ONS BLAD Bezorgdheid over de Britsche luchtverbindingen u Duitsch-Engelsche betalings overeenkomst I II si Het nieuws van heden 1 De kerkvervolging in Mexico DIEPE INDRUK VAN HET DOUGLASSUCCES PARIJS EN DE DUITSCHE SCHULDEN j GISTEREN TE BERLIJN ONDERTEEKEND DE BAROMETER VEREEN IG DE KATHOLIEKE PERS Moll wor- Duitsch Putsch-plan? Het Saarplebisciet DE BELGISCHE GEZANT DOODSTRAFFEN TE BERLIJN De sterilisatiewet in Duitschland Blunder of vervalsching? nciman acht voor- zichtigheid geboden NORTH 5 l Sterke druk op de regeering De petroleummarkt in Japan Van opruiing beschul digd VRUDAG 2 NOVEMBER 1934 DE CORTEZ MAANDAG WEER BIJEEN DIT NUMMER BESTAAT U|T TWAALF BLADZIJDEN JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR BRILLEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER „De tocht van Parmentier en zal wellicht geboekstaafd den als merkwaardigste sportbetooging aller tyden" zie de rubriek - Telefoonnummer 433 Verbazing over de rede van Schacht STATE j Binnen een maand zullen alle ker- 8 ADVERTENTIEPRIJZEN Per lossen regel 20c, ingez. med. 40c. p. regel; idem op pag één 55 cp. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers ken worden gesloten en alle geestelijken uitgewezen V NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD doodvonnissen te Berltfn otgsne o t Spoorwegontvangsten over Juli. van een Werkloosheid blijft stijgen. O O I Reorganisatie gehandhaafd naar en a correspondent seint ons =3 i. V Stand op Vrijdag 9 uw 7M Vorige stand 7M ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 27 21 Nov. buitengewone vergadering van den Volkenbondsraad Van de Fransche contingenten heeft Duitschland slechts voor 30 a 40 pCt. ge bruik gemaakt De twee Engelsche vliegers Jones en Waller zijn na hun succesvollen tocht naar Melbourne weer de lucht ingegaan, om naar hun vaderland terug te vliegen. Onze foto toont de kranige vliegers na hun landing te Allahabad MEXICO. 31 Oct. (V.D.) De staatspresi dent Roariguez heeft den procureur-generaal opdracht gegeven de scherpste maatregelen toe te passen tegen saboteurs van de wet op de sociale cultuur. MEXICO-CITY. 31 Oct. (Reuter) De gouver neur van den Mexicaanschen staat Pueblo heeft den bisschop van Papantla, Mgr. Corona, het verblijf in zijn staat ontzegd. Mgr. heeft 72 uur gekregen om te vertrekken. PARIJS. 1 Nov. (VJD.) Uit Madrid wordt gemeld, dat de Cortez Maandag aa' weer bij een zal komen en zijn gebruikelijke openbare zittingen zal hervatten. alternatief betaling lid lid Nationale Noodraad in de V.S. ingesteld. Tiende verjaardag van het herstel der diplo matieke betrekkingen tusschen Frankrijk en de Sovjet-Unie te Parjjs en Moskou herdacht. Radiorede van dr. Goebbels tot de Duitoche Jeugd- Bet nieuwe Oostenrijk; samenstelling der regee- ringsorganen officieel bekend gemaakt. Wahatsoeki als voorzitter der Japansche Min» seite-partij afgetreden. Saarkwestie zal 21 Nov. in een buitengewone vergadering van den Volkenbond ter sprake komen. 300 Socialisten te Weenen gearresteerd. Benoemingen Paters Minderbroeders en Pries ter» van het H. Hart. Kolendampvergiftiging Engelsch stoomschip te van met s, een bemanning vap vier personen en itmail aan boord, dezelfde vlucht in Binnen een maand zullen alle kerken in Mexico worden gesloten en alle geestelijken uit het land worden geset. Inzake pensioenaangelegenheden sal de direc tie der Ned. Spoorwegen voortaan den Perso- neelraad hooren. te I aa» boord Rotterdam. De „Ulrer” heeft de terugreis naar Nederland aanvaard. In de motiveering dezer verklaring heet tiet, dat de kat.h geestelijkheid heeft aangespoord tot verzet tegen het staatsgezag. De minister van Blnnenlandsche Zaken heeft geconstateerd, dat de Mexicaansche nationaliteit van de mees ten hunner, die tot