Begrooting van Sociale Zaken
Het Verkeersfonds voor 1935
-*•
I
i
„Oranje Kruis”
UITGAVEN GERAAMD OP
f 84.6 MILLIOEN
REGELING ARBEIDSTIJD
CHAUFFEURS
it
De bruggenbouw
Begroeting Wegenfonds
Het vraagstuk der tertiaire wegen
Landwegen
Luchtvaart
Arbeid van
vrouwen
Steun aan werklooze
kunstenaars
J eugd werkloosheid
W erkloozenkatsen
Jongetje ernstig gewond
De steunregeling
Begrooting Zuiderzee-
fonds
Voor subsidie aan de K.L.M.
f 547.800 uitgetrokken
Weg AmsterdamBode
gravenRotterd am
Bruggen over de groote
rivieren
Voordracht van dr. H. H. T. Beken
kamp in de te Amtterdam ge
houden vyf-en-twintigste
Bondtvèrgad ering
Rijksweg Amtterdam Hoeve-
laken (gedeelte Amtterdam
Laren)
Rijksweg *t Gravenhage
Rotterdam
Rijktweg HaarlemV eisen
Alkmaar—v. Ewycktluie-Wle
ringenZurigH ar ling en
Leeuwarden
Huurverlaging
Tot dusver «tja «ede voor 40840 woningwet-
Rijktweg AmtterdamSas-
tenheimHaagtche Schouw
*s Gravenhage
De steunregeling is voor de Regee
ring een afgedane zaak
Rijktweg Amtterdam't Gra
venhage gedeelte Amtterdam
Sastenheim
f -
Weg *s GravenhageUtrecht
DrieberenArnhem
Wijziging Ongevallenwet
Nationaal rampencomité
Bedryftraden
Waardeering en tamenwerking
jST.’;'
G>
grond
en
worden ter hand geno-
5
7
dat
van
voor
van bet
in
en
•T1
Wat betreft bet geven van subsidie In de
koeten van toeslagen op ultetesringsn UU werk-
Sommige leden drongen erop aan, voor het
stratenmakerswerk de arbeidsvoorwaarden toe-
Aan het Voorlooplg Verslag der Tweede Ka
mer wordt ontleend, dat vele leden het betreur
den, dat de plannen betreffende inpoldering
van den Noord-Oost polder nog niet zoover ge
vorderd zijn, dat met de inpolderingswerkzaam-
heden kan worden aangevangen.
pasaelijk te verklaren, die ook gelden voor de
arbeiders in de bouwbedrijven.
Met het oog pp de tallooze, naar hun oordeel
veelal gegronde, klachten betreffende de uit
voering van de Zuiderzeesteunwet, met het oog
ook op de veel te geringe geldelUke tegemoet
koming ingevolge de wet, een tegemoetkoming,
die in vele gevallen het karakter heeft van een
uitkeertng ingevolge de Armenwet, waren ver
scheidene leden van oordeel, dat de eenlgeweg
om aan deze grieven een einde te maken, her
ziening der wet is.
Deze daad: het stichten van den Nationa-
len Bond voor Reddingwezen en E. H. B. O.
„Het Oranje Kruis” die in 1912 het prae-
dicaat „Koninklijke" verkreeg, is een ze
gen geworden voor Nederland.
I
c
s
c
V
Indien aan dit voornemen geen gevolg kan
worden gegeven, sal het bruggenbouwpro.tram-
ma belangrijk moeten worden ingekrompen.
Aan den aandrang van verscheidene leden om
de vroegere steunnormen weer te herstellen, sal
de regeering geen gevolg geven. De herziening
beeft plaats gehad niet dan na ernstige over
weging en na rijp beraad. Het betreft hier een
afgedane zaak.
Uitbreiding van de regeling in sake het ver
strekken van goedkoope onvermengde marga
rine Is naar bet oordeel van den minister van
Economische Zaken niet mogelijk.
De minister beeft termen kunnen vinden cm
pensioenen vat» Inwonende familieleden met in
komsten uit arbeid gelijk te stellen en dese der
halve in den vervolge voor 3/3 op den steun in
mindering te doen brengen.
de
te
s
t
V
I
De minister doet thans nagaan, of ook ar
beid van vreemdelingen in andere bedrijven
of beroepen, o. a. in het kappersbedrijf, afhan
kelijk dient te worden gesteld van een ver
gunning.
Uitkeertngen krachtens de Ongevallenwet en
de invaUdifeitawet kan de minister evenwel in
dese regeling niet betrekken.
