I
Groote bewondering voor de
prestatie van de „Uiver”
PALMOLIVE
I
s
...de 2ccp
DOUMERGUE’S PLANNEN
Bij het vertrek
UIT HET SAARGEBIED
De vliegtijden van de
Rouwplechtigheid
te Berlijn
PANDERJAGER BIJNA
STARTKLAAR
i
„Uiver”
Luchtschipdienst
op Amerika?
Opnieuw door het
Panamakanaal
DONDERDAG 25 OCTOBER 1934
Arm in arm door hotel
en
ld»
Meer dan 700 K.M. per uur!
Nederlandsche tropee
Voor de winnaars Scott en Black
Aan de radio
sa
u.
De EngelschJapansche
handel
Poolsche vliegtuigen
in nood
Vuurwerk vergt negen
dooden
Socialisten contra
Moscovieten
De vlootbesprekingen
te Londen
Japan eischt „gelijkheid der
defensiekrachten”
1480
1060
1210
730
1590
953
1487
750
1078
1480
657
920
1120
800
852
1450
870
1140
250
NIEUW ÏTALIAANSCH
WERELD-SNELHEIDSRECORD
302
294
291
339
306
289
297
288
284
312
253
275
255
258
266
271
264
211
263
Valse he inschrijvingen op de
kiezerslijsten; onderzoek
geëischt
Hollandsche gastvrijheid in een
ander werelddeel
Britsche industrieele missie keert
huiswaarts
20.3523.08
00.0005.13
05.36—08.53
09.10—14.09
15.13—17.47
18.2022.10
22.4203.27
04.10—06.44
07.13—10.34
15.57— 19.03
19.49—23.00
23.35— 04.57
05.37—08.55
09.55—15.20
23.55—00.52
Zullen Herriot, Flandin
quet den premier
^consequenties waar
schuwen?
Nieuwe textielstaking
in Amerika?
De bijzetting van het stoffelijk
overschot van generaal
Von Kluck
Schiphol viert „Uiver”
en Mar-
voor de
Dr. Eckener’s besprekingen in de
V. S. schijnen tot resultaat te
zullen komen
Olijfolie is door alle eeuwen heen
bekend en beroemd als schoon
heidsmiddel In elk stuk
Palmolive is een groote hoeveel
heid olijfolie verwerkt.
(2 stuks voor 25 ct.)
Celukwenschen
waardeering
Nog steeds komen by de directie
der K.L.M. gelukwenschen
binnen. De indruk in
het buitenland
„Pander jager” einde van deze
w week startklaar
Sobere, maar treffende plechtig
heid na spannenden nacht
2
5
3
4
2
3
4
2
3 u.
4 u.
3
3
5
3 u.
5 u.
0 u.
o
4
Post-
rijksbisschop
De toestand is tengevolge van het standpunt
Traject
u.
u.
u.
u.
u.
u.
u.
u.
en toch, onverschillig welke zen
u.
u.
u.
LONDEN 24 Oct. Vandaag sUn de Amerl-
u.
u.
al
r
t
-
Jat
eer
De Britsche aviateurs Oilman en Baines, die in Italië om het leven
zijn gekomen, doordat hun toestel, de .fairey fox?, in brand vloog
54’
36’
09’
33’
13’
17’
59’
34’
50’
45’
34’
21’
24’
06’
11’
22’
18’
25’
57*
la
gen.
dooi
•ren
NEW YORK, (V. D.) De vice-president van
den Amerikaanschen textielarbeldersbond. Oer
man, heeft heden te Washington verklaard, dat
het uitbreken van een nieuwe groote staking
in de textielindustrie binnen de eerstvolgende
10 dagen heel goed mogelijk is.
Afstand
KJ4.
