Begrooting van Sociale Zaken Het Verkeersfonds voor 1935 -*• I i „Oranje Kruis” UITGAVEN GERAAMD OP f 84.6 MILLIOEN REGELING ARBEIDSTIJD CHAUFFEURS it De bruggenbouw Begroeting Wegenfonds Het vraagstuk der tertiaire wegen Landwegen Luchtvaart Arbeid van vrouwen Steun aan werklooze kunstenaars J eugd werkloosheid W erkloozenkatsen Jongetje ernstig gewond De steunregeling Begrooting Zuiderzee- fonds Voor subsidie aan de K.L.M. f 547.800 uitgetrokken Weg AmsterdamBode gravenRotterd am Bruggen over de groote rivieren Voordracht van dr. H. H. T. Beken kamp in de te Amtterdam ge houden vyf-en-twintigste Bondtvèrgad ering Rijksweg Amtterdam Hoeve- laken (gedeelte Amtterdam Laren) Rijksweg *t Gravenhage Rotterdam Rijktweg HaarlemV eisen Alkmaar—v. Ewycktluie-Wle ringenZurigH ar ling en Leeuwarden Huurverlaging Tot dusver «tja «ede voor 40840 woningwet- Rijktweg AmtterdamSas- tenheimHaagtche Schouw *s Gravenhage De steunregeling is voor de Regee ring een afgedane zaak Rijktweg Amtterdam't Gra venhage gedeelte Amtterdam Sastenheim f - Weg *s GravenhageUtrecht DrieberenArnhem Wijziging Ongevallenwet Nationaal rampencomité Bedryftraden Waardeering en tamenwerking jST.’;' G> grond en worden ter hand geno- 5 7 dat van voor van bet in en •T1 Wat betreft bet geven van subsidie In de koeten van toeslagen op ultetesringsn UU werk- Sommige leden drongen erop aan, voor het stratenmakerswerk de arbeidsvoorwaarden toe- Aan het Voorlooplg Verslag der Tweede Ka mer wordt ontleend, dat vele leden het betreur den, dat de plannen betreffende inpoldering van den Noord-Oost polder nog niet zoover ge vorderd zijn, dat met de inpolderingswerkzaam- heden kan worden aangevangen. pasaelijk te verklaren, die ook gelden voor de arbeiders in de bouwbedrijven. Met het oog pp de tallooze, naar hun oordeel veelal gegronde, klachten betreffende de uit voering van de Zuiderzeesteunwet, met het oog ook op de veel te geringe geldelUke tegemoet koming ingevolge de wet, een tegemoetkoming, die in vele gevallen het karakter heeft van een uitkeertng ingevolge de Armenwet, waren ver scheidene leden van oordeel, dat de eenlgeweg om aan deze grieven een einde te maken, her ziening der wet is. Deze daad: het stichten van den Nationa- len Bond voor Reddingwezen en E. H. B. O. „Het Oranje Kruis” die in 1912 het prae- dicaat „Koninklijke" verkreeg, is een ze gen geworden voor Nederland. I c s c V Indien aan dit voornemen geen gevolg kan worden gegeven, sal het bruggenbouwpro.tram- ma belangrijk moeten worden ingekrompen. Aan den aandrang van verscheidene leden om de vroegere steunnormen weer te herstellen, sal de regeering geen gevolg geven. De herziening beeft plaats gehad niet dan na ernstige over weging en na rijp beraad. Het betreft hier een afgedane zaak. Uitbreiding van de regeling in sake het ver strekken van goedkoope onvermengde marga rine Is naar bet oordeel van den minister van Economische Zaken niet mogelijk. De minister beeft termen kunnen vinden cm pensioenen vat» Inwonende familieleden met in komsten uit arbeid gelijk te stellen en dese der halve in den vervolge voor 3/3 op den steun in mindering te doen brengen. de te s t V I De minister doet thans nagaan, of ook ar beid van vreemdelingen in andere bedrijven of beroepen, o. a. in het kappersbedrijf, afhan kelijk dient te worden gesteld van een ver gunning. Uitkeertngen krachtens de Ongevallenwet en de invaUdifeitawet kan de minister evenwel in dese regeling niet betrekken. Tot het treffen van een steunregeling voor schippers, venters en vteechen kan de Regee ring niet besluiten, daar dese groepen behoo- ren te worden gerekend tot de kg. selfstendl- gen. s a t C 11 <1 d I s I c a z van de commissie-Vliegen is ge il 1 I v E Andere leden waren van meening. dat met de verdere Inpoldering niet behoort te worden doorgegaan. Zij meenden, dat de kosten bij lange na niet door de waarde der