ONS BLAD
te Melbourne geland
uur
Moeilijkheden
overwonnen
Fraai staaltje van navigatie
Uiver-bemanning
geridderd
„Uiver” hedennacht te 1.12
I
Het nieuws van heden
DE LANDING TE ALBURY
DE BAROMETER
KEURIGE PRESTA TIE DER
BEMANNING
IS DE PANDER JAGER
HERSTELD?
Boeing als derde
te Melbourne
VEREENIGDE katholieke pers
Een lastige
start te Albury
Levensbijzonderheden
2^ uur na
voor de
Nieuw
&e lieer Pittman, directeur der KM-M.
Met het einddoel bijna in zicht raakte het toestel
tijdens een onweer uit den koers
Enkele ae/rf«rMvv«ra
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN
Rondvlucht van de
Uiver
JCH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
ELASTIEKEN KOUSEN
ZIEKENFONDSLEVERANCIEn
succes
K.L.M.
F
NORTH
I rv
Ook na zal de naton van Nederland
weer met eere over de geheele
wereld worden genoemd
Huldeblijk van de „Princevlag”
Heden of morgen zou de rei»
worden voortgezet
„Uiver”
STATES
Een onderhoud met den
heer Plesman
Na een langdurig oponthoud te Albury, waar de „Uiver”
gister een noodlanding had moeten maken, vertrokken
onze landgenooten daar vannacht om 12.15 uur onder
groot enthousiasme der bevolking naar Melbourne, waar
zij om 1.12 uur aankwamen. Hiermede hadden zij dus
het einddoel van hun schitterenden tocht bereikt.
De „Uiver” geraakte in een zeer
precaire positie, daar zy nog
slechts voor anderhalf uur
benzine had
Over Australië en Indië
Verhaal van een ooggetuige
Per lossen regel 20c., ingez. med. 40c.
p. regel; idem op pag- één 55c.p. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek - Telefoonnummer 433
WOENSDAG 24 OCTOBER
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
en
O
1
een
<O
r
t
I
ia
it
C. van Brugge, marconist (links) en
K. D. Parmentier. gezagvoerder
Het K-L.M.-toestel, de „Uiver”, waarmede de wakkere bemanning den naam van
de Nederlandsche luchtvaart hoog heeft gehouden
Volgens te Londen ontvangen berichten sou
de Deen Hansen, die om 14 57 uur Amst. tUd
te Karachi was aangekomen, te middernacht
naar Allahabad starten.
De Stodarts hadden te kampen met een lek
de benzineleiding en zouden dientengevoi-
i pas hedenochtend den tocht kunnen ver-
J. Moll, tweede bestuurder (links) en
B. Prins, mecanicien
DE PANDERJAGER ZOU HEDEN OF MOR
GEN VERDER VLIEGEN.
DE UIVER-BEMANNING GERIDDERD MET
DE ORANJE-NA88AU- ORDE.
Hedenmorgen
Amstetdamsche Tyd
aangekomen
t
n
e
n
Volgens een bericht uit Allahabad, soa de
schade, die de Panderjager bU de landing
op het vliegveld Bamrauli had opgeloopen,
soa goed als hersteld zijn. Gejjssendorfer en
Asjes zonden heden of morgen de reis voort
zetten.
De heer Plesman heeft zich onmiddelljjk met
de Shell in Londen in verbinding gesteld.
HjJ heeft hem verzocht aan hun vertegen
woordiger te melden, al het mogelijke te laten
doen om de Douglas verder te helpen en haar
van benzine te voorzien. Het werd door den
heer Plesman uitgesloten geacht, dat de be
stuurder van de „Uiver” op de kleine hoeveel
heid benzine, welke hij nog had, sou starten.
Deze benzine-voorziening, aldus deelde de beer
Plesman mede, zou echter eenlgen tijd duren.
