van zijn Parmentier vertelt- vlucht boven Australië ..„de 2ccp derfeugd De groote hoeveelheden olijf- en palmolMn, in elk stuk Palmolive zeep verwerkt, zijn van onschat bare waarde voor het behoud van een frissche, soepele huid. T128wl 3 Loonsverlaging bij de spoorwegen «4 GOEDKOOPSTE TELEFUNKEN Vroagi ïnlichf’nqen b'j de TeJefunken Service Stations Geweldige Prijsverlaging I De organisatie van den landbouw aan het departement ZADELHOFF DOETINCHEM dan eerst smult UI ONWEER, KOUDE EN IJS THANS DEFINITIEF DIRECTEUR-GENERAAL BENOEMD DONDERDAG 8 NOVEMBER 1934 van Ta Albury Fietser gedood T r ibune-drukkeri j Failliaaement vernietigd Geen overeenatemming Gedeeltelijke betaling in zout? Instelling crisisraad LOONSVERLAGING ft Treffende typeering van Mac Robertson Vrachtauto over den kop geologen; de inzittenden bleven ongedeerd Per 1 Januari SpCt. ver mindering Logboek pa» belangwekkend in de laatate étappea der vlucht Haring naar Ruslana I Groote doos nu 10 ets. Extra-groote dooi nü 15 ets. Iedereen kan nu Erdal gebruiken en dus langer van zijn schoenen profiteeren I Het college van regeeringacommia- aariaaen zal worden veraterkt De Directie zal de opdracht den Miniater tot uitvoering brengen, met uitachakeling van den Peraoneelraad (2 stuks „Safety firat” De Wieringermeer-directie IJa op de vleugela et. die een •MB Nadat de vorige week In het Brtteche Lager- aecre- delRverdrag tumchen Nederland en de Sovjet' 4 1 lakken vaa de Dtreetie vaa 4ea igaiiaa aal orgaalaeeren. Ook het college van regaertngaconunisMris- aen aal warden versterkt. De regeeringacommia- saris. de beer Ir. 8 L. LOUWE8 te Zwolle, gal tot nu toe slechts een deel van sUn rijd aan dit werk Op verzoek van derf minister heeft da heer Louwea zich bereid verklaard. zich In de toekomst uitsluitend aan zjjn belangrijke stand op nog 100 meter voor den rand van bet terrein." huis het Ud Loftus den minister van handel Runcunan geïnterpelleerd had over de levering Vermelding verdient nog dat hü sinds enkele maanden ook voorzitter was van het Egmono- Comlté In Kennemerland. Zoowel In zUn functie als Rentmeester van het Brabantoche Staatsdomein, ala In die van Hd der Wlerlngermeerdtreetle heeft de heer Roebroek zich groote verdiensten verworven. In de op November gehouden vergadering van de hoofdbesturen der vijf erkende organi saties is de situatie door den voonltter vaa den raad uitvoerig uiteen gewet Algeheele overeenstemming werd echter niet verkregen Enkele hoofdbesturen gaven er de voorkeur aan. dat de minister de loonsverlaging asm het personeel sou opleggen ronder en dat en wU >s«r In het begin van dit jaar heeft de Minister van Waterstaat aan de directie der Ned Spoor wegen ter kennis gebracht, dat hem de per 1 Mei 1834 Ingevoerde loonsverlaging van 4 pet niet ver genoeg ging en dat hij het daarom noodlg vond, dat de loonen van het personeel per 1 Januari 1936 andermaal met 6 pet. «ou den moeten worden verlaagd. Ben door de paritaire commissie Ingesteld ondersoek naar de loonsverhoudingen in Neder land heeft tot een uitkomst geleld, welke de directie der Ned. Spoorwegen weliswaar aanlei ding gaf als haar meening uit te spreken, dat de loonen van het spoorwegpersoneel in het algemeen niet onjuist te achten zUn, maar waaraan zl) anderzijds de conclusie meende te kunnen ontleenen. dat In het algemeen geno men de loonen bU de Spoorwegen nog wel iets zouden kunnen worden verlaagd. Een voorstel op de gecombineerde hoofdbe sturenvergadering gedaan, om een gemeen