PER VLIEGMACHINE DE WERELD ROND
Sïet u&Aaal oan den day
QyflNTI
V
Nieuwe titels
voor
D
prins George
I
DE HERTOG VAN KENT
4
NEII
LYNDON
ONTSNAPT
MAANDAG 22 OCTOBER 1934
het luchtruim
Praagach koor
Zingende onderwijzer»
«-
Hans Makart
nd
Luxe winkel te Moskou
I
Peers van koninklijken
bloede
DOOR
VICTOR
BRIDGES
:t
it
tg
Alle a bonne’s ongevallen vërsakord
Nog voor ziin a.». huwelijk zal
nieuwe hertog zitting nemen
in het Hoogerhui»
I
De tchilder van het fin-de~eiècle
i Overwinnaar van
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERUJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
Nieuwe luchthavena in
Mandsjoekwo
rondom
tn
door
oü varna» van een
HOOFDSTUK IX
NEIL LYNDON
OK MAN MET HET LITTEEKEN
vroeger gevangene te Prtneetewn.
ik
MUn
met
MU
u niet
30.
Ik tuun het kaartje aan en las:
SIR GEORGE FRINTON. P. O.
hem ernstig de hand en ant-
my een heel groote eer
■al
voor
groote
Wordt vervolgd.
F
;>>i
bi
rt
it
Rusland
Servle
zichtlg
soort
zich
Oom Sydney knoopte than* onderhandeUn-
gen aan over den koop van het vliegtuig en
weldra was de zaak beklonken De geheele stad
was feestelijk versierd ter eere van de geslaagde
expeditie en aan den havenkant stonden ver
schillende Journalisten en fotografen.
Inderdaad vlogen bü aankomst te Nome twee
vliegtuigen ter begroeting over den onderaeeer
Een der vliegtuigen was het eigendom van den
heer Wbod. dus dat kwam prachtig uit.
de
iet
11e
im
kte
Daarop kwam de heer Wood de comman
dant mij zelf vertellen, dat er een huldigings-
plan bestond, zoodra we In Nome «ouden zün
aangekomen Ik voelde hier echter bitter wei
nig voor en vertelde dit aan den commandant
Deze zei echter dat ik hun het leven haj gered
toen ik in mijn duikerpak de boegspriet van
den onderzee#r had losgemaakt - Daarop ver
telde ik hem dat hu ons had gered door ons aan
boord van zijn onderzeeboot te nemen, zoodat
we dus quitte waren en daarbij bleef het. Ik
voelde er meer voor om weer samen met Oom
Sydney In een vliegtuig op nieuwe avonturen
uit te trekken.
'.t
•ee
en
er
m
Eensklaps verstomde het geluid van den mo-
illie
op
IrU-
iter
illks
Het
i
t is
>abU
af-
ist-
ind
sk-
nd
er-
re-
a
5
Prof. Metod DólezU,
de dirigent van het
koor der Praagtche
Onderwatert
bekend
leden
ik vroeger dikwijls had gehoord.
hem nooit persoonlijk ontmoet
toen
opkwam, voegde ik *r aan toe:
bagage.”
vlammen
uit de
schoten,
niet
iijDiHilnniMDji));'’
■V)>>V'VJ3
>.VA
(Linkerhelft
voa hei bord
wtt; rechter-
hoMi roede
r a a d mei
jtood doorge-
S «troepte swer-
toP)—Aande
recht er sljde
De llaker-Jdor .treat I»
rtr.etheHt tolparkooroe
du» vrij. varbodee
voort zonder
noemenswaardige voorvallen We hadden de
Berlngstraat reeds bereikt en zouden weldra te
Nome zUn. Het viel me thans op dat er aan
boord een eigenaardige stemming heerschte.
Telkens ontdekte ik dat men mu heimelijk
lachend aankeek. Ik vroeg er Oom Sydney eens
naar en deze vertelde dat men mü by aankomst
wilde huldigen. „Niets daarvan", riep Ik uit.
..Waarom moet ik gehuldigd worden, wat heb
ik gedaan.” Maar Oom lachte eens en zei niets.
De heer Wood vertelde daarop dat hü te
Nome een eigen vliegtuig had. bestemd om de
copie van zUn reisverhaal naar een der grootste
Amerlkaansche bladen te vervoeren Indien
echter het blad zelf een eigen vliegtuig met
Journalisten stuurde, dan kon Oom Sydney zijn
toestel voor een schappelijk prüsje overuemen.
