De muziek
het
in
van
PER VLIEGMACHINE DE WERELD ROND
1
iG
Muziekschool van het Amsterdamsch Conservatorium
gezin
MIRANI’S
u\
V
Ji
a
Y P M A
LANGESTRAAT 69 ALKMAAR
8 HEES iC°
n
Wat de gezinsopvoeding vermag
Gustav Mahler
F
Waarom U niet?
MUZIKALE ZIN VAN DE
BABY
FA.
NEII
LYNDON
ONTSNAPT
G. ALSBACH CO.
L i
I**utsstKLAVARSKRIBO
ZELF BEOEFENEN VAN DE MUZIEK, EEN LEVENSGELUK MEER!
V,
7
7
NEDERLANDSCHE MUZIEK VAN I
NEDERLANDSCHE COMPONISTEN
|*g
4
PELFT
DONDERDAG 25 OCTOBER 1934
f
fW
•n
o
t
Het ontstaan van de mu
zikale voorstellingen
Zyn jeugdindrukken bealiaaend
voor aard en geeat van
zyn muziek
DOOR
VICTOR
BRIDGES
xJ
r
I
PIANO- EN ORGELHANDEL N.V.
V/ESTERMARKT 29 - AMSTERDAM (C) - TELEFOON 49905
BABY-VLEUGELS vanaf f 690.— -^St^d^g?
in verschillende houtsoorten
GEBRUIKT BIJ UW ONDERRICHT 1
VRAAGT CATALOGUS BIJ
AMSTERDAM - VOETBOOGSTRAAT 19
Speelt en zingt en ontwikkelt Uw muzikaal
gevoel. Als U op een goede piano wilt spelen
als bij de aanschaffing de prijs bij U ook
•en woordje meespreekt, stelt dan Uw ver
trouwen in de
w, - W,
l ih
y
Vader en moeder de aangewezen
eerate onderwyzera
--- aAm.fe.-
GRATIS PROEFLES
SLIKKERVEER ROTTERRAM. V.
.„s
i
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
r -- JS*
GUSTAV MAHLER
IA 4
4.-:^
11111111111
IIIIIIINII
min
kunnen vergelijken met ‘n blanco foMoblad-
l
zang-
K*
■few
Believe my te Benden, een gratis proefles voor
Meander:
te
-3»
I
l
Zijn
I
.-gaw^
l
1
te
3
HOOFDSTUK X
eenlgszlns
ZU
antwoordde
Ik
viel
thuis?" vroeg Ik zonder
Vivien
Wordt vervolgd.
4
j
12®
Sta rwfr.’-.;
een
kon
Ik opende de deur van de cabine.... doch
sloeg deze direct weer dicht. Groote stoomwol
ken sloegen my Ln X gelaat en benamen me
bijna den adem. „Oom,” schreeuwde Ik, „het
lijkt wel of we in een stoomketel terecht zijn
gekomen.” Ontzet staarde Oom mij aan. ..Maar
dan zijn we geland in de vallei van tienduizend
slotte verkeerde ik in een hoogst voldane stem
ming, toen ik de deur van juffrouw Oldbury's
huis met mijn sleutel onende. Mijn eerste vacan-
tledag scheen mij volmaakt besteed.
SOaat:
VJL 10.
h-
MUZIEKONDEBRICHT AAN KINDEREN VAN 6 JAAR AF EN AAN VOLWASSENEN
Element, ond. f 15.Rhythm, gymn. f 15.Plano, viool, cetlo. ena. beneden 10 J. f 70.en f 120.boven 10 j. f 85.en f 150.
Inlichtingen op het spreekuur van den directeur: WOENSDAG 1%—O% uur en VRIJDAG 45 uur.
■s-'r
MM MM'.’t
toe, gehoorde tonen en toonreeksen na te boot
sen, op zlin manier na te zmgen.
De-in X 3e levensjaar ontluikende zin voor
rhythme, die in 13e en 4e levensjaar sterk toe
neemt, komt de zucht tot nabootsing ondersteu
nen en regelen. In deze periode zien we t kind
warm. Vlug sloeg ik de deur weer dicht.
Toen nam ik een besluit. Ik deed de deur weer
open en sprong evenals Oom Sydney naar bul
ten. Ik tuimelde op den grond en kwam met
mijn beenen in een plas warm water terecht.
Rondom kookte en borrelde het van Je welste,
ik kon bijna geen adem halen.
ontsnappen. Waar was Oom Sydney nu? Al
deze vragen drongen zich aan mij op.