Er zit niets anders op dan dat de Douglas mot
een speciaal soort benzine vliegt, welke alleen
op de moderne vliegvelden te verkrijgen is. De
benzine zou van Melbourne per tankauto naar
Albury moeten worden gebracht. Dit la een af
stand van 280 KM. en het spreekt van zelf
dat een tankauto midden in den hecht daar
eenlge uren voor noodlg heeft. Daarbij is het
alleszins waarschijnlijk, dat de piloten van de
„Uiver” het daglicht sullen afwachten en dat
dan tevens de benalxie-voorraad In orde aai
zijn.
Gocmboes te Boedapest. Zijn reis naar Weenen
en Rome uitgesteld.
Stand op Woensdag M aar vja.1 7CL4
Vorige stand:
<LTlJO
GOiD
n
ite
en
sn.
IX-
>m
■at
ch
nu
ste
Omstreeks middernacht deelden
de autoriteiten te Albury en te Wo-
dongo mede, dat het vliegtuig on-
Later werd gemeld dat Hansen om 8.45 (AT.)
In Karachi weer is opgestegen op weg naar
Allahabad.
Na den opstand in Austurië. Groote vernielin
gen aangericht. Waarheen met al de gevan
genen?
De stratosfeervlacht in Amerika. De ballen
vaarden weer behouden geland.
De Imro-lelder Michaelone en zes Imro-Ieden
in Bulgarije ter dood veroordeeld.
Minister Steenberghe heeft antwoord gegeven
op vragen over de ruimere verkoopgelegenheid
op Zondag.
Regeling van den brandstoffentoeslag zal nage
noeg gelijk rijn aan die Van het vorige Jaar.
Te Helmond heeft Max van Poll een rede ge
houden over het onderwerp: ,Jn zware tijden.’
Nadere besprekingen te Berlijn over de uitvoe
ring van het clearingsverdrag met DultaeMaad.
Het premietarief voor de Ongevallenwet wordt
niet vóór 1 Juli 1935 verhoogd.
Naar wij vernemen, ligt het in de bedoe
ling dat de „Uiver” na aankomst in Mel
bourne een bezoek aan Sydney en Can
berra brengt.
Na ruim een week verblijf in Australia
zal de ..Douglas” naar Ned-Indlë terug-
keeren, waar het toestel eenlgen tijd blijft
om bezichtigd te kunnen worden
Op 12 November zal de „Uiver” dan uit
Medan naar Nederland vertrekken
Volgens een Reuter-berieht uit Melbourne, was
ds hoeveelheid benzine, die Parmentier en Moll
bog bezaten, toen zjj hun noodlanding te Albu
ry maakten, nog voldoende om een half uur te
«legen.
te
ik
n
•t
ÏS
t.
n
d
itig
vas
en
le
n
ing
«n
an
te
»r
op
en
it-
De Vereeniglng „de Prlncenvlag" zal. evenals
It geschied Is bij de Pelikaanvlucht, aan ieder
lid van de bemanning van de „Uiver” een groo
te nationale vlag aanbieden als huldeblijk. n
raakt en om eruit te komen, van de route moest
afwijken. De marconist kon de radioberichten
niet meer opvangen. Tenslotte bemerkte de pi
loot de lichten van Albury en na drie c-rkels te
hebben gemaakt, besloot hij te landen, hetgeen
goed gelukte.
Ongetwijfeld zal de bemanning dan ook wel
eenlge benauwde oogen blikken hebben doorge
maakt. Toch wist de piloot weer zijn koers
terug te vinden en sag kans Albury op te
zoeken. Toen heeft de bestuurder een staaltje
van navigatlekunde gegeven waarover de heer
en bevond zich op eenlge honderden kilometers
afstand, toen hij over het Randgebergte In bet
Zuiden van Australië moest vliegen. Dit ge
bergte Is berucht In de vliegerswereld In ver
band met de ongunstige weersomstandigheden,
welke daar vaak heerschen en welke den pilo
ten dikwijls de grootste verrassingen bereiden.
I,
De Engelschman Shaw is om 18.07 (A.T.) in
ushlr aangekomen, maar heeft bij de lan-
ng zijn landingsgestel gebroken.