verzet hebben aangespoord, niet onverdacht zuiver Is. De Mexicaansche na tionaliteit dezer personen is daarom twijfel achtig. omdat zij in de allereerste plaats af hankelijk zijn van de voorschriften der katho lieke kerk, die niet kan worden beschouwd als een inheemsche kerkorganisatie. Het opperste gerechtshof heeft beslist, dat ieder stuk grond of gebouw, waarin de een of anaere met religieuze zaken samenhangende handeling verricht wordt, zonder vorm van pro ces overgaat in het bezit van den staat? Dinsdag is de aartsbisschop van Antequera uit Caxaca vertrokken, ten einde in verband met het Intrekken van de vergunning tot ambtsuit oefening voor alle priesters op grond van de verordening van 11 September zich naar het buitenland te begeven. de stoutmoedigheid van zijn opzet en de nog grooter stoutmoedigheid zijner uitvoering Onze Romeinsche d.d. 31 October: Op 10 Juli 1.1. publiceerde de ..Osservatore, Bomano” de volgende noot: „Tot onze kennis Is gekomen een uitspraak van een theologi- schen professor in Duitschland, waarin onder andere dwalingen beweerd wordt, dat de be kende sterilisatiewet In overeenstemming ge bracht kon worden met de encycliek Cast! Con- nubil. Wij zijn gemachtigd te verklaren, dat zulk een bewering geheel valsch en ongegrond is.” In zijn nummer van 1 October schrijft hei tijdschrift van Men Dultschen rljksbond van vrijvrouwen onder den titel „Sterilisatiewet en Vatlkaan” als volgt: „Onlangs hebben Duit sche bladen het bericht gebracht, dat een Duitsch professor beweerde, dat de sterillsa- tlewet in strijd is met de groote Pauselijke boodschap over huwelijk en voortbrenging, de encycliek Cast! Connubil. Op 10 Juli heeft de „Osservatore Romano”, het officieel orgaan van het Vatlkaan, medegedeeld, dat deze meening van den Duitschen geleerde valsch en onge grond is. Het Vatlkaan is dus van meening. dat de Duitsche wet. die de geboorte van met erfelijke ziekten besmetten verhindert, ver- eenigbaar is met de Katholieke leer. Dit zal l regeering deze protesten heeft afgewezen, aan gezien de reorganisatie van de Japansche pe troleummarkt reeds een feit is geworden en de besluiten, die de Japansche regeering geno men heeft niet meer ongedaan kunnen worden gemaakt. It het bovenstaande spreekt ontegen zeglijk een paniekstemming. Men be weert evenwel dat de resultaten der Mel- boume-race ook in mlnlsterieele kringen niet geringe ontsteltenis veroorzaakt hebben, en dat de Commissie uit het kabinet voor de lucht mails veel spoediger een beslissing zal nemen ten aanzien van het snelheidsvraagstuk dan zij aanvankelijk vpornemens was geweest. Het J* vooral het wonderbaarlijke Hollandsche succes, dat thans aller oogen Wijd geopend heeft voor den schrikbarenden achterstand, waarvan men niet gelooft dat hij vóór het einde van 1936 geneutraliseerd kan zijn. Het spreekt bijna vanzelf dat de Britsche rc- Onze correspondent te Brussel oericht, dat de tegenwoordige Belgische gezant te Den Haag, de heer Maskens, binnenkort Washington zal worden overgeplaatst. "o Duitsche regeering zal vanaf 1 Jan. a.s. voortgaan met het betalen der retite op de Dawes- en Young- leeningen TOKIO, 31 Oct. (V. D.) In verband met de stappen van Amerika, Engeland en Neder land betreffende de reorganisatie van de Ja pansche petroleummarkt, waardoor de belan gen van de buitenlandsche maatschappijen worden benadeeld, deelt het ministerie van buitenlandsche zaken mede, dat de Japansche geering geen buitenlandsche luchtvaartmaat schappij, Van welke nationaliteit ook, belasten zal met het vervoer der mails tusschen Enge land en een ander deel van het Britsche Rijk. Dit mag reeds om prestigeredenen als uitgeslo ten gelden. Maar hoezeer de gemiddelde Brit sche zakenman ook „voelt” voor het nationale