I Groote bewondering voor de prestatie van de „Uiver” PALMOLIVE I s ...de 2ccp DOUMERGUE’S PLANNEN Bij het vertrek UIT HET SAARGEBIED De vliegtijden van de Rouwplechtigheid te Berlijn PANDERJAGER BIJNA STARTKLAAR i „Uiver” Luchtschipdienst op Amerika? Opnieuw door het Panamakanaal DONDERDAG 25 OCTOBER 1934 Arm in arm door hotel en ld» Meer dan 700 K.M. per uur! Nederlandsche tropee Voor de winnaars Scott en Black Aan de radio sa u. De EngelschJapansche handel Poolsche vliegtuigen in nood Vuurwerk vergt negen dooden Socialisten contra Moscovieten De vlootbesprekingen te Londen Japan eischt „gelijkheid der defensiekrachten” 1480 1060 1210 730 1590 953 1487 750 1078 1480 657 920 1120 800 852 1450 870 1140 250 NIEUW ÏTALIAANSCH WERELD-SNELHEIDSRECORD 302 294 291 339 306 289 297 288 284 312 253 275 255 258 266 271 264 211 263 Valse he inschrijvingen op de kiezerslijsten; onderzoek geëischt Hollandsche gastvrijheid in een ander werelddeel Britsche industrieele missie keert huiswaarts 20.3523.08 00.0005.13 05.36—08.53 09.10—14.09 15.13—17.47 18.2022.10 22.4203.27 04.10—06.44 07.13—10.34 15.57— 19.03 19.49—23.00 23.35— 04.57 05.37—08.55 09.55—15.20 23.55—00.52 Zullen Herriot, Flandin quet den premier ^consequenties waar schuwen? Nieuwe textielstaking in Amerika? De bijzetting van het stoffelijk overschot van generaal Von Kluck Schiphol viert „Uiver” en Mar- voor de Dr. Eckener’s besprekingen in de V. S. schijnen tot resultaat te zullen komen Olijfolie is door alle eeuwen heen bekend en beroemd als schoon heidsmiddel In elk stuk Palmolive is een groote hoeveel heid olijfolie verwerkt. (2 stuks voor 25 ct.) Celukwenschen waardeering Nog steeds komen by de directie der K.L.M. gelukwenschen binnen. De indruk in het buitenland „Pander jager” einde van deze w week startklaar Sobere, maar treffende plechtig heid na spannenden nacht 2 5 3 4 2 3 4 2 3 u. 4 u. 3 3 5 3 u. 5 u. 0 u. o 4 Post- rijksbisschop De toestand is tengevolge van het standpunt Traject u. u. u. u. u. u. u. u. en toch, onverschillig welke zen u. u. u. LONDEN 24 Oct. Vandaag sUn de Amerl- u. u. al r t - Jat eer De Britsche aviateurs Oilman en Baines, die in Italië om het leven zijn gekomen, doordat hun toestel, de .fairey fox?, in brand vloog 54’ 36’ 09’ 33’ 13’ 17’ 59’ 34’ 50’ 45’ 34’ 21’ 24’ 06’ 11’ 22’ 18’ 25’ 57* la gen. dooi •ren NEW YORK, (V. D.) De vice-president van den Amerikaanschen textielarbeldersbond. Oer man, heeft heden te Washington verklaard, dat het uitbreken van een nieuwe groote staking in de textielindustrie binnen de eerstvolgende 10 dagen heel goed mogelijk is. Afstand KJ4. Britsche heeft en an üs üo- lan •era net sell ■or. aa sde Mildenhall-Rome RomeAthene AtheneAleppo Aleppo—Bagdad BagdadDjask DjaskKarachi KarachiAllahabad AllahabadCalcutta CalcuttaRangoon RangoonAlor Star Alor StarSingapore Singapore-Batavia BataviaRambang Rambang-Koepang KoepangDarwin DarwinCloncurry CloncurryCharleville CharlevilleAlbury AlburyMelbourne Vlucht iuur PARIJS, 24 Oct. (Per tel.) Een 60-tal rad.- soc. leden, onder voorzitterschap van senator Chautemps, hebben heden vergaderd met het oog op hun ba. congres. Met groote meerder heid werd de besnoeiing van de rechten van den Senaat van de hand gewezen. LONDEN, 24 October. (Reuter). Het Uitvoe rend Comité vah de Labourpartlj heeft een voorstel verworpen, ofh met de communistische partij In onderhandellng te treden voor het vormen van een eenheidsfront tegen het tas- cisme. ste boodschap meegekregen en opgevolgd de K. L. M.