schappelijk besturencongrm te beleggen. om handhaving te bewerken van het compromis van 11 October, waarover in den raad geen verschil van inzicht gebleken Is. kan niet door gaan. omdat over dezen opeet ook geen alge, meene overeenstemming ia verkram De hoofdbesturen kunnen nu over deaen van zaken hun leden raadplegen. De directie stond tegenover deze voorwaar den niet afwijzend Na 11 October heeft het bureau van den raad enkele besprekingen ge had met regeerlngapersonen. om inwilliging dezer voorwaarden te bepleiten, terwijl de di rectie terzake overleg gepleegd heeft met den Minister van Waterstaat. Het geveig ie geweest, dat de directie in het laatst vaa Augustas bfj den Eur- seoeeiraad een voorstel beeft tagediead om de loonen in de mazima met 3 k 4 pet. te verlagen. ..De ontvangst daar in Albury,” zegt Parmen tier, „was zeer enthousiast De eerste die ons begroette, was de burgemeester, een man op krukken, die In den slagregen op ons had staan wachten. HU vertelde ons van de angsten, die men beneden om ons had uitgestaan. ..Maar had dan toch ook 8 O 8.-seinen uitgezonden" vroeg de Aneta-man. „Ja wel zeker.” zelde Parmentier. ..maar dat was alleen om die andere stations het zwijgen op te leggen en daar zijn we dan ook In ge slaagd." Dan vertelt Parmentier hoe Australië had gewerkt en hoe oud en jong waren opgebleven dien nacht, om de landing van de „Ulver" af te wachtenhoe iedereen daar had meege leefd met die zoekende vliegende Hollanders m den nacht, ook die 30.000 menschen die tever geefs stonden te wachten op het vliegveld van Melbourne Parmentier vertelde hoe de menschen in Al bury self zooveel hulp en initiatief dadelijk had den verleend, dat hij het Australische volk via de radio had kunnen toespreken van daaruit, en bedanken voor alles wat ze hadden gedmn. hjj vertelde van de maatregelen die er genomen waren, waardoor zuu passagiers konden worden overgebracht naar een hotel, hoe hij contact kreeg met het redactie-kantoor van een groot blad te Amsterdam, waar al hun familie aan wezig was. een dienst waarvoor Parmentier zoo uiterst erkentelijk is. en hos hjj had kunnen rekenen op een goede politie bewaking van zijn „Ulver". „We waren veilig geland, zij bet dam niet In Melbourne zei Parmentier. nog altijd spijtig ook al toonde hij zich in het verdere gesprek verheugd over den einduitslag, die. precies vol gens de bedoeling van den opzet. den Holland- schen „Ulver" den eersten prijs bracht in de handicap-rape Ondanks tijdverlies en on danks aftrak wegens het achterlaten van de passagiers en de post te Albury. U houdt natuurlijk ook van echte Geldertche ROOKWORST Vraagt daarom Uw leverancier het merk „Daar gingen ws ozn 10 uur 's ochtends. de laatste etappe naar de eindstreep.* Het is goed dit alles zoo uitvoerig weer te geven nu hieromtrent nog zooveel weena* verhalen in omloop zijn, ook in Australië," aldus beëindigde Parmentier het ve+haal van zijn reis HU verzocht den Aneta-veralaggever hem de gelegenheid te geven van deze plaats nog maals zijn besten dank te brengen aan allen in Albury. aan den PTT-dienst. die zorg heeft gedragen voor een zoo snel mogelijke overbren ging van berichten en aan de KLM en de KNI.LJë. die In dit alles zoo krachtig bob ben medegewerkt. De laatste minuten van dit langdurige in terview waren nog gewijd aan een algemeen overzicht, waarbij werd vastgesteld, dat de ge- heele Albury-historie op den einduitslag ten slotte geen Invloed heeft gehad. Sir MacPhersoo Robertson, da organisator van