ONS BLAD DE BEHOUDEN OP SCHIPHOL GELAND „UIVER” i I Het nieuws van heden Door ruim 80.000 toeschouwers enthousiast* verwelkomd li I en K.R.O. DE BAROMETER i D Indrukwekkende oogenblikken Uiverbemanning gemeentebestuur van Amsterdam met de zilveren medaille der gemeente begiftigd „Uiver”-bemanning en de heer Plesman door het s DONDERDAG 22 NOVEMBER 1934 VEREEN1GDE KATHOLIEKE PERS 4220 minuter Kalff de rede van Het weerzien In afwachting „Daar ia ie!” 3 DIT NUMMER BESTAAT UIT VEERTIEN BLADZIJDEN Snert-eten op Schiphol. Door het departement van Defensie waren op Schiphol leaerkenkena aeinstaUeerd, waar de wachtenden een warm haoie konden bekomen JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR BRILLEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER ADVERTENTIEPRIJZEN: Per lossen regel 20 a, ingez. med. 40 c p. regel; idem op pag. één 55 a p. regel Bij contract sterk De bemanning na aankomst luisterend naar verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek. Telefoonnummer 4330 Honderden genoodigden By den Amstelveenscheweg De politiemaatregelen l Snert Vliegles voor allen i NOORD-HOLLANDSCB DAGBLAD MMHHIHIHIU«WHMIIIIHmHimUlltMHIIHHIIIIIIIHUIUIIIIIIIIIIIIIII|||||||lilHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII|IHIIIIIIIimilll(llllllinilllllHlllllimUlllllllllinilllin Wordt Ar. Rintelen ia veiligheid gesteld? Amerikaansche vliegtuigmotoren voor Moskou. VQf dooden btf een instorting in een Belgische Mk Prinses Juliana te Londen. Prof. dr. W. de Bitter te Leiden overleden. O O te de Is Leiden gepasseerd. opmerkelijk K! De Gran-Chaco-oorlog. Bolivia vraagt den Vol kenbond een bedenktijd van 25 i 38 dagen. De heer Plesman benoemd tot Bidder van den Nederiandschen Leeuw. Stand op Donderdag 18 uar fa.: HU Vorige stand: TIU naar aan. Kabinet-Thonis beiedigd. Draconische besut nigingen verwacht. Wetsontwerp tot nieuwe wette^jke regeling van het binnenvaartrecht. Athene bestelt 250 militaire vliegtuigen. Zep pelin naar Mandsjoekwo? De Tweede Kamer heeft Woensdag de begroe ting van Economische Zaken besproken. Begrafenis der slachtoffers van het familie drama te Den Haag. Bpoorwegwagon ontspoord bij het Centraal-Sta tion te Amsterdam. auto’s chocoladerepen zijn d> raad om de Uivergangers op Dreigend conflict bjj de N.V. Textielfabriek H. van Puyenbroek te Goirle opgelost. Geestdriftige intocht der „Uiver"-bemanning hl de hoofdstad. -looplge voor- it te houden. minuut wordt de spanning Procter. Op de tri bunes en op het eere-tarras verheffen velen zich van hun plaatsen en dit voorbeeld wordt door allen, die gezeten zijn, gevolgd als de sirene begint te loeien, ten teeken dat de „Ulver” in zicht is. Intusschen heeft zich van de duizendkoppige menigte de talrijke autoriteiten niet uitge zonderd een nerveuze spanning meester ge maakt. Uit de door den omroeper op gezette tijden verstrekte mededeelingen Is gebleken, dat de „Ulver” met de laatste etappe Parijs Amsterdam uitnemend weg weetl Een deining gaat door" de massa, als bekend wordt dat het vliegtuig zich boven Nederlands^ gebied be vindt en met groote snelheid naar Schiphol koers set. VadefyiUd tikt met volmaakte on bewogenheid de tnmuten weg en na iedere In afwijking van het gepubliceerde program ma zal de K. R. O. op Zaterdagmiddag van 4 5 uur een uitzending verzorgen uit den Dieren tuin te 's Gravenhage. Parmentier en zijn mannen zullen daar ge huldigd worden door Minister Marchant, door den heer Verbeek, Voorzitter van de Kamer van Koophandel en anderen. Zondag'avond, 25 November om 8.15 uur komt In overleg met de K. L. M. de Uiverbemanning voor de K. R. O.-microfoon, geïnterviewd door A. Viruly. Naar verluidt zal de gemeente Hil versum deze gelegenheid gebruiken om de be manning te huldigen. Maar ook mevrouw Parmentier, mevrouw Moll, mevrouw Prins en mejuffrouw Geudeker. de verloofde van Van Bruggen, zijn op het appèl en voor hun begroeting past slechts een eer biedig zwijgen. ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 43 zij het feit, dat velen reeds vroeg op pad waren gegaan om de spitsuren te missen. Zoo koe al het verkeer vlot verwerkt worden, zelfs het pontje dat naast de pontonbrug het monopo lie voor voetgangers behield, leverde geen over wegende moeilijkheden. Na 10 uur komt de groote stroom van het publiek los. een stroom, die afgedamd en orde lijk langs tevoren bepaalde wegen en paden. Schiphol bereikt. Langs de randen van het kijkfront, vooal op de staantrlbunes, groeit het publiek tot vele duizenden aan. De laatste nevelen zijn opgetrokken en het winterzonnetje zet alles In feestelijken gloed. Uit de luidspre kers klinkt vrooljjke dansmuziek Het vlaggedoek golft in den wind. Alle menschen zijn mild gestemd, de sfeer op Schiphol Is Ideaal. De zittribunes vullen zich minder vlot. Padvinders en zeeverkenners verkoopen programma's en Insignes aan de vroege gasten, die huiverig weggedoken in hun mantels en plaids, wachten op de komende dingen. Meer drukte is er op de groote betonvlakte achter de tribunes, waar het publiek de aankomst en het vertrek van de lijntoestellen van nabij kan gadeslaan. En op hetzelfde oogenblik klinkt uit honderden keelen de kreet: „Daar is ie!** En waarlijk: daar komt de trotsche vogel pijlsnel aanschieten. guren uit kringen van lucht- en scheepvaart, van handel en bankwezen, loopt in de honder den. Voor de ontvangst Is het douanelokaal in gericht. Voor het overige deel Is het restaurant met het voorterras, dat een speciale uitbrei ding heeft ondergaan, alsmede het dakterras, gereserveerd en tenslotte nog de uithoek van tribune A. Ook de hal van het stationsgebouw is bij het restaurant getrokken. In de groote vliegtulgloods is de consumptie- gelegenheid ingericht voor het publiek der zit tribunes. Schier eindeloos rijen er zich de tafels en stoeltjes en op de geïmproviseerde buffetten dampen alweer de monsterachtige ketels, wach ten bekers en glazen op de grage monden. Achter de tribunes vindt het luchtverkeer van de haven rustig voortgang. Weerberichten ko men binnen, ze Interesseerea ons bijzonder voor de laatste Uiver-route. 'Parijs blijkt vrU van mist, Brussel en Antwerpen zijn potdicht, Rotterdam en Schiphol opklarend. Het Lon- densche vliegtuig vertrekt, Berlijn wordt door mistberichten nog eenlgen tijd opgehouden. Het bedrijvig ronken en roffelen der motoren vormt een merkwaardiger achtergrond van de groeiende drukte en bedrijvigheid in en rond *t stationsgebouw. Wanneer wij omstreeks 8 uur in den morgen door de nog ochtendstllie straten van Amster dam en langs de buitenwegen naar Schiphol rijden, is van de groote belangstelling, die wordt verwacht, nog weinig te bespeuren. Enkele jeugdige fietsers, een paar lachende gezichten achter de ruiten van bevlagde ge- meentebussen, zijn blijkbaar de eerste Uivar- gangers. Een goudgele zonneschijf drijft als een be lofte In de nevelige morgenlucht, die hier en daar reeds veegjes bauw vertoont. Er staat een wakker briesje en het laat zich aanzien, dat regen noch mist den Uiverdag afbreuk zullen doen. In het feestelijk gepavoiseerde stationsge bouw fungeert de Kon. Nederlandsche vereenl- glng voor Luchtvaart als gastvrouw. Het aan tal genoodigden: regeerlngspersonen. hooge militairs en civiele autoriteiten, leidende fl- jon gelul, jassen geborgen, gemakkelijk maken en de meege brachte mondvoorraad verwerken. Bij de con- sumptietenten staan de groote ketels snert van de veldkeukenwagens, behaaglijk te dampen. Achter het versche hout der afzettingen zijn op de staantrlbunes vroeg In den morgen al groepjes kijklustlgen bijeen, meest die het zich op vouwstoeltjes, onder gemakkelijk Na 12 uur is het publiek voor het grootste gedeelte op Schiphol bijeen. De zittribunes ver- toonen geen hiaten meer. Langs het front der staantrlbunes staan de menschen tien tot twin tig rijen dik. Men schat het aantal aanwezigen op 80.000. Op de trtbune der genoodigden heb ben de ouders van de vliegers plaats genomen Op het véld is