Tot het treffen van een steunregeling voor
schippers, venters en vteechen kan de Regee
ring niet besluiten, daar dese groepen behoo-
ren te worden gerekend tot de kg. selfstendl-
gen.
s
a
t
C
11
<1
d
I
s
I
c
a
z
van de commissie-Vliegen is
ge
il
1
I
v
E
Andere leden waren van meening. dat met de
verdere Inpoldering niet behoort te worden
doorgegaan. Zij meenden, dat de kosten bij
lange na niet door de waarde der droogkomen-
de gronden zullen worden gedekt.
Vele leden betreurden voorts, dat de minister
met de in het uitzicht gestelde reorganisatie
van de leiding van de inpolderingen in het
Ijsselmeer zoo weinig spoed betracht.
Verscheidene leden achtten de uitgaven van
ƒ118.700 voor den proefpolder nabij Andijk,
overeenkomende met ƒ3000 per H.A„ niet lan
ger verantwoord.
Aanvankelijk was gedacht, dat eek In het
jaar 1934 verscheidene werken in werk ver-
raiminz awnden kunnen »ijn uitgevoerd.
De latere totstandkoming van bet Werk
fonds dan was aangenotn, is echter oor
zaak. dat dese verwachting niet geheel is
verwezenlijkt. Intusschen kan worden ver
meld, dat tot op dit oogenblik over uitvoe
ring van werken in werkverruiming tot een
gezamenlijk bedrag van rond 13 mlUloen
overeenstemming is bereikt en dat dese
werken M reeds in uitvoering z0n genomen.
M binnenkort in uitvoering zullen komen.
Van de in het gedeelte BodegravenRotter
dam gelegen kunstwerken zullen drie in aan
bouw zijnde viaducten tusschen Bodegraven en
de Gouwe in 1935 worden voltooid.
Met den aanleg van dezen weg. waarvoor de
kosten voor het in Noord-Holland gelegen ge
deelte op rond 7.650.000 zijn geraamd, wordt
thans krachtig voortgegaan.
In 1935 zal verder kunnen worden getracht
alle nog niet aangekochte gronden In handen
te krijgen, in verband waarmede voor grond
aankoop een bedrag van 100.000 is uitgetrok
ken.
Wanneer alle benoodigde terreinen verkregen
zijn, kan het grondwerk op ruime schaal wor-
d^n voortgezet, zoodat daarvoor op een uit
gaaf van 180.000 wordt gerekend.
landbouw voor en na schooltijd te veel aan het
werk worden geset, ongeoorloofd verzuimen om
te werken en een te lang landbouwverlof ge
nieten.
Eenlge leden drongen aan op geheel vrij lig
gende wegen voor autoverkeer.
Volgens verschelden leden moet de aanleg
van den weg van Rotterdam over Oorlnchem
naar Eist met kracht
men.
Verschillende leden
noodig. dat met den
In de Memorie van Toelichting schrijft de
Minister van Waterstaat ojn. het volgende:
Als gevolg van de wet van 6 October 1934
tot Instelling van een Verkeersfonds moet het
ontwerp van wet tot vaststelling van de be
grooting voor het Wegenfonds voor 1935 worden
ingetrokken en het ontwerp van wet tot vast
stelling van bet IXde Hoofdstuk der Rtjksbe-
grootlng voor 1935 belangrijk worden gewijzigd
Uit laatstbedoelde begrooting moeten alle uit
gaven, die geacht worden ten dienste van het
verkeer te strekken, naar de Verkeersfondsbe-
grootlng worden overgebracht, terwijl de uit
gaven. voorzien In de Wegenfondsbegrootlng,
In hun geheel in de Verkeersfondsbegrootlng
moeten worden opgenomen.
Wat is er nog noodig, om den arbeid vrucht
baar en efficient te doen zijn?
Ik doe deze vraag aan alle vereenlglngen,
aangesloten bij, of. zooals het Roode Kruis, in
tiem sameuwerken met den Bond.
woningen in 244 gemeenten de huren verlaagd
met f 1.023.095. Van eenlge gemeenten zijn de
voorstellen tot huurverlaging nog niet Inge
komen; deze worden verzocht spoed te maken.
De bouw van goedkoope woningen gaat nog
niet zoo vlot, als de minister gehoopt had. Het
vraagstuk Is zeer moeilijk, maar het heeft de
volle aanoacht van den minister.
De f 1500 000 welke op art. 66 meer worden
aangevraagd, wil de regeering besteden
huurverlaging.
■en bijzondere omstandigheid doet zich voor
met betrekking tot den bruggenbouw. Daarvoor
to in deze ontwerp-begrooting een bedrag op
genomen, dat ontoereikend is om dien bouw
in bot aangenomen tempo voort te zetten. Om
dat tempo te kunnen volhouden moeten gedu
rende oen reeks van jaren belangrijk boogere
bouwsommen worden beschikbaar gesteld en
de aflossing en rentebetaling van de daartoe
op te nemen gelden verzekerd zijn.