dezen wedstrijd, die een rondvlucht met de Ulver heeft gemaakt, gaf daarvan een tref fende typeering toen hU verklaarde: .Juist dit had ik mU bU het ultschrtjven van de race voorgesteld, dat met post en passagiers zou warden bewezen welke commercleele mogelijk heden tusschen Europa en Australië door mid del van het luchtverkeer zUn te verwezenlU- ksn." taak als regeeringaccmmlasaris voor akkerbouw en veehouderij te geven. In verband hiermede aal hu binnen korten tijd terug treden uit zijn andere functies en zich te "s Qravenhage ves tigen Het contact tuaschen bet college van regee- rtngscommlaaariasen en de directie van den landbouw gal worden gelegd door den secre taris-generaal De minister van Economische Zaken heeft voorts de behoefte gevoeld om met de leidende hoofdambtenaren van zijn departement geregeld samenaprektogen te voeren over de crisisvraag stukken Daartoe hoopt de minister onder zijn eigen voorzitterschap den secretarisgeneraal de belde directeuren-generaal en den regeee- ringaoonunlazaris voor Akkerbouw en de Vee- houdrU in een crlslsraad te vereenlgsn. Het Amsterdamsche Oerechtahof, arrest wij zend inzake het faillissement van de NV. ..Atalanta", in welke zaak door genoemde N V. hooger beroep was aangeteekend. verklaarde den aanvrager, den Raad van Arbeid, niet ontvan kelijk In zUn verzoek tot failliet-verklaring en vernietigde hef vonnis der Rechtbank, waarbij de NV Atalanta", de drukkerij van de „Tribune", failliet Is verklaard. In een bespreking op. t November met den Personeelraad heeft de directie medegedeeld dal ever de wuze. waarop het te Sesuinigegl bedrag verkregen moet worden, overleg «a— pieegd kan worden sa dak Indien dal overisex geweigerd sou worden, de minister de door hem noodlg geoordeelde verlaging der loonen zou opleggen. „Het logboek Is nog slechts in klad gereed”, zoo vertelde Parmentier. ..Het bevat nog slechte weinig feiten omdat.... deae reis alleen maar een HoUand-Indlë-reis is geweest met een ver lengstuk. Zooals Ik op het vliegveld al zei. klleen maar een beetje vlugger en een beetje langer ..Maar bovendien", selde Parmentier, ..wordt mijn logboek eerst belangwekkend zoodra het begint te handelen over de gebeurtenissen sinds het moment, waarop we Australië hadden be reikt. en nu stel Ik er prijs op dat ik nu elndelUk eens een juut verhaal kan geven van wat er gebeurd is. een verhaal over onze reis door Australië, dat nu Holland ook sal bereiken Het ligt te bet voornemen vaa den mi nister om daartoe de beaseaüag te bevor deren van den beer b. A. L H Roebroek, Hd van de dirseteie vaa den Wiertagor- meerpolder ie Alkmaar. Van den atewwea fanctionarie wordt ver weckt, dat hU dsa voeriteJittagBdieast. hot Aan grondige theoretische kennis paarde hij een helder Inzicht in do praktijk van den landbouw in den meeat ruimen sin. In ZUn laatste functie was hu on speciaal belast met de leiding van de ecoogmlache en sociale afdeeling. en wat hU in die hoedanig heid voor het nieuwe land bereikt heeft, wekt terecht ieders bewondering. Van dezen uitslag is op 7 dezer mededeeling gedaan aan de directie, die nu met uitschakeling van den Personeelraad, de opdracht van den minister tot uitvoering zal brengen. In 1930 volgde zUn benoeming tot rentmeester van bet Staatsdomein. Rentambt Klundert Na tien jaar deae functie te hebben vervuld werd hU In 1930 benoemd tot Ud der Directie van de Wlerlngermeer. Behalve In bovenstaande functie trad de heer Roebroek nog op tal van andere wijaen In het openbare