De Nieuw-Zeelanders Mac Gregor en Walker
jn te Rangoon aangekomen om 13.39 (A.T.).
Op het aerodroom te Melbourne
was bij de aankomst van de „Uiver”
o.m. aanwezig de consul der Neder
landen, de heer F. H. Wright, die
in opdracht der regeering mededeel
de, dat het H. M. de Koningin be
haagd had alle vier leden der be
manning te benoemen tot Ridder
in de Orde van Oranje Nassau.
De „Uiver” is 90 uren en 22
minuten na het vertrek van Milden-
hall op zijn bestemming aangeko
men.
Voor het vertrek uit Charleville,
waar de laatste maal getankt werd,
had Moll nog verklaard, dat men
tot dan toe door buitengewoon gun
stige atmosferische omstandigheden
was begunstigd. Daarna schijnen
boven de uitgestrekte wildernis,
waar in de duisternis elk oriëntatie
punt ontbrak en ook weinig of geen
radioverbinding met grondstations
mogelijk was, de moeilijkheden te
zijn begonnen. Te ruim half twaalf
werden draadlooze seinen van de
„Uiver” ontvangen, waarmee de
„Uiver” verbinding met grondsta
tions vroeg teneinde zich te kunnen
orienteeren omtrent zijn positie of
gepeild te kunnen worden.
Armstrong niet genoeg lof kon betuigen en
waarover alle vliegautoritelten in Australië
stom verbaasd zijn.
Vóór de „Douglas” verdwaald raakte, had men
gevlogen met een uursnelheid van 240 mijl. De
Br.tsche kruiser „Lussex”, die in de haven van
Melbourne lag, had met zijn zoeklichten de
lucht afgezocht. Ook de spoorweg van Albury
naar Melbourne was verlicht, maar Parmentier en
Moll durfden toch den tocht in de duisternis
niet aan.
Naar wij nader van welingelichte zijde
vernemen, is in Den Haag nog steeds geen
bericht ontvangen, dat de Panderjager
startklaar is of dit binnen korten tijd zal
zijn. Men heeft na Maandagochtend van
de piloten niets meer vernomen. Wel acht
men het geenszins uitgesloten, dat de
Panderjager morgen of overmorgen de reis
zou kunnen voortzetten. Men zou zulks zelfs
toejuichen, omdat dan toch twee'Nederland
sche toestellen zeer waarschijnlijk te Mel
bourne zouden aankomen en de Pandjager
nog een goede kans zou maken voor de
vijfde plaats.
De „Havllland Comet" van Jones en Waller
naar Aneta seint om 17.50 (Amsterd. tijd)
t Batavia vertrokken op weg naar Koepang.
Tengevolge van een hevig onweer was men de
koers kwijtgeraakt. De Douglas was reeds voor
bij Albury, maar was weer gedwongen om te
rug te keeren. De landing op de renbaan te
Albury geschiedde vlot en het toestel was on
beschadigd. Bemanning en passagiers waren on.
gedeerd. Het toestel werd onmlddellUk klaar
gemaakt voor den start, welke tusschen 8 uur
en 9 uur Amst. tijd sou plaats vinden.
De afstand tusschen Albury en ..Melbourne
bedraagt 250 kilometer en Parmentier en Moll
hoopten om tien uur Amst. UJd te Melbourne te
landen. g
Een ooggetuige, die een beschrijving gaf van
de land.ng, zeide, dat het om zoo te zeggen den
geheelen avond geregend had en toen de regen
een oogenbllk ophield, bemerkte men het vlieg
tuig. De renbaan was verlicht door de lampen
van honderden automobielen, waarvan de eige
naars gekomen waren in de hoop de Uiver bo
ven de renbaan te zien voorbU vliegen. Het
toestel beschreef verscheidene cirkels en kwam
vervolgens mei omlaag, waarna het een goed
geslaagde landing maakte. De bemanning en de
passagiers begaven zich terstond per auto naar
het kleine stadje Albury waar zjj de rest van den
nacht doorbrachten, om de vlucht zoo spoedig
mogelijk na het aanbreken van den dageraad
te hervatten.
