GEVEN IS PLICHT H H. Verbunt - van Dijk Miswijnen, Codslampolie, Kerk, kunst op elk gebied Rijksmiddelen Medische kroniek Opheldering in moorddrama p r voor Ragout 6 voor 10 cent HONIG’s -BOUILLONBLOKJES ZATERDAG 17 NOVEMBER 193^ IDEEËN Dader is gedetineerd lAlléén de naam I L In omgeving van Hout hem Pater B. Klumper f Werkverschaffing NEDERLAND EN JAPAN De Indische leening Zeer belangrijke reductie noodig De Burgemeester beleedigd De aangehoudene niet da schuldige? Ean raad did van Laren da rechtbank a tn Betalingsverkeer met Duitschland Als broeder verkleede oplichter gepakt HULDE AAN HET R. K. WERK LIEDENVERBOND De bloei van het hyp notisme Audiëntie „uitvinder** uit het ziekenhuis Het Stoffelijk overschot van den overleden generaal naar Napel» overgebracht Da vardagane tvae mat Sê ma» •taken doorkerfd Telef 348, Tilburg, Cesthuisstr 64 mede De opge- jaar t and SS voor te te van bet Evangelie L L Naar het einde der onderhandelingen Drooglegging der Wadden boven Groningen? Weruchen der Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Rotterdam oriike "dor- id U rt Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal de volgende week Donderdag geen audiëntie ver- leenen. Von Ribbentrop, de gevolmachtigde van Hitler inzake de ontwapening»- kwettie, tchijnt verheugd over zijn bezoek op het foreign office te Lon den BATAVIA., 18 Nov. (Aneta) De ontwikke ling van de ondertiandellngen tusachen Neder land en Japan ia thans aoodanig dat bet prak tisch aeker is dat voor het einde van het jaar de besprekingen sullen zyn beëindigd Het te Horst legast«M« ondersoek inzake In Noord-Llmburg door een pseudo-broeder ver richte oplichtingen, aou. naar de burgemeester van deze gemeente ons Vrijdags vond mede deelde. hebben uiig) wa—i. dat de tn het FoUtie- blad gesignaleerde en als verdacht aangehouden J. A. niet de persoon soa zyn, die zich te Horst aan de bewuste practyken aou hebben schuldig gemaakt. Do jeugdige J. Wardenler. uit Woivega. die zooveel stof heeft doen opwaaien door zUn .uit vinding- is Vrijdagmiddag utt bet Academisch Ziekenhuis te Groningen ontslagen ml 1» a- rste tien maanden 20.078.600 te ers rk- ker Bou ds en. >ct. rft. de les jor- ken »!ko om len, ten. te als i is r te dat bU Ftl- OOg ren rsr- absr ring ons- rug Mar len- aaar wen laar nld- tcn nu rens wol I. r. twint meer niet bang waren voor charlatans gehouden te worden Maar nu kwam de groote Charcot lel- ve met een schoon rapport bij de Franache aca demie. en deed een groot verslag van 4Jn be vindingen b(J patiënten, die aan hysterie leden In t kort waren de verschbnselen dese Er deden rich bU dese patiënten achtereenvolgens drie toestanden voor, die tezamen het groote hypnotisme werden genoemd. Men sloot de patiënte de oogen. zU viel dan in een toestand van versuffing (lethargie) waarin «U niets waarnam, en op niets rea- In October ruim 3% ton boven de ranting en f 3.4 millioen meer dan in October 1933 De Katholieke Arbeiders Part#, afdeeliiw Don Haag, heeft in haar openbare vervadering. ge houden op 11 donor, de navolgende motto asm- genomen Jle Katholteke Arbeiders Partij, afitaMIng Dsn Haag, in openbare vergadering bijeen op U November 1M4 brengt door deae hulde aan de leiding van hst RJC. Werkliedenverbond en in hot bijaonder aan stjn leider den heer A a de Bruyn, voor ds groote bsmnsHngni, verricht tan opzichte van bot brengen van «enige ver- lichting voor de groote lijdende volksmassa, als mede voor ds taaie volharding, dl Wtj vernemen thans dat mr. Dubois er in geslaagd te. een gedetineerde in bet Hute van Bewaring te Den Bosch, aan het praten te krijgen, tegen wlen de vermoede lijke dader, de verdachte neef, over den moord gesproken heeft Hij had hem medegedeeld, dat hij sljn neef vermoord beeft. Thans te er naar de meenlng van bet O. M voldoende bewijs tegen den man, die uit anderen hoofde reeds gedeti neerd te. De Instructie tegen hem te thans geopend. Naar wtj vernemen te de inschrijving voor de nieuwe Indische ConsoUdaUeleening der mate geslaagd, dat een aeer belangrijke reductie zal moeten worden toegepast. Men te er in geslaagd in de omgeving van Houthem de M-jarige A te arrest eeren. 