leven op den voorgrond Zoo was hU mede oprichter en eerste voorzitter der R K Studentenvereenlglng .jBt Franciscus Xaverius" te Wagenlngen, oud mede-redacteur van het officieel orgaan van den Alg Ned. Zuivelbond (FNZ) te den Haag, mede-op- rlchter en lid van den Raad van Toelicht op den Adminlstratleven en Technlachen Con troledienst van den Brabantschen Zuivelbond te Breda; mede-oprichter en bestuurder der Coöperatieve Zulvelexportvereenlging „Brabant" te Breda; mede-oprichter en Ud van het be stuur der R K landbouw-winterschool te Roosendaalmede-oprichter en technisch ad viseur der „Pokcentrale" te Roosendaal; mede oprichter en voorzitter van de Vereeniging tot ontwikkeling van den landbouw in het ataate- domeln Klundert; mede-oprichter en onder voorzitter van den Brabantschen waterachaps- bond te TUburg; oud-dUkgraaf van het water schap .JBloemendaal te Klundert In z0n huidige functie was Ir. Roebroek voor zitter van het zemi-officieele oouwbursau „De Wlerlngermeer" en voorzitter van de Wlerlnger- De Personeelraad had echter aan zUn toe stemming tot dit voorstel de voorwaarden ver bonden: 1 dat de verlaging niet 1 Januari, maar 1 April 1935 zou moeten Ingaan en 3 dat voor de jaren 1936 en IBM rust ia «te loonregeling moset komen. Na eenige besprekingen werd op I 7 October 1.1. tusechen directie en Personeelraad overeenstemming be reikt op den grondslag van een voor stel. dat in het algemeen geen groo- tere verlaging vergde dan 3 pet. en voor de laagste loonschaal niet verder ging dan tot 2 54 pet. BU het passeeren van een opgebroken weg gedeelte wipte een vrachtauto een üseren weg- plaat open, welke tusschen de aa van den auto geraakte Hierdoor sloeg de vrachtwagen over den kop In dezen wagen was een zestal jonge lui geseten, die op weg waren naar de ,2es- daagsche" te Amsterdam ZU werden geen van allen gewond. Op het moment, dat de auto over den kop sloeg, reed een wlelrUder er achter Deze wiel rijder. een M-jartge schoenmaker, Huyer. kon zijn vaart niet meer temperen, zoodat een bot sing onvermudeluk was. HU reed tegen den auto met het gevolg, dat hl) in zeer sorgwekkenden toestand naar het ziekenhuis te Ermelo moest worden overge bracht, waar hU bU aankomst reeds bleek te zjjn overleden De man laat een vrouw met eenige kinderen achter. zonder dat we zicht hadden en zonder dat we te weten konden komen wat de weersomstandig heden in Melbourne waren." Hier onderbrak de Interviewer even het relaas van Parmentier om te vragen boe de passagiers zich Intusschen onder die omstandigheden wel hielden. „Ze bleven uiterst rustig", zeide Parmentier eenvoudig, „en ze gaven daarbij blUk dat zU een volkomen vertrouwen in de bemanning hadden WU, piloten, waren hard aan het werk en daar om kregen we gelukkig geen briefjes van onze passagiers, die hadden blijkbaar voldoende aan de rapporten van de mecanicien”. van harm* door Nederland aan Sovjet Rusland, heeft Woensdag hst Ud Mr Murray Sueter «tea minister de vraag gesteld, of het hem bekend la. dat de Russischs regeering in Nederland 36 000 ton haring beeft gekocht, tegen gedesl- telUke betaling in zout en voorta. dat deae transactie zou zUn tnogeUjk gemaakt door gen N rd er landsch-Russisch handelaverdrag. De mi nister heeft hierop geantwoord, dat hU een be richt hierover to de bladen had gezien en dal. naar hem waa medegedeeld, de hm n iltisld waarom het hier gaat. 25 000 vaten en niet tons, bedraagt Voorzoover hem bekend was. was er geen ban. Tengevolge van de ongunstige