ONS BLAD Panderjager brand gevlogen Bij start op tractor gebotst Het Duitsche protestantisme 1 I INZITTENDEN SLECHTS LICHT GEWOND heden Het nieuws van DR. JAGER AFGETREDEN DE BAROMETER De intem. wapen handel MIG DE KATHOLIEKE PERS VER Vliegtuig na enkele minuten niet Geyssendorffer Zal Twee Rembrandts ont- vreemd Masaryk hersteld van De constructie der P.H.O.S.T. Een bisschopsraad bij eengeroepen De Indië-reis als Postjager Dr. Jager De vlootbesprekingen „Christenen-in-actie" A»jet Pech tot het tragische einde De concentratiekampen in Oostenrijk Reeds scherpe controle in Engeland Geen uitlevering Pavlewitsj Neger uit gevangenis ontvoerd Italië acht zijn schuld niet bewezen Als advocaat van de officieels Duitsch-Evangelische Kerk DIT NUMMER BESTAAT UIT VEERTIEN BLADZIJDEN 2 NORTH L JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAF BUIKBANDEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER ZATERDAG 27 OCTOBER 1934 g» MarseilleSchiphol in drie uren Japanners verschaffen nieuwe inlichtingen Start op 9 December 1933 ''d 2 BUREAUX: HOF 6. ALKMAAR Het „intrekbaar landings gestel" Engeland de regeeringen uit- noodigen controle uit te oefenen op den wapenuitvoer? I De Panderjager, welks korte bestaansperiode, vol teleurstelling, op zoo tragische wijze is afgesloten meer dan een hoopje asch - ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 23 181111111 iiilliiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiliiiiiilliHiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiHillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiitiiiiiiiiiiiii en -4 vooruitzichten: weinig veran- 30 -0 Q gestemd 4 6 o o waa anders *9 33 s a ra Onder de twee zljmotoren waa het „intrekbaar landingsgestel" bevestigd, dat de geweldig groo ts „Goodyear balloon”-wielen geheel tusscijen de holmen van den vleugel kon wegmoffelen I Deze constructie werd een bijzonder knappe uit vinding geacht van den heer Slot, die hiervoor ten bestuurden Asjes, Geyssendorffer en ir. van der Maas het toestel. Ir. van der Maas verklaarde na afloop, dat naar zijn meenlng het toestel voldeed aan alle else ben, die eraan konden worden gesteld. Ook Geyssendorffer toonde zich uiterst tevreden, al waren er nog wel eenige dingen, die verbeterd konden worden. •rekende snelheid bedroeg maximaal pl m M. per uur. wat op een kruissnelheid <dus met gedrosselde. zuinig loopende motoren) van plm. 300 KM. uitdraaide, dus bij 1314 uur vliefen ongeveer 4000 K.M. per dag was. Is Engeland voornemens de regeeringen uit te noodigen coutróle op den wapenuitvoer -uit te oefenen? De Onnes-saak zal niet vóór Januari 1935 In booger beroep behandeld worden. Het Duitsche protestantisme. Dr. Jager afge treden als advocaat der Duitsch-Evangeliacha Kerk. In Engeland zjjn twee schilderijen van Rem brandt ontvreemd. Brutale Nedcrlandsche oplichters in België ge arresteerd. >oral, kken t je lijk ilt- 10 or P. in te vloot- werden geleld De directeur van de Hoogere Krijgsschool heeft in Den Haag gesproken over de opleiding tot beroepsofficier Japansche gezant te Den Haag pessimistisch gestemd ten aanzien van den afloop van de conferentie te Batavia. tfers hij vrjj ulke kiel 4de tiled die end Iers cht. cftt lier lem eu- us Ier np Stand op Zaterdag ia aar vja.t 7(9.1 Vorige stand: 7(1.1 I niet, traal pet. lang i bij tot Uien het rekt dat at aar dj) er- se oor m- NOORD-HOLLANDSGH DAGBLAD dien als ikje I Een wetsontwerp, strekkende om aan ben, die het artsdiploma van de geneeskundige hooge- school te Batavia bezitten, de bevoegdheid te geven hier te lande de genesekunst uit te oefe nen. fijn. een NA) Het Weeriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ Op 6 Januari 1934 te 3 uur 11 's morgens werd van Batavia de terugreis aangevangen. Wegens een defect aan de benzineleiding moest het vliegtuig echter weer terugkeeren. Om zes uur startte de Postjager opnieuw. Reeds den volgenden dag had men opont houd te Calcutta, waar een nieuwe motorstar- ter moest worden aangebracht. Verder verliep de reis zonder moeilijkheden. Op 11 Januari landde de