7 nou te men weet, heeft A door slch voor Os de Bros der utt te geven in een aantal plaaterti ia Mid den- en Noord-Llmburg, een groot aantal per sonen weten op te lichten, in totaal voor on geveer 4000. De arrestant wordt naar Horst overgebracht, waar men bet ondersoek het beet kan beginnen. In verband met bot groot aantal slachtoffers, dat A. daar heeft geqsaakt De wegen- en rijwielbelasting heb ben over de ee: van dit jaar S bracht. Ruim een jaar geleden werd in een weide nabij Om bet afschuweiyk verminkte ÜJk ge vonden van zekeren De Ble. De veratagene was doorkerfd met M meest eken. Verdacht van desen verachteltjken moord, werd een jongeman aangehouden, een neef van den veratagene. Daar er echter geen voldoende bewijs tegen den man was geleverd, moest de justitie te Den Bosch hem eenige maanden later op vrije voeten stellen. Intusecben beeft de maréchaussee te Oes, die bet ondersoek in banden had. dit niet op gegeven. In voortdurend nauw contact met den substituut-officier van justitie te Den Bosch, mr. Dubois, werd steeds sesneurd. Groote geldelijke belooningen werden uitge loofd voor inlichtingen Woensdag X November sa moet het raads lid P van F. te Laren voor de Vierde Kamer der Arrondissements-Rechtbank te Amsterdam terecht staan, wegens beleedlglng van den bur gemeester van Laren, jhr. HUM». Wiepen tot Sevenaer. tijdens de raadszitting van X Februari Er zyn in dese snak see getuigen gedagvaard. O W. de burgemeester Onze Romeinsche correspondent seinde ons d.d. 18 deser: Nadat de Nederlandsche consul-generaal te Rome, dr. D. Pennington de Jongh, de noodlge formaliteiten had verricht, la heden het stof felijk overschot van den generaal der Fran ciscanen. pater Klumper. naar Napels overge bracht. Prof. J. v. d. Velden heeft bet lichaam van den overleden generaal op dese reis bege leid Talrijke leden der orde en Nederlanders waren op het station aanwezig. De „Osservatore" «rijdt, naar aanleiding hier van. een beschouwing aan de nagedachtenis fkn generaal Klumper en herinnert oa aan het woord van Kardinaal Bincero. die getuigde, dat alle leden van de Oostersche congregatie, waarvan pater Klumper consultor was ..zijn groote nederigheid en goedheid, zyn groote kennis van recht en moraal, zijn toewijding en zijn rustig oordeel hadden bewonderd Nader vernemen wij. dat Wardenler aaar Woivega is teruggegaan. Men achtte het voor zijn gewond hsidsirwwta nd bet beste, dat hy weer in bot gewone leven terugkoerde b onderzoeklngs- >1 het groote pro- fin het 'hgpnotismwzbestudeeren. Reeds al had de Pftiii.wTie geneeskundige Aca- gezegd. dat zij met desen bedrieglijken 1 niets te doen wilde hebben. Reeds i laren en langer durfde niemand zich hiermee bezig houden behalve zy. die dus het bevel, dat aan den patiënt gegeven wordt, met de neigingen van den patiënt over eenkomen. of althans strooken met sommige neigingen En zóó begrijpt men de geneeskun dige werkingen. Want een patiënt, die «ener zijds wil genesen worden van sommige zenuw achtigheden en anderzijds te zwak is. om zich zelf daarvan te bevrijden kan door de hypno tische suggestie een stuk geholpen worden, om dat deze suggestie overeenkomt met zijn wer kelijke begeerten De school van Bernheim, genaamd de schooi van Nancy, kwam in botsing met de school van Charcot In de zaak had Bernheim gelijk; al deze verschijnselen van hypnotisme van cata- lepsle enz. waren niet eenvoudige uitingen van