De muziek
in
fa:
van
PER VLIEGMACHINE DE WERELD ROND
MIRANI’S
I
Muziekschool van het Amsterdamsch .Conservatorium
gezin|
Y A
Waarom U niet?
Wat de gezinsopvoeding
vermag
Gustav Mahler
NEIL
LYNDON
ONTSNAPT
G. ALSBACH CO.
1 I
lilllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIi
MUZIKALE ZIN VAN DE
BABY
Alle abonné’s
NEDERLANDSCHE MUZIEK VAN
NEDERLANDSCHE COMPONISTEN I
DELFT
ZELF BEOEFENEN VAN DE MUZIEK, EEN LEVENSGELUK MEER!
iMtitiwtKLAVARSKRIBO
en
i
Het ontstaan van de mu
zikale voorstellingen
Zyn jeugdindrukken beslissend
voor aard en geest van
zyn muziek
.PIANO- EN ORGELHANDEL N.V.
WESTERMARKT 29 - AMSTERDAM (C) - TELEFOON 49905
BABY-VLEUGELS vanaf f 690.
in verschillende houtsoorten
WK
*1
DOOR
VICTOR
BRIDGES
■irtA!
DONDERDAG 25 OCTOBER 1934
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN j GESCHIEDEN VIT ERLIJK DRIE MAAL VIER^EN~X]iUN1ii€~tTUT?7lA HET ONGEVAL.
GEBRUIKT BIJ UW QNDERRICHT
VRAAGT CATALOGUS BIJ
AMSTERDAM - VOETBOOGSTRAAT 19
ihhmI
Vader en moeder de aangewezen
eerete onderwijzers
Speelt en zingt en ontwikkelt Uw muzikaal
f gevoel. Als U op een goede piano wijt spelen
als bij de aanschaffing de prijs bij U ook
een woordje meespreekt, stelt dan Uw ver
trouwen in de
LANGESTRAAT 69 ALKMAAR
GRATIS PROEFLES
SLIKKERVEER ROHERSAM. V.
K S
1
-
GUSTAV MAHLER
kunnen vergelijken met ’n blanco folloblad-
zang-
voorby. Kruisen.
OeUevp my te ■nóden, "aan gratis proefles voor
Sr
Zijn
een kunst-instelllng
Ki
te
HOOFDSTUK X
Mademoiselle Vivien
antwoordde zy
eenigszlns
Ik
thuis?" vroeg ik zonder
Vivien
;y
Wordt vervolgd.
slotte verkeerde ik in een hoogst voldane stem
ming, toen ik de deur van juffrouw Oldbury’s
huls met mijn sleutel onende. Mijn eerste vacan-
tledag scheen mij volmaakt besteed.
toe, gehoorde tonen en toonreeksen na te boot
sen, op zyn manier na te zingen.
De in t 2e levensjaar ontluikende zin voor
rhythme, die in 13e en 4e levensjaar sterk toe
neemt, komt de zucht tot nabootsing ondersteu
nen en regelen. In deze periode zien wé ’t kind
plano
orgel
■-f»
if JS
MUZIEKONDERRICHT AAN KINDEREN VAN 6 JAAR AF EN AAN VOLWASSENEN
Element, o nd. f 15.—, Rhythm, gymn. f 15.—, Plano, viool, cello, enz. beneden 10 J. f70.— en f 130.—boven 10 j. f85.— en f 150.—
Inlichtingen op het spreekuur van den directeur: WOENSDAG Ifc3 ft uur en VRIJDAG 4—5 uur.
Straat:
VA. ipz
e>
U dan tevena
bUv. nog
polen.
Ik opende de deur van de cabine.... doch
sloeg deze direct weer dicht. Groote stoomwol
ken sloegen mij in ’t gelaat en benamen me
bijna den adem. „Oom,” schreeuwde ik, „het
lijkt wel of we in een stoomketel terecht zijn
gekomen." Ontzet staarde Oom my aan. .Maar
dan zijn we geland in de vallei van tienduizend
beginnen uiteen te loopen.
Dit uiteraard zeer benopt overzicht van de
geleidelijke ontwikkeling der muzikaliteit in de
vóór-school-periode moet den opmerkzamen
lezer ongetwijfeld overtuigen van de belang
rijkheid dezer kinderjaren voor de verdere mu
zikale ontwikkeling op lateren leeftijd. Daar de
titel van ons onderwerp luidt: .Muziek, in *t
gezin", blijft de muzikale ontwikkeling onder
invloed van t schoolzangonderwijs bulten be
schouwing.
