van zijn
Parmentier vertelt-
vlucht boven Australië
..„de 2ccp derfeugd
De groote hoeveelheden olijf- en
palmolMn, in elk stuk Palmolive
zeep verwerkt, zijn van onschat
bare waarde voor het behoud van
een frissche, soepele huid.
T128wl
3
Loonsverlaging bij de spoorwegen
«4
GOEDKOOPSTE
TELEFUNKEN
Vroagi ïnlichf’nqen b'j de
TeJefunken Service Stations
Geweldige
Prijsverlaging I
De organisatie van den landbouw aan
het departement
ZADELHOFF
DOETINCHEM
dan eerst smult UI
ONWEER, KOUDE EN IJS
THANS DEFINITIEF
DIRECTEUR-GENERAAL
BENOEMD
DONDERDAG 8 NOVEMBER 1934
van
Ta Albury
Fietser gedood
T r ibune-drukkeri j
Failliaaement vernietigd
Geen overeenatemming
Gedeeltelijke betaling in zout?
Instelling crisisraad
LOONSVERLAGING
ft
Treffende typeering van
Mac Robertson
Vrachtauto over den kop geologen;
de inzittenden bleven ongedeerd
Per 1 Januari SpCt. ver
mindering
Logboek pa» belangwekkend in de
laatate étappea der vlucht
Haring naar Ruslana
I
Groote doos nu 10 ets.
Extra-groote dooi nü 15 ets.
Iedereen kan nu Erdal gebruiken
en dus langer van zijn schoenen
profiteeren I
Het college van regeeringacommia-
aariaaen zal worden
veraterkt
De Directie zal de opdracht
den Miniater tot uitvoering
brengen, met uitachakeling
van den Peraoneelraad
(2 stuks
„Safety firat”
De Wieringermeer-directie
IJa op de vleugela
et.
die
een
•MB
Nadat de vorige week In het Brtteche Lager-
aecre-
delRverdrag tumchen Nederland en de Sovjet'
4
1
lakken vaa de Dtreetie vaa 4ea
igaiiaa aal orgaalaeeren.
Ook het college van regaertngaconunisMris-
aen aal warden versterkt. De regeeringacommia-
saris. de beer Ir. 8 L. LOUWE8 te Zwolle, gal
tot nu toe slechts een deel van sUn rijd aan
dit werk Op verzoek van derf minister heeft
da heer Louwea zich bereid verklaard. zich In
de toekomst uitsluitend aan zjjn belangrijke
stand op nog 100 meter voor den rand van bet
terrein."
huis het Ud Loftus den minister van handel
Runcunan geïnterpelleerd had over de levering
Vermelding verdient nog dat hü sinds enkele
maanden ook voorzitter was van het Egmono-
Comlté In Kennemerland.
Zoowel In zUn functie als Rentmeester van
het Brabantoche Staatsdomein, ala In die van
Hd der Wlerlngermeerdtreetle heeft de heer
Roebroek zich groote verdiensten verworven.
In de op November gehouden vergadering
van de hoofdbesturen der vijf erkende organi
saties is de situatie door den voonltter vaa
den raad uitvoerig uiteen gewet
Algeheele overeenstemming werd echter niet
verkregen
Enkele hoofdbesturen gaven er de voorkeur
aan. dat de minister de loonsverlaging asm het
personeel sou opleggen
ronder
en dat
en
wU
>s«r
In het begin van dit jaar heeft de Minister
van Waterstaat aan de directie der Ned Spoor
wegen ter kennis gebracht, dat hem de per 1
Mei 1834 Ingevoerde loonsverlaging van 4 pet
niet ver genoeg ging en dat hij het daarom
noodlg vond, dat de loonen van het personeel
per 1 Januari 1936 andermaal met 6 pet. «ou
den moeten worden verlaagd.
Ben door de paritaire commissie Ingesteld
ondersoek naar de loonsverhoudingen in Neder
land heeft tot een uitkomst geleld, welke de
directie der Ned. Spoorwegen weliswaar aanlei
ding gaf als haar meening uit te spreken, dat
de loonen van het spoorwegpersoneel in het
algemeen niet onjuist te achten zUn, maar
waaraan zl) anderzijds de conclusie meende te
kunnen ontleenen. dat In het algemeen geno
men de loonen bU de Spoorwegen nog wel iets
zouden kunnen worden verlaagd.