de ziekte der hysterie, maar dit alles berustte voor het grootste gedeelte op suggestie; en de groote dwaltng van Charcot was. dat hij dit niet had gemerkt. De patiënten, die door zijn as sistenten werden gehypnotiseerd en toegeleid, wat van hen verwacht werd; en deze hysteri sche personen waren maar al te geneigd om het populair te Zeggen zich zelve voor de artsen en de honderden studenten interessant te maken. Maar zouden zij ongevoeligheid ver toond hebben, als hun niet gesuggereerd was, ongevoelig te wordenT (leen sprake van! Men versta mij wel: zij waren werkelijk ongevoelig, het was geen simulatie; doch deae werkelijke ongevoeligheid werd te voorschijn geroepen door de suggestie. Daar kwamen nog andere dingen hu Sommige van deae patiënten waren slechts aan één kant gevoelig, asm den anderen kant gevoelloos. Het lukte nu. met behulp van pen grooten magneet de gevoelloosheid van de ééne naar de andere zijde over te brengen Dit was de beroemde metallotherapie De leerlingen van Charcot gingen zoo ver. dat H) patiënten aan een hysterisch persoon vastbonden, rug aan rug. en met de magneet de ziekte van den één op den ander overbrachten Het heeft niet lang geduurd, voordat men algemeen inzag, dat de groote Charcot er In gevlogen was. Dus nu, zult ge denken, triomfeerde de school van Bern heim O neen. Ook Bernheim had overdreven; hij meende, dat bijna iedereen te hypnotlaee- ren was. dat de suggestie zoo sterk was. dat men In hypnose misdaden kon commandeeren hij overachatte ook de geneeskundige kracht van de hypnose Maar dit alles gaf den doorstag niet. Chgrcot. het groote licht, had zich ver gist Daardoor kwam de geheele hypnose weer in een slechten reuk In enkele jaren kwijnden alle wetenschappelijke vereenlglngen voor hyp nose. en verdwenen de tijdschriften Langs hoevele dwaalwegen komt de menscheliJke ken nis iets verder; wanneer de menachen tenmin ste niet, ontmoedigd door de dwalingen de ge heele zaak laten nieten Zoo is het ook hier gegaan. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam heeft het volgende telegram aan den Minister van Economische Zaken ver zonden 'HWP^Ïeeri koker f /ZENUW-TABLETTEN waarborgt dat man U geen waardelpoze of schadelijke namaak verkoop*. nu een patiënt hypnotiseert, zegt Bernheim, dan gaat dit toch eigenlijk zeer eenvoudig „Ik zeg hem: zie my goed aan. en denk alleen asm slapen, gij zult uwe oogleden zwaar voelen wor den, een vermoeidheid in uwe oogen.... uw oogen gaan knipperen, zij worden vochtig, het gezicht wordt troebel.... uwe oogen sluiten zich, gij kunt ze niet meer openengij voelt niets meer, uwe handen blijven onbeweeglijk, gü ziet niets meer, nu komt de slaap; en dan zeg ik op een eenigszlns bevelenden toon; slaap! en dikwijls geeft dit woord den door slag; de oogen gaan dicht, de patiënt slaapt Dan is de patiënt buitengewoon gevoelig voor suggestie. Wanneer men zijn ledematen In een bepaalde houding brengt, blijven zij ^aarln; wanneer men dit tenminste maar suggereert; de patiënt maakt verschillende bewegingen, loopt, danst enz., wanneer men dit omar sug- geieert; hij ziet en boort alle dingen, die men hem wil laten hooren en zien, als men hem maar suggereert, ook is do patiënt ongevoelig voor pijn of aanraking, wanneer men dat wenscht, en wanneer de patiënt weet, dat men zulks wenscht. Er zijn dus zoowel positieve suggesties, als negatieve suggesties Maar daarbij blijft het niet Men kan den patient zelfs commandeeien. om iets te doen, nadat de hypnotische slaap ge ëindigd la. De heer van Bemhelm is dus duidelijk. Door de suggestie raakt de „patiënt’’ in een eigen* aardlgen geestestoestand waarm elke voorstel ling dadelijk en automatisch door de daad ge volgd wordt, zonder dat de vrije wil zich daar in mengt. Ik herinner mij nog gelezen te hebben