ONS BLAD
Bezorgdheid over de Britsche
luchtverbindingen
u
Duitsch-Engelsche betalings
overeenkomst
I
II
si
Het nieuws van heden
1
De kerkvervolging
in Mexico
DIEPE INDRUK VAN HET
DOUGLASSUCCES
PARIJS EN DE DUITSCHE
SCHULDEN
j
GISTEREN TE BERLIJN
ONDERTEEKEND
DE BAROMETER
VEREEN IG DE KATHOLIEKE PERS
Moll
wor-
Duitsch Putsch-plan?
Het Saarplebisciet
DE BELGISCHE GEZANT
DOODSTRAFFEN TE BERLIJN
De sterilisatiewet in
Duitschland
Blunder of vervalsching?
nciman acht voor-
zichtigheid geboden
NORTH
5
l
Sterke druk op de
regeering
De petroleummarkt in
Japan
Van opruiing beschul
digd
VRUDAG 2 NOVEMBER 1934
DE CORTEZ MAANDAG WEER
BIJEEN
DIT NUMMER BESTAAT U|T
TWAALF BLADZIJDEN
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
BRILLEN
ZIEKENFONDSLEVERANCIER
„De tocht van Parmentier en
zal wellicht geboekstaafd
den als merkwaardigste
sportbetooging aller
tyden"
zie de rubriek - Telefoonnummer 433
Verbazing over de rede
van Schacht
STATE
j
Binnen een maand zullen alle ker-
8 ADVERTENTIEPRIJZEN
Per lossen regel 20c, ingez. med. 40c.
p. regel; idem op pag één 55 cp. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
ken worden gesloten en alle
geestelijken uitgewezen
V
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
doodvonnissen te Berltfn otgsne
o
t
Spoorwegontvangsten over Juli.
van een
Werkloosheid blijft stijgen.
O O
I
Reorganisatie gehandhaafd
naar
en
a
correspondent seint ons
=3
i.
V
Stand op Vrijdag 9 uw 7M
Vorige stand 7M
ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 27
21 Nov. buitengewone vergadering
van den Volkenbondsraad
Van de Fransche contingenten
heeft Duitschland slechts
voor 30 a 40 pCt. ge
bruik gemaakt
De twee Engelsche vliegers Jones en Waller zijn na hun succesvollen tocht naar
Melbourne weer de lucht ingegaan, om naar hun vaderland terug te vliegen. Onze
foto toont de kranige vliegers na hun landing te Allahabad
MEXICO. 31 Oct. (V.D.) De staatspresi
dent Roariguez heeft den procureur-generaal
opdracht gegeven de scherpste maatregelen toe
te passen tegen saboteurs van de wet op de
sociale cultuur.
MEXICO-CITY. 31 Oct. (Reuter) De gouver
neur van den Mexicaanschen staat Pueblo heeft
den bisschop van Papantla, Mgr. Corona, het
verblijf in zijn staat ontzegd. Mgr. heeft 72 uur
gekregen om te vertrekken.
PARIJS. 1 Nov. (VJD.) Uit Madrid wordt
gemeld, dat de Cortez Maandag aa' weer bij
een zal komen en zijn gebruikelijke openbare
zittingen zal hervatten.
alternatief
betaling
lid
lid
Nationale Noodraad in de V.S. ingesteld.
Tiende verjaardag van het herstel der diplo
matieke betrekkingen tusschen Frankrijk en
de Sovjet-Unie te Parjjs en Moskou herdacht.
Radiorede van dr. Goebbels tot de Duitoche
Jeugd-
Bet nieuwe Oostenrijk; samenstelling der regee-
ringsorganen officieel bekend gemaakt.
Wahatsoeki als voorzitter der Japansche Min»
seite-partij afgetreden.
Saarkwestie zal 21 Nov. in een buitengewone
vergadering van den Volkenbond ter sprake
komen.
300 Socialisten te Weenen gearresteerd.
Benoemingen Paters Minderbroeders en Pries
ter» van het H. Hart.
Kolendampvergiftiging
Engelsch stoomschip te
van
met
s, een bemanning vap vier personen en
itmail aan boord, dezelfde vlucht in
Binnen een maand zullen alle kerken in Mexico
worden gesloten en alle geestelijken uit het
land worden geset.
Inzake pensioenaangelegenheden sal de direc
tie der Ned. Spoorwegen voortaan den Perso-
neelraad hooren.
te I
aa» boord
Rotterdam.
De „Ulrer” heeft de terugreis naar Nederland
aanvaard.