prestige, hij is eveneens zeer gevoelig voor een snel vervoer zijner brieven. De „Imperial Air ways” heeft onlangs aangekondlgd dat met in gang van December een 13%-dagen maildienst geopend zal worden tusschen Londen en Bris bane. Ofschoon natuurlijk niemand gelooft dat een geregelde 4-dagen dienst thans reeds mo gelijk zou zijn, lijken die 12% dagen na de Hollandsche prestatie toch een bespottelijk lan ge tijd! Met het volste recht heeft bovengenoemde Constructeurs-vereeniglng het departement van luchtvaart voor den achterstand verantwoor delijk gesteld, ofschoon wij mogen aannemen, dat de regeering in haar geheel in die verant woordelijkheid deelt. De zaak immers is er bijna uitsluitend een van financieelen aard. Van 1931 tot 1933 heeft de Amerikaansche re geering voor de ontwikkeling der burgerlijke luchtvaart £24.249.941 uitgegeven: de Britsche regeering 1.435.000, en de regeerlngen der Do minions en Koloniën gezamenlijk 467.000. Ver reweg het grootste deel der Amerikaansche uit gaven. nJ. 17.528.795, werden gedaan in den vorm van subsidies voor het vervoer van luchl- mails. Maar ook de bouw van de snelle machi nes. zooals de Douglas, wordt zwaar gesubsi dieerd. Het subsidieeren van particuliere onderne mingen druischt. behalve in zeer bl^ondere ge vallen, In tegen de Britsche opvattingen betref fende de verhouding tusschen stajtt en handel. Reusachtige subsidies, gelijk de Pan-American Airways ontvangen, zouden hier totaal uitgeslo ten zijn. Maar na de resultaten der Melbourne- race is men toch algemeen gaan Inzien, dat. welke gegronde bezwaren ook tegen een ver- doorgevoerd subsidiestelsel te berde gebracht kunnen worden, een gemiddelde jaarlijksche uitgave van ruim 630.000 ten behoeve van de ontwikkeling der burgerlijke luchtvaart belache lijk, zoo niet misdadig klein Is. zeer geruststellend zijn voor vele Duitsche Ka tholieken en zal voor de Katholieke vroed vrouwen hun opvoedend werk onder de bevol king en hun, door de wet gestelde, plicht van aangifte zeer vergemakkelijken.” De „Osservatore Romano” signaleert heden avond hoe het Duitsche tijdschrift dus juist het tegenovergestelde schrijft van wat in wer kelijkheid gebeurd is en besluit: „Wij vertrou wen, dat de intelligentie der Duitsche vroed vrouwen grooter is dan die van haar tijd schrift.” BERLIJN. 31 Oct. (Reuter.) Het volksgerecht te Berlijn heeft verscheidene personen ter dood veroordeeld, beschuldigd van verraadpleging ten gunste van buitenlandsche mogendheden. Ver scheidene andere personen zijn veroordeeld tot gevangenisstraf. De namen der veroordeelden worden momen teel niet bekend gemaakt. *LT1JO Goed y BERLIJN. 31 Oct. De „Lokalanzeiger” schrijft, dat reeds sedert dagen de separatistische on ruststokers in het Saargebied het gerucht ver spreiden over z.g. Duitsche Putsch-voomemens. „WIJ hebbeh hierover tot dusverre gezwegen, maar nu in Parijs en Londen deze leugens worden gebruikt tot basis voor een ingrijpen van buiten af, is het de plicht van de Duitsche pers met alle geboden scherpte te protesteeren tegen een dergelijke avontuurlijke politiek." Ook de andere Duitsche bladen schrijven on overeenkomstige wijze over deze kwestie. Runclman verklaarde nu dat de gesloten overeenkomst deze regelingen belichaamt. In geval de overeenkomst geen succes mocht blij ken is een bepaling opgenomen, waarbij het mogelijk Is daar een clearlngsovereenkomst voor in de plaats te stellen. Onder de gege ven omstandigheden Is deze overeenkomst de beste, die mogelijk was. al zouden daardoor niet alle moeilijkheden In den Duitsch-Engel- schen handel worden opgeheven, weshalve den exporteurs wordt aangeraden voorzichtigheid te betrachten. MEXICO, I Nov. President Ro- driguez heeft thans, naar United Press aan de „Telegraaf” meldt. *n officieele verklaring gepubliceerd, volgens welke in Mexico binnen een maand alle kerken zullen wor den gesloten en alle katholieke geestelijken zullen worden gedepor teerd. Collectief contract In de bouwbedrijven door den Ned. Patroonsbond opgezegd. Nieuwe clearingwet, houdende nieuwe regelen tot afweer van nadeelige gevolgen van beper kende bepalingen inzake het international* betalingsverkeer. BUREAUX: HOF 6. ALKMAAR Telefoon Administratie 433, Redactie 633 ABONNEMENTSPRIJS. Per kwartaal voor Alkmaar f 1— Voor buiten Alkmaar f 2 85 Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de 'NV. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over de Defensiebegrooting voor 1935. Noodregeling getroffen betreffende vorderingen op Duitschland. -j—en geheel nieuw transport-middel kan, H vooral in een economisch ongunstigen A-J tijd, niet zonder ruimen regeerlngsbij- stand ontwikkeld worden door een particuliere maatschappij, die immers in de eerste plaats een commercieel beheer te voeren heeft. Door zoowel in het binnenlandsch als in het Rijks- verkeer groote subsidies toe te kennen voor het vervoer der brievenmalen, zou de regeering tegen het eigenlijke antl-subsidlebeginsel niet gezondigd hebben. Wat dan hoeft haar tot voor weinige maanden ervan weerhouden in dit opzicht iets noemenswaard igs te verrich ten? Het antwoord hierop, dat wij slechts in hoofdtrekken kunnen geven, houdt tevens een verontschuldiging voor, vooral geen rechtvaar diging van de laksheid der regeering in. Door een snelle uitbreiding van het lucht verkeer zouden de bestaande verkeersonder nemingen. zoowel te land als te water, ernstig benadeeld worden. De spoorwegen hebben de laatste vijftien jaren een bijna moordende con currentie van de coach-omnibus-ondememin- gen moeten doorstaan. In laatstgenoemde zijn ontelbare millioenen ponden belegd, die ook eerst in later jaren een grooter winst ziin gaan afwerpen. De stoomvaartmaatschappijen hebben een buitengewoon moeilijken tijd door gemaakt. In al deze verkeersondernemingen zijn mil- liarden belegd; honderdduizenden personen verdienen er hun dagelijksch brood aan. Het coach- en omnibusnet Is in Engeland veel dichter dan In eenig ander Europeesch land; de automoblel-fabrikanten verdienen jaarlijks eenige millloenen aan de levering van rollend materieel. De spoorwegen, welker toestand ja ren lang bijna hopeloos scheen, zijn thans over hun moeiltjksten tijd heen. Het is dus volstrekt niet te verwonderen, dat de regeering zich niet gerechtigd geacht heeft met het geld der belastingbetalers een geheel nieuw transportbedrijf te pousseeren, welks ontwikkeling de moeilijkheden der bestaande bedrijven, waarbij zoo een groot deel der be volking belang heeft, nog aanmerkelijk zou doen toenemen. Dit is ongetwijfeld 'n veront schuldiging voor haar lauwheid. Doch hierdoor wordt niet gerechtvaardigd dat zjj, ondanks herhaalde en dringende waarschuwingen, laks gebleven Is toen reeds een ieder ervan door drongen begon te worden, dat een nationaal belang op het spel stond, veel grooter dan de economische belangen, welke zoo lang (en te recht) ontzien waren geworden. Maar geen waarschuwing heeft zulk een diepen Indruk gemaakt als die van Parmentier en Moll. Vooraanstaande personen betrokken de wacht voor de tentoonstelling van het fascisme. Mascagni, de maker van Cavalleria op ziin post Verscheidene spionnage. De Belgische‘gezant te Den Haag, de heer Mas kens, wordt binnenkort overgeplante* naar Washington. Fransche verbazing over de rede van Schacht. Duitschland voert laag niet uit naar Frankrijk, wat het Is toegestaan. De reorganisatie der Japansche petroleummarkt gehandhaafd ondanks de buitenlandsche pro testen. (Van onzen Londenschen correspondent) ■j—e