ONS BLAD Uiver hedennacht te 1.12 te Melbourne geland uur Moeilijkheden overwonnen J Fraai staaltje van navigatie Uiver-bemanning geridderd n unie 1 I I i ne Het nieuws van heden Een las ti ge start te Albury DE LANDING TE ALBURY DE BAROMETER KEURIGE PRESTA TIE DER BEMANNING IS DE PANDER JAGER HERSTELD? Boeing als derde te Melbourne WOENSDAG 24 OCTOBER 1934 VEREEN IG DE KATHOLIEKE PERS in- AT K 2^ uur na Over Australië en Indië Pe heer Plesman. directeur der KLM. •J NORTH L fv J. Moll, tweede bestuurder (links) en B- Prins, mecanicien DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN Rondvlucht van de Uiver HedenmorgérTóm 3.56 Am.terdam.che Tyd aangekomen De „Uiver” geraakte in een zeer precaire positie, daar zij nog .lecht. voor anderhalf uur benzine had Huldeblijk van de „Princevlag” Nieuw succes voor de K.L.M. JCH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR ELASTIEKEN KOUSEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER Levensbij zonderheden - <r >u er n. r. K Ook nu zal de naam van Nederland weer met eere over de ge heel e wereld worden genoemd „Uiver” Een onderhoud met den heer Plesman Heden of morgen zou de reit worden voortgezet ADVERTENTIEPRIJZEN Per lossen regel 20c, ingez. med. 40c p. regel; idem op pag één 55 c p. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek - Telefoonnummer 433 STATE altijo 6060 Na een langdurig oponthoud te Albury, waar de „Uiver” gister een noodlanding had moeten maken, vertrokken onze landgenooten daar vannacht om 12.15 uur onder groot enthousiasme der bevolking naar Melbourne, waar zij om 1.12 uur aankwamen. Hiermede hadden zij dus het einddoel Enkele achterblijver» Met het einddoel bijna in zicht raakte het toestel tijdens een onweer uit den koers VXVXVWWUUHI HUIllllll/iwt y; I Verhaal van een ooggetuige vaij hun schitterenden tocht bereikt. ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 21 NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD o o Rd. till men. T r L Staad op Woensdag 1« aar VJB.: i«Lt Vorige .tand: 759.» P c n 8 worden i Gra- C. van Brugge, marconist (links) en K. D. Parmentier, gezagvoerder Het K L.M.-toestel, de „Uiver”, waarmede de wakkere bemanning den naam van- de Nederlandsche luchtvaart hoog heeft gehouden en bevond zich op eenige honderden kilometers afstand, toen hij over het Randgebergte In het Zuiden van Australië moest vliegen. Dit ge bergte Is berucht in de vllegerswereld in ver band met de ongunstige weersomstandigheden, welke daar vaak heerschen en welke den pilo ten dikwijls de grootste verrassingen bereiden. De Engelschman Shaw is om 18.07 (AT.) in Bushir aangekomen, maar heeft bij de lan ding zijn landingsgestel gebroken. De Nieuw-Zeelanders Mac Gregor en Walker zjjn te Rangoon aangekomen om 13.39 (A.T.). De Stodarts hadden te kampen met een lek in de benzineleiding en zftuden dientengevol ge pas hedenochtend den tocht kunnen ver volgen. De „Havllland Comet" van Jones en Waller Is naar Aneta seint om 17.50 (Amsterd. tijd) uit Batavia 'vertrokken op weg naar Koepang. DE UIVER-BEMANNING GERIDDERD MET DE ORANJE-NASSAU-ORDE. DE PANDERJAGER ZOU HEDEN OF MOR GEN VERDER VLIEGEN. don. lett. Volgens een Reuter-bericht uit Melbourne, was de hoeveelheid benzine, die Parmentier en Moll nog bezaten, toen zij hun noodlanding te Albu ry maakten, nog voldoende om een half uur te vliegen. D. Vereenlging „de Prinsenvlag" zal, evenals dit geschied is bij de Pelikaanvlucht, aan ieder lid van de bemanning van de „Uiver" een groo te nationale vlag aanbieden als huldeblijk. Ongetwijfeld zal de bemanning dan ook wel eenige benauwde oogenbllkken hebben doorge maakt. Toch wist de piloot weer zijn koen terug te vinden en zag kans Albury op te zoeken. Toen heeft de bestuurder een staaltje van navlgatlekunde gegeven waarover de heer De heer Plesman heeft zich onmiddellijk met de Shell in Londen in verbinding gesteld. HU heeft hem verzocht aan hun vertegen woordiger te melden, al het mogelijke te laten doen om de Douglas verder te helpen en baar van benzine te voorzien. Het werd door den heer Plesman uitgesloten geacht, dat de be stuurder van de ..Uiver** op de kleine hoeveel heid