Postjager te 11 uur 40 op Schiphol, nadat hij den afstand MarseilleSchiphol (985 K.M.) in ruim drie uur had afgelegd De ge- heele terugreis werd in ongeveer 50 vlieguren volbracht. De „Postjager” had ongeveer 240 K.G. post aan boord. Een hartelijke ontvangst werd den vliegers op Schiphol bereid. Het Postjager-experiment was hiermede ech ter ten einde. en zijn slechts licht gewond, al- stateF Terwijl de vergadering der Evangelische bis schoppen, welke Donderdag en heden gehou den werd, aangelegenheden inzake den toe stand binnen de Duitsch-Evangelische kerk be trof. heeft rijksbisschop Müller thans een bis schopsraad bijeengeroepen, welke In hoofdzaak kwesties van kerk-polltieken aard moet behan delen. Het is mijn overtuiging, dat de inwendige kerkelijke opbouw en uitbreiding, die slechts met den Inzet van alle krachten kunnen worden begonnen, slechts gegrondvest kunnen worden op actieve medewerking van het lat.d. Ik stel u derhalve voor, een engeren raad van de bisschoppen bijeen te roepen, welke u voor het opbouwwerk in den zin van waar achtige pacificatie ter Beschikking staat. Ik hoop en wensch, dat het werk tot hot heil van het Duitsche volk gelukt”. Verwachting: Meest matige zuidweste- Hjke tot westelijken wind, half tot zwaar bewolkt, mogelijk enkele regenbuien, iets kouder. Verdere de ring. Rede van den hoofdaalmoezenier, kolonel J. J. J. Noord man. over de geestelijke verzorging in het leger. Onze Romeinsche correspondent meldt ons: De „Osservatore Romano” van 24 deze> geeft de woorden weer, die de Duitsche HtlksbiMcrop Müller wiens kerk onder zijn polltle-maat- Geyssendorffer seint uit Allaha bad: „Bij nachtstart in Allahabad reed plotseling een tractor met zoeklicht in onze startlijn. Machine kwam vliegende in botsing met dezen tractor en vloog in brand. Wij kon den gelukkig alle drie ontkomen en zjjn ongadaard". LONDEN, 26 Oct. (Reuter) Twee meester werken van Rembrandt, de ..Bijbellezing” en het „Portret van een edelman”, zjjn op gehettn- zinnige wijze verdwenen uit de woning van lord Peel, gelegen In het graafschap Hamshire. DE „PANDERJAGER” IS BIJ HET STARTEN TE ALLAHABAD TEGEN EEN AUTO GE BOTST EN VERBRAND; DE INZITTENDEN LICHT GEWOND. Op 9 December 1933 des morgens kwart over vier vertrok de Pander-postjager. de PJH.O.8.T. voor zijn eerste reis van Schiphol naar Indië met ongeveer 51.000 poststukken, tezamen 271 K.G. post. De bemanning bestond uit de heeren Asjes, Geyssendorffer en van Straten. Nog in den namiddag van dien 9en December echter, toen het vliegtuig zich bevond tusschen Brindisi en Athene, werden de bestuurders ge noodzaakt terug te keeren naar het militaire veld Grottaglie (Italië) tengevolge van het vastloopen van den rechter-motor. Na een gedwongen oponthoud van bijna drie weken in Italië een nieuwe motor moest uit Amerika overkomen zette de Panderjager zijn reis voort en landde op Zondag 31 Decem ber te half tien 's morgens Indische tijd be houden op het vliegveld Tjililitan bij Batavia. De tocht van Athene tot Batavia werd vol bracht in 72 uur en 20 minuten. Van Athene werd vertrokken op denzelfden tijd als waarop de reis vandaar zou zijn vervolgd zonder nood landing te Grottaglie. De totale reisduur bedroeg dus (zonder nood landing) 93 uur 46 minuten. De afstand van 13.600 K.M. werd afgelegd in ruim 45 uren. Ztut straffen dreigen tegen verkoopers van Sweepstake-loten; een hunner f 1006 boete opgelegd. auto. Het toestel vloog in brand en werd volkomen vernield. De bemanning is geheel onge deerd. ROME, 26 Oct. (V. D.) Naar verluidt zouden de Itallaansche autoriteiten voornemens zijn de uitlevering van den te Turijn gearresteerden Kroatlschen terroristenleider, dr. Ante Pavle witsj en zijn medewerker Kwatemlk te weige ren. aangezien naar hun meenlng het bewijs voor de medeplichtigheid der beide Kroaten aan den moordaanslag te Marseille niet geleverd is. Als zuiver politieke vluchtelingen zou hun uit levering in strijd met het geldende internatio nale recht z(jn. De gendarmen, die de passen van de reizigers nazien, hebben te Thonon een blonde vrouw gearresteerd, die een pas had ten name van Grantska Malbowa uit Tsjecho-Slowakije. Ver moedelijk stond zij in verbinding met de moor denaars van Marseille. T«Woon Adminiitratiq 433, Redactie 633 ABONNEMENTSPRIJS Per kwartaal voor Alkmaar f 2.