Snel opende ik de deur van de ”ahine Een
zware stoomwolk sloeg mij in 't gelaat. „Oom!,”
schreeuwde ik zoo hard ik kon. Oeen antwoord.
„Oooooml!" Weer geen antwoord. De zware
stoomwolken vulden de cabine. Het werd
rookpluimen," schreeuwde hij. „Ontsnaopen
hieruit is haast niet mogeiyk. Resoluut opende
hij eensklaps de deur en sprong naar buiten.
Ik keek door een der ramen van de cabine
naar bulten. Zware stoomwolken omringden het
toestel. Het glas begon al warm te worden. Hoe
zouden we ooit uit dezen heksenketel kunnen
tien Jaar oud kwam hij op het Conservatorium
te Weenen, dat hij met een glansrijk eind
examen verliet. Vóór zijn twintigste Jaar zat
hl) al op den dlrlgentenstoel van het theater
te Hall, waar hij operettes uitvoerde; in de
opera kwam hij te Laibach en heeft verder van
1880 tot 1887 de theaters geleld in Olmtitz. Kas
sei. Praag, Leipzig, Budapest en Hamburg,
waarin een stijgende HJn te herkennen
is, tot hij van 1897 tot 1907 de Hofoper te Wee
nen, hét Instituut van Europa, als directeur be
stuurde.
•het ontbijt zette. Wanneer men in aanmerking
neemt, dat ik drie Jaar lang gedwongen was
geweest tot een pljnlljk-vroeg opstaan -Ijkt dit
een geheel overbodige vertoonlng van energie,
maar ik deed dit niet zonder grondige reden.
Om te beginnen: het was mijn bedoeling een
ochtend met George door te brengen Ik wilde
in de buurt van zijn nuls zijn om zyn gezicht
te kunnen zien, zoodra hij uitging.. Ik was er
van overtuigd dat hij er gekweld en verdrietig
zou uitzien, zoolang ik nog on vrije voeten was
en dit gezicht van mijn ergsten kweller wilde ik
zien. Vandaar wilde ik hem volgen naar Vic
toria Street of waar hij anders mocht neengaan.
Verdere plannen voor dien ochtend har1 Ik niet.
Ik wist, dat George In den regel n'el voor
half tien of tien uur naar bet kantoor ging.
Maar ik was verlangend zoo spoedig mogelijk
van huls te gaan, daar mijn vermoeden. d«t de
man met het lltteeken zoo vriendelijk was. al
mijn bewegingen gade te slaan, heel goed Juist
kon zijn. In dat geval meende ik er bijna op
te kunnen rekenen hem voor te zjjn wanneer
Ik reeds om half negen weg g*ng. Bovendien
had Ik er niet veel bezwaar tegen op Geoige
te wachten. Het was ren zonnige morgen
en ik kon een krant koopen en zoo lang op
een van de banken aan de Theemskade gaan
zitten.
Dit deed ik dan ook. Zoo ongemerkt mogelljk
verliet Ik bet huls en kocht een Dally Telegraph
en een Sportsman in een klein oepler- en
tabakswinkeltje om den boek Daarna overtu'gde
ik mij er van, dat ik ilet werd gevolgd en
begaf mij in de richting van net Embankment
Mahler werd 7 Juli 1860 geboren in Kalischt,
een klein plaatsje by Iglau, in Duitsch Bohe-
men, en als hy later stellig verklaart, dat de
indrukken, van vier- tot elfjarigen leeftyd ont
vangen, beslissend zyn geweest voor aard en'
geest zyner muziek, die baar klem in net
volkslied heeft, is het van belang om te weten,
boe de jonge Gustav opgroeide in een plaats en
een streek, waar het volk veel en goed zong
en de soldaten der kazernes met hun signalen
en marschmuziek zyn rhythmlschen en melo-
dischen aanleg bevruchtten. Op 4-jarigen leef
tyd kende hy dan ook circa tweehonderd
volksliedjes uit het hoofd en begon hy zyn
muzikale loopbaan als zangertje-op-tafel! Vijf-
Möf 9b I
’W»ik
sa
Eng
gen begeleiden.
Dit alles is de kiem van 1 kinderspel, waarin
muziek en zang, zooals ieder die kinderen in
z’n omgeving beeft, kan constateeren, 'n zeer
belangrijke plaats innemen.
In 1 muzikaal kinderspel der 3 eerste levens
jaren vallen de volgende categorieën waar te
nemen:
1. Een spelenderwyze Inoefenen der
organen.