Een voorstel op de gecombineerde hoofdbe
sturenvergadering gedaan, om een gemeen
schappelijk besturencongrm te beleggen. om
handhaving te bewerken van het compromis
van 11 October, waarover in den raad geen
verschil van inzicht gebleken Is. kan niet door
gaan. omdat over dezen opeet ook geen alge,
meene overeenstemming ia verkram
De hoofdbesturen kunnen nu over deaen
van zaken hun leden raadplegen.
De directie stond tegenover deze voorwaar
den niet afwijzend Na 11 October heeft het
bureau van den raad enkele besprekingen ge
had met regeerlngapersonen. om inwilliging
dezer voorwaarden te bepleiten, terwijl de di
rectie terzake overleg gepleegd heeft met den
Minister van Waterstaat.
Het geveig ie geweest, dat de directie
in het laatst vaa Augustas bfj den Eur-
seoeeiraad een voorstel beeft tagediead om
de loonen in de mazima met 3 k 4 pet. te
verlagen.
..De ontvangst daar in Albury,” zegt Parmen
tier, „was zeer enthousiast De eerste die ons
begroette, was de burgemeester, een man op
krukken, die In den slagregen op ons had staan
wachten. HU vertelde ons van de angsten, die
men beneden om ons had uitgestaan.
..Maar had dan toch ook 8 O 8.-seinen
uitgezonden" vroeg de Aneta-man.
„Ja wel zeker.” zelde Parmentier. ..maar dat
was alleen om die andere stations het zwijgen
op te leggen en daar zijn we dan ook In ge
slaagd."
Dan vertelt Parmentier hoe Australië had
gewerkt en hoe oud en jong waren opgebleven
dien nacht, om de landing van de „Ulver" af
te wachtenhoe iedereen daar had meege
leefd met die zoekende vliegende Hollanders m
den nacht, ook die 30.000 menschen die tever
geefs stonden te wachten op het vliegveld van
Melbourne
Parmentier vertelde hoe de menschen in Al
bury self zooveel hulp en initiatief dadelijk had
den verleend, dat hij het Australische volk via
de radio had kunnen toespreken van daaruit,
en bedanken voor alles wat ze hadden gedmn.
hjj vertelde van de maatregelen die er genomen
waren, waardoor zuu passagiers konden worden
overgebracht naar een hotel, hoe hij contact
kreeg met het redactie-kantoor van een groot
blad te Amsterdam, waar al hun familie aan
wezig was. een dienst waarvoor Parmentier zoo
uiterst erkentelijk is. en hos hjj had kunnen
rekenen op een goede politie bewaking van zijn
„Ulver".
„We waren veilig geland, zij bet dam niet In
Melbourne zei Parmentier. nog altijd spijtig
ook al toonde hij zich in het verdere gesprek
verheugd over den einduitslag, die. precies vol
gens de bedoeling van den opzet. den Holland-
schen „Ulver" den eersten prijs bracht in de
handicap-rape Ondanks tijdverlies en on
danks aftrak wegens het achterlaten van de
passagiers en de post te Albury.
U houdt natuurlijk ook van
echte Geldertche
ROOKWORST
Vraagt daarom Uw leverancier
het merk
„Daar gingen ws ozn 10 uur 's ochtends. de
laatste etappe naar de eindstreep.*
Het is goed dit alles zoo uitvoerig weer te
geven nu hieromtrent nog zooveel weena*
verhalen in omloop zijn, ook in Australië," aldus
beëindigde Parmentier het ve+haal van zijn
reis HU verzocht den Aneta-veralaggever hem
de gelegenheid te geven van deze plaats nog
maals zijn besten dank te brengen aan allen
in Albury. aan den PTT-dienst. die zorg heeft
gedragen voor een zoo snel mogelijke overbren
ging van berichten en aan de KLM en de
KNI.LJë. die In dit alles zoo krachtig bob
ben medegewerkt.
