PER VLIEGMACHINE DE WERELD ROND Sïet u&Aaal oan den day QyflNTI V Nieuwe titels voor D prins George I DE HERTOG VAN KENT 4 NEII LYNDON ONTSNAPT MAANDAG 22 OCTOBER 1934 het luchtruim Praagach koor Zingende onderwijzer» «- Hans Makart nd Luxe winkel te Moskou I Peers van koninklijken bloede DOOR VICTOR BRIDGES :t it tg Alle a bonne’s ongevallen vërsakord Nog voor ziin a.». huwelijk zal nieuwe hertog zitting nemen in het Hoogerhui» I De tchilder van het fin-de~eiècle i Overwinnaar van AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERUJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL Nieuwe luchthavena in Mandsjoekwo rondom tn door oü varna» van een HOOFDSTUK IX NEIL LYNDON OK MAN MET HET LITTEEKEN vroeger gevangene te Prtneetewn. ik MUn met MU u niet 30. Ik tuun het kaartje aan en las: SIR GEORGE FRINTON. P. O. hem ernstig de hand en ant- my een heel groote eer ■al voor groote Wordt vervolgd. F ;>>i bi rt it Rusland Servle zichtlg soort zich Oom Sydney knoopte than* onderhandeUn- gen aan over den koop van het vliegtuig en weldra was de zaak beklonken De geheele stad was feestelijk versierd ter eere van de geslaagde expeditie en aan den havenkant stonden ver schillende Journalisten en fotografen. Inderdaad vlogen bü aankomst te Nome twee vliegtuigen ter begroeting over den onderaeeer Een der vliegtuigen was het eigendom van den heer Wbod. dus dat kwam prachtig uit. de iet 11e im kte Daarop kwam de heer Wood de comman dant mij zelf vertellen, dat er een huldigings- plan bestond, zoodra we In Nome «ouden zün aangekomen Ik voelde hier echter bitter wei nig voor en vertelde dit aan den commandant Deze zei echter dat ik hun het leven haj gered toen ik in mijn duikerpak de boegspriet van den onderzee#r had losgemaakt - Daarop ver telde ik hem dat hu ons had gered door ons aan boord van zijn onderzeeboot te nemen, zoodat we dus quitte waren en daarbij bleef het. Ik voelde er meer voor om weer samen met Oom Sydney In een vliegtuig op nieuwe avonturen uit te trekken. '.t •ee en er m Eensklaps verstomde het geluid van den mo- illie op IrU- iter illks Het i t is >abU af- ist- ind sk- nd er- re- a 5 Prof. Metod DólezU, de dirigent van het koor der Praagtche Onderwatert bekend leden ik vroeger dikwijls had gehoord. hem nooit persoonlijk ontmoet toen opkwam, voegde ik *r aan toe: bagage.” vlammen uit de schoten, niet iijDiHilnniMDji));'’ ■V)>>V'VJ3 >.VA (Linkerhelft voa hei bord wtt; rechter- hoMi roede r a a d mei jtood doorge- S «troepte swer- toP)—Aande recht er sljde De llaker-Jdor .treat I» rtr.etheHt tolparkooroe du» vrij. varbodee voort zonder noemenswaardige voorvallen We hadden de Berlngstraat reeds bereikt en zouden weldra te Nome zUn. Het viel me thans op dat er aan boord een eigenaardige stemming heerschte. Telkens ontdekte ik dat men mu heimelijk lachend aankeek. Ik vroeg er Oom Sydney eens naar en deze vertelde dat men mü by aankomst wilde huldigen. „Niets daarvan", riep Ik uit. ..Waarom moet ik gehuldigd worden, wat heb ik gedaan.” Maar Oom lachte eens en zei niets. De heer Wood vertelde daarop dat hü te Nome een eigen vliegtuig had. bestemd om de copie van zUn reisverhaal naar een der grootste Amerlkaansche bladen te vervoeren Indien echter het blad zelf een eigen vliegtuig met Journalisten stuurde, dan kon Oom Sydney zijn toestel voor een schappelijk prüsje overuemen. Te Mossskou is een .Juxe winkel” geopend, de eerste van een aantal winkels, waar ds inwo ners van Moskou kaviaar, wijnen en andere delicatessen kunnen koopen Op den dag der opening trokken 35.000 men schep voorbU de toonbanken om naar de levens middelen te kijken, die zü sedert soovele jaren niet meer hadden gezien Het aantal koopen was ecter gering, daar de prijzen zeer hoog zijn. De winkel, die eens behoorde aan een rijk koopman uit de dagen van het csarenrijk. is in zijn vroegere glorie van vergulde en kristallen kandelaars hersteld. Men kan er potten kaviaar koopen, 50 soorten brood, hammen en pasteitjes. 