Britsche
heeft
en
an
üs
üo-
lan
•era
net
sell
■or.
aa
sde
Mildenhall-Rome
RomeAthene
AtheneAleppo
Aleppo—Bagdad
BagdadDjask
DjaskKarachi
KarachiAllahabad
AllahabadCalcutta
CalcuttaRangoon
RangoonAlor Star
Alor StarSingapore
Singapore-Batavia
BataviaRambang
Rambang-Koepang
KoepangDarwin
DarwinCloncurry
CloncurryCharleville
CharlevilleAlbury
AlburyMelbourne
Vlucht
iuur
PARIJS, 24 Oct. (Per tel.) Een 60-tal rad.-
soc. leden, onder voorzitterschap van senator
Chautemps, hebben heden vergaderd met het
oog op hun ba. congres. Met groote meerder
heid werd de besnoeiing van de rechten van
den Senaat van de hand gewezen.
LONDEN, 24 October. (Reuter). Het Uitvoe
rend Comité vah de Labourpartlj heeft een
voorstel verworpen, ofh met de communistische
partij In onderhandellng te treden voor het
vormen van een eenheidsfront tegen het tas-
cisme.
ste boodschap meegekregen en opgevolgd de
K. L. M.-leus: „Safety first.”
De Douglas heeft bewezen zijn plaats waard
te zijn en de veiligheid is bjj deze machines op
bijzondere wijze in acht genomen door het aan
brengen van kleppen, waardoor de gevaren
van een te snelle landing worden ondervan
gen.
Fokker heeft dan ook reeds aangenomen in
licentie enkele dezer toestellen te bouwen.
Kruis
snelheid
KM.
Ver
trek
1
Aan
komst
06.35—1 1.29
11.56— 15.32
15.51—20.00
10.56— 15.20
U houdt natuurlijk ook van
echte Geldersche
ROOKWORST
Vraagt daarom Uw leverancier
het merk
ZADELHOFF
DOETINCHEM
dan eerst smult UI
LONDEN, 24 October (V. DJ Uit Melbourne
wordt gemeld, dat Sir Macpherson Robertson
heeft verklaard, dat het Nederlandsche vlieg
tuig heeft volbracht, wat hij zich voor oog-*n
had gehouden, toen hjj de race uitschreef: geen
dolle race door de wereld, maar de mogelijk
heden voor een verbetering van den luchtdienst.
CRISTOBAL 24 Oct. (V. D.) Volkomen on
verwacht is heden de Amerikaansche vloot in
de Limen-Bay verschenen. Kort daarop begon
de doorvaart van 88 oorlogsschepen door het
Panamakanaal in de richting van den Stillen
Oceaan. Men verwacht, dat de oorlogsschepen
in 40 uur door het kanaal zullen zijn gevaren.
In dien tijd is het handelsverkeer in het Pa-
namakanaal stop gezet.
TOKIO 24 Oct. (VB.) Op den vooravond van
den terugkeer van de Britsche Industrieele
missie, die een bezoek heeft gebracht aan
Mandsjoekwo en Japan, heeft Lord Bamby. de
leider der delegatie, tezamen met baron Geh,
den voorzitter van de Japansche Economische
Federatie, een gezamenlijke verklaring af ge
legd. Hieruit blijkt dat men het wenschelljk
oordeelt, industrieele commissies in het leven
te roepen te Tokio en te Londen ter bespreking
van problemen, die van belang zijn voor de
industrieele en handelsbelangen van beide lan
den.
Naar verluidt zullen de commissies onnoodige
handelsconcurrentie moeten voorkomen tus
schen de belde landen. Volgens verschillende
bladen is reeds overeenstemming bereikt tus-
schen de Britsche industrieele missie en Ja
pansche Instanties en zakenlieden betreffende
de levering van rails, machines en andere Brit
sche goederen.
BOMBAY, 24 Oct. (Reuter) Bij een ontplof
fing in een vuurwerkfabriek zijn 9 personen
gedood, wn. vier kinderen. Verder zijn 5 per
sonen ernstig gewond.
Voor de winnaars van de Melbourne-race is
door bet Silvikrin-laboratorlum een Nederland-
sche tropee beschikbaar gesteld, die aan de
gelukkige winnaars na hun terugkeer in Enge
land zal worden uitgereikt. De prijs is ont
worpen door den Haagschen kunstenaar
Henri Borrebach en uitgevoerd door de Kon.