De laatste minuten van dit langdurige in
terview waren nog gewijd aan een algemeen
overzicht, waarbij werd vastgesteld, dat de ge-
heele Albury-historie op den einduitslag ten
slotte geen Invloed heeft gehad.
Sir MacPhersoo Robertson, da organisator
van dezen wedstrijd, die een rondvlucht met
de Ulver heeft gemaakt, gaf daarvan een tref
fende typeering toen hU verklaarde: .Juist dit
had ik mU bU het ultschrtjven van de race
voorgesteld, dat met post en passagiers zou
warden bewezen welke commercleele mogelijk
heden tusschen Europa en Australië door mid
del van het luchtverkeer zUn te verwezenlU-
ksn."
taak als regeeringaccmmlasaris voor akkerbouw
en veehouderij te geven. In verband hiermede
aal hu binnen korten tijd terug treden uit zijn
andere functies en zich te "s Qravenhage ves
tigen
Het contact tuaschen bet college van regee-
rtngscommlaaariasen en de directie van den
landbouw gal worden gelegd door den secre
taris-generaal
De minister van Economische Zaken heeft
voorts de behoefte gevoeld om met de leidende
hoofdambtenaren van zijn departement geregeld
samenaprektogen te voeren over de crisisvraag
stukken Daartoe hoopt de minister onder zijn
eigen voorzitterschap den secretarisgeneraal
de belde directeuren-generaal en den regeee-
ringaoonunlazaris voor Akkerbouw en de Vee-
houdrU in een crlslsraad te vereenlgsn.
Het Amsterdamsche Oerechtahof, arrest wij
zend inzake het faillissement van de NV.
..Atalanta", in welke zaak door genoemde N V.
hooger beroep was aangeteekend. verklaarde den
aanvrager, den Raad van Arbeid, niet ontvan
kelijk In zUn verzoek tot failliet-verklaring en
vernietigde hef vonnis der Rechtbank, waarbij
de NV Atalanta", de drukkerij van de
„Tribune", failliet Is verklaard.
In een bespreking op. t November met den
Personeelraad heeft de directie medegedeeld
dal ever de wuze. waarop het te Sesuinigegl
bedrag verkregen moet worden, overleg «a—
pieegd kan worden sa dak Indien dal overisex
geweigerd sou worden, de minister de door hem
noodlg geoordeelde verlaging der loonen zou
opleggen.
„Het logboek Is nog slechts in klad gereed”,
zoo vertelde Parmentier. ..Het bevat nog slechte
weinig feiten omdat.... deae reis alleen maar
een HoUand-Indlë-reis is geweest met een ver
lengstuk. Zooals Ik op het vliegveld al zei. klleen
maar een beetje vlugger en een beetje langer
..Maar bovendien", selde Parmentier, ..wordt
mijn logboek eerst belangwekkend zoodra het
begint te handelen over de gebeurtenissen sinds
het moment, waarop we Australië hadden be
reikt. en nu stel Ik er prijs op dat ik nu elndelUk
eens een juut verhaal kan geven van wat er
gebeurd is. een verhaal over onze reis door
Australië, dat nu Holland ook sal bereiken
Het ligt te bet voornemen vaa den mi
nister om daartoe de beaseaüag te bevor
deren van den beer b. A. L H Roebroek,
Hd van de dirseteie vaa den Wiertagor-
meerpolder ie Alkmaar.
Van den atewwea fanctionarie wordt ver
weckt, dat hU dsa voeriteJittagBdieast. hot
Aan grondige theoretische kennis paarde hij
een helder Inzicht in do praktijk van den
landbouw in den meeat ruimen sin.
In ZUn laatste functie was hu on speciaal
belast met de leiding van de ecoogmlache en
sociale afdeeling. en wat hU in die hoedanig
heid voor het nieuwe land bereikt heeft, wekt
terecht ieders bewondering.
Van dezen uitslag is op 7 dezer
mededeeling gedaan aan de directie,
die nu met uitschakeling van den
Personeelraad, de opdracht van den
minister tot uitvoering zal brengen.
In 1930 volgde zUn benoeming tot rentmeester
van bet Staatsdomein. Rentambt Klundert
Na tien jaar deae functie te hebben vervuld
werd hU In 1930 benoemd tot Ud der Directie
van de Wlerlngermeer.