Inmiddels een auto der Poste rijen verschenen, met bovenop een reclamebord met de woorden „De Ulver moet leven van uw post naar Indlë”. Voor aan het bord zweeft een houten Ulver In vogelmodel. Het publiek behoeft zich geen oogenblik te Het publiek, dól van vreugde dat het lang verbelde oogenblik werkelijkheid is gewórden, roert zich geweldig. Het gejuich zwelt tot orkaan als de „Ulver” tot rust komt op ko afstand van het podium, waarop de offlc sprekers van dezen middag bijeen gekomen zijn en bemamflng en passagiers het toestel verlaten. - Het is nu half twee. Dan komt het bericht „De Ulver is de grens gepasseerd.” De spanning, die er zoo even was, begint te stijgen, en zal niet meer verflauwen voor de Douglas op Hollandschen bodem is geland. Weer klinkt veel zwakker nu het geluld van de motoren, als de machine haar neus naar het platform richt en langzaam komt aanrijden. Het wordt overstemd door de da verende kreten der massa. „Parmentier! Par mentier!” klinkt het op tribunes en staan plaatsen. Gezagvoerder Parmentier en de zijnen weten wat hun te doen staat. De „Ulver” taxiet langs het front van het publiek, de glundere gezich ten van de bemanning en van de passagiers. Om 13.58 komt het laatste berichtDe „Ulver” van wie de heeren Gilissen en Dominie gansche vlucht heen en terug hebben meege maakt, zijn duidelijk te zien. Men kan er van op aan dat de oogen van vier dapperen zoeken naar hen, die hun het liefst zijn. En men voelt wat er omgaat in de harten van vier vrouwen en in die van de ouders en verwanten Langs den Amstelveenscheweg, waar wij omstreeks half 11 een kijkje namen, en langs de wegen, die vandaar door den polder Schiphol leidden, rijden de auto's at en Buitengewoon zijn de politiemaatregelen voor dezen dag getroffen. Onder bevel van den wrnd. hoofdcommissaris J. W. Haarman staan in gesloten formatie opgesteld zes Koofdinspec- teurs, zeventien Inspecteurs, zestien brigadiers, drie honderd en twintig agenten te voet, tien Amsterdamsche ruiters, veertig bereden mare chaussees en tachtig man Rfjksveldwacht. Bo vendien heeft de heer Haarman de beschik king over honderd man KL.M -personeel. Op de toegangswegen naar Schiphol is ge- requireerd een macht van honderd man rjjks- veldwacht, honderd man bereden marechaus- see's en twee honderd man polltletroepen. Het oprukken der politieformatie in de donkere en groen-grijze uniform levert een opmerkelijk schouwspel. t In de consumptletenten, vindt de snert grif afzet. Tientallen ketels, elk met 180 L. dik groen vocht, lozen hun dampenden inhoud in carton- nen bekers, die bij honderd- en duldendtallen overgaan in begeerig grijpende handen. In de groote vllegloods heeft de Amsterdam sche politie, broederlijk vereenigd met de Koninklijke Marechaussees een waar snert- festtfn aangericht. Overal ziet men de hand havers der orde slurpend met verhitte kaken, terwijl de wasem glinsterend condenseert op de ruige kolbakken. Het ruikt er weldadig en de binnenkomenden snuiven den plttlgen geur uit de borrelende ketels als hongerige paarden qen ruif versch hooi. Niet minder dan 15.000 belegde broodjes, 7.000 bananen, drie vracht- Om 14.1 7 precies is de „Uivar” voor het podium gekomen. Dan komen de beide dochtertjes van Parmen tier en de echtgenooten van de an dere bemanningleden naar het vlieg tuig, evenals minister Coljjn, om de bemanning te verwelkomen. Het Missie-Jubileumfonds in een permanent fonds omgezet. BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Telefoon Administratie 4330, Redactie ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal voor Alkmaar f 2.