-leus: „Safety first.” De Douglas heeft bewezen zijn plaats waard te zijn en de veiligheid is bjj deze machines op bijzondere wijze in acht genomen door het aan brengen van kleppen, waardoor de gevaren van een te snelle landing worden ondervan gen. Fokker heeft dan ook reeds aangenomen in licentie enkele dezer toestellen te bouwen. Kruis snelheid KM. Ver trek 1 Aan komst 06.35—1 1.29 11.56— 15.32 15.51—20.00 10.56— 15.20 U houdt natuurlijk ook van echte Geldersche ROOKWORST Vraagt daarom Uw leverancier het merk ZADELHOFF DOETINCHEM dan eerst smult UI LONDEN, 24 October (V. DJ Uit Melbourne wordt gemeld, dat Sir Macpherson Robertson heeft verklaard, dat het Nederlandsche vlieg tuig heeft volbracht, wat hij zich voor oog-*n had gehouden, toen hjj de race uitschreef: geen dolle race door de wereld, maar de mogelijk heden voor een verbetering van den luchtdienst. CRISTOBAL 24 Oct. (V. D.) Volkomen on verwacht is heden de Amerikaansche vloot in de Limen-Bay verschenen. Kort daarop begon de doorvaart van 88 oorlogsschepen door het Panamakanaal in de richting van den Stillen Oceaan. Men verwacht, dat de oorlogsschepen in 40 uur door het kanaal zullen zijn gevaren. In dien tijd is het handelsverkeer in het Pa- namakanaal stop gezet. TOKIO 24 Oct. (VB.) Op den vooravond van den terugkeer van de Britsche Industrieele missie, die een bezoek heeft gebracht aan Mandsjoekwo en Japan, heeft Lord Bamby. de leider der delegatie, tezamen met baron Geh, den voorzitter van de Japansche Economische Federatie, een gezamenlijke verklaring af ge legd. Hieruit blijkt dat men het wenschelljk oordeelt, industrieele commissies in het leven te roepen te Tokio en te Londen ter bespreking van problemen, die van belang zijn voor de industrieele en handelsbelangen van beide lan den. Naar verluidt zullen de commissies onnoodige handelsconcurrentie moeten voorkomen tus schen de belde landen. Volgens verschillende bladen is reeds overeenstemming bereikt tus- schen de Britsche industrieele missie en Ja pansche Instanties en zakenlieden betreffende de levering van rails, machines en andere Brit sche goederen. BOMBAY, 24 Oct. (Reuter) Bij een ontplof fing in een vuurwerkfabriek zijn 9 personen gedood, wn. vier kinderen. Verder zijn 5 per sonen ernstig gewond. Voor de winnaars van de Melbourne-race is door bet Silvikrin-laboratorlum een Nederland- sche tropee beschikbaar gesteld, die aan de gelukkige winnaars na hun terugkeer in Enge land zal worden uitgereikt. De prijs is ont worpen door den Haagschen kunstenaar Henri Borrebach en uitgevoerd door de Kon. Zilverwerken van Kempen. Begeer en Vos te Oorschoten. De tropee ts van zilver en gemon teerd op ooromandelhout. dat 16 bij 27 cM. meet. STOCKHOLM, 24 Oct. (Reuter) De Zweed- sche sociaal-democratlsche partij heeft alle voorstellen tot samenwerking met de commu nisten verworpen. van de werkgevers tegenover de werknemers, die deelgenomen hebben aan de kort geleden afgelaste algemeene staking, buitengewoon crltlek, vooral in de Zuidelijke Staten. De staklngseommissle zal Vrijoag te New Ycrk haar standpunt bepalen inzake oe staklngs- elschen van talrijke locale vakvereeniglngen. Deze verklaring van Gorman is afgelegd