Behalve In bovenstaande functie trad de
heer Roebroek nog op tal van andere wijaen
In het openbare leven op den voorgrond Zoo
was hU mede oprichter en eerste voorzitter
der R K Studentenvereenlglng .jBt Franciscus
Xaverius" te Wagenlngen, oud mede-redacteur
van het officieel orgaan van den Alg Ned.
Zuivelbond (FNZ) te den Haag, mede-op-
rlchter en lid van den Raad van Toelicht op
den Adminlstratleven en Technlachen Con
troledienst van den Brabantschen Zuivelbond
te Breda; mede-oprichter en bestuurder der
Coöperatieve Zulvelexportvereenlging „Brabant"
te Breda; mede-oprichter en Ud van het be
stuur der R K landbouw-winterschool te
Roosendaalmede-oprichter en technisch ad
viseur der „Pokcentrale" te Roosendaal; mede
oprichter en voorzitter van de Vereeniging tot
ontwikkeling van den landbouw in het ataate-
domeln Klundert; mede-oprichter en onder
voorzitter van den Brabantschen waterachaps-
bond te TUburg; oud-dUkgraaf van het water
schap .JBloemendaal te Klundert
In z0n huidige functie was Ir. Roebroek voor
zitter van het zemi-officieele oouwbursau „De
Wlerlngermeer" en voorzitter van de Wlerlnger-
De Personeelraad had echter aan zUn toe
stemming tot dit voorstel de voorwaarden ver
bonden:
1 dat de verlaging niet 1 Januari, maar 1
April 1935 zou moeten Ingaan en
3 dat voor de jaren 1936 en IBM rust ia «te
loonregeling moset komen.
Na eenige besprekingen werd op
I 7 October 1.1. tusechen directie en
Personeelraad overeenstemming be
reikt op den grondslag van een voor
stel. dat in het algemeen geen groo-
tere verlaging vergde dan 3 pet. en
voor de laagste loonschaal niet
verder ging dan tot 2 54 pet.
BU het passeeren van een opgebroken weg
gedeelte wipte een vrachtauto een üseren weg-
plaat open, welke tusschen de aa van den auto
geraakte Hierdoor sloeg de vrachtwagen over
den kop In dezen wagen was een zestal jonge
lui geseten, die op weg waren naar de ,2es-
daagsche" te Amsterdam ZU werden geen van
allen gewond.
Op het moment, dat de auto over den kop
sloeg, reed een wlelrUder er achter Deze wiel
rijder. een M-jartge schoenmaker, Huyer. kon
zijn vaart niet meer temperen, zoodat een bot
sing onvermudeluk was.
HU reed tegen den auto met het gevolg, dat
hl) in zeer sorgwekkenden toestand naar het
ziekenhuis te Ermelo moest worden overge
bracht, waar hU bU aankomst reeds bleek te
zjjn overleden
De man laat een vrouw met eenige kinderen
achter.
zonder dat we zicht hadden en zonder dat we te
weten konden komen wat de weersomstandig
heden in Melbourne waren."
Hier onderbrak de Interviewer even het relaas
van Parmentier om te vragen boe de passagiers
zich Intusschen onder die omstandigheden wel
hielden.
„Ze bleven uiterst rustig", zeide Parmentier
eenvoudig, „en ze gaven daarbij blUk dat zU een
volkomen vertrouwen in de bemanning hadden
WU, piloten, waren hard aan het werk en daar
om kregen we gelukkig geen briefjes van onze
passagiers, die hadden blijkbaar voldoende aan
de rapporten van de mecanicien”.
van harm* door Nederland aan Sovjet Rusland,
heeft Woensdag hst Ud Mr Murray Sueter «tea
minister de vraag gesteld, of het hem bekend
la. dat de Russischs regeering in Nederland
36 000 ton haring beeft gekocht, tegen gedesl-
telUke betaling in zout en voorta. dat deae
transactie zou zUn tnogeUjk gemaakt door gen
N rd er landsch-Russisch handelaverdrag. De mi
nister heeft hierop geantwoord, dat hU een be
richt hierover to de bladen had gezien en dal.
naar hem waa medegedeeld, de hm n iltisld
waarom het hier gaat. 25 000 vaten en niet
tons, bedraagt
Voorzoover hem bekend was. was er geen ban.
