Bezorgdheid over luchtverbindingen u Duitsch-Engelsche betalings overeenkomst de Britsche D wellicht als de merkwaardigste sportbetooging van alle tijden zal geboekstaafd worden, heeft in Engeland een eigenaardige reactie ten ge volge gehad. De kerkvervolging in Mexico Het nieuws van heden DIEPE INDRUK VAN HET DOUGLAS-SUCCES PARIJS EN DE DUITSCHE SCHULDEN GISTEREN TE BERLIJN ONDERTEEKEND DE BAROMETER d/t nummer bestaat uit TWAALF BLADZIJDEN c Duitsch Putsch-plan? Het Saarplebisciet Reorganisatie gehandhaafd DE BELGISCHE GEZANT DOODSTRAFFEN TE BERLIJN Blunder of ver valse hing? a- Sterke druk op de regeering De sterïlisatiewet in Óuitschland De petroleummarkt in Japan Runciman acht voor zichtigheid geboden 21 Nov. buitengewone vergadering van den Volkenbondsraad Van de F ranse he contingenten heeft Duitschland slechts voor 30 a 40 pCt. ge bruik gemaakt DE CORTEZ MAANDAG WEER BIJEEN Van opruiing beschul digd JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR BRILLEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER 3 STATE Verbazing over de rede van Schacht Duitsche regeering zal vanaf 1 Jan. a.s. voortgaan met het betalen der rente op de Dawes- en Young- leeningen tocht van Parmentier en Moll zal wellicht geboekstaafd wor den als merkwaardigste sportbetooging aller tyden” Aunro goed Binnen een maand zullen alle ker- ken worden gesleten en alle geestelijken uitgewezen NORTH s ^VtV\\\\\UUIIIIIII/«//////ZAIZS M h 8 f I niTicn doodvonnissen te Berltfn wetens Nationale Noodraad In de V.S. ingesteld. de 300 Socialisten te Weenen gearresteerd. van O au waarvan Radio-rede van dr. Goebbels tot de Duitsche Jeatd. 5ppel ver- De twee Engelsche vliegers Jones en Waller zijn na hun succesvollen tocht naar Melbourne weer de lucht ingegaan, om naar hun vaderland terug te vliegen. Onze foto toont de kranige vliegers na hun landing te Allahabad MEXICO. 31 Oct. (V.D.) De staatspresi dent Rodriguez heeft den procureur-generaal opdracht gegeven de scherpste maatregelen toe te passen tegen saboteurs van de wet op de sociale cultuur. alternatief betaling Voorloopig Verslag der Tweede Kamer «ver de Defensiebegrooting voor 1933. Noodregeling getroffen betreffende vorderingen op Duitschland. Benoemingen Paters Minderbroeders en Pries ters van bet H. Hart. Collectief contract in de bouwbedrijven door den Ned. Patroonsbond opgezegd. (Reuter), het sntel, :ogge, chtte hoopte, dat het de opheffen. Tegen het einde bracht de Duitsche Den naar BERLIJN, 31 Oct. (Reuter.) Het volksgerecht te Berlijn heeft verscheidene personen ter dood veroordeeld, beschuldigd van verraadpleglng ten gunste van bultenlandsche mogendheden. Ver scheidene andere personen zijn veroordeeld tot gevangenisstraf. De namen der veroordeelden worden momen teel niet bekend gemaakt. Binnen een worden ges land wonde Tiende verjaardag van het herstel der diplo matieke betrekkingen tusschen Frankrijk en de Sovjet-Unie te Parijs en Moskou herdacht. Inzake pensioenaangelegenheden zal de direc tie der Ned. Spoorwegen voortaan den Per so. neelraad hooren. Stand op Vrijdag 9 aar vj«.t 7» Vorige atyid 7M van met chten zich i van deed jende sg te - De I met ik is aan dief- nder- De reorganisatie der Japansche petroleummarkt gehandhaafd ondanks de bultenlandsche pro testen. zand zullen alle kerken in Mexico en en allegeestelijken uit het gezet. bang omen daar eer voer heer 55 In de motlveering dezer verklaring heet het, dat de kat.h geestelijkheid heeft aangespoord tot verzet tegen het staatsgezag. De minister van Binnenlandsche Zaken heeft geconstateerd, dat de Mexicaansche nationaliteit van de mees, ten hunner, die tot verzet hebben aangespoord, niet onverdacht zuiver is. De