De muziek het in van PER VLIEGMACHINE DE WERELD ROND 1 iG Muziekschool van het Amsterdamsch Conservatorium gezin MIRANI’S u\ V Ji a Y P M A LANGESTRAAT 69 ALKMAAR 8 HEES iC° n Wat de gezinsopvoeding vermag Gustav Mahler F Waarom U niet? MUZIKALE ZIN VAN DE BABY FA. NEII LYNDON ONTSNAPT G. ALSBACH CO. L i I**utsstKLAVARSKRIBO ZELF BEOEFENEN VAN DE MUZIEK, EEN LEVENSGELUK MEER! V, 7 7 NEDERLANDSCHE MUZIEK VAN I NEDERLANDSCHE COMPONISTEN |*g 4 PELFT DONDERDAG 25 OCTOBER 1934 f fW •n o t Het ontstaan van de mu zikale voorstellingen Zyn jeugdindrukken bealiaaend voor aard en geeat van zyn muziek DOOR VICTOR BRIDGES xJ r I PIANO- EN ORGELHANDEL N.V. V/ESTERMARKT 29 - AMSTERDAM (C) - TELEFOON 49905 BABY-VLEUGELS vanaf f 690.— -^St^d^g? in verschillende houtsoorten GEBRUIKT BIJ UW ONDERRICHT 1 VRAAGT CATALOGUS BIJ AMSTERDAM - VOETBOOGSTRAAT 19 Speelt en zingt en ontwikkelt Uw muzikaal gevoel. Als U op een goede piano wilt spelen als bij de aanschaffing de prijs bij U ook •en woordje meespreekt, stelt dan Uw ver trouwen in de w, - W, l ih y Vader en moeder de aangewezen eerate onderwyzera --- aAm.fe.- GRATIS PROEFLES SLIKKERVEER ROTTERRAM. V. .„s i AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL r -- JS* GUSTAV MAHLER IA 4 4.-:^ 11111111111 IIIIIIINII min kunnen vergelijken met ‘n blanco foMoblad- l zang- K* ■few Believe my te Benden, een gratis proefles voor Meander: te -3» I l Zijn I .-gaw^ l 1 te 3 HOOFDSTUK X eenlgszlns ZU antwoordde Ik viel thuis?" vroeg Ik zonder Vivien Wordt vervolgd. 4 j 12® Sta rwfr.’-.; een kon Ik opende de deur van de cabine.... doch sloeg deze direct weer dicht. Groote stoomwol ken sloegen my Ln X gelaat en benamen me bijna den adem. „Oom,” schreeuwde Ik, „het lijkt wel of we in een stoomketel terecht zijn gekomen.” Ontzet staarde Oom mij aan. ..Maar dan zijn we geland in de vallei van tienduizend slotte verkeerde ik in een hoogst voldane stem ming, toen ik de deur van juffrouw Oldbury's huis met mijn sleutel onende. Mijn eerste vacan- tledag scheen mij volmaakt besteed. SOaat: VJL 10. h- MUZIEKONDEBRICHT AAN KINDEREN VAN 6 JAAR AF EN AAN VOLWASSENEN Element, ond. f 15.Rhythm, gymn. f 15.Plano, viool, cetlo. ena. beneden 10 J. f 70.en f 120.boven 10 j. f 85.en f 150. Inlichtingen op het spreekuur van den directeur: WOENSDAG 1%—O% uur en VRIJDAG 45 uur. ■s-'r MM MM'.’t toe, gehoorde tonen en toonreeksen na te boot sen, op zlin manier na te zmgen. De-in X 3e levensjaar ontluikende zin voor rhythme, die in 13e en 4e levensjaar sterk toe neemt, komt de zucht tot nabootsing ondersteu nen en regelen. In deze periode zien we t kind warm. Vlug sloeg ik de deur weer dicht. Toen nam ik een besluit. Ik deed de deur weer open en sprong evenals Oom Sydney naar bul ten. Ik tuimelde op den grond en kwam met mijn beenen in een plas warm water terecht. Rondom kookte en borrelde het van Je welste, ik kon bijna geen adem halen. ontsnappen. Waar was Oom Sydney nu? Al deze vragen drongen zich aan mij op. Snel opende ik de deur van de ”ahine Een zware stoomwolk sloeg mij in 't gelaat. „Oom!,” schreeuwde ik zoo hard ik kon. Oeen antwoord. „Oooooml!" Weer geen antwoord. De zware stoomwolken vulden de cabine. Het werd rookpluimen," schreeuwde hij. „Ontsnaopen hieruit is haast niet mogeiyk. Resoluut opende hij eensklaps de deur en sprong naar buiten. Ik keek door een der ramen van de cabine naar bulten. Zware stoomwolken omringden het toestel. Het glas begon al warm te worden. Hoe zouden we ooit uit dezen heksenketel kunnen tien Jaar oud kwam hij op