ONS BLAD te Melbourne geland uur Moeilijkheden overwonnen Fraai staaltje van navigatie Uiver-bemanning geridderd „Uiver” hedennacht te 1.12 I Het nieuws van heden DE LANDING TE ALBURY DE BAROMETER KEURIGE PRESTA TIE DER BEMANNING IS DE PANDER JAGER HERSTELD? Boeing als derde te Melbourne VEREENIGDE katholieke pers Een lastige start te Albury Levensbijzonderheden 2^ uur na voor de Nieuw &e lieer Pittman, directeur der KM-M. Met het einddoel bijna in zicht raakte het toestel tijdens een onweer uit den koers Enkele ae/rf«rMvv«ra DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN Rondvlucht van de Uiver JCH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR ELASTIEKEN KOUSEN ZIEKENFONDSLEVERANCIEn succes K.L.M. F NORTH I rv Ook na zal de naton van Nederland weer met eere over de geheele wereld worden genoemd Huldeblijk van de „Princevlag” Heden of morgen zou de rei» worden voortgezet „Uiver” STATES Een onderhoud met den heer Plesman Na een langdurig oponthoud te Albury, waar de „Uiver” gister een noodlanding had moeten maken, vertrokken onze landgenooten daar vannacht om 12.15 uur onder groot enthousiasme der bevolking naar Melbourne, waar zij om 1.12 uur aankwamen. Hiermede hadden zij dus het einddoel van hun schitterenden tocht bereikt. De „Uiver” geraakte in een zeer precaire positie, daar zy nog slechts voor anderhalf uur benzine had Over Australië en Indië Verhaal van een ooggetuige Per lossen regel 20c., ingez. med. 40c. p. regel; idem op pag- één 55c.p. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek - Telefoonnummer 433 WOENSDAG 24 OCTOBER NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD en O 1 een <O r t I ia it C. van Brugge, marconist (links) en K. D. Parmentier. gezagvoerder Het K-L.M.-toestel, de „Uiver”, waarmede de wakkere bemanning den naam van de Nederlandsche luchtvaart hoog heeft gehouden Volgens te Londen ontvangen berichten sou de Deen Hansen, die om 14 57 uur Amst. tUd te Karachi was aangekomen, te middernacht naar Allahabad starten. De Stodarts hadden te kampen met een lek de benzineleiding en zouden dientengevoi- i pas hedenochtend den tocht kunnen ver- J. Moll, tweede bestuurder (links) en B. Prins, mecanicien DE PANDERJAGER ZOU HEDEN OF MOR GEN VERDER VLIEGEN. DE UIVER-BEMANNING GERIDDERD MET DE ORANJE-NA88AU- ORDE. Hedenmorgen Amstetdamsche Tyd aangekomen t n e n Volgens een bericht uit Allahabad, soa de schade, die de Panderjager bU de landing op het vliegveld Bamrauli had opgeloopen, soa goed als hersteld zijn. Gejjssendorfer en Asjes zonden heden of morgen de reis voort zetten. De heer Plesman heeft zich onmiddelljjk met de Shell in Londen in verbinding gesteld. HjJ heeft hem verzocht aan hun vertegen woordiger te melden, al het mogelijke te laten doen om de Douglas verder te helpen en haar van benzine te voorzien. Het werd door den heer Plesman uitgesloten geacht, dat de be stuurder van de „Uiver” op de kleine hoeveel heid benzine, welke hij nog had, sou starten. Deze benzine-voorziening, aldus deelde de beer Plesman mede, zou echter eenlgen tijd duren. Er zit niets anders op dan dat de Douglas mot een speciaal soort benzine vliegt, welke alleen op de moderne vliegvelden te verkrijgen is. De benzine zou van Melbourne per tankauto naar Albury moeten worden gebracht. Dit la een af stand van 280 KM. en het spreekt van zelf dat een tankauto midden in den hecht daar eenlge uren voor noodlg heeft. Daarbij is het alleszins waarschijnlijk, dat de piloten van de „Uiver” het daglicht sullen afwachten en dat dan tevens de benalxie-voorraad In orde aai zijn. Gocmboes te Boedapest. Zijn reis naar Weenen en Rome uitgesteld. Stand op Woensdag M aar vja.1 7CL4 Vorige stand: <LTlJO GOiD n ite en sn. IX- >m ■at ch nu ste Omstreeks middernacht deelden de autoriteiten te Albury en te Wo- dongo mede, dat het vliegtuig on- Later werd gemeld dat Hansen om 8.45 (AT.) In Karachi weer is opgestegen op weg naar Allahabad. Na den opstand in Austurië. Groote vernielin gen aangericht. Waarheen met al de gevan genen? De stratosfeervlacht in Amerika. De ballen vaarden weer behouden geland. De Imro-lelder Michaelone en zes Imro-Ieden in Bulgarije ter dood veroordeeld. Minister Steenberghe heeft antwoord gegeven op vragen over de ruimere verkoopgelegenheid op Zondag. Regeling van den brandstoffentoeslag zal nage noeg gelijk rijn aan die Van het vorige Jaar. Te Helmond heeft Max van Poll een rede ge houden over het onderwerp: ,Jn zware tijden.’ Nadere besprekingen te Berlijn over de uitvoe ring van het clearingsverdrag met DultaeMaad. Het premietarief voor de Ongevallenwet wordt niet vóór 1 Juli 1935 verhoogd. Naar wij vernemen, ligt het in de bedoe ling dat de „Uiver” na aankomst in Mel bourne een bezoek aan Sydney en Can berra brengt. Na ruim een week verblijf in Australia zal de ..Douglas” naar Ned-Indlë terug- keeren, waar het toestel eenlgen tijd blijft om bezichtigd te kunnen worden Op 12 November zal de „Uiver” dan uit Medan naar Nederland vertrekken Volgens een Reuter-berieht uit Melbourne, was ds hoeveelheid benzine, die Parmentier en Moll bog bezaten, toen zjj hun noodlanding te Albu ry maakten, nog voldoende om een half uur te «legen. te ik n •t ÏS t. n d itig vas en le n ing «n an te »r op en it- De Vereeniglng „de Prlncenvlag" zal. evenals It geschied Is bij de Pelikaanvlucht, aan ieder lid van de bemanning van de „Uiver” een groo te nationale vlag aanbieden als huldeblijk. n raakt en om eruit te komen, van de route moest afwijken. De marconist kon de radioberichten niet meer opvangen. Tenslotte bemerkte de pi loot de lichten van Albury en na drie c-rkels te hebben gemaakt, besloot hij te landen, hetgeen goed gelukte. Ongetwijfeld zal de bemanning dan ook wel eenlge benauwde oogen blikken hebben doorge maakt. Toch wist de piloot weer zijn koers terug te vinden en sag kans Albury op te zoeken. Toen heeft de bestuurder een staaltje van navigatlekunde gegeven waarover de heer en bevond zich op eenlge honderden kilometers afstand, toen hij over het Randgebergte In bet Zuiden van Australië moest vliegen. Dit ge bergte Is berucht In de vliegerswereld In ver band met de ongunstige weersomstandigheden, welke daar vaak heerschen en welke den pilo ten dikwijls de grootste verrassingen bereiden. I, De Engelschman Shaw is om 18.07 (A.T.) in ushlr aangekomen, maar heeft bij de lan- ng zijn landingsgestel gebroken. De Nieuw-Zeelanders Mac Gregor en Walker jn te Rangoon aangekomen om 13.39 (A.T.). Op het aerodroom te Melbourne was bij de aankomst van de „Uiver” o.m. aanwezig de consul der Neder landen, de heer F. H. Wright, die in opdracht der regeering mededeel de, dat het H. M. de Koningin be haagd had alle vier leden der be manning te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De „Uiver” is 90 uren en 22 minuten na het vertrek van Milden- hall op zijn bestemming aangeko men. Voor het vertrek uit Charleville, waar de laatste maal getankt werd, had Moll nog verklaard, dat men tot dan toe door buitengewoon gun stige atmosferische omstandigheden was begunstigd. Daarna schijnen boven de uitgestrekte wildernis, waar in de duisternis elk oriëntatie punt ontbrak en ook weinig of geen radioverbinding met grondstations mogelijk was, de moeilijkheden te zijn begonnen. Te ruim half twaalf werden draadlooze seinen van de „Uiver” ontvangen, waarmee de „Uiver” verbinding met grondsta tions vroeg teneinde zich te kunnen orienteeren omtrent zijn positie of gepeild te kunnen worden. Armstrong niet genoeg lof kon betuigen en waarover alle vliegautoritelten in Australië stom verbaasd zijn. Vóór de „Douglas” verdwaald raakte, had men gevlogen met een uursnelheid van 240 mijl. De Br.tsche kruiser „Lussex”, die in de haven van Melbourne lag, had met zijn zoeklichten de lucht afgezocht. Ook de spoorweg van Albury naar Melbourne was verlicht, maar Parmentier en Moll durfden toch den tocht in de duisternis niet aan. Naar wij nader van welingelichte zijde vernemen, is in Den Haag nog steeds geen bericht ontvangen, dat de Panderjager startklaar is of dit binnen korten tijd zal zijn. Men heeft