juist op het oogenbllk, waarop de laatste po gingen gedaan werden, om de tegen heden nacht afgekondlgde staking van 20.000 werk nemers in het Patterson-district in New-Jersey te voorkomen. zijn. De tijd was te kort om alle noodigingen te aanvaarden. We vonden elkander vroeg in de Redemptoristenkerk en waren heel den dag schier te ramen. De Aartsbisschop is de tolk van allen geweest toen hij uiting gaf aan aller dank bare gevoelens. De dames boden mevr. v. Haa- ren bloemen; de heer L. V. d. Broeke bood haar een herlnnerlngsalbum aan. Wie hier geheel afzonderlijk gememoreerd moet worden is de alom tegenwoordige, elk de tail verzorgende, alles achter de schennen re gelende secretaris de heer A. J. H Tlddens, Hulde den vlce-voorzltter de nheer A. de Kroon, den penningmeester den heer C. van Luyt, den tweeden secretaris den heer C. J. Hulsbos, den eersten en H. Peltenburg, den tweeden penning meester.... hulde aan alle gratievolle dames en hoofsche leden van het comité! Eén week heeft vrienden voor immer ge maakt. Hoera. K.L.M.'ers, wij zijn aan het end. De K.L.M. deed zeker mee voor 100 procent. En al gaf de noodlanding ons geweldige span ning. Een dubbel triomf voor de Uiver-bemannlngl Het geheel is prachtig van de Uiver. Onze aju. Om als tweede te eindigen uit deze racerskluw. Wij geven dan ook aan onzen Parmentier En Moll, de bestuurders, een waardig hoezee. En onze Technische Dienst zegt heel kordaat: Wie weet er nu van Prins nog kwaad? Met Prins aan boord, met zijn wangen met kleuren. Dan zijn aan motoren geen malheuren. Wat wist onze vroolijke marconist Van Bruggen Met zijn radio dezen afstand te overbruggen! Schiphol feliciteert deze vier met hun behaalde succes, De heele wereld kreeg weer deze les: Dat vliegen bij de K.LM. niet gevaarlijk is En dat je aan het eind komt gezond en frisch! Wij zijn heel tevree. Al zijn we twee. Hoezee! Voor de bemanning van Parmentier! Hiermede was de sobere, doch treffende plechtigheid ten einde. Op Schiphol nam het leven van eiken dag zijn loop weer, doch het gesprek van den dag zal nog langen tijd gaan over de roemruchte prestaties van de Uiver en haar dappere bemanning Het hoofdbestuur van het Alg. Ned. Verbond heeft een telegram van hulde gezonden aan de „Uiver” te Melbourne en een van hartelijken gelukwensch aan de K. L. M. te ’s-Oravenhage. De Koninklijke Nederderlandsche Automobiel Club heeft aan den directeur van de K. L. M. te 'k-Gravenhage en aan de bemanning van de „Uiver" te Melbourne telegrammen van geluk wensch gezonden in verband met de schitteren de sportieve toeristische prestatie in de Londen Melbourne-race. De directie en het personeel der firma Mut ters, sedert jaren in zulk een nauw contact staande met de K.L. M hebben er, naar aan leiding van de LondenMelbourne-vlucht, be hoefte aan gevoeld, op bijzondere wijze van hun waardeering voor de directie, en het per soneel inzonderheid voor de koene vliegers, te doen blijken. In het kantoorgebouw der K L. M. werd gis termiddag aan den heer Plesman als huldeblijk een groote bloemenkorf aangeboden, waarop een ooievaar gezeten was. voorzien van vleugels en met een mand met afbeeldingen van de beman ning van de „Uiver”. Op de vleugels stond het opschrift: „Zij vliegt zoo schoon, zoo zuiver Onze welbekende Uiver”. en: „Heel Mutters was in spanning, voor de K. L. M.