk", een dra matische bewerking van de gelijknamige roman en de „Schoone voleinding”, een dramatische bewerking, waar de schrijver aanvankelijk scep tisch tegenover stond, doch waarin hij, naarmate de bewerking vorderde, vertrouwen kreeg, viêl hem de eigenaardige charme van het boersche ensemble op en vooral de sterke natuurstem ming en de mogelijkheid der suggestie van de seizoenen achter het menschel!) k gebeuren. door het Katholieke orgelbouw-traditie. Uit de vergadering werd erop gewezen, dat deze uitdrukkelijke doelstelling recht geeft op meer sympathie van de zijde der Katholieke instellingen voor het werk van de leden Jan tot dusverre vaak wordt ondervonden. Her haaldelijk toch worden nog opdrachten In het buitenland geplaatst zonder dat van meerwaar dige prestatie kan worden gesproken In ver band hiermede werd gewezen op de Bisschop pelijke Bepalingen voor bouwwerken en ge vraagd of deze ook niet voor het belangrijke onderdeel van den kerkbouw, dat de orgel bouw is, geldend moeten worden geacht. Het bestuur zegde toe zijn bijzondere aan dacht aan deze zaak te zullen wijden De or ganisatie en hare leden zal onder de aandacht der rekenpllchtlge besturen worden gebracht, terwijl overwogen wordt contact te zoeken met de St. Gregorius-vereenlging en de Katholieke Organisten vereenlging. Vervolgens kwamen aan de orde verschillende economische belangen der leden welke zijn beïnvloed, zoowel door crisis-maatregelen van de overheid als door de scherpe, vaak onbe hoorlijke concurrentie. der populariteit, om van den minister van buitenlandsche zaken. Sir John Simon, niet eens te spreken. De populaire man in Engeland is op het oogenblik de minister van het verkeers- wezemJZMn naam zweeft op het oogenbllk op •Her HU houdt voordrachten per radio en wordt vier A vijf maal per dag geïnterviewd lederen avond begeeft hij zich, vergezeld door de poUUe-autoriteiten, naar de drukste punten van de Engelsche hoofdstad, teneinde het ver keer in oogenschouw te nemen. Mr. Leslie Hoare Belisha isoleer en gebieder van alle rij- en voertuigen te Londen en het is juist het rijver- keer in de Er gelsche metropool dat den Minister zorgen baan. De verkeersongevallen nemen lederen dag toe. Als iemand ’s morgens van Hampstead near de City rijdt, vreet hij niet of hjj 's avonds nog wel levend thuis zal keeren. En het wordt steeds erger. De mooie Engelsche landwegen zijn des Zondags „de wegen naar het graf Mr. Hoare Belisha heeft reeds van alles ge probeerd om de veiligheid van het verkeer te vergrooten. HU wendde zich tot autobestuur ders en voetgangers en bezwoer hen voorzich tigheid voor eigen en andermans leven in acht te nemen. Ook heeft de minister een beroep gedaan op bet gezande verstand van de menschen. Hjj stelde de vraag, of het niet verstandiger was een paar minuten later, doch levend, aan te komen, dan een paar minuten vroeger, dood. Het aantal verkeersongevallen nam echter niet af en de dood bleef op alle hoeken der straten loeren. Slechts één stad in Engeland maakte een uitzondering op het gevaarlijke verkeer. Dit is Bunderland. Deze stad had het laatste halfjaar geen enkel ongeluk met doodeHJken af loop te betreuren. De minister van het ver keerswezen ontbood den burgemeester van deze gelukkige stad, feliciteerde hen>met het veilige verkeer in zijn gemeente en vroeg hem ten slotte naar het geheim hiervan. „Excellentie”, zei de burgervader, „heel eenvoudig. Ik heb sinds jaren het geven van signalen in mijn ge meente verboden. Het onzinnige getoeter der auto’s brengt bestuurders en voetgangers maar in verwarring Verbiedt het toeteren in Lon den en U suit zien dat iedereen tevreden Is." Ben toeterverbod? Hoare Belisha weifelde. Is Minister Slotemaker de Bruine keelt Zaterdag la tegenwoordigheid ven verschillende endere autoriteiten du tentoonstedteg .Kunst la nood* In de Groete Burgerzaal ven het Koninklijk Paleis te Amsterdem officieel geopend Een particuliere spoorweg In Dultschland. dit zijn pappenheimers schijnt te kennen, tracht zijn reizigers op te voeden ooor de volgende tien artikelen voor het reizigersverkeer bekend ts maken 1. Neem onmiddellijk bezit van een heelt coupé door de plaatsen te beleggen en de deur dicht te houden. Uw medereizigers moeten maar zien waar ze terecht komen. 2. Leg uw voeten steeds op de tegenover u liggende bank. U aoudt dtu thuis jnmers o<A doen. Die later op die plaats komt te zitten, zal er u dankbaar voor zun 3. Voldoe niet aan vriendelijk geulte verzoe ken van spoorwegpersoneel Geloof gerust, dat de spoor de op grond van jarenlange ervaring ingestelde maatregelen, van orde, alleen laat nakomen om u te ergeren. 