BEHOUDEN IN HET NEST DE Neerlands luchtsuprematie „VIER VAN DE UIVER” Air France wil het publiek winnen Melboume-race- varia PERIODE DER PIONIERS BELANGRIJKE INZENDING OP DEN SALON 20 15 I Wat zal de toekomst brengen Levensbijzonderheden Nederland ontbreekt De Indië-vluchten Bijna chaotische verscheidenheid der Fransche vliegtuig modellen ets. per pakje Samenwerking met de K.L.M. Douglas D.C. 2 momenteel een der populairste vliegtuig typen ter wereld Historische anecdoten =s miniiiiiHniiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiumiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiitiiiiiiiimiiiiiiim Verdei Nederlandsche afdeellng passagiers ook Parmentier en echtgenoote «Douglas*. Moll en echtgenoote T achtig watervliegtuig, de Lloré Olivier 242. uit gerust met vier motoren. Goedkoope ruwe olie- motoren uit gerieflijke Naast Junker zijn o.m. de Helnkelfabrieken vertegenwoordigd met een uiterst snel gestroom lijnd sportvliegtulg Italië beeft vanzelfsprekend het Macchl-water- viiegtulg geexposeerd waarmede AgeUo dit jaai net werelddduurrecord bracht op 708 KM 202 Een klein, slank toestel, deze Macctu MC 72. de romp bijna geheel ingenomen door den 3100 P.K. motor Flat P 8. Ook de Russen zijn goed vertegenwoordigd. ZU hebben een uNgebreide afdeellng Ingencht die aan propagandistische duidelijkheid mets te middelpunt wordt ge- waarmede Molokof de van de „Tsjeljoeskln" er grauw en haveloos Tot de meest moderne verlceers- machines, welke de industrie tot op heden heeft voortgebracht, behoort het Amerikaansche product Douglas D. C. 2. dat onder den naam „Uiver” met zooveel succes aan de Melbourne-race deelnam. is Frankrijk vertegenwoordigd door ettelijke monsterachtig groote bombardements vliegtuigen en een reeks race- en sporttoesteller. ook alweer van allerhande pluimage Verschil lende van deze lichte vliegtuigjes, die soms den indruk maken van luxe speelgoed met bun knusse fauteuils en comfortabele inrichting, zijn tegen betrekkelijk lage prijzen verkrijgbaar. Russen is zeer goed verzorgd Men ziet «er om een gedeeltelijk gemonteerd, electrisch gelascht toestel en een grooten vliegtuig-motor. product van een nog jonge industrie, welke pas na den oorlog de fabrikatie van motoren ter hand nam Verder zljia er inzendingen uit Engeland Polen. Tsjecho-SlowakUe en Amerika, waarvan de laatste uitsluitend motoren. De ontwikkeling der Nederlandsche commer- eleele luchtvaart steekt wel zeer gunstig af bij de voornaamste landen van Europa. Vooral Engeland is door het resultaat van de Mel bourne-race wakker geschud. Men voelt den grooten achterstand van de Engelsche burger luchtvaart. die het toch aan moet zien, dat de K. L M. op haar tndië-route jaarlijks een groot aantal Engelschen naar Britsch-Indlë vervoert en dat de verbinding van Huil en Li verpool met het continent wordt onderhouden door een Nederlandsche Maatschappij. Vergeleken bij het materiaal van de K. L. M zijn de ongetwijfeld comfortabel ingerichte machines van de Imperial Airways tenslotte niet veel meer dan vliegende slakken. Hetzelfde geldt voor de Fransche luchtdlen- ■ten De doorgaans slecht bezette Farmans in tegenstelling met de volgeboekte K. L M - machines op de route ParijsAmstefdam spreken in dit opzicht een duidelijke taai De grootsche reorgamsatie-plannen der „Air Fran ce” zijn waarlijk geen overbodige luxe! Het Douglas-constructle-systeem is gebaseerd op het gebruik van duraluminium en met van hoogvaste staalsoorten De ontwikkelingskosten die dit systeem heeft verslonden, vooi bet hui dige stadium van perfectie werd bereikt loopen in de miilioenen De ontwikkelingskosten om vatten alle wetenschappelijke onderzoekingen van den beginne al. de veie windtunnelproeven het jarenlang matenaal-onderzoek, uitvindingen op het gebied van de behandeling der metalen enz enz Bovendien is de ervaring in Amerika met ge heel