BEHOUDEN IN HET NEST
DE
Neerlands luchtsuprematie
„VIER VAN DE UIVER”
Air France wil het publiek
winnen
Melboume-race-
varia
PERIODE DER PIONIERS
BELANGRIJKE INZENDING
OP DEN SALON
20
15
I
Wat zal de toekomst
brengen
Levensbijzonderheden
Nederland ontbreekt
De Indië-vluchten
Bijna chaotische verscheidenheid
der Fransche vliegtuig
modellen
ets. per
pakje
Samenwerking met de
K.L.M.
Douglas D.C. 2 momenteel een
der populairste vliegtuig
typen ter wereld
Historische anecdoten
=s
miniiiiiHniiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiumiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiitiiiiiiiimiiiiiiim
Verdei
Nederlandsche afdeellng
passagiers ook
Parmentier en echtgenoote
«Douglas*.
Moll en echtgenoote
T
achtig watervliegtuig, de Lloré Olivier 242. uit
gerust met vier motoren.
Goedkoope ruwe olie-
motoren
uit
gerieflijke
Naast Junker zijn o.m. de Helnkelfabrieken
vertegenwoordigd met een uiterst snel gestroom
lijnd sportvliegtulg
Italië beeft vanzelfsprekend het Macchl-water-
viiegtulg geexposeerd waarmede AgeUo dit jaai
net werelddduurrecord bracht op 708 KM 202
Een klein, slank toestel, deze Macctu MC 72.
de romp bijna geheel ingenomen door den 3100
P.K. motor Flat P 8.
Ook de Russen zijn goed vertegenwoordigd.
ZU hebben een uNgebreide afdeellng Ingencht
die aan propagandistische duidelijkheid mets te
middelpunt wordt ge-
waarmede Molokof de
van de „Tsjeljoeskln"
er grauw en haveloos
Tot de meest moderne verlceers-
machines, welke de industrie tot op
heden heeft voortgebracht, behoort
het Amerikaansche product Douglas
D. C. 2. dat onder den naam
„Uiver” met zooveel succes aan de
Melbourne-race deelnam.
is Frankrijk vertegenwoordigd door
ettelijke monsterachtig groote bombardements
vliegtuigen en een reeks race- en sporttoesteller.
ook alweer van allerhande pluimage Verschil
lende van deze lichte vliegtuigjes, die soms den
indruk maken van luxe speelgoed met bun
knusse fauteuils en comfortabele inrichting, zijn
tegen betrekkelijk lage prijzen verkrijgbaar.
Russen is zeer goed verzorgd Men ziet «er om
een gedeeltelijk gemonteerd, electrisch gelascht
toestel en een grooten vliegtuig-motor. product
van een nog jonge industrie, welke pas na den
oorlog de fabrikatie van motoren ter hand nam
Verder zljia er inzendingen uit Engeland
Polen. Tsjecho-SlowakUe en Amerika, waarvan
de laatste uitsluitend motoren.
De ontwikkeling der Nederlandsche commer-
eleele luchtvaart steekt wel zeer gunstig af bij
de voornaamste landen van Europa. Vooral
Engeland is door het resultaat van de Mel
bourne-race wakker geschud. Men voelt den
grooten achterstand van de Engelsche burger
luchtvaart. die het toch aan moet zien, dat de
K. L M. op haar tndië-route jaarlijks een
groot aantal Engelschen naar Britsch-Indlë
vervoert en dat de verbinding van Huil en Li
verpool met het continent wordt onderhouden
door een Nederlandsche Maatschappij.
Vergeleken bij het materiaal van de K. L.
M zijn de ongetwijfeld comfortabel ingerichte
machines van de Imperial Airways tenslotte
niet veel meer dan vliegende slakken.
Hetzelfde geldt voor de Fransche luchtdlen-
■ten De doorgaans slecht bezette Farmans in
tegenstelling met de volgeboekte K. L M -
machines op de route ParijsAmstefdam
spreken in dit opzicht een duidelijke taai De
grootsche reorgamsatie-plannen der „Air Fran
ce” zijn waarlijk geen overbodige luxe!