het Conservatorium te Weenen, dat hij met een glansrijk eind examen verliet. Vóór zijn twintigste Jaar zat hl) al op den dlrlgentenstoel van het theater te Hall, waar hij operettes uitvoerde; in de opera kwam hij te Laibach en heeft verder van 1880 tot 1887 de theaters geleld in Olmtitz. Kas sei. Praag, Leipzig, Budapest en Hamburg, waarin een stijgende HJn te herkennen is, tot hij van 1897 tot 1907 de Hofoper te Wee nen, hét Instituut van Europa, als directeur be stuurde. •het ontbijt zette. Wanneer men in aanmerking neemt, dat ik drie Jaar lang gedwongen was geweest tot een pljnlljk-vroeg opstaan -Ijkt dit een geheel overbodige vertoonlng van energie, maar ik deed dit niet zonder grondige reden. Om te beginnen: het was mijn bedoeling een ochtend met George door te brengen Ik wilde in de buurt van zijn nuls zijn om zyn gezicht te kunnen zien, zoodra hij uitging.. Ik was er van overtuigd dat hij er gekweld en verdrietig zou uitzien, zoolang ik nog on vrije voeten was en dit gezicht van mijn ergsten kweller wilde ik zien. Vandaar wilde ik hem volgen naar Vic toria Street of waar hij anders mocht neengaan. Verdere plannen voor dien ochtend har1 Ik niet. Ik wist, dat George In den regel n'el voor half tien of tien uur naar bet kantoor ging. Maar ik was verlangend zoo spoedig mogelijk van huls te gaan, daar mijn vermoeden. d«t de man met het lltteeken zoo vriendelijk was. al mijn bewegingen gade te slaan, heel goed Juist kon zijn. In dat geval meende ik er bijna op te kunnen rekenen hem voor te zjjn wanneer Ik reeds om half negen weg g*ng. Bovendien had Ik er niet veel bezwaar tegen op Geoige te wachten. Het was ren zonnige morgen en ik kon een krant koopen en zoo lang op een van de banken aan de Theemskade gaan zitten. Dit deed ik dan ook. Zoo ongemerkt mogelljk verliet Ik bet huls en kocht een Dally Telegraph en een Sportsman in een klein oepler- en tabakswinkeltje om den boek Daarna overtu'gde ik mij er van, dat ik ilet werd gevolgd en begaf mij in de richting van net Embankment Mahler werd 7 Juli 1860 geboren in Kalischt, een klein plaatsje by Iglau, in Duitsch Bohe- men, en als hy later stellig verklaart, dat de indrukken, van vier- tot elfjarigen leeftyd ont vangen, beslissend zyn geweest voor aard en' geest zyner muziek, die baar klem in net volkslied heeft, is het van belang om te weten, boe de jonge Gustav opgroeide in een plaats en een streek, waar het volk veel en goed zong en de soldaten der kazernes met hun signalen en marschmuziek zyn rhythmlschen en melo- dischen aanleg bevruchtten. Op 4-jarigen leef tyd kende hy dan ook circa tweehonderd volksliedjes uit het hoofd en begon hy zyn muzikale loopbaan als zangertje-op-tafel! Vijf- Möf 9b I ’W»ik sa Eng gen begeleiden. Dit alles is de kiem van 1 kinderspel, waarin muziek en zang, zooals ieder die kinderen in z’n omgeving beeft, kan constateeren, 'n zeer belangrijke plaats innemen. In 1 muzikaal kinderspel der 3 eerste levens jaren vallen de volgende categorieën waar te nemen: 1. Een spelenderwyze Inoefenen der organen. 2. Zang onder *t nabootsen van van groo- teren af geziene handelingen. 3. Muzlekmaken op geluidgevend en muzlek- makend speelgoed. 4. X Stil en aandachtig aanhooren van mu ziek en zang. 5. Spelenderwyze nazingen of naspelen van gehoorde zang- of muziek. 8. 