Mexicaansche na tionaliteit dezer personen is daarom twijfel achtig, omdat zij in de allereerste plaats af hankelijk zijn van de voorschriften der katho lieke kerk, die niet kan worden beschouwd als een inheemsche kerkorganisatie. Het opperste gerechtshof heeft beslist, dat ieder stuk groild of gebouw, waarin de een of andere met religieuze zaken samenhangende handeling verricht wordt, zonder vorm van pro ces overgaat in het bezit van den staat. Dinsdag Is de aartsbisschop van Antequera uit Caxaca vertrokken, ten einde In verband met het Intrekken van de vergunning tot ambtsuit oefening voor alle priesters op grond van de verordening van 11 September zich naar het buitenland te begeven. SAARBRUCKEN, 1 Nov. (Reuter). Over eenkomstig de bepaling dat het voorzitter schap van de pleblscletcommissie afwisselend door leder der drie leden voor den duur twee maanden wordt uitgeoefend, treedt ingang van heden het Zwltsersche commissie lid Henry In de plaats van het Nederlandscbe lid De Jongh. die tot nu toe voorzitter was. (Van onzen Londenschen correspondent) e groootc luchtwedkamp, welke door stoutmoedigheid van zijn opzet en de nog grooter stoutmoedigheid zijner uitvoering van de onderhandellngen regeering^en voorstel ter tafel met het doel de veilig te stellen van de loopende exporten uit het Britsche Rijk naar Duitschland en bet regeering deze protesten heeft afgewezen, aan gezien de reorganisatie van de Japansche pe troleummarkt reeds een feit is geworden en de besluiten, die de Japansche regeering geno men heeft niet meer ongedaan kunnen worden gemaakt. A PARIJS, 1 Nov. (V.D.) Uit Madrid wordt gemeld, dat de Cortez Maandag as. weer bij een zal komen en zijn gebruikelijke openbare I zittingen aal hervatten. TOKIO. 31 Oct. (V. D.) In verband met de stappen van Amerika, Engeland en Neder land betreffende de reorganisatie van de Ja pansche petroleummarkt. waardoor de belan gen van de bultenlandsche maatschappijen worden^benadeeld, deelt het ministerie van bultenlandsche zaken mede, dat de Japansche MEXICÓ-CITY, 31 Oct. (Reuter) De gouver neur van den Mexlcaanschen staat Pueblo heeft den blsschop van Papantla, Mgr. Corona, het verblijf in zijn staat ontzegd. Mgr. heeft 73 uur gekregen om te vertrekken. MEXICO, I Nov. President Ro driguez heeft thans, naar United Press aan de Telegraaf' meldt, 'n officieele verklaring gepubliceftd, volgens welke in Mexico binnen een maand alle kerken zullen wor den gesloten en alle katholieke geestelijken zullen worden gedepor teerd. Spoorwegontvangsten over Juli. Kolendampvergiftiging aan koord Engelsch stoomschip te Rotterdam. Onze Romeinsche correspondent seint ons d.d. 31 October: Op 10 Juli 1.1. publiceerde de „Osservatore Romano" de volgende noot; „Tot onze kennis is gekomen een uitspraak van een theologi- schen professor In Duitschland, waarin onder andere dwalingen beweerd wordt, dat de be kende sterlllsatlewet In overeenstemming ge bracht kon worden met de encycliek Cast! Con- nubil. WD zijn gemachtigd te verklaren, dat zulk een bewering geheel \alsch tn ongegrond is.” in zijn nummer van 1 October schrijft het tijdschrift van den Duitschen rjjksbond van vroedvrouwen onder den titel „Sterilisatiewet en Vatlkaan" als volgt: „Onlangs hebben Duit sche bladen het bericht gebracht, dat een Duitsch professor beweerde, dat de sterllisa- tlewet In strijd is met de groote Pauselijke boodschap over huwelijk en voortbrenging, de encycliek Castl Connubll. Op 10 Juli heeft de „Osservatore Romano”, het officieel orgaan van het Vatlkaan, medegedeeld, dai deze meenin g van den Duitschen geleerde valsch en onge grond is. Het Vatik^n is dus van meening, dat de Duitsche wet, die de geboorte