Te Mossskou is een .Juxe winkel” geopend, de
eerste van een aantal winkels, waar ds inwo
ners van Moskou kaviaar, wijnen en andere
delicatessen kunnen koopen
Op den dag der opening trokken 35.000 men
schep voorbU de toonbanken om naar de levens
middelen te kijken, die zü sedert soovele jaren
niet meer hadden gezien Het aantal koopen
was ecter gering, daar de prijzen zeer hoog zijn.
De winkel, die eens behoorde aan een rijk
koopman uit de dagen van het csarenrijk. is in
zijn vroegere glorie van vergulde en kristallen
kandelaars hersteld.
Men kan er potten kaviaar koopen, 50 soorten
brood, hammen en pasteitjes. 38 soorten kaas,
champagne en de beste wünen van Georgië en
den Kaukasus.
..waarom het mü
de zaak in kwestie
en 3den October is het vUftlg jaar gele
den. dat Hans Mai art in Weenen ge
storven is. Deze stad heeft sedert dien
tUd om geen kunstenaar meer zoo diep ge
treurd. Met Hans Makart was er voor Weenen
meer weggegaan dan een schilder. n.L eer.
lieveling, de drager der gecachte van, het toen
nieuwe, Weenen, een personificatie van den
wil dezer stad, die zich in de jaren van 1870
1880 in een buitengewonen opbloei opnieuw had
getooid En toen Makart. de beminde dictator
der stad, in 1879 bij de zllyeuen btutloft van
Franz Josef aan het hoofd van den feestoptocht
te paard over den Ring reed had zün leven
zich vervuld; toen had Makart het prachtigste
zijner schilderwerken in de werkelükheid omge
zet en was er zelf het middelpunt van.
Makart was de exponent van een tijdperk.
HU doordrong niet alleen de kunst. hü door
drong ook het leven van alledag En de kleine
en de groote wereld lag aan zijn voeten Men
had rijn schlldersvorst, die zich met een Rem-
brsndtschen pronk omgaf. een pronk, die mee
tuimelde in den tuimel van *n oververzadigd le
ven. Geen salon, geen kamertje «onder de Ma-
kart-boeket met zijn grassen en pluimen. In
herfstachtige kleuren; geen mooie vrouw zon
der den roodachtlgen glans in het haar, dien
Makart, volgens Titiaan, voorschresf. En daar
de schilderkunst zich met geschiedenis en al
legorie bezighield, kwamen ze ook bü Makart
op het tooneel: de konlngen en godinnen, de
triomftochten en al het symbolische gedoe.
Zoo wilde het de tijd Makart wi 1de echter ook
de kleur, den gloed, de stof, bet vleeach. En
zoo schiep hü. de vlammende colorist, de mo
numentale decorateur, al zijn kolossale schil
derwerken, nu eens historiserend, dan weer al-
legorieerend, maar altijd verzot op den klturigen
glans. altUd schilder, altijd een feesteUjk ar
rangeur. Soms Is het slechts een kleine groep,
een nietigheid, die hem aanlokt en die hij met
meesterschap uitvoert; rondom groeit dan
vluchtig, dat, wat de rijd verlangt.
De kleuren werden dof en vaal en met hun
glans verwelkte ook zijn roem. Maar er zijn
kleinere werken, vaak slechts studies,
welker onvergankelijk coloiiet het groote mees
terschap van Makart's penseel, de kleurenroes
van zUn palet, boven allen twUfe) verheven
zün. Daar zijn vrouwenportretten, die uit een
fluweelachtig donker in een fijn geaderd, door-
schUnend Incarnaat oplichten en die zich waar
dig naast de edelste Engelsche. Vlaamsche en
Italiaansche werken kunnen plaatsen.
Hoe had de kleine, zwygzame man uit Salz
burg. die naar Weenen was gekomen, alles,
wat hem innerlijk bewoog anders kunnen zeg
gen. dan in gelUkenls, zinbeeld en geschiedenis
van zün tüd? En hU was zóó sterk, dat zijn
vorm den Inhoud brak; mythologie en geschie
denis werden tot een voorwendsel, een folie,
verlaagd terwille van de zinnelijkheid zUner
kleuren en den grooten opzet zUner decoratie
ve visioenen Maar toch ligt over al dit weel
derige genieten al te dikwijls de schaduw der
Vanitas. de sombere glans van een oegrafenls-
pronk. De tüd is vervuld, het hoogtepunt over
schreden. Fin de siècle. Er waalt een koelere
wind.