38 soorten kaas, champagne en de beste wünen van Georgië en den Kaukasus. ..waarom het mü de zaak in kwestie en 3den October is het vUftlg jaar gele den. dat Hans Mai art in Weenen ge storven is. Deze stad heeft sedert dien tUd om geen kunstenaar meer zoo diep ge treurd. Met Hans Makart was er voor Weenen meer weggegaan dan een schilder. n.L eer. lieveling, de drager der gecachte van, het toen nieuwe, Weenen, een personificatie van den wil dezer stad, die zich in de jaren van 1870 1880 in een buitengewonen opbloei opnieuw had getooid En toen Makart. de beminde dictator der stad, in 1879 bij de zllyeuen btutloft van Franz Josef aan het hoofd van den feestoptocht te paard over den Ring reed had zün leven zich vervuld; toen had Makart het prachtigste zijner schilderwerken in de werkelükheid omge zet en was er zelf het middelpunt van. Makart was de exponent van een tijdperk. HU doordrong niet alleen de kunst. hü door drong ook het leven van alledag En de kleine en de groote wereld lag aan zijn voeten Men had rijn schlldersvorst, die zich met een Rem- brsndtschen pronk omgaf. een pronk, die mee tuimelde in den tuimel van *n oververzadigd le ven. Geen salon, geen kamertje «onder de Ma- kart-boeket met zijn grassen en pluimen. In herfstachtige kleuren; geen mooie vrouw zon der den roodachtlgen glans in het haar, dien Makart, volgens Titiaan, voorschresf. En daar de schilderkunst zich met geschiedenis en al legorie bezighield, kwamen ze ook bü Makart op het tooneel: de konlngen en godinnen, de triomftochten en al het symbolische gedoe. Zoo wilde het de tijd Makart wi 1de echter ook de kleur, den gloed, de stof, bet vleeach. En zoo schiep hü. de vlammende colorist, de mo numentale decorateur, al zijn kolossale schil derwerken, nu eens historiserend, dan weer al- legorieerend, maar altijd verzot op den klturigen glans. altUd schilder, altijd een feesteUjk ar rangeur. Soms Is het slechts een kleine groep, een nietigheid, die hem aanlokt en die hij met meesterschap uitvoert; rondom groeit dan vluchtig, dat, wat de rijd verlangt. De kleuren werden dof en vaal en met hun glans verwelkte ook zijn roem. Maar er zijn kleinere werken, vaak slechts studies, welker onvergankelijk coloiiet het groote mees terschap van Makart's penseel, de kleurenroes van zUn palet, boven allen twUfe) verheven zün. Daar zijn vrouwenportretten, die uit een fluweelachtig donker in een fijn geaderd, door- schUnend Incarnaat oplichten en die zich waar dig naast de edelste Engelsche. Vlaamsche en Italiaansche werken kunnen plaatsen. Hoe had de kleine, zwygzame man uit Salz burg. die naar Weenen was gekomen, alles, wat hem innerlijk bewoog anders kunnen zeg gen. dan in gelUkenls, zinbeeld en geschiedenis van zün tüd? En hU was zóó sterk, dat zijn vorm den Inhoud brak; mythologie en geschie denis werden tot een voorwendsel, een folie, verlaagd terwille van de zinnelijkheid zUner kleuren en den grooten opzet zUner decoratie ve visioenen Maar toch ligt over al dit weel derige genieten al te dikwijls de schaduw der Vanitas. de sombere glans van een oegrafenls- pronk. De tüd is vervuld, het hoogtepunt over schreden. Fin de siècle. Er waalt een koelere wind. Nu, vUftlg jaren later, ligt een kleine eeuwig heid tusschen de uiterlijke pracht van toen en de nuchterheid van het beden. Makart stierf jong, vier en twintig jaar ou<L Maar toch niet vroeg genoyg, om niet meer naar het afklin ken van zijn leven te behoeven te Justeren HU was als een meteoor, die kwam en verdween en die, nu men hem minder haat en bemint, terugkeert. HU is het Weenen van bet eind der 19de eeuw. Maar hü is tevens de Oosten rijker vol levensvreugde, overschaduwd door die resignatie, welke door haar gedempten mol toon de