In de motiveering dezer verklaring heet tiet,
dat de kat.h geestelijkheid heeft aangespoord
tot verzet tegen het staatsgezag. De minister
van Blnnenlandsche Zaken heeft geconstateerd,
dat de Mexicaansche nationaliteit van de mees
ten hunner, die tot verzet hebben aangespoord,
niet onverdacht zuiver Is. De Mexicaansche na
tionaliteit dezer personen is daarom twijfel
achtig. omdat zij in de allereerste plaats af
hankelijk zijn van de voorschriften der katho
lieke kerk, die niet kan worden beschouwd als
een inheemsche kerkorganisatie.
Het opperste gerechtshof heeft beslist, dat
ieder stuk grond of gebouw, waarin de een of
anaere met religieuze zaken samenhangende
handeling verricht wordt, zonder vorm van pro
ces overgaat in het bezit van den staat?
Dinsdag is de aartsbisschop van Antequera
uit Caxaca vertrokken, ten einde in verband met
het Intrekken van de vergunning tot ambtsuit
oefening voor alle priesters op grond van de
verordening van 11 September zich naar het
buitenland te begeven.
de
stoutmoedigheid van zijn opzet en de nog
grooter stoutmoedigheid zijner uitvoering
Onze Romeinsche
d.d. 31 October:
Op 10 Juli 1.1. publiceerde de ..Osservatore,
Bomano” de volgende noot: „Tot onze kennis
Is gekomen een uitspraak van een theologi-
schen professor in Duitschland, waarin onder
andere dwalingen beweerd wordt, dat de be
kende sterilisatiewet In overeenstemming ge
bracht kon worden met de encycliek Cast! Con-
nubil. Wij zijn gemachtigd te verklaren, dat
zulk een bewering geheel valsch en ongegrond
is.”
In zijn nummer van 1 October schrijft hei
tijdschrift van Men Dultschen rljksbond van
vrijvrouwen onder den titel „Sterilisatiewet
en Vatlkaan” als volgt: „Onlangs hebben Duit
sche bladen het bericht gebracht, dat een
Duitsch professor beweerde, dat de sterillsa-
tlewet in strijd is met de groote Pauselijke
boodschap over huwelijk en voortbrenging, de
encycliek Cast! Connubil. Op 10 Juli heeft de
„Osservatore Romano”, het officieel orgaan van
het Vatlkaan, medegedeeld, dat deze meening
van den Duitschen geleerde valsch en onge
grond is. Het Vatlkaan is dus van meening.
dat de Duitsche wet. die de geboorte van met
erfelijke ziekten besmetten verhindert, ver-
eenigbaar is met de Katholieke leer. Dit zal
l
regeering deze protesten heeft afgewezen, aan
gezien de reorganisatie van de Japansche pe
troleummarkt reeds een feit is geworden en
de besluiten, die de Japansche regeering geno
men heeft niet meer ongedaan kunnen worden
gemaakt.
It het bovenstaande spreekt ontegen
zeglijk een paniekstemming. Men be
weert evenwel dat de resultaten der Mel-
boume-race ook in mlnlsterieele kringen niet
geringe ontsteltenis veroorzaakt hebben, en dat
de Commissie uit het kabinet voor de lucht
mails veel spoediger een beslissing zal nemen
ten aanzien van het snelheidsvraagstuk dan zij
aanvankelijk vpornemens was geweest. Het J*
vooral het wonderbaarlijke Hollandsche succes,
dat thans aller oogen Wijd geopend heeft voor
den schrikbarenden achterstand, waarvan men
niet gelooft dat hij vóór het einde van 1936
geneutraliseerd kan zijn.
Het spreekt bijna vanzelf dat de Britsche rc-
Onze correspondent te Brussel oericht, dat
de tegenwoordige Belgische gezant te Den
Haag, de heer Maskens, binnenkort
Washington zal worden overgeplaatst.
"o
Duitsche regeering zal vanaf
1 Jan. a.s. voortgaan met het
betalen der retite op de
Dawes- en Young-
leeningen
TOKIO, 31 Oct. (V. D.) In verband met de
stappen van Amerika, Engeland en Neder
land betreffende de reorganisatie van de Ja
pansche petroleummarkt, waardoor de belan
gen van de buitenlandsche maatschappijen
worden benadeeld, deelt het ministerie van
buitenlandsche zaken mede, dat de Japansche
geering geen buitenlandsche luchtvaartmaat
schappij, Van welke nationaliteit ook, belasten
zal met het vervoer der mails tusschen Enge
land en een ander deel van het Britsche Rijk.
