van zijn 3 I Parmentier vertelt - - vlucht boven Australië Geweldige Prijsverlaging! Groote doos nü 10 ets. Extra-groote doos nü 15 ets. Iedereen kan nu Erdal gebruiken en dus langer van zijn schoenen profiteeren I ■1 PALMOLIVE ...de zeep derfaigd De groote hoeveelheden olijf- en palmoliën, in elk stuk Palmolive zeep verwerkt, zijn van onschat bare waarde voor het behoud van een friuche, soepele huid. (2 stuks ▼oor 25 cl) T128wl Loonsverlaging bij de spoorwegen De organisatie van den landbouw aan het departement ZADELHOFF DOETINCHEM THANS DEFINITIEF DIRECTEUR-GENERAAL BENOEMD ONWEER, KOUDE EN IJS g TELEFUNKEN DONDERDAG 8 NOVEMBER 1934 k van Te Albury Fietser gedood T r ibune-drukkeri j Faillissement vernietigd Geen overeenstemming Haring naar Rusland Gedeeltelijke betaling in zout? Instelling crisisraad Ir. A. Roebroek LOONSVERLAGING I Treffende typeering van Mac Robertson Het college van regeeringscommis- sarissen zal worden versterkt Per 1 Januari SpCt. ver mindering Vrachtauto over den kop geslagen; de inzittenden bleven ongedeerd De Wieringermeer-directie J Logboek pas belangwekkend in de laatste étappes der vlucht De Directie zal de opdracht den Minister tot uitvoering brengen, met uitschakeling van den Personeelraad GOEDKOOPSTE „Safety firsti’ Us op de vleugels i t> ft Ct. 0ea 9 die een We f. 1 secre- o van om was r Het list ta het voornemen van den mi nister om daartoe de benoeming te bevor deren van den heer h. A. L. H. Roebroek, lid van de dlrecteie van den Wieringer- meerpolder te Alkmaar. Van den nieuwen functionaria wordt ver wacht. dat Ml den voorUchtingadienat, het r e a n zonder en dat stand op nog 100 meter voor den rand van het terrein." ti r r n t a e Zjj weea er nadrukkeiyk op, dat zQ het van groot belang achtte, dat de toezegging van den minister om te bewilligen in bet verlangen van den raad, om voor de jaren 1935 en 1936 de loonen niet andermaal te verlagen, niet lichtvaardig zou worden pr(h‘ gegeven. en wü Sir MacPherson Robertson, de organisator van dezen wedstrijd, die een rondvlucht met de ülver heeft gemaakt, gaf daarvan een tref fende typeering toen hij verklaarde: .Juist dit had Ik mij bij het uitschrijven van de race voorgesteld, dat met post en passagiers zou worden bewezen welke commercieele mogelijk heden tusschen Europa en Australië door mid del van het luchtverkeer zijn te verwezenlij ken.* ti tl u L Het gevolg la geweest, dat de directie in het laatst van Augustus bö den Per soneelraad een voorstel heeft ingediend om de loonen In de maxima met 3 a 4 pet. te verlagen. Met den heer Ir. Roebroek verlaat nu het tweede lid de Wleringermeer-dlrectie. (De heer Ir. Mésu had reeds eerder een andere functie gekregen.) Van het triumviraat is nu alleen nog over Ir. Smeding. Ook het college van regeeringscommissaris- sen zal worden versterkt. De regeeringscommis- saris, de heer Ir. 8 L. LOUWE8 te Zwolle, gaf tot nu toe slechts een deel van zijn tijd aan dit werk. Op verzoek van den minister heeft de heer Louwes zich bereid verklaard, zich In de toekomst uitsluitend aan zün belangrijke In het begin van dit jaar heeft de Minister van Waterstaat aan de directie der Ned. Spoor wegen ter kennis gebracht, dat hem de per 1 Mei 1934 Ingevoerde loonsverlaging van -pet. niet ver genoeg ging en dat hij het daarom noodig vond, dat de loonen van het personeel per 1 Januari 1935 andermaal met 5 pet. zou den moeten worden verlaagd. Een door de paritaire commissie ingesteld onderzoek naar de loonsverhoudingen In Neder land heeft tot een uitkomst geleld, welke de directie der Ned. Spoorwegen