4. Laat In niet rooken-aideelingen uw sigaar of pijp u goed smaken. Die niet tegen tabaks rook kan, zal er u dankbaar voos zijn 6. Neem zooveel mogelijk koffers mee in de coupé, beleg er beide bagagenetten mede en vergeet niet te mopperen als andere reizigers ook een plaats in het net verlangen C. Zet, in de D-trein, uw koffers in de zij gang. Het Is zoo aardig als een ander blauws scheenbeenen krijgt. 7. Is de trein meer dan één minuut te last, zeg dan, zoo dat iedereen het hooren kan. dat zoolets alleen bU het spoor kan voorkomen. Bij andere vervoermiddelen zal dit niet gebeuren. a. Beweer steeds, dat de spoorvracht veel te duur is, vooral als ge met -eductle reist 9 Geef uw kinderen voor jonger dan vier jaar uit, ook als ze al lang naar school gaan. Het sterkt de waarheidsliefde eer kinderen dat te hooren. 10. Mopper luid over het voortdurend lastig vallen, als de conducteur u beleefd uw kaartje vraagt. In den schouwburg of de bioscoop is er toch ook geen contröle? De bewoners van Ban Francisco nrotesteerea heftig tegen den bouw van een versterkte ge vangenis op Alcatraz Eiland, het Ametlkaan- sche Duivelseiland in de baal van Ban Fran cisco. ZU vinden het zeer onaangenaam, dat het „uitschot der Amertkar-nschc maatschappij* gehuisvest wordt asn wat zij hun voordeur noemen. Zooals men weet, zit de bekende bendeleider Al Capone op het eiland gevangen, alsook ..Machinegeweer Kelly” en andere desperado's De actie tegen het Inrichten van het eiland als verbanningsoord voor Amerlka’s gevaar lijkste misdadigers is uitgegaan van eet aantal winkeliers. De bedoeling Is. dat In alle winkels petities ter onderteekenlng door de klant on worden neergelegd, die dan aan de regeerlng zullen worden gezonden, met de bedoeling tot ophef fing der gevangenis te geraken. Voor bwt hoofdkantoor van da K LM. te dan Haag vardringan zich vala balangttallandan te varband mat da barichten omtrent da Malbourna-raca Da b-grrfan», Ut Hoffelijk ovwru*ot ouckpresident gXï D.’Sssrt, dZz’,n<^xdw.gpi^ de ateetee der Fransche hoofdstad Dezer dagen vergaderde te Utrecht de Ned R.K. Bond van Kerkorgelbouwers ,JBt. Caecilla”. In deze bijeenkomst werd de aan de nog Jonge vereenlging toegevoegde geestelijke adviseur, de zeereerwaarde heer I. P. J Kaarsgaren, pastoor te Kortenhoef. als zoodanig geïnstalleerd De besprekingen concentreerden zich in hoofdzaak rond de taak van de Katholieke Kerkorgelbouwers In de tegenwoordige oms’an- dlgheden. De vereenlging stelt zich in het bijzonder ten doel de bevordering en verheffing van specifieke Oxford Street hield zich voortreffelijk. Om streeks één uur hoorde men plotseling een auto-signaal. Een inspecteur en twee agenten stelden onmiddelijjk een onderzoek in. Geen twijfel mogelijk. Een eenvoudig chauffeur had door aanraking met de hand aan een tot ge luiden te maken bestemde „Inrichting’, dit lawaai veroorzaakt. De man werd in verhoor genomen en legde, na aanvankelijk ontkend te hebben, een volledige bekentenis af. De mlnlste- rieele verordening? Of hij niet de verordening gelezen had, die in vette letters in alle cou ranten afgedrukt stond? De man achter het stuur gaf ten antwoord: „Nou ja, Belisha heeft goed zeggen Maar ik had de keus tusschen die oude vrouw dood te rijden of te toeteren. Ik besloot de vrouw in het leven te laten en foe terde dus." In Pleetstreet werd 's morgens om twee -uur een krantenjongen aangehouden, die een bel- slgnaal gegeven had. De politie greep in. De misdadiger. Jack Cook geheeten, bleek wel kranten te bezorgen, doch ze nimmer te lezen. In zijn leven had hij nog nooit den naam Hoare Belisha gehoord. In Chelsea passeerden volgens de officleele verkeersstelling het eerste uur na middernacht honderdtien auto's en tweeënnegentig vracht wagens. waarvan vijfennegentig procent iedere twee minuten signalen gaf. De politie kon slechts een gedeelte van de bestuurders tot rede brengen, die bijna alle verklaarden, dat het hun ten zeerste speet, doch dgt het de macht der gewoonte was Een student uit Oxford, die niet heelemaal zeker van zichzelf was. had kort voor elf uur zjjn hoorn stukgesneden. Qe Londensche pers schrijft echter thans, dat de nieuwe verordening van den minister van verkeerswezen een groot succes is. Te Maashees is men Zaterdagmiddag overge gaan