metalen vliegtuigen in een reeks van jaren en over miilioenen gevlogen kilometers opge daan. geheel in de twee-motor!ge Douglas ver werkt. In onze fel bewogen dagen voltrekt zich het groeiproces van het luchtverkeer met verbijste rende snelheid Deskundigen zijn bet er over eens. dat wat tot dusver bereikt Is. nog maar een oegin mag beeten. een aanwijzing waar heen zich het vliegwezen in de nabije en verre toekomst zal bewegen. De behoefte aan een steeds volmaakter en intensiever luchtverkeer is aanwezig De Industrie beeft tot taak aan deze behoefte tegemoet te komen. Het tempo, waarin zich de ontwikkeling van het vliegtuig beweegt, is snel Rusteloos wordt gewerkt aan de verbetering van bet type, de vergrooting der snelheid, de verhooging van bet comfort. Fokker heeft de bouw, en verkoopslicentie voor de tweemotorige Douglas verworven voor geheel Europa, uitgezonderd Rusland. Binnenkort sullen zeven Douglas-machlnes uit Amerika over zee naar Cherbourg worden gebracht en vandaar door Nederlandsche pilo ten naar Schiphol gevlogen. Hiervan zijn vier machines bestemd voor de Swiss Air. de Zwitsersche Luchtvaartmaat schappij. twee voor Italiè en Mn voor Spanje Geleidelijk zal Fokker dan overgaan tot den bouw van deze geheel metalen machines wat intusschen niet beteekent. dat Fokker den bouw van vliegtuigen volgens zijn eigen constructie zal stopzetten. Bii de jongste luchtvaartsuccea- sen van onze Nederlandsche piloten is meer dan eens herinnerd aan de glorierijke dagen van de Ruyter en Tromp. Inderdaad is er merkwaar dig veel overeenkomst tusschen onze positie ter zee in de zeventiende eeuw en de rol van Nederland op heden in het wereldluchtruim. Na Frankrijk is Duitschland wel de voor naamste Inzender Het trekt vooral de aandacht met de Junker 52. een machtig watervliegtuig met drie ruw ohe-motoren Het gebruik van ruwe olie beteekent een belangrijke besparing BU een kruissnelheid van 250 KM verbruikt dit toe stel vliegend op benzine-motoren ongeveer 320 KG brandstof, met ruwe ollemotoren slechts 200 K.G De kosten hiervan bedragen resp 144 en.... 2150 Mark per uur! Een aantal Duitacbe verkeerstoestellen is dan ook reeds van ruwe ollemotoren voorzien. Het Douglas-ontwerp vertegenwoordigt het allermodernste, zoowel wat de aërodynamische vorm als de constructie zelf betreft. Het paart ongeëvenaat^je prestaties aan gemakkeljjk on derhoud en Is voorzien van het allernieuwste op gebied van uitrusting en comfort. wenschen overlaat Het vonnd door net toestel 39 schipbreukelingen redde De machine ziet uit te midden van bet glanzende extra-verzorg de tentoonstellingsmateriaal In het toestel is nauwelijks plaats voor meer dan Mn man Molokol borg de schipbreukelingen die tHj in enkele herhaalde vluchten meevoerde in den staart en in de postzakken met touwen onder de vleugels bevestigd Verder is er de maquette op natuurlljke grootte van den gondel van den Rus- uschen stratosleerbalion Eén bkk in het inwen dige is genoeg om den moed te kunnen waar- deeren van hen. die in deze nauwe ruimte uren en dagen zich op onbekende duizelingwekken de hoogte durven wagen Eindelijk is er een model van het fabelachtige reuzenvliegtulg. de .Maxim Gorki*' welke den titel .vliegend hotel' nu eens zonder overdrijving verdient Ook de wetenschappelijke expenmenteele inzending der Men kan zich afvragen hoe lang deze Nederlandsche luchtsuprema tie duren zal. Ook hier herhaalt zich de historie: evenmin als het over wicht van Nederland als zeemogend heid bestendig kon zijn, zal Neder land zjjn uitzonderlijke positie in de lucht kunnen handhaven. Maar toch zal het pionierswerk, in deze jaren verrichL van groote beteekenis blijven voor de toekomstige ontwik- wikkeling van onze luchtvaart. lederen Donderdagochtend uit Amsterdam en eiken Woensdag uit Batavia vertrekken en gerieflijke KLM-vliegtuigen De Nederlandsche afdeellng beperkt