-bemanning.” Het woord werd gevoerd door den heer J. A. d. Hulst, adjunct-directeur der firma, den heer A. J. de Ruiter, Md van het personeel en den heer H. P. Mutters, waarna de heer Plee- man de sprekers bedankte. Op alle toespraken volgde een hartelijk applaus. GENEVE, 24 Oct. (Reuter.) De internationale enquête-oommissie betreffende nazi-terreur m het Saargebled heeft aan den Volkenbonds raad een memorandum van graaf Karolyl ge zonden. Hierin wordt er op gewezen, dat het op 530.000 geraamde aantal personen, die aan de volksstemming mogen deelnemen, minstens 75.000 te hoog is. Een aantal gemeentelijke commissies hebben met opzet valsche inschrij vingen gedaan; mensch, die stemgerechtigd zijn, werden niet ingeschreven, het Duitsche front werd begunstigd, terwijl de voorstanders van den status quo werden benadeeld. In ver band hiermee wordt geëischt. dat de inachril- vingstijd voor de kiezerslijsten verlengd wordt en dat deze lijsten onderzocht worden door neu trale commissies. De commissie zal binnenkort een rapport pu- blioeeren over de propaganda en de sabotage van het Duitache front. O De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor k-Gravenhage heeft den volgenden schriftelij- ken gelukwensch gericht tot den heer Plesman in diens kwaliteit van directeur van Koninklijke Luchtvaart Maatschappij alhier: •De bijzondere prestatie, welke door de tot ée vloot van Uw maatschappij beboerende „Uiver” is verricht, heeft ons opnieuw met groo te waardeering voor Uw maatschappij vervuld. In het bijzonder heeft het feit, dat een ver- keerstoestel van Uw maatschappij met heman- nlng, passagiers en post erin, geslaagd is. bin nen 53 uur den afstand LondenBatavia af te leggen, ons Nederlandsche hart goedgedaan, omdat hierdoor het contact tusschen moeder land en koloniën zeer aanmerkelijk kan worden verbeterd. Maar niet minder belangrijk is het dat U» manschappen den tradttlooeelen naam van de Hollanders als ^le vrachtvaarders van Europa” nieuwen luister hebben bijgezet. U kunt ervan verzekerd zijn, dat de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor ’s-Graven- hage bet een groot voorrecht acht, dat de bin nen haar gebied gevestigde Koninklijke Lucht vaart Maatschappij een allereerste plaats In het Nederlandsche bedrijfsleven Inneemt. Wij bieden U en Uwe maatschappij met <^ae, zoo hoogst belangrijke, door de „Uiver” behaal de resultaten onzen oprechten gelukwensch aan.” - Voorts heeft de Kamer nog een telegram van gelukwensch verzonden aan de bemanning van de „Uiver”. te Melbourne. NEW YORK. 24 Oct. (V.D.) Op ultnoodiging van geïnteresseerde Amerikaansche kringen vertoeft de bekende Duitsche Zeppelin-com- mandant Dr. Eckener momenteel in de Ver- eenlgde Staten ter bespreking van de moge lijkheid van opening van een luchtschepen dienst tusschen Europa en Noord-Amerika in 1935. Het Departement van Handel te Wash ington interesseert zich ten zeerste voor deze kwestie, zoodat het waarschijnlijk geacht wordt dat met ingang van September 1935 een dienst op de Vereenigde Staten zal worden geopend. Hierdoor zou het tevens mogelijk worden, de nieuwe L. Z. 129 met hellumgas te vullen, wat technisch slechts mogelijk is, wanneer de vul ling in Amerika kan geschieden. Aangezien het luchtschip zoodanig gebouwd is, dat het met beide soorten gas kan varen, zal het zijn eer ste reis naar Amerika