— Voor buiten Alkmaar f 2.85 Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spearnestad - Haarlem ADVERTENTIEPRIJZEN Per lossen regel 20c, ingez. med. 40c. p. regel; idem op pag één 55c. p. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Vopr de kleine annonces Omroepers zie de rubriek - Telefoonnummer 433 WEENEN. 26 Oct. (Reuter) Als gevolg van de Februan-omwenteling bevinden zich nog ruim 500 personen in de Oostenrijksche concen tratiekampen in arrest of onder gerechtelijk toezicht. Hiervan zijn 60 sociaal-democraten. 475 radicalen van den linkervleugel, o.w. 170 communisten. Officieel wordt tegengesproken, dat oud-bur- gemeester Seitz van Weenen zich in de gevan genis bevindt. Sinds eenige maanden ondergaat Seitz een behandeling in een der beste parti culiere ziekenhuizen van Weenen. Bovendien zijn vele andere leiders der om wenteling op vrije voeten gesteld. LONDEN. 26 Oct (Reuter). De diplomatieke correspondent van de ..Dally Telegraph" meldt: De Brltsche minivers onderzoeken de vraag, of het niet wensclwlijk zou zijn, alle landen, die wapenen uitvoeren, uit te noodigen tot het afleggen van een verklaring, ten aanzien van de ratlonallseering en contróle van den wapenuit voer door de regeeringen. De Brltsche regeering oefent een strenge con tróle over haar eigen wapenuitvoer uit. Parti culiere Brltsche firma’s mogen slechts oorlogs materiaal uitvoeren na verkregen vergunning van het ministerie van Handel, dat van te vo ren overleg pleegt met het Departement van Buitenlandsche Zaken en dat van Buitenland- schen Handel. De vergunning wordt slechts dan verleend, wanneer de Brltsche regeerlng ervan overtuigd is, dat de bestelling de goedkeuring heeft van de betreffende buitenlandsche regeering, en de wapenen niet bestemd zijn voor doeleinden, waarmede de Brltsche regeering zich niet kan vereenigen. Volgens het blad oefent geen enkele regee ring zulk een nauwgezet toezicht op de bewa- peningsindustrie uit als de Brltsche regeering. Zou de Brltsche regeering definitief besluiten, andere mogendheden tot onderteekenlng van een nieuw document uit te noodigen, dan zou dit een belangrijke bijdrage beteekenen voor de organisatie van den v*de. De „Postjager” maakte zjjn eerste groote proefvlucht boven ons land op 27 November 1933 langs de volgende route: Schiphol, den Helder, Waddeneilanden. Groningen. Enschede, Deventer. Arnhem, Nijmegen. Roermond, Breda. Bergen op Zoom Vlissingen, Rotterdam, den Haag, Leiden, Soes ter berg, Amersfoort, Schip hol. in de zeven uren, dat hij in de lucht was, *erd een kleine 2000 KM. afgelegd. Om beur- r E^V ■*LT»1O GOEO 1 ïi Hij was er van beschuldigd een jong blank meisje te Greenwood te hebben gedood. De overheid vreesde de woede der volks menigte en had den man heimelijk naar Brew- toen doen overbrengen. ALLAHABAD, 26 Oct. (Reu ter). Toen de „Panderjager” om 10 uur 40 plaatselijke tijd wilde starten, om den tocht naar Australië voort te zetten en bezig was naar bet eind van het vliegveld te taxiën, kwaan bet toestel in botsing met een De Panderjager. schepping van den con structeur Th. E. Slot, werd gebouwd om In 3J^ dag naar Indië te vliegen, met 500 K. O. post. Het toestel moest daarvoor zoo licht en tóch zoo sterk tnogelljk zijn. Dan moest het zoo min mogelijk schadelijken weerstand heb ben, om een groote snelheid te halen. LONDEN, 26 Oct. (Reuter) In Downlng- Street vond vanochtend een bespreking plaats tusschek de Japansche en Engelsche delegaties De beraadslagingen door MacDonald. In het na afloop gepubliceerde communique worot slechts gezegd, dat de Japansche gede legeerden hun voorstellen op verscheidene legeerden hun voorstellen punten hebben toegelicht. Reuter meent te weten, dat de Brltsche re geering de Japansche plannen nog niet in haar bezit heeft. We) zouden echter de Engelschen thans een goed