bedrUfsuttkom- «ten der Westlandache Stoomtramweg-MU is door de directie aan het personeel voorgesteld een loonsverlaging vaa vUf pCt. ingaande par 1 Januari. Dese verlaging zal gelden voor het geheels personeel, waarbij echter de loonen boven Je ■tandaardsalarieeen met grooter pereenti verlaagd sullen worden. Over dit voorstel nader nog overleg worden gepleegd met personeelsorganisaties Unie gesloten. Eenige maanden geleden Is op het departe ment van Economische Zaken een «helding aangebracht tusschen den crMearbeid en den niet-crtslzarbeid In den landbouw De miniater heeft den crislsarbeid opgedra gen aan het college van regeringscommissa rissen. onder voorzitterschap van den tarls-generaal van het departement. De directie van den landbouw behartigt den niet-crislsarbeid Deae werkverdeeling. die nood zakelijk iz geworden door de groote uitgebreid heid van het te verrichten werk, hoeft een al leszins bevredigend resultaat opgeleverd Op de directie van den landbouw e*venwel ontbrak een directeur -generaal. Slechts noode verlaat de beer Roebroek dit werk, dat hU met zooveel liefde hielp tot stand brengen en Waarvan hem een nog moer om vattender en verantwoordelUker functie was aangeboden. Op grond van ds antecedenten van den nieuwen directeur-generaal, meenen wU wel te mogen concludeeren. dat de keuze van den Mi nister een buaonder gelukkige te. Deze heeft echter te kennen ge geven. dat hij geen voorstel zou goedkeuren, dat minder bezuiniging geeft dan hij reeds in het begin van dit jaar heeft verlangd, en dat hq alleen in een ruettermyn van twee jaren zou bewilligen, indien op de door hem noodlg geoordeelde be zuiniging algeheele overeenstem ming zou worden verkregen. In een interview met Aneta te Soerabaja heeft Parmentier nog- maala uitvoerige bijzonderheden medegedeeld over zjjn vlucht naar Melbourne. In groote trekken zjjn deze sobere belevenissen den lezers reeds bekend. Belangwekkend is al leen nog wat de Uiver-commandant mededeelt over het hachelijk avon tuur boven Australië. Wat dat laatste betreft moge het verhasl van Parmentier nog even verder op den voet worden gevolgd: „Ik probeerde na al die uren van spanning een oogenblik den slaap te vatten, maat ik kon maar niet in slaap komen, want boven me hoorde Ik den regen maar kletteren en klette ren en dat deed de vrees bij mfj opkomen dat mUn toestel gedurende die uren in de modder zou wegzakken Den volgenden morgen, toen bet daglicht waa aangebroken, ging Ik naar mijn toestel en daar zag ik dat mijn vrees was bewaarheid M'n toestel waa beele- maal tot de wlelaesen In de modder wegge zakt en het veld stond vol water. Hoewel de lucht weer was opgeklaard leek de algemeene toestand me nog weinig rooskleurig toe Heel Albury was op de been en hielp mee Het toe stel werd met lange touwen uit de modder ge sleept en onder dat werk zakte het telkens en telkens maar weer weg totdat het elndelUk op een plaats was gesleept waar de grond wat vaster was en van waaruit een startbaan be schikbaar was van een 300 Meter Ik heb toen besloten het toestel zoo licht mogeiUk te ma ken en mUn passagiers en de post met twee leden van de bemanning achter te laten." „Onder die omstandigheden deed ik mijn eer ste sta rt poging „Die mislukte En weer ging heel Albury aan het werk Weer startte Ik en dank zU het feit dat we de omheining van het race-terrein aan de overzijde hadden gesloopt, slaagde ik er in weg te komen." „Nog net hoorde Ik een groot gejuich onder me en daar waren we dan weer op