Zilverwerken van Kempen. Begeer en Vos te
Oorschoten. De tropee ts van zilver en gemon
teerd op ooromandelhout. dat 16 bij 27 cM.
meet.
STOCKHOLM, 24 Oct. (Reuter) De Zweed-
sche sociaal-democratlsche partij heeft alle
voorstellen tot samenwerking met de commu
nisten verworpen.
van de werkgevers tegenover de werknemers,
die deelgenomen hebben aan de kort geleden
afgelaste algemeene staking, buitengewoon
crltlek, vooral in de Zuidelijke Staten. De
staklngseommissle zal Vrijoag te New Ycrk
haar standpunt bepalen inzake oe staklngs-
elschen van talrijke locale vakvereeniglngen.
Deze verklaring van Gorman is afgelegd
juist op het oogenbllk, waarop de laatste po
gingen gedaan werden, om de tegen heden
nacht afgekondlgde staking van 20.000 werk
nemers in het Patterson-district in New-Jersey
te voorkomen.
zijn. De tijd was te kort om alle noodigingen
te aanvaarden. We vonden elkander vroeg in de
Redemptoristenkerk en waren heel den dag
schier te ramen. De Aartsbisschop is de tolk van
allen geweest toen hij uiting gaf aan aller dank
bare gevoelens. De dames boden mevr. v. Haa-
ren bloemen; de heer L. V. d. Broeke bood haar
een herlnnerlngsalbum aan.
Wie hier geheel afzonderlijk gememoreerd
moet worden is de alom tegenwoordige, elk de
tail verzorgende, alles achter de schennen re
gelende secretaris de heer A. J. H Tlddens,
Hulde den vlce-voorzltter de nheer A. de Kroon,
den penningmeester den heer C. van Luyt, den
tweeden secretaris den heer C. J. Hulsbos, den
eersten en H. Peltenburg, den tweeden penning
meester.... hulde aan alle gratievolle dames en
hoofsche leden van het comité!
Eén week heeft vrienden voor immer ge
maakt.
Hoera. K.L.M.'ers, wij zijn aan het end.
De K.L.M. deed zeker mee voor 100 procent.
En al gaf de noodlanding ons geweldige span
ning.
Een dubbel triomf voor de Uiver-bemannlngl
Het geheel is prachtig van de Uiver. Onze aju.
Om als tweede te eindigen uit deze racerskluw.
Wij geven dan ook aan onzen Parmentier
En Moll, de bestuurders, een waardig hoezee.
En onze Technische Dienst zegt heel kordaat:
Wie weet er nu van Prins nog kwaad?
Met Prins aan boord, met zijn wangen met
kleuren.
Dan zijn aan motoren geen malheuren.
Wat wist onze vroolijke marconist Van Bruggen
Met zijn radio dezen afstand te overbruggen!
Schiphol feliciteert deze vier met hun behaalde
succes,
De heele wereld kreeg weer deze les:
Dat vliegen bij de K.LM. niet gevaarlijk is
En dat je aan het eind komt gezond en frisch!
Wij zijn heel tevree.
Al zijn we twee.
Hoezee!
Voor de bemanning van Parmentier!
Hiermede was de sobere, doch treffende
plechtigheid ten einde. Op Schiphol nam het
leven van eiken dag zijn loop weer, doch het
gesprek van den dag zal nog langen tijd gaan
over de roemruchte prestaties van de Uiver en
haar dappere bemanning
Het hoofdbestuur van het Alg. Ned. Verbond
heeft een telegram van hulde gezonden aan de
„Uiver” te Melbourne en een van hartelijken
gelukwensch aan de K. L. M. te ’s-Oravenhage.
De Koninklijke Nederderlandsche Automobiel
Club heeft aan den directeur van de K. L. M. te
'k-Gravenhage en aan de bemanning van de
„Uiver" te Melbourne telegrammen van geluk
wensch gezonden in verband met de schitteren
de sportieve toeristische prestatie in de Londen
Melbourne-race.
De directie en het personeel der firma Mut
ters, sedert jaren in zulk een nauw contact
staande met de K.L. M hebben er, naar aan
leiding van de LondenMelbourne-vlucht, be
hoefte aan gevoeld, op bijzondere wijze van
hun waardeering voor de directie, en het per
soneel inzonderheid voor de koene vliegers, te
doen blijken.