Het Douglas-constructle-systeem is gebaseerd
op het gebruik van duraluminium en met van
hoogvaste staalsoorten De ontwikkelingskosten
die dit systeem heeft verslonden, vooi bet hui
dige stadium van perfectie werd bereikt loopen
in de miilioenen De ontwikkelingskosten om
vatten alle wetenschappelijke onderzoekingen
van den beginne al. de veie windtunnelproeven
het jarenlang matenaal-onderzoek, uitvindingen
op het gebied van de behandeling der metalen
enz enz
Bovendien is de ervaring in Amerika met ge
heel metalen vliegtuigen in een reeks van jaren
en over miilioenen gevlogen kilometers opge
daan. geheel in de twee-motor!ge Douglas ver
werkt.
In onze fel bewogen dagen voltrekt zich het
groeiproces van het luchtverkeer met verbijste
rende snelheid Deskundigen zijn bet er over
eens. dat wat tot dusver bereikt Is. nog maar
een oegin mag beeten. een aanwijzing waar
heen zich het vliegwezen in de nabije en verre
toekomst zal bewegen. De behoefte aan een
steeds volmaakter en intensiever luchtverkeer
is aanwezig De Industrie beeft tot taak aan
deze behoefte tegemoet te komen.
Het tempo, waarin zich de ontwikkeling van
het vliegtuig beweegt, is snel Rusteloos wordt
gewerkt aan de verbetering van bet type, de
vergrooting der snelheid, de verhooging van bet
comfort.
Fokker heeft de bouw, en verkoopslicentie
voor de tweemotorige Douglas verworven voor
geheel Europa, uitgezonderd Rusland.
Binnenkort sullen zeven Douglas-machlnes
uit Amerika over zee naar Cherbourg worden
gebracht en vandaar door Nederlandsche pilo
ten naar Schiphol gevlogen.
Hiervan zijn vier machines bestemd voor de
Swiss Air. de Zwitsersche Luchtvaartmaat
schappij. twee voor Italiè en Mn voor Spanje
Geleidelijk zal Fokker dan overgaan tot den
bouw van deze geheel metalen machines wat
intusschen niet beteekent. dat Fokker den bouw
van vliegtuigen volgens zijn eigen constructie
zal stopzetten.
Bii de jongste luchtvaartsuccea-
sen van onze Nederlandsche piloten
is meer dan eens herinnerd aan de
glorierijke dagen van de Ruyter en
Tromp. Inderdaad is er merkwaar
dig veel overeenkomst tusschen onze
positie ter zee in de zeventiende
eeuw en de rol van Nederland op
heden in het wereldluchtruim.
Na Frankrijk is Duitschland wel de voor
naamste Inzender Het trekt vooral de aandacht
met de Junker 52. een machtig watervliegtuig
met drie ruw ohe-motoren Het gebruik van ruwe
olie beteekent een belangrijke besparing BU een
kruissnelheid van 250 KM verbruikt dit toe
stel vliegend op benzine-motoren ongeveer 320
KG brandstof, met ruwe ollemotoren slechts
200 K.G De kosten hiervan bedragen resp 144
en.... 2150 Mark per uur! Een aantal Duitacbe
verkeerstoestellen is dan ook reeds van ruwe
ollemotoren voorzien.
Het Douglas-ontwerp vertegenwoordigt het
allermodernste, zoowel wat de aërodynamische
vorm als de constructie zelf betreft. Het paart
ongeëvenaat^je prestaties aan gemakkeljjk on
derhoud en Is voorzien van het allernieuwste
op gebied van uitrusting en comfort.