1 Zingen van eigen gefantaseerden tekst en melodie. Na X 3e levensjaar wordt X muzikaal be standdeel van X kinderspel meer bewust, wordt de fantasie werkzamer, tengevolge waarvan niet enkel naar nieuwe combinaties gestreefd, doch ook getracht wordt de muzikale Indrukken scherper waar te nemen en zuiverder na te bootsen, X Spel wordt meer productief, X kind wil iets doen, iets maken. Np komen de kinderspelletjes in trek, waar van de meeste van zang vergezeld gaan. Krmg- spelletjes en reldansjes. in één woord de ge- meenschappeiyke zangspelen, waarbij langza merhand de neigingen van jongens en meisjes beginnen uiteen te loopen. Dit uiteraard zeer benopt overzicht van de geleidelijke ontwikkeling der muzikaliteit in de vóór-school-periode moet den opmerkzamen lezer ongetwyfeld overtuigen van de belang rijkheid dezer kinderjaren voor de verdere mu zikale ontw.kkellng op tateren leeftyd. Daar de titel van ons onderwerp luidt: .Muziek in X gezin”, biyft de muzikale ontwikkeling onder Invloed van X schoolzangonderwys bulten be schouwing. Nu denke men allerminst, dat X hier ge schetste verloop „vanzelf” zich voltrekt, dat dus de ouders In deze niets te doen hebben. Hierover verder de volgende maand. THEO BOSMAN. ftano» orgel-” 23. Ben oogenblik meende ik. dat :k tny vergist had, want vrouwen waren altyd de eenige schepsels op aarde yeweert, waar Tommy niet mee overweg kon. Het stond daar echter zoo duidelijk als het maar kon en met een gevoel van levendige belangstelling begaf Ik my naar no. 4. wie deze Juffrouw Vivien ook mocht s|jn, ik was vast besloten haar een oezoek te brengen; het meisje ran wie tommy de zorg voor zyn meer belangrijke oorrespond-ntle op droeg, was ongetwyfeld een bezoek vvard. Ik belde aan en na een oogenblik werd de deur geopend door een dienstmeisje van de grootte en den leeftyd van Gertie Uggins. maar met een mutsje op en een katoenen schort voor. .Juffrouw moer. zy schudde haar hoofd. „Niet thuipl” ,^Soo! Ik wilde vragen, waar mijnheer Mor rison is en wanneer hy terugkomt Er Is een briefje *op zyn deur, waarin hy verzoekt trie- geweldige arbeid in Weenen hief ook deze wereldberoemde opera op tot een „bedrijf- met-wlnst” én een kunst-lnstelllng van den hoogsten rang. Nadien heeft hij gemeend zich in Amerika door d.rlgeeren een onbekommerd bestaan te verwerven, waardoor hy zich geheel aan de compositie zou kunnen wijden, doch reeds in 1911 keerde hy te Weenen terug om er te sterven Te vroeg, zegt men.... Wie weet het? By de Voorzienigheid heeft alles zyn julsten duur en plaats. Den volgenden ochtend werd ik om zeven uur wakker, of liever: wakker gemaast door Gertie, die, te oordeelen naar het lawaai dat zy maakte, blijkbaar bezig was een verwoes ting in myn zitkamer aan te richten Ik keek op myn horloge en riep haar door oe deur. Het rumoer hield op en een hoofd 1st over vloedig met krulspelden was gefestonneerd, stak door de deuropening. r „Wilt u in het bad?” vroeg het hoofd. „Zeker, Gertie, en dan wil Ik ontbijten, heb het druk vandaag." Het hoofd verdween grtnnekend en even Inter riep een schrille stem langs de keukentrap naar beneden: „Voorkamer-aan-straat wil zyn warm water, gauwf" Binnen Utoounwren sw kwat vel W «nar Ba wUlMM «IgMKhappM Mawte B» towtreMa da BMthorMvZMl te da Rwalo viool (door M pubM da niovw. Siradk ••rtm aonoend) Dvr» ovonurdo nM «Hoon de «ede SWadhnraa. m^r onrtrol den In vele oeréhton Do aoovtdriMgo hvrxvd. itra.. ven tenetanaan al* Arthu. Bnar HanMn, Eusan Laconna an vein andaren. tanden «f zond*f v*rplicf*tinQ. Os peijg dor Rovsio Viool kqt ander hot baret van lederen kureUnaar. Zlchttandtega» «orden gemaakt aan •griewa reéocUnteo Levering ga*ch>«* nwt origineel eartReaat, mal obwlute garanOa voor deurtaambe^ van klank on bouw. ">w «odariaod aa KsWIb: geheel vruchteloos >>esteed. Ik was erg nieuws gierig naar die juffrouw Vivien. Vroeger had Tommy deels uit schuwheid deel» omdat ze hem harteiyk verveelden altijd ->lle aan raking met vrouwen vermeden, met sen vest- beradenheld, die soms aan ruwheid grensde. En thans was hy hiykbear. tensy -lie tee- kenen tny bedrogen, met ryn buurdame op goeden voet. Ik slenterde de Embankment af in 3e rich ting van de Chelsea Bridge. Ik was zoo In ■-> R JlEijilllDflUT pin vyf minuten was aan den wensch van de voorkamer-aan-straat voldaan, hiftrouw Oldbury in persoon kwam het brengen in een groote kan. die zy m een zitbad plaatste zy vroeg my met haar cicevtge stem, of Ik dacht, dat ik wat eggs and bacon” zou willen gebruiken en daar zy een gunstig nntwoord ontving, liet zy my tnijn toilet beginnen Het was kwart over acht, toen Ik mjj aan l i tegenwoordig In 8 en na een jaar.... die er zyn mag. U voorby. Kruisen. -- - -1 U niet meer lastig maken. Daar zorgen WIJ voor. In één winter maken wy tegenwoordig van Iemand, die nog nooit een plano of orgel aanraakte, een speler, die zich kan laten booren In den hulselyken kring. Klassieke muziek, amusementsmuziek, schlagers, volks liederen. Kerkelyke muziek, noem maar op. alles wat wilt! Het lykt een wonder, nietwaar? Dat is het ook I Ook In deze eeuw gebeuren er nog wonderen 1 Wilt er meer van weten? Vraag dan aeru een geheel vrybiyvend. Na deze proefles zult U al een een voudige melodie kunnen spelen Het sal U dan teven» duldelyk zijn, hoe het mogelijk ia, dat t byv nog vóór Kerstmis alle Kerstliederen rondt kunnen spelen. En dét met één kwartiertje studie per dag I De kosten zyn van geen beteekenls. Een complete sebrif- teiyke cursus koM SlechtS f 5.—, muslek inbegrepen. Wie al eenlgaBfna spelen kan, leert na korte studie muziek melen, die ander* misschien wel altijd te moeilijk sou zyn- verzuim vooral niet de gratis proefles aan te vragen (a.vp. opgeven „plano" of „orgal”). Hst verpUcht tot niets en bet zal een -erra-uing voor zyn. Schryf even «en brief kaartje of zend onderataande coupon ingevuld, in open enveloppe met 1% cta- postzegel, aan: zijde. De zintuigen zyn de .achryfapparaten", ’“«ebooteto Jgelulden met rhythmlache bewegin- dle van de prikkels der omgeving (voorwerpen. die gezien, geluiden, die gehoord worden enz.) op die blanco pagina's .jndrukken” achter laten, die de grondelementen vormen van wat we kennis van wetenschap noemen. By volslagen Idioten biyven de bladzyden vrywel. onbeschreven. Zwakzinnigen brengen X niet verder dan eenige regels per pagina. Het nogmale en meer dan normale kind verwerft in de 3 eerste levensjaren zooveel kennis en vaar digheid, dat we dat bezit als 't fundament van alle later verworven kennis en vaardigheid mo ten beschouwen. Hiermee is de bedoeling van Jean Paul’s bewering tot z'n proportie terugge bracht. Een der geesteseigenschappen, die de pasge borene als blanco-bladzyde meebrengt, is de muzikale zin oftewel muzikaliteit. We zullen ons hier In dit kort bestek niet wa gen aan de omlijning van X begrip: muzikali teit. Voor het oogenblik volstaan we met X aan nemen van 'n normalen muzlkalen aanleg door 't kind als natuuriyke gave, meegebracht. Etven- als de meeste geesteseigenschappen moet ook de muzikaliteit tot ontwikkeling gebracht wor den en evenals voor X geheel* terrein der gees tesontwikkeling Is ook hier het gezin de eerste leerschool. De personen der omgeving, op de eerste plaats vader en moeder, zyn de als door de natuur aangewezen eerste onderwyzers. Dit