Nu denke men allerminst, dat *t hier ge
schetste verloop „vanzelf” zich voltrekt, dat dus
de ouders in deze niets te doen hebben.
Hierover verder de volgende maand.
THEO BOSMAN.
nillllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIHIIIIIIIIIIIIIIinHIllHIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIHtlIllllHIIIIIIHIIIIIIUIIIIIIIIlIllililli
warm. Vlug sloeg ik de deur weer dicht.
Toen nam ik een besluit. Ik deed de deur weer
open en sprong evenals Oom Sydney naar bui
ten. Ik tuimelde op den grond en kwam met
mijn beenen in een plas warm water terecht.
Rondom jtuokte en borrelde bet van Je welste,
ik kon bijna geen adem halen.
tien jaar oud kwam hy op het Conservatorium
te Weenen, dat hij met een glansrijk eind
examen verliet. Vóór zijn twintigste Jaar zat
hij al op den dirigentenstoel van het theater
te Hall, waar hij operettes uitvoerde; in de
opera kwam hij te Laibach en heeft verder van
1880 tot 1897 de theaters geleid in Olmütz, Kas
sei, Praag, Leipzig, Budapest en Hamburg,
waarin een stijgende lijn te herkennen
is, tot hjj van 1897 tot 1907 de Hofoper te Wee
nen, hét instituut van Europa, als directeur be
stuurde.
rookpluimen,” schreeuwde hij. „Ontsnappen
hieruit is haast niet mogelijk. Resoluut opende
hij eensklaps de deur en sprong naar buiten.
Ik keek door een der ramen van de cabine
naar buiten. Zware stoomwolken omringden het
toestel. Het glas begon al warm te worden. Hoe
zouden we ooit uit dezen heksenketel kunnen
Ik had
verscheen.
stoep af, als gewoonlilk gekleed in een goed
zittend jacquet en met een hoogen noed van
het soort, dat hjj ook vroeger altijd had ge
protegeerd.
HU zag
het ontbijt zette. Wanneer men in aanmerking
neemt, dat ik drie jaar lang gedwongen was
geweest tot een pijnljjk-vroeg ópstaan .Ijkt dit
een geheel overbodige vertooning van energie,
maar ik deed dit niet zonder grondige reden.
Om te beginnen: het was mijn bedoeling een
ochtend met George door te brengen. Ik wilde
in de buurt van zijn huis zijn om zijn gezicht
te kunnen zien, zoodra hij uitging. Ik was er
van overtuigd dat hy er gekweld en verdrietig
zou uitzien, zoolang ik nog op vrije voeten was
en dit gezicht van mjjn ergsten kweller wilde ik
zien. Vandaar wilde ik hem volgen naar Vic
toria Street of waar hij anders mocht Mengaan.
Verdere plannen voor dien ochtend had ik niet.
Ik wist, dat George in den regel wet voor
half tien of tien uur naar het kantoor ging.
Maar ik was verlangend zoo spoedig mogelijk
van huis te gaan, daar mjjn vermoeden, dat de
man met het lltteeken zoo vriendelijk was. al
mijn bewegingen gade te slaan, heel goed Juist
kon zjjn. In dat geval meende ik er bijna op
te kunnen rekenen hem voor te zijn, wanneer
ik reeds om half negen weg g'ng. Bovendien
had ik er niet veel bezwaar tegen op Geoige
te wachten. Het was een zonnige morgen
en ik kon een krant koopen en zoo lang op
een van de banken aan de Theemskade gaan
zitten.
Dit deed ik dan ook. Zoo ongemerkt mogelijk
verliet ik het huls en kocht een Daily Telegraph
en een Sportsman in een klein papier- en
tabakswinkeltje om den hoek. Daarna overtuigde
Ik mij er van, dat Ik .liet werd gevolgd en
begaf mjj in de richting van het Embankment.
Mahler werd 7 Juli 1880 geboren In Kalischt,
een klein plaatsje bij Iglau, in Duitsch Bohe-
men, en als hij later stellig verklaart, dat de
Indrukken, van vier- tot elfjarigen leeftijd ont
vangen, beslissend zijn geweest voor aard en
geest zijner muziek, die haar klem in het
volkslied heeft, is het van belang om te weten,
boe 4e jonge Gustav opgroeide In een plaats en
een streek, waar het volk veel en goed zong
en de soldaten der kazernes met hun signalen
en marschmuziek zijn rhythmischen en melo-
dlschen aanleg bevruchtten. Op 4-Jarigen leef
tijd kende hij dan ook circa tweehonderd
volksliedjes uit het hoofd en begon hij zijn
muzikale loopbaan als zangertje-op-taf el! Vijf-
er bleek en afgetobd uit en zijn
hoofd hing voorover zooals bij iemand, wiens
geest met onaangename gedachten bezwaard is.