wenschen overlaat Het
vonnd door net toestel
39 schipbreukelingen
redde De machine ziet
uit te midden van bet glanzende extra-verzorg
de tentoonstellingsmateriaal In het toestel
is nauwelijks plaats voor meer dan Mn man
Molokol borg de schipbreukelingen die tHj in
enkele herhaalde vluchten meevoerde in den
staart en in de postzakken met touwen onder de
vleugels bevestigd Verder is er de maquette op
natuurlljke grootte van den gondel van den Rus-
uschen stratosleerbalion Eén bkk in het inwen
dige is genoeg om den moed te kunnen waar-
deeren van hen. die in deze nauwe ruimte uren
en dagen zich op onbekende duizelingwekken
de hoogte durven wagen Eindelijk is er een
model van het fabelachtige reuzenvliegtulg. de
.Maxim Gorki*' welke den titel .vliegend hotel'
nu eens zonder overdrijving verdient Ook de
wetenschappelijke expenmenteele inzending der
Men kan zich afvragen hoe lang
deze Nederlandsche luchtsuprema
tie duren zal. Ook hier herhaalt zich
de historie: evenmin als het over
wicht van Nederland als zeemogend
heid bestendig kon zijn, zal Neder
land zjjn uitzonderlijke positie in de
lucht kunnen handhaven. Maar toch
zal het pionierswerk, in deze jaren
verrichL van groote beteekenis
blijven voor de toekomstige ontwik-
wikkeling van onze luchtvaart.
lederen Donderdagochtend uit Amsterdam
en eiken Woensdag uit Batavia vertrekken
en gerieflijke KLM-vliegtuigen
De Nederlandsche afdeellng beperkt zich
dientengevolge tot een inzending van de depar
tementen van Waterstaat en Defensie lucht
fotografie en de apparaten voor het in kaart
brengen van luchtfoto's en uit de commer-
cleele deelneming van de N V. voorh B Bosman
uil Rotterdam met een nieuw model ultlaat-
ouizen van roestvrij staal.
BH ons bezoek aan de luchtvaarttentoonstel-
Ung beeft de beer Réne Bnand. de secretaris
generaal van de .Air France’’ nog in net bij
zonder gewezen op de ideale samenwerking tus
schen zjjn maatschappij en de KLM Door
samenwerking alleen kan het luchtverkeer tol
ontwikkeling worden gebracht Op het voorbeeld
van Nederland hoopt men ook in Frankrijk bet
groote publiek met de eigen luchtvaart ver
trouwd te maken.
De gezagvoerder van de „Dlver”. KOEN
DIRK PARMENTIER. werd in 1904 te Amster
dam geboren Na zijn vllegeropletdlng te Soes-
lerberg trad hU in dienst van de K. L. M waar
hij thans geregeld vliegt op de Holland—Indlë-
Hjn Met Aler verwierf hij In Engeland als eer
ste Nederlandsche piloten het navigator-diplo
ma In Amerika bestudeerde hij speciaal het
nachtvllegen Ook voor den aankoop van de
.Diver” ging Parmen tier naar Amerika, om de
machine mee te nemen HU vloog met de ma
chine van Los Angeles naar New-York en
bracht haar per schip naar Nederland.
JAN MOLL, eerste officier op de „Ulver"
werd in 1900 te Soerabaya geboren Hij diende
bil de Ned.-Indische luchtmacht en ging later
over naar de K N I. L. M.. waar hü groote
routine verwierf In het vliegen over den Archi
pel Hij nam deel aan de ploniersvlucht in 1931
BataviaMelbourne met de Fokker VII (Abel
Tasman) Thans Is hij sedert jaren in dienst
bij de K. L M en vliegt op de tndië-route.
De mecanicien BOUWE PRINS werd in 1901
te Den Helder geboren, trad als vliegtulgmaker
in dienst bU de Marineluchtvaart -en ging tn
1931 over naar de K L. M. Tot dusver maakte
hij acht Indië-relzen.