van met erfelijke ziekten besmetten verhindert, ver- eenlgbaar is met de Katholieke leer. Dit zal De „L'iver” heeft de terugreis naar Nederland aanvaard. Het njgtiwe Oostenrijk; samenstelling der regee- ringsorganen officieel bekend gemaakt. Wahataoeki als voorzitter der Japansche Min zei to-part jj afgetredeh. I Saarkwestie zal 21 Nor. in een buitengewone vergadering van den Volkenbond ter sprake konen. Onze correspondent - te Brussel oericht, dat de tegenwoordige Belgische gezant te Haag, de heer Maskens, binnenkort Washington zal worden overgeplaatst. Men zou mogen aannemen, dat men hier te vreden is met de resultaten der race. Een Brjt- sche machine, met Britsche piloten, kwam im mers als eerste te Melbourne aan. Nu ja, men is tevreden wat den sportleven Uitslag betreft, des te meer omdat men aan geen der andere deelnemende landen den twee den prijs zoo gaarne zag toegekend als aan Ne derland, ofschoon niet de Douglas, maar dt onfortulnlljke Pander hier aanvankelijk de fa voriet was waarschijnlijk in verband met den weergaloozen roep, welke van Geysendorffer uitgaat. Maar van het oogenblik af waarop de eerste Uitzinnige vreugde over de zegepraal van Scott eh Black en de opwinding over de nog wonder baarlijker prestatie van Parmentier en Moll een weinig begonnen te bezinken, maakte zich van allen, die in zulk een vlucht iets groot ers en nuttigers zien dan een sportleven krachttoer van racérs. ook een onmiskenbaar gevoel van onvol daanheid meester. Er viel Iets te leeren uit het feit dat een De Havtlock Cornet in minder dan drie dagen naar Melbourne gevlogen was. Maar er viel oneinri’g veel meer te leeren uit het feit, dat een Dou glas. een groot commercieel vliegtuig met drie passagiers, een bemanning van vier personen en een lucfitmail aan boord, dezelfde vlucht in minder dan vier dagen volbracht had. „Men laakt het ministerie van Luchtvaart voor den achterlijken staat der Britsche Ruks- luchtwegen." schrijft de medewerker voor avia tiek van de „Daily Telegraph”. ..Het succes van de Nederlandscbe passagiersmachine. die bijna even snel naar Australië vloog aks de Co met racing machine, heeft de zaak eindelijk tot een kritiek stadium opgevoerd. „Dertien jaren lang heeft de Vereeniging van) Britsche Vliegmachine Constructeurs, waarbij’ iedere vliegtuig- en aero-motorfabrlkant des lands aangesloten is, het departement van luchtvaart gewaarschuwd ten aanzien van de politiek, welke het gevólgd heeft. „Zij heeft erop gewezen dat het gunnen van *n mondvolle aan één maatschappij voor lucht vervoer onheilzame gevolgen kon hebben. Zjj Mseft herhaaldelijk met klem doen uitkomen dat bij gebrek aan concurrentie ook elke prik- kel tot het vervoeren van mails met de fcrootst mogelijke snelheid wegvalt.” Reeds voor tien jaren vestigde de Vereeni- glng^de aandacht op de vorderingen, welke in andere landen gemaakt weiden. Zij waarschuw de ervoor, dat de Britsche luchtlljnen weldra in snelheid voorbij gestreefd zouden worden. Al wat de Vereeniging. die door het departement van luchtvaart nimmer geraadpleegd is, voorspeld heeft, is verwezenlijkt. Aan haar vertoogen is de laatste twee jaren bijzondere klem bijgezet door het feit, dat in de Vereenigde Staten mail- en passagiersvliegtui gen van zoo groote snelheid geproduceerd wer den als de Douglas, de Boeing Transport en de Vultee. BERLIJN. 