In het kantoorgebouw der K L. M. werd gis
termiddag aan den heer Plesman als huldeblijk
een groote bloemenkorf aangeboden, waarop een
ooievaar gezeten was. voorzien van vleugels en
met een mand met afbeeldingen van de beman
ning van de „Uiver”. Op de vleugels stond het
opschrift: „Zij vliegt zoo schoon, zoo zuiver
Onze welbekende Uiver”. en: „Heel Mutters was
in spanning, voor de K. L. M.-bemanning.”
Het woord werd gevoerd door den heer J. A.
d. Hulst, adjunct-directeur der firma, den
heer A. J. de Ruiter, Md van het personeel en
den heer H. P. Mutters, waarna de heer Plee-
man de sprekers bedankte. Op alle toespraken
volgde een hartelijk applaus.
GENEVE, 24 Oct. (Reuter.) De internationale
enquête-oommissie betreffende nazi-terreur m
het Saargebled heeft aan den Volkenbonds
raad een memorandum van graaf Karolyl ge
zonden. Hierin wordt er op gewezen, dat het
op 530.000 geraamde aantal personen, die aan
de volksstemming mogen deelnemen, minstens
75.000 te hoog is. Een aantal gemeentelijke
commissies hebben met opzet valsche inschrij
vingen gedaan; mensch, die stemgerechtigd
zijn, werden niet ingeschreven, het Duitsche
front werd begunstigd, terwijl de voorstanders
van den status quo werden benadeeld. In ver
band hiermee wordt geëischt. dat de inachril-
vingstijd voor de kiezerslijsten verlengd wordt
en dat deze lijsten onderzocht worden door neu
trale commissies.
De commissie zal binnenkort een rapport pu-
blioeeren over de propaganda en de sabotage
van het Duitache front.
O
De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
k-Gravenhage heeft den volgenden schriftelij-
ken gelukwensch gericht tot den heer Plesman
in diens kwaliteit van directeur van Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij alhier:
•De bijzondere prestatie, welke door de tot
ée vloot van Uw maatschappij beboerende
„Uiver” is verricht, heeft ons opnieuw met groo
te waardeering voor Uw maatschappij vervuld.
In het bijzonder heeft het feit, dat een ver-
keerstoestel van Uw maatschappij met heman-
nlng, passagiers en post erin, geslaagd is. bin
nen 53 uur den afstand LondenBatavia af te
leggen, ons Nederlandsche hart goedgedaan,
omdat hierdoor het contact tusschen moeder
land en koloniën zeer aanmerkelijk kan worden
verbeterd. Maar niet minder belangrijk is het
dat U» manschappen den tradttlooeelen
naam van de Hollanders als ^le vrachtvaarders
van Europa” nieuwen luister hebben bijgezet.
U kunt ervan verzekerd zijn, dat de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor ’s-Graven-
hage bet een groot voorrecht acht, dat de bin
nen haar gebied gevestigde Koninklijke Lucht
vaart Maatschappij een allereerste plaats In
het Nederlandsche bedrijfsleven Inneemt.
Wij bieden U en Uwe maatschappij met <^ae,
zoo hoogst belangrijke, door de „Uiver” behaal
de resultaten onzen oprechten gelukwensch
aan.” -
Voorts heeft de Kamer nog een telegram van
gelukwensch verzonden aan de bemanning van
de „Uiver”. te Melbourne.
NEW YORK. 24 Oct. (V.D.) Op ultnoodiging
van geïnteresseerde Amerikaansche kringen
vertoeft de bekende Duitsche Zeppelin-com-
mandant Dr. Eckener momenteel in de Ver-
eenlgde Staten ter bespreking van de moge
lijkheid van opening van een luchtschepen
dienst tusschen Europa en Noord-Amerika in
1935. Het Departement van Handel te Wash
ington interesseert zich ten zeerste voor deze
kwestie, zoodat het waarschijnlijk geacht wordt
dat met ingang van September 1935 een dienst
op de Vereenigde Staten zal worden geopend.