weg Op vordering van den Raad van Arbeid, aan welke Instelling de N V. „Atalanta" geld «huldig was, werd de tribunedrukkerU In Juli van dit jaar failllte verklaard. Nadat de aanvrage waa ingediend heeft de N V .Atalanta” aangeboden haar schuld te voldoen, doch dit aanbod werd afgealagen In hooger beroep vernietigde het Hof op 31 Augustus het vonnis der rechtbank De Raad van Arbeid toekende van deze besliaslng cassatie aan en de Hooge Raad was het met het Hof niet eens Het arrest van het Hof werd vernie tigd en de.aaak werd terug verwezen naar het Oerechtahof te Amsterdam, waar een andere kamer de quaestle opnieuw behandelde Thans overwoog het Hof in zUn uitvoerig arrest o m dat de schuldeischer rekening moet houden met den toestand die ontstaat na de faillissementsaanvrage door het aanbod van be taling. De Raad van Arbeid waa niet gerechtigd het aangeboden geld te wzigeren* Of eventueel andere «huldeischers hierdoor zullen worden benadeeld, la ter beoordeeltog aan het OM. En nu vervolgde Parmentier zUn boeiend reis verhaal uit zUn wUae van vertellen bleek ons we Idat hU nog altUd niet over dien bijna fatalen nacht van zijn roemrijke vlucht heen la, want hU zei „Ik besloot, hoewel het mi) zeer ter harte ging, op die laatste 300 KM geen risico te nemen en daarom trilde Ik mUn plan om naar Melbourne door te gaan, opgeven. Kalm heb ik toen met Moll zitten overleggen, terwijl we terugkeerden op onzen koen, wat we nu verder zouden doen en intusschen bleef Van Brugge maar doorseinen en doorseinen naar Melbourne, en werkelijk plotseling met succes. Van Brugge verzocht toen aan Cootamundra om de flares” (landlngslichten) aan te ste ken en daarop ontving hU bevestiging Het leek toen wel of Cootamundra onze aanvileg- haven zou worden, maar wederom grepen an dere krachten in”. We hadden nog voor twee uur benzine aan boord, want we hadden zoo zuinig mogelijk ge vlogen. Voor ongerustheid was geen reden maar wel voor teleurstelling omdat we Mel bourne niet zouden kunnen halen". y ..Ik besloot toen maar eerst terug te gaan naar de plaats waarvan we waren uitgegaan, want ik wist nu dat het Albury was Dat wist ik uit de Intusschen ontvangen radlobevestl - ging. Hel was mijn plan om dan van daaruit naar Cootamundra te vliegen. Moll was het heelemaal met me eens, want dit plan was im mers in overeenstemming met het motto van onze maatschappU..Safety first”. We werden nu gehinderd door een hevlgen slagregen en door die watergordijnen bereik ten we opnieuew Albury Op onze kaart vonden we waar het noodlandingsterrein gelegen was” „Toen we Albury dan onder ons zagen, bleek ons dat uit dit plaatsje zonderlinge signalen werden gegeven De stad, die alleen te onder scheiden was door de verlichting, verdween plotseling en dan kwam de heele verlichting opeens weer te voorschijn" ..We begrepen het op eens: Er werd met alle stadslichten geseind Toen we boven Albury aankwamen. zagen we bovendien nog een heele reeks autos die langs het raceterrein stonden opgesteld en een vloed van licht uit hun koplampen daarop wierpen." „Maar nog steeds hadden we geen weerbe richten en nadat we zorgvuldig hadden over legd over de kansen van Cootamundra. besloot Ik toen te onderzoeken of dat race-lerrein van Albury geschikt was voor een landing. Om daar achter te komen Heb Ik toen parachute-fakkels uitgegooid, dat zUn fakkels die onmlddellijk ontstoken worden zoodra de parachute zich ontplooit; en eerst toen wist ik dat we inder daad te doen hadden met bet raceterrein. Al