De passagier Gilissen, zeide voor de radio, dat
de Uiver nabij Albury in een storm was ge-
ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 21
4 f
ADVERTENTIEPRIJZEN
plaatsen en omgeving had gecirkeld.
Te middernacht werd het toestel
hoven Beechworth, 40 mijl benoor
den Albury gesignaleerd.
Tenslotte besloot Parmentier een
goed landingsterrein tg zoeken en
•langde hij er ondanks de duisternis
•n de onbekendheid met het terrein
in, het toestel behouden op de ren
baan van Albury neer te zetten.
NhXWXWWU III 11 h 111 f//////zZ/Z£
i
BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR
Telefoon Administratie 433, Redactie 633
ABONNEMENTSPRIJS
Per kwartaal voor Alkmaar I 2—
Voor buiten Alkmaar f 2.85
Mat geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Dagblad uitgegeven door de
N.V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem
DE UIVER NA EEN NOODLANDING
ALBURY OM 1.12 UUR (A. T.) TE MELBOUR
NE GELAND.
Het was middernacht, toen de
„Uiver” dit gebergte nadetde. Dit
was al een zeer ongelukkige samen
loop omdat dan door het zooge
naamde nachteffect de radiopeilin-
gen afwijkingen geven. En dit zou
nog niet het ergste geweest zijn,
wanneer de „Uiver” daarbij niet in
donderbui terecht was geko
men. Al deze dingen maakten het
voor den bestuurder van den
„Uiver” onmogelijk koers te hou
den. Hij dreef Mar het Oosten af.
Dit bracht hem in een buitengewoon
precaire poaitie. daar naar schat
ting de „Uiver” voor slechts nog
anderhalf uur benzine aan boord
had.
Roscoe Turner on Clyde Pangbora
zijn hedenmorgen om 3.56 Amster-
damsche tijd als derde met him
„Boeing” te Melbourne aangrim i
men, 2 uur en 44 minuten ne Par
mentier en Moll.
In tegenstelling met berichten over de aankomst van Parmentier c.s.
te Melbourne die ons van verschi’lende zijden gisteren tusschen half
twee en half vier bereikten, kwam laat in den middag het onheilspellende
bericht, dat de „Uiver”, op het laatste gedeelte van het traject Charleville
—Melbourne in de duisternis uit den koers was geslagen en langs draad-
loozen weg 3. O. S.-seinen uitzond. Dit bericht beteekende, dat de kans van
de Douglas om als tweede in de Melb ourne-race aan te komen, kleiner
word. Van eenige spoorwegstation* w erd gemeld, dat de „Dougtes”-machine
daar was gepasseerd en omstreeks twee uur bevonden Parmentier c-s. zich
veertig mijlen ten Noorden van Albury. Deze plaats ie ruim 250 kilometer
van Melbourne verwijderd.
Vijf kwartier na middernacht, te 1.17 uur plaatselijken tijd (15.27 uur
Amoterdamsche tyd) is de „Uiver” vervolgen* op de renbaan van Albury
geland. De landing geschiedde vlot en het toestel werd niet beschadigd, ter
wijl bemanning en passagier* ongedeerd waren. Het bleek, dat bet toestel
den koer* we* kwijtgeraakt. Tenslotte
in de* dag den tocht voort te netten.
De machine werd onmiddellijk startklaar gemaakt, maar de benzine moest
uit Melbourne worden aangevoerd, waarmede zeer veel tijd gemoeid wa*.
De „Uiver” was echter in den vrij «achten grond weggezakt en het kostte
heel wat moeite om het vliegtuig weer los te werken.
Om 12.15 (A. T.) kon de „Uiver” starten er. onder groote belangstelling
van de bevolking van Albury vertrokk en onze landgenooten naar Melbourne.