droogkomen- de gronden zullen worden gedekt. Vele leden betreurden voorts, dat de minister met de in het uitzicht gestelde reorganisatie van de leiding van de inpolderingen in het Ijsselmeer zoo weinig spoed betracht. Verscheidene leden achtten de uitgaven van ƒ118.700 voor den proefpolder nabij Andijk, overeenkomende met ƒ3000 per H.A„ niet lan ger verantwoord. Aanvankelijk was gedacht, dat eek In het jaar 1934 verscheidene werken in werk ver- raiminz awnden kunnen »ijn uitgevoerd. De latere totstandkoming van bet Werk fonds dan was aangenotn, is echter oor zaak. dat dese verwachting niet geheel is verwezenlijkt. Intusschen kan worden ver meld, dat tot op dit oogenblik over uitvoe ring van werken in werkverruiming tot een gezamenlijk bedrag van rond 13 mlUloen overeenstemming is bereikt en dat dese werken M reeds in uitvoering z0n genomen. M binnenkort in uitvoering zullen komen. Van de in het gedeelte BodegravenRotter dam gelegen kunstwerken zullen drie in aan bouw zijnde viaducten tusschen Bodegraven en de Gouwe in 1935 worden voltooid. Met den aanleg van dezen weg. waarvoor de kosten voor het in Noord-Holland gelegen ge deelte op rond 7.650.000 zijn geraamd, wordt thans krachtig voortgegaan. In 1935 zal verder kunnen worden getracht alle nog niet aangekochte gronden In handen te krijgen, in verband waarmede voor grond aankoop een bedrag van 100.000 is uitgetrok ken. Wanneer alle benoodigde terreinen verkregen zijn, kan het grondwerk op ruime schaal wor- d^n voortgezet, zoodat daarvoor op een uit gaaf van 180.000 wordt gerekend. landbouw voor en na schooltijd te veel aan het werk worden geset, ongeoorloofd verzuimen om te werken en een te lang landbouwverlof ge nieten. Eenlge leden drongen aan op geheel vrij lig gende wegen voor autoverkeer. Volgens verschelden leden moet de aanleg van den weg van Rotterdam over Oorlnchem naar Eist met kracht men. Verschillende leden noodig. dat met den In de Memorie van Toelichting schrijft de Minister van Waterstaat ojn. het volgende: Als gevolg van de wet van 6 October 1934 tot Instelling van een Verkeersfonds moet het ontwerp van wet tot vaststelling van de be grooting voor het Wegenfonds voor 1935 worden ingetrokken en het ontwerp van wet tot vast stelling van bet IXde Hoofdstuk der Rtjksbe- grootlng voor 1935 belangrijk worden gewijzigd Uit laatstbedoelde begrooting moeten alle uit gaven, die geacht worden ten dienste van het verkeer te strekken, naar de Verkeersfondsbe- grootlng worden overgebracht, terwijl de uit gaven. voorzien In de Wegenfondsbegrootlng, In hun geheel in de Verkeersfondsbegrootlng moeten worden opgenomen. Wat is er nog noodig, om den arbeid vrucht baar en efficient te doen zijn? Ik doe deze vraag aan alle vereenlglngen, aangesloten bij, of. zooals het Roode Kruis, in tiem sameuwerken met den Bond. woningen in 244 gemeenten de huren verlaagd met f 1.023.095. Van eenlge gemeenten zijn de voorstellen tot huurverlaging nog niet Inge komen; deze worden verzocht spoed te maken. De bouw van goedkoope woningen gaat nog niet zoo vlot, als de minister gehoopt had. Het vraagstuk Is zeer moeilijk, maar het heeft de volle aanoacht van den minister. De f 1500 000 welke op art. 66 meer worden aangevraagd, wil de regeering besteden huurverlaging. ■en bijzondere omstandigheid doet zich voor met betrekking tot den bruggenbouw. Daarvoor to in deze ontwerp-begrooting een bedrag op genomen, dat ontoereikend is om dien bouw in bot aangenomen tempo voort te zetten. Om dat tempo te kunnen volhouden moeten gedu rende oen reeks van jaren belangrijk boogere bouwsommen worden beschikbaar gesteld en de aflossing en rentebetaling van de daartoe op te nemen gelden verzekerd zijn. Ben wetsontwerp hiertoe te nagenoeg gereed. Waneer dit ontwerp wet wordt, zal met het In dese begrooting opgenomen bedrag van 2.5 mll- hoen voor den bruggenbouw por jaar kunpen -worden volstaan