ONS BLAD
Uiver hedennacht te 1.12
te Melbourne geland
uur
Moeilijkheden
overwonnen
J
Fraai staaltje van navigatie
Uiver-bemanning
geridderd
n
unie
1
I
I
i
ne
Het nieuws van heden
Een las ti ge
start te Albury
DE LANDING TE ALBURY
DE BAROMETER
KEURIGE PRESTA TIE DER
BEMANNING
IS DE PANDER JAGER
HERSTELD?
Boeing als derde
te Melbourne
WOENSDAG 24 OCTOBER 1934
VEREEN IG DE KATHOLIEKE PERS
in-
AT
K
2^ uur na
Over Australië en Indië
Pe heer Plesman. directeur der KLM.
•J
NORTH
L fv
J. Moll, tweede bestuurder (links) en
B- Prins, mecanicien
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN
Rondvlucht van de
Uiver
HedenmorgérTóm 3.56
Am.terdam.che Tyd
aangekomen
De „Uiver” geraakte in een zeer
precaire positie, daar zij nog
.lecht. voor anderhalf uur
benzine had
Huldeblijk van de „Princevlag”
Nieuw succes voor de
K.L.M.
JCH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
ELASTIEKEN KOUSEN
ZIEKENFONDSLEVERANCIER
Levensbij zonderheden
- <r
>u
er
n.
r.
K
Ook nu zal de naam van Nederland
weer met eere over de ge heel e
wereld worden genoemd
„Uiver”
Een onderhoud met den
heer Plesman
Heden of morgen zou de reit
worden voortgezet
ADVERTENTIEPRIJZEN
Per lossen regel 20c, ingez. med. 40c
p. regel; idem op pag één 55 c p. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek - Telefoonnummer 433
STATE
altijo
6060
Na een langdurig oponthoud te Albury, waar de „Uiver”
gister een noodlanding had moeten maken, vertrokken
onze landgenooten daar vannacht om 12.15 uur onder
groot enthousiasme der bevolking naar Melbourne, waar
zij om 1.12 uur aankwamen. Hiermede hadden zij dus
het einddoel
Enkele achterblijver»
Met het einddoel bijna in zicht raakte het toestel
tijdens een onweer uit den koers
VXVXVWWUUHI HUIllllll/iwt y;
I
Verhaal van een ooggetuige
vaij hun schitterenden tocht bereikt.
ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 21
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
o o
Rd.
till
men.
T
r
L
Staad op Woensdag 1« aar VJB.: i«Lt
Vorige .tand: 759.»
P
c
n
8
worden
i Gra-
C. van Brugge, marconist (links) en
K. D. Parmentier, gezagvoerder
Het K L.M.-toestel, de „Uiver”, waarmede de wakkere bemanning den naam van-
de Nederlandsche luchtvaart hoog heeft gehouden
en bevond zich op eenige honderden kilometers
afstand, toen hij over het Randgebergte In het
Zuiden van Australië moest vliegen. Dit ge
bergte Is berucht in de vllegerswereld in ver
band met de ongunstige weersomstandigheden,
welke daar vaak heerschen en welke den pilo
ten dikwijls de grootste verrassingen bereiden.
De Engelschman Shaw is om 18.07 (AT.) in
Bushir aangekomen, maar heeft bij de lan
ding zijn landingsgestel gebroken.
De Nieuw-Zeelanders Mac Gregor en Walker
zjjn te Rangoon aangekomen om 13.39 (A.T.).
De Stodarts hadden te kampen met een lek
in de benzineleiding en zftuden dientengevol
ge pas hedenochtend den tocht kunnen ver
volgen.
De „Havllland Comet" van Jones en Waller
Is naar Aneta seint om 17.50 (Amsterd. tijd)
uit Batavia 'vertrokken op weg naar Koepang.
DE UIVER-BEMANNING GERIDDERD MET
DE ORANJE-NASSAU-ORDE.
DE PANDERJAGER ZOU HEDEN OF MOR
GEN VERDER VLIEGEN.
don.
lett.