toen Ik jong waai over bet vraagstuk, of men Iemand misdaden kon suggereeren Welnu, deze kwestie was in de jaren tusschen 1880 en 1800 zeer ac tueel Bernhelm zelf had er proeven mee geno men Hjj zelde tot iemand, die In hypnoee waa. dat deze in enkele minuten een zeker persoon zou zien binnenkomen, en hy gelastte den pa tiënt om dezen persoon met een mes te dopden. HU gaf den patiënt een mes het was een stomp vouwbeen, en hü wees hem het slacht offer aan. dat was een groot stuk wtt papier. De gehypnotiseerde wierp zich op zijn slacht offer en hieuw en kerfde, dat bet een lust was. In Parijs, zelde Bemhelm. zUn minstens 100.008 personen, die in enkele minuten gehypnotiseerd kunnen worden, en tn dien toestand met uiterst Geinig moeite er toe gebracht kunnen worden, om duizenden moorden te plegen. Maar vraagt men nu, of er ooit een misdaad in hypnoee gepleegd is. dan moet het ant woord ontkennend lulden Men heeft ook deae proef genomen en den gehypnotiseerd" een wer kelijke misdaad gesuggereerd maar zie. met een echt mes op een echten mensch toegaan, dat deed de gehypnotiseerde niet. Blijkbaar moet Js-..---S eeds vóór een half jaar heb ik enkele IV woorden gezegd over de behandeling van hysterie door Charcot, den beroemden professor in de zenuwziekten van de Salpëtrlère te Parijs Toch is dit hoofdstuk zoo Interessant, dat wU er hier nog wel eens op terug willen komen. Charcot, een van de groote Franache beroemdheden, had zooals weinigen vóór hem de ziekten van hersenen en ruggemerg bestu deerd. De ziekten van het ruggemerg hebben als voornaamste verschynseleu veranderingen in de spierbeweging, zooals verlamming, kramp, verslapping en voortdurende kramp, die con tractuur genoemd wordt. Verder komen daarby voor veranderingen in het gevoel, n.l. het tast gevoel, het gevoel voor warmte en koude, het gevoel voor pUn en het diepe gevoel. Ten derde zyn ook de reflexen zeer belangryk. om' den aard van deze ruggemergzlekten vast te stellen. Algemeen bekend Is b.v. de kniepeesreflex; wan neer men iemand een tikje geeft vlak onder de knleachyf, dan wordt het onderbeen ge strekt. Welnu, Charcot was een meester In de kennis der ruggemergzlekten: de methode om deze te onderkennen, was nauwkeurig door hem uitgewerkt, en bovendien was deze methode wetenschappeiyk en precies, de veranderingen In de spierbeweging. In het gevoel, en In de reflexen waren voor een leder nauwkeurig te controleeren. en op elk oogenbllk van dag en nacht na te gaan. Op deze manier en met methode»» wlldg. nu Charcot bleei drlei dem: geerde, behalve dat sommige huidprikkels eigen aardige spierbewegingen konden teweegbrengen. Wanneer men nu de patiënte <bet waren by na steeds vrouwen) plotseling de oogen opende, dan gng de patiënte over in 'n toestand van kata- lepeie Dan kon men aan elk der ledematen elke willekeurige houding geven en daarin bleet het dan volharden, zoolang men wilde. Maar de eigenaardige prikkelbaarheid der spieren was dan verdwenen. De patiënten vertoonden geen krampen meer of sterke spiersamentrekklngen alléén maar bleven zy precies in de houding, die men hun gaf Daarna kon men de patiënte Bi een derden toestand brengen, byvoorbeeld door haar duim te wrUven, en dit was de toestand van som nambulisme. In dezen toestand was de patiënte bUzonder vatbaar voor suggestie en vertoonde ook eigenaardige contracturen. Welnu, dit alles werd door Charcot voorge steld als eenvoudige verachynselen van hysterie, duideiyke, wetenschappeiyk waar te nemen ver se hynse len; en het woord magnetisme of iets dergelUks werd niet genoemd. Nu was het hypnotisme .gered, officieel er kend door de wetenschap; Allswaar in een heel vreemden vorm, als een zuiver hysterisch ver- schynsel; maar het gevolg was dat nu ieder een weer met studiën en boeken voor