zich dientengevolge tot een inzending van de depar tementen van Waterstaat en Defensie lucht fotografie en de apparaten voor het in kaart brengen van luchtfoto's en uit de commer- cleele deelneming van de N V. voorh B Bosman uil Rotterdam met een nieuw model ultlaat- ouizen van roestvrij staal. BH ons bezoek aan de luchtvaarttentoonstel- Ung beeft de beer Réne Bnand. de secretaris generaal van de .Air France’’ nog in net bij zonder gewezen op de ideale samenwerking tus schen zjjn maatschappij en de KLM Door samenwerking alleen kan het luchtverkeer tol ontwikkeling worden gebracht Op het voorbeeld van Nederland hoopt men ook in Frankrijk bet groote publiek met de eigen luchtvaart ver trouwd te maken. De gezagvoerder van de „Dlver”. KOEN DIRK PARMENTIER. werd in 1904 te Amster dam geboren Na zijn vllegeropletdlng te Soes- lerberg trad hU in dienst van de K. L. M waar hij thans geregeld vliegt op de Holland—Indlë- Hjn Met Aler verwierf hij In Engeland als eer ste Nederlandsche piloten het navigator-diplo ma In Amerika bestudeerde hij speciaal het nachtvllegen Ook voor den aankoop van de .Diver” ging Parmen tier naar Amerika, om de machine mee te nemen HU vloog met de ma chine van Los Angeles naar New-York en bracht haar per schip naar Nederland. JAN MOLL, eerste officier op de „Ulver" werd in 1900 te Soerabaya geboren Hij diende bil de Ned.-Indische luchtmacht en ging later over naar de K N I. L. M.. waar hü groote routine verwierf In het vliegen over den Archi pel Hij nam deel aan de ploniersvlucht in 1931 BataviaMelbourne met de Fokker VII (Abel Tasman) Thans Is hij sedert jaren in dienst bij de K. L M en vliegt op de tndië-route. De mecanicien BOUWE PRINS werd in 1901 te Den Helder geboren, trad als vliegtulgmaker in dienst bU de Marineluchtvaart -en ging tn 1931 over naar de K L. M. Tot dusver maakte hij acht Indië-relzen. CORNELI8 VAN BRUGGE marconist, werd geboren tn 1903 en trad in 1926 in dienst van Radio-Holland Vjjf Jaar lang reisde hjj aan boord van de koopvaardijvloot. Eind 1931 kwam hij in dienst bjj de K. L M.. waarvoor hij tot op heden 10 maal naar Indië reisde. de snelle welke uitstekend geschikt zjjn voor passagiers vervoer Dit vervoer is mogelijk over de ge- heele luchtlljn Amsterdam Batavia en op de tusschengelegen trajecten; alleen tusschen twee plaatsen, die beide in Britsch-Indlë Bir ma inbegrepen) of Egypte gelegen zijn, is dit nog niet aan de K.L.M. toegestaan, terwijl ook lokaal vervoer op de trajecten Marseille- Rome v.v en Rome—Athene v.v verboden Is In de zeer ruime en goed geventileerde kajuit die in de tropen door den vleugel beschermd wordt tegen directe zon bestraling en In de koude streken doeltreffend verwarmd kan wor den heeft tedere passagier zijn eigen leun stoel. die desgewenscht tn een gemakkeljjken ruststoel veranderd kan worden Rooken Is niet toegestaan In het vliegtuig bevindt zich een tolletlnrlchting. Aan het einde van leder dag- traject worden de passagiers tn uitstekende hotels ondergebracht In het vliegtuig is jen provisie-ka»t. waarin de noodige warme en koele d.-—.ken. vruchten en andere eetwaren worden meegevoerd om den tijdens de vlucht iets te kunnen aanbieden Op enkele trajecten wordt ook de lunch aan boord gebruikt. De bemanning van de vliegtuigen bestaat uit twee bestuurders, een boordwerktuigkundige hofmeester en een radlotelegraflst. die voort durend verbinding heeft ®et de stations on derweg. weerberichten ontvangt enz. lederen dag wordt de vlucht één of twee keer onderbroken voor het bijvullen van ben zine. Veelal bestaat nog gelegenheid aan het einde van het dagtraject een tochtje te maken door steden als Rome. Athene. Cairo. Bagdad. Jodhpur. Calcutta. Bangkok. Medan Op deze wijze vergt bet afleggen per vliegtuig van veils de grootste afstanden volstrekt geen bijzondere inspanning en zóó In 9 dagen over 13 verschil lende