Nu, vUftlg jaren later, ligt een kleine eeuwig
heid tusschen de uiterlijke pracht van toen en
de nuchterheid van het beden. Makart stierf
jong, vier en twintig jaar ou<L Maar toch niet
vroeg genoyg, om niet meer naar het afklin
ken van zijn leven te behoeven te Justeren HU
was als een meteoor, die kwam en verdween
en die, nu men hem minder haat en bemint,
terugkeert. HU is het Weenen van bet eind
der 19de eeuw. Maar hü is tevens de Oosten
rijker vol levensvreugde, overschaduwd door die
resignatie, welke door haar gedempten mol
toon de levensmelodie afrondt en die het don
ker is. waardoor het licht beter uitkomt Zoo
dringt zich ook inneriyk steeds weer een ver
gelijk met Mozart op. die evenals Makart in
het feestelUke Salzburg geboren, jor.g in Wee
nen ia gestorven: die ook het leven genoot en
toch den smartbeker moest uitdrinken, zün lot
vervullend door een onge’ooflUke scheppings
kracht. Het werk^dezer be.de kunstenaars legt
een eeuwige getuigenis af van den levenslust en
het levensleed der Ooatenryksche menschen.
DR. HFRBERT STIPTER
aanbrengen aan de bestaande terreinen.
Zoo Is men voornemens een nieuw radiostation
voor de luchtvaart te bouwen, dat 5000 pond st.
moet kosten en 1 nieuwe vliegveld te voorzien
van zoeklichten voor'nachtvllegen, ten koste
van 2000 pond.
Tevens wil men tusschen Dairen en Antoeng
Seinposten plaatsen.
Blijkbaar verloor ik als bron van nieuws Iets
van mün eerste trischheid.
Het laatste gedeelte van de reis, vanaf
Maidenhead, scheen mu eindeloos lang. Een
van opgewonden rusteloosheid maakte
van mU meester, naarmate wy Londen
naderden en ik zag de velden en de huizen
voorbUsnellen met een ongeduld, dat ik aauwe-
Ujks kon bedwingen
WU vlogen door Hanwell en Acton en plot
seling rees het gevaaarte van de Wormwood-
Schubbs-gevangenis op in de groeiende sche
mering rechts van de spoorlUn Daar had ik
mijn tüd van afzondering uitgezeten, zes
verschrikkelUke maanden van eenzame op
sluiting die zelfs Princetown of Portland tot
een welkome en aangename afwisseling maak
ten
BU het gezicht van deze verderfelUke plaats
rees al mUn vroegere bitterheid weer in mU
op. Een oogenbllk zelfs scheen mUn rrUheld
haar genot te verliesen en ik zat te staren
naar die grimmige dikke muren, terwUl mUn
handen zich tot vuisten balden en afkeer in
mU opkwam.
hooge vriend, Sir George Frinton, z|Jn bagage
bU elkaar te leggen.
Ik had Juist den tijd, weer geheel tor müzelf
te komen voor de trein stopte. Uit de rij van
wachtentde kruiers stapte er een op onzen
coupé toe en opende het portier. HU was op
het pun^ den koffer van mUn reisgenoot te
grUpen, toen deze hem daarvan terug hield.
„U kunt dezen heer helpen." sei bij; ,jnUn
eigen bediende is op het perron.”
Daarna
..Het
maakt
e konlng heeft Mn zUn jongsten loon,
J prins George, de waardigheden verleend
van Baron Downpatrick. Graaf van St.
Andrews en Hertog van Kent. De prins die
binnenkort in het huwelük zal treden met prin
ses Marina van Griekenland, voert aldus een
lerschen. een Schotschen en een Engelschen
Utel.
Het is steeds gebruik geweest dat de zonen
der Britsche souverelnén. wanneer zu zekeren
leeftüd bereikt hadden of in het huwelUk zou
den treden, tot een „peerage” verheven werden,
en'wel tot een drievoudig peerage, waardoor
■U niet alleen tot den Engelschen. maar ook
tot den Schotschen en den lerschen erfelUken
adel kwamen te behooren. De drie .Jongere
sonen" des konlngs zUn thans allen Engelsche
hertogen; de Hertog van York en prins George
zUn bovendien Schotsche graven en lersche oa-
ronnen. daarentegen is de Hertog van Glou
cester een lersche graaf en een Schotsche
baron. Zonen van den souvereln hebben niet
steeds' een Engelsche. doch ooit, wel een lersche
of Schotsche waardigheid als hoogsten titel
gevoerd, b.v. de thans nog in leven zUnde her
tog van Connaught, de oom des konlngs en
een zoon van koningin Victoria.
De prinsentitel is in Engeland uitsluitend een
beleefdheids- of geboortetltel, maar verzekert
op zich zelf geen bjzonderen rang. Een prins
is geen „peer", en beeft dus niet zitting «n
het Hoogerhulz alvorens hU, gelük thans prins
George, in den hoogen erfelUken adel verheven
wordt.