Volgens een Reuter-bericht uit Melbourne, was
de hoeveelheid benzine, die Parmentier en Moll
nog bezaten, toen zij hun noodlanding te Albu
ry maakten, nog voldoende om een half uur te
vliegen.
D. Vereenlging „de Prinsenvlag" zal, evenals
dit geschied is bij de Pelikaanvlucht, aan ieder
lid van de bemanning van de „Uiver" een groo
te nationale vlag aanbieden als huldeblijk.
Ongetwijfeld zal de bemanning dan ook wel
eenige benauwde oogenbllkken hebben doorge
maakt. Toch wist de piloot weer zijn koen
terug te vinden en zag kans Albury op te
zoeken. Toen heeft de bestuurder een staaltje
van navlgatlekunde gegeven waarover de heer
De heer Plesman heeft zich onmiddellijk met
de Shell in Londen in verbinding gesteld.
HU heeft hem verzocht aan hun vertegen
woordiger te melden, al het mogelijke te laten
doen om de Douglas verder te helpen en baar
van benzine te voorzien. Het werd door den
heer Plesman uitgesloten geacht, dat de be
stuurder van de ..Uiver** op de kleine hoeveel
heid benzine, welke hU nog had, zou starten.
Deze benzlne-voorzlenlng, aldus deelde de beer
Plesman mede, zou echter eenlgen tijd duren.
Er zit niets anders op dan dat de Douglas met
een speciaal soort benzine vliegt, welke alleen
op de moderne vliegvelden te verkrUgen Is. De
benzine zou van Melbourne per tankauto naar
Albury moeten worden gebracht. Dit is een af
stand van 250 K.M. en het spreekt van self,
dat een tankauto midden in den nacht daar
eenige uren voor noodig heeft Daarbij la het
alleszins waarschijnlijk, dat de piloten van de
„Uiver** het daglicht zullen afwachten en dat
dan tevena de benzlne-voorraad in orde aal
sljn.
Goemboes ie Boedapest Zjjn reis naar Weenen
en Rome uitgesteld.
Na den opstand in Austurië. Groote vernielin
gen aangerlcht Waarheen met al de gevan
genen?
Naar wU vernemen, ligt het in de bedoe
ling dat de „Uiver” na aankomst in Mel
bourne een bezoek aan Sydney en Can-
berra brengt
Na ruim een week verbluf In Australië
zal de .Douglas” naar Ned.-Indlë terug-
keeren, waar het toestel eenlgen tijd blijft
om bezichtigd te kunnen worden.
Op 12 November zal de „Uiver” dan uit
Medan naar Nederland vertrekken.
n
st
sn
er
Volgens een bericht uit Allahabad, zou de
schade, die de Panderjager bjj de landing
op het vliegveld BamrauH had opgeloopen,
zoo goed ah hersteld »i)n. Gejjssendorfer en
Asjes zouden heden of morgen de reis voort
zetten.
Roscoe Turner en Clyde Pangborn
zijn hedenmorgen om 3.56 Amster-
damsche tijd als derde met hun
„Boeing” te Melbourne aangeko
men, 2 uur en 44 minuten na Par
mentier en Moll.
wijl bemanning en pauagKri ongedeerd waren,
tengevolge van een hevig onweer den koers
van
ngs ge.
ude bjj
iad ge-
Ik en ig
47e
mie
De stratosfeervlucht in Amerika. De bailon-
vaarders weer behouden geland.
De Imro-Ieider Michaelone en zes Imro-leden
Ia Bulgarije ter dood veroordeeld.
Minister Steenberghe heeft antwoord gegeven
op vragen over de ruimere verkoopgelegenheid
op Zondag.
Regeling van den brandstoffentoesUg zal nage
noeg gelijk rjjn aan die van het vorige jaar.
Te Helmond heeft Max van Poll een rede ge
houden over het onderwerp: ,Jn zware tijden.”
Nadere besprekingen te BerlUn over de uitvoe
ring van het clearingsverdrag met Duitechland.
Het premietarief voor de Ongevallenwet wordt
niet vóór 1 Juli 1935 verhoogd.