zonder het versnelde pro gramma voor dien bouw in gevaar te brengen. Wat de zorg voor jeugdige werkloosen be treft, zal ook Itet volgende jaar bijzondere aan dacht worden geschonken aan het cultureels werk voor de jeugdige werkloosen, terwijl sal worden nagegaan, of de^ijksmiddelen het mo gelijk maken, bet kampwerk, dat op zoo uit nemende wijze door het Nationaal Crisis-Co- mlté en door de jeugdverenigingen wordt ge financierd. te stlmuleeren. Reeds thans kan de minister mededeelen, dat voor de kanalisatie van de Dtnkel en de Buks beek, benevens voor de verbetering van tel van kleine rivieren en beken In Noord-Brabant en In Limburg, uit hoofde van werkverschaffing, subsidies In uitzicht zijn gesteld. Dit geldt ook voor het groote ontwaterlngswerk in Zeeuwsch- Vlaanderen, terwijl de minister thans reeds wil verklaren, dat voorstellen in zake inpoldering van gronden in de provincie Groningen bij hem een gunstig onthaal zullen vinden. Dit geldt eveneens voor werk In de duinen. Het tracé, van dezen weg is vastgesteld. Aan het voornemen om vooreerst alleen die gedeel ten van den weg aan te leggen, welke noodig zijn om voldoende weggedeelten in de bestaande verbinding Amsterdam—Wlerlngen te vervan gen, wordt, voor zoover de beschikbare midde len dit toelaten, In beperkte mate verder gevolg gegeven door den aanleg van hte gedeelte Buik- slotermeerringdijk1 Slochter. waarmede ver moedelijk in 1935 een begin zal worden gemaakt, voort te zetten. Voor dit wegvak wordt 160 000 gevraagd. Verschenen te het voorlooplg verslag der Tweede Kamer Inzake de begrooting yan het wegenfonds voor 1935. De commissie van rap porteurs meent, dat zij ondanks de Intrekking van dit wetsontwerp het verslag van het ver handelde In de afdeellngen behoort uit te brengen, daar de opmerkingen van belang zul len blijken bij de voorbereiding van de behan deling der begrooting van het verkeer»fonds. De Minister heeft ten aanzien van de op heffing van bet convenant betreffende de Oro- ningsche Veenkanalen gemeend een post op dese begrooting te moeten uittrekken om de Staten-Generaal In de gelegenheid te stellen zich In beginsel uit te spreken over de vraag, of bet Rijk geldelijke medewerking voor de op lossing van deze aangelegenheid zal verleenen. Berst nadat de Staten-Oeneraal zich daarover hebben uitgesproken sal met belanghebbenden in overleg worden getreden omtrent de wijze, waarop deae zaak zal moeten worden opgelost. Het ontwerp der Verkeersfondsbegroo- ttng voor 1936 wijst een eindcijfer aan van 84.695.902. Tegenover dit bedrag staat een gelijk bedrag aan inkomsten, hetwelk is samengesteld als volgt: Overgebracht uit de Middelenwet (gewone dienst) 6.083.134; overgebracht uit de Middelenwet (kapltaal- dlenst) ƒ2345.000; overgebracht uit de in komsten van het Wegenfonds (met uitzon dering van den uitkeeringspost uit Hoofd stuk IX ad ƒ600.000) ƒ23.060.000; verhoog de motorriJtulgbelasting 7.500.000; Uitkee rtng uit Hoofdstuk IX ƒ31.185338 en uit- keering uit Hoofdstuk VII B 15332.430. De oude draaispoorbrug over het Kanaal door Zuid-Beveland te Vlake, welke voor een nieuwe moderne bascu lebrug plaats moet maken achtten het dringend bouw der IJselbruggen bij Deventer en Doesburg spoedig een aanvang zal worden gemaakt. Van het gedeelte *s-GravenhageOverschle moet nog worden voltooid het wegvak beoos ten Delft. Voor voortzetting van den bouw van de kunstwerken In dit wegvak wordt 170.000 aangevraagd. Ten behoeve looeenkassen, kan worden medegedeeld, dat dit punt bij de regeering In overweging is. Aan verdere verhooging van het subsidie voor de kassen der landarbeiders, ten einde te ko men tot verhooging van het, pantel uitkeerings- dagen, kan In de huidige c&hstandigheden be zwaarlijk worden gedacht. Spoedige aanleg van het wegvak tusschen de Postbrug ten zuiden van den spoorwegovergang te Basenhelm en de Ringvaart van den Haar- lemmermeerpolder