Tengevolge van de ongunstige bedrUfsuttkom-
«ten der Westlandache Stoomtramweg-MU is
door de directie aan het personeel voorgesteld
een loonsverlaging vaa vUf pCt. ingaande par
1 Januari.
Dese verlaging zal gelden voor het geheels
personeel, waarbij echter de loonen boven Je
■tandaardsalarieeen met grooter pereenti
verlaagd sullen worden. Over dit voorstel
nader nog overleg worden gepleegd met
personeelsorganisaties
Unie gesloten.
Eenige maanden geleden Is op het departe
ment van Economische Zaken een «helding
aangebracht tusschen den crMearbeid en den
niet-crtslzarbeid In den landbouw
De miniater heeft den crislsarbeid opgedra
gen aan het college van regeringscommissa
rissen. onder voorzitterschap van den
tarls-generaal van het departement.
De directie van den landbouw behartigt den
niet-crislsarbeid Deae werkverdeeling. die nood
zakelijk iz geworden door de groote uitgebreid
heid van het te verrichten werk, hoeft een al
leszins bevredigend resultaat opgeleverd Op de
directie van den landbouw e*venwel ontbrak een
directeur -generaal.
Slechts noode verlaat de beer Roebroek dit
werk, dat hU met zooveel liefde hielp tot stand
brengen en Waarvan hem een nog moer om
vattender en verantwoordelUker functie was
aangeboden.
Op grond van ds antecedenten van den
nieuwen directeur-generaal, meenen wU wel te
mogen concludeeren. dat de keuze van den Mi
nister een buaonder gelukkige te.
Deze heeft echter te kennen ge
geven. dat hij geen voorstel zou
goedkeuren, dat minder bezuiniging
geeft dan hij reeds in het begin van
dit jaar heeft verlangd, en dat hq
alleen in een ruettermyn van twee
jaren zou bewilligen, indien op de
door hem noodlg geoordeelde be
zuiniging algeheele overeenstem
ming zou worden verkregen.
In een interview met Aneta te
Soerabaja heeft Parmentier nog-
maala uitvoerige bijzonderheden
medegedeeld over zjjn vlucht naar
Melbourne. In groote trekken zjjn
deze sobere belevenissen den lezers
reeds bekend. Belangwekkend is al
leen nog wat de Uiver-commandant
mededeelt over het hachelijk avon
tuur boven Australië.
Wat dat laatste betreft moge het verhasl
van Parmentier nog even verder op den voet
worden gevolgd:
„Ik probeerde na al die uren van spanning
een oogenblik den slaap te vatten, maat ik kon
maar niet in slaap komen, want boven me
hoorde Ik den regen maar kletteren en klette
ren en dat deed de vrees bij mfj opkomen
dat mUn toestel gedurende die uren in de
modder zou wegzakken Den volgenden morgen,
toen bet daglicht waa aangebroken, ging Ik
naar mijn toestel en daar zag ik dat mijn
vrees was bewaarheid M'n toestel waa beele-
maal tot de wlelaesen In de modder wegge
zakt en het veld stond vol water. Hoewel de
lucht weer was opgeklaard leek de algemeene
toestand me nog weinig rooskleurig toe Heel
Albury was op de been en hielp mee Het toe
stel werd met lange touwen uit de modder ge
sleept en onder dat werk zakte het telkens
en telkens maar weer weg totdat het elndelUk
op een plaats was gesleept waar de grond wat
vaster was en van waaruit een startbaan be
schikbaar was van een 300 Meter Ik heb toen
besloten het toestel zoo licht mogeiUk te ma
ken en mUn passagiers en de post met twee
leden van de bemanning achter te laten."
„Onder die omstandigheden deed ik mijn eer
ste sta rt poging
„Die mislukte En weer ging heel Albury aan
het werk Weer startte Ik en dank zU het feit
dat we de omheining van het race-terrein aan
de overzijde hadden gesloopt, slaagde ik er in
weg te komen."