Ben wetsontwerp hiertoe te nagenoeg gereed.
Waneer dit ontwerp wet wordt, zal met het In
dese begrooting opgenomen bedrag van 2.5 mll-
hoen voor den bruggenbouw por jaar kunpen
-worden volstaan zonder het versnelde pro
gramma voor dien bouw in gevaar te brengen.
Wat de zorg voor jeugdige werkloosen be
treft, zal ook Itet volgende jaar bijzondere aan
dacht worden geschonken aan het cultureels
werk voor de jeugdige werkloosen, terwijl sal
worden nagegaan, of de^ijksmiddelen het mo
gelijk maken, bet kampwerk, dat op zoo uit
nemende wijze door het Nationaal Crisis-Co-
mlté en door de jeugdverenigingen wordt ge
financierd. te stlmuleeren.
Reeds thans kan de minister mededeelen, dat
voor de kanalisatie van de Dtnkel en de Buks
beek, benevens voor de verbetering van tel van
kleine rivieren en beken In Noord-Brabant en
In Limburg, uit hoofde van werkverschaffing,
subsidies In uitzicht zijn gesteld. Dit geldt ook
voor het groote ontwaterlngswerk in Zeeuwsch-
Vlaanderen, terwijl de minister thans reeds wil
verklaren, dat voorstellen in zake inpoldering
van gronden in de provincie Groningen bij hem
een gunstig onthaal zullen vinden. Dit geldt
eveneens voor werk In de duinen.
Het tracé, van dezen weg is vastgesteld. Aan
het voornemen om vooreerst alleen die gedeel
ten van den weg aan te leggen, welke noodig
zijn om voldoende weggedeelten in de bestaande
verbinding Amsterdam—Wlerlngen te vervan
gen, wordt, voor zoover de beschikbare midde
len dit toelaten, In beperkte mate verder gevolg
gegeven door den aanleg van hte gedeelte Buik-
slotermeerringdijk1 Slochter. waarmede ver
moedelijk in 1935 een begin zal worden gemaakt,
voort te zetten. Voor dit wegvak wordt 160 000
gevraagd.
Verschenen te het voorlooplg verslag der
Tweede Kamer Inzake de begrooting yan het
wegenfonds voor 1935. De commissie van rap
porteurs meent, dat zij ondanks de Intrekking
van dit wetsontwerp het verslag van het ver
handelde In de afdeellngen behoort uit te
brengen, daar de opmerkingen van belang zul
len blijken bij de voorbereiding van de behan
deling der begrooting van het verkeer»fonds.
De Minister heeft ten aanzien van de op
heffing van bet convenant betreffende de Oro-
ningsche Veenkanalen gemeend een post op
dese begrooting te moeten uittrekken om de
Staten-Generaal In de gelegenheid te stellen
zich In beginsel uit te spreken over de vraag,
of bet Rijk geldelijke medewerking voor de op
lossing van deze aangelegenheid zal verleenen.
Berst nadat de Staten-Oeneraal zich daarover
hebben uitgesproken sal met belanghebbenden
in overleg worden getreden omtrent de wijze,
waarop deae zaak zal moeten worden opgelost.
Het ontwerp der Verkeersfondsbegroo-
ttng voor 1936 wijst een eindcijfer aan van
84.695.902. Tegenover dit bedrag staat
een gelijk bedrag aan inkomsten, hetwelk
is samengesteld als volgt: Overgebracht uit
de Middelenwet (gewone dienst) 6.083.134;
overgebracht uit de Middelenwet (kapltaal-
dlenst) ƒ2345.000; overgebracht uit de in
komsten van het Wegenfonds (met uitzon
dering van den uitkeeringspost uit Hoofd
stuk IX ad ƒ600.000) ƒ23.060.000; verhoog
de motorriJtulgbelasting 7.500.000; Uitkee
rtng uit Hoofdstuk IX ƒ31.185338 en uit-
keering uit Hoofdstuk VII B 15332.430.
De oude draaispoorbrug over het Kanaal door Zuid-Beveland te Vlake, welke voor
een nieuwe moderne bascu lebrug plaats moet maken
achtten het dringend
bouw der IJselbruggen
bij Deventer en Doesburg spoedig een aanvang
zal worden gemaakt.
Van het gedeelte *s-GravenhageOverschle
moet nog worden voltooid het wegvak beoos
ten Delft. Voor voortzetting van den bouw van
de kunstwerken In dit wegvak wordt 170.000
aangevraagd.
Ten behoeve
looeenkassen, kan worden medegedeeld, dat dit
punt bij de regeering In overweging is.