levensmelodie afrondt en die het don ker is. waardoor het licht beter uitkomt Zoo dringt zich ook inneriyk steeds weer een ver gelijk met Mozart op. die evenals Makart in het feestelUke Salzburg geboren, jor.g in Wee nen ia gestorven: die ook het leven genoot en toch den smartbeker moest uitdrinken, zün lot vervullend door een onge’ooflUke scheppings kracht. Het werk^dezer be.de kunstenaars legt een eeuwige getuigenis af van den levenslust en het levensleed der Ooatenryksche menschen. DR. HFRBERT STIPTER aanbrengen aan de bestaande terreinen. Zoo Is men voornemens een nieuw radiostation voor de luchtvaart te bouwen, dat 5000 pond st. moet kosten en 1 nieuwe vliegveld te voorzien van zoeklichten voor'nachtvllegen, ten koste van 2000 pond. Tevens wil men tusschen Dairen en Antoeng Seinposten plaatsen. Blijkbaar verloor ik als bron van nieuws Iets van mün eerste trischheid. Het laatste gedeelte van de reis, vanaf Maidenhead, scheen mu eindeloos lang. Een van opgewonden rusteloosheid maakte van mU meester, naarmate wy Londen naderden en ik zag de velden en de huizen voorbUsnellen met een ongeduld, dat ik aauwe- Ujks kon bedwingen WU vlogen door Hanwell en Acton en plot seling rees het gevaaarte van de Wormwood- Schubbs-gevangenis op in de groeiende sche mering rechts van de spoorlUn Daar had ik mijn tüd van afzondering uitgezeten, zes verschrikkelUke maanden van eenzame op sluiting die zelfs Princetown of Portland tot een welkome en aangename afwisseling maak ten BU het gezicht van deze verderfelUke plaats rees al mUn vroegere bitterheid weer in mU op. Een oogenbllk zelfs scheen mUn rrUheld haar genot te verliesen en ik zat te staren naar die grimmige dikke muren, terwUl mUn handen zich tot vuisten balden en afkeer in mU opkwam. hooge vriend, Sir George Frinton, z|Jn bagage bU elkaar te leggen. Ik had Juist den tijd, weer geheel tor müzelf te komen voor de trein stopte. Uit de rij van wachtentde kruiers stapte er een op onzen coupé toe en opende het portier. HU was op het pun^ den koffer van mUn reisgenoot te grUpen, toen deze hem daarvan terug hield. „U kunt dezen heer helpen." sei bij; ,jnUn eigen bediende is op het perron.” Daarna ..Het maakt e konlng heeft Mn zUn jongsten loon, J prins George, de waardigheden verleend van Baron Downpatrick. Graaf van St. Andrews en Hertog van Kent. De prins die binnenkort in het huwelük zal treden met prin ses Marina van Griekenland, voert aldus een lerschen. een Schotschen en een Engelschen Utel. Het is steeds gebruik geweest dat de zonen der Britsche souverelnén. wanneer zu zekeren leeftüd bereikt hadden of in het huwelUk zou den treden, tot een „peerage” verheven werden, en'wel tot een drievoudig peerage, waardoor ■U niet alleen tot den Engelschen. maar ook tot den Schotschen en den lerschen erfelUken adel kwamen te behooren. De drie .Jongere sonen" des konlngs zUn thans allen Engelsche hertogen; de Hertog van York en prins George zUn bovendien Schotsche graven en lersche oa- ronnen. daarentegen is de Hertog van Glou cester een lersche graaf en een Schotsche baron. Zonen van den souvereln hebben niet steeds' een Engelsche. doch ooit, wel een lersche of Schotsche waardigheid als hoogsten titel gevoerd, b.v. de thans nog in leven zUnde her tog van Connaught, de oom des konlngs en een zoon van koningin Victoria. De prinsentitel is in Engeland uitsluitend een beleefdheids- of geboortetltel, maar verzekert op zich zelf geen bjzonderen rang. Een prins is geen „peer", en beeft dus niet zitting «n het Hoogerhulz alvorens hU, gelük thans prins George, in den hoogen erfelUken adel verheven wordt. Hiermede is het feit dat de troonopvolger als hoogsten Utel dien van ..prins van Wales' voert, slechts schUnbMr in strijd. Het woord immers heeft hier een geheel andere beteekenls, u> sou In het Nederlandsch dan ook veel Juister vertaald worden door „vorst". De vorstentltel evenwel is niet adellUk. doch koninklUk. en verzekert den drager dus geen toegang tot het Hoogarhuis. De Prins van Wales is „pe»r" doordat hU bovendien de hertogelUke, grafelijke en baronale titels voert, welke voor den troon opvolger zun weggelegd. De nieuwe Hertog zal vóór zUn op 29 No vember vastgesteld huwelUk zUn zitting in het Hoogerhuis nog innemen. Evenals andere nteu- ■e peers zal h|) .geïntroduceerd" worden door twee leden van het Huls; tn dit geval evenwel sullen die leden door den konlng zelf aange wezen worden. De peers van koninklijken bloede wonen de zittingen van het Hoogerhuis slechte zelden bU en nemen nooit deel Mn debatten wMrbU par tijpolitiek betrokken is. TerwUl de hertogelUke titels Tan den konlng en van diens andere sonen van zeer ouden da tum zUn. dagteekent die welke Mn prins George toegekend is uit betrekkelUk modernen tUd Een graaf van Kent werd reeds door Willem den noegen van zün gezicht te zien, wanneer hU het lezen zou: moeite bedwingend, verborg mUn blükbare verlegenheid achter een ilclite buiging. •Jlct was heel dom van mü, dat Het koor F. 8. P. U., het vermaarde ensemble van PrMgache onderwijzers dat een tournèe door Nederland komt maken, heeft in 1912 een van zün grootste triomfen gevierd te Parijs. Het koor zegevierde over een enorm aantel me dedingers, tezamen geroepen uit de meest uit- 1 eenloopende landen van Europa en Amerika en behMlde den eersten prüs. evenals den prUs die gegeven werd door den president van de repu- blik. de Grand Prix. Behalve met deze pryzen werd het koor nog vereerd met een buzonderen prüs. verstrekt door de jury, een waardevolle Umoges-vaas. die bet opschrift droeg: „voor de hoogste artistieke verdienste”; aan t koor werd ook een gouden krans aangeboden. De pesident van den sangwedstrüd.Alphonse Deville, ultte zich als volgt; „Uw koor was het sieraad van onzen wedstrijd en er was geen koor aoo vol maakt als het uwe.” Camille Saint-Saéns. de beschermheer van den wedstrijd en lid van de jury, zeide: „U bent ar- tisten van den hoogsten rang. Ik zal u de eerste compositie, die ik voor een koor schrijft, wüden. Het zal heel moellük zUn. U zingt zoo goed, dat ik geen ander op een gelüke lün met u kan stellen, na wat ik ge hoord heb, heb ik den indruk gekregen, dat niets u ónmogelijk is." Claude Debussy verzocht daarna om mo derne Tsjechische com posities te hoeren. De bekende componist volg de de uitvoering van een werk van V. Novik, ..De Ballade op de VAh Rivier”, met de parti tuur In handen HU verbaasde zich over de moeilükheld en zeide ten slotte: „Ik had geen Idee, dat een zoo moellük geschreven werk uit gevoerd kon worden.” De Parüsche zangwed- strUd was tot toen de grootste onderneming vin dien Mrd. In bet comité waren onder an- bulgin herkende van uw portretten.' Dit compliment behaagde hem blUkbaar. want hü lachte mü stralend toe „U begrüpt nu," zei hü, volkomen onmogelük Is over te spreken." Ik boog opnieuw Ik begreep het in het geheel niet, maar hU sprak op een toon, alsof het zoo duidelük was. oat Ik het beter vond het onderwerp te laten varen. Wü spraken nog over enkele andere dingen: daarna verdiepten wü ons weer In onze kran ten Ik kan niet zeggen, dat Ik de müne met groote belangstelling volgde; ik was te zeer met mün eigen zaken bezig om veel belang te kunnen stellen In wat ik las. Ik sag alleen, dat wü In een vrU gespannen verhouding tot waren gekomen over het lot van en dat een welmeenend maar kort- anarchist zonder succes een aanslag had gepleegd op den president van de Ameri- kaanache Staaltrust. Over müself kon ik niets vinden, dsn een korte mededeellng. dat ik nog in vrijheid was l r êssMssessBSsssssm»»»»»*»»»»»’»’»’ mengd. ontbrandde. Enkele minuten later ratelden de persen der groote dagbladen. Tezelldertüd zat de haven meester van het vliegveld te Melbourne