„Nog net hoorde Ik een groot gejuich onder
me en daar waren we dan weer op weg
Op vordering van den Raad van Arbeid, aan
welke Instelling de N V. „Atalanta" geld «huldig
was, werd de tribunedrukkerU In Juli van dit
jaar failllte verklaard. Nadat de aanvrage waa
ingediend heeft de N V .Atalanta” aangeboden
haar schuld te voldoen, doch dit aanbod werd
afgealagen
In hooger beroep vernietigde het Hof op 31
Augustus het vonnis der rechtbank De Raad
van Arbeid toekende van deze besliaslng cassatie
aan en de Hooge Raad was het met het Hof
niet eens Het arrest van het Hof werd vernie
tigd en de.aaak werd terug verwezen naar het
Oerechtahof te Amsterdam, waar een andere
kamer de quaestle opnieuw behandelde
Thans overwoog het Hof in zUn uitvoerig
arrest o m dat de schuldeischer rekening moet
houden met den toestand die ontstaat na de
faillissementsaanvrage door het aanbod van be
taling. De Raad van Arbeid waa niet gerechtigd
het aangeboden geld te wzigeren* Of eventueel
andere «huldeischers hierdoor zullen worden
benadeeld, la ter beoordeeltog aan het OM.
En nu vervolgde Parmentier zUn boeiend reis
verhaal uit zUn wUae van vertellen bleek ons
we Idat hU nog altUd niet over dien bijna fatalen
nacht van zijn roemrijke vlucht heen la, want
hU zei „Ik besloot, hoewel het mi) zeer ter
harte ging, op die laatste 300 KM geen risico
te nemen en daarom trilde Ik mUn plan om
naar Melbourne door te gaan, opgeven. Kalm
heb ik toen met Moll zitten overleggen, terwijl
we terugkeerden op onzen koen, wat we nu
verder zouden doen en intusschen bleef Van
Brugge maar doorseinen en doorseinen naar
Melbourne, en werkelijk plotseling met succes.
Van Brugge verzocht toen aan Cootamundra
om de flares” (landlngslichten) aan te ste
ken en daarop ontving hU bevestiging Het
leek toen wel of Cootamundra onze aanvileg-
haven zou worden, maar wederom grepen an
dere krachten in”.
We hadden nog voor twee uur benzine aan
boord, want we hadden zoo zuinig mogelijk ge
vlogen. Voor ongerustheid was geen reden
maar wel voor teleurstelling omdat we Mel
bourne niet zouden kunnen halen". y
..Ik besloot toen maar eerst terug te gaan
naar de plaats waarvan we waren uitgegaan,
want ik wist nu dat het Albury was Dat wist
ik uit de Intusschen ontvangen radlobevestl -
ging. Hel was mijn plan om dan van daaruit
naar Cootamundra te vliegen. Moll was het
heelemaal met me eens, want dit plan was im
mers in overeenstemming met het motto van
onze maatschappU..Safety first”.
We werden nu gehinderd door een hevlgen
slagregen en door die watergordijnen bereik
ten we opnieuew Albury Op onze kaart vonden
we waar het noodlandingsterrein gelegen was”
„Toen we Albury dan onder ons zagen, bleek
ons dat uit dit plaatsje zonderlinge signalen
werden gegeven De stad, die alleen te onder
scheiden was door de verlichting, verdween
plotseling en dan kwam de heele verlichting
opeens weer te voorschijn"
..We begrepen het op eens: Er werd met
alle stadslichten geseind Toen we boven Albury
aankwamen. zagen we bovendien nog een
heele reeks autos die langs het raceterrein
stonden opgesteld en een vloed van licht uit
hun koplampen daarop wierpen."