Aan verdere verhooging van het subsidie voor
de kassen der landarbeiders, ten einde te ko
men tot verhooging van het, pantel uitkeerings-
dagen, kan In de huidige c&hstandigheden be
zwaarlijk worden gedacht.
Spoedige aanleg van het wegvak tusschen de
Postbrug ten zuiden van den spoorwegovergang
te Basenhelm en de Ringvaart van den Haar-
lemmermeerpolder is gewenscht, nu met het
aansluitend weggedeelte in den Haarlemmer-
meerpolder reeds is begonnen. De wijze waarop
het wegvak zal worden uitgevoerd moet nog
worden vastgesteld en verder moet nog een be
slissing worden genomen over de wijze, waarop
de spoorlijn LeldenHaarlem zal worden ge
kruist. Een bedrag van 198.000 wordt gevraagd
om met den aanleg in 1935 te kunnen beginnen
of om dezen voort te zetten, als reeds In dit
jaar het werk ter hand mocht kunnen worden
genomen.
Voorts wordt een bedrag aangevraagd groot
,120.000. voor het verder verbeteren van het
wegvak van het Haagsche Schouw naar Den
Deyl, bestaande In het verbreeden van den rij
weg tot 12 M. en den aanleg van twee afzon
derlijk gelegen rijwielpaden.
Te Vriezenveen heeft In de buurtschap Vrie-
zenveenschewijk een brand gewoed In de wo
ning, bewoond door den* arbeider A. Moes, waar
bij de bewoners ernstige brandwonden hebben
op^gl popen.
uBllieer Moes was in het achterhuis bezig
met het vullen van de benzinetank van zijn
motorrijwiel, waarbij zijn 9-jarig zoontje hem
bijlichtte met een petroleumlamp. Plotseling
vatte de benzine vlam en stond de motor en
spoedig ook de geheele woning In lichterlaaie.
M. en zijn zoontje, die ernstige brandwonden
opgeloopen hadden, sprongen In de voor
woning loopende vaart, om de vlammen
blusschen.
Hun toestand was echter zoodanig, dat
direct naar bet ziekenhuis te Almelo moesten
worden overgebracht. Het zoontje te er het ergst
aan toe, voor zijn leven wordt ernstig gevreesd.
Ook de overige bewoners, die met moeite bet
brandende huis konden verlaten, hepen brand
wonden op. Een zuigeling kon op het laatste
oogenblik door een raam gered worden, waarbij
hij enkele kwetsuren opliep.
Do woning en de inboedel, die niet verzekerd
waren, werden oen prooi der vlammen.
Do op dese begrooting voor verbetering van
wegen opgenomen posten geven geen volledig
beeld van hetgeen in het jaar 1935 voor wegen
verbetering sal worden uitgevoerd, aangezien,
naar mag worden aangenomen, belangrijke uit
breiding der werkzaamheden zal worden ver
kregen door uitvoering van werken met gel
den uit het Werkfonds.
De voorbereiding te ter hand genomen van
oen wijziging der Ongevallenwet, waarbij de
uitvoering der bij die wet geregelde verzekering
ook door bedrijfsvereenlgingen zal worden mo
ge lij k gemaakt. Een .definitieve beslissing om
trent den Inhoud van deae wetswijziging te
nog niet genomen.
De minister kan reeds wegens de daar
aan verbonden lasten, geen gevolg geven
aan den aandrang tot Instelling van een
■Ukaklndertoeetagfonds.
Aan een speciale regeling van de uitvoering
der ziekteverzekering voor de arbeiders, werk
zaam In werkverschaffing, bestaat, naar het
oordeel van den minister, geen behoefte.
De minister heeft nog niet beslist, wrik
standpunt hij sal Innemen ten aanzien van het
ontwerp-Ziekenfondswet HU vertrouwt, dat dit
spoedig aal kunnen geschieden.
Voorts te de minister voornemens een voor
stel te doen om de tandheelkundigen geheel met
de tandartsen gelijk te stellen.
Er bestaan plannen, dat het Nationaal
Steuncomité, onder den drang der omstan
digheden geboren, dat dus een tijdelijk ka
rakter had, zal worden opgeheven en dat
de na liquidatie overgebleven gelden bet
begin zullen vormen van een fonds voor een
Nationaal rampenoomité. Vergeet men
daarbij, dat wijlen Z. K. H. reeds op 38
April 1910 op de eerste vergadering van
het Oranje Kruis het Initiatief heeft geno
men tot de oprichting van een Nationaal
Fonds, dat den naam ontving van „Het
Prins Hendrik Fonds”, teneinde bij zware
rampen (dus een Rampenfonds) ook en
vooral direct steun te verleenen om hulp
te verschaffen? Dit „Prins Hendrik Fonds”
bestaat nog heden ten dage. Is het vormen
van bovenbedoeld plan dan wel handelen
In den geest van onzen Koninklijken
Stichter? De vraag stellen is haar beant
woorden. Meer hiervan zeggen, wil ik niet.,
uit plételt niet.