TA e meeste muzlek-psychologen en -peda
ls gogen zijn t er over eens. dat de leeftijd
van 913 jaar voor 't normaal-muzikaal-
begaafde kind de beste leeftijd is voor 't aan
vangen van speciaal muziek- en zangonderwijs.
Verschillende vragen dringen dan om ant
woord. We noemen vocaal of instrumentaal?
Indien dit laatste: welk instrument? In beide
gevallen: door wie(n) zullen we dit onderricht
laten geven?
Hoe belangrijk ieder dezer vragen op zich ook
moge geacht worden, van minstens even groote
beteekenis is de vraag: Wat kan 't gezin doen
ter voorbereiding van eventueel later speciaal
muziek- en zangonderwijs? M.a.w.: Wat kan de
gezinsopvoeding doen ter bevordering van de
muzikaliteit van 't kind?
Deze vraag stellen we ons voor In enkele ar
tikelen te beantwoorden.
De bekende Fransche cr
Paul heeft in een zijner geschriften de
schijnlijk onjuiste bewering neergeschreven:
..Het kind leert In de eerste drie levensjaren
meer dan de jongeling in zijn academische Ja-
ren.” Kortelings willen we de bedoeling van dit
gezegde voor de geestelijke ontwikkeling in 1
algemeen even toelichten, om ons daarna uit
sluitend tot ’t speciaal muzikaal terrein te be
perken.
De baby komt ter wereld met ’n complex van
geesteseigenschappen, die echter voor 'n be
langrijk deel in de kiem aanwezljg zijn. Ieder
dier eigenschappen zouden we bij de geboorte
op dit blad etln ingevolge de vereekeringevoorwaarden tegen f Dflfïfl by levenslange gebeele ongeschiktheid tpt werken door f ”71?fl by een ongeval met f OCfï by verlies van een hand f 1 oy verlies van een f tZfï by een breuk van f A verlies van "n
ongevallen veraekerd voor een der volgenae uitkeeringen «J verlies van beide armen, belde beenen Dt belde oogen f uV»" doodeiyken afloop een voet of een oog duim of wysvlngerf «zC/B-fogen of^arm anderen vinger
b«P~l<l« to <fe Baatkoreri-relTte Beriljn^te
ltev.lo riool (door hri pobltek ói „teuw. SirodU
B3.
Een óogenbUk meende ik, dat ik my vergist
had, want vrouwen waren altijd de eenige
achepeels op aarde geweest, waar Tommy niet
mee overweg kon. Het stodd daar ecl\ter zoo
duidelijk als het maar kon en met een gevoel
van levendige belangstelling begaf Ik my naar
no. Wie deze Juffrouw Vivien ook moc.it
zyn, ik was vast besloten haar een bezoek te
brengen^ bet meisje aan wie Tommy de zorg
voor zyn meer belangryke correspondentie op
droeg, was ongetwyfeld een bezoek waard.
Ik belde aan en na een oogenblik werd de
deur geopend door een dienstmeisje van de
grootte en den leeftyd van Gertie Ugglns,
maar met een mutsje op en een katoenen schort
voor.
„Juffrouw
meer.
zy schudde haar hoofd.
„Niet thuis!”
iedere zangtoon, iedere gezongen of gespeelde ™erhKnd de neigingen van jongens en meisjes
melodie, kortom iedere gehoorsindruk, muzikaal ”if”
of niet muzikaal, laat op de onbeschreven blad
zijde der muzikaliteit 'n indruk achter, die be
waard, bij herhaling versterkt en als reeds ge
hoord herkend wordt. Zoo ontstaan muzikale
voorstellingen van geluiden, tonen, toonsafstan-
den, toonopeenvolgingen (melodieën), die fun-
danacnteele waarde hebben en primaire voor
waarde zyn voor de actieve muzikale werk
zaamheid van de kleuter.
Die muzikale activiteit begint zich te open
baren, zoodra de zucht tot nabootsing en de
drang naar beweging prikkelen tot 't naprodu-
ceeren van 't gehoorde. Dezelfde natuuriyke
drang, die 't kind er toe brengt, de spraak der
volwassenen aan te leeren, dry ft 't kind er ook
gen begeleiden.