stom verbaasd te staren op een telegram, dat zoojuist was ontvangen A ..Raketvllegtuig neemt deel Mlldenhall.” Intuaschen vloog de Hollandsche Douglas- machine met groote snelheid zün doel tege moet. op ongeveer 50 meter gevolgd door den „Pander jager” Plotseling stootte de bestuurder zün mede- piloot, die door het raampje naar de glinste rende zee onder hen keek, heftig aan. Deze opgeschrokken, keek m de door zün collega aangewezen richting HU kon een kreet van ver bazing niet onderdrukken, want daar hoog bo ven hen vloog een oogenschunlUk brandende machine met groote snelheid voort. Stomverbaasd haalde de piloot zün schouders op. Daar tikte het telesraaftoeatel. MachlnMl schreef de piloot de woorden op. Plotseling drong de beteekenls der boodschap tot hem door en zacht tusschen zün tanden fluitend schoof hü het papiertje naar zün coUega toe peze kreeg een nog verbaasder uitdrukking op zün gezicht csn hü reeds had. want voor hem op het vodje papier geknabbeld, stond te lezen: .Raketvllegtuig neemt deel Mlldenhall.” Cor Tenope had intuaschen reeds een voor sprong verkregen, dien hü gestadig vergrootte Volkomen op zün gemak vloog hü daar hoog In de lucht in zün „Bol-rklst”. zooals hü rijn vliegtuig genoemd had, zün doel tegemoet. Na eenlge uren was hü Bagdad geklasseerd. Spoedig was ook Allahabad achter den rug. Singapore en Darwin volgden snel op de lü»t der overwonnenen Overal bracht het toestel de menschen In verbaring. Velen waren In de mea ning dat een meteoorsteen langs het firmament suisde, temeer daar de vorm der machine niet duidelük te onderscheiden was. vanwege de enorme hoogte Ook de luchthaven Charlevllle lag nu achter hem. Naarmate het einddoel naderde werd hü ner veuzer. Het 90“ een glorieus oogenbllk zün zoo dra hü als eerste op het vliegveld sou neer dalen De naam der Hollandsche luchtvMrt zou meer dan ooit gevestigd zün. Ingespannen keek Tenope voor zich uit Een kreet van vreugde ontsnapte hem DMr lag het vliegveld voor hem blinkend in bet licht van ettelüke zoeklichten, die den duisteren nacht in klaarlichten dag veranderden. Snel naderde hü het helverlichte vlak. HU sloot den gastoevoer af en zette den motor aan. Sputterend maakte de propeller een paar slagen en stopte toen weer. Een sissend geluid achter hem deed hem zün hoofd om wenden. De adem stokte nem HU slaakte een angst kreet. want hek achterstuk van het vliegtuig had door de grootte hitte, veroorzaakt door de brandende gassen, vlam gevat en zoo vloog hü nu als een brandende toorts in den donkeren nacht het einddoel tegemoet. Zou hu nog in- tüds kunnen dalen? In een stellen duik schoot hü naar beneden Achter hem hoorde hü de vlammen loeien. Het geluld klonk hem als een doodsgezang In de ooren. Langzaam vermin derde hü de helling. Nog honderd meter Hü keek achter zich en zag hoe de vlammen snel naderden. Ondraag- lük heet was het nu In de cabine Het zweet gutste hem langs bet geiMt. VMg zag hü beneden zich een groote menigte, die In ontzeMing naar boven staarde. Hü had nu al zün kracht naodlg om de ma chine in bedwang te houden. Nog één oogen bllk en hü zou zün graf in de vlammen vinden, reeds waren deze hem tot op een meter af stand genaderd Zoo ver gekomen liet Mynheer Dtbbes. ren tenier van beroep, zyn pen even rusten. Op hetzelfde oogenbllk weerklonk de basstem van zün dierbare wederhelft: ..Schel nu maar uit met dat malle verhaaltje Theo. De redacteur smut het toch weer in de prullenmand!" wendde hü zich tot mü cn selde doet mü genoegen, met u kennis ge- te hebben Ik vertrouw dat wil het wederzüdsche genoegen zullen hebben, elkander terug te zien.” inkoopen kostten nogal wa> Ud. Ik had verscheidene dingen noodlg en daar het McMurtries geld was. wMrmee Ik de taxi betaalde, sag Ik geen reden om mü te haasten Ik liet bu verschillende winkels «toppen en schafte mü een kleine, doch