Hiermede is het feit dat de troonopvolger als
hoogsten Utel dien van ..prins van Wales' voert,
slechts schUnbMr in strijd. Het woord immers
heeft hier een geheel andere beteekenls, u>
sou In het Nederlandsch dan ook veel Juister
vertaald worden door „vorst". De vorstentltel
evenwel is niet adellUk. doch koninklUk. en
verzekert den drager dus geen toegang tot het
Hoogarhuis. De Prins van Wales is „pe»r"
doordat hU bovendien de hertogelUke, grafelijke
en baronale titels voert, welke voor den troon
opvolger zun weggelegd.
De nieuwe Hertog zal vóór zUn op 29 No
vember vastgesteld huwelUk zUn zitting in het
Hoogerhuis nog innemen. Evenals andere nteu-
■e peers zal h|) .geïntroduceerd" worden door
twee leden van het Huls; tn dit geval evenwel
sullen die leden door den konlng zelf aange
wezen worden.
De peers van koninklijken bloede wonen de
zittingen van het Hoogerhuis slechte zelden bU
en nemen nooit deel Mn debatten wMrbU par
tijpolitiek betrokken is.
TerwUl de hertogelUke titels Tan den konlng
en van diens andere sonen van zeer ouden da
tum zUn. dagteekent die welke Mn prins George
toegekend is uit betrekkelUk modernen tUd Een
graaf van Kent werd reeds door Willem den
noegen van zün gezicht te zien, wanneer hU
het lezen zou:
moeite bedwingend, verborg
mUn blükbare verlegenheid achter een ilclite
buiging.
•Jlct was heel dom van mü, dat
Het koor F. 8. P. U., het vermaarde ensemble
van PrMgache onderwijzers dat een tournèe
door Nederland komt maken, heeft in 1912 een
van zün grootste triomfen gevierd te Parijs.
Het koor zegevierde over een enorm aantel me
dedingers, tezamen geroepen uit de meest uit- 1
eenloopende landen van Europa en Amerika en
behMlde den eersten prüs. evenals den prUs die
gegeven werd door den president van de repu-
blik. de Grand Prix. Behalve met deze pryzen
werd het koor nog vereerd met een buzonderen
prüs. verstrekt door de jury, een waardevolle
Umoges-vaas. die bet opschrift droeg: „voor de
hoogste artistieke verdienste”; aan t koor werd
ook een gouden krans aangeboden. De pesident
van den sangwedstrüd.Alphonse Deville, ultte
zich als volgt; „Uw koor was het sieraad van
onzen wedstrijd en er was geen koor aoo vol
maakt als het uwe.”
Camille Saint-Saéns. de
beschermheer van den
wedstrijd en lid van de
jury, zeide: „U bent ar-
tisten van den hoogsten
rang. Ik zal u de eerste
compositie, die ik voor
een koor schrijft, wüden.
Het zal heel moellük
zUn. U zingt zoo goed,
dat ik geen ander op een
gelüke lün met u kan
stellen, na wat ik ge
hoord heb, heb ik den
indruk gekregen, dat
niets u ónmogelijk is."
Claude Debussy verzocht
daarna om mo
derne Tsjechische com
posities te hoeren. De
bekende componist volg
de de uitvoering van een werk van V. Novik,
..De Ballade op de VAh Rivier”, met de parti
tuur In handen HU verbaasde zich over de
moeilükheld en zeide ten slotte: „Ik had geen
Idee, dat een zoo moellük geschreven werk uit
gevoerd kon worden.” De Parüsche zangwed-
strUd was tot toen de grootste onderneming
vin dien Mrd. In bet comité waren onder an-
bulgin
herkende van uw portretten.'
Dit compliment behaagde hem blUkbaar. want
hü lachte mü stralend toe
„U begrüpt nu," zei hü,
volkomen onmogelük Is over
te spreken."
Ik boog opnieuw Ik begreep het in het
geheel niet, maar hU sprak op een toon, alsof
het zoo duidelük was. oat Ik het beter vond het
onderwerp te laten varen.
Wü spraken nog over enkele andere dingen:
daarna verdiepten wü ons weer In onze kran
ten Ik kan niet zeggen, dat Ik de müne met
groote belangstelling volgde; ik was te zeer
met mün eigen zaken bezig om veel belang
te kunnen stellen In wat ik las. Ik sag alleen,
dat wü In een vrU gespannen verhouding tot
waren gekomen over het lot van
en dat een welmeenend maar kort-
anarchist zonder succes een aanslag
had gepleegd op den president van de Ameri-
kaanache Staaltrust.