CORNELI8 VAN BRUGGE marconist, werd
geboren tn 1903 en trad in 1926 in dienst van
Radio-Holland Vjjf Jaar lang reisde hjj aan
boord van de koopvaardijvloot. Eind 1931 kwam
hij in dienst bjj de K. L M.. waarvoor hij tot
op heden 10 maal naar Indië reisde.
de snelle
welke uitstekend geschikt zjjn voor passagiers
vervoer Dit vervoer is mogelijk over de ge-
heele luchtlljn Amsterdam Batavia en op de
tusschengelegen trajecten; alleen tusschen
twee plaatsen, die beide in Britsch-Indlë Bir
ma inbegrepen) of Egypte gelegen zijn, is dit
nog niet aan de K.L.M. toegestaan, terwijl
ook lokaal vervoer op de trajecten Marseille-
Rome v.v en Rome—Athene v.v verboden Is
In de zeer ruime en goed geventileerde kajuit
die in de tropen door den vleugel beschermd
wordt tegen directe zon bestraling en In de
koude streken doeltreffend verwarmd kan wor
den heeft tedere passagier zijn eigen leun
stoel. die desgewenscht tn een gemakkeljjken
ruststoel veranderd kan worden Rooken Is niet
toegestaan In het vliegtuig bevindt zich een
tolletlnrlchting. Aan het einde van leder dag-
traject worden de passagiers tn uitstekende
hotels ondergebracht In het vliegtuig is jen
provisie-ka»t. waarin de noodige warme en
koele d.-—.ken. vruchten en andere eetwaren
worden meegevoerd om den
tijdens de vlucht iets te kunnen aanbieden
Op enkele trajecten wordt ook de lunch aan
boord gebruikt.
De bemanning van de vliegtuigen bestaat
uit twee bestuurders, een boordwerktuigkundige
hofmeester en een radlotelegraflst. die voort
durend verbinding heeft ®et de stations on
derweg. weerberichten ontvangt enz.
lederen dag wordt de vlucht één of twee
keer onderbroken voor het bijvullen van ben
zine. Veelal bestaat nog gelegenheid aan het
einde van het dagtraject een tochtje te maken
door steden als Rome. Athene. Cairo. Bagdad.
Jodhpur. Calcutta. Bangkok. Medan Op deze
wijze vergt bet afleggen per vliegtuig van veils
de grootste afstanden volstrekt geen bijzondere
inspanning en zóó In 9 dagen over 13 verschil
lende landen naar Indië te reizen, behoort
stellig tot de schoonste ervaringen, die men
als toerist doch ook als gehaast zakenman,
kan beleven.
In het eerste artikel naar aanleiding van ons
bezoek aan den .Salon International de l'Aéro-
nautlque” de 14e internationale lucht vaarteen-
toonstelllng in t Grand Palais te Parijs, schre
ven wü over de reorganisatieplannen van de
-Air France”.
Het voornaamste doel van deze tentoonstel
ling is om naast een demonstratie van de Fran
sche prestaties op luchtvaartgebied de belang
stelling te wekken van het groote publiek.
De stand op de expositie, welke dientengevolge
de meeste aandacht trekt. Is ingencht door de
.Jr F-ance. Op suggestieve wijze met reusach-
tige wandkaarten demonstreert zij haar oetee-
xenls. dagelijks leggen naar vliegtuigen een af
stand at van 40.000 K.M. gelijk aan den omtrek
der aarde. Verder exposeert ijj dj modellen van
vliegtuigen, welke de laatste jaren in gebruik
werden gesteld ol binneiiKor aan ne1 maler.a
zullen worden toegevoegd. Opmerkelijk is daar-
4' de groote verscheidenheid v i typen, welkt
de /Tansche Industrie voortbrengt land- zoowei
als watervliegtuigen Wjj noemen de Breguet
Saigon, een reusachtig watervliegtuig met 3
motoren tusschen de vleugels, welke 18 passa
giers vervoert De Blériot, eveneens met drie mo
toren. waarvan één met achterwaarts geplaat
ste propeller Ook de Coudron heeft propellers
vóór en achter de vleugels.