Hierdoor zou het tevens mogelijk worden, de
nieuwe L. Z. 129 met hellumgas te vullen, wat
technisch slechts mogelijk is, wanneer de vul
ling in Amerika kan geschieden. Aangezien het
luchtschip zoodanig gebouwd is, dat het met
beide soorten gas kan varen, zal het zijn eer
ste reis naar Amerika nog met waterstofgas
vulling kunnen doen.
De passageprijs is nog niet vastgesteld, doch
men raamt deze op omstreeks 8 400. Verwacht
wordt dat de duur van de vlucht korter zal
zijn dan van de „Graf Zeppelin", aangezien de
motoren een grootere capaciteit hebben. Indien
de dienst tot stand komt, twijfelt men niet aan
zijn rentabiliteit. De vluchten naar Zuid-Ame-
rika waren voortdurend volgeboekt en de ver
binding met Noord-Amerika heeft nog meer
mogelijkheden dan die naar het Zuiden.
Inmiddels zijn de onderhandelingen nog
steeds niet beëindigd en zal Dr. Eckener in
November verdere besprekingen hebben.
„Ik wist er haast geen weg mee," zei me
vrouw Parmentier, „met al die betuigingen van
hartelijkheid; de telefoon stond niet stil en
dan, al die telegrammen!"
De heer Kruyt, sous-chef van den vlieg-
technlschen dienst van de K. L. M., vertelde
daarna, dat het oorspronkelijk in het plan
gelegen had ook de F 36 te flben deelnemen,
maar de tijd was daarvoor te kort.
Toen we aan Parmentier vroegen welke race
hij maken zou, de snelheidsrace of de handi
cap, zeide hij: Je weet nooit boe een koe een
haas vangt.'
De koe heeft de haas niet gevangen. Dat
kon qpk welhaast niet als men weet dat de
machine van Scott 350 KM. per uur kon ha
len en benzine genoeg in kon nemen om 4000
K.M. achter elkaar te vliegen.
Parmentier, die mede-verantwoordelijk was
voor drie passagiers, heeft als eerste en laat-
Van alle kanten blijven bjj de
K. L. M. gelukwenschen binnen-
stroomen naar aanleiding van het
fraaie succes, dat door deze onder
neming en door de wakkere be
manning van de Douglaa-machine
in de Melbourne-race bereikt is. De
tocht van de ..Uiver” is nog steeds
en zal dit voorloopig ook wel blij
ven, het onderwerp van tallooze ge
sprekken. Ook uit het buitenland
komen nog berichten, die getuigen
van den grooten indruk, die de
prestaties van het dappere Neder-
landache viertal ook daar hebben
gewekt.
PARIJS, 24 Oct. De strijd om Doumergue’s
plan tot staatshervorming wordt met onver
minderde scherpte voortgezet, en in de pers
komen zoowel voor- als tegenstand), rs aan het
woord.
In den gisteren gehouden ministerraad
schijnt, althans volgens de „Petit Parlsien”
deze kwestie, hoewel het offlcieele communiqué
niets daaromtrent vermeldde en later slechts
bekend werd dat een bijzondere ministerraad
zich ermee zou bezig houden, toch ter sprake
te zijn gekomen.
Vorens het genoemde blad hebben de minis
ters 'de voorwaarden besproken waaronder de
Nationale Vergadering naar Versailles kan
worden bijeengeroepen. Voorts hebben zij be
handeld de wijziging van het grondwetsartikel,
dat het recht tot kamerontbinding regelt. Voor
al de ministers Herriot, Flandin en RJvoüet
hebben zich in deze discussie gemengd.
De „Echo de Paris” noemt de namen Herriot,
Flandin en Marquet in verband met inlichtin
gen, die bet blad uit zekere bronnen zou heb
ben gekregen, volgens welke deze drie minis
ters binnenkort een gezamenlijken stap bij den
minister-president Doumergue zouden willen
doen om hem opmerkzaam te maken op de par
lementaire moeilijkheden, die uit handhaving
van het omstreden ontbindingsartlkel zouden
kunnen voortvloeien. Ook zouden zij hem wil
len wijzen op de doelmatigheid, de rechten van
den Senaat niet te besnoeien.