EL
echt-
Am-
n de
t. en
pcht-
bestaat
hausse©
mare-
loofden
riteiten
>P ver-
n ver-
met
12®,
1 h.
ÏAM
31-
Ue
en
Ier
is-
ro-
ta
lt-
V
van
tement
orzitter
de Mi
en op-
sflleerd
i auto-
is der
stedig-
Id naar
n voor
al voor
ndeld.
I
Later werd gemeld dat Hansen om 8.45 (AT.)
in Karachi weer Is opgestegen op weg naar
Allahabad.
Omstreeks middernacht deelden
de autoriteiten te Albury en te Wo-
dongo mede, dat het vliegtuig on
geveer 60 minuten lang boven deze
plaatsen en omgeving had gecirkeld.
Te middernacht werd het toestel
boven Beechworth, 40 mijl benoor
den Albury gesignaleerd.
Tenslotte besloot Parmentier een
goed landingsterrein te zoeken en
slaagde hij er ondanks de duisternis
en de onbekendheid met het terrein
in, het toestel behouden op de ren
baan van Albury neer te zetten.
Op het aerodroom te Melbourne
was bjj de aankomst van de „Uiver”
o.m. aanwezig de consul der Neder
landen, de heer F. H. Wright, die
in opdracht der regeering mededeel
de. dat het H. M. de Koningin be
haagd had alle vier leden der be
manning te benoemen tot Ridder
in de Orde van Oranje Nassau.
De „Uiver" is 90 uren en 22
minuten na het vertrek van Milden-
hall op zjjn bestemming aangeko
men.
raakt en om eruit te komen, van de route moest
afwijken. De marconist kon de radioberichten
niet meer opvangen. Tenslotte bemerkte de pi
loot de lichten van Albury en na drie cirkels te
'hebben gemaakt, besloot hij te landen, hetgeen
goed gelukte.
Voor het vertrek uit Charleville,
waar de laatste maal getankt werd,
had Moll nog verklaard, dat men
tot dan toe door buitengewoon gun
stige atmosferische omstandigheden
was begunstigd. Daarna schijnen
boven de uitgestrekte wildernis,
waar in de duisternis elk oriëntatie
punt ontbrak en ook weinig of geen
radioverbinding met grondstations
mogelijk was, de moeilijkheden te
zijn begonnen. Te ruim half twaalf
werden draadlooze seinen van de
„Uiver” ontvangen, waarmee de
„Uiver" verbinding met grondsta
tions vroeg teneinde zich te kunnen
orienteeren omtrent zijn positie of
gepeild te kunnen worden.
Vóór de .Douglas” verdwaald raakte, had men
gevlogen met een uursnelheld van 240 mijl. De
Bntsche kruiser „Lussex”, die in de haven van
Melbourne lag, had met zijn zoeklichten de
lucht afgezocht. Ook de spoorweg van Albury
naar Melbourne was verlicht, maar Parmentier en
Moll durfden toch den tocht in de duisternis
niet aan.
De gezagvoerder van de „Uiver**, KOEN
DIRK PARMENTIER, werd In 1904 te Amster
dam geboren. Na zijn vllegeropleidlng te Soes-
terberg trad hij In dienst van de K. L. M.. waar
hij thans geregeld vliegt op de HollandIndië-
Hjn. Met Aler verwierf hU In Engeland als eer
ste Nederlandsche piloten het navigator-diplo
ma. In Amerika bestudeerde hl) speciaal het
nachtvliegen. Ook voor den aankoop van de
„Uiver” ging Parnjpntler naar Amerika, om de
machine mee te nemen. Hij vloog met de ma
chine van Los Angeles naar New-York en
bracht haar per schip naar Nederland.
JAN MOLL, eerste officier op de „Uiver”,
werd in 1900 te Soerabaya geboren. Hij diende
bjj de Ned.-Indische luchtmacht en ging later
over naar de K. N. I. L. M.. waar hij groote
routine verwierf In het vliegen over den Archi
pel. Hij nam deel aan de pioniersvlucht in 1931
BataviaMelbourne met de Fokker VII (Abel
Tasman). Thans is hij sedert jaren In dienst
bij de K. L. M. en vliegt op de Indlë-route.