weliswaar aanlei ding gaf als haar meening uit te spreken, dat de loonen van bet spoorwegpersoneel In het algemeen niet onjuist te achten zijn, maar waaraan zij anderzijds de conclusie meende te kunnen ontleehen, dat In het algemeen geno men de loonen bü de Spoorwegen nog wel Iets zouden kunnen worden verlaagd. den nieuwen directeur-generaal. meenen wü wel te mogen concludeeren, dat de keuze van den Mi nister een bijzonder gelukkige la. In de op 6 November gehouden vergadering van de hoofdbesturen der vijf erkende organi saties Is de situatie door den voorzitter van den raad uitvoerig uiteen gezet. Algeheele overeenstemming werd echter niet verkregen. Enkele hoofdbesturen gaven er de voorkeur aan, dat de minister de loonsverlaging aan het personeel zou opleggen. j U houdt natuurlijk ook van echte Qeldersche ROOKWORST Vraagt daarom Uw leverancier het merk dan eerst smult UI Intusschen vernamen wij, dat het voornemen bestaat om de diensten van het nieuwe en nog te winnen land In Neerlands twaalfde provincie te conoentreeren. Tot nu toe was er een afzon derlijke directie voor het uit te voeren techni sche werk (leggen van dijken, droogmalen enz.) en een voor de ontginning van het nieuw ge wonnen land. In de toekomst tullen deze diensten onder één directie vereenlgd worden. Deze blijft ge vestigd te Alkmaar, omdat men van meening Is, dat zelfs voor de werkzaamheden aan den Noord-Oost-polder, welke bij Urk zullen begin nen, Alkmaar het meest gunstig gelegen punt te. De directie stond tegenover deze voorwaar den niet afwijzend. Na 17 October heeft het bureau van den raad enkele besprekingen ge had met regeeringspersonen. om Inwilliging dezer voorwaarden te bepleiten, terwijl de di rectie terzake overleg gepleegd heeft met den Minister van Waterstaat. Slechte noode verlaat de heer Roebroek dit werk, dat hU met zooveel liefde hielp tot stand brengen en waarvan hpm een nog meer vattender en verantwoordelijker functie aangeboden. Op grond van de antecedenten „Het logboek is nog slechts In klad gereed", zoo vertelde Parmentier. „Het bevat nog slechts weinig feiten omdat.... deze reis alleen maar een Holland-Indië-rete te geweest met een ver lengstuk. Zooals ik op het vliegveld al zei, alleen maar een beetje vlugger en een beetje langer „Maar bovendien", zelde Parmentier, „wordt mijn logboek eerst belangwekkend soodra het begint te handelen oyer de gebeurtenissen sinds het moment, waarop we Australië hadden be reikt, en nu stel ik er prijs op-dat Ik nu eindelijk eens een juist verhaal kan geven van wat er gebeurd te, een verhaal over onze reis door Australië, dat nu Holland ook zal bereiken..,.” Eenlge maanden geleden is op het departe ment van Economische Zaken een scheiding aangebracht tusschen den crisfsaxbeld en den nlet-crtelsarbeid in den landbouw. De minister heeft den crlstearbeld opgedra gen aan het college van regeeringscommtesa- rissen, onder voorzitterschap van den taris-generaal van het departement. De directie van den landbouw behartigt den nlet-crteisarbeid. Deze werkverdeeling, die nood- zakelfjk te geworden door de groote uitgebreid heid van het te verrichten werk, heeft een al leszins bevredigend resultaat opgeleverd. Op de directie van den landbouw evenwel ontbrak een directeur-generaal Een voorstel op de gecombineerde hoofdbe sturenvergadering gedaan, om een gemeen schappelijk best uren congres te beleggen. om handhaving te bewerken van het compromis van 17 October, waarover In den raad geen verschil van Inzicht gebleken is, kan niet door gaan, omdat over dezen opzet ook geen alge- meene