Ook andere bladen maken toespelingen op
een dergelijken stap.
ROME, 24 Oct. (V.D Uit Deeenzano wordt
gemeld, dat de bekende Itallsansche lultenant-
vlieger en recordhouder Ag?llo in een gesloten
circuit boven het Garda-meer van ongeveer 12
kilometer zijn eigen wereldrcord voor water
vliegtuigen, dat 682.403 KM. bedroeg, verbe
terde, door een gemiddelde snelheid te bereiken
van 700.034 KM. per uur.
r
Nadat de Japanners hun houding in algemeene
lijnen hadden gemotiveerd, verzochten de Ame
rikaansche gedelegeerden nadere ophelderingen.
De Japansche voorstellen zijn heden aan pre
sident Roosevelt geseind. De Amerikaansche
delegatie loochent niet, dat een der sterkste
punten der Japansche eischen de wensch naar
gelijkheid van defenslerechten is.
Te Tokio wordt bevestigd, dat Japan bij de
vlootbesprekingen te Londen de volgende voor
stellen zal doen: Pariteit der verdedlgings-
krachten, opheffing van het vlootverdrag van
Washington, vaststelling van een globale tonna
ge en afschaffing der aanvalswapenen.
De radio, die het Nederlandsche volk de
laatste dagen. aanvullend aan het dagblad-
nieuws zoo prachtig op de hoogte hield van
de verrichtingen van de deelnemers aan de
LondenMelbourne-race, voornamelijk van de
„Uiver” en de „Panderjager” had voor Woens
dagavond weer de volle aandacht voor zich op-
«eëlscht.
Minister-president Colijn zou het woord rich
ten tot onze wakkere landgenooten, die snel,
maar toch niet zonder rampspoed het verre
Australië hadden bereikt.
Er zullen er niet veel geweest zijn, die niet
te klokke acht de radle hadden ingesteld zóó.
dat z(j de toespraak van Dr. Colijn konden hoo
ien. maar er zullen er evenzeer niet veel ge
weest zijn, die niet danig waren teleurgesteld
toen prompt acht, de mededeeling kwam, dat
door technische bezwaren de uitzending van
de mlnlsterieele toespraak geen doorgang kon
vinden.
En tochen toch, onverschillig welke ren
der men had opgezet, men bleef luisteren. Mis—
•chlen. wie weet, hooren we toch nog wat van
datgeen, dat sinds Zaterdagochtend leder hart,
dat Nederlandsch voelt, heeft beziggehouden.
We krijgen dan de dames van het wakkere
viertal voor de microfoon en alle vier zijn even
enthousiast over het bereikte resultaaten
even verwachtend naar den terugkeer van haar
geliefden.
>We hadden goeden moed, dat alles wel sou
•aan; we weten dat se niets wagen zouden,
we hebben het beste gehoopt, we zijn heel blij
en wij hopen ben gauw terug te zien. Dat was
»oo ongeveer, in niet eens zoo verschillende
toonaarden geuite meentng van de vier wak
kere vrouwen, die drie dagen en nachten vol
spanning hebben gewacht.gewacht, maar
biet gevreesd.
O, die goede, die weldadige zekerheid, wat
0e K. L. M. doet, wat onze mannen doen is
wèl-gedaan, is safe.
Dankhaar waren sjj allen ook voor de talrijke
bewijzen van •"eeleven in dese dagen ontvan-
ken. Neen, ons volk is «no onhartellik niet als
bat sruit Hetl
Van onzen redacteur aan boord van het sa.
„Flandria” ontvingen wij per luchtpost het vol
gende schrijven:
De boot ligt onder stoom. Te twaalf uur pre
cies vertrekken we uit het ous lief geworden
Buenos Aires. We hebben er een millioenenstad
van beschaving en schoonheid, we hebben er
een kaholieke bevolking met diepen eerbied voor
het Goddelijk Sacrament, we hebben er ook Ne
derlandsche en pater Seyssens niet te ver
geten Vlaamsche vrienden gevonden.