Dit mag reeds om prestigeredenen als uitgeslo
ten gelden. Maar hoezeer de gemiddelde Brit
sche zakenman ook „voelt” voor het nationale
prestige, hij is eveneens zeer gevoelig voor een
snel vervoer zijner brieven. De „Imperial Air
ways” heeft onlangs aangekondlgd dat met in
gang van December een 13%-dagen maildienst
geopend zal worden tusschen Londen en Bris
bane. Ofschoon natuurlijk niemand gelooft dat
een geregelde 4-dagen dienst thans reeds mo
gelijk zou zijn, lijken die 12% dagen na de
Hollandsche prestatie toch een bespottelijk lan
ge tijd!
Met het volste recht heeft bovengenoemde
Constructeurs-vereeniglng het departement van
luchtvaart voor den achterstand verantwoor
delijk gesteld, ofschoon wij mogen aannemen,
dat de regeering in haar geheel in die verant
woordelijkheid deelt.
De zaak immers is er bijna uitsluitend een
van financieelen aard.
Van 1931 tot 1933 heeft de Amerikaansche re
geering voor de ontwikkeling der burgerlijke
luchtvaart £24.249.941 uitgegeven: de Britsche
regeering 1.435.000, en de regeerlngen der Do
minions en Koloniën gezamenlijk 467.000. Ver
reweg het grootste deel der Amerikaansche uit
gaven. nJ. 17.528.795, werden gedaan in den
vorm van subsidies voor het vervoer van luchl-
mails. Maar ook de bouw van de snelle machi
nes. zooals de Douglas, wordt zwaar gesubsi
dieerd.
Het subsidieeren van particuliere onderne
mingen druischt. behalve in zeer bl^ondere ge
vallen, In tegen de Britsche opvattingen betref
fende de verhouding tusschen stajtt en handel.
Reusachtige subsidies, gelijk de Pan-American
Airways ontvangen, zouden hier totaal uitgeslo
ten zijn. Maar na de resultaten der Melbourne-
race is men toch algemeen gaan Inzien, dat.
welke gegronde bezwaren ook tegen een ver-
doorgevoerd subsidiestelsel te berde gebracht
kunnen worden, een gemiddelde jaarlijksche
uitgave van ruim 630.000 ten behoeve van de
ontwikkeling der burgerlijke luchtvaart belache
lijk, zoo niet misdadig klein Is.
zeer geruststellend zijn voor vele Duitsche Ka
tholieken en zal voor de Katholieke vroed
vrouwen hun opvoedend werk onder de bevol
king en hun, door de wet gestelde, plicht van
aangifte zeer vergemakkelijken.”
De „Osservatore Romano” signaleert heden
avond hoe het Duitsche tijdschrift dus juist
het tegenovergestelde schrijft van wat in wer
kelijkheid gebeurd is en besluit: „Wij vertrou
wen, dat de intelligentie der Duitsche vroed
vrouwen grooter is dan die van haar tijd
schrift.”
BERLIJN. 31 Oct. (Reuter.) Het volksgerecht
te Berlijn heeft verscheidene personen ter dood
veroordeeld, beschuldigd van verraadpleging ten
gunste van buitenlandsche mogendheden. Ver
scheidene andere personen zijn veroordeeld tot
gevangenisstraf.
De namen der veroordeelden worden momen
teel niet bekend gemaakt.
*LT1JO
Goed
y
BERLIJN. 31 Oct. De „Lokalanzeiger” schrijft,
dat reeds sedert dagen de separatistische on
ruststokers in het Saargebied het gerucht ver
spreiden over z.g. Duitsche Putsch-voomemens.
„WIJ hebbeh hierover tot dusverre gezwegen,
maar nu in Parijs en Londen deze leugens
worden gebruikt tot basis voor een ingrijpen
van buiten af, is het de plicht van de Duitsche
pers met alle geboden scherpte te protesteeren
tegen een dergelijke avontuurlijke politiek."
Ook de andere Duitsche bladen schrijven on
overeenkomstige wijze over deze kwestie.
Runclman verklaarde nu dat de gesloten
overeenkomst deze regelingen belichaamt. In
geval de overeenkomst geen succes mocht blij
ken is een bepaling opgenomen, waarbij het
mogelijk Is daar een clearlngsovereenkomst
voor in de plaats te stellen. Onder de gege
ven omstandigheden Is deze overeenkomst de
beste, die mogelijk was. al zouden daardoor
niet alle moeilijkheden In den Duitsch-Engel-
schen handel worden opgeheven, weshalve den
exporteurs wordt aangeraden voorzichtigheid
te betrachten.