overeenstemming is Verkregen. De hoofdbesturen kunnen nu over dezen gang van zaken hun leden raadplegen. Van dezen uitslag is op 7 dezer mededeeling gedaan aan de directie, die nu met uitschakeling van den Personeelraad, de opdracht van den minister tot uitvoering zal brengen. landbouwonderwijs, de proefstations en andere takken van de Directie van den landbouw opnieuw zal organlseeren. Het Amsterdamsche Gerechtshof, arrest wij zend inzake het faillissement van de N.V. .Atalanta”, in welke zaak door genoemde N.V. hooger beroep was aangeteekend. verklaarde den aanvrager, den Raad van Arbeid, niet ontvan kelijk In zijn verzoek tot fallliet-verklartng en vernietigde het vonnis der Rechtbank, waarbij de N.y. .Atalanta”, de drukkerij van de „Tribune", failliet te verklaard. In een bespreking op 5 November met den Personeelraad heeft de directie medegedeeld dat over de wijze, waarop het te bezuinigen bedrag verkregen moet worden, overleg ge- pleegd kan worden en dat, indien dat overleg geweigerd zou worden, de minister de door hem noodig geoordeelde verlaging der loonen zou opleggen. Na eenige besprekingen werd op I 7 October 1.1. tusschen directie en Personeelraad overeenstemming be reikt op den grondslag van een voor stel, dat in het algemeen geen groo- tere verlaging vergde dan 3 pet en voor- de laagste loonschaal niet verder ging dan tot 2% pet. taak als regeerlngscommissaiis voor akkerbouw en veehouderij te geven. In verband hiermede zal hij binnen korten tijd terug treden uit zijn andere functies en zich te ’sOravenhage ves tigen. Het contact tusschen het college van regee- ringscommtesarissen en de directie van den Landbouw zal worden gelegd door den secre- taris-generaal. De minister van Economische Zaken heeft voorts de behoefte gevoeld om met de leidende hoofdambtenaren van zijn departement geregeld samenspreklngen te voeren over de ertetevraag- stukken. Daartoe hoopt de minister onder zijn eigen voorzitterschap den secretarte-generaal. de beide directeuren-generaal en den regeee- ringscommlssaris voor Akkerbouw en de Vee- houdrlj in een crisisraad te vereenigen. Vraagt Inlichtingen bJj de Telefunken Service Stations „De ontvangst daar in Albury," zegt Parmen tier, „was zeer enthousiast. De eers.e die ons begroette, was de burgemeester, een man op krukken, die in den slagregen op ons had staan wachten. Hjj vertelde ons van de angsten, die men beneden om ons had uitgestaan.” .Maar had dan toch ook S. 0.8.-seinen uitgezonden” vroeg de Aneta-man. „Ja wel zeker," zelde Parmentier, ..maar dat was alleen om die andere stations het zwijgen op te leggen en daar zijn we dan ook In ge slaagd.” Dan vertelt Parmentier hoe Australië had gewerkt en hoe oud en jong waren opgebleven dien nacht, om de landing van de „ülver" af te wachten.... hoe iedereen daar had meege leefd met die zoekende vliegende Hollanders in den nacht, ook die 20.000 menschen die tever geefs stonden te wachten op het vliegveld van Melbourne. Parmentier vertelde hoe de menschen in Al bury zelf zooveel hulp en initiatief dadelijk had den verleend, dat hij het Australische volk via de radio had kunnen toespreken van daaruit, en bedanken voor alles wat ze hadden gedaan; hjj vertelde van de maatregelen die er genomen waren, waardoor zijn passagiers konden worden overgebracht naar een hotel, hoe hij contact kreeg met het redactie-kantoor van een groot blad te Amsterdam, waar al hun familie aan wezig was. een dienst waarvoor Parmentier zoo uiterst erkentelijk is. en hoe hij had kunnen rekenen op een goede politie-bewaking van zijn „ülver”. „We