landen naar Indië te reizen, behoort stellig tot de schoonste ervaringen, die men als toerist doch ook als gehaast zakenman, kan beleven. In het eerste artikel naar aanleiding van ons bezoek aan den .Salon International de l'Aéro- nautlque” de 14e internationale lucht vaarteen- toonstelllng in t Grand Palais te Parijs, schre ven wü over de reorganisatieplannen van de -Air France”. Het voornaamste doel van deze tentoonstel ling is om naast een demonstratie van de Fran sche prestaties op luchtvaartgebied de belang stelling te wekken van het groote publiek. De stand op de expositie, welke dientengevolge de meeste aandacht trekt. Is ingencht door de .Jr F-ance. Op suggestieve wijze met reusach- tige wandkaarten demonstreert zij haar oetee- xenls. dagelijks leggen naar vliegtuigen een af stand at van 40.000 K.M. gelijk aan den omtrek der aarde. Verder exposeert ijj dj modellen van vliegtuigen, welke de laatste jaren in gebruik werden gesteld ol binneiiKor aan ne1 maler.a zullen worden toegevoegd. Opmerkelijk is daar- 4' de groote verscheidenheid v i typen, welkt de /Tansche Industrie voortbrengt land- zoowei als watervliegtuigen Wjj noemen de Breguet Saigon, een reusachtig watervliegtuig met 3 motoren tusschen de vleugels, welke 18 passa giers vervoert De Blériot, eveneens met drie mo toren. waarvan één met achterwaarts geplaat ste propeller Ook de Coudron heeft propellers vóór en achter de vleugels. Naast deze modellen Is geëxposeerd het reus- Met dit schitterend geoutilleerd vliegtuig zijn thans .de vier van de Ulver” behouden in het nest weergekeerd, begroet door de laaiende geestdrift van heel de natie. Een oogenbllk gaan dan toch de herinneringen terug aan de pioniers van onze vaderlandsche luchtvaart. Wjj denken aan een KUller. die in 1910 als eerste Nederlander zjjn vliegbrevet haalde, aan man nen als van Bussel, van Maasdijk. Fokker. Hil gers. de eerste Nederlander, die boven vader- landschen bodem vloog. Henri Wijnmalen. Ma- rinus van Hul Bakker en Konlng Ruim tien Jaar later vloog de HNA CC met Van Weerden Poelman, van der Hoop en van den Broeke voor de eerste maal naar Indië. Het was November 1924 Drie jaar later maakten luitenant Koppen, Frljns en Elleman met de „Postduif” (H—NAEA) Mn vlucht naar Indië. die 76 vlieguren tb beslag nam. In Juli 1927 vlogen Scholte. Geysendorffer en Weber met van Lear Black heen en terug het traject Amsterdam—Batavia Hun tijd was 86 vlieg uren. Na hen kwamen Dulmelaar. Frljns en Bruynestein. die in December 1928 een Kerst- vlucht. maakten naar Indië. Nog versch ligt in het geheugen de vlucht van de ..Pelikaan” met Smirnoff. Boer. Beu- kering en Grasveld, die op het traject Amster dam—Batavia voor de eerste maal ook 's nachts doorvlogen en den afstand aflegden tn 4 dagen en 4 uren Terzelfder tijd viel de eerste vlucht van de ..PostJager” met lult Asjes. Geysen dorffer en Van 8traaien, die ondanks veel pech op de heenreis naar Indië. de terugreis in re cordtijd aflegden. Ai deze glorie is verbleekt bij het nieuwe record dat Parmentier Moll, van Bruggen en Prins vestigden tijdens de Mel- bourne-race: LondenBatavia in 3 dagen en 4 uur! De tijd gaat verder en de tijd vliegt Spoe dig wellicht zal ook het Uiver-record weer ge broken zijn, zullen nieuwe verrichtingen en andere namen de belangstelling vragen, onze geestdrift hebben. Hoe zal bet zijn over weer tien jaar? Deze foto, welke een beknopt historisch overzicht geeft van de groote triomfen van onze nationale luchtvaart, toont op de bovenste rij een aantal pioniers uit de eerste laren (omstreeks 1910v.l.n.r ir O- P Kuiler, den eersten Nederlander die het vliegbrevet haalde, van Bussel, tan Maasdijk. A. Fokker, onzen tateren vliegtuigbouwerHilgers, den eersten Nederlander, die boven vaderlandse hen bodem vloog Henri Wijnmalen, bekend om zijn vlucht ParijsBrussel, Marinus van Meel, Bakker en Konlng. Op