8 Juni 1909 kwam, aldus spr, een talrijk ge
selschap, bestaande uit vertejunwoordlgers van
een 35-tal Nederlandsche Organisaties, welke
zich geheel of gedeeltelijk bezig hielden met de
praktijk van het Reddingwezen of E. H. B. O.,
op ultnoodlging van wijlen Z. K. H„ den Prins
der Nederlanden bijeen in het Paleis op den
Kneuterdijk te ’s-Gravenhage.
En wanneer ik mij rekenschap tracht te ge
ven, waarom deze bijeenkomst diepen Indruk
op mU beeft gemaakt, dan zijn dat in de eer
ste plaats de volgende woorden, die Z. K. H.
In deze vergadering sprak: „voor snelle en oor
deelkundige hulp bij rampen is samenwerking
noodig, niet echter eene zoodanige, welke on
der den drang der omstandigheden wordt ge
boren, doch samenwerking, welke systematisch
wordt bestudeerd en voorbereid.
Vele leden huldigden den minister voor de
verbetering van het Rjjkswegennet. Zij gaven In
overweging, dat bet Rijk plannen, bij provin
cies en gemeenten aanhangig, maar die nu niet
voor uitvoering door deze lichamen in aanmer
king komen, zal ovememen.
Verschillende leden vroegen, of door de nieu
we eischen der techniek onze nieuwe wegen
niet weldra verouderd zullen blijken. Volgens
enkele leden moet worden gewaakt tegen al te
groote uitgaven voor bouw van wegen en brug
gen, omdat het productieve nut daarvan niet
altijd vast staat. Volgens vele leden echter
voorzien deze uitgaven In het algemeen In een
dringende behoefte.
Vele leden betreurden, dat het viaagstuk der
tertiaire wegen nog steeds op een oplossing
wacht. H.L moet het Rijk daarbij meer steun
verleenen. Andere leden zouden nu tevreden
zjjn met een voorziening, welke de tertiaire
wegen althans voor auto's met beperkte snel
heid bruikbaar maakt. Dit zou naar schatting
21 millloen kosten. He» werk zou over tien jaar
kunnen worden verdeeld. Geput zou kunnen
worden uit wegenfonds en werkfonds. Of de
wegenbelasting zou voor genoemd doel met 10
pet. kunnen worden verhoogd.
Verschilfcnde leden betwijfelden, of het wel
juist te, wegverhardingen uit te voeren met een
levensduur van veertig jaar. terwijl de wegen
techniek zoo groote vorderingen maakt, dat
misschien binnen dien tijd goedkoopere en be
tere werkwijzen zullen worden uitgevonden.
van de voortzetting van den
bouw van een viaduct over de Rotterdamsche
Bchle, waarvoor op de begroetingen van vorige
dienstjaren reeds bedragen waren uitgetrokken,
waarvan evenwel vóór 1934, ate een gevolg van
het met de gemeente Overschle gerezen geschil,
niets kon worden verwerkt, wordt voor 1935
f 160.000 aangevraagd.
Met den bouw van de bruggen over den Ne-
derrljn te Arnhem, de Waal te Nijmegen en oe
T ah »te Vlanen, alsmede met den bouw van de
brug over het Hollandsch diep te Moerdijk
waarvoor in 1933 reeds het eerste grondwerk
werd verricht en waarvan in 1934 de uitvoe
ring krachtig Is ter hand genomen, zal worden
voortgegaan.
In zake steunverleenlng aan werklooze kun
stenaars kan worden medegedeeld, dat aan de
gemeentebesturen gevraagd is, of zij bereid zijn,
tezamen met het Rijk, subsidie te verleenen
voor dit doel. Hoewel vele gemeenten zich be
reid verklaard hebben tot medewerking, kan dit
niet ten aanzien van alle gemeenten, welker
medewerking vrijwel onmisbaar te om te sla
gen, worden gezegd. Overleg dienaangaande
wordt nog gepleegd.
De verbetering van dit weggedeelte volgens
het aanvankelijk In 1918 vastgestelde plan kan
ate voltooid worden beschouwd.
Het eeer sterk toegenomen verkeer in de
laateto jaren maakt echter een verdere verbree-
ding van de rijbaan van dezen weg noodzake-
hk. Br wordt daarom naar gestreefd om de rij
baan tot 3 X 6 M. en waar dit niet mogelijk
to tot 9 M te verbroeden, waarmede roods in
dit jaar voor zoover betreft bet wegvak tus-
ochen Diemen en het Merwedekanaal aal wor
den begon en on waarvoor dan in 1936 nog *n
bedrag ƒ30 000 noodig zal zijn.