„Maar nog steeds hadden we geen weerbe
richten en nadat we zorgvuldig hadden over
legd over de kansen van Cootamundra. besloot
Ik toen te onderzoeken of dat race-lerrein van
Albury geschikt was voor een landing. Om daar
achter te komen Heb Ik toen parachute-fakkels
uitgegooid, dat zUn fakkels die onmlddellijk
ontstoken worden zoodra de parachute zich
ontplooit; en eerst toen wist ik dat we inder
daad te doen hadden met bet raceterrein. Al
lereerst had ik nu na te gaan vanuit welke
richting Ik hier het beste landen kon. Naar
beneden kUkend zag Ik opeens dat de bevol
king letters van vuur aan het «hrljven waa
met brandende benzine op den grond en daar
zag ik in eens in vlammen het woord Albury
onder mU En zoo kon ik dan al gauw nadat Ik
eerst nog wat van die parachute-fakkels had
neergelaten, veilig op dat race terrein landen
„Precies tusschen de boomen door «beerden
we net over het afscheidingshek vsn het
race-terreln We raakten den grond en ik voel
de dat mijn wielen slipten, doordat het terrein
zoo glad was. maar m'n toestel kwam tot stil
te bestudeeren om onze positie te bepalen
staarden naar beneden en sagen flauwtjes het
maanlicht weerkaatsen in eenige rivieren
aangezien we begonnen te vermoeden dat
tengevolge van dat omvliegen ter vermUdtog van
de onweersbuien, in Oostelljke richting waren
afgedreven, stelde ik vut dat het hier Albury
moest zUn. Dit wu dus onze eerste kennisma
king met Albury. maar zeker waren we er nog
niet van. Later zou die zekerheid komen
„Intusschen zat Vsn Brugge maar te probeeren
om radioverbinding te krijgen. Voortdurend en
voortdurend. Van Brugge heeft het bovenmen-
schelUke verricht. Maar hU slaagde er maar niet
in. Toen later die zoogenaamde verbinding tot
stand kwam heb ik un de koptelefoon meege-
lulsterd en toen heb ik me afgevraagd hoe een
marconist ooit wUs kan worden uit zoo n caco-
forue van geluiden
„AanvankelUk probeerde ik nu", vertelt Par-
mentler verder. ,Jn ZuidwsstelUke richting
Melbourne te bereiken en werkelijk blUk ik toen
tot op 100 K.M voor Melbourne te zUn ge-
Intusschen is het toen Vsn Brugge dank zU
•S mans ongeloofelüke vasthoudendheid gelukt
een paar berichten op te vangen, die door Mal-
bourne waren uitgezonden en waaruit ons bleek
dat w» Inderdaad zoojuist boven Albury gevlo
gen hadden. In die berichten adviseerde Mel
bourne ons om eerst Westelijk aan te houden
en <lan naar het Zuiden te vliegen Want op
die manier zouden we om de bergen heenko
men en onder de wolkennussa’s door de laag
vlakte van Melbourne kunnen bereiken."
..Dat hadden we al gedaan, maar als we naar
bet Westen vlogen hepen we steeds maar weer
vast tegen sware regen- en hagelbuien, die al
ons zicht wegnamen."
„Van Brugge heeft al dien tijd zUn uiterste
best gedaan om een weerberictu uit Melbourne
te ontvangen, maar hU kon het maar niet boo-
ren en dat was wel onze verschrikkelUkste han
dicap. We vlogen over onbekend terrein.... De
kaarten geven op het gebied van vlleginforma -
tie heelemaal geen voldoenden uitleg, zoo ont
breekt er b.v iedere juiste opgave in van de
hoogte van het gebergte dat we voor Melbourne
m neet en overvliegen En door dat alles was
bel niet te verantwoorden om door te vliegen
Met den heer Ir. Roebroek verlaat nu het
tweede lid de Wleringermeer-directie (De lieer
lr. Méeu had reeds eerder een andere functie
gekregen.) Van het triumviraat Is nu alleen nog
over Ir. Smeding
Intusschen vernamen wU dat bet voornemen
bestaat om de diensten van het nieuwe en nog
tg winnen tand in Neerlands twaalfd» provincie
te conoentreeren TM nu toe waa er een afzon-
derlUke directie voor het uit te voeren techni
sche werk Heggen van dUken. droogmalen enz l
en een voor de ontginning van bet nieuw ge
wonnen land
In de toekomst zullen deze diensten onder
Mn directie vereenigd' worden Dsse blijft 8*-
vestigd te Alkmaar, omdat men van meening
is. dat selfs voor de werkzaamheden aan den
Noord-Oost-polder, welke bU Urk zullen begin
nen, Alkmaar het meest gunstig gelegen punt
ls.