benzine, welke hU nog had, zou starten. Deze benzlne-voorzlenlng, aldus deelde de beer Plesman mede, zou echter eenlgen tijd duren. Er zit niets anders op dan dat de Douglas met een speciaal soort benzine vliegt, welke alleen op de moderne vliegvelden te verkrUgen Is. De benzine zou van Melbourne per tankauto naar Albury moeten worden gebracht. Dit is een af stand van 250 K.M. en het spreekt van self, dat een tankauto midden in den nacht daar eenige uren voor noodig heeft Daarbij la het alleszins waarschijnlijk, dat de piloten van de „Uiver** het daglicht zullen afwachten en dat dan tevena de benzlne-voorraad in orde aal sljn. Goemboes ie Boedapest Zjjn reis naar Weenen en Rome uitgesteld. Na den opstand in Austurië. Groote vernielin gen aangerlcht Waarheen met al de gevan genen? Naar wU vernemen, ligt het in de bedoe ling dat de „Uiver” na aankomst in Mel bourne een bezoek aan Sydney en Can- berra brengt Na ruim een week verbluf In Australië zal de .Douglas” naar Ned.-Indlë terug- keeren, waar het toestel eenlgen tijd blijft om bezichtigd te kunnen worden. Op 12 November zal de „Uiver” dan uit Medan naar Nederland vertrekken. n st sn er Volgens een bericht uit Allahabad, zou de schade, die de Panderjager bjj de landing op het vliegveld BamrauH had opgeloopen, zoo goed ah hersteld »i)n. Gejjssendorfer en Asjes zouden heden of morgen de reis voort zetten. Roscoe Turner en Clyde Pangborn zijn hedenmorgen om 3.56 Amster- damsche tijd als derde met hun „Boeing” te Melbourne aangeko men, 2 uur en 44 minuten na Par mentier en Moll. wijl bemanning en pauagKri ongedeerd waren, tengevolge van een hevig onweer den koers van ngs ge. ude bjj iad ge- Ik en ig 47e mie De stratosfeervlucht in Amerika. De bailon- vaarders weer behouden geland. De Imro-Ieider Michaelone en zes Imro-leden Ia Bulgarije ter dood veroordeeld. Minister Steenberghe heeft antwoord gegeven op vragen over de ruimere verkoopgelegenheid op Zondag. Regeling van den brandstoffentoesUg zal nage noeg gelijk rjjn aan die van het vorige jaar. Te Helmond heeft Max van Poll een rede ge houden over het onderwerp: ,Jn zware tijden.” Nadere besprekingen te BerlUn over de uitvoe ring van het clearingsverdrag met Duitechland. Het premietarief voor de Ongevallenwet wordt niet vóór 1 Juli 1935 verhoogd. EL echt- Am- n de t. en pcht- bestaat hausse© mare- loofden riteiten >P ver- n ver- met 12®, 1 h. ÏAM 31- Ue en Ier is- ro- ta lt- V van tement orzitter de Mi en op- sflleerd i auto- is der stedig- Id naar n voor al voor ndeld. I Later werd gemeld dat Hansen om 8.45 (AT.) in Karachi weer Is opgestegen op weg naar Allahabad. Omstreeks middernacht deelden de autoriteiten te Albury en te Wo- dongo mede, dat het vliegtuig on geveer 60 minuten lang boven deze plaatsen en omgeving had gecirkeld. Te middernacht werd het toestel boven Beechworth, 40 mijl benoor den Albury gesignaleerd. Tenslotte besloot Parmentier een goed landingsterrein te zoeken en slaagde hij er ondanks de duisternis en de onbekendheid met het terrein in, het toestel behouden op de ren baan van Albury neer te zetten. Op het aerodroom te Melbourne was bjj de aankomst van de „Uiver” o.m. aanwezig de consul der Neder landen, de heer F. H. Wright, die in opdracht der regeering mededeel de. dat het H. M. de Koningin be haagd had alle vier leden der be manning te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De „Uiver" is 90 uren en 22 minuten na het vertrek van Milden- hall op zjjn bestemming aangeko men. raakt en om eruit te komen, van de route moest afwijken. De marconist kon de radioberichten niet meer opvangen. Tenslotte bemerkte de pi loot de lichten van Albury en na drie cirkels te 'hebben gemaakt, besloot hij te landen, hetgeen goed gelukte. Voor het vertrek uit Charleville, waar de laatste maal getankt werd, had Moll nog verklaard, dat men tot dan toe door buitengewoon gun stige atmosferische omstandigheden was begunstigd. Daarna schijnen boven de uitgestrekte wildernis, waar in de duisternis elk oriëntatie punt ontbrak en ook weinig of geen radioverbinding met grondstations mogelijk was, de moeilijkheden te zijn begonnen. Te ruim half twaalf werden draadlooze