lereerst had ik nu na te gaan vanuit welke richting Ik hier het beste landen kon. Naar beneden kUkend zag Ik opeens dat de bevol king letters van vuur aan het «hrljven waa met brandende benzine op den grond en daar zag ik in eens in vlammen het woord Albury onder mU En zoo kon ik dan al gauw nadat Ik eerst nog wat van die parachute-fakkels had neergelaten, veilig op dat race terrein landen „Precies tusschen de boomen door «beerden we net over het afscheidingshek vsn het race-terreln We raakten den grond en ik voel de dat mijn wielen slipten, doordat het terrein zoo glad was. maar m'n toestel kwam tot stil te bestudeeren om onze positie te bepalen staarden naar beneden en sagen flauwtjes het maanlicht weerkaatsen in eenige rivieren aangezien we begonnen te vermoeden dat tengevolge van dat omvliegen ter vermUdtog van de onweersbuien, in Oostelljke richting waren afgedreven, stelde ik vut dat het hier Albury moest zUn. Dit wu dus onze eerste kennisma king met Albury. maar zeker waren we er nog niet van. Later zou die zekerheid komen „Intusschen zat Vsn Brugge maar te probeeren om radioverbinding te krijgen. Voortdurend en voortdurend. Van Brugge heeft het bovenmen- schelUke verricht. Maar hU slaagde er maar niet in. Toen later die zoogenaamde verbinding tot stand kwam heb ik un de koptelefoon meege- lulsterd en toen heb ik me afgevraagd hoe een marconist ooit wUs kan worden uit zoo n caco- forue van geluiden „AanvankelUk probeerde ik nu", vertelt Par- mentler verder. ,Jn ZuidwsstelUke richting Melbourne te bereiken en werkelijk blUk ik toen tot op 100 K.M voor Melbourne te zUn ge- Intusschen is het toen Vsn Brugge dank zU •S mans ongeloofelüke vasthoudendheid gelukt een paar berichten op te vangen, die door Mal- bourne waren uitgezonden en waaruit ons bleek dat w» Inderdaad zoojuist boven Albury gevlo gen hadden. In die berichten adviseerde Mel bourne ons om eerst Westelijk aan te houden en <lan naar het Zuiden te vliegen Want op die manier zouden we om de bergen heenko men en onder de wolkennussa’s door de laag vlakte van Melbourne kunnen bereiken." ..Dat hadden we al gedaan, maar als we naar bet Westen vlogen hepen we steeds maar weer vast tegen sware regen- en hagelbuien, die al ons zicht wegnamen." „Van Brugge heeft al dien tijd zUn uiterste best gedaan om een weerberictu uit Melbourne te ontvangen, maar hU kon het maar niet boo- ren en dat was wel onze verschrikkelUkste han dicap. We vlogen over onbekend terrein.... De kaarten geven op het gebied van vlleginforma - tie heelemaal geen voldoenden uitleg, zoo ont breekt er b.v iedere juiste opgave in van de hoogte van het gebergte dat we voor Melbourne m neet en overvliegen En door dat alles was bel niet te verantwoorden om door te vliegen Met den heer Ir. Roebroek verlaat nu het tweede lid de Wleringermeer-directie (De lieer lr. Méeu had reeds eerder een andere functie gekregen.) Van het triumviraat Is nu alleen nog over Ir. Smeding Intusschen vernamen wU dat bet voornemen bestaat om de diensten van het nieuwe en nog tg winnen tand in Neerlands twaalfd» provincie te conoentreeren TM nu toe waa er een afzon- derlUke directie voor het uit te voeren techni sche werk Heggen van dUken. droogmalen enz l en een voor de ontginning van bet nieuw ge wonnen land In de toekomst zullen deze diensten onder Mn directie vereenigd' worden Dsse blijft 8*- vestigd te Alkmaar, omdat men van meening is. dat selfs voor de werkzaamheden aan den Noord-Oost-polder, welke bU Urk zullen begin