2. Zang onder *t nabootsen van van groo-
teren af geziene handelingen.
3. Muzlekmaken op geluidgevend en muzlek-
makend speelgoed.
4. X Stil en aandachtig aanhooren van mu
ziek en zang.
5. Spelenderwyze nazingen of naspelen van
gehoorde zang- of muziek.
8. 1 Zingen van eigen gefantaseerden tekst en
melodie.
Na X 3e levensjaar wordt X muzikaal be
standdeel van X kinderspel meer bewust, wordt
de fantasie werkzamer, tengevolge waarvan
niet enkel naar nieuwe combinaties gestreefd,
doch ook getracht wordt de muzikale Indrukken
scherper waar te nemen en zuiverder na te
bootsen, X Spel wordt meer productief, X kind
wil iets doen, iets maken.
Np komen de kinderspelletjes in trek, waar
van de meeste van zang vergezeld gaan. Krmg-
spelletjes en reldansjes. in één woord de ge-
meenschappeiyke zangspelen, waarbij langza
merhand de neigingen van jongens en meisjes
beginnen uiteen te loopen.
Dit uiteraard zeer benopt overzicht van de
geleidelijke ontwikkeling der muzikaliteit in de
vóór-school-periode moet den opmerkzamen
lezer ongetwyfeld overtuigen van de belang
rijkheid dezer kinderjaren voor de verdere mu
zikale ontw.kkellng op tateren leeftyd. Daar de
titel van ons onderwerp luidt: .Muziek in X
gezin”, biyft de muzikale ontwikkeling onder
Invloed van X schoolzangonderwys bulten be
schouwing.
Nu denke men allerminst, dat X hier ge
schetste verloop „vanzelf” zich voltrekt, dat dus
de ouders In deze niets te doen hebben.
Hierover verder de volgende maand.
THEO BOSMAN.
ftano»
orgel-”
23.
Ben oogenblik meende ik. dat :k tny vergist
had, want vrouwen waren altyd de eenige
schepsels op aarde yeweert, waar Tommy niet
mee overweg kon. Het stond daar echter zoo
duidelijk als het maar kon en met een gevoel
van levendige belangstelling begaf Ik my naar
no. 4. wie deze Juffrouw Vivien ook mocht
s|jn, ik was vast besloten haar een oezoek te
brengen; het meisje ran wie tommy de zorg
voor zyn meer belangrijke oorrespond-ntle op
droeg, was ongetwyfeld een bezoek vvard.
Ik belde aan en na een oogenblik werd de
deur geopend door een dienstmeisje van de
grootte en den leeftyd van Gertie Uggins.
maar met een mutsje op en een katoenen schort
voor.
.Juffrouw
moer.
zy schudde haar hoofd.
„Niet thuipl”
,^Soo! Ik wilde vragen, waar mijnheer Mor
rison is en wanneer hy terugkomt Er Is een
briefje *op zyn deur, waarin hy verzoekt trie-
geweldige arbeid in Weenen hief ook
deze wereldberoemde opera op tot een „bedrijf-
met-wlnst” én een kunst-lnstelllng van den
hoogsten rang.
Nadien heeft hij gemeend zich in Amerika
door d.rlgeeren een onbekommerd bestaan te
verwerven, waardoor hy zich geheel aan de
compositie zou kunnen wijden, doch reeds in
1911 keerde hy te Weenen terug om er te
sterven
Te vroeg, zegt men....
Wie weet het?
By de Voorzienigheid heeft alles zyn julsten
duur en plaats.
Den volgenden ochtend werd ik om zeven
uur wakker, of liever: wakker gemaast door
Gertie, die, te oordeelen naar het lawaai dat
zy maakte, blijkbaar bezig was een verwoes
ting in myn zitkamer aan te richten Ik keek
op myn horloge en riep haar door oe deur.
Het rumoer hield op en een hoofd 1st over
vloedig met krulspelden was gefestonneerd,
stak door de deuropening. r
„Wilt u in het bad?” vroeg het hoofd.
„Zeker, Gertie, en dan wil Ik ontbijten,
heb het druk vandaag."