nog met waterstofgas vulling kunnen doen. De passageprijs is nog niet vastgesteld, doch men raamt deze op omstreeks 8 400. Verwacht wordt dat de duur van de vlucht korter zal zijn dan van de „Graf Zeppelin", aangezien de motoren een grootere capaciteit hebben. Indien de dienst tot stand komt, twijfelt men niet aan zijn rentabiliteit. De vluchten naar Zuid-Ame- rika waren voortdurend volgeboekt en de ver binding met Noord-Amerika heeft nog meer mogelijkheden dan die naar het Zuiden. Inmiddels zijn de onderhandelingen nog steeds niet beëindigd en zal Dr. Eckener in November verdere besprekingen hebben. „Ik wist er haast geen weg mee," zei me vrouw Parmentier, „met al die betuigingen van hartelijkheid; de telefoon stond niet stil en dan, al die telegrammen!" De heer Kruyt, sous-chef van den vlieg- technlschen dienst van de K. L. M., vertelde daarna, dat het oorspronkelijk in het plan gelegen had ook de F 36 te flben deelnemen, maar de tijd was daarvoor te kort. Toen we aan Parmentier vroegen welke race hij maken zou, de snelheidsrace of de handi cap, zeide hij: Je weet nooit boe een koe een haas vangt.' De koe heeft de haas niet gevangen. Dat kon qpk welhaast niet als men weet dat de machine van Scott 350 KM. per uur kon ha len en benzine genoeg in kon nemen om 4000 K.M. achter elkaar te vliegen. Parmentier, die mede-verantwoordelijk was voor drie passagiers, heeft als eerste en laat- Van alle kanten blijven bjj de K. L. M. gelukwenschen binnen- stroomen naar aanleiding van het fraaie succes, dat door deze onder neming en door de wakkere be manning van de Douglaa-machine in de Melbourne-race bereikt is. De tocht van de ..Uiver” is nog steeds en zal dit voorloopig ook wel blij ven, het onderwerp van tallooze ge sprekken. Ook uit het buitenland komen nog berichten, die getuigen van den grooten indruk, die de prestaties van het dappere Neder- landache viertal ook daar hebben gewekt. PARIJS, 24 Oct. De strijd om Doumergue’s plan tot staatshervorming wordt met onver minderde scherpte voortgezet, en in de pers komen zoowel voor- als tegenstand), rs aan het woord. In den gisteren gehouden ministerraad schijnt, althans volgens de „Petit Parlsien” deze kwestie, hoewel het offlcieele communiqué niets daaromtrent vermeldde en later slechts bekend werd dat een bijzondere ministerraad zich ermee zou bezig houden, toch ter sprake te zijn gekomen. Vorens het genoemde blad hebben de minis ters 'de voorwaarden besproken waaronder de Nationale Vergadering naar Versailles kan worden bijeengeroepen. Voorts hebben zij be handeld de wijziging van het grondwetsartikel, dat het recht tot kamerontbinding regelt. Voor al de ministers Herriot, Flandin en RJvoüet hebben zich in deze discussie gemengd. De „Echo de Paris” noemt de namen Herriot, Flandin en Marquet in verband met inlichtin gen, die bet blad uit zekere bronnen zou heb ben gekregen, volgens welke deze drie minis ters binnenkort een gezamenlijken stap bij den minister-president Doumergue zouden willen doen om hem opmerkzaam te maken op de par lementaire moeilijkheden, die uit handhaving van het omstreden ontbindingsartlkel zouden kunnen voortvloeien. Ook zouden zij hem wil len wijzen op de doelmatigheid, de rechten van den Senaat niet te besnoeien. Ook andere bladen maken toespelingen op een dergelijken stap. ROME, 24 Oct. (V.D Uit Deeenzano