Over müself kon ik niets vinden, dsn een
korte mededeellng. dat ik nog in vrijheid was
l r
êssMssessBSsssssm»»»»»*»»»»»’»’»’
mengd. ontbrandde.
Enkele minuten later ratelden de persen der
groote dagbladen. Tezelldertüd zat de haven
meester van het vliegveld te Melbourne stom
verbaasd te staren op een telegram, dat zoojuist
was ontvangen A
..Raketvllegtuig neemt deel Mlldenhall.”
Intuaschen vloog de Hollandsche Douglas-
machine met groote snelheid zün doel tege
moet. op ongeveer 50 meter gevolgd door den
„Pander jager”
Plotseling stootte de bestuurder zün mede-
piloot, die door het raampje naar de glinste
rende zee onder hen keek, heftig aan. Deze
opgeschrokken, keek m de door zün collega
aangewezen richting HU kon een kreet van ver
bazing niet onderdrukken, want daar hoog bo
ven hen vloog een oogenschunlUk brandende
machine met groote snelheid voort.
Stomverbaasd haalde de piloot zün schouders
op. Daar tikte het telesraaftoeatel. MachlnMl
schreef de piloot de woorden op. Plotseling
drong de beteekenls der boodschap tot hem
door en zacht tusschen zün tanden fluitend
schoof hü het papiertje naar zün coUega toe
peze kreeg een nog verbaasder uitdrukking op
zün gezicht csn hü reeds had. want voor hem
op het vodje papier geknabbeld, stond te lezen:
.Raketvllegtuig neemt deel Mlldenhall.”
Cor Tenope had intuaschen reeds een voor
sprong verkregen, dien hü gestadig vergrootte
Volkomen op zün gemak vloog hü daar hoog
In de lucht in zün „Bol-rklst”. zooals hü rijn
vliegtuig genoemd had, zün doel tegemoet.
Na eenlge uren was hü Bagdad geklasseerd.
Spoedig was ook Allahabad achter den rug.
Singapore en Darwin volgden snel op de lü»t
der overwonnenen Overal bracht het toestel de
menschen In verbaring. Velen waren In de mea
ning dat een meteoorsteen langs het firmament
suisde, temeer daar de vorm der machine niet
duidelük te onderscheiden was. vanwege de
enorme hoogte
Ook de luchthaven Charlevllle lag nu achter
hem.
Naarmate het einddoel naderde werd hü ner
veuzer. Het 90“ een glorieus oogenbllk zün zoo
dra hü als eerste op het vliegveld sou neer
dalen De naam der Hollandsche luchtvMrt zou
meer dan ooit gevestigd zün.
Ingespannen keek Tenope voor zich uit Een
kreet van vreugde ontsnapte hem DMr lag het
vliegveld voor hem blinkend in bet licht van
ettelüke zoeklichten, die den duisteren nacht in
klaarlichten dag veranderden. Snel naderde hü
het helverlichte vlak. HU sloot den gastoevoer
af en zette den motor aan. Sputterend maakte
de propeller een paar slagen en stopte toen
weer. Een sissend geluid achter hem deed hem
zün hoofd om wenden.
De adem stokte nem HU slaakte een angst
kreet. want hek achterstuk van het vliegtuig
had door de grootte hitte, veroorzaakt door de
brandende gassen, vlam gevat en zoo vloog hü
nu als een brandende toorts in den donkeren
nacht het einddoel tegemoet. Zou hu nog in-
tüds kunnen dalen? In een stellen duik schoot
hü naar beneden Achter hem hoorde hü de
vlammen loeien. Het geluld klonk hem als een
doodsgezang In de ooren. Langzaam vermin
derde hü de helling.
Nog honderd meter Hü keek achter zich en
zag hoe de vlammen snel naderden. Ondraag-
lük heet was het nu In de cabine
Het zweet gutste hem langs bet geiMt. VMg
zag hü beneden zich een groote menigte, die
In ontzeMing naar boven staarde.
Hü had nu al zün kracht naodlg om de ma
chine in bedwang te houden. Nog één oogen
bllk en hü zou zün graf in de vlammen vinden,
reeds waren deze hem tot op een meter af
stand genaderd
Zoo ver gekomen liet Mynheer Dtbbes. ren
tenier van beroep, zyn pen even rusten. Op
hetzelfde oogenbllk weerklonk de basstem van
zün dierbare wederhelft: ..Schel nu maar uit
met dat malle verhaaltje Theo. De redacteur
smut het toch weer in de prullenmand!"
wendde hü zich tot mü cn selde
doet mü genoegen, met u kennis ge-
te hebben Ik vertrouw dat wil het
wederzüdsche genoegen zullen hebben, elkander
terug te zien.”
inkoopen kostten nogal wa> Ud. Ik
had verscheidene dingen noodlg en daar het
McMurtries geld was. wMrmee Ik de taxi
betaalde, sag Ik geen reden om mü te haasten
Ik liet bu verschillende winkels «toppen en
schafte mü een kleine, doch zorgvuldig gekoaen
garderobe aan. terwUl ik mü Intusschen nog
van sigaren, een paar schoenen en sen presen
tabelen Homburg-hoad voorsag.