Het hoofd verdween grtnnekend en even Inter
riep een schrille stem langs de keukentrap naar
beneden:
„Voorkamer-aan-straat wil zyn warm water,
gauwf"
Binnen
Utoounwren sw kwat vel W «nar
Ba wUlMM «IgMKhappM Mawte B»
towtreMa da BMthorMvZMl te da
Rwalo viool (door M pubM da niovw. Siradk
••rtm aonoend) Dvr» ovonurdo nM «Hoon de
«ede SWadhnraa. m^r onrtrol den In vele
oeréhton Do aoovtdriMgo hvrxvd. itra.. ven
tenetanaan al* Arthu. Bnar HanMn,
Eusan Laconna an vein andaren. tanden «f
zond*f v*rplicf*tinQ. Os peijg dor Rovsio
Viool kqt ander hot baret van lederen kureUnaar.
Zlchttandtega» «orden gemaakt aan
•griewa reéocUnteo Levering ga*ch>«* nwt
origineel eartReaat, mal obwlute garanOa voor
deurtaambe^ van klank on bouw.
">w «odariaod aa KsWIb:
geheel vruchteloos >>esteed. Ik was erg nieuws
gierig naar die juffrouw Vivien. Vroeger had
Tommy deels uit schuwheid deel» omdat
ze hem harteiyk verveelden altijd ->lle aan
raking met vrouwen vermeden, met sen vest-
beradenheld, die soms aan ruwheid grensde.
En thans was hy hiykbear. tensy -lie tee-
kenen tny bedrogen, met ryn buurdame op
goeden voet.
Ik slenterde de Embankment af in 3e rich
ting van de Chelsea Bridge. Ik was zoo In
■->
R JlEijilllDflUT pin
vyf minuten was aan den wensch
van de voorkamer-aan-straat voldaan, hiftrouw
Oldbury in persoon kwam het brengen in een
groote kan. die zy m een zitbad plaatste zy
vroeg my met haar cicevtge stem, of Ik dacht,
dat ik wat eggs and bacon” zou willen
gebruiken en daar zy een gunstig nntwoord
ontving, liet zy my tnijn toilet beginnen
Het was kwart over acht, toen Ik mjj aan
l
i tegenwoordig In 8
en na een jaar....
die er zyn mag.
U voorby. Kruisen.
-- - -1 U niet meer lastig
maken. Daar zorgen WIJ voor.
In één winter maken wy tegenwoordig van Iemand, die nog
nooit een plano of orgel aanraakte, een speler, die zich
kan laten booren In den hulselyken kring.
Klassieke muziek, amusementsmuziek, schlagers, volks
liederen. Kerkelyke muziek, noem maar op. alles wat
wilt! Het lykt een wonder, nietwaar? Dat is het ook I
Ook In deze eeuw gebeuren er nog wonderen 1
Wilt er meer van weten? Vraag dan aeru een
geheel vrybiyvend. Na deze proefles zult U al een een
voudige melodie kunnen spelen Het sal U dan teven»
duldelyk zijn, hoe het mogelijk ia, dat t byv nog vóór
Kerstmis alle Kerstliederen rondt kunnen spelen.
En dét met één kwartiertje studie per dag I
De kosten zyn van geen beteekenls. Een complete sebrif-
teiyke cursus koM SlechtS f 5.—,
muslek inbegrepen.
Wie al eenlgaBfna spelen kan, leert na korte studie muziek
melen, die ander* misschien wel altijd te moeilijk sou zyn-
verzuim vooral niet de gratis proefles aan te vragen (a.vp.
opgeven „plano" of „orgal”). Hst verpUcht tot niets en
bet zal een -erra-uing voor zyn. Schryf even «en brief
kaartje of zend onderataande coupon ingevuld, in open
enveloppe met 1% cta- postzegel, aan:
zijde. De zintuigen zyn de .achryfapparaten", ’“«ebooteto Jgelulden met rhythmlache bewegin-
dle van de prikkels der omgeving (voorwerpen.
die gezien, geluiden, die gehoord worden enz.)
op die blanco pagina's .jndrukken” achter
laten, die de grondelementen vormen van wat
we kennis van wetenschap noemen.
By volslagen Idioten biyven de bladzyden
vrywel. onbeschreven. Zwakzinnigen brengen X
niet verder dan eenige regels per pagina. Het
nogmale en meer dan normale kind verwerft in
de 3 eerste levensjaren zooveel kennis en vaar
digheid, dat we dat bezit als 't fundament van
alle later verworven kennis en vaardigheid mo
ten beschouwen. Hiermee is de bedoeling van
Jean Paul’s bewering tot z'n proportie terugge
bracht.
Een der geesteseigenschappen, die de pasge
borene als blanco-bladzyde meebrengt, is de
muzikale zin oftewel muzikaliteit.