wordt gemeld, dat de bekende Itallsansche lultenant- vlieger en recordhouder Ag?llo in een gesloten circuit boven het Garda-meer van ongeveer 12 kilometer zijn eigen wereldrcord voor water vliegtuigen, dat 682.403 KM. bedroeg, verbe terde, door een gemiddelde snelheid te bereiken van 700.034 KM. per uur. r Nadat de Japanners hun houding in algemeene lijnen hadden gemotiveerd, verzochten de Ame rikaansche gedelegeerden nadere ophelderingen. De Japansche voorstellen zijn heden aan pre sident Roosevelt geseind. De Amerikaansche delegatie loochent niet, dat een der sterkste punten der Japansche eischen de wensch naar gelijkheid van defenslerechten is. Te Tokio wordt bevestigd, dat Japan bij de vlootbesprekingen te Londen de volgende voor stellen zal doen: Pariteit der verdedlgings- krachten, opheffing van het vlootverdrag van Washington, vaststelling van een globale tonna ge en afschaffing der aanvalswapenen. De radio, die het Nederlandsche volk de laatste dagen. aanvullend aan het dagblad- nieuws zoo prachtig op de hoogte hield van de verrichtingen van de deelnemers aan de LondenMelbourne-race, voornamelijk van de „Uiver” en de „Panderjager” had voor Woens dagavond weer de volle aandacht voor zich op- «eëlscht. Minister-president Colijn zou het woord rich ten tot onze wakkere landgenooten, die snel, maar toch niet zonder rampspoed het verre Australië hadden bereikt. Er zullen er niet veel geweest zijn, die niet te klokke acht de radle hadden ingesteld zóó. dat z(j de toespraak van Dr. Colijn konden hoo ien. maar er zullen er evenzeer niet veel ge weest zijn, die niet danig waren teleurgesteld toen prompt acht, de mededeeling kwam, dat door technische bezwaren de uitzending van de mlnlsterieele toespraak geen doorgang kon vinden. En tochen toch, onverschillig welke ren der men had opgezet, men bleef luisteren. Mis— •chlen. wie weet, hooren we toch nog wat van datgeen, dat sinds Zaterdagochtend leder hart, dat Nederlandsch voelt, heeft beziggehouden. We krijgen dan de dames van het wakkere viertal voor de microfoon en alle vier zijn even enthousiast over het bereikte resultaaten even verwachtend naar den terugkeer van haar geliefden. >We hadden goeden moed, dat alles wel sou •aan; we weten dat se niets wagen zouden, we hebben het beste gehoopt, we zijn heel blij en wij hopen ben gauw terug te zien. Dat was »oo ongeveer, in niet eens zoo verschillende toonaarden geuite meentng van de vier wak kere vrouwen, die drie dagen en nachten vol spanning hebben gewacht.gewacht, maar biet gevreesd. O, die goede, die weldadige zekerheid, wat 0e K. L. M. doet, wat onze mannen doen is wèl-gedaan, is safe. Dankhaar waren sjj allen ook voor de talrijke bewijzen van •"eeleven in dese dagen ontvan- ken. Neen, ons volk is «no onhartellik niet als bat sruit Hetl Van onzen redacteur aan boord van het sa. „Flandria” ontvingen wij per luchtpost het vol gende schrijven: De boot ligt onder stoom. Te twaalf uur pre cies vertrekken we uit het ous lief geworden Buenos Aires. We hebben er een millioenenstad van beschaving en schoonheid, we hebben er een kaholieke bevolking met diepen eerbied voor het Goddelijk Sacrament, we hebben er ook Ne derlandsche en pater Seyssens niet te ver geten Vlaamsche vrienden gevonden. Tijdens htt feestmaal daags na de aankomst in een der schoonste ontvangstzalen der wereld, waarbij