na Maandagochtend van de piloten niets meer vernomen. Wel acht men het geenszins uitgesloten, dat de Panderjager morgen of overmorgen de reis zou kunnen voortzetten. Men zou zulks zelfs toejuichen, omdat dan toch twee'Nederland sche toestellen zeer waarschijnlijk te Mel bourne zouden aankomen en de Pandjager nog een goede kans zou maken voor de vijfde plaats. De „Havllland Comet" van Jones en Waller naar Aneta seint om 17.50 (Amsterd. tijd) t Batavia vertrokken op weg naar Koepang. Tengevolge van een hevig onweer was men de koers kwijtgeraakt. De Douglas was reeds voor bij Albury, maar was weer gedwongen om te rug te keeren. De landing op de renbaan te Albury geschiedde vlot en het toestel was on beschadigd. Bemanning en passagiers waren on. gedeerd. Het toestel werd onmlddellUk klaar gemaakt voor den start, welke tusschen 8 uur en 9 uur Amst. tijd sou plaats vinden. De afstand tusschen Albury en ..Melbourne bedraagt 250 kilometer en Parmentier en Moll hoopten om tien uur Amst. UJd te Melbourne te landen. g Een ooggetuige, die een beschrijving gaf van de land.ng, zeide, dat het om zoo te zeggen den geheelen avond geregend had en toen de regen een oogenbllk ophield, bemerkte men het vlieg tuig. De renbaan was verlicht door de lampen van honderden automobielen, waarvan de eige naars gekomen waren in de hoop de Uiver bo ven de renbaan te zien voorbU vliegen. Het toestel beschreef verscheidene cirkels en kwam vervolgens mei omlaag, waarna het een goed geslaagde landing maakte. De bemanning en de passagiers begaven zich terstond per auto naar het kleine stadje Albury waar zjj de rest van den nacht doorbrachten, om de vlucht zoo spoedig mogelijk na het aanbreken van den dageraad te hervatten. De passagier Gilissen, zeide voor de radio, dat de Uiver nabij Albury in een storm was ge- ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 21 4 f ADVERTENTIEPRIJZEN plaatsen en omgeving had gecirkeld. Te middernacht werd het toestel hoven Beechworth, 40 mijl benoor den Albury gesignaleerd. Tenslotte besloot Parmentier een goed landingsterrein tg zoeken en •langde hij er ondanks de duisternis •n de onbekendheid met het terrein in, het toestel behouden op de ren baan van Albury neer te zetten. NhXWXWWU III 11 h 111 f//////zZ/Z£ i BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Telefoon Administratie 433, Redactie 633 ABONNEMENTSPRIJS Per kwartaal voor Alkmaar I 2— Voor buiten Alkmaar f 2.85 Mat geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem DE UIVER NA EEN NOODLANDING ALBURY OM 1.12 UUR (A. T.) TE MELBOUR NE GELAND. Het was middernacht, toen de „Uiver” dit gebergte nadetde. Dit was al een zeer ongelukkige samen loop omdat dan door het zooge naamde nachteffect de radiopeilin- gen afwijkingen geven. En dit zou nog niet het ergste geweest zijn, wanneer de „Uiver” daarbij niet in donderbui terecht was geko men. Al deze dingen maakten het voor den bestuurder van den „Uiver” onmogelijk koers te hou den. Hij dreef Mar het Oosten af. Dit bracht hem in een buitengewoon precaire poaitie. daar naar schat ting de „Uiver” voor slechts nog anderhalf uur benzine aan boord had. Roscoe Turner on Clyde Pangbora zijn hedenmorgen om 3.56 Amster- damsche tijd als derde met him „Boeing” te Melbourne aangrim i men, 2 uur en 44 minuten ne Par mentier en Moll. In tegenstelling met berichten over de aankomst van Parmentier c.s. te Melbourne die ons van verschi’lende zijden gisteren tusschen half twee en half vier bereikten, kwam laat in den middag het onheilspellende bericht, dat de „Uiver”, op het laatste gedeelte van het traject Charleville —Melbourne in de duisternis uit den koers was geslagen en langs draad- loozen weg 3. O. S.