den dag durfde te komen. Dat was in 1880 Van alle kanten werd er nu weer over dese zaken ge schreven. De voornaamste schrijver was Bernhelm utt Nancy. In 18M verscheen van zijn hand een klein boekje, slechts 110 pagina's, waarin hy een geheel andere beschouwing gaf over het hypnotisme dan Charcot. Bernhelm heeft school gemaakt. Zyne ideeën waren de volgende. Het hypnotisme is volgens hem in "t geheel niet iets, dat alleen by hysterie voorkomt en dus ziekeiyk ia: het hypnotiame is slechts een versterking van een normalen toestand. In nor male omstandigheden bestaat by «en leder min of meer neiging om. aoodra een zekere voorstelling in den geest oprijst, tegeiyk ook deze voorstelling te uiten, d w z tot de daad over te gaan Wanneer Iemand aan pUn denkt, trekt hy vaak al een pUniyk gezicht, zonder dat hij dit ultdrukkeiyk wil; wanneer Iemand een ander ziet gapen, gaapt hy onwillekeurig zelf ook. Het komt voor, dat iemand Is morgens wak ker in bed ligt, en er aan denkt. Ik zeg niet, zich voorneemt, maar alleen er aan denkt, om op te staan ZUn gedachten wyken een oogen bllk. en plotseling staat hU op Alléén al de voorstelling van het opataan doet hem oprUaen. een ultdrukkelUk wilsbesluit Is hiervoor niet noodlg Men aou deze handelingen wel automatismen kunnen noemen, omdat deze handelingen auto matisch op de voorstelling volgen. Wanneer men ,J3e Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam, vernemende dat binnenkort nieuwe besprekingen met Duitschland over het betalingsverkeer zullen plaats vinden, veroor looft zich de daarby betrokken Rotterdamsche belangen in de bUzondere aandacht van Uwe Excellentie aan te bevelen, zy denkt daarby met name aan den doorvoerhandel en de daar mede gepaard gaande vorderingen wegens Rijn, vrachten en andere bewezen diensten. Voorts aan de liquidatie van de oude vorde ringen binnen een niet te tangen termyn tegen een gega rendeerden koen, alsmede aan de noodzakeiykheid van uitvoering van vroeger af gesloten handelstransactles zonder discrimi natie ten aanzien van de betaling. Zy dringt voorts aan op raadpleging van deskundigen utt het bedryfsleven gedurende den geheelen duur van de onderhandelingen Tenslotte veroorlooft zy zich te wUaen op de wenschelykheid om na eventueele afsluiting van een nieuw clearing- verdrag van regeerlngswege zoodanige contróle op den uitvoer te houden, dat de bU goede funcOoneering van de clearing betrokken Ne- derlandache belangen alle gewaarborgd sullen syn.” Rijkamiddelen hebben over October f 33.040.132 opgebracht of ruim 8H ton meer dan de raming tegen f 29.639. 34 7 in October 1933. Over de eerste tien maanden van dit jaar was de opbrengst f293.306.788 tegen f 267.5 15.256 in hetzelfde tijdvak van het vorige De raming voor de tien maanden bétroeg echter f 322.097.916, zoo- dat de opbrengst daar f 28. 79 II 28 beneden gebleven is. et zUn de groote dwalingen, die telkens weer duizenden van kerk en geloof af trekken en ten verderve voeren. Nu eens zUn het ketterijen op godsdienstig gebied, val- sche leerstellingen omtrent den uitleg der Evan geliën, omtrent gezag en onfeilbaarheid van Kerk en Paus, omtrent eenheid en onverbreek baarheid van het huwelUk; dan weer dwalin gen omtrent het karakter van het wereldsche gezag, of wel ten opzichte van plichten en rechten van individu, staat en gemeenschap die groote geesteiyke beroeringen verwekken en duizenden den rug doen toekeeren aan de kerk en hun eeuwig heil, omdat de zuivere leer hun te hard is. Een der groote moderne dwalingen Is de valsche opvatting, als zou de maatschap- pU in een gelukkige samenleving veranderd wor den, wanneer het privaat bezit maar werd op geheven en alle bestaande rijkdom gelUkeiyk over de menachen werd verdeeld. Socialisme en communisme hebben deze leer zoo lang