Toen ik ten slotte büna tweehonderd gulden
had besteed, scheen mü dit ongeveer ds grens
voor een kapitalist van zeshonderd gulden.
Ik keerde dus naar de taxi terug en beval
den chaufféUr. mü naar het adres te rijden dat
McMurtrie mü gegeven had.
was een buurt van Londen, die Ik
maar weinig met mün besovk had
en Ik wist in het geheel niet, WMr
VeroverMr gecreèerd. en de Utel, die herhasl-
delük uitstierf, werd tot het einde der Middel
eeuwen toe steeds opnieuw verleend.
De hertogelUke titel van Kent evenwel was-
nog slechts door één persoon gevoerd en
wel door Edward, den vierden zoon van
George III, den vader van koningin Victoria.
De hertog van Kent stierf in 1820 zander m&n-
nelüke nakomelingen, zoodat ook de titel ult-
sUerf.
Prinses Marina kwam de vorige maand van
Frankrük n*»r Engeland over aan boord van
de kanaalboot ..Duchess of Kent" en dit gaf
aanleiding tot de thans verwezenlükte voorspel
ling dat zü weldra denzelfden titel zou voeren
als de moeder van koningin Victoria
De konlng Is Hertog van Lancaster een titel
die sinds Hendrik VII Mn de kroon is ver
bonden. De oudste zoon van den konlng wordt
Hertog van Cornwall zoodra zün vader den
troon bestügt; dit Is dus de elgenlüke Utel van
den troonopvolger. Prins of Wales wordt hü
eerst na op het kasteel te Carnarvon Ingehul
digd te zün, en dit gebeurt vMk eerst gerulmen
tüd nadat zün vader de regeering aanvaard
heeft.
Pimlico
vroeger
vereerd
Edith Terrace lag. Da chauffeur echter scheen
beter op de hoogte te zün; hü bracht mü
rechtastreeks naar Victoria en boog daar links
van het station af in een buurt van trieste
traten en pleinen, die alle het troostelooee
uiterlük hadden van betere dagen gekend te
hebben
Zoo mogelük was Edith Terrace nor trooe-
telooozer dan de rest Het bestond uit een
dubbele rij van onheilspellend ullzlenoe hui-
Ik drukte
woordde.
„Het
zün.”
Vsn alle onbewuste voorspellingen, die ge-
ult worden, was dit een van de weinige, die
nauwkeurig worden vervuld
Voorgegaan door den kruier, die mün koffer
droeg, liep ik het perron over naar een taxi.
„WMrheen, münheer?" vroeg de chauffeur
„Langzaam door de Oxfordstreet.” ant
woordde ik. „Ik moet in enkele winkels zün.'*
De man zette zün machine «an en langzaam
begon mün eerste tocht sinds jaren door Lon
den. Ik leunde achterover in een hoek en
ademde diep en kostelük. Ik was In Londen
eindelijk tn Londen en wten deae woor
den niet den indruk geven van de opgewon
den voldoening, die mü vervulde, moet een
t angaaam rolde de ochtendnevel voort
I over het vliegveld Mlldenhall. De stralen
der opkomende zon scheurden het mlst-
gordün aan flarden Alles wees er op dat het
een prachtige herfstdag zou worden.
Op het vliegveld was men druk in de weer
Mecaniciens liepen af en Mn. Hangardeuren
rolden open. Werklieden haalden de vliegtuigen
uit de loodsen. Groote en kleine machines.
Eén- en tweedekkers. Een groote Farman-ma-
chlne werd broederlyk opgesteld naast een
„Havilland Cornet”.
Heden zou de start plaats vinden van de
LC'ndenMelbourne race. Over eenlge uren
zouden een aantal dappere piloten onderling
den strüd aanbinden. Al hun kunnen souden zü
geven, om mMr als nummer één neer te strü-
ken op het vliegveld van Melbourne.
Op het veld heerschte een groote bedrüvig-
heid. Alle vliegtuigen, die deel zouden nemen
Mn de vlucht, ‘stonden voor de hangars op
gesteld. Hier werd er nog een van benzine voor
zien Daar werd reeds de propeller aangeslagen
van een Bellanca-ééndekker
Een der toestellen zette zich In beweging en
verhief rich, na even getaxied te hebben, gra
cieus in de lucht, wasu* het boven het vliegveld
bleef rondcirkelen.