We zullen ons hier In dit kort bestek niet wa
gen aan de omlijning van X begrip: muzikali
teit. Voor het oogenblik volstaan we met X aan
nemen van 'n normalen muzlkalen aanleg door
't kind als natuuriyke gave, meegebracht. Etven-
als de meeste geesteseigenschappen moet ook
de muzikaliteit tot ontwikkeling gebracht wor
den en evenals voor X geheel* terrein der gees
tesontwikkeling Is ook hier het gezin de eerste
leerschool. De personen der omgeving, op de
eerste plaats vader en moeder, zyn de als door
de natuur aangewezen eerste onderwyzers. Dit
onderwijs wordt grootendeels, in de ongunstig
ste gevallen uitsluitend onopzetteiyk, onbewust
gegeven.
Ieder geluid, iedere toon, iedere spraakklank,
tedere zangtoon, iedere gezongen of gespeelde
melodie, kortom iedere gehoorsindruk, muzikaal
of niet muzikaal, laat op de onbeschreven blad
zijde der muzikaliteit 'n indruk achter, die be
waard. bij herhaling versterkt en als reeds ge
hoord herkend wordt. Zoo ontstaan muzikale
voorstellingen van geluiden, tonen, toonsafstan-
den, toonopeenvolgingen (melodieën), die fun
damenteel» waarde hebben en primaire voor-
waarde zyn voor de actieve muzikale werk
zaamheid van de kleuter.
Die muzikale activiteit begint zich te open
baren, zoodra de zucht tot nabootsing en de
drang naar beweging prikkelen tot X naprodu-
ceeren van X gehoorde'. Dezelfde natuuriyke
drang, die 't kind er toe brengt, de spraak der
volwassenen aan te leeren, drijft X kind er ook
gezegde voor de geestelijke ontwikkeling in X
algemeen even toelichten, om ons daarna uit
sluitend tot X speciaal muzikaal terrein te be
perken.
De baby komt ter wereld met 'n complex van
geesteseigenschappen, die echter voor 'n be
langrijk deel in de klem aanwezig zyn. Ieder
dier eigenschappen zouden we by de geboorte
j »y e on dit blad zhn Ingevolge de vereekeringsvoorwaarden tegen f Qfinn by levenslange geheele ongeschiktheid t »t werken door f 7? ft by een ongeval met f O Cfl by verlies van een hand f verUtann em f Cfl by ean breuk van f Jfl by verlies van te
f ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeerlngen f UUU»“ verlies van belde armen, belde beenen of beide oogen l doodeiyksa afloop/ Atzv» een voet of een oog f luim of wijsvinger Vve heen of arm/ telZu” andaren vinger
e meeste muzlek-psychologen en -peda-
I J gogen zyn X er over eens, dat de leeftyd
van 913 jaar voor X normaal-muztkaal-
begaafde kind de beste leeftyd is voor X aan
vangen van speciaal muziek- en zangonderwijs
Verschillende vragen dringen dan om ant
woord. We noemen vocaal of Instrumentaal?
Indien dit laatste: welk Instrument? In belde
gevallen: door wle(n) zullen we dit onderricht
laten geven?
Hoe belangrijk ieder dezer vragen op zich ook
moge geacht worden, van minstens even groote
Wat kan X gezin doen
ter voorbereiding van eventueel later speciaal
muziek- en zangonderwijs? M.a.w.: Wat kan de
gezinsopvoeding doen ter bevordering van de
muzikaliteit van X kind?
Deze vraag stellen we ons voor in enkele ar
tikelen te beantwoorden.
De bekende Fransche opvoedkundige Jean
Paul heeft in een zyner geschriften de oogen-
schyniyk onjuiste bewering neergeschreven:
..Het kind leert in de eerste drie levensjaren
Eenige banken waren reeds bezet door
heeren en dames, die daaraan blijkbaar de
voorkeur boven een hotel hadden gegeven,
maar toevallig was de tank tegenover Georges
huls onbezet. Ik zette my op een van de
hoeken en maakte my gereed, myn wachten
door het lezen van de Telegraph te bekorten.
Er scheen niet veel bezonders in 3e wereld
gebeurd te zyn, maar ik Kan niet zeggen, dat
ik hierover teleurgesteld was. Mlln eigen
leven gaf my tegenwoordig al de sensatie cüe
de menacheiyke gesteldheid noodig beeft. Het
eenige belangrijke bericht, dat ik kon vinden
was het verslag van een vry scherpe rede
voering van een Russisch minister in verband
met het conflict met Engeland. Het was
een merkwaardige uitlating voor -en staats
man van zyn positie en de Telegraph had de
zaak nog erger gemaakt door by deze gele
genheid een lang artikel te publlceereu over
politieke uitdaging.