waren veilig geland, zij het dan niet In Melbourne." zei Parmentier, nog altijd spijtig, ook al toonde hjj zich in het verdere gesprek verheugd over den einduitslag, die. precies vol gens de bedoeling van den opzet, den Holland- schen „ülver" den eersten prijs bracht in de handicap-race.... Ondanks tijdverlies en on danks aftrek wegens het achterlaten van de passagiers en de post te Albury. Bij het passeeren van een opgebroken weg gedeelte wipte een vrachtauto een Ijzeren weg- plaat open, welke tusschen de as van den auto geraakte. Hierdoor sloeg de vrachtwagen over den kop. In dezen wagen was een zestal jonge lui gezeten, die op weg waren naar de „Zes- daagsche” te Amsterdam. Zij werden geen van allen gewond. Op het manent, dat de auto over den kop sloeg, reed een wielrijder er achter. Deze wiel rijder, een 36-jarige schoenmaker. Huyer, kon zijn vaart niet meer temperen, zoodat een bot sing onvermijdelijk was. Op vordering van den Raad van Arbeid, aan welke Instelling d$ N.V. .Atalanta" geld schuldig was, werd de tribunedrukkerfj in Juli van dit jaar failliet verklaard. Nadat de aanvrage was ingediend heeft de N.V. .Atalanta" aangeboden haar schuld te voldoen, doch dit aanbod werd af geslagen. In hooger beroep vernietigde het Hof op 31 Augustus het vonnis der rechtbank. De Raad van Arbeid teekende van deze beslissing cassatie aan en de Hooge Raad was het met het Hof niet eens. Het arrest van het Hof werd vernie tigd en de zaak werd terug verwezen naar het Gerechtshof te Amsterdam, waar een andere kamer de quaestie opnieuw behandelde. Thans overwoog het Hof in zijn uitvoerig arrest o.m. dat de schuldeischer rekening moet houden met den toestand die ontstaat na de faillissementsaanvrage door het aanbod van be taling. De Raad van Arbeid was niet gerechtigd het aangeboden geld te weigeren. Of eventueel andere schuldeischer» hierdoor zullen worden benadeeld, is ter beoordeeling aan het O M. „Daar gingen we om 10 uur ’s ochtends, de laatste etappe naar de eindstreep.” „Het te goed dit alles zoo uitvoerig weer te geven nu hieromtrent nog zooveel vreemde verhalen in omloop zijn, ook in Australië.' alduz beëindigde Parmentier het verhaal van zijn reis. HU verzocht den Aneta-verslaggever hem de gelegenheid te geven van deze plaats nog maals zijn besten dank te brengen aan allen in Albury, aan den P.T.T.-dlenst, die zorg heeft gedragen voor een zoo snel mogelijke overbren ging van berichten en aan de KLM. en de KN.ILM, die in dit alles zoo krachtig heb ben medegewerkt. De laatste minuten van dit langdurige in terview waren nog gewijd aan een algemeen overzicht, waarbij werd vastgesteld, dat de ge- heele Albury-historie op den einduitslag ten slotte geen invloed heeft gehad. In 1920 volgde zijn benoeming tot rentmeester van het Staatsdomein, Rentambt Klundert. Na tien jaar deze functie te hebben vervuld werd hij in 1930 benoemd tot lid der Directie van de Wieringermeer. Behalve in bovenstaande functie trad de heer Roebroek nog op tal van andere wijzen in het openbare leven op den voorgrond. Zoo was hij: .mede-oprichter en eerste voorzitter der R. K. Studerrtenvereeniglng „St. Franciscus Xaverius” te Wagenlngen, oud mede-redacteur van het officieel orgaan van den Alg. Ned. Zuivelbond (F.N.Z.) te den Haag; mede-op richter en lid van den Raad van Toezicht op den Admintetratieven en Techntechen Con troledienst van den Brabantschen Zuivelbond te Breda; mede-oprlohter en bestuurder der Coöperatieve Zulvelexportvereeniglng ..Brabant’ te Breda; mede-oprichter en lid van het be stuur der R. K. Landbouw-winterschool te