gepre dikt, dat ook ontelbare christenen er mede zyn besmet, op de eerste plaats tot hun eigen na deel. Het te zoo jammer, dat van huls uit goed godsdienstige menachen in eigenzinnigheid zich vastbyten op een valsche stelling, hoe langer hoe meer het oor aan den vyand leenen en ten leste heel hun geloof en zaligheld op het spel zetten. Dit te geen overdryvlng. De weg van geloofsafval van ontelbaren is langs deze scheeve helling gegaan: het leven brengt mate- neelen tegenspoed; er komt een verklaarbare menscheiyke opstandigheid op, die zegt: „waar om heeft uw broer, uw neef, uw buurman het zooveel beter dan gy? Oe zyt toch kinderen van één vader, althans van één hemetechen Vader!” Eigenaardig: menschen, die zich blin delings aan honderd geloofspunten onderwer pen. kunnen over dit ééne toch zoo logische en gezonde punt niet heen: God heeft heel de zchepplng. ook den mensch verschillend en In oneindige verscheidenheid geschapen, ook in fortuin. Zoo goed gy uw naaste zyn gezond heid, zyn verstand, zUn vrouw en kinderen niet moogt benyden, evenmin moogt ge hem zyn geld en goed misgunnen Evenmin als de Kerk ooit aan iemand kan toestaan te liegen, te moorden of echtbreuk te plegen, evenmin kan zy goedkeuren, dat de rechten van den mensch op privaat bezit hetzy individueel, hetzy col lectief door een of ander zoogenaamd maat- «chappelyk stelsel worden verkracht. En om dat de Kerk en allen die naar haar richtiynen voorlichting en leiding geven, dit beginsel hand haven. daarom laten duizenden zich verlokken door valsche profeten, die beweren dat er wel een maatachappy is te vormen, waarin alle menachen gelyk zyn en evenveel bezitten. En die valsche theorie wordt de brug, waarover ontelbaren naar het communisme overloopen WU weten wel. dat bet in de practyk zoo «Impel am gaat, als wf) hier neerschrijven Het conflict duurt b|j zulk een overlooper soms ja ren. Met woorden zal zulk een ontevreden chris ten tang volhouden, dat hy geen diefstal of onteigening van andermans goed wil Maar hU redeneert aldus: er zUn zoovele groote kapita len op onrechtvaardige wyae byeen gezameld; er zyn sooveel rijke nletanutters, die groote in komens hebben en daarop parasiteeren. Er moet een macht zyn die hier ingrypt; de pro ductiemiddelen moeten geleidelUk in handen der gemeenschap komen en het teren op Inkomsten zonder arbeid moet verboden worden. Zoo zal er langzaam aan een betere verhouding in het bezit komen. Er te maar weinig nadenken voor noodlg om in te zien, dat het recht op persoonlUk eigen dom in weinig tyds verloren gaat, wanneer door de gemeenschap zou worden uitgemaakt, hoe Iemand zyn fortuin moet besteden. Immers wat la de gemeenschap in de practyk? Een Maateorgaan of een dictatuur, die door een wis selvallige en toevallige meerderheid naar boven wordt gestuwd En zulk een orgaan zal hier oordeelen, dat priesters overbodig zijn, omdat «U niet „werken"/ elders zal men kunstenaars •n geleerden als parasieten beschouwen; de een zal meenen. dat alleen industrie en landbouw als nuttige arbeid lean worden aangewend, een ander zal het vervaardigen van genotmiddelen en het aanmaken van zelfs perverse, godlooze of revolutlonnalre films daaronder betrekken. Men ziet hoe men, door het laten wegvallen van een gezond beginsel, tot de grootste ver warring komt. Plus XI schreef daarom zoo Juist in zyn Quadrageslmo Anno: ..Daarom verkon digen ten onrechte sommigen de stelling, dat eigendomsrecht en de gepaste uitoefening daar van door dezelfde grenzen worden omschreven; en het te nog veel verder bezyden de waarheid, dat door misbruik ot niet gebruiken (van zyn bezit vanzelf het eigendomsrecht vernietigd *ou worden of verloren gaan." Daarna zegt de Paus verder, bedriegen en vergissen zy zich, die hun best doen het individueel karakter