Wjj hadden gistermiddag In verband
met de omstandigheid, dat de „Uiver"
Melbourne niet op den gehoopten tijd heelt
kunnen bereiken een onderhoud met den
heer A. Plesman, directeur der K LM., als
mede met enkele der leiders der diverse
KXM.-sfdeellngen.
De heer Plesman deelde ongeveer het vol
gende mede:
Toen Ik het bericht kreeg, dat de „Uiver" op
de renbaan van Albury geland was, heb Ik
m|j dadelijk In verbinding gesteld met den chef
van het vllegweaen Id Melbourne, den heer
Armstrong. Dr heb met hem een radlotelefo-
nlech gesprek gehad, dat buitengewoon goed
overgekomen is en waarin de heer Armstrong
mjj verschillende bijzonderheden heeft mede
gedeeld. Volgens hem Is het ongeluk te wijten
aan een samenloop van ongunstige factoren. De
„Uiver” kwam recht op Melbourne al vliegen
De gezagvoerder van de „Uiver”. KOEN
DIRK PARMENTIER, werd in 1904 te Amster
dam geboren. Na zijn vliegeropleiding te Soes-
terberg trad hjj in dienst van de K. L. M., waar
hij thans geregeld vliegt op de HollandIndlë-
UJn. MCt Aler verwierf hU In Engeland als eer
ste Nederlandsche piloten het navigator-diplo
ma. In Amerika bestudeerde hij speciaal het
nachtvliegen. Ook voor den aankoop van de
„Uiver” ging Parmentier naar Amerika, om de
machine mee te nemen. HIJ vloog met de ma
chine van Los Angeles naar New-York en
bracht haar per schip naar Nederland.
JAN MOLL, eerste officier op de „Uiver”,
werd in 1900 te "Soerabaya geboren. HIJ diende
bij de Ned.-Indiache luchtmacht en ging later
over naar de K. N. I. L. M, waar hij groote
routine verwierf in het vliegen over den Archi
pel. HU nam deel aan de pioniersvlucht In 1931
Batavia—Melbourne met de Fokker VII (Abel
Tasman). Thana ia hU sedert Jaren in dienst
bU de K. L. M. en vliegt op de Indtë-route.
Du mecanicien BOUWt HUNS werd <n IMrt
te Den Helder geboren, trad als vliegtulgmaker
In dienst bjj de Marineluchtvaart en ging In
1931 over naar de K. L. M. Tbt dusver maakte
hU acht Indië-relzen.
OORNELIS VAN BRUGGE, marconist, werd
geboren in 1903 en trad in 1926 in dienst van
Radio-Holland. Vijfjaar lang reisde hU aan
boord van de koopvaardijvloot. Eind 1931 kwam
hU in dienst bU de K. L. M„ waarvoor hU tot
op heden 10 maal naar Indië reisde.
Het was n.l. stikdonkere nacht,
zonder maanlicht en in een volko
men onbekende streek en toch heeft
de bestuurder kans gezien door mid
del van zjjn electriache schijnwer
pers zich boven Albury te oriëntee-
ren. ds ’»aKaan op te zoeken en de
machine daar vlug en zonder schade
aan den grond te zetten.
Volgen* later te Londen ont
vangen berichten is de „Uiver”
bü zijn landing op de renbaan te
Albury ongelukkigerwijze in vrij
zachten grond terecht gekomen.
Toen Parmentier den toestand
van het vliegtuig onderzocht, bleek
dat het toestel tamelijk diep in den
grond wa* weggezakt.
Men zou trachten met behulp van
planken het toestel naar vasteren
grond te rollen, om zoodoende de
start mogelijk te maken.
£s* Rrater-talegrm* oas 32.50
W (A. T.) versonden, deelt mede,
dat men met behulp van de bevol
king van Albury in razend tempo
bezig wu om de Douglas uit zijn
positie te bevrijden. Alle beschikbare
personen waren aan het graven om
het toestel los te werken.
w