Voor de voortzetting van de verdere vorbree-
Tenetnde de wegenverbetering regelmatig
voortgang te doen hebben en «x>k op meer uit
gebreide schaal te kunnen doen geschieden,
aal voor het jaar 1935 In ruime mate op uit
voering van werken door middel
Werkfonds moeten worden gerekend.
Verder kan met het aanbrengen van een ver
harding op de reeds aangelegde gedeelten
aardebaan worden begonnen, en Is daarvoor dan
ook een bedrag van f 155.000 uitgetrokken.
Ten slotte zullen eenlge reeds In aanbouw
zijnde viaducten worden voltooid, terwijl en
kele kunstwerken In het zuidelijk gedeelte van
den weg kunnen worden gemaakt, waarvoor
f 150.000 aangevraagd.
Aan wijlen Z. K. H. komt de eer, niet alleen
te hebben ingezien, dat georganiseerde samen
werking noodig is, om de meest mogeljjke ef
ficiency te verkrijgen, dat was reeds door meer
bepleit, o. door den vroegeren Hoofdinspec
teur van de VolksgezondhefÖ, dr. W. P. Ruysch,
maar dat ook te hebben verwezenlijkt, deze
noodzakelijkheid te hebben omgezet In een
daad.
In verbond met het geraamde verlies over
1935 is voor subsidie aan de K LM. f 547300
uitgetrokken.
Bij het onderzoek der arbeidsinspectie naar
de technische mogelijkheid om in bepaalde be
drijven vrouwelijk personeel door mannelijk te
vervangen, is gebleken, dat zulk een vervanging
in veel gevallen op groote beswaren stuit.
Er blijkt een belangrijke afneming van den
arbeid der gehuwde vrouw. Een verbod van ar
beid van gehuwde vrouwen zou in verschillende
gevallen niet kunnen blijven gehandhaafd. Wel
is de minister voornemens, voor die werkzaam
heden, welke in den vast te stellen algemeenen
maatregel van bestuur ex art. 1, late lid, der
Hulsarbeidswet 1933 genoemd worden, zooveel
zulks redelijkerwijze mogelijk te, de gehuwde
vrouw uit te sluiten.
Voor verandering in de gedragslijn, gevolgd
bij verleenlng van overwerkvergunningen, be
staat geen reden.
Er is een ondersoek gaande omtrent de me
chanisatie ln.de sigarenindustrie.
De bestudeertng van het door den Hoogen
Raad van Arbeid over negen ontwerpen van
algemeens maatregelen van bestuur ter uitvoe
ring van de gewijzigde Stuwadoorswet uitge
brachte advies heeft den minister tot de over
tuiging gebracht, dat de materie in enkele dier
ontwerpen neergelegd, nader zal moeten worden
bezien. Het in werking treden van de gewij
zigde Stuwadoorswet moet trouwens worden aan
gehouden tot de economische positie van de
scheepvaart en havens het beter kan verdragen.
Zondagsarbeld in dit bedrijf vergunnen de dis
trictshoofden slechts in de allernoodzakelijkste
gevallen.
De minister vertrouwt, de algemeene maat
regelen van bestuur voor de uitvoering van de
Huisarbeldswet binnenkort aan den Hoogen
Raad van Arbeid te kunnen toezenden.
Die onbevangen waarnemer zal in het mid
delpunt twee mannen zien, die beide resp. hunne
ziel hebben gelegd of leggen in het werk, dat
ze voor den Bond hebben verricht en nog ver
richten dr. O. J. Mijnlleff en dr. P. H. van
Roojen.
Ingediend is een weteontwerp tot vaststelling
WM> de begrooting van inkomsten en uitgaven
van het Verkeersfonds voor het dienstjaar
1935.
Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan
van den Koninklijken Natlonalen Bond voor
Reddingwezen en Eerste Hulp bij Ongeluk
ken „Het Oranje Kruis" heeft .1 en In de
25ste algemeene Bonds-vergadering, welke
gehouden te in het gebouw van de „In-
dustrieele Club” te Amsterdam, de heer dr.
H. H. T. B e k e n k a m p uit Groningen,
oud-lnspecteur van de Volksgezondheid, een
voordracht gehouden, waarin hij in groote
lijnen een overzicht heeft gegeven van het
ontstaan en de geschiedenis van het ju
bilee rende lichaam.
Een advies tot instelling van een bedrijfsraad
In het stufeadoorsbedrijf heeft den minister de
zer aagen bereikt Een advies tot instelling van
een bedrijfsraad voor het schildersbedrijf wordt
nog ingewacht.