tot de arrestatie van den lt-jarigen Chr. M. uit Overloon, die bekend heeft zich aan brandstichting en inbraak tn Noord-Llmburg te hebben schuldig gemaakt. HU heeft o.nf be kend. de kapitale boerderij „Rleterhoeve” te Maashees, die op 30 Augustus J.l. tot den grond toe is afgebrand, in brand te hebben gestoken. Verder heeft het voorloopig onderzoek nog uitgewezen, dat de arrestant op IS October j.l. een Inbraak in een keet te Overloon heeft ge pleegd. t - verheffing van de Kerkorgeibouw-kunst. welk doel zU onder meer tracht te bereiken conserveeren en ontwikkelen der het getoeter niet uitgevonden om de voorbij gangers op het dreigende gevaar te wijzen? In het ministerie werden verschillende conferenties gehouden. De meenlng der experts was verdeeld. Niemand evenwel wilde de verantwoording op zich nemen het experiment van Bunderland te Londen in toepassing te brengen. Doch nu mengde de antl-lawaaibond zich in het geval ls het waar, dat de minister het toe teren verbieden wil? Zal er dan eindelijk eens rust in de Londensche straten komen? g Zal men eindelUk 's nachts slapen kunnen? Van alle kanten smeekte men Hoare Belisha het voorbeeld van Bunderland te volgen. Arbeiders beklaagden zich over het feit dat zU na een heelen dag werken 's nachts niet eens rust hebben. Directeuren van ziekenhuizen waren ook voor een toeterverbod. De directeur van het Royal Westminster Hospital schreef „Als gezond mensch wordt men al ziek van het 1 straatlawaal, laat staan een zieke.” De antl- 1 lawaalbond triomfeerde. ZU zette een enorme propagandacampagne voor een rustigen slaap op touw en deze propaganda viel In goede aarde; En eindelüx hadden de pogingen succes, want onlangs nam de minister van verkeerswezen voor de microfoon plaats en deelde -den acht millloen Inwoners van Londen mede, dat de tUd van het getoeter voorbij was en een tUdperk zou aanbreken van rust en slaap. Binnen een straal van vUftlen Engelsche mijlen, gerekend vanaf Charing Cross zal het toeteren tusschen half twaalf 's avonds en zeven uur 's morgens op straffe van een geldboete van veertig shil ling verboden zijn. Uitgezonderd zijn slechts de auto’s van brandweer en geneeskundigen dienst. Voorts drukte de minister den voet gangers op het hart voorzichtiger te zjjn bU het oversteken en vooral goed op lichtsignalen te letten. De antl-lawaaibond juichte. De taxl-chauf- feurs bleven even flegmatiek als tevoren. De jongelieden in hun sporttorpedo’s. op wie de minister het in het bUzonder voorzien had, glimlachten zwUgend. Alle welopgevoede jonge Engelschen glimlachen stil als hun iets niet bevalt. Des Maandags trad de verordening in wer king. De „Daily News" die zich deze luxe per- mltteeren kan, had in geheel Londen op alle pleinen en straten haar verslaggevers Moen op stellen. Uit alle deelen van Londen kwamen zU den volgemfen morgen naar het bureau om den tweehonderd typisten hun bevindingen te dlc- teeren. (Dat had de antl-lawaaibond moeten hooran!) De verslaggevers hadden verschillende indruk ken opgedaan Eén van hen, die zich bU Marble Arch, aan den toegang van Park Lane, opge steld had, telde, na het In werking treden van dé verordening vier auto-signalen per minuut. Doch de bobbles waren zeer hoffeUJk geweest en hadden zich niet hebzuchtig betoond. ZU vergenoegden zich er mede, den bestuurders beleefd opmerkzaam te maken, dat zU in over treding waren ZU hadden echter zooveel auto's aan te houden, dat er een verkeersopstopping ontstond. De bestuurders werden ongeduldig en begonnen te toeteren Spoedig was het zoo’n helsch lawaai als op Marble Arch nog nooit het geval geweest was. Dien nacht koj^ilemand in de .stille zöne” een oog dicht doen. De Minister van Economische Zaken heeft de indertijd Ingestelde commissie voor het in stellen van een onderzoek naar de oorzaken van den ongunstlgen toestand, waarin het trawl- vlzacherUbedrjjf te IJmulden verkeert en die tot opdracht had omtrent de uitkomsten van dat onderzoek verslag uit te brengen en daarbU zoo mogelijk de middelen aan te geven, welke zouden kunnen worden aangewend tot ver betering van dat bedrUf. ontbonden, onder dankbetuiging voor de door haar bewezen be langrijke diensten. In deze commissie was benoemd tot lid en voorzitter de heer R. O. RUkens, laatstelijk tot leden de heeren A. B Brouwer, W Drop, dr. L O. Kortenhorst, mr. M. de Mos en J. Polder man, en tot •ecretar’z de heer M K Hotstede I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 4