van het eigendomsrecht aoodanig te verzwakken, dat zy het practlsch wegnemen. Wie dus chris ten wil zUn en biUven houdt ook vast aan het beginsel van de rechtmatigheid van privaat be zit Wanneer wy nu «enerzijds zoo duldeiyk en Uitvoerig mogeiyk hebben vastgesteld. dat bet eigendomsrecht ongeschonden moet biUven en lat niemand het recht heeft aanspraak te ma ken op het goed van een ander, zelfs niet, vran- neer die ander zyn eigendom misbruikt, dan dient verder de vraag beantwoord te worden: boe dient nu de bezitter zyn geld en goed te besteden? In het algemeen gaven wy de vorige ■zaal de opvatting van de Kerk daaromtrent reeds aan De moeliykheld biyft schreven wy. dat er voor ieder individueel geen maatstaf Is aan te geven. Dit staat voorop: het recht op bezit te alge meen. Is een natuurrecht; de plicht om ■tjn overvloed te geven aan anderen is per- ■ooniyk; een teder behoort, voorgelicht door en de vermaningen der Kerk. ▼oor eigen geweten uit te maken, hoeveel hy ▼an zyn bezit aan andoren moet afstaan WU zeggen: moet afslaan Het is n.l niet de vraag óf wy wel moeten geven; dit te een voudig plicht; de vraag te alleen: boeveaL De Er ligt kans, naar -De Telegraaf" weet mee te deelen. een plan ter visie van de hooge auto riteiten in den lande, dat alle kans heeft, uit gevoerd te zuilen worden. Dat plan is met een grooten naam te noe men: „Drooglegging van de Waddenzee tus- schen de Groninger kust en de eilanden Schier monnikoog en Rottumeroog Het plan te in groote trekken bekend. Beteugeling van de verschillende stroomsnel heden in de geulen van de Waddenzee door het aanleggen van dyken ter bevordering van de sllb-afaettlng Dyken. die misschien zullen too- pen van de kust naar de twee eilanden: het Friesche Schiermonnikoog en bet Groningse!» Rottum En dan tusschen die dyken een sy steem van landwinning als gebrulkelyk la aan de Sleeswyk-Hotetelr^che Noordzeekusten Bekend te ook. dat men er in Den Haag veel voor gevoelt Minister Kalff heeft enkele weken geleden persoonlUk den toestand ter plaatse In oogenschouw genomen. Het plan gaat natuur- lyk den Groninger landbouw, vertegenwoordigd door de Groninger MaatschappU van Land bouw, byzonder ter harte. (talen, anders verliest men zyn crediet; betas ting ontduiken te gevaariyk: echter het aan giftebiljet grijnst de strafrechter. De liefdadig heid echter kan men op dese wereld straffeloos ontloopen! En toch, wie zyn budget vaststelt, zonder daarop een zeer behooriyken post voor den noodlydenden mensch uit te trekken, be driegt zich self en zal eenmaal een Rechter tegenover zich vinden, wiens gestrengheid on- verbiddeiyk te. omdat HU de rechtvaardigheid zelf is. En op géén punt beeft Christus zich duideiyker uitgesproken dan juist ten opzichte van de aalmoes. Juist in dezen tyd. nu er geen twUfel meer te of er wordt rondom ons heen heel veel ge brek geleden, juist nü spreekt de plicht om te geven, om mee te deelen van hetgeen wy over hebben, allerdringendst, t Is gewetensplicht I En al wordt er dan noch In het Evangelie, noch in den catechismus aangegeven, welk per centage van ons Inkomen wU moeten weg schenken: er staat geschreven, dat we moeten geven van wat wU over hebben en dat wU ge- makkeiyk, dat te zonder morren, met royale hand en biymoedig, moeten geven. Hebben wy niets over? Tel eens op, hoeveel wy per dag ultgrven voor luxe, dat is, voor alles, wat niet strikt noodlg is voor ons levens onderhoud en voor onze passende verschUnlng naar bulten. Al wat wy aan genotmiddelen, aan vermaak, aan ontspanning besteden hebben wy over, weinu, net is dure plicnt om een ruim deel daarvan aan den arme te schenken. Oe- beurde dit. wat aou er minder ellende geleden borden; wat zou de maatachappU er. ondanks alle malaise, nog veel beter uitzien. Laten wy daarover, dat