Nu werd het spreekwoord bewaarheid: .Als
er één schaap over de brug Is. volgen er meer.”
De een na de ander stegen de machines op.
Daar ging de Farman-machine de lucht In. op
den vost of beter gezegd op den staart gevolgd
door den „Panderjager", één der Hollandsche
deelnemers. By het gericht der rierlüke ma
chine ging «en luid gejuich op uit een groep
Hollandsche supporters.
Het oorverdoovend geronk der boven Mllden-
hall cirkelende vliegtuigen mMkte den men
schen het spreken onmogelük.
Daar steeg de Amerlkaansche Douglas-
machlne, waarmede Nederland zou deelnemen,
op. Snel taxiede het vliegtuig over het terrein,
om vervólgens als ’tvware met een sprong het
luchtruim in te schieten.
Op het terrein scheen Iets niet in orde te
zün De leden der startcommissie Stonden druk
met elkaar te jxaten De toeschouwers bemerk
ten spoedig dat er Iets gaande was en dra deed
het nieuws de ronde dat een der deelnemers
nog niet gearriveerd was. De Hollander. Car
Tenope,' die voor zün vliegtuig een aparten
hangar had gereserveerd, was nog niet komen
opdagen
Na onderlinge beraadslaging besloot men het
startsein mMr te geven. Het licht van den
seintoren flitste aan en onder oorverdoovend
geronk vlogen de machines voor het laatst over
het vliegveld Een donderend gejubel steeg uit
de menigte op. toen daar, hoog boven hen. die
koene mannen hun tocht aanvingen.
De machines waren nog niet uit het gericht
verdjgenen, toen een slanke gestalte, gekleed
in overall, schuins het terrein overriak en af
stevende op hangar F., waar het vliegtuig van
den Hollander Tenope was opgeborgen. De ge
heele startcommisrie liep met haastige schreden
op den avlateur toe. want deze was het, die
aoodgemoedereerd de loods ontsloot en met de
hulp van eenlge mecaniciens het vliegtuig nMr
bulten rolde. Langzaam klom hü In de cabine.
Hü wisselde nog eanige woorden met de leden
der startcommissie. schudde één van hen de
hand en sloot vervolgens de cabine Stomver
baasd stond het publiek te kuken toen het toe
stel. nadat de propeller ronkend aansloeg, lang
zaam over het terrein voortrolde. Moest die
kist deelnemen Mn de LondenMelbourne
race? Hü zou In geen maand zün doel berei
ken. WMrvoor dienden In 's hemelsnaam die
gekke witte buizen, die op het dek der vleugels
en bü het uiteinde van den romp waren aan
gebracht?
Met een matig gangetje koos de machine het
luchtruim.
Kennen onder het publiek waren vol bewon
dering voor de prachtige stroomljn van het
toestel. mMr schudden hun hoofden, wanneer
men hun meenlng omtrent den motor vroeg,
want o, aoo langzaam cirkelde het vliegtuig
boven de hoofden der toeschouwers.
tor. Het publiek stond gespannen naar boven
te staren. Zou er iets Mn de hand zün? Reeds
was het aantal toeren van den propeller sterk
verminderd.
Een kreet steeg op uit d< ,nenlgte. toen plot
seling aan weerszüden van 3en staart, atanede
uit de randen der vleugels vurige tongen sche
nen te schieten, wat gepaard ging met een oor
verdoovend geloei. Wat was er gebeurd, stond
de machine in brand? Deze vrees verdween
spoedig, want toen het vliegtuig melj een ont-
aettende snelheid schuin omhoog schoot om
in de wolken te verdwijnen, begreep men dat
het een soort raketvllegtuig was. dat aoo juist
zün groote reis had aangevangen.
Ik zeg. een soort raketvllegtuig, want de
welke
buizen
werden
veroorzaakt
door raketten
maar door een
soort gas. dat.
met zuurstof ver
zen, die uit den tüd schenen te zün en wmt-
van bü de meest» de oorspronkelyke bepleis
tering sinds lang was afgechllferd. Het was
er uiterst kalm, want In de geheele lengte
zagen wü slechte een man. die onder een lan
taarn een slgarette stond Mn te steken. Hü
keek op, toen wü voorbüreden en gedurende
een oogenbllk zag ik duidelük aün gezicht. Op
een lltteeken aan aün wang na. leek hü merk
waardig veel op een van ds bewakers van
Princetown; ik denk, dat om dese ‘eden dat
overigens onbelangrijke feit zich tn mün herin
nering prentte.