de 2e rij rechts de H-NACC met Van Weerden Poelman (links). Van der Hoop (midden) en Van den Broeke. die einde 1924 de eerste vlucht naar Indië volbrachten. Links van deze machine Lt. Koppen (midden). Frljns (rechts) en Elleman, die met de H-NAEA (Postduif genaamd) in October 1927 in 76 vlieguren naar Indië vlogen Op de 3e rij rechts Van Lear Black (2e van links). Scholte (links). Geijsendorffer en Weber, die in Juli 1927 de eerste retourvlucht naar Indië maakten, en het traject Amsterdam—Batavia aflegden in 86 vlieguren Op dezelfde rij links Duimelaar (rechts). Frjfns (midden) en Bruynestein. die December 1928 een Kerstvlucht maakten naar Indië Op de 4e rjf de Pelikaan met Smirnof (midden). Soer (rechts). Beukering en Grosfeld (onder), wier prestaties ons allen nog versch in het geheugen liggen: op het traject AmsterdamBatavia werd voor de eerste maal 's nachts doorgevlogende afstand werd afgelegd tn 4 dagen en 4 uren Op dezelfde rij de Postjager met Lt. Asjes (links). Geijsendorffer (midden) en Van Straaten. die ondanks veel pech op de heenreis naar Indië de thuisreis m recordtijd ajlegden Ten slotte geheel beneden de Ulver met v.l.nj. Van Bruggen. Moll Parmentier en Prins die wederom een record vestigden, door den afsèjfAd LondenBatavia af te leggen in 2 dagen en 4 uur. Voorts ziet men in het midden bovenaan Anthony Fokker, onzen wereldberoemden vliegtuigbouwer Daaronder de energieke oprichter en directeur van onze onvolprezen K L.M. de heer Plesman. zooals velen hem niet kennen. nJ. ten tijde van de oprichting dezer Mij. met het eerste K.L M -passagiersvliegtuig tn 1919, en ten slotte de heer Plesman, zooals men hem tegenwoordig kent Men ontkomt niet aan den in druk dat de Fransche vliegtuig industrie nog zoekende is naar het juiste type, waarbij men vooral heil schijnt te zien in pompeuse model len. Pas in de practljk zal blijken in hoeverre deze constructies waar de hebben. Een teleurstelling voor den Ne- derlandschen bezoeker is 't ontbre ken van de Nederlandsche vlieg- tuig-industrie op deze belangrijke tentoonstelling en dat. terwijl ons land juist thans, na de voor ons zoo succesvolle deelname van de „Uiver" aan de Melbourne-race. in het middelpunt der belangstelling staat en ook in Frankrijk de bewon dering voor de Nederlandsche lucht vaart-prestaties groot is. Fokker noch Koolhoven hebben materiaal naaa Parijs gezonden. hij den morgen van den start van de Mel- boume-race. nadat alle deelnemers vertrok ken warenjiog even Mn kort onderhoud bad met den achterblijver, den lerschen kolonel Fitzmaurice. Fitzmaunce was boos op de wed- strjjd-commissle. die hem. volgens zjjn mea ning. te laat van de race-bepallngen op de hoogte zou hebben gebracht. Zijn Bellanca noemde hij een goede machine, die in staat mocht worden geacht groote dingen te kunnen verrichten „Dat zullen wij In de komende da gen bewijzen The proof of the pudding is in the eating", voegde de Ier er veelzeggend aan toe Jammer voor Fitzmaurice. is de Beilanca- puddlng dien hjj zoo had geprezen, niet Mtbaar gebleken Want toen hij zijn voornemen om buiten de race om in recordtijd naar Melbour ne te vliegen, ten uitvoer wilde brengen, bleek de -Irish Swoop”, zooals zijn vliegtuig beet, aan zooveel kwaaltjes te lijden, dat besloten werd het toestel maar wMr naar de fabriek terug te sturen. -r Het blad vertelt ook precies waaraan bet te wijten is. dat de Molllsons. die gedurende bet eerste etmaal soon geweldig tempo ontwik kelden. nadien eerst zooveel kostbaren tijd ver loren en toen den strijd definitief moesten opgeven Als eersten waren zU in Karachi gear riveerd Na Mn uur oponthoud ging het ver der Doch 10 minuten na het vertrek keer den de Molllsons terug Het onderstel van de ..Cornet" dat klem geloopen was. wilde niet omhoog. Aangezien doorvliegen met de wielen omlaag teveel snelheid zou kosten, werd te ruggekeerd