Dit alles is de kiem van ’t kinderspel, waarin
muziek en zang, zooals ieder die kinderen in
z’n omgeving heeft, kan constateeren, ’n zeer
belangryke plaats Innemen.
In ’t muzikaal kinderspel der 3 eerste levens
jaren vallen de volgende categorieën waar te
nemen:
1. Een spelenderwijze inoefenen der
organen.
2. Zang onder ’t nabootsen van van groo-
teren afgeziene handelingen.
3. Muziekmaken op geluidgevend en muziek-
makend speelgoed.
4. t Stil en aandachtig aanhooren van mu
ziek en zang.
5. Spelenderwyze nazingen of naspelen van
gehoorde zang- of muziek.
6. 't Zingen van eigen gefantaseerden tekst en
melodie.
Na *t 3e levensjaar wordt t muzikaal be
standdeel van t kinderspel meer bewust, wordt
de fantasie werkzamer, tengevolge waarvan
niet enkel naar nieuwe combinaties gestreefd,
doch ook getracht wordt de muzikale indrukken
scherper waar te nemen en zuiverder na te
bootsen, ’t Spel wordt meer productief, ’t kind
wil Iets doen, Iets maken.
Nu komen de kinderspelletjes In trek, waar
van de meeste van zang vergezeld gaan. Kring
spelletjes en reldansjes, Iri één woord de ge
meenschappelijke zangspelen, waarby langza-
gedachten verdiept, dat Ik enkele minuten
lang voortgeloopen was, eer ik goed tot besef
kwam in welke omgeving !k my eigenlijk be
vond: met een schok bemerkte ik. dat Ik vlak
by de woning van George gekomen was.
Het was een groot, roodsteenen huis, met
den voorgevel naar de Theems gebouwd. Toen
Ik er,«lak voorstond, zag ik licht op de eerste
verdieping, In t
voor studeerkamer gebruikte.
de kamer, die George altyd
Met myn rug
tegen den kademuur geleund, staarde ik naar
dat venster.
Ik was
opvoedkundige Jean
oogen-
uiniinniimimnniiiiimiiiNiHiiiiiMiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiHiiiii,!,!-
oud* Sh*div*riu*. m*«r owjrol du* k> ul*
°Or’rk**n 0* g**stdrdt>9* b*oord**ling*«i vu
kunstenaars als Arthus Nikisck Einar Hans*n.
Eufl*n L*co<nte *n v*l* and*r*n, sandan wg
•awn* rond*r vwplichbn» D* prij, dw Ravalo
«tooi kgt ond*r Iwt ,u tedwu kuutenur.
Zicht s d I a f <r*rd*n gemaakt aan
*?dy r*8*ctenten. Lavaring gaschiadt mal
oO9<*al cartdicaat, mat absolute garantte «oor
duursumhald van klank an bouw
■"•»»*te9«iwaon»8«r nor Nodartetd ac Utadt:
ïHEESsC0
ontsnappen. Waar was Oom Sydney nu? Al
deze vragen drongen zich aan mij op.
Snel opende ik de deur van de cabme. Een
zware stoomwolk sloeg my in *t gelaat. „Oom!,”
schreeuwde ik zoo hard ik kon. Geen antwoord.
..Ooooom!!" Weer geen antwoord. De zware
stoomwolken vulden de cabine. Het werd
Den volgenden ochtend werd ik om zeven
uur wakker, of liever: wakker gemaaxt door
Gertie, die, te oordeelen naar het lawaai dat
zy maakte, biykbaar bezig was een verwoes
ting in myn zitkamer aan te richten. Ik keek
op myn horloge en riep haar door do deur.
Het rumoer hield op en een hoofd, dat over
vloedig met krulspelden was gefestonneerd,
stak door de deuropening.
„Wilt u in het bad?” vroeg bet hoofd.
„Zeker, Gertie, en dan wil ik ontbyten.
heb het druk vandaag."