zeventig Nederlanders aanzaten, dames en heeren, getuigde de zaakgelastigde (de gezant is toevallig juist in deze nationale dagen van internationaal katholicisme afwezig) de heer Graandljk, hoe gelukkig hij het vond dat hier bjj de ontvangst der Nederlandsche bisschoppen en congressisten uit het vaderland, het kath. co mité ook niet-kath. landgenooten had genood en zoo deze bijeenkomt geheven op een groto- Nederlandsch plan. Het was goed gezien. Ver schillende nlet-katholieken kwamen getuigen zich nimmer te hebben kunnen Indenken dat kath. kerkvorsten zóó gul-joviaal en eerbied af dwingend tevens gezellig met allen konden om gaan. Ze haddën zich de katholieke levensprak tijk zoo geheel anders voorgesteld. De Aartsbisschop heeft in zijn geestige tafel rede cxuniddellljk aller harten gewonnen. In haar kinderlijken eenvoud had de presidente van het dames-comité. mevrouw Francises van Haa- ren Daniëls de gratie der Hollandsche ont vangst met de dames C. van Luijt van Veghel, Peltenburg Verbunt, A. de Kroon Pigmans es. hem verklapt, dat de sierlijke tafelrangschik- king van haar was, en daarom wilde de Aarts bisschop vaderlijk hartelijk haar daarvoor hul digen. Ir. Jac. K J. van Haaren is de charmante voorzitter gebleken, die hoofsch weet te ont vangen, Interessant te spreken, tactvol de ver gaderingen te leiden en gulhartig te recipieeren. Het echtpaar v. HaarenDaniëls drukte zijn cachet op heel de ontvangst met het echtpaar C. van LuytVan Veghel, die mede de Neder- landsche energie in den vreemde voornamen klank geeft. Ir. van Haaren is de groote bouwer van enorme havenwerken in Zuid-Amerika; de heer Luyt is de directeur van Philips voor dit werelddeel De Bisschoppen hebben gratievol de Holland sche kolonie op de „Flandria” gerecipieerd. Ka tholiek en nlet-kathollek trof men er bijeen. Z. H. Exc. Mgr. Th. Heylen kwam hier weder om te midden van zijn vrienden met kan. Bootsma en getuigde in zijn sappig Vlaamsch van zijn groote vriendschap voor Nederland en de Nederlanders, welke woorden op fijnzinnige wijze door den Aartsbisschop werden beant woord. Uiterst druk bezocht werd de receptie, waarvoor zoowel de groote salon als de eerste klasse eetzaal waren in beslag genomen. Op duizenderlei wijze hebben onze „vrienden” want ze zijn vrienden voor een levensherin nering geworden met alles van dienst willen BERLIJN, 24 Oct. Hedenmiddag is op het Zuldwest-kerkhof te Stahnsdorf het stoffelijk oveMehot van wijlen generaal Von Kluck bij gezet. De Rljksregeering had besloten tot een staatsbegrafenis, ter huldiging van de na gedachtenis van den leider van het eerste le gercorps, die - tijdens den oorlog kans heeft gezien het Duitsche front tot onder den rook van Parijs vooruit te stuwen. Een vertegen woordiger van Adolf Hitler, leden der RUks- regeerlng, generaals en duizenden officierenen manschappen, bewezen den doode militaire eer door een défilé langs de baar. De rouwstoet werd gevormd door een batal jon wachttroepen uit Berlijn, een eskadron hu zaren, een batterij van het derde regiment ar tillerie en cavalerie. Ook verschillende andere regimenten waren vertegenwoordigd, evenals vele organisaties van oud-strijders, oud-officie- ren en de Berlijnsche studenten. Achter de baar schreed ook Müller. Aan het graf werd door generaal von Macken- sen een krans neergelegd namens den