MEXICO, I Nov. President Ro-
driguez heeft thans, naar United
Press aan de „Telegraaf” meldt.
*n officieele verklaring gepubliceerd,
volgens welke in Mexico binnen
een maand alle kerken zullen wor
den gesloten en alle katholieke
geestelijken zullen worden gedepor
teerd.
Collectief contract In de bouwbedrijven door
den Ned. Patroonsbond opgezegd.
Nieuwe clearingwet, houdende nieuwe regelen
tot afweer van nadeelige gevolgen van beper
kende bepalingen inzake het international*
betalingsverkeer.
BUREAUX: HOF 6. ALKMAAR
Telefoon Administratie 433, Redactie 633
ABONNEMENTSPRIJS.
Per kwartaal voor Alkmaar f 1—
Voor buiten Alkmaar f 2 85
Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Dagblad uitgegeven door de
'NV. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem
Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over
de Defensiebegrooting voor 1935.
Noodregeling getroffen betreffende vorderingen
op Duitschland.
-j—en geheel nieuw transport-middel kan,
H vooral in een economisch ongunstigen
A-J tijd, niet zonder ruimen regeerlngsbij-
stand ontwikkeld worden door een particuliere
maatschappij, die immers in de eerste plaats
een commercieel beheer te voeren heeft. Door
zoowel in het binnenlandsch als in het Rijks-
verkeer groote subsidies toe te kennen voor het
vervoer der brievenmalen, zou de regeering
tegen het eigenlijke antl-subsidlebeginsel niet
gezondigd hebben. Wat dan hoeft haar tot
voor weinige maanden ervan weerhouden in
dit opzicht iets noemenswaard igs te verrich
ten?
Het antwoord hierop, dat wij slechts in
hoofdtrekken kunnen geven, houdt tevens een
verontschuldiging voor, vooral geen rechtvaar
diging van de laksheid der regeering in.
Door een snelle uitbreiding van het lucht
verkeer zouden de bestaande verkeersonder
nemingen. zoowel te land als te water, ernstig
benadeeld worden. De spoorwegen hebben de
laatste vijftien jaren een bijna moordende con
currentie van de coach-omnibus-ondememin-
gen moeten doorstaan. In laatstgenoemde
zijn ontelbare millioenen ponden belegd, die
ook eerst in later jaren een grooter winst ziin
gaan afwerpen. De stoomvaartmaatschappijen
hebben een buitengewoon moeilijken tijd door
gemaakt.
In al deze verkeersondernemingen zijn mil-
liarden belegd; honderdduizenden personen
verdienen er hun dagelijksch brood aan. Het
coach- en omnibusnet Is in Engeland veel
dichter dan In eenig ander Europeesch land;
de automoblel-fabrikanten verdienen jaarlijks
eenige millloenen aan de levering van rollend
materieel. De spoorwegen, welker toestand ja
ren lang bijna hopeloos scheen, zijn thans
over hun moeiltjksten tijd heen.
Het is dus volstrekt niet te verwonderen, dat
de regeering zich niet gerechtigd geacht heeft
met het geld der belastingbetalers een geheel
nieuw transportbedrijf te pousseeren, welks
ontwikkeling de moeilijkheden der bestaande
bedrijven, waarbij zoo een groot deel der be
volking belang heeft, nog aanmerkelijk zou
doen toenemen. Dit is ongetwijfeld 'n veront
schuldiging voor haar lauwheid. Doch hierdoor
wordt niet gerechtvaardigd dat zjj, ondanks
herhaalde en dringende waarschuwingen, laks
gebleven Is toen reeds een ieder ervan door
drongen begon te worden, dat een nationaal
belang op het spel stond, veel grooter dan de
economische belangen, welke zoo lang (en te
recht) ontzien waren geworden. Maar geen
waarschuwing heeft zulk een diepen Indruk
gemaakt als die van Parmentier en Moll.
Vooraanstaande personen betrokken
de wacht voor de tentoonstelling
van het fascisme. Mascagni, de
maker van Cavalleria op ziin post
Verscheidene
spionnage.
De Belgische‘gezant te Den Haag, de heer Mas
kens, wordt binnenkort overgeplante* naar
Washington.
Fransche verbazing over de rede van Schacht.
Duitschland voert laag niet uit naar Frankrijk,
wat het Is toegestaan.