„Dat zakken nu”, zeide Parmentier, „veroor-
saakten de groote hoeveelheden Ij», die zich op
den voorrand van onze vleugel» en op de propel
ler» hadden afgezet. Iets wat het stUgvermogen
ongunstig beïnvloedt
„We wisten dat we boven bergterreln vlogen
en toen besloot Ik terug te keeren naar een be
ter weergebied om dat Us kwijt te raken Dat
geluhte echter reeds op lager hoogte, waar het
een beetje warmer was. We hoorden hoe het U>
met zware klappen tegen den romp van het toe
stel sloeg, maar dat was geen bezwaar, want de
Douglas Is op die plaatsen speciaal versterkt met
stalen platen, die op zulke gevallen berekend
zUn”
„Na verloop van eenlgen tUd toen het U> °P
de vitale deelen door dat lagere vliegen was
weggesmolten, besloot Ik vast te stellen wat on-
ze positie was en om te probeeren onder
buien door Melbourne te bereiken,
„We ontdekten nu spoedig lichten van
stadje, en eenlgen tjjd bleven we boven die lich
ten cirkelen Intusschen zaten we onze kaarten
We
De nieuw te benoemen dlr.-gen. van don land
bouw Ir Alphonse Louis Hubert Roebroek werd
1 September 1M9 te Beek (Limburg) geboren
HU beaoeht het gymnasium te Rolduc, waarna
hU van 1908 tot 1914 studeerde aan de Land
bouw Hoogeechooi te yVegeningen. Na zUn pro
motie in 1914 werd hU aangesteld tot land
bouwkundige bU den' Alg Ned Zuivelbond; In
1914 tot hoofddirecteur der Ooöp Fabriek van
Melkproducten ..Het Anker' te Roosendaal
Op den Rijksweg Harderwijk-Ermelo is
Woensdagmiddag een ongeluk gebeurd, waar
van een schoenmaker het slachtoffer Is ge
worden
In een gecombineerde vergadering van
hoofdbesturen der vijf erkende organisaties,
werd met algemeene stemmen besloten met de
directie over dit voorstel In onderhandellng te
treden.
Het begon er dan mede," vertelde Par
mentier, „dat we een telegram kregen uit Ko-
bar. waarin we gewaarschuwd werden dat we
sware onweersbuien tegemoet vlogen, maar
waarin ook werd medegedeeld dat het weer bo
ven Melbourne zelf gunstig was. We vertrokken
In het donker uit Charleville en al spoedig ont
moetten we de reeds aangekondigde onweers
buien Dat was In de buurt van Kobar. We kon
den er intUsschen voortdurend omheen vliegen
door telkens onsen koers te wijzigen, zoodat wU
dit zlecht-weer-gebied veilig zijn gepasseerd en
daarmede «been de narigheid voor ons achter
den rug
Nu kwam goed weer ons begunstigen en Ik
ging me maar vast «heren voor onze as aan
komst te Melbourne.”
Je wilt bU de eindstreep allicht netjes
voor den dag komen
„Toen gebeurde er echter iets merkwaardigs
Van Bruggen kok maar geen verbinding met
Melbourne krygerk Oorspronkelijk schreven wU
dat toe aan atmosferische storingen tengevolge
van het slechte weer dat wl) achter ons hadden,
maar helaas bleek dat de wolken die we achter
ons hadden gewaand, nu ook voor ons kwamen
opsetten. en er was geen mogelUkheid om boven
die wolken uit te stijgen."
..Plotseling zaten we er midden in
„En dat zonder radiocommunicatie
mogelUkheid om ons te onentoeren.
in een stlkdonkeren nacht.”
„Toch bleven we gelooven dat het maar een
plaatselUke onweersbui was en daarom stegen
we tot op een hoogte van 5000 Meter met de be
doeling om naar de kust te komen, want dan
zouden we ons veel gemakkelijker kunnen oriën-
teeren Dan zouden we Melbourne wel vinden.
Maar dat viel tegen.
„Na eenlgen tijd merkten we dat ons toestel
niet verder wilde stUgen.
„We vlogen vol gss, maar bet toestel zakte
•*- j V