31 Oct. De „Lokalanzelger” schrijft, dat reeds sedert dagen de separatistische on ruststokers in het Saargebied het gerucht ver spreiden over z.g. Duitsche Putsch-voornemens. ..Wjj hebben hierover tot dusverre gezwegen, maar nu in Parijs en Londen deze leugens worden gebruikt tot basis voor een ingrijpen van bulten af, is het de plicht van de Duitsche pers met alle geboden scherpte te protestveren tegen een dergeljjke avontuurlijke politiek.” Ook de andere Duitsche bladen schrijven on overeenkomstige yljze over deze kwestie. it het bovenstaande spreekt ontegen zeglijk een paniekstemming. Men be weert evenwel dat de resultaten der Mel- bourne-race ook Ih minlsterleele kringen niet geringe ontsteltenis veroorzaakt hebben, en dat de Commissie uit het kabinet voor de lucHt- malls veel spoediger een beslissing zal nemen ten aanzien van het snelheldsvraagstuk daa zij aanvankelijk voornemens was geweest. Het is vooral het wonderbaarlüke Hollandsche succes, dat thans aller oogen wijd geopend heeft voor den schrikbarenden achterstand, waarvan men niet gelooft dat hij vóór het einde van 193« geneutraliseerd kan zijn. Het spreekt bijna vanzelf dat de Britsche rc- Nieuwe clearingwet, houdende nieuwe regelen tot afweer van nadeelige gevolgen van beper kende bepalingen inzake het internationale betalingsverkeer. Runciman„verklaarde nu dat de gesloten overeenkomst deze regelingen belichaamt. In geval de overeenkomst geen succes mocht blij ken Is èen bepaling opgenomen, waarbij het mogelijk is daar een clearingsovereenkomst voor in de plaats te stellen. Onder de gege ven omstandigheden Is deze overeenkomst de beste, die mogelijk wss. al zouden daardoor niet alle moeilijkheden in den Dulteeh-Engel- schen handel worden opgeheven, weshalve den exporteurs wordt aangeraden voorzichtigheid te betrachten. GENèVE, 1 Nov. (Reuter). De voorzitter van den Volkenbondsraad Benesj heeft besloten de buitengewone vergadering van den raad te gen 21 dezer bijeen te roepen. Er wordt nadrukkeljjk op gewezen, dat het eenige punt op de agenda de Saarquagstle is. Het is dan ook wel zeker, dat het oinwape- nlngsvraagstuk niet op deze zitting zal behan deld worden, doch blijft rusten tot de eerst volgende vergadering van het presidium der ontwapeningsconferentie. geering geen bultenlandsche luchtvaartmaat schappij, van welke nationaliteit ook, belasten zal met het vervoer der mails tusschen Enge land en een ander deel van het Britsche Rijk. Dit mag reeds om prestigeredenen als uitgeslo ten gelden. Maar hoezeer de gemiddelde Brit sche zakenman ook „voelt” voor het nationale prestige, hjj is eveneens zeer gevoelig voor een snel vervoer zijner brieven. De „Imperia! Air ways” heeft onlangs aangekondigd dat met In gang van December een 12 y,-dagen maildienst geopend zal worden tusschen Londen en Bris bane. Ofschoon natuurlijk niemand gelooft dat een geregelde 4-dagen dienst thane reeds mo gelijk zou zijn, lijken die 12J4 dagen na de Hollandsche prestatie toch een bespotteljjk lan ge tijd! Met het volste recht heeft bovengenoemde Constructeurs-vereenlglng het departement van luchtvaart voor den achterstand verantwoor delijk gesteld, ofschoon wij mogen aannemen, dat de regeering in haar geheel In die verant woordelijkheid deelt. De zaak Immers is er bijna uitsluitend een van flnancieelen aard. Van 1931 tot 1933 heeft de Amerikaansche re geering voor de ontwikkeling der burgerlijke luchtvaart £24.249.941 uitgegeven; de Britsche regeering 1435 00p, en de regeeringen der Do minions en Koloniën gezamenlijk 467.000. Ver reweg het grootste deel der Amerikaansche uit gaven. n“.l. 17.528.795. werden gedaan in den vorm van subsidies voor het vervoer van lucht mans. Maar ook de bouw van de snelle machi nes. zooals de Douglas, wordt zwaar gesubsi dieerd. Het subsidieeren van particuliere onderne mingen druischt, behalve in zeer bijzondere ge vallen, in tegen de Britsche opvattingen betref fende de verhouding tusschen staat en handel. Reusachtige subsidies, gelijk de Pan-American Airways ontvangen, zouden