Toen bet euvel hersteld was. zetten de Molll sons de reis wmz voort. Doch WMr kwamen zij terug Nu omdat bet Indraaien van de adelen zóó gesmeerd ging, dat zjj dachten dat het me chanisme heelemaal niet werkte. Toen men weer landde, wist men niet eens of de wielen „uit" stonden, of opged^ald waren Gelukkig stonden ze „uit”. Na Mn oponthoud van een half etmaal verlieten de Molllsons Karachi voor de derde maal. Nu hadden zjj de tout be gaan. hun benzinetanks wMr met eerst te laten bijvullen, zoodat zjj op weg zijnde naar AUababad benzine tekort kwamen en des morgens vroeg bij Jubbeipore een noodlanding moesten maken Daar was niet anders dan ge wone auto-benzine verkrijgbaar die den motoren van de „Cornet' noodlottig werd. Een der beide motoren kwam geheel tot stilstand Na aan komst in Allahabad bleken van deze motoren Mn paar zuigers en drie cylinders te zijn inge brand Verder meedoen was hierdoor buitenge sloten. Vervolgens nog eenlge historische anecdoten. t Was in de Aero Club tent op Mlldenball. waar een groep Hollanders aan de lunch bijeen zat. De kansen van den wedstrijd werden be sproken en de prijzen werden besproken. Toen iemand opmerkte boe laag het Australische pond stond. Ml de geestige radio-telegrafist van de .Ulver": -Noemen m dat een pond? Da't maar drie en *n half onsl" Miss Chrocban. het ondernemende YankM— meisje, wier imposante Granvilie-eenoekker bjj de noodlanding in Boekarest werd gekraakt, is de elgenaresM van een aantal schoonneids- salons tn Amerika, waar m vrouweiljk schoon verkoopt Toen m na den kraak op bet vlieg veld terugkeerde. kMk m recht in een batterij fototoestellen die op haar waren gericht. Ze schrok ervan, keerde zich snel om en sei tegen baar metgezel; „Oh neen.... Ik moet me eerst even poeieren en rougen. Het sou een al te slechte reclame voor mijn beauty parlours zijn als ik met opgemaakt was*.... Tenslotte nog een paar vakpers-beoordeeün- gen die .Jlet Vliegveld” weergeeft. De ^Engelsche -Aeroplane" schrijft onder meer: „Natuurlijk werden ohm dagbladen, dis altöd over allee lyrisch worden wat niet En- gelsch la. allemaal pro Douglas, zij verkondi gen den lof van wat zQ gelieven te noemen het „vliegende hotel*, zich niet bewust van bet feite dat Imperial Airways al vijf, zes jaar tang lunches, tea's en diners serveert in baar groote verkeersvliegtuigen Elke oude Handley PM* heeft meer van een vliegend hotel dan de 1 Het November-nummer van ^et Vliegveld dat goeddMte aan de MildenhaU-Melbourne race is gewtjd. bevat vele Interessante bijzon derheden over den grooten wedstrijd, van welks varia wij hier een en ander laten volgen. Roscoe Turner, «*4 gesagvoerder van de Amerikaansche Boeing, die ah derde in Melbourne arriveerde, en die tweede werd in de snelheldsrace. was in dé dagen voor htj een luchtvaart-grootheid werd, werkzaam als dierentemmer. HU heeft thuis Mn vUf jaar ouden leeuw, h enorm beest, dat in gevangenschap Is groot gebracht en wer kelijk zacht als een lam moet zijn, tenminste zoolang Turner er bU la Turner hMft vm! last van slaapwandelen. Het verhaal gaat, dat hü In Chicago op Mn nacht uit het raam van een wolkenkrabber is gesprongen.... maar geluk kig was de kamer gelijkvloers! Gewoonlijk schuift hU des nacht alle meubelen voor het raam. Dat vindt hU velUger. Toen men Tur ner voor den aanvang van den wedstrijd in Mlldenball gevraagd had. wat hU van de race dacht, had hU gezegd: „It *s just another trip*. In Singapore echter moest hU op weg naar de contróle ondersteund worden en zei toen: .Jk ben de meest vermoeide man ter wereld”, en toen hU te Melbourne gearriveerd was. bleek de „trip” hem sóó slecht te zUn bekomene dat hU aan de krantenmenschen vertelde: ,X*a*s m*n laatste luchtrace. DAt nooit weer! Dezen tocht zal Ik nooit vergeten I” De „Vliegveld”-redacteur vertelt ook. hoe

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 9