nen, Alkmaar het meest gunstig gelegen punt ls. „Dat zakken nu”, zeide Parmentier, „veroor- saakten de groote hoeveelheden Ij», die zich op den voorrand van onze vleugel» en op de propel ler» hadden afgezet. Iets wat het stUgvermogen ongunstig beïnvloedt „We wisten dat we boven bergterreln vlogen en toen besloot Ik terug te keeren naar een be ter weergebied om dat Us kwijt te raken Dat geluhte echter reeds op lager hoogte, waar het een beetje warmer was. We hoorden hoe het U> met zware klappen tegen den romp van het toe stel sloeg, maar dat was geen bezwaar, want de Douglas Is op die plaatsen speciaal versterkt met stalen platen, die op zulke gevallen berekend zUn” „Na verloop van eenlgen tUd toen het U> °P de vitale deelen door dat lagere vliegen was weggesmolten, besloot Ik vast te stellen wat on- ze positie was en om te probeeren onder buien door Melbourne te bereiken, „We ontdekten nu spoedig lichten van stadje, en eenlgen tjjd bleven we boven die lich ten cirkelen Intusschen zaten we onze kaarten We De nieuw te benoemen dlr.-gen. van don land bouw Ir Alphonse Louis Hubert Roebroek werd 1 September 1M9 te Beek (Limburg) geboren HU beaoeht het gymnasium te Rolduc, waarna hU van 1908 tot 1914 studeerde aan de Land bouw Hoogeechooi te yVegeningen. Na zUn pro motie in 1914 werd hU aangesteld tot land bouwkundige bU den' Alg Ned Zuivelbond; In 1914 tot hoofddirecteur der Ooöp Fabriek van Melkproducten ..Het Anker' te Roosendaal Op den Rijksweg Harderwijk-Ermelo is Woensdagmiddag een ongeluk gebeurd, waar van een schoenmaker het slachtoffer Is ge worden In een gecombineerde vergadering van hoofdbesturen der vijf erkende organisaties, werd met algemeene stemmen besloten met de directie over dit voorstel In onderhandellng te treden. Het begon er dan mede," vertelde Par mentier, „dat we een telegram kregen uit Ko- bar. waarin we gewaarschuwd werden dat we sware onweersbuien tegemoet vlogen, maar waarin ook werd medegedeeld dat het weer bo ven Melbourne zelf gunstig was. We vertrokken In het donker uit Charleville en al spoedig ont moetten we de reeds aangekondigde onweers buien Dat was In de buurt van Kobar. We kon den er intUsschen voortdurend omheen vliegen door telkens onsen koers te wijzigen, zoodat wU dit zlecht-weer-gebied veilig zijn gepasseerd en daarmede «been de narigheid voor ons achter den rug Nu kwam goed weer ons begunstigen en Ik ging me maar vast «heren voor onze as aan komst te Melbourne.” Je wilt bU de eindstreep allicht netjes voor den dag komen „Toen gebeurde er echter iets merkwaardigs Van Bruggen kok maar geen verbinding met Melbourne krygerk Oorspronkelijk schreven wU dat toe aan atmosferische storingen tengevolge van het slechte weer dat wl) achter ons hadden, maar helaas bleek dat de wolken die we achter ons hadden gewaand, nu ook voor ons kwamen opsetten. en er was geen mogelUkheid om boven die wolken uit te stijgen." ..Plotseling zaten we er midden in „En dat zonder radiocommunicatie mogelUkheid om ons te onentoeren. in een stlkdonkeren nacht.” „Toch bleven we gelooven dat het maar een plaatselUke onweersbui was en daarom stegen we tot op een hoogte van 5000 Meter met de be doeling om naar de kust te komen, want dan zouden we ons veel gemakkelijker kunnen oriën- teeren Dan zouden we Melbourne wel vinden. Maar dat viel tegen. „Na eenlgen tijd merkten we dat ons toestel niet verder wilde stUgen. „We vlogen vol gss, maar bet toestel zakte •*- j V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5