is gewenscht, nu met het aansluitend weggedeelte in den Haarlemmer- meerpolder reeds is begonnen. De wijze waarop het wegvak zal worden uitgevoerd moet nog worden vastgesteld en verder moet nog een be slissing worden genomen over de wijze, waarop de spoorlijn LeldenHaarlem zal worden ge kruist. Een bedrag van 198.000 wordt gevraagd om met den aanleg in 1935 te kunnen beginnen of om dezen voort te zetten, als reeds In dit jaar het werk ter hand mocht kunnen worden genomen. Voorts wordt een bedrag aangevraagd groot ,120.000. voor het verder verbeteren van het wegvak van het Haagsche Schouw naar Den Deyl, bestaande In het verbreeden van den rij weg tot 12 M. en den aanleg van twee afzon derlijk gelegen rijwielpaden. Te Vriezenveen heeft In de buurtschap Vrie- zenveenschewijk een brand gewoed In de wo ning, bewoond door den* arbeider A. Moes, waar bij de bewoners ernstige brandwonden hebben op^gl popen. uBllieer Moes was in het achterhuis bezig met het vullen van de benzinetank van zijn motorrijwiel, waarbij zijn 9-jarig zoontje hem bijlichtte met een petroleumlamp. Plotseling vatte de benzine vlam en stond de motor en spoedig ook de geheele woning In lichterlaaie. M. en zijn zoontje, die ernstige brandwonden opgeloopen hadden, sprongen In de voor woning loopende vaart, om de vlammen blusschen. Hun toestand was echter zoodanig, dat direct naar bet ziekenhuis te Almelo moesten worden overgebracht. Het zoontje te er het ergst aan toe, voor zijn leven wordt ernstig gevreesd. Ook de overige bewoners, die met moeite bet brandende huis konden verlaten, hepen brand wonden op. Een zuigeling kon op het laatste oogenblik door een raam gered worden, waarbij hij enkele kwetsuren opliep. Do woning en de inboedel, die niet verzekerd waren, werden oen prooi der vlammen. Do op dese begrooting voor verbetering van wegen opgenomen posten geven geen volledig beeld van hetgeen in het jaar 1935 voor wegen verbetering sal worden uitgevoerd, aangezien, naar mag worden aangenomen, belangrijke uit breiding der werkzaamheden zal worden ver kregen door uitvoering van werken met gel den uit het Werkfonds. De voorbereiding te ter hand genomen van oen wijziging der Ongevallenwet, waarbij de uitvoering der bij die wet geregelde verzekering ook door bedrijfsvereenlgingen zal worden mo ge lij k gemaakt. Een .definitieve beslissing om trent den Inhoud van deae wetswijziging te nog niet genomen. De minister kan reeds wegens de daar aan verbonden lasten, geen gevolg geven aan den aandrang tot Instelling van een ■Ukaklndertoeetagfonds. Aan een speciale regeling van de uitvoering der ziekteverzekering voor de arbeiders, werk zaam In werkverschaffing, bestaat, naar het oordeel van den minister, geen behoefte. De minister heeft nog niet beslist, wrik standpunt hij sal Innemen ten aanzien van het ontwerp-Ziekenfondswet HU vertrouwt, dat dit spoedig aal kunnen geschieden. Voorts te de minister voornemens een voor stel te doen om de tandheelkundigen geheel met de tandartsen gelijk te stellen. Er bestaan plannen, dat het Nationaal Steuncomité, onder den drang der omstan digheden geboren, dat dus een tijdelijk ka rakter had, zal worden opgeheven en dat de na liquidatie overgebleven gelden bet begin zullen vormen van een fonds voor een Nationaal rampenoomité. Vergeet men daarbij, dat wijlen Z. K. H. reeds op 38 April 1910 op de eerste vergadering van het Oranje Kruis het Initiatief heeft geno men tot de oprichting van een Nationaal Fonds, dat den naam ontving van „Het Prins Hendrik Fonds”, teneinde bij zware rampen (dus een Rampenfonds) ook en vooral direct steun te verleenen om hulp te verschaffen? Dit „Prins Hendrik Fonds” bestaat nog heden ten dage. Is het vormen van bovenbedoeld plan dan wel handelen In den geest van onzen Koninklijken Stichter? De vraag stellen is haar beant woorden. Meer hiervan zeggen, wil ik niet., uit plételt niet. 