hier totaal ultgeslo- 'en zijn. Maar na de resultaten der Melboume- race is men toch algemeen gaan Inzien, dat. welke gegronde bezwaren ook tegen een ver- doorgevoerd subsidiestelsel te berde gebracht kunnen worden, een gemiddelde jaarlijksche uitgave van ruim 630 000 ten behoeve van de ontwikkeling der burgerlijke luchtvaart belache lijk. zoo niet misdadig klein is. De Engelsche minister van Handel, Runci man. .heeft lieden In het. Lagerhuis naar aan leiding van de gesloten overeenkomst een ver klaring afgelegd. Runciman zelde, dat thans een clearlng-over- eenkomst was onderteekend, waarvan men grootste moeilijkheden zal mogelljk te maken de uitstaande schulden af te doen zonder een clearlngsysteem In te stel len. De basis van dit voorstel was. dat Duitsche te| van de mi zeer geruststellend zijn voor vele Duitsche Ka tholieken en zal voor de Katholieke vroed vrouwen hun opvoedend werk onder de bevol king en hun, door de wet gestelde, plicht van aangifte zeer vergemakkelijken.” De „Osservatore Romano” signaleert heden avond hoe het Duitsche tijdschrift dus Juist het tegenovergestelde schrijft van wat In wer kelijkheid gebeurd is en besluit: „Wij vertrou wen, dat de intelligentie der Duitsche vroed vrouwen grooter Is dan die van haar tijd schrift.” BERLIJN, 1 Nov. Hedenmiddag is te Berljjn een Duitech-Engelsche betalings- overeenkonut onderteekend, waarbij van Duitsche z(jde von Neurath en dr. Schacht en van de Engelsche zjjde Sir Eric Phipps en R. F. W. Leith Rom hun handteeke- ningen plaatsten. Verscheidene spionnage. De Belgische gezant te Den Haag, de heer Ma»- kena, wordt binnenkort overgeplaatst naar Washington. Franache verbazing over de rede van Schacht. Duitschland voert lang niet uit naar Frankrijk, wat het is toegestaan. Vooraanstaande personen betrokken de wacht voor de tentoonstelling van het fascisme. Mascagni, de maker van Cavalleria OP stfn post De Duitsche regeering stemt er verder in toe. vanaf 1 Januari a.s. voort te gaan met het be talen van de Volledige rente op de Dawes- en Youngleeningen, voorzoover deze In Britsche handen waren op 15 Juni J.I., terwijl de Du^- sche regeering voorts aan Britsche houders van leeningen,’ niet van het Rijk 4 pCt. biljet ten zal aanbieden, welke gegarandeerd worden door de Duitsche regeering en vrijgesteld zijn van transferbeperklngen op voorwaarde, dat de Britsche houders, die dit aanbod aanvaarden, deze biljetten acoepteeren, als volledige af doening der coupons. en geheel nieuw transport-middel kan. vooral In een economisch ongunstiger; tijd, niet zonder ruimen regeerlngsbü- stand ontwikkeld worden door een particuliere maatschappij, die immers in de eerste plaats een commercieel beheer te voeren heeft. Door zoowel In het binnenlandsch als in het Rfjks- verkeer groote subsidies toe te kennen voor het vervoer der brievenmalen, zou de regeering tegen het eigenlijke anti-subsldiebeginsel ruet gezondigd hebben. Wat dan heeft haar tot voor weinige maanden ervan weerhouden in dit opzicht iets noemenswaardigs te verrich ten? Het antwoord hierop. dat wjj slechts in hoofdtrekken kunnen geven, houdt tevens een verontschuldiging voor, vooral geen rechtvaar diging van de laksheid der regeering In. Door een snelle uitbreiding van het lucht verkeer zouden de bestaande verkeersonder nemingen. zoowel te land als te water, emsttg benadeeld worden. De spoorwegen hebben de laatste vijftien jaren een bijna moordende con currentie van de coach-omnlbus-ondememln- gen moeten doorstaan. In laatstgenoemde zijn ontelbare mlllioenen ponden belegd, die ook eerst in later Jaren een grooter winst zjin gaan afwerpen. De stoomvaartmaatschappijen hebben een buitengewoon moeilijken