Roozendaal; mede-oprichter en technisch ad viseur der „Fokcentrale” te Roozendaal; mede oprichter en voorzitter van de Vereeniging tot ontwikkeling van den landbouw in het staats domein Klundert; mede-oprichter en onder voorzitter van den Brabantschen waterschaps- bond te Tilburg; oud-dükgraaf van het water schap „Bloemendaal” te Klundert. In zijn huidige functie was Ir, Roebroek voor zitter van het seml-officieele bouwbureau „De Wieringermeer" en voorzitter van de Wleringer- metyzcholen. Vermelding verdient nog dat hij sinds enkele maanden ook voorzitter was van het Egmond- Comlté in Kennemerland. Zoowel In zijn functie als Rentmeester van het Brabantsche Staatsdomein, als In die van lid der Wleringermeerdirectie heeft de heer Roebroek zich groote verdiensten verworven. Nadat de vorige week in het Britsche Lager huis het lid Loftus den minister van handel Runclman geïnterpelleerd had over de levering van haring door Nederland aan Sovjet-Rusland, heeft Woensdag het lid Sir Murray Sueter den minister de vraag gesteld, of het hem bekend te, dat de Russische regeering in Nederland 25 .000 ton haring heeft gekocht, tegen gedeel telijke betaling in zout en voorts, dat deze transactie zou zijn mogelijk gemaakt door een Nederlandsch-Russtech handelsverdrag. De mi nister heeft hierop geantwoord, dat hjj een be richt hierover in de bladen had gezien en dat, naar hem was medegedeeld, de hoeveelheid, waarom het hier gaat, 25.000 vaten en niet tons, bedraagt. Voorzoover hem bekend, was, was er geen han delsverdrag tusschen Nederland en de Sovjet unie gesloten. De Personeelraad had echter aan zijn toe stemming tot dit voorstel de voorwaarden ver bonden: 1 dat de verlaging niet 1 Januari, maar 1 April 1935 zou moeten ingaan en 2 dat voor de jaren 1935 en 1936 rust 4n de loonregeling moest komen. In een interview met Aneta te Soerabaja heeft Parmentier nog maals uitvoerige bijzonderheden medegedeeld over zpn vlucht naar Melbourne. In groote trekken zijn deze sobere belevenissen den lezers reeds bekend. Belangwekkend is al leen nog wat de Uiver-commandant mededeelt over het hachelijk avon tuur boven Australië. Op den Rijksweg Harderwjjk-Ermelo te Woensdagmiddag een ongeluk gebeurd, waar van een schoenmaker het slachtoffer is ge worden. De nieuw te benoemen dlr.-gen. van den land bouw Ir. Alphonse Louis Hubert Roebroek werd 1 September 1889 te Beek (Limburg) geboren. Hij bezocht het gymnasium te Rolduc, waarna hij van 1909 tot 1914 studeerde aan de Land bouw Hoogeschool te Wagenlngen. Na zijn pro motie in 1914 werd hij aangesteld tot land bouwkundige bij den Alg. Ned. Zuivelbond; in 1916 tot hoofddirecteur der Ooöp. Fabriek van Melkproducten „Het Anker” te Roosendaal Deze heeft echter te kennen ge geven, dat hij geen voorstel zou goedkeuren, dat minder bezuiniging geeft dan hij reeds in het begin van dit jaar heeft verlangd, en dat hij alleen in een rusttermijn van twee jaren zou bewilligen, indien op de door hem noodig geoordeelde be zuiniging algeheele overeenstem ming zou worden verkregen. Wat dat laatste betreft moge het verhaal van Parmentier nog even verder op den voet worden gevolgd: „Ik probeerde na al die uren van spanning een oogenblik den slaap te vatten, maar Ik kon maar niet in slaap komen, want boven me hoorde ik den regen maar kletteren en klette ren en dat deed de vrees bij mij opkomen dat mijn toestel gedurende die ur^en in de modder zou wegzakken. Den volgenden morgen, toen het daglicht - was aangebroken, ging ik naar mijn toestel en daar zag ik dat mijn vrees was bewaarheid. M'n toestel was heele- maal