De mecanicien BOUWE PRINS werd In 1901
te Den Helder geboren, trad als vllegtuigmaker
In dienst bij de Marineluchtvaart en ging in
1931 over naar de K. L. M. Tot dusver maakte
hij acht Indië-reizen.
CORNELLS VAN BRUGGE, marconist, werd
geboren in 1903 en trad in 1926 in dienst van
Radio-Holland. Vijf jaar lang reisde hij aan
boord van de koopvaardijvloot. Eind 1931 kwam
hij in dienst bjj de K. L. M„ waarvoor hij tot
op heden 10 maal naar Indië reisde.
Volgens te Landen ontvangen berichten zou
de Deen Hansen, die om 14.57 uurAmst. tijd
te Karachi was aangekomen, te middernacht,
naar Allahabad starten.
DE UIVER NA EEN NOODLANDING TB
ALBURY OM 1.12 UUR (A. T.j TE MELBOUR
NE GELAND.
Het was middernacht, toen de
„Uiver" dit gebergte naderde. Dit
was al een zeer ongelukkige samen
loop omdat dan door het zooge
naamde nachteffect de radiopeilin-
gen afwijkingen geven. En dit zou
nog niet het ergste geweest zijn,
wanneer de „Uiver" daarbij niet in
een donderbui terecht was geko-
A1 deze dingen maakten het
voor den bestuurder van den
„Uiver" ónmogelijk koers te hou
den. Hü dreef naar het Oosten af.
Dit bracht hem in een buitengewoon
precaire positie, daar naar schat
ting de „Uiver" voor slechts nog
anderhalf uur benzine aan boord
had.
Volgens later te Londen ont
vangen berichten is de „Uiver”
bij zijn landing op de renbaan te
Albury ongelukkigerwijze in vrij
zachten grond terecht gekomen.
Toen Parmentier den toestand
van bet vliegtuig onderzocht, bleek
dat het toestel tamelijk diep in den
grond was weggezakt.
Men zou trachten met behulp van
planken het toestel naar vasteren
grond te rollen, om zoodoende de
start mogelijk te maken.
Een Reuter-telegram om 22.50
uur (A. T.) verzenden, deelt mede,
dat men met behulp van de bevol
king van Albury in razend tempo
bezig was om de Douglas uit zijn
positie te bevrüden. Alle beschikbare
personen waren aan het graven om
het toestel los te werken.
Armstrong niet genoeg lof kon betuigen en
waarover alle vliegautoritelten In Australië
stom verbaasd zijn.
BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR
Telefoon Administratie 433, Redactie 633
ABONNEMENTSPRIJS.
per kwartaal voor Alkmaar f X—
4 Voor buiten Alkmaar f 2.85
/Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Dagblad uitgegeven door de
N V. Drukkerij De Speernested - Haarlem
Tengevolge van een hevig onweer was men de
koers kwijtgeraakt De Douglas was reeds voor
bij Albury, maar was weer gedwongen om te
rug te keeren. De landing op de renbaan te
Albury geschiedde vlot en het toestel was on
beschadigd. Bemanning en passagiers waren on
gedeerd. Het toestel werd onmiddellijk klaar
gemaakt voor den start, welke tusschen 8 uur
en 9 uur Amst. tijd zou plaats vinden.
De afstand tusschen Albury en Melbourne
bedraagt 250 kilometer en Parmentier en Moll
hoopten om tien uur Amst. tijd te Melbourne te
landen.
Een ooggetuige, die een beschrijving gaf van
de landing, zelde. dat het om zoo te zeggen den
geheelen avond geregend had en toen de regen
een oogenblik ophield, bemerkte men het vlieg
tuig. De renbaan was verlicht door de lampen
van honderden automobielen, waarvan de eige
naars gekomen waren In de hoop de Uiver bo
ven de renbaan te zien voorbij vliegen. Het
toestel beschreef verscheidene cirkels en kwam
vervolgens snel omlaag, waarna het een goed
geslaagde landing maakte. De bemanning en de
passagiers begaven zich terstond per auto naar
het kleine stadje Albury waar zjj de rest van den
nacht doorbrachten, om de vlucht zoo spoedig
mogelijk na het aanbreken van den dageraad
te hervatten.