Naast deze modellen Is geëxposeerd het reus-
Met dit schitterend geoutilleerd vliegtuig zijn
thans .de vier van de Ulver” behouden in het
nest weergekeerd, begroet door de laaiende
geestdrift van heel de natie. Een oogenbllk
gaan dan toch de herinneringen terug aan de
pioniers van onze vaderlandsche luchtvaart. Wjj
denken aan een KUller. die in 1910 als eerste
Nederlander zjjn vliegbrevet haalde, aan man
nen als van Bussel, van Maasdijk. Fokker. Hil
gers. de eerste Nederlander, die boven vader-
landschen bodem vloog. Henri Wijnmalen. Ma-
rinus van Hul Bakker en Konlng
Ruim tien Jaar later vloog de HNA CC met
Van Weerden Poelman, van der Hoop en van
den Broeke voor de eerste maal naar Indië.
Het was November 1924 Drie jaar later
maakten luitenant Koppen, Frljns en Elleman
met de „Postduif” (H—NAEA) Mn vlucht naar
Indië. die 76 vlieguren tb beslag nam. In Juli
1927 vlogen Scholte. Geysendorffer en Weber
met van Lear Black heen en terug het traject
Amsterdam—Batavia Hun tijd was 86 vlieg
uren. Na hen kwamen Dulmelaar. Frljns en
Bruynestein. die in December 1928 een Kerst-
vlucht. maakten naar Indië.
Nog versch ligt in het geheugen de vlucht
van de ..Pelikaan” met Smirnoff. Boer. Beu-
kering en Grasveld, die op het traject Amster
dam—Batavia voor de eerste maal ook 's nachts
doorvlogen en den afstand aflegden tn 4 dagen
en 4 uren Terzelfder tijd viel de eerste vlucht
van de ..PostJager” met lult Asjes. Geysen
dorffer en Van 8traaien, die ondanks veel pech
op de heenreis naar Indië. de terugreis in re
cordtijd aflegden. Ai deze glorie is verbleekt bij
het nieuwe record dat Parmentier Moll, van
Bruggen en Prins vestigden tijdens de Mel-
bourne-race: LondenBatavia in 3 dagen en
4 uur!
De tijd gaat verder en de tijd vliegt Spoe
dig wellicht zal ook het Uiver-record weer ge
broken zijn, zullen nieuwe verrichtingen en
andere namen de belangstelling vragen, onze
geestdrift hebben. Hoe zal bet zijn over weer
tien jaar?
Deze foto, welke een beknopt historisch overzicht geeft van de groote triomfen van onze nationale luchtvaart, toont op de
bovenste rij een aantal pioniers uit de eerste laren (omstreeks 1910v.l.n.r ir O- P Kuiler, den eersten Nederlander die het
vliegbrevet haalde, van Bussel, tan Maasdijk. A. Fokker, onzen tateren vliegtuigbouwerHilgers, den eersten Nederlander, die
boven vaderlandse hen bodem vloog Henri Wijnmalen, bekend om zijn vlucht ParijsBrussel, Marinus van Meel, Bakker
en Konlng.
Op de 2e rij rechts de H-NACC met Van Weerden Poelman (links). Van der Hoop (midden) en Van den Broeke. die einde
1924 de eerste vlucht naar Indië volbrachten. Links van deze machine Lt. Koppen (midden). Frljns (rechts) en Elleman,
die met de H-NAEA (Postduif genaamd) in October 1927 in 76 vlieguren naar Indië vlogen
Op de 3e rij rechts Van Lear Black (2e van links). Scholte (links). Geijsendorffer en Weber, die in Juli 1927 de eerste
retourvlucht naar Indië maakten, en het traject Amsterdam—Batavia aflegden in 86 vlieguren Op dezelfde rij links
Duimelaar (rechts). Frjfns (midden) en Bruynestein. die December 1928 een Kerstvlucht maakten naar Indië
Op de 4e rjf de Pelikaan met Smirnof (midden). Soer (rechts). Beukering en Grosfeld (onder), wier prestaties ons allen nog
versch in het geheugen liggen: op het traject AmsterdamBatavia werd voor de eerste maal 's nachts doorgevlogende
afstand werd afgelegd tn 4 dagen en 4 uren Op dezelfde rij de Postjager met Lt. Asjes (links). Geijsendorffer (midden)
en Van Straaten. die ondanks veel pech op de heenreis naar Indië de thuisreis m recordtijd ajlegden Ten slotte geheel
beneden de Ulver met v.l.nj. Van Bruggen. Moll Parmentier en Prins die wederom een record vestigden, door den afsèjfAd
LondenBatavia af te leggen in 2 dagen en 4 uur.