8 Juni 1909 kwam, aldus spr, een talrijk ge selschap, bestaande uit vertejunwoordlgers van een 35-tal Nederlandsche Organisaties, welke zich geheel of gedeeltelijk bezig hielden met de praktijk van het Reddingwezen of E. H. B. O., op ultnoodlging van wijlen Z. K. H„ den Prins der Nederlanden bijeen in het Paleis op den Kneuterdijk te ’s-Gravenhage. En wanneer ik mij rekenschap tracht te ge ven, waarom deze bijeenkomst diepen Indruk op mU beeft gemaakt, dan zijn dat in de eer ste plaats de volgende woorden, die Z. K. H. In deze vergadering sprak: „voor snelle en oor deelkundige hulp bij rampen is samenwerking noodig, niet echter eene zoodanige, welke on der den drang der omstandigheden wordt ge boren, doch samenwerking, welke systematisch wordt bestudeerd en voorbereid. Vele leden huldigden den minister voor de verbetering van het Rjjkswegennet. Zij gaven In overweging, dat bet Rijk plannen, bij provin cies en gemeenten aanhangig, maar die nu niet voor uitvoering door deze lichamen in aanmer king komen, zal ovememen. Verschillende leden vroegen, of door de nieu we eischen der techniek onze nieuwe wegen niet weldra verouderd zullen blijken. Volgens enkele leden moet worden gewaakt tegen al te groote uitgaven voor bouw van wegen en brug gen, omdat het productieve nut daarvan niet altijd vast staat. Volgens vele leden echter voorzien deze uitgaven In het algemeen In een dringende behoefte. Vele leden betreurden, dat het viaagstuk der tertiaire wegen nog steeds op een oplossing wacht. H.L moet het Rijk daarbij meer steun verleenen. Andere leden zouden nu tevreden zjjn met een voorziening, welke de tertiaire wegen althans voor auto's met beperkte snel heid bruikbaar maakt. Dit zou naar schatting 21 millloen kosten. He» werk zou over tien jaar kunnen worden verdeeld. Geput zou kunnen worden uit wegenfonds en werkfonds. Of de wegenbelasting zou voor genoemd doel met 10 pet. kunnen worden verhoogd. Verschilfcnde leden betwijfelden, of het wel juist te, wegverhardingen uit te voeren met een levensduur van veertig jaar. terwijl de wegen techniek zoo groote vorderingen maakt, dat misschien binnen dien tijd goedkoopere en be tere werkwijzen zullen worden uitgevonden. van de voortzetting van den bouw van een viaduct over de Rotterdamsche Bchle, waarvoor op de begroetingen van vorige dienstjaren reeds bedragen waren uitgetrokken, waarvan evenwel vóór 1934, ate een gevolg van het met de gemeente Overschle gerezen geschil, niets kon worden verwerkt, wordt voor 1935 f 160.000 aangevraagd. Met den bouw van de bruggen over den Ne- derrljn te Arnhem, de Waal te Nijmegen en oe T ah »te Vlanen, alsmede met den bouw van de brug over het Hollandsch diep te Moerdijk waarvoor in 1933 reeds het eerste grondwerk werd verricht en waarvan in 1934 de uitvoe ring krachtig Is ter hand genomen, zal worden voortgegaan. In zake steunverleenlng aan werklooze kun stenaars kan worden medegedeeld, dat aan de gemeentebesturen gevraagd is, of zij bereid zijn, tezamen met het Rijk, subsidie te verleenen voor dit doel. Hoewel vele gemeenten zich be reid verklaard hebben tot medewerking, kan dit niet ten aanzien van alle gemeenten, welker medewerking vrijwel onmisbaar te om te sla gen, worden gezegd. Overleg dienaangaande wordt nog gepleegd. De verbetering van dit weggedeelte volgens het aanvankelijk In 1918 vastgestelde plan kan ate voltooid worden beschouwd. Het eeer sterk toegenomen verkeer in de laateto jaren maakt echter een verdere verbree- ding van de rijbaan van dezen weg noodzake- hk. Br wordt daarom naar gestreefd om de rij baan tot 3 X 6 M. en waar dit niet mogelijk to tot 9 M te verbroeden, waarmede roods in dit jaar voor zoover betreft bet wegvak tus- ochen Diemen en het Merwedekanaal aal wor den begon en on waarvoor dan in 1936 nog *n bedrag ƒ30 000 noodig zal zijn. Voor de voortzetting van de verdere vorbree- Tenetnde de