Ik had dit Juist geëindigd, toen George
verscheen. Hy kwam de voordeur uit en de
stoep af. als gewoonltjk gekleed In een goed
zittend jacquet en met een hoogen no»d van
het soort, dat hy ook vroeger altyd had ge
protegeerd.
Hy zag er bleek en afgetobd utt en zyn
hoofd hing voorover zooals by iemand wiens
geest met onaangename gedachten bezwaard ia.
MaMer werd 7 Juli 1860 geboren in Kalischt, een klein plaatsje
bij Iglan, in Duitsch Bohemen. Hij verklaarde, dat de indruk
ken van vier- tot elfjarigen leeftijd ontvangen, beslissend atjn
geweest voor aard en geest van zijn muziek.
gedachten verdiept. dat ik enkele minuten
lang voortgeloopen was, eer ik goed tot besef
kwam In welke omgeving ik my eigenlijk be
vond: met een schok bemerkte Ik, dat Ik vlak
bil de woning van Geo-ge gekomen was.
Het was een groot, roodsteenen tuis, met
den voorgevel naar de Theems gebouwd. Toen
Ik er vlak voorstond, zag ik licht op de eerste
verdieping, in de Kamer, die George altyd
voor studeerkamer gebruikte. Met myn rug
tegen den kademuur geleund, staarde ik naar
dat venster.
Ik was benieuwd, wat myn neef op dat
oogenblik zou uitvoeren Misschien zat hy het
avondblad na te zoeken in de ydelv noop. het
bericht van myn gevengenneming te vinden.
Ik kon my de rimpels In zyn voorhoofd voor
stellen en de zenuwachtige manier waarop
hy op zyn vingers zat te bijten een gewoonte
van hem, waarmee hy mij altyd onczaggeiyk
had verveeld. En hoe hard zou hy l Jten. als
hy wist dat ik daar m het donker voor zyn
huis stond, geen twintig meter van hem van
daan!
Ik bleef een oogenblik wachten, to de hoop,
dat hU aan het venster zou komen. Dit genoe
gen werd my echter ontzegd
„Wel te rusten!" zei ik zachtjes. ..Tot mor
genochtend. kerel!" en met een laatstee blik
naar zyn venster vervolgde ik myn weg.
Ik wist niet goed, boe ik naar Edith Ter
race moest komen, maar een vriendeiyre poli
tieagent wees my den weg: het streelde myn
gevoel voor humor met een tyn genoegen, dat
ik my persoonlijk tot oe politie wendde. Ten
ven en telegrammen hier te bezorgen, zoodat
Ik dacht, dat Juffrouw ifivien het wel weten
zou.”
zy nam my van onder tot boven op met een
soort van mantrouwen.
„Met de schuit weg,” zei re kort. „Hy is niet
terug voor Donderdag.
Tommy zeilde dus oog. Dit was tenminste
nieuws, een nieuws dat voor my nog van
belang kon zyn. Ik was benieuwd of „de
schuit" nog de .Betty" was. het kleine schip,
waarin wy zoo menig vrooiyk uur aan de
Crough en Blackwater hadden doorgenracht.
Ik bedankte haar voor de Inlichting en vroeg,
na een oogenblik te hebben nagedacht
„Als ik hier een brief heen stuur, zou die hem
dan worden doorgezonden?”
Natuur iyk,”
stuursch.
Hierop viel verder niets te zeggen; Ik
wenschte het meisje dus goeden avond en ver
liet het gebouw aan een kant van de Em
bankment. Al was ik er dus niet in ves'aa<?d
Tommy te treffen, toch was myn «v-nd niet
«3 i
eerste urie levensjaren
meer dan de Jongeling in zyn academische Ja-
i ren.” Kortelings willen we de bedoeling van dit
TV t«.«- -.1
Kyk, die twee gaan er ook al mee beginnen. Natuurlijk
Iedereen, oud en jong, kan Immers tegenwoordig tr
maanden al boei aardig leeren spelen, en na een Jaar
nu. dan 1* men een amateur-pianist, i
Moeilijk? Heelemaal fflett Die tijd
mollen, sleutels en de reet zullen het
maken. Dear zorgen WIJ voor.
In één winter maken wy tegenwoordig van iemand die
nooit een piano of orgel aanraaXte. een speler, die
kan laten booren in den huleelyken kring.
---schlager»,
muziek. --
liederen.