seinen van de „Uiver” ontvangen, waarmee de „Uiver" verbinding met grondsta tions vroeg teneinde zich te kunnen orienteeren omtrent zijn positie of gepeild te kunnen worden. Vóór de .Douglas” verdwaald raakte, had men gevlogen met een uursnelheld van 240 mijl. De Bntsche kruiser „Lussex”, die in de haven van Melbourne lag, had met zijn zoeklichten de lucht afgezocht. Ook de spoorweg van Albury naar Melbourne was verlicht, maar Parmentier en Moll durfden toch den tocht in de duisternis niet aan. De gezagvoerder van de „Uiver**, KOEN DIRK PARMENTIER, werd In 1904 te Amster dam geboren. Na zijn vllegeropleidlng te Soes- terberg trad hij In dienst van de K. L. M.. waar hij thans geregeld vliegt op de HollandIndië- Hjn. Met Aler verwierf hU In Engeland als eer ste Nederlandsche piloten het navigator-diplo ma. In Amerika bestudeerde hl) speciaal het nachtvliegen. Ook voor den aankoop van de „Uiver” ging Parnjpntler naar Amerika, om de machine mee te nemen. Hij vloog met de ma chine van Los Angeles naar New-York en bracht haar per schip naar Nederland. JAN MOLL, eerste officier op de „Uiver”, werd in 1900 te Soerabaya geboren. Hij diende bjj de Ned.-Indische luchtmacht en ging later over naar de K. N. I. L. M.. waar hij groote routine verwierf In het vliegen over den Archi pel. Hij nam deel aan de pioniersvlucht in 1931 BataviaMelbourne met de Fokker VII (Abel Tasman). Thans is hij sedert jaren In dienst bij de K. L. M. en vliegt op de Indlë-route. De mecanicien BOUWE PRINS werd In 1901 te Den Helder geboren, trad als vllegtuigmaker In dienst bij de Marineluchtvaart en ging in 1931 over naar de K. L. M. Tot dusver maakte hij acht Indië-reizen. CORNELLS VAN BRUGGE, marconist, werd geboren in 1903 en trad in 1926 in dienst van Radio-Holland. Vijf jaar lang reisde hij aan boord van de koopvaardijvloot. Eind 1931 kwam hij in dienst bjj de K. L. M„ waarvoor hij tot op heden 10 maal naar Indië reisde. Volgens te Landen ontvangen berichten zou de Deen Hansen, die om 14.57 uurAmst. tijd te Karachi was aangekomen, te middernacht, naar Allahabad starten. DE UIVER NA EEN NOODLANDING TB ALBURY OM 1.12 UUR (A. T.j TE MELBOUR NE GELAND. Het was middernacht, toen de „Uiver" dit gebergte naderde. Dit was al een zeer ongelukkige samen loop omdat dan door het zooge naamde nachteffect de radiopeilin- gen afwijkingen geven. En dit zou nog niet het ergste geweest zijn, wanneer de „Uiver" daarbij niet in een donderbui terecht was geko- A1 deze dingen maakten het voor den bestuurder van den „Uiver" ónmogelijk koers te hou den. Hü dreef naar het Oosten af. Dit bracht hem in een buitengewoon precaire positie, daar naar schat ting de „Uiver" voor slechts nog anderhalf uur benzine aan boord had. Volgens later te Londen ont vangen berichten is de „Uiver” bij zijn landing op de renbaan te Albury ongelukkigerwijze in vrij zachten grond terecht gekomen. Toen Parmentier den toestand van bet vliegtuig onderzocht, bleek dat het toestel tamelijk diep in den grond was weggezakt. Men zou trachten met behulp van planken het toestel naar vasteren grond te rollen, om zoodoende de start mogelijk te maken. Een Reuter-telegram om 22.50 uur (A. T.) verzenden, deelt mede, dat men met behulp van de bevol king van Albury in razend tempo bezig was om de Douglas uit zijn positie te bevrüden. Alle beschikbare personen waren aan het graven om het toestel los te werken. Armstrong niet genoeg lof kon betuigen en waarover alle vliegautoritelten In Australië stom verbaasd zijn. BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Telefoon Administratie 433, Redactie 633 ABONNEMENTSPRIJS. per kwartaal voor Alkmaar f X— 4 Voor buiten Alkmaar f 2.85 /Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de N V. Drukkerij De Speernested - Haarlem Tengevolge van een hevig onweer was men de koers kwijtgeraakt De Douglas was reeds voor bij Albury, maar was weer gedwongen om te rug te keeren. De landing op de renbaan te Albury geschiedde vlot en het toestel was on beschadigd. Bemanning en passagiers waren on gedeerd. Het toestel werd onmiddellijk klaar gemaakt voor den start, welke tusschen 8 uur en 9 uur Amst. tijd zou plaats vinden. De