wegenverbetering regelmatig voortgang te doen hebben en «x>k op meer uit gebreide schaal te kunnen doen geschieden, aal voor het jaar 1935 In ruime mate op uit voering van werken door middel Werkfonds moeten worden gerekend. Verder kan met het aanbrengen van een ver harding op de reeds aangelegde gedeelten aardebaan worden begonnen, en Is daarvoor dan ook een bedrag van f 155.000 uitgetrokken. Ten slotte zullen eenlge reeds In aanbouw zijnde viaducten worden voltooid, terwijl en kele kunstwerken In het zuidelijk gedeelte van den weg kunnen worden gemaakt, waarvoor f 150.000 aangevraagd. Aan wijlen Z. K. H. komt de eer, niet alleen te hebben ingezien, dat georganiseerde samen werking noodig is, om de meest mogeljjke ef ficiency te verkrijgen, dat was reeds door meer bepleit, o. door den vroegeren Hoofdinspec teur van de VolksgezondhefÖ, dr. W. P. Ruysch, maar dat ook te hebben verwezenlijkt, deze noodzakelijkheid te hebben omgezet In een daad. In verbond met het geraamde verlies over 1935 is voor subsidie aan de K LM. f 547300 uitgetrokken. Bij het onderzoek der arbeidsinspectie naar de technische mogelijkheid om in bepaalde be drijven vrouwelijk personeel door mannelijk te vervangen, is gebleken, dat zulk een vervanging in veel gevallen op groote beswaren stuit. Er blijkt een belangrijke afneming van den arbeid der gehuwde vrouw. Een verbod van ar beid van gehuwde vrouwen zou in verschillende gevallen niet kunnen blijven gehandhaafd. Wel is de minister voornemens, voor die werkzaam heden, welke in den vast te stellen algemeenen maatregel van bestuur ex art. 1, late lid, der Hulsarbeidswet 1933 genoemd worden, zooveel zulks redelijkerwijze mogelijk te, de gehuwde vrouw uit te sluiten. Voor verandering in de gedragslijn, gevolgd bij verleenlng van overwerkvergunningen, be staat geen reden. Er is een ondersoek gaande omtrent de me chanisatie ln.de sigarenindustrie. De bestudeertng van het door den Hoogen Raad van Arbeid over negen ontwerpen van algemeens maatregelen van bestuur ter uitvoe ring van de gewijzigde Stuwadoorswet uitge brachte advies heeft den minister tot de over tuiging gebracht, dat de materie in enkele dier ontwerpen neergelegd, nader zal moeten worden bezien. Het in werking treden van de gewij zigde Stuwadoorswet moet trouwens worden aan gehouden tot de economische positie van de scheepvaart en havens het beter kan verdragen. Zondagsarbeld in dit bedrijf vergunnen de dis trictshoofden slechts in de allernoodzakelijkste gevallen. De minister vertrouwt, de algemeene maat regelen van bestuur voor de uitvoering van de Huisarbeldswet binnenkort aan den Hoogen Raad van Arbeid te kunnen toezenden. Die onbevangen waarnemer zal in het mid delpunt twee mannen zien, die beide resp. hunne ziel hebben gelegd of leggen in het werk, dat ze voor den Bond hebben verricht en nog ver richten dr. O. J. Mijnlleff en dr. P. H. van Roojen. Ingediend is een weteontwerp tot vaststelling WM> de begrooting van inkomsten en uitgaven van het Verkeersfonds voor het dienstjaar 1935. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van den Koninklijken Natlonalen Bond voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij Ongeluk ken „Het Oranje Kruis" heeft .1 en In de 25ste algemeene Bonds-vergadering, welke gehouden te in het gebouw van de „In- dustrieele Club” te Amsterdam, de heer dr. H. H. T. B e k e n k a m p uit Groningen, oud-lnspecteur van de Volksgezondheid, een voordracht gehouden, waarin hij in groote lijnen een overzicht heeft gegeven van het ontstaan en de geschiedenis van het ju bilee rende lichaam. Een advies tot instelling van een bedrijfsraad In het stufeadoorsbedrijf heeft den minister de zer aagen bereikt Een advies tot instelling van een bedrijfsraad voor het schildersbedrijf wordt nog ingewacht. De minister overweegt ook de instelling van een kerncommissie voor den landbouw. Aan een verplichte