De reorganisatie der Japansche petroleummarkt
gehandhaafd ondanks de buitenlandsche pro
testen.
(Van onzen Londenschen correspondent)
■j—e grooote luchtwedkamp, welke door
wellicht als de merkwaardigste sportbetooging
van alle tijden zal geboekstaafd worden, heeft
in Engeland een eigenaardige reactie ten ge
volge gehad.
Meji zou mogen aannemen, dat men hier te
vreden is met de resultaten der race. Een Brit-
ache machine, met Britsche piloten, kwam im
mers als eerste te Melbourne aan.
Nu ja, men is tevreden wat den sportleven
Uitslag betreft, des te meer omdat men aan
geen der andere deelnemende landen den twee
den prijs zoo gaarne zag toegekend als aan Ne
derland, ofschoon niet de Douglas, maar de
onfortuinlijke Pander hier aanvankelijk de fa
voriet was waarschijnlijk In verband met den
weergaloozen roep, welke van Oeysendorffer
uitgaat.
Maar van het oogenblik af waarop de eerste
uitzinnige vreugde over de zegepraal van Scott
en Black en de opwinding over de nog wonder
baarlijker prestatie van Parmentier en Moll een
weinig begonnen te bezinken, maakte zich van
allen, die in zulk een vlucht Iets grooters en
nuttigers zien dan een sportleven krachttoer van
racers, ook een onmiskenbaar gevoel van onvol-
daanijeid meester.
Er viel Iets te leeren uit het feit dat een De
Bavllock Cornet In minder dan drie dagen naar
Melbourne gevlogen was. Maar er viel oneindig
veel meer te leeren uit het feit, dat een Dou
glas, een groot commercieel vliegtuig met drie
passagli
een luc
minder dan vier dagen volbracht had.
„Men laakt het ministerie van Luchtvaart
voor den achterlijken staat der Britsche Rijks-
luchtwegen,” schrijft de medewerker voor avia
tiek van de „Daily Telegraph”. „Het succes
van de Nederlandsche passagiersmachine. die
bijna even snel naar Australië vloog als de Co
met racing machine, heeft de zaak eindelijk tot
een kritiek stadium opgevoerd.
„Dertien jaren lang heeft de Vereeniging van
Britsche Vliegmachine Constructeurs, waarbij
iedere vliegtuig- en aero-motorfabrikant des
lands aangesloten is, het departement van
luchtvaart gewaarschuwd ten aanzien van de
politiek, welke het gevolgd heeft.
„Zij heeft erop gewezen dat het gunnen van
*n monopolie aan één maatschappij voor lucht
vervoer onheilzame gevolgen kon hebben. Zjj
heeft herhaaldelijk met klem doen uitkomen
dat bij gebrek aan concurrentie ook elke prik
kel tot het vervoeren van mails met de grootst
mogelijke snelheid wegvalt."
Reeds voor tien Jaren vestigde de Vereeni
ging de aandacht op de vorderingen, welke in
andere landen gemaakt werden. ZU waarschuw
de ervoor, dat de Britsche luchtlijnen weldra in
snelheid voorbij gestreefd zouden worden. Al
wat de Vereeniging. die door het departement
van luchtvaart nimmer geraadpleegd is,
voorspeld heeft, is verwezenlijkt. Aan haar
vertoogen is de laatste twee Jaren bijzondere
klem bijgezet door 'het feit, dat In de
Vereenigde Staten mail- en passagiersvliegtui
gen van zoo groote snelheid geproduceerd wer
den als de Douglas, de Boeing Transport en de
Vultee.
De Duitsche regeering stemt er verder in toe,
vanaf 1 Januari a.s. voort te gaan met het be
talen van de volledige rente op de Dawes- en
Youngleeningen, voorzoover deze in Britsche
handen waren op 15 Juni J.I.. terwijl de Duit
sche regeering voorts aan Britschë~ houders
van leenlngen, niet van het Rijk 4 pCt. biljet
ten zal aanbieden, welke gegarandeerd worden
door de Duitsche regeering en vrijgesteld zijn
van tra^isferbeperkingen op voorwaarde, dat de
Britsche houders, die dit aanbod aanvaarden,
deze biljetten accepteeren, als volledige af
doening der coupons.
GENèVE, 1 Nov. (Reuter). De voorzitter van
den Volken bondsraad Benesj heeft besloten de
buitengewone vergadering van den raad te
gen 21 dezer bijeen te roepen.