De minister overweegt ook de instelling van
een kerncommissie voor den landbouw.
Aan een verplichte toetreding tot bedrijfspen
sioenfondsen kan de minister niet medewerken
Tegenover de 40-urige werkweek acht hij een
uiterst gereserveerde houding geboden. Wel wil
hij nagaan, in welke bedrijfstakken een vrij
willige samenwerking van werkgevers en werk
nemers zou kunnen worden overwogen tot ver
korting van den werktijd en tot vergrooting
van het aantal te werk te stellen arbeiders.
Gaarne wil hil met daarvoor in aanmerking
komende organisaties in overleg treden. Maar
«•ettelijke maatregelen zijn niet verantwoord
In vergevorderden staat van voorberei
ding verkeert een regeling van den arbeids
tijd van chauffeur^ waaraan de departe
menten van Waterstaat en van Sociale Za
ken werken.
Het op sommige kantoren voorkomende over
werk heeft minister» volle aandacht. Langs
minnelijken weg tracht hij hierin verbetering
^OtorSógên wordt een regeling om te doen
ryhmwton, dat leerplichtig» kinderen in dan
Spr. herinnerde voorts aan belangrijke date
voor „Het Oranjebruis”, o. m. de hulpverlee-
nlng bij de watersnoodramp in Zeeland in 1906
en die van 1916, waardoor Noord-Holland.
Utrecht, Gelderland en Zuld-Holland getroffen
werden.
Ook herinnerde spr. aan de stichting
het Prins Hendrikfonds.
Het gevolg van de gebrekkige samenwerking
tusschen Oranje en Roode Kruis na 1917 was
dat de leiding van de cycloonramp in den
Achterhoek werd gelegd in handen van een
door den toenmaligen minister van blnnen-
landsche zaken Ingesteld „Nationaal Steunco
mité”. Sublata causa tollitur effectus: wanneer
de oorztfak wordt wegenomen, verdwijnen de
gevolgen. Het Nationaal Steuncomité bestaat
nog en beschikt nog over het overschot van de
gelden, die milddadig Nederland toen in ruime
mate heeft doen vloeien.
Verschenen te de memorie van antwoord aan
de Tweede Kamer inzake de begrooting van
Sociale Zaken.
Zonder vertrouwen geene waardeering
waardeering te noodig voor eendrachtige
menwerking tot verwezenlijking van een groot
doel, samenwerking, zooals Z. K. H. dat zoo
kernachtig uitdrukte: „Samenwerking welke
systematisch wordt bestudeerd en voorbereid
voor snelle en oordeelkundige hulp bij rampen,
welke het Nederlandsche Volk mochten tref
fen.”
Wegens bij de voorbereiding ondervonden
Wartraglng aal de verbetering van den door
gang door Zurig in het wegvak Zurtg-Harlln-
gan. waarvoor in de begrooting voor 1934
ƒ60.000 te uitgetrokken, in dit jaar niet vol
tooid kunen worden. Voor 1935 wordt In ver
band daarmede alsnog ƒ40.000 aangevraagd.
Ter voltooiing van de in 1934 ter hand te
nemen wegverlegglng te Mar»sum sal In 1935
nog een bedrag van 150.000 noodig zijn.
Geraamd wordt, dat in 1935 voor den
bouw van de bruggen rond zes mllhoen
gulden noodig zal zijn. Op deze begrooting
ia slechts 3>/2 millloen uitgetrokken in de
verwachting, dat in genoemd Jaar een an
dere wijze van financiering van bruggen
bouw tot stand zal zijn gekomen.
Het rapport
door de regeering opnieuw in overweging
nomen.
Een wijziging van het Wonlngbesluit te juist
van den Raad van State terugontvangen. De
minister hoopt, dat zij binnenkort zal zijn tot
stand gekomen.
Omtrent het voorontwerp van wet tot rege
ling der werkloosheidsverzekering in verband
met het advies van oen Hoogen Raad van Ar
beid, heeft de minister zijn standpunt nog niet
kunnen bepalen. Wel staat voor hem reeds
vast, dat de instelling van een Fonds, als daar
voorzien, waaraan Rjjk. gemeenten en bedrijfs
leven bijdragen zouden moeten schenken in
de huidige omstandigheden niet overwogen
kan worden.
Er wordt aan ontleend, dat. evenals bij de
andere departementen, op zeer bescheiden voet
enkele rangsverhooglngen zijn voorgesteld voor
ambtenaren, die daarvoor in aanmerking
kwamen.