Tijdens htt feestmaal daags na de aankomst
in een der schoonste ontvangstzalen der wereld,
waarbij zeventig Nederlanders aanzaten, dames
en heeren, getuigde de zaakgelastigde (de gezant
is toevallig juist in deze nationale dagen van
internationaal katholicisme afwezig) de heer
Graandljk, hoe gelukkig hij het vond dat hier bjj
de ontvangst der Nederlandsche bisschoppen en
congressisten uit het vaderland, het kath. co
mité ook niet-kath. landgenooten had genood
en zoo deze bijeenkomt geheven op een groto-
Nederlandsch plan. Het was goed gezien. Ver
schillende nlet-katholieken kwamen getuigen
zich nimmer te hebben kunnen Indenken dat
kath. kerkvorsten zóó gul-joviaal en eerbied af
dwingend tevens gezellig met allen konden om
gaan. Ze haddën zich de katholieke levensprak
tijk zoo geheel anders voorgesteld.
De Aartsbisschop heeft in zijn geestige tafel
rede cxuniddellljk aller harten gewonnen. In
haar kinderlijken eenvoud had de presidente van
het dames-comité. mevrouw Francises van Haa-
ren Daniëls de gratie der Hollandsche ont
vangst met de dames C. van Luijt van Veghel,
Peltenburg Verbunt, A. de Kroon Pigmans es.
hem verklapt, dat de sierlijke tafelrangschik-
king van haar was, en daarom wilde de Aarts
bisschop vaderlijk hartelijk haar daarvoor hul
digen.
Ir. Jac. K J. van Haaren is de charmante
voorzitter gebleken, die hoofsch weet te ont
vangen, Interessant te spreken, tactvol de ver
gaderingen te leiden en gulhartig te recipieeren.
Het echtpaar v. HaarenDaniëls drukte zijn
cachet op heel de ontvangst met het echtpaar
C. van LuytVan Veghel, die mede de Neder-
landsche energie in den vreemde voornamen
klank geeft. Ir. van Haaren is de groote bouwer
van enorme havenwerken in Zuid-Amerika; de
heer Luyt is de directeur van Philips voor
dit werelddeel
De Bisschoppen hebben gratievol de Holland
sche kolonie op de „Flandria” gerecipieerd. Ka
tholiek en nlet-kathollek trof men er bijeen.
Z. H. Exc. Mgr. Th. Heylen kwam hier weder
om te midden van zijn vrienden met kan.
Bootsma en getuigde in zijn sappig Vlaamsch
van zijn groote vriendschap voor Nederland en
de Nederlanders, welke woorden op fijnzinnige
wijze door den Aartsbisschop werden beant
woord. Uiterst druk bezocht werd de receptie,
waarvoor zoowel de groote salon als de eerste
klasse eetzaal waren in beslag genomen.
Op duizenderlei wijze hebben onze „vrienden”
want ze zijn vrienden voor een levensherin
nering geworden met alles van dienst willen
BERLIJN, 24 Oct. Hedenmiddag is op het
Zuldwest-kerkhof te Stahnsdorf het stoffelijk
oveMehot van wijlen generaal Von Kluck bij
gezet.
De Rljksregeering had besloten tot een
staatsbegrafenis, ter huldiging van de na
gedachtenis van den leider van het eerste le
gercorps, die - tijdens den oorlog kans heeft
gezien het Duitsche front tot onder den rook
van Parijs vooruit te stuwen. Een vertegen
woordiger van Adolf Hitler, leden der RUks-
regeerlng, generaals en duizenden officierenen
manschappen, bewezen den doode militaire eer
door een défilé langs de baar.
De rouwstoet werd gevormd door een batal
jon wachttroepen uit Berlijn, een eskadron hu
zaren, een batterij van het derde regiment ar
tillerie en cavalerie. Ook verschillende andere
regimenten waren vertegenwoordigd, evenals
vele organisaties van oud-strijders, oud-officie-
ren en de Berlijnsche studenten.
Achter de baar schreed ook
Müller.