-seinen uitzond. Dit bericht beteekende, dat de kans van de Douglas om als tweede in de Melb ourne-race aan te komen, kleiner word. Van eenige spoorwegstation* w erd gemeld, dat de „Dougtes”-machine daar was gepasseerd en omstreeks twee uur bevonden Parmentier c-s. zich veertig mijlen ten Noorden van Albury. Deze plaats ie ruim 250 kilometer van Melbourne verwijderd. Vijf kwartier na middernacht, te 1.17 uur plaatselijken tijd (15.27 uur Amoterdamsche tyd) is de „Uiver” vervolgen* op de renbaan van Albury geland. De landing geschiedde vlot en het toestel werd niet beschadigd, ter wijl bemanning en passagier* ongedeerd waren. Het bleek, dat bet toestel den koer* we* kwijtgeraakt. Tenslotte in de* dag den tocht voort te netten. De machine werd onmiddellijk startklaar gemaakt, maar de benzine moest uit Melbourne worden aangevoerd, waarmede zeer veel tijd gemoeid wa*. De „Uiver” was echter in den vrij «achten grond weggezakt en het kostte heel wat moeite om het vliegtuig weer los te werken. Om 12.15 (A. T.) kon de „Uiver” starten er. onder groote belangstelling van de bevolking van Albury vertrokk en onze landgenooten naar Melbourne. Wjj hadden gistermiddag In verband met de omstandigheid, dat de „Uiver" Melbourne niet op den gehoopten tijd heelt kunnen bereiken een onderhoud met den heer A. Plesman, directeur der K LM., als mede met enkele der leiders der diverse KXM.-sfdeellngen. De heer Plesman deelde ongeveer het vol gende mede: Toen Ik het bericht kreeg, dat de „Uiver" op de renbaan van Albury geland was, heb Ik m|j dadelijk In verbinding gesteld met den chef van het vllegweaen Id Melbourne, den heer Armstrong. Dr heb met hem een radlotelefo- nlech gesprek gehad, dat buitengewoon goed overgekomen is en waarin de heer Armstrong mjj verschillende bijzonderheden heeft mede gedeeld. Volgens hem Is het ongeluk te wijten aan een samenloop van ongunstige factoren. De „Uiver” kwam recht op Melbourne al vliegen De gezagvoerder van de „Uiver”. KOEN DIRK PARMENTIER, werd in 1904 te Amster dam geboren. Na zijn vliegeropleiding te Soes- terberg trad hjj in dienst van de K. L. M., waar hij thans geregeld vliegt op de HollandIndlë- UJn. MCt Aler verwierf hU In Engeland als eer ste Nederlandsche piloten het navigator-diplo ma. In Amerika bestudeerde hij speciaal het nachtvliegen. Ook voor den aankoop van de „Uiver” ging Parmentier naar Amerika, om de machine mee te nemen. HIJ vloog met de ma chine van Los Angeles naar New-York en bracht haar per schip naar Nederland. JAN MOLL, eerste officier op de „Uiver”, werd in 1900 te "Soerabaya geboren. HIJ diende bij de Ned.-Indiache luchtmacht en ging later over naar de K. N. I. L. M, waar hij groote routine verwierf in het vliegen over den Archi pel. HU nam deel aan de pioniersvlucht In 1931 Batavia—Melbourne met de Fokker VII (Abel Tasman). Thana ia hU sedert Jaren in dienst bU de K. L. M. en vliegt op de Indtë-route. Du mecanicien BOUWt HUNS werd <n IMrt te Den Helder geboren, trad als vliegtulgmaker In dienst bjj de Marineluchtvaart en ging In 1931 over naar de K. L. M. Tbt dusver maakte hU acht Indië-relzen. OORNELIS VAN BRUGGE, marconist, werd geboren in 1903 en trad in 1926 in dienst van Radio-Holland. Vijfjaar lang reisde hU aan boord van de koopvaardijvloot. Eind 1931 kwam hU in dienst bU de K. L. M„ waarvoor hU tot op heden 10 maal naar Indië reisde. Het was n.l. stikdonkere nacht, zonder maanlicht en in een volko men onbekende streek en toch heeft de bestuurder kans gezien door mid del van zjjn electriache schijnwer pers zich boven Albury te oriëntee- ren. ds ’»aKaan op te zoeken en de machine daar vlug en zonder schade aan den grond te zetten. Volgen* later te Londen ont vangen berichten is de „Uiver” bü zijn landing op de renbaan te Albury ongelukkigerwijze in vrij zachten grond terecht gekomen. Toen Parmentier den toestand van het vliegtuig onderzocht, bleek dat het toestel tamelijk diep in den grond wa* weggezakt. Men zou trachten met behulp van planken het toestel naar vasteren grond te rollen, om zoodoende de start mogelijk te maken. £s* Rrater-talegrm* oas 32.50 W (A. T.) versonden, deelt mede, dat men met behulp van de bevol king van Albury in razend tempo bezig wu om de Douglas uit zijn positie te bevrijden. Alle beschikbare personen waren aan het graven om het toestel los te werken. w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 11