— Voor buiten Alkmaar- .1 f 2.85 Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de N1V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem Het viermanschap, vier ridders in de Orde van Oranje Nassau, die de „Uiver” op zulk een schitterende wijze over drie werelddeelen naar het einddoel hebben gebracht, is zichtbaar on der den indruk van de ontvangst, die het be reid wordt. Het Wilhelmus klinkt en duizenden zingen ons volkslied mede. Het zijn momenten van groote ontroering. Dan treedt de directeur der K.L.M., de heer Plesman. vergezeld van den heer Thomson, chef dezer maatschappij op Schiphol, op hen toe en drukt hun met warmte de hand. Schiphol maakt zich gereed de „Ulver" te ontvangen. De autoriteiten, onder hen de drie ministers, gaan naar het podium, daarbij staat de militaire kapel opgesteld, evenals de Post- fanfare en een afdeellng politie. Door de luid sprekers klinken aanwijzingen voor het publiek: Het is gevaarlijk de afsluiting te verbreken, wanneer de „Ulver” er is. Om 13.43 komt het bericht: De „Uiver" is Rotterdam gepasseerd en met applaus van de tribunes wordt het ontvan gen. Nu nog een kwartier. Het „welkom aan de Ulver” van J. Röntgen, dat straks door de schoolkinderen op het Museumplein gezongen zal worden, wordt thans reeds vöor het publiek op Schiphol ten gehoore gebracht. De P.H.O.T.O. stijgt op om de „Ulver” In de lucht te „nemen”. Dan volgen de berichten van de Rijksradlo elkaar snel op: Te 13 49 Delft ge passeerd. 13.53 Den Haag voorbij. Drie minuten vóór 2 uur landt een Fransche verkeersmachlne op Schiphol. Aan boord Is de heer Ant. Fokker, die dus nog net op tijd komt voor het grootsche moment. Om 2.04 kwam de „Uiver" boven Schiphol. Een oorverdoovend ge juich stijgt op uit de duizendkoppige menigte. Dan worden de eere- rondjes gevlogen boven de overvolle tribunes. Om 2.08 precies komt de „Uiver" aan den grond en taxied langs de opgetogen menigte, die niet moe wordt de bemanning toe te juichen. Het druk, maai niet overweldigend, dank U uur begon het offlcleele programma --- en van toeh af was Schiphol 'n groot luehtvaart- cabaret. Wie kijken wilde, keek en wie niet keek, amuseerde zich ook wel. Het eerst gingen de instructeurs van de N.t. 8., de heeren De Mul en Postma de lucht in met 't Koolhovenlesvlieg tuig FK 48, om enkele eenvoudige vluchten uit te voeren. Vanaf den selntoren klcnk uit de luidsprekers een stem over het veld, die de verrichtingen verklaarde en vertelde waar de moeilijkheden in zaten. Zoo korf ieder, die zijn oogen en ooren maar openzette. Kosteloos en aanschouwelijk onderricht in het vliegen nemen. Degenen die deze lessen niet ter harte wil den nemen, wandelden achter de tribunes rond en konden zich te goed doen aan den aanblik van de (i rukte op het platform, waartusschen de uniformen van militairen en piloten een aangename afwisseling brachten. Weer anderen bekeken eerbiedig de Fokkers en de Junkers, die zich stonden te zonnen In een herfstweertje, zoo mooi als we dit jaar nog niet beleefd heb ben. Nu eens werd aller aandacht getrokken door een passagiersvliegtuig uit Parijs of Mal mö. dat neerstreek om de halte Schiphol aan te doen, en dan weer door de twee muziekkorp sen van de Posterijen, die met een kranigen marsch het veld kwamen opgemarcheerd. Voorbij Sloten komt er teekening in de si tuatie. Naast het Sloterbrugje over de Ring vaart Is de pontonbrug geslagen en onder het waakzaam oog van enkele militairen passeeren groepjes fietsers het hechte getimmerte, dat veilig en massief rust op de pontons. Langs den weg aan de Ringvaart zijn fiet senstallingen ingericht in concurrentie met de stalling der K.L.M. Ook toegangskaarten kan men langs den weg koopen. Over nieuwe Meer en Ringvaart glijden de eerste bootjes van de passagiersdiensten, voorlooplg nog matig be zet. WIJ passeeren de geïmproviseerde voet gangersbrug aan het eind van het Jaagpad; twee langsover gelegde zolderschuiten met op gangen aan weerskanten. Bij de toegangen tot Schiphol heerscht reeds vroeg groote bedrijvigheid. Militaire vaartui gen liggen er gemeerd naast de pontons van de brug, die hier pas tegen 10 uur wordt ge slagen Pontonniers, een afdeellng Roode Kruis, Burgerwachters staan er in bonte groe pen bijeen. Een ondernemend schipper heeft er zjjn schuit gemeerd, behangen met kleurige reclames voor pluimveevoeder. Venters met Uiverspeldjes wachten er op het publiek. Schiphol ligt In afwachting van het groot sche gebeuren. Vlaggen wapperen van de nog verlaten zittribunes, gericht naar het midden van het platform, waar zich het podium ver heft, omspannen door rood-wtt-blauw en oranjedoek. Zes vlaggen de Nederlandsche, de Engelsche, de Australische, de Amsterdam sche, de K.L.M.