algemeen begrip hebben ge kregen van de basis der Japansche voorstellen Een der voornaamste geschilpunten tus schen de Japanners en de Engelschen zou, zijn de kwestie, of dulkbooten al aan niet' tot de offensieve wapenen moeten worden gera kend. STORMWAARSCHUWINGSDTENST Geseind uit De Bilt 26 October 15 uur 25 aan alle posten: ^Attentiesein neer.” iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiitiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiniiiiitiiiniiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiH na lange proefnemingen een zeer sterke, maar toch lichte en eenvoudige mechaniek vond. De wielen (op rollagers met flinke remmen voor zien) zaten tusschen vorken, welke wederom zoo eender als de voorvork van een motorrij wiel. met een .Messierolleschokbreker” waren afgevoerd. Door een eenvoudlgen draaitrommel werden door den piloot met sterke kabels de wielen In de uitsparing tusschen de lar.gslig- gers der vleugels getrokken en automatisch vastgezet. Een waarschuwingssysteem gaf den piloot telkens den stand van het wiel aan. zoo- dat hij nooit bij vergissing, zonder uitgetrokken wielen, kon landen. Als het geheel ingetrokken was, glapten tevens twee aluminium deurtjes van het omhulsel dicht, zoodat het heele me- Chniek uit den luchtstroom onttrokken werd. De romp was van een slanke vischlljn, zooiets als een jonge Zeppelin met een stompen neus. Hij zat met 8 flinke bouten over de twee langs- liggers der vleugels heen, zoodat de onderkant van den vleugel met dien van den romp een effen vlak vormde. In den neus was de derde der motoren, ook met een .Ji. A. C. A.”-kap be vestigd, waarachter de twee piloten zaten. De cockpit (bestuurdersruimte) was zeer ge rieflijk en ruim ingericht. De zitplaatsen waren vertikaal verstelbaar (gezien het verschil In lengte van Lt. Asjes en Geysaendorferen zij delings draaibaar. De stuurarm met het wiel van het enkelvoudige stuur kon naar eiken pi loot toe geklapt worden, zoodat zij elkander ge- makkelljk konden aflossen, zonder van plaats ta veranderen. De romp bestond uit enkele spanten, welke met betrekkelijk zwakke liggers verbonden waren. Het geheel was wederom met Bakelite-triplex bedekt en vormde zoo een lich te, oersterke torsie vrije buis! Aan den achterkant eindigde de romp met een vlak (spiegel), waaraan alle bevestigingen van het hoogte- en zijroer, tevens alle kabel aansluitingen en smeerpunten vastzaten. Daar omheen als afsluiting van den romp zat een «lectronkap (een zeer licht magneslum-aluml- nlum mengsel), welke de scherpe achterpunt van het toestel vormde. Uit hetzelfde lichtmetaal waren ook de ver- kleedingen gemaakt, welke den overgang van den vleugel in den romp vormden, iets wat zeer noodzakelük was voor de goede werking van t hoogteroer, dat door de streamline-ver- kleedingen een gladden luchtstroom en daar mede volle werking ook in landingstoestand ver kreeg. In de zijkanten van het toestel waren nog een deur en een laadgat. behalve de ra men der cabine. Achter de piloten in de cabine zat de radionjst en In de laadruimte de 500 K.G. post. Het geheel was een der modernste 3-motor! ere vliegtuigen en wel het kleinste in verhouding met de P K der 3 motoren. De breedte was plm. 16 Meter, lengte plm. 11 Meter en M6 PRAAG, 26 Oct. (V.D.) De president van Tsjecho Slowakije Masaryk is volledig van zijn ziekte hersteld en heeft al zijn ambtsbezighe den hervat. Men heeft het plan tot het benoe men van een waarnemend president daarom weer laten varen. BREWTON, 26 Oct. (V. D.) Naar gemeld wordt, hebben heden omstreeks 100 man, die in 30 auto’s kwamen aanrijden, de gevangenis overvallen en een gevangen neger ontvoerd. Men vermoedt, dat de neger naar Greenwood in Florida gebracht Is, om daar gelyncht te worden BERLIJN. 