tot de wielassen in de modder wegge zakt en het veld stond vol water. Hoewel de lucht weer was opgeklaard leek de algetneene toestand me nog weinig rooskleurig toe. Heel Albury was op de been en hielp mee. Het toe stel werd met lange touwen uit de modder ge sleept en onder dat werk zakte het telkens en telkens maar weer weg, totdat het eindelijk op een plaats was gesleept waar de grond wat vaster was en van waaruit een startbaan be schikbaar was van een 300 Meter. Ik heb toen besloten het toestel zoo licht mogelijk te ma ken en mijn passagiers en de post met twee leden van de bemanning achter te laten.” „Onder die omstandigheden deed ik mijn eer ste startpoging." „Die mislukte. En weer ging heel Albury aan het werk. Weer startte Ik en dank zij het feit dat we de omheining van het race-terrein aan de overzijde hadden gesloopt, slaagde ik er in weg te komen." „Nog net hoorde ik een groot gejuich onder me en daar waren we dan weer op weg zonder dat we zicht hadden en zonder dat we te weten konden komen wat de weersomstandig heden In Melbourne waren.” Hier onderbrak de Interviewer even het relaas van Parmentier om te vragen hoe de passagiers zich intusschen onder die omstandigheden wel hielden. „Ze bleven uiterst rustig”, zelde Parmentier eenvoudig, „en ze gaven daarbij blijk dat zij een volkomen vertrouwen in de bemanning hadden. Wij, piloten, waren hard aan het werk en daar om kregen we gelukkig geen briefjes van onze passagiers, die hadden blijkbaar voldoende aan de rapporten van de mecanicien". En nu vervolgde Parmentier zijn boeiend reis verhaal. Uit zijn wijze van vertellen bleek ons we Idat hij nog altijd niet over dien bijpa fatalen nacht van zijn roemrijke vlucht heen 1b, want hjj zei: „Ik besloot, hoewel het mij zeer ter .harte ging, op die laatste 200 KM. geen risico te nemen en daarom wilde ik mijn plan om naar Melbourne door te gaan, opgeven. Kalm heb ik toen met Moll zitten overleggen, terwijl we terugkeerden op onzen koers, wat we nu verder zouden doen en Intusschen bleef Van Brugge maar doorseinen en doorseinen naar Melbourne, en werkelijk plotseling met succes. Van Brugge verzocht toen aan Cootamundra om de „flares” (landlngsllchten) aan te ste ken en daarop ontving hij .bevestiging. Het leek toen wel of Cootamundra onze aanvlieg- haven zou worden, maar wederom grepen an dere krachten in". We hadden nog voor twee uurtbenzine aan boord, want we hadden zoo zuinig mogelijk ge vlogen. Voor ongerustheid was geen reejpn... maar wel voor teleurstelling omdat we Mel bourne niet zouden kunnen halen”. ,Jk besloot toen maar eerst terug te gaan naar de plaats waarvan we waren uitgegaan, want ik wist nu dat het Albury was. Dat wist ik uit de intusschen ontvangen radiobdVesti- ging. Het was mijn plan om dan van daaruit naar Cootamundra te vliegen. Moll was het heelemaal met me eens. want dit plan was im mers in overeenstemming met het motto van onze maatschappij: .Safety first”. „We werden nu gehinderd door een hevigen slagregen en door die watergordjjnen bereik ten we opnleuew Albury. Op onze kaart vonden we waar het noodlandlngsterrein gelegen was”. „Toen we Albury dan onder ons zagen, bleek ons dat uit dit plaatsje zonderlinge signalen werden gegeven. De stad, die alleen te onder scheiden was door de verlichting, verdween plotseling en dan kwam de heele verlichting opeens weer te voorschijn”. „We begrepen het op eens: Er werd met alle stadslichten geseind. Toen we boven Albury aankwamen, zagen we bovendien nog een heele reeks auto's die langs het raceterrein stonden opgesteld en een vloed van