Het hoofd verdween grinnekentj en even later
riep een schrille stem langs de keukentrap naar
beneden:
„Voorkamer-aan-straat wil zijn warm watër,
gauwl"
Binnen vyf minuten was aan den wensch
van de voorkamer-aan-straat voldaan; juffrouw
Oldbury In persoon kwam het brengen In <£n
groote kan, die zy In een zitbad plaatste
vroeg my met haar droevige stem, of Ik dacht,
dat ik wat ,egg> and bacon” zou willen
gpbruiken en daar zy een gunstig antwoord
ontving, liet zy my myn tollet beginnen
Het was kwart over acht, toen ik my aan
Kyk, die twee gaan er ook al me* beginnen. Natuurlijk I
Iedereen, oud en jong, kan Immers tegenwoordig in 8
maanden al heel aardig leeren apeien, en na een jaar
nu. dan is men een amateur-pianist, die er zijn mag
Moeilijk? Heelemaal niet! Die tijd te' voorby. Kruteen.
mollen, sleutel* en de reet zullen het U niet meer lastig
maken. Daar aorgen WIJ voor.
In één winter maken wy tegenwoordig van Iemand, die nog
nooit een plano of orgel aanraakte, een speler, dia zich
kan laten hooren In den hulselyken kring.
Klassieke muziek, amusementsmuziek, schlagers, volks
liederen. Kerkelyke muziek, noem maar op. allee wat D
wiltHet ly kt een wonder, nietwaar? Dat te het ook I
Ook in deze eeuw gebeuren er nog wonderen
Wilt U er meer van weten? Vraag dan eens een
geheel vryblyvend. Ns deze proefles zult TT al een een
voudige melodie kunnen spelen. Het zal U dan tevens
duldeiyk zyn, hoe bet mogelyk la, dat U byv. nog vóór
Kerstmis alle Kerstliederen aoudt kunnen s;
En <tet met één kwartiertje studie per dag
De kosten zyn van geen beteekenis. Ken complete schrlt-
teiyke cursus k<»t #lecht» f 5.—
muziek Inbegrepen.
Wie al eenlgszlns spelen kan. leert na korte studie muziek
jpelen. die andere misschien wel altyd te moeliyk zou zyn.
verzuim vooral niet de gratis proefles aan te vragen (s.v.p.
opgeven „plano" of „orgel”). Het verplicht TT tot niet* en
het zal een verrassing voor U zyn. Schrijf even een brief
kaartje of zend onderstaande coupon Ingevuld. In open
enveloppe met 1% cte. postzegel, aan:
ven en telegrammen hier te bezorgen, zoodat
Ik dacht, dat juffrouw Vivien het wel weten
zou.”
zy nam my van onder tot boven op met een
soort van wantrouwen.
„Met de schuit weg,” zei ze kort. ,Hy is niet
terug voor Donderdag.
Tommy zeilde dus nog. Dit was tenminste
nieuws, een nieuws dat voor my nog van
belang kon zyn. Ik was benieuwd of „de
schuit” nog de „Betty” was. het kleine schip,
waarin wy zoo menig vrooiyk uur aan de
"Crough en Blackwater hadden doorgeoracht.
Ik bedankte haar voor de inlichting en vroeg,
na een oogenblik te hebben nagedacht:
,A1« ik hier een brief heen stuur, zou die hem
dan worden jioorgezonden?”
„Natuuriyk,” entwoordds
stuursch.
Hierop viel verder niets te zeggen; ik
wenschte het meisje dus goeden avond en ver
liet het gebouw aan den kant van de Em
bankment. AI was ik „er dus niet in geslaagd
Tommy te treffen, toch was myn avond niet
geheel vruchteloos besteed. Ik was erg nieuws
gierig naar die Juffrouw Vivien. Vroeger had
Tommy deels uit schuwheid, deels omdat
ze hem barteiyk verveelden altyd alle aan
raking met vropwen vermeden, met sen vast
beradenheid, die soms aan ruwheid grensde.
En thans was hy biykbaar. tenzy alle- tee-
kenen my bedrogen, met rijn buurdame op
goeden voet.
Ik slenterde de Embankment af in de rich
ting van de Chelsea Bridge. Ik was zoo in
zyde. De zintuigen zyn de .schryfapperaten”, ^gelulden m6t rhythmlsche bewegin-
die van de prikkels der omgeving (voorwerpen.
die gezien, geluiden, die gehoord worden enz.)
op die blanco pagina's „indrukken” achter
laten, die de grondelementen vormen van wat
we kennis van wetenschap noemen.
By volslagen Idioten blijven de bladzyden
vrywel onbeschreven. Zwakzinnigen brengen 1
niet verder dan eenige regels per pagina. Het
normale en meer dan normale kind verwerft in
de 3 eerste levensjaren zooveel kennis en vaar
digheid. dat we dat bezit als ’t fundament van
alle later verworven kennis en vaardigheid mo
ten beschouwen. Hiermee is de bedoeling van
Jean Paul’s bewering tot z’n proportie terugge
bracht.