De passagier GiUssen, zelde voor de radio, dat
de Uiver nabij Albury in een storm was ge-
In tegenstelling met berichten over de aankomst van Parmentier c.s.
te Melbourne die ons van verschillende zijden gisteren tusschen half
twee en half vier bereikten, kwam laat in den middag het onheilspellende
bericht, dat de „Uiver”, op het laatste gedeelte van het traject Charleville
—Melbourne in de duisternis uit den koers was geslagen en langs draad-
loozen weg S. O. S.-seinen uitzond. Dit bericht beteekende, dat de kans van
de Douglas om als tweede in de Melb oume-race aan te komen, kleiner
werd. Van eenige spoorwegstations werd gemeld, dat de „Douglas”-machine
daar was gepasseerd en omstreeks twee uur bevonden Parmentier c.s. zich
veertig mjjlen ten Noorden van Albury. Deze plaats is ruim 250 kilometer
van Melbourne verwijderd.
Vijf kwartier na middernacht, te 1.17 uur plaatselüken tijd (15.27 uur
Amsterdamsche tijd) ia de „Uiver” vervolgens op de renbaan vu Albury
geland. De landing geschiedde vlot en het toestel werd niet beschadigd, ter-
uining en passagiers ongedeerd waren. Het bleek, dat het toestel
was kwijtgeraakt. Tenslotte
werd besloten bij het asmbreken van den dag den tocht voort te zetten.
De machine werd onmiddellijk startklaar gemaakt, maar de benzine moest
uit Melbourne worden aangevoerd, waarmede zeer veel tijd gemoeid was.
De „Uiver” was echter in den vrij zachten grond weggezakt en het kostte
heel wat moeite om het vliegtuig weer los te werken.
Om 12.15 (A. T.) kon de „Uiver” starten en onder groote belangstelling
van de bevolking van Albury vertrokk en onze landgenooten naar Melbourne.
wy hadden gistermiddag in verband
met de omstandigheid, dat de „Uiver”
Melbourne niet op den gehoopten tijd heeft
kunnen bereiken een onderhoud met den
heer A. Plesman, directeur der KL.M., als
mede met enkele der leiders der diverse
K-L_14.-afdeellngen.
De heer Plesman deelde ongeveer het vol
gende mede:
Toen ik het bericht kreeg, dat de „Uiver” op
de renbaan van Albury geland was, heb ik
mjj dadelijk in verbinding gesteld met den chef
van het vllegwezen In Melbourne, den heer
Armstrong. Ik heU met hem een radlotelefo-
nlsch gesprek gehad, dat buitengewoon goed
overgekomen is en waarin de heer Armstrong
my verschillende bijzonderheden heeft mede
gedeeld. Volgens hem is het ongeluk te wijten
aan een samenloop van ongunstige factoren. De
..Uiver” kwam recht op Melbourne af vliegen
Naar wij nader van welingelichte zijde
vernemen, is in Den Haag nog steeds geen
bericht ontvangen, dat de Panderjager
startklaar is of dit binnen korten tijd zal
zijn. Men heeft na Maandagochtend van
de piloten niets meer vernomen, wel acht
men het geenszins uitgesloten, dat de
Panderjager morgen of overmorgen de reis
sou kunnen voortzetten. Men zou zulks zelfs
toejuichen, omdat dan toch twee Nederland
sche toestellen zeer waarschijnlijk te Mei-
boume zouden aankomen en de Pandjager
nog een goede kans zou maken voor de
vijfde plaats.
Het was n.I. stikdonkere nacht,
zonder maanlicht en in een volko
men onbekende streek en toch heeft
de bestuurder kans gezien door mid
del van zyn electrische schijnwer
pers zich boven Albury te orientee
ren, de renbaan op te zoeken en de
machine daar vlug en zonder schade
aan den grond te zetten.
1
L