licht uit hun koplampen daarop wierpen.” ..Maar nog steeds hadden we geen weerbe richten en nadat we zorgvuldig hadden over legd over de rnnngq jan Cootamundra. besloot ik toen te onderzoeken of dat race-terrein van Albury geschikt was voor een landing. Om daar achter te komen heb ik toen parachute-fakkels uitgegooid, dat zijn fakkels die onmiddellijk ontstoken worden, zoodra de parachute zich ontplooit: en eerst toen wist ik dat wp inder daad te doen hadden met het raceterrein. Al lereerst had ik nu na te gaan vanuit welke richting ik hier het beste landen kon. Naar beneden kijkend zag ik opeens dat de bevol king letters van vuur aan het schrijven was met brandende benzine op den grond en daar zag ik in eens in vlammen het woord Albury onder mij. En zoo kon ik dan al gauw nadat ik eerst nog wat van die parachute-fakkels had neergelaten, veilig op dat race-terrein landen." „Precies tusschen de boomen door scheerden we net over het afscheidlngshek van het race-terrein. We raakten den grond en ik voel de dat mijn wielen slipten, doordat het terrein zoo glad was, maar m'n toestel kwam tot gMl- Hjj reed tegen den auto met het gevolg, dat hjj in zeer zorgwekkenden toestand naar het ziekenhuis te Ermelo moest worden overge bracht, waar hij bij aankomst reeds bleek te zfjn overleden. De man laat een vrouw met eenige kinderen achter. Het begon er dan mede,” vertelde Par mentier, „dat we een telegram kregen uit Ko- toar. waarin we gewaarschuwd werden dat we zware onweersbuien tegemoet vlogen, maar waarin ook werd medegedeeld dat het weer bo ven Melbourne zelf gunstig was. We vertrokken in het donker uit Charleville en al spoedig ont moetten we de reeds aangekondlgde onweers buien. Dat was in de buurt vap Kobar. We kon den er intusschen voortdurend omheen vliegen door telkens onzen koers te wijzigen, zoodat wij dit slecht-weer-gebied veilig zijn gepasseerd en daarmede scheen de narigheid voor ons achter den rug. Nu kwam goed weer ons begunstigen en ik ging me maar vast scheren voor onze as. aan komst te Melbourne.”* Je wilt bjj de eindstreep allicht netjes voor den dag komen. „Toen gebeurde er echter iets merkwaardigs. Van Bruggen kon maar geen verbinding met Melbourne krijgen. Oorspronkelijk schreven wü dat toe aan atmosferische storingen tengevolge van het slechte weer dat wü achter ons hadden, maar helaas bleek dat de wolken die we achter ons hadden gewaand, nu ook voor ons kwamen opzetten, en er was geen mogelijkheid om boven die wolken uit te stügen.” „Plotseling zaten we er midden in.” „En dat zonder radiocommunicatie, mogelijkheid om ons te orienteeren in een stikdonkeren nacht.” „Toch bleven we gelooven dat het maar een plaatselüke onweersbui was en daarom stegen we tot op een hoogte van 5000 Meter met de be doeling om naar de kust te komen, want dan zouden we ons veel gemakkelüker kunnen orlën- teeren. Dan zouden we Melbourne wel vinden. Maar dat viel tegen.. ..Na eenigen tijd merkten we dat ons toestel niet verder wilde stügen. „We vlogen vol gas, maar het toestel zakte. Tengevolge van de ongunstige bedrüfsuitkotn- sten der Westlandsche Stoomtramweg-MU- ia door de directie aan het personeel voorgesteld een loonsverlaging van vijt pCt. ingaande per 1 Januari. Deze verlaging zal gelden voor het geheele personeel, waarbü echter de loonen boven de standaardsalarlssen met grooter perrentag» verlaagd zullen worden. Over dit voorstel zal nader nog overleg worden gepleegd met Oe personeelsorganisaties Aan grondige theoretische kennis paarde hü een helder Inzicht in de praktük van den landbouw in den meest