Het aantal ratificaties van het meerendeel
der verdragen, aangenomen door de interna
tionale arbeldsconferentles, te niet onbevredi
gend, al vormen de tegenwoordige omstandig
heden soms een beletsel voor de doorvoering.
De minister wil overwegen het denkbeeld, dat
ontwerp-verdragen niet leder jaar. maar om de
twee jaar door de internationale arbeloaconfe-
rentles aan de brde worden gesteld, overwogen,
maar als bezuiniging verwachtte men er niet
veel van.
ding wordt thans een bedrag van f 100.000
aangevraagd.
Verwacht wordt, dat de brug te Arnhem
in de eerste maanden van 1935 in gebruik kan
worden genomen, de bruggen te Nijmegen en
Vlanen in de eerste helft van 1936. Het ligt in
het voornemen, nog in 1934 een aanvang te
maken met den bouw van een brug over de
Maas bij Hedel. opdat deze mede in den loop
van 1936 voor het verkeer kan worden geopend,
zoodat in dat jaar alle rlvleroverbruggingen in
den weg tusschen Utrecht en 's Hertogenbosch
gereed zullen zijn.
Met den bouw van de brug over de Maas te
Dordrecht te eveneens in 1934 begonnen. Ver
der ligt het in het voornemen om in 1935 aan
te vangen met den bouw van Je bruggen over
de Noord en beoosten Rotteraatu.
Voor ongerustheid ten aanzien van het voort
bestaan, althans verder functlonneeren van de
werklooeenkassen behoeft geen vrees te be
staan.
Het ligt in de bedoeling het stelsel van maxl-
mum-percentagef van subsidie, dat de laatste
jaren gegolden heeft, in 1935 te verlaten en
in de plaats te stellen een stelsel, waardoor
aan elke groep van kassen in eenzelfde bedrijf
een vast percentage van subsidie zal worden
toegekend, dat haar In elk geval zal worden
uitgekeerd, ook al zou met een lager percen
tage kunnen worden volstaan. Hiermede wordt
tot den meer normalen weg teruggekeerd en
wordt het zelfbeschikkingsrecht en de verant
woordelijkheid der kasbesturen grooter. Het
spreekt vanzelf, dat bedoelde percentages iets
lager moeten liggen dan de voor 1934 geldende
maxima, omdat het anders zonneklaar te. dat
een veel hooger bedrag noodig sou zijn dan be
schikbaar te. Met de percentages, die de minis
ter voor oogen heeft, en waarover hij thans
overleg pleegt met de Commissie van Advies
voor de Werkloosheidsverzekering sal vermoe
delijk kunnen worden volstaan, doch er is reke
ning mede gehouden, dat In bepaalde gevallen
verhooging van de vastgestelde percentages
mogelijk moet zijn, waarvoor op eenlge reserves
te gerekend. Hoewel het geenszins de bedoeling
van den minister 1» om aan te sturen op ver
andering van de uitkeeringsvoorwaarden in on
gunstiger zin en hij Integendeel van meening
te. dat bedrag en duur van uitkeertng soo mo
gelijk op het bestaande peil dienen té worden
gehandhaafd, soo merkt hU nochtans op. dat
sommige kassen maatregelen zouden kunnen
nemen, die als technische veranderingen kun
nen worden beschouwd, als hoedanig kunnen
warden aangemerkt: verandering van het aan
tal wachtdagen en een wijziging in de regeling
van uitkeertng bij inkrimping van den normalen
wekflljkschen werktijd. Daardoor wordt tevens
een zuinig beheer, wat toch ook hier noodig
te, verkregen.
Het tracé van dezen weg is vastgesteld voor
zoover betreft het gedeelte 's-Gravenhage
Utrecht. Voor het gedeelte UtrechtDriebergen,
te in het najaar van 1933 de voorbereiding met
kracht ter hand gnomen. Een en ander werd
mede noodzakelijk in verband met de vaststel
ling van het punt van kruising met het ontwor
pen kanaal Amsterdam—Boven Pijn.
Voor zooveel de beschikbare fondsen dat toe
laten. wordt in de eerste plaats gestreefd naar
de voltooiing van het wegvak ’s Giavei.liage-
Gouda.
Voor dit wegvak wordt thans nagenoeg ovei
alle gronden beschikt. Voor voltooiing
aankoop is nog f 105 000 uitgetrokken.
Behoudens de werken te Voorburg en een
viaduct nabij de Gouwe, zullen in 1935 de voor
naamste kunstwerken op het wegvak ’s Gra
venhageGouwe zijn voltooid. Het grondwerk
zal in dat jaar tot aoetermeerZegwaard ge
reed komen. Voorts zal worden gewerkt aan
den aanleg van het wegvak ZoetermeerZeg
waardGouwe, waarvoor f 750.000 wordt ge
vraagd.