ex-kei- zer. Uit *a Gravenhage wordt gemeld Geyaaendorffer seinde Woensdag middag uit Allahabad, dat de Pan derjager tegen het einde van deze week weer startklaar zal zijn. Het toestel zal met uitgetrokken lan dingsgestel verder vliegen. Men vestigt er de aandacht op, dat hierdoor de vliegsnelheid van den „Panderjager” zal worden ver minderd, maar dat een herhaling van hetgeen te Allahabad gebeurd is, voorkomen wordt. MELBOURNE, 24 Oct. (Reuter) Een van de eerste daden van Parmentier en Moll was heden een bezoek te brengen aan Scott en Black, die in den wedstrijd den eersten prijs hebben behaald. De Nederlanders troffen hen aan, terwijl zij nog in pyjama waren. Arm in arm liepen de winnaars van eersten en twee den prijs daarna door de corridor van bet hotel naar de vertrekken van Scott, waar zU elkaar geiukwenschten en vertelden over hun weder- zljdsche ervaringen. Scott en de anderen zagen er allemaal zoo gelukkig uit als schooljongens Op het voorplein van het Stationsgebouw van Schiphol is gistermorgen een korte, doch treffende plechtigheid gehouden, waarin uiting werd gegeven aan de bewondering voor de „Uiver”-bemanning en hun behouden aan komst in Melbourne. Tegen tienen hadden alle employé’s van Schiphol, de leden van het technisch en kan toorpersoneel en vele vliegers, w.o. Sillevls. VI- ruly Van Balkom, Duymelaer en kapt. Schllm- mer, van de Militaire Luchtvaart-afdeeling t»1*" Soesterberg, zich rond het gedenkteeken opge steld. Nadat het Wilhelmus was gespeeld, werden de K. L. M.-vlag, de Amsterdamsche vlag en de nationallteitsvlaggen van Nederland, Australië, Amerika en Engeland geheschen. Vervolgens nam de gemeentelijke havenmees ter van Schiphol, de heer U. F. M. Dellaert, het woord: „Den vorigen avond en den afgeloopen nacht hebben we in groote spanning doorgebracht. Thans is het oogenbllk gekomen, om van onze hulde en bewondering blijk te geven voor de bemanningen van de „Uiver” en de „Roode Co rnet”. Laat ons een driewerf „hoera” uitbren gen om uiting te geven aan onze gevoelens.” Over het wijde voorplein van Schiphol’s luchthaven daverde het hoerageroep, dat ge volgd werd door het spelen van den KLM.- marsch. Vervolgens trad de K.L.M.-koperslager A. Guezen naar voren, die onder algemeene in stemming een gedicht citeerde, dat hij voor deze gelegenheid had gemaakt. Woensdagavond heeft de Haagsche fanfare het aardige idee gehad aan ae K L. M. een serenade te brengen, bedoeld als een hulde van de Haagsche burgerij voor de kranige pres- title van de Ulver-vliegers. De serenade werd begonnen met het Wilhel mus, daarop volgden nog eenige vroolijke marschen. De verschillende muz.eknumir.ers werden met luid applaus door het publiek be groet. Toen de heer Plesman zich voor het venster vertoonde werd hem een hartelijke en lang durige ovatie gebracht. PILLAU 24 Oct. (V.D.) De bemanning van drie Poolsche watervliegtuigen, die in de bocht van Danzig bulten de Duitache territo riale grens op het water gedaald waren, is door Duitsche schepen in veiligheid gebracht. Ben der machines is gezonken, de beide anderen, waarvan één zeer ernstig beschadigd is, zijn, de haven van Pillau binnengesleept. In totaal bedraagt de vliegtjjd 71 uur, 28 minuten, het oponthoud 18 uur 49 minuten; de reisduur dus 3 dagen, 18 uur, 17 minuten. 4 3 4 V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 15