Voorts ziet men in het midden bovenaan Anthony Fokker, onzen wereldberoemden vliegtuigbouwer Daaronder de energieke
oprichter en directeur van onze onvolprezen K L.M. de heer Plesman. zooals velen hem niet kennen. nJ. ten tijde van de
oprichting dezer Mij. met het eerste K.L M -passagiersvliegtuig tn 1919, en ten slotte de heer Plesman, zooals men hem
tegenwoordig kent
Men ontkomt niet aan den in
druk dat de Fransche vliegtuig
industrie nog zoekende is naar het
juiste type, waarbij men vooral heil
schijnt te zien in pompeuse model
len. Pas in de practljk zal blijken
in hoeverre deze constructies waar
de hebben.
Een teleurstelling voor den Ne-
derlandschen bezoeker is 't ontbre
ken van de Nederlandsche vlieg-
tuig-industrie op deze belangrijke
tentoonstelling en dat. terwijl ons
land juist thans, na de voor ons zoo
succesvolle deelname van de
„Uiver" aan de Melbourne-race. in
het middelpunt der belangstelling
staat en ook in Frankrijk de bewon
dering voor de Nederlandsche lucht
vaart-prestaties groot is. Fokker
noch Koolhoven hebben materiaal
naaa Parijs gezonden.
hij den morgen van den start van de Mel-
boume-race. nadat alle deelnemers vertrok
ken warenjiog even Mn kort onderhoud bad
met den achterblijver, den lerschen kolonel
Fitzmaurice. Fitzmaunce was boos op de wed-
strjjd-commissle. die hem. volgens zjjn mea
ning. te laat van de race-bepallngen op de
hoogte zou hebben gebracht. Zijn Bellanca
noemde hij een goede machine, die in staat
mocht worden geacht groote dingen te kunnen
verrichten „Dat zullen wij In de komende da
gen bewijzen The proof of the pudding is in
the eating", voegde de Ier er veelzeggend aan
toe Jammer voor Fitzmaurice. is de Beilanca-
puddlng dien hjj zoo had geprezen, niet Mtbaar
gebleken Want toen hij zijn voornemen om
buiten de race om in recordtijd naar Melbour
ne te vliegen, ten uitvoer wilde brengen, bleek
de -Irish Swoop”, zooals zijn vliegtuig beet,
aan zooveel kwaaltjes te lijden, dat besloten
werd het toestel maar wMr naar de fabriek
terug te sturen. -r
Het blad vertelt ook precies waaraan bet te
wijten is. dat de Molllsons. die gedurende bet
eerste etmaal soon geweldig tempo ontwik
kelden. nadien eerst zooveel kostbaren tijd ver
loren en toen den strijd definitief moesten
opgeven Als eersten waren zU in Karachi gear
riveerd Na Mn uur oponthoud ging het ver
der Doch 10 minuten na het vertrek keer
den de Molllsons terug Het onderstel van de
..Cornet" dat klem geloopen was. wilde niet
omhoog. Aangezien doorvliegen met de wielen
omlaag teveel snelheid zou kosten, werd te
ruggekeerd
Toen bet euvel hersteld was. zetten de Molll
sons de reis wmz voort. Doch WMr kwamen zij
terug Nu omdat bet Indraaien van de adelen
zóó gesmeerd ging, dat zjj dachten dat het me
chanisme heelemaal niet werkte. Toen men
weer landde, wist men niet eens of de wielen
„uit" stonden, of opged^ald waren Gelukkig
stonden ze „uit”. Na Mn oponthoud van een
half etmaal verlieten de Molllsons Karachi
voor de derde maal. Nu hadden zjj de tout be
gaan. hun benzinetanks wMr met eerst
te laten bijvullen, zoodat zjj op weg zijnde naar
AUababad benzine tekort kwamen en des
morgens vroeg bij Jubbeipore een noodlanding
moesten maken Daar was niet anders dan ge
wone auto-benzine verkrijgbaar die den motoren
van de „Cornet' noodlottig werd. Een der beide
motoren kwam geheel tot stilstand Na aan
komst in Allahabad bleken van deze motoren
Mn paar zuigers en drie cylinders te zijn inge
brand Verder meedoen was hierdoor buitenge
sloten.