-vlag en de vlag van de Kon. Ned. Vereenlging voor Luchtvaart, zijn opge steld op het podium, dat van een stevig hek werk voorzien is. v Aan de zjjde van het stationsgebouw Is een opgang gemaakt, aan den tegenovergestelden een kleine verhooging met tapijten belegd. Een spreekgestoelte en microfoons zijn opgesteld. Dan begeeft zich het gezelschap de heeren Gilissen en Dominie, wien ook een hartelijke begroeting ten deel is gevallen. Incluis naar het podium, waar de ordonnans-officier van H.M. de Koningin, de eerste luitenant Römer, de bemanning In een korte toespraak namen» de Landsvrouwe gelukwenscht met haar behou den thuiskomst. Vervolgens voerden nog het woord Z. Exc. Ir. J. Kalff, minister van Waterstaat, burge meester de Vlugt. Generaal C. J. Snijden, jhr. W. Roéll, commandant van het veldleger. Ir. de Vogel en de heer Wurfbain, namens den raad van beheer van de KLM Hierna klonken over Let veld de tonen van het „Wilt heden nu treden” medegezongen door duizenden. Toen de laatste klanken verstorven waren sprak de commandant fan Je .Uiver’’ een dankwoord, dat wij elders in dit nummer weergeven. DE „UIVER” IS WOENSDAGMIDDAG TE tM UUB OP SCHIPHOL AANGEKOMEN. vervelen: te half één zijn het weer een paar luchtraritelten,.- die de aandacht vragen. De auto-giro, bestuurd door den chef-instructeur der N. L. S., den heer Schmidt Crans gaat de lucht in, geëscoorteerd door een tweetal kleine tweedekkers van de school. Met veel branie doet het zonderlinge vliegtuig zijn verrichtingen, ah wilde het aantoonen, dat het voor zijn gevleu gelde soortgenooten niet onder hoeft te doen. Deze laatste lijken twee zwaluwen, die een flad derende uil achterna ziten. Op een gegeven oogenblik blijft de autogiro stil in de lucht hangen; de twee begeleiders ma ken groote kringen er omheen. Maar dan schiet de autogiro weer vooruit, en In formatie scheren de drie machines weer over de vliegwel. Tegelijkertijd zweeft hoog In de lucht de .Adelaar,” het ranke zweefvliegtuig bestuurd door den heer van Meyenhoff, en gesleept door een kleine Koolhoven. Na eenlgen tijd gekruist te hebben, wordt „de Adelaar" losgegooid, en in sierlijke bochten en lange glijvluchten daalt hij langzaam neer. Dan komt door fle luidspreker het eerste be richt van de Uiéer: „te 12.22 uur te .Parijs op gestegen.” Het bericht gaat van mond tot mond. Wanneer bekend wordt dat de minister van Koloniën, Dr. H. Colijn, gearriveerd is, maakt de Kon. Mil. Kapel een marsch langs de tri bune om hem te huldigen. Te 12.50 gaat de heer Schmidt Crans weer de lucht In, thans met een Tiger Moth, om eenlge stunts uit te voeren. Dan scheert een escadrille van vier jachtvliegtuigen over Schip hol: de deputatie van de Lucht vaar taf deellng Soesterberg, onder commando van den kapi- ten-vlieger van Weerden Poelman. De demon straties worden nu even onderbroken'. De stem van den omroeper kondigt een nieuwe verras sing aan „Louis Davids zal eenlge liedjes ten gehoore brengen." Louis Davids komt ook, maar zijn stem is zoo zwak, dat zijn loflied op K. L. M. slechts op een klein gedeelte van bet terrein verstaan kan worden. Onder uitbundige toejuichingen van tienduizenden is te 2.08 uur de Douglas D.C. 2 „Uiver”, eerste prijswinnaar in de handicap-race Londen——Melbourne, behouden op de moederhaven Schiphol geland. Het toestel was te 12.22 uur uit Parjjs vertrokken. Voor een goed overzicht van de gebeurtenissen op en om Schiphol, laten wy hieronder het verslag vol gen van onze redacteuren, die zich reeds in de vroege ochtenduren naar de Amsterdamsche luchthaven hadden begeven. 'r

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 1