26 Oct. De Duitsch-Evangelische landsblsschoppen met Inbegrip van de Zuld- Dultsche geestelijke commissarissen hebben te Berlijn vergaderd. Rijksbisschop Müller deed mededeeling van een verzoek van den advocaat der Duitsch-Evangelische kerk. Mlnlsterial- dlrektor JAger, dat als volgt luidt: „Mijnheer de Rijksbisschop. Na princlpieele afdoening van de mij gestelde taak van organi satorische behandeling der Duitsche Evangeli sche Kerk, leg Ik, gelijk ik U reeds eenigen tijd geleden heb aangekondigd, mijn kerk politieke functie weer in uwe handen. Het hoofdstuk van het toestel was de vleu gel, waaraan de romp, de motoren en het lan dingsgestel zaten. De vleugel bestond uit twee geweldige langsliggers (holmen), kist vormig en met versterkingen binnenin opgebouwd. Op deze twee holmen waren de ribben, ook vt\n triplex, met verstijvingen gelijmd en als huid weer met trlplex-platen afgedekt, zoo dat het geheel a. h. w. een groote waterdichte kist werd. Het profiel was beneden licht, bo ven flink gewelfd, wat groote snelheid en sta biliteit gaf. Daar nu de groote snelheid in de lucht niet bepaald gemakkelük voor het landen is, moest er iets verzonnen worden, om het landen zoo langzaam mogeljjk te doen geschieden. De ach terkant van den vleugel, welke anders de klep pen voor de dwarsbesturing (ailerons) bevat, was als één enkele klep gemaakt, welke alleen een neerwaartsche beweging kan uitvoeren, zoo dat deze, naar beneden onder een bepaalden hoek getrokken, eerstens remde en ten tweede draagvermogen (lift) gaf, doordat het vleugel- profiel naar beneden werd gewelfd. Om nu voldoende dwarsbesturlng te verkrijgen, zaten er bovenop en langs den achterkant van den vleugel kleine losse vleugeltjes, welke het werk der gebruikelijke ailerons verrichtten I Rechts en links van de plaats, waarop de romp komt te zitten, waren op over de 3 Meter afstand de twee zjjmotoren even voor den vleugelneus in den vleugel gebouwd. De motoren verdwenen geheel „streamline” In den vleugel en waren bedekt met NA.CA. (z.b.)-kappen. regelen uiteen valt zou gezegd herben in sen Berljjnsche vergadering van Duitsche Christe nen. „Zij (de oneenlgen) beweren, dat men in Dultschland een Staatskerk wil oprichten, waar in God niets te zeggen heeft en waarin de Staat en Adolf Hitler heer en maester t(jn Het Is een leugen.... Men begrtjot niet dat de jonge nat.-soc. strijders Christenen tn actie zjjn. Men vindt het ruw. dat zij hun «tokken stukslaan op de hoofden van nun tegenstanders Ik echter heb steeds bekend, dat ik meet ach ting heb voor dit christendom van ne daad ?an voor de beschouwing in een hoekje oil oen haard. Adolf Hitler zelf heeft voorgestel, -ma de nat.-soc. christenen .natsoc Dultsehe Christenen” te noemen De Dultscne Christe nen denken er niet aan. Christus van zfjr plaats te stooten en door een of andere oude G»r- maansche godheid te vervangen Maar wij. Duitsche Christenen, willen de dingen op Duitsche wijze zien”. Hierbij teekent de redactie van de .Oseerva- tore” aan: ..BiJ voorbeeld: een Christendom dat den naaste met stokken slaat en dat aan anderen doet, wat het niet aan zichzelf zou wihen ge daan hebben; want tndlen het niet- contemp a- tleve Christendom de schouders vac den Rljlr»- bisschop zou bewerken zou misschien óo* voor hem de naastenliefde met bbbehoorende m«-dl- tatle in een hoekje bjj den naard weer in eere komen." Nader wordt gemeld, dat de „Panderjager” door het vuur in derdaad volkomen is vernield. De piloten Geyssendorffer Asjes dus dit laatste telegram. Over den marconist Fronk zegt 't telegram niets, maar voldoende zij, dat het vorig telegram sprak over de bemanning in haar geheel. De „Panderjager", die na 't on geluk van de vorige week gerepa reerd was, zou om 19.30 Amster- damsche tijd vertrekken. Op het oogenblik, dat het toestel zich van den grond verhief kwam het landingsgestel in botsing met een auto, waarop een zoeklicht aangebracht. De „Panderjager” kwam met dit zoeklicht in aanraking en vatte on- middellijk vlam. De inzittenden sprongen uit het toestel en ontkwamen aldus op won derbaarlijke wijze aan een vreeseljj- ken dood. De Indische chauffeur van den auto werd ernstig gewond. Het benzine-reservoir van den „Panderjager” geraakte in brand en binnen enkele minuten was er van het vliegtuig vrjjwel niets over dan een hoopje asch.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 1