Vervolgens nog eenlge historische anecdoten.
t Was in de Aero Club tent op Mlldenball.
waar een groep Hollanders aan de lunch bijeen
zat. De kansen van den wedstrijd werden be
sproken en de prijzen werden besproken. Toen
iemand opmerkte boe laag het Australische
pond stond. Ml de geestige radio-telegrafist
van de .Ulver": -Noemen m dat een pond?
Da't maar drie en *n half onsl"
Miss Chrocban. het ondernemende YankM—
meisje, wier imposante Granvilie-eenoekker
bjj de noodlanding in Boekarest werd gekraakt,
is de elgenaresM van een aantal schoonneids-
salons tn Amerika, waar m vrouweiljk schoon
verkoopt Toen m na den kraak op bet vlieg
veld terugkeerde. kMk m recht in een batterij
fototoestellen die op haar waren gericht. Ze
schrok ervan, keerde zich snel om en sei tegen
baar metgezel; „Oh neen.... Ik moet me eerst
even poeieren en rougen. Het sou een al te
slechte reclame voor mijn beauty parlours zijn
als ik met opgemaakt was*....
Tenslotte nog een paar vakpers-beoordeeün-
gen die .Jlet Vliegveld” weergeeft.
De ^Engelsche -Aeroplane" schrijft onder
meer: „Natuurlijk werden ohm dagbladen, dis
altöd over allee lyrisch worden wat niet En-
gelsch la. allemaal pro Douglas, zij verkondi
gen den lof van wat zQ gelieven te noemen het
„vliegende hotel*, zich niet bewust van bet
feite dat Imperial Airways al vijf, zes jaar
tang lunches, tea's en diners serveert in baar
groote verkeersvliegtuigen Elke oude Handley
PM* heeft meer van een vliegend hotel dan de
1
Het November-nummer van ^et Vliegveld
dat goeddMte aan de MildenhaU-Melbourne
race is gewtjd. bevat vele Interessante bijzon
derheden over den grooten wedstrijd, van welks
varia wij hier een en ander laten volgen. Roscoe
Turner, «*4 gesagvoerder van de Amerikaansche
Boeing, die ah derde in Melbourne arriveerde,
en die tweede werd in de snelheldsrace. was
in dé dagen voor htj een luchtvaart-grootheid
werd, werkzaam als dierentemmer. HU heeft
thuis Mn vUf jaar ouden leeuw, h enorm beest,
dat in gevangenschap Is groot gebracht en wer
kelijk zacht als een lam moet zijn, tenminste
zoolang Turner er bU la Turner hMft vm! last
van slaapwandelen. Het verhaal gaat, dat hü
In Chicago op Mn nacht uit het raam van een
wolkenkrabber is gesprongen.... maar geluk
kig was de kamer gelijkvloers! Gewoonlijk
schuift hU des nacht alle meubelen voor het
raam. Dat vindt hU velUger. Toen men Tur
ner voor den aanvang van den wedstrijd in
Mlldenball gevraagd had. wat hU van de race
dacht, had hU gezegd: „It *s just another trip*.
In Singapore echter moest hU op weg naar de
contróle ondersteund worden en zei toen: .Jk
ben de meest vermoeide man ter wereld”, en
toen hU te Melbourne gearriveerd was. bleek de
„trip” hem sóó slecht te zUn bekomene dat hU
aan de krantenmenschen vertelde: ,X*a*s m*n
laatste luchtrace. DAt nooit weer! Dezen tocht
zal Ik nooit vergeten I”
De „Vliegveld”-redacteur vertelt ook. hoe