Wü hielden stU voor No. 3. waar ik een
stoep van enkele, met zeer onaerhouden treden
opging en hard aan da bel trok, die in «en
toestand van verval verkeerde. Na een oogen-
blik hoorde ik het geluld van schuifelende
voetstappen; toen ging de deur open en een
kleine, grspptg uitetende oude dame stond mü
op den drempel aan te küken
„Hoe rnMkt u bel?" vroeg ik. JJ bent zeker
juffrouw Oldbury?"
Zü antwoordde als het ware met schokken.
„Ja. münheer. Ik ben juffrouw Oldbury en
u bent de münheer. dien Ik verwacht? De mijn
heer van dokter McMurtrie?'
Dit wm eü accurate, ofschoon weinig vlei
ende beschrüvng van muself, ik snikte an sel:
.Ja, dat Is tn orde. Ik ben Nicholson. ,JKn
toen de swMr beladen chauffeur <te stoep
opkwam, voegde ik »r aan toe: „En dit K mün
even groot tekort aan begrip iiebben als de
directeur van een gevangenis.
The Referm Club.
Thans herinnerde Ik mü hem. HU was
•en tamelük bekend politicus, oen van de
conservatieve leden van de liberale partü.
wiens nakm
Ik had hem nooit persoonlijk ontmoet en
kende hem slechte van enkele portretten en
caricaturen
K«n oogenbllk bleef ik swUren, strijdend
tegen een sterken Mndrang om te lachen.
Er was iets uiterst vermskelüks In de gedachte
dat ik hier op de meest plezierige manier
met een welbekend politicus beleefdheden zat te
wisselen, terwül Scotland Yard en de RUkA-
poliue hun hersens Aftobden over mün ver-
dwüntng.
Het was Jammer, dat ik hem geen kaartje
Jpta mezelf kon teruggeven louter om het ge-
Ult deae minder Mngename overdenkingen
werd ik gewekt door een plotseling licht-
schünsel en een verward geluld Mn ween
kanten van den trein. Ik ging rechtop zitten,
met büna het schuldige gevoel dat ik op het
punt geweest was. müself te verreden; toen
liet ik het venster neer en bemerkte dat wü
het Psddlngton-statlon binnenstoomden In
den anderen hoek van den wagon begon mün
deren; Massenet. d'Indy, Charpentier, Puccini,
Elgar en anderen.
Het concert door het koor gegeven te Wee
nen in 1813. werd door de Weensche pers toege
juicht als een triomf van Tsjechische muziek.
De „Zeil” schreef: ..bet orkest speelde de over
ture van Wagner's Meistersinger, waarna de
werkejijke meesters van den sang verschenen.
Onder de aanwezigen bevond ^ch de eerbied
waardige Goldmark, die voor de eerste maal zün
koorwerk „Kalmte op Zee” hoorde, dat lang ge
leden geschreven was op Goethe's woorden De
pers schreef hierover: „het was noodlg. dat de
Tsjechische leeraren kwamen opdat Weenen
het werk kon booren van baar beroemden com
ponist." In den loop van hetzelfde Jaar ondernam
het koor een tournée door Frankrük. België,
Luxemburg en Duitschland. Fransche. Engelsche
en Duitsche bladen. In totaal ca. 120. publiceer
den de gunstigste crltieken over de resultaten
en het koor ontving vele artistieke gedenkpen
ningen en medailles van de autoriteiten van Pa-
rüs, Brussel, Rüssel, Luik en Namen M Ravel,
de bekende componist, ulUe zich bü die gele
genheid als volgt: „de Praagsche leeraren vor-
‘men een koor, waarvan men tot nu toe tever
geefs droomde.”
Ook de reis naar Amerika werd een groot
succes.
oo dit blad ztln Insevolge da ver«ekaring»voorw»»rdan tegen f bü levanslsnga geheele ongaachlkthald t »t werken door f '7C(\ bü ongeval mat Z 9C/) *>U verllee van aan hand f 1 9C aü verllea van een Z Cft bü een breuk ven Z J/l by verllee ven Ts
ongevallen verMkerd root een der volgenae ultkeerln.gen E verMee ven belde armen, belde beenen of beid» oog»n f r doodcltykan afloop een voet ot een oog* A luim of wyevinger Z «J(/.~been of ertnl anderen vinger
i.
r
De ontwikkeling van de luchtvMrt in Mand-
sjoekwo en van de luchtdlenstgn met Japan
maken den aanleg van een nieuwe, moderne
luchthaven noodlg. waartoe de voorbereidingen
begonnen zün.
Behalve een nieuw vliegveld, dat 12.500 pond
sterling zal kosten en waarvan de aanleg drie