ruimen zin. In zjjn laatste functie was hü om. speciaat belast met de leiding van de economische en sociale afdeellng, en wat hü in die hoedanig heid voor het nieuwe land bereikt heeft, wekt terecht ieders bewondering. In een gecombineerde vergadering van de hoofdbesturen der vüf erkende organisaties, werd met algemeene stemmen besloten met de directie over dit voorstel in onderhandellng te treden. „Dat sakken nu”, zeide Parmentier, „veroor zaakten de groote hoeveelheden üs, die zich op den voorrand van onze vleugels en op de propel lers hadden afgezet. Iets wat het stjjgvermogen ongunstig beïnvloedt.” „We wisten dat we boven bergterrein vlogen en toen besloot ik terug te keeren naar een be ter weergebied om dat ijs kwüt te raken. Dat gelukte echter reeds op lager hoogte, waar bet een beetje warmer was. We hoorden hoe het üs met zware klappen tegen den romp van het toe stel sloeg, maar dat was geen bezwaar, want de Douglas is op die plaatsen speciaal versterkt met stalen platen, die op zulke gevallen berekend zün.” „Na verloop van eenigen tüd toen het üs op de vitale deelen door dat lagese vliegen was weggesmolten, besloot ik vast te stellen wat on ze positie was en om te probeeren onder buien door Melbourne te bereiken. „We ontdekten nu spoedig lichten van stadje, en eenigen tüd bleven we boven die lich ten cirkelen. Intusschen zaten we onze kaarten te bestudeeren om onze positie te bepalen, staarden naar beneden en zagen flauwtjes het maanlicht weerkaatsen in eenige rivieren aangezien we begonnen te vermoeden dat tengevolge van dat omvliegen ter vermüdlng van de onweersbuien, in Oostelüke richting waren afgedreven, stelde ik vast dat het hier Albury moest zün. Dit was dus onze eerste kennisma king met Albury, maar zeker waren we er nog niet van. Later zou die zekerheid komen „Intusschen zat Van Brugge maar te probeeren om radioverbinding te krijgen. Voortdurend en voortdurend. Van Brugge heeft het bovenmen- schelüke verricht. Maar hü slaagde er maar met in. Toen later die zoogenaamde verbinding tot stand kwam heb ik aan de koptelefoon meege- lulsterd en toen heb ik me afgevraagd hoe een marconist ooit wijs kan worden uit zoo’n caco- fonie van geluiden „Aanvankelijk probeerde ik nu”, vertelt Par mentier verder, Jn Zuidwestelijke richting Melbourne te bereiken en werkelük blük ik toen tot op 100 KM. voor Melbourne te zün ge weest.” Intusschen is het toen Van Brugge dank zü 's mans ongeloofelüke vasthoudendheid gelukt een paar berichten op te vangen, die üuui Mel bourne waren uitgezonden erf waaruit ons bleek dat we inderdaad zoojuist boven Albury gevlo gen hadden. In die berichten adviseerde Mel bourne ons om eerst Westelük aan te houden en dan naar het Zuiden te vliegen. Want op die manier zouden we om de bergen heenko men en onder de wolkenmassa’s door de laag vlakte van Melbourne kunnen bereiken." „Dat hadden we al gedaan, maar als we naar het Westen vlogen liepen we steeds maar weer vast tegen zware regen- en hagelbuien, die al ons zicht wegnamen.” „Van Brugge heeft al dien tüd zün uiterste best gedaan om «en weerbericht uit Melbourne te ontvangen, maar hü kon het maar niet hoo- ren en dat was wel onze verschrikkelükste han dicap. We vlogen over onbekend terrein.... De kaarten geven op het gebied van vlieginforma- tle heelemaal geen voldoenden uitleg, zoo ont breekt er b.v. iedere juiste opgave In van de hoogte van het gebergte dat we voor Melbourne moesten overvliegen.... En door dat alles was het niet te verantwoorden om door te vliegen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 15