zorgvuldig gekoaen garderobe aan. terwUl ik mü Intusschen nog van sigaren, een paar schoenen en sen presen tabelen Homburg-hoad voorsag. Toen ik ten slotte büna tweehonderd gulden had besteed, scheen mü dit ongeveer ds grens voor een kapitalist van zeshonderd gulden. Ik keerde dus naar de taxi terug en beval den chaufféUr. mü naar het adres te rijden dat McMurtrie mü gegeven had. was een buurt van Londen, die Ik maar weinig met mün besovk had en Ik wist in het geheel niet, WMr VeroverMr gecreèerd. en de Utel, die herhasl- delük uitstierf, werd tot het einde der Middel eeuwen toe steeds opnieuw verleend. De hertogelUke titel van Kent evenwel was- nog slechts door één persoon gevoerd en wel door Edward, den vierden zoon van George III, den vader van koningin Victoria. De hertog van Kent stierf in 1820 zander m&n- nelüke nakomelingen, zoodat ook de titel ult- sUerf. Prinses Marina kwam de vorige maand van Frankrük n*»r Engeland over aan boord van de kanaalboot ..Duchess of Kent" en dit gaf aanleiding tot de thans verwezenlükte voorspel ling dat zü weldra denzelfden titel zou voeren als de moeder van koningin Victoria De konlng Is Hertog van Lancaster een titel die sinds Hendrik VII Mn de kroon is ver bonden. De oudste zoon van den konlng wordt Hertog van Cornwall zoodra zün vader den troon bestügt; dit Is dus de elgenlüke Utel van den troonopvolger. Prins of Wales wordt hü eerst na op het kasteel te Carnarvon Ingehul digd te zün, en dit gebeurt vMk eerst gerulmen tüd nadat zün vader de regeering aanvaard heeft. Pimlico vroeger vereerd Edith Terrace lag. Da chauffeur echter scheen beter op de hoogte te zün; hü bracht mü rechtastreeks naar Victoria en boog daar links van het station af in een buurt van trieste traten en pleinen, die alle het troostelooee uiterlük hadden van betere dagen gekend te hebben Zoo mogelük was Edith Terrace nor trooe- telooozer dan de rest Het bestond uit een dubbele rij van onheilspellend ullzlenoe hui- Ik drukte woordde. „Het zün.” Vsn alle onbewuste voorspellingen, die ge- ult worden, was dit een van de weinige, die nauwkeurig worden vervuld Voorgegaan door den kruier, die mün koffer droeg, liep ik het perron over naar een taxi. „WMrheen, münheer?" vroeg de chauffeur „Langzaam door de Oxfordstreet.” ant woordde ik. „Ik moet in enkele winkels zün.'* De man zette zün machine «an en langzaam begon mün eerste tocht sinds jaren door Lon den. Ik leunde achterover in een hoek en ademde diep en kostelük. Ik was In Londen eindelijk tn Londen en wten deae woor den niet den indruk geven van de opgewon den voldoening, die mü vervulde, moet een t angaaam rolde de ochtendnevel voort I over het vliegveld Mlldenhall. De stralen der opkomende zon scheurden het mlst- gordün aan flarden Alles wees er op dat het een prachtige herfstdag zou worden. Op het vliegveld was men druk in de weer Mecaniciens liepen af en Mn. Hangardeuren rolden open. Werklieden haalden de vliegtuigen uit de loodsen. Groote en kleine machines. Eén- en tweedekkers. Een groote Farman-ma- chlne werd broederlyk opgesteld naast een „Havilland Cornet”. Heden zou de start plaats vinden van de LC'ndenMelbourne race. Over eenlge uren zouden een aantal dappere piloten onderling den strüd aanbinden. Al hun kunnen souden zü geven, om mMr als nummer één neer te strü- ken op het vliegveld van Melbourne. Op het veld heerschte een groote bedrüvig- heid. Alle vliegtuigen, die deel zouden nemen Mn de vlucht, ‘stonden voor de hangars op gesteld. Hier werd er nog een van benzine voor zien Daar werd reeds de propeller aangeslagen van een Bellanca-ééndekker Een der toestellen zette zich In beweging en verhief rich, na even getaxied te hebben, gra cieus in de lucht, wasu* het boven het vliegveld bleef rondcirkelen. Nu werd het spreekwoord bewaarheid: .Als er één schaap over de brug Is. volgen er meer.” De een na de