grooote luchtwedkamp, welke door wellicht als de merkwaardigste sportbetooging van alle tijden zal geboekstaafd worden, heeft in Engeland een eigenaardige reactie ten ge volge gehad. Meji zou mogen aannemen, dat men hier te vreden is met de resultaten der race. Een Brit- ache machine, met Britsche piloten, kwam im mers als eerste te Melbourne aan. Nu ja, men is tevreden wat den sportleven Uitslag betreft, des te meer omdat men aan geen der andere deelnemende landen den twee den prijs zoo gaarne zag toegekend als aan Ne derland, ofschoon niet de Douglas, maar de onfortuinlijke Pander hier aanvankelijk de fa voriet was waarschijnlijk In verband met den weergaloozen roep, welke van Oeysendorffer uitgaat. Maar van het oogenblik af waarop de eerste uitzinnige vreugde over de zegepraal van Scott en Black en de opwinding over de nog wonder baarlijker prestatie van Parmentier en Moll een weinig begonnen te bezinken, maakte zich van allen, die in zulk een vlucht Iets grooters en nuttigers zien dan een sportleven krachttoer van racers, ook een onmiskenbaar gevoel van onvol- daanijeid meester. Er viel Iets te leeren uit het feit dat een De Bavllock Cornet In minder dan drie dagen naar Melbourne gevlogen was. Maar er viel oneindig veel meer te leeren uit het feit, dat een Dou glas, een groot commercieel vliegtuig met drie passagli een luc minder dan vier dagen volbracht had. „Men laakt het ministerie van Luchtvaart voor den achterlijken staat der Britsche Rijks- luchtwegen,” schrijft de medewerker voor avia tiek van de „Daily Telegraph”. „Het succes van de Nederlandsche passagiersmachine. die bijna even snel naar Australië vloog als de Co met racing machine, heeft de zaak eindelijk tot een kritiek stadium opgevoerd. „Dertien jaren lang heeft de Vereeniging van Britsche Vliegmachine Constructeurs, waarbij iedere vliegtuig- en aero-motorfabrikant des lands aangesloten is, het departement van luchtvaart gewaarschuwd ten aanzien van de politiek, welke het gevolgd heeft. „Zij heeft erop gewezen dat het gunnen van *n monopolie aan één maatschappij voor lucht vervoer onheilzame gevolgen kon hebben. Zjj heeft herhaaldelijk met klem doen uitkomen dat bij gebrek aan concurrentie ook elke prik kel tot het vervoeren van mails met de grootst mogelijke snelheid wegvalt." Reeds voor tien Jaren vestigde de Vereeni ging de aandacht op de vorderingen, welke in andere landen gemaakt werden. ZU waarschuw de ervoor, dat de Britsche luchtlijnen weldra in snelheid voorbij gestreefd zouden worden. Al wat de Vereeniging. die door het departement van luchtvaart nimmer geraadpleegd is, voorspeld heeft, is verwezenlijkt. Aan haar vertoogen is de laatste twee Jaren bijzondere klem bijgezet door 'het feit, dat In de Vereenigde Staten mail- en passagiersvliegtui gen van zoo groote snelheid geproduceerd wer den als de Douglas, de Boeing Transport en de Vultee. De Duitsche regeering stemt er verder in toe, vanaf 1 Januari a.s. voort te gaan met het be talen van de volledige rente op de Dawes- en Youngleeningen, voorzoover deze in Britsche handen waren op 15 Juni J.I.. terwijl de Duit sche regeering voorts aan Britschë~ houders van leenlngen, niet van het Rijk 4 pCt. biljet ten zal aanbieden, welke gegarandeerd worden door de Duitsche regeering en vrijgesteld zijn van tra^isferbeperkingen op voorwaarde, dat de Britsche houders, die dit aanbod aanvaarden, deze biljetten accepteeren, als volledige af doening der coupons. GENèVE, 1 Nov. (Reuter). De voorzitter van den Volken bondsraad Benesj heeft besloten de buitengewone vergadering van den raad te gen 21 dezer bijeen te roepen. Er wordt nadrukkelijk op gewezen, dat het eenige punt op de agenda de Saarquaestie is. Het Is dan ook wel zeker, dat het ontwape- ningsvraagstuk niet op deze zitting zal behan deld worden, doch blijft rusten tot de eerst volgende vergadering van het presidium der ontwapeningsconferentie. BERLIJN, 1 Nov. Hedenmiddag is te Berljjn een Duitsch-Engelsche betalings- overeenkomst onderteekend, waarbij van Duitsche zijde von Neurath en dr. Schacht en van de Engelsche zijde Sir Eric Phipps en R. F. W. Leith Ross hun handteeke- ningen plaatsten. SAARBRUCKEN. 