Aan het graf werd door generaal von Macken-
sen een krans neergelegd namens den ex-kei-
zer.
Uit *a Gravenhage wordt gemeld
Geyaaendorffer seinde Woensdag
middag uit Allahabad, dat de Pan
derjager tegen het einde van deze
week weer startklaar zal zijn. Het
toestel zal met uitgetrokken lan
dingsgestel verder vliegen.
Men vestigt er de aandacht op,
dat hierdoor de vliegsnelheid van
den „Panderjager” zal worden ver
minderd, maar dat een herhaling
van hetgeen te Allahabad gebeurd
is, voorkomen wordt.
MELBOURNE, 24 Oct. (Reuter) Een van
de eerste daden van Parmentier en Moll was
heden een bezoek te brengen aan Scott en
Black, die in den wedstrijd den eersten prijs
hebben behaald. De Nederlanders troffen hen
aan, terwijl zij nog in pyjama waren. Arm in
arm liepen de winnaars van eersten en twee
den prijs daarna door de corridor van bet hotel
naar de vertrekken van Scott, waar zU elkaar
geiukwenschten en vertelden over hun weder-
zljdsche ervaringen. Scott en de anderen zagen
er allemaal zoo gelukkig uit als schooljongens
Op het voorplein van het Stationsgebouw
van Schiphol is gistermorgen een korte, doch
treffende plechtigheid gehouden, waarin uiting
werd gegeven aan de bewondering voor de
„Uiver”-bemanning en hun behouden aan
komst in Melbourne.
Tegen tienen hadden alle employé’s van
Schiphol, de leden van het technisch en kan
toorpersoneel en vele vliegers, w.o. Sillevls. VI-
ruly Van Balkom, Duymelaer en kapt. Schllm-
mer, van de Militaire Luchtvaart-afdeeling t»1*"
Soesterberg, zich rond het gedenkteeken opge
steld.
Nadat het Wilhelmus was gespeeld, werden
de K. L. M.-vlag, de Amsterdamsche vlag en de
nationallteitsvlaggen van Nederland, Australië,
Amerika en Engeland geheschen.
Vervolgens nam de gemeentelijke havenmees
ter van Schiphol, de heer U. F. M. Dellaert, het
woord:
„Den vorigen avond en den afgeloopen nacht
hebben we in groote spanning doorgebracht.
Thans is het oogenbllk gekomen, om van onze
hulde en bewondering blijk te geven voor de
bemanningen van de „Uiver” en de „Roode Co
rnet”. Laat ons een driewerf „hoera” uitbren
gen om uiting te geven aan onze gevoelens.”
Over het wijde voorplein van Schiphol’s
luchthaven daverde het hoerageroep, dat ge
volgd werd door het spelen van den KLM.-
marsch.
Vervolgens trad de K.L.M.-koperslager A.
Guezen naar voren, die onder algemeene in
stemming een gedicht citeerde, dat hij voor
deze gelegenheid had gemaakt.
Woensdagavond heeft de Haagsche
fanfare het aardige idee gehad aan ae K L. M.
een serenade te brengen, bedoeld als een hulde
van de Haagsche burgerij voor de kranige pres-
title van de Ulver-vliegers.
De serenade werd begonnen met het Wilhel
mus, daarop volgden nog eenige vroolijke
marschen. De verschillende muz.eknumir.ers
werden met luid applaus door het publiek be
groet.
Toen de heer Plesman zich voor het venster
vertoonde werd hem een hartelijke en lang
durige ovatie gebracht.
PILLAU 24 Oct. (V.D.) De bemanning van
drie Poolsche watervliegtuigen, die in de
bocht van Danzig bulten de Duitache territo
riale grens op het water gedaald waren, is door
Duitsche schepen in veiligheid gebracht. Ben
der machines is gezonken, de beide anderen,
waarvan één zeer ernstig beschadigd is, zijn, de
haven van Pillau binnengesleept.
In totaal bedraagt de vliegtjjd 71 uur, 28 minuten, het oponthoud 18 uur
49 minuten; de reisduur dus 3 dagen, 18 uur, 17 minuten.
4
3
4
V