toetreding tot bedrijfspen sioenfondsen kan de minister niet medewerken Tegenover de 40-urige werkweek acht hij een uiterst gereserveerde houding geboden. Wel wil hij nagaan, in welke bedrijfstakken een vrij willige samenwerking van werkgevers en werk nemers zou kunnen worden overwogen tot ver korting van den werktijd en tot vergrooting van het aantal te werk te stellen arbeiders. Gaarne wil hil met daarvoor in aanmerking komende organisaties in overleg treden. Maar «•ettelijke maatregelen zijn niet verantwoord In vergevorderden staat van voorberei ding verkeert een regeling van den arbeids tijd van chauffeur^ waaraan de departe menten van Waterstaat en van Sociale Za ken werken. Het op sommige kantoren voorkomende over werk heeft minister» volle aandacht. Langs minnelijken weg tracht hij hierin verbetering ^OtorSógên wordt een regeling om te doen ryhmwton, dat leerplichtig» kinderen in dan Spr. herinnerde voorts aan belangrijke date voor „Het Oranjebruis”, o. m. de hulpverlee- nlng bij de watersnoodramp in Zeeland in 1906 en die van 1916, waardoor Noord-Holland. Utrecht, Gelderland en Zuld-Holland getroffen werden. Ook herinnerde spr. aan de stichting het Prins Hendrikfonds. Het gevolg van de gebrekkige samenwerking tusschen Oranje en Roode Kruis na 1917 was dat de leiding van de cycloonramp in den Achterhoek werd gelegd in handen van een door den toenmaligen minister van blnnen- landsche zaken Ingesteld „Nationaal Steunco mité”. Sublata causa tollitur effectus: wanneer de oorztfak wordt wegenomen, verdwijnen de gevolgen. Het Nationaal Steuncomité bestaat nog en beschikt nog over het overschot van de gelden, die milddadig Nederland toen in ruime mate heeft doen vloeien. Verschenen te de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer inzake de begrooting van Sociale Zaken. Zonder vertrouwen geene waardeering waardeering te noodig voor eendrachtige menwerking tot verwezenlijking van een groot doel, samenwerking, zooals Z. K. H. dat zoo kernachtig uitdrukte: „Samenwerking welke systematisch wordt bestudeerd en voorbereid voor snelle en oordeelkundige hulp bij rampen, welke het Nederlandsche Volk mochten tref fen.” Wegens bij de voorbereiding ondervonden Wartraglng aal de verbetering van den door gang door Zurig in het wegvak Zurtg-Harlln- gan. waarvoor in de begrooting voor 1934 ƒ60.000 te uitgetrokken, in dit jaar niet vol tooid kunen worden. Voor 1935 wordt In ver band daarmede alsnog ƒ40.000 aangevraagd. Ter voltooiing van de in 1934 ter hand te nemen wegverlegglng te Mar»sum sal In 1935 nog een bedrag van 150.000 noodig zijn. Geraamd wordt, dat in 1935 voor den bouw van de bruggen rond zes mllhoen gulden noodig zal zijn. Op deze begrooting ia slechts 3>/2 millloen uitgetrokken in de verwachting, dat in genoemd Jaar een an dere wijze van financiering van bruggen bouw tot stand zal zijn gekomen. Het rapport door de regeering opnieuw in overweging nomen. Een wijziging van het Wonlngbesluit te juist van den Raad van State terugontvangen. De minister hoopt, dat zij binnenkort zal zijn tot stand gekomen. Omtrent het voorontwerp van wet tot rege ling der werkloosheidsverzekering in verband met het advies van oen Hoogen Raad van Ar beid, heeft de minister zijn standpunt nog niet kunnen bepalen. Wel staat voor hem reeds vast, dat de instelling van een Fonds, als daar voorzien, waaraan Rjjk. gemeenten en bedrijfs leven bijdragen zouden moeten schenken in de huidige omstandigheden niet overwogen kan worden. Er wordt aan ontleend, dat. evenals bij de andere departementen, op zeer bescheiden voet enkele rangsverhooglngen zijn voorgesteld voor ambtenaren, die daarvoor in aanmerking kwamen. Het aantal ratificaties van het meerendeel der verdragen, aangenomen door de interna tionale arbeldsconferentles, te niet onbevredi gend, al vormen de tegenwoordige omstandig heden soms een beletsel voor de doorvoering. De