ander stegen de machines op. Daar ging de Farman-machine de lucht In. op den vost of beter gezegd op den staart gevolgd door den „Panderjager", één der Hollandsche deelnemers. By het gericht der rierlüke ma chine ging «en luid gejuich op uit een groep Hollandsche supporters. Het oorverdoovend geronk der boven Mllden- hall cirkelende vliegtuigen mMkte den men schen het spreken onmogelük. Daar steeg de Amerlkaansche Douglas- machlne, waarmede Nederland zou deelnemen, op. Snel taxiede het vliegtuig over het terrein, om vervólgens als ’tvware met een sprong het luchtruim in te schieten. Op het terrein scheen Iets niet in orde te zün De leden der startcommissie Stonden druk met elkaar te jxaten De toeschouwers bemerk ten spoedig dat er Iets gaande was en dra deed het nieuws de ronde dat een der deelnemers nog niet gearriveerd was. De Hollander. Car Tenope,' die voor zün vliegtuig een aparten hangar had gereserveerd, was nog niet komen opdagen Na onderlinge beraadslaging besloot men het startsein mMr te geven. Het licht van den seintoren flitste aan en onder oorverdoovend geronk vlogen de machines voor het laatst over het vliegveld Een donderend gejubel steeg uit de menigte op. toen daar, hoog boven hen. die koene mannen hun tocht aanvingen. De machines waren nog niet uit het gericht verdjgenen, toen een slanke gestalte, gekleed in overall, schuins het terrein overriak en af stevende op hangar F., waar het vliegtuig van den Hollander Tenope was opgeborgen. De ge heele startcommisrie liep met haastige schreden op den avlateur toe. want deze was het, die aoodgemoedereerd de loods ontsloot en met de hulp van eenlge mecaniciens het vliegtuig nMr bulten rolde. Langzaam klom hü In de cabine. Hü wisselde nog eanige woorden met de leden der startcommissie. schudde één van hen de hand en sloot vervolgens de cabine Stomver baasd stond het publiek te kuken toen het toe stel. nadat de propeller ronkend aansloeg, lang zaam over het terrein voortrolde. Moest die kist deelnemen Mn de LondenMelbourne race? Hü zou In geen maand zün doel berei ken. WMrvoor dienden In 's hemelsnaam die gekke witte buizen, die op het dek der vleugels en bü het uiteinde van den romp waren aan gebracht? Met een matig gangetje koos de machine het luchtruim. Kennen onder het publiek waren vol bewon dering voor de prachtige stroomljn van het toestel. mMr schudden hun hoofden, wanneer men hun meenlng omtrent den motor vroeg, want o, aoo langzaam cirkelde het vliegtuig boven de hoofden der toeschouwers. tor. Het publiek stond gespannen naar boven te staren. Zou er iets Mn de hand zün? Reeds was het aantal toeren van den propeller sterk verminderd. Een kreet steeg op uit d< ,nenlgte. toen plot seling aan weerszüden van 3en staart, atanede uit de randen der vleugels vurige tongen sche nen te schieten, wat gepaard ging met een oor verdoovend geloei. Wat was er gebeurd, stond de machine in brand? Deze vrees verdween spoedig, want toen het vliegtuig melj een ont- aettende snelheid schuin omhoog schoot om in de wolken te verdwijnen, begreep men dat het een soort raketvllegtuig was. dat aoo juist zün groote reis had aangevangen. Ik zeg. een soort raketvllegtuig, want de welke buizen werden veroorzaakt door raketten maar door een soort gas. dat. met zuurstof ver zen, die uit den tüd schenen te zün en wmt- van bü de meest» de oorspronkelyke bepleis tering sinds lang was afgechllferd. Het was er uiterst kalm, want In de geheele lengte zagen wü slechte een man. die onder een lan taarn een slgarette stond Mn te steken. Hü keek op, toen wü voorbüreden en gedurende een oogenbllk zag ik duidelük aün gezicht. Op een lltteeken aan aün wang na. leek hü merk waardig veel op een van ds bewakers van Princetown; ik denk, dat om dese ‘eden dat overigens onbelangrijke feit zich tn mün herin nering prentte. Wü hielden stU voor No. 3. waar