Een der geestesetgenschappen, die de pasge
borene als blanco-bladzyde meebrengt, is de
rtlUiflkale zin oftewel muzikaliteit
We zullen ons hier in dit kort bestek niet wa
gen aan de omlynlng van t begrip: muzikali
teit. Voor het oogenblik volstaan we met 't aan
nemen van 'n normalen muzikalen aanleg, door
't kind als natuuriyke gave meegebracht. Even-
ate de meeste geesteseigenschappen moet ook
de muzikaliteit tot ontwikkeling gebracht wor
den en evenals voor 't geheele terrein der gees
tesontwikkeling is ook hier het gezin de eerste
leerschool. De personen der omgeving, op de
eerste plaats vader en moeder, zyn de als door
de natuur aangewezen eerste onderwyzers. Dit
onderwys wordt grootendeels, in de ongunstig
ste gevallen uitsluitend onopzetteiyk, onbewust
gegeven.
Ieder geluid, iedere toon, iedere spraakklank.
,^oo! Ik wilde vragen, waar mynheer Mor
rison is en wanneer hy terugkomt 'Er is een
briefje op zyn deur, waarin hy verzoekt brie-
Eenlge banken waren reeds bezet door
heeren en dames, die daaraan blijkbaar de
voorkeur boven een hotel hadden gegeven,
maar toevallig was de bank tegenover George’s
hals onbezet. Ik zette my op een van de
hoeken en maakte my gereed, myn wachten
door het lezen van de Telegraph te bekorten
Er scheen niet veel bezonders in de wereld
gebeurd te zyn, maar ik xan niet zeggen, dat
ik hierover teleurgesteld was. Myn eigen
leven gaf my tegenwoordig al de sensatie, die
de menscheiyke gesteldheid noodig heeft. Het
eenige belangryke bericht, dat ik kon vinden
was het verslag van een vrij scherpe rede
voering van een Russisch minister in verband
met het conflict met Engeland. Het was
een merkwaardige uitlating voor «en staats- r
man van zyn positie en de Telegraph had de
zaak nog erger gemaakt door by deze gele
genheid een lang artikel te publlceeren over
politieke uitdaging.
dit juist geëindigd, toen George
Hy kwam de voordeur uit en de
benieuwd, wat myn neef op dat
oogenblik zou uitvoeren. Misschien zat hy het
avondblad na te zoeken in de ydele hoop, het
bericht van myn gevengenneming te vinden.
Ik kon my de rimpels in zyn voorhoofd voor
stellen en de senuwachtige manier, waarop
hy op zyn vingers zat te byten een gewoonte
van hem, waarmee hy my altjjd ontzaggeiyk
had verveeld. En hoe hard zou hy Lyten, als
hy wist dat ik daar in het donker voor zyn
huis stond, geen twintig meter van hem van
daanl
Ik bleef een oogenblik wachten, in de hbop,
dat hy aan het venster zou komen. Dit genoe
gen werd my echter ontzegd.
„Wel te rusten 1” zei ik zachtjes. „Tot mor
genochtend. kerel!” en met een laatsten blik
naar zyn venster vervolgde ik myn weg.
Ik wist niet goed, hoe ik naar Edith Ter
race moest kopien, maar «en vriepdeiyte poli
tieagent wees my den weg; het streelde myn
gevoel voor humor met een fyn genoegen, dat
ik my peraooniyk tot de politie wendde. Ten
geweldige arbeid in Weenen hief ook
deze wereldberoemde opera op tot een „bedrijf-
met-winst” én een kunst-instelllng van den
hoogsten rang.
Nadien heeft hy gemeend zich in Amerika
door dlrigeeren een onbekommerd bestaan te
verwerven, waardoor hy zich geheel aan de
compositie zou kunnen wyden, doch reeds in
1911 keerde hy te Weenen terug om er te
sterven
Te vroeg, zegt men....
Wie, weet het?
By de Voorzienigheid heeft alles zyn juisten
duur en plaats.
Mahler werd 7 Juli 1860 geboren in Kalischt. een klein plaatsje
bV Iglan, in Duitsch Bohemen. Hij verklaarde, dat de indruk
ken van vier- tot elfjarigen leeftijd Ontvangen, beslissend zijn
geweest voor aard en geest van zijn muziek.