minister wil overwegen het denkbeeld, dat ontwerp-verdragen niet leder jaar. maar om de twee jaar door de internationale arbeloaconfe- rentles aan de brde worden gesteld, overwogen, maar als bezuiniging verwachtte men er niet veel van. ding wordt thans een bedrag van f 100.000 aangevraagd. Verwacht wordt, dat de brug te Arnhem in de eerste maanden van 1935 in gebruik kan worden genomen, de bruggen te Nijmegen en Vlanen in de eerste helft van 1936. Het ligt in het voornemen, nog in 1934 een aanvang te maken met den bouw van een brug over de Maas bij Hedel. opdat deze mede in den loop van 1936 voor het verkeer kan worden geopend, zoodat in dat jaar alle rlvleroverbruggingen in den weg tusschen Utrecht en 's Hertogenbosch gereed zullen zijn. Met den bouw van de brug over de Maas te Dordrecht te eveneens in 1934 begonnen. Ver der ligt het in het voornemen om in 1935 aan te vangen met den bouw van Je bruggen over de Noord en beoosten Rotteraatu. Voor ongerustheid ten aanzien van het voort bestaan, althans verder functlonneeren van de werklooeenkassen behoeft geen vrees te be staan. Het ligt in de bedoeling het stelsel van maxl- mum-percentagef van subsidie, dat de laatste jaren gegolden heeft, in 1935 te verlaten en in de plaats te stellen een stelsel, waardoor aan elke groep van kassen in eenzelfde bedrijf een vast percentage van subsidie zal worden toegekend, dat haar In elk geval zal worden uitgekeerd, ook al zou met een lager percen tage kunnen worden volstaan. Hiermede wordt tot den meer normalen weg teruggekeerd en wordt het zelfbeschikkingsrecht en de verant woordelijkheid der kasbesturen grooter. Het spreekt vanzelf, dat bedoelde percentages iets lager moeten liggen dan de voor 1934 geldende maxima, omdat het anders zonneklaar te. dat een veel hooger bedrag noodig sou zijn dan be schikbaar te. Met de percentages, die de minis ter voor oogen heeft, en waarover hij thans overleg pleegt met de Commissie van Advies voor de Werkloosheidsverzekering sal vermoe delijk kunnen worden volstaan, doch er is reke ning mede gehouden, dat In bepaalde gevallen verhooging van de vastgestelde percentages mogelijk moet zijn, waarvoor op eenlge reserves te gerekend. Hoewel het geenszins de bedoeling van den minister 1» om aan te sturen op ver andering van de uitkeeringsvoorwaarden in on gunstiger zin en hij Integendeel van meening te. dat bedrag en duur van uitkeertng soo mo gelijk op het bestaande peil dienen té worden gehandhaafd, soo merkt hU nochtans op. dat sommige kassen maatregelen zouden kunnen nemen, die als technische veranderingen kun nen worden beschouwd, als hoedanig kunnen warden aangemerkt: verandering van het aan tal wachtdagen en een wijziging in de regeling van uitkeertng bij inkrimping van den normalen wekflljkschen werktijd. Daardoor wordt tevens een zuinig beheer, wat toch ook hier noodig te, verkregen. Het tracé van dezen weg is vastgesteld voor zoover betreft het gedeelte 's-Gravenhage Utrecht. Voor het gedeelte UtrechtDriebergen, te in het najaar van 1933 de voorbereiding met kracht ter hand gnomen. Een en ander werd mede noodzakelijk in verband met de vaststel ling van het punt van kruising met het ontwor pen kanaal Amsterdam—Boven Pijn. Voor zooveel de beschikbare fondsen dat toe laten. wordt in de eerste plaats gestreefd naar de voltooiing van het wegvak ’s Giavei.liage- Gouda. Voor dit wegvak wordt thans nagenoeg ovei alle gronden beschikt. Voor voltooiing aankoop is nog f 105 000 uitgetrokken. Behoudens de werken te Voorburg en een viaduct nabij de Gouwe, zullen in 1935 de voor naamste kunstwerken op het wegvak ’s Gra venhageGouwe zijn voltooid. Het grondwerk zal in dat jaar tot aoetermeerZegwaard ge reed komen. Voorts zal worden gewerkt aan den aanleg van het wegvak ZoetermeerZeg waardGouwe, waarvoor f 750.000 wordt ge vraagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 10