ik een stoep van enkele, met zeer onaerhouden treden opging en hard aan da bel trok, die in «en toestand van verval verkeerde. Na een oogen- blik hoorde ik het geluld van schuifelende voetstappen; toen ging de deur open en een kleine, grspptg uitetende oude dame stond mü op den drempel aan te küken „Hoe rnMkt u bel?" vroeg ik. JJ bent zeker juffrouw Oldbury?" Zü antwoordde als het ware met schokken. „Ja. münheer. Ik ben juffrouw Oldbury en u bent de münheer. dien Ik verwacht? De mijn heer van dokter McMurtrie?' Dit wm eü accurate, ofschoon weinig vlei ende beschrüvng van muself, ik snikte an sel: .Ja, dat Is tn orde. Ik ben Nicholson. ,JKn toen de swMr beladen chauffeur <te stoep opkwam, voegde ik »r aan toe: „En dit K mün even groot tekort aan begrip iiebben als de directeur van een gevangenis. The Referm Club. Thans herinnerde Ik mü hem. HU was •en tamelük bekend politicus, oen van de conservatieve leden van de liberale partü. wiens nakm Ik had hem nooit persoonlijk ontmoet en kende hem slechte van enkele portretten en caricaturen K«n oogenbllk bleef ik swUren, strijdend tegen een sterken Mndrang om te lachen. Er was iets uiterst vermskelüks In de gedachte dat ik hier op de meest plezierige manier met een welbekend politicus beleefdheden zat te wisselen, terwül Scotland Yard en de RUkA- poliue hun hersens Aftobden over mün ver- dwüntng. Het was Jammer, dat ik hem geen kaartje Jpta mezelf kon teruggeven louter om het ge- Ult deae minder Mngename overdenkingen werd ik gewekt door een plotseling licht- schünsel en een verward geluld Mn ween kanten van den trein. Ik ging rechtop zitten, met büna het schuldige gevoel dat ik op het punt geweest was. müself te verreden; toen liet ik het venster neer en bemerkte dat wü het Psddlngton-statlon binnenstoomden In den anderen hoek van den wagon begon mün deren; Massenet. d'Indy, Charpentier, Puccini, Elgar en anderen. Het concert door het koor gegeven te Wee nen in 1813. werd door de Weensche pers toege juicht als een triomf van Tsjechische muziek. De „Zeil” schreef: ..bet orkest speelde de over ture van Wagner's Meistersinger, waarna de werkejijke meesters van den sang verschenen. Onder de aanwezigen bevond ^ch de eerbied waardige Goldmark, die voor de eerste maal zün koorwerk „Kalmte op Zee” hoorde, dat lang ge leden geschreven was op Goethe's woorden De pers schreef hierover: „het was noodlg. dat de Tsjechische leeraren kwamen opdat Weenen het werk kon booren van baar beroemden com ponist." In den loop van hetzelfde Jaar ondernam het koor een tournée door Frankrük. België, Luxemburg en Duitschland. Fransche. Engelsche en Duitsche bladen. In totaal ca. 120. publiceer den de gunstigste crltieken over de resultaten en het koor ontving vele artistieke gedenkpen ningen en medailles van de autoriteiten van Pa- rüs, Brussel, Rüssel, Luik en Namen M Ravel, de bekende componist, ulUe zich bü die gele genheid als volgt: „de Praagsche leeraren vor- ‘men een koor, waarvan men tot nu toe tever geefs droomde.” Ook de reis naar Amerika werd een groot succes. oo dit blad ztln Insevolge da ver«ekaring»voorw»»rdan tegen f bü levanslsnga geheele ongaachlkthald t »t werken door f '7C(\ bü ongeval mat Z 9C/) *>U verllee van aan hand f 1 9C aü verllea van een Z Cft bü een breuk ven Z J/l by verllee ven Ts ongevallen verMkerd root een der volgenae ultkeerln.gen E verMee ven belde armen, belde beenen of beid» oog»n f r doodcltykan afloop een voet ot een oog* A luim of wyevinger Z «J(/.~been of ertnl anderen vinger i. r De ontwikkeling van de luchtvMrt in Mand- sjoekwo en van de luchtdlenstgn met Japan maken den aanleg van een nieuwe, moderne luchthaven noodlg. waartoe de voorbereidingen begonnen zün. Behalve een nieuw vliegveld, dat 12.500 pond sterling zal kosten en waarvan de aanleg drie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 7