Er wordt nadrukkelijk op gewezen, dat het
eenige punt op de agenda de Saarquaestie is.
Het Is dan ook wel zeker, dat het ontwape-
ningsvraagstuk niet op deze zitting zal behan
deld worden, doch blijft rusten tot de eerst
volgende vergadering van het presidium der
ontwapeningsconferentie.
BERLIJN, 1 Nov. Hedenmiddag is te
Berljjn een Duitsch-Engelsche betalings-
overeenkomst onderteekend, waarbij van
Duitsche zijde von Neurath en dr. Schacht
en van de Engelsche zijde Sir Eric Phipps
en R. F. W. Leith Ross hun handteeke-
ningen plaatsten.
SAARBRUCKEN. 1 Nov. r (Reuter). Over
eenkomstig de bepaling dat het voorzitter
schap van de pleblscletcommissie afwisselend
door iéder der drie leden voor den duur
twee maanden wordt uitgeoefend, treedt
ingang van heden het Zwitsersche commissic-
Henry in de plaats van het Nederlandse!*
Be Jongh. die tot nu toe voorzitter was.
mogelijk te maken de uitstaande schulden af
te doen zonder een clearingsysteem In te stel
len. De basis van dit voorstel was. dat de
Duitsche regeering waarborgen zal. dat 55 pCt.
van de waarde van Duitsche exporten naar
het Britsche Rijk zal worden aangewezen voor
betaling van exporten uit het Britsche Rijk
naar Duitschland. Dit percentage zou volgens
den normalen omvang van den Engelsch-Duit-
schen handel voldoende zijn voor het verzeke
ren van volledige betaling. De Reichsbank zal
onmiddellijk niet minder dan 400.000 pond
sterling ter beschikking stellen voor de liqui
datie van uitstaande handelsschulden en zal
eveneens de liquidatie daarvan bespoedigen door
het realiseeren van uitstaande Duitsche han-
delsvorderingen op het Britsche Rijk, door
credietoperaties of anderszins.
PARIJS, 31 Oct. (Reuter) In bevoegde
Fransche kringen is men verrast over de Jong
ste rede te Weimar van Schacht, den president
van de Duitsche rijksbank, waarin hij zich er
o.a. over beklaagde, dat de contingenteerlng,
voornamelijk door Frankrijk toegepast, Duitsch
land belet te exporteeren. zoodat het niet vol
doende deviezen heeft voor de betaling zijner
schulden.
Het Duitsche rjjk heeft in het derde kwar
taal van dit jaar slechts gebruik gemaakt van
30 tot 40 procent der toegestane invoercontin
genten. Men wijst er op. dat iiT 1933 rfe invoer
van grondstoffen in Duitschland is toegeno
men, zonder dat In verhouding daarmede de
uitvoer van afgewerkte producten, waardoor
het de noodige deviezen had kunnen krijgen, is
gestegen.
Volgens de „Ordre” en de „République”
streeft Duitschland momenteel naar een eco
nomische overeenkomst met Frankrijk voor he;
verkrijgen van grondstoffen, vooral van staal
Genoemde bladen uiten in dit verband een
groot wantrouwen.
In verband met de verklaringen van maar
schalk Pétaln voor de financieele Kamercom
missie zegt het ..Petit Journal”, dat in de Duit
sche begroeting voor 1934/’35 de uitgaven voor
de nationale verdediging over verschillende mi-,
nlsteries zijn verdeeld en meer dan dertig pro
cent van het totaal bedrag der begrooting uit
maken.
Wij kunnen bevestigen, aldus het blad dat
Duitschland 2400 vliegtuigen van een groot type
bezit en dat alle machines van de Lufthansa
binnen een uur voor militaire dorfelnden in
gericht kunnen worden. Voor levering tegen
uiterlijk einde 1935 heeft Duitschland 600
vliegtuigen en 1600 motoren van 600 P.K. be
steld. Driehonderd machines zijn ingericht als
bombardementsvliegtuigen.
De Engelsche minister van Handel, Runcl
man. heeft heden In het Lagerhuis naar aan
leiding van de gesloten overeenkomst een ver
klaring afgelegd.
Runclman zelde, dat thans een clearing-over-
eenkomst was onderteekend, waarvan men
hoopte, dat het de grootste moeilijkheden zal
opheffen.
Tegen het einde van de onderhandellngen
bracht de Duitsche regeering een
voorstel ter tafel met het doel de
veilig te stellen van de loopende exporten uit
het Britsche Rijk naar Duitschland en het