1 Nov. r (Reuter). Over eenkomstig de bepaling dat het voorzitter schap van de pleblscletcommissie afwisselend door iéder der drie leden voor den duur twee maanden wordt uitgeoefend, treedt ingang van heden het Zwitsersche commissic- Henry in de plaats van het Nederlandse!* Be Jongh. die tot nu toe voorzitter was. mogelijk te maken de uitstaande schulden af te doen zonder een clearingsysteem In te stel len. De basis van dit voorstel was. dat de Duitsche regeering waarborgen zal. dat 55 pCt. van de waarde van Duitsche exporten naar het Britsche Rijk zal worden aangewezen voor betaling van exporten uit het Britsche Rijk naar Duitschland. Dit percentage zou volgens den normalen omvang van den Engelsch-Duit- schen handel voldoende zijn voor het verzeke ren van volledige betaling. De Reichsbank zal onmiddellijk niet minder dan 400.000 pond sterling ter beschikking stellen voor de liqui datie van uitstaande handelsschulden en zal eveneens de liquidatie daarvan bespoedigen door het realiseeren van uitstaande Duitsche han- delsvorderingen op het Britsche Rijk, door credietoperaties of anderszins. PARIJS, 31 Oct. (Reuter) In bevoegde Fransche kringen is men verrast over de Jong ste rede te Weimar van Schacht, den president van de Duitsche rijksbank, waarin hij zich er o.a. over beklaagde, dat de contingenteerlng, voornamelijk door Frankrijk toegepast, Duitsch land belet te exporteeren. zoodat het niet vol doende deviezen heeft voor de betaling zijner schulden. Het Duitsche rjjk heeft in het derde kwar taal van dit jaar slechts gebruik gemaakt van 30 tot 40 procent der toegestane invoercontin genten. Men wijst er op. dat iiT 1933 rfe invoer van grondstoffen in Duitschland is toegeno men, zonder dat In verhouding daarmede de uitvoer van afgewerkte producten, waardoor het de noodige deviezen had kunnen krijgen, is gestegen. Volgens de „Ordre” en de „République” streeft Duitschland momenteel naar een eco nomische overeenkomst met Frankrijk voor he; verkrijgen van grondstoffen, vooral van staal Genoemde bladen uiten in dit verband een groot wantrouwen. In verband met de verklaringen van maar schalk Pétaln voor de financieele Kamercom missie zegt het ..Petit Journal”, dat in de Duit sche begroeting voor 1934/’35 de uitgaven voor de nationale verdediging over verschillende mi-, nlsteries zijn verdeeld en meer dan dertig pro cent van het totaal bedrag der begrooting uit maken. Wij kunnen bevestigen, aldus het blad dat Duitschland 2400 vliegtuigen van een groot type bezit en dat alle machines van de Lufthansa binnen een uur voor militaire dorfelnden in gericht kunnen worden. Voor levering tegen uiterlijk einde 1935 heeft Duitschland 600 vliegtuigen en 1600 motoren van 600 P.K. be steld. Driehonderd machines zijn ingericht als bombardementsvliegtuigen. De Engelsche minister van Handel, Runcl man. heeft heden In het Lagerhuis naar aan leiding van de gesloten overeenkomst een ver klaring afgelegd. Runclman zelde, dat thans een clearing-over- eenkomst was onderteekend, waarvan men hoopte, dat het de grootste moeilijkheden zal opheffen. Tegen het einde van de onderhandellngen bracht de Duitsche regeering een voorstel ter tafel met het doel de veilig te stellen van de loopende exporten uit het Britsche Rijk naar Duitschland en het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 1