tijd door gemaakt. In al deze verkeersondernemingen zijn mll- liarden belegd; honderdduizenden personen verdienen er hun dagelljksch brood aan. Het coach- qp omnibusnet 1$ In Engeland veel dichter dan In eenlg ander Europeesch land; de automobiel-fabrikanten verdienen jaarlijks eenige mlllioenen aan de levering van rollend materieel. De spoorwegen, welker toestand Ja ren lang bjjna hopeloos scheen, zijn thans over hun moeilijks ten tijd heen.' Het is dus volstrekt niet te verwonderen, dat de regeering zich-niet gerechtigcT geacht heeft met het geld der belastingbetalers een geheel nieuw transportbedrijf te pousseeren. Welks ontwikkeling de moeilijkheden der bestaande bedrijven, waarbij poo een groot deel der be volking belang heeft, nog aanmerkelijk zou doen toenemen. Dit Is ongetwijfeld ‘n veront schuldiging voor haar lauwheid. Doch hierdoor wordt niet gerechtvaardigd dat zij, ondanks herhaalde -en dringende waarschuwingen, laks gebleven Is toen reeds een leder ervan «door drongen begon te worden, dat een nationaal belang op het spel stond, vee! grooter dan de economische belangen, welke zoo lang (en te recht) bntzlen waren geworden. Maar geen waarschuwing heeft zulk een diepen indruk gemaakt als die van Parmentier en Moll. van dit voorstel was. dat de igeerlng waarborgen zal, dat 55 pCt. larde van Duitsche exporten naar het Britsche Rijk zal worden aangewezen voor betaling van exjjorten uit het Britsche Rijk, naar Duitschland. Dit percentage zou volgens den normalen omvang van den Engelsch-Dult- schen handel voldoende zijn voor het verzeke ren van volledige betaling. De Reichsbank zal onmiddeUljk niet minder dan 4O0Ö00 pond sterling ter beschikking stellen voor de liqui datie van uitstaande handelsschuiden en zal eveneens de liquidatie daarvan bespoedigen door het realiseeren van uitstaande Duitsche han- delsvordejlngen op het Britsche Rijk, door credietoperaties of anderszins. PARIJS, 31 Oct. (Reuter) In bevoegde Fransche kringen is men verrast over de jong ste rede te Weimar van Schacht, den president van de Duitsche rijksbank, waarin hU zich er o.a. over beklaagde, dat de contingenteering. voornamelijk door Frankrijk toegepast, Duitsch land belet te exporteeren, zoodat het niet vol doende deviezen heeft voor de betaling zijner schulden. Het Duitsche rjjk heeft In het derde kwar taal van dit jaar slechts gebruik gemaakt van 30 tot 40 procent der toegestane Invoercontin genten. Men Wijst er op. dat in 1933 «te invoer van grondstoffen in Duitschland is toegeno men, zonder dat in verhouding daarmede de uitvoer van afgewerkte producten, waardoor het de noodige deviezen had kunnen krijgen, is gestegen. Volgens de „Ordre” en de „Républlque" streeft Duitschland momenteel naar een eco nomische overeenkomst met Frankrijk voor he verkrijgen van grondstoffen, vooral van staal Genoemde bladen uiten in dit verband een groot wantrouwen. In verband met de verklaringen van maar schalk Pétaln voor de financieele Kamercom missie zegt het ..Petit Journal”, dat in de Duit sche begrooting voor 19347'35 de uitgaven voer de nationale verdediging over verschillencle mi nisteries zijn verdeeld en meer dan dertig pro cent van het totaal bedrag der begroeting uit maken. Wij kunnen bevestigen, aldus het blad dat Duitschland 2400 vliegtuigen van een groot type bezit en dat alle machines van de Lufthansa binnen een uur voor militaire doeleinden Ul- garicht kunnen warden. Voor levering tegen uiterlijk einde 1935 heeft Duitschland 600 vliegtuigen en 1600 motoren van 600 P.K. be steld. Driehonderd machines zijn ingericht als bombardementsvliegtuigen. l. L L L r. r. T l: L 2 L L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13