onderwijs wordt grootendeels, in de ongunstig ste gevallen uitsluitend onopzetteiyk, onbewust gegeven. Ieder geluid, iedere toon, iedere spraakklank, tedere zangtoon, iedere gezongen of gespeelde melodie, kortom iedere gehoorsindruk, muzikaal of niet muzikaal, laat op de onbeschreven blad zijde der muzikaliteit 'n indruk achter, die be waard. bij herhaling versterkt en als reeds ge hoord herkend wordt. Zoo ontstaan muzikale voorstellingen van geluiden, tonen, toonsafstan- den, toonopeenvolgingen (melodieën), die fun damenteel» waarde hebben en primaire voor- waarde zyn voor de actieve muzikale werk zaamheid van de kleuter. Die muzikale activiteit begint zich te open baren, zoodra de zucht tot nabootsing en de drang naar beweging prikkelen tot X naprodu- ceeren van X gehoorde'. Dezelfde natuuriyke drang, die 't kind er toe brengt, de spraak der volwassenen aan te leeren, drijft X kind er ook gezegde voor de geestelijke ontwikkeling in X algemeen even toelichten, om ons daarna uit sluitend tot X speciaal muzikaal terrein te be perken. De baby komt ter wereld met 'n complex van geesteseigenschappen, die echter voor 'n be langrijk deel in de klem aanwezig zyn. Ieder dier eigenschappen zouden we by de geboorte j »y e on dit blad zhn Ingevolge de vereekeringsvoorwaarden tegen f Qfinn by levenslange geheele ongeschiktheid t »t werken door f 7? ft by een ongeval met f O Cfl by verlies van een hand f verUtann em f Cfl by ean breuk van f Jfl by verlies van te f ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeerlngen f UUU»“ verlies van belde armen, belde beenen of beide oogen l doodeiyksa afloop/ Atzv» een voet of een oog f luim of wijsvinger Vve heen of arm/ telZu” andaren vinger e meeste muzlek-psychologen en -peda- I J gogen zyn X er over eens, dat de leeftyd van 913 jaar voor X normaal-muztkaal- begaafde kind de beste leeftyd is voor X aan vangen van speciaal muziek- en zangonderwijs Verschillende vragen dringen dan om ant woord. We noemen vocaal of Instrumentaal? Indien dit laatste: welk Instrument? In belde gevallen: door wle(n) zullen we dit onderricht laten geven? Hoe belangrijk ieder dezer vragen op zich ook moge geacht worden, van minstens even groote Wat kan X gezin doen ter voorbereiding van eventueel later speciaal muziek- en zangonderwijs? M.a.w.: Wat kan de gezinsopvoeding doen ter bevordering van de muzikaliteit van X kind? Deze vraag stellen we ons voor in enkele ar tikelen te beantwoorden. De bekende Fransche opvoedkundige Jean Paul heeft in een zyner geschriften de oogen- schyniyk onjuiste bewering neergeschreven: ..Het kind leert in de eerste drie levensjaren Eenige banken waren reeds bezet door heeren en dames, die daaraan blijkbaar de voorkeur boven een hotel hadden gegeven, maar toevallig was de tank tegenover Georges huls onbezet. Ik zette my op een van de hoeken en maakte my gereed, myn wachten door het lezen van de Telegraph te bekorten. Er scheen niet veel bezonders in 3e wereld gebeurd te zyn, maar ik Kan niet zeggen, dat ik hierover teleurgesteld was. Mlln eigen leven gaf my tegenwoordig al de sensatie cüe de menacheiyke gesteldheid noodig beeft. Het eenige belangrijke bericht, dat ik kon vinden was het verslag van een vry scherpe rede voering van een Russisch minister in verband met het conflict met Engeland. Het was een merkwaardige uitlating voor -en staats man van zyn positie en de Telegraph had de zaak nog erger gemaakt door by deze gele genheid een lang artikel te publlceereu over politieke uitdaging. Ik had dit Juist