afstand tusschen Albury en Melbourne bedraagt 250 kilometer en Parmentier en Moll hoopten om tien uur Amst. tijd te Melbourne te landen. Een ooggetuige, die een beschrijving gaf van de landing, zelde. dat het om zoo te zeggen den geheelen avond geregend had en toen de regen een oogenblik ophield, bemerkte men het vlieg tuig. De renbaan was verlicht door de lampen van honderden automobielen, waarvan de eige naars gekomen waren In de hoop de Uiver bo ven de renbaan te zien voorbij vliegen. Het toestel beschreef verscheidene cirkels en kwam vervolgens snel omlaag, waarna het een goed geslaagde landing maakte. De bemanning en de passagiers begaven zich terstond per auto naar het kleine stadje Albury waar zjj de rest van den nacht doorbrachten, om de vlucht zoo spoedig mogelijk na het aanbreken van den dageraad te hervatten. De passagier GiUssen, zelde voor de radio, dat de Uiver nabij Albury in een storm was ge- In tegenstelling met berichten over de aankomst van Parmentier c.s. te Melbourne die ons van verschillende zijden gisteren tusschen half twee en half vier bereikten, kwam laat in den middag het onheilspellende bericht, dat de „Uiver”, op het laatste gedeelte van het traject Charleville —Melbourne in de duisternis uit den koers was geslagen en langs draad- loozen weg S. O. S.-seinen uitzond. Dit bericht beteekende, dat de kans van de Douglas om als tweede in de Melb oume-race aan te komen, kleiner werd. Van eenige spoorwegstations werd gemeld, dat de „Douglas”-machine daar was gepasseerd en omstreeks twee uur bevonden Parmentier c.s. zich veertig mjjlen ten Noorden van Albury. Deze plaats is ruim 250 kilometer van Melbourne verwijderd. Vijf kwartier na middernacht, te 1.17 uur plaatselüken tijd (15.27 uur Amsterdamsche tijd) ia de „Uiver” vervolgens op de renbaan vu Albury geland. De landing geschiedde vlot en het toestel werd niet beschadigd, ter- uining en passagiers ongedeerd waren. Het bleek, dat het toestel was kwijtgeraakt. Tenslotte werd besloten bij het asmbreken van den dag den tocht voort te zetten. De machine werd onmiddellijk startklaar gemaakt, maar de benzine moest uit Melbourne worden aangevoerd, waarmede zeer veel tijd gemoeid was. De „Uiver” was echter in den vrij zachten grond weggezakt en het kostte heel wat moeite om het vliegtuig weer los te werken. Om 12.15 (A. T.) kon de „Uiver” starten en onder groote belangstelling van de bevolking van Albury vertrokk en onze landgenooten naar Melbourne. wy hadden gistermiddag in verband met de omstandigheid, dat de „Uiver” Melbourne niet op den gehoopten tijd heeft kunnen bereiken een onderhoud met den heer A. Plesman, directeur der KL.M., als mede met enkele der leiders der diverse K-L_14.-afdeellngen. De heer Plesman deelde ongeveer het vol gende mede: Toen ik het bericht kreeg, dat de „Uiver” op de renbaan van Albury geland was, heb ik mjj dadelijk in verbinding gesteld met den chef van het vllegwezen In Melbourne, den heer Armstrong. Ik heU met hem een radlotelefo- nlsch gesprek gehad, dat buitengewoon goed overgekomen is en waarin de heer Armstrong my verschillende bijzonderheden heeft mede gedeeld. Volgens hem is het ongeluk te wijten aan een samenloop van ongunstige factoren. De ..Uiver” kwam recht op Melbourne af vliegen Naar wij nader van welingelichte zijde vernemen, is in Den Haag nog steeds geen bericht ontvangen, dat de Panderjager startklaar is of dit binnen korten tijd zal zijn. Men heeft na Maandagochtend van de piloten niets meer vernomen, wel acht men het geenszins uitgesloten, dat de Panderjager morgen of overmorgen de reis sou kunnen voortzetten. Men zou zulks zelfs toejuichen, omdat dan toch twee Nederland sche toestellen zeer waarschijnlijk te Mei- boume zouden aankomen en de Pandjager nog een goede kans zou maken voor de vijfde plaats. Het was n.I. stikdonkere nacht, zonder maanlicht en in een volko men onbekende streek en toch heeft de bestuurder kans gezien door mid del van zyn electrische schijnwer pers zich boven Albury te orientee ren, de renbaan op te zoeken en de machine daar vlug en zonder schade aan den grond te zetten. 1 L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 1