is over onzen plicht tot geven eens nadenken en nog liever daar naar handelen. Wanneer we er een beweging van konden maken, zouden we de crisis voor een aanmerkeiyk deel hebben opgelost. LIBRA vorige maal trokken «ry reeds aan de hand van Paus Leo’s uitspraak deze grens: zie eerst wat gy zelf en de uwen, wat dus het gezin noo dlg heeft om passend te leven. En dan zegt 8t. Lucas: „Hetgeen over te, geeft bet als aal moes.” Op het eerste oog zal menigeen geneigd zyn te zeggen: wanneer dit waar te, zijn er maar weinig vermogenden, die hun plicht doen. Men zy met deze conclusie echter voorzichtig. Im mers, het te niet gemakkeiyk te zeggen, althans by de meesten niet, wat over te. Wanneer Ieder een het recht en zelfs den plicht heeft om al lereerst voor de zijnen, dus ook voor de toe komst van zyn gezin te zorgen. dan te voor een derde niet zoo Ijcht uit te maken, hoeveel hier voor op zy moet worden gelegd. Het kan zyn dat iemand te dien opzichte te voorzichtig te en te veel voor de toekomst zorgt; dan te hier geen sprake van schuld doch alleen van over dreven bezorgdheid. Men wachte zich dus wel heel byzonder voor een lichtvaardig oordeel In dtt opzicht. Een ander punt, waaromtrent veel gezondigd wordt, is de overdreven schatting van wat als een „passende levenswyze" moet worden be schouwd. „Beveel aan de ryken dezer wereld gemakkeiyk te geven en mede te deelen" schreef St. Paulus. En St. Thomas heeft ons geleerd, dat onze plicht van naastenliefde ten opzichte van de aalmoes eerst begint by het geen er overschiet, wanneer wy de uitgaven voor den ons passenden staat en stand hebben bepaald. Zeer velen denken hierover wel niet na, maar practlsch beredeneeren zy de zaak toch zóó, dat er voor den behoeftlgen mede- menach weinig of niets overschiet. Het leven boven zyn stand is een oude kwaal waaraan aeker ons geslacht nog niet ontgroeid is. IntegendeelI De meesten zyn geneigd om hun zoogenaamden stand reeds vóór het berei ken van het daarvoor benoodigde Inkomen hoog op te voeren; ja, bet komt dagelyks voor, dat men schulden maakt om wat men meent „z'n stand op te houden." Leven naar z’n stand wordt meestal zóó op gevat, dat men boven anderen wil uitsteken, terwyi het biet anders «ril zeggen, dan zich ge dragen en inrichten naar den gemiddelden staat van degenen, met wie men uit den aard zyner maatschappelyke positie moet verkee- ren. Dat opschroeven van de standseiseben heeft al heel wat ellende veroorzaakt en doet dit nog dagelyks. Voor heden bekyken wy er alleen dezen kant van: hoeveel doen zy. die boven hun stand leven, aan de armen te kort? Dit is zeker niet weinig! Er te niet veel scherpzinnig heid voor noodlg om te ontwaren, dat menschen die zomers honderden guldens voor buitentand- sche reizen over hebben, die geregeld schouw burgen. bioscopen, feestavonden bezoeken, met al de kosten ook voot extra kleedtfig daarsdh verbonden; menschen die partijen en .avond jes’’ geven, dat juist zy In de voorste ry staan van de mopperaars over „die eeuwige Hef- dadigheldspreeken in de kerk", over dat „on- ophoudeiyk gebedel aan de deur" over dien vloed van aanvragen van liefdadige instellingen enz. BU hen behoeft men nooit iets te vragen: zy „doen al zoo veel”; zy durven de Uveraars en yveraarsters voor de armen de deur voor den neus dicht gooien; zy schamen zich niet een cent of een dubbeltje op een open schaal te werpen, zelfs als het gaat om hulp voor ge- loofsgeneoten, die honger lyden. Volgens den staat, waarnaar zy leven, zouden zy zeker bet honderdvoudige móeten geven; maar juist die opgeschroefde stand maakt, dat zy altyd te kort komen, wanneer het om de liefdadigheid gaat. Ziedaar een ernstige misrekening van zeer velen. ZUn schulden moet men tenslotte be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5