geëindigd, toen George verscheen. Hy kwam de voordeur uit en de stoep af. als gewoonltjk gekleed In een goed zittend jacquet en met een hoogen no»d van het soort, dat hy ook vroeger altyd had ge protegeerd. Hy zag er bleek en afgetobd utt en zyn hoofd hing voorover zooals by iemand wiens geest met onaangename gedachten bezwaard ia. MaMer werd 7 Juli 1860 geboren in Kalischt, een klein plaatsje bij Iglan, in Duitsch Bohemen. Hij verklaarde, dat de indruk ken van vier- tot elfjarigen leeftijd ontvangen, beslissend atjn geweest voor aard en geest van zijn muziek. gedachten verdiept. dat ik enkele minuten lang voortgeloopen was, eer ik goed tot besef kwam In welke omgeving ik my eigenlijk be vond: met een schok bemerkte Ik, dat Ik vlak bil de woning van Geo-ge gekomen was. Het was een groot, roodsteenen tuis, met den voorgevel naar de Theems gebouwd. Toen Ik er vlak voorstond, zag ik licht op de eerste verdieping, in de Kamer, die George altyd voor studeerkamer gebruikte. Met myn rug tegen den kademuur geleund, staarde ik naar dat venster. Ik was benieuwd, wat myn neef op dat oogenblik zou uitvoeren Misschien zat hy het avondblad na te zoeken in de ydelv noop. het bericht van myn gevengenneming te vinden. Ik kon my de rimpels In zyn voorhoofd voor stellen en de zenuwachtige manier waarop hy op zyn vingers zat te bijten een gewoonte van hem, waarmee hy mij altyd onczaggeiyk had verveeld. En hoe hard zou hy l Jten. als hy wist dat ik daar m het donker voor zyn huis stond, geen twintig meter van hem van daan! Ik bleef een oogenblik wachten, to de hoop, dat hU aan het venster zou komen. Dit genoe gen werd my echter ontzegd „Wel te rusten!" zei ik zachtjes. ..Tot mor genochtend. kerel!" en met een laatstee blik naar zyn venster vervolgde ik myn weg. Ik wist niet goed, boe ik naar Edith Ter race moest komen, maar een vriendeiyre poli tieagent wees my den weg: het streelde myn gevoel voor humor met een tyn genoegen, dat ik my persoonlijk tot oe politie wendde. Ten ven en telegrammen hier te bezorgen, zoodat Ik dacht, dat Juffrouw ifivien het wel weten zou.” zy nam my van onder tot boven op met een soort van mantrouwen. „Met de schuit weg,” zei re kort. „Hy is niet terug voor Donderdag. Tommy zeilde dus oog. Dit was tenminste nieuws, een nieuws dat voor my nog van belang kon zyn. Ik was benieuwd of „de schuit" nog de .Betty" was. het kleine schip, waarin wy zoo menig vrooiyk uur aan de Crough en Blackwater hadden doorgenracht. Ik bedankte haar voor de Inlichting en vroeg, na een oogenblik te hebben nagedacht „Als ik hier een brief heen stuur, zou die hem dan worden doorgezonden?” Natuur iyk,” stuursch. Hierop viel verder niets te zeggen; Ik wenschte het meisje dus goeden avond en ver liet het gebouw aan een kant van de Em bankment. Al was ik er dus niet in ves'aa<?d Tommy te treffen, toch was myn «v-nd niet «3 i eerste urie levensjaren meer dan de Jongeling in zyn academische Ja- i ren.” Kortelings willen we de bedoeling van dit TV t«.«- -.1 Kyk, die twee gaan er ook al mee beginnen. Natuurlijk Iedereen, oud en jong, kan Immers tegenwoordig tr maanden al boei aardig leeren spelen, en na een Jaar nu. dan 1* men een amateur-pianist, i Moeilijk? Heelemaal fflett Die tijd mollen, sleutels en de reet zullen het maken. Dear zorgen WIJ voor. In één winter maken wy tegenwoordig van iemand die nooit een piano of orgel aanraaXte. een speler, die kan laten booren in den huleelyken kring. ---schlager», muziek. -- liederen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 10